ZIj werden genoemd als Wagner huurlingen, dus ik zou ze niet als kannonenvoer beschouwen.Prosac schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:00:
Ze zijn er dus wel, de buitenlandse huurlingen die al kanonnenvoer mogen dienen. Er is ook al beeld van.
Verwijderd
komt wel vaker voor, ik haal m'n schouder er inmiddels over op.Prosac schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:00:
Toch twee dingen die mij opvielen in de livemap
[...]
Dit is wederom een oorlogsmisdaad.
Hoorde al een keer dat Ukraine dat mogelijk ook doet als het ze uit komt maar dat zie je natuurlijk niet in de kanalen aangezien die overwegend pro-UA zijn.
Oorlogsmisdaad, tja. Ligt eraan wat men verstaat onder 'Ukraiense uniformen'.
LDNR loopt her en der nog rond met de oude (2009) Oekraiense uniformen.
Wordt er bedoeld de M14 die ze nu gebruiken of kan het ook ouder spul zijn dat ook door UA werd gedragen of nog steeds door sommige milities?
Wagner zit er ook weer volop heb ik begrepen.Ze zijn er dus wel, de buitenlandse huurlingen die al kanonnenvoer mogen dienen. Er is ook al beeld van.
Rusland schraapt alles onder uit het vat om maar manschappen genoeg te hebben.
Verwijderd
heeft het filmpje ook over.teacup schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:05:
[...]
Twee zielen een gedachte. Voor die Leopard I (trouwens ook voor de Marder) is training nodig. Afhankelijk van de upgrades die de aangeboden exemplaren hebben.
Ook munitie voor de Leopard I is een ding, die wordt dacht ik in Brazilië nog wel gemaakt, maar zou in Europa niet op voorraad zijn.
Training zou 6 weken kunnen duren ,en dat is eigenlijk al te laat om nu nog mee te beginnen voor UA.
Munitie wordt ook behandeld.
onderaan de streep kan UA ze wel inzetten in bepaalde situaties, maar dan voornamelijk in ambushes omdat de standaard munitie weinig kan doen tegen T-72.
Onder aan de streep hebben ze dus meer aan een paar 1000 panzerfaust's dan aan de Leopard 1?Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:08:
[...]
heeft het filmpje ook over.
Training zou 6 weken kunnen duren ,en dat is eigenlijk al te laat om nu nog mee te beginnen voor UA.
Munitie wordt ook behandeld.
onderaan de streep kan UA ze wel inzetten in bepaalde situaties, maar dan voornamelijk in ambushes omdat de standaard munitie weinig kan doen tegen T-72.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Eens; en voor de duidelijkheid bedoelde ik uiteraard niet "heel Duitsland" maar hun politieke vertegenwoordiging , met name dus Schröder, Scholz en (wellicht in mindere mate?) Merkel die zich alszodaig gedragen (hebben).polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:44:
[...]
maar dan kom je erop terug dat je Duitsland daar niet onder kunt gaan noemen en blijf je wat haken op de dubbele betekenis van 'verstehen'. Anyhow: een simpel label voor een complex stukje historie doet zelden recht aan alles, vooral niet met deze dingen.
Mmm.. zou Duitsland dan nu toch onder de druk van de andere EU-landen bezwijken en dus wél zware wapens willen leveren, hetzij via een omweg.sugarlevi01 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:45:
Ik lees berichten dat Duitsland een ring exchange wilt gaan opzetten.
Wapens leveren aan Oekraïne lijkt toch erg gevoelig te liggen. Idee is dat andere landen hun oudere wapens leveren aan Oekraïne, en Duitsland gaat nieuwere wapens leveren om de oude te vervangen.
https://www.tagesspiegel....ukraine-vor/28267076.html
[Twitter]
Zou mooi zijn en eigenlijk wel een betere deal, want niet echt training nodig voor wat er dan geleverd gaat worden.
Ander winstpuntje is dat de aan de UA-leverende landen dus ook een moderniseringsslag krijgen.
Verwijderd
nee, ze hebben echt tanks nodig, en dan ga ik natuurlijk citaten uit het filmpje halen:YakuzA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:09:
[...]
Onder aan de streep hebben ze dus meer aan een paar 1000 panzerfaust's dan aan de Leopard 1?
- een oude tank is beter dan geen tank
- ze kunnen op andere locaties ingezet worden om de betere tanks vrij te maken voor het Donbas offensief
- ze kunnen in stedelijk gebied opereren in ambushes (ze maken qua munitie en kaliber wel kans als ze maar van achter of zijkant kunnen raken, evt. met lucky shots, maar niet frontaal)
- desnoods inzetten als trainings-tank, hoewel Leopard ruimer zou zijn dan de Russische tanks
- misschien alsnog inzetten, zit comfortabeler voor langduriger operaties terwijl de bemanning van de T-72's misschien te vaak pauzes nodig hebben
Ze zijn dus zeker nuttig. Het zijn geen wonderwapens maar elke tank is er weer 1 voor UA.
Infanterie met AT hebben ze waarschijnlijk genoeg, maar voor de open vlaktes op de Donbas hebben ze sowieso tanks en artillerie nodig.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2022 13:15 ]
Helemaal mee eens dat Poetin er niet helemaal fit bij zit. Blijft lastig om alleen op basis dit beeld een diagnose, zoals Parkinson, te stellen. Je zou eigenlijk nog wat meer recent video materiaal willen hebben. Bijvoorbeeld als hij loopt. Mij valt op dat zijn rechterhand en zijn rechtervoet vaak tegelijk bewegen. Aan zijn linkerzijde is helemaal geen beweging waarneembaar. Ook zijn gezichtsuitdrukking lijkt vlak, maar dat heeft hij altijd al gehad? Maar, stel hij zou een progressieve hersenaandoening hebben, zoals Parkinson, dan zijn cognitieve problemen en impulsieve acties goed te verklaren. En inderdaad, er zijn vergelijkbare voorbeelden uit de geschiedenis te noemen.DoubleDutch schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:52:
Je ziet duidelijk zijn benen onbedoeld heen en weer gaan.
Dat krampachtig vasthouden aan de tafel zie ik een beetje als voorkomen dat zijn handen en de rest ook gaan zitten schudden, Parkinson misschien?
Wie had dat destijds ook tijdens een oorlog en probeerde dit zo lang mogelijk verbergen. 😏
Tanks doen meer dan alleen jagen op andere tanks.YakuzA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:09:
[...]
Onder aan de streep hebben ze dus meer aan een paar 1000 panzerfaust's dan aan de Leopard 1?
Merkel heeft de nadagen van Oost-Duitsland meegepakt als politica. Zij zal zich terdege bewust zijn van wat de sovjietstaat te bieden heeft (of derivaten van die staat for that matter). Ik denk dat je overall, buiten dat er omkoopbare politici zijn, vooral te maken hebt met de historische last bij Duitsland. Maar goed, het vergt heel wat om als EU zijnde 'eventjes' ~20 jaar politiek beleid in de prullenbak te kieperen en alle registers open te trekken. Vooral niet omdat we opeens inzien dat we immens hard 'geplayed' zijn geworden en er nog altijd ongewenste invloeden actief zijn binnen het politiek gestel hier.stefanass schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:10:
[...]
Eens; en voor de duidelijkheid bedoelde ik uiteraard niet "heel Duitsland" maar hun politieke vertegenwoordiging , met name dus Schröder, Scholz en (wellicht in mindere mate?) Merkel die zich alszodaig gedragen (hebben).
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat is zijn KGB training. Altijd hand bij je pistool houden. Schijnt moeilijk te zijn om dat nog af te leren.ruudonline schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:15:
[...]
Mij valt op dat zijn rechterhand en zijn rechtervoet vaak tegelijk bewegen. Aan zijn linkerzijde is helemaal geen beweging waarneembaar.
En wat zijn volgens jou minimale middelen? Het terrein van Azovstal is zo groot als het centrum van Amsterdam, het is de grootste staalfabriek van Europa. Ondergronds zijn kilometers lange tunnels met overal in- en uitgangen. Hoe wil je dat in vredesnaam compleet afgrendelen? En weet ook dat de Oekraïners elke uitgang kennen, de Russen weten dat niet. Bovengronds zijn inmiddels veel stenen gebouwen vernield, maar veel van stalen structuren staan nog gewoon overeind. Ik schat in dat er ondergronds niet zo heel veel schade is.hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:22:
[...]Militair gezien juist logisch: Azovstal kan je met minimale middelen afgrendelen, daarmee maak je 11 BTG's vrij voor de grote aanval op de Donbass.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat zou het wel erg makkelijk maken om KGB agenten te herkennendowntime schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
[...]
Dat is zijn KGB training. Altijd hand bij je pistool houden. Schijnt moeilijk te zijn om dat nog af te leren.
Dat dacht ik ook. Toch schijnt dat echt de reden te zijn.durian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:24:
[...]
Dat zou het wel erg makkelijk maken om KGB agenten te herkennen
downtime schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
[...]
Dat is zijn KGB training. Altijd hand bij je pistool houden. Schijnt moeilijk te zijn om dat nog af te leren.
Even een link naar een nieuwsartikel van de NOS hierover uit 2015.durian schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:24:
[...]
Dat zou het wel erg makkelijk maken om KGB agenten te herkennen
https://nos.nl/artikel/20...inson-maar-een-kgb-loopje
En de doorverwijzing naar het artikel van Britisch Medical Journal met extra filmpjes en analyse:
https://www.bmj.com/content/351/bmj.h6141
[ Voor 11% gewijzigd door VERNederlander op 21-04-2022 13:32 ]
Niet alleen dat. Er zijn bewust bunkers gebouwd onder andere door de sovjetunie, omdat ze dat gebied echt, echt niet konden opgeven. Die ga je dus niet meer innemen. Omsingelen en uithongeren is de enige optie, maar dat is kostbaar aan beide zijdes.Yaksa schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
[...] Ondergronds zijn kilometers lange tunnels met overal in- en uitgangen. Hoe wil je dat in vredesnaam compleet afgrendelen? [...]
Stel je verliest mensen en je hebt overmacht nodig voor aanval + achterhoede, gewonden en logistiek dan kun je beredeneren dat innemen je 2-3x zoveel mankracht kost dan de corridor verdedigen. Dat moet sowieso.Yaksa schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
[...]
En wat zijn volgens jou minimale middelen? Het terrein van Azovstal is zo groot als het centrum van Amsterdam, het is de grootste staalfabriek van Europa. Ondergronds zijn kilometers lange tunnels met overal in- en uitgangen. Hoe wil je dat in vredesnaam compleet afgrendelen? En weet ook dat de Oekraïners elke uitgang kennen, de Russen weten dat niet. Bovengronds zijn inmiddels veel stenen gebouwen vernield, maar veel van stalen structuren staan nog gewoon overeind. Ik schat in dat er ondergronds niet zo heel veel schade is.
Vrij aan het begin al vroeg ik me af waarom ze niet gewoon om Maruipol heenrijden/vliegen. Je bereikt er weinig mee door een taaie tegenstander proberen te verslaan - zeker omdat toen al bekend was dat de kern meer een fort dan een fabriek is. Na maanden bombarderen en gevechten zitten ze er nog steeds, hebben ze recent nog 500 collega's ontzet uit een ander gebied. Die zijn alles behalve 'gevechtsineffectief'. Ik begrijp de waarde van 'de overwinning', maar ze pakken nu al maanden de kosten en hebben feitelijk Maruipol nog steeds niet... in handen.
Intrigerend dat Duitsland vooraan liep met sancties tot en met het afzinken van northstream II aan toe, maar wapens.. oei, dan gebeuren er vreemde dingen. Ik ben benieuwd of de koppeling met WO2 er zo'n grote rol in speelt - alsin, ik heb geen idee. Wat ik wel typisch vind is dat de manier waarop in ieder geval veel voor de verbeelding over laat: er is geen openlijke discussie over die geschiedenis zover ik zie, maar wel vreemd gedoe met lijstjes achterhouden, half doorsturen, vage beloftes, je eigen industrie en defensie tegenspreken.polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:19:
[...]
Merkel heeft de nadagen van Oost-Duitsland meegepakt als politica. Zij zal zich terdege bewust zijn van wat de sovjietstaat te bieden heeft (of derivaten van die staat for that matter). Ik denk dat je overall, buiten dat er omkoopbare politici zijn, vooral te maken hebt met de historische last bij Duitsland. Maar goed, het vergt heel wat om als EU zijnde 'eventjes' ~20 jaar politiek beleid in de prullenbak te kieperen en alle registers open te trekken. Vooral niet omdat we opeens inzien dat we immens hard 'geplayed' zijn geworden en er nog altijd ongewenste invloeden actief zijn binnen het politiek gestel hier.
Als er een historisch pijn onder ligt weet men het te verbergen met genoeg stof voor weer nieuwe complottheorien - tot en met 'ze liggen in bed met Rusland' aan toe. Energie leek ook een belangrijke te zijn, maar ook daarover hebben ze een gezegd er asap mee te stoppen.
Wat voor Ukraine enorm dramatisch is, is dat de VS gewoon een spijker ziet en Ukraine de hamer aanreikt en wij in de EU tientallen keren dezelfde discussie voeren over of die spijker wel groot genoeg is voor een hamer en wat nu als we erop slaan en er gebeurt wat en stel nou dat de hamer straks over blijft wat dan etc.
1 Europese unie die dit soort dingen namens ons allen regelt met een fijn mandaat zie ik nog steeds wel zitten. Ik denk dat we wat individuele vrijheid verliezen en er collectief veel vrijheid door krijgen (want macht = vrijheid in de huidige geopolitiek).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
@NiGeLaToR de VS heeft historisch gezien beduidend minder barrieres voor militair ingrijpen / danwel steun voor militair ingrijpen te geven.
De EU is een vredesproject, de VS niet, daar zit een groot visieverschil tussen beide dus.
De EU is een vredesproject, de VS niet, daar zit een groot visieverschil tussen beide dus.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
En vergeet de afhankelijkheid niet he. De VS heeft historisch veel minder afhankelijkheid van Rusland dan (een deel van) de EU.polthemol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:47:
@NiGeLaToR de VS heeft historisch gezien beduidend minder barrieres voor militair ingrijpen / danwel steun voor militair ingrijpen te geven.
Nu is het voor de VS natuurlijk ook een stuk makkelijker. Uiteindelijk lopen ze weinig risico en worden ze vooral beter van dit conflict. Als wij van het russische gas gaan, zal er dus meer uit de VS komen. Maar dus ook als rusland mocht besluiten die kraan af te knijpen als gevolg van leveringen. Terwijl een sluitende gaskraan zeker voor Duitsland voor grote problemen kan zorgen.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:44:
[...]
Wat voor Ukraine enorm dramatisch is, is dat de VS gewoon een spijker ziet en Ukraine de hamer aanreikt en wij in de EU tientallen keren dezelfde discussie voeren over of die spijker wel groot genoeg is voor een hamer en wat nu als we erop slaan en er gebeurt wat en stel nou dat de hamer straks over blijft wat dan etc.
1 Europese unie die dit soort dingen namens ons allen regelt met een fijn mandaat zie ik nog steeds wel zitten. Ik denk dat we wat individuele vrijheid verliezen en er collectief veel vrijheid door krijgen (want macht = vrijheid in de huidige geopolitiek).
Maar aangezien de andere partijen op de wereld veel meer als 1 geheel werken, zou dat als Europa zeker veel voordelen geven. Het probleem is alleen dat we in Europa graag onze eigenb 'identiteit' houden. Daarom maken we de stappen niet, ondanks dat dat prima samen zou gaan. Als je naar de VS kijkt zie je ook dat elke staat compleet anders is, ondanks dat het allemaal onder 1 president valt die heel veel voor het zeggen heeft.
[removed]
De EU heeft gegokt op een goede buur, volgens mij is het altijd de intentie geweest om Rusland bij Europa te krijgen op lange duur. Maar sinds Putin is daar wel verandering in gekomen en denk dat we teveel zijn blijven hopen op iets wat toch niet ging komen...Caelorum schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:50:
[...]
En vergeet de afhankelijkheid niet he. De VS heeft historisch veel minder afhankelijkheid van Rusland dan (een deel van) de EU.
Stond laatst ook ergens een column van over (die ik even niet bij de hand heb).
Verwijderd
ik kan weinig anders bedenken dan imago: Azov is blijkbaar populair in heel Oekraine, en het is het symbool van de nazi's (wolfsangel, opgericht door extreem rechts etc.).NiGeLaToR schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:44:
[...]
Stel je verliest mensen en je hebt overmacht nodig voor aanval + achterhoede, gewonden en logistiek dan kun je beredeneren dat innemen je 2-3x zoveel mankracht kost dan de corridor verdedigen. Dat moet sowieso.
Vrij aan het begin al vroeg ik me af waarom ze niet gewoon om Maruipol heenrijden/vliegen. Je bereikt er weinig mee door een taaie tegenstander proberen te verslaan - zeker omdat toen al bekend was dat de kern meer een fort dan een fabriek is. Na maanden bombarderen en gevechten zitten ze er nog steeds, hebben ze recent nog 500 collega's ontzet uit een ander gebied. Die zijn alles behalve 'gevechtsineffectief'. Ik begrijp de waarde van 'de overwinning', maar ze pakken nu al maanden de kosten en hebben feitelijk Maruipol nog steeds niet... in handen.
Als je die niet verslaat heb je gezichtsverlies als Rusland zijnde.
Is dus een 'moetje' op symbool-niveau, strategisch, niet tactisch.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...atkamer-oekraine-a4115099Graaien in de schatkamer Oekraïne
Radboud Molijn, Suzanne Sule
Bij alle retoriek om Oekraïne te ‘denazificeren’ en tot een neutrale staat te bombarderen, is er relatief weinig aandacht voor de puur economische beweegredenen van de Russische president Vladimir Poetin om het buurland binnen te vallen. Die zijn er in overvloed, met om te beginnen de grote hoeveelheden winbare zeldzame aardmetalen (REE), maar bijvoorbeeld ook lithium. Het Donetsk bekken, dat op dit moment wordt aangevallen door Russische troepen, is rijk aan deze grondstoffen.
Ook de Europese Unie heeft hiervoor belangstelling. De zogeheten Green Deal van Eurocommissaris Frans Timmermans beoogt in 2030 de CO2-uitstoot in de EU met 55 procent te hebben teruggebracht ten opzichte van die in 1990, en in 2050 tot nul. Terwijl de financiering hiervan onzeker is, is één ding wel zeker: in de elektrische batterijen, windturbines, zonnepanelen, magneten en wat er allemaal nodig is om CO2-vrije energie op te wekken, zijn zeldzame aardmetalen onmisbaar. Ook andere grondstoffen zoals lithium, koper, kobalt en mangaan zijn essentieel bij deze groene transitie.
Strategisch belang
Minder aandacht dan die Green Deal kreeg de ondertekening vorig jaar zomer door Maroš Šefčovič, vice-voorzitter van de Europese Unie, en de Oekraïense premier Denys Shmyhal van de samenwerkingsovereenkomst voor een strategisch partnerschap voor het verantwoord winnen, verwerken en recyclen van grondstoffen. Šefčovič zei onder andere: „Oekraïne wordt nu deel van de Europese value chain en ik denk dat dit van strategisch belang is.”
Naar verwachting zal de vraag naar deze grondstoffen de komende jaren vervijfvoudigen. De EU betrekt deze zeldzame aardmetalen nu voor ongeveer 90 procent uit China, maar ze zouden dus ook uit Oekraïne kunnen komen.
Dan de gasvoorraad. De meningen verschillen over de bewezen en mogelijke reserves, maar het staatspersbureau Ukrinform meldde in februari 2019 dat met de inname van de Krim door Rusland en met de vergrote Exclusieve Economische Zone, Oekraïne 80 procent van haar gas- en olievelden in de Zwarte Zee en de Zee van Azov had verloren. Bovendien werden de dochterondernemingen van het Oekraïense staatsenergieconglomeraat Naftogaz door Rusland in beslag genomen, inclusief miljarden dollars aan apparatuur, die daarna aan Gazprom werd overgedragen. In 2017 zou het enorme Yuzivska gasveld in de Donbas in productie komen; de overeenkomst tussen Naftogaz en Shell werd vanwege de gevechten in de Donbas door Shell in 2014 gecanceld.
Naast olie en gas zijn er meer strategische belangen, zoals lithium
Naast olie en gas zijn er meer strategische belangen, zoals lithium dus, een belangrijke grondstof in de energie-transitie. De totale reserve aan lithium-oxide in Oekraïne wordt geschat op 500.000 ton, een van de grootste volumes in de wereld. Een van de wingebieden bevindt zich eveneens in de Donbas. Het land heeft, volgens het Oekraïense ministerie van Milieu en Natuurlijke Grondstoffen, ook aanzienlijke kobalt-, koper-, titaan- en nikkelvoorraden, allemaal nodig voor de Europese Green Deal.
Na het gedwongen vertrek van president Viktor Janoekovitsj in 2014 werd met behulp van de EU door Oekraïne een nieuwe tenderprocedure opgezet voor de verkoop van staatseigendommen, zoals infrastructuur, elektriciteitsopwekking en mijnbouw. Dit tendersysteem met de naam ProZorro („transparant” in het Oekraïens) is sinds 2018 bij wet geheel online en is een aantal maal bekroond voor, inderdaad, zijn transparantie. Maar, in de voorwaarden voor aanbesteding staan enkele opmerkelijke bepalingen: offshore-geregistreerde bedrijven met niet-bekendgemaakte ubo-registraties (ultimate beneficial owners) én bedrijven met Russische ubo’s zijn uitgesloten van deelname.
Bovendien tekende president Zelensky afgelopen december een wet die het oligarchen verbiedt mee te bieden in tenders. „Grote ondernemingen heb je in elke democratie. Maar hoe groot een zakenman ook is, hij moet volgens de wet en op voet van gelijkheid met andere economische entiteiten werken”, constateerde de president. En: „Er is geen andere optie dan het ontmantelen van het oligarchische systeem. Zonder dit is het eenvoudigweg onmogelijk om de armoede in Oekraïne te bestrijden en toe te treden tot de Europese gemeenschap.”
Anti-oligarchenwet
Deze nieuwe manier van aanbesteden en de anti-oligarchenwet maken het voor Russische maar ook Oekraïense oligarchen onmogelijk concessies te krijgen voor de winning van alle mogelijke grondstoffen in Oekraïne, zoals de zeldzame aardmetalen.
Met haar nieuwe oriëntatie naar de EU en haar streven naar transparantie was Oekraïne op weg naar een toekomst die haaks staat op wat Rusland voor ogen staat, ook wat betreft de exploitatie van grondstoffen.
„Er is een reden waarom Oekraïne zo belangrijk is voor Rusland. En dat zijn haar grondstoffen”, aldus Rod Schoonover, voormalig directeur milieu en natuurlijke hulpbronnen bij de Amerikaanse National Intelligence Council, vorige maand in The New York Times.
In zijn getuigenis voor de Amerikaanse senaat in juli 2017 stelde de investeerder en de initiator van de Magnitsky-wet Bill Browder dat Poetin de grootste oligarch onder de Russische oligarchen is met een geschat vermogen van 200 miljard dollar. Dat vermogen is volgens hem gecreëerd door afdrachten aan hem persoonlijk door andere Russische oligarchen, veelal actief in de exploitatie van grondstoffen. En dat zou ook wel eens voor Poetin, die het presidentschap als zijn businessmodel ziet, een reden kunnen zijn om deze in alle opzichten onfortuinlijke oorlog te beginnen tegen Oekraïne, de schatkamer van Europa.
Interessant artikel die spreekt van een Oekraïense anti-oligarchenwet waar ik geen weet van had. Ondanks alle ideologische grootspraak van Poetin betogen de auteurs dat er toch vooral een economische motivatie aan de basis van deze oorlog ligt vanwege de vele grondstoffen die Oekraïne rijk is.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Men is vaak over de des betreffende symbolen gedesinformeerd. De wolfsangel stamt uit het tijdperk van de Germaanse stammen en de Vikingen. Het was het symbool voor de wolf van de dood, verderf en chaos. En onder de Vikingen ook het symbool voor Fenrir. Net evenals dat het hakenkruis "gestolen" is uit het Indiase Sanskriet waar het al 7000 jaar gebruikt wordt o.a. in hindoeïsme en Buddhisme.Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:46:
[...]
ik kan weinig anders bedenken dan imago: Azov is blijkbaar populair in heel Oekraine, en het is het symbool van de nazi's (wolfsangel, opgericht door extreem rechts etc.).
Als je die niet verslaat heb je gezichtsverlies als Rusland zijnde.
Is dus een 'moetje' op symbool-niveau, strategisch, niet tactisch.
Nazi's stonden bekend om het gebruik van andermans symbolen.
Als je nog wat extra achtergrond zoekt:Ramon schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:56:
[...]
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...atkamer-oekraine-a4115099
Interessant artikel die spreekt van een Oekraïense anti-oligarchenwet waar ik geen weet van had. Ondanks alle ideologische grootspraak van Poetin betogen de auteurs dat er toch vooral een economische motivatie aan de basis van deze oorlog ligt vanwege de vele grondstoffen die Oekraïne rijk is.
https://www.raamoprusland...ing-van-oligarch-achmetov
/edit:
De manpads zijn duidelijk in het oosten aangekomen in grotere aantallen:
YakuzA in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 21-04-2022 15:34 ]
PSN
Verwijderd
weet ik heel goed, maar dat doet helaas niets af van de associaties hedendaags.rain2reign schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:24:
[...]
Men is vaak over de des betreffende symbolen gedesinformeerd. De wolfsangel stamt uit het tijdperk van de Germaanse stammen en de Vikingen. Het was het symbool voor de wolf van de dood, verderf en chaos. En onder de Vikingen ook het symbool voor Fenrir. Net evenals dat het hakenkruis "gestolen" is uit het Indiase Sanskriet waar het al 7000 jaar gebruikt wordt o.a. in hindoeïsme en Buddhisme.
Nazi's stonden bekend om het gebruik van andermans symbolen.
En het is voor de Russen gewoonweg het toonbeeld: 'kijk maar, nazi's' als ze willen denazificeren.
Het is in elk geval geen kantklosclubje dat toevallig een oud-germaans symbool hanteert als logo.
Dit is een compleet zinloze discussie.Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:37:
[...]
weet ik heel goed, maar dat doet helaas niets af van de associaties hedendaags.
En het is voor de Russen gewoonweg het toonbeeld: 'kijk maar, nazi's' als ze willen denazificeren.
Het is in elk geval geen kantklosclubje dat toevallig een oud-germaans symbool hanteert als logo.
Wat wij 'nazi' noemen is heel iets anders dan wat Putin/Rusland met 'nazi' bedoelen.
PSN
in de zwarte zee voor AA geschut was werd dekking geleverd door Moskva, de rest heeft geen (noemenswaardige) AApro_6or schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:54:
[...]
Hebben die andere schepen geen CIWS? Extremely unlikely.
Extra info (niet super relevant imho)
Betreft de Moskva
Trouwens het is al "ontleed" dat zowel de lange(re) afstands AA (die raketten) tussen de 2 radar torens de luiken niet open waren (op de foto's/filmpje) en mogelijk de radar + turrets die voor kortere afstand wel eens uit konden staan.
Als ze wel wat hebben doelend op turrets, is de reactie tijd extreem kort 3 seconden dus dan moeten ze al ruim gedetecteerd zijn pre-aimed op inkomende rakketten ..
Als je een "ripple" (USA term voor meerdere raketten) dan heb je hogere kans om voor inslag.
meerdere hebben al gereageerd, Omdat ik laat aanhaak (filmpje even bekeken)Spotmatic schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:05:
[...]
Maar juist Putin komt over als een lichamelijk wrak...
Maar inderdaad bizar de houding van (rechts?) die heel erg "aanvallend" zit inderdaad en Putin ziet er niet echt ontspannen bij .. net alsof hij de tafel wil wegduwen
De camera hoek en setup van de omgeving vind ik erg bijzonder, ik zou eerder verwachten rond een vergader tafel waar iedereen wat verteld .. 1:1 is zo "toneelstukje"
Wat ik echter niet teruglas in de posts is dat men het eens/oneens is van de observaties van anderen oid .. teminste kan er er ook overheen gelezen hebben (Sorry dan)
Tja vanalles
Verwijderd
ook dat is weer een discussie apart.YakuzA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:41:
[...]
Dit is een compleet zinloze discussie.
Wat wij 'nazi' noemen is heel iets anders dan wat Putin/Rusland met 'nazi' bedoelen.
Er zit nou eenmaal historie in Oekraine wat dit betreft (o.a. WO2, binnenhalen van Duitsers met bloemen in Kyiv, Right Sector/Svoboda/Azov) en de symbolen zijn er nou eenmaal. Dat er misschien een verschil is tussen wat wij noemen of wat Rusland bedoelt doet er ook niet toe.
Ik weet precies hoe en wat qua symbolen en geschiedenis. Ik bedoelde alleen te zeggen dat Azov een makkelijke stok is om mee te slaan voor de Russen qua symbolisch doelwit voor hun 'denazification'-argument op diverse momenten van hun invasie.
Ik noemde het zijdelings als voorbeelden en wil helemaal geen discussie starten over het wel of niet nazi zijn van Azov, of de betekenis van allerlei symbolen.
Bij alle andere goede redenen om Oekraine te steunen is dit een aanvullend belangrijke reden om Oekraine zoveel mogelijk te steunen.Ramon schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:56:
[...]
Anders worden we straks meer afhankelijk van rusland in plaats van minder.
Ik denk dat in 1940/1941 elke veroveraar met bloemen werd binnengehaald in de meeste Sovjet republieken gezien het beleid van Lenin/Stalin tot dan toe.Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:51:
[...]
ook dat is weer een discussie apart.
Er zit nou eenmaal historie in Oekraine wat dit betreft (o.a. WO2, binnenhalen van Duitsers met bloemen in Kyiv,
Dat ze met de Duitsers daarna niet beter af waren is een heel ander verhaal...
Ah, een andere setting - had ik even gemist!LongBowNL schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:31:
Op het filmpje bij de NOS, zit Poetin er niet heel comfortabel bij. Hij houdt zich stevig vast aan de tafel en zijn rechtervoet is continu in beweging. Hij lijkt ook wel erg onderuit gezakt te zitten. https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-60896494
Voor wat het waard is: onderuit gezakt in de stoel vs hangend over tafel. Non-verbaal vreemd gedrag, voor beiden. Rechterhand houdt de tafel vast, aait hem, het lijkt eerder een fysieke afleiding (sommige frunniken aan hun haar, een pen, etc) dan 'houvast'. Bewegende voet lijkt onwillekeurig, maar niet per se parkinson achtig, wat nog meer random en schokkend gaat (kijk Mj Fox maar). Tis meer een trekje zoals iemand met een milde ADH(D) onder tafel zal hebben.
Waar ik dan weer minder mensen over lees is zijn gelaat: zit er nog iemand in dat lichaam? Hij maakt een 'gedepersonaliseerde' indruk. Zijn antwoord lijkt geprogrammeerd, afgespeeld. Zijn mimiek ontbreekt. Hij kijkt steeds naar rechts en hij hij ziet er 'pafferig' uit. Nu zijn velen sinds corona pafferiger dan ervoor, maar het voegt niet met de rest van zijn fysiek.
Punt is alleen: we kunnen er niets mee. De minister van defensie die na twee hartinfarcten een blaadje voorleest maakt een vitalere indruk, maarja, konden we maar in de hoofden van beiden kijken. Wat voor mij het meest opvallende is, is de kleine tafel waaraan ze zitten. Wellicht zit Putin daarom zo vreemd naar achter - don't breathe on me.
Tenslotte inhoudelijk: 'laten we ermee ophouden' == we gaan dit niet winnen, deel zoveel. Vraag me alleen of of de mensen in Maruipol aftocht krijgen en dan ook willen. Ja, kinderen/vrouwen wel, maar de rest? Ben benieuwd. Het zijn mensen met heldenstatus - dus ik gok dat Putin bedoelde krijgsgevangen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik zit op mn werk dus kan niet kijken maar Biden is nu aan het speechen en zegt volgens mij weer wat meer wapens toe aan UA.
Dat betekent, stam + t .
Wat hier voor de Russen de grote misser was is dat ze geen AWACS daar lijken te hebben gehad die dit soort aanvallen moet zien. Vanuit grote hoogte waren deze raketten al veel eerder gedetecteerd en was de Moskva gewaarschuwd om wel hun enorme luchtafweer te kunnen in zetten. Voor de Mosvka zelf zitten de raketten tot op een kilometer of 40 onder de radarhorizon en dan is het nog steeds lastig ze te zien als ze recht op je af komen.vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:42:
[...]
in de zwarte zee voor AA geschut was werd dekking geleverd door Moskva, de rest heeft geen (noemenswaardige) AA
Betreft de Moskva
Trouwens het is al "ontleed" dat zowel de lange(re) afstands AA (die raketten) tussen de 2 radar torens de luiken niet open waren (op de foto's/filmpje) en mogelijk de radar + turrets die voor kortere afstand wel eens uit konden staan.
Als ze wel wat hebben doelend op turrets, is de reactie tijd extreem kort 3 seconden dus dan moeten ze al ruim gedetecteerd zijn pre-aimed op inkomende rakketten ..
Als je een "ripple" (USA term voor meerdere raketten) dan heb je hogere kans om voor inslag.
Rusland heeft wel zulke dingen maar die vliegen blijkbaar boven Belarus: https://www.janes.com/def...-air-offensive-on-ukraine
Grote kans dat de NAVO bemanning van de AWACS boven Roemenie wel de raketten hebben kunnen volgen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Interessante analyse van de huidige stand van zaken.
Komt redelijk nuchter over en schat het aan de sombere kant in voor Oekraïne
https://www.theguardian.c...ine-fate-donbas-offensive
Op dit moment nog niet de volledige slagkracht van Rusland ingezet:
Komt redelijk nuchter over en schat het aan de sombere kant in voor Oekraïne
https://www.theguardian.c...ine-fate-donbas-offensive
Op dit moment nog niet de volledige slagkracht van Rusland ingezet:
Analyse gaat er vanuit dat Rusland geleerd heeft van het fiasco en nu gestructureerder te werk zal gaan:But the key point, for now, is that Russia is far from marshalling all its considerable remaining forces for the fight to come. Pentagon officials said on Tuesday that the attacks so far were simply “a prelude to larger offensive operations” that will determine whether the fighting amounts to a relatively short or far longer war
Grootste probleem is beschikbaarheid van artillerie en munitie daarvoor:“The Russian gameplan is potentially to launch a slow and methodical offensive, to prevent a repeat of the ill-coordinated and costly operations in February and March,” said Nick Reynolds, a land warfare expert at the Rusi thinktank. Then Russia’s mistake was to send mechanised forces down main roads, allowing them to be picked off by Ukrainian infantry armed with British and other anti-tank bazookas.
Russia began the war with two-and-a-half times the number of artillery pieces, according to the International Institute for Strategic Studies. And, according to a Pentagon briefing on Tuesday, it still retains “more than 80%” of both the heavy guns and the munitions required, which can shell Ukraine’s frontlines from positions as far as 30 miles away.
But the worry is that Ukraine, its industrial base decimated, will gradually run out of the Soviet 152mm standard rounds it uses in its heavy guns. There are limited supplies around Nato of the Russian weapons it has conventionally used, which is why a week ago – recognising Ukraine’s need – the US said it would send 18 155mm western-standard howitzers and 40,000 artillery rounds.
- Weer een groot pakket aan wapens inderdaad.Apache4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:07:
Ik zit op mn werk dus kan niet kijken maar Biden is nu aan het speechen en zegt volgens mij weer wat meer wapens toe aan UA.
- Totale ban van alle russische scheepvaart in Amerikaanse havens (bezit danwel vlag)
- Extra sancties tegen bepaalde mensen
En aangeven dat Poetin het opneemt niet alleen tegen Oekraine, maar ook tegen de militaire industriele macht van het westen.
"Kyiv must win, will win".
@NiGeLaToR exact dat bedoel ik een beetje .. niet dat je veel kan inderdaad met de observaties maar toch wel verwonderlijk
Zouden ze die krengen vanuit UA(in UA) neer kunnen schieten ? lees met de wapens die ze nu hebben? weet jij dat ook toevallig ? of word dat wel redelijk uitdagend. In belarus willen ze dat niet uiterraard.. alhoewel iemand met een manpad er op afsturen moet ook niet al te lastig zijn
Immers die awacs en die van USA/NATO rondvlieg, kan nu redelijk onbeschermd rondvliegen gezien ze niet in oorlog zijn tenzij het knopje omgaat zal er wel bescherming omheen gaan vliegen neem ik aan.
thx voor de nuggets !IJzerlijm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:15:
[...]
Wat hier voor de Russen de grote misser was is dat ze geen AWACS daar lijken te hebben gehad die dit soort aanvallen moet zien. Vanuit grote hoogte waren deze raketten al veel eerder gedetecteerd en was de Moskva gewaarschuwd om wel hun enorme luchtafweer te kunnen in zetten. Voor de Mosvka zelf zitten de raketten tot op een kilometer of 40 onder de radarhorizon en dan is het nog steeds lastig ze te zien als ze recht op je af komen.
Rusland heeft wel zulke dingen maar die vliegen blijkbaar boven Belarus: https://www.janes.com/def...-air-offensive-on-ukraine
Grote kans dat de NAVO bemanning van de AWACS boven Roemenie wel de raketten hebben kunnen volgen.
Zouden ze die krengen vanuit UA(in UA) neer kunnen schieten ? lees met de wapens die ze nu hebben? weet jij dat ook toevallig ? of word dat wel redelijk uitdagend. In belarus willen ze dat niet uiterraard.. alhoewel iemand met een manpad er op afsturen moet ook niet al te lastig zijn
Immers die awacs en die van USA/NATO rondvlieg, kan nu redelijk onbeschermd rondvliegen gezien ze niet in oorlog zijn tenzij het knopje omgaat zal er wel bescherming omheen gaan vliegen neem ik aan.
Tja vanalles
Ik kan me nog een interview met Putin herinneren ongeveer 2 weken nadat de operatie was gestart. Toen was er al een arts(?) die zei dat Putin er uit zag alsof hij onder zware medicatie zat. Het commentaar van deze arts werd hier nog door iemand gepost, kan het alleen zo snel niet meer terugvinden. Ikzelf vind hem er weer slechter uitzien, moe, verslagen en zonder 'drive'.NiGeLaToR schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:06:
[...]Ah, een andere setting - had ik even gemist!
Voor wat het waard is: onderuit gezakt in de stoel vs hangend over tafel. Non-verbaal vreemd gedrag, voor beiden. Rechterhand houdt de tafel vast, aait hem, het lijkt eerder een fysieke afleiding (sommige frunniken aan hun haar, een pen, etc) dan 'houvast'. Bewegende voet lijkt onwillekeurig, maar niet per se parkinson achtig, wat nog meer random en schokkend gaat (kijk Mj Fox maar). Tis meer een trekje zoals iemand met een milde ADH(D) onder tafel zal hebben.
Waar ik dan weer minder mensen over lees is zijn gelaat: zit er nog iemand in dat lichaam? Hij maakt een 'gedepersonaliseerde' indruk. Zijn antwoord lijkt geprogrammeerd, afgespeeld. Zijn mimiek ontbreekt. Hij kijkt steeds naar rechts en hij hij ziet er 'pafferig' uit. Nu zijn velen sinds corona pafferiger dan ervoor, maar het voegt niet met de rest van zijn fysiek.
Punt is alleen: we kunnen er niets mee. De minister van defensie die na twee hartinfarcten een blaadje voorleest maakt een vitalere indruk, maarja, konden we maar in de hoofden van beiden kijken. Wat voor mij het meest opvallende is, is de kleine tafel waaraan ze zitten. Wellicht zit Putin daarom zo vreemd naar achter - don't breathe on me.
Tenslotte inhoudelijk: 'laten we ermee ophouden' == we gaan dit niet winnen, deel zoveel. Vraag me alleen of of de mensen in Maruipol aftocht krijgen en dan ook willen. Ja, kinderen/vrouwen wel, maar de rest? Ben benieuwd. Het zijn mensen met heldenstatus - dus ik gok dat Putin bedoelde krijgsgevangen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Filmpje zeer interessant
Kleine tafel, lijkt erop dat de spot die de enorme tafels gaven zijn aangekomen want deze is bijna belachelijk klein en extra benadrukt door het bureau erachter
Belangrijkste heb ik in analyses gemist, de imho echte boodschap die dit filmpje moet geven en dat lijkt mij:
"Wij gaan goed om met ons leger, moeders wees gerust, zonen meldt je aan. Wij nemen verstandige vaderlijke beslissingen." "Ik tsar putin waak over mijn jongens, het leger wil een gevaarlijke missie, ik stop het voor het welbevinden van onze soldaten."
Volgens mij is dat het echte propaganda doel nu tot 20K families ellendig nieuws hebben gekregen en er vast meer informatie in de russische samenleving doorsijpelt.
Als er een oorlog verklaard gaat worden intern en mobilisatie gaat beginnen zal dit een belangrijk stuk gereedschap zijn meer mensen te krijgen en minder te laten "vluchten"
Kleine tafel, lijkt erop dat de spot die de enorme tafels gaven zijn aangekomen want deze is bijna belachelijk klein en extra benadrukt door het bureau erachter
Belangrijkste heb ik in analyses gemist, de imho echte boodschap die dit filmpje moet geven en dat lijkt mij:
"Wij gaan goed om met ons leger, moeders wees gerust, zonen meldt je aan. Wij nemen verstandige vaderlijke beslissingen." "Ik tsar putin waak over mijn jongens, het leger wil een gevaarlijke missie, ik stop het voor het welbevinden van onze soldaten."
Volgens mij is dat het echte propaganda doel nu tot 20K families ellendig nieuws hebben gekregen en er vast meer informatie in de russische samenleving doorsijpelt.
Als er een oorlog verklaard gaat worden intern en mobilisatie gaat beginnen zal dit een belangrijk stuk gereedschap zijn meer mensen te krijgen en minder te laten "vluchten"
Dit is wel een bijzondere opmerking met historische context:
'Sometimes we will speak softly and carry a large Javelin,' says Biden as he unveils $800 million in Ukraine aid
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Met al dit soort speculaas ga ik me bijna afvragen of Oekraïne het Breaking Bad momentje van Putin is oid...Yaksa schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:36:
[...]
Ik kan me nog een interview met Putin herinneren ongeveer 2 weken nadat de operatie was gestart. Toen was er al een arts(?) die zei dat Putin er uit zag alsof hij onder zware medicatie zat. Het commentaar van deze arts werd hier nog door iemand gepost, kan het alleen zo snel niet meer terugvinden. Ikzelf vind hem er weer slechter uitzien, moe, verslagen en zonder 'drive'.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
NOS liveblog vid is ingekort / veranderd (meer ingezoomt)
[Twitter: https://twitter.com/ClearBlueSee/status/1517050100450689024]
@NiGeLaToR, @bulle bas en @Silent7 deze laat bv het begin zien maar hij is ook niet compleet.
Denk dat we niet zo zeer de NOS vid moeten hebben maar een langere/volledigere voordat we wat kunnen roepen. iets van van start tot "eind" oid
Domme vraag ?
Hier wordt beweert dat de munitie uit 1992 zou komen, dat maakt toch niet zoveel uit ? Teminste als het exploderende shells zijn
[Twitter: https://twitter.com/ClearBlueSee/status/1517050100450689024]
@NiGeLaToR, @bulle bas en @Silent7 deze laat bv het begin zien maar hij is ook niet compleet.
Denk dat we niet zo zeer de NOS vid moeten hebben maar een langere/volledigere voordat we wat kunnen roepen. iets van van start tot "eind" oid
Domme vraag ?
As can be clearly observed, this particular unit was made in 1992. pic.twitter.com/60F4YSOvEW
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 21 april 2022
Hier wordt beweert dat de munitie uit 1992 zou komen, dat maakt toch niet zoveel uit ? Teminste als het exploderende shells zijn
Tja vanalles
Verwijderd
op die laatste foto van de Moskva (toen ie in de fik stond) kan ik niet goed zien of de tubes in het midden open stonden of niet (de S-300's) maar het is in elk geval op dat moment zichtbaar dat die twee Osa-turrets niet gedeployed waren.vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:42:
[...]
in de zwarte zee voor AA geschut was werd dekking geleverd door Moskva, de rest heeft geen (noemenswaardige) AA
Betreft de Moskva
De Grim Reapers noemen dat ook in hun eigen simulatie-filmpje. Het kan een toevalstreffer zijn geweest maar zij benoemen in ieder geval dat in de DCS-simulatie de Osa's niet gereageerd hebben zodra ze 30-knopen wind en regen aangezet hadden. Die regen deed het hem.
De radar zou een andere kant op gedraaid zijn geweest om Oekraiense drones te volgen en aan te vallen.

De kans op blindgangers wordt hoger, en afhankelijk van de staat waarin ze zijn (zoals NL ervaren heeft in Mali) worden die dingen ook gevaarlijker voor de mensen die ze gebruiken. Geen of die leeftijd hoog is vergeleken met de leeftijd van artillery shells is die NL op voorraad heeft btw.vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:52:
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
ik had een ander filmpje gezien(volgens mij ook gepost), waar ze ook zoiets aantonen dat ze dicht waren.Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:53:
[...]
op die laatste foto van de Moskva (toen ie in de fik stond) kan ik niet goed zien of de tubes in het midden open stonden of niet (de S-300's) maar het is in elk geval op dat moment zichtbaar dat die twee Osa-turrets niet gedeployed waren.
De Grim Reapers noemen dat ook in hun eigen simulatie-filmpje. Het kan een toevalstreffer zijn geweest maar zij benoemen in ieder geval dat in de DCS-simulatie de Osa's niet gereageerd hebben zodra ze 30-knopen wind en regen aangezet hadden. Die regen deed het hem.
De radar zou een andere kant op gedraaid zijn geweest om Oekraiense drones te volgen en aan te vallen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
filmpje is wel grappig (ff opgezocht) goeie sims maken ze, toevallig meerdere gezien van hun tijdje terug
Maar het is nu blijkbaar Oekraine's eigendom (maritiem recht) hoop dat dit tzt gewoon goed uitgewerkt gaat worden.
@Tens Dat is wel vervelend voor de mensen (blindgangers), neem aan dat in het westen daar wel op "getraint' lijkt me onderdeel teminste. Dat wat Ru gebruikt wat minder bekend is vind ik ook wel aannemelijk
Maar dit is wel het antwoord wat ik zocht, mijn takeway .. Hoe ouder hoe groter de kans lijkt me belangrijkste dat betreft.
Tja vanalles
https://nos.nl/l/2425992
Mysterieus vuur slaat opnieuw toeDoden bij brand in Russisch Defensie-gebouw waar raketten worden ontwikkeld
Door een grote brand in een gebouw van het Russische ministerie van Defensie zijn zeker vijf mensen omgekomen, meldt het Russische staatspersbureau Tass.
[ Voor 72% gewijzigd door YakuzA op 21-04-2022 18:17 ]
PSN
Ook weer puur toeval. Maar de andere gebouwen gaan nu wel wat verder uit de kust varen.YakuzA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:16:
[...]
Mysterieus vuur slaat opnieuw toe
een treffende spreuk
Ook geen toeval, twee gasindustrie executives met hun familie vermoord in een paar dagen. Als een 'murder/suicide' gepresenteerd maar het lijkt me een signaal aan de inner circle wat er gebeurt. Ook in Spanje ben je niet veilig.pro_6or schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:17:
[...]
Ook weer puur toeval. Maar de andere gebouwen gaan nu wel wat verder uit de kust varen.
https://www.newsweek.com/...family-dead-spain-1699660
Verwijderd
ja het gaat langzaam broeien in Rusland.
Denk dat het zinken van de Moskva de turning point is geweest.
Nabestaanden van opvarenden zijn woedend.
Elders in Rusland/Siberië weigeren ze te enlisten voor de 'special operation', steken ze recruitment kantoren in brand.
En meer.
Balletje gaat langzaam rollen.
Elders in Rusland/Siberië weigeren ze te enlisten voor de 'special operation', steken ze recruitment kantoren in brand.
En meer.
gisteren was er ook brand in Moscow (Moskva city)YakuzA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:16:
[...]
Erhm dit is wel bijzonder dit gaat dus over de brand die je dus zojuist noemt !
Corruption and irresponsibility in russia has dealt another insidious blow to its war efforts. In Tver, a research institute that develops russia’s Iskander missiles and systems for SU-27 and TU-160 bombers, which have been destroying peaceful Ukrainian cities, has burned down.
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 21 april 2022
[ Voor 23% gewijzigd door vso op 21-04-2022 18:41 ]
Tja vanalles
Een heel klein balletje. Bergop.Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:32:
En meer.
Ik heb er nog weinig vertrouwen in eerlijk gezegd.
Zelfs als je een bal bergop rolt, blijft er van alles aan kleven. En als hij weer terug naar beneden rolt is de verwoesting alleen maar groter.MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:40:
[...]
Een heel klein balletje. Bergop.
Oekraïne doet Tanks++
NEW: Ukraine has more tanks available in country than Russia, thanks to European deliveries of Soviet-era T-72 tanks: senior defense official
— Jack Detsch (@JackDetsch) 21 april 2022
U.S. has NO tanks to give Ukraine because 🇺🇦 military is using Soviet-era equipment.
PSN
Ik zie een kans voor Nederlandse expertise....vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:30:
[...]
Maar het is nu blijkbaar Oekraine's eigendom (maritiem recht) hoop dat dit tzt gewoon goed uitgewerkt gaat worden.
Smit is een van de meest ervaren bergers ter wereld. Die zou kunnen helpen deze boot te bergen. Van mijn part met de nodige steun financiering van onze overheid. Het verhaal van deze boot kan ook wel iets waard zijn.
Oekraïne kan er uiteindelijk een mooi museum van maken. Als een soort merkteken van het moment dat de neergang van Rusland ging versnellen.
In gedachten zie ik de opblaasbare kussens al onder de romp doorgetrokken worden, en dan het moment dat de Moskva in volle glorie in het schitterende zonlicht meedogenloos haar verhaal kan vertellen.
De wapens kunnen bij de berging nog wel een ding zijn. We kunnen er niet vanuit gaan dat de boot gecontroleerd is leeggehaald.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
En dan was er nog mogelijk dat christelijke relikwie aan boord. Een splinter van het kruis van jezus.teacup schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:11:
[...]
De wapens kunnen bij de berging nog wel een ding zijn. We kunnen er niet vanuit gaan dat de boot gecontroleerd is leeggehaald.
En nog 1: Ruslands grootste fabriek van chemische oplosmiddelen: Dmitrievsky Chemical PlantYakuzA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:16:
[...]
Het lijkt besmettelijk:pro_6or schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:17:
[...]
Ook weer puur toeval. Maar de andere gebouwen gaan nu wel wat verder uit de kust varen.
The Dmitrievsky Chemical Plant near Moscow is on fire & beyond saving.
— Visegrád 24 (@visegrad24) 21 april 2022
It’s one of Russia’s largest manufacturers of chemical solvents.
The Aerospace Defence Research Institute in Tver burned down earlier in the day.
We are starting to notice a pattern. pic.twitter.com/wzFPCcTAt6
edit: wat hierboven al gezegd werd dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 21-04-2022 19:49 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik kwam zojuist een artikel in newsweek tegen over een amerikaanse ex marinier en nu journalist. Hij ging als journalist naar Kiev op 12 maart maar werd daar overgehaald om mensen te gaan trainen vanuit zijn expertise. Na wat twijfel heeft hij dat gedaan en heeft nu een aardig netwerk opgezet van ex US en UK militairen die daar mensen trainen. Interessant inkijkje vond ik.
https://www.newsweek.com/...ssians-worse-isis-1699415
https://www.newsweek.com/...ssians-worse-isis-1699415
Dat betekent, stam + t .
Rare bijnaam voor die raket met nucleaire kopYucon schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:32:
[...]
En dan was er nog mogelijk dat christelijke relikwie aan boord. Een splinter van het kruis van jezus.
PSN
Flink vuurtje, grote fabriek. Zou dat door meerdere mensen aangestoken zijn?jan390 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:33:
[...]
En nog 1: Ruslands grootste fabriek van chemische oplosmiddelen: Dmitrievsky Chemical Plant
Ze hebben een grotendeels afgebouwde Slava class liggen in Nikolayev.teacup schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:11:
[...]
Ik zie een kans voor Nederlandse expertise....
Smit is een van de meest ervaren bergers ter wereld. Die zou kunnen helpen deze boot te bergen. Van mijn part met de nodige steun financiering van onze overheid. Het verhaal van deze boot kan ook wel iets waard zijn.
Oekraïne kan er uiteindelijk een mooi museum van maken. Als een soort merkteken van het moment dat de neergang van Rusland ging versnellen.
In gedachten zie ik de opblaasbare kussens al onder de romp doorgetrokken worden, en dan het moment dat de Moskva in volle glorie in het schitterende zonlicht meedogenloos haar verhaal kan vertellen.
een treffende spreuk
Er rommelt wat. You live by the sword, you die by the sword. Deze gasten hebben vuile handen gemaakt, al is het alleen al door alle smerige streken van putin te gedogen en er zelf een slaatje uit te slaan. Wel sneu voor hun gezin.IJzerlijm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:22:
[...]
Ook geen toeval, twee gasindustrie executives met hun familie vermoord in een paar dagen. Als een 'murder/suicide' gepresenteerd maar het lijkt me een signaal aan de inner circle wat er gebeurt. Ook in Spanje ben je niet veilig.
https://www.newsweek.com/...family-dead-spain-1699660
Uiteindelijk kwam Kaiser Wilhelm kwam ook niet naar Doorn omdat hij zo van houthakken hield. In WOI duurde het 4 jaar voordat de Duitsers er geen zin meer in hadden; de Russen gaven er al een jaar eerder de brui aan.MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:40:
[...]
Het kan dus even duren voor we effect gaan zien. Die verwachting is niet nieuw; begin maart werd al gezegd dat de sancties een kwestie van lange termijn waren; en dat ze bij een duur van minder dan een half jaar ons meer pijn zouden doen dan Rusland. En hoewel iedere dag er één teveel is; ben ik bang dat we nog even geduld moeten hebben.
En nee dat heb ik ook niet; ik moet mezelf ook bedwingen om niet constant naar het nieuws te kijken in de hoop een positief bericht te zien.
Eerder van de week (gisteren?) waren een paar personeel leden van de NL ambassade naar huis gestuurd. Echter Ru heeft de consulaten van Letland, Estland en Litouwen gesloten. Alle werknemers en diplomaten zijn daar weggestuurd.
Zonder vlaggenschip nu maar ook zonder leiding,
ik weet niet of dit nu "openbaar" moet, ik lees hieruit dat ze een aanval verwachten ?
80 Mensen maar zijn uit Marioepol opgehaald de rest is verhinderd, Zelensky zei ook nog (officieel kanaal) dat er 400 gewonden soldaten aanwezig zijn.
Ik vind het toch wel bijzonder als de mensen die de brandjes gisteren als "oproer" zien, dat ze aangestoken zijn lijkt me weinig discussie overgens
UA heeft nu meer tanks dan RU melden diverse bronnen ..
Ik merk steeds meer (Tweakers) optimistischer worden, althans dat lijkt er erg op .. wat mindere sombere berichten.
Zonder vlaggenschip nu maar ook zonder leiding,
https://t.me/operativnoZSU/20371Ukrainian media, citing their own sources, report that after the destruction of the missile cruiser Moskva, the commander of the Russian Black Sea Fleet, Admiral Igor Osipov, was removed from office and arrested
ik weet niet of dit nu "openbaar" moet, ik lees hieruit dat ze een aanval verwachten ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
80 Mensen maar zijn uit Marioepol opgehaald de rest is verhinderd, Zelensky zei ook nog (officieel kanaal) dat er 400 gewonden soldaten aanwezig zijn.
Ik vind het toch wel bijzonder als de mensen die de brandjes gisteren als "oproer" zien, dat ze aangestoken zijn lijkt me weinig discussie overgens
UA heeft nu meer tanks dan RU melden diverse bronnen ..
Ik merk steeds meer (Tweakers) optimistischer worden, althans dat lijkt er erg op .. wat mindere sombere berichten.
Tja vanalles
Niet te optimistisch worden. De Amerikanen zien de huidige activiteit in Donbass als voorbode voor een komend Russisch offensief. Niet als het offensief zelf.vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:17:
Oorlogsgraf. Lekker laten rusten waar het ligt, respect voor de overledenen nog aan boord. Als het niet nodig is zal hij zeker niet worden geborgen.teacup schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:11:
[...]
Ik zie een kans voor Nederlandse expertise....
Er zal iets met de wapens aan boord moeten gebeuren. Zeker als er kernwapens bij zitten. Zou natuurlijk leuk zijn als Oekraine die boven water kan halen.CrazyOne schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:22:
[...]
Oorlogsgraf. Lekker laten rusten waar het ligt, respect voor de overledenen nog aan boord. Als het niet nodig is zal hij zeker niet worden geborgen.
Volgens Rusland was iedereen van boord gered?CrazyOne schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:22:
[...]
Oorlogsgraf. Lekker laten rusten waar het ligt, respect voor de overledenen nog aan boord. Als het niet nodig is zal hij zeker niet worden geborgen.
PSN
check,downtime schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:22:
[...]
Niet te optimistisch worden. De Amerikanen zien de huidige activiteit in Donbass als voorbode voor een komend Russisch offensief. Niet als het offensief zelf.
Toch merk aan veel dingen veel "positiviteit' als observatie
Zelensky brengt redelijk optimistischere berichtgevingen uit
- meer met EU bezig bijvoorbeeld
- is dankbaar dat men hem nu lijkt te begrijpen over "zwaardere wapens"
Men is bezig ondertussen het land aan het herbouwen/explosieven verwijderen ..
Lijkt er op alsof de legerleiding van UA (die al zelfstandig was) heel erg vertrouwd word om Ru op te dweilen, en het alleen een kwestie van tijd word inderdaad.
maar jij verwacht nog een offensief ?
btw betreft de Moskva men(pentagon) is er niet van overtuigt dat er kernwapens aanwezig waren.
ik zou trouwens ook niet verbaast zijn als USA deze ook stilletjes "recovered" heeft ofzo, als dit wel het geval zou zijn .. ik weet alleen niet hoe diep het daar is.
Bedacht me net: Die raket R&D zal kwa impact wel laag zijn
Maar die oplosmiddelen fabriek is dat niet een tandwieltje van meerdere ketting(en) c.q fabricage processen ? Gelukkig hebben ze geen sancties anders hadden ze een uitdaging
Om een indruk van de schaal te geven (grootste in RU)
[ Voor 19% gewijzigd door vso op 21-04-2022 20:52 ]
Tja vanalles
Ik hoop natuurlijk dat dit alles is maar sinds de terugtrekking uit het noorden verwacht ik dat de Russen pas een groot offensief starten als de natte periode voorbij is.
Enig idee wanneer die natte periode voorbij is dacht enkele weken ? Teminste als alles goed doorweekt modderig is is het niet binnen een dag weg natuurlijkdowntime schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:55:
[...]
Ik hoop natuurlijk dat dit alles is maar sinds de terugtrekking uit het noorden verwacht ik dat de Russen pas een groot offensief starten als de natte periode voorbij is.
Hoop dat ze dan genoeg van de nieuwe spul naar het front hebben gekregen, en de spullen natuurlijk "testen"
Over dat gesproken:
Oryx twitterde net 72 Howitzers erbij .. + de voertuigen om ze te trekken en dan nog eens 121 UAV's (phoenix speciaal voor UA ontwikkeld (door USA onderweg/word geleverd))
offtopic:
ik weet niet of het volgende relatie heeft met events in Ru/UA heeft maar 777 met bommelding boven polen
ik weet niet of het volgende relatie heeft met events in Ru/UA heeft maar 777 met bommelding boven polen
[ Voor 8% gewijzigd door vso op 21-04-2022 21:14 ]
Tja vanalles
Het ligt er ook aan wat we met de sancties denken te bereiken: als het is om de oligarchen te raken, die hebben genoeg assets en slimme truukjes om nog wel even door te gaan (incl bitcoins en het midden oosten ed).Gebanned schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:15:
[...]
Uiteindelijk kwam Kaiser Wilhelm kwam ook niet naar Doorn omdat hij zo van houthakken hield. In WOI duurde het 4 jaar voordat de Duitsers er geen zin meer in hadden; de Russen gaven er al een jaar eerder de brui aan.
Het kan dus even duren voor we effect gaan zien. Die verwachting is niet nieuw; begin maart werd al gezegd dat de sancties een kwestie van lange termijn waren; en dat ze bij een duur van minder dan een half jaar ons meer pijn zouden doen dan Rusland. En hoewel iedere dag er één teveel is; ben ik bang dat we nog even geduld moeten hebben.
En nee dat heb ik ook niet; ik moet mezelf ook bedwingen om niet constant naar het nieuws te kijken in de hoop een positief bericht te zien.
Maar als het is om druk op de gemiddelde (stedelijke) Russische bevolking te zetten, en deze tot een volksopstand te laten komen: het schijnt dat veel (stedelijke) Russen het idee hebben dat ergens eind mei/begin juni de situatie weer normaal (lees als voorheen) is, en dat ze weer terug kunnen naar hun leven van iPhones, TikTok, Nutella en Ikea. Nou denk ik dat rond die tijd de Noord Korea 2.0 situatie wel erg duidelijk gaat worden voor de meeste mensen aldaar, mits we zo door blijven gaan van onze kant. Dan kunnen we mogelijk wel eens echt wat onrust gaan zien.
72 extra howitzers. Dat begint tenminste zoden aan de dijk te zetten..
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1517214527946956801]
En die ghost drones zijn ook wel interessant. Schijnen speciaal voor UA ontwikkeld te zijn in de VS.
https://breakingdefense.c...ines-war-with-russia/amp/
ps ik dacht er over om dit in het wapensytementopic te plaatsen maar is misschien ook van belang voor het algemene verloop van de oorlog aangezien het laat zien dat er steeds meer zwaardere wapens vanuit het westen richting UA gaan. Indien het toch beter past in dat topic dan mijn excuses voor t hier plaatsen.
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1517214527946956801]
En die ghost drones zijn ook wel interessant. Schijnen speciaal voor UA ontwikkeld te zijn in de VS.
ps ik dacht er over om dit in het wapensytementopic te plaatsen maar is misschien ook van belang voor het algemene verloop van de oorlog aangezien het laat zien dat er steeds meer zwaardere wapens vanuit het westen richting UA gaan. Indien het toch beter past in dat topic dan mijn excuses voor t hier plaatsen.
Dat betekent, stam + t .
verbaast me ook die wagens erbij, NL zou toch ook wat mobiele meuk leveren ? of was dat nu zwaarder materieelApache4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:38:
[Embed]
Vraag me wel af of die net zoals de reaper dingen kan dragen dat zou wel nuttig zijn, de Bayraktar kan in elk geval wel (4x) kwijt.
@Brazos thx had eroverheen gelezen
Een tweet van de dame die belde en vroeg om de specs

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 21-04-2022 21:56 ]
Tja vanalles
Zo te lezen een variant op de switchblade. Is wel wat anders dan een Reaper. Laatstgenoemde is bij wijze van spreken gewoon een vliegtuig zonder piloot. (of eigenlijk piloot op afstand)vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:46:
[...]
verbaast me ook die wagens erbij, NL zou toch ook wat mobiele meuk leveren ? of was dat nu zwaarder materieel
Vraag me wel af of die net zoals de reaper dingen kan dragen dat zou wel nuttig zijn, de Bayraktar kan in elk geval wel (4x) kwijt.
Een tweet van de dame die belde en vroeg om de specsAls of ze dat gingen vertellen
Dit is een suïcide drone. Die vliegt wat rondjes tot je het een doelwit geeft waar het zichzelf op gooit en ontploft. Het draagt dus altijd een bom, maar kan 1x gebruikt worden.
Om een betere indruk van de schaal te geven heb ik het even op dezelfde schaal naast Chemelot gezet (alles rechts van de A2):vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:30:
[...]
Om een indruk van de schaal te geven (grootste in RU)
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/6bRpg9kfPCRRJTFeBYhkhQEN.png?f=user_large)
Zoveel stelt het dus niet voor lijkt me..
Of Chemelot is ook een mooie targetCheezus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:54:
[...]
Om een betere indruk van de schaal te geven heb ik het even op dezelfde schaal naast Chemelot gezet (alles rechts van de A2):
[Afbeelding]
Zoveel stelt het dus niet voor lijkt me..
Een hele goede invalshoek om aan te dragen. Voor een beetje historisch kader, de onderstaande afbeelding zag ik van de week in de media, die illustreert het historische belang dat de Donbass ook bijvoorbeeld rond 1920 al vertegenwoordigde. Was snel gevonden, gewoon in een wiki. Die afbeelding "Donbass, het hart van Rusland" laat een krachtige impressie achter van het belang van dat gebied voor het toenmalige Rusland:Ramon schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:56:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x5noXcyAohQ5ZOBZX2BABHPy.jpg?f=user_large)
Je artikel onderstreept het belang van de toegang tot grondstoffen. We kunnen dit als een conflict over het militair strategisch gedreven Rusland beschouwen. Maar we kunnen die ook als een hulpbronnenconflict beschouwen. Het impliceert ook dat als Oekraïne, inclusief de Donbass, zelfstandig wil kunnen bestaan ze alert zal moeten blijven op mogendheden die het op deze grondstoffen gemunt hebben. Hoe schaarser die hulpbronnen worden, hoe waarschijnlijker het wordt dat dergelijke conflicten wereldwijd kunnen ontstaan.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Als Limburg zich onafhankelijk verklaard en België met een militaire operatie de onafhankelijkheid wil vaststellen wel ja
Leuk filmpje van een russische vlogger over het leven daar en de huidige prijzen.
Rond 9:50 gaat hij "Hollandse" stroopwafels kopen. +70% ten opzichte van voor de oorlog.
Als ik naar de huidige prijzen kijk ligt het dicht tegen de Nederlandse prijzen aan. Niet helemaal, maar toch wel zeker richting de 80% van de Nederlandse prijs en dat is stevig vergeleken met de lonen daar.
edit: wacht, was die niet al geplaatst? Hoe dan ook. Leuk filmpje. En nu heb ik zin in stroopwafels
Rond 9:50 gaat hij "Hollandse" stroopwafels kopen. +70% ten opzichte van voor de oorlog.
Als ik naar de huidige prijzen kijk ligt het dicht tegen de Nederlandse prijzen aan. Niet helemaal, maar toch wel zeker richting de 80% van de Nederlandse prijs en dat is stevig vergeleken met de lonen daar.
edit: wacht, was die niet al geplaatst? Hoe dan ook. Leuk filmpje. En nu heb ik zin in stroopwafels
[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 21-04-2022 22:00 ]
Gevalletje teveel weten. En om te voorkomen dat ze thuis bij het avondeten wel eens hebben vertelt hoe druk het was op kantoor... Tsja, in een Sopranostaat houd men nu eenmaal niet van 'loose ends'.IJzerlijm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:22:
Ook geen toeval, twee gasindustrie executives met hun familie vermoord in een paar dagen. Als een 'murder/suicide' gepresenteerd maar het lijkt me een signaal aan de inner circle wat er gebeurt. Ook in Spanje ben je niet veilig.
Houd ook de mogelijkheid open dat er niet sprake is van anti-Moskou sabotage. Stelt u zich ook een scenario voor waarin Defensie X raketten heeft bestelt én afgerekend. En dat de leverancier zegt: "jahaaa, ze staan klaar in de opslag hoor." En wanneer Defensie ze eens écht nodig heeft, miraculeus die opslag vlam vat. "Oepsie, ik hoop dat u verzekerd bent.. maar ze stonden er echt!"vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:38:
Erhm dit is wel bijzonder dit gaat dus over de brand die je dus zojuist noemt !
[Twitter]
Stelt u ook een scenario voor waarin men de rucksichtlose opdracht heeft gekregen op te schalen, zónder dat er nagedacht is over hoe men op moet schalen, en hoe men dat veilig kan doen.
Een kruitfabriek werkt bijvoorbeeld met zeer kleine batches, vaten met materiaal worden pas op de locatie neergezet als het nodig is. Plotseling grote batches willen maken, niet goed reinigen na iedere batch, materiaal opstapelen bij de locaties. En dan denkende aan het gemiddelde opleidingsniveau van een Russische medewerker én motivatie (de Sovjet-motivatie: "als de baas beweert dat hij mij goed betaalt, zal ik beweren dat ik hard werk").
De beruchte Russische stoomwals. Tanks? Vliegtuigen? Ja, de Russen zijn er veel van kwijt, maar de Oekraïeners hebben er nog minder van. Maar mannen + geweren + kogels, hebben de Russen er heel veel meer van, terwijl bij de Oekraïeners bij één of meerdere al de bodem van de kist al in zicht is gekomen. Motivatie? Natuurlijk zijn de Russen weinig gemotiveerd. Maar wat ze wél motiveert is die Tsjetsjeen die achter ze aan loopt, en direct begint te schieten als ze een andere richting op beginnen te lopen dan die waarvoor bevel was gegeven. Wat zeker motiveert is die Wagner huurling die buitengewoon verfijnde methodes heeft om een weggelopen soldaat dood te martelen en diens gekruisigde lichaam op zo'n plek te hangen dat zijn kameraden hier lering uit trekken.downtime schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:22:
Niet te optimistisch worden. De Amerikanen zien de huidige activiteit in Donbass als voorbode voor een komend Russisch offensief. Niet als het offensief zelf.
U overschat de Russen. Kijkt u eens naar de demografie, het aantal Russen dat ná de val van de Sovjet-Unie geboren is, is vrij gering. Die vóór de val zijn geboren, vinden het veelal wel best. Die zuchten eens diep, hebben van huis uit al geleerd niet te diep na te denken over politiek, en die gaan aardappelen en komkommers verbouwen op hun datsjatje.olafmol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:05:
Nou denk ik dat rond die tijd de Noord Korea 2.0 situatie wel erg duidelijk gaat worden voor de meeste mensen aldaar, mits we zo door blijven gaan van onze kant. Dan kunnen we mogelijk wel eens echt wat onrust gaan zien.
Die jongeren, die willen misschien wel onrustig worden, maar zien de mogelijkheden om zich te organiseren rap kleiner worden door een overheid die overal meeleest en meeluistert, al dan niet geholpen door software uit Xinjiang.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Dat topic is er meer voor de inhoudelijke capaciteiten. Het kan in principe wel Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne, maar dan wel graag met meer dan alleen de vermelding. Uiteraard kan je ook zelf een topic openen waar berichten van wapenleveranties worden geplaatst. Dat is misschien ook beter.Apache4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:38:
[Embed]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dan zou je moeten weten aan welke kant van het spectrum deze twee zaten, maar ik denk russische geheime dienst die ze heeft afgemaakt, niet verzet tegen Putin.olafmol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:14:
[...]
Er rommelt wat. You live by the sword, you die by the sword. Deze gasten hebben vuile handen gemaakt, al is het alleen al door alle smerige streken van putin te gedogen en er zelf een slaatje uit te slaan. Wel sneu voor hun gezin.
een treffende spreuk
Ik zat ook een paar dagen in de piepzak maar hoe langer het duurt voor die aanval komt hoe beter het denk ik is, ze verliezen toch iedere dag nog een halve BTG.downtime schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:55:
[...]
Ergens denk ik ook dat die open vlaktes toch best fijn zijn? Ze zullen toch nu wel veel at guided rockets e.d. Klaar hebben staan om ze dan in een keer een enorme klap te geven? Maar ja, dat blijft dus een vraag.
een treffende spreuk
Dan liever de lucht in!Cheezus schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:57:
[...]
Als Limburg zich onafhankelijk verklaard en België met een militaire operatie de onafhankelijkheid wil vaststellen wel ja
https://historiek.net/jan-van-speijk-1802-1831/7864/
[ Voor 12% gewijzigd door pro_6or op 21-04-2022 23:33 ]
een treffende spreuk
ze hebben nu 1 btg erbij weten te proppen, maakt niet op voor de verliezen denk ik maar goed ..pro_6or schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:19:
[...]
Ik zat ook een paar dagen in de piepzak maar hoe langer het duurt voor die aanval komt hoe beter het denk ik is, ze verliezen toch iedere dag nog een halve BTG.
Ergens denk ik ook dat die open vlaktes toch best fijn zijn? Ze zullen toch nu wel veel at guided rockets e.d. Klaar hebben staan om ze dan in een keer een enorme klap te geven? Maar ja, dat blijft dus een vraag.
volgens pentagon is het nu 85
+ 10-20K wagner nog over
https://twitter.com/JackDetsch heeft dat betreft veel info die hij post dat zou me lange post opleveren ..
Tja vanalles
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:32:
En meer.
MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:40:
[...]
Ik moet het ook nog zien. In een artikel wat ik hier al eerder geplaatst heb kan gelezen worden dat de meeste soldaten uit de arme gebieden van Rusland komen. Anders gezegd, het kan de bevolking in Moskou en Sint-Petersburg niet veel schelen dat die arme jongens sneuvelen. Natuurlijk leven daar ook mensen die tegen oorlog zijn, maar niet op grote schaal en daarom zal er ook niets veranderen.Amphiebietje schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:52:
[...]
Zelfs als je een bal bergop rolt, blijft er van alles aan kleven. En als hij weer terug naar beneden rolt is de verwoesting alleen maar groter.
Om de bevolking van Moskou en Sint-Petersburg in opstand te laten komen zou het Kremlin een algemene mobilisatie moeten afkondigen, maar zo gek is Putin dan ook weer niet.
Sancties hebben wel meer redenen; geld van oligarchen bevriezen betekent ook dat het "privé" vermogen van de oligarchen niet gebruikt kan worden om het regime van Putin te steunen; door bijvoorbeeld aankopen te doen voor Rusland; of de waarde van de roebel op te krikken.olafmol schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:05:
[...]
Het ligt er ook aan wat we met de sancties denken te bereiken: als het is om de oligarchen te raken, die hebben genoeg assets en slimme truukjes om nog wel even door te gaan (incl bitcoins en het midden oosten ed).
Maar als het is om druk op de gemiddelde (stedelijke) Russische bevolking te zetten, en deze tot een volksopstand te laten komen: het schijnt dat veel (stedelijke) Russen het idee hebben dat ergens eind mei/begin juni de situatie weer normaal (lees als voorheen) is, en dat ze weer terug kunnen naar hun leven van iPhones, TikTok, Nutella en Ikea. Nou denk ik dat rond die tijd de Noord Korea 2.0 situatie wel erg duidelijk gaat worden voor de meeste mensen aldaar, mits we zo door blijven gaan van onze kant. Dan kunnen we mogelijk wel eens echt wat onrust gaan zien.
De economische sancties hebben ook zo'n uitwerking; minder import betekent uiteindelijk minder mankracht en middelen beschikbaar voor leger en oorlogsindustrie.
Nouja, volgens het Pentagon was het Russische leger op een gegeven moment gereduceerd tot ~ 65 BTG's, dus dat zijn toch weer 20 BTG's extra. Die zijn ofwel samengeraapt, maar kunnen ook uit de reservepool komen. Rusland had voor de invasie namelijk ~ 170 actieve (= met crew en logistiek) BTG's waarvan ~ 130 ingezet waren in Oekraïne, dus er was een reserve van 40 BTG's.vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:31:
[...]
ze hebben nu 1 btg erbij weten te proppen, maakt niet op voor de verliezen denk ik maar goed ..
volgens pentagon is het nu 85
+ 10-20K wagner nog over
Speciaal dumbed-down voor UA volgens wiki:Apache4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:38:
Phoenix Ghost tactical drones, a reduced capability version of the Switchblade quickly designed for export to Ukraine.
Ja, maar dan zijn er weer de berichten van ouders die van het Kremlin te horen kregen dat hun zoon vermist is. Het zal vast nog een poos duren alvorens het complete verhaal over de Moskva naar boven komt.YakuzA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:26:
[...]
Volgens Rusland was iedereen van boord gered?
Uiteraard. Ook Putin scrolt dagelijks door zijn Reddit feed, en wellicht kon hij de vele memes over lange tafels niet meer hebbenSilent7 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:46:
Filmpje zeer interessant
[ Voor 36% gewijzigd door XWB op 21-04-2022 23:51 ]
Ik lees 120 ingezet maar denk dat niet veel uitmaakt voor de cijfers over het geheel, ik vind het alleen bijzonder dat men wel van 100-->75% zit maar niet een trend ziet van 100, 50 --> 75% maar dat is nitpicking denk ik dan maar .XWB schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:43:
[...]
Nouja, volgens het Pentagon was het Russische leger op een gegeven moment gereduceerd tot ~ 65 BTG's, dus dat zijn toch weer 20 BTG's extra. Die zijn ofwel samengeraapt, maar kunnen ook uit de reservepool komen. Rusland had voor de invasie namelijk ~ 170 actieve (= met crew en logistiek) BTG's waarvan ~ 130 ingezet waren in Oekraïne, dus er was een reserve van 40 BTG's.
85 BTG's x 800 man ofzo + 10 tanks + rest is nog best veel, dus inderdaad misschien niet te optimistisch zijn zoals @downtime aanwees.
Gezien UA op mobiliteit inzet, + langere afstand kunnen schieten dan de russen
Verwacht ik dat we straks gaan zien dat de Ru met een nood tempo gesloopt kan worden.
Maar de onbekende factor (voor mij in elk geval) hoe ver kan je de towed AN-radar dingen neerzetten met de 155mm howitzers erbij ..
En elk ander leuke heavy zooi die eindelijk geleverd word.
Als dat zsm ingezet kan worden kan het hard gaan maar is het over dagen / week/maand dat is denk ik het spannends ..
Wat er vandaag in Ru gebeurd (branden), Polen (wo,do bommeldingen op airport), Japan is aan het stoken.
Kan dat best eventvol worden.
Leuke afsluiter voor vandaag (via telegram gevonden en vertaald)
The trap of heavy artillery massively went to Ukraine" - Arestovich
"The competition "Who will give Ukraine more weapons?" has begun in the West. there is the USA, Britain, Holland, possibly the Germans and many others. They say from heavy artillery, special UAVs for Ukraine, when it all arrives in Donbass - woe be to those who will stand in front of these howitzers."
Well, the cherry on the cake: "I was given the authority to personally shoot the one who will steal Western aid" - Arestovich.
Tja vanalles
Inderdaad, voor het argument maakt het niet uit of het nou 120 of 130 BTG's waren. Waar het om gaat is dat niet alle 170 actieve BTG's ingezet waren, dus het Russische leger heeft nog wat marge. Veel zal van de logistiek afhangen, maar in principe kunnen ze nog verder opschalen tot ~ 100 BTG's.vso schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:58:
[...]
Ik lees 120 ingezet maar denk dat niet veel uitmaakt voor de cijfers over het geheel, ik vind het alleen bijzonder dat men wel van 100-->75% zit maar niet een trend ziet van 100, 50 --> 75% maar dat is nitpicking denk ik dan maar .
85 BTG's x 800 man ofzo + 10 tanks + rest is nog best veel, dus inderdaad misschien niet te optimistisch zijn zoals @downtime aanwees.
Wij denken hetzelfde. Lijkt me helder aan welke kant van het spectrum deze man zat.pro_6or schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:13:
[...]
Dan zou je moeten weten aan welke kant van het spectrum deze twee zaten, maar ik denk russische geheime dienst die ze heeft afgemaakt, niet verzet tegen Putin.
Die 65 was toch het getal nadat Rusland de troepen bij Kyiv had terug getrokken?XWB schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:43:
[...]
Nouja, volgens het Pentagon was het Russische leger op een gegeven moment gereduceerd tot ~ 65 BTG's, dus dat zijn toch weer 20 BTG's extra. Die zijn ofwel samengeraapt, maar kunnen ook uit de reservepool komen. Rusland had voor de invasie namelijk ~ 170 actieve (= met crew en logistiek) BTG's waarvan ~ 130 ingezet waren in Oekraïne, dus er was een reserve van 40 BTG's.
Aangezien era al een tank met de V uit het noorden nu ook al in Mariupol opdook zal dat wel uit de shuffle komen.
PSN
Zo te zien vult deze het gat tussen de kleine Switchblade (een handgranaat) is en de grote (een Javelin) om de Russische artillerie en andere voertuigen met licht pantser aan te kunnen. Nu de Russen aanvallen vanuit territorium dat ze al lange tijd in handen hebben is het onderscheppen van de logistiek minder effectief en kunnen de Russen vrijwel onbeperkt vuur concentreren op waar ze een doorbraak willen forceren of simpelweg om steden te bestoken.user109731 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:07:
Politico heeft wat meer informatie over die nieuwe Phoenix Ghost drones:
[...]
[...]
Dit klinkt best indrukwekkend. Ik ben benieuwd wanneer we de Switchblades en nu deze drones in actie gaan zien.
Altijd een beetje tricky dit soort berichten, maar het is interessant genoeg om te posten:
Daarnaast zie ik de afgelopen dagen weer meer beelden voorbijkomen van Oekraïens artillerie uur, ambushes op konvooien en drones die voertuigen slopen. Positief teken. Militaryland.net zegt dat de opmars in de Donbass van de Russen tot stilstand is gekomen. Blijkbaar ondanks dat gisteren het bericht kwam dat de Russen 42 dorpen bezet hebben. Bij Izyum lijkt heftig gevochten te worden en daar komen ook veel beelden van kapotte voertuigen voorbij (zie oa Danspiun op Twitter). Ook zien we de cijfertjes op Oryx de afgelopen dagen weer sneller toenemen (is mijn vermoeden).
Helaas lijkt het echte offensief nog niet begonnen te zijn, dus dit zegt allemaal nog weinig.
In a now deleted VK post, the pro-Kremlin media outlet Readovka claims that Russia’s Defense Ministry stated at a “closed briefing” that it’s lost 13,414 soldiers in Ukraine *plus* another 7,000 who are missing. 116 sailors killed aboard the Moskva, with 100+ still missing. pic.twitter.com/jHx7lZi9WA
— Kevin Rothrock (@KevinRothrock) 22 april 2022
Daarnaast zie ik de afgelopen dagen weer meer beelden voorbijkomen van Oekraïens artillerie uur, ambushes op konvooien en drones die voertuigen slopen. Positief teken. Militaryland.net zegt dat de opmars in de Donbass van de Russen tot stilstand is gekomen. Blijkbaar ondanks dat gisteren het bericht kwam dat de Russen 42 dorpen bezet hebben. Bij Izyum lijkt heftig gevochten te worden en daar komen ook veel beelden van kapotte voertuigen voorbij (zie oa Danspiun op Twitter). Ook zien we de cijfertjes op Oryx de afgelopen dagen weer sneller toenemen (is mijn vermoeden).
Helaas lijkt het echte offensief nog niet begonnen te zijn, dus dit zegt allemaal nog weinig.
Ik was inderdaad een ironische smiley vergeten bij die postXWB schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:48:
[...]
Ja, maar dan zijn er weer de berichten van ouders die van het Kremlin te horen kregen dat hun zoon vermist is. Het zal vast nog een poos duren alvorens het complete verhaal over de Moskva naar boven komt.
PSN
De grote vraag is of ze na elke dag weer een paar tanks verliezen nog genoeg bij elkaar kunnen krijgen voor een echt gericht offensief.RoD schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:12:
Bij Izium kamperen schijnbaar ca 25 BTG's, dus daar komt straks mogelijk het grootste gevaar vandaan?
https://www.ukrinform.net...s-in-izium-direction.html
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 22-04-2022 09:18 ]
PSN
Precies en tegelijkertijd kijken hoe snel je de drones kunt aanpassen naar wat er daadwerkelijk op het slagveld speelt. In dit geval dus grotere range/langere vliegduur ten koste van wat explosieve kracht die wat minder mag zijn omdat de tanks wat ouder zijn.Amphiebietje schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:21:
[...]
Klinkt alsof het Pentagon de waarde heeft ingezien van potentiële nieuwe versies kunnen testen in een letterlijk levensechte testomgeving waarin de tegenstander haar echte taktieken gebruikt i.p.v. de taktieken die ze op papier zouden moeten gebruiken.
[removed]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: