Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:53:
[...]
met name in het begin inderdaad een Untergang vibe.
Later wordt het wel beter.
zoals al gezegd inderdaad een kotsmisselijk argumentje: 'we houden ons aan de regels en zorgen goed voor ze'.
Oh ja? waarom mogen ze er dan nog niet uit? Waarom worden corridors telkens beschoten?
Mogen ze wel eten krijgen?
Charme-offensief voor de eigen burgers waarschijnlijk: merciful Putin.
Voor de rest, hij houdt inderdaad de tafel vast met z'n hand. Misschien als afweer, direct actie kunnen ondernemen met behulp van de tafel.
Dit is geen losjes handgebruik maar krampachtig en voorbereid.
We zoomen nu wel erg in op details, maar het handje wat het tafelblad omklemt is wel typisch de Putin-houding. Ook het tikken met de benen. Ik zie er geen bijzondere dingen in. Hij hangt wat slap in zijn stoel, maar voor een Russische man is hij al erg oud zullen we maar zeggen. Hij zal vast kwalen hebben, misschien ernstige, maar ik zou er geen hoop uit putten.
Toch vond ik het filmpje wel bijzonder. Het is met de timing rond Pasen toepasselijk: Shoigu is uit de dood herrezen. Eerdere berichten waren dat de beste man in een ziekenhuis lag.
Wat ik er uit opmaak:
1. Putin achtte het nodig zich te verzekeren van
steun van de bevolking:
- Putin toont zich de alpha, de absolute top dog. Alle discussies over gezondheid terzijde, hier overruled Putin de minister van Defensie. Shoigu mag zijn kleurplaat tonen aan meester Putin.
- Putin toont dat hij alles onder controle heeft. Als de grimmige werkelijkheid door begint te dringen moet Putin wel het imago zien hoog te houden dat hij de grip niet kwijt is.
2. Noodzaak voor
verbeteren imago legerleiding
Putin moet enige zorg tav eigen manschappen tonen. De eerdere intel wees erop hoe moeilijk het is voor het Kremlin om mensen te vinden. Elke Oekraïner mag dan wel verkracht, gemarteld en gedood worden, maar velen binnen Rusland hebben geen zin zelf dood te gaan. Het leger heeft een reputatie. En met de aantallen doden van 20k (?) wordt het steeds moeilijker om mensen zo gek te krijgen. Als ook de media het beeld beginnen te creeeren van een ongelijke strijd want NAVO vermorzelt onze mensen, dan moet er iets recht gezet worden: nee hoor, we sturen jullie niet een gehaktmolen in, wij zijn zuinig op onze soldaten.
Dat op zich zou een noodzakelijke stap zijn tbv massamobilisatie. Vraag is of dit humeur voldoende verbeterd kan worden.
3. Putin kopieert (nog) niet het Stalin-handboek,
er zijn geen massazuiveringen.
Shoigu is mateloos populair in Rusland, hij komt vertrouwenswekkend over. Het zou heel goed kunnen dat Putin deze Shoigu zou willen opvreten vanwege de beroerde prestaties, maar als ze ten onder gaan, gaan ze samen ten onder. De scene met de Veiligheidsraad zie ik als opmaat voor die lotsverbinding. Men is gezamenlijk de fuik ingezwommen onder dwang van Putin, en het wordt steeds moeilijker om hier individueel uit los te breken. Te zwaar gecompromitteerd. Het is wellicht ook gevaarlijk voor Putin om deze deal te doorbreken: zou hij een Shoigu met zo'n publiek profiel opofferen, dan weten de andere Siloviki dat zijzelf ook fair game zijn. En dat is gevaarlijke instabiliteit voor Putin zelf.