De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.378 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 20:19

Jiffy

God, you're ugly!

jan390 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:06:
Niet in de Nederlandse pers gelezen, maar volgens Bloomberg gaan we ons zwaarste geschut leveren, de Pantserhouwitser 2000NL
Als dat idd zo is, mag ik hopen dat we zelf weer zsm nieuwe bestellen: we hebben in NL al nauwelijks actieve artillerie (57 PzH's in totaal, plm de helft daarvan staat in opslag). Als we dan ook nog het sneue beetje dat we hebben weggeven, tja...

Niks ten nadele van de PzH, hoor: prachtig wapensysteem. Daar zullen ze in UA goed gebruik van kunnen maken. Maar, ehm, dan wordt het wederom pang-pang roepen bij de KL.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Niet in de Nederlandse pers gelezen, maar volgens Bloomberg gaan we ons zwaarste geschut leveren, de Pantserhouwitser 2000NL
hier ook:
https://www.handelsblatt....ze-2000-aus/28264476.html

maar duitsland zelf zou er 10x meer moeten kunnen leveren non?

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

maratropa schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:23:
[...]

hier ook:
https://www.handelsblatt....ze-2000-aus/28264476.html

maar duitsland zelf zou er 10x meer moeten kunnen leveren non?
Ik hoop eigenlijk dat die artillerie al in Oekraïne staat en dat de mannen al getrained zijn en dat de berichtgeving achterloopt en pas publiek wordt als het spul er al staat. Ze hebben het dringend nodig.

Zeker als we er RAP's bij kunnen leveren, die komen 67 km ver en zijn met drone ondersteuning voor doel identificatie (GPS) behoorlijk accuraat.

Edit: ik verbaas me steeds meer over Duitsland en Scholz. zal aan mij liggen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Indoubt op 20-04-2022 21:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11
Jiffy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:20:
[...]

Als dat idd zo is, mag ik hopen dat we zelf weer zsm nieuwe bestellen: we hebben in NL al nauwelijks actieve artillerie (57 PzH's in totaal, plm de helft daarvan staat in opslag). Als we dan ook nog het sneue beetje dat we hebben weggeven, tja...

Niks ten nadele van de PzH, hoor: prachtig wapensysteem. Daar zullen ze in UA goed gebruik van kunnen maken. Maar, ehm, dan wordt het wederom pang-pang roepen bij de KL.
Dat laatste maakt natuurlijk minder uit als het gebruikt wordt waarvoor het gekocht is: Russen slopen.

En misschien krijgen we het zelfs wel gepoetst en al terug? :+
Indoubt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:31:

Edit: ik verbaas me steeds meer over Duitsland en Scholz. zal aan mij liggen 8)7
Gezien zijn track record zou het me niet verbazen als hij de doorlevering van de wapensystemen nog flink te vertragen door de training te frustreren.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dit nu echt van toegevoegde waarde? 1 drone aanval aan dat hele ding ligt aan flarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er stond al een midlife update in de planning, dus het zou niet zo raar zijn als ze in plaats daarvan gewoon spiksplinternieuwe exemplaren willen. Ik stel me zo voor dat een up-to-date versie sneller gebouwd kan worden dan dat een oude versie bijgewerkt is, en dat de meerprijs daarvoor best wel eens mee zou kunnen vallen.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:37:
[...]

Is dit nu echt van toegevoegde waarde? 1 drone aanval aan dat hele ding ligt aan flarden?
Het zullen er wel meer dan één zijn, en drones zijn ook geen magische oplossing tegen alles wat op het slagveld actief is.
[...]

Ik hoop eigenlijk dat die artillerie al in Oekraïne staat en dat de mannen al getrained zijn en dat de berichtgeving achterloopt en pas publiek wordt als het spul er al staat. Ze hebben het dringend nodig.

Zeker als we er RAP's bij kunnen leveren, die komen 67 km ver en zijn met drone ondersteuning voor doel identificatie (GPS) behoorlijk accuraat.
...
Een mooi moment voor levering zou samen met die radars zijn geweest.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:04
[...]

In theorie kun je dit ding dus 50KM achter de frontlinie zetten waardoor het aanzienlijk lastiger wordt voor Rusland om counter artillerie of drones in te zetten. En natuurlijk kun je ook snel wegwezen nadat je een paar salvo's hebt afgevuurd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ik denk maar zo: als de Russen bezig worden gehouden in Oekraine hebben we ze hier niet nodig.
Niet voor niets zegt UA ook dat ze de oorlog uitvechten on behalf of de rest van Europa en het westen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

ik kots op de Duitse leiding als het klopt wat er in de media staat.
Dat zou betekenen dat het de Duitsers zijn die dwars liggen.
De bezem door de overheid daar. Inclusief slappe hap Baerbock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:14:
[...]

Ik zou voorstellen dat je even meekijkt in de glazen bol van Arestovich uit 2019 :)
(Het origineel staat ook wel op YouTube, maar die heeft geen ondertiteling dacht ik)
[YouTube: Predicted Russian - Ukrainian war in 2019 - Alexey Arestovich]
ik moet elke keer aan deze Journalist denken
Aleksandr Nevzorov

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:41:
[...]

ik denk maar zo: als de Russen bezig worden gehouden in Oekraine hebben we ze hier niet nodig.
Niet voor niets zegt UA ook dat ze de oorlog uitvechten on behalf of de rest van Europa en het westen.
Sowieso lijken ze me voor ons niet echt praktisch. Op het moment dat wij ze echt nodig zouden hebben zou dat inhouden dat onze buurlanden al gevallen zijn. Deze dingen horen aan de buitengrenzen, en niet in een afgelegen landje aan de Noordzee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

hoe meer ze er hebben hoe beter. Kan er een drone-aanval zijn en de onze ligt aan flarden, dan hebben ze er nog wel een van een ander land.
Hoe meer hoe beter.

Wij gebruiken ze toch niet en UA heeft ze hard nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

fm77 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:44:
[...]

Sowieso lijken ze me voor ons niet echt praktisch. Op het moment dat wij ze echt nodig zouden hebben zou dat inhouden dat onze buurlanden al gevallen zijn. Deze dingen horen aan de buitengrenzen, en niet in een afgelegen landje aan de Noordzee.
precies dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
[...]

Je ziet twitter wapenkenners helemaal hitsig worden dus de combinatie van range en vuursnelheid zal wel prettig zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:47:
[...]

Je ziet twitter wapenkenners helemaal hitsig worden dus de combinatie van range en vuursnelheid zal wel prettig zijn.
maar toch.
Een van de concepten van de BTG is dat ze ook artillerie en drones met zich mee nemen.
Ze hebben dus ook drones bij zich voor scouting/intelligence.
Minste vleugje van aanwezigheid van zo'n artillery piece en de drones en counter-artillery zou ervoor moeten zorgen dat zo'n piece de dag niet overleeft.

Als de Russen tenminste hun taak professioneel uitvoeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Een russische drone? Welke dan?

Bovendien kun je deze redelijk achter de linies plaatsen en wat mannen met stingers erbij of andere AA.

Nederland heeft er in totaal 57 gekocht en 24 in aktieve service. Er zijn meerdere landen in Europa die dit type hebben. Duitsland heeft er 108 aktiev en Italie 70.

De vuursnelheid is behoorlijk hoog van dit systeem. 20 schoten in minder dan 2 minuten. Al hou je dat geen 60 schoten achter elkaar vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:59:
[...]

Bovendien kun je deze redelijk achter de linies plaatsen en wat mannen met stingers erbij of andere AA.

Nederland heeft er in totaal 57 gekocht en 24 in aktieve service. Er zijn meerdere landen in Europa die dit type hebben. Duitsland heeft er 108 aktiev en Italie 70.

De vuursnelheid is behoorlijk hoog van dit systeem. 20 schoten in minder dan 2 minuten. Al hou je dat geen 60 schoten achter elkaar vol.
goedkope drones. Immers je kan ze maken o.a. met een colafles ofzo voor brandstof tank. Dat is dan weer een voordeel voor de Russen: goedkoop maar efficient. (ik heb altijd ontzag gehad voor bijv de luchtmacht met hun creaties die uit gingen van een chaos-oorlog dus bijv. motor intakes met roosters om de rotzooi van een vuile basis tegen te houden vs Amerikaanse airstrips die volledig schoon moeten zijn van losse onderdlene).
laten we hopen van niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 22:04 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Er is een heel mooi topic voor dit soort zaken hier: Effectiviteit en ontwikkeling van wapensystemen

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar daar zitten mensen met veel meer technisch verstand dus ach daar durf ik me niet te vertonen, ik ben meer van de armchair historian :P

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Finland Debat over joinen NATO. Was vandaag btw.

200 voor en 12 tegen. De uiteindelijke beslissing is nog niet gemaakt, maar kans is hoog dat ze in Juni vermoedelijk bij de NATO voegen.
Daarna moet er een stemming komen binnen de 30 NATO landen. Dit duurt 4 maanden tot een jaar: https://www.france24.com/...en-debate-on-joining-nato

Maar artikel 5 is dan in full effect in Juni.

Tevens:Former Finnish PM Alexander Stubb on future NATO membership

Gaat ook over dat Finland wapens stuurt naar Oekranie.

[ Voor 30% gewijzigd door Xtr3me4me op 20-04-2022 22:07 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Een aantal updates over de mogelijke evacuatie van Marioepol (1,2,3):
😡 The humanitarian corridor from Mariupol did not work as planned today, Deputy Prime Minister Iryna Vereshchuk said

According to her, the occupiers failed to provide a ceasefire because they do not control their own military.

"Also, due to the inherent disorganization and negligence, the occupiers were unable to provide timely transportation of people to the point where dozens of our buses and ambulances were waiting", — said Vereshchuk. She added that they would try again tomorrow morning.
❗️Military and civilian are ready to evacuate from Mariupol with the support of a third party

Sviatoslav Palamar, deputy commander of the Azov Regiment, said that the defenders of Mariupol were ready to come out with small arms, pick up the wounded and take out the bodies of the dead to bury them.

According to him, Mykhailo Podolyak and Davyd Arahamia expressed readiness to come to Mariupol for talks with the Russian side on evacuation from the city.
⚡️ Advisor to the Head of the Office of the President Mykhailo Podolyak confirmed that he is ready for talks in Mariupol
- edit en nog de vierde update
⚡️Davyd Arahamia also confirmed his readiness to come to Mariupol for talk's

[ Voor 6% gewijzigd door Qwerty-273 op 20-04-2022 22:11 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:05:

[...]

[...]

[...]
https://liveuamap.com/en/...ators-david-arakhamia-and

ik merkte al eerder dat de helden van Azov blijkbaar toch koude voeten krijgen na glorieuze valhalla-achtige verhalen over 'we vechten tot de laatste man'.
Ik neem het ze niet kwalijk.

Zowel burgers als strijders willen daar z.s.m. weg.

Ben alleen bang dat de Russen nooit zullen accepteren dat de strijders daar ook weg gaan. Het zijn de nazi's in hun ogen, van Azov batallion/regiment. Het hoofddoel als media-win in eigen land.
En veel van die burgers schijnen familie te zijn van de Azov-strijders dus extra leverage.

Laten we hopen dat die 'derde partij' de Russen weet te overtuigen.
Strategisch goed voor de Russen: ze hebben Mariupol eindelijk.
Tactisch gezien een slechte zet: de laatste geharde nazi-strijders kunnen weer opnieuw elders gaan vechten tegen de Russen. En hun familie is een goede moraal om veilig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:09:
[...]

ik merkte al eerder dat de helden van Azov blijkbaar toch koude voeten krijgen na glorieuze valhalla-achtige verhalen over 'we vechten tot de laatste man'.

Zowel burgers als strijders willen daar z.s.m. weg.

Ben alleen bang dat de Russen nooit zullen accepteren dat de strijders daar ook weg gaan. Het zijn de nazi's in hun ogen, van Azov batallion/regiment. Het hoofddoel als media-win in eigen land.
En veel van die burgers schijnen familie te zijn van de Azov-strijders dus extra leverage.

Laten we hopen dat die 'derde partij' de Russen weet te overtuigen.
Strategisch goed voor de Russen: ze hebben Mariupol eindelijk.
Tactisch gezien een slechte zet: de laatste geharde nazi-strijders kunnen weer opnieuw elders gaan vechten tegen de Russen. En hun familie is een goede moraal om veilig te hebben.
Azov weet zelf heel goed welk imago ze hebben bij de Russen, dus ik kan me echt niet voorstellen dat ze 'koude voeten' krijgen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:45
Qwerty-273 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:05:

[...]

[...]

[...]

- edit en nog de vierde update

[...]
Ik blijf die uitleg echt iedere keer wazig vinden. Ze hebben daar de hele boel in handen op een klein stuk na, maar als dan de corridor, waarlangs mensen weg moeten kunnen, wordt beschoten, is het Oekraine die schijnbaar toch nog in de hele stad zit en de boel beschiet?? Kijk, dat er wat propaganda gebruikt wordt snap ik best, maar de russische verhalen kloppen zo fundamenteel niet...

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Indoubt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:59:
[...]

Dat, en de beweeglijkheid.

Opstellen, salvo afvuren en wegwezen in anderhalve minuut is niet mis, het maakt ze lastig uit te schakelen.

En in theorie kunnen ze ook nog GPS geleide precisie munitie afvuren, al vraag ik me af of UA die gaat krijgen. Ik stel me voor dat dat nogal specifieke eisen aan intelligence- en communicatie infra stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:45
nst6ldr schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:15:
[...]

Azov weet zelf heel goed welk imago ze hebben bij de Russen, dus ik kan me echt niet voorstellen dat ze 'koude voeten' krijgen.
Ik denk eerder dat het de familie is die er zit waarom ze proberen weg te komen. De corridor was voor zover ik begreep ook alleen afgesproken voor kinderen, vrouwen en ouderen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:15:
[...]

met 'cold feet' bedoel ik het moment dat de dood dichterbij komt.
De mens is geprogrammeerd om gevaar te vermijden.
Mensen willen niet dood.

Het 'valhalla-wacht' element is leuk als je nog niets te vrezen hebt maar als je de dood in de ogen kijkt wordt het vaak anders. Daarom zeg ik: ik neem ze niets kwalijk.

Ze zitten daar gevangen, omsingeld, en er worden steeds zwaardere bommen gedropped. Dat is geen roemruchte dood op het slagveld, dat is gewoon afgemaakt worden vanuit de lucht. Geen viking-dood, je weet wel waar dat allemaal vandaan komt ook met hun wolfsrunen.
Als magere hein naast je komt staat piepen de meeste mensen wel anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:17:
[...]

Ik blijf die uitleg echt iedere keer wazig vinden. Ze hebben daar de hele boel in handen op een klein stuk na, maar als dan de corridor, waarlangs mensen weg moeten kunnen, wordt beschoten, is het Oekraine die schijnbaar toch nog in de hele stad zit en de boel beschiet?? Kijk, dat er wat propaganda gebruikt wordt snap ik best, maar de russische verhalen kloppen zo fundamenteel niet...
Dat heb ik met dat verhaal over de Moskva. Omdat ze niet willen toegeven dat Oekraine een Russisch schip tot zinken kan brengen, komen ze met een verhaal wat nog veel genanter voor de Russische marine is, namelijk dat de marine door eigen falen z'n vlaggenschip verloren is. Het lijkt wel alsof het niet uitmaakt wat ze zeggen zolang het maar niet de waarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:24:
[...]

Dat heb ik met dat verhaal over de Moskva. Omdat ze niet willen toegeven dat Oekraine een Russisch schip tot zinken kan brengen, komen ze met een verhaal wat nog veel genanter voor de Russische marine is, namelijk dat de marine door eigen falen z'n vlaggenschip verloren is. Het lijkt wel alsof het niet uitmaakt wat ze zeggen zolang het maar niet de waarheid is.
kans is aanwezig dat het waar is.
ja, oorlogsschepen blijken gevoelig voor brand, ook NATO-schepen.
Maar ik hoor ook geluiden over niet-werkende fire-exstinguishers en niet-gesloten deuren op het schip.
Dat is gewoon routine #1 waar het al aan faalt.

Al hadden de Neptunes niet rechtstreeks de magazine geraakt (zie dat filmpje van de Grim Greapers) in 30-knots stormy weather.... dan was een brand alsnog bij de magazines gekomen vanwege one-on-one regulations failure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:23:
[...]

Mensen willen niet dood.

Het 'valhalla-wacht' element is leuk als je nog niets te vrezen hebt maar als je de dood in de ogen kijkt wordt het vaak anders. Daarom zeg ik: ik neem ze niets kwalijk.

Ze zitten daar gevangen, omsingeld, en er worden steeds zwaardere bommen gedropped. Dat is geen roemruchte dood op het slagveld, dat is gewoon afgemaakt worden vanuit de lucht. Geen viking-dood, je weet wel waar dat allemaal vandaan komt ook met hun wolfsrunen.
Het punt wat ik maak is dat ze heel goed weten dat overgave óók dood tot gevolg heeft, vermoedelijk op een vernederende manier en waarschijnlijk nog pijnlijker ook.

Of dacht je van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ze hebben volgens mij nooit gezegd dat ze tot de laatste man zouden vechten. Ze willen er weg maar niet door zich aan de Russen over te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:23:
[...]

Mensen willen niet dood.

Misschien is het ook handiger om elders weer te kunnen vechten dan je dood te vechten voor een stad die nu als verloren beschouwd kan worden. Je word toch niet tijdig ontzet. Ik denk dat de dood ze niet eens boeit, gezien de doodsverachting waarmee gevochten werd en waarom ze niet eerder uit de stad vertrokken. Het was al weken duidelijk dat het afgelopen was voor Mariupol.
Maar tactisch was het blijven strijden in de stad wel goed, Russen duidelijk maken dat het geenzins makkelijk zal worden en eenheden van de rest van het front weghouden.

En Azov weet donders goed wat de Russen met ze doen als ze zich gewoon overgeven, hun reputatie zal zorgen voor niet lichtzinnige behandeling. Daarbij moet -andermaal- aangetekend worden dat die reputatie voor een groot deel allang niet meer klopt. Zie ook de reportage van diverse kanten over Azov.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:28:
[...]

Het punt wat ik maak is dat ze heel goed weten dat overgave óók dood tot gevolg heeft, vermoedelijk op een vernederende manier en waarschijnlijk nog pijnlijker ook.

Of dacht je van niet?
*knip* je kunt je minder grafische uitdrukken over wat je punt is. Het zijn daarbij Russen en niet 'orcs', we gaan niet mee in het dehumaniseren van wie dan ook

Ik zou ook weg willen samen met alles en iedereen.
Maar ben bang dat de Russen dat niet willen. Dit is hun ideologische hoofdprijs: de nazi's van Azov.

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 21-04-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:28:
[...]

Ze hebben volgens mij nooit gezegd dat ze tot de laatste man zouden vechten. Ze willen er weg maar niet door zich aan de Russen over te geven.
Bovendien: die laatste keuze heeft evenveel kans op overleven, met een fiks risico op martelingen daar boven op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat me opvalt, hoe druk het gisteren avond was hoe rustig het nu is.
redwing schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:18:
[...]

Ik denk eerder dat het de familie is die er zit waarom ze proberen weg te komen. De corridor was voor zover ik begreep ook alleen afgesproken voor kinderen, vrouwen en ouderen.
Als hun familie ertussen zit dan is het echt de vraag of ze er levend uitkomen lees iedereen in kiev oid aankomt (de burgers dan)

[emotie momentje]
In dit soort moment wil je echt gewoon dat "wij" ingrijpen en de russen gewoon helemaal weg schieten,
[/emotie momentje]

Ik vraag me af in welke "getalen" het nieuwe materieel het slagveld op komt rijden en wat ze gaan doen.. (iedereen zijn gok natuurlijk)
maar zullen ze een noord + zuid doen 1 van de 2 .. ?

80 BTG's opruimen heb je toch tijd voor nodig .

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

War in Ukraine: Putin says Sarmat missile will make west "think twice"

Bron Wikipedia: De RS-28 Sarmat (Russisch: РС-28 Сармат, bijgenaamd Satan 2, gebaseerd op de NAVO-codenaam van diens voorganger) is een Russische intercontinentale kernraket die ontwikkeld wordt door het raketontwerpbureau Makejev en naar verwachting vanaf 2018 in productie kan worden genomen.

De raket weegt zo'n 100 ton en kan 10 tot 16 kernkoppen dragen met een totaalgewicht van 10 ton. De totale explosiekracht die de raket kan afvuren is 40 megaton.

Eigenlijk 1 zo'n raket kan dus een land zoals Frankrijk plat leggen. Gewoon weer een dreiging richting ons, van als wij ons aangevallen voelen (dus op onze tenen getrapt voelen) dan trappen we er een aantal de lucht in. Die man heeft zieke gedachtes. |:( |:(

Reuters: https://www.reuters.com/w...istic-missile-2022-04-20/

Igor Korotchenko, editor in chief of Russia's National Defence magazine, told RIA news agency it was a signal to the West that Moscow was capable of meting out "crushing retribution that will put an end to the history of any country that has encroached on the security of Russia and its people"

[ Voor 17% gewijzigd door Xtr3me4me op 20-04-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:32:
Wat me opvalt, hoe druk het gisteren avond was hoe rustig het nu is.

[...]

Als hun familie ertussen zit dan is het echt de vraag of ze er levend uitkomen lees iedereen in kiev oid aankomt (de burgers dan)

[emotie momentje]
In dit soort moment wil je echt gewoon dat "wij" ingrijpen en de russen gewoon helemaal weg schieten,
[/emotie momentje]

Ik vraag me af in welke "getalen" het nieuwe materieel het slagveld op komt rijden en wat ze gaan doen.. (iedereen zijn gok natuurlijk)
maar zullen ze een noord + zuid doen 1 van de 2 .. ?

80 BTG's opruimen heb je toch tijd voor nodig .
Azov heeft al legendarische status in UA.
Ik zou eerst mariupol tijdelijk ontzetten middels een gigantische ontzettingsaanval. Weghalen alle strijders en burgers prio #1.
Daarna de rest van Donbas.

Een gevallen Mariupol met alle horrors van dien zal een morele slag zijn voor UA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over de evacuatie, de Oekraïense kant stond klaar met ambulances en bussen om mensen mee te nemen. Het punt is wel natuurlijk om eerst de mensen uit de schuilplaatsen te krijgen en te vervoeren naar de bussen, dat is iets waar je een staakt-het-vuren voor nodig hebt waar beide kanten zich aan moeten houden. De Russen vinden dat minder belangrijk….

Een video van de bussen in deze Telegram post.
Orikhiv.

A convoy of buses and ambulances is ready to continue the evacuation of Mariupol residents. Ukraine has fulfilled all its obligations.

We expect to fulfill our obligations on the other hand, according to the Mariupol City Council.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

heb je ooit hier bij stil gestaan?

ja die meneer kan dreigen maar feitenlijk moet je dat wel relatieveren. net een blaffende hond.

Overgensis het meer op Japan gericht (vermoedelijk)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 20-04-2022 22:38 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Prosac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:27:
[...]
Ik doelde met de uitleg over BTG's meer in een algemeenheid, dat als er in een tekst staat dat Rusland 3 BTG's heeft kunnen toevoegen aan het front, dit heel wat lijkt in hoeveelheden, maar dat dit eigenlijk niet zo heel veel is. Zeker als hun verliezen blijven zoals ze al weken zijn.
Ik las dit vanmiddag en wilde op dat begrip BTG nog nader ingaan. Op die aantallen manschappen (nominaal 600-800) is het nodige af te dingen. Gisteren ving ik uit de media op (bron....TV, Radio....) dat vooral die BTG's die later als versterkingen zijn gestuurd slecht zijn uitgerust. Het zou zoveel moeite kosten de BTG's weer opnieuw te bemannen dat het niet goed lukt kunnen de Commandanten gaan liegen over het feit dat ze combat ready waren.

Nu is het bovenstaande best een smeuïg gegeven. Daarom heb ik het trachten na te zoeken. Een schriftelijke bron die het bovenstaande bevestigt heb ik niet gevonden. Kijk ik naar de meest recente Amerikaanse briefing van gisteren dan stellen de Amerikanen het volgende (best een lange tekst, best leesbaar, beschouw het als slow food, dit haal ik eruit):

Voor duidelijkheid, cijfers ademen, dit zijn pentagon cijfers van gisteren:
  • 78 BTG's operationeel on Oekraïne
  • 12 BTG's zijn vastgespeld rond Marioepol, gefixeerd door het illustere Azov regiment.
  • De Russen hebben 75 procent gevechtsgereedheid over van waar ze mee begonnen op 24 februari.
Als bijvangst wil ik jullie een wat ouder artikel niet onthouden, het is van 14 April, kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het nog net gedeeld zou zijn, maar kan het niet vinden: What’s Wrong with the Russian Army?. Een lap tekst, maar leest lekker weg, zij het dat het niet erg complimenteus is[...] maar dat vindt denk ik niemand hier erg. Om de stijl te kenschetsen:
One could geek out over this almost endlessly, and Western analysts and officers will no doubt do so, as they should. But the Russian monomania for BTGs—the Ukraine invasion force was chopped into about 150 of them—means that Putin’s toolkit is overflowing with screwdrivers (and poorly machined ones) and lacks hammers.
En om "het" af te maken:
It also means that, in trying to weld together a force for the upcoming fight in the Donbas, this is what the Russians are stuck with, and they will continue to be chewed up in bite-size portions. It also means they will have to rely on the terrorizing power of their artillery and aircraft fires—if they can get them into position, which they could not do completely around Kyiv or Kharkiv. Finally, it suggests that encircling the Ukrainian army in the Donbas, where the most experienced units are positioned, is unlikely.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:37:
[...]

heb je ooit hier bij stil gestaan"?

ja die meneer kan dreigen maar feitenlijk moet je dat wel relatieveren. net een blaffende hond.
Ja, het is maar net hoe je het bekijkt. Bedoel als die het toch lanceert dan veranderd dat de wereld voorgoed.
Met welke ogen hier je dan naar moet kijken is dan maar de vraag.

Het mooiste zou zijn als er in het geheim om de aarde geheime militaire satellieten zijn met high laser of heat lenzen zijn, die elke ICBM vanuit de ruimte uit kan onderscheppen. Maar goed, die gedachte zou te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Xtr3me4me schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:32:

[YouTube: War in Ukraine: Putin says Sarmat missile will make west "think twice" • FRANCE 24 English]

Bron Wikipedia: De RS-28 Sarmat (Russisch: РС-28 Сармат, bijgenaamd Satan 2, gebaseerd op de NAVO-codenaam van diens voorganger) is een Russische intercontinentale kernraket die ontwikkeld wordt door het raketontwerpbureau Makejev en naar verwachting vanaf 2018 in productie kan worden genomen.

De raket weegt zo'n 100 ton en kan 10 tot 16 kernkoppen dragen met een totaalgewicht van 10 ton. De totale explosiekracht die de raket kan afvuren is 40 megaton.

Eigenlijk 1 zo'n raket kan dus een land zoals Frankrijk plat leggen. Gewoon weer een dreiging richting ons, van als wij ons aangevallen voelen (dus op onze tenen getrapt voelen) dan trappen we er een aantal de lucht in. Die man heeft zieke gedachtes. |:( |:(

Igor Korotchenko, editor in chief of Russia's National Defence magazine, told RIA news agency it was a signal to the West that Moscow was capable of meting out "crushing retribution that will put an end to the history of any country that has encroached on the security of Russia and its people"
Aantal dingen die in me opkomen:

- van welk geld?
- de bescherming van de lanceerinstallaties, van welk geld?
- de kernkoppen die er op zouden moeten passen, van welk geld?
- sowieso kunnen ze niet allemaal tegelijk lanceren, ze werken op vloeibare brandstof dus moeten gevuld worden, ze zullen wel rouleren tussen volgetankte en leeggepompte raketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:44:
[...]

- van welk geld?
- de bescherming van de 28 lanceerinstallaties, van welk geld?
- de kernkoppen die er op zouden moeten passen, [=https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/71253534#71253534]van welk geld?[/url]
- sowieso kunnen ze niet alle 28 tegelijk lanceren, ze werken op vloeibare brandstof dus moeten gevuld worden, ze zullen wel rouleren tussen volgetankte en leeggepompte raketten.
van welk geld?
waarschijnlijk van die 1 miljard euro per dag die we de Russen betalen voor ons gas :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:40:
[...]

Ik las dit vanmiddag en wilde op dat begrip BTG nog nader ingaan. Op die aantallen manschappen (nominaal 600-800) is het nodige af te dingen. Gisteren ving ik uit de media op (bron....TV, Radio....) dat vooral die BTG's die later als versterkingen zijn gestuurd slecht zijn uitgerust. Het zou zoveel moeite kosten de BTG's weer opnieuw te bemannen dat het niet goed lukt kunnen de Commandanten gaan liegen over het feit dat ze combat ready waren.

Nu is het bovenstaande best een smeuïg gegeven. Daarom heb ik het trachten na te zoeken. Een schriftelijke bron die het bovenstaande bevestigt heb ik niet gevonden. Kijk ik naar de meest recente Amerikaanse briefing van gisteren dan stellen de Amerikanen het volgende (best een lange tekst, best leesbaar, beschouw het als slow food, dit haal ik eruit):
  • 78 BTG's operationeel on Oekraïne
  • 12 BTG's zijn vastgespeld rond Marioepol, gefixeerd door het illustere Azov regiment.
  • De Russen hebben 75 procent gevechtsgereedheid over van waar ze mee begonnen op 24 februari.
Als bijvangst wil ik jullie een wat ouder artikel niet onthouden, het is van 14 April, kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het nog net gedeeld zou zijn, maar kan het niet vinden: What’s Wrong with the Russian Army?. Een lap tekst, maar leest lekker weg, zij het dat het niet erg complimenteus is[...] maar dat vindt denk ik niemand hier erg. Om de stijl te kenschetsen:
[...]

En om "het" af te maken:

[...]
en dat is waarschijnlijk de trump card (pun intended) van UA: ervoor zorgen dat er een portie RF troepen vastgehouden blijven worden door Mariupol.

Maar ik heb geen goede hoop op het open landschap van Donbas.
maar ik ga er vanuit dat UA weet wat ze aan het doen zijn.
Tot nu toe lijken ze slimmer en pragmatischer dan de Russen.
Slava Ukraina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

nst6ldr schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:44:
[...]

- van welk geld?
- de bescherming van de lanceerinstallaties, van welk geld?
- de kernkoppen die er op zouden moeten passen, van welk geld?
- sowieso kunnen ze niet allemaal tegelijk lanceren, ze werken op vloeibare brandstof dus moeten gevuld worden, ze zullen wel rouleren tussen volgetankte en leeggepompte raketten.
Rusland krijgt nog steeds tot op heden 1 miljard dollar per dag binnen sowieso van Gas alleen al. Daarnaast Rusland is niet failliet, het heeft echt wel nog behoorlijk veel cash, daarbij waren heel veel materialen en onderdelen in 2018 en 2019 al besteld. Dus ja ze kunnen er aardig van maken.

Lanceerinstallaties? Ze gebruiken Mobiele lanceer installaties van de voorgaande modellen. RS-18 en RS-19 op stonden. Het wordt niet gelanceerd via een Silo als je dat denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:40:
  • 78 82 of 84? BTG's operationeel on Oekraïne
  • 12 11? BTG's zijn vastgespeld rond Marioepol, gefixeerd door het illustere Azov regiment.
Niet om te bashen (tekst vet waar het om gaat) .. tekst even vet gemaakt welke ik bedoel

Even in de post de "pentagon" cijfers vermeld .. er is versterking gekomen van 4 BTG wellicht nog 2 extra
niet dat je je post moet updaten maar just ter info

En die 11 horen bij het eerste getal dus .. hmm ik ben het ook een beetje kwijt hoor ;)

75% van wat ? van wat er in UA ingereden was --> 50% ofzo eerst kaput geschoten

Zucht ik volg het niet meer zo exact ..

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 20-04-2022 22:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:57
vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:47:
[...]

Niet om te bashen

Even in de post de "pentagon" cijfers vermeld .. er is versterking gekomen van 4 BTG wellicht nog 2 extra

En die 11 horen bij het eerste getal dus .. hmm ik ben het ook een beetje kwijt hoor ;)

As eerlijk zijn is het vrij verwarrend al die informatie over de BTG's.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:44:
[...]

van welk geld?
waarschijnlijk van die 1 miljard euro per dag die we de Russen betalen voor ons gas :(
Zelfs de begroting van de gehele Russische krijgsmacht vóór de oorlog is nog geen 10% wat nodig is om hun nucleaire arsenaal te onderhouden, en dan neem ik niet eens mee dat er ongelooflijk veel wordt gestolen (e.g. drone van 3k krijgt onderaan de streep prijskaartje van 120k).

En dan ineens nieuwe raketten en lanceerinstallaties. Ik denk dat we dit in hetzelfde licht als de Armata moeten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
[...]
Misschien moet je dan dit niet posten. Kom alleen met feiten, geen veronderstellingen. En herhaling van al gegeven cijfers is niet nodig.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nst6ldr schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:49:
[...]

Zelfs de begroting van de gehele Russische krijgsmacht vóórde oorlog is nog geen 10% wat nodig is om hun arsenaal te onderhouden, en dan neem ik niet eens mee dat er ongelooflijk veel wordt gestolen (e.g. drone van 3k krijgt onderaan de streep prijskaartje van 120k).

En dan ineens nieuwe raketten en lanceerinstallaties. Ik denk dat we dit in hetzelfde licht als de Armata moeten zien.
dat sowieso.
In alle gunstige omstandigheden zou de Armata nu Oekraine moeten domineren.
Maar het ding staat nog steeds per ongeluk op de rem in Moskou tijdens de vorige parade-oefening.
Triest eigenlijk.

Een geluk voor ons en Oekraine, maar los daarvan eigenlijk tragisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
En vergeet niet dat de separatisten in 2014/15 faalde om Mariupol permanent in te nemen mede dankzij Azov.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Niet om te bashen (tekst vet waar het om gaat) .. tekst even vet gemaakt welke ik bedoel

volgens mij zei Zelensky het zelf ook al.
En getuige het schrapen van de Russen doen over hun gehele Federatie...

75% van hun complete beroepsleger.

De Russen gooien letterlijk hun complete actieve leger op Oekraine momenteel.
Als ze dit verliezen hebben ze niets meer, alleen een handvol conscripts om de grens te verdedigen als ee stel marechaussee-nieuwelingen.

Dit is echt ernstig voor de Russen.

Alles wat ze samentrekken zijn hun actieve units. Dit is alles wat ze hebben.
En dan heb je op nu.nl nog wel van die rusbots die zitten te trollen dat de Russen hun beste units nog achter houden... nou... ze mogen uitleggen welke units dan en waar ze vandaan komen.

Putin gooit letterlijk alles wat ie heeft.
Als Oekraine het voor elkaar krijgt om de boel door de blender te halen in Donbas dan kunnen onze Nederlandse BOA's zo'n beetje zonder tegenstand doorlopen tot Wladivostok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Xtr3me4me schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:41:
[...]
Ja, het is maar net hoe je het bekijkt. Bedoel als die het toch lanceert dan veranderd dat de wereld voorgoed.
Met welke ogen hier je dan naar moet kijken is dan maar de vraag.

Het mooiste zou zijn als er in het geheim om de aarde geheime militaire satellieten zijn met high laser of heat lenzen zijn, die elke ICBM vanuit de ruimte uit kan onderscheppen. Maar goed, die gedachte zou te mooi om waar te zijn.
je weet nu dat NORAD elke raket lancering ter wereld in de gaten houd, en er is een afspraak dat bepaalde landen dat ook weten (instant) .

Misschien is het maar goed dat we niet weten. zolang het niet nodig is .. ik ben blij in elk geval dat ik de EU woon.. met alle fouten meegenomen

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een ander stukje bijvangst was dit artikel: Failure Looms Over Russia’s Decisive Offensive in Donbas van het catchy The Peace Research Institute Oslo (PRIO).

Dit vond ik een fijn artikel om te lezen, omdat ik mijn eigen gelijk er in teruglas O-) (over echoputten en bubbels gesproken).
  • Het artikel suggereert dat de Moskva een tipping point kan zijn geweest voor de versnelde start van de aanval
  • De Russen zijn gehaast begonnen zonder deployment af te ronden (fout fout fout)
  • Poetin had HAAST, want had goed nieuws nodig
Tenslotte nog een nucleaire voorspelling:
With the bulk of Russian conventional forces concentrated and wrecked in the Ukraine theater, the only means available to counter this perceived aggravation of security in the North is nuclear; and so Russian experts are eager to entertain new variations of the old brinksmanship tactics.

A plan to move a few dozen non-strategic nuclear munitions to modernized storage in the Kaliningrad region will quite probably be announced in the coming weeks, but Russia’s security cannot possibly be improved by nuclear counter-balancing in the Baltic Sea region.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:00:
Een ander stukje bijvangst was dit artikel: Failure Looms Over Russia’s Decisive Offensive in Donbas van het catchy The Peace Research Institute Oslo (PRIO).

Dit vond ik een fijn artikel om te lezen, omdat ik mijn eigen gelijk er in teruglas O-) (over echoputten en bubbels gesproken).
  • Het artikel suggereert dat de Moskva een tipping point kan zijn geweest voor de versnelde start van de aanval
  • De Russen zijn gehaast begonnen zonder deployment af te ronden (fout fout fout)
  • Poetin had HAAST, want had goed nieuws nodig
Tenslotte nog een nucleaire voorspelling:

[...]
enerzijds kreeg ik afgelopen dagen berichten binnen over regen etc. in de regio met als verzekering dat het tank-technisch nie tgunstig is en het minstens nog een week duurt voordat de wegen weer begaanbaar zijn...
vind ik het dus raar dat de invasie TOCH begonnen is in Donbas.

Als het klopt dat de regenval ter plaatse zodanig is dat tanks niet gunstig kunnen opereren... waarom dan toch al de aanval? Dat is vragen om disaster wederom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shamalamadindon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:59:
[...]

En vergeet niet dat de separatisten in 2014/15 faalde om Mariupol permanent in te nemen mede dankzij Azov.
ik las laatst een berichtje dat Azov momenteel de 'most active and ready combat unit' ter wereld is.
Dat zegt wat.
Ik baal van het feit dat het concept neo-nazi is en max 20% daadwerkelijk nazi is, maar los daarvan is het wel de meest actieve en ervaren veteran fighting unit inderdaad.
NIet geheel verrassend dat ze goed bezig zijn in Mariupol, maar ze vechten zich dood en ondanks het valhalla-concept zal het eeuwig zonde blijven dat ze verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Emryte schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:49:
[...]

As eerlijk zijn is het vrij verwarrend al die informatie over de BTG's.
als je BTG inhoudelijk https://www.globalsecurit...world/russia/army-btg.htm (plaatjes onder aan voor groot formaat)

Voor de rest exacte getallen maken niet zoveel uit (mijn mening) ... informatie die we op internet vinden is relatief oud (24/48 uur ofzo)

millitairyland / ISW zijn ook leuke info bronnen .. met veel plaatjes of uawardata

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:10
Wat gaan de Russen straks met Mariupol doen als ze het eenmaal in handen hebben vraag ik mij dan af, 90% is kapot geschoten/plat/onbruikbaar.
Gaan ze vandaaruit weer verder het land in of blijven ze daar verdedigen als kanonvoer voor UA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Helemaal goed, en dank je voor de aanvulling!

Heb er even een header boven gezet, om de cijfers nog een keer te pinpointen.

De 75%, daarom formuleerde ik het zo, staat los van de aantallen BTG. Als je het Pentagon stuk erop naslaat, dan hebben ze daar dat begrip BTG helemaal losgelaten, omdat de definitie ervan net zo alle kanten op gaat als de rest van de Russische "informatie". Ze zijn waarschijnlijk gewoon in hun satellietgegevens aan het tellen wat ze grosso modo aan militaire slagkracht zien, whatever de organisatie ervan is. Ik snap het wel een beetje. Wij lopen er hier ook al mee te zwoegen. Een BTG getalletje is ook weer een propaganda ding. Hak een BTG doormidden en je hebt er twee. Het bekt weer beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
DoubleDutch schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:07:
Wat gaan de Russen straks met Mariupol doen als ze het eenmaal in handen hebben vraag ik mij dan af, 90% is kapot geschoten/plat/onbruikbaar.
Gaan ze vandaaruit weer verder het land in of blijven ze daar verdedigen als kanonvoer voor UA?
Zullen wat troepen moeten achterblijven en verder zal het vooral een mooi propagandastadje voor ze worden. "Kijk wat AZOV heeft aangericht".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 19:37

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:27:
[...]

kans is aanwezig dat het waar is.
ja, oorlogsschepen blijken gevoelig voor brand, ook NATO-schepen.
Maar ik hoor ook geluiden over niet-werkende fire-exstinguishers en niet-gesloten deuren op het schip.
Dat is gewoon routine #1 waar het al aan faalt.

Al hadden de Neptunes niet rechtstreeks de magazine geraakt (zie dat filmpje van de Grim Greapers) in 30-knots stormy weather.... dan was een brand alsnog bij de magazines gekomen vanwege one-on-one regulations failure.
Wat lees ik nou, de andere twee Slava’s zijn ook net spontaan in de fik gevlogen. Ja, het kon dus goed blijkbaar :*) of nee, die varen nog vrolijk rond net zoals de Moskva 40 jaar deed. Het feit dat Oekraïne rapporteerde het schip beschoten te hebben een aantal uren voordat het spontaan in de fik vloog is puur toeval zeker.

Dit is zo ongeloofwaardig dat ik er echt moeite mee heb er zelfs maar over te filosoferen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:59:
[...]

De Russen gooien letterlijk hun complete actieve leger op Oekraine momenteel.
Als ze dit verliezen hebben ze niets meer, alleen een handvol conscripts om de grens te verdedigen als ee stel marechaussee-nieuwelingen.

Dit is echt ernstig voor de Russen.
En dat biedt ruimte voor allerlei ethnische minderheden om weer in opstand te komen tegen Rusland. Er is straks geen conventioneel leger meer om er wat aan te doen. En een guerrilla pak je niet zo makkelijk met kernwapens aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:10
Prosac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:11:
[...]

Zullen wat troepen moeten achterblijven en verder zal het vooral een mooi propagandastadje voor ze worden. "Kijk wat AZOV heeft aangericht".
Ben benieuwd wat voor een sprookje ze hier weer van maken ind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:57
vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:06:
[...]

als je BTG inhoudelijk https://www.globalsecurit...world/russia/army-btg.htm (plaatjes onder aan voor groot formaat)

Voor de rest exacte getallen maken niet zoveel uit (mijn mening) ... informatie die we op internet vinden is relatief oud (24/48 uur ofzo)

millitairyland / ISW zijn ook leuke info bronnen .. met veel plaatjes of uawardata
De getallen van de BTG’s en opzet weet ik wel. Het is meer van hoeveel er zijn en waar. Hoeveel worden er daadwerkelijk ingezet en die twitter accounts volg ik al

Nog een ander interessant draadje. Wel een waarschuwing bevat het cancellen van de Russische cultuur.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:10:
[...]

Helemaal goed, en dank je voor de aanvulling!

Heb er even een header boven gezet, om de cijfers nog een keer te pinpointen.
oke, wel handig .. schrok even want was niet de bedoeling om jou cijfers als fout te bestempelen maar diverse bronnen kunnen ook verwarring zaaien ..
De 75%, daarom formuleerde ik het zo, staat los van de aantallen BTG. Als je het Pentagon stuk erop naslaat, dan hebben ze daar dat begrip BTG helemaal losgelaten, omdat de definitie ervan net zo alle kanten op gaat als de rest van de Russische "informatie". Ze zijn waarschijnlijk gewoon in hun satellietgegevens aan het tellen wat ze grosso modo aan militaire slagkracht zien, whatever de organisatie ervan is. Ik snap het wel een beetje. Wij lopen er hier ook al mee te zwoegen. Een BTG getalletje is ook weer een propaganda ding. Hak een BTG doormidden en je hebt er twee. Het bekt weer beter.
ook true .. nice :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Emryte schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:14:
Nog een ander interessant draadje. Wel een waarschuwing bevat het cancellen van de Russische cultuur.
[Embed]
Nee vind het niet intressant, gaat niet over oekraine in oorlog.

De russische mir --> ander topic in mijn optie

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:34:
Over de evacuatie, de Oekraïense kant stond kl aar met ambulances en bussen om mensen mee te nemen. Het punt is wel natuurlijk om eerst de mensen uit de schuilplaatsen te krijgen en te vervoeren naar de bussen, dat is iets waar je een staakt-het-vuren voor nodig hebt waar beide kanten zich aan moeten houden. De Russen vinden dat minder belangrijk….

Een video van de bussen in deze Telegram post.
Als aanvulling, de evacuaties worden op https://t.me/s/vereschuk_iryna en https://t.me/s/mariupolrada medegedeeld (en waarschijnlijk op nog wel meer plekken), en zijn bedoeld voor alle inwoners die er nog zijn in Marioepol maar ook de omliggende dorpen/steden. Aan het begin van dit jaar had de stad een inwoneraantal van rond de 550,000 mensen. Daar is al een groot aantal van gevlucht, maar er zijn nog genoeg andere mensen in de stad aanwezig dan alleen het Azov Regiment met hun families.

Het is diep triest dat deze evacuaties elke keer zooo gefrustreerd worden door voornamelijk de Russen. Laat die mensen toch lekker gaan, dan heb je eerder dat hele gebied onder pure Russische controle. Maar het is natuurlijk wel een stuk "veiliger" voor de Russen als er toch nog Oekraïense bevolking achterblijft - dat is een menselijk schild waar Oekraïne wel rekening mee houdt tijdens mogelijke beschietingen (itt de Russen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

[YouTube: War in Ukraine: Putin says Sarmat missile will make west "think twice" • FRANCE 24 English]

Die raketten zijn niet zo bijzonder. Een Falcon 9 kan al vele malen meer afleveren. En meervoudige kernkoppen zijn al de rigueur voor een zichzelf respecterende kernmacht sinds de '70's.

De potentiele payload is veel interessanter. Verdediging tegen raketschilden en hypersone, hoppende, manoeuvreerbare gliders zouden die schilden ineffectief kunnen maken.

Zouden, want of een effectief schild al mogelijk en uitvoerbaar is is bij mijn weten nog de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Waar moet het westen dan tweemaal over nadenken? Het westen gaat gewoon verder met het leveren van wapens hoor.

* XWB is niet onder de indruk.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Azov onderdelen zitten ook buiten Mariupol. Dus de naam/eenheid zal wel voortbestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 15:24
pro_6or schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:11:
Wat lees ik nou, de andere twee Slava’s zijn ook net spontaan in de fik gevlogen. Ja, het kon dus goed blijkbaar :*) of nee, die varen nog vrolijk rond net zoals de Moskva 40 jaar deed. Het feit dat Oekraïne rapporteerde het schip beschoten te hebben een aantal uren voordat het spontaan in de fik vloog is puur toeval zeker.

Dit is zo ongeloofwaardig dat ik er echt moeite mee heb er zelfs maar over te filosoferen.
Ja het sterkste argument is natuurlijk hoe de Russen reageerden. Ze hebben alle andere boten verder uit de kust gevaren. Wie gaat er nu boten verder weg varen omdat een andere boot een niet-kust-gerelateerd ongeluk had?
Wat ze doen spreekt luider dan hun leugens.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:42:
[...]

ik kots op de Duitse leiding als het klopt wat er in de media staat.
Dat zou betekenen dat het de Duitsers zijn die dwars liggen.
De bezem door de overheid daar. Inclusief slappe hap Baerbock.
Weet niet... begin wel steeds onrustiger te worden van de steeds openlijker inmenging van 'ons' (de Navo) in dit conflict.

Heb theorieën gehoord dat dit zou zijn om Poetin een mogelijkheid te geven om 'waardig' uit het conflict te stappen omdat verliezen van de Navo minder erg zou zijn dan verliezen van Oekraïne. Hoop niet dat deze idiote gedachtengang werkelijkheid is. Poetin heeft zich tot nu toe aan geen enkele voorspelling gehouden, maar het is wel spelen met vuur.

Kijk, dat er wat voormalig Sovjet spul over de grens wordt geschoven waar de Oekraïners al bekend mee zijn, daar kunnen de Russen niet zoveel over zeggen. Maar als er nu geavanceerde wapensystemen worden gestuurd die enkel door Westerse militairen bediend kunnen worden of waarvoor de Oekraïners intensieve training nodig hebben kan door de Russen wel eens als directe inmenging worden opgevat.

Ik begrijp dat dit rechtvaardig voelt en ben ook nog elke dag woedend als ik de beelden zie van wat de Russen aanrichten, maar bedenk wel dat we niet oneindig door kunnen drukken zonder dat onze eigen veiligheid op zeker moment op het spel komt te staan. Dan kun je nog redeneren dat we 'lef' moeten tonen en een zeker risico moeten accepteren, maar het zal de Oekraïners zeker niet helpen als wij openlijk partij worden in dit conflict. Het zal namelijk hoofdzakelijk in Oekraïne worden uitgevochten.

Vermoed dat de Duitsers dat een stuk scherper zien dan wij.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 03:59:
Kijk, dat er wat voormalig Sovjet spul over de grens wordt geschoven waar de Oekraïners al bekend mee zijn, daar kunnen de Russen niet zoveel over zeggen. Maar als er nu geavanceerde wapensystemen worden gestuurd die enkel door Westerse militairen bediend kunnen worden of waarvoor de Oekraïners intensieve training nodig hebben kan door de Russen wel eens als directe inmenging worden opgevat.
Dat wordt het allang, ze hebben echter niet de middelen om er iets aan te doen. Vrijwel het hele Russische leger zit in Oekraïne, Poetin heeft meer te vrezen van Polen en Finland dan andersom.

Heel cru, voor een paar miljard wordt onze vijand militair een paar decennia onschadelijk gemaakt. Oekraïne steunen is een 'koopje', hoe langer dit duurt des te minder BTG’s ons nog bedreigen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Maar als er nu geavanceerde wapensystemen worden gestuurd die enkel door Westerse militairen bediend kunnen worden of waarvoor de Oekraïners intensieve training nodig hebben kan door de Russen wel eens als directe inmenging worden opgevat.
Poetin kan alles zien als inmenging, ik denk dat het voor hem geen bal uitmaakt of we Stingers/Javelins sturen of een stel howitzers, dus die grens zijn we al even over. Zelfs de sancties worden gezien als 'economische blitzkrieg'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 15:51
hoevenpe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:50:
[...]

Dat wordt het allang, ze hebben echter niet de middelen om er iets aan te doen. Vrijwel het hele Russische leger zit in Oekraïne, Poetin heeft meer te vrezen van Polen en Finland dan andersom.

Heel cru, voor een paar miljard wordt onze vijand militair een paar decennia onschadelijk gemaakt. Oekraïne steunen is een 'koopje', hoe langer dit duurt des te minder BTG’s ons nog bedreigen.
Ja, dat klopt op zich wel. Maar het is wel een linke tactiek. Poetin lijkt me niet iemand die als hij in de hoek wordt gedrukt stilletjes wegkruipt en sorry zegt. Die drukt door met steeds meer (zwaarder) materieel omdat anders zijn lot is bezegeld.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15

crisp

Devver

Pixelated

alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:03:
[...]

Ja, dat klopt op zich wel. Maar het is wel een linke tactiek. Poetin lijkt me niet iemand die als hij in de hoek wordt gedrukt stilletjes wegkruipt en sorry zegt. Die drukt door met steeds meer (zwaarder) materieel omdat anders zijn lot is bezegeld.
Dat is geen reden om hem dan maar z'n gang te laten gaan. Onze vrijheid en veiligheid staan al tijden onder druk, mede door toedoen van Rusland. Dat moet je zoveel mogelijk in de kiem smoren. Ik wordt een beetje moe van de "ja maar nukes" en "ja maar onze welvaart" argumenten...

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Semyon schreef op donderdag 21 april 2022 @ 01:35:
[...]

Ja het sterkste argument is natuurlijk hoe de Russen reageerden. Ze hebben alle andere boten verder uit de kust gevaren. Wie gaat er nu boten verder weg varen omdat een andere boot een niet-kust-gerelateerd ongeluk had?
Wat ze doen spreekt luider dan hun leugens.
Dat is nu juist wel heel logisch. Moskva was verantwoordelijk voor de luchtafweer van de vloot. Als Moskva zinkt zit de vloot zonder luchtafweer en is het bij de kust niet veilig meer. Die beslissing klinkt logisch ongeacht de reden voor het zinken van Moskva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:24
Xtr3me4me schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:47:
[...]

Rusland krijgt nog steeds tot op heden 1 miljard dollar per dag binnen sowieso van Gas alleen al. Daarnaast Rusland is niet failliet, het heeft echt wel nog behoorlijk veel cash, daarbij waren heel veel materialen en onderdelen in 2018 en 2019 al besteld. Dus ja ze kunnen er aardig van maken.

Lanceerinstallaties? Ze gebruiken Mobiele lanceer installaties van de voorgaande modellen. RS-18 en RS-19 op stonden. Het wordt niet gelanceerd via een Silo als je dat denkt.
Per toeval heb ik een paar weken geleden een filmpje gezien over Satan 2. Natuurlijk vind ik die nu niet terug door een overvloed aan filmpjes over die recente test.
Die raket werd in dat filmpje vervoerd en ingeladen in een silo, en dat vervoer was met een soort trekker-oplegger combinatie. In ieder geval was het van een aantal jaar terug, want dat is geen nieuwe raket zoals de media het nu verkondigen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

crisp schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:07:
[...]

Dat is geen reden om hem dan maar z'n gang te laten gaan. Onze vrijheid en veiligheid staan al tijden onder druk, mede door toedoen van Rusland. Dat moet je zoveel mogelijk in de kiem smoren. Ik wordt een beetje moe van de "ja maar nukes" en "ja maar onze welvaart" argumenten...
Inderdaad, ben zelf ook wel klaar met dat zwaard van damocles.

Right for all the wrong reasons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:24

Shabbaman

Got love?

[...]

Weet niet... begin wel steeds onrustiger te worden van de steeds openlijker inmenging van 'ons' (de Navo) in dit conflict.
Rusland heeft al ruim voor de zomer de gaskraan gedeeltelijk dichtgedraaid. Dat staat niet los van dit conflict. Wat dat betreft zijn we ook al maanden direct betrokken...

Edit: of "jaren", we hebben Gazprom niet van de ene op de andere dag de sleutel van de achterdeur gegeven

[ Voor 11% gewijzigd door Shabbaman op 21-04-2022 08:31 ]

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:23
[...]

Heb theorieën gehoord dat dit zou zijn om Poetin een mogelijkheid te geven om 'waardig' uit het conflict te stappen omdat verliezen van de Navo minder erg zou zijn dan verliezen van Oekraïne. Hoop niet dat deze idiote gedachtengang werkelijkheid is. Poetin heeft zich tot nu toe aan geen enkele voorspelling gehouden, maar het is wel spelen met vuur.

Ik begrijp dat dit rechtvaardig voelt en ben ook nog elke dag woedend als ik de beelden zie van wat de Russen aanrichten, maar bedenk wel dat we niet oneindig door kunnen drukken zonder dat onze eigen veiligheid op zeker moment op het spel komt te staan. Dan kun je nog redeneren dat we 'lef' moeten tonen en een zeker risico moeten accepteren, maar het zal de Oekraïners zeker niet helpen als wij openlijk partij worden in dit conflict. Het zal namelijk hoofdzakelijk in Oekraïne worden uitgevochten.

Vermoed dat de Duitsers dat een stuk scherper zien dan wij.
Heel lullig gezegd, maar elke Russische soldaat, truck, tank, heli en vliegtuig die daar uitgeschakeld wordt verzwakt Rusland. 1 tank minder die een ander land kan binnen rollen, of dat nu een EU/NAVO land is of niet

"We" hoeven nu alleen maar wat wapens en inlichtingen die kant op te gooien over de grens en Oekraine doet het wel.

Intussen slingeren we hier de wapenindustrie aan om alles aan te vullen ( iets wat Rusland op termijn vanwege de sancties niet meer kan) en voila.

Ik zeg nu doorpakken. Finland en Zweden bij de NAVO voor de zomer. Alle Navo landen flink investeren in defensie. Heel, Heel veel leren van dit conflict. En Rusland lekker laten imploderen., Sancties 100 jaar niet meer opheffen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:41

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

Skybullet schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:33:
[...]

Heel lullig gezegd, maar elke Russische soldaat, truck, tank, heli en vliegtuig die daar uitgeschakeld wordt verzwakt Rusland. 1 tank minder die een ander land kan binnen rollen, of dat nu een EU/NAVO land is of niet

"We" hoeven nu alleen maar wat wapens en inlichtingen die kant op te gooien over de grens en Oekraine doet het wel.

Intussen slingeren we hier de wapenindustrie aan om alles aan te vullen ( iets wat Rusland op termijn vanwege de sancties niet meer kan) en voila.

Ik zeg nu doorpakken. Finland en Zweden bij de NAVO voor de zomer. Alle Navo landen flink investeren in defensie. Heel, Heel veel leren van dit conflict. En Rusland lekker laten imploderen., Sancties 100 jaar niet meer opheffen. >:)
Alleen zijn ze politiek vaak best vergeetachtig :P
Als RU nu of binnenkort stopt, zitten ze met kerst weer bij de rest....
(Zeker als daar toch grondstoffen of andere dingen zijn die economisch interessant zijn. :+ )

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Das nou precies waar ik een beetje de zorgen heb.

We kunnen wel het spul dat we nu hebben de grens over trappen. En daar ben ik ook helemaal voor. Maar hoe snel zijn de voorraden aangevuld? Kon weleens een klein beetje tegenvallen.

Niet dat Rusland ineens sneller z'n zooi weer heeft aangevuld, maar het toch al uitgeklede defensiesysteem wordt zo wel kaler getrokken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prosac
Shabbaman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:30:
[...]

Rusland heeft al ruim voor de zomer de gaskraan gedeeltelijk dichtgedraaid. Dat staat niet los van dit conflict. Wat dat betreft zijn we ook al maanden direct betrokken...

Edit: of "jaren", we hebben Gazprom niet van de ene op de andere dag de sleutel van de achterdeur gegeven
Precies, Rusland heeft via Gazprom het conflict feitelijk al vanaf 2021 voorbereid. Gasprijs kunstmatig opdrijven om zo een buffer voor Rusland qua geld te creeren EN de buffervoorraden van de EU landen onvoldoende vullen. Allemaal onder het mom van matige excuses als onderhoud e.d. In de hoop dat de EU zich afzijdig zou houden bij conflict.
Het is al zo vaak gezegd, maar vanaf het nationaliseren van Gazprom was al duidelijk dat gas al drukmiddel zou worden ingezet, Oekraine is zo vaak al afgeknepen om iets voor elkaar te krigen. Rondom Nordstream 1 en zeker 2 riepen velen al dat we te chantabel zouden worden. Maar nee, men dacht wel zaken te kunnen doen met Poetin.
Ook nu nog steeds, knijpen van leidingen, Gazprom dat weigert de Nederlandse gasbuffer af te vullen.. maar nee, wel blijven roepen dat ze a-politiek zijn. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

[...]

Alle Navo landen flink investeren in defensie. Heel, Heel veel leren van dit conflict. En Rusland lekker laten imploderen., Sancties 100 jaar niet meer opheffen. >:)
Dan moeten de sancties inderdaad niet snel opgeheven worden en China onder controle worden gehouden na einde van het conflict. Die staan met Yuan in de ogen te kijken naar Russisch bezit en het verwoeste leger. Goed voor de Chinese (oorlogs)industrie....

Voordeel is dat financieel gezien Rusland straks een keuze moet maken: infra/pijpleidingen uitbreiden om inkomsten te genereren vs investeringen in leger. Nadeel is een lange termijn geheugen over onrecht aangedaan door EU/NAVO......(hun vizie, niet de mijne :p )

Zodra de eerste "zielige" Russen op tv verschijnen omdat ze geen geld/eten meer hebben zal een deel van Europa wel weer medelijden hebben en de sancties willen verzwakken. :/ :-(

Europa en Amerika zullen proberen om minder afhankelijk van China te worden. Nadeel is dan wel dat we een kortere stok hebben om mee te slaan en China zich minder/niks meer aantrekt over wat het Westen vindt mbt Rusland.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
sh4d0wman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:47:
[...]

Voordeel is dat financieel gezien Rusland straks een keuze moet maken: infra/pijpleidingen uitbreiden om inkomsten te genereren vs investeringen in leger. Nadeel is een lange termijn geheugen over onrecht aangedaan door EU/NAVO......(hun vizie, niet de mijne :p )
Je ziet de laatste week al de kentering in toon op de tv. Dat ze eigenlijk tegen de NAVO vechten, dat het allemaal oneerlijk is. Dit is voorbereiden op een nederlaag of een "matige" uitkomst als terug naar de grens van Minsk. "Maar Azov is wel vernietigd".
Zoals ik een analist zag zeggen: Verliezen van NAVO is nog wel te accepteren voor Rusland, dat past in het narratief van ook de "omsingeling", maar verliezen van Oekraine, "die untermenschen", nee dat kan niet. (zie ook de parallel met Nazi-Duitsland en verliezen van Rusland).

Sommige mensen op de RU-tv gaan omgekeerd daarin verder door te stellen dat "ze" na Oekraine direct maar moeten doorstoten. Hoe extremer de uitingen op tv, hoe zwakker ze staan denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
MikeyMan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:46:
[Maar hoe snel zijn de voorraden aangevuld?
Korte antwoord: Sneller dan Rusland

Langere antwoord: Zal inderdaad best wel even kunnen duren. Maar in crisis kan er veel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 09:38
[...]

Er moet altijd een weg naar herstel zijn met Rusland. Net als dat Duitsland nu een voortrekker voor veel dingen in de EU is, maar in WO2 de grote boze vijand.

Zonder dat, vergeving, herstel, blijven conflicten eeuwen slepen. Zoals Putin nu WO2 en who-knows-what erbij sleept om legitimering te zoeken voor dit conflict, zo moeten wij slimmer zijn en het Russische volk een uitweg bieden.

Overigens is dat ook precies wat Putin niet wil: die uitweg is voorspoed. Ukraine ging te goed, beter dan Rusland en ging heel snel nog veel beter. Daarom wordt nu ALLES gesloopt, simpelweg om Ukraine onleefbaar te maken.

In zekere zin probeert Putin van Ukraine te maken wat hij altijd al beweerde dat het was: een mislukte staat.

Eens met dat Finland en Zweden bij de nato moeten komen, maar verder - hoewel ik op dit moment Rusland een enorme vernedering gun op militair vlak (daar slagen ze aardig in), gun ik het volk een toekomst.

Er is de laatste dagen in het topic veel in cirkels geredeneerd, iets wat af en toe bij gebrek aan nieuws en veranderingen logisch is. De kentering gaat zijn als Ukraine de uitputtingsslag kan winnen en volhouden. De onaflatende stroom wapens gaat helpen om de Russische aanvoer uit te putten. Het wordt een kwestie van winnen omdat ze niet meer kunnen, niet omdat Putin gaat opgeven. Al moet hij tot de laatste tank, raket of soldaat de Ukrainse 'meatgrinder' insmijten - dat gaat gebeuren.

Dat Ukraine nu traint met NATO artillerie is voor Rusland een potentiele nachtmerrie. Combi van modernere wapens, met langer bereik, grotere preciezie, radarsystemen, drones en voldoende munitie maakt de frontlinie voor geen stuk pantser en soldaat veilig terwijl ze de artillerie vaker buiten bereik van dat van de Russen zullen kunnen houden.

Er wordt veel geschreven dat 'Rusland heeft geleerd', maar ik zie dat niet terug - behalve dat ze de bevoorrading iets beter regelen. Zodra ze ergens uitbreken creeeren ze echter weer een logisitieke lijn die ze wederom slecht kunnen invullen. Er is iets structureel misgegaan.

Overigens Rusland gooit 120BTG's in de strijd, waarvan een substantieel deel gemankeerd tot vernietigd is. Nederland kan naar verluidt op dit moment niet eens 1 'BTG' opbrengen en bevoorraden op uitzending. Daar ligt nog een uitdaging als we weer mee willen en moeten doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sh4d0wman schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:47:
[...]

Dan moeten de sancties inderdaad niet snel opgeheven worden en China onder controle worden gehouden na einde van het conflict. Die staan met Yuan in de ogen te kijken naar Russisch bezit en het verwoeste leger. Goed voor de Chinese (oorlogs)industrie....

Zodra de eerste "zielige" Russen op tv verschijnen omdat ze geen geld/eten meer hebben zal een deel van Europa wel weer medelijden hebben en de sancties willen verzwakken. :/ :-(

Europa en Amerika zullen proberen om minder afhankelijk van China te worden. Nadeel is dan wel dat we een kortere stok hebben om mee te slaan en China zich minder/niks meer aantrekt over wat het Westen vindt mbt Rusland.
We mogen hopen dat na de zielige rus in het nieuws verschijnt, direct ook de gevolgen in UA verschijnen .. dat is heel wat anders dan een natuurramp ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
downtime schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:18:
[...]

Dat is nu juist wel heel logisch. Moskva was verantwoordelijk voor de luchtafweer van de vloot. Als Moskva zinkt zit de vloot zonder luchtafweer en is het bij de kust niet veilig meer. Die beslissing klinkt logisch ongeacht de reden voor het zinken van Moskva.
Die luchtverdediging was dan wel een lachertje. Het ding kon zichzelf niet eens tegen 2 raketten verdedigen. Prutsers. Jammer van de bemanning, maar niet meer dan terecht dat die oude boot als target practice gebruikt is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

alexbl69 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:03:
[...]

En als we het niet sturen hebben we exact hetzelfde eindresultaat (of veel slechter eindresultaat voor ons) maar met meer uitgemoorde Oekrainers?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-04-2022 09:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
SkiFan schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:01:
[...]

Die luchtverdediging was dan wel een lachertje. Het ding kon zichzelf niet eens tegen 2 raketten verdedigen. Prutsers. Jammer van de bemanning, maar niet meer dan terecht dat die oude boot als target practice gebruikt is.
Wanneer is er een modern westers marine schip in actief oorlogsgebied, tijdens een conventionele oorlog afgeleid door meerdere moderne drones terwijl er 2 moderne anti-schip-raketten onderweg zijn ?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:10

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Het is inderdaad NU doorpakken en zorgen dat we minder afhankelijk worden van Rusland, helemaal met gas. JA het is een peperdure investering, maar die lui zijn veel te ver gegaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 15:24
Skybullet schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:53:
Korte antwoord: Sneller dan Rusland

Langere antwoord: Zal inderdaad best wel even kunnen duren. Maar in crisis kan er veel.
Er zijn wel meerdere gevaren in de wereld dan alleen Rusland. Sterker nog als je me een jaar eerder had gevraagd waarom over een jaar onze wapens aan het op raken zouden zijn zou Rusland niet mijn eerste keus zijn geweest.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:55:
[...]

Er moet altijd een weg naar herstel zijn met Rusland. Net als dat Duitsland nu een voortrekker voor veel dingen in de EU is, maar in WO2 de grote boze vijand.

Zonder dat, vergeving, herstel, blijven conflicten eeuwen slepen. Zoals Putin nu WO2 en who-knows-what erbij sleept om legitimering te zoeken voor dit conflict, zo moeten wij slimmer zijn en het Russische volk een uitweg bieden.

Overigens is dat ook precies wat Putin niet wil: die uitweg is voorspoed. Ukraine ging te goed, beter dan Rusland en ging heel snel nog veel beter. Daarom wordt nu ALLES gesloopt, simpelweg om Ukraine onleefbaar te maken.

In zekere zin probeert Putin van Ukraine te maken wat hij altijd al beweerde dat het was: een mislukte staat.

Eens met dat Finland en Zweden bij de nato moeten komen, maar verder - hoewel ik op dit moment Rusland een enorme vernedering gun op militair vlak (daar slagen ze aardig in), gun ik het volk een toekomst.
Dat lukt dan ook alleen als Putin op een of andere wijze verwijderd wordt. En niet wordt opgevolgd door een kloon. Want daar zit het verschil met Duitsland in beide WO's. Die verloren een oorlog uiteindelijk op eigen bodem. Rusland verliest een oorlog in Oekraïne. Of moet ik zeggen 'special operation'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Skybullet schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:03:
[...]

Wanneer is er een modern westers marine schip in actief oorlogsgebied, tijdens een conventionele oorlog afgeleid door meerdere moderne drones terwijl er 2 moderne anti-schip-raketten onderweg zijn ?

;)
Je moet je met je boot helemaal niet in oorlogsgebied begeven zonder dat je luchtoverwicht hebt. En al helemaal niet met dit lijk. Het is bij de Russen voor een groot deel wel 'all show, no go'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Nu online
Agent47 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:04:
[...]

Het is inderdaad NU doorpakken en zorgen dat we minder afhankelijk worden van Rusland, helemaal met gas. JA het is een peperdure investering, maar die lui zijn veel te ver gegaan.
Op termijn is dat de beste investering die we kunnen doen. Als je ziet wat we dan niet meer aan welvaart exporteren naar vijandelijke landen. Niet te filmen. De Irans, Ruslanden, Venezuela's en Saudi Arabiës gaan het nog zwaar krijgen met hun oorlogszuchtigheid.

[ Voor 10% gewijzigd door SkiFan op 21-04-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:27
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:55:
[...]

een uitweg ? Misschien dat ze die zelf beter kiezen, zoals de Oekrainers in de Maidan revolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

oldgrumpy schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:11:
[...]

een uitweg ? Misschien dat ze die zelf beter kiezen, zoals de Oekrainers in de Maidan revolutie.
Kiezen doe je doorgaans op basis van de jou beschikbare informatie.

Hoe moet het gros van het Russische volk een -volgens ons- correcte afweging maken op basis van de beperkte en gefalsificeerde info die ze hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:36
Agent47 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:04:
[...]

Dit kan je doortrekken naar minder afhankelijk worden van de rest van de wereld. We moeten er echt aan werken om als Europa min of meer zelfvoorzienend te worden zodat we onze middelvinger op kunnen steken naar elke grootmacht die ons met het stoppen met leveren van gas of andere dingen die we nodig hebben onder druk probeert te zetten.
Pagina: 1 ... 150 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: