Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik zie Rusland ook niet maar zo veranderen. Zelfs als je daar internationaal ingrijpt met de NAVO, de regering eruit kiepert, en als je dat allemaal lukt zonder dat een van partijen met atoom bommen gaat smijten dan heb je al die miljoenen Russen in dat enorme land die je nog moet overtuigen dat ze decennia lang zijn voorgelogen, dat zit daar zo diep geworteld. De geallieerden in WWII hebben daar heel duidelijk over nagedacht. Nadat delen van Duitsland bezet werden door geallieerden werd er hard gewerkt om de Duitse burgers er weer bovenop te helpen, om ze werk te bieden, te helpen met het herbouwen van hun huizen en infra en het allerbelangrijkse: denazificeren.ChojinZ schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:57:
Kamil Galeev:
The motivation behind Z-war is not "security", "alliances" or even political affiliation. It's the need to extinguish wrong cultural memes and impose correct ones. That's why Z-war has such a wide popular support and why Russians so easily agreed for a total war against Ukraine
https://twitter.com/kamilkazani/status/1516162437455654913
Interessante read. Geeft wel een goed beeld waarom de meeste Russen neerkijken op de Oekraine en de bewoners zien als 'minderwaardig' .
Men had daar hele eenheden voor die zich alleen maar daar mee bezig hielden terwijl de oorlog nog gaande was. Het probleem met dit conflict is als Rusland verdreven wordt uit Oekraïne gaan beide zijden hun wonden likken en gaan de Russen verder in hun gedachtegang van wat zij denken dat het juiste is, terwijl de Oekraïners het licht hebben gezien en beter weten.
[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 20-04-2022 15:29 ]
De zwaarste conventionele bommen meet je in tonnen TNT. De lichtste nucleaire bommen in kilotonnen TNT. Dat is een aardig verschil.Fanta schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:55:
[...]
Ik vraag me echt af of dat zo werkt. Wat is het verschil in kracht tussen de bom op dat ziekenhuis naast Azovstal en het lichtste kernwapen wat ze in hun arsenaal hebben? Ligt dat echt nog zo ver uit elkaar, dat de hele wereld direct weet dat er een kernwapen is gebruikt? Hoe en door wie wordt dat überhaupt geïdentificeerd en geverifieerd? Oprechte vraag, geen stellingname.
De lichtste nukes hebben ook gewoon 'tonnen'. De lichtste volgens internet heeft 10-20 ton. En weegt maar 10kg... wow, als je er over nadenkt.downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:31:
[...]
De zwaarste conventionele bommen meet je in tonnen TNT. De lichtste nucleaire bommen in kilotonnen TNT. Dat is een aardig verschil.
[ Voor 6% gewijzigd door FunkyTrip op 20-04-2022 15:40 ]
Dit dus.
Dat mag wel zo zijn, maar ik vind er hier soms wel met erg weinig respect over slachtoffers en bloederige situaties gesproken worden. Ik vind dat raar. Het gaat om echte mensenlevens.FunkyTrip schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:19:
[...]
Heel nihilistisch gezegd *is* het voor de gemiddelde Nederlander ook een actiefilm/computergame. Irak in '94 vonden we al spannend met die pixelated nachtbombardementen. Oekraine '22 is eigenlijk de culminatie van ruim twee decennia doorontwikkeling van 'war, brought to you by social media'
Iedereen beleeft het anders.olafmol schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:47:
[...]
Dat mag wel zo zijn, maar ik vind er hier soms wel met erg weinig respect over slachtoffers en bloederige situaties gesproken worden. Ik vind dat raar. Het gaat om echte mensenlevens.
[ Voor 9% gewijzigd door jaapstobbe op 20-04-2022 15:50 ]
Grootste verschil is psychologisch. Een kernwapen inzetten is een historisch dramatische stap. De laatste aanhangers van Rusland (China, India etc.) zullen dan ook hun banden weer gaan herzien. Het is niet voor niets dat Lavrov op de Indiase TV vertelde geen kernwapens te zullen inzetten. Dat is iets wat India dus niet graag ziet gebeuren.downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:31:
[...]
De zwaarste conventionele bommen meet je in tonnen TNT. De lichtste nucleaire bommen in kilotonnen TNT. Dat is een aardig verschil.
Verder heeft een kernwapen nog wat nadelen, de fallout en de stralingseffecten op lange termijn. Een keer een kernwapen gooien en je wordt er nog decennia aan herinnert.
Dat lichte kernwapens bij tot de Russische doctrine behoren kan ook als blufpoker worden gezien. Het is denk ik eerder onderdeel van de MAD strategie (afschrikking) dan dat er daadwerkelijk een tactisch voordeel is bij lichte kernwapens.
Gek dat je de denazificatie het belangrijkste vindt want die is nooit afgemaakt. Vrij snel na de oorlog bleken ze veel voormalige nazi's toch nodig te hebben om het land weer op te bouwen en onder Adenauer zijn ze stilletjes gestopt met de denazificatie. Zo stilletjes dat iedereen nog steeds denkt dat Duitsland gedenazificeerd is. In werkelijkheid hebben ze alleen de hoogste (en meest criminele) nazi's eruit gewerkt.FastFred schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:23:
[...]
De geallieerden in WWII hebben daar heel duidelijk over nagedacht. Nadat delen van Duitsland bezet werden door geallieerden werd er hard gewerkt om de Duitse burgers er weer bovenop te helpen, om ze werk te bieden, te helpen met het herbouwen van hun huizen en infra en het allerbelangrijkse: denazificeren.
Dat was dan weer één van de dingen die de Amerikanen in Irak fout deden. Ze geloofden in die mythe over de geslaagde denazificatie van Duitsland en probeerden hetzelfde in Irak te doen. Dat leverde heel veel werkloze ambtenaren en militairen op die meer gebaat waren bij verzet dan bij medewerking aan het nieuwe bewind.
Moskow Times heeft daar vandaag een mooi opiniestuk over.FastFred schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:23:
[...]
Ik zie Rusland ook niet maar zo veranderen.
Klopt. Maar er zijn hier ook tweakers met familie, vrienden, kennissen, collega’s die er midden in zitten. Dan is het wel zo respectvol om daar enigszins rekening mee te houden, en niet al te hijgerig allemaal warn-pr0n te delen. Daar zijn (imho) genoeg andere kanalen voor. Maar dit is idd mijn persoonlijke mening.
Mooi artikel inderdaad!TheekAzzaBreek schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:54:
[...]
Moskow Times heeft dar vandaag een mooi opiniestuk over.
De schaal loopt wel netjes door hoor: de MOAB (de grootste) conventionele bom van de US: 11 ton TNT ; en de W54 (compacte plutonium bom) die begint bij een yield van 10 ton.downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:31:
[...]
Edit: speciaal voor @psy die wel een punt heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 20-04-2022 16:19 ]
Kan die wedstrijd ver pissen over bommen misschien in het Wapensystemen en effectiviteit forum voortgezet worden? Hier draagt het niet bij.Gebanned schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:03:
[...]De schaal loopt wel netjes door hoor: de MOAB (de grootste) conventionele bom van de US: 11 ton TNT ; en de W54 (compacte nuke) die begint bij een yield van 10 ton.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Maar zijn er echt landen die die extreem kleine wapens in hun hedendaagse arsenaal hebben? Ik dacht dat de kleinste bommen in de praktijk meer dan een kiloton zijn.Gebanned schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:03:
[...]
De schaal loopt wel netjes door hoor: de MOAB (de grootste) conventionele bom van de US: 11 ton TNT ; en de W54 (compacte nuke) die begint bij een yield van 10 ton.
Uit het artikel:TheekAzzaBreek schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:54:
[...]
Moskow Times heeft dar vandaag een mooi opiniestuk over.
"Now Middle Russia just wants to be left alone. It clawed out a small corner of peace and comfort for itself, which took Herculean effort. Now it can’t muster the mental strength to do or care for anything else.
That’s why the Russians rushed to IKEA to grab one last bit of prosperity before the economic storm hit. That’s why the mantra “it’ll all blow over in a couple months and be back to how it was on February 23” is — to me — what the core of the Russian population really thinks."
De Russische bevolking in de steden heeft een periode van 20 jaar meegemaakt waarin de levensomstandigheden steeds beter werden. Dit was vooral te danken aan inkomsten uit de levering van grondstoffen aan andere landen en inkomsten uit investeringen van ondernemingen. "Middle Russia" denkt echter dat ze de hun welvaartsgroei te danken hebben aan de geweldige Putin die met zijn briljante staatsmanschap de chaos in het land heeft verdreven.
De Russische bevolking gaat het zwaar krijgen komende jaren. Zolang ze niet beseffen dat de welvaart van de afgelopen jaren voorkwam uit samenwerking met de EU en de verhalen geloven dat de economische terugval wordt veroorzaakt door westerse strafmaatregelen vormt Rusland een bedreiging voor de landen in Europa.
Een land is het beste af met zwakke leiders en politiek sterke burgers, ook Nederland.
Dat zal een shock zijn wanneer ze zich realiseren dat ze in een Noord Korea 2.0 terecht zijn gekomen. Ws weet putin het wel zo te spinnen dat het onze schuld is.ledog schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:24:
[...]
Uit het artikel:
"Now Middle Russia just wants to be left alone. It clawed out a small corner of peace and comfort for itself, which took Herculean effort. Now it can’t muster the mental strength to do or care for anything else.
That’s why the Russians rushed to IKEA to grab one last bit of prosperity before the economic storm hit. That’s why the mantra “it’ll all blow over in a couple months and be back to how it was on February 23” is — to me — what the core of the Russian population really thinks."
De Russische bevolking in de steden heeft een periode van 20 jaar meegemaakt waarin de levensomstandigheden steeds beter werden. Dit was vooral te danken aan inkomsten uit de levering van grondstoffen aan andere landen en inkomsten uit investeringen van ondernemingen. "Middle Russia" denkt echter dat ze de hun welvaartsgroei te danken hebben aan de geweldige Putin die met zijn briljante staatsmanschap de chaos in het land heeft verdreven.
De Russische bevolking gaat het zwaar krijgen komende jaren. Zolang ze niet beseffen dat de welvaart van de afgelopen jaren voorkwam uit samenwerking met de EU en de verhalen geloven dat de economische terugval wordt veroorzaakt door westerse strafmaatregelen vormt Rusland een bedreiging voor de landen in Europa.
Een land is het beste af met zwakke leiders en politiek sterke burgers, ook Nederland.
Uiteraard, de situatie komt door de sancties uit het westen.olafmol schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:27:
[...]
Dat zal een shock zijn wanneer ze zich realiseren dat ze in een Noord Korea 2.0 terecht zijn gekomen. Ws weet putin het wel zo te spinnen dat het onze schuld is.
PSN
[removed]
Ze worden behandeld door mensen in hazmat pakken toch ? in ieder geval in belarus op de stralings afdeling dacht ikredwing schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:45:
Ik zat nog eens alle filmpjes van Tsjernobyl en de 'loopgraven' van de russen nog eens bekeken, maar ik geloof wel dat er daar een paar stralingsziekte op hebben kunnen lopen. Ik dacht eerst dat het puur om wat loopgraven ging, maar het is wel heel wat meer dan dat. Ze hebben op de meest radioactieve plekken gewoon metersdiep de grond ingegraven en hebben daar weken gezeten. Het is al erg radioactief daar, maar als daar nog ergens wat hoog radioactieve spullen in de grond liggen waar ze tegenaan zijn gaan zitten wordt het toch al snel echt gevaarlijk.
Tja vanalles
*knip* offtopicpsy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:09:
Ik word echt kriegel van het woord "nukes". Het klinkt kinderachtig, alsof we het hebben over C&C ofzo. Noem het atoomwapens of nucleaire wapens maar geen nukes.
[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 21-04-2022 08:32 ]
een treffende spreuk
Volgens mij niet in NAVO/Westerse landen. De reden voor de VS om tactische kernwapens te ontwikkelen was de angst voor een enorm conventioneel leger uit de USSR. In de VS bestond de angst dat USSR binnen een paar dagen een massa mobilisatie zouden kunnen doen en binnen een paar dagen met meer dan een miljoen soldaten door de Fuldagap zouden trekken. De tactische kernwapens waren dan nodig om de vijand te vernietigen terwijl de rest van het leger nog onderweg was naar Europa. Zonder een tegenstander die je conventioneel niet de baas kan heb je niets aan dit soort wapens. De politieke consequenties van het gebruik van kernwapens zijn daarvoor veel te groot. Dan kan je beter gewoon wat meer conventionele bommen gooien; dat geeft veel minder politiek gedoe. Dat is ook gelijk de reden dat ik de hele nucleaire discussie zo overtrokken vind: als je naar de plaatjes kijkt van Tokio:downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:17:
[...]
Maar zijn er echt landen die die extreem kleine wapens in hun hedendaagse arsenaal hebben? Ik dacht dat de kleinste bommen in de praktijk meer dan een kiloton zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NiAPjt0VFEXiPDfGXLECtG5p.jpg?f=user_large)
en Hiroshima
:strip_exif()/f/image/laH7kBr2ktqld4b6vB1fWkjw.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien in Rusland nooit de beweging is gemaakt van WO2-style massabombardementen naar precisie bombardementen is de inzet van tactische kernwapens daar veel logischer. Waar wij in het westen gevoelsmatige een hele grote grens oversteken; is het in Rusland veel meer een stapje op een lange glijdende schaal.
En hoe het in andere landen zit weet ik niet; maar gezien de politieke gevolgen denk ik dat deze wapens voor Iran, Noor-Korea, China, India, Pakistan vooral een prestige en daarna afschrikmiddel zijn.
Verwijderd
ik denk dat als het om '10' gaat het inderdaad 10kt moet zijn.downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:17:
[...]
Maar zijn er echt landen die die extreem kleine wapens in hun hedendaagse arsenaal hebben? Ik dacht dat de kleinste bommen in de praktijk meer dan een kiloton zijn.
Tenzij met artillerie of mortieren afgevuurde kernbommetjes nog steeds bestaan en ingezet kunnen worden.
nukes is korter typenpsy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:09:
Ik word echt kriegel van het woord "nukes". Het klinkt kinderachtig, alsof we het hebben over C&C ofzo. Noem het atoomwapens of nucleaire wapens maar geen nukes.
klopt, hoewel ik denk dat het de Russen niet zoveel uit maakt. Mariupol is praktisch een vlakte geworden.bloody schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:18:
Het gebruik van een kernwapen in Mariupol is ook vrij onhandig, want dat zorgt meteen dat de zo gewilde landbrug naar de Krim voor een goede tijd onbruikbaar is ivm de straling.
Alles wat daar staat, inclusief de haven, is denk ik niet meer te redden en zal compleet afgebroken moeten worden en opnieuw opgebouwd. En daar ligt waarschijnlijk zo ongelooflijk veel wapentuig/boobytraps etc. dat het sowieso jaren duurt om er weer iets leefbaars van te maken.
De Russen hebben de haven waarschijnlijk niet eens nodig. Ze hebben Sevastopol en als het ze lukt ook gewoon Odessa en Mykolaiv (scheepswerven waar ook de Mosvka is gemaakt). Dat laatste gaat ze niet lukken denk ik. Kherson is uiterste wat ze zullen gaan krijgen.
Ik denk dat ze Mariupol alleen willen hebben voor de vorm (alles veroverd) en dan vooral vanwege Azov regiment wiens bestaan vereeuwigd is met Mariupol. Dus ze moeten de laatste restanten wel veroveren zodat ze kunnen zeggen dat ze het ge-denazified hebben. Niet omdat ze de haven zo echt nodig hebben.
Meanwhile circuleren er weer goed-propaganda-zielige-plaatjes op telegram. Op zich wel terecht, maar er zitten daar schatjes van kinderen en jongvolwassenen in die schuilkelders en daar worden die 'FOABs' op gegooid (niet de FOAB maar die F-500's enzo). Die bleke gezichtjes veranderen dus in een rokend krater.
Dat is gewoonweg tenenkrommend en bloedkokend.
Waren er maar internationale legioenen die onder VN vlag met tankdivisies worden ingezet om een humanitaire corridor te garanderen en Mariupol te ontzetten al was het maar voor de burgers.
Azov-strijders worden uitgemoord, maar de burger waarschijnlijk ook als ze tenminste niet worden gedeporteerd naar LDRN of zelfs Rusland.
Ontzettend wrang dat ons 'zware materieel' zo laat aan komt.
En ik word ook boos op Oekraieners die constant het westen uitfoeteren, met propagandaplaatjes en tekst. Voel ik me persoonlijk op aangesproken: ik kan Mariupol niet ontzetten. Kon ik het maar, maar beschuldig me niet ervan dat ik bloed aan m'n handen heb!
mis ik iets?
Mijn vader was in Hiroshima toen de bom viel. On the outskirts in een krijgsgevangenkamp, dat wel maar hij heeft hem zien vallen.
Elke oorlog is vreselijk gruwelijk en de japanners konden er ook wat van.
Edit: noted, Tokio conventioneel plat.
[ Voor 90% gewijzigd door Indoubt op 20-04-2022 16:57 ]
Anway ander nieuws
Great Friend🇺🇦President of the European Council Charles Michel @eucopresident in Kyiv. Sanctions against 🇷🇺, defense & financial support of our state & answers to the questionnaire on compliance with EU criteria discussed. Thank you for a meaningful meeting & solidarity with 🇺🇦 ! https://t.co/iPRu5kS1oP
— Walter Derzko (@SmartEconomy) 20 april 2022
ik vind het toch knap dat men door de straten van Kiev blijft lopen,
Eenerzijds denk ik dat Rusland dit mateloos irriteert (ze zijn stil) anderzijds zullen ze niet echt veel kunnen zeggen alleen hernieuwde dreigingen aan het adres van Finland https://yle.fi/news/3-12410667
[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 21-04-2022 08:32 ]
Tja vanalles
Verwijderd
waren al berichten over vrachtwagens vol met stralingszieken die naar speciaal hospitaal in Belarus gingen.redwing schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:45:
Ik zat nog eens alle filmpjes van Tsjernobyl en de 'loopgraven' van de russen nog eens bekeken, maar ik geloof wel dat er daar een paar stralingsziekte op hebben kunnen lopen. Ik dacht eerst dat het puur om wat loopgraven ging, maar het is wel heel wat meer dan dat. Ze hebben op de meest radioactieve plekken gewoon metersdiep de grond ingegraven en hebben daar weken gezeten. Het is al erg radioactief daar, maar als daar nog ergens wat hoog radioactieve spullen in de grond liggen waar ze tegenaan zijn gaan zitten wordt het toch al snel echt gevaarlijk.
En sowieso reageerde de geigerteller al op langsrijden tanks en vrachtwagen. Materiaal zelf is al onbruikbaar geworden zo.
Naar verluid zaten daar militairen uit midden Siberië: spreken geen Russisch, hebben nog nooit van Chernobyl gehoord. En blijkbaar is ze ook niets verteld (wederom getuige van slechte communicatie onderling).
Juist niet. Conventioneel platgegooid, voorbeeld ter vergelijking.
[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 20-04-2022 16:56 ]
Verwijderd
op de staats-TV waren de Russen al aan het schuimbekken: er moest een bom op (nuke zelfs?) zodat de westerse leiders er niet meer naar toe konden.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:55:
[...]
offtopic:
Waarom denk ik nu aan #bubblegum ?--> dm
Anway ander nieuws
[Twitter]
ik vind het toch knap dat men door de straten van Kiev blijft lopen,
Eenerzijds denk ik dat Rusland dit mateloos irriteert (ze zijn stil) anderzijds zullen ze niet echt veel kunnen zeggen alleen hernieuwde dreigingen aan het adres van Finland https://yle.fi/news/3-12410667
Verwijderd
verschil is dat Hiroshima slechts 1 bom nodig had daarvoor.Yucon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:55:
[...]
Verwijderd
vrij weinig kan momenteel de 'rape of Nanking' evenaren qua Japanse wreedheden, al komen de Russen ook flink in buurt.Indoubt schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:53:
Tokio?
mis ik iets?
Mijn vader was in Hiroshima toen de bom viel. On the outskirts in een krijgsgevangenkamp, dat wel maar hij heeft hem zien vallen.
Elke oorlog is vreselijk gruwelijk en de japanners konden er ook wat van.
Edit: noted, Tokio conventioneel plat.
Ja, maar er waren toen nogal wat discussies of dat wel kon met de straling die daar is. En eerlijk gezegd had ik daar ook mijn twijfels over omdat je best veel straling moet ontvangen wil je er op korte termijn wat van te merken. Maar nu ik zie wat ze daar allemaal uitgespookt hebben, zijn bij mij die twijfels wel verdwenen. Met zo graven en dan een maand op de grond verblijven hoef je maar net in de buurt van een grote stralingsbron te zitten om het zo snel te merken.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:55:
[...]
waren al berichten over vrachtwagens vol met stralingszieken die naar speciaal hospitaal in Belarus gingen.
En sowieso reageerde de geigerteller al op langsrijden tanks en vrachtwagen. Materiaal zelf is al onbruikbaar geworden zo.
Naar verluid zaten daar militairen uit midden Siberië: spreken geen Russisch, hebben nog nooit van Chernobyl gehoord. En blijkbaar is ze ook niets verteld (wederom getuige van slechte communicatie onderling).
[removed]
Een W80 zou op 5 of 150 kt in te stellen zijn. Een W85 op 0,3 - 80 kt. Ff zoeken op "variable yield" en je vind wel het een en ander. In ieder geval lijkt variable yield wel een standaard optie bij thermonucleaire wapens.downtime schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:17:
[...]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Het is meer kernachtig.nukes is korter typen
een treffende spreuk
Dat valt eigenlijk wel mee. Bij de ontploffing komt een enorme hoeveelheid straling vrij, maar dat is maar heel even. De straling in de omgeving na de ontploffing zal bij een klein kernwapen niet zo groot zijn.bloody schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:18:
Het gebruik van een kernwapen in Mariupol is ook vrij onhandig, want dat zorgt meteen dat de zo gewilde landbrug naar de Krim voor een goede tijd onbruikbaar is ivm de straling.
Niet te vergelijken met Tsjernobyl in ieder geval. In een kernwapen zit maar een klein beetje radioactief materiaal voor een kettingreactie, dat ook nog eens breed verspreid wordt door de explosie. Niet genoeg om een gebied langdurig onbewoonbaar te maken.
Probleem is de nasleep, maar dat bespreken heeft weinig nut in mijn optiekBrazos schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:42:
[...]
Dat valt eigenlijk wel mee. Bij de ontploffing komt een enorme hoeveelheid straling vrij, maar dat is maar heel even. De straling in de omgeving na de ontploffing zal bij een klein kernwapen niet zo groot zijn.
Niet te vergelijken met Tsjernobyl in ieder geval. In een kernwapen zit maar een klein beetje radioactief materiaal voor een kettingreactie, dat ook nog eens breed verspreid wordt door de explosie. Niet genoeg om een gebied langdurig onbewoonbaar te maken.
Je bedoelt overgens de halveringstijd wellicht, hoe je zoiets "eventueel" kan overleven staat online .. wel handig om een keer te lezen though .. heeft geen zin om hier te herhalen.
Dus kunnen weer terug on topic ?
Tja vanalles
Kan het wel begrijpen maar ik ga er geen waarde oordeel(goed of fout) over geven.
dan liever toch meer wat War-p0rn of anders gezegd specifiek oorlog gerelateerde zaken
zoals
⚡️IMF expects Ukraine's debt to reach 86% of GDP in 2022.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 20 april 2022
The International Monetary Fund adds that the country’s budget deficit will reach 17.8%.
In 2021, Ukraine’s government debt reached 49% of the country’s GDP, which peaked at $181 billion.
Vind wel dat als UA rusvrij is dat we dit kwijt moeten schelden en meehelpen de boel opbouwen.
Enorm intense samenwerking ..
Dit klinkt ook wel goed
Several European countries have reopened their diplomatic missions in Kyiv and more are planning to do so soon. But the US mission, the first one to pull out, might be one of the last to return. https://t.co/sS5XWXfjgo
— Christopher Miller (@ChristopherJM) 20 april 2022
Diplomaten terug het land in ..
Wel vreemd (gevoelsmatig) want ze zijn nog in het oosten bezig aan het vechten.. maar wel goed signaal
[ Voor 59% gewijzigd door vso op 20-04-2022 18:08 ]
Tja vanalles
Verwijderd
de UA telegrams staan ook bol van uitspraken over dat Oekraine volledig opnieuw zal worden opgebouwd, zodanig dat er geen spoor te zien zal zijn van de orc-invasie.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:03:
overgens ik zie steeds meer Anti-rus sentiment ontstaan in de UA telegram kanalen, ook op twitter zie je steeds meer "monumenten" gesloopt worden
Kan het wel begrijpen maar ik ga er geen waarde oordeel(goed of fout) over geven.
dan liever toch meer wat War-p0rn of anders gezegd specifiek oorlog gerelateerde zaken
zoals
[Twitter]
Vind wel dat als UA rusvrij is dat we dit kwijt moeten schelden en meehelpen de boel opbouwen.
Dit klinkt ook wel goed
[Twitter]
Diplomaten terug het land in ..
Wel vreemd (gevoelsmatig) want ze zijn nog in het oosten bezig aan het vechten.. maar wel goed signaal
En blijkbaar heeft de EU en de rest van de wereld ook al toegezegd dat ze een fors deel van de wederopbouw voor hun rekening zullen nemen.
Laatste berichtje wat ik las is dat Frankrijk bereid zou zijn om security guarantees te doen voor Oekraine, op voorwaarde dat het land neutraal wordt en geen NATO-lidstaat wordt.
Enerzijds erg goed, hoe minder doden er nog vallen hoe beter, anderszijds heeft Rusland het gewoon zodanig verziekt en lijkt UA zo de mond vol te hebben van vrijheid en democratie dat ze eigenlijk gewoon in NATO en EU zouden moeten kunnen en het liefst zo snel mogelijk. Als Bulgarije mag, waarom UA dan niet
Of gaan ze zich voornamelijk focussen op Donbas zelf?
Verwijderd
ben bang dat ze alles op alles moeten zetten om deze laatste Russische stoomwals tegen te houden.De_Bastaard schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:26:
Zijn er eigenlijk signalen of Oekraïne nog een move gaat proberen te maken op Mariupul om die helden van Azov en al die inwoners uit die fabriek te redden?
Of gaan ze zich voornamelijk focussen op Donbas zelf?
Hoe inefficient ook en hoe slecht de Russen kunnen oorlogvoeren (zo blijkt maar weer), ze zijn meesters in het verkrachten, vermoorden en vernielen alles wat voor hun Grads terecht komt.
Ik denk dat als ze het van plan waren ze al fors aan het knokken waren in het zuiden. Ik vraag me af of er namelijk dikke tankeenheden waren rondom Kyiv. Volgens mij zitten de meeste en beste eenheden nog steeds in zuid oost en het is ze tot nu toe ook niet gelukt om iets er tegen te doen. Denk dat de overmacht gewoon te groot is.
En mislukt, zoals helaas verwacht:YakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:22:
https://www.ukrinform.net...-from-mariupol-today.html
[...]
Hopen dat dit goed gaat.
https://www.ukrinform.net...re-on-azovstal-plant.html"Yesterday (April 19), the Russians declared a ceasefire regime to ensure the exit of the civilian population from the shelters at Azovstal. […] But at the time [of expected evacuation] they moved artillery and started shelling the Azovstal area," he wrote.
He noted that under such conditions, the evacuation of civilians was impossible.
"But at the end of the day, [Russian] propaganda showed that 'no one wanted to evacuate because the Ukrainian military did not let them do so'," Andriushchenko said.
PSN
Rusland test ballistische raket, Poetin spreekt van 'stof tot nadenken' voor vijanden
Rusland heeft vandaag een intercontinentale ballistische raket getest, heeft president Poetin bekendgemaakt. Op de Russische tv zei hij dat het wapen, dat Sarmat heet, is gelanceerd vanuit Plesetsk, in het noordwesten van het land. Het zou doelen hebben geraakt op het schiereiland Kamtsjatka in het oosten van Rusland.
Poetin zei dat de Sarmat-raket stof tot nadenken biedt aan "degenen die Rusland bedreigen, te midden van waanzinnige agressieve retoriek". Volgens hem kan geen enkel raketafweersysteem de ballistische raket traceren. "Het wapen kent geen gelijke in de wereld en het zal niet lang duren voordat het komt", aldus de president. Volgens hem kan de Sarmat het gevechtspotentieel van de Russische troepen versterken.
Rusland heeft het Sarmat-wapensysteem, dat al jaren in ontwikkeling is, al eerder getest. Volgens de Verenigde Staten kan de ballistische raket zeker tien kernkoppen vervoeren. De NAVO gaf de Sarmat-raket eerder de bijnaam 'Satan'.
—
Benieuwd of dit weer bangmakerij is. En wat ziet hij als een bedreiging naar Rusland.
Timeline of 🇩🇪's @OlafScholz's many lies:
— Thomas C. Theiner (@noclador) 19 april 2022
1) At the end of February Germany's defense industry sends Scholz a long list of all available weapons.
2) Scholz doesn't share the list with Ukraine.
3) Scholz says that there are no more weapons left in Germany to give to Ukraine.
1/7
positief nieuws (hoop ik)YakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:29:
[...]
En mislukt, zoals helaas verwacht:
[...]
https://www.ukrinform.net...re-on-azovstal-plant.html
Deel 1/2
🗞️1/2 Ukrainian Marines and Azov, supported by armored vehicles, conducted a successful breakthrough operation towards the harbor in #Mariupol to help fellow servicemen defending the area. #Ukraine #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/NqbDd1wzE9
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 20 april 2022
Deel 2/2
2/2 About 500 fighters of Ukrainian Border Guards and National Police reportedly requested assistance after the latter one was running low on ammo. They have been all successfully evacuated to Azovstal Plant. #Mariupol #UkraineRussiaWar
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 20 april 2022
Versterking als ik het goed lees? er word nog gewacht op bevestiging van dit bericht
[ Voor 15% gewijzigd door vso op 20-04-2022 18:39 ]
Tja vanalles
Bangmakerij van een kat in het nauw. Die andere supersonische raket hebben we na eenmalig gebruik ook niet meer gezien.CarJunkyXL schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:33:
—
Benieuwd of dit weer bangmakerij is. En wat ziet hij als een bedreiging naar Rusland.
Verwijderd
Wat het ook is, Poetin lijkt nu meer op een kleuter die na een keer heel hard "poep" roepen constant probeert het succes van die eerste keer te herhalen.CarJunkyXL schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:33:
NOS meldt:
Rusland test ballistische raket, Poetin spreekt van 'stof tot nadenken' voor vijanden
Rusland heeft vandaag een intercontinentale ballistische raket getest, heeft president Poetin bekendgemaakt. Op de Russische tv zei hij dat het wapen, dat Sarmat heet, is gelanceerd vanuit Plesetsk, in het noordwesten van het land. Het zou doelen hebben geraakt op het schiereiland Kamtsjatka in het oosten van Rusland.
Poetin zei dat de Sarmat-raket stof tot nadenken biedt aan "degenen die Rusland bedreigen, te midden van waanzinnige agressieve retoriek". Volgens hem kan geen enkel raketafweersysteem de ballistische raket traceren. "Het wapen kent geen gelijke in de wereld en het zal niet lang duren voordat het komt", aldus de president. Volgens hem kan de Sarmat het gevechtspotentieel van de Russische troepen versterken.
Rusland heeft het Sarmat-wapensysteem, dat al jaren in ontwikkeling is, al eerder getest. Volgens de Verenigde Staten kan de ballistische raket zeker tien kernkoppen vervoeren. De NAVO gaf de Sarmat-raket eerder de bijnaam 'Satan'.
—
Eigenlijk is dit heel makkelijk/simpel bij te houdenProsac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:38:
[...]
Bangmakerij van een kat in het nauw. Die andere supersonische raket hebben we na eenmalig gebruik ook niet meer gezien.
Two USAF RC-135 Cobra Ball aircraft are returning to Eielson AFB, Alaska (🇺🇸) from a ~6 hours long mission.
— Bizjets of War (@bizjetsofwar) 20 april 2022
The aircraft are used to observe (ballistic) missile flights at long range.
SUMO11 // 61-2663 // #AE01D6
DOLLY27 // 62-4128 // #AE01D7 pic.twitter.com/2oKSGv4OaW
Foto er maar bij gezet om wat meer op deze post te vestigen..voor mensen die al dat gedreig niet zo tof vinden
Oftewel als Ru lanceert zonder NORAD in te lichten dan gaan er heel veel alarmbellen af, maar is makkelijk vergeten dat dit zo afgesproken is. (publiek geheim dus)
[ Voor 17% gewijzigd door vso op 20-04-2022 18:46 ]
Tja vanalles
Volgens mij meer een gevalletje van Oekraïners die ergens in de stad vastzaten en nu naar Azovstal hebben kunnen vluchten.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:36:
[...]
positief nieuws (hoop ik)
Deel 1/2
[Twitter]
Deel 2/2
[Twitter]
Versterking als ik het goed lees? er word nog gewacht op bevestiging van dit bericht
Nee, ontzetting van omsingelde troepen. Vanuit de haven, waarvan Rusland al een tijdje beweerde dat die onder controle was.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:36:
[...]
positief nieuws (hoop ik)
Deel 1/2
[Twitter]
Deel 2/2
[Twitter]
Troepen die vanuit Azovstaal hun kameraden helpen en uit de omsingeling helpen. Je weet wel, Azovstaal waarvan iedereen roept dat de mariniers en azov alleen nog maar ondergronds zitten.
Ballen van staal die lui.
Als Oekraïne de originele grenzen kan behouden dan kunnen door olie en gaswinning relatief snel veel inkomsten binnenkomen. Volgens mij was al eerder het plan dat, ik meen, Shell en ExxonMobil Oekraïne zou helpen daarmee (natuurlijk verdienen ze er zelf ook aan). Alleen door bedreigingen vanuit Russische kant is dat niet doorgezet.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:03:
Edit: Volgens mij is dit het nieuws van toen.
https://www.reuters.com/a...ine-idUKBRE87E0CS20120815
Ik kan zo snel alleen geen bericht vinden van het stopzetten.
[ Voor 14% gewijzigd door TheBrut3 op 20-04-2022 18:55 ]
Nee dat bedoel ik niet. In een kernwapen zit maar een klein beetje radioactief materiaal dat door de explosie in de lucht in miljoenen kleine deeltjes wordt verspreid over een groot gebied. Het gebied zou vrij snel weer bewoonbaar/toegankelijk zijn.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:58:
[...]
Probleem is de nasleep, maar dat bespreken heeft weinig nut in mijn optiek
Je bedoelt overgens de halveringstijd wellicht, hoe je zoiets "eventueel" kan overleven staat online .. wel handig om een keer te lezen though .. heeft geen zin om hier te herhalen.
Dus kunnen weer terug on topic ?
Van Avoztal "reinforcements" is best iffy ATM, maar ik hoop het van harte dat er mensen en middelen bij zijn gekomen
Ik zie trouwens op telegram kanalen diverse wederopbouw berichten oppoppen .. mensen zijn hard aan de slag, ik hoop dat ze opletten voor niet onplofte munitie
Slechter nieuws is er helaas ook
NEW: Russia has added FOUR new battalion tactical groups into Ukraine in the last 24 hours, three of them into the Donbas: senior U.S. defense official
— Jack Detsch (@JackDetsch) 20 april 2022
Russia now has 82 battalion tactical groups inside Ukraine. Some have enabling capabilities for ground troops.
En de howitzers zijn nog een week uit de running blijkbaar
NEW: U.S. should finish training 50 Ukrainian military advisors on howitzer artillery systems in "about a week": senior U.S. defense official
The program is a "train-the-trainer" program, advisors will return to Ukraine to instruct battlefield troops how to use US artillery.
pff hoopte toch stiekem wel dat ze al lang aan het trainen waren geweest en naar binnen konden rollen.
maar positive note --> 155mm shells zijn meer dan zat voorradig in USA ..
Betreft vliegtuigen,
- Blijkbaar alleen onderdelen geleverd en levert ze wel paar werkende vliegtuigen op (20?)
- Er zijn rakketen smart bombs gevonden (+ tankmotoren) onder lichte dwang bij een zwarte markt handelaar
- Hele vliegtuigen hangt helaas nog in de lucht, en zijn dus nog niet geleverd.
Tja vanalles
Verwijderd
westerse maskirovka. Die Russen gaan nu lekker onbezorgd het veld in want de Amerikaanse howies zijn nog lang niet geleverd.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:00:
Wat updates
Van Avoztal "reinforcements" is best iffy ATM, maar ik hoop het van harte dat er mensen en middelen bij zijn gekomen
Ik zie trouwens op telegram kanalen diverse wederopbouw berichten oppoppen .. mensen zijn hard aan de slag, ik hoop dat ze opletten voor niet onplofte munitie
Slechter nieuws is er helaas ook
[Twitter]
En de howitzers zijn nog een week uit de running blijkbaar
[Twitter]
pff hoopte toch stiekem wel dat ze al lang aan het trainen waren geweest en naar binnen konden rollen.
Betreft vliegtuigen,
- Blijkbaar alleen onderdelen geleverd en levert ze wel paar werkende vliegtuigen op (20?)
- Er zijn rakketen smart bombs gevonden (+ tankmotoren) onder lichte dwang bij een zwarte markt handelaar
- Hele vliegtuigen hangt helaas nog in de lucht, en zijn dus nog niet geleverd.
Zal je zien dat ze allang klaar staan onder een camouflagenet. #kursk 2.0
Maar misschien is dat wishful thinking.
Inderdaad mits op enige afstand van de grond in de lucht wordt gedetineerd. Een kernwapen dicht bij de grond maakt een aanzienlijke hoeveelheid radioactief stof met grote fallout.Brazos schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:55:
[...]
Nee dat bedoel ik niet. In een kernwapen zit maar een klein beetje radioactief materiaal dat door de explosie in de lucht in miljoenen kleine deeltjes wordt verspreid over een groot gebied. Het gebied zou vrij snel weer bewoonbaar/toegankelijk zijn.
Verder zijn de huidige normen mbt radioactiviteit dusdanig streng dat je waarschijnlijk toch gebieden overhoud die onbewoonbaar verklaard worden voor een aanzienlijke periode. In Japan kon je snel opruimen in je tshirt omdat kennis ontbrak. (Meeste kennis over straling en kanker is afkomstig van de nasleep in Japan).
Verwijderd
ik hoor UA niet positief zijn over de Duitsers.Emryte schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:34:
Kwam dit draadje op twitter tegen over Scholz, het klinkt niet positief. Maar hoeverre het propaganda is en hoever het klopt, Is er lastig uit te krijgen uit het draadje. De conclusie is wel kort door de bocht, ook als hij klopt.
[Embed]
Sterker nog, geen idee of het waar is, maar ze schermen ermee dat Nederland wel pantservoertuigen levert onder de slogan 'we're not like the Germans'.
Zou maarzo kunnen. Noorwegen zei vanmorgen dat ze AA raketsystemen gingen leveren, uurtje later werd bekend dat die allang inzetbaar zijn in Oekraine. Ergo: Het westen levert in veel gevallen eerst, zegt dan dat ze gaan leveren.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:06:
[...]
westerse maskirovka. Die Russen gaan nu lekker onbezorgd het veld in want de Amerikaanse howies zijn nog lang niet geleverd.
Over die BTG's @vso, je denkt: OEI, 3 BTG's!
Maar dat gaat relatief gezien niet over tienduizenden mensen
30 tanks, waarvan er ongeveer 10 volgende week in bezit van Oekraine zijn.Each BTG has approximately 600–800 officers and soldiers of whom roughly 200 are infantrymen, equipped with vehicles typically including roughly 10 tanks and 40 infantry fighting vehicles
Verwijderd
niet te vroeg juichen.Prosac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:10:
[...]
Zou maarzo kunnen. Noorwegen zei vanmorgen dat ze AA raketsystemen gingen leveren, uurtje later werd bekend dat die allang inzetbaar zijn in Oekraine. Ergo: Het westen levert in veel gevallen eerst, zegt dan dat ze gaan leveren.
Over die BTG's @vso, je denkt: OEI, 3 BTG's!
[...]
30 tanks, waarvan er ongeveer 10 volgende week in bezit van Oekraine zijn.
Die BTG's zijn op papier best geniale formaties, maar met name in bossen en bebouwd gebied zijn ze extra kwetsbaar omdat ze te weinig infanterie bij zich hebben.
Ik denk dat BTG's het beste functioneren in open vlaktes, zoals Donbas
Immers, op lege vlaktes kan je opereren met voertuigen en als je je artillerie ook bij je hebt wordt het een hakselmachine van alles wat ervoor komt. Vijandelijke infanterie heeft weinig mogelijkheden tot ambush.
De voertuigen komen daar beter tot hun recht.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 19:13 ]
Snap ik ergens ook, alle informatie die je deelt komt ook bij de vijand terecht. Als de vijand niet weet of je nou 50 of 500 vliegtuigen hebt, waar ze staan, dan moeten ze hier in hun strategie rekening mee houden.YakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:15:
Zijn er nu toch een paar ‘vliegtuigen’ geleverd.
Iedereen blijft er zo vaag over doen
[YouTube: Arestovych: The aircraft fleet of the Air Forces of Ukraine has been slightly increased]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
je bedoelt het verschil met Rusland denkt dat wij blind zijn en alles geloven wat ze zeggen, en dat wij altijd de waarheid spreken immers dat doet Finland toch ook ?Prosac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:10:
[...]
Zou maarzo kunnen. Noorwegen zei vanmorgen dat ze AA raketsystemen gingen leveren, uurtje later werd bekend dat die allang inzetbaar zijn in Oekraine. Ergo: Het westen levert in veel gevallen eerst, zegt dan dat ze gaan leveren.
Alleen "supplies" (UHF reference) en voordat ze het doorhebben zijn er een paar BTG's minder, enige wat ze niet weten waar ze stonden .. en moment dat ze het wel weten is het te laat.
Vanwege het hier bovenstaande opmerking van jou/mij ? Of van de ijzeretende mannen van UA, zo niet de boeren wel die ook mee willen helpen?Over die BTG's @vso, je denkt: OEI, 3 BTG's!
[...]
30 tanks, waarvan er ongeveer 10 volgende week in bezit van Oekraine zijn.
Wat jammer is dat de mensen die af en toe het topic in duiken,
niet door hebben wat er nu allemaal speelt en meestal wat (begrijpenlijk) sentiment/frustratie lozen maar als je het volgt dan heb je een heel ander beeld.
Tja vanalles
Die steden hadden toen weinig steen. Vooral veel hout en papierachtig materiaal. Een enkele brandbom kon al een hele wijk platleggen. Geen atoombom voor nodig.Yucon schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:55:
[...]
Verwijderd
het spijt me dat ik een fulltime baan hebvso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:19:
[...]
Wat jammer is dat de mensen die af en toe het topic in duiken,
niet door hebben wat er nu allemaal speelt en meestal wat (begrijpenlijk) sentiment/frustratie lozen maar als je het volgt dan heb je een heel ander beeld.
Ik volg echter de livemap en de berichten die op een paar UA telegrams voorbij komen.
Goed genoeg?

Heb je wat bronnen toevallig - ik vraag dit puur uit interesse naar dit onderwerp (stralings ziekte op mensen en de blootstelling / situatie bij Chernobyl). met mijn google skills kom ik steeds bij halfgare sensatie artikelen die beweringen van een maand terug roeptoeteren. Ik lees graag iets wat wetenschappelijk onderbouwd is en de emotie er een beetje uit laat. Van de zaken die ik gelezen heb wordt je in ieder geval niet blij - er waren meldingen van zwaar radioactieve samples die ontvreemd waren en die in Wit Rusland op de post werden gedaan naar het thuisfront.... bizar gewoon...vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:47:
[...]
Ze worden behandeld door mensen in hazmat pakken toch ? in ieder geval in belarus op de stralings afdeling dacht ik
at your service
Ik bedoelde meer dat sommige mensen eerder dachten dat het westen "dom" was door steeds maar vooraf te vertellen wat er geleverd gaat worden. Deels doen we dat, ook om aan Rusland te laten zien: "jullie kunnen ons wat, wij leveren Oekraine wat nodig is"vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:19:
[...]
je bedoelt het verschil met Rusland denkt dat wij blind zijn en alles geloven wat ze zeggen, en dat wij altijd de waarheid spreken immers dat doet Finland toch ook ?
[...]
Vanwege het hier bovenstaande opmerking van jou/mij ? Of van de ijzeretende mannen van UA, zo niet de boeren wel die ook mee willen helpen?
Maar steeds meer blijkt dat we pas aankondigen als het al gebeurd is, zeker bij "interessanter" materiaal. AT is niet boeiend, maar dat Oekraine steeds meer en betere AA krijgt, dat is wel interessant.
Ik doelde met de uitleg over BTG's meer in een algemeenheid, dat als er in een tekst staat dat Rusland 3 BTG's heeft kunnen toevoegen aan het front, dit heel wat lijkt in hoeveelheden, maar dat dit eigenlijk niet zo heel veel is. Zeker als hun verliezen blijven zoals ze al weken zijn.
Die liggen al op voorraad in europa zei de Pentagon woordvoerder gisteren.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:00:
Het aantal vliegtuigen dat spullen hebben geleverd is hoger dan wat je zou verwachten met wat er geleverd is. Er is dus echt wel al meer daar dat niet of pas later bekend wordt.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:06:
[...]
westerse maskirovka. Die Russen gaan nu lekker onbezorgd het veld in want de Amerikaanse howies zijn nog lang niet geleverd.
[removed]
je past de schoen niet imho, ik heb ook fulltime baan. maar heb wel moeite want dit kan nog steeds deze kan op escaleren hoewel je het niet verwacht met die UAVerwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:23:
[...]
het spijt me dat ik een fulltime baan heb
Ik volg echter de livemap en de berichten die op een paar UA telegrams voorbij komen.
Goed genoeg?
ik probeer wel wat info te delen/condenseren zodat je bij kan blijven, maar er is een simpel informatie overload soms .. gisteren avond bv. Voor de rest "stabiliseert" (lees veel minder berichten die "relevant" zijn)
tenzij anderen het al gedeeld hebben (duh)
Vervelend en soms handig een fotografisch geheugen ... dat betreft was die @bulle bas post met BTG's hoe ze er uit zagen heel erg handig.. ben hem er zeer dankbaar voor geweest en de uitleg van iedereen op mijn vragen.Prosac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:27:
Ik doelde met de uitleg over BTG's meer in een algemeenheid, dat als er in een tekst staat dat Rusland 3 BTG's heeft kunnen toevoegen aan het front, dit heel wat lijkt in hoeveelheden, maar dat dit eigenlijk niet zo heel veel is. Zeker als hun verliezen blijven zoals ze al weken zijn.
Jack .. waarvan ik soms de tweets embed zit dit op het pentagon vuur die zei dus dat ze "genoeg in voorraad waren" .. dat ze al hier zijn dat is mooiTheekAzzaBreek schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:29:
Die liggen al op voorraad in europa zei de Pentagon woordvoerder gisteren.
Thx voor de info !
[ Voor 42% gewijzigd door vso op 20-04-2022 19:33 ]
Tja vanalles
Ik heb hier een hele stapel posts aan gewijd in dit topic. Erg onwaarschijnlijk dat het stralingsziekte is/was. Soldaten zijn wel radioactief besmet, maar zeer waarschijnlijk niet in een mate dat tot stralingsziekte leid.The_Butler schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:26:
[...]
Heb je wat bronnen toevallig - ik vraag dit puur uit interesse naar dit onderwerp (stralings ziekte op mensen en de blootstelling / situatie bij Chernobyl). met mijn google skills kom ik steeds bij halfgare sensatie artikelen die beweringen van een maand terug roeptoeteren. Ik lees graag iets wat wetenschappelijk onderbouwd is en de emotie er een beetje uit laat. Van de zaken die ik gelezen heb wordt je in ieder geval niet blij - er waren meldingen van zwaar radioactieve samples die ontvreemd waren en die in Wit Rusland op de post werden gedaan naar het thuisfront.... bizar gewoon...
Het instituut waar ze zouden verblijven is bijvoorbeeld ook een gewoon ziekenhuis. Daar wordt je ook behandeld met gebroken been, brandwonden, schotwonden etc.
En die hebben we zelf ook, ik heb er heel wat aangevraagd als voorwaartse waarnemer destijds. zeker honderden verschoten. Nu had ik deels driedubbele oefeningen door gebrek aan waarnemers maar dan nog. een salvo van een batterij van 6 maal M109 gaat hard.TheekAzzaBreek schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:29:
[...]
Die liggen al op voorraad in europa zei de Pentagon woordvoerder gisteren.
Verwijderd
het helpt in elk geval niet zo voor m'n eigen moraal, want uit de reguliere berichtgeving lees ik ook veel dat het allemaal uitgesteld is, dat men voornemens is om te gaan leveren blabla en dan natuurlijk de vereiste training, terwijl UA het NU nodig heeft, ter plaatse, in Donbas. En niet pas bijna aan de Poolse grens waarna het het hele westelijke deel van het land nog door moet.Prosac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:27:
[...]
Ik bedoelde meer dat sommige mensen eerder dachten dat het westen "dom" was door steeds maar vooraf te vertellen wat er geleverd gaat worden. Deels doen we dat, ook om aan Rusland te laten zien: "jullie kunnen ons wat, wij leveren Oekraine wat nodig is"
Maar steeds meer blijkt dat we pas aankondigen als het al gebeurd is, zeker bij "interessanter" materiaal. AT is niet boeiend, maar dat Oekraine steeds meer en betere AA krijgt, dat is wel interessant.
Maar goed, als het er is, dan is UA's info campagne misschien ook wat overdreven? Want ze doen voorkomen op telegram dat het allemaal te traag gaat en dat de kinderen in Mariupol dood zullen zijn tegen de tijd dat onze politici vergaderd hebben over de kleur die we de voertuigen zouden moeten spuiten.
Ook Zelensky's verzuchtingen dat ie elke keer wordt gevraagd wat ie nodig heeft, terwijl is dat de vorige week al had gedaan.
Toont UA zich daarmee dan zwakker dan ze daadwerkelijk zijn?
Een nieuwe BTG toegevoegd zegt inderdaad niets over de kwaliteit van het materiaal, de training van laat staan de moraal van de troepen zelf.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 19:39 ]
Verwijderd
https://liveuamap.com/en/...ne-has-not-received-wholeYakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:15:
[YouTube: Arestovych: The aircraft fleet of the Air Forces of Ukraine has been slightly increased]
The aircraft fleet of the air forces has been slightly increased.
Dat betekent dat ze geen extra toestellen hebben gekregen, maar alleen onderdelen waarmee ze toestellen die ze al hadden weer operationeel hebben weten te krijgen.
Ze hebben dus meer toestellen beschikbaar, zonder er complete te krijgen. Alleen onderdelen.
FOG of war (misleiding met desinformatie) zie je wellicht op telegram / reddit kanalen voorbij komenVerwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:38:
[...]
het helpt in elk geval niet zo voor m'n eigen moraal, want uit de reguliere berichtgeving lees ik ook veel dat het allemaal uitgesteld is, dat men voornemens is om te gaan leveren blabla en dan natuurlijk de vereiste training, terwijl UA het NU nodig heeft, ter plaatse, in Donbas. En niet pas bijna aan de Poolse grens waarna het het hele westelijke deel van het land nog door moet.
Maar goed, als het er is, dan is UA's info campagne misschien ook wat overdreven? Want ze doen voorkomen op telegram dat het allemaal te traag gaat en dat de kinderen in Mariupol dood zullen zijn tegen de tijd dat onze politici vergaderd hebben over de kleur die we de voertuigen zouden moeten spuiten.
Ook Zelensky's verzuchtingen dat ie elke keer wordt gevraagd wat ie nodig heeft, terwijl is dat de vorige week al had gedaan.
Een nieuwe BTG toegevoegd zegt inderdaad niets over de kwaliteit van het materiaal, de training van laat staan de moraal van de troepen zelf.
immers wat jij leest leest de vijand ook .. hier heeft UA direct op ingespeeld ..
Wat ook bijzonder is de luchtalarm installatie btw https://twitter.com/UkraineAlert zo kan je als UA-er in NL bv volgen wat er gebeurt in je woonplaats/regio er zijn telegram kanalen per regio etc etc ..
Enige vervelende vind ik voor Telegram desktop app geen vertaling is van UA naar Engels ..
Tja vanalles
Verwijderd
haha tja, ik knal van tijd tot tijd wat stukjes tekst in google translate als het echt nodig lijkt, maar is wel jammer ja.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:49:
[...]
FOG of war (misleiding met desinformatie) zie je wellicht op telegram / reddit kanalen voorbij komen
immers wat jij leest leest de vijand ook .. hier heeft UA direct op ingespeeld ..
Wat ook bijzonder is de luchtalarm installatie btw https://twitter.com/UkraineAlert zo kan je als UA-er in NL bv volgen wat er gebeurt in je woonplaats/regio er zijn telegram kanalen per regio etc etc ..
Enige vervelende vind ik voor Telegram desktop app geen vertaling is van UA naar Engels ..
https://liveuamap.com/en/...ng-oil-from-russia-by-the
Kan IEMAND Duitsland vertellen dat er vast ook wel elders olie te koop is? Pas tegen het eind van het jaar. Laat dan maar, want dan is het te laat.
Azovstal heeft een bericht (telegram) uitgebracht wacht op de vertaling van het filmpje
Statement of the deputy commander of the Azov Regiment, Captain Svyatoslav Palamar, a friend of Kalina, regarding the evacuation of the civilian population and the military garrison from the city of Mariupol.
[ Voor 81% gewijzigd door vso op 20-04-2022 19:57 ]
Tja vanalles
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:51:
[...]
haha tja, ik knal van tijd tot tijd wat stukjes tekst in google translate als het echt nodig lijkt, maar is wel jammer ja.
Kan IEMAND Duitsland vertellen dat er vast ook wel elders olie te koop is? Pas tegen het eind van het jaar. Laat dan maar, want dan is het te laat.
Na het kopen moet het nog wel aan (kunnen) komen binnen de tijd.
Zou eens tijd worden dat ze minder openlijk delen over wat en (nog net niet waar) er geleverd wordt.YakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:15:
The aircraft fleet of the air forces has been slightly increased.
Xbox Series X | Playstation 5
Dat klopt niet. Het is helemaal afhankelijk van welk soort kernwapen gebruikt wordt en op welke hoogte het ontploft. Wanneer de explosie vlak boven de grond plaatsvindt dan zal de hoeveelheid en duur van de straling toenemen doordat de grond verzadigd raakt met straling en opgeworpen wordt door de kracht van de explosie. Is dit ver boven de grond dan is dat effect veel minder groot, maar de schokgolf is niet minder.Brazos schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:55:
[...]Nee dat bedoel ik niet. In een kernwapen zit maar een klein beetje radioactief materiaal dat door de explosie in de lucht in miljoenen kleine deeltjes wordt verspreid over een groot gebied. Het gebied zou vrij snel weer bewoonbaar/toegankelijk zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dan zou ik als UA zijnde nog wel even wat erbij shoppen. Zo'n garantie is maar geldig tot de volgende president iets te diep met de neus in Putin zit, of in het algemeen bang is voor verderstrekkende consequenties ("dit moeten we niet willen met zijn allen"). Dan kom je toch bij een concept uit als de NAVO, maar mag het geen NAVO heten.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:26:
[...]
de UA telegrams staan ook bol van uitspraken over dat Oekraine volledig opnieuw zal worden opgebouwd, zodanig dat er geen spoor te zien zal zijn van de orc-invasie.
En blijkbaar heeft de EU en de rest van de wereld ook al toegezegd dat ze een fors deel van de wederopbouw voor hun rekening zullen nemen.
Laatste berichtje wat ik las is dat Frankrijk bereid zou zijn om security guarantees te doen voor Oekraine, op voorwaarde dat het land neutraal wordt en geen NATO-lidstaat wordt.
Enerzijds erg goed, hoe minder doden er nog vallen hoe beter, anderszijds heeft Rusland het gewoon zodanig verziekt en lijkt UA zo de mond vol te hebben van vrijheid en democratie dat ze eigenlijk gewoon in NATO en EU zouden moeten kunnen en het liefst zo snel mogelijk. Als Bulgarije mag, waarom UA dan niet
Verwijderd
vandaag?vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:54:
alsof de duvel ermee speelt heel de kaart gaat luchtalarm weer af 19:21 btw duurt een uur meestal
Azovstal heeft een bericht (telegram) uitgebracht wacht op de vertaling van het filmpje
[...]
vanmiddag?
Zo ja, dan is dit wel de samenvatting denk ik:
hundreds of people remain under the rubble in Mariupol.
Russian forces dropped a heavy-duty aerial bomb near a field hospital and a place with civilians including children.
According to some reports bomb weighing up to 3 tons. As a result, people were left under the rubble, it is impossible to estimage how many of them are there.
Volgens mij gaat dit over een eerdere bombing. Eentje aan de rand van Azovstal maar niet erop.
Tja wat noem je 'eerder'. Kan zijn dat het vanochtend was, voor mij voelt het alweer als gister.
Maar geen idee of Palamar nog weer een nieuwe heeft?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 20:14 ]
Ik zou voorstellen dat je even meekijkt in de glazen bol van Arestovich uit 2019Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:38:
[...]
het helpt in elk geval niet zo voor m'n eigen moraal, want uit de reguliere berichtgeving lees ik ook veel dat het allemaal uitgesteld is, dat men voornemens is om te gaan leveren blabla en dan natuurlijk de vereiste training, terwijl UA het NU nodig heeft, ter plaatse, in Donbas. En niet pas bijna aan de Poolse grens waarna het het hele westelijke deel van het land nog door moet.
(Het origineel staat ook wel op YouTube, maar die heeft geen ondertiteling dacht ik)
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 20-04-2022 20:17 ]
PSN
bron van de 3 vliegen 1 klap
Deel 1 (van de "vriendschap" lijst
+Japan formally revoked Russia's "most favored nation" trade status Wednesday over its invasion of Ukraine, as Tokyo steps up sanctions amid revelations of the Russian military's widespread atrocities against civilian
Deel 2 --> hogere belasting op goederen en bevriezen van eigendommen/geen nieuwe handelThe revocation of the trade status applies to tariffs on all Russian imports, allowing Tokyo to impose higher duties on such products. It followed a decision along with the U.S. and other Group of Seven member nations to do so
+Wednesday's parliamentary decision also included a revision to a foreign exchange law to prevent the transfer of virtual currency held by those subject to asset freezing.
Deel 3 --> 8 diplomaten wegJapan has also frozen the assets of hundreds of Russian individuals and groups and banned new investment and trade, including the export of goods that could be used for military purposes. Japan also announced plans to phase out imports of Russian coal.
En Russlands antwoord hierop: we geven de Kuril/Sakalin eilanden niet terugOn Wednesday, the eight Russian diplomats subject to expulsion were seen leaving the Russian embassy in Tokyo on a bus to the city's Haneda International Airport, where they took a Russian government plane back to their country.
btw de rakket test was blijkbaar dichtbij JapanJapan has already faced reprisals from Russia. Moscow recently announced the suspension of talks on a peace treaty with Tokyo that included negotiations over Russian-held islands that the former Soviet Union seized from Japan at the end of World War II.
Hoe heeft het effect op Oekraine ? nu doordat Japan de troepen daar bezighoud kunnen ze niet teveel naar UA sturen want Japan is een land van weinig woorden, dat kan ook tzt losbarsten.
Japan heeft zijn nieuwste "Tank 10" (gisteren een linkje gepost) getest
Dit vinden de russen ook niet grappig
#ICYMI - On April 12, aircraft from Carrier Air Wing (CVW) 9 and the Japan Air Self-Defense Force operated in the Sea of Japan with @CVN_72 , center, USS Mobile Bay (CG 53), left, @jmsdf_pao_eng guided-missile destroyer JS Kong (DDG 173), right, pic.twitter.com/q7en2mwXyl
— flynavy (@flynavy) 20 april 2022
gezien de Japanse zee tussen hun inligt.
Tja vanalles
Verwijderd
klopt, heb ik gezien.YakuzA schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:14:
[...]
Ik zou voorstellen dat je even meekijkt in de glazen bol van Arestovich uit 2019
(Het origineel staat ook wel op YouTube, maar die heeft geen ondertiteling dacht ik)
[YouTube: Predicted Russian - Ukrainian war in 2019 - Alexey Arestovich]
Mindboggling toen ik m zag zo'n twee weken geleden ofzo.
Daarom verbaast het me ook dat Oekraine zich soms neer lijkt te leggen dat ze niet bij NATO komen.
NATO is de enige uitweg, aldus het filmpje.
Dat is het plan.
Alles gaat volgens plan voor Ukraine. Het heeft een hoge prijs, maar ze willen die prijs betalen. Tenminste King Arestovich
Mijn zegen hebben ze, maar die fog of war contradicteert daar soms mee.
Ik hoop dat ze die 2019 strategie nog steeds handhaven.
En best vreemd. De Russen moeten dit plan toch exact zo kennen. Die kennen dit filmpje toch ook? Of heeft Putin dit filmpje nooit gezien? Niemand die bij hem aan durfde te komen?
Want de Russen handelen exact zoals Arestovich heeft voorspeld. Praktisch tot op de letter.
Dus als je het plan van de tegenstander kent (UA), waarom zou je (RF) dat dan klakkeloos volgen?
Ik zeg al langere tijd: geen idee wat de Russen hebben gelezen maar het is in elk geval niet Sun Tzu, anders zouden ze niet in dit fiasco zijn beland.
Zoals die gast bij Kyiv zei: 'we're lucky they're such idiots'.
Tja. Er zijn wel meer rare dingen. Zo heeft Putin ook nooit het EU verdrag artikel 42 gelezen.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:21:
En best vreemd. De Russen moeten dit plan toch exact zo kennen. Die kennen dit filmpje toch ook? Of heeft Putin dit filmpje nooit gezien? Niemand die bij hem aan durfde te komen?
Want waarom anders zich wel druk maken over Nato en artikel 5, als EU lid en artikel 42 veel verder gaat?
Of te wel ideologisch gedreven en niet inhoudelijk.
[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 20-04-2022 20:28 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ze halveren het al de komende maanden:Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:51:
Ik zou het ook liever sneller zien, maar dit valt me nog niet eens zo tegen."I therefore say here clearly and unequivocally yes, Germany is also completely phasing out Russian energy imports," said Baerbock.
"We will halve oil by the summer and will be at 0 by the end of the year, and then gas will follow, in a joint European roadmap, because our joint exit, the complete exit of the European Union, is our common strength."
Putin is z'n beste klant definitief kwijt.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Verwijderd
misschien niet, maar toch. Ik, en velen met mij, dachten dat Putin een schaakspeler op hoog niveau was.Cyberpope schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:26:
[...]
Tja. Er zijn wel meer rare dingen. Zo heeft Putin ook nooit het EU verdrag artikel 42 gelezen.
Want waarom anders zich wel druk maken over Nato en artikel 5, als EU lid en artikel 42 veel verder gaat?
Dacht 10 zetten vooruit tov ons 2 zetten.
Maar wat er nu allemaal gebeurt getuigt van ofwel een falend inlichtingen- en diplomatenapparaat ofwel een compleet gebrek aan het lezen en begrijpen van klassieke werken zoals bijv. Sun Tzu.
Ik had wat anders verwacht van Putin. Blijkbaar issie toch de middelmatige KGB'er en niet de meesterstrateeg.
Verwijderd
klopt, hoorde de Groenlinks-burgemeester van Schiermonnikoog al not-amused op de radio vandaag.SkiFan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:31:
In Duitsland gaan nu ook stemmen op om te gaan fracken, en om een gasveld in de oostenlijke Waddenzee maar eens aan te gaan boren.
Putin is z'n beste klant definitief kwijt.
Daar gaat de waddenzee, maar ja gas he.
Russia is also staging command and control elements over the border from Ukraine in Western 🇷🇺, a sign that they're trying to learn from the failure to coordinate the Kyiv campaign with the appointment of Gen. Aleksandr Dvornikov as theater commander.
wat bedoelen ze hier met command en control elements, teminste ben wel meer benieuwd als ze op filmpjes tevoorschijn komen waar moet ik naar kijken ?
Ik verwacht een truck(s) met wat antenne's oid maar kan er natuurlijk ook 100% naast zitten.
Tja vanalles
Putin's War -- the April 20th map briefing.
— Nathan Ruser (@Nrg8000) 20 april 2022
Russia had modest gains around Rubizhne and Tors'ke on the N Donbas front and near Hulyaipole in the South in the first days of their renewed 'offensive'. Relatively unstrategic gains, notably the Izyum battlelines are unchanged. pic.twitter.com/CpiamCIQqx
Nathan is vaak wel uptodate mbt de recente status. Het is qua informatie wat er naar buiten komt ook redelijk rustig, wat ook doet vermoeden dat er weinig verschuivingen zijn. Behalve Mariupol natuurlijk.
EU is wel een procesje. En als Putin genoeg macht heeft binnen een paar lidstaten in de EU, dan kan hij dat proces heel lang laten traineren.Cyberpope schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:26:
[...]
Tja. Er zijn wel meer rare dingen. Zo heeft Putin ook nooit het EU verdrag artikel 42 gelezen.
En daarnaast ken je mijn mening over artikel 42 (en we zien nu ook wat Zweden en Finland doen, ook die kiezen voor NAVO). En Putin kijkt er waarschijnlijk net zo tegenaan. Sowieso hebben Russen niet heel veel respect voor de EU. De VS zien ze toch als de eigenlijke vijand. Ook nu, speelt de VS een flinke rol.
(Beetje optimistisch van de Russen dat ze zichzelf op gelijke voet met de VS zien.)
NAVO lidmaatschap is ook een proces, maar heeft wel iets minder voeten in de aarde dan een EU lidmaatschap. En daarnaast zitten ze dan dus ook vastgeklonken aan de VS.
Dus ik snap Rusland wel.
Ideologische verblinding kan de beste overkomen. Maar Putin was nooit de meester strateeg hoor.Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:32:
[...]
misschien niet, maar toch. Ik, en velen met mij, dachten dat Putin een schaakspeler op hoog niveau was.
Dacht 10 zetten vooruit tov ons 2 zetten.
Maar wat er nu allemaal gebeurt getuigt van ofwel een falend inlichtingen- en diplomatenapparaat ofwel een compleet gebrek aan het lezen en begrijpen van klassieke werken zoals bijv. Sun Tzu.
Ik had wat anders verwacht van Putin. Blijkbaar issie toch de middelmatige KGB'er en niet de meesterstrateeg.
Dat kan ook niet, want dan hou je er geen dievenstaat op na. Die kan namelijk nooit succesvol zijn en zeker niet op langere termijn. Dat is per definitie een verliezende strategie.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zoals ik zeg.. ideologisch heb je een punt. En het is een ideologisch spel natuurlijk.sugarlevi01 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:43:
[...]
EU is wel een procesje. En als Putin genoeg macht heeft binnen een paar lidstaten in de EU, dan kan hij dat proces heel lang laten traineren.
En daarnaast ken je mijn mening over artikel 42 (en we zien nu ook wat Zweden en Finland doen, ook die kiezen voor NAVO). En Putin kijkt er waarschijnlijk net zo tegenaan. Sowieso hebben Russen niet heel veel respect voor de EU. De VS zien ze toch als de eigenlijke vijand. Ook nu, speelt de VS een flinke rol.
(Beetje optimistisch van de Russen dat ze zichzelf op gelijke voet met de VS zien.)
NAVO lidmaatschap is ook een proces, maar heeft wel iets minder voeten in de aarde dan een EU lidmaatschap. En daarnaast zitten ze dan dus ook vastgeklonken aan de VS.
Dus ik snap Rusland wel.
Maar feitelijk kan Rusland ook niet tegen de EU op met Frankrijk als kernmacht (en natuurlijk GB, die niet aan de kant blijft staan, kan ze ook niet. Hoe ze ook de EU haat, ze blijven in europa liggen).
En waar artikel 5 het heeft over bijstand, geeft artikel 42 het over bijstand met ALLE mogelijke middelen die de EU tot zijn beschikking heeft.
Enige concrete punt zo zijn dat Putin denk dat hij sommige lidstaten zo in zijn zak heeft dat het EU lidmaatschap kan blokkeren.
Anders is deze redenatie primair ideologisch gedragen als je van EU lidmaatschap geen bezwaar maakt en NATO wel. Want in basis hebben ze exact hetzelfde resultaat. Als de hele EU een land bijstaat blijft NATO niet achter. Indien wel is het einde NATO. Net zoals bij het niet nakomen van artikel 5 het einde NATO is.
Verwijderd
gewoon letterlijk goede top-down-top infrastructuur zodat er goede commando's worden gegeven maar ook de evaluatie terug komt op HQ die daar vervolgens weer op reageert.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:38:
Vraagje
[Twitter]
wat bedoelen ze hier met command en control elements, teminste ben wel meer benieuwd als ze op filmpjes tevoorschijn komen waar moet ik naar kijken ?
Ik verwacht een truck(s) met wat antenne's oid maar kan er natuurlijk ook 100% naast zitten.
gewoon een normale commandostructuur zoals het hoort. Blijkbaar vinden de Russen dat moeilijk, zefls als ze zelf de overmacht hebben.
Edit: een truck met antenne's is daarin natuurlijk slechts een hulpmiddel:
- duidelijke operationele opdrachten aan de eenheden
- goede terugkoppeling en intelligence gathering vanuit het veld terug naar de HQ-lagen
- vertaling van operationeel naar tactisch met daaruit volgend weer hernieuwde/corrigerende opdrachten richting de operationele eenheden
Dat schijnt dus zwaar gefaald te hebben rondom Kyiv.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 20:58 ]
Eigenlijk is Japan best een vreemde eend in de bijt.vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:16:
japan doet het ook goed
bron van de 3 vliegen 1 klap
Deel 1 (van de "vriendschap" lijst
[...]
+
[...]
Deel 2 --> hogere belasting op goederen en bevriezen van eigendommen/geen nieuwe handel
[...]
+
[...]
Deel 3 --> 8 diplomaten weg
[...]
En Russlands antwoord hierop: we geven de Kuril/Sakalin eilanden niet terug
[...]
btw de rakket test was blijkbaar dichtbij Japan
Hoe heeft het effect op Oekraine ? nu doordat Japan de troepen daar bezighoud kunnen ze niet teveel naar UA sturen want Japan is een land van weinig woorden, dat kan ook tzt losbarsten.
Japan heeft zijn nieuwste "Tank 10" (gisteren een linkje gepost) getest
Dit vinden de russen ook niet grappig
[Twitter]
gezien de Japanse zee tussen hun inligt.
Ja ze hebben zo hun eigen geschiedenis met de Russen.
Maar tegelijkertijd hebben wij hier in het Westen behoorlijk lang onze ogen gesloten gehouden voor wat Rusland in de wereld aanricht. Dit gevecht speelt zich nu af bij ons op de drempel af. Maar als Oekraïne zich niet zo verweerd zou hebben, dan hadden we waarschijnlijk niet veel meer van ons laten horen dan bijvoorbeeld een Crimea acht jaar geleden.
Japan, zou volgens gezien de afstand tot ons, prima de ogen gesloten kunnen houden.
En normaal gesproken trekken die zich volgens mij ook niet heel veel aan, van allerlei dingen op de wereld. Ze zijn iets opener, maar het is nog altijd een behoorlijk isolationistisch land.
Dus ik vind het eigenlijk best bijzonder, dat ze nu voor hun doen zo aanwezig zijn.
Ze hebben ons en de VS natuurlijk ook nodig, als Noord-Korea vervelender gaat doen. Als China vervelend gaat doen. Liever vriendjes zijn met Australië, Zeeland, VS en Europa tegen die tijd. Ik las dat ze er inmiddels ook over zaten te denken om de VS kernbommen op hun terrein te laten plaatsen.
Je ziet zo toch al de verschillende assen, of kampen vormen op deze aardbol.
Deze komen wellicht uit Belarus @jan390 had een belarus bron gevonden wat daar gebeurde .. 95% oid lijkt daar weg te zijnProsac schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:10:
Over die BTG's
meer info hier https://twitter.com/MotolkoHelp
Tja vanalles
Verwijderd
het zal me dan ook niets verbazen dat Japan's acties twee oorzaken hebben:sugarlevi01 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:57:
[...]
Eigenlijk is Japan best een vreemde eend in de bijt.
Maar tegelijkertijd hebben wij hier in het Westen behoorlijk lang onze ogen gesloten gehouden voor wat Rusland in de wereld aanricht. Dit gevecht speelt zich nu af bij ons op de drempel af. Maar als Oekraïne zich niet zo verweerd zou hebben, dan hadden we waarschijnlijk niet veel meer van ons laten horen dan bijvoorbeeld een Crimea acht jaar geleden.
Japan, zou volgens gezien de afstand tot ons, prima de ogen gesloten kunnen houden.
En normaal gesproken trekken die zich volgens mij ook niet heel veel aan, van allerlei dingen op de wereld. Ze zijn iets opener, maar het is nog altijd een behoorlijk isolationistisch land.
Dus ik vind het eigenlijk best bijzonder, dat ze nu voor hun doen zo aanwezig zijn.
Ze hebben ons en de VS natuurlijk ook nodig, als Noord-Korea vervelender gaat doen. Als China vervelend gaat doen. Liever vriendjes zijn met Australië, Zeeland, VS en Europa tegen die tijd. Ik las dat ze er inmiddels ook over zaten te denken om de VS kernbommen op hun terrein te laten plaatsen.
- strategisch: de VS heeft Japan gevraagd dit te doen om op die manier druk te zetten op Rusland
- Japan heeft hier ook baat bij want ze schijnen aangegeven te hebben dat hun Self Defense Forces bereid zijn om Taiwan ook te gaan verdedigen in geval van Chinese aanval
- Rusland verzwakken betekent een sterke bondgenoot losweken (China) in geval van diens eventuele invasie van Taiwan
Dus het westen zal Japan gevraagd hebben dit te doen (en Japan heeft wel interesse in de Kurils) en ze hebben er gezien Taiwan ook baat bij dat China verzwakt wordt.
jup, btw dankzij Trump (een wtf momentje voor mij) heeft japan mogelijk wat bommetjes op 1 van basissen daar .. btw het zijn er nog 23 ooksugarlevi01 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:57:
[...]
Eigenlijk is Japan best een vreemde eend in de bijt.
(wil je meer weten ik heb in dit topic een paar posts over japan geplaatst met links moet simpel te vinden zijn)
Tja vanalles
Verwijderd
dat zijn vast de troepen van rondom Kyiv die via Belarus weer terug zijn gekomen naar Belgorod:vso schreef op woensdag 20 april 2022 @ 20:58:
[...]
Deze komen wellicht uit Belarus @jan390 had een belarus bron gevonden wat daar gebeurde .. 95% oid lijkt daar weg te zijn
meer info hier https://twitter.com/MotolkoHelp
- de airpods uit Kyiv suburbs was eerst in Belarus en afgelopen dagen was er een bericht dat ze in Belgorod waren
Vandaar ook dat ik er juist weer over begon, Als ik nu zie hoe diep en hoeveel ze daar gegraven hebben kan ik me wel vorstellen dat ze wel degelijk last van de straling hebben gekregen. En of dat nu stralingsziekte of net iets milders is kan ik natuurlijk niet zeggen, maar de zooi die ze er daar van gemaakt hebben ziet er wel wat erger uit dan ik had verwacht. Daar hebben ze tanks/trucks gewoon ingegraven.HEY_DUDE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 19:32:
[...]
Ik heb hier een hele stapel posts aan gewijd in dit topic. Erg onwaarschijnlijk dat het stralingsziekte is/was. Soldaten zijn wel radioactief besmet, maar zeer waarschijnlijk niet in een mate dat tot stralingsziekte leid.
Het instituut waar ze zouden verblijven is bijvoorbeeld ook een gewoon ziekenhuis. Daar wordt je ook behandeld met gebroken been, brandwonden, schotwonden etc.
[removed]
Verwijderd
ze zijn alweer een stukje verder zuidelijk van Izyum.jaapstobbe schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:07:
Voor 9 Mei moet er resultaat zijn voor Poetin. Dat is 19 dagen, een kleine 3 weken. Ze gaan er boven op.
eerder vandaag of gister ook weer een barrage over lange linie vanuit het zuiden ten zuidoosten van Zaporyzhia.
Ik dacht eerst dat ze vanuit het zuiden wilden doorstoten naar Dnipro en vanuit het noorden ook, maar het gaat vooralsnog voornamelijk vanuit het noorden zuidelijk naar Slovyansk/Kramatorsk.
Tenzij het front echt drastisch verandert lijkt me dat het einddoel verkleind is tot:
- Mariupol gevallen (ontzettingsmogelijkheden vanuit het noorden afgeslagen)
- letterlijk alleen de administratieve grenzen van Donetsk/Luhansk veroverd (dus vanuit Izyum zuidelijk naar Kramatorsk en alleen die gap sluiten. Niet heel ambitieus maar waarschijnlijk zijn de Russen weer terug op aarde qua ambitie en realisme.
Izyum - Horlivka/Donetsk. Die gap gaan ze sluiten.
Denk dat ze Charkiv niet eens zullen kunnen krijgen.
Dus het blijft bij DNR/LNR administratieve grenzen.
En dat ten koste van praktisch 50% van hun complete actieve aanvalsleger tegen de tijd dat dat klaar is sinds 24 februari.
Tja.
Op het Kherson-front hebben ze Kherson ook niet eens nodig.
Belangrijkste strategische punt is dat ze de zoetwatertoevoer voor de Krim kunnen weten te behouden.
Daarvoor hebben ze Kherson zelf niet nodig en kunnen ze aan de zuid/oost kant van de Dnjepr blijven.
Maar goed, is voor de Russen beter om Kherson te houden. Daarom misschien alvast ten noordoosten een reeks landmijnen neergelegd om dat af te dekken (tijdelijk).
Lijkt in elk geval retour/verdediging.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2022 21:16 ]
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: