De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.371 views

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:38

servies

Veni Vidi Servici

B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:15:
[...]

Een heel betoog wat ik maar weglaat om het iets korter te houden
En wat wil je hier nou mee zeggen? Alles wat je zegt bevestigt wat @RoD zegt.
Het is ondertussen al lang duidelijk dat in dit geval de waarheid zeker niet in het midden ligt, maar veel meer aan de kant van Ukraïne.
Het enige waar je op het ogenblik de Russen zeker op kunt betrappen is de waarheid enorm verdraaien...

Rusland:
Nee, de Moskva is niet gezonken...
We hebben een probleempje door slecht weer...
Er is brand uitgebroken...
De Moskva is niet geraakt door raketten, maar het is wel de schuld van Ukraïne...
De Moskva is gezonken door slecht weer...
De Moskva is gezonken door raketten...

Ukraïne:
Eerst niets... (ze wisten het resultaat misschien nog niet of wilden bepaalde troepen wat meer tijd geven om te verplaatsen, zeg het maar)...
Er is een aanval uitgevoerd en we hebben een schip geraakt.
Er is een aanval uitgevoerd en we hebben de Moskva tot zinken gebracht.

Zeg het maar: ligt de waarheid hier "statistisch" in het midden? Of ligt het toch iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TrekDr0p schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:36:
[...]

Nice info, wist ik niet.
Maar ik bedoel niet het dek nee, je ziet achterop waar het achterdek omhoog gaat daar zie je de zijkant helemaal bruin/roestig daar had ik het over.
Dat is toch de plek waar (waarschijnlijk) één van die raketten ingeslagen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
servies schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:46:
[...]

En wat wil je hier nou mee zeggen? Alles wat je zegt bevestigt wat @RoD zegt.
Het is ondertussen al lang duidelijk dat in dit geval de waarheid zeker niet in het midden ligt, maar veel meer aan de kant van Ukraïne.
Het enige waar je op het ogenblik de Russen zeker op kunt betrappen is de waarheid enorm verdraaien...

Rusland:
Nee, de Moskva is niet gezonken...
We hebben een probleempje door slecht weer...
Er is brand uitgebroken...
De Moskva is niet geraakt door raketten, maar het is wel de schuld van Ukraïne...
De Moskva is gezonken door slecht weer...
De Moskva is gezonken door raketten...

Ukraïne:
Eerst niets... (ze wisten het resultaat misschien nog niet of wilden bepaalde troepen wat meer tijd geven om te verplaatsen, zeg het maar)...
Er is een aanval uitgevoerd en we hebben een schip geraakt.
Er is een aanval uitgevoerd en we hebben de Moskva tot zinken gebracht.

Zeg het maar: ligt de waarheid hier "statistisch" in het midden? Of ligt het toch iets anders?
Dan begrijp je mijn oorspronkelijke bericht totaal niet.

Dat ging er namelijk over dat zonder glashard bewijs je niks met zekerheid kunt zeggen.
En dus automatisch betekend dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Wat ik met je eens bent en wat ook waar is, is dat het niet 50/50 is
(kennelijk lezen mensen dat als exact in het midden?).
Maar bv 74/26, of 60/40, 80/20 etc

Waar ik @RoD op aanspreek is het citaat en het feit dat hij zegt dat in het midden een loze term is.
Dat is per definitie niet zo (definitie van de wetenschap en waarschijnlijkheidsanalyse, niet van mijzelf), omdat wij er zelf niet bij zijn geweest OF niet alle mogelijke uitkomsten kunnen bekijken.

De waarheid ligt namelijk per definitie "in het midden", de vraag is hoeveel in het midden.
Waar ik het ook mee eens ben is dat het extreem onwaarschijnlijk is dat het perfect in het midden ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 18-04-2022 13:52 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:42
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:08:
[...]

Dat maakt deze zeer intressant (lange zit though) maar als je de eerste 15 word snel duidelijk hoe en wat
[YouTube: The Price of War - Can Russia afford a long conflict?]

to be honest zoveel gebeurt er dat ik deze nog niet af heb kunnen kijken
Ik zou aan dit filmpje niet te veel aandacht besteden, andere feiten zijn voor het gemak niet meegenomen omdat je anders geen PowerPoint presentatie met oneliners kan krijgen. Er zijn kleine dingen gepakt, groot gemaakt en er een eigen conclusie omheen gemonteerd zodat het interessant lijkt met zoveel mogelijke informatie. Ook andere oorlogen erbij halen met wat extra cijfers om over te vertellen maakt het nog chaotischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 16:54
B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:49:
[...]

Dan begrijp je mijn oorspronkelijke bericht totaal niet.

Dat ging er namelijk over dat zonder glashard bewijs je niks met zekerheid kunt zeggen.
En dus automatisch betekend dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Wat ik met je eens bent en wat ook waar is, is dat het niet 50/50 is
(kennelijk lezen mensen dat als exact in het midden?).
Maar bv 74/26, of 60/40, 80/20 etc
Haha. Je bedoelt hetzelfde dan waarschijnlijk, maar het midden is gewoon het midden hoor. Jij bedoelt, de waarheid ligt er ergens tussenin.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We zetten een punt achter de hele "waarheid ligt in het midden" discussie. Berichtgeving en journalistiek omtrent oorlogssituaties is geen exacte wetenschap, integendeel. Hier kun je dus ook geen traditionele waarschijnlijkheidsanalyses op toepassen.

Als iemand dat wel vind, dan mag dat in een nieuw topic worden onderbouwd met betrouwbare bronnen. Maar in dit topic gaan tot die tijd we niet uit van "de waarheid ligt in het midden" argumentatie.

Edit: vervolg discussie hierna heb ik opgeruimd.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 18-04-2022 14:09 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:50
YakuzA schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:58:
[...]

Er dreigen een aantal BTG’s ingesloten te worden.
Naar de filistijnen helpen is nog wat voorbarig op dit moment.
Ervaringen uit het verleden geven inderdaad geen garantie voor de toekomst. Maar het gaat om 22 BTGs (1/3e van wat er nog over is) en de bevoorrading ervan kan nog maar over 1 weg welke door artillerie geraakt kan worden. Pak daarbij dat Oekraine heel hard het noorden aan het insluiten is (oftewel die ene weg wordt een steeds groter probleem), en die BTGs moeten daar heel snel worden weggehaald, of ze komen simpelweg niet meer terug.

Ik ben benieuwd, maar als die 22 daar uitgeschakeld worden, wordt de rest van het zuiden daarna ook leeg geveegd. De overmacht die rusland nodig had (10:1) om daar iets te kunnen is dan heel ruim verdwenen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:50
downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:46:
[...]

Dat gevoel heb ik al sinds deze oorlog begon. Putins ego heeft de overhand genomen en hij heeft vanaf het begin openlijk verantwoordelijkheid voor de oorlog genomen. Dat maakt het heel moeilijk om er nog uit te komen zonder grote schade voor hem persoonlijk. De Krim speelden ze veel slimmer.
Zoals ik aan het begin al zei, als ze de 'opstandige' stukken erkend hadden en alleen daar troepen heen gestuurd hadden, schat ik de kans dat ie er wederom mee was weggekomen best groot in. Door er een algehele oorlog van te maken heeft ie zijn hand overspeelt. Bovenal is nu algeheel bekend dat rusland zeker niet het 2e leger van de wereld meer heeft.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:17:
[...]

Zou me werkelijk verbazen als de Russen dit kunnen verhinderen .. de trend imho is dat UA redelijk een aanval inzet ook afmaakt oftewel 1 kant op gaan --> vooruit en slopen die hap

Wat er overblijft is in elk geval niet "bruikbaar" meer in de oorlog, of dat POW of dood betekend dat ligt meer aan de Russen zelf .
Het lijkt erop dat de invasie een kantelpunt gaat bereiken. Kan Rusland een tegenoffensief inzetten of is het leger te statisch? Dat het plaatsje Kreminna in handen van de Russen is gevallen is bijvoorbeeld geen goed nieuws voor de UA troepen die noordelijk naar Borova optrekken.

Verder is er een offensief gaande van UA vanuit Charkiv naar het oosten richting Kupiansk. Als dit gaat lukken stopt inderdaad de RU bevoorrading van alles rond Izium, maar ook hier zijn de UA troepen kwetsbaar voor een offensief uit de richting van Belgorod.

UA doet wat het kan, en lijkt daar heel slim in te zijn. Houdt de RU troepen zo veel mogelijk tegen waar ze met minimale verliezen kunnen worden bestreden en trek zelf achter de troepen langs om de aanvoerlijnen af te snijden. UA boekt strategische winst op terrein waar de Russen de zwakkere zijn en RU lijkt daar niet op te kunnen inspelen.

De val van Izium leek een belangrijke doorbraak voor RU. Als de aanvoerlijnen rond Kupiansk succesvol worden afgesneden moeten de Russen concluderen dat ze er in de val zitten.

We zullen waarschijnlijk nooit exact wat zich allemaal afspeelt daar. Misschien blijkt over twee weken dat UA helaas zijn hand heeft overspeeld. Laten we hopen dat het de Russen zijn zich door gebrek aan organisatie en flexibiliteit hebben laten inpakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

MeteoVir schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:38:
[...]

In de nieuwste ISW inschatting (gepubliceerd terwijl je dit schreef vermoed ik) staat nu dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er een Russisch offensief komt in de komende dagen. Belangrijkste redenen: slechte moraal en problemen met aanvoer van materiaal en voorraden. Anderzijds lijken de Russen wel (iets...) geleerd te hebben van hun fouten bij Kyiv en nemen ze nu de tijd.
[...]
Mijn vakgebied... meteorologisch lijkt het pas vanaf volgend weekeinde (zaterdag 23e) echt droog te worden met vaker zon en structureel hogere temperaturen. Tot die tijd lijkt het mij daarom niet slim, ahum, om massaal met tanks aan de slag te gaan. Plaatje: 10-daagse weersverwachting voor Izyum, van het Europees weermodel. Van boven naar onder: bewolkingsgraad (in achtsten), neerslag, windsnelheid en temperatuur.

[Afbeelding]
Met die post bevond ik mij precies in de overgang van gisteren (17 april) en de dag daarvoor (16 april). In een laat stadium van van de tekst heb ik de assessment van gisteren nog wel gescand op veranderingen, maar heb die inschatting even niet gezien. Net heb ik nog een keer gekeken. Gisteren heb ik vooral in de hoofdstukken over de specifieke gebieden gekeken. Als ik het zo inschat doel je op een stuk uit de algemene inleiding:
Russian forces deploying to eastern Ukraine reportedly continue to face significant morale and supply issues and appear unlikely to intend, or be able to, conduct a major offensive surge in the coming days Deputy Ukrainian Minister of Defense Anna Malyar stated on April 17 that the Russian military is in no hurry to launch an offensive in eastern Ukraine, having learned from their experience from Kyiv – but Russian forces continue localized attacks and are likely unable to amass the cohesive combat power necessary for a major breakthrough.
Net ook nog even bij 16 April gekeken. De onwaarschijnlijkheid werd daar nog niet uitgesproken, de assessment wees al wel op het problematische situatie van de 22 BTG's in de buurt van Izyum. Die krijgen de volledige focus van de Oekraïense verdediging. Dit door de afwezigheid van Russische aanvallen vanuit andere richtingen. Sec zou je kunnen zeggen dat die Russische aanval al is begonnen, maar dat ze weer op de even niet gecoördineerde manier gebeurt. Misschien is dat voor Rusland nog de ergste optie. Eerder heb ik het over bij elkaar geregelde versterkingen gehad die maar druppelsgewijs in de strijd beschikbaar komen. Maar deze niet gecoördineerde aanval is misschien nog wel meer funest. Weer uit de assessment van 16 April:
The individual Russian offensives in the east are thus unlikely to proceed dramatically more successfully than similar operations around Kyiv unless the Russians change their operational patterns significantly.
Om eenheden te sparen zou het bij de Russen overwogen moeten worden om zich ten oosten van van Izyum terug te trekken totdat die gecoördineerde aanval mogelijk is. De Russen hebben immers geen haast, zoals ze zeggen, al doen ze niet altijd wat ze zeggen. Bovendien past het sparen van eenheden niet bij de Russische doctrine, en zal die gecoördineerde actie misschien wel helemaal niet meer uit de verf komen.

Je weerbericht vond ik trouwens een super gegeven, dank je voor het delen. Dit is zonder meer een extra gegeven om nog net aan te vallen, ondanks de druk van Poetin en de iedere dag beter voorbereidde Oekraïense strijdkrachten.
NiGeLaToR schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:45:
[...]
Rondom Maruipol heeft Rusland gekozen voor een inname van de stad. Ondanks dat we al weken horen dat de strijd bijna gestreden is, zou het langzamerhand toch op z'n einde komen.

De kosten voor Rusland zijn echter enorm en de standvastigheid van Ukraine is bijzonder en inspirerend voor de rest van het land.
[...]
Het is voor Rusland een benchmark: een stad innemen kost je de stad, de inwoners, je middelen en twee maanden vechten. En dit was dan nog een 'pro-Russische stad' waar je makkelijk kon bevoorraden omdat je de Krim al had ingenomen.
Dezelfde vraag heb ik mijzelf ook regelmatig gesteld, en anderen met ons vermoed ik. Volgens mij wordt al meer dan een week of drie gezegd dat Marioepol op het punt van vallen staat...
  • ISW assessment 8 April
    Ukrainian forces continued to hold out against Russian assaults in areas of southwestern and eastern Mariupol as of April 8. The Ukrainian Mayor of Mariupol, Petro Andryushenko, issued a statement on April 8 denying Russian claims that they captured central Mariupol on April 7.
  • ISW assessment 30 Maart
    Russian forces continued to make steady but costly progress in Mariupol on March 30. ISW cannot confirm any specific territorial changes in the last 24 hours. Social media users depicted ongoing Russian use of thermobaric munitions in Mariupol and widespread damage to the city.[24] Russia’s 150th Motor Rifle Division is likely suffering high casualties in ongoing fighting.[25] Mariupol will likely fall within days.
    ISW assessment 22 Maart
    Adam Delimkhanov, is personally leading Chechen fighters taking the city ”quarter by quarter,” including the Azovstal factory in eastern Mariupol, which Russian forces claimed to have captured on March 10. Kadyrov said Chechen fighters provide reliable cover for their ”brothers in arms” in the conventional Russian military.
Ik vermoed dat wij teveel met westerse ogen naar de vorderingen kijken en met onze westerse geest de ontwikkelingen op het strijdperk extrapoleren. Dat de Russen bijna consequent incapabel lijken om een strategisch voordeel uit te nutten is denk ik nu wel het inzicht. Ook is het moeilijk te herkennen waarmee ze nu precies nee bezig zijn (geweest). Wat hebben ze in godsnaam rond Marioepol uitgevoerd de afgelopen weken?

Dit maar weer doortrekkend naar Donbass, refererend aan mijn reactie hier direct boven, we vragen ons allemaal af wanneer die Donbass operatie wordt gestart. Misschien is ze al begonnen en verloopt net zo onduidelijk als het gevecht rond Marioepol en Kyiv. Speculatie: wat als de Russiche aanval naar de westerse definitie van een aanval de komende weken helemaal niet materialiseert? Dan heeft Oekraïne meer lange afstandsoplossingen nodig om een conclusie op te leggen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Edit: modbreak gemist.

Verder, een poging tot een nuttige bijdrage:
[Twitter: https://twitter.com/Blue_Sauron/status/1516025510362595332?t=mSwNPklc0uPztulIZQjySw&s=19]
Video van activiteiten van Azov. Alleen natuurlijk lastig te zeggen wanneer dit was. Hoe dan ook goed dat Azov er nog steeds in slaagt aanvallen uit te voeren in Mariupol.

[ Voor 79% gewijzigd door RoD op 18-04-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:25
Zo te zien laten ze Marioepol niet zo maar los, beelden kunnen wat heftig zijn aan het einde, met z'n allen verstoppen achter en muurtje heeft natuurlijk weinig zin zo. 😳🤐

https://t.me/ukrainenowenglish/5442

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:46
Hetgeen er in Boetsja is gebeurd blijft mij wel bij. We moeten ons ook geen illusies maken dat een enkel feit is en dit in andere dorpen niet is gebeurd.

Ondertussen hebben de Russen in het zuiden een enorme landbrug gemaakt naar de Krim, met marioepol als kers op de taart. De informatie die we uit die gebieden verkrijgen komt maar mondjesmaat meer binnen aangezien het zo goed als volledig onder Russische controle is.

Als die gebieden onder Russische controle blijven, en ik ga ervan uit dat dit ook zal blijven. De russen zullen die gebieden nooit meer afgeven, en zullen die ook zodoende verdedigen. Dit wil zeggen dat we hier nooit zullen weten wat er daar precies is gebeurt. Families/mensen zijn simpelweg uitgewist in die gebieden, zelfde stijl als wat we in Boetsja hebben gezien maar naar mijn idee x10.

De gedachte dat mensen werkelijk van de aardbodem lijken zijn te verdwenen zonder exact te weten wat er is gebeurt met die mensen maakt mij enorm droevig. Mijn naïeve zelf dacht dit niet meer van deze tijd was om mensen op deze manier te behandelen, echter is dit tot op heden nog altijd textbook play voor de Russen in oorlogssituatie.

Ik maak me ook geen illusies meer met wat het lot is van de resterende leden van het AZOV battalion.. Een strijdende dood tegemoet gaan lijkt mij het aantrekkelijkste wat deze helden staat te wachten. Zelf zou ik er ook niet aan denken om mij over te geven..

Deze methode van oorlog voeren van de Russen is enorm contractproductief. Iedere oekranier zal wel 2 keer nadenken om zich over te geven na de gruweldaden dat die neanderthalers van een russen tot op heden hebben uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
RoD schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:38:

[Embed]
Video van activiteiten van Azov. Alleen natuurlijk lastig te zeggen wanneer dit was. Hoe dan ook goed dat Azov er nog steeds in slaagt aanvallen uit te voeren in Mariupol.
Het verschil in tactiek en discipline is wel verschil van dag en nacht zeg, omg :) 8)

One World Concepts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees op twitter dat Google alle geblurredde satellietfoto’s van Russische bases etc. heeft unblurred op Google Maps. Geen idee of dat waar is maar misschien handig voor de OSINT community.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hmmm

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Apache4u schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:53:
Ik lees op twitter dat Google alle geblurredde satellietfoto’s van Russische bases etc. heeft unblurred op Google Maps. Geen idee of dat waar is maar misschien handig voor de OSINT community.

[Embed]
misschien dat we echt gaan weten hoeveel tanks er nog beschikbaar zijn

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

[Embed]
Waar of niet, het zijn wel gave beelden. Hier bijvoorbeeld Admiral Kuznetsov:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQoGLTqXoAMRyAb?format=jpg&name=medium

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 18-04-2022 15:08 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:38:

[Embed]
+ @DoubleDutch onder het mom van " van je collega;s moet je het hebben"
1:21 - russian dude under van throws grenade back RIGHT INTO HIS COLLEAGUES. Hilarious.
Erg lastig te zien maar damm

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-04-2022 15:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:05:
[...]

misschien dat we echt gaan weten hoeveel tanks er nog beschikbaar zijn
Ik moet even terug zoeken in mijn youtube geschiedenis maar er werd gesteld dat er 10.000 tanks zijn. Het grootste deel is niet inzetbaar wegens kapot of niet compleet etc.

Einde van het verhaal : van alle in Oekraïne ingezette tanks is 35% inmiddels kapot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Doodgeschoten, hij de familie daarna zichzelf. Aangezien alles in Rusland mogelijk is ben ik nog even gaan zoeken naar deze man. Ik kan verder weinig informatie vinden (pro- of anti Putin/oorlog). Benieuwd of er nog een motief boven water komt.

Putin, misschien tijd om dit voorbeeld eens te volgen? Neem je vriendengroepje gezellig mee... (y)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:32:
[...]

Ik moet even terug zoeken in mijn youtube geschiedenis maar er werd gesteld dat er 10.000 tanks zijn. Het grootste deel is niet inzetbaar wegens kapot of niet compleet etc.

Einde van het verhaal : van alle in Oekraïne ingezette tanks is 35% inmiddels kapot.
verandert die 35% -7k doet ;)

YouTube: How Many Tanks Does Russia Really Have? And Where Are They? (@pro_6or / me? hadden gepost)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Embed]
nog wat meer satelliet bronnen

https://worldview.earthdata.nasa.gov/
https://apps.sentinel-hub.com/sentinel-playground/

45°10'43.4"N 30°55'30.5"E <--- moskva zink plaats

naar verluid (google maps toont niks) en die andere 2 tja pixel plaatjes .. ga ik niet posten

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:43
*knip* zie modbreak enkele posts hierboven. De discussie over waar de waarheid zou liggen is gevoerd

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 19-04-2022 07:39 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:43
B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:15:
[...]

Doormiddel van statistiek en bekijken van samples kun je daar een uitspraak over doen. Standaard deviatie heet dat. (Er zijn andere methoden).
Standaarddeviatie is een maat voor spreiding, hoeveel de geobserveerde waardes afwijken van het gemiddelde :X

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

*knip* zie modbreak enkele posts hierboven. De discussie over waar de waarheid zou liggen is gevoerd

[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 19-04-2022 07:40 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 19:47

[Embed]
Voor OSINT misschien wel maar ik schat in dat de USAF wel betere foto's heeft dan die gepixelde crap van Google Maps. Bovendien is Google niet actueel, meestal een jaar oud, soms nog ouder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Leuk en misschien waar maar misschien ook niet. Ik weet dat ie veel eerder is langsgekomen maar eigenlijk weten we het niet en ook de youtubers weten het niet.

Dat je het als feit kunt nemen dat een flink deel van hetgeen er in opslag staat niet meer geschikt is misschien zo maar welk deel is erg onzeker.

In dit soort filmpjes worden ook veel uitspraken gedaan over hetgeen ze niet kunnen zien en er worden extrapolaties gedaan met een zeer hoge mate van onzekerheid.

Ik heb wel wat ervaring met heavy machinerie en soms zijn onderdelen die 50 jaar in opslag hebben gestaan gewoon nog zo goed als nieuw.

Welk deel van de russen nog goed is blijft een gok. Wel is het zo dat as het honky dory was geweest dat het waarschijnlijk al verplaatst zou zijn maar ook dat is hooguit een indicatie en niet meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:01:
[...]

Leuk en misschien waar maar misschien ook niet. Ik weet dat ie veel eerder is langsgekomen maar eigenlijk weten we het niet en ook de youtubers weten het niet.

Dat je het als feit kunt nemen dat een flink deel van hetgeen er in opslag staat niet meer geschikt is misschien zo maar welk deel is erg onzeker.

In dit soort filmpjes worden ook veel uitspraken gedaan over hetgeen ze niet kunnen zien en er worden extrapolaties gedaan met een zeer hoge mate van onzekerheid.

Ik heb wel wat ervaring met heavy machinerie en soms zijn onderdelen die 50 jaar in opslag hebben gestaan gewoon nog zo goed als nieuw.

Welk deel van de russen nog goed is blijft een gok. Wel is het zo dat as het honky dory was geweest dat het waarschijnlijk al verplaatst zou zijn maar ook dat is hooguit een indicatie en niet meer dan dat.
Dat is inderdaad wel een dingetje, die gedachte had ik ook al hoewel ervaren tankers zeggen als je er niet elke maand mee rondrijd + preventief onderhoud dan "waardeloos" zoals @DaniëlWW2 onder andere aangeeft

Alleen inderdaad hoe de russen het beschouwen / bouwen enzv dat is wellicht andere kwaliteit ? ik weet het in elk geval niet .. verwacht echter wel dat een groot gedeelte niet meer functioneert .

Daarnaast wie gaat het besturen ? moeten we ook niet vergeten in deze met een tank rijden is niet zoals in een ander merk auto stappen . kost toch wel oefening.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Indoubt schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:01:
[...]

Het probleem is ook dat de tanks in storage nooit de updates hebben gehad.
Er zijn er ca 2600 oid inzetbaar, de rest staat in storage en die hebben nooit de updates voor nachtzicht, thermal imaginaire, laser targetfinders, era’s etc gekregen.
Dus ookal komen die 7500 extra tanks uit storage en werken ze en gaan ze ermee het veld in, zijn ze met 1 RPG direct uitgeschakeld, en zijn ze snachts sitting ducks.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:16
DoubleDutch schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:44:
Zo te zien laten ze Marioepol niet zo maar los, beelden kunnen wat heftig zijn aan het einde, met z'n allen verstoppen achter en muurtje heeft natuurlijk weinig zin zo. 😳🤐

https://t.me/ukrainenowenglish/5442
Eigenlijk wel bizar dat naar mate de tijd vordert, we bijna als een film/videogame naar een conflict zitten te kijken. Nog even en we kunnen kiezen bij welke helmcamera we mee willen kijken.

Kwam ook beelden tegen van een mortieraanval op Russen. Wat me daar opviel is hoe vreselijk dat moet zijn qua shrapnel. Ogenschijnlijk redelijk simpele explosie op afstand, maar 3 man die neervallen en niet meer opstaan. Wat me daar ook opviel was het gebrek aan kameraadschap,men rent gewonde/kruipende kameraden voorbij, eentje helpt dan nog, maar als dat te moeizaam lijkt te gaan, laat hij hem zelf maar doorkruipen en rent weg. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog een update over de crew van de Moskva:

[Twitter: https://twitter.com/ClearBlueSee/status/1516054641363980295]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:00:
[...]

Voor OSINT misschien wel maar ik schat in dat de USAF wel betere foto's heeft dan die gepixelde crap van Google Maps. Bovendien is Google niet actueel, meestal een jaar oud, soms nog ouder.
De commerciële foto's van dat fiasco van die colonne in het noorden zagen er redelijk bruikbaar uit (was van een ander bedrijf dan google). Ik vermoed dat tegenwoordig het belangrijke verschil tussen commercieel en leger meer zit in de extra analyse van het beeldmateriaal, en de snelheid waarin dat totaalplaatje geleverd wordt, dan in de beeldkwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:08:
[...]

Dat is inderdaad wel een dingetje, die gedachte had ik ook al hoewel ervaren tankers zeggen als je er niet elke maand mee rondrijd + preventief onderhoud dan "waardeloos" zoals @DaniëlWW2 onder andere aangeeft

Alleen inderdaad hoe de russen het beschouwen / bouwen enzv dat is wellicht andere kwaliteit ? ik weet het in elk geval niet .. verwacht echter wel dat een groot gedeelte niet meer functioneert .

Daarnaast wie gaat het besturen ? moeten we ook niet vergeten in deze met een tank rijden is niet zoals in een ander merk auto stappen . kost toch wel oefening.
In elk land zijn er tanks die wel meer als een maand stil staan. Die uitspraken moet je met een korrel zout nemen.

Dat ze in Rusland nog veel meer junk hebben staan is zeker waar maar vergis je niet in hoe lang legervoertuigen mee moeten gaan en soms kunnen gaan. Elke legervoertuig is per definitie een oldtimer of op weg daar naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:13:
[...]

Eigenlijk wel bizar dat naar mate de tijd vordert, we bijna als een film/videogame naar een conflict zitten te kijken. Nog even en we kunnen kiezen bij welke helmcamera we mee willen kijken.
Het is op dit moment erg gefragmenteert / te kort / eenzijdig, zitten zeker mooie dingen tussen btw
Kwam ook beelden tegen van een mortieraanval op Russen. Wat me daar opviel is hoe vreselijk dat moet zijn qua shrapnel. Ogenschijnlijk redelijk simpele explosie op afstand, maar 3 man die neervallen en niet meer opstaan. Wat me daar ook opviel was het gebrek aan kameraadschap,men rent gewonde/kruipende kameraden voorbij, eentje helpt dan nog, maar als dat te moeizaam lijkt te gaan, laat hij hem zelf maar doorkruipen en rent weg. :o
Bij dat huis bedoel je ?

Paar posts terug van marioepel waar een kameraad gewoon een UA geworpen granaat naar zijn makkers doorschuift gooit.

Of dat UA met een Mi-8 vliegt en dan hoor je de kogels? inslaan

Anyway het houd ons van de straat.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:59:
ziet er goed uit rond Kharkiv/ Izyum

[Twitter]
[Afbeelding]

en
[Twitter]
[Afbeelding]
https://www.ukrinform.net...lements-around-izium.html
Mist alleen nog de specifieke informatie over welke dorpen er zijn heroverd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:23:
[...]

Het is op dit moment erg gefragmenteert / te kort / eenzijdig, zitten zeker mooie dingen tussen btw

[...]

Bij dat huis bedoel je ?
Bij dat huis ja.

Ik bedoelde met "naar mate de tijd vordert" meer op hoe je van "live" golfoorlog 90/91 naar dit gaat. De oorlogen daarvoor was je nog afhankelijk van journalisten zonder vrees die mee gingen met soldaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:21:
[...]

In elk land zijn er tanks die wel meer als een maand stil staan. Die uitspraken moet je met een korrel zout nemen.

Dat ze in Rusland nog veel meer junk hebben staan is zeker waar maar vergis je niet in hoe lang legervoertuigen mee moeten gaan en soms kunnen gaan. Elke legervoertuig is per definitie een oldtimer of op weg daar naar toe.
Natuurlijk korrel zout, zal niet op een seconde uitkomen maar en ik denk zeker dat westers materieel wellicht wat minder "robuust" gemaakt word.

Immers "kosten besparen" aanschaf van iets wat langer meegaat is duurder dan iets wat je regelmatig onderhoud moet geven (ander potje) ..dus is er op papier bespaart. Tegen de tijd dat er een oorlog is dat kantje erafsnijden vergeten .. en iemands anders probleem

Alhoewel helpt de corruptie niet mee voor de Russen in dit geval.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:26:
[...]

https://yummie.gifwww.ukr...lements-around-izium.html
Mist alleen nog de specifieke informatie over welke dorpen er zijn heroverd.
Vrees wel weer beelden van de burgers
Prosac schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:27:
[...]
Bij dat huis ja.

Ik bedoelde met "naar mate de tijd vordert" meer op hoe je van "live" golfoorlog 90/91 naar dit gaat. De oorlogen daarvoor was je nog afhankelijk van journalisten zonder vrees die mee gingen met soldaten.
O zo .. die Golf oorlog was me redelijk gepasseerd .. (te)ver van mijn bed show om eerlijk te zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toch best wel zorgelijk nieuws (Respect voor de UA forces in Marioepol echter)

Vraag me af waarom UA niet een eigen airstrike/Artillerie inzet te gevaarlijk ? aantal switchblades zouden onderhand wel moeten kunnen toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:37

pro_6or

amateur_60r

sh4d0wman schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:38:
[...]

Doodgeschoten, hij de familie daarna zichzelf. Aangezien alles in Rusland mogelijk is ben ik nog even gaan zoeken naar deze man. Ik kan verder weinig informatie vinden (pro- of anti Putin/oorlog). Benieuwd of er nog een motief boven water komt.

Putin, misschien tijd om dit voorbeeld eens te volgen? Neem je vriendengroepje gezellig mee... (y)
Ik wil er wel naar raden, aangezien ze vermoord zijn, want waarom nu ineens zelfmoord, heeft het regime dit gedaan. Waarschijnlijk hun poot niet stijf gehouden richting het westen met afrekenen voor het gas in de door Putin gewenste valuta.

Putin is een totale dictator geworden en alles en iedereen moet nu mee dmv angst en intimidatie. Niets is heilig.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:31:
[...]

O zo .. die Golf oorlog was me redelijk gepasseerd .. (te)ver van mijn bed show om eerlijk te zijn
Toen was ik 10, heeft wel redelijk indruk op me gemaakt toen. Elke ochtend voor school aan de continue journaals zien.
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:34:

Vraag me af waarom UA niet een eigen airstrike/Artillerie inzet te gevaarlijk ? aantal switchblades zouden onderhand wel moeten kunnen toch ?
Afstand te groot. Oekraine kan in dat gebied niet meer dichtbij genoeg komen ter ondersteuning. Tot een week of 2 geleden hadden ze nog een aanvoerroute voor munitie en voedsel plus afvoer gewonden, maar dat werd helaas ontdekt door de Russen.
(eigenlijk wel bizar dat de Russen dit dus wekenlang niet door hadden :') ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:31:

zo .. die Golf oorlog was me redelijk gepasseerd .. (te)ver van mijn bed show om eerlijk te zijn
Volgens mij waren het tomahawks missiles waar toen beelden van vlak voor inslag vrijkwamen, erg indrukwekkend
YouTube: Smart Bomb/Missile Footage 1991 (hij zegt scram missile)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

*knip* dit is niet de HK

[ Voor 85% gewijzigd door polthemol op 19-04-2022 07:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Modern slagveld is dan ook totaal gevaarlijk. Je ziet je vijand niet en het metaal vliegt je van alle kanten om de oren. Bij mortieren vliegen de granaten je om de oren zo snel als ze ze in de buis kunnen stoppen. Wegwezen dus. Zeker met drones moet je alle kanten (minder opportuun doel) uit rennen en laag blijven en dan nog kan het elk moment klaar met je zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
*knip* dit is niet de HK

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 19-04-2022 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
*knip* dit is niet de HK

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 19-04-2022 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
*knip* dit is niet de HK

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 19-04-2022 07:42 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:36:
[...]
Toen was ik 10, heeft wel redelijk indruk op me gemaakt toen. Elke ochtend voor school aan de continue journaals zien.
ik heb wel wat mee gekregen maar niet zo "actief" bv als nu op tweakers ;) anderen waren er veel meer mee bezig
Silent7 schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:38:
Volgens mij waren het tomahawks missiles waar toen beelden van vlak voor inslag vrijkwamen, erg indrukwekkend
YouTube: Smart Bomb/Missile Footage 1991 (hij zegt scram missile)
ja die weet ik nog wel
Afstand te groot. Oekraine kan in dat gebied niet meer dichtbij genoeg komen ter ondersteuning. Tot een week of 2 geleden hadden ze nog een aanvoerroute voor munitie en voedsel plus afvoer gewonden, maar dat werd helaas ontdekt door de Russen.
(eigenlijk wel bizar dat de Russen dit dus wekenlang niet door hadden :') ).
Jup zoiets ook gelezen, was het niet ook niet via het water ? anway ik hoop dat ze nog steeds genoeg voorraad hebben naar het verluid zit er ook een jong meisje tussen ...

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Close, die stond ook in de lijst.

Deze was het (vanaf 3 minuten) :

Tank reserve 10.000 tanks
majority not operationan
2609 zijn operationeel, 80% is naar Oekraïne gestuurd (ongeveer 2000)
2/3e van die 2000 zijn daadwerkelijk ingezet in de oorlog (1400). Reden : niet genoeg crews.
500 zijn kapot geschoten, wat 35% is van alle ingezette tanks

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Twitter]
[Afbeelding]

en
[Twitter]
[Afbeelding]
Het Oekraïense leger zegt het zelf nu ook:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
asing schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:52:
Oryx zat gisteren al op 510, dat is de visueel geverifieerde ondergrens. Reken maar op minimaal 600-700.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
hoevenpe schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:03:
[...]

Oryx zat gisteren al op 510, dat is de visueel geverifieerde ondergrens. Reken maar op minimaal 600-700.
Ik besef me dat we het van de verkeerde kant zitten te bekijken. Het is niet hoeveel tanks ze nog inzetbaar hebben, maar hoeveel tank crews ze nog hebben.

En dan wordt het helemaal vaag. Een deel van de crews kwam om toen er een Javelin oid op hun dak landde. Dan heb je tanks die kapot gingen en de crew het op een lopen zette, en de tanks die zonder brandstof zaten en waar de crews hetzelfde deden. Zijn die allemaal terug gegaan naar hun unit om een verse tank op te halen of zijn ze overgelopen/gevlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23

Garyu

WW

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:21:
[...]

De commerciële foto's van dat fiasco van die colonne in het noorden zagen er redelijk bruikbaar uit (was van een ander bedrijf dan google). Ik vermoed dat tegenwoordig het belangrijke verschil tussen commercieel en leger meer zit in de extra analyse van het beeldmateriaal, en de snelheid waarin dat totaalplaatje geleverd wordt, dan in de beeldkwaliteit.
Maxar inderdaad. Geen kleine speler overigens, ook als de naam misschien niet zo bekend is. Bouwen bijvoorbeeld ook mee aan de opvolger van het ISS (Artemis programma).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nog 1 bekende overleden aan natuurlijke omstandigheden .. teminste als je een mogelijk helpende hand even buiten beschouwing laat

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
De Russen zijn bijzonder content met Aiden. (CossackGundhi)
https://www.reddit.com/r/...den_aslin_being_used_for/

Inmiddels doen ze alsof hij bij Azov zat en hebben ze zijn hoofdwond (die hij niet had vlak voor overgave) maar even afgedekt met zijn haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:14:
[...]

Ik besef me dat we het van de verkeerde kant zitten te bekijken. Het is niet hoeveel tanks ze nog inzetbaar hebben, maar hoeveel tank crews ze nog hebben.

En dan wordt het helemaal vaag. Een deel van de crews kwam om toen er een Javelin oid op hun dak landde. Dan heb je tanks die kapot gingen en de crew het op een lopen zette, en de tanks die zonder brandstof zaten en waar de crews hetzelfde deden. Zijn die allemaal terug gegaan naar hun unit om een verse tank op te halen of zijn ze overgelopen/gevlucht?
Ik zie geen overlopers, vluchters en in Rusland kunnen ze geen kant op, dus als ze nog leven zitten ze binnen No time weer in een nieuwe. De VDV (wat er nog over was van de noordelijke groep) zat ook binnen 3 dagen weer bij Izium. Begreep dat er Idd meer tanks dan crews richting Ukraine zijn verscheept.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
asing schreef op maandag 18 april 2022 @ 16:52:
[...]

Er zijn ook nog achtergelaten tanks, bijvoorbeeld omdat de brandstof op was.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat nieuws
BTG's related

USA related

De raket inslag(gen) start met 1 en op 1:00 ongeveer de 2de
[Twitter: https://twitter.com/spook_info/status/1516089310612791296]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:30:
[...]

Er zijn ook nog achtergelaten tanks, bijvoorbeeld omdat de brandstof op was.
Dat is leuk voor Oekraïne maar plat gezegd heeft het alleen effect als de Russische crew dood is. Anders rennen ze terug naar hun unit en pakken een verse tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:46:
[...]

Dat is leuk voor Oekraïne maar plat gezegd heeft het alleen effect als de Russische crew dood is. Anders rennen ze terug naar hun unit en pakken een verse tank.
Hoeft blijkbaar niet, als ze weer terug zijn in Rusland is het weigeren van redeployment in Oekraïne officieel geen desertie omdat het officieel nog geen ‘oorlog’ is ;)

Naar ik had vernomen. En voor zover ik het Russische model begrijp/mee heb gekregen.
Weet niet of je dan een enkeltje Siberië krijgt, maar dan ga je iig niet opnieuw de meatgrinder in.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 18-04-2022 18:51 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Deze kwam ik tegen (gaat niet over het paywall artikel!)

maar de burn commentaar erop .. iemand aloe vera voor Trouw ?

Vind nogal een aparte tweet , niet de bedoeling om dit te escaleren of over "media" te gaan discussieren
neem het voor "gezien" mee aub ..

ik zie Oryx het niet met dat doel delen, tis gewoon verslaglegging / tijdverdrijf imho toch ?

[Embed]
[Twitter: https://twitter.com/OSINT88/status/1516093711926575108]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQo-10DXMAon0Sr?format=jpg&name=small

[ Voor 69% gewijzigd door vso op 18-04-2022 18:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:52:
[Twitter]

Vind nogal een aparte tweet , niet de bedoeling om dit te escaleren of over "media" te gaan discussieren

ik zie Oryx het niet met dat doel delen, tis gewoon verslaglegging / tijdverdrijf imho toch ?
En ik maar denken dat het Zuidafrikanen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:52:
[Twitter]

[...]

[Twitter]
[Afbeelding]
Het absurdistische wordt vooral door de Russen gebracht. Overigens zag ik de bekende DPG paywall, jammer, altijd gedacht dat Trouw nog niet bij de sensatiepers hoorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dr.lowtune schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:08:
[...]

Het absurdistische wordt vooral door de Russen gebracht. Overigens zag ik de bekende DPG paywall, jammer, altijd gedacht dat Trouw nog niet bij de sensatiepers hoorde.
"vlees noch vis" bedoel je ?

offtopic:
Beetje zoals de media "piraterij" imho dat heeft een snoekduik genomen omdat het simpeler is daar je meuk te vinden .. een goed artikel wil ik best voor betalen, maar als consument kan je die definitie niet meegeven je krijgt pulp door je strot geramt en hopen dat er wat tussen zit wat bevalt ..

laten we terug ontopic gaan veel intressanter :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ach waarom ook niet. Ze hebben de russische traditie in ere gehouden.
Putin gives honorary title to brigade accused of Bucha crimes
A decree signed by Putin gave the 64th Motor Rifle Brigade the title of "Guards" for the "mass heroism and valour, tenacity and courage" of its members.

[ Voor 32% gewijzigd door Odessa op 18-04-2022 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zethiel
  • Laatst online: 26-09 11:13
Odessa schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:20:
Ach waarom ook niet. Ze hebben de russische traditie in ere gehouden.
Putin gives honorary title to brigade accused of Bucha crimes

[...]
Je link is naar het live nieuws, neem aan dat je deze wou linken.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
[...]

Ind erg bizar, net of je naar een slechte B movie zit te kijken.
Had ook het filmpje gezien dat een groepje met mortieren werd bestookt, je ziet natuurlijk bij de drone beelden alleen een klein rookpluimpje maar denk dat er veel meer in de rondte vliegt wat je niet kan zien, want te vallen bij bosjes neer.
En tja dan zie je ook dat ieder voor zich is. 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 18:46

Yucon

*broem*

..

[ Voor 118% gewijzigd door Yucon op 18-04-2022 19:50 . Reden: reply op een oude alert ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DoubleDutch schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ind erg bizar, net of je naar een slechte B movie zit te kijken.
Had ook het filmpje gezien dat een groepje met mortieren werd bestookt, je ziet natuurlijk bij de drone beelden alleen een klein rookpluimpje maar denk dat er veel meer in de rondte vliegt wat je niet kan zien, want te vallen bij bosjes neer.
En tja dan zie je ook dat ieder voor zich is. 😬
Eerst dacht ik waar heb ik dat eerder gehoord (Gisteren oid?)

Maaruh denk dat met alle media die beschikbaar is je alleen wat moeite moet doen om al het materiaal te verzamelen dan moet zoiets maken niet eens te lastig worden om het bij elkaar te editen

"Zelenskyium vs the Red Bear" stel ik ik voor als titel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
asing schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:46:
[...]

Dat hangt ook een beetje van de regio af, in het noorden van Kiev waren tanks zonder brandstof achtergelaten en die komen de Russen heus niet terughalen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:38:
[...]

Dat hangt ook een beetje van de regio af, in het noorden van Kiev waren tanks zonder brandstof achtergelaten en die komen de Russen heus niet terughalen.
Maar de tankcrew kan door de grote (?) reserves wel in een nieuwe tank stappen die ze vanuit Rusland krijgen, volgens mij is dat wat @asing bedoeld. Het voordeel van een vernietigde Russische tank is dat je de tankcrew er doorgaans ook mee uitschakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:12:
Nog 1 bekende overleden aan natuurlijke omstandigheden .. teminste als je een mogelijk helpende hand even buiten beschouwing laat
[Twitter]
Nou is 77 wel een leeftijd waarop je spontaan om kunt vallen natuurlijk. Zeker met de leefstijl van de gemiddelde rus.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:56:
[...]

Maar de tankcrew kan door de grote (?) reserves wel in een nieuwe tank stappen die ze vanuit Rusland krijgen, volgens mij is dat wat @asing bedoeld. Het voordeel van een vernietigde Russische tank is dat je de tankcrew er doorgaans ook mee uitschakelt.
Welke ? er is geen "crew" tenzij je onderweg van recruiting bureau een crashcourse geeft denk ik dat Ru een uitdaging heeft.

Als het UA het lukt om Izyum en Kharkiv te ontzetten dan gaan die 22 die nu in Belarus aan het "verzamelen" zijn niks meer toevoegen vermoed ik ..

het is allen de vraag of het USA matterieel op tijd bij het front kan zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 18-04-2022 20:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter: https://twitter.com/spook_info/status/1516120999426764804]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQpYA4ZXEAQbDlo?format=jpg&name=small

Paar dagen relatief rustig geweest met niet zoveel meldingen, en zeker niet zo vroeg op de "avond" btw was het 11 uur geleden was de vorige
Dit keer word er ook wat bij omgeroepen ?
[Twitter: https://twitter.com/spook_info/status/1516121276095602691]

btw verwacht over een uur na posten van dit bericht weer "berichten" uit UA

[ Voor 49% gewijzigd door vso op 18-04-2022 20:47 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
We gaan deze week de grens van 3000 verloren stuks materieel voorbij..

Russia - 2970, of which: destroyed: 1576, damaged: 45, abandoned: 239, captured: 1110
Waarvan 512 tanks, bijna 900 BMP-achtigen en 830 trucks & jeeps

Ukraine - 834, of which: destroyed: 384, damaged: 22, abandoned: 35, captured: 393
Waarvan 124 tanks, 250 BMP-achtigen en 240 trucks & jeeps.

https://www.oryxspioenkop...ocumenting-equipment.html

edit: Wel zo netjes om de bron er nog bij te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Prosac op 18-04-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:41:
We gaan deze week de grens van 3000 verloren stuks materieel voorbij..

Russia - 2970, of which: destroyed: 1576, damaged: 45, abandoned: 239, captured: 1110
Waarvan 512 tanks, bijna 900 BMP-achtigen en 830 trucks & jeeps

Ukraine - 834, of which: destroyed: 384, damaged: 22, abandoned: 35, captured: 393
Waarvan 124 tanks, 250 BMP-achtigen en 240 trucks & jeeps.
captured: 1110 is wel erg hoog hoop dat ze er wat mee kunnen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:44:
[...]

Ik heb geen idee wat ze precies beoordelen als captured, zal beoordeeld worden als "met reparaties weer inzetbaar", of met GOEDE banden. ;)
Zal dus ook wel spul tussen zitten wat niet binnen een paar dagen weer ingezet kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant meldt in zijn liveblog dat op sociale media Oekraïense strijdkrachten melden dat het Russische offensief in Donbass zou zijn begonnen.

Dit zou rondgaan op social media. Een Facebeook link is in het bericht toegevoegd, waarvoor ik geen account heb.

Over betrouwbare bronnen gesproken. maar als die Volkskrant het meldt, dan ga ik er vanuit dat er verificatie heeft plaatsgevonden.

Eerdere posts in dit topic maakten hier ook al melding van twitter berichten die hetzelfde opmerkten. Ik ga even zoeken.
Het Oekraïense leger ziet tekenen dat Rusland zijn verwachte offensief in het oosten van het land is gestart. De legerleiding schrijft op sociale media dat de Russische strijdkrachten vandaag hebben geprobeerd door de Oekraïense linies te breken in de regio’s Donetsk en Loehansk, terwijl ook bij de stad Charkiv heviger wordt gevochten.

Volgens de legerleiding gaat de strijd om de strategisch gelegen havenstad Marioepol door. Ook staat in het bericht dat Rusland de regels van het internationaal humanitair recht blijft schenden en initiatieven om burgers te evacueren blokkeert.

Sinds de Russische troepen zich hebben teruggetrokken uit de omgeving van de hoofdstad Kyiv, zijn de aanvallen in het oosten van het land heviger geworden. Eerder vandaag claimde Rusland dat de stad Marioepol is gevallen, maar daarna kwamen berichten naar buiten dat er nog altijd wordt gevochten. Charkiv, de tweede stad van het land, ligt zwaar onder vuur. Zondag vielen daar zeker vijf doden door Russische beschietingen.
Edit 21:36 uur - New York Times bevestigd dit bericht, helaas achter paywall

Edit 22:15 uur - CNN geeft 04:07 uur terug aan dat de Russen stellen klaar te zijn met de voorbereidingen.

[ Voor 55% gewijzigd door teacup op 18-04-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:44:
[...]

Oekraïne is al weken in oorlog met Rusland. Na die weken en flinke verliezen, hebben ze in Oekraïne nu meer materieel dan voor de oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 14:00
Oekraïne kan zelf ook wel wat zwaarder materieel gebruiken, lange afstandsraketten ofzo. Lekker die lui die aan het hergroeperen zijn opblazen op eigen gebied ftw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

update airraid alarms van ~30 min geleden
The occupiers are shelling Kharkiv and Nikolaev, Kharkiv is particularly heavy…
Nikolaev = regio kherson

brand in SALTOVKA

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 18-04-2022 20:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Prosac schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:47:
[...]

Ik heb geen idee wat ze precies beoordelen als captured, zal beoordeeld worden als "met reparaties weer inzetbaar", of met GOEDE banden. ;)
Zal dus ook wel spul tussen zitten wat niet binnen een paar dagen weer ingezet kan worden.
Destroyed is visueel controleerbaar kapot.
Abandoned is op de foto zonder Oekraïense soldaten maar wel verlaten.
Captured is op de foto mét Oekraïense soldaten.

Of Russen in geval van Oekraïense verliezen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Het verhaal van de Moskva heeft nog veel staartjes. De verklaring die RU geeft voor het verlies van de Moskva is niet erg geloofwaardig, waarvan delen aantoonbaar gelogen zijn, zoals de storm.
Het verlies van dit schip is groter dan Rusland kan handelen, dus vanaf uur 0 heeft het Kremlin het schip in rookwolken verpakt. Het ziet er naar uit dat Rusland ook liegt over het redden van de bemanning. Volgens Rusland was aanvankelijk iedereen geëvacueerd. Nu zouden er toch een paar doden zijn, en een stapel vermisten. Het is heel cynisch, maar als een soldaat niet als dood wordt aangemerkt dan scheelt dat de staat weer geld.

Hier een vader die dat niet meer trekt, zijn zoon zou 'vermist' zijn. Christo Grozev deelde dit bericht, wat een attest is voor authenticiteit. Bovendien noemt het bericht de zoon met naam en toenaam, dus evenvoudig te debunken ware dit een valse verklaring. Dus een geloofwaardig bericht.

Merk ook op dat deze zoon een dienstplichtige is, geen beroepssoldaat. Dat is pijnlijke informatie voor het Kremlin. Ook bijzonder om te zien dat de vader duidelijk weet dat op waarheid repressie staat.

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFQoWjqRWYAMp8zG.jpg%3Fname%3Dsmall
Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFQoWm18WUA8ofof.jpg%3Fname%3Dsmall

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Addendum:

En beeld:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFQjeWu-XoAIEqus.jpg%3Fname%3Dsmall - Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFQjeXEEXoAUqisz.jpg%3Fname%3Dsmall

Maar de Oekraïne-haat blijft onverminderd

Afbeeldingslocatie: https://nitter.net/pic/media%2FFQokMhsXwAMxmHr.png%3Fname%3Dsmall

[ Voor 52% gewijzigd door bulle bas op 18-04-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:56

mindcre8r

Tradepedia

[Embed]
Je hebt van die projecten waarbij iedereen sterren kan vinden, nu kunnen wij de toetsenbord helden allemaal.doelwitten aanleveren voor een strike op ru soil. Bijvoorbeeld deze 2 voor de prijs van 1 : https://maps.app.goo.gl/UoAoTgEZq1wca4y77 (kans dat ze er niet meer liggen snap ik natuurlijk)

Bears and Bulls

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

breaking news

edit:

toevoeging

zie teacup update niet zo breaking dus

[ Voor 57% gewijzigd door vso op 18-04-2022 21:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[Twitter]
[Afbeelding]

en
[Twitter]
[Afbeelding]
@vso Het lijkt er dus op dat deze post een early warning gaf van het starten van de Donbass invasie ( teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"). De post geeft al een duidelijke indicatie dat de invasie op de Donbass zou zijn begonnen. Door de informele signalen, en het feit dat dergelijke meldingen als incident nog niet zo veel zeggen maakt ze moeilijk op waarde te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

<nevermind voor nu>

[ Voor 94% gewijzigd door vso op 18-04-2022 21:25 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 18:15
Ik vind de berichtgeving wat ingewikkeld op dit moment. Oekraïners geven aan dat de Russen een offensief zijn gestart in Donbass, of dat proberen. Tegelijkertijd een soort van tangbeweging inzake Izyum. Zie een kaartje hierboven waarop wel een heel positief beeld wordt geschetst. Eens even op onderzoek uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
teacup schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:48:
Volkskrant meldt in zijn liveblog dat op sociale media Oekraïense strijdkrachten melden dat het Russische offensief in Donbass zou zijn begonnen.

Dit zou rondgaan op social media. Een Facebeook link is in het bericht toegevoegd, waarvoor ik geen account heb.

Over betrouwbare bronnen gesproken. maar als die Volkskrant het meldt, dan ga ik er vanuit dat er verificatie heeft plaatsgevonden.

Eerdere posts in dit topic maakten hier ook al melding van twitter berichten die hetzelfde opmerkten. Ik ga even zoeken.

[...]

Edit 21:36 uur - New York Times bevestigd dit bericht, helaas achter paywall
Liveuamap meldde 2 uur geleden dat de Russen al in Zarichne gezien zouden zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Toch handig zo'n mobieltje, deze feature stond niet in de folder:
(klik voor beeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 19:33

Sebazzz

3dp

hoevenpe schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:44:
Toch handig zo'n mobieltje, deze feature stond niet in de folder:
[Embed](klik voor beeld)
Hij heeft mazzel dat de lithiumbatterij geen reactie is aangegaan met de buitenlucht.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
ruslands nieuwe offensief begonnen

DW meldt het:
"Ukraine says Russia is launching attacks in Donetsk, Luhansk — live updates
Russian troops have started "an attempt" to break through Ukrainian positions around Donetsk, Luhansk, and Kharkiv, but the defenses are holding, according to Ukraine's top security official. DW has the latest."
https://www.dw.com/en/ukr...k-live-updates/a-61501627

BBC meldt het ook:
LIVE Russia launches new offensive in the east - Ukraine
"Second phase of the war has started - Ukraine's presidential chief of staff
"The second phase of the war has started," the chief of staff to Ukraine's President Zelensky has said.

The remarks from Andriy Yermak echoed the warning given by Ukraine's top security official that Russia had launched its new offensive in the east on Monday morning.

Addressing fellow Ukrainians, Yermak wrote on the Telegram messaging app: "Believe in our army, it is very strong."
"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Silent7 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:49:
ruslands nieuwe offensief begonnen

DW meldt het:
"Ukraine says Russia is launching attacks in Donetsk, Luhansk — live updates
Russian troops have started "an attempt" to break through Ukrainian positions around Donetsk, Luhansk, and Kharkiv, but the defenses are holding, according to Ukraine's top security official. DW has the latest."
https://www.dw.com/en/ukr...k-live-updates/a-61501627

BBC meldt het ook:
LIVE Russia launches new offensive in the east - Ukraine
"Second phase of the war has started - Ukraine's presidential chief of staff
"The second phase of the war has started," the chief of staff to Ukraine's President Zelensky has said.

The remarks from Andriy Yermak echoed the warning given by Ukraine's top security official that Russia had launched its new offensive in the east on Monday morning.

Addressing fellow Ukrainians, Yermak wrote on the Telegram messaging app: "Believe in our army, it is very strong."
"
Kiev, kherson en Kharkiv zijn al ontploffingen gemeld, iedereen word geadviseerd binnen te blijven

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQprZopWUAcgGnv?format=jpg&name=small

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 18-04-2022 21:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Even een afbeelding van de LiveUAmap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7RyYrL0-wVgR-dP9iShBB5DadA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q7AjRqilzmkrApeutAb8GomC.png?f=fotoalbum_large

Met hieronder de meest recente gebeurtenissen:

Officiële meldingen van het Ukraine's armed forces command was dus al 4 uur geleden. Europa dommelde nog wat na van een heerlijke lentemiddag.
  • 29 minutes ago Ukrainian Armed Forces repelled 4 Russian attacks today
  • an hour ago Luhanska Oblast(21:24). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • an hour ago Kryvyi Rih, Donetsk Oblast(21:21). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • Chernivetska Oblast, Ternopil, Ternopilska Oblast, Khmelnytska Oblast, Sumska Oblast, Kharkiv, Kharkivska Oblast(21:16). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • an hour ago Mykolaiv, Mykolayivska Oblast(21:19). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • an hour ago Volynska Oblast, Lviv, Lvivska Oblast, Zakarpattia Oblast, Ivano-Frankivsk, Ivano-Frankivska Oblast, Rivne, Rivnenska Oblast, Zhytomyr, Zhytomyrska Oblast, Vinnytska Oblast, Kyiv Oblast, Chernihivska Oblast, Cherkaska Oblast, Kirovohradska Oblast, Odeska Oblast, Zaporizka Oblast(21:20). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • an hour ago Russian plane shot down near Balakliya - head of Kharkiv regional administration Oleg Sinegubov
  • an hour ago Poltavska Oblast(21:17). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • an hour ago Dnipro, Dnipropetrovska Oblast(21:18). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • an hour ago Kyiv(21:16). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • 2 hours ago Bakhmut, Kostyantynivka(20:49). Red Alert: aerial threat. Sirens sounding. Take cover now!
  • 2 hours ago Russian troops already in Zarichne
  • 4 hours ago Ukraine's armed forces command says it sees signs that Russia is beginning its new offensive in eastern Ukraine- Reuters
Update 22:12 uur - 21 minutes ago Explosions in Mykolaiv as result of heavy shelling
Update 22:20 uur - 4 minutes ago President Volodymyr Zelensky says the Battle for Donbas had began

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 18-04-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vid van Azovstal (marioepol)

@teacup thx even de breaking news naar jou post hierboven verwezen immers 3 uur is niet breaking meer toch ? :)

[Twitter: https://twitter.com/spook_info/status/1516144243911409675]
hmmm
nog niks gezien, maar deze gast heeft het vaker bij het juiste eind
de vid via telegram https://t.me/V_Zelenskiy_official/1298

[ Voor 69% gewijzigd door vso op 18-04-2022 22:04 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:55:
Vid van Azovstal (marioepol)
[Twitter]

@teacup thx even de breaking news naar jou post hierboven verwezen immers 3 uur is niet breaking meer toch ? :)

[Twitter]
@vso Nauwelijks, misschien zijn de Oekraïners al bijna klaar ;). Vier uur geleden al (zie LiveUAmap post). Wat heeft iedereen zitten slapen. Misschien wijzelf, maar ik denk vooral aan de media. Heb nog niet veel gezocht, maar alleen kranten als Vk en NYT maken er melding van. Ik zoek nog even verder.

P.S. Jouw Early warning post vso in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" zat nog voor dat vier uur punt (wat bij ons ergens tussen 17:00 uur en 18:00 uur moet zijn geweest).

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 18-04-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:48
Wat ik me afvraag..
In het zuidwesten is ook een strook van Oekraïne ingenomen. Zijn dat die pro-Russische separatisten vanuit Moldavië?

Want het lijkt er, in mijn ogen, op dat er daar niet wordt gevochten. Of liggen die troepen tegen de grens van Oekraïne en Moldavië en gebeurd daar verder niks ?

In het kader dat de 2e invasie lijkt begonnen.. hopelijk kan Oekraïne het tegenhouden en de Russische troepen terugwerpen..
Pagina: 1 ... 144 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: