MeteoVir schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:38:
[...]
In de nieuwste
ISW inschatting (gepubliceerd terwijl je dit schreef vermoed ik) staat nu dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er een Russisch offensief komt in de komende dagen. Belangrijkste redenen: slechte moraal en problemen met aanvoer van materiaal en voorraden. Anderzijds lijken de Russen wel (iets...) geleerd te hebben van hun fouten bij Kyiv en nemen ze nu de tijd.
[...]
Mijn vakgebied... meteorologisch lijkt het pas vanaf volgend weekeinde (zaterdag 23e) echt droog te worden met vaker zon en structureel hogere temperaturen. Tot die tijd lijkt het mij daarom niet slim, ahum, om massaal met tanks aan de slag te gaan. Plaatje: 10-daagse weersverwachting voor Izyum, van het Europees weermodel. Van boven naar onder: bewolkingsgraad (in achtsten), neerslag, windsnelheid en temperatuur.
[Afbeelding]
Met die post bevond ik mij precies in de overgang van gisteren (17 april) en de dag daarvoor (16 april). In een laat stadium van van de tekst heb ik de assessment van gisteren nog wel gescand op veranderingen, maar heb die inschatting even niet gezien. Net heb ik nog een keer gekeken. Gisteren heb ik vooral in de hoofdstukken over de specifieke gebieden gekeken. Als ik het zo inschat doel je op een stuk uit de algemene inleiding:
Russian forces deploying to eastern Ukraine reportedly continue to face significant morale and supply issues and appear unlikely to intend, or be able to, conduct a major offensive surge in the coming days Deputy Ukrainian Minister of Defense Anna Malyar stated on April 17 that the Russian military is in no hurry to launch an offensive in eastern Ukraine, having learned from their experience from Kyiv – but Russian forces continue localized attacks and are likely unable to amass the cohesive combat power necessary for a major breakthrough.
Net ook nog even bij 16 April gekeken. De onwaarschijnlijkheid werd daar nog niet uitgesproken, de assessment wees al wel op het problematische situatie van de 22 BTG's in de buurt van Izyum. Die krijgen de volledige focus van de Oekraïense verdediging. Dit door de afwezigheid van Russische aanvallen vanuit andere richtingen. Sec zou je kunnen zeggen dat die Russische aanval al is begonnen, maar dat ze weer op de even niet gecoördineerde manier gebeurt. Misschien is dat voor Rusland nog de ergste optie. Eerder heb ik het over bij elkaar geregelde versterkingen gehad die maar druppelsgewijs in de strijd beschikbaar komen. Maar deze niet gecoördineerde aanval is misschien nog wel meer funest. Weer uit de assessment van 16 April:
The individual Russian offensives in the east are thus unlikely to proceed dramatically more successfully than similar operations around Kyiv unless the Russians change their operational patterns significantly.
Om eenheden te sparen zou het bij de Russen overwogen moeten worden om zich ten oosten van van Izyum terug te trekken totdat die gecoördineerde aanval mogelijk is. De Russen hebben immers geen haast, zoals ze zeggen, al doen ze niet altijd wat ze zeggen. Bovendien past het sparen van eenheden niet bij de Russische doctrine, en zal die gecoördineerde actie misschien wel helemaal niet meer uit de verf komen.
Je weerbericht vond ik trouwens een super gegeven, dank je voor het delen. Dit is zonder meer een extra gegeven om nog net aan te vallen, ondanks de druk van Poetin en de iedere dag beter voorbereidde Oekraïense strijdkrachten.
NiGeLaToR schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:45:
[...]
Rondom Maruipol heeft Rusland gekozen voor een inname van de stad. Ondanks dat we al weken horen dat de strijd bijna gestreden is, zou het langzamerhand toch op z'n einde komen.
De kosten voor Rusland zijn echter enorm en de standvastigheid van Ukraine is bijzonder en inspirerend voor de rest van het land.
[...]
Het is voor Rusland een benchmark: een stad innemen kost je de stad, de inwoners, je middelen en twee maanden vechten. En dit was dan nog een 'pro-Russische stad' waar je makkelijk kon bevoorraden omdat je de Krim al had ingenomen.
Dezelfde vraag heb ik mijzelf ook regelmatig gesteld, en anderen met ons vermoed ik. Volgens mij wordt al meer dan een week of drie gezegd dat Marioepol op het punt van vallen staat...
- ISW assessment 8 April
Ukrainian forces continued to hold out against Russian assaults in areas of southwestern and eastern Mariupol as of April 8. The Ukrainian Mayor of Mariupol, Petro Andryushenko, issued a statement on April 8 denying Russian claims that they captured central Mariupol on April 7.
- ISW assessment 30 Maart
Russian forces continued to make steady but costly progress in Mariupol on March 30. ISW cannot confirm any specific territorial changes in the last 24 hours. Social media users depicted ongoing Russian use of thermobaric munitions in Mariupol and widespread damage to the city.[24] Russia’s 150th Motor Rifle Division is likely suffering high casualties in ongoing fighting.[25] Mariupol will likely fall within days.
ISW assessment 22 MaartAdam Delimkhanov, is personally leading Chechen fighters taking the city ”quarter by quarter,” including the Azovstal factory in eastern Mariupol, which Russian forces claimed to have captured on March 10. Kadyrov said Chechen fighters provide reliable cover for their ”brothers in arms” in the conventional Russian military.
Ik vermoed dat wij teveel met westerse ogen naar de vorderingen kijken en met onze westerse geest de ontwikkelingen op het strijdperk extrapoleren. Dat de Russen bijna consequent incapabel lijken om een strategisch voordeel uit te nutten is denk ik nu wel het inzicht. Ook is het moeilijk te herkennen waarmee ze nu precies nee bezig zijn (geweest). Wat hebben ze in godsnaam rond Marioepol uitgevoerd de afgelopen weken?
Dit maar weer doortrekkend naar Donbass, refererend aan mijn reactie hier direct boven, we vragen ons allemaal af wanneer die Donbass operatie wordt gestart. Misschien is ze al begonnen en verloopt net zo onduidelijk als het gevecht rond Marioepol en Kyiv. Speculatie: wat als de Russiche aanval naar de westerse definitie van een aanval de komende weken helemaal niet materialiseert? Dan heeft Oekraïne meer lange afstandsoplossingen nodig om een conclusie op te leggen.