De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.369 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:06
XWB schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:58:
Nog een kaartje, de rode kruisen zijn de door Oekraïense bezette toegangswegen naar Izyum:

[Afbeelding]

[Twitter]

[Twitter]

Nog eens 22 BTG's verliezen (vernietigd, verlaten of zonder brandstof) zou een forse klap zijn en het Donbas offensief zou dan hoofdzakelijk vanuit het zuiden moeten starten.

[Twitter]
Vanmorgen was de twijfel nog of Oekraine daar niet in de tang zou worden genomen door rusland. Als ik dit dan zo zie lijkt het risico steeds meer andersom te komen. Ik ben echt benieuwd wat er na deze oorlog nog allemaal bekend wordt over hoe dit taktisch is gespeeld. Eerst dat konvooi bij Kyiv dat opgehouden werd, daarna dat landingsschip en de Moskva waardoor een zee-landing op Odessa echt niet meer gaat gebeuren. En dan zie je dit weer gebeuren..... (en dan heb ik het nog niet over allerlei andere schermutselingen gehad)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:58:
[...]

Dit is onmiskenbaar een slava class. Of begrijp ik de twijfel verkeerd?

Eerste plaatje dat ik gezien heb. Dank!
Tja .. zal ik zeggen dat OSINT er nog een plasje over moet gaan doen, Zag hem voorbij komen = delen

Maar ik acht de mogelijkheid dat het de Moskva is wel relatief groot, puur omdat de USA zei dat er schade is en naar de haven gesleept kon worden / op eigenkracht bezig was ..

Enige wat ik me afvraag is wat is er met 400-450 matrozen gebeurd .. die schade ziet er niet uit als iets wat 75% niet zo overleven .. tenzij ze zo dom zijn geweest om met kleding en al het water in gedoken te zijn en verdronken zijn in het koude water ..

Dat een paar door de explosie om het leven zijn gekomen, tja dat kan maar 400 ? dat vind ik vanaf de foto(s) niet erg waarschijnlijk
XWB schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:06:
Die tweede foto is zonder Twitter account niet te bekijken, is het toevallig deze?

[Afbeelding]
https://twitter.com/JackPosobiec/status/1515827779195097090
jup

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 18-04-2022 01:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:49:
[...]

er is een 2de foto opgedoken
[Twitter]

We gaan het wel zien denk ik zo..
Die tweede foto is zonder Twitter account niet te bekijken, is het toevallig dit plaatje?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQlNVGGXwAM_KAM?format=jpg&name=small
https://twitter.com/JackPosobiec/status/1515827779195097090

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQb8kTVXEAsiNdT?format=jpg&name=small

@XWB beter gewoon twitter account aan te maken, je hoeft niks te posten maar je kan uit dit topic wel mooie dingen volgen

Heb ik ook speciaal voor dit topic gedaan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
There are 65 Russian BTG's in all of Ukraine right now focused on south and east says sr. US defense official. Recall that Russia had amassed 130 BTG's prior to invasion.
Waar komen deze getallen vandaan ? Zijn een aantal BTG's ergens buiten Oekraïne op dit moment, dus bijvoorbeeld aan het verplaatsen naar een nieuw front ? Of hebben we het serieus over meer dan 50% van de BTG's die niet meer inzetbaar zijn door verliezen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PilatuS schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:31:
Waar komen deze getallen vandaan ? Zijn een aantal BTG's ergens buiten Oekraïne op dit moment, dus bijvoorbeeld aan het verplaatsen naar een nieuw front ? Of hebben we het serieus over meer dan 50% van de BTG's die niet meer inzetbaar zijn door verliezen ?
helpt dit ?
[Twitter: https://twitter.com/Eve98460516/status/1515232454742880257]

+ Als je de juiste elementen uit een BTG wegvaagt .. is die hele BTG niks meer waard, maar dat spreekt voor zich

22 schijnen dus rond Izyum te zijn --> https://www.uawardata.com/ kan je als je het wilt volgen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Russische krant: veertig bemanningsleden Moskva omgekomen

De krant Novaja Gazeta Europe meldt dat er zo'n veertig bemanningsleden van het gezonken Russische oorlogsschip Moskva om het leven zijn gekomen. Vele anderen zouden gewond zijn geraakt.

...

"Hij belde mij en huilde om wat hij had gezien", zei de moeder tegen de krant. "Het was vreselijk." Veel gewonden zouden ledematen zijn kwijtgeraakt. De militair zei ook dat het vlaggenschip van de Russische Zwarte Zeevloot geraakt is door drie raketten die vanuit Oekraïens grondgebied waren afgevuurd.

...

Novaja Gazeta Europe werd vorige maand opgericht. De Russische krant Novaja Gazeta stopte vorige maand voorlopig uit vrees voor maatregelen vanuit de Russische overheid.

...
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...prak-imf-over-wederopbouw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Moskva "updates"
De foto's die ik posten lijken door de eerste reviews te passeren

[Twitter: https://twitter.com/bhangm3ter/status/1515835352711278593]
foto toont rook schade van binnenuit (ramen matchen), wijst mogelijk op een enorme interne vuurwolk ?

foto erbij
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQlTeBWXsAIkJoO?format=jpg&name=small

The angle of list is the degree to which a vessel heels (leans or tilts) to either port or starboard at equilibrium—with no external forces acting upon it Listing is caused by the off-centerline distribution of weight aboard due to uneven loading or to flooding. By contrast, roll is the dynamic movement from side to side caused by waves. If a listing ship goes beyond the point where a righting moment will keep it afloat, it will capsize and potentially sink.
deze vind ik wat minder 2 plaatjes over elkaar heen (gif) maar slecht gemaakt / haastig

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1515829179048210441]
de 2 moskva's naast elkaar aan het zinken

google maps link naar de locatie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:53

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:06:
[...]

Tja .. zal ik zeggen dat OSINT er nog een plasje over moet gaan doen, Zag hem voorbij komen = delen

Maar ik acht de mogelijkheid dat het de Moskva is wel relatief groot, puur omdat de USA zei dat er schade is en naar de haven gesleept kon worden / op eigenkracht bezig was ..

Enige wat ik me afvraag is wat is er met 400-450 matrozen gebeurd .. die schade ziet er niet uit als iets wat 75% niet zo overleven .. tenzij ze zo dom zijn geweest om met kleding en al het water in gedoken te zijn en verdronken zijn in het koude water ..

Dat een paar door de explosie om het leven zijn gekomen, tja dat kan maar 400 ? dat vind ik vanaf de foto(s) niet erg waarschijnlijk

[...]

jup
Je ziet wel op zeker 7-8 plaats roet op de romp volgens mij. Het kan daarbinnen best een blazing inferno zijn geweest.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:53:

[Twitter]
de 2 moskva's naast elkaar aan het zinken
Dat andere schip is de Generaal Belgrano die in 1982 zonk. De Moskva is de enige van de drie Slava-klasse schepen die gezonken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:55:
[...]

Je ziet wel op zeker 7-8 plaats roet op de romp volgens mij. Het kan daarbinnen best een blazing inferno zijn geweest.
Erhm je poste net een paar sec later ;) zelfde suggestie ..had ff alles bij elkaar verzameld en in 1 post gemikt

Anyway betreft de blazing inferno .. dan moet er wel een enorme brandbare vloeistof / vuurbal veroorzaakt zijn van intense hitte. maar we weten ook niks van de layout ..

Maar een brand door eigen oorzaak lijkt me een uitdagend verhaal, in deze zeker met watersproeiers ..
Water blussers zijn eerder "fijne mist" dan enorme hoeveelheden water .. 25 jaar gelden was dat redelijk de norm aan het worden. Maar zonder training heb je een uitdaging..

Het feit dat ze erbij staan en ernaar kijken zegt ook IMHO heel veel. (het was al reddeloos verloren)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 02:12:
[...]

Dat andere schip is de Generaal Belgrano die in 1982 zonk. De Moskva is de enige van de drie Slava-klasse schepen die gezonken is.
Ik ga niet twisten of dat de Generaal ... is ;)

maarwataboutism achtige meuk je weet van deze ? Wikipedia: Soviet destroyer Moskva

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ter info morse code word ook gebruikt voor bommen werpers
Russian Air Force Strategic Bomber Morse code net active 18th April, 2022, 0020 UTC

8029 Kilohertz CW sending W Markers.
8170 Kilohertz CW - Aircraft frequency

Ground Control on 8029 CW sending Z beacon markers to indicate to the Tu-95 Bear H and IL-78 Midas tanker radio operators that the net is available if they require it.
31maart dit jaar, voor het eerst (op twitter gemeld)
13 april weer
en vandaag

kan voor de aanstaande parade zijn, who knows ..

[ Voor 188% gewijzigd door vso op 18-04-2022 02:53 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:27
TheekAzzaBreek schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:25:
[...]

China is een grote importeur van Russische olie. Tegen een leuke korting zouden ze dat aandeel best wel een poosje willen verhogen.

Met die opmerking over prijzen bedoelde ik juist dat China voor cruciale onderdelen kan vragen wat het wil.
Dat snap ik, daarom zei ik ook dat China dat niet kan. Krijgen ze van die met kunsten hoog gehouden roebels van Rusland en daar hebben ze niets aan, dat bedoel ik ermee.
Rusland is momenteel niet in staat allerlei zaken te kopen tegen de hoofdprijs, tenzij alle rijke oligarchen hun centen die niet bevroren zijn gaan inleveren.

Daarnaast is China echt een staat waarbij geduld en zekerheid van een uitkomst belangrijker is dan snel op een instabiele trein springen.
Zoals ik zeg is de schade als China van alles levert waar Rusland oorlogstuig van maakt mogelijk veel groter dan de winst nu. Aangezien het nu onzeker is kijken ze het liever nog even aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MeteoVir schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:38:
[...]
Andere 'takeaways' van ISW: de haven van Mariupol lijkt gevallen, ondanks ontkenningen van Oekraïense zijde. De val van Mariupol als geheel zal vermoedelijk ergens in de komende dagen door Rusland kunnen worden geclaimd. Verder: Prigozhin, geldschieter van de Wagner groep, is waarschijnlijk nu ter plekke om rekrutering en financiëring te coördineren. Ik ben wel benieuwd (mss. blonde vraag) hoeveel slagingskans dat rekruteren heeft...
Dat kan best kloppen. Mariupol heeft 2 ‘havens’.
De zuidelijke haven zal wel in Russische handen zijn. De haven bij het azovstal complex misschien/waarschijnlijk niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PilatuS schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:31:
[...]
[...]
Ook niet alles is verloren.
Een gedeelte van de BTG’s wat bij Kyiv is terug getrokken zit nog in Rusland te wachten op redeployment.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 02:17:
[...]

Ik ga niet twisten of dat de Generaal ... is ;)

maarwataboutism achtige meuk je weet van deze ? Wikipedia: Soviet destroyer Moskva
En het helikopterschip Moskva:
On 2 February 1975, a fire in the ship's bow caused severe damage. She was out of action for a year whilst repairs were made.[2]
Dat er een boek geschreven is over alle rampen aan boord van de Russische marine zegt al wel weer heel wat.

Chernyshev, Alexander Alekseevich (2012). Погибли без боя. Катастрофы русских кораблей XVIII–XX вв [They died without a fight. Catastrophes of Russian ships of the XVIII-XX centuries] (in Russian). Veche.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
redwing schreef op maandag 18 april 2022 @ 01:00:
Het schip klopt iig, maar of het photoshop of echt is kan ik iig niet zeggen. Het zijn echter wel de eerste foto's die echt plausibel zijn.
Dacht dat het slecht weer was?
Dit is kalme zee.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:22

TrekDr0p

QR niet scannen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rigpde5CPLyjT4Na4IAusGNAjKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XODdvKJeaKflvXA1uvh8tGwp.jpg?f=fotoalbum_large
Kwam dit plaatje tegen.
Wel bijzonder om te zien dat ook op het achterdek veel "roest" lijkt te zitten betekend dat er achter ook een vuur gebrand heeft?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 19:41
hoevenpe schreef op maandag 18 april 2022 @ 07:51:
[...]

Dit is kalme zee.
Toen de Russische MoD claimde dat het schip in zwaar weer ten onder was gegaan bleek al dat er geen zwaar weer was. Ja, aan de Russische zijde ja, in de politiek, het front en aan boord van het schip. Niet op zee. Tis tevens een fors schip, dus zelfs golven van een meter of meer maken normaliter niet veel indruk. Overigens kan het ook nog zijn dat het is gezonken toen het gesleept werd en het wel ruwe zee werd. Maar het ruwe-zee verhaal zou ook al zijn geweest tijdens de aanval zelf. Twee keer ruwe zee? Overigens: er zijn wel golven zichtbaar, wellicht is de zee ruwer dan we denken door de schaal van het schip?

Edit: de logica ontgaat meer mensen - er is in de weerberichten en nu op de foto's geen 'storm' te vinden:

Foto's zonder edits van het schijnbaar zinkende schip - lijkt vooralsnog te kloppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aN6aksw9azCwXKf3D9aZIKvDErs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZWcmpQmWR2RG9IRNGND1rSk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sReZo7PGBjU6GjcVIKIen5S11c8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/paRs5nvHOspLMgyr1TG0IkKx.png?f=user_large

Nog een uitgebreid draadje met analyse van de zichtbare schade aan het schip:

@TrekDr0p Ja, er lijkt achter een forse brand gewoed te hebben, zie ook de zwarte aanslag bij de opgang ongeveer 2/3 van voren. Of de roest overigens 'Russisch onderhoud' is kan natuurlijk ook.

Rondom Maruipol heeft Rusland gekozen voor een inname van de stad. Ondanks dat we al weken horen dat de strijd bijna gestreden is, zou het langzamerhand toch op z'n einde komen.

De kosten voor Rusland zijn echter enorm en de standvastigheid van Ukraine is bijzonder en inspirerend voor de rest van het land.

De Britse defensie zegt erover:

Op Twitter meldt iemand in contact te zijn met een van 'de laatste verdedigers' van Maruipol en die vat het goed samen:

Het is voor Rusland een benchmark: een stad innemen kost je de stad, de inwoners, je middelen en twee maanden vechten. En dit was dan nog een 'pro-Russische stad' waar je makkelijk kon bevoorraden omdat je de Krim al had ingenomen.

De Donbas - daar is het offensief van Rusland. Toch?

Want vooralsnog is het Ukraine die vaart maakt en terreinwinst boekt. Ten koste van veel Russisch materiaal. Gister is er blijkbaar een BTG voor 70% vernietigd, met tenminste 10 tanks die zijn vernietigd.

Er liggen echter diverse plaatsen onder vuur, zoals gebruikelijk met random beschietingen zodat ingenomen gebied in ieder geval niet meer bewoonbaar is. De logica hiervan ontgaat mij nog steeds, maar past wel in de Russiche doctrine van vermoorden en vernietigen.

En de 'bevrijde gebieden'? Daar gebeuren de typische Rusland-dingen:

Mannen worden verplicht te dienen voor het Russische leger en richting hun eigen landgenoten gestuurd. Geen idee hoe dit werkt en waarom dit uberhaupt werkt. Maargoed, er zijn er schijnbaar niet genoeg, want de leeftijdsgrens is variabel geworden:

In Kherson - ondanks dat er vlakbij gevochtend wordt in de gelijknamige provincie - wordt school omgebouwd door Russisch indoctrinatie centrum. Docenten worden 'opgeleid' om Russische propaganda te geven, de Russische taal is de enige geldige taal en zo gaat de 'Russificatie' zoals we het gewend zijn geraakt gewoon verder.

Ook berichten over verdwijnende mensen vinden daar plaats, het is een kwestie van tijd voor deze plaats weer in handen is van Ukraine en we Bucha-achtige taferelen gaan zien. Het was geen uitzondering, het is de norm.

Wat mij verder opvalt is de rommel die Russische soldaten achter laten overal waar ze geweest zijn. Niet alleen stelen en roven ze, maar alles wordt gesloopt. Het is een vreemd schouwspel als je deze school ziet, waar Russen een tijd hebben verbleven:

Dat het doel is om 'Ukraine' uit te wissen weten we, maar dat het er zo ongedisciplineerd en smerig aan toe gaat is gewoon bizar.

Tenslotte dan een update van Rip Rawlings, die verslag doet van de 'Dirty dozen' en ander nieuws uit het conflictgebied. Hij heeft er voor gekozen om ook positieve en hoopvolle verhalen te delen en ik sluit daar graag mee af op deze tweede Paasdag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXAY3vh5_5HTjQJSBhOLGMMTDZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHuNRsiAQ2YGMWKpuJyCMe8Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-04-2022 08:49 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dit is kalme zee.
Rond de tijd van de aanval, die in de nacht was voordat deze foto genomen kan zijn, was de wind ongeveer 30 km/u dat zeker geen slecht weer is. Bij het melden van het zinken had de Russische pers het over een storm die er toen ook niet was, weer een leugen om het verlies goed te praten.

Een groot beschadigd schip dat water maakt slepen is hoe dan ook een enorm moeilijke klus ook zonder storm. Goede kans dat Smit Tak na het zien van deze foto (een brandend schip met vele tonnen explosieven nog aan boord) vriendelijk bedankt had voor de klus.

edit: wat ook opvalt is dat de radar voor de S-300 vuurleiding recht naar achteren gericht is zoals in alle plaatjes in vredestijd genomen. Als die niet in gebruik was dan blijft er niet veel verdediging over. De korte afstands SAM (die ronde constructie naast de deuren van de hangar) is ook dicht. Allemaal tekenen van een compleet onverwachte aanval gevolgd door een redelijk ordelijke evacuatie met de grote kraan die de reddingsboot in het water tilt en de reddingsvlotten overboord.

https://www.globalsecurit...world/russia/top-dome.htm

[ Voor 27% gewijzigd door IJzerlijm op 18-04-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:42

Zewatanejo

Fine Thanks!

IJzerlijm schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:50:
[...]

Rond de tijd van de aanval, die in de nacht was voordat deze foto genomen kan zijn, was de wind ongeveer 30 km/u dat zeker geen slecht weer is. Bij het melden van het zinken had de Russische pers het over een storm die er toen ook niet was, weer een leugen om het verlies goed te praten.

Een groot beschadigd schip dat water maakt slepen is hoe dan ook een enorm moeilijke klus ook zonder storm. Goede kans dat Smit Tak na het zien van deze foto (een brandend schip met vele tonnen explosieven nog aan boord) vriendelijk bedankt had voor de klus.

edit: wat ook opvalt is dat de radar voor de S-300 vuurleiding recht naar achteren gericht is zoals in alle plaatjes in vredestijd genomen. Als die niet in gebruik was dan blijft er niet veel verdediging over. De korte afstands SAM (die ronde constructie naast de deuren van de hangar) is ook dicht. Allemaal tekenen van een compleet onverwachte aanval gevolgd door een redelijk ordelijke evacuatie met de grote kraan die de reddingsboot in het water tilt en de reddingsvlotten overboord.

https://www.globalsecurit...world/russia/top-dome.htm
Als het in de dagen er voor gestormd zou hebben dan was de zee zoals op de foto's niet zo vlak.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:45:
[...]
Foto's zonder edits van het schijnbaar zinkende schip - lijkt vooralsnog te kloppen:

[Embed]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedoel je dat sarcastisch?
Dat schip lijkt toch in de verste verte niet op de Moskva?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:16
TheekAzzaBreek schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:16:
[...]

dat is de moskva, duidelijk te herkennen aan de achterzijde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Prosac schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:17:
[...]

dat is de moskva, duidelijk te herkennen aan de achterzijde.
Ah ja, ik ziet het.
Ik had dat hele stuk voorschip gemist wat achter de rook zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheekAzzaBreek schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:16:
[...]

Nee zeker niet - het zou het echt zijn, je ziet alleen de typische lanceerbuizen aan de voorzijde niet. Deze werd al gedeeld, maar is met identificatiepunten erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8WwJxEh_U0m11_Xa5nWE8Xao1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWslfFRU4UcoHXPVmiVY93B4.jpg?f=fotoalbum_large

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over de situatie bij Izyum, hier de conclusie van het laatste draadje van vanochtend:

Oekraïne probeert de troepen bij Izyum af te sluiten van aanvoer, zoals bij Kyiv eerder, en ze zijn vrij succesvol. De grote vraag is hoe dit zich deze week gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:52
Als ik het zo lees, probeert Rusland toch weer Kherson in te nemen en zijn ze weer in de aanval.. Aanvallen zijn wel afgeslagen _/-\o_

Bron: https://www.nu.nl/spannin...son-binnen-te-vallen.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
nextware schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:02:
Als ik het zo lees, probeert Rusland toch weer Kherson in te nemen en zijn ze weer in de aanval.. Aanvallen zijn wel afgeslagen _/-\o_

Bron: https://www.nu.nl/spannin...son-binnen-te-vallen.html
Sorry maar ik vind nu zeker sinds deze oorlog geen geloofwaardige bron meer. Voornamelijk berichten vanuit russisch perspectief, totaal geen duiding, twee dagen later pas concrete feiten leveren. Plus de obligate “clickbait feitje nummer 688, en wel hierom”.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

CopyCatz schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:13:
[...]

Sorry maar ik vind nu zeker sinds deze oorlog geen geloofwaardige bron meer. Voornamelijk berichten vanuit russisch perspectief, totaal geen duiding, twee dagen later pas concrete feiten leveren. Plus de obligate “clickbait feitje nummer 688, en wel hierom”.
Gefeliciteerd, je hebt zojuist ongeveer de hele Nederlandse pers samengevat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:00
Na het zien van de foto van de Moskva geloof ik niet dat er maar +/- 50 bemanningsleden zijn gered. Alle reddingsboten aan de achterkant lijken van boord te zijn, daar kunnen meer dan 50 personen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:26:
Na het zien van de foto van de Moskva geloof ik niet dat er maar +/- 50 bemanningsleden zijn gered. Alle reddingsboten aan de achterkant lijken van boord te zijn, daar kunnen meer dan 50 personen in.
Het enige wat bekend is, is dat er minimaal 50 zijn gered.

Aangezien Rusland verder niks naar buiten brengt/bracht naast een ongeloofwaardige 0 verloren blijft het verder gissen?

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

dr.lowtune schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:23:
[...]

En alle verslagen van veldslagen meteen na de slag van de afgelopen 200 jaar. Een mengeling van waarheid, misverstanden, slechte vertalingen, propaganda en claims van mensen die niet in de buurt waren maar mee willen liften op de publiciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
Moet even aan de Titanic denken met de halflege bootjes. Op een gegeven moment moet je ook wel "lanceren" anders is het reddingsbootje ook stuk door de hitte.
Het zal wel een paar jaar duren voordat we concretere en betrouwbare cijfers gaan vernemen. Voorlopig hebben beide partijen die er zicht op kunnen hebben, geen enkele incentive om de waarheid te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:55
Is het wel eens bij je opgekomen dat er weliswaar hulzen op de foto's van de Moskva zichtbaar waren, maar dat het maar de vraag is of daar ook werkelijk opblaasbare reddingsvlotten in zaten? Dat kan je vanaf de buitenkant niet zien. Net zoals die parades met raketten op vrachtwagens. Lege metalen hulzen die de schijn moeten oproepen dat het echte raketten zijn terwijl de geoefend kijker ziet dat de sjorbanden waarmee de raketten vastzitten de huls licht indeuken. Of de reactive armor zakjes op de tanks waar geen armor in zit. Ik denk echt dat heel veel defensiebudget van de Russen gewoon naar de oligarchen is gegaan die vervolgens de schijn hebben doen ophouden dat al het aan de legerleiding getoonde materieel er 'prima uit ziet'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nu ook een korte video:

Achter de Moskva is een brandblusschip te zien:
[...]

Dit is kalme zee.
Als de Russen zeggen dat het regent kan je zeker zijn dat de zon schijnt ;)

[ Voor 92% gewijzigd door fsfikke op 18-04-2022 11:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat schip is begin van de nacht geraakt en de foto's zijn bij daglicht gemaakt Het is dus zeker een uurtje of 5 drijvende gebleven. Lijkt me inderdaad dat er genoeg bemanning heeft kunnen ontkomen die niet door de directe impact en de daarop ontploffende munitie gewond zijn geraakt
Aan de andere kant lijkt me de temperatuur van de zwarte zee rond deze tijd van het jaar geen tropisch zwemparadijs. Dus mocht je te water raken, grote kans dat je er dan ook geweest bent.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In het oosten schuiven de Russen weer een stukje door:
https://www.ukrinform.net...uhansk-region-haidai.html
Rondom Kreminna waren de laatste week idd redelijk veel gevechten.
Russian invaders have taken control of the town of Kreminna in the Luhansk region.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 18-04-2022 10:51 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

fsfikke schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:44:
Nu ook een korte video:
[Twitter]
[...]

Als de Russen zeggen dat het regent kan je zeker zijn dat de zon schijnt ;)
Matroos krijgt op zijn donder omdat dit natuurlijk niet gefilmd mocht worden.
Verder dus duidelijk minimaal 2 reddingsschepen dicht bij om opvarenden te redden de ochtend erna.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TrekDr0p schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:30:
[Afbeelding]
Kwam dit plaatje tegen.
Wel bijzonder om te zien dat ook op het achterdek veel "roest" lijkt te zitten betekend dat er achter ook een vuur gebrand heeft?
Je bedoelt toch niet het roestkleurige dek? Dat dek is gewoon rood geschilderd.

https://navalpost.com/why...cks-of-russian-ships-red/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11
Caelorum schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:36:
[...]

Moet even aan de Titanic denken met de halflege bootjes. Op een gegeven moment moet je ook wel "lanceren" anders is het reddingsbootje ook stuk door de hitte.
Het zal wel een paar jaar duren voordat we concretere en betrouwbare cijfers gaan vernemen. Voorlopig hebben beide partijen die er zicht op kunnen hebben, geen enkele incentive om de waarheid te spreken.
Je kan het niet vergelijken met de Titanic. Ten eerste leefde men in de veronderstelling dat het ding onzinkbaar was, dus er zaten wel wat reddingsboten op maar lang niet genoeg voor iedereen. Daarnaast was het een ongeorganiseerd zooitje waarbij het "vrouwen en kinderen eerst" was en de derde klasse fijn mocht verzuipen want die konden echt niet bij de boten komen.

Daarna werden de eisen verhoogd en moest er genoeg reddingsmateriaal zijn. We hebben het hier ook over een schip met een getrainde bemanning en niet een cruise liner met een paar 1000 passagiers.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Yaksa schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:40:
Is het wel eens bij je opgekomen dat er weliswaar hulzen op de foto's van de Moskva zichtbaar waren, maar dat het maar de vraag is of daar ook werkelijk opblaasbare reddingsvlotten in zaten?
Dat zou kunnen. Maar in geval van reddingsboten lijkt mij dat wel vreemd om daar op te bezuinigen. Dat moet je als kapitein toch ook niet willen? Alleen al voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bij de NOS lijkt men er ook van overtuigd dat het om de Moskva gaat.

Zie liveblog;
https://nos.nl/liveblog/2...oden-bij-raketaanval-lviv

Dat ding ziet er bijzonder beroerd uit.
Ligt ook extreem diep, dus blijkbaar vol water. Een binnenbrandje doet zoiets niet.

Ook al waren het geen raketten, hebben ze flink lopen stuntelen.

Er schijnen wat coördinaten gedeeld te zijn. Mochten die waar zijn, viel het mij op dat er redelijk vlakbij een klein eilandje ligt.
Mooie ambush locatie?

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
fsfikke schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:44:
Wij helpen de Russen graag verder handel te bedrijven?
[Twitter]
Even onder de tweet lezen, daar staat vaak duidende informatie:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 15:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

TheBrut3 schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:00:
[...]

Dat zou kunnen. Maar in geval van reddingsboten lijkt mij dat wel vreemd om daar op te bezuinigen. Dat moet je als kapitein toch ook niet willen? Alleen al voor jezelf.
Tsja dat is corruptie... Dus dat zou maar eens kunnen. Alles wat verkocht kan worden verkopen ze. En het voetvolk mag rantsoenen eten die al jaren over de datum zijn.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
asing schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:56:
[...]
Je kan het niet vergelijken met de Titanic. [...]
Nee duh, ik geef alleen maar aan dat er meerdere redenen zijn waarom je wel genoeg reddingsboten kan hebben, maar nog steeds niet iedereen kan redden. Zomaar een greep:
1) ongedisciplineerd, ongetraind personeel en dus te vroeg gelamceerd
2) bang personeel en dus te vroeg te water gegaan
3) niet kunnen bereiken van de reddingsboten
4) niet volledig gevuld te water gaan, omdat bijv. vlammen te dichtbij komen en anders de reddingsboot sowieso kapot gaat.

De eerste drie lijkt me niet van toepassing (al weet je dat me die eerste twee niet met Rusland) en de laatste zou best kunnen voor sommige van die boten.

Verder is het gewoon afwachten hoeveel overlevenden er zijn. Ik durf er in ieder geval niets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
CopyCatz schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:13:
[...]

Als het in UA nu zo is dat men pas na 48 uur strategische militaire feiten kan delen (bewijs als videos) dan lijkt het mij juist een goed teken dat pers twee dagen "achterloopt" en niets zegen over betrouwbaarheid, itt andere "bronnen" die ruim voor de 48 deadline al met dingen komen. Maar goed das mijn imho :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:29
18 April update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syaan2FNWc4v6RWUxxbaEXIYDDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTVqotcHb5jncGw3J2g2CZxY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67ZKwFIFBdn0-8WaRm0Dtm9iQmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaWw7LHSyfuNYG83ZzMzAgkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 13:47

Yucon

*broem*

B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:03:
Bij de NOS lijkt men er ook van overtuigd dat het om de Moskva gaat.

Zie liveblog;

Dat ding ziet er bijzonder beroerd uit.
Ligt ook extreem diep, dus blijkbaar vol water. Een binnenbrandje doet zoiets niet.

Ook al waren het geen raketten, hebben ze flink lopen stuntelen.

Er schijnen wat coördinaten gedeeld te zijn. Mochten die waar zijn, viel het mij op dat er redelijk vlakbij een klein eilandje ligt.
Mooie ambush locatie?
Aan dat artikel van de NOS zou ik even wat minder waarde hechten. Het ding is er ook al gepromoveerd tot 'slagschip'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:15:
[...]

Aan dat artikel van de NOS zou ik even wat minder waarde hechten. Het ding is er ook al gepromoveerd tot 'slagschip'
Ik zie de term "slagschip" nergens terugkomen.

Wel "vlaggenschip"
https://nos.nl/artikel/24...es-oekraine-claimt-aanval

Ook met Google search kom ik nergens met geforceerd zoeken op het woord "slagschip" icm Moskva.

[ Voor 10% gewijzigd door B_FORCE op 18-04-2022 11:25 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:22:
[...]

Ik zie de term "slagschip" nergens terugkomen.

Wel "vlaggenschip"
https://nos.nl/artikel/24...es-oekraine-claimt-aanval

Ook met Google search kom ik nergens met geforceerd zoeken op het woord "slagschip" icm Moskva.
Er staat letterlijk:
Op sociale media zijn de eerste beelden opgedoken van het zinkende slagschip Moskva.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 18-04-2022 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:02

Winkiller

De Mopperpot

Yucon schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:15:
[...]

Ach het ding had veel vuurkracht, net als Battlestar Galactica, gewoon een algemene term die iedereen begrijpt. Maar wat ik niet goed begrijp is waarom Poetin heel veel woonwijken in puin laat schieten. Volgens mij is hij niet uit op het zogenaamde nazisme in de Oekraïne maar het destabiliseren van het gehele Westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Oh right. Je hebt gelijk. Dat stukje had ik zelf wat minder aandacht aan gegeven.

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

dr.lowtune schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:23:
[...]

Ik vind het ook opvallend dat de NOS zeer voorzichtig is in het brengen van de feiten en meer geneigd is de Russische bronnen óók serieus te nemen terwijl wij hier ons meer op open source concentreren.

Ik denk ook wel dat dat een bewuste redactionele beslissing is. Beide kanten van het verhaal meenemen (ook al blijken de Russen veel erger te verdraaien dan de Oekraïners) en zeker ook waken van een te positieve afspiegeling van de stand van zaken. Wanneer wij het hier mis hebben is het maar een groepje anonieme discussieerders, de NOS wordt er door vooral rechts (en links) Nederland steeds keihard op afgerekend.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

pro_6or schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:38:
[...]

Ik vind het ook opvallend dat de NOS zeer voorzichtig is in het brengen van de feiten en meer geneigd is de Russische bronnen óók serieus te nemen terwijl wij hier ons meer op open source concentreren.

Ik denk ook wel dat dat een bewuste redactionele beslissing is. Beide kanten van het verhaal meenemen (ook al blijken de Russen veel erger te verdraaien dan de Oekraïners) en zeker ook waken van een te positieve afspiegeling van de stand van zaken. Wanneer wij het hier mis hebben is het maar een groepje anonieme discussieerders, de NOS wordt er door vooral rechts (en links) Nederland steeds keihard op afgerekend.
En daar mag je ze ook keihard op afrekenen. Volgens mij gaat er best veel geld naar de NOS en daar mag je toch goede journalistiek voor verwachten.

Ik denk dat ze de bewezen foute uitspraak “de waarheid ligt in het midden “ nog steeds gebruiken….best stuitend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
Ik denk ook wel dat dat een bewuste redactionele beslissing is. Beide kanten van het verhaal meenemen (ook al blijken de Russen veel erger te verdraaien dan de Oekraïners)
Ik vind het juist een gevaarlijke keuze. Steeds meer mensen die het als waarheid gaan zien en die met de opmerkingen komen "het heeft 2 kanten", ook al is de Russische kant inmiddels al aangetoonde propaganda.
Zoals de NOS afgelopen week in het nieuws had dat Marioepol was gevallen. Mensen hier doen vaak nog de moeite om wat onderscheid te maken, maar de simpele Harrie die om 18:00 of 20:00 alleen even het nieuws kijkt doet dat waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
dr.lowtune schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:43:
[...]

En daar mag je ze ook keihard op afrekenen. Volgens mij gaat er best veel geld naar de NOS en daar mag je toch goede journalistiek voor verwachten.

Ik denk dat ze de bewezen foute uitspraak “de waarheid ligt in het midden “ nog steeds gebruiken….best stuitend.
Zonder 100% glashard bewijs ligt de waarheid per definitie toch in het midden?

Evt kun je in waarschijnlijkheden denken, maar aangezien het merendeel van de lezers zwart/wit denkers zijn, moet je daar voorzichtig mee omgaan.

Eenmaal een nieuwsbericht geplaatst is de schade al gemaakt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TheBrut3 schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:45:
[...]

Ik vind het juist een gevaarlijke keuze. Steeds meer mensen die het als waarheid gaan zien en die met de opmerkingen komen "het heeft 2 kanten", ook al is de Russische kant inmiddels al aangetoonde propaganda.
Zoals de NOS afgelopen week in het nieuws had dat Marioepol was gevallen. Mensen hier doen vaak nog de moeite om wat onderscheid te maken, maar de simpele Harrie die om 18:00 of 20:00 alleen even het nieuws kijkt doet dat waarschijnlijk niet.
Heb je daar toevallig een link van?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Winkiller schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:35:
[...]

Maar wat ik niet goed begrijp is waarom Poetin heel veel woonwijken in puin laat schieten. Volgens mij is hij niet uit op het zogenaamde nazisme in de Oekraïne maar het destabiliseren van het gehele Westen.
Nazisme is voor Putin gewoon een ander woord voor Oekraiens nationalisme en de Oekraiense wens om onafhankelijk van Rusland te zijn. Zoek er niet meer achter.
En ja, ik heb me wel vaker afgevraagd of één van de doelen van de oorlog niet is om Europa te destabiliseren door een vluchtelingenstroom deze kant op te sturen, aangezien dat tijdens de Syrische burgeroorlog exact dat effect had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:06
[...]

Dit is kalme zee.
Dat waren inderdaad de eerste berichten, maar volgens het weerbericht was het echter nogal mild weer. Op zich zou je dan wel wat meer golven verwachten (1 tot een paar meter) , maar geen enorme storm. Het kan dus later op de dag best meevallen.

[removed]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:49:
[...]

Zonder 100% glashard bewijs ligt de waarheid per definitie toch in het midden?

Evt kun je in waarschijnlijkheden denken, maar aangezien het merendeel van de lezers zwart/wit denkers zijn, moet je daar voorzichtig mee omgaan.

Eenmaal een nieuwsbericht geplaatst is de schade al gemaakt.
De waarheid ligt zelden in het midden. Het is een uitspraak gebaseerd op luiheid om je te ontslaan van je verantwoordelijkheid om uit te zoeken hoe het echt zit. Zeker in een oorlog, met propaganda en fog of war, dien je als medium uit te zoeken hoe het echt zit, met bewijzen. En dus niet, "partij X claimt zus, partij Y claimt zo, dus is het onmogelijk te weten wat waar is". Ik ben een groot fan van de welbekende quote:
If someone says it's raining, and another person says it's dry, it's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:54:
[...]

Nazisme is voor Putin gewoon een ander woord voor Oekraiens nationalisme en de Oekraiense wens om onafhankelijk van Rusland te zijn. Zoek er niet meer achter.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet wat Poetin bedoeld met zijn Nazisme in de Oekraïne.
downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:54:
[...]
En ja, ik heb me wel vaker afgevraagd of één van de doelen van de oorlog niet is om Europa te destabiliseren door een vluchtelingenstroom deze kant op te sturen, aangezien dat tijdens de Syrische burgeroorlog exact dat effect had.
Niet eens die vluchtelingenstroom, Poetin zoekt in mijn gedachte steeds naar wegen of oorzaken om WOIII te starten en dan wel zo dat hij niet de schuld krijgt van het veroorzaken terwijl dit mogelijk wel zijn doel is. Het lijkt wel of hij de boel heel fanatiek aan het ondermijnen is, eigenlijk precies wat Willem Engel of Baudet doen maar dan met enorme gevolgen. Eigenlijk schrik ik zelf van deze gedachten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Winkiller schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:05:
[...]
Niet eens die vluchtelingenstroom, Poetin zoekt in mijn gedachte steeds naar wegen of oorzaken om WOIII te starten en dan wel zo dat hij niet de schuld krijgt van het veroorzaken terwijl dit mogelijk wel zijn doel is. Het lijkt wel of hij de boel heel fanatiek aan het ondermijnen is, eigenlijk precies wat Willem Engel of Baudet doet maar dan met enorme gevolgen. Eigenlijk schrik ik zelf van deze gedachten.
Een Baudet/Le pen doet dat (mede) omdat ze door putin gesponsord worden.

Het kapot schieten van de woonwijken is deel van zijn ‘Russkiy Mir’.
Vooraf beoefend in Grozny en Syrië, met het doel de wil van de verdedigers te breken.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 18-04-2022 12:30 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:53:
Heb je daar toevallig een link van?
Nee, het was een item op het NOS journaal. Ik ga niet alle items onthouden en welke dag ze het daar over hebben gehad. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

YakuzA schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:09:
[...]

Oh vertel eens ? met name Baudet....voor Le Pen hebben ze al iets verzonnen om haar ongeloofwaardig te maken, terecht overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
[...]

Precies, en daarom moet ook voor ons het uiteenvallen van Rusland top prioriteit hebben. Helaas heeft onze regering andere prioriteiten blijkbaar (zou fijn zijn als we wisten wat..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
RoD schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:00:
De waarheid ligt zelden in het midden. Het is een uitspraak gebaseerd op luiheid om je te ontslaan van je verantwoordelijkheid om uit te zoeken hoe het echt zit.
Echt onafhankelijk uitzoeken hoe het zit is praktisch onmogelijk, vermoed dat de Russen zelf dat niet eens weten

De waarheid zal ergens tussen de twee officiële standpunten inzitten, hoe dicht dat bij het 'midden' is hangt van de situatie af. De Russen zijn notoire leugenaars maar ook Oekraïne blaast voor het eigen moreel (begrijpelijk) de cijfers op.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Winkiller schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:10:
[...]

Oh vertel eens ? met name Baudet....voor Le Pen hebben ze al iets verzonnen om haar ongeloofwaardig te maken, terecht overigens.
Zie het andere topic over de verhoudingen en de Zembla reportage van een paar jaar geleden en de daarop ingaande discussies.
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Verder daarop ingaan is ook meer iets voor in het andere topic.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 18-04-2022 12:17 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Winkiller schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:05:
[...]

Niet eens die vluchtelingenstroom, Poetin zoekt in mijn gedachte steeds naar wegen of oorzaken om WOIII te starten en dan wel zo dat hij niet de schuld krijgt van het veroorzaken terwijl dit mogelijk wel zijn doel is. Het lijkt wel of hij de boel heel fanatiek aan het ondermijnen is, eigenlijk precies wat Willem Engel of Baudet doet maar dan met enorme gevolgen. Eigenlijk schrik ik zelf van deze gedachten.
Zijn doel is niet WO3. Zijn doel is om de westerse wereld, met name EU, NATO en de VS te verdelen en uit elkaar te spelen. Als dat lukt blijft Rusland als enige machtsfactor over. Verdeel en heers dus. Maar pure provocatie is wel een onderdeel van de toolbox om dat te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter: https://twitter.com/Owl__Echo/status/1515869729893720064]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQlzezvVUAAN31K?format=png&name=small

Veel mensen missen de aanwijzingen betreft de brand die binnen gewoed heeft, bijvoorbeeld dat zwarte spul aan de buitenkant ..

Trouwens:
Dat de reddingsbootjes missen, sure die dingen hoeven maar elk 3 jaar ofzo gekeurd te worden, als je ze 1x aanschaft en dan 30 jaar laat zitten dan denk dat de kans dat ze nog nuttig zijn redelijk klein zijn Maar wie ben ik.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TheBrut3 schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb er geen waardeoordeel aan verbonden. Alleen de keuze zoals deze volgens mij is gemaakt afgeschilderd.

Een moeilijke keuze. Ik kijkgraag hier, voor het redactionele werk dat we met zijn alleen beoordelen/doen. De officiële omroepen moeten natuurlijk meer slagen om de arm houden, higher level rapporteren.

Ik vind het moeilijk om er een oordeel over te geven.

Overigens, bij 1vandaag zijn al wel een aantal steengoede items gemaakt. Het zijn de journaals die me af en toe bevreemden.

[ Voor 6% gewijzigd door pro_6or op 18-04-2022 12:28 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:20:
[...]

Zijn doel is niet WO3. Zijn doel is om de westerse wereld, met name EU, NATO en de VS te verdelen en uit elkaar te spelen. Als dat lukt blijft Rusland als enige machtsfactor over. Verdeel en heers dus. Maar pure provocatie is wel een onderdeel van de toolbox om dat te bereiken.
Niet zozeer als enige, maar wel als meer gelijkwaardigere, liefst Idd machtigere. Hij voelt het als een vernedering dat ze dat nu niet zijn. Terug naar het Warschau pact, maar dan door/onder keizer Putin.

Ruslands invloed is toch vooral haar gas/olie. Oekraïne heeft daar ook reserves van en die moet en zal hij er bij hebben om Europa enigszins in zijn macht te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door pro_6or op 18-04-2022 12:26 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
pro_6or schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:23:
[...]

Ik heb er geen waardeoordeel aan verbonden. Alleen de keuze zoals deze volgens mij is gemaakt afgeschilderd.

Een moeilijke keuze. Ik kijkgraag hier, voor het redactionele werk dat we met zijn alleen beoordelen/doen. De officiële omroepen moeten natuurlijk meer slagen om de arm houden, higher level rapporteren.

Ik vind het moeilijk om er een oordeel over te geven.
Volgens mij moet iedereen incl de nieuwsmedia en redacties daarin gaan nadenken hoe je om gaat met gefabriceerde informatie. We hebben dit heel lang onder de noemer 'andere mening', 'de andere kant' en dat soort termen toegelaten en nu zit je met een berg mensen die de fictieve informatie liever als realiteit zien dan de realiteit zelf. En de groep die in 'je weet het tegenwoordig toch niet meer' hangt is ook groeiende.

Begint deels wel met zelf nadenken, weten hoe je waarheidsvinding doet en vertrouwen hebben in expertise, wetenschap en journalistiek. Niet voor niets dat propagandisten die als eerste op de korrel nemen.

Toch beetje onverwacht die beelden van de gezonken kruiser. Was dus wel veel hulp ter plaatsen, ze hadden alle tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

NiGeLaToR schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:28:
[...]

Volgens mij moet iedereen incl de nieuwsmedia en redacties daarin gaan nadenken hoe je om gaat met gefabriceerde informatie. We hebben dit heel lang onder de noemer 'andere mening', 'de andere kant' en dat soort termen toegelaten en nu zit je met een berg mensen die de fictieve informatie liever als realiteit zien dan de realiteit zelf. En de groep die in 'je weet het tegenwoordig toch niet meer' hangt is ook groeiende.

Begint deels wel met zelf nadenken, weten hoe je waarheidsvinding doet en vertrouwen hebben in expertise, wetenschap en journalistiek. Niet voor niets dat propagandisten die als eerste op de korrel nemen.

Toch beetje onverwacht die beelden van de gezonken kruiser. Was dus wel veel hulp ter plaatsen, ze hadden alle tijd.
Ik denk dat ook wel meespeelt dat ze als de dood zijn (opdracht uit de politiek) om rechts Nederland (nog meer) tegen zich in het harnas te jagen. Proberen voeding voor dat soort gedachtengoed tegen te gaan.

Afwegen is altijd moeilijk. Zelfs als de afweging wél totaal oprecht zou worden gemaakt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:20:
[Twitter]
[Afbeelding]

Veel mensen missen de aanwijzingen betreft de brand die binnen gewoed heeft, bijvoorbeeld dat zwarte spul aan de buitenkant ..

Trouwens:
Dat de reddingsbootjes missen, sure die dingen hoeven maar elk 3 jaar ofzo gekeurd te worden, als je ze 1x aanschaft en dan 30 jaar laat zitten dan denk dat de kans dat ze nog nuttig zijn redelijk klein zijn Maar wie ben ik.
Een echte Russische goedkeuring gebeurt natuurlijk met 100$ (of veelvoud) in een envelop ;)

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

hoevenpe schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:15:
[...]

Echt onafhankelijk uitzoeken hoe het zit is praktisch onmogelijk, vermoed dat de Russen zelf dat niet eens weten

De waarheid zal ergens tussen de twee officiële standpunten inzitten, hoe dicht dat bij het 'midden' is hangt van de situatie af. De Russen zijn notoire leugenaars maar ook Oekraïne blaast voor het eigen moreel (begrijpelijk) de cijfers op.
Dat is te makkelijk gedacht. Van Rusland weten we dat hun publicaties het doel hebben om verdeeldheid en verwarring te zaaien, om daar je referentiekader op te baseren - al is het maar de helft - lijkt me hoogst onverstandig. Daar komt bij dat Oekraïne juist baat heeft bij nauwkeurige verslaggeving omdat ze afhankelijk is van leveringen van buitenaf. Als ze de indruk wekken dat ze minder moeite hebben dan daadwerkelijk het geval is, krijgen ze niet de spullen die ze nodig hebben.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik krijg steeds meer het volgende gevoel.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQiichxXwAw2OyH?format=jpg&name=small
NiGeLaToR schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:28:
[...]

Als we ook even zelf checken wat gepost is, scheelt veel dubbel post van informatie ;) hierdoor heb je wellicht ook wat andere meuk gemist ..

Heel die Moskva is mij betreft ondergeschikt dan wat er in de omgeving Izyum / Kharkiv momenteel gebeurt .. naar verluid worden 22 BTG's naar de Filistijnen geholpen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Het kapot schieten van de woonwijken is deel van zijn ‘Russkiy Mir’.
Oh boy, nazisme ten top dit, toch ?
downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:20:
[...]

Ja als bovenstaand ontspoord is het ook goed mis, hopen dat de leiders geen oogkleppen op hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:39:
[Afbeelding]
Dat gevoel heb ik al sinds deze oorlog begon. Putins ego heeft de overhand genomen en hij heeft vanaf het begin openlijk verantwoordelijkheid voor de oorlog genomen. Dat maakt het heel moeilijk om er nog uit te komen zonder grote schade voor hem persoonlijk. De Krim speelden ze veel slimmer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/fdc4cfd35c0750a24accf2159412e17f1198152f/?url=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FFQlzezvVUAAN31K%3Fformat%3Dpng%26name%3Dsmall

Afbeeldingslocatie: https://rutair.com/wp-content/uploads/2022/04/Moskva-file-image-russian-navy-port-side-1536x782.jpg

De oplettende kijker ziet dat de 10 tonnetjes met reddingsboten naast de hangaar voor de heli inmiddels ingezet zijn.

De rest van de tonnetjes aan de bakboord kant is niet te zien op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:46:
[...]

Dat gevoel heb ik al sinds deze oorlog begon. Putins ego heeft de overhand genomen en hij heeft vanaf het begin openlijk verantwoordelijkheid voor de oorlog genomen. Dat maakt het heel moeilijk om er nog uit te komen zonder grote schade voor hem persoonlijk. De Krim speelden ze veel slimmer.
Keerzijde is dat de weg terug voor Rusland ook “relatief eenvoudig “ kan zijn: Poetin onder de spreekwoordelijke bus gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 16:54
[Afbeelding]

[...]

Heel die Moskva is mij betreft ondergeschikt dan wat er in de omgeving Izyum / Kharkiv momenteel gebeurt .. naar verluid worden 22 BTG's naar de Filistijnen geholpen
Is informatie hierover ergens goed te volgen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Èr is een simpele journalistiek regel: één bron is geen bron.

Met dat in het achterhoofd zijn er niet zo veel 'feiten' te melden als dit topic suggereert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Er dreigen een aantal BTG’s ingesloten te worden.
Naar de filistijnen helpen is nog wat voorbarig op dit moment.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

praliwi schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:56:
[...]

Is informatie hierover ergens goed te volgen?
Lastig, net als bij Kyiv destijds. De gebruikelijke Twitter kanalen. Map websites. Maar weten hoe dat verloopt terwijl het aan de gang is is lastig. Het feit dát Oekraïne in de aanval is zegt veel.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:46:
[...]

Was lichtelijk sarcastisch bedoelt ;)

Want laten we wel wezen sanctie pakket 6 is al in de maak .. ik zou verwachten dat de strop dicht getrokken zou zijn en de hendel overgehaald.

ik vraag me af hoelang het duurt voordat Ikea/McDonalds enzv terugkeert want de Politici vertrouw ik dat betreft zo ver als ik ze kan gooien .. gezien er nog steeds een flow is van goederen

Dat maakt deze zeer intressant (lange zit though) maar als je de eerste 15 word snel duidelijk hoe en wat

to be honest zoveel gebeurt er dat ik deze nog niet af heb kunnen kijken

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:33
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:08:
Want laten we wel wezen sanctie pakket 6 is al in de maak ..
Dit zou ik graag wel eens iets verder uitgezet willen worden. Waarom 6 pakketten? Was het eerst niet erg genoeg? Wat is er nu gebeurd dat we verder gaan? Hebben ze sancties in reserve gehouden? Waarom? Is het nu erg genoeg om de sancties zo ver door te voren als we kunnen? (De gas stroomt nog, dus blijkbaar niet) wanneer is het wel erg genoeg? Of gaan we nooit zo ver als we kunnen?

Waarom worden de sancties zo langzaam stapsgewijs ingevoerd, hoe veel meer is er nog te gaan?
Is het misschien gewoon een moeilijke zaak om alle mensen die er bij betrokken zijn te vinden en is het daarom langzaam? Of is het langzaam om politieke redenen om ruimte voor terugtocht te geven?

Ik vind de sancties het moeilijkste in te schatten, economie is mijn gebied niet, en ik snap niet goed wat het echte doel is, hoe erg het werkt, en hoe ver men nog kan gaan.

Iemand wat meer inzicht? Werkt het überhaupt al? Ik hoor de 4 Mei datum (YouTube: Let's talk about an update on Russia's economy....) als interessant datum, maar voor mij lijkt het alsof het voor heel veel mensen onduidelijk is wat die sancties nu echt doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Semyon op 18-04-2022 13:15 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
RoD schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:00:
[...]

De waarheid ligt zelden in het midden. Het is een uitspraak gebaseerd op luiheid om je te ontslaan van je verantwoordelijkheid om uit te zoeken hoe het echt zit. Zeker in een oorlog, met propaganda en fog of war, dien je als medium uit te zoeken hoe het echt zit, met bewijzen. En dus niet, "partij X claimt zus, partij Y claimt zo, dus is het onmogelijk te weten wat waar is". Ik ben een groot fan van de welbekende quote:

[...]
Raar citaat, ik nodig je uit om eens in wetenschappelijke onderzoeken en statistiek te verdiepen. Spijtig dat duimpjes naar beneden niet een ding is (talking about bias). Het laat namelijk duidelijk zien dat je niet begrijpt wanneer gezegd wordt dat de waarheid in het midden ligt. From a science point of view!! (Extreem belangrijke nuance!!)

De over grote en extreem duidelijke denkfout die er gemaakt wordt is het perspectief. Daarmee bedoel ik dat woord vrij letterlijk.

Het gaat er namelijk niet om wat er gebeurt is maar hoe je als buitenstaander kunt voorspellen wat er gebeurt is. In dit geval was je er niet bij, dus zul je een waarschijnlijkheidsanalyse moeten doen.

Doormiddel van statistiek en bekijken van samples kun je daar een uitspraak over doen. Standaard deviatie heet dat. (Er zijn andere methoden).

Dus technisch gezien kan een uitkomst wel degelijk in het midden liggen. Nu is een sample van twee totaal kansloos (wordt ook nooit geaccepteerd). Minimale sample waarde is doorgaans vijf.

Dat heeft absoluut niets maar dan ook helemaal niets met luiheid te maken maar met wiskunde, fysica en statistiek.

Nogmaals dwaze uitspraak van iemand die overduidelijk niet snapt hoe een waarschijnlijkheidsanalyse gedaan wordt.

Hoop zulke dingen ook niet meer terug te zien in een objectieve discussie.

Mocht hier niks van geloven, bel een willekeurige universiteit of desnoods het NMI op. Zij zullen met exact hetzelfde verhaal komen. Bij een verdere reactie hierop verwacht ik ook dat dat gedaan is. Of tenminste de moeite wordt genomen om dit soort analyses te begrijpen.

En voir de wijsneuzen hier. Dit is letterlijk al 15 jaar mijn werk, vakgebied (en was mijn studie).
Realiseer je dus even dat je hier met een expert praat. (Ja die zijn er op tweakers).

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Hoeveel tanks heeft Rusland nu echt (metname in reserve, operationeel gaat hij niet echt op in)

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:58:
[...]

Zou me werkelijk verbazen als de Russen dit kunnen verhinderen .. de trend imho is dat UA redelijk een aanval inzet ook afmaakt oftewel 1 kant op gaan --> vooruit en slopen die hap

Wat er overblijft is in elk geval niet "bruikbaar" meer in de oorlog, of dat POW of dood betekend dat ligt meer aan de Russen zelf .

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Semyon schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:13:
[...]

Dit zou ik graag wel eens iets verder uitgezet willen worden. Waarom 6 pakketten? Was het eerst niet erg genoeg? Wat is er nu gebeurd dat we verder gaan? Hebben ze sancties in reserve gehouden? Waarom? Is het nu erg genoeg om de sancties zo ver door te voren als we kunnen? (De gas stroomt nog, dus blijkbaar niet) wanneer is het wel erg genoeg? Of gaan we nooit zo ver als we kunnen?

Waarom worden de sancties zo langzaam stapsgewijs ingevoerd, hoe veel meer is er nog te gaan?
Is het misschien gewoon een moeilijke zaak om alle mensen die er bij betrokken zijn te vinden en is het daarom langzaam? Of is het langzaam om politieke redenen om ruimte voor terugtocht te geven?

Ik vind de sancties het moeilijkste in te schatten, economie is mijn gebied niet, en ik snap niet goed wat het echte doel is, hoe erg het werkt, en hoe ver men nog kan gaan.

Iemand wat meer inzicht? Werkt het überhaupt al? Ik hoor de 4 Mei datum (YouTube: Let's talk about an update on Russia's economy....) als interessant datum, maar voor mij lijkt het alsof het voor heel veel mensen onduidelijk is wat die sancties nu echt doen.
Sancties zijn een drukmiddel om te trachten verdere escalatie te voorkomen. Indien Rusland verder escaleert dan wil je een additionele sanctie kunnen toepassen. Vandaar dat de sancties in verschillende stappen gaan.

Of het echt goed werkt laat ik even in het midden. Er is zeker een effect maar resultaten zijn vaak erg traag indien ze er al zijn.

Ook nu is nog niet alles gesanctioneerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Semyon schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:13:
[...]

Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden dit lijkt me de locatie dan voor je :) + wat @Indoubt zegt

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 17:47
YakuzA schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:58:
[...]

Als het nieuws klopt, dan worden er idd een heel aantal ingesloten. Er wordt/werd (want nieuws is ondertussen 4-5 uur oud) gevochten bij Staroverivka. En laat dat nou net ten noorden van Izium zijn.

https://liveuamap.com/?zoom=11&ll=49.68857,37.42777

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:15:
Hoeveel tanks heeft Rusland nu echt (metname in reserve, operationeel gaat hij niet echt op in)

[Embed: How Many Tanks Does Russia Really Have? And Where Are They?]
algemeen gezegd, maar er is vandaag wel veel repost van zaken die al aangekaart zijn, zou wellicht tof zijn als we zelf ook aanhaken op dergelijke bevindingen of intressante(re) vraagstukken die je dan hebt.

Ff in het topic zoeken en dan de persoon quoten scheelt discussies van voor af aan te herkauwen en kan je door met verdere analyses/inzichten .. toch ?

Want inderdaad operationeel ingezet is is best een puntje ! <-- maar je kan zeggen 1/3de is al gesloopt :) en de roofbouw op wat resteert is best wel bijzonder ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:15:
[...]

Raar citaat, ik nodig je uit om eens in wetenschappelijke onderzoeken en statistiek te verdiepen. Spijtig dat duimpjes naar beneden niet een ding is (talking about bias). Het laat namelijk duidelijk zien dat je niet begrijpt wanneer gezegd wordt dat de waarheid in het midden ligt. From a science point of view!! (Extreem belangrijke nuance!!)

De over grote en extreem duidelijke denkfout die er gemaakt wordt is het perspectief. Daarmee bedoel ik dat woord vrij letterlijk.

Het gaat er namelijk niet om wat er gebeurt is maar hoe je als buitenstaander kunt voorspellen wat er gebeurt is. In dit geval was je er niet bij, dus zul je een waarschijnlijkheidsanalyse moeten doen.

Doormiddel van statistiek en bekijken van samples kun je daar een uitspraak over doen. Standaard deviatie heet dat. (Er zijn andere methoden).

Dus technisch gezien kan een uitkomst wel degelijk in het midden liggen. Nu is een sample van twee totaal kansloos (wordt ook nooit geaccepteerd). Minimale sample waarde is doorgaans vijf.

Dat heeft absoluut niets maar dan ook helemaal niets met luiheid te maken maar met wiskunde, fysica en statistiek.

Nogmaals dwaze uitspraak van iemand die overduidelijk niet snapt hoe een waarschijnlijkheidsanalyse gedaan wordt.

Hoop zulke dingen ook niet meer terug te zien in een objectieve discussie.

Mocht hier niks van geloven, bel een willekeurige universiteit of desnoods het NMI op. Zij zullen met exact hetzelfde verhaal komen. Bij een verdere reactie hierop verwacht ik ook dat dat gedaan is. Of tenminste de moeite wordt genomen om dit soort analyses te begrijpen.

En voir de wijsneuzen hier. Dit is letterlijk al 15 jaar mijn werk, vakgebied (en was mijn studie).
Realiseer je dus even dat je hier met een expert praat. (Ja die zijn er op tweakers).
Bewijs door middel van intimidatie is een bijzonder zwak argument die al helemaal niet thuis hoort in een objectieve discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:30:
[...]

Bewijs door middel van intimidatie is een bijzonder zwak argument die al helemaal niet thuis hoort in een objectieve discussie.
Intimidatie? Beetje respectloos om zo'n woord zomaar te gaan gebruiken.

Überhaupt iets gelezen en begrepen van het hele verhaal?
Of gaat het nu op de emotionele boeg?
Over drogredeneringen gesproken.

Ik hoor graag argumentatie op inhoud. Als het om waarschijnlijkheidsanalyse gaat, vertikt men dat te doen (ook in andere topics).

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 18-04-2022 13:34 ]

One World Concepts

Acties:
  • +11 Henk 'm!

Verwijderd

B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:32:
[...]

Intimidatie? Beetje respectloos om zo'n woord zomaar te gaan gebruiken.

Überhaupt iets gelezen en begrepen van het hele verhaal?
Of gaat het nu op de emotionele boeg?
Over drogredeneringen gesproken.

Ik hoor graag graag argumentatie op inhoud.
Nee, geen woord. Ik heb er namelijk geen 15 jaar aan gewerkt. Je werkt met wiskunde maar hebt nog nooit van "proof by intimidation" gehoord? Dat is namelijk een term die in dat vakgebied vaak gebezigd word om te benoemen dat je je eigen argumenten probeert te versterken met je staat van dienst ipv de inhoud.

Edit: iemand erop wijzen dat "jij snapt het niet, ik wel want ik ben een expert" niet bevorderlijk is voor een discussie wordt niet gewaardeerd. Het heeft verder ook niet veel met de oorlog te maken, dus ik ga mijn kopje koffie maar pakken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2022 14:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Tijd voor een herpost merk ik :)
@redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:33:
Oh, kan iedereen even eerst zijn bakkie koffie pakken voordat hij hier reageert! Het is een beladen topic, maar blijf wel een beetje aardig doen ok :)
iemand heeft iets als "think twice, type once" onder zijn naam, das ook een goede.
Ik wijt het aan de machteloosheid en logische frustratie dat mensen uit hun slof kunnen schieten, erg jammer vooral als iemand iets duidelijk ironisch bedoeld "nou putin zegt het dus dan zal het wel zo zijn" en dan reacties krijgt alsof het letterlijk was. Dat doet de sfeer een pagina geen goed. Het blijft toch moeilijk om voor te reageren even die filter "kan hij het ook anders bedoelen" erover te halen.
filters:
1 wat staat er echt?
2 zou x het anders kunnen bedoelen?
3 heeft het meerwaarde erop te reageren?
4 kan ik me inhouden?
5 kan ik me niet inhouden, moet het in een topic of stuur ik een DM om uitleg te geven of vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:22

TrekDr0p

QR niet scannen

downtime schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:53:
[...]

Je bedoelt toch niet het roestkleurige dek? Dat dek is gewoon rood geschilderd.

https://navalpost.com/why...cks-of-russian-ships-red/
Nice info, wist ik niet.
Maar ik bedoel niet het dek nee, je ziet achterop waar het achterdek omhoog gaat daar zie je de zijkant helemaal bruin/roestig daar had ik het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:34:
[...]

Nee, geen woord. Ik heb er namelijk geen 15 jaar aan gewerkt. Je werkt met wiskunde maar hebt nog nooit van "proof by intimidation" gehoord? Dat is namelijk de term die in dat vakgebied gebruikt word als je je eigen argumenten probeert te versterken met je staat van dienst ipv de inhoud.
Dus je hebt geen kennis over het onderwerp (waarschijnlijkheidsanalyse), snapt de bigger picture ook niet (het gaat namelijk NIET enkel om wiskunde), maar schept wel publiekelijk een waarde oordeel over iemand en zet die dan vervolgens even in zwart daglicht?

De regels van dit topic zijn vrij duidelijk om zo objectief mogelijk te zijn.
Vanuit dat perspectief bekritiseer ik dan ook iemand, al helemaal als het om een moderator gaat @RoD
Als vervolgens blijkt dat iemand de kennis en ervaring niet heeft spreek ik die persoon daar op aan.
Dat is fundamenteel onderdeel van objectief en transparant zijn.
Als mensen daar emotioneel en persoonlijk moeite mee hebben, hebben ze niks in zulk soort topics te zoeken waar het juist gaat om objectiviteit en transparantie.

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 18-04-2022 13:46 ]

One World Concepts

Pagina: 1 ... 143 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: