Vooralsnog zien we *niets* uit China en lijkt China zich te realiseren dat ze nog afhankelijker van 'het westen' zijn dan Rusland. Ik hoop dat dat zo blijft - al weten we niet wat er zich op de achtergrond afspeelt.
Dit vind ik wel een zorgwekkende situatie gezien de doctrine van Rusland op nucleair gebied. Het lijkt me niet meer ondenkbaar dat er tactische nucleaire wapens gebruikt gaan worden als ze niks anders meer kunnen.
Ik denk/hoop wel dat Rusland dan voorgoed in de isolatie gaat (de sancties van nu zullen niets voorstellen vergeleken met wat er dan gaat komen). Eigenlijk een nieuwe ijzeren gordijn periode. Levensmiddelen, energie, alles zal afgesloten worden. Wellicht zelfs internet (en het is bekend dat Rusland zich daar al lang op voorbereidt en dat vind ik met name een slecht teken: Het geeft aan dat ze plannen hebben om agressie te vertonen die tot dit soort zware maatregelen zal leiden, en dat ze bereid zijn die maatregelen op de koop toe te nemen.
Maar zoals ik al zei zal China daar niet aan meedoen en er juist flink van profiteren. Aangezien China een potentiele bedreiging is voor ons in de toekomst is dat ook slecht voor ons.
Daarin denk ik dat je gelijk hebt: zoals China om gaat met Sri Lanka, zo zal het Rusland ook vergaan. China doet niet aan goodwill, cadeautjes, steun - ze doen aan handel en zullen met plezier goedkope grondstoffen inkopen in Rusland als niemand ze verder wil.
Het is mogelijk ja... Persoonlijk denk ik dat ze die regio's beter kan opgeven. Daar staat echt niets meer overeind en de mensen die anti-Russisch zijn, zijn allang weg. Er zit nog wel wat grondstof maar is dat zoveel levens waard?
De krim vind ik een lastiger verhaal. Het ligt veel dichter bij 'mainstream' Ukraine. Als ik hen was zou ik het wel terug willen pakken. Aan de andere kant, Rusland zal die marinebasis met hand en tand verdedigen.
Voor mij is het dubbel: Dit Russische avontuur begon in 2014 na de afwending van Ukraine van de EU. Je hebt ongetwijfeld 'Winter on Fire' gezien en de voorgeschiedenis meegekregen - van pro-Russische trekpop aan de macht naar een pro-EU wending middels de euro-Maidan. Dat Rusland als 'straf' alvast een paar happen uit Ukraine nam was in het kader van 'beschermen van Russen' - zoals ze dat nu wederom gebruiken en eigenlijk al meer dan 100 jaar gebruiken.
In dat licht ga ik niet met je mee: opgeven van die gebieden betekent dat Rusland z'n claim op Ukraine kan behouden en zal behouden en zelfs als dit conflict stop dan zal het later weer oplaaien. En dat later komt snel als China wel wapens voor gas/olie gaat ruilen zodra wij weer iets anders hebben om ons druk om te maken. We behouden dan dus een Ukraine wat tot de tanden bewapend moet blijven en een Rusland die langs de grenzen blijft provoceren.
Het vervelende is dat we met het huidige regime echter wellicht weinig keuze hebben, tenzij Ruslans implodeert - qua machtstructuur en -politiek. Want de kans dat Ukraine er zelf in slaagt die gebieden terug te nemen acht ik niet enorm groot.
Dus ondanks dat ik niet denk dat het een oplossing is, zul je wellicht wel gelijk krijgen dat Ukraine de gebieden moet opgeven. Maarja, zoals Zelensky zelf recent zei: voor nu. Die houdt daarmee zelf ook de optie open.
Nord Stream 2 is ook nooit open gegaan. En het is een project uit een tijd dat de verstandhouding nog een stuk beter was. Ik vraag me af of het open doen hiervan de situatie juist had kunnen verzachten. Poetin had meer te riskeren gehad als die open was gegaan.
Bovendien hebben de Amerikanen boter op hun hoofd met hun plannen om gas per schip te leveren en daar flink aan te verdienen. En is het gedrag van de Amerikanen (invasies van onwelgevallige landen) juist een flinke onderbouwing van de Russische haat jegens de NAVO. Ik geloof niet dat de NAVO een bedreiging vormt voor Rusland, maar wat ik wel geloof is dat het Kremlin dat denkt. De acties van Amerika in Irak en Afghanistan hebben daar niet bepaald mee geholpen ondanks dat deze niet onder de NAVO vlag zijn gevoerd.
Je zeilt wel een beetje mee op het Rusland-narratief: De NATO heeft nooit meegedaan als entiteit aan die aanvallen van 'geallieerden' of de VS zelf. De 'angst' voor de NATO is puur beeldvormend: een vijandbeeld om willekeurige landen aan te kunnen vallen of te bedreigen. Ik denk niet dat Rusland denkt dat de NATO een vijand is, ik denk dat onze democratie en welvaart een vijand is. Neem de beleving van Russische soldaten in Ukraine: ze zijn verbaasd over de veel hogere welvaart dan ze zelf gewend zijn. Stel je voor dat Russen, in Rusland, ontdekken dat ze arm zijn omdat een stel corrupte oligarchen het land al enkele decennia besteelt? Dat is de vijand: de realiteit.
Als laatste is het ook niet iets zonder precedent. Nord Stream 2 is zoals de naam aangeeft de tweede pijplijn naast een die er bestaat. Het zou alleen de route wat directer maken voor sommig gas dat nu via Oekraine gaat. Dat had wat belastinginkomsten voor Oekraine weggenomen maar dat soort constructies vind ik toch niet echt ethisch (net zoals Nederland dat bijvoorbeeld flink verdient aan het wegsluizen van belastinggeld van andere landen). Liever een stabiele economie dan dat soort belastingconstructies.
Tjah, we speelden in de EU een appeasment politiek spel waarbij we dachten dat als we maar een soort win-win situatie zouden hebben Rusland wel mee zou spelen. Alleen daar gingen twee dingen fout: een narcist wil niet win-win, maar ik win, jij verliest en bovendien kwam 0 euro van al die baten bij de Russen zelf terecht. Vandaar dat er nog 12 superjachten in backorder stonden in Nederland. Die waren niet voor die arme drommels uit het oosten van rusland.
Ik vind zelf dat we al ver voor de inval in donbas en de Krim boter op ons hoofd hadden en dat we veel eerder hadden moeten stoppen met Russisch gas. Duitsland heeft hier enorme boter op het hoofd gehad en vooralsnog is dat nog niet helemaal weg.
vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:32:
[...]
Als eerste weer een mooi stukje tekst !
Je hele post liet me wel denken aan het mooie stuk tekst van @
teacup verwijzend naar het Mark Hertling Artikel wat waar een aantal dingen aangestipt worden namelijk: de M1A1 Abrams die de russen hebben, en het verschil tussen de 2 legers (paraderen vs vechten) beiden vereisen training maar zegt niks over de daadwerkelijke capaciteit.
Thanks, soms, tijdens de paasbrunch, orden ik de gedachten wat en dan deel ik het maar.
De Russen hebben M1A1's? Dat heb ik even gemist, of bedoel je wat anders

Maargoed, al had Rusland ze wel, dan nog zit je met een probleem van cognitieve beperkingen - het onderwijssysteem, informatievoorziening, doctrine - Russen zijn getraind om niet zelf te denken, blijkt.
ik pak een aantal dingen ertussen uit:
[...]
Geen een mens (geen soldaat) een gun/basic training en hij kan effectief zijn, maar je hoeft niet tot de tanden gewapend te zijn om een 8:1 kill ratio + gewonden te behalen zoals UA bewijst. en dan hebben we het nog niet gehad over de 1 generaal per week + vele officieren die het loodje leggen.
Het is absoluut bijzonder mochten die aantallen kloppen. Maargoed, je ziet ook gewoon nauwelijks effectiviteit in het optreden. Nergens. Zelfs niet op RT zelf. Dan moet ik concluderen dat het er niet is en Ukraine heeft het gewoon wel, op veel meer plekken.
Dit is powertaal waar we als burgers bang van moeten worden om de politiek te bewegen, maar dit is .. grootpraat. Zolang politiek en legerleiding zich niet druk maakt zou ik dat ook niet doen. Allemaal dus voor de Buhne
Immers als van de 140? BTG's maar 50% of minder nog actief "bruikbaar" is .. dan staan ze er slecht voor, de TU 22 geruchten zullen zeer gevoelig zijn voor AA zooi.
En zoals ik eerder opmerkte, voor een anti-tank ding zal het niet uit maken waarmee Ru mee komt aanstiften. Dus beter een tank dan geen tank gaat hier niet op.
Al zouden ze nu met een zwik Armata's het toneel opkomen - als ze ze blijven inzetten zoals de huidige tanks gaan die er ook aan. Kost wellicht meer moeite als ze de hype waarmaken, maar ze blijven blootgesteld worden aan gerichte artillerie en ATGM's. Dat is een resultaat van een keuze voor inzet van pantser - die niemand, maar dan niemand ter wereld nog zo zou moeten willen maken.
Qua BTG's is er volgens mij gewoon een enorm probleem, omdat ze ze nu wellicht kunnen samenvoegen en aanvullen maar omdat materieel al gaar is en communicatie al ontbrak je nu ook nog eens eenheden bij elkaar zet die helemaal nog nooit samen zijn opgetrokken. Maargoed, de uitgangspositie is anders nu, omdat ze minder kwetsbaar op de flanken zijn en een vorm van luchtsteun hebben. Wat ik alleen al zei: als het zou werken en het zou er zijn, waar wachten ze dan op?
USA geeft aan dat ze nog niet eens op 10-20% van hun "aanvoer lijn" hebben ingezet
vid start van het moment dat ze het erover hebben dat geeft veel dingen aan, denk ik zo .. dus als het echt moet kan er veel materieel in een record tijd verplaatst worden .. er zit dus nog enorm veel rek in.
Ik denk dat je echt mee moet nemen waarom schuiven we vooral "oude" meuk Ua in ? en laat dan de westerse moderne meuk dan even buiten beschouwing.
Dat training-argument ben ik wel gevoelig voor. We zitten hier bijna allemaal wel in de IT en stel je gaat van netwerkapparatuur merk a (zeg Cisco) en je neemt in ene een software defined netwerk oplossing van een totaal ander merk, dan is de kans dat je een werkend, complex netwerk weet op te bouwen in korte tijd ongeveer 0. Het is een netwerk, het gebruikt de zelfde standaarden, maar de werking is totaal anders.
Dus nu Ukrainse soldaten het veld in sturen met high-tech spullen van een totaal andere makelij is wellicht niet zo zinvol - toch zijn er genoeg dingen die wel werken en die wel ingezet kunnen worden. Blijkbaar is het training van een tankcrew in een andere tank niet zo ingewikkeld, als ze al bekend zijn met tank-manouvres en operatie. (het manueel herladen zal even wennen zijn). Maar van een Russisch vliegtuig in een F-16 ofzo stappen lijkt me wel een probleem - zelfs voor een zelfde soort lijnvliegtuig moeten piloten tientallen tot honderden uren omscholen.
Vwbt de VS en de capaciteit om te produceren: ze zijn net gestopt met een aantal oorlogen die doorlopend gevoed moesten worden, voor vele vele miljarden per maand. De VS besteed zo allemachtig veel geld aan oorlog voeren dat ik echt totaal geen zorgen heb over hoeveel materiaal ze Ukraine in kunnen duwen. Hun grootste zorg was de provocatie werking naar Rusland en die schuift steeds op door het handelen van Rusland zelf. Helemaal die lease-lend regeling die @
DaniëlWW2 even geleden mooi uitlegde is alles mogelijk - zolang Biden maar krabbeltje bij het kruisje.