De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.368 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:58:
[...]
& @TheGhostInc toevallig over deze post heen gelezen ? het YT filmpje wat daarin staat zeker wat meer info .. die wellicht wat antwoorden geeft en vragen oproept

Bijvoorbeeld 180 graden radar is "onwaarschijnlijk" volgens het filmpje, eerder dat met 1km bereik, slecht weer en niet geactiveerde afweer geschut binnen 3 sec had moeten reageren..

De Neptune heeft een bereik van 200km (sommige zegen zelfs 300km) dan zou je Sebastopol o.a in bereik kunnen liggen. maar die 200 km is wellicht realistischer.

Daarnaast zou het niet onwaarschijnlijk zijn als USA "meegeholpen" heeft zoals ik eerder zei, als antwoord op de chemische aanval op Marioepol en UA met de eer laat strijken.
De Oekraïnse Neptune vliegt blijkbaar ook continu op maar 5 meter hoogte.
Daardoor komt deze ook pas veel later boven de horizon uit en is later te zien dan bijv de Amerikaanse of Engelse anti-schip raketten.
Die hebben een ander flightpath waar ze langer hoog blijven vliegen en pas dichter bij het target naar een 5m hoogte gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-04-2022 18:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redwing schreef op zondag 17 april 2022 @ 16:50:
[...]

Dit is echt zo'n onzin met je 'naieve west europese landen'. Punt is gewoon heel simpel, zolang er gepraat wordt is er een opening. Zodra dat praten stopt is die opening er niet meer. En of die opening nu, later of nooit komt weten we niet, maar het is en blijft slim om die wel te behouden.

Denk je nu echt dat jij slimmer bent dan de luitjes die hier echt over gaan en dat jij door hebt dat rusland niet toe wil geven en hun niet? Sorry, maar dat vind ik pas een naieve opmerking.
Ik denk dat er een kans is dat ik het inderdaad beter weet ja.
Kijk eens naar wat praten met de Taliban heeft opgeleverd. Hetzelfde geldt voor Rusland.
'Zolang er gepraat wordt is er een opening', dat is pas naïef.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Meekoh schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:30:
[...]In 2014 zag je stap 1 al gebeuren, de Krim. Dat zit sindsdien vol met Russen geen Oekrainer te vinden daar.
De Russificatie van de Krim gaat al veel verder terug. Juist daardoor konden ze het via een 'democratische' stemming doen.

Verder helemaal mee eens hoor, het is hun modus operandi.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

sdk1985 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:27:
Wil niet vervelend doen maar je begint met over slecht weer. (Op basis van een youtube filmpje?). Bij het gelinkte artikel op navelnews staan de wind en golflslag kaarten erbij inclusief timestamps.

Weet niet op basis waarvan jij dat niet vertrouwd (en dan het filmpje wel?).
1m golfslag --> russische media, ook andere informatie in het artikel is nogal "vaag" ..

Andere bronnen andere informatie, OSINT community bv maar ook inderdaad het filmpje btw het filmpje laat je volgens mij jezelf een conclusie trekken. er is genoeg te vinden ..

Je kan ook in dit topic terug zoeken en de bronnen die daarbij aangegeven worden, maar zomaar iets "debunken" op basis van 1 artikel vind ik nogal een dingetje.

Zo was er een hele "morse" discussie, waarvan iemand zei "er word geen morse gebruikt" dat is onjuist gebleken. of het van de Moskva is ? dunno het is encrypted info.
YakuzA schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:30:
[...]
De Oekraïnse Neptune vliegt blijkbaar ook continu op maar 5 meter hoogte.
Daardoor komt deze ook pas veel later boven de horizon uit en is later te zien dan bijv de Amerikaanse of Engelse anti-schip raketten.
Die hebben een ander flightpath waar ze langer hoog blijven vliegen en pas dichter bij het target naar een 5m hoogte gaan.
Het filmpje waar ik naar verwijs/eerder post geeft aan dat de golf hoogte ook een reden kan zijn dat de raket hoger vliegt c.q. blijft bv golfhoogte is 3m --> raket zal hoger vliegen
En dan ligt het er ook aan of het schip op moment van inslag boven-aan, onder-aan of daar-tussen in de "golf" zit..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:09:
[...]

(eer)wraak, hoe "goed" het ook voelt is imho een barbaarse en niet constructieve manier van met onrecht omgaan, het lost niets op, rekt ellende.
Oorlogsgerecht, verantwoordelijken straffen, als land excuses maken (desnoods zeg je "apopologies" als het maar aan de orde komt door iemand van enig statuur (zoals WA)
Dan kan men door, kan de wereld een betere kant opgaan. Dus sorry, je zou zwarte auto berijders dus wel ongelijk moeten geven.
Ik moet zeggen, ik geef ze ook geen ongelijk. Met de wereld als geheel hebben ze weinig te maken (en laten we eerlijk wezen, momenteel hebben ze van ons als 'de wereld' ook niet veel steun).

Er is bovendien een verschil tussen je 'werk' doen als soldaat en keihard gaan moorden. Als je als soldaat het minimale doet kan ik me voorstellen dat men zegt "tja hij moest wel". Als je snoeihard losgaat met moorden dan nee. Dan ben je echt fout. Overigens wel enorm respect voor soldaten die dergelijke daden gewoon weigeren of zelfs tegen hun eigen mensen vechten.

Via juridische weg zal er in Rusland echt niks bereikt worden. Zelfs verontschuldigingen zullen er niet komen, laat staan gerechtigheid voor de slachtoffers. Ik zou er niet van wakker liggen als ze dan het recht in eigen hand nemen.

Zoals anderen al zeiden: Met de Russen vechten is totale oorlog, ze zijn nietsontziend, hebben geen respect, mededogen of eergevoel. Geen wonder dat de reactie ook hard is.

Ik ben er eerder verbaasd over dat dat bijvoorbeeld in Duitsland nauwelijks is gebeurd na de oorlog. Want die konden er ook wat van.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 19:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26
Salvatron schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:52:
[...]
Ik denk dat er een kans is dat ik het inderdaad beter weet ja.
Dat blijkt ja :D Ik weet zeker dat die kans 0 is.

[removed]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 19:41
We zijn inmiddels bijna 2 maanden onderweg en nog vrijwel dagelijks gebeuren er opvallende dingen.

Allemaal zijn we benieuwd naar wat 'Rusland' gaat doen en ik denk dat we goed moeten kijken naar de flarden informatie die voor ons beschikbaar zijn. Paar voorbeelden die blijven hangen:

- Russische tv lijkt extremer en extremer te worden: over wat Rusland zou moeten doen, over wat 'de' Ukraine voor lot te wachten staat en herhaling van het narratief om de 'speciale missie' te legitimeren. Nog altijd laat men pakweg 90% van de gebeurtenissen weg.
- De 'zuivering' die blijkbaar binnen zowel de FSB als de legertop plaats vindt. De minister van defensie lijkt niet zo lekker te gaan, de opperbevelhebber is vervangen en er sneuvelen nog steeds officieren die blijkbaar in of nabij de frontlinie rondhangen.
- Er is veel discussie over of er voor 9 mei iets moet gebeuren om een succes te claimen. Voor een regime wat toch te pas en te onpas onzin verzint verbaast mij dit een beetje. Schijnbaar moet er toch echt iets gebeuren wil het echt tellen.

Wat ook interessant is, is om ons te realiseren wat Rusland niet meer kan en wat Ukraine nu wel kan:
- technologie: er komt niets Rusland meer in, dus zelf produceren van alles wat ook maar intelligenter is dan een WO2 tijdperk wapen is onmogelijk. Elke kruisraket, is onvervangbaar, elke tank kunnen ze niet produceren en dat is te merken aan de wijze van aanvallen. Willekeurig, rommelig.
- mankracht: nu de belangrijkste 'elite'-eenheden gefaald hebben zullen deze niet meer op kracht komen de komende tijd. Hoe erg het is zien we verschillende berichten, waarbij de strekking het zelfde blijft: tis erg.
- inlichtingen: die zijn volgens mij en anderen belabberd. Ik zie een sterke correlatie tussen dingen op social media en getroffen doelen, mogelijk is dat een belangrijkere bron dan drones of satellietbeelden. Het lijkt erop alsof er in Ukrains gebied ook bijzonder weinig inlichtingen Rusland bereiken.

Andersom: Ukraine heeft de beschikking over steeds meer wapens met een steeds groter bereik en technologische mogelijkheden. Of het nu gaat om drones of diverse radar en artillerie systemen, Rusland kan steeds minder bewegen - dag en nacht. Ook de inlichtingen zijn aan de zijde van Ukraine goed vertegenwoordigd - al zullen ook zij de socials vast ook bestuderen. Tenslotte is de mankracht vooralsnog niet per se een probleem, maar zal ook voor Ukraine de kwaliteit en inzetbaarheid op lange termijn een uitdaging worden. Rusland zal meer kunnen leveren, maar zal het probleem gaan ondervinden wat Ukraine steeds minder heeft: de juiste troepen, met de juiste wapens in de juiste formatie.

De strategie: het oosten verder innemen lijkt te gaan starten - maar is eigenlijk al meerdere keren gestart. Er wordt gevochten, Rusland beweegt, heeft versterkingen gestuurd en toch gebeurt er niet superveel. Geen enorme doorbraak, geen overweldigend offensief. Terwijl, als ze dat konden, dan hadden ze dat direct moeten doen. Want elke dag dat ze wachten staan er meer getrainde en tot de tanden bewapende militairen op ze te wachten.

Een theorie kan zijn dat Rusland er nog beroerder voorstaat dan we denken en helemaal de BTG's niet meer hersteld gaat krijgen. De nieuwe commandant zal dan schoorvoetend moeten toegeven dat het machtige Russische leger reeds is verslagen. Niet alleen door Ukraine, maar door de eigen corruptie. Een andere theorie kan zijn dat 'het nog komt' en er toch versterkingen van formaat mogelijk zijn. Ik zie wel wat beelden van vliegtuigen die worden verzameld en convooien met materieel hier en daar. Ook het 'we verklaren ze de oorlog' komt regelmatig voorbij: waarbij er nog meer ongetrainde en mogelijk onbewapende Russen het strijdtoneel ingestuurd kunnen worden. Ik denk dat als niemand Putin stopt we dat nog wel kunnen gaan zien.

Omdenken: zou Ukraine een tegenoffensief kunnen starten? In het oosten is dat voor hen net zo kostbaar als voor Rusland - immers, daar zit men al ingegraven sinds 2014 en een vrij lange periode zonder veel beweging in front. Toch zal Zelensky en het Ukrainse volk een keuze moeten maken: want als je geen offensief plant, hoe krijg je dat gebied dan weer terug?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redwing schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:08:
[...]

Dat blijkt ja :D Ik weet zeker dat die kans 0 is.
Die naïviteit zie je bijv. aan de diplomatie van Merkel: de amerikanen hadden al gewaarschuwd tegen de Nordstream 2 pijpleiding (omdat de russen die als politiek wapen zouden kunnen inzetten), maar ipv daar rekening mee te houden heeft men er onder Merkel voor gekozen de pijpleiding als een puur economisch en zakelijk iets te zien.

Dit is een voorbeeld dat westerse landen wel degelijk naïef zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Salvatron schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:14:
[...]
Die naïviteit zie je bijv. aan de diplomatie van Merkel: de amerikanen hadden al gewaarschuwd tegen de Nordstream 2 pijpleiding (omdat de russen die als politiek wapen zouden kunnen inzetten), maar ipv daar rekening mee te houden heeft men er onder Merkel voor gekozen de pijpleiding als een puur economisch en zakelijk iets te zien.

Dat is puur kapitalisme en geld voor de rest laten gaan. Inderdaad niet slim en ook naief te noemen, maar dat is een heel andere discussie. Jij stelt nu dat de westerse regeringen denken dat praten wel een oplossing gaat geven. Het is echter precies andersom, ze verwachten dat het helemaal niets oplevert, maar ze hopen wel dat er toch nog een opening komt.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:09:
- Russische tv lijkt extremer en extremer te worden: over wat Rusland zou moeten doen, over wat 'de' Ukraine voor lot te wachten staat en herhaling van het narratief om de 'speciale missie' te legitimeren. Nog altijd laat men pakweg 90% van de gebeurtenissen weg.
Zorgwekkende ontwikkeling inderdaad.
Wat ook interessant is, is om ons te realiseren wat Rusland niet meer kan en wat Ukraine nu wel kan:
- technologie: er komt niets Rusland meer in, dus zelf produceren van alles wat ook maar intelligenter is dan een WO2 tijdperk wapen is onmogelijk. Elke kruisraket, is onvervangbaar, elke tank kunnen ze niet produceren en dat is te merken aan de wijze van aanvallen. Willekeurig, rommelig.
Vergeet China niet. Zo afgesloten van technologie is Rusland niet.
Een theorie kan zijn dat Rusland er nog beroerder voorstaat dan we denken en helemaal de BTG's niet meer hersteld gaat krijgen. De nieuwe commandant zal dan schoorvoetend moeten toegeven dat het machtige Russische leger reeds is verslagen. Niet alleen door Ukraine, maar door de eigen corruptie. Een andere theorie kan zijn dat 'het nog komt' en er toch versterkingen van formaat mogelijk zijn. Ik zie wel wat beelden van vliegtuigen die worden verzameld en convooien met materieel hier en daar. Ook het 'we verklaren ze de oorlog' komt regelmatig voorbij: waarbij er nog meer ongetrainde en mogelijk onbewapende Russen het strijdtoneel ingestuurd kunnen worden. Ik denk dat als niemand Putin stopt we dat nog wel kunnen gaan zien.
Dit vind ik wel een zorgwekkende situatie gezien de doctrine van Rusland op nucleair gebied. Het lijkt me niet meer ondenkbaar dat er tactische nucleaire wapens gebruikt gaan worden als ze niks anders meer kunnen.

Ik denk/hoop wel dat Rusland dan voorgoed in de isolatie gaat (de sancties van nu zullen niets voorstellen vergeleken met wat er dan gaat komen). Eigenlijk een nieuwe ijzeren gordijn periode. Levensmiddelen, energie, alles zal afgesloten worden. Wellicht zelfs internet (en het is bekend dat Rusland zich daar al lang op voorbereidt en dat vind ik met name een slecht teken: Het geeft aan dat ze plannen hebben om agressie te vertonen die tot dit soort zware maatregelen zal leiden, en dat ze bereid zijn die maatregelen op de koop toe te nemen.

Maar zoals ik al zei zal China daar niet aan meedoen en er juist flink van profiteren. Aangezien China een potentiele bedreiging is voor ons in de toekomst is dat ook slecht voor ons.
Omdenken: zou Ukraine een tegenoffensief kunnen starten? In het oosten is dat voor hen net zo kostbaar als voor Rusland - immers, daar zit men al ingegraven sinds 2014 en een vrij lange periode zonder veel beweging in front. Toch zal Zelensky en het Ukrainse volk een keuze moeten maken: want als je geen offensief plant, hoe krijg je dat gebied dan weer terug?
Het is mogelijk ja... Persoonlijk denk ik dat ze die regio's beter kan opgeven. Daar staat echt niets meer overeind en de mensen die anti-Russisch zijn, zijn allang weg. Er zit nog wel wat grondstof maar is dat zoveel levens waard?

De krim vind ik een lastiger verhaal. Het ligt veel dichter bij 'mainstream' Ukraine. Als ik hen was zou ik het wel terug willen pakken. Aan de andere kant, Rusland zal die marinebasis met hand en tand verdedigen.
Salvatron schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:14:
[...]

Nord Stream 2 is ook nooit open gegaan. En het is een project uit een tijd dat de verstandhouding nog een stuk beter was. Ik vraag me af of het open doen hiervan de situatie juist had kunnen verzachten. Poetin had meer te riskeren gehad als die open was gegaan.

Bovendien hebben de Amerikanen boter op hun hoofd met hun plannen om gas per schip te leveren en daar flink aan te verdienen. En is het gedrag van de Amerikanen (invasies van onwelgevallige landen) juist een flinke onderbouwing van de Russische haat jegens de NAVO. Ik geloof niet dat de NAVO een bedreiging vormt voor Rusland, maar wat ik wel geloof is dat het Kremlin dat denkt. De acties van Amerika in Irak en Afghanistan hebben daar niet bepaald mee geholpen ondanks dat deze niet onder de NAVO vlag zijn gevoerd.

Als laatste is het ook niet iets zonder precedent. Nord Stream 2 is zoals de naam aangeeft de tweede pijplijn naast een die er bestaat. Het zou alleen de route wat directer maken voor sommig gas dat nu via Oekraine gaat. Dat had wat belastinginkomsten voor Oekraine weggenomen maar dat soort constructies vind ik toch niet echt ethisch (net zoals Nederland dat bijvoorbeeld flink verdient aan het wegsluizen van belastinggeld van andere landen). Liever een stabiele economie dan dat soort belastingconstructies.

[ Voor 23% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Als eerste weer een mooi stukje tekst !

Je hele post liet me wel denken aan het mooie stuk tekst van @teacup verwijzend naar het Mark Hertling Artikel wat waar een aantal dingen aangestipt worden namelijk: de M1A1 Abrams die de russen hebben, en het verschil tussen de 2 legers (paraderen vs vechten) beiden vereisen training maar zegt niks over de daadwerkelijke capaciteit.

ik pak een aantal dingen ertussen uit:
De strategie: het oosten verder innemen lijkt te gaan starten - maar is eigenlijk al meerdere keren gestart. Er wordt gevochten, Rusland beweegt, heeft versterkingen gestuurd en toch gebeurt er niet superveel. Geen enorme doorbraak, geen overweldigend offensief. Terwijl, als ze dat konden, dan hadden ze dat direct moeten doen. Want elke dag dat ze wachten staan er meer getrainde en tot de tanden bewapende militairen op ze te wachten.
Geen een mens (geen soldaat) een gun/basic training en hij kan effectief zijn, maar je hoeft niet tot de tanden gewapend te zijn om een 8:1 kill ratio + gewonden te behalen zoals UA bewijst. en dan hebben we het nog niet gehad over de 1 generaal per week + vele officieren die het loodje leggen.
Dit is powertaal waar we als burgers bang van moeten worden om de politiek te bewegen, maar dit is .. grootpraat. Zolang politiek en legerleiding zich niet druk maakt zou ik dat ook niet doen. Allemaal dus voor de Buhne
Immers als van de 140? BTG's maar 50% of minder nog actief "bruikbaar" is .. dan staan ze er slecht voor, de TU 22 geruchten zullen zeer gevoelig zijn voor AA zooi.

En zoals ik eerder opmerkte, voor een anti-tank ding zal het niet uit maken waarmee Ru mee komt aanstiften. Dus beter een tank dan geen tank gaat hier niet op.
USA geeft aan dat ze nog niet eens op 10-20% van hun "aanvoer lijn" hebben ingezet vid start van het moment dat ze het erover hebben dat geeft veel dingen aan, denk ik zo .. dus als het echt moet kan er veel materieel in een record tijd verplaatst worden .. er zit dus nog enorm veel rek in.

Ik denk dat je echt mee moet nemen waarom schuiven we vooral "oude" meuk Ua in ? en laat dan de westerse moderne meuk dan even buiten beschouwing.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
DoubleDutch schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:09:
Had hier wel even een WTF momentje, waarom laat je die vrouw met hulpverlener daar zo liggen. 😳

https://t.me/ukrainenowenglish/5346
Ik ken de protocollen daar niet, maar ik ken wel andere protocollen waarbij het belangrijk is om eerst jezelf in veiligheid te brengen.

Dat klink super bot, maar de realiteit is dat jij als (gezonde) hulpverlener meer waardevol bent dan iemand die al gewond is.
Volgens mij doen ze dat ook bij het leger, maar dat durf ik niet te zeggen, misschien kan iemand anders daar antwoord op geven?

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:19
GekkePrutser schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:20:
[...]
Levensmiddelen, energie, alles zal afgesloten worden. Wellicht zelfs internet (en het is bekend dat Rusland zich daar al lang op voorbereidt en dat vind ik met name een slecht teken: Het geeft aan dat ze plannen hebben om agressie te vertonen die tot dit soort zware maatregelen zal leiden, en dat ze bereid zijn die maatregelen op de koop toe te nemen.
Een internet zonder russen, lijkt me heerlijk. Gewoon weer normale verkiezingen in het westen, geen trollen meer die westerse burgers zombificeren tot wappies.. Maar dan hoop ik dat ze ook echt fysiek de boel loskoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
CopyCatz schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:34:
[...]
Een internet zonder russen, lijkt me heerlijk. Gewoon weer normale verkiezingen in het westen, geen trollen meer die westerse burgers zombificeren tot wappies.. Maar dan hoop ik dat ze ook echt fysiek de boel loskoppelen.
Oh, geloof me.... Die trollen worden alleen maar erger. Het is een van de weinige drukmiddelen die ze dan nog over hebben.

Als je denkt dat je professionele hackers en trollen tegen kan houden door een kabeltje door te knippen... ;) Helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redwing schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:18:
[...]

Dat is puur kapitalisme en geld voor de rest laten gaan. Inderdaad niet slim en ook naief te noemen, maar dat is een heel andere discussie. Jij stelt nu dat de westerse regeringen denken dat praten wel een oplossing gaat geven. Het is echter precies andersom, ze verwachten dat het helemaal niets oplevert, maar ze hopen wel dat er toch nog een opening komt.
Nee, mijn punt is dat men in het westen niet begrijpt dat de reden dat de Russen daar zitten te praten is om mooie filmpjes te kunnen maken voor RT.

Er zijn 145 miljoen russen (en >1 miljard chinezen) die moeten worden overtuigd met staatspropaganda. Die propaganda komt niet uit de lucht vallen. Je hebt daar bronmateriaal voor nodig. Hoe maken de russen dit bronmateriaal? Door die zogenaamde vredesbesprekingen, door al die leugens van lavrov, door de VN-raden om absurde redenen bijeen te roepen, etc.

Mijn suggestie is dat de naïviteit van het westen bestaat uit het feit dat men in het westen niet goed begrijpt op wat voor manier de russen aan hun propaganda komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dan stap je even simpel over het "feit" heen dat:
- China niet alles maakt
- Wat wel gemaakt wordt nogal Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kan zijn.

Het retoolen/ombouwen c.q veranderen van leverancier(s) nogal een heftige impact op het productie proces in zijn geheel heeft.

Ru heeft al een failure rate tot 50-60% afhankelijk van de dag (weersomstandigheden) zeker gezien hoe complexer het materiaal is .. en als het dan nog 80% onderschept word of simpelweg met een strikje eromheen bij UA terecht komt (momenteel).
Bovendien hebben de Amerikanen natuurlijk boter op hun hoofd met hun plannen om gas per schip te leveren en daar flink aan te verdienen.

Bovendien is het ook niet iets zonder precedent. Nord Stream 2 is zoals de naam aangeeft de tweede pijplijn naast een die er bestaat. Het zou alleen de route wat directer maken voor sommig gas dat nu via Oekraine gaat. Dat had wat belastinginkomsten voor Oekraine weggenomen maar dat soort constructies vind ik toch niet echt ethisch (net zoals Nederland dat bijvoorbeeld flink verdient aan het wegsluizen van belastinggeld van andere landen). Liever een stabiele economie dan dat soort belastingconstructies.
Tuurlijk zal USA er dik aan verdienen, maar ze slaan 2 vliegen in klap .. een grote vijand staat op het punt van omvallen ze hebben "plausible deniability" in het verhaal.
En
Voor hun economie is het ook handig dat Oekraine niet een gedeelte van Rusland word. Immers Oekraine voegt na de oorlog weer genoeg toe aan de wereld economie waar ze ook wel bij zullen varen (import/export mogelijkheden)

En dat geld ook voor de EU

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 22:14
Zou ind wel protocol zijn, eerst jezelf in veiligheid brengen en dat snap ik.
Je ziet ook niet zo goed hoe erg die vrouw gewond is en dat misschien de hulpverlener een slagaderlijke bloeding tegen houdt, maar mijn gevoel zou zijn, rent 15 man langs zijn er geen 4 die haar in 10 sec naar binnen kunnen tillen en daar weer druk kunnen uitoefenen op haar wond.
Maar aan de andere kant geeft ik ze ook weer gelijk. 😔

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 16:10
vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:52:
[...]
1m golfslag --> russische media, ook andere informatie in het artikel is nogal "vaag" ..

[...]

Het filmpje waar ik naar verwijs/eerder post geeft aan dat de golf hoogte ook een reden kan zijn dat de raket hoger vliegt c.q. blijft bv golfhoogte is 3m --> raket zal hoger vliegen
En dan ligt het er ook aan of het schip op moment van inslag boven-aan, onder-aan of daar-tussen in de "golf" zit..
Als ik een screengrabs zie van oceaan data met daarop golfslag en windsnelheden van een website met franse roots dan hecht ik daar eerlijk gezegd meer waarde aan dan bijvoorbeeld een willekeurige tweet van een boekenschrijver zonder deze data.
Tayfun Ozberk is a former naval officer who is an expert in surface warfare, particularly in coastal waters. He holds a bachelor's degree in computer science. After serving in the Turkish Navy for 16 years, he began writing articles for various media outlets. Tayfun also provides analysis services on global naval strategies. He lives in Mersin, Turkey.
In je filmpje worden overigens plaatjes van datzelfde navalnews gebruikt ;). Ergens is het wel een zorgwekkende ontwikkeling dat iemand die spreekbeurt met wat plaatjes op youtube zet als betrouwbaarder wordt gezien dan een meer traditionele bron zoals een publicatie op een website (van iemand met naam en toenaam en een achtergrond in de relevante sector).

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 17-04-2022 19:52 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:47:
[...]

Dan stap je even simpel over het "feit" heen dat:
- China niet alles maakt
- Wat wel gemaakt wordt nogal Kwalitatief Uitermate Teleurstellende kan zijn.
Dat laatste valt tegen hoor.. Bijna alles wat we gebruiken komt uit China.

Op sommige punten lopen ze wat achter zoals chipfabricatie. Maar vergeet niet: Bijna alle eindprodukten worden in China in elkaar gezet. Dus bijna alle componenten lopen door China heen. Het is makkelijk voor ze om een 'grijze' stroom op te zetten en om te leiden naar Rusland. Als ze per se bijv. qualcomm willen dan kunnen ze daar wel aan komen.

Met oorlogstuig doen we wat meer zelf in eigen produktie maar China heeft juist daarom hun eigen keten. En Rusland deed sowieso al nooit iets met ons wapentuig. Terwijl ze wel veel samen deden met China (sommige vliegtuigen en tanks van China zijn bijvoorbeeld in licentie gebouwde Russische ontwerpen).
[...]
Het retoolen/ombouwen c.q veranderen van leverancier(s) nogal een heftige impact op het productie proces in zijn geheel heeft.

Ru heeft al een failure rate tot 50-60% afhankelijk van de dag (weersomstandigheden) zeker gezien hoe complexer het materiaal is .. en als het dan nog 80% onderschept word of simpelweg met een strikje eromheen bij UA terecht komt (momenteel).
Klopt maar wat ze missen in kwaliteit maken ze goed met kwantiteit. Wat maakt het uit als maar 20% van de bommen werkt, dan gooi je er gewoon 5x zo veel. Dat is ook wel typisch Russisch.
Tuurlijk zal USA er dik aan verdienen, maar ze slaan 2 vliegen in klap .. een grote vijand staat op het punt van omvallen ze hebben "plausible deniability" in het verhaal.
En
Voor hun economie is het ook handig dat Oekraine niet een gedeelte van Rusland word. Immers Oekraine voegt na de oorlog weer genoeg toe aan de wereld economie waar ze ook wel bij zullen varen (import/export mogelijkheden)

En dat geld ook voor de EU
Klopt, ik denk dat de EU ook best een diepere rol speelt in dit conflict dan we voordoen. Zodra er een welgevallige president aan de macht was, zat men gelijk aan tafel daar over grondstoffen enzo, wat natuurlijk een doorn in het oog is van Poetin.

Ik denk alleen niet dat dat echt een rol gespeeld heeft in deze oorlog. Rusland is om minder binnengevallen in bijv. Georgie en Tsjetsjenie.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sdk1985 schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:50:
[...]

Als ik een screengrabs zie van oceaan data met daarop golfslag en windsnelheden van een website met franse roots dan hecht ik daar eerlijk gezegd meer waarde aan dan bijvoorbeeld een willekeurige tweet van een boekenschrijver zonder deze data.

[...]

In je filmpje worden overigens plaatjes van datzelfde navalnews gebruikt ;). Ergens is het wel een zorgwekkende ontwikkeling dat iemand die spreekbeurt met wat plaatjes op youtube zet als betrouwbaarder wordt gezien dan een meer traditionele bron zoals een publicatie op een website (van iemand met naam en toenaam en een achtergrond in de relevante sector).
Als er 1 rotte appel aan de boom zit, wil niet zeggen dat de boom altijd rotte appels produceert.
En ik wijs naar meer bomen/bronnen dan alleen het filmpje die wel netjes alle bronnen toont en geen miniplaatjes van slechte kwaliteit toont.

Moskva ligt op de bodem, daar mag deze discussie zich ook bij vervoegen gezien je verder niks inhoudelijks meld.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Grouchy

meep meep

- mankracht: nu de belangrijkste 'elite'-eenheden gefaald hebben zullen deze niet meer op kracht komen de komende tijd. Hoe erg het is zien we verschillende berichten, waarbij de strekking het zelfde blijft: tis erg.
- inlichtingen: die zijn volgens mij en anderen belabberd. Ik zie een sterke correlatie tussen dingen op social media en getroffen doelen, mogelijk is dat een belangrijkere bron dan drones of satellietbeelden. Het lijkt erop alsof er in Ukrains gebied ook bijzonder weinig inlichtingen Rusland bereiken.

Andersom: Ukraine heeft de beschikking over steeds meer wapens met een steeds groter bereik en technologische mogelijkheden. Of het nu gaat om drones of diverse radar en artillerie systemen, Rusland kan steeds minder bewegen - dag en nacht. Ook de inlichtingen zijn aan de zijde van Ukraine goed vertegenwoordigd - al zullen ook zij de socials vast ook bestuderen. Tenslotte is de mankracht vooralsnog niet per se een probleem, maar zal ook voor Ukraine de kwaliteit en inzetbaarheid op lange termijn een uitdaging worden. Rusland zal meer kunnen leveren, maar zal het probleem gaan ondervinden wat Ukraine steeds minder heeft: de juiste troepen, met de juiste wapens in de juiste formatie.

Denk dat het Kremlin zich wel realiseert dat ze nu in een uitputtingsoorlog terecht zijn gekomen. Ondanks de tegenslagen lijkt het erop dat het Kremlin momenteel nog steeds door middel van een offensieve oplossing, in plaats van diplomatie, het 'probleem Ukraine' wil beslechten.

Vrees dat voordat de diplomatie een sterke impuls krijgt er toch echt eerst ergens een flinke nederlaag aan de Russen moet worden toegebracht om ze te laten beseffen dat het tij van de oorlog gekeerd is en er over een regeling moet worden onderhandeld.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Onderschat je nou de capaciteiten van India en China niet een beetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Salvatron schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:38:
[...]
Nee, mijn punt is dat men in het westen niet begrijpt dat de reden dat de Russen daar zitten te praten is om mooie filmpjes te kunnen maken voor RT.
En zoals gezegd is dat complete onzin. Iedereen weet dat en iedereen kan dat zien. Daar ben jij echt niet uniek in.
Er zijn 145 miljoen russen (en >1 miljard chinezen) die moeten worden overtuigd met staatspropaganda. Die propaganda komt niet uit de lucht vallen. Je hebt daar bronmateriaal voor nodig. Hoe maken de russen dit bronmateriaal? Door die zogenaamde vredesbesprekingen, door al die leugens van lavrov, door de VN-raden om absurde redenen bijeen te roepen, etc.
Als die onderhandelingen niet gedaan worden, wordt er wel een ander filmpje gemaakt waarin voorbij komt dat Oekraine niet wil onderhandelen. Voor die beelden hebben ze echt die onderhandelingen niet nodig. Alle beelden worden toch al onherkenbaar verdraait, dus ook zonder de vredesbesprekingen, VN e.d. komen die filmpjes er wel.
Mijn suggestie is dat de naïviteit van het westen bestaat uit het feit dat men in het westen niet goed begrijpt op wat voor manier de russen aan hun propaganda komen.
Precies, en dat slaat nergens op. Dat snappen ze echt wel heel goed, dat wil alleen niet zeggen dat je daarom alle kanalen maar dicht moet gooien.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GekkePrutser schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:00:
Dat laatste valt tegen hoor.. Bijna alles wat we gebruiken komt uit China.
niet om je aan te vallen maar je verwart kwantiteit met kwaliteit, ik heb liever 1x een goeie tool dan 100 die ik om de haverklap moet vervangen. een DOA voor de consument is minder erg dan een DOA als er een vijand voor je neus staat en je wapen weigert .. dan ben jezelf exit ipv de vijand.

Daarnaast consumenten grade heeft hele andere tolleranties dan Militair spul die aan extremere omstandigeheden worden blootgesteld.
Op sommige punten lopen ze wat achter zoals chipfabricatie. Maar vergeet niet: Bijna alle eindprodukten worden in China in elkaar gezet. Dus bijna alle componenten lopen door China heen. Het is makkelijk voor ze om een 'grijze' stroom op te zetten en om te leiden naar Rusland.
De chips worden via Nederlandse (ASML) machines geproduceerd, als daar de steker uit getrokken word houd het voor hun ook snel op. Immers wij (NL) leveren de machines en alles eromheen.
Klopt maar wat ze missen in kwaliteit maken ze goed met kwantiteit. Wat maakt het uit als maar 20% van de bommen werkt, dan gooi je er gewoon 5x zo veel. Dat is ook wel typisch Russisch.
Sure maar dat geeft ons de kans om die dingen die bommen werpen te slopen, Dan zit je met een berg nutteloze bommen opgescheept tenzij je ze met de hand gaat gooien.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
TheekAzzaBreek schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:03:
[...]

Alleen hebben die er beide geen belang bij om rusland nu te helpen. Die duiken straks wel op als er herbouwd moet worden, zodat ze macht kunnen kopen. Als ze nu ingrijpen krijgen ze te maken met sancties van Europa en VS, waardoor ze er juist op achteruit gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
redwing schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:15:
Alleen hebben die er beide geen belang bij om rusland nu te helpen.
Rusland als proxy, besef dat het westen ook hard door z'n Javelins en andere wapens heen gaat.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:14:
[...]

niet om je aan te vallen maar je verwart kwantiteit met kwaliteit, ik heb liever 1x een goeie tool dan 100 die ik om de haverklap moet vervangen. een DOA voor de consument is minder erg dan een DOA als er een vijand voor je neus staat en je wapen weigert .. dan ben jezelf exit ipv de vijand.

Daarnaast consumenten grade heeft hele andere tolleranties dan Militair spul die aan extremere omstandigeheden worden blootgesteld.
Ja maar ook jouw kwaliteitsspul komt uit China. Er staat alleen een westers merkje op. China is veel meer dan de Ali Express troep :) En ook China heeft uitgebreide militaire industrie.

PS: Ook niet als aanval bedoeld idd!
[...]
De chips worden via Nederlandse (ASML) machines geproduceerd, als daar de steker uit getrokken word houd het voor hun ook snel op. Immers wij (NL) leveren de machines en alles eromheen.
Ja maar gaan we ook heel China afsluiten dan? Dan kunnen we zelf ook opdoeken, economisch gezien. China gaat gewoon via grijze kanalen wat componenten wegsluizen.

[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 15:11
hoevenpe schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:18:
[...]

Rusland als proxy, besef dat het westen ook hard door z'n Javelins en andere wapens heen gaat.
More than 50,000 Javelin missiles and 12,000 CLUs are currently in service with the US armed forces and 19 allied nations.

Gok dat t westen nog wel wat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:18:
[...]
Gezien hoeveel van die dingen gemaakt zijn zal dat wel meevallen. Er wordt echt wel nagedacht over wat er wordt geleverd zodat de landen zelf voldoende op voorraad hebben.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Vooralsnog zien we *niets* uit China en lijkt China zich te realiseren dat ze nog afhankelijker van 'het westen' zijn dan Rusland. Ik hoop dat dat zo blijft - al weten we niet wat er zich op de achtergrond afspeelt.
Dit vind ik wel een zorgwekkende situatie gezien de doctrine van Rusland op nucleair gebied. Het lijkt me niet meer ondenkbaar dat er tactische nucleaire wapens gebruikt gaan worden als ze niks anders meer kunnen.

Ik denk/hoop wel dat Rusland dan voorgoed in de isolatie gaat (de sancties van nu zullen niets voorstellen vergeleken met wat er dan gaat komen). Eigenlijk een nieuwe ijzeren gordijn periode. Levensmiddelen, energie, alles zal afgesloten worden. Wellicht zelfs internet (en het is bekend dat Rusland zich daar al lang op voorbereidt en dat vind ik met name een slecht teken: Het geeft aan dat ze plannen hebben om agressie te vertonen die tot dit soort zware maatregelen zal leiden, en dat ze bereid zijn die maatregelen op de koop toe te nemen.

Maar zoals ik al zei zal China daar niet aan meedoen en er juist flink van profiteren. Aangezien China een potentiele bedreiging is voor ons in de toekomst is dat ook slecht voor ons.
Daarin denk ik dat je gelijk hebt: zoals China om gaat met Sri Lanka, zo zal het Rusland ook vergaan. China doet niet aan goodwill, cadeautjes, steun - ze doen aan handel en zullen met plezier goedkope grondstoffen inkopen in Rusland als niemand ze verder wil.
Het is mogelijk ja... Persoonlijk denk ik dat ze die regio's beter kan opgeven. Daar staat echt niets meer overeind en de mensen die anti-Russisch zijn, zijn allang weg. Er zit nog wel wat grondstof maar is dat zoveel levens waard?

De krim vind ik een lastiger verhaal. Het ligt veel dichter bij 'mainstream' Ukraine. Als ik hen was zou ik het wel terug willen pakken. Aan de andere kant, Rusland zal die marinebasis met hand en tand verdedigen.
Voor mij is het dubbel: Dit Russische avontuur begon in 2014 na de afwending van Ukraine van de EU. Je hebt ongetwijfeld 'Winter on Fire' gezien en de voorgeschiedenis meegekregen - van pro-Russische trekpop aan de macht naar een pro-EU wending middels de euro-Maidan. Dat Rusland als 'straf' alvast een paar happen uit Ukraine nam was in het kader van 'beschermen van Russen' - zoals ze dat nu wederom gebruiken en eigenlijk al meer dan 100 jaar gebruiken.

In dat licht ga ik niet met je mee: opgeven van die gebieden betekent dat Rusland z'n claim op Ukraine kan behouden en zal behouden en zelfs als dit conflict stop dan zal het later weer oplaaien. En dat later komt snel als China wel wapens voor gas/olie gaat ruilen zodra wij weer iets anders hebben om ons druk om te maken. We behouden dan dus een Ukraine wat tot de tanden bewapend moet blijven en een Rusland die langs de grenzen blijft provoceren.

Het vervelende is dat we met het huidige regime echter wellicht weinig keuze hebben, tenzij Ruslans implodeert - qua machtstructuur en -politiek. Want de kans dat Ukraine er zelf in slaagt die gebieden terug te nemen acht ik niet enorm groot.

Dus ondanks dat ik niet denk dat het een oplossing is, zul je wellicht wel gelijk krijgen dat Ukraine de gebieden moet opgeven. Maarja, zoals Zelensky zelf recent zei: voor nu. Die houdt daarmee zelf ook de optie open.
Nord Stream 2 is ook nooit open gegaan. En het is een project uit een tijd dat de verstandhouding nog een stuk beter was. Ik vraag me af of het open doen hiervan de situatie juist had kunnen verzachten. Poetin had meer te riskeren gehad als die open was gegaan.

Bovendien hebben de Amerikanen boter op hun hoofd met hun plannen om gas per schip te leveren en daar flink aan te verdienen. En is het gedrag van de Amerikanen (invasies van onwelgevallige landen) juist een flinke onderbouwing van de Russische haat jegens de NAVO. Ik geloof niet dat de NAVO een bedreiging vormt voor Rusland, maar wat ik wel geloof is dat het Kremlin dat denkt. De acties van Amerika in Irak en Afghanistan hebben daar niet bepaald mee geholpen ondanks dat deze niet onder de NAVO vlag zijn gevoerd.
Je zeilt wel een beetje mee op het Rusland-narratief: De NATO heeft nooit meegedaan als entiteit aan die aanvallen van 'geallieerden' of de VS zelf. De 'angst' voor de NATO is puur beeldvormend: een vijandbeeld om willekeurige landen aan te kunnen vallen of te bedreigen. Ik denk niet dat Rusland denkt dat de NATO een vijand is, ik denk dat onze democratie en welvaart een vijand is. Neem de beleving van Russische soldaten in Ukraine: ze zijn verbaasd over de veel hogere welvaart dan ze zelf gewend zijn. Stel je voor dat Russen, in Rusland, ontdekken dat ze arm zijn omdat een stel corrupte oligarchen het land al enkele decennia besteelt? Dat is de vijand: de realiteit.
Als laatste is het ook niet iets zonder precedent. Nord Stream 2 is zoals de naam aangeeft de tweede pijplijn naast een die er bestaat. Het zou alleen de route wat directer maken voor sommig gas dat nu via Oekraine gaat. Dat had wat belastinginkomsten voor Oekraine weggenomen maar dat soort constructies vind ik toch niet echt ethisch (net zoals Nederland dat bijvoorbeeld flink verdient aan het wegsluizen van belastinggeld van andere landen). Liever een stabiele economie dan dat soort belastingconstructies.
Tjah, we speelden in de EU een appeasment politiek spel waarbij we dachten dat als we maar een soort win-win situatie zouden hebben Rusland wel mee zou spelen. Alleen daar gingen twee dingen fout: een narcist wil niet win-win, maar ik win, jij verliest en bovendien kwam 0 euro van al die baten bij de Russen zelf terecht. Vandaar dat er nog 12 superjachten in backorder stonden in Nederland. Die waren niet voor die arme drommels uit het oosten van rusland.

Ik vind zelf dat we al ver voor de inval in donbas en de Krim boter op ons hoofd hadden en dat we veel eerder hadden moeten stoppen met Russisch gas. Duitsland heeft hier enorme boter op het hoofd gehad en vooralsnog is dat nog niet helemaal weg.
vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:32:
[...]

Als eerste weer een mooi stukje tekst !

Je hele post liet me wel denken aan het mooie stuk tekst van @teacup verwijzend naar het Mark Hertling Artikel wat waar een aantal dingen aangestipt worden namelijk: de M1A1 Abrams die de russen hebben, en het verschil tussen de 2 legers (paraderen vs vechten) beiden vereisen training maar zegt niks over de daadwerkelijke capaciteit.
Thanks, soms, tijdens de paasbrunch, orden ik de gedachten wat en dan deel ik het maar.

De Russen hebben M1A1's? Dat heb ik even gemist, of bedoel je wat anders :) Maargoed, al had Rusland ze wel, dan nog zit je met een probleem van cognitieve beperkingen - het onderwijssysteem, informatievoorziening, doctrine - Russen zijn getraind om niet zelf te denken, blijkt.
ik pak een aantal dingen ertussen uit:

[...]

Geen een mens (geen soldaat) een gun/basic training en hij kan effectief zijn, maar je hoeft niet tot de tanden gewapend te zijn om een 8:1 kill ratio + gewonden te behalen zoals UA bewijst. en dan hebben we het nog niet gehad over de 1 generaal per week + vele officieren die het loodje leggen.
Het is absoluut bijzonder mochten die aantallen kloppen. Maargoed, je ziet ook gewoon nauwelijks effectiviteit in het optreden. Nergens. Zelfs niet op RT zelf. Dan moet ik concluderen dat het er niet is en Ukraine heeft het gewoon wel, op veel meer plekken.
Dit is powertaal waar we als burgers bang van moeten worden om de politiek te bewegen, maar dit is .. grootpraat. Zolang politiek en legerleiding zich niet druk maakt zou ik dat ook niet doen. Allemaal dus voor de Buhne
Immers als van de 140? BTG's maar 50% of minder nog actief "bruikbaar" is .. dan staan ze er slecht voor, de TU 22 geruchten zullen zeer gevoelig zijn voor AA zooi.

En zoals ik eerder opmerkte, voor een anti-tank ding zal het niet uit maken waarmee Ru mee komt aanstiften. Dus beter een tank dan geen tank gaat hier niet op.
Al zouden ze nu met een zwik Armata's het toneel opkomen - als ze ze blijven inzetten zoals de huidige tanks gaan die er ook aan. Kost wellicht meer moeite als ze de hype waarmaken, maar ze blijven blootgesteld worden aan gerichte artillerie en ATGM's. Dat is een resultaat van een keuze voor inzet van pantser - die niemand, maar dan niemand ter wereld nog zo zou moeten willen maken.

Qua BTG's is er volgens mij gewoon een enorm probleem, omdat ze ze nu wellicht kunnen samenvoegen en aanvullen maar omdat materieel al gaar is en communicatie al ontbrak je nu ook nog eens eenheden bij elkaar zet die helemaal nog nooit samen zijn opgetrokken. Maargoed, de uitgangspositie is anders nu, omdat ze minder kwetsbaar op de flanken zijn en een vorm van luchtsteun hebben. Wat ik alleen al zei: als het zou werken en het zou er zijn, waar wachten ze dan op?
USA geeft aan dat ze nog niet eens op 10-20% van hun "aanvoer lijn" hebben ingezet vid start van het moment dat ze het erover hebben dat geeft veel dingen aan, denk ik zo .. dus als het echt moet kan er veel materieel in een record tijd verplaatst worden .. er zit dus nog enorm veel rek in.

Ik denk dat je echt mee moet nemen waarom schuiven we vooral "oude" meuk Ua in ? en laat dan de westerse moderne meuk dan even buiten beschouwing.
Dat training-argument ben ik wel gevoelig voor. We zitten hier bijna allemaal wel in de IT en stel je gaat van netwerkapparatuur merk a (zeg Cisco) en je neemt in ene een software defined netwerk oplossing van een totaal ander merk, dan is de kans dat je een werkend, complex netwerk weet op te bouwen in korte tijd ongeveer 0. Het is een netwerk, het gebruikt de zelfde standaarden, maar de werking is totaal anders.

Dus nu Ukrainse soldaten het veld in sturen met high-tech spullen van een totaal andere makelij is wellicht niet zo zinvol - toch zijn er genoeg dingen die wel werken en die wel ingezet kunnen worden. Blijkbaar is het training van een tankcrew in een andere tank niet zo ingewikkeld, als ze al bekend zijn met tank-manouvres en operatie. (het manueel herladen zal even wennen zijn). Maar van een Russisch vliegtuig in een F-16 ofzo stappen lijkt me wel een probleem - zelfs voor een zelfde soort lijnvliegtuig moeten piloten tientallen tot honderden uren omscholen.

Vwbt de VS en de capaciteit om te produceren: ze zijn net gestopt met een aantal oorlogen die doorlopend gevoed moesten worden, voor vele vele miljarden per maand. De VS besteed zo allemachtig veel geld aan oorlog voeren dat ik echt totaal geen zorgen heb over hoeveel materiaal ze Ukraine in kunnen duwen. Hun grootste zorg was de provocatie werking naar Rusland en die schuift steeds op door het handelen van Rusland zelf. Helemaal die lease-lend regeling die @DaniëlWW2 even geleden mooi uitlegde is alles mogelijk - zolang Biden maar krabbeltje bij het kruisje.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
redwing schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:15:
[...]

Alleen hebben die er beide geen belang bij om rusland nu te helpen. Die duiken straks wel op als er herbouwd moet worden, zodat ze macht kunnen kopen. Als ze nu ingrijpen krijgen ze te maken met sancties van Europa en VS, waardoor ze er juist op achteruit gaan.
Nu als in nu te vroeg kan ik me iets bij voorstellen. Maar du moment dat Rusland wegvalt als dossier voor de VS kunnen de VS zich 100% richten op China. Voor China is het erg fijn om een Rusland te hebben die de VS bezighoudt. Biden roept niet voor niks dat hij geen boots in Europa wil.
Sommige analisten zijn het met deze strategie van China first niet eens, maar dat is een ander verhaal.

Het is wel verstandig voor de VS om UA te helpen Rusland zsm te onthoofden.
Wat dat betreft ziet de situatie er straks beter uit dan eerst: een militair sterk Europa kan fungeren als partner in de strijd tegen autocratieën. Nu wordt het moeilijk om Europa uit haar gecompromitteerde verhouding met China te krijgen, maar het geeft opties die er eerst niet waren voor de VS. Met een sterke militaire macht in de EU + VS staat de vrije wereld er een stuk beter voor op deze aardbol.
Grootste punt blijft de afbraak van democratie en rechtstaat aan onze kant, maar daar zijn we zelf bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
TheekAzzaBreek schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:03:
[...]

Niet hun capaciteit, wellicht wel de wil om op dit moment Rusland te voorzien van wapens? Overigens is India grootafnemer van Rusland en hebben ze de laatste dagen wat order onhold gezet ivm de resultaten die Rusland met diezelfde wapens behaalt.

Of ik heb het gemist, maar vooralsnog levert China niet aan Rusland? Kan zijn dat ze sneaky munitie leveren, maar gezien de kwaliteit en niveau van inlichtingen van de VS hadden we dat dan direct gehoord vanuit het pentagon?
bulle bas schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:31:
[...]

Nu als in nu te vroeg kan ik me iets bij voorstellen. Maar du moment dat Rusland wegvalt als dossier voor de VS kunnen de VS zich 100% richten op China. Voor China is het erg fijn om een Rusland te hebben die de VS bezighoudt. Biden roept niet voor niks dat hij geen boots in Europa wil.
Sommige analisten zijn het met deze strategie van China first niet eens, maar dat is een ander verhaal.

Het is wel verstandig voor de VS om UA te helpen Rusland zsm te onthoofden.
Wat dat betreft ziet de situatie er straks beter uit dan eerst: een militair sterk Europa kan fungeren als partner in de strijd tegen autocratieën. Nu wordt het moeilijk om Europa uit haar gecompromitteerde verhouding met China te krijgen, maar het geeft opties die er eerst niet waren voor de VS. Met een sterke militaire macht in de EU + VS staat de vrije wereld er een stuk beter voor op deze aardbol.
Grootste punt blijft de afbraak van democratie en rechtstaat aan onze kant, maar daar zijn we zelf bij.
Hear hear, met name laatste alinea: de tolerantie paradox is wat we nu aanschouwen, in optima forma. Bemoeienis met democratische processen? Tjah, wat doe je er aan. Omkopen van politici, misbruiken van geldstromen, stelen van kennis? Foei, als het al zover komt. Iedereen welkom, alles is open, als ze eenmaal meedoen willen ze vast ook zo'n mooi systeem.

En vervolgens zien er binnen enkele weken ontvolking, massamoorden, verkrachtingscultuur, plunderingen en uithongering van een middelgrote stad en zie je in ene tientallen landen zich realiseren dat die democratie en vrijheid alles behalve vanzelfsprekend zijn. En als we niet bereid zijn er voor te vechten en grenzen te trekken - is die eindig.

Dus ik hoop dat de EU (als 1) en de VS (ook als 1, want interne krachten doen daar ook hun ding) kunnen zijn wat je schetst.

[ Voor 59% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-04-2022 20:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

GekkePrutser schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:21:
[...]
Ja maar ook jouw kwaliteitsspul komt uit China. Er staat alleen een westers merkje op. China is veel meer dan de Ali Express troep :)

Ja maar gaan we ook heel China afsluiten dan? Dan kunnen we zelf ook opdoeken, economisch gezien. China gaat gewoon via grijze kanalen wat componenten wegsluizen.
Dat is een aanname dat ik uberhaupt "kwaliteitsspul" bezit, en dat betreft waar ik meer waarde aan hecht .. hoewel dit een "Grappige" insteek heeft ... is het toch uiterst serieus.

We weten allemaal inmiddels dat ergens 1 fabriek staat die een product maakt, onder 10 verschillende merken met kleine nuances in de productie lijn/grondstoffen voor elk merk en daarbij behorende "kwaliteit"

Echter stop geen consumer grade product in bijvoorbeeld een tank want zoiezo bij slecht onderhoud staat die tank stil na 200 km ofzo En bij consumer grade is dat gereduceert tot 20km en ben je dan een sitting duck.

Wij kiezen er toch voor om Russich gas te importeren ipv goeie isolatie enzv te doen? Hetzelfde geld voor de chinese "kinder" arbeid of minder arbeids vriendelijke omstandigheden .. daar is de hele huidige weggooi maatschappij op gebouwd!
Ik zou er geen traan om laten als we wat duurzamere producten gaan bouwen en de economie verandert.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

In China maakt met volgens specs, simpel
Apple geeft specs, Foxcon maakt extreem degelijke toestellen, no name OEM geeft specs en op Aliexpress kan je een telefoon kopen voor $50,- .
Tesla geeft specs en in EU rijden we in een goede auto, maar als je zoek kan je electrische autootjes kopen uit China vanaf €2000 zonder transport en invoer, zonder enige luxe en van slechte kwaliteit.
Dan zie je ook vaak "made in X with global components, lol ook bij goed aangeschreven merken die mensen in een land ervaren als "nationaal merk"

Punt is dat de Chinezen niet de fabs hebben voor de allerbeste chips, MAAR wel erg veel fabrieken en bedrijven hebben die de allerbeste chips importeren en gebruiken tijdens fabricage, productontwikkeling EN in de gemaakte te exporteren of voor buitenlandse opdrachtgevers gemaakte zaken.
Dit feit maakt het onmogelijk voor USA alle tech compleet weg te houden van alle regimes waar China een neutrale tot goede band mee heeft, en daar hoort rusland ook bij.
Ik denk dat @GekkePrutser daar bedoeld.

En dit is wel een leuk stuk (of ok wrang leuk)
https://www.dw.com/en/fac...ia-ukraine-war/a-61477502
Fact check: A list of fake news about the Russia-Ukraine war
Manipulated photos, false statements, state propaganda and deepfake videos are all part of the war between Russia and Ukraine. We debunk some examples and show how to see through them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
NiGeLaToR schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:32:
[...]

Niet hun capaciteit, wellicht wel de wil om op dit moment Rusland te voorzien van wapens? Overigens is India grootafnemer van Rusland en hebben ze de laatste dagen wat order onhold gezet ivm de resultaten die Rusland met diezelfde wapens behaalt.

Of ik heb het gemist, maar vooralsnog levert China niet aan Rusland? Kan zijn dat ze sneaky munitie leveren, maar gezien de kwaliteit en niveau van inlichtingen van de VS hadden we dat dan direct gehoord vanuit het pentagon?
ik hoop dat USA bondgenoten het horen en "wij op tweakers/internet/gewoon journaalkijkers" het pas later te weten komen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
GekkePrutser schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:21:
[...]

Ja maar ook jouw kwaliteitsspul komt uit China. Er staat alleen een westers merkje op. China is veel meer dan de Ali Express troep :) En ook China heeft uitgebreide militaire industrie.

PS: Ook niet als aanval bedoeld idd!

[...]

Je haalt twee dingen aan: de mogelijkheid van China om te produceren en zelf te ontwikkelen versus de wil om te leveren aan Rusland.

Ik denk dat het klopt dat ze doordat ze al zoveel produceren voor westerse bedrijven al veel zelf kunnen en ze zijn ook met eigen fabricaat veel verder dan Rusland, maar vooralsnog is dat leveren aan Rusland op dit moment nog niet zo gaande.

China heeft met Trump ervaren wat een handelsoorlog ze kan kosten - zoveel is Rusland ze niet waard. Die doen aan handel echt een fractie van wat ze met de VS doen. Sterker nog: China doet volgens mij meer handel met NL dan met Rusland, zag ik in de cijfers (mogelijk door de doorsluitroute van Rotterdam, maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:30:
Thanks, soms, tijdens de paasbrunch, orden ik de gedachten wat en dan deel ik het maar.
:) iedereen heeft zijn sterke punten, nietwaar ?
De Russen hebben M1A1's? Dat heb ik even gemist, of bedoel je wat anders :) Maargoed, al had Rusland ze wel, dan nog zit je met een probleem van cognitieve beperkingen - het onderwijssysteem, informatievoorziening, doctrine - Russen zijn getraind om niet zelf te denken, blijkt.
hahaha grappig die laatste opmerking in deze quote .. (je merkt vanzelf wel waarom)
HIER verplicht leesvoer :+ teacup in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
zou eerst teacup lezen en dan het artikel wat hij aanstipt !!! zeker het einde van het artikel is geniaal
ps in het artikel staat de "tank" referentie.

ik had er iets verder een reactie op gegeven maar denk dat je die ook al gevormd zal hebt na het lezen ervan.

ps 2 ben wel benieuwd wat je ervan vind :)
Het is absoluut bijzonder mochten die aantallen kloppen. Maargoed, je ziet ook gewoon nauwelijks effectiviteit in het optreden. Nergens. Zelfs niet op RT zelf. Dan moet ik concluderen dat het er niet is en Ukraine heeft het gewoon wel, op veel meer plekken.
je weet zelf wel hoeveel er dagelijks aan russen omgelegd worden, UA heeft vrijgegeven 2500 doden zelf te hebben, 10k gewonden ? anway we weten niet hoeveel gewonden/AWOL bij de russen er zijn.
Al zouden ze nu met een zwik Armata's het toneel opkomen - als ze ze blijven inzetten zoals de huidige tanks gaan die er ook aan. Kost wellicht meer moeite als ze de hype waarmaken, maar ze blijven blootgesteld worden aan gerichte artillerie en ATGM's. Dat is een resultaat van een keuze voor inzet van pantser - die niemand, maar dan niemand ter wereld nog zo zou moeten willen maken.
Paar keer al de opmerking gemaakt "zie UA de parade wel op het rooie plein overnemen" eigenlijk als grap(pige) opmerking bedoelt. Tuurlijk als je serieus er op reageert 101 kanttekeningen die iffy at best zijn.
Qua BTG's is er volgens mij gewoon een enorm probleem, omdat ze ze nu wellicht kunnen samenvoegen en aanvullen maar omdat materieel al gaar is en communicatie al ontbrak je nu ook nog eens eenheden bij elkaar zet die helemaal nog nooit samen zijn opgetrokken. Maargoed, de uitgangspositie is anders nu, omdat ze minder kwetsbaar op de flanken zijn en een vorm van luchtsteun hebben. Wat ik alleen al zei: als het zou werken en het zou er zijn, waar wachten ze dan op?
[...]

Dat training-argument ben ik wel gevoelig voor. We zitten hier bijna allemaal wel in de IT en stel je gaat van netwerkapparatuur merk a (zeg Cisco) en je neemt in ene een software defined netwerk oplossing van een totaal ander merk, dan is de kans dat je een werkend, complex netwerk weet op te bouwen in korte tijd ongeveer 0. Het is een netwerk, het gebruikt de zelfde standaarden, maar de werking is totaal anders.

Dus nu Ukrainse soldaten het veld in sturen met high-tech spullen van een totaal andere makelij is wellicht niet zo zinvol - toch zijn er genoeg dingen die wel werken en die wel ingezet kunnen worden. Blijkbaar is het training van een tankcrew in een andere tank niet zo ingewikkeld, als ze al bekend zijn met tank-manouvres en operatie. (het manueel herladen zal even wennen zijn). Maar van een Russisch vliegtuig in een F-16 ofzo stappen lijkt me wel een probleem - zelfs voor een zelfde soort lijnvliegtuig moeten piloten tientallen tot honderden uren omscholen.
ga niet 100% erop in ... herhaal dit als je het teacup artikel hebt gelezen aub!

1% --> Mark Hertling / Mark Kimmitt (1 vd 2) omschreef dat gisteren (heb zelf youtube filmpje gisterenavond gepost ervan) min of meer het volgende" (geen qoute immers niet woord voor woord)
"sure it wil cost some time to work out the bugs of a new system/fieldtest it, but i am confident the UA army wil be able to use it to its fullest"

Tuurlijk kost het wel tijd zoals jij en bv @DaniëlWW2 ook aangeven, maar motivatie en noodzaak speelt ook mee.. immers nood breekt ook hier de wet.
Vwbt de VS en de capaciteit om te produceren: ze zijn net gestopt met een aantal oorlogen die doorlopend gevoed moesten worden, voor vele vele miljarden per maand. De VS besteed zo allemachtig veel geld aan oorlog voeren dat ik echt totaal geen zorgen heb over hoeveel materiaal ze Ukraine in kunnen duwen. Hun grootste zorg was de provocatie werking naar Rusland en die schuift steeds op door het handelen van Rusland zelf. Helemaal die lease-lend regeling die @DaniëlWW2 even geleden mooi uitlegde is alles mogelijk - zolang Biden maar krabbeltje bij het kruisje.
linkje naar het lend-lease dingetje aub ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:23
Grouchy schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:01:
[...]

Vrees dat voordat de diplomatie een sterke impuls krijgt er toch echt eerst ergens een flinke nederlaag aan de Russen moet worden toegebracht om ze te laten beseffen dat het tij van de oorlog gekeerd is en er over een regeling moet worden onderhandeld.
Je bedoelt het zinken van het belangrijkste schip van de Oostzee vloot? 😇

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
rejer schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:21:
[...]

More than 50,000 Javelin missiles and 12,000 CLUs are currently in service with the US armed forces and 19 allied nations.

Gok dat t westen nog wel wat heeft.
Daarnaast heeft Biden al overlegd met de wapenfabrikanten, om de productie van diverse wapens te verhogen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Silent7 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:36:
[...]

In China maakt met volgens specs, simpel
Apple geeft specs, Foxcon maakt extreem degelijke toestellen, no name OEM geeft specs en op Aliexpress kan je een telefoon kopen voor $50,- .
Tesla geeft specs en in EU rijden we in een goede auto, maar als je zoek kan je electrische autootjes kopen uit China vanaf €2000 zonder transport en invoer, zonder enige luxe en van slechte kwaliteit.
Dan zie je ook vaak "made in X with global components, lol ook bij goed aangeschreven merken die mensen in een land ervaren als "nationaal merk"

Punt is dat de Chinezen niet de fabs hebben voor de allerbeste chips, MAAR wel erg veel fabrieken en bedrijven hebben die de allerbeste chips importeren en gebruiken tijdens fabricage, productontwikkeling EN in de gemaakte te exporteren of voor buitenlandse opdrachtgevers gemaakte zaken.
Dit feit maakt het onmogelijk voor USA alle tech compleet weg te houden van alle regimes waar China een neutrale tot goede band mee heeft, en daar hoort rusland ook bij.
Ik denk dat @GekkePrutser daar bedoeld.
Als je dit als take-away hebt, dan heb je in mijn optiek een goeie samenvatting van beide verhalen gemaakt (y)
En dit is wel een leuk stuk (of ok wrang leuk)
https://www.dw.com/en/fac...ia-ukraine-war/a-61477502
Fact check: A list of fake news about the Russia-Ukraine war
Manipulated photos, false statements, state propaganda and deepfake videos are all part of the war between Russia and Ukraine. We debunk some examples and show how to see through them.
leuk artikel thx !

Denk dat je meer naar de events moet kijken dan de "claims" zo zwerft er een "UA tank-girl" rond, is het waar? tja doe er mee wat je wilt toch ? denk alleen dat het wel leuk is als je haar herkent ..

Persoonlijk vind ik het wel prettig als we elkaar in elk geval scherp houden met het nieuws dat gepost word.
zoals de Moskva is leuk om mee te krijgen .. wat waar/niet waar is zien we tzt wel in 1 of andere documentaire oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:30:
<mooi stuk tekst over Mark Hertling en zijn inzicht op de UA vs RU oorlog>
WAUW +65 likes ..
@tweakduke als TS .. dit word zeker een Pinned artikel ?

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 17-04-2022 21:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Vooralsnog zien we *niets* uit China en lijkt China zich te realiseren dat ze nog afhankelijker van 'het westen' zijn dan Rusland. Ik hoop dat dat zo blijft - al weten we niet wat er zich op de achtergrond afspeelt.
China is dan ook niet zo recht voor je raap als Rusland is. Met Rusland is het altijd overduidelijk wie ergens achter zit. Al liegen ze recht in je bek dat het niet zo is :') Maar ondertussen willen ze dat het duidelijk is. Past bij hun macho-maffia achtergrond ("Nice country you have there, shame if something happened to it").

China is veel geniepiger. Die geven echt om de vorm. Ze bedriegen je waar je bij staat maar als er ook maar enige ruchtbaarheid aan wordt gegeven staan ze op hun achterste poten en zijn ze echt serieus beledigd. Hun reputatie moet 'schoon' blijven. Als ze wat doen dan zie je dat niet zo gauw. Ze zullen geen heel wapentuig leveren maar wel componenten, grondstoffen enzo. Dingen die veel moeilijker te traceren zijn.
[...]
Voor mij is het dubbel: Dit Russische avontuur begon in 2014 na de afwending van Ukraine van de EU. Je hebt ongetwijfeld 'Winter on Fire' gezien en de voorgeschiedenis meegekregen - van pro-Russische trekpop aan de macht naar een pro-EU wending middels de euro-Maidan. Dat Rusland als 'straf' alvast een paar happen uit Ukraine nam was in het kader van 'beschermen van Russen' - zoals ze dat nu wederom gebruiken en eigenlijk al meer dan 100 jaar gebruiken.
Niet gezien, bedankt voor de tip. De voorgeschiedenis ken ik wel natuurlijk.
[...]
In dat licht ga ik niet met je mee: opgeven van die gebieden betekent dat Rusland z'n claim op Ukraine kan behouden en zal behouden en zelfs als dit conflict stop dan zal het later weer oplaaien. En dat later komt snel als China wel wapens voor gas/olie gaat ruilen zodra wij weer iets anders hebben om ons druk om te maken. We behouden dan dus een Ukraine wat tot de tanden bewapend moet blijven en een Rusland die langs de grenzen blijft provoceren.
Ik denk dat dat sowieso gewoon de status quo blijft eigenlijk.

Het zal niet meer echt gaan boteren, tenzij er echt een 'regime change' van binnenuit komt zoals je al zegt.

Het valt me ook wel op dat Oekraine niet echt veel leek te geven om de verloren gebieden. Zelfs de Krim niet.
[...]
Je zeilt wel een beetje mee op het Rusland-narratief: De NATO heeft nooit meegedaan als entiteit aan die aanvallen van 'geallieerden' of de VS zelf.
Dat zeg ik ook al. Maar de Russen zelf zien dat niet zo. En het is ook niet zo heel vreemd, onder aanvoering van Amerika waren alle 'usual suspects' gewoon bezig in die landen, wij ook.
[...]
De 'angst' voor de NATO is puur beeldvormend: een vijandbeeld om willekeurige landen aan te kunnen vallen of te bedreigen. Ik denk niet dat Rusland denkt dat de NATO een vijand is, ik denk dat onze democratie en welvaart een vijand is.
Ik denk het wel eigenlijk. Veel mensen die in deze materie zitten noemen dit. Zoals Dmitry Alperovitch die enkele maanden geleden deze oorlog al tot in de puntjes voorspeld had. En dan specifiek hier:

Is dit het narratief van Rusland? Absoluut. Is het onzin? Ja. Maar ik denk wel dat ze daar zelf in geloven.
[...]
Neem de beleving van Russische soldaten in Ukraine: ze zijn verbaasd over de veel hogere welvaart dan ze zelf gewend zijn. Stel je voor dat Russen, in Rusland, ontdekken dat ze arm zijn omdat een stel corrupte oligarchen het land al enkele decennia besteelt? Dat is de vijand: de realiteit.
De Russen in de steden hebben het anders helemaal niet slecht. Ik denk dat ze het echt de NAVO wel als een bedreiging zien. Onterecht weliswaar, wij gaan echt niet zomaar Rusland binnenvallen. Daar is totaal geen animo voor. Maar zij zien de wereld niet zoals wij die zien.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 17-04-2022 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 17:48

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 17:58:
[...]
& @TheGhostInc toevallig over deze post heen gelezen ? het YT filmpje wat daarin staat zeker wat meer info .. die wellicht wat antwoorden geeft en vragen oproept

Bijvoorbeeld 180 graden radar is "onwaarschijnlijk" volgens het filmpje, eerder dat met 1km bereik, slecht weer en niet geactiveerde afweer geschut binnen 3 sec had moeten reageren..

De Neptune heeft een bereik van 200km (sommige zegen zelfs 300km) dan zou je Sebastopol o.a in bereik kunnen liggen. maar die 200 km is wellicht realistischer.

Daarnaast zou het niet onwaarschijnlijk zijn als USA "meegeholpen" heeft zoals ik eerder zei, als antwoord op de chemische aanval op Marioepol en UA met de eer laat strijken.
Bij twijfel is de minst complexe optie (Russisch personeel niet goed genoeg getraind) eerder de best passende optie. Ik geloof er persoonlijk niet zo in dat USA ineens een redline trekt op een chemische aanval waarvan niemand weet of die ueberhaupt heeft plaatsgevonden.

Je ziet dit overal in RuAF, gebrek aan operationele bereidheid.

Kan het ze niet eens kwalijk nemen. Ben er eerder dankbaar voor. Zo’n groot leger met zo’n kleine economie, dat is erg veel gevraagd. Ik denk er net zo over als de vriendin van Dylan Groenewegen na het winnen van de sprint op de Champs-Elysées.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

caspervc schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:59:
[...]

Je bedoelt het zinken van het belangrijkste schip van de Oostzee vloot? 😇
Ach, tegenslag, tegenslag, nee, dat valt best mee >:) was ons eigen ongelukje en iedereen is gered. Nothing to se(a) here, move along people.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

Qwerty-273

Meukposter

Nu gaan er al lang opmerkingen rond over de echtheid van de video’s van de Kadyrovtsy. Vaak staan ze wel erg rustig en samen op elkaar geplakt wat niet echt verstandig is in een echte gevechtssituatie, en ook dat je dan meer op zou moeten letten ipv aandachtig een video te schieten.

Nu een filmpje (in de volgende Telegram post) waar de instructeur de aspirant de kneepjes van het vak bijbrengt.
Nice video. Kadyrov's experienced actor teaches the youngster the tactics of shooting at empty houses, walls and traffic lights. After a couple of weeks of such classes, the youngster will already become an experienced tiktoker, able to act in more big-budget films.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Is er inmiddels meer duidelijkheid over hoeveel overlevenden er zijn van de Moskva? Ik begrijp dat het ook als command & control diende en stel dat er maar echt 50 overlevenden zijn, dan is het niet alleen en zware slag omdat het om een vlaggenschip ging, maar ook omdat een deel van de operationele sturing van de 'special opration' inclusief onderofficieren naar de haaien is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

GekkePrutser schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:36:
[...]

Oh, geloof me.... Die trollen worden alleen maar erger. Het is een van de weinige drukmiddelen die ze dan nog over hebben.

Als je denkt dat je professionele hackers en trollen tegen kan houden door een kabeltje door te knippen... ;) Helaas.
Ja, de Russen hebben Orcs en trollen, Tolkien 1954 oude meuk dus. terwijl Oekraïne veel moderner spul heeft, Sardaukar rocket troops, Dune2 (Frank Herbert, 1965).

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Motrax schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:35:
Is er inmiddels meer duidelijkheid over hoeveel overlevenden er zijn van de Moskva? Ik begrijp dat het ook als command & control diende en stel dat er maar echt 50 overlevenden zijn, dan is het niet alleen en zware slag omdat het om een vlaggenschip ging, maar ook omdat een deel van de operationele sturing van de 'special opration' inclusief onderofficieren naar de haaien is.
Er zitten geen haaien in de zwarte zee 😛. Ze zijn “sleeping with the fishes” wat ook veel beter past bij het maffiose karakter van de ru fed.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 22:14
Motrax schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:35:
Is het enige wat ik kon vinden.🤡

*knip* s.v.p. geen meme's, hou 't inhoudelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 18-04-2022 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:20:
Bij twijfel is de minst complexe optie (Russisch personeel niet goed genoeg getraind) eerder de best passende optie. Ik geloof er persoonlijk niet zo in dat USA ineens een redline trekt op een chemische aanval waarvan niemand weet of die ueberhaupt heeft plaatsgevonden.
Mee eens, al had je dan een paar rakketen extra eraan kunnen wagen.

maar desalniettemin kan dat best een verhulde aanval zijn als extreem duidelijke waarschuwing van USA naar RU, dat UA met de eer mag strijken voor de buhne .. is mooi meegenomen.
Je ziet dit overal in RuAF, gebrek aan operationele bereidheid.

Kan het ze niet eens kwalijk nemen. Ben er eerder dankbaar voor. Zo’n groot leger met zo’n kleine economie, dat is erg veel gevraagd. Ik denk er net zo over als de vriendin van Dylan Groenewegen na het winnen van de sprint op de Champs-Elysées.
Goed parade lopen op het rooie plein is niet dezelfde skills als goed kunnen vechten ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@pro_6or
Al was het een test ballontje vol Sarin oid in Marioepol, kijken hoe het westen reageert .. maar dan is het antwoord wel extreem duidelijk terug gekomen.

Als je niks meer hoort van ABC wapens, maar loze dreigementen lijkt me dat een redelijk veilige aanname.

Dus ik stel dat je wellicht nog wat "na-wee-en" kan horen voor de Buhne, en dat het weggewuift word.
Maar ondertussen is dit verhaal al lang weer netjes opgeborgen door Ru, omdat ze nu weten ze dat als ze doorzetten het 10x zo hard terug komt.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:32:
[...]

Het ging dan ook niet over wapens maar over technologie en onderdelen.

China drijft 'normaal' handel met Rusland en ik zie niet waarom ze spullen die met een beetje fantasie dual-use te noemen zijn niet zouden verkopen. Dat lijkt me twee Chinese strategische doelen te dienen: maakt een potentieel gevaarlijke en onvoorspelbare buurman afhankelijk en je vermindert de invloed van de US.

En dan valt er nog leuk aan te verdienen ook. Als je de enig overgebleven aanbieder bent geeft geeft je dat wat flexibiliteit in de prijsstelling. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vraag me eigenlijk af of Poetin zich realiseert dat Rusland met dit tempo (of elk ander tempo) over een jaar een filiaal van China. China is tegen die tijd de enige bondgenoot, afnemer, financierder en leverancier van wapentuig of knowhow, uiteraard in ruil voor wat China wilt (olie, graan en andere grondstoffen).

Prima dat zelfbewuste, maar Rusland heeft straks alleen nog bij de EU een kans(je) om geen provincie van China te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:27
TheekAzzaBreek schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:01:
[...]

Het ging dan ook niet over wapens maar over technologie en onderdelen.

China drijft 'normaal' handel met Rusland en ik zie niet waarom ze spullen die met een beetje fantasie dual-use te noemen zijn niet zouden verkopen. Dat lijkt me twee Chinese strategische doelen te dienen: maakt een potentieel gevaarlijke en onvoorspelbare buurman afhankelijk en je vermindert de invloed van de US.

En dan valt er nog leuk aan te verdienen ook. Als je de enig overgebleven aanbieder bent geeft geeft je dat wat flexibiliteit in de prijsstelling. >:)
Normaal gesproken wel, maar waarmee gaat Rusland dan betalen? Roebels die niets waard zijn, dollars die er nauwelijks meer zijn?
De prijsstelling is eigenlijk hetgeen China niet zoveel aan kan veranderen, want Rusland zal toch echt moeten betalen voor verkregen diensten en materieel. Die doen dit niet uit liefdadigheid maar zullen er echt beter van willen worden.
Voor gas en olie hoeft China niet zoveel te doen, dat krijgen ze wel en mogelijk (aangezien het westen het niet meer wil) goedkoper dan ooit.

En veel meer heeft Rusland niet te bieden voor ze momenteel, maar als men (het westen) erachter komt dat ze Rusland allemaal onderdeeltjes toeschuiven om oorlog te kunnen (blijven) voeren, dan is ook daar de impact groter dan de winst die het China op kan leveren.
Ik denk dat die vooral wachten tot het moment dat er wederopbouw plaats kan vinden en dan op 'de trein' springen, dan hebben ze het westen mee en kunnen ze ook Rusland bij zich aangesloten krijgen/ houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:31:
[...]
Nu wordt het moeilijk om Europa uit haar gecompromitteerde verhouding met China te krijgen, maar het geeft opties die er eerst niet waren voor de VS.
Wat bedoel je met gecompromitteerd?

Dat de EU meer afhankelijk van China zou zijn dan de US?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:18:
[...]

Wat bedoel je met gecompromitteerd?

Dat de EU meer afhankelijk van China zou zijn dan de US?
Wij zitten hier al in de invloedssfeer van China met het Belt and Road Initiative. Daarbij is voor de Duitse export China erg belangrijk, dus principes gaan hier met regelmaat overboord als er een handelsdeal gesloten moet worden. Plus, het zal inmiddels niet verbazen, zitten wij hier nog erg op het spoor dat met economische integratie de andere partij wel fatsoenlijk zal worden. De grote vraag is of wij de dure lessen die wij met het autocratische regime in Rusland bezig zijn te trekken gaan toepassen op China.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

redwing schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:13:
Precies, en dat slaat nergens op. Dat snappen ze echt wel heel goed, dat wil alleen niet zeggen dat je daarom alle kanalen maar dicht moet gooien.
De naïviteit van west-europa blijkt o.a. uit het feit dat we de defensie hier niet op orde hebben. Welk land betaalt de 2% die de navo eist? In onze naïviteit hebben we tientallenjarenlang liggen slapen. Laten we niet doen alsof we niet naïef zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
jbdeiman schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:14:
[...]

Normaal gesproken wel, maar waarmee gaat Rusland dan betalen? Roebels die niets waard zijn, dollars die er nauwelijks meer zijn?
De prijsstelling is eigenlijk hetgeen China niet zoveel aan kan veranderen, want Rusland zal toch echt moeten betalen voor verkregen diensten en materieel. Die doen dit niet uit liefdadigheid maar zullen er echt beter van willen worden.
Voor gas en olie hoeft China niet zoveel te doen, dat krijgen ze wel en mogelijk (aangezien het westen het niet meer wil) goedkoper dan ooit.

En veel meer heeft Rusland niet te bieden voor ze momenteel, maar als men (het westen) erachter komt dat ze Rusland allemaal onderdeeltjes toeschuiven om oorlog te kunnen (blijven) voeren, dan is ook daar de impact groter dan de winst die het China op kan leveren.
Ik denk dat die vooral wachten tot het moment dat er wederopbouw plaats kan vinden en dan op 'de trein' springen, dan hebben ze het westen mee en kunnen ze ook Rusland bij zich aangesloten krijgen/ houden.
China is een grote importeur van Russische olie. Tegen een leuke korting zouden ze dat aandeel best wel een poosje willen verhogen.

Met die opmerking over prijzen bedoelde ik juist dat China voor cruciale onderdelen kan vragen wat het wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wat verzameld "nieuws"

Tsjechische diplomaten bedreigd

Reddit: Ru is de grootste wapen leverancier wie twijfelt nog, affijn plaatje in de post, maar zie het als humour niet als een Feit aub .. bron wordt niet vermeld!

Leuk maar ook hier geen bron, dus politicus die wat roept ???
Er zijn meer van dit soort "gestopte oorlogs fabriek gemeld, imho check je bron

Voor de @DaniëlWW2 en andere rupsband lovers :+

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 18-04-2022 00:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:23:
[...]

Wij zitten hier al in de invloedssfeer van China met het Belt and Road Initiative. Daarbij is voor de Duitse export China erg belangrijk, dus principes gaan hier met regelmaat overboord als er een handelsdeal gesloten moet worden. Plus, het zal inmiddels niet verbazen, zitten wij hier nog erg op het spoor dat met economische integratie de andere partij wel fatsoenlijk zal worden. De grote vraag is of wij de dure lessen die wij met het autocratische regime in Rusland bezig zijn te trekken gaan toepassen op China.
Bekijk het linkje even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
https://www.reuters.com/m...s-grow-closer-2022-03-01/
"Total trade between China and Russia jumped 35.9% last year to a record $146.9 billion, according to Chinese customs data, with Russia serving as a major source of oil, gas, coal and agriculture commodities, running a trade surplus with China."

Maar de rest van de wereld is belangrijker voor China:
2019
https://wits.worldbank.or...EXPIMP/Partner/by-country

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Wat bedoel je met dat linkje? Ik legde uit wat ik bedoelde met comprommitering, gezien je daar naar vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
bulle bas schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:41:
[...]
Wat bedoel je met dat linkje? Ik legde uit wat ik bedoelde met comprommitering, gezien je daar naar vroeg.
US is (in import $) heel veel meer afhankelijk van China dan de EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:46

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Silent7 schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:39:
https://www.reuters.com/m...s-grow-closer-2022-03-01/
"Total trade between China and Russia jumped 35.9% last year to a record $146.9 billion, according to Chinese customs data, with Russia serving as a major source of oil, gas, coal and agriculture commodities, running a trade surplus with China."

Maar de rest van de wereld is belangrijker voor China:
2019
https://wits.worldbank.or...EXPIMP/Partner/by-country
Al loopt de hele economie van Rusland door China, uiteindelijk gaat het ‘maar’ om een economie ter grootte van de BeNeLux.

Ik maak me wel zorgen hoor over China, maar uiteindelijk zijn ze idd nog steeds afhankelijk van ons als ze de groei willen doorzetten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:48:
[...]

US is (in import $) heel veel meer afhankelijk van China dan de EU.
Ah, maar dat is iets anders dan compromittering.
offtopic:
Afhankelijkheid is hier een wederzijds begrip. In het algemeen is import makkelijker te substitueren dan export. Als je jouw BMW's niet meer naar China mag sturen vallen er domweg orders weg. Bij import kan je kijken naar alternatieven(intern/extern). Vandaar dat het voor exportland China gevoelig ligt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Als dit klopt (en ik zag al eerder vandaag wat hints dat er iets stond te gebeuren) dan kan dit wel eens een hele zware klap gaan worden voor de russen:

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Sissors schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:17:
[...]

Jij bent wel een grapjas ja. Ja ik doe een reactie op al jouw punten, als je dat incoherent vindt, tja, dat zegt misschien wat over jouw punten.

Dat jij / je voorganger waar de discussie mee begint denken dat een hoofdreden voor de Russen is om geen T14 bijvoorbeeld in te zetten omdat ze weleens kapot kunnen gaan, en dat dat slecht voor toekomstige export zou zijn, is gewoon totaal ononderbouwd, onlogisch, en je argumenten ervoor zijn gewoon niet logisch. Net als je argumenten dat precisiewapens geen nut hebben in een asymetrische oorlog. Hell, bedenk eens hoeveel minder vliegtuigen ze waren verloren als die gewoon op de grote hoogte geleide bommen hadden kunnen gooien, ipv ongeleide bommen waarvoor ze veel lager moeten komen, binnen bereik van Stingers.
Ik heb moeite je betoog te volgen. Wederom, erg onsamenhangend, en je bedenkt terplekke zaken die geen enkele militaire expert ooit heeft gezegd of geschreven.

Je hebt blijkbaar ook geen enkel idee hoe Rusland in het bijzonder, maar andere grote mogenheden in het algemeen tewerk gaan wat betreft nieuwe wapens ontwikkelen, maar belangrijker, in massaproductie nemen.

Verkoop aan derden is dé manier om budgetair alles op orde te krijgen voor Rusland. De kostprijs voor de Armata is $7 miljoen en het beoogde doel was om die dmv buitenlandse orders naar sub $5 miljoen te krijgen. De buitenlandse orders zijn echter uitgebleven tot nu toe.

Niet alleen dat, er zijn problemen met de paar dozijn prototypes. Problemen met de autoloader, problemen met de dieselmotor, problemen met het gewicht, problemen met het vuurgeleidesysteem enz enz enz. Ze zijn gewoon onbetrouwbaar op dit moment (zie ook die T14 die vastliep tijdens een publieke parada).

Ergo, ik herhaal wat ik toestraks netjes stap voor stap heb voorgekouwd voor je:

Er zijn niet genoeg Armatas om een tactisch of strategisch verschil uit te maken
Er zjin niet genoeg Armatas om de logistieke nachtmerrie die het zou zijn voor op te zetten
Ze zijn niet betrouwbaar genoeg om aan het front te opereren en waarschijnlijk snel verloren gaan.

Dit zou eventuele toekomstige kopers nóg meer afschrikken én een enorme klap in het gezicht van Moscow zijn ala mini-Moskva-tot-zinken.

Ik begrijp niet wat je hier niet aan begrijpt. Is echt al 100x langsgekomen bij militaire analisten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:16
pro_6or schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:11:
Als dit klopt (en ik zag al eerder vandaag wat hints dat er iets stond te gebeuren) dan kan dit wel eens een hele zware klap gaan worden voor de russen:

[Embed]
Interessant, verkapt lijkt het erop dat ze de Russen weer relatief lange lijnen hebben laten trekken en vallen die lijnen nu aan en knijpen ze af.
Hopen dat dit uiteindelijk hetzelfde effect heeft als bij Kiev. Dat er weer een "why don't they attack that 30 mile convoy" situatie ontstaat.

Er is overigens al weken wat progressie met het verdrijven van de Russen uit de aangebouwde dorpjes van Kharkiv, maar nu dus ook losse dorpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Prosac op 17-04-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Iemand die blijkbaar bijhoud de winst/verlies van beide partij-en.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQkpuuEXEAY670E?format=jpg&name=small
(zie twitter voor het grote plaatje)

Houd er wel rekening mee dat bv personeel verlies 10k (gewonden) is en 3K dood, door UA bevestigd is recent.
Dus het beeld wat je hiervan krijgt, KAN hier en daar wat vertekend zijn.

ik claim niet dat het "correct" is, maar ziet er redelijk betrouwbaar uit, als ik nog kaas kon maken van de grafiek rechts, (bv personeel) zou UA 10-20% verlies hebben.

Alhoewel ik airplanes/helikoper wel in twijfel trek (100% oid ?) want hier en daar zie ik wel wat operationele dingen voorbij komen.. alhoewel dat best door het westen geleverd materiaal kan zijn?

Doe aub een fact-check (met bron) als je hierover wat wilt roepen, Anders word het wellus/nietus. Dat schiet niet op.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
beany schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:18:
Klein stukje video van de "inname" van het vliegveld Hostomel door de VDV op 24 februari.

[Twitter]
Ah, de befaamde Russische luchtlandingstroepen die Kiev snel moesten innemen. De meeste militairen uit dat filmpje zijn inmiddels dood, ze hadden wellicht geen idee wat hun te wachten stond.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:31:
[...]
Ah, de befaamde Russische luchtlandingstroepen die Kiev snel moesten innemen. De meeste militairen uit dat filmpje zijn inmiddels dood, ze hadden wellicht geen idee wat hun te wachten stond.
* vso hoort weer "VDV song with English lyrics (full)" op youtube waar dit zo mooi uitgelegd word.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 17:47

[Embed]
Wow dat is een flinke counterattack daar over de hele Karkhiv linie! Ik heb het vermoeden dat ze binnenkort aan Kherson gaan knagen, maar dat wordt lastig. Er zitten veel BTG's in die regio...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing

[Embed]
Ik kwam hier inderdaad al meer van tegen. Gecombineerd met eerdere aanvallen die daar op strategische punten zijn gedaan, is het heel goed mogelijk. Het is iig wel een punt waar Oekraine strategisch veel belang bij heeft.
Gezien hoe de gevechten daar gaan krijg ik het idee dat Oekraine weer hetzelfde doet als in het noorden. Eerst een tijdj supply afknijpen om daarna echt stukken te veroveren op de meest strategische plekken. En dit stuk is dan weer belangrijk voor het afknijpen van Izyim. Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat de russen ook hier steeds meer problemen gaan krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 17-04-2022 23:50 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dutchy007 schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:42:
[...]

Wow dat is een flinke counterattack daar over de hele Karkhiv linie! Ik heb het vermoeden dat ze binnenkort aan Kherson gaan knagen, maar dat wordt lastig. Er zitten veel BTG's in die regio...
Ze rukken ook al een paar dagen op naar het noorden oostelijk van de oskil rivier. Gaan ze die hele Izium pocket proberen af te knijpen?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Salvatron schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:24:
[...]
De naïviteit van west-europa blijkt o.a. uit het feit dat we de defensie hier niet op orde hebben. Welk land betaalt de 2% die de navo eist? In onze naïviteit hebben we tientallenjarenlang liggen slapen. Laten we niet doen alsof we niet naïef zijn.
Maar je haalt er iedere keer andere punten bij. Ja, we zijn naief geweest door te denken dat rusland niets zou doen. Maar dat is wat anders dan het punt waarmee deze discussie begon.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Oke, dit topic gaat te hard, het is bijna niet bij te lezen. Hieronder hoe ik er nu in sta, om eerlijk te zijn niet veel anders dan een paar dagen terug. In de tussentijd is niet zoveel meer gebeurt.

Wat er binnen Rusland gebeurt daarin heb ik geen inzicht. In mijn impressie acteerde Rusland met zijn bombardement/raketbeschieting gefrustreerd op het zinken van de Moskva. Hoe dat schip gezonken is, daarover blijf ik onzeker. De formele lezing, de raketbeschieting door Oekraïne is algemeen geaccepteerd, de lange afwezigheid van informatie en de initieel onduidelijke reactie van alle partijen suggereren mij dat het niet zo'n straight forward gebeurtenis is geweest als waar het nu mee wordt afgedaan. Maakt nu even verder niet uit, nadat Oekraïne verklaarde het schip te hebben aangevallen kon de oorlog weer verder in de vorm waarmee ze was begonnen.

En die vorm was de laffe beschietingen vanuit Russische zijde van alles en nog wat. Hierbij moeten we nog steeds blijven zien dat deze terreur in het algemeen gesproken vooral tot doel heeft om de tegenstander tot een tegenzet uit te dagen en haar zo uit haar evenwicht te krijgen. En dit laatste is wat we denk ik voor ogen moeten houden, hoe moeilijk en frustrerend dat misschien ook is. Oekraïne beweegt nog niet, ze is in ieder geval niet in de aanval. Als Rusland de Donbass aanvalt zal dat volgens ISW van meerdere kanten tegelijk gebeuren. Slecht gecoördineerd, maar mogelijk wel tegelijk.

De huidige activiteit (niet offensief) van de Russen lijkt de Oekraïense troepen te willen vastpinnen. Dat er nu niets lijkt te gebeuren doet niets af aan het feit dat de Russen haast hebben. Iedere dag kan Oekraïne zich meer herstellen van eerdere strijd, en met westerse adviseurs een strategie uitstippelen. Iedere dag komen er ook meer westerse, en zware, wapens in Oekraïne.

Dat Oekraïne nog niet in het offensief is gegaan heeft dus verschillende redenen, het offensief "morgen" kan alleen maar beter zijn. Een tweede reden is dat aanvallende Russen blunder na blunder maken en ondanks het beroerde leger en haar slechte organisatie is dat leger nog best groot. Oekraïne speelt haar kaart daarom nog steeds het beste uit door nog niet aanvallend te zijn.

Misschien is er een reden om wel aan te vallen. Marieopol...... Het verhaal van Marioepol l is schrijnend. Oekraïne komt desondanks niet dichterbij het verlichten van het beleg. Ik vermoed omdat ze dat op dit moment echt niet kan, ander was het wel gebeurd. Zelenskyy scandeert dat dit komt door het gebrek aan zware wapens. Lijkt waarschijnlijk, maar mogelijk ook een hefboom voor meer wapenleveringen. Maar Zelenskyy zou zijn militairen in Marioepol laten ontzetten als het ook maar enigszins mogelijk was. De Oekraïense manschappen worden immers anders gewaardeerd door haar leiding dan de Russische.

Het Russische leger moet dus nog uitdunnen. De beste manier om dat te bereiken is om ze nog wat additionele eenheden te laten verkwisten aan de bekende ongecoördineerde en slecht gemotiveerde aanvallen. Dat de Russen moeten gaan aanvallen, om het gezichtsverlies van Poetin te voorkomen, maakt hen daarom kwetsbaar. De Volkskrant verwacht de aanval al deze week:
Er is haast geboden bij het transport van de nieuwe Westerse wapens naar Oekraïne, nu Rusland zich opmaakt voor het langverwachte offensief in de Donbas. Mogelijk begint het offensief al deze week, zo melden hoge Amerikaanse functionarissen aan NBC News
In dit licht wordt het ook wat meer logisch dat Oekraïne zich niet kan permitteren teveel kracht op Mariopol te richten en Rusland de gelegenheid te geven haar te flankeren.

Over die Russische aanval ben ik niet zo negatief. Ze moet voor de Russen te vroeg beginnen. Rusland wordt dus gedwongen te bewegen. De ijzervreter generaal, Aleksandr Dvornikov, heeft in Tsjetsjenië en Syrië te weinig weerstand ervaren, het is dus maar de vraag of hij zijn rol kan bewaren als het moeilijk wordt.
Onze Aleksandr kan nog niet over de volledige troepensterkte beschikken. De hele noord tot zuid grens van de Donbass is lang. Dit verdunt de effort van Rusland. Gaan die aanvullende troepen maar druppelsgewijs beschikbaar komen dan kan dit Oekraïne de beheersing over de strijd geven. Oekraïne gaat het hem dan moeilijk maken. De westerse wapens moeten wel voldoende op tijd beschikbaar komen. We hebben het wel op het laatste laten aankomen. Als Oekraïne in staat is de Russen vast te pinnen dan heeft ze de gelegenheid de Russische troepen echt uit te dunnen, tot het punt dat de krachtsverhouding in haar voordeel komt. En dit kan echt nog wel even duren. Ik veronderstel hierbij wel dat de Russen aanvallend blijven en gebied gaan trachten te veroveren. Oekraïne moet een antwoord hebben als Aleksandr zijn Grozny behandeling aan de hele Donbass wil gaan geven, als hij dat met de huidige sterkte al kan. Zou dit scenario bewaarheid worden, dan moet Oekraïne samen met het westen een antwoord hebben dat een dergelijke aanpak voor Rusland onwenselijk maakt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@pro_6or ik lees iets van 15-22 BTG's ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:49:
[...]

Ze rukken ook al een paar dagen op naar het noorden oostelijk van de oskil rivier. Gaan ze die hele Izium pocket proberen af te knijpen?
Yup, dat is wel wat ik verwacht, en gezien de gestage opmars heb ik zo'n vaag vermoeden dat dat nog wel gaat lukken ook. Er staan weliswaar veel BTGs daar in de buurt, maar die moeten ook een groot gebied vast houden. Pak daarbij het gebrek aan slagkracht van de BTGs als de supply aangepakt wordt en ik geef Oekraine steeds meer kans om de russen verder in de problemen te brengen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:54:
[...]

Yup, dat is wel wat ik verwacht, en gezien de gestage opmars heb ik zo'n vaag vermoeden dat dat nog wel gaat lukken ook. Er staan weliswaar veel BTGs daar in de buurt, maar die moeten ook een groot gebied vast houden. Pak daarbij het gebrek aan slagkracht van de BTGs als de supply aangepakt wordt en ik geef Oekraine steeds meer kans om de russen verder in de problemen te brengen.
Ik zat er ook al op te hopen, waarom anders die aanval daar ten oosten van de Oskil. Ze zullen echter een hele afstand af moeten leggen voordat je de rivier weer over kan naar het westen. Als dit echt het plan is is het wel acteren vanuit kracht. Dan staan ze er een stuk beter voor dan ik durfde te hopen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:49:
[...]

De situatie lijkt inderdaad nijpend te worden voor de Russen in en rond Izyum. Oekraïne houdt de meeste toegangswegen bezet en neemt de aanvoerlijnen uit het noorden met artillerie onder vuur. Sommige bruggen zijn al vernietigd.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQk8cnRXoAQFekn?format=jpg&name=small

Naar zeggen heeft Rusland nog ongeveer ~ 65 BTG's operationeel, waarvan 22 geconcentreerd rond Izyum. Als die verloren gaan wordt het wel erg lastig om te hele Donbas in te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 18-04-2022 00:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 09:43
vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:53:
A target rich environment.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:53:
Ja, ik las ook 20. En de noordflank van die groep zijn trainingseenheden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RocketKoen schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:01:
[...]

A target rich environment.
LOL

@pro_6or er is een online kaart van de BTG's maar kan de link niet zo snel vinden :(

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-04-2022 00:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 17:47
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:02:
[...]

LOL

@pro_6or er is een online kaart van de BTG's maar kan de link niet zo snel vinden :(
https://www.uawardata.com/

Edit: deze website wordt helaas niet heel vaak geüpdate :(
Vermoedelijk alleen als er echt bewijs is dat x of y dorp is overgenomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Dutchy007 op 18-04-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:53:
Het Russische leger moet dus nog uitdunnen. De beste manier om dat te bereiken is om ze nog wat additionele eenheden te laten verkwisten aan de bekende ongecoördineerde en slecht gemotiveerde aanvallen. Dat de Russen moeten gaan aanvallen, om het gezichtsverlies van Poetin te voorkomen, maakt hen daarom kwetsbaar. De Volkskrant verwacht de aanval al deze week:
ik laat de eer bij onderstaande meneer ;)
XWB schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:00:
De situatie lijkt inderdaad nijpend te worden voor de Russen in en rond Izyum. Oekraïne houdt de meeste toegangswegen bezet en neemt de aanvoerlijnen uit het noorden met artillerie onder vuur. Sommige bruggen zijn al vernietigd.
+
Naar zeggen heeft Rusland nog ongeveer ~ 65 BTG's operationeel, waarvan 22 geconcentreerd rond Izyum. Als die verloren gaan blijft er niet veel meer over en wordt het wel erg lastig om te hele Donbas in te nemen.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Oekraïne moet een antwoord hebben als Aleksandr zijn Grozny behandeling aan de hele Donbass wil gaan geven, als hij dat met de huidige sterkte al kan. Zou dit scenario bewaarheid worden, dan moet Oekraïne samen met het westen een antwoord hebben dat een dergelijke aanpak voor Rusland onwenselijk maakt.
Mogelijk dat de MQ-9 Reaper een antwoord is, die zou binnen 30 dagen geleverd kunnen worden. Deze drone kan doelen tot diep in Rusland zelf uitschakelen. Bij de inzet hiervan beeld ik mij in dat je de infrastructuur voor bevoorrading uit kan schakelen (Rusland is zeer afhankelijk van het spoor).

Het is jammer dat de mensen die hier over gaan zo langzaam wakker worden, dit had allemaal al in kannen en kruiken kunnen zijn. Het Volkskrant-artikel wat jij linkte had ik vandaag ook gedeeld, met het citaat dat we verrast waren dat het offensief eerder kwam dan verwacht. Stompzinnige redenering. Maar goed, beter laat dan nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De bevrijding van Husarivka heeft weer een hoop schroot opgeleverd:

[Twitter: https://twitter.com/PaulJawin/status/1515740913649258498]

Inmiddels komen ook horrorverhalen uit Husarivka naar boven:

‘They Are Gone, Vanished’: Missing Persons Haunt Ukrainian Village

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQlCx-cXoAkmGR3?format=jpg&name=small

Dit lijkt me redelijk de Moskva te kunnen zijn ..

plaatje die ik zsm kon vinden die er op lijkt
https://thumbs.dreamstime...n-sebastopol-35144971.jpg

ps ik twijfel wel aan de "werkelijkheid"... we shall see

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 18-04-2022 11:59 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:09:
[...]

Mogelijk dat de MQ-9 Reaper een antwoord is, die zou binnen 30 dagen geleverd kunnen worden. Deze drone kan doelen tot diep in Rusland zelf uitschakelen. Bij de inzet hiervan beeld ik mij in dat je de infrastructuur voor bevoorrading uit kan schakelen (Rusland is zeer afhankelijk van het spoor).

Het is jammer dat de mensen die hier over gaan zo langzaam wakker worden, dit had allemaal al in kannen en kruiken kunnen zijn. Het Volkskrant-artikel wat jij linkte had ik vandaag ook gedeeld, met het citaat dat we verrast waren dat het offensief eerder kwam dan verwacht. Stompzinnige redenering. Maar goed, beter laat dan nooit.
De 11 M777 houwitsers zijn ook wel mooi, ieder met een privé Mil Mi-17 voor snel verplaatsen. Maar die aantallen? 11? Die dingen kunnen wel een soort smart bombs afvuren die zich naar een GPS coördinaat toe compenseren.

De producent van de Reaper wil wel leveren, en kan leveren. Waar las ik dat nou, Vk weer geloof ik. De VS overheid vindt dat ze op dat vlak al genoeg doet met de Switchblades.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 18-04-2022 00:26 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:00:
[...]
Ik zat er ook al op te hopen, waarom anders die aanval daar ten oosten van de Oskil. Ze zullen echter een hele afstand af moeten leggen voordat je de rivier weer over kan naar het westen. Als dit echt het plan is is het wel acteren vanuit kracht. Dan staan ze er een stuk beter voor dan ik durfde te hopen.
Op zich gaat het naar mijn idee niet eens zo zeer om de rivier over te steken, maar door verder te trekken snijden ze steeds meer aanvoerlijnen af. Dus dan is het ook vanuit kracht natuurlijk, maar komt het voordeel ook heel erg uit het blijven afsnijden van bevoorradingen. En iedere keer blijkt weer dat daardoor de BTGs heel snel stil komen te vallen. Bekijk alleen eens hoeveel tanks en andere voertuigen er wel niet veroverd zijn die simpelweg zonder benzine stonden.

Hierbij niet vergeten dat ook een stilstaande BTG nog steeds veel verstookt en slagkracht verliest door het simpelweg stilstaan zonder bevoorrading.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:23:
[...]

Op zich gaat het naar mijn idee niet eens zo zeer om de rivier over te steken, maar door verder te trekken snijden ze steeds meer aanvoerlijnen af. Dus dan is het ook vanuit kracht natuurlijk, maar komt het voordeel ook heel erg uit het blijven afsnijden van bevoorradingen. En iedere keer blijkt weer dat daardoor de BTGs heel snel stil komen te vallen. Bekijk alleen eens hoeveel tanks en andere voertuigen er wel niet veroverd zijn die simpelweg zonder benzine stonden.

Hierbij niet vergeten dat ook een stilstaande BTG nog steeds veel verstookt en slagkracht verliest door het simpelweg stilstaan zonder bevoorrading.
Ja, er zijn zó veel tanks verloren door simpelweg vast te komen te zitten of inderdaad waarschijnlijk geen diesel meer hebben. Het lijkt er erg op dat Ukraine Idd weer ditzelfde recept gebruikt. Zonder head on aanval toch enorme schade aanrichten. De Oskil bied ook meteen mooi bescherming van de eigen westflank van het oprukken ten oosten van de rivier.

Als het lukt deze 22 BTG zo uit te schakelen, in paniek terug te laten trekken dan begint het er heel goed uit te zien.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
(..)

Als Rusland de Donbass aanvalt zal dat volgens ISW van meerdere kanten tegelijk gebeuren. Slecht gecoördineerd, maar mogelijk wel tegelijk.
In de nieuwste ISW inschatting (gepubliceerd terwijl je dit schreef vermoed ik) staat nu dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er een Russisch offensief komt in de komende dagen. Belangrijkste redenen: slechte moraal en problemen met aanvoer van materiaal en voorraden. Anderzijds lijken de Russen wel (iets...) geleerd te hebben van hun fouten bij Kyiv en nemen ze nu de tijd.

Andere 'takeaways' van ISW: de haven van Mariupol lijkt gevallen, ondanks ontkenningen van Oekraïense zijde. De val van Mariupol als geheel zal vermoedelijk ergens in de komende dagen door Rusland kunnen worden geclaimd. Verder: Prigozhin, geldschieter van de Wagner groep, is waarschijnlijk nu ter plekke om rekrutering en financiëring te coördineren. Ik ben wel benieuwd (mss. blonde vraag) hoeveel slagingskans dat rekruteren heeft...

Mijn vakgebied... meteorologisch lijkt het pas vanaf volgend weekeinde (zaterdag 23e) echt droog te worden met vaker zon en structureel hogere temperaturen. Tot die tijd lijkt het mij daarom niet slim, ahum, om massaal met tanks aan de slag te gaan. Plaatje: 10-daagse weersverwachting voor Izyum, van het Europees weermodel. Van boven naar onder: bewolkingsgraad (in achtsten), neerslag, windsnelheid en temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eds20odm2dH9XAuOwgYfR4qJ_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AMVb7iYVOHZ7KPaa6qkaTGO0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

draadje waar uitleg gevraagd word
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1515819321687224323]
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQlFjwBXoAYJyB8?format=jpg&name=small

in die cirkels staan blijkbaar brandblus meuk .. (onbemand)

(verificatie nog niet 100% ..maar wait for it)

[ Voor 12% gewijzigd door vso op 18-04-2022 00:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:42:
[Twitter]
[Afbeelding]

Of het dat schip is weet ik niet, vind het nu toch echt nog speculatie.

Wat dat blussen betreft, dingen nat houden is een veel gebruikte techniek, ook bij de normale brandweer.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B_FORCE schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:44:
[...]

Of het dat schip is weet ik niet, vind het nu toch echt nog speculatie.

Wat dat blussen betreft, dingen nat houden is een veel gebruikte techniek, ook bij de normale brandweer.
er is een 2de foto opgedoken
[Twitter: https://twitter.com/spook_info/status/1515821989168136196]

We gaan het wel zien denk ik zo..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MeteoVir schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:38:
[...]

In de nieuwste ISW inschatting (gepubliceerd terwijl je dit schreef vermoed ik) staat nu dat het onwaarschijnlijk lijkt dat er een Russisch offensief komt in de komende dagen. Belangrijkste redenen: slechte moraal en problemen met aanvoer van materiaal en voorraden. Anderzijds lijken de Russen wel (iets...) geleerd te hebben van hun fouten bij Kyiv en nemen ze nu de tijd.
Toch betwijfel ik of ze wel iets geleerd hebben. Hoe ze nu bij Izyum staan, is niet veel anders dan wat ze in het noorden deden. Op zich is het strategisch gezien best een goede lokatie, maar alleen als je goede aanvoerlijnen hebt. En momenteel is er maar 1 weg waarover ze dat kunnen doen, en zelfs die begint steeds meer in gevaar te komen (voor zover die al echt veilig is). Bij mij klinkt dat nogal als wederom dezelfde valkuil.
Andere 'takeaways' van ISW: de haven van Mariupol lijkt gevallen, ondanks ontkenningen van Oekraïense zijde. De val van Mariupol als geheel zal vermoedelijk ergens in de komende dagen door Rusland kunnen worden geclaimd.
Nou ja, aangezien er nog troepen zitten is het nog niet gevallen. De kans dat dat de komende week gaat gebeuren wordt echter wel heel groot.

Gezien het gebrek aan offensief bij rusland, zou ik er niet raar van op kijken dat zodra Mariupol gevallen is, er een bericht komt dat ze hun doel hebben bereikt en dat Azov vernietigd is. En dan gecombineert met een of ander vage eis waar niemand op in gaat.
Verder: Prigozhin, geldschieter van de Wagner groep, is waarschijnlijk nu ter plekke om rekrutering en financiëring te coördineren. Ik ben wel benieuwd (mss. blonde vraag) hoeveel slagingskans dat rekruteren heeft...
Lijkt me laag.... Waar moeten de recruiten dan vandaan komen en waarom zouden die nu wel mee willen gaan doen?
Mijn vakgebied... meteorologisch lijkt het pas vanaf volgend weekeinde (zaterdag 23e) echt droog te worden met vaker zon en structureel hogere temperaturen. Tot die tijd lijkt het mij daarom niet slim, ahum, om massaal met tanks aan de slag te gaan. Plaatje: 10-daagse weersverwachting voor Izyum, van het Europees weermodel. Van boven naar onder: bewolkingsgraad (in achtsten), neerslag, windsnelheid en temperatuur.

[Afbeelding]
Klinkt alsof Oekraine zeker de komende dagen nog verder aan zal vallen. Mooi overzicht!

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 18-04-2022 00:58 ]

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog een kaartje, de rode kruisen zijn de door Oekraïense bezette toegangswegen naar Izyum:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQkqTSaWUA4zP7V?format=jpg&name=small

[Twitter: https://twitter.com/Schmekels_/status/1515790344725663748]

Nog eens 22 BTG's verliezen (vernietigd, verlaten of zonder brandstof) zou een forse klap zijn en het Donbas offensief zou dan hoofdzakelijk vanuit het zuiden moeten starten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:42:
[Twitter]
[Afbeelding]

Dit is onmiskenbaar een slava class. Of begrijp ik de twijfel verkeerd?

Eerste plaatje dat ik gezien heb. Dank!

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:58:
[...]

Dit is onmiskenbaar een slava class. Of begrijp ik de twijfel verkeerd?

Eerste plaatje dat ik gezien heb. Dank!
Het schip klopt iig, maar of het photoshop of echt is kan ik iig niet zeggen. Het zijn echter wel de eerste foto's die echt plausibel zijn.

[removed]

Pagina: 1 ... 142 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: