De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.358 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:21
pro_6or schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:33:
[...]

Misschien is het geen onjuiste informatie maar wil of kan je het niet geloven. Ik vind het zelf ook moeilijk. Ik wil en kan de gewone Rus niet zien als een slecht mens.

Het concept staat is ook iets raars, vooral omdat de huidige landen allemaal eigenlijk meestal pas honderden jaren oud zijn. Nederland, Willem van oranje. Duitsland, nog jonger. Vele landen in Afrika, bedacht door Europa. En dan daar allemaal steeds maar weer oorlogen om voeren. Om concepten. Vooral om ego, macht en financiën.
Niemand wordt slecht geboren, tenzij er sprake is van een ernstig mentaal defect. Mensen zijn in de basis niet slecht, ben ik met je eens.

Daarom is het ook belangrijk je te verplaatsen in de context van Rusland, de informatie die men krijgt, de opvoeding, cultuur, scholing, alles heeft invloed op hoe iemand uiteindelijk zal reageren of open staat over andere invloeden, informatie, meningen.

Wij, in het westen, willen maar niet geloven dat mensen programeerbaar zijn en dat onze mogelijkhed om informatie te verzamelen er voor iedereen is. Ik heb al zo vaak staatjes erbij gepakt van bijvoorbeeld internet beschikbaarheid en gebruik, geletterdheid, etc. Ik denk dat zelfs dat nog een ding is in Rusland en niet iedereen goed kan lezen en schrijven en ook nog eens toegang heeft tot internet. En dan kom je tot het punt: welke informatie kan men dan tot zich nemen, die is ook beperkt.

Dus al met al: Je wereldbeeld is best wel beinvloed en beperkt als je in Rusland bent geboren.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:26:
[...]

Niemand wordt slecht geboren, tenzij er sprake is van een ernstig mentaal defect. Mensen zijn in de basis niet slecht, ben ik met je eens.

Daarom is het ook belangrijk je te verplaatsen in de context van Rusland, de informatie die men krijgt, de opvoeding, cultuur, scholing, alles heeft invloed op hoe iemand uiteindelijk zal reageren of open staat over andere invloeden, informatie, meningen.

Wij, in het westen, willen maar niet geloven dat mensen programeerbaar zijn en dat onze mogelijkhed om informatie te verzamelen er voor iedereen is. Ik heb al zo vaak staatjes erbij gepakt van bijvoorbeeld internet beschikbaarheid en gebruik, geletterdheid, etc. Ik denk dat zelfs dat nog een ding is in Rusland en niet iedereen goed kan lezen en schrijven en ook nog eens toegang heeft tot internet. En dan kom je tot het punt: welke informatie kan men dan tot zich nemen, die is ook beperkt.

Dus al met al: Je wereldbeeld is best wel beinvloed en beperkt als je in Rusland bent geboren.
De grote vraag is alleen wat je er mee doet. Want hoe het ook zover heeft kunnen komen zit je nu met een probleem wat je niet zomaar op kunt lossen. 'even' de russen leren hoe de wereld er 'echt' uit ziet gaat ten slotte niet gebeuren. Voor zover je al kunt stellen dat ons beeld het goede beeld is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:47:
edit:

ook verwijderd @jan390's post is aangepast

Trouwens op liveuamap.com zijn er wat schermutselingen in Rusland dicht bij de grens van Belarus
o.a (met foto's)
[Twitter]

Wel erg toevalling een dag oid nadat Rusland een waarschuwing heeft gegeven dat het geen acties op hun grondgebied tolereert
Het toppunt van arrogantie :') het normaal vinden om een ander land in te vallen maar gaan lopen huilen als ze zelf worden aangevallen door het land wat ze hebben aangevallen :X 8)7

Straks stappen ze nog naar de VN om hulp omdat ze worden aangevallen door een "niet aardig land".

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 14-04-2022 14:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Jammer, maar belangrijkste is dat het zwaar beschadigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:30:
[...]
De grote vraag is alleen wat je er mee doet. Want hoe het ook zover heeft kunnen komen zit je nu met een probleem wat je niet zomaar op kunt lossen. 'even' de russen leren hoe de wereld er 'echt' uit ziet gaat ten slotte niet gebeuren. Voor zover je al kunt stellen dat ons beeld het goede beeld is.
Het lijkt me vooral relevant worden voor de "aftermath", afhankelijk van op welke wijze dit eindigt en wat er met het regime aldaar gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordcore
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 13:26
ik was te snel. "deleted"

[ Voor 91% gewijzigd door Nordcore op 14-04-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

[quote]Nordcore schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:49:
hier vraagt iemand zich af of dit de eerste video is van de aanval op de Moskva:

[embed]https://twitter.com/joker_ouzo/status/1514586025997500416[/embed]

[/quote]

En reageert iemand met "first of all it happened at around 1AM"

Dus.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:16
Nordcore schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:49:
hier vraagt iemand zich af of dit de eerste video is van de aanval op de Moskva:

Dan kan je reageren richting die persoon dat het niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:05
Nordcore schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:49:

Wat iemand in de reacties al zegt, de aanval was 's nachts en tijdens storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Oude beelden van een missile test.
YouTube: Norwegian Navy Test Missile Strike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
- Poster was er achter -

[ Voor 90% gewijzigd door Prosac op 14-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

De enige opnames van de aanval op de Moskva zullen die van de bemanning zelf zijn en eventueel de TB-2 drone. Verder was het nacht en midden op zee, ver weg van voorbijgangers met een smartphone.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
B_FORCE schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:45:
[...]

Het het hele NAVO gebeuren sowieso niet een beetje theoretisch geneuzel?
Ik zie het meer als een welgemeende middelvinger naar Poetin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
How did the Russians not see the incoming Neptunes? The Moskva has/had a single main air defence radar - a 3P41 Volna phased array to guide S300 missiles. Problem is, it only has a 180 degree field of vision.
360 degree coverage is provided by MR-800 Voshkod/Top Pair 3-D long range air search radars for shorter-range SA-8 missiles. But it's likely that in the storm, they couldn't distinguish the sea-skimming Neptunes from the wavetops.
So it's likely that the Ukrainians purposefully got the Moskva to point its best radar in the wrong direction while the Neptunes sneaked under the coverage of the other radars.
Via @ChrisO_wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Prosac schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:13:
[...]

[...]

[...]

Via @ChrisO_wiki
Als dit waar is, is dat toch een enorme flaw in dat schip :? Het komt er dan op neer dat als je bij slecht weer van 2 kanten aanvalt ze een groot probleem hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

betreft de Moskva

Brand op een schip is echt geen joke, voeg daarbij een beetje explosieve zaken bij zoals munitie en rakket brandstof oid, daarnaast duurde het een geruime tijd voordat berichten verkeer (o.a morse code??) stopte.
wellicht door schade van ? dunno

Van de 510 koppige bemanning is een aantal gered, wat het overleeft is niet meer inzetbaar vermoed ik.
“We’re not quite exactly sure what happened here. We do assess that there was an explosion — at least one explosion on this cruiser — a fairly major one at that, that has caused extensive damage to the ship,” Kirby said.
“We assess that the ship is able to make its own way, and it is doing that; it's heading more towards now we think the east. We think it's probably going to be putting in at Sevastopol for repairs, but we don’t know what exactly caused that,” Kirby added.
Maar hitte + metaal is niet een goeie combinatie, zie ik hier en daar voorbij komen, van wat nuchtere mensen. Die het al rijp voor de sloop noemen ..
National security adviser Jake Sullivan said on Thursday that the battleship was badly damaged on Wednesday as a result of either “incompetence” or a successful attack by the Ukrainians.
“This is their flagship, the ‘Moscow,’ and they’ve now been forced to admit that it’s been badly damaged,” Sullivan continued. “And they’ve had to kind of choose between two stories. One story is that it was just incompetence, and the other is that they came under attack. And neither is a particularly good outcome for them.”
bron

Kortom als je dus bedenkt dat het Munitie depot(Belgorod), Fuel depot (Belgorod) en nu de Moskova succesvolle verweringen zijn tegen raketten, of onhandig personeel .. tja ik zet 3 Win-streepjes bij Oekraine erbij.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:15:
[...]

Als dit waar is, is dat toch een enorme flaw in dat schip :? Het komt er dan op neer dat als je bij slecht weer van 2 kanten aanvalt ze een groot probleem hebben.
Ik vond het ook opvallend om te lezen, hoe kun je nou je vlaggenschip maar 180 graden verdedigen met je beste radar.. dat moeten de Russen zelf toch ook wel dom gevonden hebben?
Of teveel vertrouwen in hun eigen kunnen.

past wel weer precies bij de totale incompetentie van het Russische militaire apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:15:
[...]

Niet alleen dat, maar ook dat ze exact weten hoe dat werkt, hoe je hierop anticipeert en dit dan precies op dit moment weet uit te buiten.

Maargoed, het kan nog wel even duren voor we al dit soort bijzonderheden boven water krijgen, want aan de andere kant krijgen ze wel hulp van een land met een defensie budget wat zo enorm is dat het ook weer niet ondenkbaar is dat ze voor elk Russisch materieel een overzicht van sterktes en zwaktes hebben plus manieren om dit te misbruiken. Heb zoveel boeken en docu's gezien over geplande missies dat ik weet dat de VS in staat is zoveel details te verzamelen en te gebruiken - op zichzelf al erg knap.

We zullen de Maxar beelden wel meoten afwachten om wat te zien, want het Pentagon publiceert geen beelden volgens mij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:18:
[...]
Niet alleen dat, maar ook dat ze exact weten hoe dat werkt, hoe je hierop anticipeert en dit dan precies op dit moment weet uit te buiten.

Maargoed, het kan nog wel even duren voor we al dit soort bijzonderheden boven water krijgen, want aan de andere kant krijgen ze wel hulp van een land met een defensie budget wat zo enorm is dat het ook weer niet ondenkbaar is dat ze voor elk Russisch materieel een overzicht van sterktes en zwaktes hebben plus manieren om dit te misbruiken. Heb zoveel boeken en docu's gezien over geplande missies dat ik weet dat de VS in staat is zoveel details te verzamelen en te gebruiken - op zichzelf al erg knap.
Sterker nog, van de meeste spullen hebben ze er wel op de een of andere manier een paar buit gemaakt. Daar zouden ze in Europa ook eens wat meer mee mogen doen. Het enige wat me daarbij alleen verbaasd is dat ze precies lijken te weten wat alles kan, maar dan toch het russische leger overschat hebben.
We zullen de Maxar beelden wel meoten afwachten om wat te zien, want het Pentagon publiceert geen beelden volgens mij.
Klopt, en naar mijn idee is dat ook veel slimmer. Waarom zou je laten zien hoe je iets aangepakt hebt? Kijk, dat je filmpjes laat zien van artillerie die ergens op schiet of tanks die vanachter een huis/boom/greppel worden aangevallen snap ik wel. Want dat geeft weinig informatie weg, maar van zo'n aanval als dit zou ik totaal geen beelden verwachten. En als je dan toch wat wilt laten zien dan hooguit heel sumier om te bewijzen dat het daadwerkelijk een aanval is geweest.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Prosac schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:17:
[...]

Ik vond het ook opvallend om te lezen, hoe kun je nou je vlaggenschip maar 180 graden verdedigen met je beste radar.. dat moeten de Russen zelf toch ook wel dom gevonden hebben?

past wel weer precies bij de totale incompetentie van het Russische militaire apparaat.
Die radar is voor de lange afstands SAM raketten, dat is lang niet het enige dat er aan verdediging is. Alle andere afweer zou nog wel een aanval moeten kunnen afslaan, we weten ook niet hoeveel raketten de Oekrainers hebben afgeschoten, alleen dat er twee treffers zouden zijn. Als er 30 waren afgevuurd dan is het onvermijdelijk dat er wel wat door zou komen, als er bijvoorbeeld 5 (of 2) zouden zijn afgevuurd en 2 raken dan is dat wel een hele slechte prestatie van de Russen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:17:
[...]

Hoezo dom (meme zegt alles)
[Twitter: https://twitter.com/gussman_james/status/1514520472167149569]

hier pro russisch filmpje hoe goed de Moskva wel niet is het begin + rond de timestamp van dat filmpje lach ik gevouwen ..

Overgens denk ik echt wel dat die rakketen een politieke keuze zijn geweest, immers zelf geen enkele vertrouwen in hun militaire mensen. Niet voor niks dat vanaf de hoogste tot de laatste in die groep niks in te brengen heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:28
redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:25:
[...]

Sterker nog, van de meeste spullen hebben ze er wel op de een of andere manier een paar buit gemaakt. Daar zouden ze in Europa ook eens wat meer mee mogen doen. Het enige wat me daarbij alleen verbaasd is dat ze precies lijken te weten wat alles kan, maar dan toch het russische leger overschat hebben.

[...]

Klopt, en naar mijn idee is dat ook veel slimmer. Waarom zou je laten zien hoe je iets aangepakt hebt? Kijk, dat je filmpjes laat zien van artillerie die ergens op schiet of tanks die vanachter een huis/boom/greppel worden aangevallen snap ik wel. Want dat geeft weinig informatie weg, maar van zo'n aanval als dit zou ik totaal geen beelden verwachten. En als je dan toch wat wilt laten zien dan hooguit heel sumier om te bewijzen dat het daadwerkelijk een aanval is geweest.
Dat het verschil tussen het russisch materieel op papier, en wat er van overblijft na corruptie.

Een leger dat zonder supplies zit, en met 10 jaar oud rantsoen-voedsel zit... Tja dat staat los van het materieel zelf. Dat is zo goed als ze het bouwen, onderhouden en hoe goed ze het personeel trainen.

In de tweede wereldoorlog hadden de Russen ook een fantastische tank... Op papier. Maar geen enkele tank die de fabriek verliet was gebouwd naar wat op papier stond. Want het moest snel, goedkoop etc.
YouTube: The T-34 is not as good as you think it is hier over de T34 van de 2e wereldoorlog, en wat het probleem daar was. In een minuut of 2 vat die het aardig samen (de andere 50 minuten heb ik ook gekeken, meer vanwege de humor dan de daadwerkelijke content)

Het lijkt nu niet heel veel anders te zijn. Op papier top. Maar of niet te produceren, óf het geld voor goede sights is in de zakken van de fabriekseigenaar beland :+

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 14-04-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:26:
[...]
Wij, in het westen, willen maar niet geloven dat mensen programeerbaar zijn en dat onze mogelijkhed om informatie te verzamelen er voor iedereen is.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.

Sterker nog dit wordt door Jan en Alleman gebruikt als het om kapitaal gaat.
Het onder het matje schuiven, over elkaar de schuld geven, zijn we overigens wel weer bijzonder getalenteerd in.

Het afkopen van geweten overigens ook trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door B_FORCE op 14-04-2022 15:40 ]

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 15:06

bloody

0.000 KB!!

offtopic:
Ik kreeg net een mailtje van reisbureau "Sovjet Reizen" met als onderwerp: "Naamswijziging Sovjet Reizen naar WorldExperts".
Beetje wollig verhaal eromheen, maar ja je moet wat voor je imago.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:25:
Die begrijp ik wel maar snap ik niet.

immers een foto van de averij die de Moskva opgelopen heeft is toch niet echt verradelijk ?

Anderzijds kan ik me eerder voorstellen, "post de foto" en ik schiet een nuke af .. van Putin en Co via de achterdeur heeft laten weten. Althans dergelijk dreigement dat men echt wel heeft "slik"

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 14-04-2022 15:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:48
NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:18:
[...]
Ze weten het exact omdat de Moskva is gebouwd in Oekraïne. In totaal zijn er 4 stuks. De tweede is de Varyag, de derde de Marshal Ustinov en de 4e is nooit afgebouwd en ligt te roesten in Mykolaiv.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:39:
[...]

Die begrijp ik wel maar snap ik niet.

immers een foto van de averij die de Moskva opgelopen heeft is toch niet echt verradelijk ?
De schade zelf niet, maar ik ga er van uit dat ze tijdens de aanval wel beelden hebben gemaakt, maar dat ze niet een dagje later een drone opofferen om nog wat beelden te maken. En de beelden van de aanval zelf zou ik nooit laten zien, als er beelden van de schade achteraf zijn is dat natuurlijk een ander verhaal.
Anderzijds kan ik me eerder voorstellen, "post de foto" en ik schiet een nuke af .. van Putin en Co via de achterdeur heeft laten weten. Althans dergelijk dreigement dat men echt wel heeft "slik"
Het niet laten zien van een foto kan natuurlijk ook andere redenen hebben. Een aanval kan vergeldt worden, maar als beide partijen het op een stommiteit van een matroos houden, is het zelfs voor putin lastig om een goede reden voor vergelding te vinden. Ondanks de continue stroom aan leugens, proberen ze wel de verhalen nog enigszins logisch te houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waah schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:33:
[...]

Dat het verschil tussen het russisch materieel op papier, en wat er van overblijft na corruptie.

Een leger dat zonder supplies zit, en met 10 jaar oud rantsoen-voedsel zit... Tja dat staat los van het materieel zelf. Dat is zo goed als ze het bouwen, onderhouden en hoe goed ze het personeel trainen.

In de tweede wereldoorlog hadden de Russen ook een fantastische tank... Op papier. Maar geen enkele tank die de fabriek verliet was gebouwd naar wat op papier stond. Want het moest snel, goedkoop etc.
YouTube: The T-34 is not as good as you think it is hier over de T34 van de 2e wereldoorlog, en wat het probleem daar was. In een minuut of 2 vat die het aardig samen (de andere 50 minuten heb ik ook gekeken, meer vanwege de humor dan de daadwerkelijke content)

Het lijkt nu niet heel veel anders te zijn. Op papier top. Maar of niet te produceren, óf het geld voor goede sights is in de zakken van de fabriekseigenaar beland :+
aanrader YouTube: Why the T-90 is Cheap Useless Junk! | Your Favorite Tank Sucks #2 10 minutjes die 3-sep-2021 gemaakt was. .
Turret popping, wat je exporteerd word zodaning verbeterd, dat het beter is dan wat je kocht ..etc
en redelijk leuk Australische accent (koala noemt die knakker zich hoe kan het ook anders)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
asing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:40:
[...]

Ze weten het exact omdat de Moskva is gebouwd in Oekraïne. In totaal zijn er 4 stuks. De tweede is de Varyag, de derde de Marshal Ustinov en de 4e is nooit afgebouwd en ligt te roesten in Mykolaiv.

[Twitter]
Nou ja, gebouwd in 1983, in gebruik tot 1990, toen 10 jaar roesten en weer afgestoft. Zijn die wapensystemen dan ook allemaal nog uit Ukraine enzo?

Overigens: ik las gister een analyse over de troepen en het materieel wat zich verzamelt in het oosten en zuiden - is er al meer bekend over dat nieuwe offensief of gaan we daar maanden op moeten wachten?

Tis relatief stil, of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:45:
[...]

De schade zelf niet, maar ik ga er van uit dat ze tijdens de aanval wel beelden hebben gemaakt, maar dat ze niet een dagje later een drone opofferen om nog wat beelden te maken. En de beelden van de aanval zelf zou ik nooit laten zien, als er beelden van de schade achteraf zijn is dat natuurlijk een ander verhaal.
Het Internet schreeuwt om beelden, en inderdaad achteraf is beter daar kunnen we maanden mee zoet zijn al .. dat houd iedereen wel koest.

Aanval is nice maar helaas pindakaas dat hoeft voor mij niet .. en jammer voor de mensen die het wel willen.
Het niet laten zien van een foto kan natuurlijk ook andere redenen hebben. Een aanval kan vergeldt worden, maar als beide partijen het op een stommiteit van een matroos houden, is het zelfs voor putin lastig om een goede reden voor vergelding te vinden. Ondanks de continue stroom aan leugens, proberen ze wel de verhalen nog enigszins logisch te houden.
Inderdaad dit lijkt me logischer
Denk dat ze met die rakket aanvallen(helikopter) van Belgorod fuel depots al een heftige klus hadden om dat de kop in te drukken.

Maar hier maak je in mijn optiek dan een zeer foute keuze met een goeie reden die ik moeilijk verkoopbaar vind. Dan moet men echt eigen troepen voor opofferen, oftewel een goeie trade-off voor zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:48:
[...]
Nou ja, gebouwd in 1983, in gebruik tot 1990, toen 10 jaar roesten en weer afgestoft. Zijn die wapensystemen dan ook allemaal nog uit Ukraine enzo?
Na 1990 stortte de USSR in. Ik ga er niet van uit dat de Russen andere/nieuwere systemen hebben geïnstalleerd. Er schijnt overigens wel een 360 graden radar aan boord te zijn, maar die is dan weer niet in staat om in een storm 2 laagvliegende raketten te vinden en uit te schakelen.

De berichten over het lot van de Moskva zijn vaag, maar ik kan me voorstellen dat als je munitieopslag ontploft je misschien blijft drijven maar je complete superstructure is ontzet.

En ja, het is momenteel rustig. Dat ligt meer aan de Russen die hun leger moeten verplaatsen van de noordkant van Oekraïne naar het oosten. Dat gaat niet zo makkelijk nu er ook een spoorbrug is vernield.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:48:
Overigens: ik las gister een analyse over de troepen en het materieel wat zich verzamelt in het oosten en zuiden - is er al meer bekend over dat nieuwe offensief of gaan we daar maanden op moeten wachten?

Tis relatief stil, of lijkt dat maar zo?
Inderdaad "stil" .. maar merk wel wat grens schermutselingen op .. (liveuamap)

Kan zijn dat iedereen het Beu begint te worden ? of veel troep verplaatsingen ?

[edit]

Bryansk (Rusland )-->dat is is door het front (oosten) heen en dan nog stukje rusland in ..

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 14-04-2022 16:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:45:
Het niet laten zien van een foto kan natuurlijk ook andere redenen hebben.
Als je de berichten hebt gevolgd dan is de Moskva tijdens een storm rond 1 uur in de ochtend aangevallen. Het is logisch dat er geen beelden zijn. Je hebt pas beeld als er weer satelliet beelden komen en de Moskva is niet meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
asing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:01:
[...]

Als je de berichten hebt gevolgd dan is de Moskva tijdens een storm rond 1 uur in de ochtend aangevallen. Het is logisch dat er geen beelden zijn. Je hebt pas beeld als er weer satelliet beelden komen en de Moskva is niet meer te vinden.
Ja, en diezelfde berichten geven aan dat er een TB2-drone bij is gebruikt. En die kunnen ook 's nachts beelden maken. Ga er dus maar van uit dat er beelden van de aanval zijn. De vraag is of die worden vrijgegeven of niet. Ik hoop iig van niet en dat ze hetzelfde trucje nog een paar keer uithalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
asing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:01:
Als je de berichten hebt gevolgd dan is de Moskva tijdens een storm rond 1 uur in de ochtend aangevallen.
Volgens mij was het al voor 10 uur (lokale tijd in Oekraïne), niet om 1 uur.
Overigens eens met de rest. Om 10 uur is het ook al donker, zeker als er een storm is. Dat schip ligt kilometers uit de kust, dus ook een grote kans dat het vanaf land niet zichtbaar is. En over het algemeen hangen er veel wolken boven een storm, dus wie weet wat een satelliet of een drone überhaupt kan zien.

Edit: Overigens heeft Oekraïne volgens mij de regel dat ze zelf beelden, die ze vrij willen geven, pas vrijgeven na 48 uur.

[ Voor 9% gewijzigd door TheBrut3 op 14-04-2022 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

btw als je meer wilt weten over de Moskva https://twitter.com/OSINT88 <-- deze dodo volgen die houd het van moment 1 al bij

@NiGeLaToR toch wat meer activiteit ?

Bryansk (Rusland )-->dat is is door het front (oosten) heen en dan nog ..stukje Rusland in
edit:

Foutje meer bij Belarus in de buurt

[Twitter: https://twitter.com/spook_info/status/1514591407520030728]
Deze plaats klinkt bekend

Britse marinier gevangen genomen

[ Voor 16% gewijzigd door vso op 14-04-2022 16:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:11:
[...]

Volgens mij was het al voor 10 uur (lokale tijd in Oekraïne), niet om 1 uur.
Overigens eens met de rest. Om 10 uur is het ook al donker, zeker als er een storm is. Dat schip ligt kilometers uit de kust, dus ook een grote kans dat het vanaf land niet zichtbaar is. En over het algemeen hangen er veel wolken boven een storm, dus wie weet wat een satelliet of een drone überhaupt kan zien.

Edit: Overigens heeft Oekraïne volgens mij de regel dat ze zelf beelden, die ze vrij willen geven, pas vrijgeven na 48 uur.

Ik kan geen Morse, en zeker niet zo snel, maar dit schijnt de SOS te zijn van de Moskva. 01:05 AM.

Edit : het bericht is nep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oekraine leek aan te geven dat de Moskva gezonken zou zijn maar Pentagon-woordvoerder zei dat het schip nog drijft. Hebben de Russen in dit geval toch gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
asing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:38:
Ik kan geen Morse, en zeker niet zo snel, maar dit schijnt de SOS te zijn van de Moskva. 01:05 AM.
Misschien hebben ze eerst zelf het probleem op proberen te lossen?
In Oekraïne was er al voor 10 uur lokale tijd een nieuwsbericht.
https://ukranews.com/en/n...n-fire-in-black-sea-media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:39:
oekraine leek aan te geven dat de Moskva gezonken zou zijn maar Pentagon-woordvoerder zei dat het schip nog drijft. Hebben de Russen in dit geval toch gelijk.
Ze hebben later aangegeven dat het schip in brand stond en aan het zinken was. Kan zijn dat het de Russen is gelukt het schip boven water te houden, maar ik denk dat hoe dan ook dat schip wel even buiten bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:12:
Britse marinier gevangen genomen
[Twitter]
Als je een ding als buitenlander koste wat kost moet voorkomen is het dat je in Russische handen valt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
TheBrut3 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:44:
[...]

Misschien hebben ze eerst zelf het probleem op proberen te lossen?
In Oekraïne was er al voor 10 uur lokale tijd een nieuwsbericht.
https://ukranews.com/en/n...n-fire-in-black-sea-media
De tijd om te zinken kan minuten zijn, of uren. Alles afhankelijk van een berg omstandigheden. Het kan heel goed zijn dat de raketten om 10 uur insloegen en dat ze pas 3 uur later besloten tot het verlaten van het schip.

Voorlopig weet echt niemand zeker of het ding nog drijft of niet. Ik vond een link naar een CNN pagina op Reddit die aangaf dat het ding nog dreef maar die link is inmiddels dood.

Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat de Moskva voor nu is uitgeschakeld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:05
asing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:38:
[...]

[Twitter]

Ik wel, en ik zie een " normale amateurfrequentie (3508Khz) waar een militair schip NOOIT een sos op zou uitzenden.
Bovendien is morse eigenlijk al heel lang geleden als professioneel communicatie middel ten grave gedragen. Er zitten geen telegrafisten meer op schepen.
Bovendien hoor ik een normaal Italiaans amateurstation CQ (algemene oproep om in contact met anderen te komen om slap te lullen) sturen en geen enkel SOS

Kortom====> Fake News

[ Voor 11% gewijzigd door killerbee1958 op 14-04-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:50:
[...]

Als je een ding als buitenlander koste wat kost moet verkopen is het dat je in Russische handen valt... :X
Russen hadden al aangegeven dat de Geneefse conventies niet gelden voor de leden van het Internationale Legioen.

Dus als ze lol willen hebben zien we die gast niet meer levend en herkenbaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]
Als je een ding als buitenlander koste wat kost moet verkopen is het dat je in Russische handen valt... :X
voorkomen? ;) <--- ipv verkopen in je quote

Om het bot te zeggen, maar dat is geen buitenlander dat is een Oekrainer IMHO die recent de nationaliteit heeft overgenomen ..hoeft geen specialere behandelingen dan een andere soldaat.

Hoe hij gevangen genomen kon worden is wellicht relevant(er)

edit:

Ik wist niet eens dat wat @Prosac zegt "sinds 2018" voor mij was dat meer net na 24-02-2022 oid bedoelt
maar thx voor de update

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 14-04-2022 17:01 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
[...]

We weten nu dat hij levend in handen is gevallen van de Russen, dus alles wat er vanaf nu gebeurt kun je de Russen aanrekenen.
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:56:
[...]

Russen hadden al aangegeven dat de Geneefse conventies niet gelden voor de leden van het Internationale Legioen.

Dus als ze lol willen hebben zien we die gast niet meer levend en herkenbaar terug.
Aiden is geen lid van het internationale legioen, is sinds 2018 ingezworen marinier bij het reguliere Oekrainse leger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

[...]

Nah dat zijn Afghaanse vrouwen:
When you're wounded and left on Afghanistan's plains, and the women come out to cut up what remains, jest roll to your rifle and blow out your brains and go to your gawd like a soldier.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

killerbee1958 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:52:
[...]

Ik wel, en ik zie een " normale amateurfrequentie (3508Khz) waar een militair schip NOOIT een sos op zou uitzenden.
Bovendien is morse eigenlijk al heel lang geleden als professioneel communicatie middel ten grave gedragen. Er zitten geen telegrafisten meer op schepen.
Bovendien hoor ik een normaal Italiaans amateurstation CQ (algemene oproep om in contact met anderen te komen om slap te lullen) sturen en geen enkel SOS

Kortom====> Fake News
tja, je zou ook denken dat militiaren op operatie geen communicatie gaan doen op unencrypted kanalen of bijv. met mobieltjes en SIMs van de lokale populatie gaan bellen.

Het is recent gebleken dat je het met de Russen maar nooit weet, want ze communiceren zo'n beetje alles unencrypted en de feind hört mit.

Dus waarom nu ook niet gewoon via dat kanaal gewoon omdat het kan? Misschien is hun normale radio kapot en doen ze het maar zo.

En over morse... ook met de Russen weet je het maar nooit. Ook zij hebben Independance Day gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

killerbee1958 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:52:
[...]

Kortom====> Fake News
zeg dat niet te hard

[Twitter: https://twitter.com/OSINT88/status/1514618515914989568]

Deze twitteraar volgt heel erg nauw de events rond het schip sinds minuut 1, door zijn tweets te bladderen is wel nuttig

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:57:
[...]

voorkomen? ;) <--- ipv verkopen in je quote

Om het bot te zeggen, maar dat is geen buitenlander dat is een Oekrainer IMHO die recent de nationaliteit heeft overgenomen ..hoeft geen specialere behandelingen dan een andere soldaat.

Hoe hij gevangen genomen kon worden is wellicht relevant(er)
Oeps... damn autocorrect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killerbee1958
vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:03:
[...]

zeg dat niet te hard

[Twitter]

Deze twitteraar volgt heel erg nauw de events rond het schip sinds minuut 1, door zijn tweets te bladderen is wel nuttig
Tsja, als jullie in complotten dergelijke willen geloven have fun.
En theoretisch kan er natuurlijk een opvarende een KG zender aan boord hebben gehad en bericht hebben willen doen via deze frequentie. Om dat dan met morse te doen en niet gewoon met telephony is ook weer raar, maar goed iedereen heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil geloven.

Maar ik ben telegrafist (grote handelsvaart) geweest en ik beheers morse wel.

En ik vertel je dat er geen SOS in dit bericht zit Maar goed have fun en geloof wat je wilt geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:03:
[...]

zeg dat niet te hard

[Twitter]

Als je de commentaren onder die Tweet leest dan zie je dat er later commentaar komt waarin gerefereerd wordt aan uitspraak van de amerikanen dat het schip nog drijft en onder eigen kracht vaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
killerbee1958 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:13:
[...]Maar ik ben telegrafist (grote handelsvaart) geweest en ik beheers morse wel.
En ik vertel je dat er geen SOS in dit bericht zit Maar goed have fun en geloof wat je wilt geloven.
Vertel dan ook even wat er dan wel via morse verzonden is.
Gewoon uit interesse hoor, ik dacht eigenlijk dat niemand dat nog gebruikte in deze moderne tijd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Er zijn nu drie varianten:

- Oekraine: schip was aan het zinken/is gezonken
- Rusland: brand geblust en schip wordt versleept
- VS: schip vaart op eigen kracht

Merkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

killerbee1958 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:13:
Tsja, als jullie in complotten dergelijke willen geloven have fun.
En theoretisch kan er natuurlijk een opvarende een KG zender aan boord hebben gehad en bericht hebben willen doen via deze frequentie. Om dat dan met morse te doen en niet gewoon met telephony is ook weer raar, maar goed iedereen heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil geloven.

Maar ik ben telegrafist (grote handelsvaart) geweest en ik beheers morse wel.

Nauw nauw, je achtergrond kan best nuttig zijn. mag je ook wat minder crue stellen tis niet alsof ik je ervaring erbij ruik ;)

Ik stel(de) er ook mijn vraagtekens ook bij, als je de posts in dit topic vanaf 22:00 vanaf gisteren oid doorleest zie je een post vanmij waarbij een NL website gezet is .. en hoe die dat opvangt ? maar goed ..

Waar ik meer op reageerde is je post in algemeen, weten wij veel of dit standaard gedrag is in nood situatie bij de Russen ..

Verder reageer ik op je post met de verwijziging dat er mogelijk een Search and Rescue operatie bezig is oid!
bulle bas schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:22:

Merkwaardig.
+ 1 extra variant --> https://twitter.com/OSINT88/status/1514618515914989568 (hierboven al genoemd + een post van me eerder)

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 14-04-2022 17:26 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:15
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:56:
[...]

Nou instellen voor alles wat niet Russisch is en voor Rusland vecht en of wanneer ze Wagner PMC badges dragen

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Yaksa schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:19:
[...]
Gewoon uit interesse hoor, ik dacht eigenlijk dat niemand dat nog gebruikte in deze moderne tijd.
De samenvatting heeft die al gegeven in de laatste zin: killerbee1958 in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• killerbee1958
vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:23:
[...]

Nauw nauw, je achtergrond kan best nuttig zijn. mag je ook wat minder crue stellen tis niet alsof ik je ervaring erbij ruik ;)

Ik stel(de) er ook mijn vraagtekens ook bij, als je de posts in dit topic vanaf 22:00 vanaf gisteren oid doorleest zie je een post vanmij waarbij een NL website gezet is .. en hoe die dat opvangt ? maar goed ..

Waar ik meer op reageerde is je post in algemeen, weten wij veel of dit standaard gedrag is in nood situatie bij de Russen ..

Verder reageer ik op je post met de verwijziging dat er mogelijk een Search and Rescue operatie bezig is oid!

[...]

+ 1 extra variant --> https://twitter.com/OSINT88/status/1514618515914989568 (hierboven al genoemd + een post van me eerder)
Nee hoor, dat je niet in staat bent om dit te debunken als je de morse code niet beheerst en de amateur banden niet kent vindt ik heel normaal.

Maar als er dan iemand, zoals ik, dan komt die dit wel kan debunken en je gaat dan nog door met het te geloven... Ja dan ben ik inderdaad klaar met uitleggen.

Zoals hierboven al aangegeven dit is een amateur frequentie waarop een italiaans station aan het proberen is om met andere stations in contact te komen(zogeheten CQ oproep). daar reageert een fransman op, maar dit lijkt niet goed ontvangen te worden door de italiaan (bedenk je dat HF communicatie een zeer onbetrouwbare manier van communiceren is en het niet altijd zo is dat als jij de ander hoort die ander jou ook hoort).

Ook hoor ik een ander station afstemmen op de 3508 maar omdat die geen callsign geeft kan ik dus niet duiden waar vandaan dat station is, maar dat is ook heel normaal een andere amateur die dit doet.

En nu stop ik met uitlegggen, want anders gaat het straks over radio amateurisme en CW (of morse).
ZIjn vast andere draadjes voor. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

killerbee1958 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:41:
Zoals hierboven al aangegeven dit is een amateur frequentie waarop een italiaans station aan het proberen is om met andere stations in contact te komen(zogeheten CQ oproep). daar reageert een fransman op, maar dit lijkt niet goed ontvangen te worden door de italiaan (bedenk je dat HF communicatie een zeer onbetrouwbare manier van communiceren is en het niet altijd zo is dat als jij de ander hoort die ander jou ook hoort).

Ook hoor ik een ander station afstemmen op de 3508 maar omdat die geen callsign geeft kan ik dus niet duiden waar vandaan dat station is, maar dat is ook heel normaal een andere amateur die dit doet.

En nu stop ik met uitlegggen, want anders gaat het straks over radio amateurisme en CW (of morse).
ZIjn vast andere draadjes voor. :-)
De vraag die hieronder gesteld word is dan beantwoord ? of missen we nog wat uitleg ?
[...]

klik anders wat rond dat twitter draadje waarop ik reageer aub zijn meerdere morse signalen ?? (weet niet zeker) Elke informatie is natuurlijk leuk :) zeker als je wat achtergrond info erbij geeft

Dus dank voor de uitleg !

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
[...]

Niemand gebruikt morse ook meer proffessioneel.
Mijn beroep (telegrafist op vracht en passagiers schepen) hield op te bestaan in 1997.

Er zijn wel nog een heleboel amateurs (zoals ik) die het voor de lol nog doen, maar dan O.H we over weer of over onze sets of antennes of andere nutteloze info die we uitwisselen.

Volkomen onzinnig maar gewoon leuk, Het beheersen van morse en in staat zijn om uit een heleboel ruis een contact ergens ver weg aan de andere kant van de wereld te maken is gewoon fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:40

Zewatanejo

Fine Thanks!

Merkwaardig.
Eerlijk gezegd hebben de Amerikanen het tot nu toe het meest bij het rechte eind gehad. Bij de Russen is het meestal precies andersom van wat ze zeggen en de Oekraïners zijn regelmatig "te vroeg" met hun claims.
Laatste tweet van DoD

Dit zou wel kunnen passen bij de tweet over de marinetraffic. Gezien de positie van die schepen zouden ze zomaar aan het blussen kunnen zijn. Of althans een poging daar toe

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Russian FSB claims that 2 cars were damaged as result of shelling of border point Novi Yurkovychi in Bryansk region
bron (liveuamap.com) let op ! "state funded media"

Heb een vaag vermoeden dat dit wel eens een een tacktiek kan zijn om Belarus erbij te kunnen betrekken ? niet voor niks dat men daar naar toe afdroop.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Rusland geeft aan dat de 500 opvarenden van de Moskva in veiligheid zijn gebracht.
Nou vraag ik me af: Hoe doe je dat, 500 personen in de gauwigheid van zo'n groot schip evacueren op open zee?
Of allemaal bovendeks gebracht? Waar bijna geen ruimte is vanwege alle raketten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
Yaksa schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:09:
Rusland geeft aan dat de 500 opvarenden van de Moskva in veiligheid zijn gebracht.
Nou vraag ik me af: Hoe doe je dat, 500 personen in de gauwigheid van zo'n groot schip evacueren op open zee?
Of allemaal bovendeks gebracht? Waar bijna geen ruimte is vanwege alle raketten?
Passagiers en vrachtschepen hebben reddingsboten en vlotten.
Zodra je van een (zinkend/brandend) schip af bent en een van deze reddingsmiddelen zit dan ben je "technisch" veilig (alhoewel met storm dat geen pretje is :) )

Geen idee wat voor een evacuatie middelen dit soort militaire schepen hebben maar vermoed (hier begint dus ook bij mij het gissen) dat ook daar wel vlotten ed aan boord zijn om igv nood het schip op een veilige manier te kunnen verlaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Yaksa schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:09:
kan ik (deels) je beantwoorden (trainingen gehad voor: vuur bestrijding /overleven op zee)
van het schip afkomen = zelfde als bij vliegtuigen zonder de crash " vlotten" grootste probleem daar is het koude water .. bij te koud water ben je binnen enkele minuten exit.

Maar inderdaad schepen zijn niet super ruim daarom is, vuur bestrijding zo enorm essentieel .. je bent als je geen uitweg hebt letterlijk de pineut, en als je aan de andere kant (binnen) stromend water hebt, helpt dat de situatie niet!

Daarom word als het goed is per 3 a 6 maanden oid een drill gehouden (cruise schepen) om dat te oefenen.

Op eenzo'n trainings faciliteit gooien ze van die euro-pallets (brandend) oid in een 20 foot container en moet je in "brandweer"pak erdoorheen.

En met kleding van 3 hoog in een golfslag bad springen om aan een "net" er weer uit te klauteren.
(is weer eens wat anders dan uit een "auto onder water' simulatie)

PS: ook ons werd tijdens de training op het hart gedrukt, open dichte deuren niet .. ook al hoor je gebonk.

Dit is het deel inzicht dat ik in elk geval wel kan geven..

Denk dat we voor de rest zonder te weten wat te schade pure gok is.. (hoop dus op foto's)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
killerbee1958 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:28:
[...]Geen idee wat voor een evacuatie middelen dit soort militaire schepen hebben maar vermoed (hier begint dus ook bij mij het gissen) dat ook daar wel vlotten ed aan boord zijn om igv nood het schip op een veilige manier te kunnen verlaten.
Ik heb een aantal foto's van de Moskva bekeken maar ik kan nergens iets van reddingsmiddelen vinden. Het hele dek staat vol met raketten, bommen en radarinstallaties. Er staat wel een bootje op de achterplecht, maar daar kunnen hooguit 50 personen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Yaksa schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:37:
[...]

Ik heb een aantal foto's van de Moskva bekeken maar ik kan nergens iets van reddingsmiddelen vinden. Het hele dek staat vol met raketten, bommen en radarinstallaties. Er staat wel een bootje op de achterplecht, maar daar kunnen hooguit 50 personen in.
Zoals gezegd, ik weet het ook niet (nooit op militaire schepen geweest)

Wat ik wel weet is dat een vlot voor 20 personen in een container van minder dan 1.00m x 0,5 m past dus die zou je op foto's in de drukte van alles aan dek makkelijk kunnen missen.

Maar ik stop ook hier even met gissen. Hier komt vast binnenkort wel meer informatie over beschikbaar.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:41

_Arthur

blub

[...]

Ligt genoeg op hoor. Aan de andere kant ligt er evenveel. Deze 'witte ronde tonnen' zijn zelf opblaasbare reddingsvlotten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vfjn0tck61I1F7srxLZimIWwHRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vVDtleqDiHsaLLSDEJwknoBk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Die reddingsvlotten zijn niet zo boeiend redelijk groot uitgevallen koffer, kan je makkelijk ergens verbergen, is een oorlogsschip niet in de lijn der verwachting dat ze zinken ;) en voor passagiers hang je ze zichtbaar maar op zo'n schipt zou ik ze verbergen in opslag ruimtes ofzo.

Die dingen zijn niet goedkoop moeten elke 3 jaar gekeurd worden en erg gewild op de zwarte markt of slecht onderhoud en je bent de pineut. #corruptionkills gevalletje ?

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 14-04-2022 18:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
_Arthur schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:44:
[...]

Ligt genoeg op hoor. Aan de andere kant ligt er evenveel. Deze 'witte ronde tonnen' zijn zelf opblaasbare reddingsvlotten.

[Afbeelding]
Check, die bedoel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Nice @_Arthur goed gezien
Had een vriend die bij de marine zat en voor hij de onderzeedienst inging regelmatig op schepen een rondleiding gehad. Het is fascinerend hoe veel aandacht er gaat zitten in veiligheid en omgaan met branden, ze zijn feitelijk allemaal brandweerlieden naast hun echte rang/werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Echt pentagon doe ‘s delen, beetje spoilers delen maar geen video’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Silent7 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:47:
Nice @_Arthur goed gezien
Had een vriend die bij de marine zat en voor hij de onderzeedienst inging regelmatig op schepen een rondleiding gehad. Het is fascinerend hoe veel aandacht er gaat zitten in veiligheid en omgaan met branden, ze zijn feitelijk allemaal brandweerlieden naast hun echte rang/werk.
Moet ook wel, belangrijker als elk andere ding op een schip, naast brandpreventie.

@NiGeLaToR minste wat ze kunnen doen is een drone fly-by daar ligt toch een vloot in de buurt :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:56:
[...]

Moet ook wel, belangrijker als elk andere ding op een schip, naast brandpreventie.

@NiGeLaToR minste wat ze kunnen doen is een drone fly-by daar ligt toch een vloot in de buurt :)
[Twitter: https://twitter.com/intelcrab/status/1514645996260765698?s=21&t=m_iGpOdYNQ1hRwmYGO5Ung]

Er zijn in ieder geval overlevenden. Wie weet hebben die nog wat te melden.

Edit embed tag stuk?
Roman Tsymbaliuk: 14 sailors from the destroyed #Moskva arrived via speedboat to #Sevastopol late last night. Ambulances were already waiting for them at the docks.

469 crew members remain unaccounted for.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-04-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:59:
[...]

[Embed]

link is borked ..

btw DM gezien ?

Tja vanalles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 22:05
vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:35:

Daarom word als het goed is per 3 a 6 maanden oid een drill gehouden (cruise schepen) om dat te oefenen.
Als je het niet weet, zeg het dan ook niet...
Op cruiseschepen minstens wekelijks, op vrachtschepen minstens maandelijks, tenzij er meer dan 25% vd bemanning wordt gewisseld.
Bij de marine kan het zelfs meerdere keren per dag, helemaal in oorlogssituaties.
Bron, ikzelf, het is mijn werk om de solas te kennen. Sos wordt overigens ook niet meer gebruikt, het is mayday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:59:
[...]

[Embed]

Edit embed tag stuk?
bedoelde je deze

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:39
Een ander land dan Rusland, maar ook een voorbeeldje hoe je je defensiebudget kan uitgeven opsmossen. Langs de andere kant, misschien een ideetje voor Rusland om het moraal van de troepen een beetje op te krikken O-)

President Jair Bolsonaro van Brazilië onder vuur door legeraankoop van viagrapillen en penisimplantaten
Het Braziliaanse leger zou enkele tienduizenden viagrapillen en enkele tientallen penisimplantaten gekocht hebben met belastinggeld. Dat melden Braziliaanse media.
...
Bolsonaro meldt nog dat de pillen aangekocht worden tegen pulmonale hypertensie (red. een ziekte die de bloeddruk in de longen vergroot). "Ik zie daar geen logica in", zegt uroloog Piet Hoebeke in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Mensen met dergelijke hypertensie zijn helemaal niet fit (en kunnen dus überhaupt geen militair zijn, red.). Het lijkt me een drogreden."

Het klopt volgens Hoebeke wel dat viagra voor pulmonale hypertensie kan gebruikt worden. "Viagra is eigenlijk ontwikkeld voor pulmonale hypertensie bij pasgeborenen, maar de hoofdreden nu om viagra voor te schrijven is het bevorderen van de erectie", legt de uroloog uit. "Dan is de vraag of dat nodig is voor de job van militairen. Misschien is het een manier van Bolsonaro om zijn militairen goedkoop aan viagra te helpen."

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
Arator schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:26:
Een ander land dan Rusland, maar ook een voorbeeldje hoe je je defensiebudget kan uitgeven opsmossen. Langs de andere kant, misschien een ideetje voor Rusland om het moraal van de troepen een beetje op te krikken O-)

President Jair Bolsonaro van Brazilië onder vuur door legeraankoop van viagrapillen en penisimplantaten

[...]
heerlijk, even lachen in dit topic wat vooral elledige dingen bespreekt, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
[...]

Op de foto bij mijn eerdere post zie je dezelfde witte tonnetjes met opblaasbare reddingsboten. Daarnaast zie je ook twee motorbootjes op het dek, een onder zeil. Een van die zal volgens gedeelde bericht van @NiGeLaToR misschien wel de haven hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:15

pro_6or

amateur_60r

desmond schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:36:
[...]

Op de foto bij mijn eerdere post zie je dezelfde witte tonnetjes met opblaasbare reddingsboten. Daarnaast zie je ook twee motorbootjes op het dek, een onder zeil. Een van die zal volgens gedeelde bericht van @NiGeLaToR misschien wel de haven hebben bereikt.
Als er allemaal ratten in zaten dan zitten we goed qua zinkend schip.

En die kans is niet ondenkbeeldig.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Merkwaardig.
En daar is het onvermijdelijke vierde punt, misschien een variant op zinken:

- het schip maakt slagzij

Toegegeven, de optie met de grootste onwaarschijnlijkheid. Wel kwam ze vanmorgen een keer langs op Radio 1, die vermeldde toen als bron Al Jazeera. Op de site van Al Jazeera zelf kon ik er alleen niets over vinden.

Deze geschreven bron meldt het ook, alleen als unconfirmed:
(Guardian)
Russia’s defence ministry said it was investigating what happened to its flagship cruiser Moskva after Ukraine said it had hit the vessel with an anti-ship missile, forcing its crew to abandon ship.

The ministry denied reports the warship had sunk to the bottom of the Black Sea. It said the Moskva had “retained buoyancy”, with fires extinguished and the crew transferred to another vessel.

Dmitry Peskov, Vladimir Putin’s chief spokesperson, was unable to give the cause of the explosion on the warship, saying: “I can’t tell you anything. This is a topic for the ministry of defence.”

Ukraine’s southern military command said on Thursday it struck the Moskva with a Neptune missile and that the ship had started sinking. Fire had erupted after the missile exploded, it said on Facebook.

It added that four Russian ships that went to the Moskva’s rescue were hampered by stormy weather and by ammunition blowing up onboard. Unconfirmed reports suggested the missile cruiser had turned upside down and had started to sink.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:39:
[...]

En daar is het onvermijdelijke vierde punt, misschien een variant op zinken:

- het schip maakt slagzij

Toegegeven, de optie met de grootste onwaarschijnlijkheid. Wel kwam ze vanmorgen een keer langs op Radio 1, die vermeldde toen als bron Al Jazeera. Op de site van Al Jazeera zelf kon ik er alleen niets over vinden.

Deze geschreven bron meldt het ook, alleen als unconfirmed:
(Guardian)

[...]
Politico --> https://www.politico.com/...-russian-warship-00025243

Der zal wel een reden zijn dat usa het niet publiekelijk maakt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

R3M1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:31:
[...]

[...]

Waarom? Er zijn nog meer verschrikkelijke genocides geweest zonder dat wij gingen 'matten' --

Het is een term die wij graag gebruiken naar anderen maar ons zelf het nooit aanrekenen; er zijn vandaag de dag genocides aan de gang zonder enige aandacht, consequentie of sanctie (bijvoorbeeld in Yemen, Myanmar, etc.). De Amerikanen hebben de neiging om hun genocides te verpakken als 'colateral damage' (kijk maar naar de warzones in Vietnam, Irak, Zuid-Amerika, etc.)
Ik zou de definitie gen genocide nog eens opzoeken. Je voorbeelden zijn het in elk geval niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

vso schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:50:
[...]

Politico --> https://www.politico.com/...-russian-warship-00025243

Der zal wel een reden zijn dat usa het niet publiekelijk maakt.
Het grootste nieuws over dit schip is wat mij betreft de afwezigheid van informatie. Je suggereert dat de VS verkiest informatie niet te delen. Er zijn ogen genoeg in die omgeving, daar kan het niet aan liggen. Mogelijk heb je daar een punt.

Waarom zouden beide zijden deze informatie niet delen? Vanuit het Russische perspectief is het nog wel te verzinnen, gezichtsverlies? Rusland is geobsedeerd door gezichtsverlies. Maar waarom heeft de VS een belang niet meer te delen? Een wapensysteem dat formeel niet op het strijdperk wordt gebruikt. Op zich zou dit een reden kunnen zijn. De Russen zouden het alleen van de daken schreeuwen dat een niet Oekraïens wapensysteem is gebruikt. Of niet, omdat Rusland momenteel ook geen escalatie kan gebruiken?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Cyberpope schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:11:
[...]

Ik zou de definitie gen genocide nog eens opzoeken. Je voorbeelden zijn het in elk geval niet.
als je nog niet depri bent ga je gang:
Wikipedia: Genocide
als je wel depri bent, lekker laten zitten en tiktoks over dansen gaan kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ukraine's President Zelensky to BBC: Blood money being paid for Russian oil
https://www.bbc.com/news/world-europe-61107725

ik doe regelmatig youtube op een oude ipad zonder adblocker en dang die UA is hard naar ons hoor, spotje waar vrolijke (of nog erger verveelde) mensen hun auto voltanken, uit het autoraam staren, afgewisseld met verschrikkelijke oorlogsbeelden
denk keurig opgemaakte vrouw staart uit autoraam, cut, kapot geschoten autoraam met erachter oorlogsschade.

de strekking "you use blood not gas"

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:11
Als ex marine officier en in het bezit van verschillende STCW certificaten (waaronder advanced fire fighting) kan ik er wel wat over zeggen:

- als 500 man van boord afzijn is er een groot probleem wat nog niet opgelost is.

Ik zeg groot probleem want dit hoeft niet per def brand te zijn. Wat bij een oorlogsschip belangrijk is is dat de brand “ingekapseld” wordt. Marine term boundary cooling. Op een stalen schip kan je dit doen door de omliggende compartimenten met water af te koelen totdat het vuur in het compartiment wat niet onder controle is is uitgedoofd.

Maar hier zit de clue: stabiliteit. En vooral in variërende zee klotst dit water alle kanten heen. Lang verhaal kort: als de pompen het niet meer kunnen bijbenen is het pest of cholera. Of het schip brand uit of het schip kantelt.

Ze hebben dus of de brand op orde en slepen/varen naar een haven of ze zijn er nog druk mee bezig en riskeren dat het schip uiteindelijk zinkt ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:12:
[...]

Het grootste nieuws over dit schip is wat mij betreft de afwezigheid van informatie. Je suggereert dat de VS verkiest informatie niet te delen. Er zijn ogen genoeg in die omgeving, daar kan het niet aan liggen. Mogelijk heb je daar een punt.

Waarom zouden beide zijden deze informatie niet delen? Vanuit het Russische perspectief is het nog wel te verzinnen, gezichtsverlies? Rusland is geobsedeerd door gezichtsverlies. Maar waarom heeft de VS een belang niet meer te delen? Een wapensysteem dat formeel niet op het strijdperk wordt gebruikt. Op zich zou dit een reden kunnen zijn. De Russen zouden het alleen van de daken schreeuwen dat een niet Oekraïens wapensysteem is gebruikt. Of niet, omdat Rusland momenteel ook geen escalatie kan gebruiken?
Inderdaad dat maakt het ook nog wel aardig bijzonder

En pak dan deze tweet (mr. tweeter zit er als een havik bovenop)

[Twitter: https://twitter.com/OSINT88/status/1514603571462873098]
In de tweet staat een andere foto van de drone onderstaande is recenter (~12 min ouder dan de post)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQUvKFwXsAMVaP8?format=jpg&name=small
De forte10 = drone RQ-4B oid

Zie hier en daar trouwens wat probeersels om het schip via sataliet(en) die beschikbaar zijn voor het publiek te identificeren ..

Ach ja .. we gaan het wel horen (ooit)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
teacup schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:12:
[...]

Wat dacht je van een VS die niet al te duidelijk wil maken hoe ze aan alle informatie komen? Voorlopig ligt dat schip nog ver van land af en zijn er dus niet zoveel ogen in de omgeving die iets kunnen zien. En gezien de informatie die de VS tot nu toe keer op keer heeft en welke ook iedere keer klopt, lijkt het me sterk dat dat van satelietbeelden komt. Het klinkt eerder alsof ze grotendeels realtime mee kunnen kijken. En als ze technieken gebruiken die nu nog geheim zijn, wil je natuurlijk niet teveel prijs geven.
Hoe dan ook is er voor de VS geen enkele reden om te zeggen waar hun informatie vandaan komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rene schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:29:
Als ex marine officier en in het bezit van verschillende STCW certificaten (waaronder advanced fire fighting) kan ik er wel wat over zeggen:

- als 500 man van boord afzijn is er een groot probleem wat nog niet opgelost is.

Ik zeg groot probleem want dit hoeft niet per def brand te zijn. Wat bij een oorlogsschip belangrijk is is dat de brand “ingekapseld” wordt. Marine term boundary cooling. Op een stalen schip kan je dit doen door de omliggende compartimenten met water af te koelen totdat het vuur in het compartiment wat niet onder controle is is uitgedoofd.

Maar hier zit de clue: stabiliteit. En vooral in variërende zee klotst dit water alle kanten heen. Lang verhaal kort: als de pompen het niet meer kunnen bijbenen is het pest of cholera. Of het schip brand uit of het schip kantelt.

Ze hebben dus of de brand op orde en slepen/varen naar een haven of ze zijn er nog druk mee bezig en riskeren dat het schip uiteindelijk zinkt ;)
lol nu je dat zegt herinner ik me dat ook van de training dat zoiets gezegd werd (stabiliteit van het schip) .. Dat verklaart wel de schips bewegingen die waargenomen worden om het schip heen.

edit:

toevoeging

Teminste als het vuur uit is, anders wil je er ook niet te dicht in de buurt komen.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 14-04-2022 20:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:15

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:35:
[...]

Wat dacht je van een VS die niet al te duidelijk wil maken hoe ze aan alle informatie komen? Voorlopig ligt dat schip nog ver van land af en zijn er dus niet zoveel ogen in de omgeving die iets kunnen zien. En gezien de informatie die de VS tot nu toe keer op keer heeft en welke ook iedere keer klopt, lijkt het me sterk dat dat van satelietbeelden komt. Het klinkt eerder alsof ze grotendeels realtime mee kunnen kijken. En als ze technieken gebruiken die nu nog geheim zijn, wil je natuurlijk niet teveel prijs geven.
Hoe dan ook is er voor de VS geen enkele reden om te zeggen waar hun informatie vandaan komt.
Inderdaad. Waarom haast hebben, of ueberhaupt verder iets melden.

Dat is een mooie taak voor de Russen zelf.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Zewatanejo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:56:
[...]

Eerlijk gezegd hebben de Amerikanen het tot nu toe het meest bij het rechte eind gehad. Bij de Russen is het meestal precies andersom van wat ze zeggen en de Oekraïners zijn regelmatig "te vroeg" met hun claims.
Volgens mij hebben de Amerikanen eigenlijk wel baat bij de feiten brengen/waarheid spreken op dit moment. Als ze het continue bij het rechte eind hebben en dat blijkt ook later zo te zijn, kweek je veel goodwill bij de rest van de wereld qua media-rapportage. Juist omdat ze redelijk 'neutraal' kunnen zijn (ook al pompen ze Oekraine vol met wapens en strategische info).

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:39
De Russische defensieminister Sjojgoe zou, volgens het Russisch persbureau Regnum, dan toch niet een hartaanval hebben gehad en aan de life-support hangen.

https://www.hln.be/buiten...n-machines-ligt~ab979eac/
Onder meer de Russisch-Israëlische miljardair en Poetin-criticus Leonid Nevzlin had dat eerder vandaag gedeeld op sociale media, waar het rond ging als een lopend vuurtje.
Volgens Nevzlin zou er mogelijk zelf kwaad opzet in het spel zijn. “Het gerucht gaat dat de hartaanval niet veroorzaakt is door natuurlijke oorzaken”, klinkt het, zonder verdere uitleg.

Het Russische ministerie van Defensie ontkent het gerucht echter. Dat meldt het Russisch persbureau Regnum vanmiddag. Het ministerie zou onder meer een een video-opname vrijgegeven hebben waarop te zien is dat Sjojgoe gisteren een meeting bijwoonde met de Russische president Vladimir Poetin. Op de beelden is te zien hoe Sjojgoe instructies van Poetin neerschrijft, maar niets zegt. De opname kon echter nog niet geverifieerd worden en dat doet critici suggereren dat het misschien om eerder opgenomen materiaal gaat.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:55
Er wordt weinig over bericht, maar de russen zijn langzaamaan de betwiste/niet bezette gebieden in de Donbass aan het innemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFjwbRvZ5U6wGIm5Cy0OCV12ss8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDY3VZUKcfL1YbHHz4PkJvuI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgFnsSad4cBRQq98E6eUAinDUXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKcG5G2ZLbJmNY8QH7a8XbZn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
jan390 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:04:
Er wordt weinig over bericht, maar de russen zijn langzaamaan de betwiste/niet bezette gebieden in de Donbass aan het innemen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke dan, specifiek? Op het kaartje zie ik niets nieuws, maar daar zie je natuurlijk niet per se alle details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Wat ik me afvraag hoe het momenteel nu zit aan de grens met Finland. Zijn de Russen daar ook bezig met mobilisatie en versterking? Laatste wat ik zag en las was dat ze Missle Air Defense materiaal richting de grens bij Helsinki reden en dat was het.

Hoor je ook helemaal niks meer over.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
_Arthur schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:44:
[...]Ligt genoeg op hoor. Aan de andere kant ligt er evenveel. Deze 'witte ronde tonnen' zijn zelf opblaasbare reddingsvlotten.
[Afbeelding]
Is dat net zoiets als die zakjes reactive armor op de tanks die met zand gevuld waren i.p.v. met springstof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
RoD schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:11:
[...]

Welke dan, specifiek? Op het kaartje zie ik niets nieuws, maar daar zie je natuurlijk niet per se alle details.
Ik wou net zeggen.. er worden voornamelijk aanvallen afgeslagen en er worden slechts meters progressie gemaakt en omgekeerd slagen de Oekrainers er juist in een zak met Russen te creeren in Izium.

Het staat grotendeels stil.

[ Voor 3% gewijzigd door Prosac op 14-04-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter: https://twitter.com/OSINT88/status/1514679428764286976]

En the het wordt weer waziger, want hiervoor zeiden ze dat hij op eigenkracht naar de haven terug was oid ..
de bron is echter lastig te achterhalen .. pfff

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 134 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: