leuk treintje in in polen (piclink = filmpje)
German howitzers and infantry vehicles in Poland#Ukraine #UkraineRussiaWar #UkraineWar #war #UkraineUnderAttack #UkraineRussia #Russia #Ukrainian #Russian #Kyiv @Ukraine https://t.co/5hjEd5BP99
— Movie Xen (@MovieXen) 12 april 2022
@NiGeLaToR alleen als de opbrengst 100% naar UA gaat
[ Voor 14% gewijzigd door vso op 12-04-2022 20:54 ]
Tja vanalles
The Russian warship meme — a masterstroke of Ukrainian propaganda — is now officially a stamp. pic.twitter.com/1YhacFsr40
— Oliver Carroll (@olliecarroll) 12 april 2022
Zijn hier nog postzegelverzamelaars?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
hahaha die is onwijs gaaf
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Die lui van FVD weten wat ze doen ze zijn gewoon gekocht door Poetin. Die Ierse dame is meer een "usefull idiot" een pacifistische insteek is contraproductief en helpt alleen Poetin...gws24 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:31:
[...]
Het is één parlements lid van Ierland (één te veel natuurlijk). Helaas hebben wij er ook zo één, Marcel de Graaff van het FVD. Die retweet ook keer op keer onzin en complete leugens zo lang het maar pro putin is.
Om maar even een oude quote af te stoffen;
Pacifism is objectively pro-fascist. This is elementary common sense. If you hamper the war effort of one side, you automatically help out that of the other. Nor is there any real way of remaining outside such a war as the present one. In practice, 'he that is not with me is against me'.
Russia will renew its lunar program with a new moon landing mission, President Vladimir Putin announced Tuesday.
“We need to successfully stand up to the challenges of space exploration,” Putin said during a visit to the Vostochny Cosmodrome in Russia’s Far Eastern Amur region.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Baerbock / Groen versus Lindner / FDP en de Putin versteher groep binnen de SPD. Ik verwacht dat het in het licht stellen van die oude connecties het mogelijk maakt meer afstand te nemen van de oude politiek en dus meer wapenleveranties uit te voeren. Paradoxaal is dat de pacifistische groene partij de voortrekker is voor een hardere lijn in de reacties tegen Rusland.Sissors schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:41:
[...]
Op welke krachten gaat er extra druk gezet worden op basis van wat?
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Eerste poging om de aandacht af te leiden van de nakende Oekraïne faal?Sebazzz schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:56:
Koude oorlog all over again, de voormalige Soviet Unie wil graag naar de maan:
[...]
Net doen alsof je nog een grootmacht bent terwijl je steeds meer in geleende tijd zit.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Er had op zijn minst een bedankje vanaf gekund voor Alexander.Qwerty-273 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:38:
Ukrinform meldt dat er weer wat tanks aan de Russische kant verloren zijn gegaan. Een aantal niet nader genoemde tanks van de 4th Guards Kantemirovskaya Order of Lenin Red Banner Tank Division named after Yuri Andropov, waar er ook één T-80 is buitgemaakt. Op basis van informatie in de propaganda artikelen/video’s van Alexander Kots (toepasselijke naam).
Dat zijn zo te zien twee batterijen aan Amerikaanse M109A6 Paladin met hun bijbehorende munitiebevoorradingsvoertuigen (M992). Niet Duits.vso schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:51:
ben niet zo van tiktok maar goed omdat jullie zo aandringen![]()
leuk treintje in in polen (piclink = filmpje)
[Twitter]
@NiGeLaToR alleen als de opbrengst 100% naar UA gaat
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Neem aan dat die bij die oefening horen, en niet bij het landschapsbeheer van Oekraïne?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:07:
[...]
Dat zijn zo te zien twee batterijen aan Amerikaanse M109A6 Paladin met hun bijbehorende munitiebevoorradingsvoertuigen (M992). Niet Duits.
Vlissingen zou ook al vol staan/hebben gestaan met allerlei speelgoed.
People as things, that’s where it starts.
Unconfirmed. Marines from 36 brigade where able to join break out of encirclement and join AZOV. No details yet.
btw op twitter worden er andere (negatievere claims) van gemaakt.
kijk daar heb je wat aan, zal het naar het front gaan ?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:07:
[...]
Dat zijn zo te zien twee batterijen aan Amerikaanse M109A6 Paladin met hun bijbehorende munitiebevoorradingsvoertuigen (M992). Niet Duits.
@RobinHood zie DM
Tja vanalles
Nee, maar wel voormalig gelegerd in Duitsland. Vandaar denk ik.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:07:
[...]
een treffende spreuk
Had er wat tekst bij gevonden.vso schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:13:
reddit: (ook op twitter, zag ik deze meerdere keren langskomen)
Unconfirmed. Marines from 36 brigade where able to join break out of encirclement and join AZOV. No details yet.
btw op twitter worden er andere (negatievere claims) van gemaakt.
[...]
kijk daar heb je wat aan, zal het naar het front gaan ?
@RobinHood zie DM
In Mariupol verliet een eenheid van de Nikolaev-mariene brigade de omsingeling en voegde zich bij het Azov-regiment
leest: 50857
12.04.2022 15:15
In Mariupol was een eenheid van de 36e Aparte Marine Brigade, genoemd naar schout-bij-nacht Belinsky, als resultaat van een goed geplande speciale operatie in staat om uit de vijandelijke omsingeling te komen en verbinding te maken met het Azov-regiment.
Daarover in de opmerking "Misdaad. Is NIET AANWEZIG" vertelde een van de officieren van de brigade.
Volgens hem is de bijzondere operatie, ondanks de grote complexiteit, met succes uitgevoerd.
– Ik kan u de details niet vertellen, maar ik kan met zekerheid zeggen dat we nu contact hebben met het Azov-regiment. Enkele honderden mariniers, waaronder de gewonden, wisten eruit te komen, zei de brigadeofficier.
Ook verscheen er een video op het netwerk, waarin een Oekraïense soldaat vertelt over het feit dat Azov, de mariniers, Kord, SSO, grenswachten, de SBU, de Nationale Garde en andere eenheden de stad blijven verdedigen.
- De Russische wereld voerde een genocide uit tegen de bevolking van Oekraïne. De soldaten van de Russische Federatie vernietigen uit hulpeloosheid en angst burgers en huizen. We doen een beroep op iedereen - laten we eindelijk deze walgelijke Russische wereld vernietigen. Mariupol is Oekraïne, merkte de soldaat op.
Die zijn idd al richting het oosten gegaan, vorige week op transport gegaan. Vanuit Eygelshoven is volgens mij wel materieel voor andere doeleinde (dan de oefening) richting het oosten gegaan, maar daar wordt ook niet bij ons intern over gecommuniceerd.RobinHood schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:12:
[...]
Neem aan dat die bij die oefening horen, en niet bij het landschapsbeheer van Oekraïne?
Vlissingen zou ook al vol staan/hebben gestaan met allerlei speelgoed.
https://www.linkedin.com/...medium=member_desktop_web
The United States is working on the supplying of artillery to #Kyiv
— NEXTA (@nexta_tv) 12 april 2022
A Biden aide held a two-hour conversation with #Ukrainian officials about military assistance, a Psaki spokeswoman said. pic.twitter.com/mxrOlRnXK4
BREAKING: The U.S. says it will not object to Slovakia's potential transfer of MiG jets to Ukraine
— Samuel Ramani (@SamRamani2) 12 april 2022
Weer wat berichten over het leveren van serieuzer militair spul aan Oekraïne. Hopelijk komt dit nu echt op gang, na de eerdere leveringen van Tsjechië en Slowakije.
oei denk dat we te vroeg onze posts hebben gezet / gedeeltRoD schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:34:
[Twitter]
[Twitter]
Weer wat berichten over het leveren van serieuzer militair spul aan Oekraïne. Hopelijk komt dit nu echt op gang, na de eerdere leveringen van Tsjechië en Slowakije.
Anyhow .. Artur Rehi slacht de russen ook nog even af in zijn vid
bijvoorbeeld
- Ponton bruggen die niet blijven drijven
- Hij heeft het over diesel en jetfuel tanks(t=6:00) dat deze gemixt zouden zijn
- O en dat een dure rakket nog een wc (iets met remsporen verwijderen nietwaar @NiGeLaToR
[ Voor 28% gewijzigd door vso op 12-04-2022 21:47 ]
Tja vanalles
Zou mooi zijn of ze met die migs die schepen aan de kust aan gort kunnen knallen.RoD schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:34:
[Twitter]
[Twitter]
In een verassing aanval.
Dat kunnen ze beter niet riskeren, die shepen hebben redelijk wat anti aircraft normaal gesproken. De Oekrainers hebben wel wat land-based harpoons anti ship misiles gekregen, die zijn daar beter geschikt voor.Xtr3me4me schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:47:
[...]
Zou mooi zijn of ze met die migs die schepen aan de kust aan gort kunnen knallen.
In een verassing aanval.
Het gaat nog steeds om een beperkt aantal MiG toestellen, ik denk dat Oekraïne zuinig aan zal doen. Die toestellen kunnen beter bewaard worden voor offensieven in de Donbas. Samen met artilleriegeschut wat de U.S. gaat leveren kan het Oekraïne leger misschien wat vooruitgang boeken en Russen verdrijven.Xtr3me4me schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:47:
[...]
Zou mooi zijn of ze met die migs die schepen aan de kust aan gort kunnen knallen.
In een verassing aanval.
Dan zoveel mogelijk helikopters uit de lucht knallen en grond troepen/tanks wegknallenXWB schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:52:
[...]
Het gaat nog steeds om een beperkt aantal MiG toestellen, ik denk dat Oekraïne zuinig aan zal doen. Die toestellen kunnen beter bewaard worden voor offensieven in de Donbas. Samen met artilleriegeschut wat de U.S. gaat leveren kan het Oekraïne leger misschien wat vooruitgang boeken en Russen verdrijven.
Dit moest ik mij gisteren ook weer even realiseren. In een hoog-profiel artikel behandelde de Volkskrant hoe ook onder deze moeilijke omstandigheden het gesprek met de Russische overheid (lees: Poetin) op gang gehouden kon worden: Hoe kan het vredesoverleg tussen Rusland en Oekraïne nog slagen? Experts geven advies: ‘Wees strategisch empathisch’
Mijn eerste reaktie was: "Ja, ga dat uitgerekend nu even behandelen!". Ondanks mijn irritatie scande ik het artikel en het geeft vanuit enkele experts wel een inkijkje hoe dit soort gesprekken naar een resultaat worden geleid.
Dus ondanks mijn wrevel juist een goed tegengeluid in dit moment in de tijd. Desondanks, kwam op dat artikel vandaag een reaktie van een columnist, Max Pam. Ik ben geen actieve volger van Max, maar ik weet dat hij een controversiële mening niet schuwt. Kortom, een waardevol mens en een waardevol geluid in dit vaak naar politieke correctheid conformerende landje.
Zijn reaktie, Als het Westen Poetin werkelijk aan de tafel wil krijgen, moet je hem direct lik op stuk geven, is een kritische reaktie op dat stuk van gisteren. Ook zette hij een andere aanpak uiteen, de tit for tat aanpak. Lees gewoon het artikel even. De aanpak is rechttoe rechtaan.
Max Pam haalde in zijn column verder nog het Column-kanon Thomas Friedman van de New York Times aan. En Friedman volg ik wel een beetje. Friedman zie ik als een soort columnisten-ijkpunt. Meer hoef ik niet te zeggen hoop ik. Toen de invasie van Oekraïne begon in 2014 heeft Friedman uitgehaald naar Poetin. In zijn column van eergisteren is Friedman wat minder zeker wat er nu moet gebeuren om die Poetin in zijn kooi te krijgen.
Maar goed dat onze Max Pam even het estafettestokje uit de handen van Friedman heeft gerukt. Hieronder de column van Friedman van 2 dagen terug en twee oudere columns uit 2014. (let op beperkingen van de NYT ten aanzien van het maximaal te lezen artikelen. Selecteer eerstwat je het liefste wil lezen)2014 artikelen:
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
The Ukrainian military has turned 5,000 Russian military vehicles into a pile of scrap metal within the seven weeks of the war (as of April 8 ). This mass could be used to rebuild the country's infrastructure, but this equipment must first be disposed of properly.
“The 85,000 tonnes of scrap metal includes about 75,000 tonnes of carbon and stainless steel, 2,500 tonnes of aluminum, 1,000 tonnes of copper, more than 360 tonnes of titanium and magnesium, as well as 10 kg of platinum, 18 kg of gold, and 1.2 tonnes of silver,” the journalists estimated.
If the country disposes of all military equipment and sells metals, it can get about USD45 million, including $31 million for ferrous metals, $8 million for copper, $4 million for aluminum, $1 million for other non-ferrous metals, and $1 million for precious metals.
Mailtje naar ukrposhta@ukrposhta.ua kom je hopelijk op een lijst voor interesse (onduidelijk helaas), let wel, de vorige keer dat ze er over mailden hebben ze per ongeluk iedereen in de CC gezet.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

[Twitter: https://twitter.com/MENAConflicted/status/1513966126396497931]
nope
Ik heb de komende paar honderd jaar toch geen vakantieplannen naar RuslandShamalamadindon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:17:
[...]
Mailtje naar ukrposhta@ukrposhta.ua kom je hopelijk op een lijst voor interesse (onduidelijk helaas), let wel, de vorige keer dat ze er over mailden hebben ze per ongeluk iedereen in de CC gezet.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als het er daadwerkelijk 5000 zijn, dan had ik wel wat beelden willen zien. Het zou ook een nachtmerrie voor Oryx zijnXWB schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:14:
En wie zich afvraagt wat al dat Russisch schroot waard zou kunnen zijn:
[...]
Oh en wat ik vergeten was te melden, om maar aan te geven hoe close die gast met Putin is, Putin is de peetoom van zijn dochter.Apache4u schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:27:
[...]
Dat is een goede vangst. Dit was de beoogde president nadat Kyiv gevallen zou zijn na 3uur/4dagen. Hij was onder huisarrest geplaatst vlak voor de inval maar ontsnapte. Zeg maar de Oekrainse Baudet met veel meer centjes 😉. Coor het slagveld zal dit uiteraard niets uitmaken maar een goede opsteker is het zeker.
Dat betekent, stam + t .
Correctie, ze staan nu op de website. Maar gezien de shop dood aan het gaan is van de belangstelling geen idee of je ze ook kan bestellen.Shamalamadindon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:17:
[...]
http://pm.ukrposhta.ua/ni...act=FAF8E4410B668403&id=1
Edit: op Ebay worden hele velletjes in ieder geval volt gekaapt.
[ Voor 6% gewijzigd door Shamalamadindon op 12-04-2022 22:38 ]
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
In dat kader is er ook altijd YouTube: Putin's Invasion of Ukraine 2022 (Hitler parody)bloody schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:19:
sorry mensen, dit moet ik toch even posten hehe. Helemaal afkijken!![]()
[Twitter]
Vladimir Putin has sent almost 100,000 Ukrainian refugees thousands of miles away from their home, to resettle in remote corners of Russia, including Siberia and the Arctic Circle, according to Kremlin documents. https://t.co/WE0DqH5NGA
— Henrik Svedäng (@HSvedang) 12 april 2022
Wist je dat je voor een genocide mensen niet allemaal dood hoeft te maken? Dit telt ook.

Toch vreemd, als Nazi's alleen in Oekraine zitten, waarom doe je dan als Rus een Nazi-groet op een racepodium?

Rusland heeft de hergroepering van troepen voor een offensief in Oost-Oekraïne bijna voltooid, meldt gouverneur Pavlo Kyrylenko van de Oost-Oekraïense regio Donetsk dinsdag. Daarmee lijkt de val van de grote havenstad Mariupol dichterbij te komen. Volgens de lokale burgemeester vielen er al 21.000 burgerdoden.
Mariupol lijkt na bijna vijftig dagen van bombardementen en vrijwel evenveel dagen van omsingeling niet meer opgewassen tegen de Russische overmacht. In de stad zouden zeker negen op de tien gebouwen zwaar beschadigd zijn, terwijl vier op de tien gebouwen zouden zijn verwoest.
De troepen die de stad nu nog verdedigen, maken zich klaar voor "een laatste veldslag", melden internationale media. Maandag meldden enkele brigades al dat zij geen munitie meer hebben om zich te verdedigen. Daarnaast zou het gros van de vechtende militairen al gewond zijn.
Nee jullie zijn Nazi, wij houden gewoon nog van Hitler. Das anders.Amphiebietje schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:43:
En daar was weer een Russische sporter in opspraak - en waarschijnlijk exit carriere
Toch vreemd, als Nazi's alleen in Oekraine zitten, waarom doe je dan als Rus een Nazi-groet op een racepodium?

Acc to this in Mariupol a unit of the 36th Separate Brigade of several hundred Marines managed to link up with the Azov Battalion also fighting there, from an encirclement that Russian troops had them in. #Ukraine #Russia #Putin #UkraineUnderAttack #Putinswar #RussianArmy pic.twitter.com/Qp0uyKuKET
— raging545 (@raging545) 12 april 2022
Wat zou ik dit graag bevestigd zien: gedurfd en wel. Gewoon naar je maten toe en ze helpen. Dat waren voor de rest vd wereld al helden maar zitten wel in een soort hel, maar als je dan de ballen hebt erheen te rijden om ze te helpen. Damn.
Overigens: voor Rusland wederom een enorme blamage mocht het kloppen. Elke dag lees ik dat Maruipol zal vallen, ze geven zich over en elke dag houdt men daar stand. Against all ods.
Volgens een Oekraïense telegram post zijn dit nog de vergoedingen waar je als gedeporteerde aanspraak op mag maken (als je je vervolgens laat assimileren)NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:41:
[Embed]
Wist je dat je voor een genocide mensen niet allemaal dood hoeft te maken? Dit telt ook.
❗️ Mariupol residents who were forcibly deported to Russia receive such leaflets, the Mariupol City Council reports:
"Our people are being taken to the most depressed regions of Russia. Putin's ugly logic is now clear. First, they destroy a successful peaceful city by the Sea of Azov. And now they are driving people to Siberia and Sakhalin".
"The Far East of Russia is awaits for you!
Special conditions for participants of the State Program of resettlement of compatriots from abroad who have chosen to live in the Far Eastern regions of the Russian Federation.
- 170 thousand rubles for the fresh start. Payment to settle down
- 600 thousand rubles - housing certificate. 6 square meters for each settler.
- Up to 3 months accelerated acquisition of Russian citizenship
- 8.5 thousand rubles - welfare in the absence of income in the amount of half the living wage.
- Up to 2% interest rate - Far Eastern mortgage
- 1 hectare - free land, Far Eastern hectare".
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Rijden denk ik niet. Dit gaat om mariniers die elders in de stad omsingeld waren en daar dus uitgebroken zijn om zich bij Azov te voegen.NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:47:
[...]
Nee jullie zijn Nazi, wij houden gewoon nog van Hitler. Das anders.![]()
[Embed]
maar als je dan de ballen hebt erheen te rijden om ze te helpen. Damn.
Misschien die in het NW van de stad zaten oid?Prosac schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:49:
[...]
Rijden denk ik niet. Dit gaat om mariniers die elders in de stad omsingeld waren en daar dus uitgebroken zijn om zich bij Azov te voegen.
https://militaryland.net/ukraine/invasion-day-47-summary/
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet echt. Gewoon twee eenheden die er al langer zaten maar in de afgelopen dagen van elkaar gescheiden waren geraakt.NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:47:
[...]
Wat zou ik dit graag bevestigd zien: gedurfd en wel. Gewoon naar je maten toe en ze helpen. Dat waren voor de rest vd wereld al helden maar zitten wel in een soort hel, maar als je dan de ballen hebt erheen te rijden om ze te helpen. Damn.
Wat dat interview met die experts voor mij onderstreepte is dat wat er nu gebeurt buiten hun kaders valt. Al voor de invasie was het voor mij al duidelijk (het is op dit forum terug te vinden) dat Putin iets wil hebben wat wij niet kunnen geven. En toch bleven we volhouden met diplomatie, terwijl je toen het beste gewoon als NAVO een "oefening" in UA had kunnen houden. Een Assad wil gewoon aan de macht blijven, daar kan je een compromis voor vinden. Een Putin wil Oekraine tijdelijk als vazalstaat, maar uiteindelijk onderbrengen in Rusland. Hiervoor mag het land geen eigen identiteit en lotsbestemming vinden. Dat kan Oekraïne niet bieden, en dat kan het Westen, als het nog enige moraliteit heeft, ook niet bieden.teacup schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:12:
Mijn eerste reaktie was: "Ja, ga dat uitgerekend nu even behandelen!". Ondanks mijn irritatie scande ik het artikel en het geeft vanuit enkele experts wel een inkijkje hoe dit soort gesprekken naar een resultaat worden geleid.
Dus ondanks mijn wrevel juist een goed tegengeluid in dit moment in de tijd. Desondanks, kwam op dat artikel vandaag een reaktie van een columnist, Max Pam. Ik ben geen actieve volger van Max, maar ik weet dat hij een controversiële mening niet schuwt. Kortom, een waardevol mens en een waardevol geluid in dit vaak naar politieke correctheid conformerende landje.
Zijn reaktie, Als het Westen Poetin werkelijk aan de tafel wil krijgen, moet je hem direct lik op stuk geven, is een kritische reaktie op dat stuk van gisteren. Ook zette hij een andere aanpak uiteen, de tit for tat aanpak. Lees gewoon het artikel even. De aanpak is rechttoe rechtaan.
Het enige wat overblijft is geweld; de een zal de ander moeten verslaan. Dat is mij al zolang duidelijk. Maar het past niet in onze opvatting dat de diplomatieke schroevendraaier altijd past. En het is een conclusie die we niet willen trekken, omdat we er geen zin in hebben. Dus we verplichten onszelf in iets te geloven wat niet bestaat.
De vergelijking met Hitler is op zijn plaats: hier onderhandel je niet mee.
Dat valt alles mee. Ze zijn pas terughoudend geworden na het debacle met Saddam's kanon. De fall-out van dat drama werd door heel Europa (inclusief Nederland) gevoeld. Maar enkel Engeland en Duitsland hebben aan zelfreflectie en post-mortems gedaan (België wilde beginnen met een post-mortem, maar de politicus die dat uit zou voeren hebben ze omgelegd, dus sindsdien heeft niemand het er meer over).Indoubt schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:59:
Ik vermoed dat dat ook een reden is. Duitsland is heel terughoudend in wapen leveranties en wilde eerst alleen helmen sturen. Dat zijn ze al sinds de tweede wereldoorlog nadat ze zijn verslagen.
Daar komt nog bij dat ze vrij alert zijn op war dogs.
Vinger. Zere plek. Met maffia onderhandelt u niet. Wij hebben de handicap dat we leven in een rule-based society, en graag te verkeren op de moral high ground. In de Sopranostaat die Rusland heet, heten dat gewoon tekenen van zwakte en openingen.teacup schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:12:
Hier in Wild Azië, geldt het recht van de sterkste. En dat de sterkste ook de sterkste is, dwingt die af met brute kracht en wreedheid.
Green UkraineQwerty-273 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:48:
Volgens een Oekraïense telegram post zijn dit nog de vergoedingen waar je als gedeporteerde aanspraak op mag maken (als je je vervolgens laat assimileren)
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Maar als er zo veel Oekraïners in Rusland zitten dan zouden die eigenlijk moeten worden bevrijd van de Russische invloedssferen.
Ik zie een mogelijkheid voor een onafhankelijke deel republiek met pro Oekrainse separatisten.
Iedere oorlog eindigt aan de onderhandelingstafel.unclero schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:23:
[...]
Vinger. Zere plek. Met maffia onderhandelt u niet.
Op enig moment zal je wel moeten. En als mensenlevens tellen, dan liever eerder dan later.
Wat bedoeld wordt: waarbij de ene partij zijn plek heeft geleerd als de mindere van de andere. Dat is geen onderhandeling, dat is een overgave. Dat betekent dat wij Putin onze kracht laten zien en Putin ervan overtuigen dat hij niet de sterkere is.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:36:
[...]
Iedere oorlog eindigt aan de onderhandelingstafel.
Op enig moment zal je wel moeten. En als mensenlevens tellen, dan liever eerder dan later.
De appeasers hier ter lande, die zichzelf experts noemen en de talkshows frequenteren, denken echter dat het een goed idee is om Putin juist winnaar te laten worden "want hij moet wel met iets thuis komen".
Iedereen heeft zijn rol in het leven. Wie een onderdanige instelling heeft kan bij deze vraagstukken beter wegblijven.
En blijkbaar vindt Potus dat nu ook:NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:41:
[Embed]
BREAKING: US President Joe Biden has accused Vladimir Putin of committing genocide in Ukrainehttps://t.co/GxEeTbIkoF
— Business Ukraine mag (@Biz_Ukraine_Mag) 12 april 2022
Naast leeftijd verschillen we nog in iets: hij is de commander in chief van het grootste leger op deze planeet en ik alleen armchair general. De wereld kijkt nu dus wat hij zal doen.
Nee. Soms eindigt een oorlog gewoon met tekenen bij het kruisje. Japan en Duitsland zijn wel de bekendste voorbeelden.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:36:
[...]
Ja, maar slechts nadat de strijd beslecht is. Pas dan wordt er onderhandeld. Anders is het slechts onzinnig geneuzel voor de diplomatieke vorm.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:36:
[...]
(of om tijd te kopen en te hergroeperen)
Ik zag het bericht voorbijkomen. Hij heeft dit in de context van inflatie gezegd, technisch zou het een verspreking kunnen zijn. Maar: als je het zegt en je verbindt er geen consequenties aan dan sloop je je eigen geloofwaardigheid. Dus inderdaad, Joe wat gaan we nu doen?NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:42:
[...]
En blijkbaar vindt Potus dat nu ook:
[Embed]
Naast leeftijd verschillen we nog in iets: hij is de commander in chief van het grootste leger op deze planeet en ik alleen armchair general. De wereld kijkt nu dus wat hij zal doen.
Het moment waarop is echter bepalend. De Russen wilden na de val van Port Arthur met tegenzin naar de door Roosevelt geregelde onderhandelingstafel komen. Helemaal serieus namen ze het niet. Onderhandelen is immers zwakte tonen.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:36:
Ze kwamen pas toen:
- De hele marinevloot op de bodem van de Japanse zee lag. (met uitzondering van die paar schepen die de bui al zagen hangen en ertussenuit waren gepiept)
- De meeste soldaten gewond, dood of krijgsgevangen waren.
- Het land aan de hongeroedeem was.
In dat opzicht is er weinig veranderd, behalve dan dat de franstalige aristocratie is vervangen door maffiosi met Italiaanse merkkleding. Die zien onderhandelen als een manier om vertragingstactieken toe te passen en niet als een begin van het einde. Die zien onze zucht naar regels en procedures als onbeholpen incompetentie. Die zien ons open public discourse als openingen voor beïnvloeding. Die zien onze open economie als schapen wachtend op een scheerder.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
En zelfs daar ging een onderhandeling aan vooraf, al was het een korte.downtime schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:44:
[...]
Nee. Soms eindigt een oorlog gewoon met tekenen bij het kruisje. Japan en Duitsland zijn wel de bekendste voorbeelden.
Of als het primaire doel bereikt is. Of als er een patstelling is ontstaan. Of als de kosten niet meer te dragen zijn. Of ...Indoubt schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:46:
[...]
Ja, maar slechts nadat de strijd beslecht is. Pas dan wordt er onderhandeld. Anders is het slechts onzinnig geneuzel voor de diplomatieke vorm.
(of om tijd te kopen en te hergroeperen)
Onvoorwaardelijke overgave is geen onderhandeling.TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:56:
[...]
En zelfs daar ging een onderhandeling aan vooraf, al was het een korte.
Verder valt met Putin niet te onderhandelen, je kan nog meer met de Taliban dan Putin. Het maakt gewoon niets uit wat Putin beloofd want zijn woorden zijn niets waard. Er zijn in het verleden genoeg beloften gedaan zoals het niet invallen van Oekraïne en kijk waar we nu zijn. Ja, je kan onderhandelen en een akkoord tekenen, maar denken dat Putin zich er aan zal houden is extreem naïef. Niets wat Putin zegt of beloofd heeft enige waarde, dat heeft ie al tig keer aangetoond. Als er iets wordt getekend dan zal het westen zich aan de afspraken houden en Putin breekt het akkoord direct wanneer het hem uitkomt. Zo'n akkoord is niets waard.
Dat is het wel, zonder die (heel korte) onderhandeling wordt er doorgevochten.PilatuS schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:06:
[...]
Onvoorwaardelijke overgave is geen onderhandeling.
Als je geen geld meer hebt, geen mensen, geen economie, geen wapens, of wat dan ook; of je ziet dat het onvermijdelijk eraan komt, dan weet je dat je uitgespeeld bent. Als je dan de onderhandelingstafel negeert weet je dat je een nog hogere prijs zal betalen.TheekAzzaBreek schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:16:
[...]
Dat is het wel, zonder die (heel korte) onderhandeling wordt er doorgevochten.
Het gaat er niet om ergens een midden te vinden, het gaat erom dat een partij erachter komt dat hij verslagen is.
Zet uitpraten, respect voor elkaar, begrip tonen en meer van dat soort loffelijke zaken die je op de lagere school hebt geleerd uit je hoofd.
Doorvechten terwijl de Russen in Berlijn staan is niet kunnen door vechten. Ook voor Japan was er geen keuze meer. De ene kant bepaald hoe het gaat en klaar. Er zijn niet 2 kanten die overleggen, er is 1 kant die bepaald hoe het gaat. Bij een onderhandeling hebben 2 kanten iets te zeggen of te eisen. Wanneer 1 kant geen eisen meer kan stellen er is geen onderhandeling meer. Zeggen dat er nog wordt onderhandeld is mierenneuken op het woordje onderhandeling , want in de praktijk is het geen onderhandeling.TheekAzzaBreek schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:16:
[...]
Dat is het wel, zonder die (heel korte) onderhandeling wordt er doorgevochten.
Ze gebruiken ook geen TLS, en de vraag is hoe de plaintext route gaat. Waar staat de server?Shamalamadindon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:25:
[...]
Correctie, ze staan nu op de website. Maar gezien de shop dood aan het gaan is van de belangstelling geen idee of je ze ook kan bestellen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
In his infamous essay, “Об историческом единстве русских и украинцев,” ("On the historical unity of Russians and Ukrainians") published in July 2021, Putin insisted that “Киеву Донбасс просто не нужен.” According to Putin, Russia needs the Donbas and will do what is necessary to get it, whereas Ukraine does not need it. According to Putin, the people in the Donbas do not and will not acknowledge the authority of Kyiv. Moreover, Kyiv’s alleged failure to implement the Minsk agreements means that Kyiv does not want the Donbas. It is easy enough to rebut Putin.
....
History repeats itself. Putin’s war in 2014 gave rise to a vain euphoria in Russia, but it was sheer tragedy for Ukraine. His war in 2022 is an even greater tragedy for Ukraine, but it will turn out to be a rotten farce for Russia. Putin should have heeded his own people’s favorite saying (taken from the Bible): “Кто с мечом к нам придет, от меча и погибнет!” (“Whoever comes to us with a sword will die by the sword!”) Instead the Ukrainians have spoken loudly, “Хто проти нас з мечем – той від меча й загине”.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Dan ga je toch even voorbij aan een aantal zaken. In Duitsland wilde bepaalde mensen al eerder kappen met de oorlog (Hitler niet). In het geheim werd er onderhandeld. Er was zelfs een coup gepland. Daar zaten mensen in met hoge functies. Maar de geallieerden hielden voet bij stuk: unconditional surrender. Dat was een bittere pil (de film Valkyrie gaat hierover, er waren echter voor Valkyrie bestond ook uitstekende docu's over). Ook is het zo dat op een gegeven moment de ervaren rotten niet meer waren. Dan kreeg je jonge mannen die moesten vechten, en die hadden weinig ervaring en lage moraal. Uiteindelijk heeft men pas gecapituleerd nadat Hitler zelfmoord had gepleegd. Hitler zelf heeft dus nooit gecapituleerd. Maar die leefde ook in een droomwereld (je kent dat bekende meme filmpje van Der Untergang vast wel, waarbij legerofficieren in een meme naar Drievliet zouden gaan, van LuckyTV).PilatuS schreef op woensdag 13 april 2022 @ 00:30:
[...]
Doorvechten terwijl de Russen in Berlijn staan is niet kunnen door vechten. Ook voor Japan was er geen keuze meer. De ene kant bepaald hoe het gaat en klaar. Er zijn niet 2 kanten die overleggen, er is 1 kant die bepaald hoe het gaat. Bij een onderhandeling hebben 2 kanten iets te zeggen of te eisen. Wanneer 1 kant geen eisen meer kan stellen er is geen onderhandeling meer. Zeggen dat er nog wordt onderhandeld is mierenneuken op het woordje onderhandeling , want in de praktijk is het geen onderhandeling.
Maar deze onderhandelingen worden niet in het geheim gehouden. Er zijn goede redenen dat formatiegesprekken achter gesloten deuren plaatsvinden. Je schept daardoor vertrouwen, en door dat vertrouwen creëer je een sfeer waarin mensen water bij de wijn willen doen, concessies willen doen. Door compromissen te sluiten kom je ergens. Zaken die je doorgaans niet zou bespreken (want je bevolking staat daar niet 1 2 3 achter), bespreek je dan wel, want je hebt een groter doel voor ogen. Dan moet je wel uiteenzetten wie welke machtspositie heeft. En machtspositie is in een oorlog zoals deze vluchtig. Direct na een verkiezing is het klip en klaar wie hoeveel zetels heeft (dat verwaterd echter door peilingen/prognoses, gebeurtenissen klein en groot (vb: schandaal/affaire, oorlog, ramp/crisis), nieuwe verkiezingen (provinciaal/eerste kamer, gemeenteraadsverkiezingen), enz). Nou zijn het vaak de mensen die weinig vertrouwen hebben in het proces, of die het willen ondermijnen, die informatie lekken. Die hebben immers een belang, terwijl de onderhandelaars doorgaans ter goeder trouw handelen. Die kunnen discreet blijven, dat is immers hun functie, en ze hebben dat hogere doel voor ogen. Onderhandelaren die bijvoorbeeld bij een gijzeling onderhandelen met de gijzelnemer hebben ook zo'n hoger doel. Het primaire doel is de-escaleren (want je wilt zo min mogelijk burgerslachtoffers), maar er komen ook beïnvloedingstechnieken bij kijken (maar dat is een andere tak, de verhoudingen liggen immers anders). Daarom zijn die interviews over hoe de formatiegesprekken gaan ook vaak zo nutteloos. Eigenlijk horen we het helemaal niet te weten; pas na de uitkomst. Dus krijg je zoethoudertjes. Nou lijken ze dat hier ook wel te proberen, maar ik denk niet dat Poetin zelf wil stoppen met deze oorlog. Dus legt hij nu een bom onder de onderhandelingen, geheel toevallig net voordat hij z'n tweede offensief in het oosten in wil zetten

Waarom? Waarom stopt iemand als Hitler niet? Omdat hij 1) een [...] egoïstische, egocentrische man was 2) donders goed wist dat hij zou hangen voor zijn daden jegens (hoofdzakelijk doch niet enkel) het Joodse volk. Nou heeft Poetin het, voor zover wij weten, nog niet op zo'n manier bont gemaakt (qua proportie) maar op een gegeven moment is er geen weg meer terug voor zo iemand. Dan krijg je scenario's zoals een coupe/revolutie (Arabische lente waaronder Libië en natuurlijk Oekraïne zelf) , zelfmoord (Hitler), of een gerichte actie om te doden/ontvoeren/berechten (Saddam Hoessein, Osama Bin Laden), of ze vluchten (dat deden SH, OBL). Dat geldt niet alleen voor de hoogste leider, ook allerlei andere figuren hoog in de hiërarchie kiezen eieren voor hun geld (allerlei Duitse officieren ook; de laatste bijvoorbeeld in Zuid-Amerika; bijv Argentinië). Tenslotte is het ook niet niets om afscheid te nemen van een gedachtegoed. Het opgeven van een -isme, een overtuiging, die er zodanig in zit als een doctrine dat gaat niet zonder slag of stoot.
Japan is overigens een heel ander verhaal. Japanners waren eigenlijk nog veel trouwer aan hun keizer, Japan is nog steeds een keizerrijk. Dat noem ik geen unconditional surrender, maar ik zou het wel zo kunnen verkopen.
Door te zeggen dat de Russen oorlogsmisdaden plegen zet Biden de boel op scherp. Hij opent de mogelijkheid tot verder ingrijpen, en hij daagt Poetin figuurlijk voor het gerecht ter verantwoording. Probleem is dat zo iemand met het mes op de keel wel eens gek kan gaan doen. Daar zijn mensen bang voor. Doodsbang zelfs. Want tja, "hij heb nukes". Als hij die inzet, dan kun je de hele geschiedenis van Rusland wel verder vergeten. Die van andere landen ook, dat klopt, maar MAD is het grootste verlies dat je kunt maken. Niemand wint dan. Het kan echter ook een wraakactie zijn: ik niks, dan jij ook niks. Hoeveel houdt Poetin van Rusland ipv van zichzelf? Ik begrijp de angst dus. En toch denk ik niet dat we er aan toe moeten geven, want zo'n terriër gaat ervandoor met het kleine beetje ruimte dat je 'm geeft. Het is net zoals met kinderen. Je kunt bang zijn dat je je kind te hard aanpakt, en bang zijn voor het drama dat ongetwijfeld de hoek om komt kijken als je hem of haar op zijn of haar plaats zet maar als je steeds vrijheid en onduidelijkheid (!!) geeft krijg je een verwend nest. Kinderen willen duidelijkheid. Duidelijke regels, structuur. Laten we Poetin ook duidelijke regels geven. WMDs op Oekraine = WMDs op Rusland. Wil je het testen met een tactische op Kyiv? Ga je gang. Doen wij hetzelfde op Moskou. Als je van te voren heel duidelijk je grenzen aangeeft dan heeft hij ook geen speelruimte.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Pentagon looks to vastly expand weapons for Ukraine
— ELINT News (@ELINTNews) 12 april 2022
New possible $750 million defence package could include (not finalised):
-Helicopters that can be equipped to launch ground attacks
-Humvees
-Howitzer artillery
-Coastal defence drones
-CBRN suitshttps://t.co/W37ik6jHLz
Pentagon invites top 8 U.S. arms makers to Wednesday meeting to discuss weapons for Ukraine, sources say. Reuters
— Jonathan Landay (@JonathanLanday) 12 april 2022
De helikopters toch nog niet:
UPDATE: Defense official says tonight that helicopters will NOT be in package, despite earlier discussions they would be. As our initial story says, there was uncertainty over what would make final cut.
— Dan Lamothe (@DanLamothe) 13 april 2022
Other systems, including artillery and Humvees, appear to be a go.
Mogelijk ook meer drones:
NEW: @OMarkarova, Ukraine's ambassador to the United States, met last week with officials from @GeneralAtomics, maker of Reaper and Predator drones.
— Dan Lamothe (@DanLamothe) 12 april 2022
General Atomics says it has unmanned strike aircraft ready to go if the U.S. government approves.https://t.co/9zdBfDCqRO
[ Voor 29% gewijzigd door user109731 op 13-04-2022 07:11 ]
Ik hou echt niet, absoluut niet, van 2e wereld oorlog vergelijkingen en al helemaal niet van holocaust vergelijkingen maar de Joden in west Europa werd ook zoiets beloofd als ze zich braaf zouden melden en op de trein naar oost Europa gezet zouden worden om een nieuw leven op te bouwen.Qwerty-273 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:48:
[...]
Volgens een Oekraïense telegram post zijn dit nog de vergoedingen waar je als gedeporteerde aanspraak op mag maken (als je je vervolgens laat assimileren)
[...]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
In Israël kennen ze de Samson optie. Als de staat Israël onomkeerbaar in haar bestaan wordt bedreigd worden er atoomwapens gestuurd naar bepaalde targets. Of dit echt gebeurt weet niemand maar het werkt (hopelijk) afschrikwekkend.Jerie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 01:36:
[...]
Probleem is dat zo iemand met het mes op de keel wel eens gek kan gaan doen. Daar zijn mensen bang voor. Doodsbang zelfs. Want tja, "hij heb nukes". Als hij die inzet, dan kun je de hele geschiedenis van Rusland wel verder vergeten. Die van andere landen ook, dat klopt, maar MAD is het grootste verlies dat je kunt maken. Niemand wint dan. Het kan echter ook een wraakactie zijn: ik niks, dan jij ook niks.
Ik mag hopen dat als Rusland een taktisch kernwapen inzet, de NAVO niet zo idioot is om er een terug te gooien op Russisch grondgebied of zoals jij zegt op Moskou. Dan is het game over voor de hele wereld.
Want ik vermoed dat als Rusland zich in haar voortbestaan bedreigd ziet, ze dezelfde doctrine kennen.
Mocht Putin echt een full scale nucleaire oorlog willen beginnen dan hoop ik dat hij zich realiseert dat hij ook kinderen heeft en naar het schijnt ook kleinkinderen.
En ten tweede hoop ik dat er wat mensen om hem heen hem in een dwangbuis stoppen en opbergen.
Dat gezegd hebbende ben ik het wel met je eens dat de enige taal die Putin begrijpt de taal van de vuist is. Dus Oekraïne blijven voeden met conventionele wapens is verstandig en mocht er een akkoord komen dan moet wat er over blijft van Oekraïne ook keiharde veiligheidsgaranties krijgen. Hoe precies dat moeten de diplomaten en generaals maar bedenken maar het zal veel meer moeten zijn dan dat Rusland plechtig beloofd het noooooit meer te doen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
user109731 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 06:54:
De VS gaat zwaar spul leveren:
[Twitter][Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
The #US 🇺🇲 has given 1/3 of the entire American stock of #Javelin ATGMs (about 7000) to the #Ukraine 🇺🇦 & will take 1-2 year to replace.
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 13 april 2022
Also 1/4 of the U.S. Stinger MANPADS has given to the Ukraine (about 2000), which'll take 5 yrs to replace.
1137/ pic.twitter.com/IqT3FTO7u8
Tevens interessant inkijkje in de operationele voorraden die de VS aanhield. Voor elke (werkende) tank op deze planeet ligt er wel een raket. Of twee. Of drie. Te wachten.
Idem met vliegend materieel, al lijkt iedereen zich nog een beetje in (kleine) drones te verslikken.
https://www.businessinsid...9?international=true&r=USA new simulation called “Plan A,” by researchers at Princeton’s Program on Science and Global Security, shows how the use of one so-called tactical or low-yield nuclear weapon could lead to a terrifying worldwide conflict.
https://sgs.princeton.edu/the-lab/plan-a
Worden die aantallen op voorraad dan openbaar bijgehouden door defensie?NiGeLaToR schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:26:
[...]
[Embed]
Tevens interessant inkijkje in de operationele voorraden die de VS aanhield. Voor elke (werkende) tank op deze planeet ligt er wel een raket. Of twee. Of drie. Te wachten.
Idem met vliegend materieel, al lijkt iedereen zich nog een beetje in (kleine) drones te verslikken.
/edit
deducted, dus een beetje gegokt door de schrijver van CSIS, Mark F. Cancian
https://www.csis.org/anal...ins-russia-runs-out-tanks
/edit2The United States has not published figures about its Javelin inventory, so this must be deduced. According to the Army budget books, total production has been 37,739 since production began in 1994. Every year, U.S. forces use some missiles for training and testing. Thus, there may be 20,000 to 25,000 remaining in the stockpiles. These 7,000 systems represent about one-third of the U.S. total inventory.
en dat is precies zo'n denktank waar onze gebande gebruiker ook in zat volgens mij...
[ Voor 37% gewijzigd door Vorkie op 13-04-2022 07:38 ]
Vind het er zelf een beetje uitzien als een soort van toneelstukje. Op geen enkel filmpje is er teken van vijandige strijdkrachten. Er wordt nooit terug geschoten en ze zoeken zelf ook geen dekking.
Staan er een beetje te staan en zijn ze om de beurt aan het schieten
M.i. is er steeds sprake van:
- Of geen een leeg pand
- Of ongewapende burgers in het pand
Weet niet of iemand eens een keer iets anders heeft gezien?
https://t.me/UkrWarRep/4507
Het is te hopen dat Oekraïne nog even vooruit kan en dat de productie van Javelins en Stingers flink omhoog kan want anders is het zo niet sustainable. Rusland is al flink aan het opbouwen bij de grens voor de volgende slag...NiGeLaToR schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:26:
[...]
[Embed]
Weet iemand hoe het zo vreselijk lang kan duren om dit soort wapens aan te vullen? En hoe ziet zo'n productielijn eruit?NiGeLaToR schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:26:
[...]
[Embed]
Met die stingers heb je het over 400/jaar = ca 1 per dag. Worden die dingen in batches van bv 4x100 gemaakt? Met dit soort aantallen klinkt het bijna alsof iemand ze in een schuurtje stuk voor stuk in elkaar schroeft en daar dan een dag over doet. Nu zijn het natuurlijk geavanceerde dingen maar in de basis zijn de componenten optisch spul, een computer, raketmotor en springkop en los van elkaar zijn die vast niet zo ongelofelijk moeilijk te produceren dat je tot zo'n lage aantallen komt.
Wat betreft high tech zijn dit soort wapens ingewikkelder dan een AK47, maar desondanks toch wel stukken eenvoudiger dan het echt geavanceerde spul zoals een F22 en dergelijke.
edit: ik bedenk me trouwens dat ook dit natuurlijk gekleurd nieuws kan zijn. Een clickbait, waarbij ontbreekt dat dat aantal op basis van de huidige nog niet opgeschaalde productie is.
[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 13-04-2022 07:51 ]
“Kremlin-connected children grew up in the very countries whose societies their parents claim to reject.” https://t.co/hHQQVXObQX
— Seamus Blackley (@SeamusBlackley) 13 april 2022
‘Het Westen is de as van het kwaad’
Daarom wonen en studeren onze kinderen er, gaan wij er op vakantie en stallen we ons geld er.
Even onthouden als je ooit weer een populist hoort roepen dat Rusland zo geweldig is - want die beoogt dus impliciet bovenstaande.
Tomorrow (no joke):
— Hillel Neuer (@HillelNeuer) 12 april 2022
• Russia is running for a board seat on UNICEF which protects children. Russia just displaced 2/3 of Ukraine's children.
• Russia is running for a seat on the UN Committee overseeing human rights NGOs. Russia just arrested human rights activist @vkaramurza.
In een alternatieve.. oh nee.. tis deze realiteit.
Als je een tactische nuke op Kyiv niet beantwoord met iets van gelijke proportie dan laat je over je heen lopen. Het hele narratief als Rusland zich in haar bestaan bedreigd voelt is dusdanig vaag dat men het altijd kan activeren. Voelen ze zich in hun bestaan bedreigd door een aanval op Belgorod? Door een aanval op de Krim? Door Covid? Door zware sancties? Als we officieel meedoen met de oorlog? Rusland heeft dan al een kernwapen ingezet. Er is ook een reactie van proportie gegeven. Het is vervolgens aan Rusland om daar weer op te reageren. Er is nog steeds geen sprake van MAD. Daar kan Poetin voor kiezen, maar dat is een verlies voor iedereen. Dat zet hij dus hoogstens in wanneer alle andere opties zijn uitgeput, al wil hij anders doen lijken. Daarom is dat als Rusland zich bedreigd voelt ook met opzet zo vaag gedefinieerd. Wat denk jij dan dat er gebeurt? Denk je dat de internationale gemeenschap het afkeurt? En dan? Foei niet meer doen? VN kan niets doen. China staat aan Russische kant, dat gaat niet veranderen. Waarom niet? Omdat Rusland net als als Noord-Korea een bufferstaat is voor het Chinese gedachtegoed. Zolang China van beide walletjes kan blijven eten (dus handel met Rusland en Westen) zullen ze dat blijven doen. Maar als puntje bij paaltje komt dat zijn ze voor hun autocratische bondgenoten.Lordy79 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:15:
[...]
In Israël kennen ze de Samson optie. Als de staat Israël onomkeerbaar in haar bestaan wordt bedreigd worden er atoomwapens gestuurd naar bepaalde targets. Of dit echt gebeurt weet niemand maar het werkt (hopelijk) afschrikwekkend.
Ik mag hopen dat als Rusland een taktisch kernwapen inzet, de NAVO niet zo idioot is om er een terug te gooien op Russisch grondgebied of zoals jij zegt op Moskou. Dan is het game over voor de hele wereld.
Want ik vermoed dat als Rusland zich in haar voortbestaan bedreigd ziet, ze dezelfde doctrine kennen.
Mocht Putin echt een full scale nucleaire oorlog willen beginnen dan hoop ik dat hij zich realiseert dat hij ook kinderen heeft en naar het schijnt ook kleinkinderen.
En ten tweede hoop ik dat er wat mensen om hem heen hem in een dwangbuis stoppen en opbergen.
Dat gezegd hebbende ben ik het wel met je eens dat de enige taal die Putin begrijpt de taal van de vuist is. Dus Oekraïne blijven voeden met conventionele wapens is verstandig en mocht er een akkoord komen dan moet wat er over blijft van Oekraïne ook keiharde veiligheidsgaranties krijgen. Hoe precies dat moeten de diplomaten en generaals maar bedenken maar het zal veel meer moeten zijn dan dat Rusland plechtig beloofd het noooooit meer te doen.
Bij normale mensen wil je deescaleren, onderhandelen, enz. Dat ziet Poetin als mogelijkheden, zwakte van de tegenstander. Narcistische figuren wil je daarentegen geen ruimte geven. Want dan voedt je ze met narcissistic supply. Ze hebben het zelf immers nooit fout gedaan. Door bang te zijn en ze de ruimte te geven, gun je het hen het speelveld naar hun hand te zetten.
Kyiv is geen NAVO, waarom zouden wij WO3 moeten beginnen en daarmee onszelf vernietigen?Jerie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:04:
Als je een tactische nuke op Kyiv niet beantwoord met iets van gelijke proportie dan laat je over je heen lopen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik weet niet of je de Plan A simulatie hebt gezien in mijn laatste post. Dat laat min of meer zien hoe de situatie (waarschijnlijk) verder verloopt na beantwoording van zo'n tactisch ingezet n. wapen.Jerie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:04:
[...]
Het is vervolgens aan Rusland om daar weer op te reageren. Er is nog steeds geen sprake van MAD. Daar kan Poetin voor kiezen, maar dat is een verlies voor iedereen. Dat zet hij dus hoogstens in wanneer alle andere opties zijn uitgeput, al wil hij anders doen lijken.
Ik ben het overigens niet oneens met jouw gedachtegang. We moeten niet over ons heen laten lopen en we moeten bereid zijn om te vechten voor onze vrijheid. Echter vind ik je uiteindelijke conclusie een versimpeling. Je kunt zoiets niet beantwoorden zonder (groot risico op) verdere escalatie. Ook als we het beantwoorden door conventioneel terug te slaan, denk ik niet dat het goed afloopt.
We zullen dus tegelijkertijd met het verdedigen van onze vrijheid ook alles op alles moeten zetten om dit scenario te voorkomen. Dat is de realiteit waar we mee moeten dealen. Paradoxaal genoeg hoort daar ook bij dat we de suggestie moeten wekken bereid te zijn om zo'n tactische first strike te beantwoorden.
Misschien is het wel goed om je te realiseren dat zelfs in een 'gewoon' jaar zonder proxy-oorlog tussen Rusland en het westen, er al een kans is op nucleaire oorlog. Niemand weet hoe groot de jaarlijkse kans is op zo'n oorlog, maar deze is in ieder geval niet nul. (interessant artikel waarin een wetenschapper dit toelicht) Zelfs als de kans (maar) 0.1 procent per jaar is, dan zou iemand die nu geboren wordt een (cumulatieve) kans hebben van 10% om dit mee te maken.
In ieder geval, als je logisch nadenkt, dan is de aanwezigheid van nucleaire wapens in de wereld totaal onacceptabel. Zolang deze wapens er zijn gaat het vroeger of later een keer fout.
[ Voor 24% gewijzigd door wij op 13-04-2022 08:48 ]
Als een land kernwapens niet meer puur als defensief maar als offensief wapen inzet en daar geen reactie op komt, dan vrees ik dat we de komende decennia steeds meer landen gaan zien die ineens kernwapens hebben en ze ook gaan gebruiken.hoevenpe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:10:
[...]
Kyiv is geen NAVO, waarom zouden wij WO3 moeten beginnen en daarmee onszelf vernietigen?
Ik snap je gedachtengang, maar vind zelf dat er dan ingegrepen moet worden. Of dat een reactie "in kind" moet zijn, of een speciale operatie om Poetin "dead or alive" op te pakken, dat weet ik zo niet.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Het is een hele moeilijke, want zoals je zegt, ze zijn geen NATO, en als we een Russische stad nuken als antwoord dan escaleert het natuurlijk gigantisch. Tegelijk blijft de vraag: Wat is het alternatief? Ik ben geheel voor betere ideeën, maar als we niks doen, wat voor een signaal geven we dan? Dat gebruik van nucleaire wapens prima is, iig op niet nato-landen. Hoeveel meer nukes gaan we dan gebruikt zien? Elk land met nucleaire wapens kan direct zijn buren tot overgave dwingen, en als die dat niet willen wordt hun hoofdstad weggevaagt.hoevenpe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:10:
[...]
Kyiv is geen NAVO, waarom zouden wij WO3 moeten beginnen en daarmee onszelf vernietigen?
Als China meewerkt omdat ook die het wel ver vinden gaan zou dan compleet Rusland geisoleerd kunnen worden. Maar als je accepteert als internationale gemeenschap dat de hoofdstad van je buurland nuken een prima acceptabele optie is, dan denk ik op lange termijn dat de effecten ook gaan zijn dat het vaker en vaker gaat gebeuren.
Doet me denken aan de Slag om Malta:NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:47:
[...]
Overigens: voor Rusland wederom een enorme blamage mocht het kloppen. Elke dag lees ik dat Maruipol zal vallen, ze geven zich over en elke dag houdt men daar stand. Against all ods.
Wikipedia: Great Siege of Malta
Er zijn meer parallellen.The unremitting bombardment of the fort from three dozen guns on the higher ground of Mt. Sciberras began on 27 May,[32] and reduced the fort to rubble within a week, but de Valette evacuated the wounded nightly and resupplied the fort from across the harbour.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Omdat er dus 400 per jaar worden gemaakt ofzo. Het zijn geen mobieltjes waarvan we er miljoenen per jaar maken. Dus het is economisch niet realistisch om een assembly lijn te hebben die duizenden van die dingen per maand gaat uitpoepen. En sommige dingen zullen wel redelijk multifunctioneel zijn, maar veel zal ook gewoon echt specifiek voor een Javalin zijn.Yucon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:47:
[...]
Weet iemand hoe het zo vreselijk lang kan duren om dit soort wapens aan te vullen? En hoe ziet zo'n productielijn eruit?
Met die stingers heb je het over 400/jaar = ca 1 per dag. Worden die dingen in batches van bv 4x100 gemaakt? Met dit soort aantallen klinkt het bijna alsof iemand ze in een schuurtje stuk voor stuk in elkaar schroeft en daar dan een dag over doet. Nu zijn het natuurlijk geavanceerde dingen maar in de basis zijn de componenten optisch spul, een computer, raketmotor en springkop en los van elkaar zijn die vast niet zo ongelofelijk moeilijk te produceren dat je tot zo'n lage aantallen komt.
Wat betreft high tech zijn dit soort wapens ingewikkelder dan een AK47, maar desondanks toch wel stukken eenvoudiger dan het echt geavanceerde spul zoals een F22 en dergelijke.
edit: ik bedenk me trouwens dat ook dit natuurlijk gekleurd nieuws kan zijn. Een clickbait, waarbij ontbreekt dat dat aantal op basis van de huidige nog niet opgeschaalde productie is.
Met de vraag ook een beetje: Tegen hoeveel landen willen ze precies tegelijk oorlog voeren? Als je tienduizenden van die dingen op voorraad hebt kan je een behoorlijk aantal tanks met puur javalins vernietigen. Waarbij als een Amerika zelf in oorlog is ze er natuurlijk vanuit gaan dat ze ook bijvoorbeeld luchtsteun tegen tanks hebben.
De VS hebben een doctrine die voorschrijft dat ze twee gelijktijdige oorlogen kunnen voeren. Al moet je dat misschien niet te letterlijk nemen. De ene oorlog is de ander natuurlijk niet.Sissors schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:38:
[...]
Met de vraag ook een beetje: Tegen hoeveel landen willen ze precies tegelijk oorlog voeren? Als je tienduizenden van die dingen op voorraad hebt kan je een behoorlijk aantal tanks met puur javalins vernietigen. Waarbij als een Amerika zelf in oorlog is ze er natuurlijk vanuit gaan dat ze ook bijvoorbeeld luchtsteun tegen tanks hebben.
Onderschat niet de Westerse industriële capaciteit als het echt moet.Yucon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:47:
[...]
Weet iemand hoe het zo vreselijk lang kan duren om dit soort wapens aan te vullen? En hoe ziet zo'n productielijn eruit?
In Corona waren er ook fabrikanten van apparatuur die in weken fabrikagelijnen verdubbelden, sourcing van onderdelen regelden, medewerkers recruteerden, etc. Dat is niet eenvoudig maar als het moet dan kunnen dat soort dingen en zie je ineens ook intensieve samenwerking tussen overheid en bedrijven.
Verwijderd
Ten eerste worden die dingen niet exclusief tegen tanks, of zelfs rijdend materiaal, gebruikt. Ten tweede wordt munitie altijd met meerdere factoren sneller verschoten tijdens een oorlog dan dergelijk on-the-back-of-the-envelope berekeningen suggereren. Ten derde, er moet niet alleen genoeg zijn voor de oorlogen die er op het moment zijn, er moet nog genoeg over zijn voor het geval dat een andere partij besluit op avontuur te gaan.Sissors schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:38:
[...]
Omdat er dus 400 per jaar worden gemaakt ofzo. Het zijn geen mobieltjes waarvan we er miljoenen per jaar maken. Dus het is economisch niet realistisch om een assembly lijn te hebben die duizenden van die dingen per maand gaat uitpoepen. En sommige dingen zullen wel redelijk multifunctioneel zijn, maar veel zal ook gewoon echt specifiek voor een Javalin zijn.
<s> Maar de voorbereiding voor het derde geval is natuurlijk volledig overbodig. Want behalve Putin is er niemand die zo gek zou zijn om een oorlog te beginnen enkel en alleen omdat ze een ander land als eigen grondgebied zien. </s>
Belangrijker dan dat: de Javelin is niet alleen bedoeld om tanks uit te schakelen, ook pantservoertuigen, gewone voertuigen en het is ook uitermate geschikt om mensen in gebouwen mee uit te schakelen.downtime schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:46:
[...]
De VS hebben een doctrine die voorschrijft dat ze twee gelijktijdige oorlogen kunnen voeren. Al moet je dat misschien niet te letterlijk nemen. De ene oorlog is de ander natuurlijk niet.
En ik neem dus aan dat ze zelf hun eigen berekeningen hebben gedaan met genoeg marge. En toen dachten zelfs de Amerikanen een keer: We geven zoveel miljard aan deze dingen uit, het is wel een keer goed. Tegen welke andere landen als Rusland willen ze precies tegelijkertijd een oorlog voeren die primair door infanterie gelanceerde anti-tank raketten als middel gebruikt om tanks te vernietigen. Want zelf zouden ze een hele hoop eigen tanks, drones en vliegtuigen hebben. En dan is Rusland dus het land wat met ruime marge op nummer 1 staat qua aantal tanks.Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:00:
[...]
Ten eerste worden die dingen niet exclusief tegen tanks, of zelfs rijdend materiaal, gebruikt. Ten tweede wordt munitie altijd met meerdere factoren sneller verschoten tijdens een oorlog dan dergelijk on-the-back-of-the-envelope berekeningen suggereren. Ten derde, er moet niet alleen genoeg zijn voor de oorlogen die er op het moment zijn, er moet nog genoeg over zijn voor het geval dat een andere partij besluit op avontuur te gaan.
<s> Maar de voorbereiding voor het derde geval is natuurlijk volledig overbodig. Want behalve Putin is er niemand die zo gek zou zijn om een oorlog te beginnen enkel en alleen omdat ze een ander land als eigen grondgebied zien. </s>
Ze hebben dus voor een ~4.5 miljard dollar aan javelins op voorraad liggen. En natuurlijk, ga je een grote assembly line neerleggen voor het geval dat, dan zullen de kosten per raket naarbeneden gaan. Maar de totale kosten alsnog heel veel omhoog.
Wat we niet moeten vergeten: er is geen magische single rode knop waar welke leider van een kernmacht dan ook op kan rammen met een boze vuist en waardoor het hele arsenaal de lucht in gaat.Jerie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 01:36:
Door te zeggen dat de Russen oorlogsmisdaden plegen zet Biden de boel op scherp. Hij opent de mogelijkheid tot verder ingrijpen, en hij daagt Poetin figuurlijk voor het gerecht ter verantwoording. Probleem is dat zo iemand met het mes op de keel wel eens gek kan gaan doen. Daar zijn mensen bang voor. Doodsbang zelfs. Want tja, "hij heb nukes". Als hij die inzet, dan kun je de hele geschiedenis van Rusland wel verder vergeten. Die van andere landen ook, dat klopt, maar MAD is het grootste verlies dat je kunt maken. Niemand wint dan. Het kan echter ook een wraakactie zijn: ik niks, dan jij ook niks. Hoeveel houdt Poetin van Rusland ipv van zichzelf? Ik begrijp de angst dus. En toch denk ik niet dat we er aan toe moeten geven, want zo'n terriër gaat ervandoor met het kleine beetje ruimte dat je 'm geeft. Het is net zoals met kinderen. Je kunt bang zijn dat je je kind te hard aanpakt, en bang zijn voor het drama dat ongetwijfeld de hoek om komt kijken als je hem of haar op zijn of haar plaats zet maar als je steeds vrijheid en onduidelijkheid (!!) geeft krijg je een verwend nest. Kinderen willen duidelijkheid. Duidelijke regels, structuur. Laten we Poetin ook duidelijke regels geven. WMDs op Oekraine = WMDs op Rusland. Wil je het testen met een tactische op Kyiv? Ga je gang. Doen wij hetzelfde op Moskou. Als je van te voren heel duidelijk je grenzen aangeeft dan heeft hij ook geen speelruimte.
Er zijn heel wat momenten geweest dat gewone militairen weigerden er iets mee te doen, oa. de Cuba crisis kwam dit voor, ondanks bevelen van hogerhand.
Bij de start van de invasie waren er bv. ook Russische eenheden die zich meteen over gaven vanaf dat ze door hadden dat ze niet meer bezig waren met een oefening maar een invasie, of er kwanen meldingen van verdwenen officieren. Dit om even aan te geven dat de effectieve deelnemers aan deze oorlog prima beseffen dat er gevolgen zijn en bij enige twijfel van hun kant de wiggleruimte nemen die ze kunnen vinden (kernwapens niet afvuren, je meteen overgeven zonder een schot te lossen, je tank onklaar maken zodat je niet verder kunt, die officier die je naar de vuurlinie dirigeert neerschieten, ...). Er zit bij de meeste mensen vrij standaard een zelfbehoud in het systeem.
Dan ga ik nog niet kijken naar de andere grote vraag over Russische kernwapens: wat is de staat hiervan? Als we kijken wat ze mee hebben genomen aan wapentuig naar Oekraïne, dan ben ik niet bepaald onder de indruk. Het is veel, maar het rammelt allemaal langs alle kanten vanwege geen/gebrekkig onderhoud. Daar kun je prima mee wegkomen met een tank misschien (als je de tankcrew toch bereid bent op te offeren), maar dat gaat een ander verhaal worden met raketten die de payload moeten dragen en alle infra die daaraan vast hangt.
Maar het grootste probleem blijft met de redeneringen dat 'Biden dingen op scherp zet nu': het is een verkapte blamegame om dat zo te labelen. Een beetje een kneejerk vanuit het appeasementpolitiek idee. De provocaties die we zien zijn helder: een invasie van een autonoom land omdat een dictator van mening is dat dit zijn droom van een hernieuwde Sovjiet Unie zou dwarsbomen anders. Dat is het. We moeten de woorden negeren, we moeten kijken naar de acties die gebeuren, want de woorden vanuit Rusland zijn eerder onbetrouwbaar dan oprecht. Als Putin zich beledigd voelt omdat mensen oorlogsmisdaden callen: so be it, dat is geheel en alleen zijn probleem. Ik zou het een groter probleem vinden als we de andere kant op kijken en de slachtoffres van deze waanzin daarmee nog eens niet de erkenning geven van wat er is gebeurd, omdat anders de agressor wel eens boos zou kunnen worden.
Weg dus met appeasement en zoals Biden/de VS al bezig waren: callen wat men fysiek ziet gebeuren en dit gewoon de naam geven wat het verdient. Lijnen in het zand trekken, de consequenties daarvan uitspreken bij overtreden van die lijnen en de consequenties ook uitvoeren. Dat is het enige wat lijkt te werken en stel Putin zou niet stoppen daardoor, dan zouden we straks de facto het resultaat gaan krijgen dat er een NATO macht Oekraïne binnen gaat waarbij men waarschijnlijk Rusland eruit knikkert tot aan de grenzen (dus ook uit de Krim) waarna ze geïsoleerd zullen worden van het Westen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
It is very symbolic that Mr. Medvedchuk was detained on Cosmonautics Day.
He has been hiding for 48 days. And finally decided to try to escape from our country. Well, for this "astronaut" - in the bad sense of the word - the famous "Let's go!" did not work.
I think it is especially cynical of him to use military camouflage. He tried to disguise himself like that. Such a "soldier". Such a "patriot".
Well, if Medvedchuk chose a military uniform for himself, he falls under the rules of wartime.
I offer the Russian Federation to exchange this guy of yours for our boys and our girls who are now in Russian captivity. It is therefore important that our law enforcement officials and military also consider this possibility.
Tja vanalles
Geeft duidelijk weer dat het mensen van het Oekraïense leger zijn en dat ze niks door hebben over het naderen van een vijandelijke tank.
Gelukt (denk ik) om wat velletjes te bestellen. Er is weer wat van de levensduur van m'n F5 knop af.Shamalamadindon schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 22:25:
[...]
Correctie, ze staan nu op de website. Maar gezien de shop dood aan het gaan is van de belangstelling geen idee of je ze ook kan bestellen.
Als het goed is ontvang ik nog een mail met betaal instructies.
Eindelijk. Het lijkt er nu echt op, na het leveren van tanks door de Tsjechen, er echt iets is verandert. Het is alleen jammer dat het zo lang heeft moeten duren.user109731 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 06:54:
De VS gaat zwaar spul leveren:
[Twitter][Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Hopelijk trekt dit ook andere landen mee, zoals Duitsland. Al lijkt Duitsland inmiddels ook overstag te zijn (eerst maar eens kijken of er daadwerkelijk wordt geleverd)
Helemaal eens. We weten wat appeasement doet, want dat hebben we de afgelopen acht jaar geprobeerd. Het resultaat is genocide. Laten we niet over ons heen lopen door een land met het BNP van de Benelux, alleen omdat ze toevallig nukes hebben.polthemol schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:16:
[...]
Wat we niet moeten vergeten: er is geen magische single rode knop waar welke leider van een kernmacht dan ook op kan rammen met een boze vuist en waardoor het hele arsenaal de lucht in gaat.
Er zijn heel wat momenten geweest dat gewone militairen weigerden er iets mee te doen, oa. de Cuba crisis kwam dit voor, ondanks bevelen van hogerhand.
Bij de start van de invasie waren er bv. ook Russische eenheden die zich meteen over gaven vanaf dat ze door hadden dat ze niet meer bezig waren met een oefening maar een invasie, of er kwanen meldingen van verdwenen officieren. Dit om even aan te geven dat de effectieve deelnemers aan deze oorlog prima beseffen dat er gevolgen zijn en bij enige twijfel van hun kant de wiggleruimte nemen die ze kunnen vinden (kernwapens niet afvuren, je meteen overgeven zonder een schot te lossen, je tank onklaar maken zodat je niet verder kunt, die officier die je naar de vuurlinie dirigeert neerschieten, ...). Er zit bij de meeste mensen vrij standaard een zelfbehoud in het systeem.
Dan ga ik nog niet kijken naar de andere grote vraag over Russische kernwapens: wat is de staat hiervan? Als we kijken wat ze mee hebben genomen aan wapentuig naar Oekraïne, dan ben ik niet bepaald onder de indruk. Het is veel, maar het rammelt allemaal langs alle kanten vanwege geen/gebrekkig onderhoud. Daar kun je prima mee wegkomen met een tank misschien (als je de tankcrew toch bereid bent op te offeren), maar dat gaat een ander verhaal worden met raketten die de payload moeten dragen en alle infra die daaraan vast hangt.
Maar het grootste probleem blijft met de redeneringen dat 'Biden dingen op scherp zet nu': het is een verkapte blamegame om dat zo te labelen. Een beetje een kneejerk vanuit het appeasementpolitiek idee. De provocaties die we zien zijn helder: een invasie van een autonoom land omdat een dictator van mening is dat dit zijn droom van een hernieuwde Sovjiet Unie zou dwarsbomen anders. Dat is het. We moeten de woorden negeren, we moeten kijken naar de acties die gebeuren, want de woorden vanuit Rusland zijn eerder onbetrouwbaar dan oprecht. Als Putin zich beledigd voelt omdat mensen oorlogsmisdaden callen: so be it, dat is geheel en alleen zijn probleem. Ik zou het een groter probleem vinden als we de andere kant op kijken en de slachtoffres van deze waanzin daarmee nog eens niet de erkenning geven van wat er is gebeurd, omdat anders de agressor wel eens boos zou kunnen worden.
Weg dus met appeasement en zoals Biden/de VS al bezig waren: callen wat men fysiek ziet gebeuren en dit gewoon de naam geven wat het verdient. Lijnen in het zand trekken, de consequenties daarvan uitspreken bij overtreden van die lijnen en de consequenties ook uitvoeren. Dat is het enige wat lijkt te werken en stel Putin zou niet stoppen daardoor, dan zouden we straks de facto het resultaat gaan krijgen dat er een NATO macht Oekraïne binnen gaat waarbij men waarschijnlijk Rusland eruit knikkert tot aan de grenzen (dus ook uit de Krim) waarna ze geïsoleerd zullen worden van het Westen.
Bovendien, Tsjechië is nog steeds niet genuked na het sturen van tanks, dus blijkbaar (verrassing!) kunnen we dus prima zwaar materieel leveren zonder consequenties.
Als je hier leest hoe Rusland Zuid-Ossetië heeft ingenomen en is omgegaan met onderhandelingen, afspraken en verdragen. Dit kun je bijna 1:1 als blueprint neerleggen voor wat ze in Oekraïne aan het doen zijn.
Als je inzoomt op het verhaal van Stan Storimans aldaar en de Russische reactie, is dat ook 1:1 hetzelfde met hoe Rusland nu nog altijd werkt: ontkennen, maakt niet uit welk bewijs er is, altijd blijven ontkennen en het daarna begraven.
Kortom: Zelensky weet welke weg hij op gaat als hij gaat onderhandelen volgens Russische standaarden van 'onderhandelen'. Dus krijgen we te zien wat we nu zien op het gebied van onderhandelingne: Rusland die zeurt dat er niet te onderhandelen valt omdat Oekraïne vast blijft houden aan harde afspraken en verdragen. Resultaat: Rusland heeft niets te onderhandelen meer en gaan door op de weg die ze alleen maar kennen: buut geweld toepassen waarbij er geen regels meer zijn.
Ik zie heel wat overeenkomsten hier met hoe een maffia/criminele organisaties werken, dit is dan alleen op staatsniveau.
Bizar beeld. Ook wel bijzonder dat er 2 filmpjes zijn van dat moment. Ik begrijp er niks van.Nordcore schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:26:
Hier vind je een filmpje, vanuit een andere hoek, van het incident waar een Russische tank van zeer dichtbij schiet op een aantal personen van het leger van Oekraïne
Geeft duidelijk weer dat het mensen van het Oekraïense leger zijn en dat ze niks door hebben over het naderen van een vijandelijke tank.
Ja, het lijkt Idd echt te zijn. Ontzettend jammer. De tank was een T-64, dat is de “standaard” Oekraïense tank, backbone van hun armoured core, en de Russen hebben er maar een handjevol van. Motor klinkt ook typisch.Nordcore schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:26:
Hier vind je een filmpje, vanuit een andere hoek, van het incident waar een Russische tank van zeer dichtbij schiet op een aantal personen van het leger van Oekraïne
Zeker in een groepje maak je snel een vergissing. Iedereen denkt dat de ander wel oplet.
een treffende spreuk
Satellite imagery of Kherson Airbase shows buildup of Russian forces with dug in positions. Some vehicles appear to be marked with the "Z" symbol. Location: 46.676, 32.508. 📸 @Maxar pic.twitter.com/RfRjDJXnjs
— Centre for Information Resilience (@Cen4infoRes) 13 april 2022
of zullen ze nu wel luchafweer hebben ?
Tja vanalles
US gotten first batch of Switchblade drones to Ukraine — Pentagon spokesman
According to John Kirby, the drones have gotten to Ukraine. The US has already shipped the significant number of the first 100 AeroVironment Switchblade loitering munitions to Ukraine, Pentagon spokesman John Kirby said during a briefing Tuesday.
As we know US specialists trained a small group of Ukrainian soldiers who arrived to the US back in autumn in using these drones, they have returned home and train other Ukrainian soldiers.
US gotten first batch of Switchblade drones to Ukraine — Pentagon spokesman.
— 𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷 (@TheDeadDistrict) 13 april 2022
1140/https://t.co/soy39YkD8P pic.twitter.com/YVGCC9A8AM
en hopelijk al in inzetgebied.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Als ik het goed begrijp (en correct me if I'm wrong, ik weet echt weinig van militaire wapens/materieel), zie je steeds meer dat het westen zwaardere wapens/materieel aan het leveren is. De grens van wat we nog 'ok' vonden lijkt op te schuiven.
Dat lijkt me een goede strategie, omdat je in het begin van de oorlog niet goed kunt inschatten hoe Rusland hierop zou reageren. Nu blijkt dat het meer blaffen dan bijten is, kun je als VS/EU/andere westerse landen langzaam die grens een beetje aftasten en hevigere wapens gaan leveren.
Het zal dan ook niet lang meer duren voordat er vliegtuigen etc geleverd gaan worden en 'we' Oekraine zinvoller kunnen steunen vanuit militair opzicht.
Misschien wacht UA wel tot de colonne in beweging komt.vso schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:03:
ik voorspel een airstrikehoeveel keer was die andere luchtbasis 11x oid ?
[Twitter]
of zullen ze nu wel luchafweer hebben ?
Er zit ook een politiek belang achter die leveringen; het is ook meteen een trigger om onze eigen defensie weer op orde te krijgen en te vernieuwen.Requiem19 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:13:
Ik vind de strategie van het westen mtb levering van wapens en materieel eigenlijk best wel goed.
Als ik het goed begrijp (en correct me if I'm wrong, ik weet echt weinig van militaire wapens/materieel), zie je steeds meer dat het westen zwaardere wapens/materieel aan het leveren is. De grens van wat we nog 'ok' vonden lijkt op te schuiven.
Dat lijkt me een goede strategie, omdat je in het begin van de oorlog niet goed kunt inschatten hoe Rusland hierop zou reageren. Nu blijkt dat het meer blaffen dan bijten is, kun je als VS/EU/andere westerse landen langzaam die grens een beetje aftasten en hevigere wapens gaan leveren.
Het zal dan ook niet lang meer duren voordat er vliegtuigen etc geleverd gaan worden en 'we' Oekraine zinvoller kunnen steunen vanuit militair opzicht.
Hierbij ook bedenken dat bij de oorlog rondom Kyiv de mobiele manschappen veel belangrijker waren (veel beschutting en weinig mogelijkheden om met tanks rond te rijden). Nu het gevecht naar het oosten/zuiden gaat zullen tanks juist weer belangrijker worden. Dus ook al is het een verschuiving naar zwaarder spul (en daarmee van defensief naar meer offensief), is het ook een verschuiving van wat er daadwerkelijk het meest zinvol is.Requiem19 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:13:
Ik vind de strategie van het westen mtb levering van wapens en materieel eigenlijk best wel goed.
[removed]
Bij de vorige wisten zo ook precies wat en wanneer ze aan moesten vallen. Hopelijk kunnen ze dat dit keer net zo goed inschatten.ledog schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:22:
[...]
Misschien wacht UA wel tot de colonne in beweging komt.
[removed]
als die colonnes ver van je af zijn, is het risico veel groter als je er iets tegen gaat proberen te doen. Je moet immers een veel grotere afstand overbruggen waar vanalles kan zitten van de vijand.ledog schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:22:
[...]
Misschien wacht UA wel tot de colonne in beweging komt.
Vanaf dat die colonnes in de buurt komen van je linies, zijn ze niet meer ingegraven, zijn ze waarschijnlijk ook minder goed beschermd door anti-watdan ook geschut en beginnen ze pas een gevaar te vormen.
Elke colonne in Rusland is in essentie niet gevaarlijk, die doen niets. Elke colonne bij of bijna bij je linie is pas een gevaar waar je dan je middelen op moet richten. Efficiënt inzetten van wat je hebt.
Omdat de volgende keer die nuke op ons land terecht komt. Elke grens is dan overschreden.hoevenpe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:10:
[...]
Militair is Europa sterker dan Rusland.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dit topic is gesloten.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: