Dat is de money quote. Rusland is een amalgaam van inlichtingendiensten en georganiseerde misdaad. Het is geen staat. Het probleem is: wij doen alsof. En dat is een vergissing. Wij gaan serieus met Peskov bellen, en gaan dan aan de hand van video-opnamen uitleggen dat Russen burgers afslachten. Ook de andere kopstukken spelen slechts een rol. Putin is geen "president", het is geen democratie voor fucks sake.
Ik blijf me verbazen over enkele hardnekkige meningen hier in dit topic. Geen bom terug gooien want dan hebben
wij 
WOIII gestart. Rusland stelt dat Oekraine onder hun invloedssfeer valt. Wij stellen: steek een vinger uit en je zal zien wie hier daadwerkelijk invloed heeft. Het juiste antwoord op Putin kan je pas geven als je het Putin-model begrijpt. En daar zit de kern van het probleem, wat ik ook terug zie op dit forum: dit model is wezensvreemd, het past niet in het begrippenkader alhier. En dus worden er oplossingen aangedragen die als een tang op een varken slaan, zoals: geef Rusland het Oosten. Of kijk uit dat je niet escaleert, want dan gaat Putin misschien ook escaleren.
De tegenstander zal je zoals je zegt als een maffiaorganisatie moeten behandelen. Strepen in het zand, en keihard geweld om duidelijk te maken dat je serieus bent.
Wat dachten we van de kliek om Putin? Door met Putin te bellen en te smeken of we misschien "twee flesjes cola mogen brengen alsjeblieft please" geven we deze kliek het idee dat hun leider niet op een doodlopend spoor zit. Door duidelijk te maken dat Putin binnen afzienbare tijd dood is weet men dat de eieren beter in een ander mandje gestopt kunnen worden. Dat duidelijk maken doe je door handelend optreden. Ja dat is risico nemen, ondernemend denken. En dat gaat er bij de meeste mensen niet in. Middenstand, geen gekke dingen doen, bewaren wat je hebt, je gedeisd houden, je voegen naar de omstandigheden: dat is de mindset van de meeste mensen en dat zie ik hier terug.
Wat ik ook zie bij sommigen is defaitisme: het gaat fout aflopen omdat we geen kleerscheuren willen maken, en daarom moeten we geen kleerscheuren willen maken omdat het toch wel fout gaat aflopen.
Het is goed om tegenspraak in je team te hebben, maar deze houding is waardeloos. Als ik een team had dat hiervoor verantwoordelijk was kwamen deze figuren er niet in. Het is spierverlamming. Het past bij het algemene levensgevoel dat we toch nergens invloed op hebben en dat het toch allemaal wel fout af zal lopen. Zie de stembusopgang in onze democratieën. Ik zie het breder terug: China wordt toch wel winnaar, wij gaan de oorlog toch wel vergeten etc. Het is labbekakkerigheid.
Come on man. Er liggen kansen om hier beter uit te komen. Een verslagen Putin, een economisch weerbaarder westen, energie-onafhankelijkheid, een partnerschap met Afrika, een Rusland dat via ons zich aan China moet ontworstelen, een functionerende rechtstaat in Oekraïne, een hernieuwd besef van democratische waarden.
Omdenken, het raam openzetten, kansen zien, daarop inspelen en gaan.