De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.332 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:55

Artikel over de Ukrainse bevelhebber.
In many ways Zaluzhnyy epitomizes a new generation of Ukrainian officers who cut their teeth in the grinding eight-year war in Donbas and, when not on the front, deployed to training ranges across Europe to drill with NATO forces — experiences that have sanded off many of the authoritarian edges produced by decades of rigid Soviet military training.

That collaboration with NATO has molded a group of professional-minded officers that aspired to Western standards and helped build a decentralized, empowered, more agile way of warfare than the Russian model, which has floundered in the Ukrainian mud.
Zegt ook iets over de slagvaardigheid van NATO landen tegen een land als Rusland.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:18
DoubleDutch schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:25:
[...]

Na een zoektocht eigenlijk niks kunnen vinden, van de Russen kan je wel van alles vinden. 🤐
Deze gezien?

Wikipedia: 2022 Russian invasion of Ukraine

Wikipedia: Casualties of the Russo-Ukrainian War

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@NiGeLaToR dezelfde link twitterloos (en voor jou wellicht ook een interessant topic): DaniëlWW2 in "Militaire achtergronden omtrend de oorlog in Oekraïne"

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 10-04-2022 19:40 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41

pro_6or

amateur_60r

pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:21:
[...]

Ja, dat is mee van het allerbeste dat ze hebben. De T-64, T80, T84 lijn is het meest geavanceerde chassis en de t80 bvm is qua electronica, optica etc. Een moderne tank.

Allemaal (mede door de autoloader en daarmee granaten in de koepel) kwetsbaar.
In fact, sommige van de verloren tanks waren echt nagelnieuw:

Bedankt @MikeyMan en @koudepinda voor de hulp bij het embedden, weer een digibeet op weg geholpen!

[ Voor 31% gewijzigd door pro_6or op 10-04-2022 21:20 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Eindelijk een goede uitleg tegen gekomen van wat mensen bedoelen met ‘Russki mir’

(Zitten zelfs nuances in die ik nog niet kende)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2022 19:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ja maar netzoals @NiGeLaToR post boven je (moet me nog verdiepen) is dat opzicht een zeer intressant inzicht als je weet hoe effectief ze nu werkelijk zouden zijn

ik sta niet verbaast als ze voor elke UA soldaat er 10 of 20 russen lamgelegd worden (wellicht erg optimistisch) beetje die 300 soldaten die de pas blokkeren (#this-is-for-sparta;) )

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Tens schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:22:
[...]

iets met wie beweert bewijst? maar idd er zijn andere zaken belangrijker.
En jij denkt dat je in een oorlog ooit dat bewijs zult krijgen? Het enige wat je kunt doen is logisch nadenken hoe het zeer waarschijnlijk is, maar je zult nooit te horen krijgen waar de wapens zijn op het moment dat ze het wereldkundig maken.

Dus heel simpel, dit soort informatie zul je nu en zeer waarschijnlijk zelfs na de oorlog niet krijgen omdat dat informatie is waar een tegenstander wat mee kan. En die wil je nu net niet wijzer maken dan dat ie is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:18
redwing schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:42:
[...]

En jij denkt dat je in een oorlog ooit dat bewijs zult krijgen? Het enige wat je kunt doen is logisch nadenken hoe het zeer waarschijnlijk is, maar je zult nooit te horen krijgen waar de wapens zijn op het moment dat ze het wereldkundig maken.

Dus heel simpel, dit soort informatie zul je nu en zeer waarschijnlijk zelfs na de oorlog niet krijgen omdat dat informatie is waar een tegenstander wat mee kan. En die wil je nu net niet wijzer maken dan dat ie is.
Klopt, juist daarom zijn die beweringen waar ik tegen ageer onzin.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 17:10
Yaksa schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:03:
[...]

Van Lviv naar Zaporizja is ongeveer 1000 km. Een vrachtwagen met 2 chauffeurs kan die afstand makkelijk binnen een dag overbruggen.
Hoe is de infrastructuur daar?
Toen ik voor het eerst naar Roemenie reed, deden we 1 dag over 1600km van Den Haag naar Arad.

En de 400km in Roemenie duurde ongeveer net zo lang.

Enkel bergweggetjes, weinig tot geen snelwegen.

Drama.

Geen idee hoe dat in Ukraine is, maar kilometers zeggen niet altijd wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:05
YakuzA schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:41:
Eindelijk een goede uitleg tegen gekomen van wat mensen bedoelen met ‘Russki mir’
[YouTube: Russian World. Have you heard about it?]
Exact. Het reikt veel verder dan alleen Oekraine. Ik denk dat Oost-Europa dat ook goed beseft. In het Westen is dat besef er veel minder.

In een podcast kwam ik ook tegen dat de Amerikanen dit ook wel in de gaten hadden. Dat zou dan mede de reden waarom Oekraine zoveel wapens en middelen krijgt tegen de Russen. Het Amerikaanse doel is/was het zoveel mogelijk verzwakken van het Russische leger voordat deze bij een NAVO land aan zo komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:41:
[YouTube: Russian World. Have you heard about it?]
Zeker goeie vondst,

Jammer dat hij niet erg in de diepte gaat maar dat is in dit topic wel aardig uit een in dit topic gezet door @unclero enzv

Aanvullend:
Zag laatst nog een tweet voorbij komen die het volgende zei:
Iedereen heeft een huis van steen, laptop en Nutella op de eettafel
het (oekrainise echtpaar) zei dat dit hun familie was, en ze hadden zoiets van ja "duh" maar ook daarmee realiseerde eigenlijk hoe groot de (economische) welvaarts verschil was geworden in een korte tijd.
+ het feit dat ook zo tekenend was de "donatie" van spullen in Engeland bij de russische ambassade.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:41
Exitpoll eerste ronde: Macron 28,6%, Le Pen 24,4%

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Silent7 schreef op zondag 10 april 2022 @ 18:22:
[...]

Ik hoop toch echt op voortzetting (en kan me bijna niet voorstellen dat Le Pen gaat winnen)

Ukraine war boosts Macron’s re-election chances
The FT’s Paris bureau chief Victor Mallet explains how the conflict is helping the French president’s bid
https://www.ft.com/conten...a8-46ab-b807-16a0912545e0

rond 20u komen de voorlopigs uitslagen, lage opkomst dus dat brengt wat onzekerheid.
Eerste schatting uitslag via France2: Macron 28,5% en Le Pen 23,6%. Voor Macron ca. 2 procentpunt hoger dan de peilingen aangeven, Le Pen ongeveer als verwacht. Mélenchon ca. 20%, ca. 3 procentpunt hoger dan de peilingen.

[ Voor 4% gewijzigd door MeteoVir op 10-04-2022 20:28 . Reden: Bijgewerkte percentages ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:41:
[...]

In fact, sommige van de verloren tanks waren echt nagelnieuw:

https://twitter.com/defen...&t=4wz1DZJz54p-FrfHMSZJ7Q

Hoe embed ik een Twitter link via Safari op een iPad (help!)
Gewoon Embed ervoor en /Embed erachter.
Met blokhaken eromheen [ ]

Je kunt overigens ook een post met embedded tweet bekijken om de code te zien. Met de optie 'bekijk' :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 19:16
k995 schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:56:
[...]

Ach ja diezelfde mensne die nadat de gruwel door russische soldaten publiek gekend werd toch nog hun steun gaven aan poetin klagen nu?
Ik ken voorbeelden in NL van Russen die op hun werk (en hier al jaren wonen) nu gepest worden. Laten we niet doen alsof dat normaal is of terecht. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 18:19
Is meer een overzicht over een langere periode, je kunt niet zien wat de verliezen per dag waren. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ratzz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:07
PLAE schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:09:
[...]

Ik ken voorbeelden in NL van Russen die op hun werk (en hier al jaren wonen) nu gepest worden. Laten we niet doen alsof dat normaal is of terecht. :N
Nee, maar ik las ook dat er mensen meeliepen met Putin op hun shirt, dat ze op zijn minst die trollen eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PLAE schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:09:
blijkbaar wel, immers we vinden het ook normaal dat je een ambulance broeder, brandweerman, verkeersregelaar en politieagent het ziekenhuis inslaat ! of trouwstoetjes al toeterend rond laat rijden ..

Kortom der is altijd wel een stok om een hond mee te slaan

De "tollerantie" is tever doorgeslagen, enige wat jij en ik eraan kunnen doen is de klein geestige aanspreken op hun (kleingeestig)gedrag, als je het meemaakt. En er vooral niet in mee te gaan.

Maar als je als toeschouwer blijft staan zijn we net zo schuldig, dat was de les uit WO2 toch ???

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JoeZuCK schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:22:
Ondertussen in China:

[Twitter]

Check dat draadje. Hoop toch zo dat de mensen die CCP helemaal zat worden! Kom in opstand mensen please!

Misschien wat offtopic, maar wat daar gebeurd is zeker van invloed op wat hier gebeurd.
Het probleem is dat veel Chinezen van mening zijn dat hun leven onder de CCP nog altijd beter is dan hoe het tijdens het Mao-tijdperk was. Misschien dat jongeren nog eens in opstand komen, maar de oudere bevolking zie ik niet snel rebelleren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:44:
[...]

Marine Le Pen is een stuk milder dan haar vader, ze is deze verkiezing rechts ingehaald door Éric Zemmour en op onderwerpen vergelijkbaar met Valérie Pécresse.
Klopt.
Maar met Marine als president heeft Europa wel een groot probleem, en zeker niet alleen in de opstelling tegenover Putin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-09 21:47

Fiber

Beaches are for storming.

jeroenkb schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:02:
[...]

Die is te mooi om mensen te ontzeggen die het nog niet kennen:

Opinions are like buttholes. Everybody has one
*knip*

Ik snap de bedoeling, maar dat mag in de HK.

[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 11-04-2022 16:14 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
XWB schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:22:
[...]

Het probleem is dat veel Chinezen van mening zijn dat hun leven onder de CCP nog altijd beter is dan hoe het tijdens het Mao-tijdperk was. Misschien dat jongeren nog eens in opstand komen, maar de oudere bevolking zie ik niet snel rebelleren.
In dat draadje wel een paar opvallende (onprettige) dingen:

- diverse mensen die van flats afspringen
- inzet van leger tegen burgers
- afmaken van alle honden en katten
- voedseldistributie die niet loopt, mensen honger maar voedsel weggegooid

Tis net alsof er een enorm concentratiekamp van de stad gemaakt is.

Waarom blokkeert de Duitse Bondskanselier alles?

Er wordt op gezinspeeld dat het komt door Duitse afhankelijkheid van gas/energie. Ik ben alleen benieuwd of dat werkelijk de reden is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
JoeZuCK schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:22:
Ondertussen in China:

[Twitter]

Check dat draadje. Hoop toch zo dat de mensen die CCP helemaal zat worden! Kom in opstand mensen please!
Massale protesten in China (of Rusland) worden links- of rechtsom keihard de kop ingedrukt. Ook die bevolking kent hun geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

https://twitter.com/oud_rotterdam <--- hoe rotterdam plat gebombardeerd was na WO2, niet anders als steden nu in UA
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:28:
[Embed]

[Embed]

Er wordt op gezinspeeld dat het komt door Duitse afhankelijkheid van gas/energie. Ik ben alleen benieuwd of dat werkelijk de reden is.
5de sanctie pakket is er toch doorheen ? en gezien de sancties is het niet onwaarschijnlijk dat de gas/olie levering tzt gewoon stopt omdat men de gas/olie productie in stand kan houden..

Denk zelf eerder dat het een andere oorzaak heeft die wellicht iets is wat we wellicht liever niet willen weten.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
vso schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:38:
https://twitter.com/oud_rotterdam <--- hoe rotterdam plat gebombardeerd was na WO2, niet anders als steden nu in UA
Dat soort ingekleurde beelden zijn best indrukwekkend, zo ook Berlijn in 1945:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
hoevenpe schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:04:
Exitpoll eerste ronde: Macron 28,6%, Le Pen 24,4%
MeteoVir schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:06:
[...]

Eerste schatting uitslag via France2: Macron 28,5% en Le Pen 23,6%. Voor Macron ca. 2 procentpunt hoger dan de peilingen aangeven, Le Pen ongeveer als verwacht. Mélenchon ca. 20%, ca. 3 procentpunt hoger dan de peilingen.
juist cool, bedankt, ik wilde het net posten.
Non Le Pen zijde 5% meer dan peilingen
ziet er toch ietsjes beter uit dan een paar uur terug toen we alleen peilingen hadden.

https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/france/
53% Macron
47% Le Pen
Maar deze stond er vandaag al

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:28:
[...]

Omdat die marders afgeschreven zijn en al jaren ergens staan te roesten.
Dat de fabrikant miljoenen ruikt om die snel op te knappen en door te sturen veranders niks aan dat dit eerst maanden zal duren om die klaar te krijgen en dan maanden om oekrainers ermee leren omgaan zowel gevechtklaar als dat ze die kunnen onderhouden.
Waarbij je dus een deel van hun leger naar duitsland moet krijgen om ze op te leiden.

Terwijl dat je enkele honderden t-72's (ook moderne) BTR's & BMP's in alle varianten hebt die nato lidstaten hebben en die de oekrainers direct kunnen inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
k995 schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:56:
[...]

Omdat die marders afgeschreven zijn en al jaren ergens staan te roesten.
Dat de fabrikant miljoenen ruikt om die snel op te knappen en door te sturen veranders niks aan dat dit eerst maanden zal duren om die klaar te krijgen en dan maanden om oekrainers ermee leren omgaan zowel gevechtklaar als dat ze die kunnen onderhouden.
Waarbij je dus een deel van hun leger naar duitsland moet krijgen om ze op te leiden.

Terwijl dat je enkele honderden t-72's (ook moderne) BTR's & BMP's in alle varianten hebt die nato lidstaten hebben en die de oekrainers direct kunnen inzetten.
Helder, suf dat daar niet over gerept wordt - verloren energie als die dingen toch niet gevechtsklaar zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
In Irpin is een tijdelijke brug gemaakt, zodat er weer een landverbinding is met Kiev:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/mlaj1bn06es81.jpg?width=1279&format=pjpg&auto=webp&s=cae26937e3564a94604919283adb16ad43f4a3be

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/5698q9l06es81.jpg?width=1279&format=pjpg&auto=webp&s=f400aba5fbdff61191d295b6e383120c76bc51db

Bron: https://www.reddit.com/r/...s_been_built_in_irpin_in/

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:58
Videoboodschap van Kapitein Svyatoslav Palamar, de deputy commander van het Azov Regiment in Mariupol.

Een aantal rake opmerkingen die er, bij mij, behoorlijk inhakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:12
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:59:
[...]
Helder, suf dat daar niet over gerept wordt - verloren energie als die dingen toch niet gevechtsklaar zijn.
Hangt er misschien vanaf van de verwachtingen hoelang het conflict nog duurt, kan best zijn dat het dan toch nog de moeite loont (tov nieuwe materieel leveren, wat we misschien zelf ook wel zouden willen hebben voor onze uitbreidingen, productie capaciteit daarvoor is ook niet oneindig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jan390 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:00:
Videoboodschap van Kapitein Svyatoslav Palamar, de deputy commander van het Azov Regiment in Mariupol.

Een aantal rake opmerkingen die er, bij mij, behoorlijk inhakken.
Mooie vid, dit soort dingen houden je voeten wel op de grond inderdaad.

Alhoewel het best ook lastig is want die mensen die niet daar naast hem zitten oid, zijn bezig met andere gevechten zoals het losweken van materiaal om hem uiteindelijk te kunnen helpen, het plannen van de hele operatie(s) dan kan je niet afgeleid worden door "veld" condities. Anders ben je 24/7 in touw en dat heeft ook effect op moraal.

het zelfde als je leest dat bv ziekenhuis personeel ontslag neemt als ze de enorme stroom gewonden binnen komt stromen wetende dat dit voorlopig niet gaat stoppen. Je kan het ze niet kwalijk nemen hoe afgrijselijk het ook is.

toevoeging:
Ik praat het niet goed & het is geen verdediging... geef alleen aan de dat de frustratie begrepen word.

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 10-04-2022 21:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Zie je, ze bewaarden hun beste troepen toch wel om ruzie te kunnen maken met de gehele NATO!

Beste advies van vanavond.

Wat anders: er worden nog elke dag nieuwe meldingen gedaan van gevonden lichamen van burgers. Vluchtende gezinnen incl baby: doorzeefd. Autos met inzittenden overreden door tanks. Massagraven. Folterkelders. Het is er allemaal, in elke plaats waar de Russen huis hielden opnieuw.

[ Voor 38% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-04-2022 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
zei die niet net zoiets twee weken geleden.
zucht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Nieuwe militaire generaal toegewezen.

Desire to reach“some kind of success” before May 9, when the country celebrates the victory in WWII.

Hoop dat ze tot 9 mei helemaal af worden gemaakt en met de staart tussen de benen naar huis gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:17:
[Embed]

Zie je, ze bewaarden hun beste troepen toch wel om ruzie te kunnen maken met de gehele NATO!

[Embed]

Denk niet dat we te overmoedig moeten zijn maar: Deze reactie is wel mooi (piclick = reactie)

via reddit wat updates,

https://www.reddit.com/r/...uldnt_have_been_sticking/ <-- stuka (vid).. nsfw omdat je de persoon die op de turret ziet zitten eruit geblazen ziet worden

https://www.reddit.com/r/...se_satelite_photos_dated/ <--- Planet Labs released these satelite photos dated April 9. Military airfield in Voronezh(aprox. 200km from the Ukranian border).

helaas een onvertaalde (russische) drone review door UA soldaat (daarom niet embeded) https://twitter.com/bajaa_ts/status/1513192860048232451

En wat achtergelaten materiaal vid (ondertiteld)
https://www.reddit.com/r/...rs_inspect_the_partially/

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 10-04-2022 21:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:17:
[Embed]

[Embed]

Wat anders: er worden nog elke dag nieuwe meldingen gedaan van gevonden lichamen van burgers. Vluchtende gezinnen incl baby: doorzeefd. Autos met inzittenden overreden door tanks. Massagraven. Folterkelders. Het is er allemaal, in elke plaats waar de Russen huis hielden opnieuw.

[Embed]
Klopt er komt steeds meer beeld materiaal binnen, walgelijk.

Voor de mensen met niet alleen een sterke maag, er is een draadje op telegram civils_in_ukrainian_war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ik heb toch het gevoel dat de Russen weinig goede Intel hebben. Die strike bv die wel echt gericht was, op dat winkelcentrum waaronder die Ukrainse grad’s stonden kwam bijvoorbeeld doordat er een local snitch was, niet door uav of satelliet of andere surveillance Intel.

Verder zie je soms een uav strike en hier en daar een hit op (zeer) statische doelen zoals ammo of fuel dumps.

Maar je zou verwachten dat ze veel meer info hadden over dat soort doelen, concentraties artillerie etc.

Daar lijkt het niet op, terwijl ukraine dat steeds wél heeft, overduidelijk.

Komt natuurlijk van de Amerikanen die bv. continue langs de grens Moldavië vliegen met die grote surveillance toestellen, maar schieten de Russen ook hierin dan erg tekort? Is dit echt een inval met vooral jaren 80 materieel?

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is hier al voorbij gekomen dat Polen +/- 100 T72 aan UA zal leveren of al geleverd zou hebben? Ik zie hier verschillende, in het verleden betrouwbare, bronnen op twitter melding van maken. Het kijkt mij nogal stug dat ze dat wel doen maar MiGs niet.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Apache4u schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:49:
Is hier al voorbij gekomen dat Polen +/- 100 T72 aan UA zal leveren of al geleverd zou hebben? Ik zie hier verschillende, in het verleden betrouwbare, bronnen op twitter melding van maken. Het kijkt mij nogal stug dat ze dat wel doen maar MiGs niet.
Of ze staan er allang maar niemand wil dat officieel bekend maken.

Lijkt me sowieso verstandig dat de westerse leiders wat minder vertellen over wat er geleverd wordt. Laat die Russen dat maar uitvinden in het veld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bedoel je Tsjechië?

Weet niet eens of UA genoeg tank crews heeft om deze te vullen.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2022 21:54 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Vid van 10-april die op zich voor de meeste(hier) geen nieuwe dingen verteld, maar voor de mensen die zich afvragen waarom Rusland dit doet kan het intressant zijn (start direct, skipt de "3min" verplichte spam van het kanaal)
YouTube: The Ukraine War From Russia's Perspective

t=7:42 russische core
t=12:00 (ongeveer) het idee waarom ze oekraine zo belangrijk is voor NATO en daarna RU

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 10-04-2022 22:16 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 16:39

Garyu

WW

NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:59:
[...]

Standaard cui bono check, altijd even kijken wie er met een "goed idee" komt. Is het een grote defensie-contractor, dan kan je al snel vermoeden dat ze geld ruiken ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:40:
Ik heb toch het gevoel dat de Russen weinig goede Intel hebben. Die strike bv die wel echt gericht was, op dat winkelcentrum waaronder die Ukrainse grad’s stonden kwam bijvoorbeeld doordat er een local snitch was, niet door uav of satelliet of andere surveillance Intel.

Verder zie je soms een uav strike en hier en daar een hit op (zeer) statische doelen zoals ammo of fuel dumps.

Maar je zou verwachten dat ze veel meer info hadden over dat soort doelen, concentraties artillerie etc.

Daar lijkt het niet op, terwijl ukraine dat steeds wél heeft, overduidelijk.

Komt natuurlijk van de Amerikanen die bv. continue langs de grens Moldavië vliegen met die grote surveillance toestellen, maar schieten de Russen ook hierin dan erg tekort? Is dit echt een inval met vooral jaren 80 materieel?
Dat wordt in het oosten wel wat minder vrees ik, AWACS zal niet zo ver kunnen kijken. Nou hebben de VS nog wel meer spullen, en ongetwijfeld HUMINT.

Maar vlak de Oekraïners ook niet uit. De hebben bewezen capaciteit in afluisteren (ok, deels dankzij domme russische fouten), maar vooral: vele miljoenen mobieltjes en een infrastructuur om waarnemingen te ontvangen, te beoordelen en te gebruiken. Dat ziet niet zo ver als een AWACS, maar wel heel gedetailleerd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wat zijn dit stoere jongens :D

[ Voor 47% gewijzigd door XWB op 10-04-2022 22:25 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

TheekAzzaBreek schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:16:
[...]

Dat wordt in het oosten wel wat minder vrees ik, AWACS zal niet zo ver kunnen kijken. Nou hebben de VS nog wel meer spullen, en ongetwijfeld HUMINT.

Maar vlak de Oekraïners ook niet uit. De hebben bewezen capaciteit in afluisteren (ok, deels dankzij domme russische fouten), maar vooral: vele miljoenen mobieltjes en een infrastructuur om waarnemingen te ontvangen, te beoordelen en te gebruiken. Dat ziet niet zo ver als een AWACS, maar wel heel gedetailleerd.
Waar ik al een tijd mee in mijn hoofd zit, kan het (niet) zo zijn dat usa 24/7 beschikt over gedetailleerde live beelden, infrared, visueel, etc. En dat ze met herkenningssoftware dan automatisch eenmaal gespotte voertuigen blijven volgen. Je raakt er vast wat kwijt door fouten etc. Bijvoorbeeld Onder bomen, in een hal etc. Ben je ze dan kwijt, maar stel je volgt ze al vanaf het verzamelpunt, of vanaf ontladen trein, of simpelweg bij weer oppikken etc. Bijsturen met zeg een hal met 100 man oid die meekijken. Of gaat dit veel te ver?

Ben het wel met je eens dat ze zeker veel human intelligence zullen hebben. Telefoontje, Appje is zo verstuurd. Als ze dat in goede banen leiden kan dat ook heel snel gaan. En ze zijn geografisch georganiseerd met die territoriale defence groepen.

[ Voor 6% gewijzigd door pro_6or op 10-04-2022 22:27 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Een tank zet je op een trein, van een mig is dat moeilijker.

Voor zover ik weet heeft niemand trouwens als effectief zwaar materiaal(APC's, IFV's of tanks) overgebracht buiten misschien Tsjechië .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 02:06

koudepinda

Don't Panic

Garyu schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:10:
[...]

Standaard cui bono check, altijd even kijken wie er met een "goed idee" komt. Is het een grote defensie-contractor, dan kan je al snel vermoeden dat ze geld ruiken ;).
Ah ongeveer te vergelijken met musks zijn heldhaftige inzet van starlink spul waarvan nu blijkt dat het gewoon betaald werd door de Amerikaanse overheid :/ Wel er eerst even groot mee te koop lopen hoe goed je wel niet bent. Ohjah en boven de markt conforme prijs natuurlijk.

voor wie het nog niet tegengekomen was;
https://www.washingtonpos...-contrary-spacexs-claims/

[ Voor 18% gewijzigd door koudepinda op 10-04-2022 22:36 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
koudepinda schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:34:
[...]

Ah ongeveer te vergelijken met musks zijn heldhaftige inzet van starlink spul waarvan nu blijkt dat het gewoon betaald werd door de Amerikaanse overheid :/ Wel er eerst even groot mee te koop lopen hoe goed je wel niet bent. Ohjah en boven de markt conforme prijs natuurlijk.

:X zelfs in Ukraine dachten ze het gekregen te hebben van Musk. Was dat (toen) beter voor de PR? Iets van stoned tech hotshot die hightech spul geeft geen escalatie ladder probleem?
Bijzonder. Ik vond dat zó plausibel dat ik het blijkbaar ook wilde geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:34
k995 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:30:
[...]

Voor zover ik weet heeft niemand trouwens als effectief zwaar materiaal(APC's, IFV's of tanks) overgebracht buiten misschien Tsjechië .
Wel toch?, Australië nu met MRAP voertuigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Tens schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:43:
[...]

Klopt, juist daarom zijn die beweringen waar ik tegen ageer onzin.
Nee die zijn geen onzin, je zult alleen geen hard bewijs krijgen. Maar alle logica zegt dat die beweringen gewoon kloppen en de wapens al lang ergens in Oekraine zijn. Dat komt ten slotte ook overeen met de meldingen van aanslagen/gevechten die pas een paar dagen later worden gedaan. Daarmee zijn de beweringen niet 100% zeker vast te stellen, maar ook zeker geen onzin.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ik vind het een beetje verwarrend nieuwsbericht.
On Tuesday, the United States Agency for International Development (USAID) announced it has purchased more than 1,330 terminals from SpaceX to send to Ukraine, while the company donated nearly 3,670 terminals and the Internet service itself.
Spacex heeft er dus 3670 gedoneerd plus gratis internet service en usaid heeft daarbovenop er nog 1330 gekocht oid?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
Mektheb schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:39:
[...]

Wel toch?, Australië nu met MRAP voertuigen
Neen dat is een licht voertuig waar je weinig mee bent in een oorlog, goed voor wat patrouileren ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

k995 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:30:
[...]

Baltische Staten hadden toch al tijden terug houwitsers gestuurd?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:25:

Waar ik al een tijd mee in mijn hoofd zit, kan het (niet) zo zijn dat usa 24/7 beschikt over gedetailleerde live beelden, infrared, visueel, etc. En dat ze met herkenningssoftware dan automatisch eenmaal gespotte voertuigen blijven volgen. Je raakt er vast wat kwijt door fouten etc. Bijvoorbeeld Onder bomen, in een hal etc. Ben je ze dan kwijt, maar stel je volgt ze al vanaf het verzamelpunt, of vanaf ontladen trein, of simpelweg bij weer oppikken etc. Bijsturen met zeg een hal met 100 man oid die meekijken. Of gaat dit veel te ver?
Nope, dit is natuurlijk de natte droom van nato intelligence, zo mooi in de achtertuin. Die zijn druk bezig om alles te volgen (en door te geven). Is meteen een goede oefening of hun technieken werken en waar ze nog kunnen leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

k995 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:42:
[...]

Neen dat is een licht voertuig waar je weinig mee bent in een oorlog, goed voor wat patrouileren ed.
Het is handig om een stugna-p groep, of een javelin groep snel en enigszins beschermd naar een plek te brengen om aan te vallen en weer weg te wezen. Meer armor is alleen maar te veel. Het houd toch geen zware wapens tegen. Ukraine heeft zelf ook meerdere van dit soort voertuigen ontwikkeld.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ben het wel met je eens dat ze zeker veel human intelligence zullen hebben. Telefoontje, Appje is zo verstuurd. Als ze dat in goede banen leiden kan dat ook heel snel gaan. En ze zijn geografisch georganiseerd met die territoriale defence groepen.
Ter illustratie je kan nu al je deurbel camera gebruiken om te kijken wie er voor de deur staat als je de personen een label geeft, voeg daarbij een sateliet die de krantgsm/tablet scherm mee kan lezen

Als je bv machine learning en andere software meuk toevoegt .. dan kan je die 100 man al reduceren tot een paar(het blijft inderdaad software).. de rest kan op andere dingen focussen ..

Dus denk ik dat wat jij en ik kunnen bedenken we al 20 stappen achterlopen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

vso schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:45:
[...]

Ter illustratie je kan nu al je deurbel camera gebruiken om te kijken wie er voor de deur staat als je de personen een label geeft, voeg daarbij een sateliet die de krantgsm/tablet scherm mee kan lezen

Als je bv machine learning en andere software meuk toevoegt .. dan kan je die 100 man al reduceren tot een paar(het blijft inderdaad software).. de rest kan op andere dingen focussen ..

Dus denk ik dat wat jij en ik kunnen bedenken we al 20 stappen achterlopen ;)
Ik heb geen idee wat we kunnen, maar je lijkt aan de resultaten te kunnen zien dat we Idd enigszins naar dit niveau gaan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:44:
[...]

Het is handig om een stugna-p groep, of een javelin groep snel en enigszins beschermd naar een plek te brengen om aan te vallen en weer weg te wezen. Meer armor is alleen maar te veel. Het houd toch geen zware wapens tegen. Ukraine heeft zelf ook meerdere van dit soort voertuigen ontwikkeld.
Tuurlijk maar word niet gezien als een zwaar wapen, het is een bepantserde wagen met amper wapens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Dat is niet wat er met HUMINT bedoeld wordt, dat gaat over spionnen.

Of patroonherkenning (AI is zo'n misleidend woord in deze context) er wat kan toevoegen? Niet uitgesloten, maar de kans acht ik niet heel groot. Die patroonherkenning moet je trainen door het data te voeren en de uitkomsten te vergelijken met een situatie waar van je weet dat die klopt. En dat laatste is wel een dingetje in de fog of war.

Ik gok dat de intel die werkelijk de militaire kanalen in gaat eerst lange menselijke analisten is gegaan en als bruikbaar beoordeeld.

Edit: Misschien dat patroonherkenning wel een rol speelt in de voorselectie van data. Die analisten kunnen ook maar een x hoeveelheid aan. Met relatief simpele middelen (is er geo info?, timestamp geloofwaardig?, etc) kan je de last op je analysecapaciteit wat beperken, wat heel nuttig is.

[ Voor 9% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 10-04-2022 23:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Reken er maar op dat verdeelt over de hele NAVO en nog wat andere landen 24/7 minimaal 100'en mensen bezig zijn met alles wat technisch mogelijk is. Alleen al wat de VS in de ruimte heeft hangen is spul waarvan wij niet weten hoe belachelijk goed het is. De VS en daarmee ook Oekraïne weet vaak genoeg eerder waar de Russen uit gaan komen met hun voertuigen dan de mensen die in de voertuigen rijden. Alles wat de hele NAVO heeft aan inlichtingen zit er boven op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

YakuzA schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:41:
[...]

Ik vind het een beetje verwarrend nieuwsbericht.

[...]

Spacex heeft er dus 3670 gedoneerd plus gratis internet service en usaid heeft daarbovenop er nog 1330 gekocht oid?
Nee het is nog iets gecompliceerder. kennelijk zijn er ook private organisaties waarvan donaties zijn gebruikt, en ook frankrijk en polen schijnen er aan te hebben bijgedragen. Verwachte net-sum zo'n 15 mil dollar. oftewel leuk die "donatie van 3000 stuks plus service" maar als de rest voor 3 maal de markt prijs weg gaat is het alsnog betaald.
https://www.cnet.com/news...taxpayers-3m-report-says/

Quote "The delivery of the Starlink terminals was made possible by "a range of stakeholders," according to a USAID spokesperson, adding that the combined contributions were valued at over $15 million and facilitated a range of things including procurement, international flights, on-the-ground transportation and the satellite internet service."

[ Voor 18% gewijzigd door koudepinda op 10-04-2022 22:58 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Indoubt schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:53:
[...]
Of ze staan er allang maar niemand wil dat officieel bekend maken.

Lijkt me sowieso verstandig dat de westerse leiders wat minder vertellen over wat er geleverd wordt. Laat die Russen dat maar uitvinden in het veld.
Lastige is dat dit niet altijd helemaal lekker combineert met onze relatief open samenlevingen, die ook doorgaans nog eens vrij incontinent zijn. En als je de tijd hebt en bijvb gezellig bij een vliegveld gaat "spotten", dan kun je qua wat groter materieel ook wel zien wat er die kant op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
CrazyOne schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:43:
[...]

Nope, dit is natuurlijk de natte droom van nato intelligence, zo mooi in de achtertuin. Die zijn druk bezig om alles te volgen (en door te geven). Is meteen een goede oefening of hun technieken werken en waar ze nog kunnen leren.
Reken maar dat de analisten binnen de Nato hier van smullen.

Een full scale oorlog van de opponent in bereik van vrijwel alle sensoren die je hebt. Daar is enorm veel uit te leren, al kost dat wel een paar jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Ja: Wikipedia: Northrop Grumman E-8 Joint STARS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

koudepinda schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:52:
[...]

Nee het is nog iets gecompliceerder. kennelijk zijn er ook private organisaties waarvan donaties zijn gebruikt, en ook frankrijk en polen schijnen er aan te hebben bijgedragen. Verwachte net-sum zo'n 15 mil dollar. oftewel leuk die "donatie van 300 stuks plus service" maar als de rest voor 3 maal de markt prijs weg gaat is het alsnog betaald.

Quote "The delivery of the Starlink terminals was made possible by "a range of stakeholders," according to a USAID spokesperson, adding that the combined contributions were valued at over $15 million and facilitated a range of things including procurement, international flights, on-the-ground transportation and the satellite internet service."
Wat je ervan als vertaling/conclusie maakt is iig niet wat daar staat in het Engels in het artikel :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:47:
Ik heb geen idee wat we kunnen, maar je lijkt aan de resultaten te kunnen zien dat we Idd enigszins naar dit niveau gaan.
Ik heb het ook niet, & to be fair; gelukkig maar want anders worden we gek met big brother gedachtes.
anderzijds in deze tijden maken we ons daar natuurlijk veel minder druk om.

Gezien de locatie T.net is ga ik er wel van uit dat onze gok beter is dan Jan-met-de-Pet als het technisch inhoudelijk is, en moeten we dat dan wel openbaar (lees hier) bespreken onafhankelijk van deze oorlog, dat denk ik ook niet.

Denk dat het probleem eerder is;
  1. Dat we wellicht te afhankelijk zijn van de techniek en daardoor dingen missen in vredestijd of per ongeluk dingen missen (bijvoorbeeld door false positives filtering, die ooit is ingesteld)
  2. De real-world limitaties, zoals afstanden en persoonlijke prioritizering / acteren op de informatie
Maar goed je kan niet alles hebben

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

******edit******
belangrijk punt gemist dat dit om het "prof" systeem gaat, kosten gegoochel hier onder met een bak zout nemen
YakuzA schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:57:
[...]

Wat je ervan als vertaling/conclusie maakt is iig niet wat daar staat in het Engels in het artikel :)
Oke ik merk dat gefragmenteerde berichten niet werken en dat het artikel moeilijk te lezen is, dus zal het eventjes samen voegen.

Mijn eerste bericht;

Een samenvoegsel van alles dat ik uit de andere bron aanhaalde (mocht het nog vertaald moeten worden dan hoor ik het graag).
Sja, ik kan ook stuk voor stuk delen van het bericht quoten.

Quote; "the US government and taxpayers have spent around $3 million contributing to the effort. That money went toward purchasing close to 1,500 Starlink terminals at $1,500 each, plus $800,000 for transportation costs to Ukraine, the newspaper reported."

Maar ik mag geen hele artikelen posten iets met copy right enzo.

Zal het nog minder zoek werk maken voor je.
******edit******
belangrijk punt gemist dat dit om het "prof" systeem gaat, kosten gegoochel hier onder met een bak zout nemen
Quote; "Starlink's baseline monthly service price will increase by 11%, to $110 from $99 per month, effective May 21. The price of the baseline Starlink hardware will jump by 10%, to $549 from $499, for users who placed a deposit but are on SpaceX's waiting list for service."

Prijs die starlink ZELF hanteert.
Om het nog makkelijker te maken 1500 maal 3 is 4500.
15 min 3 = nog 12 Mil te spenderen.
Oftewel return of investment in % f***ing off the charts
In het Chinees; 这是一个很好的协议
En dan de kern van de hele boodschap. Verkoop jezelf niet als liefdadigheidsinstelling als je het simpelweg niet bent, we hebben al genoeg lavroviaans te ontcijferen, en eerlijk gezegd ben ik een beetje bullshit moe.

*****edit*****
Vind het overigens dan nog wel vreemd dat ze niet "willen reageren". Tijd zal het leren, ga het wel even volgen.

[ Voor 96% gewijzigd door koudepinda op 11-04-2022 09:00 ]

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:39:
:X zelfs in Ukraine dachten ze het gekregen te hebben van Musk. Was dat (toen) beter voor de PR? Iets van stoned tech hotshot die hightech spul geeft geen escalatie ladder probleem?
Bijzonder. Ik vond dat zó plausibel dat ik het blijkbaar ook wilde geloven.
Mjah die Musk blijft ook een apart wezen, z'n geTitter (nee geen spelfout, meer z'n laatste oprisping), het gedoe met die Thaise reddingstoestand. Vrij onberekenbaar, tenminste voor de rest van de wereld, voor hem en z'n eigen belangen misschien niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Enkele dagen geleden kwam eerst naar buiten dat een land met deze T72 tanks er een aantal aan Oekraïne zou geven. Polen werd vaak genoemd als mogelijk land omdat ze a. er veel van hebben, en b. net een nieuw contract voor 250x M1A2 Abrams SEPv3 hebben getekend. Het bleek echter Tsjechië te zijn die ze aan Oekraïne levert.

Ik lees er binnen Poolse media niets over dat de Polen bekend zouden hebben gemaakt T72’s te zullen leveren. Wel dat ze in 2019 nog een traject zijn gestart om een deel van deze oudjes op tal van onderdelen te moderniseren tot 2025.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Satellietbeelden zou je als input kunnen gebruiken voor tensorflow (je wilt dan van te voren wel je modellen klaar hebben en testen maar data genoeg ivm troepenopbouw). We weten de kwaliteit van satellietbeelden (de lens kan het haarscherp: tot op de mm) omdat een aap van een president dat heeft gedeeld, en als je ziet wat Starlink voor throughput haalt dan moet de kwaliteit van de beelden omlaag voor real-time 25 fps. Hier zal men concessies in doen. Ik denk dat er veel mensenwerk bij komt kijken (wel meer dan 100), en je wilt zo'n ML ook verifiëren gezien ernst van situatie.

Een ding weten we zeker: de tegenstander bezit geen mogelijkheid voor real-time satellietbeelden. In ieder geval zeker niet op het front.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

koudepinda schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:59:
[...]

Sja, ik kan ook stuk voor stuk delen van het bericht quoten.

Quote; "the US government and taxpayers have spent around $3 million contributing to the effort. That money went toward purchasing close to 1,500 Starlink terminals at $1,500 each, plus $800,000 for transportation costs to Ukraine, the newspaper reported."

Maar ik mag geen hele artikelen posten iets met copy right enzo.
Zal het nog minder zoek werk maken voor je.

Quote; "Starlink's baseline monthly service price will increase by 11%, to $110 from $99 per month, effective May 21. The price of the baseline Starlink hardware will jump by 10%, to $549 from $499, for users who placed a deposit but are on SpaceX's waiting list for service."

Om het nog makkelijker te maken 1500 maal 3 is 4500.
15 min 3 = nog 12 Mil te spenderen.
Oftewel return of investment in % f***ing off the charts
Dat ze 1500$ de stuk betalen is wel wat veel idd.

Maar die 15M die je eraan probeert te knopen is voor zover ik het artikel snap helemaal niet gerelateerd aan de aankopen of geld dat richting spacex gaat.
(Lijkt meer over toegevoegde waarde van het vinden van plek in een vliegtuig etc gaan. Als die 1300 al 800k kostten om te transporteren, zullen die 3700 niet ineens gratis vliegen bijv.
De gedoneerde waarde van die diensten was blijkbaar 15M)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 10-04-2022 23:19 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
koudepinda schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:59:
[...]

Oke ik merk dat gefragmenteerde berichten niet werken en dat het artikel moeilijk te lezen is, dus zal het eventjes samen voegen.

Mijn eerste bericht;

Wat die Starlink kits snap ik je punt niet.
Space X heeft er een aantal gedoneerd en USAID heeft daar grofweg het dubbele aan toegevoegd. Dat is oud nieuws.

Waar zie je een probleem? Dat USAID voor de distributie opdraaide? Had je gemist dat er geen abbo kosten gehanteerd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 18:26

unclero

MB EQA ftw \o/

Point d'argent, point de Suisse! Geen geld, geen Zwitsers.

Als het om defensie en uitgaven gaat, gebruik ik liever dit gezegde dan Cui bono. ;)

Alle bottomfeeders en war dogs komen nu boven drijven. Er is geld te verdienen in grote hoeveelheden zonder duidelijke toetsing of meetbaarheid, een inherent nadeel aan oorlogvoeren.

Zelensky heeft een lange wensenlijst, weet dat Westerse landen het geld wel zullen laten rollen, en voert gewoon de druk op. Als overheid in land X spullen Y niet wil leveren, gaat hij wel zeuren dat leverancier Z die spullen nog wel heeft staan. Begrijpelijk gezien zijn situatie, en ook zeer makkelijk (zie publieke opinie hier over hoe makkelijk we even over miljoenen en miljoenen aan materieel heen stappen). Maar evenzeer ook begrijpelijk dat westerse overheden daar niet al te snel naar gaan happen, en eerst nog even naar procedures gaan kijken (bestaat het spul echt? kunnen we het missen? is het bruikbaar? is er een billijke prijs over afgesproken? hebben we er geld voor?). Voordat de volgende gesjeesde ondernemer op staat met een idee voor een houten vliegtuig.
YakuzA schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:41:
Ik voel een fiscale aftrekpost van interstellaire proporties aan komen. :+
Nog even afgezien van marketingwaarde en de voet tussen de deur bij verschillende high-rolling overheden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Tens schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:03:
[...]

de 'brood en spelen' kretologie van Le Pen lijkt toch aardig te werken. Dat ze 6 weken terug nog een Putin vriendje was is iedereen blijkbaar al vergeten.
Hou er rekening mee dat een heel groot deel van LePen's achterban ook Putinvriendjes zijn, die de hele dag Russische misinformatie op hun facebook profieltje ontvangen. Die vinden ook dat Oekraine zélf die mensen in Bucha heeft afgeslacht als false flag en dat de helft van de Oekrainers nazi's zijn. En die ook die 'stomme EU' uit willen omdat het 'alleen' maar nadelen oplevert en dat Frankrijk voor de Fransen moet zijn.

Als LePen daadwerkelijk aan de macht komt dan zie ik de EU nog wel eens imploderen omdat het ineens dan de Fransen zullen zijn die de boel gaan traineren en veto-en.

Dit dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 19:16
Lijkt er toch echt cijfermatig gezien ook op dat de terugtrekking vrij geordend is verlopen bij de Russen. Een schokkende toename in verliezen kun je het absoluut niet noemen rond die datum (zie blauwe cirkel onderaan). Vooral niet omdat langzamerhand de Oekraïners het gebied introkken en daar nieuwe Russische verliezen aantroffen die niet eerder op de gevoelige plaat waren vastgelegd.

https://github.com/leedra...s-standard-transportation

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqb7P0_BADPqmtrgo2Irx6G7_ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w2L5oWnd0S9nS4NPUxuAyCaX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

PLAE schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:05:
Lijkt er toch echt cijfermatig gezien ook op dat de terugtrekking vrij geordend is verlopen bij de Russen. Een schokkende toename in verliezen kun je het absoluut niet noemen rond die datum (zie blauwe cirkel onderaan). Vooral niet omdat langzamerhand de Oekraïners het gebied introkken en daar nieuwe Russische verliezen aantroffen die niet eerder op de gevoelige plaat waren vastgelegd.

https://github.com/leedra...s-standard-transportation

[Afbeelding]
Of Oryx kan maar een x aantal plaatjes per dag beoordelen?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Inderdaad, op welke datapunten is dit gebaseerd?

Oryx loopt (soms, steeds meer, zal nu iets teruglopen?) achter de realiteit aan (backlog).

Plus, als het front nu statischer wordt krijgen we ook minder filmpjes “after the fact” omdatbde gebieden nog steeds contested zijn.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:50
YakuzA schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:17:
[...]

Of Oryx kan maar een x aantal plaatjes per dag beoordelen?
Oryx heeft even doorgewerkt dit weekend. Backlog is bijna weg.

Russia - 2746, of which: destroyed: 1443, damaged: 39, abandoned: 233, captured: 1031
Ukraine - 728, of which: destroyed: 333, damaged: 24, abandoned: 37, captured: 334

[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1513278125689483267?s=20&t=nrbFIyJJQzAxwOg6ofRQ_g]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
Maar als dit blijkt te kloppen, dan kunnen ze weer aan de bak.
[Twitter: https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1513270462746398724?s=20&t=nrbFIyJJQzAxwOg6ofRQ_g]
The column was 13km long and was headed to reinforce #Russian forces at #Izyum. It entirely destroyed. I would assume artillery did this, excellent work all around.

[ Voor 34% gewijzigd door Prosac op 11-04-2022 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
De grafiek in bovenstaande reactie beweerd serieus dat de materiële verliezen van de Russen groter zijn dan die van de Oekraïne? Strookt niet echt met het gegeven dat Zelensky overal verzoeken indient om wapen systemen met spoed te leveren. Ook niet met het beeld dat een Oekraïense piloot schetste in een interview met de website The Warzone.
https://www.thedrive.com/...-the-air-war-over-ukraine

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
The Reeferman schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:24:
De grafiek in bovenstaande reactie beweerd serieus dat de materiële verliezen van de Russen groter zijn dan die van de Oekraïne? Strookt niet echt met het gegeven dat Zelensky overal verzoeken indient om wapen systemen met spoed te leveren. Ook niet met het beeld dat een Oekraïense piloot schetste in een interview met de website The Warzone.
Hoezo niet? Oekraine had sowieso al minder materieel dan de Russen. De Russen zijn in de aanval en incompentent, daarbij past gewoon een beduidend hoger verlies. Natuurlijk wil Zelensky meer materieel. Dat wordt momenteel ook vooral geleverd door de Russen zelf trouwens. :P
Dat de luchtmacht van Oekraine nog vliegt mag een wonder heten, die hadden voor de oorlog ongeveer 225 toestellen van verschillende types.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik zat even Arthur Rhei te bekijken maar bizar toch wel als je bedenkt dat bijna pas 20% (tanks en armored carriers) in de as is gelegd. en wat me meer zorgen maakt is dat artillerie (proppeld,towed, en rakket systemen) toch ver achter ligt ..maar paar %

optimischisch word ik dan wel dat er veel "support" eromheen weg (tank auto's en trucks) .. nu heeft men wel een achterstand maar dan nog ..

Begrijp steeds meer waarom mensen die denken "oef dat word nog wel een kluif" ook niet erg optimischtisch zijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
vso schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:27:
[...]

Ik zat even Arthur Rhei te bekijken maar bizar toch wel als je bedenkt dat bijna pas 20% (tanks en armored carriers) in de as is gelegd. en wat me meer zorgen maakt is dat artillerie (proppeld,towed, en rakket systemen) toch ver achter ligt ..maar paar %
Niet alle tanks die Rusland bezit kunnen ingezet worden in Oekraine. Hetzij omdat ze in reserve moeten worden gehouden of bij de rest van de grenzen moeten staan. Hetzij omdat ze gewoon niet inzetbaar zijn.
De hoeveelheden die ze verliezen zijn echt al heel gevoelig voor ze.

[ Voor 5% gewijzigd door Prosac op 11-04-2022 00:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

@vso Het wordt ook nog een hele kluif, Dat in het noorden een belangrijke slag is geslagen is zeker waar maar laten we wel wezen: 20.000 russen minder (indien correct) laat nog steeds heel veel russen over.

Oekraine zal alle hulp nodig hebben die ze kunnen krijgen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 20:58
https://twitter.com/Canad...tatus/1513274829503442945

Als dit waar is dan is het een mega klapper. Letterlijk en figuurlijk.

Voor de volgende keer: Je kunt tweets ook embedden met de [embed ]tag. Dat zijn het geen linkdumps.

[ Voor 71% gewijzigd door tweakduke op 11-04-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Prosac schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:31:
[...]

Niet alle tanks die Rusland bezit kunnen ingezet worden in Oekraine. Hetzij omdat ze in reserve moeten worden gehouden of bij de rest van de grenzen moeten staan. Hetzij omdat ze gewoon niet inzetbaar zijn.
De hoeveelheden die ze verliezen zijn echt al heel gevoelig voor ze.
Dat snap ik, maar gewoon voor de discussie (corrigeer me vooral op de cijfers ) :

Arthur zegt dat ze 5.000 tanks hebben ze hebben volgens de update van DoubleDutch] zijn er ~800 (bewezen) weg .. dus als we een marge van 200+ erbij optellen zit je op die 20%
- heb je dus nog 4K over
- 2K voor "grensbewaking" (pure gok? als gamert)

Zouden ze dus nog 2k overhouden ? dat is nog steeds pijnlijk lijkt me

Maar ik maak me meer zorgen over de lange afstandsmeuk zoals die artillerie.raketjes enzv die zouden ongeveer 7500 zijn en al is daarvan 1/3de niet inzet baar is dat best veel wat je moet vernietigen.

Dus die vraag van Zelensky is eigenlijk wel erg helder, imho zouden dat soort stats dat ook beter kunnen reflecteren oid
Want die op internet zwerven zien de politici ook en die denken "winst" maar zien niet de realiteit.

net zoals die "Russische Mir"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
vso schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:41:
[...]

Dat snap ik, maar gewoon voor de discussie (corrigeer me vooral op de cijfers ) :

Arthur zegt dat ze 5.000 tanks hebben ze hebben volgens de update van DoubleDutch] zijn er ~800 (bewezen) weg .. dus als we een marge van 200+ erbij optellen zit je op die 20%
- heb je dus nog 4K over
- 2K voor "grensbewaking" (pure gok? als gamert)
Rusland heeft geen 5000 tanks. "actief" schatte men het aantal tanks voor de oorlog op een 3000(400 t-90 , 500 t-80 , 2000 t-72's). Nu in gelijk welke leger is 10-30% daarvan gewoon niet functioneel, tel daarbij dat rusland wel echt slecht schijnt te zijn qua onderhoud en dat ze al naar schatting 500 ervan verloren te hebben en het zou me niet verbazen dat al meer dan de helft van die 3000 gewoonweg niet operationeel meer is.

En neen voor grensbewaking heb je geen 2000 tanks nodig, maar rusland heeft niet de middelen om snel masaal veel tanks te verplaatsen, zelfs al zouden die operationeel zijn.
Maar ik maak me meer zorgen over de lange afstandsmeuk zoals die artillerie.raketjes enzv die zouden ongeveer 7500 zijn en al is daarvan 1/3de niet inzet baar is dat best veel wat je moet vernietigen.
Meeste raketten is rusland wel door nu, meer maken is lastig. Artillerie hebben ze wel veel maar dat moet op 20-30km van zijn doel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De grafiek in bovenstaande reactie beweerd serieus dat de materiële verliezen van de Russen groter zijn dan die van de Oekraïne? Strookt niet echt met het gegeven dat Zelensky overal verzoeken indient om wapen systemen met spoed te leveren.
Hoe bedoel je? Veel van die wapens die ze krijgen zijn maar eenmalig bruikbaar. Stinger afgeschoten? Je hebt dan misschien een vliegtuig neergehaald maar je bent de raket ook kwijt. Dus hoe meer succes de Oekrainers hebben des te meer wapens hebben ze nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CopyCatz schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:36:
https://twitter.com/Canad...tatus/1513274829503442945

Als dit waar is dan is het een mega klapper. Letterlijk en figuurlijk.
de link even in [ embed ] en [ / ] gezet voor je
[Twitter: https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1513274829503442945]
piclink = kaartje

ps voor de rest .. er zijn nog geen pics die worden wellicht morgen verwacht .. zegt de poster btw als reactie in the twitter-draad

Denk dat de poster https://twitter.com/CanadianUkrain1 wel redelijk betrouwbaar is ;) post meerdere leuke dingen

edit:

Als je je post aangepast hebt, (quote mijne oid haal quote tags weg) dan haal dat hier weer weg

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 11-04-2022 01:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
vso schreef op maandag 11 april 2022 @ 01:08:
[...]

de link even in [ embed ] en [ / ] gezet voor je
[Twitter]
piclink = kaartje

ps voor de rest .. er zijn nog geen pics die worden wellicht morgen verwacht .. zegt de poster btw als reactie in the twitter-draad

Denk dat de poster https://twitter.com/CanadianUkrain1 wel redelijk betrouwbaar is ;) post meerdere leuke dingen

edit:

Als je je post aangepast hebt, (quote mijne oid haal quote tags weg) dan haal dat hier weer weg
Laten we het hopen, maar eerst zien dan geloven.

Beetje apart om in zulke lange colonnes te gaan (en blijven) rijden 8)7 :X

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B_FORCE schreef op maandag 11 april 2022 @ 01:29:
[...]

Laten we het hopen, maar eerst zien dan geloven.

Beetje apart om in zulke lange colonnes te gaan (en blijven) rijden 8)7 :X
- Dat is propaganda op zijn best "Oekraine is gepacificeerd"
- Je soldaten niks vertellen!
- Een goed soldaat volgt sjovet-docterine!
- Ze rijden toch nog op russische grond gebied!

Welke je van de 4 je kiest je hebt altijd prijs

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Of de genoemde getallen kloppen of niet; het Oekraïnse leger is veel kleiner dan het Russische, dus de Russen kunnen zich veel grotere verliezen veroorloven en de verliezen die ze leiden hebben, relatief, minder invloed op de slagkracht.

Om maar iets simpels te noemen, schiet een Russische mig uit de lucht, en ze hebben er nog honderden, maar bij een bayraktar was het er (in het begin van de oorlog) één uit slechts twintig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 04:31:
[...]

Of de genoemde getallen kloppen of niet; het Oekraïnse leger is veel kleiner dan het Russische, dus de Russen kunnen zich veel grotere verliezen veroorloven en de verliezen die ze leiden hebben, relatief, minder invloed op de slagkracht.

Om maar iets simpels te noemen, schiet een Russische mig uit de lucht, en ze hebben er nog honderden, maar bij een bayraktar was het er (in het begin van de oorlog) één uit slechts twintig.
Wat betreft de verschillende invloed die verliezen hebben op de slagkracht bij beide partijen ben ik het met je eens. Maar met alleen al 1400+ ballistische en kruisraketten sinds het begin van het conflict, plus 10 tallen tot 100den luchtaanvallen per dag ben ik er vrij zeker van dat de verliezen van Oekraïens materieel significant hoger zijn als de cijfers van de grafiek.
De Russen beweren dat ze rond de 6000 voertuigen/wapen systemen te hebben uitgeschakeld. Oekraïne zelf zegt nog geen 1000. Dan gok ik op basis van die cijfers 3000.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Draai het om en je kunt uitrekenen wanneer de Russen gewoon geen tanks meer hebben.

En vanaf een bepaald percentage neemt de slagkracht dusdanig af dat Oekraïne met hun eigen spullen beter kunnen gaan aanvallen. Als je een BTG tegenkomt en die heeft nog maar een handje vol tanks, dan kun je ook meer risico nemen.
optimischisch word ik dan wel dat er veel "support" eromheen weg (tank auto's en trucks) .. nu heeft men wel een achterstand maar dan nog ..
Hoe wil je je artillerie op z'n plek krijgen zonder support?
Begrijp steeds meer waarom mensen die denken "oef dat word nog wel een kluif" ook niet erg optimischtisch zijn ..
Ik lees heel de tijd van die pessimistische berichten, maar af en toe zitten er berichten tussen waar ik, als armstoel generaal, over begin te twijfelen. Hele betogen van 'kenners', die vooral naar een conclusie aan het toe werken zijn. Maar het gaat altijd over de aantallen, maar soms mis ik hele onderwerpen.
Een simpel voorbeeld, ergens kwam langs dat ze via radioverkeer hadden uitgezocht dat ze waarschijnlijk oude kaarten coördinaten gebruikten voor hun bombardementen. Een ander bericht dat ze ook locaties hadden gebombardeerd die al tijden buitengebruik waren. We hebben gezien dat Oekraïners plaatsnaamborden en routeborden hadden weggehaald. De meeste artillerie lijkt willekeurig geschoten te worden en hele wijken gewoon maar platgelegd.
Dan vraag ik me af op basis van welke kaarten/informatie rijden die Russen daar rond?
Ik heb daar verder nog niet echt iets over gezien/gehoord. Hebben ze tablets bij met hele recente kaarten, hebben ze papier bij en hoe oud is dat, of hebben ze gewoon niks bij (wat ook kan, ze wisten immers niet dat ze die kant op gingen). Hebben ze kaarten die geschikt/bedoelt zijn voor militair gebruik (en wat betekent dat)?
En dan kom je dit soort artikelen tegen:
https://www.gpsworld.com/...oran-in-ukraine-invasion/
Wat voor mij vragen oproept, waarschijnlijk bedoelt voor kruisraketten en niet zozeer voor navigatie.

We weten dat Oekraïne ontzettend wordt geholpen door het Westen qua intel, maar als de Russen nog niet eens weten waar ze rijden, dan kun je dus tactisch niet je omgeving gebruiken. En daarmee kan Oekraïne ontzettend in het voordeel zijn.
En dan zie ik de pessimistische koppen weer verschijnen dat het landschap in het Oosten in het voordeel is van de Russen. Maar kunnen ze dat voordeel wel gebruiken? Ik weet het niet en zo'n artikel gaat niet verder dan: "Het is plat. Rusland heeft veel tanks. Oekraïne krijgt het zwaar".

Persoonlijk kijk ik dan ook nog maar naar 1 ding: kan Oekraïne de Russen pijn (blijven) doen. Want met de huidige 'pijn' gaat Rusland het jaar niet volmaken. Een lang conflict wordt het pas als Rusland zichzelf beter kan ingraven/beschermen of de AT spullen opraken.

Als een side-note:
Ik las ook ergens dat ze heel veel strijders uit de separatistische regio's gebruiken in de gebieden die ze willen veroveren. Deze strijders tellen namelijk niet mee voor Rusland in de 'body-count'. Maar het betekent ook dat als de Russen terugtrekken, dat het innemen van die regio's een stukje makkelijker is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
The Reeferman schreef op maandag 11 april 2022 @ 05:17:
[...]

Wat betreft de verschillende invloed die verliezen hebben op de slagkracht bij beide partijen ben ik het met je eens. Maar met alleen al 1400+ ballistische en kruisraketten sinds het begin van het conflict, plus 10 tallen tot 100den luchtaanvallen per dag ben ik er vrij zeker van dat de verliezen van Oekraïens materieel significant hoger zijn als de cijfers van de grafiek.
De Russen beweren dat ze rond de 6000 voertuigen/wapen systemen te hebben uitgeschakeld. Oekraïne zelf zegt nog geen 1000. Dan gok ik op basis van die cijfers 3000.
De Russen hebben aantallen geroepen waarvan bekent was dat Oekraïne nooit zoveel spullen heeft gehad.

De Russen gooien hele steden plat, maar militair schiet je daar niet zoveel mee op. Het is alleen mooi voor de statistieken, zoals jij nu ook doet. Maar hoeveel tanks hebben ze nu geraakt? En hoeveel flatgebouwen? Oekraïne raakt nauwelijks burgerdoelen, zij zullen veel hogere aantallen halen van uitgeschakeld materieel.

Maar het andere verschil is dat Oekraïne heel veel AT wapens heeft. Waarom je druk maken om een tank naar het front te sturen als je ook gewoon een SUV vol kunt stoppen en van achter een huis een tank onder vuur kunt nemen. En 1-2km verderop een soldaat proberen te raken die in een greppel ligt is ook niet zo eenvoudig (als je al weet waar het vandaan kwam).

Dus 1400+ ballistische raketten & kruisraketten, waarvan ook een deel is neergehaald en een deel andere doelen heeft geraakt. Dan zijn de aantallen ineens een stuk logischer.
Of misschien tellen de Russen de burgervoertuigen ook mee, dan klopt het misschien wel.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Wat een prachtig voorbeeld van de waarheid ligt in het midden _/-\o_ spoiler. de waarheid ligt nooit in het midden dat de feitelijkheden jou onbekend zijn betekent niet dat je gewoon kan "bepalen" ok, midden dan maar.
De waarheid ligt altijd ergens, dat de positie niet te zien is veranderd daar niets aan, en kan je een waarschijnlijkheidstoets toepassen.
Wie liegt er meer: duh Rusland verdraaid een verzint vrijwel alles
Als ze claimen meer vernietigd te hebben dan Oekraïne ooit had dan weet je al dat die "waarheid" niet bestaat basta.

Als iemand zegt het is zonnig en 20 graden en een ander denkt grappig te wezen een zegt wel nee joh het regent en is 10 graden. En jij zit in de kelder, dan heeft het weinig zin om te verzinnen dat het dan maar mistig is en 15 graden is.

@hoevenpe lees je even mee? Dit is dus waarom propaganda en desinformatie zo schadelijk zijn, omdat "we" kennelijk gaan middelen met de positie van de werkelijkheid, en je daardoor nog een extra stoorzender toegevoegd met meer ruis en vage nummers. Voor degene die dat moedwillig verspreid is dat al "missie geslaagd". Als je twee posities hebt een 1 benadert de werkelijkheid en de ander wil gewoon fundatieloze bullshit verspreiden. Dan lopen de "waarheidsbemiddelaars" met bullshit weg, met een golf aan misinformation die volgt.

We moeten echt eens consequenties stellen aan lulprogrammas die beweren "nieuws" te verspreiden zonder basis van dat nieuws.

Heel ander ding:
Die grafiek van verliezen tijdens die terugtrekking. De bron stelt zelf al dat het achterloopt. En dus al geen realistisch nummer op een bepaalde datum kan geven, het is geen real-time database waar dat soort conclusies aan te verbinden zijn. Als meneer oryx een dagje ziek is hebben de Russen een dag niets verloren ofzo???
Het is mensen werk, als je meer werk aanlevert dan verwerkt kan worden betekent het niet dat alles dat niet verwerkt is, niet heeft plaatsgevonden.

[ Voor 24% gewijzigd door koudepinda op 11-04-2022 07:14 ]

always bring a towel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:40

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wat opmerkelijke punten uit de assessment van The institute for the study of war gisteren over de moeite die het kost militairen weer terug Oekraïne in te krijgen:
The Russian Defense Ministry is reportedly offering cash bonuses to incentivize forces withdrawn from northeastern Ukraine to reenter combat operations.
[...]
The document specifies large payments including 300,000 rubles for destroying a fixed-wing aircraft, 200,000 for destroying a helicopter, and 50,000 for armored vehicles and artillery.
[...]
We have previously reported several instances of Russian soldiers refusing orders to return to Ukraine after being pulled back.
Ook andere maatregelen worden genomen:
Russian forces are implementing increasingly draconian measures to conscript previously ineligible personnel. [...]
The Ukrainian Military Intelligence Directorate (GUR) reported on April 10 that Russian forces are now conscripting previously ineligible categories of people, including those with childhood disabilities and workers in protected industries.[3] The GUR reported that DNR/LNR authorities are enabling traffic inspectors to issue on-the-spot conscription notices and are establishing checkpoints on key highways. DNR and Russian military police are additionally reportedly destroying documents granting exemptions—such as medical records or work certificates—to forcibly conscript people.
De Russen hebben dus mensen tekort en de Russische burgers hebben er geen trek meer in.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 17:10
koudepinda schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:02:
Wat een prachtig voorbeeld van de waarheid ligt in het midden _/-\o_ spoiler. de waarheid ligt nooit in het midden dat de feitelijkheden jou onbekend zijn betekent niet dat je gewoon kan "bepalen" ok, midden dan maar.
De waarheid ligt altijd ergens, dat de positie niet te zien is veranderd daar niets aan, en kan je een waarschijnlijkheidstoets toepassen.
Wie liegt er meer: duh Rusland verdraaid een verzint vrijwel alles [Twitter]
Als ze claimen meer vernietigd te hebben dan Oekraïne ooit had dan weet je al dat die "waarheid" niet bestaat basta.

Als iemand zegt het is zonnig en 20 graden en een ander denkt grappig te wezen een zegt wel nee joh het regent en is 10 graden. En jij zit in de kelder, dan heeft het weinig zin om te verzinnen dat het dan maar mistig is en 15 graden is.

@hoevenpe lees je even mee? Dit is dus waarom propaganda en desinformatie zo schadelijk zijn, omdat "we" kennelijk gaan middelen met de positie van de werkelijkheid, en je daardoor nog een extra stoorzender toegevoegd met meer ruis en vage nummers. Voor degene die dat moedwillig verspreid is dat al "missie geslaagd". Als je twee posities hebt een 1 benadert de werkelijkheid en de ander wil gewoon fundatieloze bullshit verspreiden. Dan lopen de "waarheidsbemiddelaars" met bullshit weg, met een golf aan misinformation die volgt.

We moeten echt eens consequenties stellen aan lulprogrammas die beweren "nieuws" te verspreiden zonder basis van dat nieuws.

Heel ander ding:
Die grafiek van verliezen tijdens die terugtrekking. De bron stelt zelf al dat het achterloopt. En dus al geen realistisch nummer op een bepaalde datum kan geven, het is geen real-time database waar dat soort conclusies aan te verbinden zijn. Als meneer oryx een dagje ziek is hebben de Russen een dag niets verloren ofzo???
Het is mensen werk, als je meer werk aanlevert dan verwerkt kan worden betekent het niet dat alles dat niet verwerkt is, niet heeft plaatsgevonden.
Tuurlijk wel.
Verliezen aan Ukrainse zijde hebben veel meer impact dan aan Russische zijde.

Je hoort vrij weinig van verliezen aan Ukrainse zijde, dat betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn.

Rusland kan dit maanden tot wel jaren volhouden.

Ukraine alleen met veel intensievere steun vanuit het westen.

Als ik het nieuws hier moet geloven, rennen de Russen huilend weer terug, vallen tanks uit elkaar en worden ze helemaal kapotgemaakt door de Ukrainers.

Toch raar dat de rode bezette gebieden tegelijkertijd uitbreidde.

Nu met de terugtrekking uit Kiev zijn er dat beeld er iets anders uit, maar de gebieden waar de Russen offensief voeren, maken vanaf februari toch aardig wat progressie.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 11-04-2022 07:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:41
koudepinda schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:02:
Dit is dus waarom propaganda en desinformatie zo schadelijk zijn, omdat "we" kennelijk gaan middelen met de positie van de werkelijkheid, en je daardoor nog een extra stoorzender toegevoegd met meer ruis en vage nummers.
De russische cijfers zijn totaal ongeloofwaardig maar de gretigheid waarmee sommigen de 'Canadian Sniper' citeren en Oekraïnse cijfers als waarheid aannemen is echt jezelf voor de gek houden.

Online is er veel discussies over de geloofwaardigheid van deze Canadees: zit de hele dag te twitteren terwijl hij bij Kherson achter vijandelijke linies vecht. Les 1 is geen radiocontact, maak de vijand niet wijzer dan hij is en voorkom dat je zelf getraceerd wordt.

Daarnaast heeft hij zeldzame kennis over een konvooi aan de andere kant van het land, een vaag Google maps kaartje met een 'file' op een heel andere plek dan eerder gemeld en waar verder geen beelden of andere bevestiging van is. Hij heeft al eerder dingen geroepen die niet bleken te kloppen, zou aan dit account niet teveel waarde hechten.

Dat maakt niet dat de waarheid letterlijk in het midden ligt, wel dat de echte Russische verliezen minder groot zullen zijn dan Oekraïne beweert. Oryx is een geloofwaardige ondergrens, vooral bij gevechtsvliegtuigen en helicopters wijkt dat erg af van de (begrijpbare) propaganda van Zelensky.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Pagina: 1 ... 121 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: