vso schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:27:
Ik zat even
Arthur Rhei te bekijken maar bizar toch wel als je bedenkt dat
bijna pas 20% (tanks en armored carriers) in de as is gelegd. en wat me meer zorgen maakt is dat artillerie (proppeld,towed, en rakket systemen) toch ver achter ligt ..maar paar %
Draai het om en je kunt uitrekenen wanneer de Russen gewoon geen tanks meer hebben.
En vanaf een bepaald percentage neemt de slagkracht dusdanig af dat Oekraïne met hun eigen spullen beter kunnen gaan aanvallen. Als je een BTG tegenkomt en die heeft nog maar een handje vol tanks, dan kun je ook meer risico nemen.
Hoe wil je je artillerie op z'n plek krijgen zonder support?
Ik lees heel de tijd van die pessimistische berichten, maar af en toe zitten er berichten tussen waar ik, als armstoel generaal, over begin te twijfelen. Hele betogen van 'kenners', die vooral naar een conclusie aan het toe werken zijn. Maar het gaat altijd over de aantallen, maar soms mis ik hele onderwerpen.
Een simpel voorbeeld, ergens kwam langs dat ze via radioverkeer hadden uitgezocht dat ze waarschijnlijk oude kaarten coördinaten gebruikten voor hun bombardementen. Een ander bericht dat ze ook locaties hadden gebombardeerd die al tijden buitengebruik waren. We hebben gezien dat Oekraïners plaatsnaamborden en routeborden hadden weggehaald. De meeste artillerie lijkt willekeurig geschoten te worden en hele wijken gewoon maar platgelegd.
Dan vraag ik me af op basis van welke kaarten/informatie rijden die Russen daar rond?
Ik heb daar verder nog niet echt iets over gezien/gehoord. Hebben ze tablets bij met hele recente kaarten, hebben ze papier bij en hoe oud is dat, of hebben ze gewoon niks bij (wat ook kan, ze wisten immers niet dat ze die kant op gingen). Hebben ze kaarten die geschikt/bedoelt zijn voor militair gebruik (en wat betekent dat)?
En dan kom je dit soort artikelen tegen:
https://www.gpsworld.com/...oran-in-ukraine-invasion/
Wat voor mij vragen oproept, waarschijnlijk bedoelt voor kruisraketten en niet zozeer voor navigatie.
We weten dat Oekraïne ontzettend wordt geholpen door het Westen qua intel, maar als de Russen nog niet eens weten waar ze rijden, dan kun je dus tactisch niet je omgeving gebruiken. En daarmee kan Oekraïne ontzettend in het voordeel zijn.
En dan zie ik de pessimistische koppen weer verschijnen dat het landschap in het Oosten in het voordeel is van de Russen. Maar kunnen ze dat voordeel wel gebruiken? Ik weet het niet en zo'n artikel gaat niet verder dan: "Het is plat. Rusland heeft veel tanks. Oekraïne krijgt het zwaar".
Persoonlijk kijk ik dan ook nog maar naar 1 ding: kan Oekraïne de Russen pijn (blijven) doen. Want met de huidige 'pijn' gaat Rusland het jaar niet volmaken. Een lang conflict wordt het pas als Rusland zichzelf beter kan ingraven/beschermen of de AT spullen opraken.
Als een side-note:
Ik las ook ergens dat ze heel veel strijders uit de separatistische regio's gebruiken in de gebieden die ze willen veroveren. Deze strijders tellen namelijk niet mee voor Rusland in de 'body-count'. Maar het betekent ook dat als de Russen terugtrekken, dat het innemen van die regio's een stukje makkelijker is geworden.