Alpina schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:06:
Dat blijft het spelletje inderdaad. Hier zal vast op hoog Militair niveau over nagedacht worden maar het komt een beetje chaotisch over; in
Duitsland de discussie wel of niet tanks sturen, terwijl vanuit Tsjechie en Slowakije alles rustig de grens over gaat.
Doorstroom materieel. De Oost-Europeanen drukken al hun oude voorraden de grens over (Sovjet-materieel waar de Oekraïeners zeer bekend mee zijn), en ze krijgen er materieel uit de West-Europese voorraden voor terug. De West-Europeanen krijgen op hun beurt weer materieel uit de Amerikaanse en Canadese voorraden. Enzovoorts.
Het lijkt alsof we vrij weinig doen, door die focus op de grens in Polen. Maar in werkelijkheid wordt er hier in Europa met materieel en voorraden geschoven waar u helemaal akelig van wordt. Dusdanig dat veel landen nu maar hun snelwegcamera's uit hebben gezet om te voorkomen dat er iemand mee kan kijken.
Bedenk ook dat als bijvoorbeeld het Britse parlement besluit om X systemen Y te gaan leveren. Het spul eigenlijk al lang aan de grens staat, en alleen nog maar eroverheen geduwd hoeft te worden.
sugarlevi01 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:15:
Om heel eerlijk te zijn, boeit het mij niet eens hoeveel het er precies zijn.
12.000 is ook al teveel.
En zelfs een factor honderd minder is al veel te veel. Eentje is al teveel.
Het is gewoon crimineel, om mensen, volwassen of minderjarig, op te pakken en ergens naar Siberië te verschepen. Klaar.
Hoe hard het ook klinkt. Deportaties vormen al sinds de Khans de modus-operandi van de Russen. Vroegen de Khans nog belasting in de vorm van slimme en sterke mensen, de Romanovs gebruikten deportaties om Siberië mee te ontginnen. En dan laat ik de (politieke) gevangenen maar even buiten beschouwing.
Voor het huidige Rusland speelt ook erg mee dat ze gewoon een demografisch probleem hebben: het land ontvolkt in rap tempo. Ze hebben destijds honderdduizenden (tot een kleine miljoen) Syrische vluchtelingen opgenomen, en de enige redenen dat men die niet in de statistieken ziet, is omdat die bij aankomst een Russisch paspoort kregen, en de woorden "genoeg leegstaande huizen hier, zoek maar iets uit", terwijl de Krais (gemeente) zich verkneukelt omdat er weer een beetje groei is, en groei betekent meer geld uit Moskou.
En dan komen vluchtelingenstromen uit Oekraïne, en eventuele oorlogswezen, even heel mooi uit. Ook al moeten ze een handje helpen. Vraagt u zich ook vooral niet af waarom de Russische paspoorten die in de Krim en de Donbass waren uitgedeeld, als deelstaatregistratie
ergens in het verre oosten hadden.
En uiteraard de klassieke Mongoolse gijzeling: "u kunt maar beter niet te hoog van de toren blazen, want uw familieleden wonen hier".
China beziet dit conflict voornamelijk als "een westerse aangelegenheid", net als Syrië. Daar staat echter wel tegenover dat ze deze keer aardig wat economische belangen in beide landen hebben. Nog even afgezien van de Russen en Oekraïeners in China zelf (er is inmiddels ook veel werk waar de Chinezen zelf te duur voor zijn geworden / geen zin meer in hebben).
Polen zet Hongarije even voor het blok

Even terzijde. De
toon van Orban richting Zelensky staat mij ook niet aan. Zeker niet aangezien hij er ook graag fijntjes op wijst dat Zelensky beter niet een al te grote mond tegen hem op kan zetten omdat er meer dan een half miljoen Oekraïense vluchtelingen in Hongarije zijn.
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:33:
China wil misschien proberen hun enorme achterstand t.o.v. de VS (en Rusland) wat te verkleinen. Dat is een project van 10 jaar of langer. Het lijkt me sterk dat dat iets met deze oorlog te maken heeft, China wil de dominante supermacht worden, daar is dit een voor de hand liggende stap in.
Het komt de Chinezen nu wel erg mooi uit dat de Russen nu én geldgebrek hebben, én potentieel veel werkeloze technici. "Die straalmotor-experts van jullie zijn wel erg goed. Als jullie daar nu eens wat van naar ons sturen, trekken we jullie niet geheel het vel over de oren als jullie gas en graan gaan ruilen tegen dollars en euros"
bulle bas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:41:
Volgens de FSB-brieven wordt er ook hard gewerkt door Rusland om sleutelfiguren hier het debat de andere kant op te buigen. Wat er in Duitsland gebeurt rondom de energieboycot moet ook tegen het licht gehouden worden. Is het echt onverstandig om energie te boycotten? Volgens economen zou de schade beperkt zijn, vergelijkbaar met de Covid-crisis. Ik heb daarbij de vraag gesteld of het niet mogelijk is te stoppen, en dan kritische sectoren als voedselproductie en wapenfabricage op andere wijzen te voorzien van gas/olie. Ik had niet het gevoel dat hier duidelijke antwoorden voor gegeven zijn, maar Scholz heeft de sancties al weer afgeschoten.
Ik blijf een ongemakkelijk gevoel houden bij de leiding in deze crisis.
Dat gaat van lage niveau's, zoals de trollenfabriekjes die weer geld hebben. Tot hoge niveau's, zoals een ABDUP en VNO die zich
beginnen te roeren. Nee, die ontvangen niet zozeer geld en marsorders uit Rusland. Maar die hebben wel
flinke economische belangen in Rusland. Nog even afgezien van het feit dat die Rusland eigenlijk zagen als lichtende voorbeeld als het gaat om doorgeschoten corporatisme zónder die lastige checks&balances.
Bedenk, dit is een hybride conflict. Op alle beschikbare drukpunten wordt druk uit geoefend. Ja natuurlijk, dit gaan wij allen voelen. Maar sommigen gaan dit meer voelen dan anderen, en ik zal u een geheimpje verklappen: degenen die dit meer gaan voelen, zijn wij niet.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!