De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.331 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:33

Polen is klaar met Orban’s shit.

Mocht je je afvragen waar dat over gaat, naar verluidt:

Put zit er diep in, ondanks dat Hongarije wel mee doet met sancties en vluchtelingen opvangt.

Mooi overzicht @PLAE! Dank!

Hoop dat ze meer troepen getraind en bewapend kunnen krijgen.

Johnson zorgt overal voor ongemakkelijke momenten.

Edit: dat klonk té negatief - want hij is er wel en heeft hulp toegezegd. Denk dat de UK met ‘Londongrad’ nog wel een uitdaging heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-04-2022 19:34 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RazorX4
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 14:52

RazorX4

Kona Limited Sky 2020

koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:42:
[...]

Lijkt mij wel een goede indicatie welke kant China support, anders zou je niet "bang" hoeven te zijn voor zo'n escalatie.
Nee dat is waar "wij" maar meteen vanuit gaan, dat alle landen die niet voor (tegen of niet) stemmen gelijk de andere maar supporten in plaats van vooral uit eigen belang handelen. :+

:+ Net als bijvoorbeeld india en nog een paar in die regio, die willen gewoon goedkoop gas/olie vooral.
(Maar hebben ook gewoon minder keuze, als in minder budget...)

Xbox Series X | Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:49
Er wordt nog gevochten in de haven van Mariupol:
Beelden van het uitschakelen van 2 trucks door Azov.
Geolocation: 47°02'38.6"N 37°29'27.8"E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 02:06

koudepinda

Don't Panic

Interessant interview met voormalig buitenland minister van Rusland Andrei Fedorov. Goede interviewer laat er geen gras over groeien en laat zich niet om de tuin leiden, waardoor er interessante inzichten naar buiten komen, en zoals Russische antwoorden vaak vertonen veel verdraaiingen.

[ Voor 7% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 19:35 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Alpina schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:38:
Ja hoor een wapenwedloop 2.0:

https://www.wsj.com/artic...nflict-11649509201?page=1

Verder wel interessant om te zien dat nu het ene na het andere Europese land bij Zelensky op de koffie gaat.

De nukes zouden nu toch al over moeten vliegen? ;)
Kremlin zal vast wel weer met een afkeurende reactie komen maar goed.
Bij een wapen wedloop heb je twee (of meer) kanten die tegen elkaar op aan het bieden zijn. Daar zie ik nog niets van.

China wil misschien proberen hun enorme achterstand t.o.v. de VS (en Rusland) wat te verkleinen. Dat is een project van 10 jaar of langer. Het lijkt me sterk dat dat iets met deze oorlog te maken heeft, China wil de dominante supermacht worden, daar is dit een voor de hand liggende stap in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:45
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:33:
[...]

Bij een wapen wedloop heb je twee (of meer) kanten die tegen elkaar op aan het bieden zijn. Daar zie ik nog niets van.

China wil misschien proberen hun enorme achterstand t.o.v. de VS (en Rusland) wat te verkleinen. Dat is een project van 10 jaar of langer. Het lijkt me sterk dat dat iets met deze oorlog te maken heeft, China wil de dominante supermacht worden, daar is dit een voor de hand liggende stap in.
En wellicht zijn ze wat overtuigd van de de angst in het westen voor nukes, waarbij een gebrek aan ons ingrijpen daar aan gelinkt wordt. Wat in de toekomst rond Taiwan nog al eens van pas zou kunnen komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:26:
[Embed]

Polen is klaar met Orban’s shit.

Mocht je je afvragen waar dat over gaat, naar verluidt:

[Embed]

Put zit er diep in, ondanks dat Hongarije wel mee doet met sancties en vluchtelingen opvangt.
Die morele voortreffelijkheid waar ik het over had, die is ver zoek bij ons.

Ik las een artikel over LePen, ik had mij niet gerealiseerd hoe diep die in de broekzak zit van het Kremlin.

LePen is anti-NAVO en anti-sancties. Een paar quotes
And she has been an unabashed admirer of Putin, whom she met in Moscow in 2017. Though she has somewhat distanced herself from the Russian president since the invasion of Ukraine, she has spoken sympathetically of Putin’s rationale for war and rejected some of the Western coalition’s hard-line measures against Russia.

“Do we want to die? Economically, we would die!” she asked in a recent television debate, when asked if France should cut off oil and gas imports from Russia. “We have to think of our people.”
A Le Pen victory, once unthinkable, would present the European Union with its biggest crisis since Brexit, potentially triggering a slow death rattle for the constellation of countries and completely upending a continent. And in the short term, it would deeply shake the pro-Ukraine coalition that extends from Warsaw to Washington.

Some Biden aides believe that even if Macron manages a narrow reelection, it could still have a chilling effect on European leaders who may worry about their own eventual political future against populists less toxic than Le Pen. That fear may only be exacerbated if the war between Russia and Ukraine becomes a protracted conflict that lasts months and months, resulting in higher energy prices across Europe, a continent dependent on Moscow for energy.
“Her election would be a disaster for Europe and the trans-Atlantic front to support Ukraine,” said Benjamin Haddad, senior director of the Europe Center at the Atlantic Council. “She’s against sanctions and arms delivery, has always aligned on Kremlin talking points on Ukraine or NATO. Her platform includes leaving NATO military command and a series of anti-EU blocking measures that would de facto amount to a Frexit down the road, though she has taken Frexit off her program this time so as not to spook voters.”
Ik had het gisteren er al over hoe gevaarlijk het is om te bankieren op een langzame dood van Rusland. Binnen nu en 10-15 jaar kunnen de kaarten heel anders geschud zijn hier. Wie zegt mij dat de EU dan nog bestaat? Je kan jezelf niet na je dood verdedigen.
Velen vinden ingrijpen roekeloos. Ik vind wachten niet minder gevaarlijk.

Volgens de FSB-brieven wordt er ook hard gewerkt door Rusland om sleutelfiguren hier het debat de andere kant op te buigen. Wat er in Duitsland gebeurt rondom de energieboycot moet ook tegen het licht gehouden worden. Is het echt onverstandig om energie te boycotten? Volgens economen zou de schade beperkt zijn, vergelijkbaar met de Covid-crisis. Ik heb daarbij de vraag gesteld of het niet mogelijk is te stoppen, en dan kritische sectoren als voedselproductie en wapenfabricage op andere wijzen te voorzien van gas/olie. Ik had niet het gevoel dat hier duidelijke antwoorden voor gegeven zijn, maar Scholz heeft de sancties al weer afgeschoten.

Ik blijf een ongemakkelijk gevoel houden bij de leiding in deze crisis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

bulle bas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:41:
[...]

Ik las een artikel over LePen, ik had mij niet gerealiseerd hoe diep die in de broekzak zit van het Kremlin.

LePen is anti-NAVO en anti-sancties. Een paar quotes

[...]

[...]

[...]

Ik had het gisteren er al over hoe gevaarlijk het is om te bankieren op een langzame dood van Rusland. Binnen nu en 10-15 jaar kunnen de kaarten heel anders geschud zijn hier. Wie zegt mij dat de EU dan nog bestaat? Je kan jezelf niet na je dood verdedigen.
Velen vinden ingrijpen roekeloos. Ik vind wachten niet minder gevaarlijk.

Volgens de FSB-brieven wordt er ook hard gewerkt door Rusland om sleutelfiguren hier het debat de andere kant op te buigen. Wat er in Duitsland gebeurt rondom de energieboycot moet ook tegen het licht gehouden worden. Is het echt onverstandig om energie te boycotten? Volgens economen zou de schade beperkt zijn, vergelijkbaar met de Covid-crisis. Ik heb daarbij de vraag gesteld of het niet mogelijk is te stoppen, en dan kritische sectoren als voedselproductie en wapenfabricage op andere wijzen te voorzien van gas/olie. Ik had niet het gevoel dat hier duidelijke antwoorden voor gegeven zijn, maar Scholz heeft de sancties al weer afgeschoten.

Dit is inderdaad te bizar voor woorden, dat überhaupt zo'n figuur tot zoveel stemmen komt ontstemt mij eerlijk gezegd wel een beetje. Van alle opties vs Macron (die ze kennelijk niet hoog hebben zitten) is een ultra nationalist die alles van Wilders en Baudet combineert in 1 de beste optie om een tegengeluid te geven :?
(Macron en Le pen lopen ontlopen elkaar in de polls enkele procenten en wisselen af en toe stuivertje)

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:49:
[...]

Dit is inderdaad te bizar voor woorden, dat überhaupt zo'n figuur tot zoveel stemmen komt ontstemt mij eerlijk gezegd wel een beetje. Van alle opties vs Macron (die ze kennelijk niet hoog hebben zitten) is een ultra nationalist die alles van Wilders en Baudet combineert in 1 de beste optie om een tegengeluid te geven :?
(Macron en Le pen lopen ontlopen elkaar in de polls enkele procenten en wisselen af en toe stuivertje)
offtopic:
Dat zijn eerste ronde polls, dan krijg je een tweede ronde, en als Le Penn daarin zit, dan is er een grote kans dat heel veel mensen op de andere kandidaat (zeer waarschijnlijk Macron) stemmen die eerst op één van de andere kandidaten hadden gestemd. Tegelijk zoals we met Trump zagen, er zijn geen zekerheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41

pro_6or

amateur_60r

RazorX4 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:29:
[...]

Nee dat is waar "wij" maar meteen vanuit gaan, dat alle landen die niet voor (tegen of niet) stemmen gelijk de andere maar supporten in plaats van vooral uit eigen belang handelen. :+

:+ Net als bijvoorbeeld india en nog een paar in die regio, die willen gewoon goedkoop gas/olie vooral.
India wil (denk ik) gewoon niet afhankelijk van de US zijn. Daarom kopen ze hun wapens van Rusland. Dat is geen wereldmacht. Al denkt Putin van wel. India dus niet.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:58:
[...]

offtopic:
Dat zijn eerste ronde polls, dan krijg je een tweede ronde, en als Le Penn daarin zit, dan is er een grote kans dat heel veel mensen op de andere kandidaat (zeer waarschijnlijk Macron) stemmen die eerst op één van de andere kandidaten hadden gestemd. Tegelijk zoals we met Trump zagen, er zijn geen zekerheden.
Absoluut waar, Ik hoop echt dat Le pen niet eens in de buurt komt. Ik kan me nog herinneren toen ik in 2017 in Frankrijk was wat voor giftige retoriek er uit Le pen kwam op tv, vond het te griezelig voor woorden.

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Prosac schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:36:
[Twitter]

Probeer twitter en reddit vandaag een beetje te ontwijken, ben echt bang hier het beeld van tegen te komen. :/
W.T.F. mag hopen dat dit soort figuren echt wel berecht gaan worden. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:28
FunkyTrip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:07:
[...]

Dat vereist nog steeds een zeer goed geordende logistiek (het gaat om duizenden)
Heb je enig idee hoe lang de grens is tussen Belarus-Oekraïne en Rusland-Oekraïne bij elkaar?
De eerste is ca 1084 km en de tweede ca 1926 km, dat is dus ruim 3000 km.
Van Groningen tot Gibraltar is korter, dat is maar 2500 km.

Dagelijks 6000 man die grens over laten steken valt niet op, heb je ook geen grote logistiek voor nodig.
Het enige dat er gezegd wordt is, op alle vluchtroutes schieten we je dood, naar Rusland laten we je leven.
Vervolgens zet je ze op de trein.
Al tienduizenden burgers werden zo "ontvoerd" naar regio’s her en der in Rusland, van Tsjetsjenië tot Kamtsjatka, het uiterste oosten.

Momenteel zijn er bijna 4,5 miljoen Oekraïners gevlucht.
Waarvan er ca 400.000 in Rusland zitten, al dan niet vrijwillig.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

LePen is anti-NAVO en anti-sancties.
Ze had zelfs een foto in haar campagne flyer waar ze handen schudde met Poetin, smiles all around. Die zijn 24 februari allemaal de shredder ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

RazorX4 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:29:
[...]

Ik weet niet of je bericht sarcastisch bedoelt was, zo niet denk ik dat je gelijk hebt.
https://www.theguardian.c...was-thought-pentagon-says
Artikel van vorig jaar over de versnelde opbouw van China's nucleaire arsenaal. Is dus al een tijdje bezig

always bring a towel

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Erg interessant draadje van een journalist die met het Oekraïense leger is mee geweest. Er wordt ook een artikel gelinkt, als je dat liever leest. Geeft een leuk inkijkje in hoe de strijd verloopt. Past ook wel bij verhalen die we elders hebben gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een raportage met bezoek aan Chernobyl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:16
RoD schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:46:
[Embed]
Erg interessant draadje van een journalist die met het Oekraïense leger is mee geweest. Er wordt ook een artikel gelinkt, als je dat liever leest. Geeft een leuk inkijkje in hoe de strijd verloopt. Past ook wel bij verhalen die we elders hebben gehoord.
Interessant artikel. Geeft ook een beetje weer hoe zwaar dit voor de Oekraïense strijdkrachten is. Daar hoor je verder vrij weinig over, maar daar vallen natuurlijk ook heel veel doden.
Zijn er overigens cijfers bekend over de verliezen aan Oekraïense kant?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

pingkiller schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:35:
[...]

Interessant artikel. Geeft ook een beetje weer hoe zwaar dit voor de Oekraïense strijdkrachten is. Daar hoor je verder vrij weinig over, maar daar vallen natuurlijk ook heel veel doden.
Zijn er overigens cijfers bekend over de verliezen aan Oekraïense kant?
Behalve de doden om je heen, heeft doden ook een enorme psychologische impact op een "normaal" mens. Iemand die mensen kan doden zonder daar beschadigd uit te komen, is een eng individu.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/da.22496
(volledige artikel achter een paywall) angry noises; grumble knowledge, should be public, grumble grumble.
En dat komt ook naar voren binnen het artikel dat rod linked "we're tired off killing"
Illia Ponomarenko wil oa stoppen met oorlogsverslaggeving na dit conflict.

EDIT
volledige rapport:
https://www.researchgate....NDIRECT_KILLING_IN_COMBAT

disclaimer; stresses, more research is needed. quote "need for future research to dis-
aggregate the varieties of combat experiences in as-
sessing the effects of deployment on suicidality"

Eigen interpretatie en toepassing op huidig conflict: Hoe langer dit conflict aanhoud hoe erger de bevolking onder trauma's leid. Een langdurig dodelijk conflict gaat een enorme impact hebben op de bevolking na dit hele gebeuren. dit zal leiden naar "on Europees waardig" gedrag, wat vervolgens weer gebruikt gaat worden door allerlei mensen om ze vooral maar in de steek te laten. (we zien nu al een verharding en geweldsuitbarstingen tegen bijvoorbeeld POW's, en ik begrijp de woede. Begrip is nog geen vrijbrief). Wat ik wil zeggen is dat de nazorg een heel belangrijk aspect gaat worden om het land weer op de rails te krijgen, welke uitkomst dan ook.

voel me nu bijna een een bepaalde nu.nl reageerder die altijd de beste oplossing denkt voor te dragen met de waarheid in pacht :|

[ Voor 48% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 22:30 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:28
En daar zijn de thermobarische bommen:

https://ukraine.liveuamap...s-tornado-against-kharkiv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wat is de link tussen mlrs tornado en thermobarische bommen?

https://www.armyrecogniti...cifications_pictures.html

Mlrs tornado lijkt gewoon een ander lanceer platform voor raketten.

[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 09-04-2022 22:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
[...]

Same in elk Europees land. Waar vroegah de lokale communisten gesteund werden door de USSR zijn het vandaag de dag de proto-nazi's die gesteund worden door Rusland.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier een filmpje van Johnson en Zelensky die door Kyiv lopen en wat mensen spreken:

Ik blijf het bijzonder vinden dat Zelensky daar zo rond loopt. Er is veel bewaking aanwezig maar als #1 doelwit voor Rusland zou ik niet zo dapper zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

_Eend_ schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:39:
[...]
DJI, de fabrikant die 70% van de dronemarkt in handen heeft, heeft ook een systeem genaamd AeroScope. Dit systeem wordt alleen aan overheden verkocht en kan de locatie, vluchtroute van drones en (mogelijk) ook de locatie van de piloot opvangen. Dit doet het door de signalen tussen drone en piloot op te vangen. Zowel Rusland als Oekraïne hebben deze systemen. Oekraïne claimt dat DJI bewust de functionaliteit van hun AeroScope systemen beperkt. DJI ontkent dit overigens.

Leesvoer:
https://www.rollingstone....ines-front-lines-1334770/
They have stopped using DJI-brand drones, because one day after they launched a sortie, the Russians hit the pilots’ position with eight 120mm mortar rounds just minutes after the drones took off: Their transmissions had been located.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:32:
[...]

Kijkend naar de thread is deze vorige maand al neergehaald, maar is nu bevestigd welk toestel het precies is?
Ja, zojuist bevestigd:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
offtopic:
Je kan de volgende keer https://sci-hub.se/about gebruiken. Mijn success rate is daar bijzonder groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Caelorum schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:53:
[...]

offtopic:
Je kan de volgende keer https://sci-hub.se/about gebruiken. Mijn success rate is daar bijzonder groot.
_/-\o_

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:34:
Hier een filmpje van Johnson en Zelensky die door Kyiv lopen en wat mensen spreken:
[Twitter]
Ik blijf het bijzonder vinden dat Zelensky daar zo rond loopt. Er is veel bewaking aanwezig maar als #1 doelwit voor Rusland zou ik niet zo dapper zijn.
Heb je ook gekeken op het filmpje naar andere mensen buiten de bewaking om?

Juist, die zijn er niet, het is merkwaardig leeg en stil.
Volgens mij hebben ze alles 100 meter rondom deze gasten ontzien van alles en iedereen.

Het rondje dat ze lopen is ook snel en kort.
Typisch PR dingetje natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 09-04-2022 23:16 ]

One World Concepts

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26

unclero

MB EQA ftw \o/

Alpina schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:06:
Dat blijft het spelletje inderdaad. Hier zal vast op hoog Militair niveau over nagedacht worden maar het komt een beetje chaotisch over; in
Duitsland de discussie wel of niet tanks sturen, terwijl vanuit Tsjechie en Slowakije alles rustig de grens over gaat.
Doorstroom materieel. De Oost-Europeanen drukken al hun oude voorraden de grens over (Sovjet-materieel waar de Oekraïeners zeer bekend mee zijn), en ze krijgen er materieel uit de West-Europese voorraden voor terug. De West-Europeanen krijgen op hun beurt weer materieel uit de Amerikaanse en Canadese voorraden. Enzovoorts.
Het lijkt alsof we vrij weinig doen, door die focus op de grens in Polen. Maar in werkelijkheid wordt er hier in Europa met materieel en voorraden geschoven waar u helemaal akelig van wordt. Dusdanig dat veel landen nu maar hun snelwegcamera's uit hebben gezet om te voorkomen dat er iemand mee kan kijken.

Bedenk ook dat als bijvoorbeeld het Britse parlement besluit om X systemen Y te gaan leveren. Het spul eigenlijk al lang aan de grens staat, en alleen nog maar eroverheen geduwd hoeft te worden.
sugarlevi01 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:15:
Om heel eerlijk te zijn, boeit het mij niet eens hoeveel het er precies zijn.
12.000 is ook al teveel.
En zelfs een factor honderd minder is al veel te veel. Eentje is al teveel.

Het is gewoon crimineel, om mensen, volwassen of minderjarig, op te pakken en ergens naar Siberië te verschepen. Klaar.
Hoe hard het ook klinkt. Deportaties vormen al sinds de Khans de modus-operandi van de Russen. Vroegen de Khans nog belasting in de vorm van slimme en sterke mensen, de Romanovs gebruikten deportaties om Siberië mee te ontginnen. En dan laat ik de (politieke) gevangenen maar even buiten beschouwing.

Voor het huidige Rusland speelt ook erg mee dat ze gewoon een demografisch probleem hebben: het land ontvolkt in rap tempo. Ze hebben destijds honderdduizenden (tot een kleine miljoen) Syrische vluchtelingen opgenomen, en de enige redenen dat men die niet in de statistieken ziet, is omdat die bij aankomst een Russisch paspoort kregen, en de woorden "genoeg leegstaande huizen hier, zoek maar iets uit", terwijl de Krais (gemeente) zich verkneukelt omdat er weer een beetje groei is, en groei betekent meer geld uit Moskou.

En dan komen vluchtelingenstromen uit Oekraïne, en eventuele oorlogswezen, even heel mooi uit. Ook al moeten ze een handje helpen. Vraagt u zich ook vooral niet af waarom de Russische paspoorten die in de Krim en de Donbass waren uitgedeeld, als deelstaatregistratie ergens in het verre oosten hadden.

En uiteraard de klassieke Mongoolse gijzeling: "u kunt maar beter niet te hoog van de toren blazen, want uw familieleden wonen hier".
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:42:
Lijkt mij wel een goede indicatie welke kant China support, anders zou je niet "bang" hoeven te zijn voor zo'n escalatie.
China beziet dit conflict voornamelijk als "een westerse aangelegenheid", net als Syrië. Daar staat echter wel tegenover dat ze deze keer aardig wat economische belangen in beide landen hebben. Nog even afgezien van de Russen en Oekraïeners in China zelf (er is inmiddels ook veel werk waar de Chinezen zelf te duur voor zijn geworden / geen zin meer in hebben).
Polen zet Hongarije even voor het blok :+
Even terzijde. De toon van Orban richting Zelensky staat mij ook niet aan. Zeker niet aangezien hij er ook graag fijntjes op wijst dat Zelensky beter niet een al te grote mond tegen hem op kan zetten omdat er meer dan een half miljoen Oekraïense vluchtelingen in Hongarije zijn.
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:33:
Het komt de Chinezen nu wel erg mooi uit dat de Russen nu én geldgebrek hebben, én potentieel veel werkeloze technici. "Die straalmotor-experts van jullie zijn wel erg goed. Als jullie daar nu eens wat van naar ons sturen, trekken we jullie niet geheel het vel over de oren als jullie gas en graan gaan ruilen tegen dollars en euros"

Dat gaat van lage niveau's, zoals de trollenfabriekjes die weer geld hebben. Tot hoge niveau's, zoals een ABDUP en VNO die zich beginnen te roeren. Nee, die ontvangen niet zozeer geld en marsorders uit Rusland. Maar die hebben wel flinke economische belangen in Rusland. Nog even afgezien van het feit dat die Rusland eigenlijk zagen als lichtende voorbeeld als het gaat om doorgeschoten corporatisme zónder die lastige checks&balances.

Bedenk, dit is een hybride conflict. Op alle beschikbare drukpunten wordt druk uit geoefend. Ja natuurlijk, dit gaan wij allen voelen. Maar sommigen gaan dit meer voelen dan anderen, en ik zal u een geheimpje verklappen: degenen die dit meer gaan voelen, zijn wij niet.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:49:
[...]

En dan is er nog een Éric Zemmour, die nog een tikkeltje erger is dan Le Pen. Maar hij scoort niet zo hoog in de polls.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 09-04-2022 23:21 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:34:
[Twitter]
Het is ook een bijzondere man.

Zonder Zelenski had Oekraïne nog niet de helft van de steun gehad die ze nu krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 10:14
hoevenpe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:32:
[...]

Als je moet kiezen tussen Rutte en Wilders is de keuze toch ook lood om oud ijzer, snap die Fransen ergens wel.
*knip* offtopic en rants voegen niets toe aan het topic.

[ Voor 43% gewijzigd door defiant op 09-04-2022 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
unclero schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:15:
[...]

Doorstroom materieel. De Oost-Europeanen drukken al hun oude voorraden de grens over (Sovjet-materieel waar de Oekraïeners zeer bekend mee zijn), en ze krijgen er materieel uit de West-Europese voorraden voor terug. De West-Europeanen krijgen op hun beurt weer materieel uit de Amerikaanse en Canadese voorraden. Enzovoorts.
Het lijkt alsof we vrij weinig doen, door die focus op de grens in Polen. Maar in werkelijkheid wordt er hier in Europa met materieel en voorraden geschoven waar u helemaal akelig van wordt. Dusdanig dat veel landen nu maar hun snelwegcamera's uit hebben gezet om te voorkomen dat er iemand mee kan kijken.
lijkt erop dat de Duitsers zelf dingen willen gaan maken.
"Germany's defense minister says there's hardly any possibility left to supply Ukraine with weapons from the German military arsenal, and further deliveries would have to be made through the arms industry."
https://www.dw.com/en/ger...eached-a-limit/a-61418152

"Lambrecht reiterated that she would not give details about Germany's arms deliveries to Ukraine. "There are good reasons that we have classified precisely this information," she underlined, pointing out that, "We have done so in response to an explicit request from Ukraine."

"One must always bear in mind: The moment the deliveries are published in detail, Russia would also have this information. And that alone would have military strategic implications." "

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
unclero schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:15:
[...]
Hoe hard het ook klinkt. Deportaties vormen al sinds de Khans de modus-operandi van de Russen. Vroegen de Khans nog belasting in de vorm van slimme en sterke mensen, de Romanovs gebruikten deportaties om Siberië mee te ontginnen. En dan laat ik de (politieke) gevangenen maar even buiten beschouwing.
Kleine correctie: Siberië is veroverd, niet ontgonnen.
Het was geen leeg land, er woonden daar al mensen, er was een staat. En, surprise, die verovering ging vrij bruut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:45:
Mijn observatie is dat niet alleen de drones, maar ook de andere krachtige mobiele hardware meer een game changer zijn dan ik/we op dit moment overzien. Dit moet alleen geen excuus worden voor de EU om zwaardere wapens niet te sturen.
Zelf ben ik kritisch aan het worden op het nut van tanks. Ik heb dit al eens eerder gepost op dit forum, Oke, een tank kan een muurtje omver duwen, maar met een Switchblade is nauwkeuriger en definitiever en van een grotere afstand een doel te neutraliseren. Ieder schot met een Switchbade is natuurlijk veel duurder dan een schot met een tank (want een nieuwe Switchblade nodig). Maar de aanvangskosten van een tank, daarvoor koop je een behoorlijke slagkracht aan Switchblades. Zou een snelle 4WD met drie Switchblade operators geen interessante combinatie zijn als antwoord op een tank? Pantser wordt met snelheid en bewegelijkheid gepareerd. Misschien is een combinatie met een vuurleiding (....met drone) die in direct contact staan met die operators nog een extra edge. Meerdere van dit soort samengestelde eenheden draaien rondjes om tanks heen, lijkt me zo. Mogelijk dat dit niet voor alle soorten terrein een geschikte aanpak is. Wat we van deze oorlog leren zet mij alleen wel te denken.

Een andere consequentie is hoe we de vereisten voor dit conflict moeten kwalificeren. Zoals we op dit forum met elkaar van gedachten wisselen zijn we van mening dat EU (en VS en UK ed.) niet genoeg wapens leveren. De manier waarop we trachten te kwalificeren hoeveel nu precies nodig is meten we af aan hoe we die Russische overmacht beoordelen. Toen de strijd eind februari begon keken we huizenhoog tegen de Russische overmacht op. De definitie van deze Russische overmacht zakte de afgelopen weken als een plumpudding in elkaar. Gevolg is dat we nu anders naar die Russische overmacht kijken dan een maand terug. Die Russische overmacht is op dit moment een bewegend doel. Als iets dat onderstreept dan zijn het wel die verdienstelijke overzichtjes die @DoubleDutch op dit forum post. Ook de Oekraïense capaciteit is een bewegend doel, waarover we door de afwezigheid van informatie alleen maar veronderstellingen kunnen doen.

Nu haalde ik net de tank aan, die zie ik als wapensysteem het meest in de verdrukking staan. Specifieke luchtdoelraketsystemen zijn minder makkelijk te vervangen door iets anders, hun toepassing is te specifiek. Een multi-role jachtvliegtuig is zo als een Zwitsers zakmes voor allerlei taken in te zetten dat daar ook niet makkelijk omheen is redeneren. Dat we nu Panzerfausten, Switchbades, Stingers en RB-57's sturen kan alleen niet zomaar een excuus zijn om alle andere behoeften te diskwalificeren.

De vraag die ik mijzelf stel is of de westerse strategen, en misschien wijzelf ook, voldoende bezig zijn, en in staat zijn, om die Russiche dreiging als een bewegend en veranderend doel te beschouwen. Ik zeg dit niet als poging tot bagatelliseren, dat vooral niet. Maar de slechte conditie van het Russische leger en de potentie van de westerse persoonlijke wapens betekenen wel dat die dreiging steeds opnieuw moet worden gedefinieerd.

Nog een zijlijntje, liep ik net tegenaan bij het zoeken naar bronnen, de Russen blijken heel geïnteresseerd in wat het westen naar Oekraïne heeft gestuurd.
Wat je eigenlijk extreem platgeslagen zegt is in mijn optiek gelijk aan "bringing a sword to a gun fight" wat nu effectief in Oekraine gebeurt naar mijn idee.

Wat ik een mooi statement vind in de IT, "When you make it idioot proof, they already have a better idioot"

Ik denk dat het ontwikkelen van diverse soorten wapens goed is, maar je moet ook mensen opleiden die in staat zullen zijn om de juiste wapens te kunnen kiezen met gezond verstand onder druk.

Je idee zou dus best kunnen werken, maar daar moeten dus wel de omstandigheden juist voor zijn.

Maar daardoor denk ik ook dat we (eu) te overmoedig zijn met "ons geleverd" materiaal, en dus het beleid niet het nieuwste/zwaarste te geven wel erg juist is.
Stel dat de russen een F35 uit de lucht schieten, en onze main battle tanks aan de rijdende band aan gort schieten wat dan ? ..
Op dit moment heeft het alle schijn dat zo'n scenario niet gaat gebeuren.. maar dat is juist die overmoedigheid waar deze "gamerd" dan de game zou herstarten en "lesson learned" uitspreekt/denkt ... dat is IRL wat minder mogelijk.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Zocht op reuters of ik iets kon vinden over de diplomatieke dingen Polen en Hongarije zoals hier eerder in dit topic voorbij kwam, kon dat niet vinden

Maar onderstaande heb ik hier niet voorbij zien komen volgens mij

https://www.reuters.com/w...nland-applies-2022-04-09/
Sweden Democrats leader wants party to change on NATO membership if Finland applies to join alliance
Gniffel
https://www.reuters.com/w...sh-bureaucrat-2022-04-08/
Russia complains to Turkey over drones sales to Ukraine, Turkish bureaucrat says
En dit komt op mij over alsof ze er een hard hoofd in hebben in het oosten iets te kunnen bereiken
https://www.reuters.com/w...eeable-future-2022-04-08/
Kremlin says Russia's operation in Ukraine could end 'in foreseeable future'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wat ik me afvraag waarom is de brug bij "het krim" niet opgeblazen?

ik bedoel de brug die de russen in 2 jaar tijd oid gebouwd hebben (rechts) van het eiland, er zijn internet theorie-en waarbij bv een amerikaanse sub over de bodem kan glijden en een torpedo kan afvuren op de brug .. en dan fluitend weer weg kan gaan.
Maar goed "hoe" is minder relevant dan --> nog niet gebeurd.

En andere vraag, is het waar dat we niks aan de Russische grens zouden plaatsen ? een strook van 200km oid waar navo niet zou komen maar er nu toch wel staat, zou bv wel een terecht punt kunnen zijn in discussies.
hiermee valideer je de oorzaak van dit topic niet btw maar wellicht dat iemand daar wat over kan vertellen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wie zou die brug moeten opblazen? De Amerikanen gaan zo'n provocatie heus niet uitlokken, en Oekraïne zou dan speciale eenheden die kant op moeten sturen. Maar dat lijkt mij niet eenvoudig, want de Krim komen ze niet ongezien binnen en Rusland heeft overmacht in de Zwarte Zee. Een gevechtsvliegtuig dan maar? Die wordt gegarandeerd neergeschoten, en Oekraïne is er juist heel zuinig op.

[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 10-04-2022 00:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 19:16
[Twitter: https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1512765171537747971]

Niet-regulars uit gebied ten noordoosten van Kiev haken af bij het idee om Donbass te moeten vechten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Nu als ik denk aan die stuiterende bommen om bepaalde dammen op te blazen tijdens WO2 (de missie, niet de actie) dan denk ik dus aan een smalle eenheid die die brug bij het Krim gaat aanvallen, of dat tegelijkertijd een torpedo van USA tegen die pilaren oid aantikt tja niemand weet iets toch ?

ik vraag me af waarom men bij het Noord oosten begint en bv niet bij het westen, ik zie het nut niet waarom ze het Ua het zo aanpakt.

ps ook wel opmerkelijk dat hoewel Rusland gedreigd heeft wapen leveringen te zullen stoppen het nog vrolijk naar binnen rolt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-09 16:40
vso schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:05:
Zwaar verdedigd, hoog risico voor Oekraine, zeer lage slagingskans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:07:
[...]

Mooi!

het VK gaat nog extra 120 "armoured vehicles" sturen en meer anti ship raketten lees ik net op The Guardian. Wat voor vehicles het zijn verteld het verhaal niet. Anti Ship zullen wel de eerder genoemde harpoons zijn.
Harpoon raketten kunnen flink wat schade aanrichten, wellicht krijgt Oekraïne dan de kans om de Russische blokkade in de Zwarte Zee op te heffen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

XWB schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:59:
[...]

Harpoon raketten kunnen flink wat schade aanrichten, wellicht krijgt Oekraïne dan de kans om de Russische blokkade in de Zwarte Zee op te heffen.
Met voldoende Harpoon raketten heeft Rusland straks Sevastopol niet meer nodig

let maar niet op mij, ik ben een beetje recalcitrant aan het worden, elke keer als ik bedenk wat een schade aan mensen en aan de wereld wordt aangedaan om een beetje kleptocraten te voeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
Nederlander(s) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:05:

ik bedoel de brug die de russen in 2 jaar tijd oid gebouwd hebben (rechts) van het eiland, er zijn internet theorie-en waarbij bv een amerikaanse sub over de bodem kan glijden en een torpedo kan afvuren op de brug .. en dan fluitend weer weg kan gaan.
Maar goed "hoe" is minder relevant dan --> nog niet gebeurd.
Je bedoelt een nucleaire torpedo? Want als ik zo naar foto's van die brug kijk kan ik me niet voorstellen dat je met een conventionele torpedo veel indruk op die brug maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Het probleem van plat en open terrein uitgelicht door een Canadees lid. Maar kennelijk wel progressie.
[Twitter: https://mobile.twitter.com/CanadianUkrain1/status/1512498713851215875]

[ Voor 14% gewijzigd door koudepinda op 10-04-2022 08:15 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:26

unclero

MB EQA ftw \o/

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:45:
Kleine correctie: Siberië is veroverd, niet ontgonnen.
Het was geen leeg land, er woonden daar al mensen, er was een staat. En, surprise, die verovering ging vrij bruut.
Dat klopt. Ik had het over ontginnen als in: proberen er meer van te maken dan de pelshandel (zie: Stroganovs) zoals het stichten van boerderijen en steden en het kappen van hout.

Heden ten dage mag nog steeds iedere Rus zich melden voor een gratis aantal hectares in het gebied (wat velen gebruiken voor een dacha).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:30

Nox

Noxiuz

Die zijn overduidelijk goed gemotiveerd! :')

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:39

Amphiebietje

In de blubber

vso schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:19:
Nu als ik denk aan die stuiterende bommen om bepaalde dammen op te blazen tijdens WO2 (de missie, niet de actie) dan denk ik dus aan een smalle eenheid die die brug bij het Krim gaat aanvallen, of dat tegelijkertijd een torpedo van USA tegen die pilaren oid aantikt tja niemand weet iets toch ?
Die stuiterende bommen werden met een bommenwerper (Lancaster) afgeworpen boven het water bij de dam om dan tegen de dam te stuiteren. De manier waarop ze werken heeft specifiek te maken met hoe een stuwdam is opgebouwd. Een brug is een heel ander object en faalt niet op dezelfde wijze als een dam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ze spreken geen Nederlands? Ik hoor Spaans?

Lastig te zien, maar zien er niet enorm goed uitgerust uit. Wel met FN FNC's uit Belgie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Weer een kolonel omgekomen (het zou de 9e kolonel zijn):

(Berichten gaan een paar dagen terug, maar hij was hier nog niet langsgekomen.)

[ Voor 37% gewijzigd door user109731 op 10-04-2022 09:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10
Convoy season 2:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:51

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

vso schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:48:
[...]

Wat je eigenlijk extreem platgeslagen zegt is in mijn optiek gelijk aan "bringing a sword to a gun fight" wat nu effectief in Oekraïne gebeurt naar mijn idee.
Zo interpreteren velen in dit topic de afwezigheid van zwaardere wapens in het aanbod van EU/VS. Zonder meer informatie en betere analyse ben ik het met je eens dat het huidige uitgangspunt gewoon zou moeten zijn dat tanks en vliegtuigen nodig zijn om goed antwoord te kunnen geven op alle situaties die zich in Oekraïne kunnen voordoen.
Maar daardoor denk ik ook dat we (eu) te overmoedig zijn met "ons geleverd" materiaal, en dus het beleid niet het nieuwste/zwaarste te geven wel erg juist is.
En zeker beleidsmakers zouden op dit moment geen voorschot zouden moeten nemen op mogelijke positieve effecten van de moderne mobiele wapensystemen. Geen discussie wat mij betreft. Een observatie van mijn zijde is misschien dat Oekraïne te succesvol is geweest met de eerdere wapenleveringen en dat ze nu last heeft van dit succes om de urgentie voor zwaardere wapens bij beleidsmakers goed benadrukt te krijgen.
Stel dat de russen een F35 uit de lucht schieten, en onze main battle tanks aan de rijdende band aan gort schieten wat dan ? ..
Op dit moment heeft het alle schijn dat zo'n scenario niet gaat gebeuren.. maar dat is juist die overmoedigheid waar deze "gamerd" dan de game zou herstarten en "lesson learned" uitspreekt/denkt ... dat is IRL wat minder mogelijk.
Dat is inderdaad een understatement. En het is niet zo gek om te zeggen dat Oekraïne betere antwoorden heeft tegen tanks dan Rusland. Wat ik wel heb begrepen dat Russische vliegtuigen vanuit het oosten aanvallend in het strijdperk van de Donbass beter kunnen ingrijpen. Over lessons learned gesproken. De Russen lijken vanaf half maart toch ook wat persoonlijke anti tank wapens (Kornet, ook met statief) zijn gaan inzetten, maar let op het woord "trying" in de titel. Er is maar een filmpje bekend dat een Oekraïense tank door het wapen kapotgeschoten werd.

Tanks hebben (nog) zeker hun nut, door hun veelzijdigheid. Deze oorlog heeft voor mij wel alle tekenen dat de nieuwe wapensystemen een verschuiving laten zien hoe een oorlog in het vervolg gevoerd zal gaan worden. Vooral deze oorlog zal denk ik een kantelpunt hierin zijn.
Amphiebietje schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:13:
[...]
Die stuiterende bommen werden met een bommenwerper (Lancaster) afgeworpen boven het water bij de dam om dan tegen de dam te stuiteren. De manier waarop ze werken heeft specifiek te maken met hoe een stuwdam is opgebouwd. Een brug is een heel ander object en faalt niet op dezelfde wijze als een dam.
Wanneer je op Dambusters zoekt dan is er meer info te vinden. De bommen waren roterende cilinders die voor het afwerpen al in rotatie werden gebracht. Door deze rotatie stuiterden ze over het wateroppervlak als een plat steentje. Dit stuiteren was nodig omdat de bom onder de waterlijn moest detoneren voor maximale schade aan de dam en voor de dam versperringsnetten onder het water waren opgespannen. De bom moest dus over de versperringsnetten heen stuiteren en vlak voor de dam netjes in het water afzinken. Heel veel oefenen was nodig om dit goed te doen. Een dam is inderdaad geen brug, ander issue andere oplossing inderdaad..

[ Voor 17% gewijzigd door teacup op 10-04-2022 10:25 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

De komende tijd word het heel gezellig in Rusland, ussr en culturele revolutie achtige praktijken. Niemand die je kan vertrouwen.

always bring a towel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
teacup schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:37:
[...]

Zo interpreteren velen in dit topic de afwezigheid van zwaardere wapens in het aanbod van EU/VS. Zonder meer informatie en betere analyse ben ik het met je eens dat het huidige uitgangspunt gewoon zou moeten zijn dat tanks en vliegtuigen nodig zijn om goed antwoord te kunnen geven op alle situatie die zich in Oekraïne.
Dat hangt in mijn ogen samen met de zelf-opgelegde escallatie-lader: we geven geen offensieve wapens (wat dat dan ook mag betekenen) maar defensieve wapens, want anders kan Rusland wel eens..

En elke keer als Rusland iets 'ondenkbaars' doet, wat ze naar wat ik nu geleerd heb elke keer doen, dan voeren we aan de nato-kant de escallatielader op - 'dus sturen we toch ook..'.

Het zal een functie hebben - ik snap hem alleen niet. Rusland houdt zich aan geen enkele spelregel en aan 'onze kant' vinden we het blijkbaar erg belangrijk onszelf wel allemaal spelregels op te leggen.
En zeker beleidsmakers zouden op dit moment geen voorschot zouden moeten nemen op mogelijke positieve effecten van de moderne mobiele wapensystemen. Geen discussie wat mij betreft. Een observatie van mijn zijde is misschien dat Oekraïne te succesvol is geweest met de eerdere wapenleveringen en dat ze nu last heeft van dit succes om de urgentie voor zwaardere wapens bij beleidsmakers goed benadrukt te krijgen.
Het is ook de vraag hoe je zo effectief mogelijk communiceert met een narcistische dictator. We zouden het contact tussen Macron en Putin (wat nog een van de weinige directe kanalen is) moeten benutten om daarover duidelijk te zijn: als we dan zo nodig spelregels opleggen aan onszelf, leg ze dan maar op tafel. Als jij x dan wij y. We willen y niet, maar je laat ons geen keus, want we kunnen niet toestaan dat jij x.
Putin heeft dan een zwart-witte keuze - in mijn beleving zijn narcisten wel van de zero-sum games en kan een duidelijke keuze helpen. Dat dit heel complex is en kan leiden tot 'als jij y dan wij nucleair' snap ik, maargoed, aan de andere kant: daarover heeft Rusland zelf spelregels opgesteld: 'als de staat Rusland in gevaar komt' oid. Kan Macron weer zeggen: nee joh, we hebben niets tegen Rusland ouwe gabber, je moet alleen oprotten uit Ukraine.

We maken er nu een full-blown proxy-oorlog van, laten Ukraine het vechten doen en geven ze uiteindelijk precies genoeg om niet ten onder te gaan. Als je het met opzet zou verzinnen zou het best briljant zijn om de Russische dreiging voor de komende decennia te minimaliseren, over de rug van Ukrainse burgers.
Dat is inderdaad een understatement. En het is niet zo gek om te zeggen dat Oekraïne betere antwoorden heeft tegen tanks dan Rusland. Wat ik wel heb begrepen dat Russische vliegtuigen vanuit het oosten aanvallend in het strijdperk van de Donbass beter kunnen ingrijpen. Over lessons learned gesproken. De Russen lijken vanaf half maart toch ook wat persoonlijke anti tank wapens (Kornet, ook met statief) zijn gaan inzetten, maar let op het woord "trying" in de titel. Er is maar een filmpje bekend dat een Oekraïense tank door het wapen kapotgeschoten werd.

Tanks hebben (nog) zeker hun nut, door hun veelzijdigheid. Deze oorlog heeft voor mij wel alle tekenen dat de nieuwe wapensystemen een verschuiving laten zien hoe een oorlog in het vervolg gevoerd zal gaan worden. Vooral deze oorlog zal denk ik een kantelpunt hierin zijn.
Rusland zet hun tanks ook bizar slecht in. Ze rijden overal maar klakkeloos rond in gebied wat niet van hun is, hebben nauwelijks linies tussen de wegen gesloten en zijn zo enorm kwetsbaar in de achterhoede en de flank. Infanterie, luchtsteun en artillerie zou in een 'combined weapons' scenario van een tank een nuttig hulpmiddel maken, maar de Russische doctrine lijkt nog steeds te draaien om pantser-blitzkrieg met het idee dat een tank onoverwinnelijk is - of tenminste met pantser en slagkracht door de linies van de tegenstander kan rijden.

In vlak en open terrein in het oosten lijkt een tank daarom weer wat meerwaarde te kunnen hebben, al is het bereik van moderne AT-wapens dermate ver dat het valt te bezien. De reden dat je weinig Kornet of andere Russische AT-raket beelden ziet is omdat er niet veel is om op te schieten voor ze - Ukraine zet haar tanks maar heel beperkt in zover wij kunnen zien. Ik denk dat ze ze zelden voor de infanterie uit gaan laten rijden.

koudepinda schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:37:
De komende tijd word het heel gezellig in Rusland, ussr en culturele revolutie achtige praktijken. Niemand die je kan vertrouwen.

[Twitter]
Gister bedacht ik me in ene dat ze youtube, twitter en andere internetbronnen eigenlijk nooit meer kunnen toestaan in Rusland. Dit is een eenzijdig en permanent besluit.

Dit kwam omdat Rusland wel klaagt bij Youtube over het sluiten van een Russisch propagandakanaal, maar haar inwoners zelf geen toegang geeft tot Youtube. Die dubbelzinnigheid is natuurlijk exemplarisch.

Dus verstoken van informatie, niemand meer kunnen vertrouwen, je mening moeten verbergen - lijkt me de beste kweekvijver voor niet alleen een financiele failiete staat maar ook een culturele en intellectuele failliete staat. Onwerkelijk bijna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:14:
[...]

Ze spreken geen Nederlands? Ik hoor Spaans?

Lastig te zien, maar zien er niet enorm goed uitgerust uit. Wel met FN FNC's uit Belgie.
Die eerste heeft een Nederlands accent. De laatste is een Spaanstalige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
NiGeLaToR schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:04:
[...]
Dat hangt in mijn ogen samen met de zelf-opgelegde escallatie-lader: we geven geen offensieve wapens (wat dat dan ook mag betekenen) maar defensieve wapens, want anders kan Rusland wel eens..

En elke keer als Rusland iets 'ondenkbaars' doet, wat ze naar wat ik nu geleerd heb elke keer doen, dan voeren we aan de nato-kant de escallatielader op - 'dus sturen we toch ook..'.

Het zal een functie hebben - ik snap hem alleen niet. Rusland houdt zich aan geen enkele spelregel en aan 'onze kant' vinden we het blijkbaar erg belangrijk onszelf wel allemaal spelregels op te leggen.
Die spelregels, we verzinnen ze ook nog voor ons zelf aan de lopende band en communiceren ze dan ook nog. Met als bijgevolg dat als je later iets meer wilt, je weer iets moet gaan verzinnen waarom je eigen opgelegde spelregels dan niet zouden gelden (of er overheen stappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:26

[Twitter]
Had ik ook al verwacht, zei al in deel 1 of 2 dat er stasi praktijken zullen volgen.

DDR al over again.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE

[Twitter]
Heel menselijk volgens mij. Ik heb hier in dit topic zelf ook talloze berichten gelezen over PVV/FvD stemmers(!) die nu tot de vijfde colonne zouden behoren :F

Ik denk dat wij Nederland geen haar beter zijn wat dat betreft. Het sfeertje hangt al redelijk op universiteiten bij docenten.

Edit: misschien een wat milder/beter voorbeeld om toe te voegen omdat sommigen PVV/FvD als rode lap zien. Rob de Wijk als expert internationale betrekkingen heeft een fijne dagelijkse podcast op BNR van Boekestijn en de Wijk. vind de inbreng van Boekestijn minder relevant maar goed daar gaat het nu niet over. Ook daarin geeft hij aan dat hij al nare reacties krijgt als hij probeert een beetje nuance toe te voegen links en rechts. In tijden van crisis staan (bepaalde) mensen daar minder open voor. Sommigen ook nooit natuurlijk haha.

edit: er stond eerst vierde colonne...foutje.

[ Voor 32% gewijzigd door PLAE op 10-04-2022 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 13:54
PLAE schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:44:
[...]

Heel menselijk volgens mij. Ik heb hier in dit topic zelf ook talloze berichten gelezen over PVV/FvD stemmers(!) die nu tot de 4e colonne zouden behoren :F

Ik denk dat wij Nederland geen haar beter zijn wat dat betreft. Het sfeertje hangt al redelijk op universiteiten bij docenten.
Er is nogal een verschil natuurlijk; Hier kan men je niet aangeven om vervolgens voor lange tijd in de gevangenis (of erger) te belanden, alleen om je mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-09 16:29
[...]

Heel menselijk volgens mij. Ik heb hier in dit topic zelf ook talloze berichten gelezen over PVV/FvD stemmers(!) die nu tot de 4e colonne zouden behoren :F

Begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen. (vierde colonne is mij onbekend)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Nee ons rechtssysteem is er niet op ingericht. Maar wij als mensen zouden wel hetzelfde reageren verwacht ik. Dus het aangegeven van 'foute' mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tens schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:47:
[...]

Begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen. (vierde colonne is mij onbekend)
Dat hier voor Putin zijn net zo gevaarlijk is als in Rusland tegen Putin zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16

Bloodclot

Jawier!

IJzerlijm schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:54:
[...]

Je bedoeld dat je als je in Nederland voor putin/rusland bent, dat je dan 15jaar de gevangenis in gaat? Of dat je opeens spontaan een zelfmoord doet met 2kogels achterin je hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ik heb hier in dit topic zelf ook talloze berichten gelezen over PVV/FvD stemmers(!) die nu tot de 4e colonne zouden behoren :F
Vijfde colonne. Als ik even de definitie van Wikipedia pak:
A fifth column is any group of people who undermine a larger group from within, usually in favor of an enemy group or nation. The activities of a fifth column can be overt or clandestine. Forces gathered in secret can mobilize openly to assist an external attack. This term is also extended to organised actions by military personnel. Clandestine fifth column activities can involve acts of sabotage, disinformation, or espionage executed within defense lines by secret sympathizers with an external force.
Bij FvD is die "disinformation" component absoluut aanwezig. Baudet, De Graaff etc delen regelmatig Russische propaganda, ook als dit door betrouwbare bronnen en onderzoek al ontkracht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
user109731 schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:58:
[...]

Vijfde colonne. Als ik even de definitie van Wikipedia pak:

[...]

Bij FvD is die "disinformation" component absoluut aanwezig. Baudet, De Graaff etc delen regelmatig Russische propaganda, ook als dit door betrouwbare bronnen en onderzoek al ontkracht is.
Eens hoor! Maar ik heb hier al teksten gelezen dat stemmers op dat soort partijen ook automatisch onderdeel zijn van idd vijfde colonne (hoe ik bij vierde kwam geen idee). Kom je echt in een crisissituatie dan mag je je dus afvragen hoe dat verder zou werken in onze maatschappij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Edit: misschien een wat milder/beter voorbeeld om toe te voegen omdat sommigen PVV/FvD als rode lap zien. Rob de Wijk als expert internationale betrekkingen heeft een fijne dagelijkse podcast op BNR van Boekestijn en de Wijk. vind de inbreng van Boekestijn minder relevant maar goed daar gaat het nu niet over. Ook daarin geeft hij aan dat hij al nare reacties krijgt als hij probeert een beetje nuance toe te voegen links en rechts. In tijden van crisis staan (bepaalde) mensen daar minder open voor. Sommigen ook nooit natuurlijk haha.
“Sfeertje”. De 4e colonne rijd zeker voor de 5e uit.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
Het sfeertje hangt al redelijk op universiteiten bij docenten.
Zo hee, lekker subtiel :/
Je denkt dat het toeval is dat autoritaire regimes een braindrain veroorzaken?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Bloodclot schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:57:
[...]

Je bedoeld dat je als je in Nederland voor putin/rusland bent, dat je dan 15jaar de gevangenis in gaat? Of dat je opeens spontaan een zelfmoord doet met 2kogels achterin je hoofd?
Dat is inderdaad wat de 'hier is het net zo erg' claims beweren. Complete onzin maar voor degenen die daarin geloven is het een grote ego boost dat ze dappere strijders met gevaar voor eigen leven tegen Rutte en de EU zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Heel menselijk volgens mij. Ik heb hier in dit topic zelf ook talloze berichten gelezen over PVV/FvD stemmers(!) die nu tot de vijfde colonne zouden behoren :F

edit: er stond eerst vierde colonne...foutje.
Ik denk dat je nu enkele zaken verhaspelt. Wat FVD doet is het goedpraten van massamoord, daarbij dan nog het slachtoffer de schuld geven. Dit gaat voorbij een mening.

Als je een vergelijk wil maken zou ik zeggen dat we extreem, en wellicht te, tolerant zijn. Tijdens WO II gingen we niet dagelijks bellen met Hitler en een FVD zou toen denk ik gewoon verboden zijn in het VK. Het is heulen met de vijand. Probleem--en dat dringt maar langzaam door--is dat we al een tijdje in oorlog zijn met Rusland. Alleen vallen er hier geen granaten (dat is nu nog teveelgevraagd), maar worden verkiezingen beïnvloed, stemmen gekocht, en wordt er gehackt. @Virtuozzo heeft al eerder aangegeven dat bijvoorbeeld de NAVO nog een update nodig heeft om aspecten van hedendaagse oorlogsvoering te incorporeren.
Het is wel goed dat Biden meteen heeft aangegeven dat een cyber attack op de westerse wereld een oorlogsverklaring zou zijn. Ik begreep dat binnenkort de NAVO weer bijeen komt, dan zullen dit soort zaken zeker op de agenda staan.

Het grote probleem is dat wij als westerse samenleving dit nog niet helemaal begrijpen. Ook al geeft Rusland 100 verschillende leugens, onze pers blijft die doodleuk als andere kant van de medaille presenteren. Er zijn allerlei mechanismen in onze vrije samenleving die Rusland gebruikt, en wij zijn nog niet op het punt dat we daar effectief mee omgaan. Bij een barrage aan leugens ben je op den duur als partij gewoon niet meer geloofwaardig en zou je dus ook niet meer als zodanig mogen opgevoerd worden.
Het is asymmetrische oorlogsvoering die goedkoper en effectiever is dan 1 straaljager.

Kijk je naar dit forum, dan zie je dat veel mensen bijvoorbeeld klagen/klaagden dat RT niet meer beschikbaar is. Men veronderstelde dat de Engelstalige RT de Russische kijk zou vertegenwoordigen. :+ Wij worden beschoten maar hebben het niet in de gaten. Ook de usual wappies schreeuwen censuur op de facebooks.

We zullen als samenleving toch echt even wat spelregels moeten gaan vastleggen. Dat zou een apart topic zijn.

Ik weet niet wat De Wijk voor berichten krijgt, maar wat ik online zie is dat hij gewoon goede polemische feedback krijgt voor zijn falende analyses. De beste man zit een beetje vast in zijn overtuigingen, ook al haalt de werkelijkheid hem in. Ik snap die verering voor De Wijk niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
bulle bas schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:30:
Men veronderstelde dat de Engelstalige RT de Russische kijk zou vertegenwoordigen. :+
Het is in grote lijnen het verhaal wat de Russische en Chinese bevolking voorgeschoteld krijgt, daar kennis van nemen kan helpen het conflict vanuit hun perspectief te duiden.

Daar het weinig met de waarheid van doen heeft lijkt me evident, het daarom verbieden is begrijpelijk maar ook dubbel. Dat schuurt met onze eigen grondrechten, alsof 'we' niet in staat zijn door hun propaganda heen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

• Extraordinary claims require extraordinary evidence.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Tens schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:48:
[...]

Neem mijn sarcasme detector, die van jou lijkt disfunctioneel :+

always bring a towel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:45:
[...]

Het is in grote lijnen het verhaal wat de Russische en Chinese bevolking voorgeschoteld krijgt, daar kennis van nemen kan helpen het conflict vanuit hun perspectief te duiden.

Daar het weinig met de waarheid van doen heeft lijkt me evident, het daarom verbieden is begrijpelijk maar ook dubbel. Dat schuurt met onze eigen grondrechten, alsof we niet in staat zijn door hun propaganda heen te kijken.
Nope, de Engelstalige RT is gefinetuned op westers publiek. Interne consumptie wordt anders geregeld.
De volstrekt achterlijke talkshows uit Rusland zal je niet op de Engelstalige RT vinden.

Ook noem je «perspectief», waarmee je wellicht impliceert dat dat dan iets van dezelfde categorie is als ons «perspectief». Alleen dat woord derailleert al, want hiermee wordt objectiviteit al begraven.
Er is aan gene zijde geen onderzoek, geen waarheidsvinding, geen gedeelde principes van zaken als mensenrechten. Er is propaganda.

Neem het niet persoonlijk, maar je post illustreert precies het probleem waar ik op hamerde. Wij vinden dat Russische ding er interessant uitzien, maar we snappen niet dat het een vlindermijn is. We hebben geen vergelijkbare concepten. En voor de duidelijkheid: ik veronderstel geen kwade intentie.

Maar goed, dat is verder meer voer voor het misinformatietopic als je dat zou willen uitdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Ik zie voor mijzelf mijn punt wel bewezen worden hierboven. Dus ik zit tevreden in mijn bubbel.

Laten we maar teruggaan naar de oorlog zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

T80bvm was een van de meest recent ge-update Russische tanks?

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Met dat soort kletskoek diskwalificeer je jezelf kompleet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:41
Tja, zonder hier een hele politieke discussie op gang te brengen durf ik er eerlijk voor uit te komen dat ik ten tijde van de Covid pandemie me vaker in punten van FVD, BVNL kon vinden dan andere partijen.

Na de inval in Ukraine is dit trouwens weer compleet omgeslagen oa. door bepaalde uitspraken van Baudet.

Ik neig nu bv. weer veel meer naar een verenigd Europa met een dusdanig sterke grens voor eventuele aanvallen in de toekomst.

Ik wil maar aangeven dat het niet altijd zo zwart wit hoeft te zijn. En dat meningen of overtuigingen ook kunnen veranderen.

Het mooie is dat dit gewoon kan in Nederland zonder meteen opgesloten te worden (of erger)

Laten we hier aub zuinig op zijn :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47

Ik weet niet wat De Wijk voor berichten krijgt, maar wat ik online zie is dat hij gewoon goede polemische feedback krijgt voor zijn falende analyses. De beste man zit een beetje vast in zijn overtuigingen, ook al haalt de werkelijkheid hem in. Ik snap die verering voor De Wijk niet zo.
Prima verwoord. De Wijk vertelt eigenlijk al een maand en daarvoor jaren exact hetzelfde. Hij heeft een paar stokpaardjes en talking points en herhaalt die letterlijk. In de basis lijken deze ook wel ok.

Maar: hij zit vast in zijn punten, beperkt zich vaak tot kritiek zonder echte onderbouwing, brengt nauwelijks alternatieve opties of additionele feiten in, stelt zich altijd absoluut op, en heeft een heilig geloof in zichzelf.

Bij een betoog op de middelbare school zou hij hopeloos falen. Daar kom je namelijk niet weg met "Ik heb hier uitgebreid naar gekeken. Ik denk dat ik hier inmiddels wel wat over kan zeggen. Het is X."

En zijn drogreden-voorraad is nog veel groter. Een bekend patroon in de podcast is dat hij anonieme anderen iets in de mond legt en dat vervolgens belachelijk maakt om zijn eigen punt (zie boven) voor het voetlicht te brengen.

De man weet echt wel wat, kan ook wel wat, maar doet er goed aan om zichzelf eens intellectueel op te frissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
hoevenpe schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:45:
[...]Dat schuurt met onze eigen grondrechten, alsof 'we' niet in staat zijn door hun propaganda heen te kijken.
Wie is/zijn 'we'?
Een deel van Nederlandse bevolking is daar in ieder geval, om wat voor reden dan ook, niet toe in staat.
Dan lijkt mij het toch prettiger dat er regels komen die voorkomen dat je doodgegooid wordt met onzinverhalen en propaganda. Er mag dan wel een vrijheid van meningsuiting zijn, maar een mening die niet gebaseerd is op het gedachtegoed 'heb elkander lief en behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden of gebaseerd is op feitelijke incorrectheid' is aan mij niet besteed.
Aan mensen die een compleet afwijkend beeld hebben van een 'leefbare' wereld moet je eigenlijk helemaal geen aandacht schenken. Tenzij ze dus (zoals op dit moment in de UA gebeurd) andere, onschuldige burgers vermoorden, verkrachten, opsluiten of ander onrecht aandoen. Die mensen mogen daar van mij rustig voor gestraft worden; verplicht emigreren naar een hutje op de hei of zo (bij wijze van spreken).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:39
[...]

Een escalatieladder die is gebaseerd op de Europese denkwijze natuurlijk. Alles dient proportioneel te zijn, want anders kunnen ze het niet verkopen.. Dit staat Rusland natuurlijk toe om altijd de eerste stap te zetten. Ook leid dit tot een re actief gegeven vanuit Europa terwijl ze eerder pro actief zouden moeten zijn

Uiteindelijk heb ik het zelden geweten dat Europa een probleem oplost voor het zich voordoet, het is altijd het probleem zodanig laten ontsporen waardoor de bevolking schreeuwt voor een oplossing en er vervolgens vanuit politiek bestuur een oplossing wordt vooruitgeschoven waardoor het makkelijker te verkopen is.

We hebben het in dit topic al erover gehad dat er al vanaf de jonge leeftijd wordt ingepompt dat geweld nooit een oplossing kan zijn. Ook dit speelt voor zover ik zie wel een rol in hoe Europa met het Russisch probleem omgaat. Ze lijken nog altijd niet in te zien dat Rusland een volledig ander regime is die helemaal geen rekening houdt met allerhande regeltjes wanneer je wel wat of niet kan doen. Ze doen gewoon.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

bulle bas schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:55:
[...]

Nope, de Engelstalige RT is gefinetuned op westers publiek. Interne consumptie wordt anders geregeld.
De volstrekt achterlijke talkshows uit Rusland zal je niet op de Engelstalige RT vinden.

Ook noem je «perspectief», waarmee je wellicht impliceert dat dat dan iets van dezelfde categorie is als ons «perspectief». Alleen dat woord derailleert al, want hiermee wordt objectiviteit al begraven.
Er is aan gene zijd geen onderzoek, geen waarheidsvinding, geen gedeelde principes van mensenrechten. Er is propaganda.

Neem het niet persoonlijk, maar je post illustreert precies het probleem waar ik op hamerde. Wij vinden dat Russische ding er interessant uitzien, maar we snappen niet dat het een vlindermijn is. We hebben geen vergelijkbare concepten. En voor de duidelijkheid: ik veronderstel geen kwade intentie.

Maar goed, dat is verder meer voer voor het misinformatietopic als je dat zou willen uitdiepen.
Helemaal mee eens.

buiten dat is dit "alsof 'we' niet in staat zijn door hun propaganda heen te kijken." ook gewoon direct te weerleggen is. Nee dat kunnen "we" niet.
kijk naar de drommen mensen die geloven dat de Donbas regio en de Krim volgens een "normaal" referendum zijn afgesplitst.
De wappies die zeggen dat je geen vaccin nodig hebt want je hebt een immuunsysteem.
Holocaust ontkenners.
Nota bene de mensen die hier in Nederland en de landen om ons heen het bericht lopen te verspreiden dat Oekraïne z'n eigen station heeft gebombardeerd.
De lijst is te lang om op te noemen.

En het is onmogelijk om te weerleggen, als je nog denkt dat je die mensen kan overtuigen. Want jouw "waarheid" is beïnvloed door msm etc [vul in] en zij zijn wakker. Het "I reject your reality and substitute it with my own" tot godsdienstachtige proporties. Volgens hun is er niets te bewijzen want er zijn geen "feiten", behalve als ze hun positie versterken. En dan moet je eens kijken waar die bron ligt.
spoiler:
Propaganda

Een mening verkondigen is een ding de werkelijkheid verdraaien met een leugen of valse implicaties een ander. neem het Hongarije referendum over seksuele voorlichting als voorbeeld https://en.wikipedia.org/...Q_in_education_referendum
De implicaties voor ja en nee zijn zo vals als de pest, en liet de discussie alleen maar uitvallen richting; "mijn peuter krijgt zo homo les" en "we hebben nu porno, dus niet nodig" serieus dat debat en de publieke opinie werd beïnvloed door stupide stellingen.

Door elk beetje context en nuance weg te laten en de stelling zo parafraseren dat die alleen maar verkeerd geïnterpreteerd kan worden, laat je een volk dus niet "geïnformeerd" een beslissing nemen.

Dat zelfde geld overigens met het referendum voor het associatie verdrag met Oekraïne. dat werd gekaapt door stellingen als "ze zijn niet Europees genoeg" whatever that means. "en er gaat al genoeg geld verloren aan oost Europese landen" tot "een stem tegen is een stem tegen de EU, dus stem tegen" Het was een farce. De meeste mensen wisten uiteindelijk niet eens meer waar ze voor stemden. Dan ben je wat mij betreft zo goed als zonder stem.

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:59:
[Twitter]

T80bvm was een van de meest recent ge-update Russische tanks?
Ja, dat is mee van het allerbeste dat ze hebben. De T-64, T80, T84 lijn is het meest geavanceerde chassis en de t80 bvm is qua electronica, optica etc. Een moderne tank.

Allemaal (mede door de autoloader en daarmee granaten in de koepel) kwetsbaar.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Rubberen schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:08:
[...]

Een escalatieladder die is gebaseerd op de Europese denkwijze natuurlijk. Alles dient proportioneel te zijn, want anders kunnen ze het niet verkopen.. Dit staat Rusland natuurlijk toe om altijd de eerste stap te zetten. Ook leid dit tot een re actief gegeven vanuit Europa terwijl ze eerder pro actief zouden moeten zijn
Ratio versus graaiende beer. De beer zal altijd het initiatief nemen ben ik bang. Hoe had Europa pro-actief moeten/kunnen zijn? UA binnen EU/NAVO? Daar zitten al genoeg landen die eigenlijk niet de westerse 'vrije wereld' vertegenwoordigen. (bijv Turkye, Hongarije, Polen, niet echt landen met vrije pers om wat te noemen)
Uiteindelijk heb ik het zelden geweten dat Europa een probleem oplost voor het zich voordoet, het is altijd het probleem zodanig laten ontsporen waardoor de bevolking schreeuwt voor een oplossing en er vervolgens vanuit politiek bestuur een oplossing wordt vooruitgeschoven waardoor het makkelijker te verkopen is.
Als een probleem zich oplost voordat het zich voordoet is het niet gek dat je het niet ziet >:)
Ze doen gewoon.
idd, totdat 'ze' tegengehouden worden, of zichzelf doodlopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Alpina schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:06:
Tja, zonder hier een hele politieke discussie op gang te brengen durf ik er eerlijk voor uit te komen dat ik ten tijde van de Covid pandemie me vaker in punten van FVD, BVNL kon vinden dan andere partijen.

Na de inval in Ukraine is dit trouwens weer compleet omgeslagen oa. door bepaalde uitspraken van Baudet.

Ik neig nu bv. weer veel meer naar een verenigd Europa met een dusdanig sterke grens voor eventuele aanvallen in de toekomst.

Ik wil maar aangeven dat het niet altijd zo zwart wit hoeft te zijn. En dat meningen of overtuigingen ook kunnen veranderen.

Het mooie is dat dit gewoon kan in Nederland zonder meteen opgesloten te worden (of erger)

Laten we hier aub zuinig op zijn :)
*knip*
Ga niet te ver off-topic aub.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 11-04-2022 10:25 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:37:
[...]

Zo interpreteren velen in dit topic de afwezigheid van zwaardere wapens in het aanbod van EU/VS.
Dit kan je op 2 manieren aanvliegen, ik bedoelde Oekraïne is effectief "genoeg", jou verhaal/rest v.d quote die daarop volgde onderstreept dat ook in mijn beleving.

Nu moet ik "genoeg" iets meer uitleggen de zwaard = Rusland, gun = whatever Oekraïne inzet, dus ik geloof niet dat ze zwaarder/beter moeten hebben (per direct) maar meer van wat we nu gegeven hebben.

Zwaarder/beter is echter wel wenselijker omdat je de huidige effectiviteit van het Oekraïense leger nog groter gaat maken.

Als je puur op cijfers gaat kijken bijvoorbeeld vandaag dan zou 1(UA) op 3(RU) militair personeel liggen, maar ik vermoed dat die effectiviteit wel hoger ligt in realiteit.

Maar ik vermoed dat als we beter gaan geven (lees het beste) en dat blijkt eigenlijk niet zo effectief te zijn of relatief simpel af te weren omdat de Russen hun vlees als munitie beschouwd (net zo vervangbaar) dan is zo meteen onze inzet / invasie macht ook niet zo handig meer.
En dan word het een pure cijferspel wie produceert wat sneller ?

Wat me overigens zorgen baart is dat Rusland nu ondanks de media blokkade "overwinningen" begint te posten. Die media blokkade + niet elke rus heeft een gsm zijn wel dingen die wellicht makkelijk aan de aandacht ontsnapt zijn...

Trouwens, dat idee van drones + voertuig is erg interessant, alleen ik vraag me heel erg af hoe je dat in praktijk zou moeten gaan doen, als je het een sensorbereik vergroot is dat gewoon erg waardevol.. maar inderdaad zoals je zegt een licht en/of zwaar voertuig vervangen is wellicht een brug te ver
Wanneer je op Dambusters zoekt dan is er meer info te vinden.
<snip>
Heel veel oefenen was nodig om dit goed te doen. Een dam is inderdaad geen brug, ander issue andere oplossing inderdaad..
Dat dus :) andere missie, maar dezelfde soort uitdaging(en) is overgens ook een heftige moraal booster als het zou gebeuren denk ik.
downtime schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:49:
Je bedoelt een nucleaire torpedo? Want als ik zo naar foto's van die brug kijk kan ik me niet voorstellen dat je met een conventionele torpedo veel indruk op die brug maakt.
Ik heb me laten vertellen dat er "gekken" zijn, die al het hele plan uitgezocht hebben, vanaf hoe diep een sub kan, hoe diep het daar is en welke lading de torpedo zou moeten hebben en waar je zou moeten raken om het meest effectief te zijn. Als dat waar is zou je als high command een verificatie moeten doen en in werking zetten :)

De vraag is hoe reageert Rusland als ze bloed ruiken en ww3 willen starten. Mij betreft mag dat ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Oekraïnse bronnen melden dat een konvooi, mogelijk deze, vernietigd zou zijn:

Ik hoop dat dit klopt en we hier nog bevestiging van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:25:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat er "gekken" zijn, die al het hele plan uitgezocht hebben, vanaf hoe diep een sub kan, hoe diep het daar is en welke lading de torpedo zou moeten hebben en waar je zou moeten raken om het meest effectief te zijn. Als dat waar is zou je als high command een verificatie moeten doen en in werking zetten :)

De vraag is hoe reageert Rusland als ze bloed ruiken en ww3 willen starten. Mij betreft mag dat ..
Waarom zo moeilijk doen als een sub ook gewoon kruisraketten kan afvuren? Of nog beter: de sub weglaten en kruisraketten of zelfs ballistics gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:41
pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:30:
[...]

Iedereen moet er een hebben. Zoals dat Engelse gezegde.
Ik kan me dit niet herinneren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De Russen hebben inmiddels ondervonden dat lange konvooien helemaal niet handig zijn, dus ze proberen het gewoon opnieuw? :F

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Rubberen schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:08:
We hebben het in dit topic al erover gehad dat er al vanaf de jonge leeftijd wordt ingepompt dat geweld nooit een oplossing kan zijn. Ook dit speelt voor zover ik zie wel een rol in hoe Europa met het Russisch probleem omgaat. Ze lijken nog altijd niet in te zien dat Rusland een volledig ander regime is die helemaal geen rekening houdt met allerhande regeltjes wanneer je wel wat of niet kan doen. Ze doen gewoon.
En op zich is dat denk ik ook wel zo, als je oplossing ziet als "eindoplossing", dan werkt geweld eigenlijk nooit.
Ook in deze zal geweld of sancties het uiteindelijk probleem met Rusland en haar leiders immers niet oplossen. Even zo goed met China. Echter zitten we daar weer met de soevereiniteit van de ander(en) om daar in ook keuzes te maken, die helaas ook tot herhaling kunnen leiden.

Dat je er soms naar moet grijpen in een deeloplossing als je met geweld van de ander wordt geconfronteerd, dat is mogelijk, dat het daar soms beter in is, mitsdien het voort duurt, het initiatief over te pakken ook, maar uiteindelijk is dat om te zorgen dat je aan het werkelijk oplossen toe kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

[Twitter]
En plotseling is de buurman een vijand, omdat hij misschien tegen de oorlog is. Mensen zullen elkaar verklikken, zoals eerder in de geschiedenis gebeurd is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gister bedacht ik me in ene dat ze youtube, twitter en andere internetbronnen eigenlijk nooit meer kunnen toestaan in Rusland. Dit is een eenzijdig en permanent besluit.

Dit kwam omdat Rusland wel klaagt bij Youtube over het sluiten van een Russisch propagandakanaal, maar haar inwoners zelf geen toegang geeft tot Youtube. Die dubbelzinnigheid is natuurlijk exemplarisch.

Dus verstoken van informatie, niemand meer kunnen vertrouwen, je mening moeten verbergen - lijkt me de beste kweekvijver voor niet alleen een financiele failiete staat maar ook een culturele en intellectuele failliete staat. Onwerkelijk bijna.
Op zich is dit een leuke propositie, gewoon russiche overheid / propoganda weren, betaald door de inkomsten van russchische kanalen. "anti-propoganda tax" kan je ook op andere landen toepassen.

maar ja de kans dat het land de toegang tot je product weert is ook aanwezig (who cares)
emphy in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"emphy schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:34[/ message]:
Waarom zo moeilijk doen als een sub ook gewoon kruisraketten kan afvuren? Dan kan je die sub bovendien nog weglaten ook. Dan kan het zelfs relatief eenvoudig met ballistics.
Dan moet je het verschil weten tussen chirurgische precisie en het alternatief namelijk een bom op moskou/ st petersburg oid. Bij 1 v.d 2 kan je nog zeggen "weet van niks". :+

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
bulle bas schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:55:
Er is aan gene zijde geen onderzoek, geen waarheidsvinding, geen gedeelde principes van zaken als mensenrechten. Er is propaganda.
Als je wilt begrijpen waarom een groot deel van Rusland achter Poetin staat en Oekraïners als Nazi's ziet moet je hun media volgen, het narratief naar de eigen bevolking is vaak een aankondiging van verdere escalatie.

Ben absoluut geen fan van RT of Spoetnik maar door ze te verbieden doe je hetzelfde wat Rusland met pro-westerse media doet: onwelgevallige meningen weren. Het zorgelijke in mijn ogen is de glijdende schaal: gaan we Breitbart en FoxNews dan ook verbieden? Ongehoord Nederland, WNL of De Telegraaf? Waar leg je de grens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:05

Lordy79

Vastberaden

[...]

Verering is nooit goed. Maar ik ben het wel met de wijk eens. Waar hij bijvoorbeeld over klaagt zijn roeptoeterende mensen die een no fly zone willen instellen of NAVO troepen Oekraïne in of 'morgen' Oekraïne bij de EU of de NAVO en meer van dat soort totaal onrealistische zaken.
Je helpt niemand als je je beleid laat regeren door je emoties.
Ja, Putin is fout en als ik lees over kinderverkrachtingen dan draait mijn maag om. Maar er is gewoon niets aan te doen nu. We zijn veel te laat en veel te naïef.
Ik hoop écht dat de EU landen inzien dat de enige manier waarop je mensen als Hitler en Putin kunt stoppen is door minstens zoveel conventionele wapens tegenover hen te zetten.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hoevenpe schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:46:
[...]

Als je wilt begrijpen waarom een groot deel van Rusland achter Poetin staat en Oekraïners als Nazi's ziet moet je hun media volgen, het narratief naar de eigen bevolking is vaak een aankondiging van verdere escalatie.

Ben absoluut geen fan van RT of Spoetnik maar door ze te verbieden doe je hetzelfde wat Rusland met pro-westerse media doet: onwelgevallige meningen weren. Het zorgelijke in mijn ogen is de glijdende schaal: gaan we Breitbart en FoxNews dan ook verbieden? Ongehoord Nederland, WNL of De Telegraaf? Waar leg je de grens...
RT is vrij duidelijk gewoon een spreekbuis van het Kremlin, dat lijkt mij een prima graadmeter om iets te verbieden of niet. Kwalijke propaganda met geen enkele binding met de realiteit, van een niet-zo-vriendelijk land verbieden.

Breitbart, Fox en De Telegraaf zijn dat niet.

Sowieso is het natuurlijk ook gewoon een eersteklas drogreden die je hier gebruikt, en iets wat al talloze keren is uitgelegd, dus waarom ga ik er überhaupt op in :z

Net als je claim dat "we" prima door propaganda heenprikken: Heb je de afgelopen 2 jaar wel opgelet? Ooit gehoord van ene Willem Engel? Misschien iets gelezen over wat demonstratietjes in Amsterdam?
XWB schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:36:
[...]

De Russen hebben inmiddels ondervonden dat lange konvooien helemaal niet handig zijn, dus ze proberen het gewoon opnieuw? :F
Driemaal is scheepsrecht :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:30:
[...]

Iedereen moet er een hebben. Zoals dat Engelse gezegde.
Die is te mooi om mensen te ontzeggen die het nog niet kennen:

Opinions are like buttholes. Everybody has one

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Lordy79 schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:47:
[...]

Verering is nooit goed. Maar ik ben het wel met de wijk eens
Dat mag.
Waar hij bijvoorbeeld over klaagt zijn roeptoeterende mensen die een no fly zone willen instellen of NAVO troepen Oekraïne in of 'morgen' Oekraïne bij de EU of de NAVO en meer van dat soort totaal onrealistische zaken.
Wat ik van zo'n expert dan verwacht is dat hij alternatieven voordraagt, roeptoeteren over roeptoeterrende mensen die roeptoeteren kan elke roeptoeter.
Je helpt niemand als je je beleid laat regeren door je emoties.
Lijkt me op zich redelijk
Ja, Putin is fout en als ik lees over kinderverkrachtingen dan draait mijn maag om. Maar er is gewoon niets aan te doen nu. We zijn veel te laat en veel te naïef.
???? we reageren te snel op emotie en roeptoeters, maar nu zijn we te laat.

Iedereen die hier voor waarschuwde werd aan de zijlijn gezet als "alarmist"
Ik hoop écht dat de EU landen inzien dat de enige manier waarop je mensen als Hitler en Putin kunt stoppen is door minstens zoveel conventionele wapens tegenover hen te zetten.
dit viel 4 weken geleden binnen het zelfde "onrealistische scenario" ik denk dat ik je punt volledig mis.

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
koudepinda schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:03:
???? we reageren te snel op emotie en roeptoeters, maar nu zijn we te laat.
Iedereen die hier voor waarschuwde werd aan de zijlijn gezet als "alarmist"
2% van het BNP aan defensie besteden was tot voor kort onbespreekbaar, we zijn al decennia 'te laat'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:43:
[...]

En plotseling is de buurman een vijand, omdat hij misschien tegen de oorlog is. Mensen zullen elkaar verklikken, zoals eerder in de geschiedenis gebeurd is.
zo ver is het hier gelukkig nog niet, enige wat ik niet tof vind is als er moreel verwerpbaar gedrag in de overheid mag verblijven.

Dat betreft vind ik het verwonderlijk dat er teveel zaken gebeuren die we niet goedkeuren, bv dingen niet aangeven en met een boete/tik op de vingers gaan we door .. omdat men dat niet belangrijk vond accepteren we dat blijkbaar. ik zeg op mijn beurt, die regels staan niet meer ter discussie dat had je ervoor/erna moeten doen maar niet tijdens.

Dat betreft als mijn buurman tegen de oorlog zou zijn, dan zit er heel snel een 3 tal gezinnen uit Oekraine in mijn huis al moet ik zelf in de berging/schuur slapen bij 1 gezin .. dan drijf ik het wel op de spits.

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 119 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: