De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.231 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

analogworm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:42:
[...]

Memo.. of een grote afleiding heb ik mensen ook al horen suggereren. Nu zou de rest van het gevecht in het oosten gaan plaatsvinden.. Als UA dan ook zijn krachten daar heen stuurt.. zou rusland het nog eens kunnen proberen in kyiv met veel minder weerstand. Maar of ze organisatorisch nou zo snugger en sterk zijn...
Dus ik denk vanuit mijn luie stoel gewoon het simpelste, foutje bedankt.. memo niet gekregen.
Of gewoon bescherming van nog in Belarus aanwezige Russische troepen.

Ik kan me zo voorstellen dat ze niet zoveel vertrouwen hebben in de afschrikkende werking van het Wit-Russische leger en dat die bovendien opeens heel erg druk is met andere zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RobinHood schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:38:
[...]

In eerdere oorlogen van het Russische leger was het niet ongewoon om gewonden gewoon achter te laten, het maakte het leger niet heel veel uit of ze dan gewoon doodbloedden of gevangengenomen werden (of alsnog doodgeschoten werden).

Ik betwijfel of dat anno nu anders is.

Dit gaat zo'n oorlog zijn waarbij het nooit duidelijk gaat zijn hoeveel doden er gevallen zijn. In het begin hoorde je de Russen er al over dat ze soms eigenlijk geen flauw idee hadden hoeveel er nog over was van een BTG, plus dat het waarschijnlijk vrij normaal is dat een BTG niet eens op volle sterkte meedraait. Vroeger kwam het geregeld voor dat van een regiment maar driekwart kwam opdagen, en zodra ze niet werden betaald, hing men hun AK ook gewoon aan de wilgen. Meen dat er nog steeds ex-sovjet-soldaten in Afghanistan wonen om die reden.

Dat maakt het tellen van doden/gewonden ontzettend lastig. Je kan niet zeggen "we begonnen met 100.000 man...", want dat deed je alleen op papier. Misschien waren het wel 10.000 minder. En door de totale teringzooi qua communicatie, en het niet meenemen en verzorgen van gewonden, is het helemaal onduidelijk hoeveel slachtoffers er zijn.

Officiële, betrouwbare cijfers zullen er nooit uit Rusland komen, zelfs al zou een nieuwe regering het willen, want niemand kan weten wat het officiële cijfer is.
Xtr3me4me (weggemod) had een intressante link waar die jou verhaal nog eens versterkt(e)

Er word omschreven dat 99% niet eens wil vechten en wat er is niet echt veel waard is ..
YouTube: Russian Soldier Complains He Has No People to support is BTG . duurt 1:55 en de crappy youtube vertaler maakt er wartaal van maar ik heb wel het idee dat de "vertaling" in het filmpje klopt .

zegt echter niks over of deze fake is j/n zoals @Xtr3me4me ook opmerkte in zijn orginele post

* vso vraagt als je mij +1 doet (AUB NIET) maar de orgiinele poster . ik zit hier niet om karma te scoren

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:09:
[...]

Zo werken luchtdoelbatterijen niet en dat weet je zelf ook wel. En ja Rusland zal terugschieten, dat is niet anders dan nu.
Nee dat weet ik niet. Hoe werken luchtdoelbatterijen niet? Ik snap die niet.

En als Rusland gaat terugschieten op luchtdoelbatterijen die wij op NATO grondgebied hebben staan wordt het toch een heeeeeel ander verhaal.
Ik begrijp je reactie dus niet en je lijkt vooral te reageren op de term. Geef je het een andere naam als dat dwars zit.
Mijn probleem is dat het puur populisme aan het worden is. Elke keer worden weer de problemen van een no-fly zone aangegeven, en elke keer weer worden die gewoon genegeerd en wordt weer hetzelfde voorstel gedaan zonder uberhaupt op de problemen in te gaan.

Zeg je: We moeten zwaarder luchtdoel geschut aan Oekraïne leveren: Prima. Kan ik mij in vinden. Maar gaan we terug naar we moeten een no-fly-zone handhaven, dan zitten daar gewoon heel veel hele grote praktische problemen aan.
[...]

Als we vaststellen dat een feit onderbouwd dient te worden met bewijs en een mening begint met ‘ik vind.. ‘ dan komen we al een eind. Zeg maar, zoals hier op het forum. Wederom beweer ik niet dat ze niets mogen zeggen, ik ageer op de spelregels.
Dan snap ik niet wat je wel wil veranderen. Je wil het niet verbieden dat ze het mogen zeggen, dus moeten ze gewoon ermee door mogen gaan?
[...]

Waaruit maak je op dat we dat niet willen?
Excuus, tikfoutje, had "dat willen we ook wel" moeten zijn :).

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 06-04-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Indoubt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:01:
[...]

Goede vraag inderdaad. EIgenlijk zou Oekraine voldoende middelen moeten hebben om terug te schieten naar waar de beschietingen vandaan komen in het Zuiden. Dat lijkt nog niet het geval
Ik zag gisteren (of eergisteren) Wesley Clark (voorm. topmilitair van NATO) als talking head op CNN. Die had het erover dat de wapens die Oekraine tot dusver van "ons" gekregen heeft niet geschikt zijn om een offensief in Oost Oekraine te starten.
Het noorden is bos en moeras. Het oosten juist vlak waar je tanks en pantservoertuigen nodig hebt en niet nog meer Javelins en andere handheld weapons omdat je in dat gebied geen manschappen met handheld weapons in een bos kunt verbergen. Hij vond dan ook dat het westen nu tanks en vliegtuigen moet leveren als ze willen dat Oekraine het bezette gebied bevrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
analogworm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:42:
[...]

Memo.. of een grote afleiding heb ik mensen ook al horen suggereren. Nu zou de rest van het gevecht in het oosten gaan plaatsvinden.. Als UA dan ook zijn krachten daar heen stuurt.. zou rusland het nog eens kunnen proberen in kyiv met veel minder weerstand. Maar of ze organisatorisch nou zo snugger en sterk zijn...
Dus ik denk vanuit mijn luie stoel gewoon het simpelste, foutje bedankt.. memo niet gekregen.
Lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze genoeg materieel naar dat front kunnen brengen weer zonder dat het opgemerkt wordt door de NAVO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
Sissors schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:58:
[...]

Nee dat weet ik niet. Hoe werken luchtdoelbatterijen niet? Ik snap die niet.

En als Rusland gaat terugschieten op luchtdoelbatterijen die wij op NATO grondgebied hebben staan wordt het toch een heeeeeel ander verhaal.
Friend & foo detectie, doelherkenning, etc. Ze schieten nu toch ook hun eigen toestellen niet uit de lucht?
Mijn probleem is dat het puur populisme aan het worden is. Elke keer worden weer de problemen van een no-fly zone aangegeven, en elke keer weer worden die gewoon genegeerd en wordt weer hetzelfde voorstel gedaan zonder uberhaupt op de problemen in te gaan.
Ok, dan zie ik dat als jouw generieke frustratie over dit thema.
Zeg je: We moeten zwaarder luchtdoel geschut aan Oekraïne leveren: Prima. Kan ik mij in vinden. Maar gaan we terug naar we moeten een no-fly-zone handhaven, dan zitten daar gewoon heel veel hele grote praktische problemen aan.
Ik denk dat je zelf blijft steken in de definitie die je hanteert voor nofly zone. Zoals ik al zei: Ukraine in staat stellen zelf te regelen met luchtafweer dat Rusland niet meer veilig kan vliegen boven Ukraine. Daar hebben ze in mijn beleving zelf ook het meeste aan.
Dan snap ik niet wat je wel wil veranderen. Je wil het niet verbieden dat ze het mogen zeggen, dus moeten ze gewoon ermee door mogen gaan?
‘Ukraine heeft zelf die kinderen verkracht en vermoord!’

Kamervoorzitter mute de spreker, verzoekt beweringen te onderbouwen met feiten en bij herhaling zonder onderbouwing volgt een schorsing.

En feiten komen niet van vage YT kanalen of Telegram maar onafhankelijke media en onderzoeken. Als men die niet wil erkennen doe je niet mee: dat is de waarheid die we erkennen en mee werken. En ja, dat is niet perfect, maar zelf kiezen welk verzinsel je aanspreekt en dat als waarheid poneren staat daar mijlenver vanaf. Snap niet waarom dat zo ingewikkeld is. Lukt hier op Tweakers ook.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
downtime schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:01:
[...]

... Hij vond dan ook dat het westen nu tanks en vliegtuigen moet leveren als ze willen dat Oekraine het bezette gebied bevrijdt.
Nou dat treft, de eerste tanks waren al onderweg toch? O-) OK, dat was ouder spul, maar dat kan zomaar bewust / bij wijze van proefballonnetje geweest zijn om te kijken wat voor reactie er van de andere kant kwam.

Het zou mij ook niet verbazen als er achter de schermen al wat meer materiaal heen en weer geschoven wordt / crews getraind worden. Tanks etc. vragen volgens mij immers wel iets meer dan; hier zijn de sleutels en de handleiding en succes er mee verder :w

Edit: zo lang ze redelijk vrij kunnen vliegen lijken meer / betere drones me eigenlijk een betere anti tank oplossing dan tanks. Lijkt me logistiek een stuk makkelijker en dan zijn je operators iig safe. UA kan in de huidige situatie beter een drone verliezen dan een tank + crew.

[ Voor 16% gewijzigd door Charly op 06-04-2022 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:05
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:16:
[...]

Kamervoorzitter mute de spreker, verzoekt beweringen te onderbouwen met feiten en bij herhaling zonder onderbouwing volgt een schorsing.

En feiten komen niet van vage YT kanalen of Telegram maar onafhankelijke media en onderzoeken. Als men die niet wil erkennen doe je niet mee: dat is de waarheid die we erkennen en mee werken. En ja, dat is niet perfect, maar zelf kiezen welk verzinsel je aanspreekt en dat als waarheid poneren staat daar mijlenver vanaf. Snap niet waarom dat zo ingewikkeld is. Lukt hier op Tweakers ook.
Amen. Geef ze geen podium om propaganda voor de Russische Staatstelevisie te maken, zo moeilijk kan het inderdaad niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:01:
[...]
Het noorden is bos en moeras. Het oosten juist vlak waar je tanks en pantservoertuigen nodig hebt en niet nog meer Javelins en andere handheld weapons omdat je in dat gebied geen manschappen met handheld weapons in een bos kunt verbergen. Hij vond dan ook dat het westen nu tanks en vliegtuigen moet leveren als ze willen dat Oekraine het bezette gebied bevrijdt.
Maar dat gaat nog niet zo simpel, de moderne tanks en vliegtuigen die wij hebben kunnen ze in Oekraïne niet gebruiken op dit moment. Daar is gewoon ontzettend veel training voor nodig om ermee te vechten, maar ook om ze te onderhouden, plus de munitie moet maar aanwezig zijn. Van tank munitie to raketten en bommen voor nieuwe vliegtuigen.

Wil je de Oekraïners voormalige Sovjet meuk geven, waar ze wel mee om zouden kunnen gaan, dan moet je wel zeker weten dat het werkt, immers het repareren en volledig restaureren van een tank is niet iets waar ze op dit moment op zitten te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Sleejuhr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:25:
[...]
Wil je de Oekraïners voormalige Sovjet meuk geven, waar ze wel mee om zouden kunnen gaan, dan moet je wel zeker weten dat het werkt, immers het repareren en volledig restaureren van een tank is niet iets waar ze op dit moment op zitten te wachten.
Momenteel krijgen ze de onderhouden Sovjet voorraad van oost-europa + alle moderne anti-tank/anti-air + pbm

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Friend & foo detectie, doelherkenning, etc. Ze schieten nu toch ook hun eigen toestellen niet uit de lucht?
Natuurlijk niet. Maar het punt van een no-fly zone is dat niemand er mag vliegen (buiten degene om die de no-fly zone instellen). Als het doel is gewoon alleen Russische toestellen uit de lucht schieten, dan is het een heel ander verhaal.
[...]

Ik denk dat je zelf blijft steken in de definitie die je hanteert voor nofly zone. Zoals ik al zei: Ukraine in staat stellen zelf te regelen met luchtafweer dat Rusland niet meer veilig kan vliegen boven Ukraine. Daar hebben ze in mijn beleving zelf ook het meeste aan.
Volgens mij meer een algemene definitie, maar goed, als we zeggen: Zwaardere luchtafweer aan Oekraïne leveren, dan zijn we het met elkaar eens :)
[...]

Bij sommige voorbeelden is dat denk ik te doen ja. Maar bij heel veel ook niet. In zijn algemeenheid is het beperken in wat een volksvertegenwoordiger mag zeggen een heel gevaarlijk pad imo. Verandert niet dat ik FvD verwerpelijk vindt hierin, en dat ik het er wel mee eens ben dat er limieten aan vrijheid van meningsuiting zitten. Maar dit blijft een heel gevaarlijk gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Daar zit de voorzitter toch voor ? ander zit er voor de kat zijn viool
Dat was wel erg storend inderdaad dat daar niet op ingegrepen werd.. teminste ik neem aan dat je op de UN security counsel vergadering refeert van gisteren (als voorbeeld)

betreft het onderwerp (eerder vandaag aangesneden/gelinkt ? gezien er veel "discussie" is over mobiele crematoria

Enerzijds zeg ik "dit heeft de hoogste prio" en "vrijwaart een directe interventie macht IDK wie" anderzijds zeg ik liever niet want dat is erg pijnlijk / emotie/ stomp in de maag oid .

[emotie]
Wat zou ik graag willen dat we gewoon schoonschip maken.
[/emotie]
Het is ronduit treurig dat de security counsel gewoon "dankjewel meneer Zelensky" en terug gaat naar de orde van de dag.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:48
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:38:
[...]

Het is ronduit treurig dat de security counsel gewoon "dankjewel meneer Zelensky" en terug gaat naar de orde van de dag.
Ze moesten ook nog uitgebreid gaan dineren en drinken daarna, dus best wel vermoeiend zo een dag.
Is er eigenlijks iets concreet uit de bus gekomen? (buiten een stoute foei naar mijnheer de ambassadeur van Rusland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CzechRepublic MoD @jana_cernochova confirmed previous media reports: Ukraine asked The Czech Republic and Slovakia for help with military equipment repairs. Discussion about it still ongoing. No decision has been made yet
Best slim bedacht, beschadigd materieel door Tsjechie/Slowakije laten herstellen :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:29

Tijntje

Hello?!

Het lijkt er op dat Hongarije weer zand in de raderen gooit van de EU

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tijntje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:44:
[Twitter]
Dat was zeg maar wel te verwachten, we konden het al bijna ruiken.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:38:

betreft het onderwerp (eerder vandaag aangesneden/gelinkt ? gezien er veel "discussie" is over mobiele crematoria

Enerzijds zeg ik "dit heeft de hoogste prio" en "vrijwaart een directe interventie macht IDK wie" anderzijds zeg ik liever niet want dat is erg pijnlijk / emotie/ stomp in de maag oid .
Hier een andere bron die bevestigt dat de burgemeester dat heeft verteld:
It is precisely the number of civilian casualties, Boichenko says, that is the reason that #Russia has not yet agreed on an evacuation plan, according to which #Turkey will take civilians by sea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Tijntje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:44:
[Twitter]
De kraan werd al een beetje dichtgedraaid, die zal nu wel helemaal dicht kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Daar aan toe te voegen: Hongarije wordt een liability om mee te nemen in EU- en NAVO-besprekingen. Die zit duidelijk in kamp Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:48
@HEY_DUDE @teacup
Kleine update met betrekking tot Chernobyl.

Er is drone footage van de locatie waar er gegraven is:
https://twitter.com/Osint...tatus/1511652131387891712

Als ik het goed begrijp is dat tussen het Yaniv treinstation en de Centrale Elettrica di Yaniv. Zeg maar hemelsbreed 1,5 km vanaf de bridge of death. Google.maps

Als je dan vergelijkt met waar ze zaten en waar de hoogste neerslag van Cesium-137 was zaten ze niet heel ideaal. X marks the spot bij het spoor, net naast de T-splitsting. Cesium-137 heeft een halfwaardetijd van 30,2 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BeBtUU2eT1ho-1we-enCJ5Vx2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z13amLfmuajV75tUcIlWUfRc.png?f=user_large
bron van afbeelding: https://www.ceh.ac.uk/cur...tly-impact-soil-organisms

Een jaar of drie geleden is er met een drone een meting gedaan van de radioactiviteit van het red forest. De graaf locatie is helemaal links bovenin de afbeelding, links naast het 'rustige', lichtblauwe gedeelte. Zeg maar daar waar net geen meting meer is uitgevoerd. Wat dat betreft zaten ze 'gunstig'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqtKea8QkCuvLdkcMztYliOyozY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JJnahz7b8RVhoEjzgm7sJ0jI.png?f=user_large

Bron: https://travel.nine.com.a...23-435f-99ce-65b5291acf94, al zijn er destijds (2019) erg veel artikelen over geschreven, bijvoorbeeld deze: Link.

[ Voor 8% gewijzigd door Nilvo op 06-04-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:32:
[...]

Momenteel krijgen ze de onderhouden Sovjet voorraad van oost-europa + alle moderne anti-tank/anti-air + pbm
En daar doen ze ontzettend veel goeds mee, alsof je deze hele situatie goed kan noemen, maar het leveren van F16's of ander moderne westerse wapensystemen vergt zo ontzettend veel kennis, dat is niet zo maar ineens gedaan.

En ook de voorraad goed onderhouden maar oud ex-Sovjet spul zal een keer opraken, het is niet alsof de Russen zelf de mogelijkheid hebben om deze te maken.

Maar stel, stel we zeggen dat we gecompliceerde wapensystemen leveren, F16's, Tornado's, westerse tanks als een M1, Leopard 2 of iets Frans, dan zullen we de mensen die er aan gaan werken eerst opgeleid moeten worden, en ik denk niet dat ze daar op dit moment behoefte aan hebben.
En als ze het wel willen, en wij vinden dat OK, dan zal daar wel vaart achter gezet moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Laatst online: 20-09 16:29

Tijntje

Hello?!

bulle bas schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:47:
[...]

De kraan werd al een beetje dichtgedraaid, die zal nu wel helemaal dicht kunnen.
Neem aan dat je deze kraan bedoeld
https://www.reuters.com/w...ngary-sources-2022-04-05/
BRUSSELS, April 5 (Reuters) - The European Union executive started a new disciplinary procedure against Hungary on Tuesday in a step that could lead to freezing funding for Prime Minister Viktor Orban for undercutting liberal democratic rights.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

bulle bas schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:46:
[...]

[Twitter]

[...]
Erg morbide, maar "gelukkig" duurt het volledig cremeren van lichamen, als in, genoeg om ze te laten verdwijnen, vrij lang, een uur of 3-4, 10.000 mensen volledig laten verdwijnen duurt dus wel even.

De lichamen genoeg verminken om identificatie onmogelijk te maken duurt natuurlijk korter, maarja, dan weet je zeker dat je gaat hangen [helaas slechts figuurlijk] voor misdaden tegen de menselijkheid.

Plus dat onschuldige mensen verbranden ook echt wel een wissel trekt op de mensen, zelfs de wehrmacht en de SS trokken het niet om "handmatig" zoveel mensen te vermoorden.

Ik zeg hierbij absoluut niet dat het niet gebeurt of zal gebeuren, ik snap alleen het nut er totaal niet van.

Maar het is hoe dan ook vreselijk, onschuldige burgers zijn nu al gewoon verdwenen. Las gisteren nog op de NOS over ouders die zagen hoe hun dochter wordt ontvoerd door Russische troepen. De kans dat ze haar überhaupt ooit terugzien schat ik zeer laag in. Daar zijn gewoon geen woorden voor.
Sleejuhr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:52:
[...]

En daar doen ze ontzettend veel goeds mee, alsof je deze hele situatie goed kan noemen, maar het leveren van F16's of ander moderne westerse wapensystemen vergt zo ontzettend veel kennis, dat is niet zo maar ineens gedaan.

En ook de voorraad goed onderhouden maar oud ex-Sovjet spul zal een keer opraken, het is niet alsof de Russen zelf de mogelijkheid hebben om deze te maken.

Maar stel, stel we zeggen dat we gecompliceerde wapensystemen leveren, F16's, Tornado's, westerse tanks als een M1, Leopard 2 of iets Frans, dan zullen we de mensen die er aan gaan werken eerst opgeleid moeten worden, en ik denk niet dat ze daar op dit moment behoefte aan hebben.
En als ze het wel willen, en wij vinden dat OK, dan zal daar wel vaart achter gezet moeten worden.
Plus dat het niet eens echt verouderd is vergeleken met wat Rusland in zet, en die Poolse MiG's zijn bijvoorbeeld van wat leuke updates voorzien.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:46:
[Twitter]
Tenzij ik er wat aan kan doen (helaas niet) is dit water naar de zee dragen wat voegt link nummer 2 of 1600 toe ? ik vraag me af hoeveel mensen daadwerkelijk nog twijfelen

Je hebt geschiedenis van WO1 tot Buscha .. die dat bevestigt en daarbij zou ik zeker ook meenemen dat wij ook net zo ranzig bezig waren .. Ook al kan je dat op een weegschaal proberen te zetten, dan vraag ik me dan meteen al af: of men alles op een rijtje heeft.

Discussie of Actie is de vraag .. geschiedenis kan wachten

pragmatische vraag zou zijn waarom EU (onze afgezant) in dit geval niet vraagt wat @NiGeLaToR terechter opmerkt en dus "niet met waardeloze onderbouwingen te komen" gevraagd is aan/door de voorzitter.

Gewoon direct die boel torpederen ...
Het is toch geen kinder speeltuin waar een "tweet" de overhand krijgt ? (onder het mom van "was gehackt") yea sure

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
[...]

Het is een kwestie van vooruit kijken. Als Oekraïne over een paar jaar nog wil bestaan zullen ze al die tijd toevoer nodig blijven hebben van materiaal en opgeleide manschappen. Ik heb al eerder bepleit: pak een grote ongetrainde horde en zet die op bases in Europa/VS/Turkije? om te trainen met ons spul. Dan heb je straks lichtingen die overweg kunnen met de modernste vliegtuigen, tanks en wat niet al.
Het scenario dat dit conflict nog jaren gaat duren is zeer reëel. Licht-getrainde mensen zullen nu wel in de defensieve posities zitten en het lijkt erop alsof men daar genoeg van heeft. Ongetrainde buitenlandse vrijwilligers worden geweerd. Ook heb je elke jaar op een bevolking van 43 miljoen mensen een groot aantal nieuwe 18-jarigen. Laat die lekker bij ons trainen.
Ach, dit ligt zo voor de hand dat deze suggestie hopelijk volkomen overbodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

serieuze vraag, jij(als piloot) zit dan lekker in een EU/NATO land opgeleid te worden terwijl thuis de meest monsterlijke dingen gebeuren en je(als piloot) weet dat je 90% kans te laat bent ..

Op dit moment is dat helaas gewoon geen optie, alhoewel ik wel stilletjes vermoed dat dit wel in volle gang is.
lees:

alle oekrainse piloten zonder materieel ---> stuur maar we gaan ze "hertrainen" zoiezo kostbare lui die ga je niet verspillen aan het front

[ Voor 1% gewijzigd door vso op 06-04-2022 16:28 . Reden: post iets minder op de man aangepast ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:06:
[...]

serieuze vraag, jij zit lekker in een EU/NATO land opgeleid te worden terwijl thuis de meest monsterlijke dingen gebeuren en je weet dat je 90% kans te laat bent ..

Op dit moment is dat helaas gewoon geen optie, alhoewel ik wel stilletjes vermoed dat dit wel in volle gang is.
lees:

alle oekrainse piloten zonder materieel ---> stuur maar we gaan ze "hertrainen" zoiezo kostbare lui die ga je niet verspillen aan het front
Dat is spelen op de man, en niet zo netjes.

Als ik gewoon kijk naar wat er mogelijk is op dit moment, dan is dat niet zo simpel als je beschrijft, het volledig omscholen van piloten, monteurs en de logistiek om deze nieuwe systemen te gebruiken kost ontzettend veel tijd, en tijd is iets wat ze op dit moment gewoon niet hebben.

Het is gewoon niet zo simpel als hier beweerd wordt, hoe frustrerend dat ook mag zijn.

Plus dat wij niet weten of deze opleidingsplekken er wel zijn, pilotenopleidingen zijn nu eenmaal aan het afschalen omdat we een stuk minder vliegtuigen hebben en gebruiken, zelfde voor tanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odessa
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
oldgrumpy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:42:
[...]

Ze moesten ook nog uitgebreid gaan dineren en drinken daarna, dus best wel vermoeiend zo een dag.
Is er eigenlijks iets concreet uit de bus gekomen? (buiten een stoute foei naar mijnheer de ambassadeur van Rusland)
Ah welnee joh. De enige die er iets aan heeft overgehouden is die pathologische leugenaar uit Rusland. Die heeft weer een mooi propagandafilmpje voor binnenlandse consumptie over hoe hij de UN eens even de "waarheid" vertelt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:06:
[...]

serieuze vraag, jij zit lekker in een EU/NATO land opgeleid te worden terwijl thuis de meest monsterlijke dingen gebeuren en je weet dat je 90% kans te laat bent ..

lees:

*knip*
Je gaat niet zomaar soldaten die ongeveer wat ervaring hebben in een tank in peperduur materieel laten wegrijden. Dat is verspilling van materialen (en manschappen)

op de man spelen is onnodig als je een discussie wil voeren.

[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 07-04-2022 08:45 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sleejuhr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:14:
[...]

Dat is spelen op de man, en niet zo netjes.

Als ik gewoon kijk naar wat er mogelijk is op dit moment, dan is dat niet zo simpel als je beschrijft, het volledig omscholen van piloten, monteurs en de logistiek om deze nieuwe systemen te gebruiken kost ontzettend veel tijd, en tijd is iets wat ze op dit moment gewoon niet hebben.

Het is gewoon niet zo simpel als hier beweerd wordt, hoe frustrerend dat ook mag zijn.

Plus dat wij niet weten of deze opleidingsplekken er wel zijn, pilotenopleidingen zijn nu eenmaal aan het afschalen omdat we een stuk minder vliegtuigen hebben en gebruiken, zelfde voor tanks.
Dat was niet op de man bedoelt, sorry
edit:

maar ik snap niet wat je bedoelt (stuur me maar een bericht en ik pas het dat betreft wel aan in de post)
post is iets aangepast

Voor de rest omschrijf je wat ik bedoel,

Daarbij merk ik wel op dat hoe minder noodzaak(lees vredestijd) hoe hoger de eisen van personeel en materiaal .. in tijd van oorlog ga je niet uitgebreide controles doen dan merk je (helaas) dan wel in het veld.

edit:

toevoeging

Daarnaast zijn de mensen die produceren ook wat aandachtiger gefocust wat ze produceren, immers als er teveel troep word gestuurt dan staat de vijand straks wel voor hun neus. (meer eer voor je werk)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 06-04-2022 16:36 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:27:
[...]

Dat was niet op de man bedoelt, sorry maar ik snap niet wat je bedoelt (stuur me maar een bericht en ik pas het dat betreft wel aan in de post)

Daarbij merk ik wel op dat hoe minder noodzaak hoe hoger de eisen van personeel en materiaal .. in tijd van oorlog ga je niet uitgebreide controles doen dan merk je (helaas) dan wel in het veld.
En dat kan bij een Stinger, die zijn gemaakt om makkelijk gebruikt te kunnen worden. Doe het met een moderne tank, en je kan waarschijnlijk ze in een paar weken opleiden om wel een Abrams tank te bedienen goed genoeg. Die stuur je de grens over, en twee weken later kan je aan de lokale boer vragen of hij hem kan wegtrekken, gezien zonder onderhoud hij ermee faalt. Als je al genoeg brandstof ervoor kan leveren. Doe je het met een Patriot batterij, en best case is dat hij niet een bevriend toestel uit de lucht schiet.

De vraag is of je Oekraïne wil helpen, of jezelf goed voelen dat je ze veel hebt gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleejuhr
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:27:
[...]

Dat was niet op de man bedoelt, sorry
edit:

maar ik snap niet wat je bedoelt (stuur me maar een bericht en ik pas het dat betreft wel aan in de post)
post is iets aangepast

Daarbij merk ik wel op dat hoe minder noodzaak hoe hoger de eisen van personeel en materiaal .. in tijd van oorlog ga je niet uitgebreide controles doen dan merk je (helaas) dan wel in het veld.
Geen probleem, opgelost zo.

Wat je wil voorkomen als militaire organisatie is dat je een situatie krijgt als in Kursk in WWII, heb je spiksplinternieuwe Tigers en Panthers, kan je ze heel beperkt inzetten omdat ze steeds stuk gaan.

En ik weet dat dit heel andere oorzaken had, maar zal hetzelfde gevolg hebben. Tanks die onbruikbaar zijn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
[...]

Als je ervaren tankbemanning neemt, deze zijn best snel omgeschoold want in de basis is het toch redelijk hetzelfde. Maar ook nieuwe tankbemanning is snel op te leiden want er zijn behoorlijk wat simulators voor die Leopard 2, en die m1. Sterker ik denk dat het technische gedeelte het schieten end je binnen een paar dagen onder de knie hebt, de rest, lader commandant of chauffeur is simpel zat.
Als oud leopard tank schutter heb ik er een beetje kijk op ;-). tis echt niet heel erg moeilijk.
Overigens schrik ik wel van die beelden dan die tanks zo makkelijk gepopt worden door een jawelin.
Wist je dat met de Leopard 2 het eerste schot voor 98% een hit is en het 2e schot 99%
Dat je toen al op 3 KM afstand die hit kunt maken, en dat je al rijdend op een bewegend voertuig( battle run) je nog een hit kans hebt van 95%
En dat was in 1988 mensen, de systemen zijn zelfs beter geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 06-04-2022 16:47 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

merlin1201 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:40:
[...]

Als je ervaren tankbemanning neemt, deze zijn best snel omgeschoold want in de basis is het toch redelijk hetzelfde. Maar ook nieuwe tankbemanning is snel op te leiden want er zijn behoorlijk wat simulators voor die Leopard 2, en die m1. Sterker ik denk dat het technische gedeelte het schieten end je binnen een paar dagen onder de knie hebt, de rest, lader commandant of chauffeur is simpel zat.
Als oud leopard tank schutter heb ik er een beetje kijk op ;-). tis echt niet heel erg moeilijk.
Overigens schrik ik wel van die beelden dan die tanks zo makkelijk gepost worden door een jawelin.
gepost <--- je bedoelt kapot geknald ? "javelin" btw

Maar goed ben eerder benieuwd waarom jij ervan schrikt , anti tank meuk is net zo oud als de tank zelf toch ;) Het is alleen wat verbeterd.

Er zijn veel analyses te vind op YT, en meeste zijn al voorbij gekomen in het topic met de reden waarom t-7x en t-9x oid zich letterlijk ontpoppen als moderne kunstwerken .. met behulp van zo'n antitankwapen als gereedschap natuurlijk

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:47:
[...]

gepost <--- je bedoelt kapot geknald ? "javelin" btw

Maar goed ben eerder benieuwd waarom jij ervan schrikt , anti tank meuk is net zo oud als de tank zelf toch ;) Het is alleen wat verbeterd.

Er zijn veel analyses te vind op YT, en meeste zijn al voorbij gekomen in het topic met de reden waarom t-7x en t-9x oid zich letterlijk ontpoppen als moderne kunstwerken .. met behulp van zo'n antitankwapen als gereedschap natuurlijk
Gepopt zoals de koepel die eraf geknald wordt omdat de munitie wordt geraakt.
Tja ik weet eigelijk niet of die jawelin er in 88 al was, de TOW wel maar die gaat rechtsreeks met een draadje.
Ik bedoel dan ook dat ik schrik hoe makkelijk zo'n tank wordt afgeschoten, natuurlijk weet je dat je in een rijdende doodskist zit maar toch, de enigste die een kleine kans op overleven heeft is de chauffeur want die zit appart en kan door een bodemluik wegkomen.

Je kunt de T90's dan ook vergelijken met de Leopard 2A6 heb eigelijk niet gezien dat deze ook makkelijk stuk gaan. maar dat zal ook best wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

merlin1201 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:53:
[...]

Gepopt zoals de koepel die eraf geknald wordt omdat de munitie wordt geraakt.
Tja ik weet eigelijk niet of die jawelin er in 88 al was, de TOW wel maar die gaat rechtsreeks met een draadje.
Ik bedoel dan ook dat ik schrik hoe makkelijk zo'n tank wordt afgeschoten, natuurlijk weet je dat je in een rijdende doodskist zit maar toch, de enigste die een kleine kans op overleven heeft is de chauffeur want die zit appart en kan door een bodemluik wegkomen.

Je kunt de T90's dan ook vergelijken met de Leopard 2A6 heb eigelijk niet gezien dat deze ook makkelijk stuk gaan. maar dat zal ook best wel.
playlist van beide tanks die je noemt deze vid (de T-90) is hier al eens langs gekomen ..

Ik moet je wel vooraf waarschuwen, zit niet te dicht bij je scherm + niet eten en drinken want dan is je scherm 1 smeurie ... of je bent wat minder gevoelig voor humor het is 10 + 5 min die je kwijt bent

1 van de dingen die hij aanhaalt (uit geheugen, dus niet woord voor woord)
When your export is better than what you keep in house, you have got an issue
+
turret popping machine
Toen kon je me opvegen gezien de status in Oekraine waar dit ook daadwerkelijk gebeurt en ik heb absoluut geen militaire ervaring anders dat ik op een basis zo'n ding heb zien rijden oid ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

FastFred schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:46:
[...]

We zijn veel en veel te soft voor Rusland. Als er een referendum komt (komt er niet) of NAVO in moet grijpen, stem ik JA. Rusland gaat veel en veel te ver, in 2008 in Georgië, in 2014 de Krim, het neerhalen van MH17, nu dit, ze begaan de ene na de andere gruweldaad, lappen alle internationale regels aan hun laars en doen net alsof hun neus bloed.

Stuur er NAVO troepen heen in Oekraïnse uniformen en als Rusland ons gaat lopen beschuldigen gewoon zeggen dat we van niks weten.
MH17 was een vergissing. Als ze bedoeld op lijnvluchten willen schieten hadden ze er tientallen neer kunnen halen die dag. Er waren genoeg maatschappijen (en landen) die dit risico al lang niet meer namen. Putin moet hier terecht voor staan, want hij stuurde die mannen daarheen en gaf opdracht om agressief te schieten, maar ze dachten oprecht een oekrains toestel neer te hebben gehaald. Die vlucht was geen doelwit.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sky news --> https://news.sky.com/stor...-adult-daughters-12583675
Ook op nos liveblog https://nos.nl/liveblog/2...-35-s-geland-in-bulgarije
VS zet dochters Poetin en meer Russische banken op sanctielijst
ik verwacht nog meer dus wacht even met juichen/reageren ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit soort zaken hebben mijn vertrouwen in de Oekraïnse lijst in de afgelopen dagen weer wat doen toenemen. We komen door de terugtrekking gigantische aantallen niet eerder getelde verliezen tegen, die we nu kunnen verifiëren.

De lijst zal niet helemaal kloppen, maar de discrepantie tussen geobserveerd en geclaimd lijkt wel kleiner te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FastFred schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:46:
[...]

We zijn veel en veel te soft voor Rusland. Als er een referendum komt (komt er niet) of NAVO in moet grijpen, stem ik JA. Rusland gaat veel en veel te ver, in 2008 in Georgië, in 2014 de Krim, het neerhalen van MH17, nu dit, ze begaan de ene na de andere gruweldaad, lappen alle internationale regels aan hun laars en doen net alsof hun neus bloed.

Stuur er NAVO troepen heen in Oekraïnse uniformen en als Rusland ons gaat lopen beschuldigen gewoon zeggen dat we van niks weten.
dan heb ik goed nieuws (if true)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Prosac schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:11:
[...]

Het cijfer van 18000 zoals Oekraine aangeeft is inclusief gewonden. Het zijn dus niet 18.000 doden, anders was het leger allang ingeklapt, want bij 18.000 doden kun je uitgaan van 40/50.000 gewonden er nog bij. Mogelijk meer gezien de ernst van de strijd.
Dat het hoog is, dat is duidelijk, anders trok men zich niet zo chaotisch terug uit het noordelijke front.

Er worden ook nog best veel lijken gevonden en gezien de hoeveelheid foto's van begrafenissen op Vkontakte, kunnen we stellen dat er ook nog best wel lijken naar huis gaan.
Er staat toch een lijkkist met een oranje zwart vaantje aan de teen geknoopt (je weet wel, dat er op hun voertuigen staat bij de Kremlin parade) bij ter illustratie. Het lijkt mij dat Oekraïne 18300 doden bedoeld.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:06:
[...]

playlist van beide tanks die je noemt deze vid (de T-90) is hier al eens langs gekomen ..

Ik moet je wel vooraf waarschuwen, zit niet te dicht bij je scherm + niet eten en drinken want dan is je scherm 1 smeurie ... of je bent wat minder gevoelig voor humor het is 10 + 5 min die je kwijt bent

1 van de dingen die hij aanhaalt (uit geheugen, dus niet woord voor woord)

[...]

Toen kon je me opvegen gezien de status in Oekraine waar dit ook daadwerkelijk gebeurt en ik heb absoluut geen militaire ervaring anders dat ik op een basis zo'n ding heb zien rijden oid ..
Het idd vrij heftig, maar ook wel grappig gebracht, tja maar als je dan kijk wat een blowtorch die tank is, pff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:36
Laatste update vwbt de gevechten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRXfkrzff4oWc-dQyd4067LG7wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuzYvXahIl6DHTcpJuZI8dU7.jpg?f=fotoalbum_large

Herovering rond Kherson (zie gif):

[ Voor 11% gewijzigd door jan390 op 06-04-2022 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:19:
[...]

Dit soort zaken hebben mijn vertrouwen in de Oekraïnse lijst in de afgelopen dagen weer wat doen toenemen. We komen door de terugtrekking gigantische aantallen niet eerder getelde verliezen tegen, die we nu kunnen verifiëren.

De lijst zal niet helemaal kloppen, maar de discrepantie tussen geobserveerd en geclaimd lijkt wel kleiner te worden.
Ik blijf het bizar vinden, dat meer dan 2/3e van de kapotte tanks gewoon ergens op Twitter staat te shinen.

(/edit: of roesten, maar shinen vond ik beter klinken)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 06-04-2022 17:38 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

merlin1201 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:40:
[...]

Overigens schrik ik wel van die beelden dan die tanks zo makkelijk gepopt worden door een jawelin.
Wist je dat met de Leopard 2 het eerste schot voor 98% een hit is en het 2e schot 99%
Dat je toen al op 3 KM afstand die hit kunt maken, en dat je al rijdend op een bewegend voertuig( battle run) je nog een hit kans hebt van 95%
En dat was in 1988 mensen, de systemen zijn zelfs beter geworden.
Draaien die M1s sowieso niet op jet fuel?

Los van de bemanning heb je ook nog supplies, onderhoud en reparaties nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dit is een linkdrop hier kan ik echt niks anders van maken (uit het sanctie topic)
ps de reden dat ik hem gewoon crosspost is dat menig poster hier in dit topic om "smeekt" om deze harde taal
again neem de moeite om @sugarlevi01 +1 te geven .. (please)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jan390
De verliezen (percentage van het ingezette materieel) aan russische kant, op basis van de cijfers van het ministerie van defensie van Oekraine:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:33:
[...]

Draaien die M1s sowieso niet op jet fuel?
Ik dacht dat die turbines in nood vrijwel alles kunnen gebruiken wat brandt (hout uitgezonderd). Jet fuel, benzine, diesel, wat maar voorhanden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:34
jan390 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:48:
De verliezen (percentage van het ingezette materieel) aan russische kant, op basis van de cijfers van het ministerie van defensie van Oekraine:
[Twitter]
Ik pik deze er nog even uit:

Killed soldiers ~18,600 12% of 150,000 (ground force)

Het getal dat Oekraine weergeeft voor soldaten betreft dus - volgens hen - daadwerkelijk gesneuvelde soldaten aan Russische zijde en niet gesneuvelde + gewonde soldaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
pro_6or schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:15:
[...]

MH17 was een vergissing. Als ze bedoeld op lijnvluchten willen schieten hadden ze er tientallen neer kunnen halen die dag. Er waren genoeg maatschappijen (en landen) die dit risico al lang niet meer namen. Putin moet hier terecht voor staan, want hij stuurde die mannen daarheen en gaf opdracht om agressief te schieten, maar ze dachten oprecht een oekrains toestel neer te hebben gehaald. Die vlucht was geen doelwit.
Dus omdat het een vergissing was geeft ze het recht om betrokkenheid te ontkennen en het onderzoek op iedere mogelijke manier te dwarsbomen en bewijs achter te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:25
downtime schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:52:
[...]

Ik dacht dat die turbines in nood vrijwel alles kunnen gebruiken wat brandt (hout uitgezonderd). Jet fuel, benzine, diesel, wat maar voorhanden is.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 09:58

Rub3s

+3 , omdat het kan

FastFred schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:58:
[...]

Dus omdat het een vergissing was geeft ze het recht om betrokkenheid te ontkennen en het onderzoek op iedere mogelijke manier te dwarsbomen en bewijs achter te houden?
Sommige landen doen er altijd alles aan om maar niet toe te geven dat ze fout zaten: Rusland en China zijn zulke landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

FastFred schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:58:
[...]

Natuurlijk niet, maar het was geen moordaanslag of genocide. Dat poster gooide dat op een hoop.

Rusland moet gewoon met de billen bloot, tot aan Putin want het was weldegelijk zijn beleid dat tot d3ze uitkomst leidde.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Laatst online: 01:05

jgj82

Ja, maar = nee

Sissors schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:31:
[...]

En dat kan bij een Stinger, die zijn gemaakt om makkelijk gebruikt te kunnen worden. Doe het met een moderne tank, en je kan waarschijnlijk ze in een paar weken opleiden om wel een Abrams tank te bedienen goed genoeg. Die stuur je de grens over, en twee weken later kan je aan de lokale boer vragen of hij hem kan wegtrekken, gezien zonder onderhoud hij ermee faalt. Als je al genoeg brandstof ervoor kan leveren. Doe je het met een Patriot batterij, en best case is dat hij niet een bevriend toestel uit de lucht schiet.

De vraag is of je Oekraïne wil helpen, of jezelf goed voelen dat je ze veel hebt gestuurd.
Stinger: eens. Maar niet zo makkelijk als het lijkt. Iets met BCU's. Google maar eens.

Tank: ook eens.

Patriot Battery: never ever. Die ga je als leek zonder maanden opleiding door ervaren instructeurs niet eens aan krijgen om luchtbeeld te leveren. Zelfs niet met de Technical Manuals erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Rub3s schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:01:
[...]

Sommige landen doen er altijd alles aan om maar niet toe te geven dat ze fout zaten: Rusland en China zijn zulke landen.
Niet sommige landen, maar alle landen.
De een doet het meer tactisch, de andere vrij obvious, een derde schuift dingen al tientallen jaren onder een grote mat en een vierde doet net alsof ze het probleem oplossen met een lading schijnbewegingen.

Wat ze niet willen toegeven verschilt nog per onderwerp per land per cultuur.
Dat is uiteraard niet allemaal van hetzelfde kaliber.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

pro_6or schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:15:
[...]

Ik snap niet wat je hier probeert te nuanceren, ook dit was een oorlogsmisdaad. Dat het door nalatigheid kwam is irrelevant: 'shoot first, ask questions later' hou je onder geen enkele omstandigheid droog voor het tribunaal.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:13:
[...]

Ik snap niet wat je hier probeert te nuanceren, ook dit was een oorlogsmisdaad. Dat het door nalatigheid kwam is irrelevant: 'shoot first, ask questions later' hou je onder geen enkele omstandigheid droog voor het tribunaal.
Volgens mij is iemand doodschieten met voorbedachte raden niet hetzelfde als iemand per ongeluk neerschieten?

Die nuance is dus vrij belangrijker, sterker nog dat is waar juiste de hele rechtszaak over gaat volgens mij.

Om het simpel voorbeeld te nemen, anders zou een militair die per ongeluk z'n wapen af laat gaan direct terechtstaan als oorlogsmisdadiger? 8)7

One World Concepts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:06

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ten noorden van Mariupol.

En in Mariupol zelf, krijgt Azov nog altijd leuk spul geleverd.

[Twitter: https://twitter.com/StephenKolanko1/status/1511753542146695176?s=19]

[ Voor 37% gewijzigd door JoeZuCK op 06-04-2022 19:39 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
JoeZuCK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:32:
[Twitter]

[Twitter]
Ik las die laatste en dacht: ‘complex logistics’ - de stad zou toch omsingeld zijn en continu onder vuur liggen? En dan brengen ze gewoon drones en nachtkijkers - en whatnot?! 37 dagen na ‘volledige omsingeling’. Wow.

Ik heb antwoord op de vraag hoe ze het zo lang volhouden. Er is dus transport in (en uit?).

Theorie: zou (onder)water een rol spelen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:50:
[...]

Ik las die laatste en dacht: ‘complex logistics’ - de stad zou toch omsingeld zijn en continu onder vuur liggen? En dan brengen ze gewoon drones en nachtkijkers - en whatnot?! 37 dagen na ‘volledige omsingeling’. Wow.

Ik heb antwoord op de vraag hoe ze het zo lang volhouden. Er is dus transport in (en uit?).

O.a. Die ua heli die een paar dagen geleden werd neergeschoten.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

NiGeLaToR schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:50:
[...]

Eerdere omsingelingen van steden, zoals Grozny, waren ook niet bepaald volledig, de locals konden toen gewoon in en uit lopen.

Met modernere apparatuur de boel vast wel beter in de gaten houden, maar ik denk dat met veel kennis van het terrein je nog wel de stad in/uit kan komen.

En via de lucht, al dan niet met een grotere drone of iets in die richting.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Lees ook net dat overgelopen Russen aan de kant van de Oekrainers gaan vechten. Gisteren zag ik een interview van 3 Russen achter een tafel. Uniformen hebben ze gekregen en ze dragen een wit blauw witte patch (Russische vlag, maar dan het rood (geassocieert met bloed) vervangen door wit dus (zoals je een week geleden meer hebt kunnen zien met grote groepen protesterende Russen).

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
JoeZuCK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:59:
Lees ook net dat overgelopen Russen aan de kant van de Oekrainers gaan vechten. Gisteren zag ik een interview van 3 Russen achter een tafel. Uniformen hebben ze gekregen en ze dragen een wit blauw witte patch (Russische vlag, maar dan het rood (geassocieert met bloed) vervangen door wit dus (zoals je een week geleden meer hebt kunnen zien met grote groepen protesterende Russen).
Goed bericht, laat de Russen zelf maar aangeven ze dit niet willen.
Zou een mooi moment zijn!

Ze gaan het nodig hebben in het Oosten, want het is nog lang niet klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:33
JoeZuCK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:32:
[Twitter]

[Twitter]
Toevallig net een draadje van Kamil aan het lezen;
https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html

Daar staat het uitgelegd, ze vliegen met helikopters over land naar zee en vermijden daarbij dorpen etc. en vliegen dan via de zee naar Mariupol. En brengen daar munitie heen en halen gewonden op...
de specifieke tweet;
https://twitter.com/kamilkazani/status/1511529457718214657

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
B_FORCE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:47:
[...]
De een doet het meer tactisch, de andere vrij obvious, een derde schuift dingen al tientallen jaren onder een grote mat en een vierde doet net alsof ze het probleem oplossen met een lading schijnbewegingen.

Iran heeft nog niet zo heel lang geleden hetzelfde gedaan en binnen een paar dagen gezegd dat ze een foutje hebben gemaakt. Heel veel is er daarna niet meer mee gebeurt. Had Rusland dat ook gedaan was de hele kous al lang afgeweest. Want wat wil je nog doen als iemand zegt dat ie iets fout heeft gedaan en daarbij sorry zegt en je daarnaast ook nog eens weet dat het per ongeluk was?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
Situation in Kherson : Ukrainian troops liberated Dobryanka, Novovoznesenske and Trudoliubivka in the north. Russian troops entered Snihurivka again. Fighting continues in the vicinity of Oleksandrivka and Pravdyne, west of Kherson.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih-huHMLsCueM5axbenD7HWX17k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26Duuje2s5pY0ySwbaDFSuia.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

B_FORCE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:23:
[...]

Om het simpel voorbeeld te nemen, anders zou een militair die per ongeluk z'n wapen af laat gaan direct terechtstaan als oorlogsmisdadiger? 8)7
Maar die raket is niet "per ongeluk" gelanceerd. Die is bewust afgevuurd op een vliegtuig en ze hebben bewust de moeite niet genomen om dat vliegtuig te identificeren. Dood door schuld is wat anders dan een ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Nu staat het al op twitter maar het zou mogelijk verstandig zijn dergelijke info niet te delen als je echt een bron hebt die verder niet naar boven komt.

In dit geval valt het waarschijnlijk mee maar we moeten wel voorzichtig zijn om dit soort informatie te delen, tenminste als die niet al uitgebreid op het internet staat want dan maakt het niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
klaw schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:05:
[...]

Toevallig net een draadje van Kamil aan het lezen;
https://threadreaderapp.com/thread/1511528319656755205.html

Daar staat het uitgelegd, ze vliegen met helikopters over land naar zee en vermijden daarbij dorpen etc. en vliegen dan via de zee naar Mariupol. En brengen daar munitie heen en halen gewonden op...
de specifieke tweet;
https://twitter.com/kamilkazani/status/1511529457718214657
Het zouden heroische vluchten zijn. Ik begrijp echter niet hoe ze over bezet gebied vliegen.Via de zee lijkt mij onmogelijk: Afstand Kherson - Mariopol (afsnijden Krim) is 500km. Ik hooop dat we dit later nog te weten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:17
[...]

Volgens mij is iemand doodschieten met voorbedachte raden niet hetzelfde als iemand per ongeluk neerschieten?

Die nuance is dus vrij belangrijker, sterker nog dat is waar juiste de hele rechtszaak over gaat volgens mij.

300x dood door schuld is iets minder erg dan 300x moord maar nog steeds een hele lange straf.

En ook een militair die 'per ongeluk' zn wapen af laat gaan terwijl er totaal geen dreigende situatie is en daarbij iemand dood schiet zal zeker vervolgd worden voor dood door schuld. Een wapen gaat namelijk niet 'per ongeluk' af, daar is grove nalatigheid voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:26:
[...]

300x dood door schuld is iets minder erg dan 300x moord maar nog steeds een hele lange straf.

En ook een militair die 'per ongeluk' zn wapen af laat gaan terwijl er totaal geen dreigende situatie is en daarbij iemand dood schiet zal zeker vervolgd worden voor dood door schuld. Een wapen gaat namelijk niet 'per ongeluk' af, daar is grove nalatigheid voor nodig.
Totaal 100% mee eens, maar het is nog steeds niet gelijk aan schuld met voorbedachte rade.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
B_FORCE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:27:
[...]

Totaal 100% mee eens, maar het is nog steeds niet gelijk aan schuld met voorbedachte rade.
Wat doet het er toe of je 300x 5jaar cel krijgt of 300x 30 jaar cel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:57
Janpietertje89 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:39:
[...]

Dat je met 300x30 jaar langer moet zitten. 🤡

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 09:58

Rub3s

+3 , omdat het kan

B_FORCE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 18:47:
[...]

Mwah, ben ik het niet helemaal mee eens. In Afghanistan gooiden we een piepklein bommetje op een EOD fabriek, en er zijn toch uiteindelijk een berg kamervragen geweest.

Ook als de VS per ongeluk een bom gooit op een ziekenhuis of op terroristen die geen terroristen bleken te zijn, dan komen er wel excuses.

Bij Rusland is het bombarderen van ziekenhuis dagelijkse kost, en het excuus is dan: Nee, het was Oekraïne, nee het ziekenhuis was al kapot, nee er zaten nazi's in dat ziekenhuis. Zelfde verhaal met MH17. Gewoon blijven liegen, nooit toegeven. Ik heb niet het gevoel dat er in Rusland kamervragen zijn m.b.t. het bombarderen van ziekenhuizen of m.b.t. Boetsja.

[Edit] Om het ook te hebben over China: Daar probeerden ze het zelfs op een duur zo te brengen dat het coronavirus uit het buitenland kwam. Nu proberen ze de zero-covid policy te forceren (wat kansloos is natuurlijk), omdat ze eenmaal hebben gezegd dat andere landen heel slecht bezig waren omdat ze covid niet konden beheersen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rub3s op 06-04-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jan390 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:16:
[...]
Het zouden heroische vluchten zijn. Ik begrijp echter niet hoe ze over bezet gebied vliegen.Via de zee lijkt mij onmogelijk: Afstand Kherson - Mariopol (afsnijden Krim) is 500km. Ik hooop dat we dit later nog te weten komen
Zaporozhnia -> zee -> Mariupol ;)

(Dan hoef je maar 2 wegen te kruisen over land, en dat dat gebied rood gekleurd is op de kaart, betekend niet dat daar Russen zitten)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 06-04-2022 21:04 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:39:
[...]

In praktijk niets, maar het maakt wel uit waar je van beschuldigd wordt uiteraard.
Een (mega domme fout)² is natuurlijk absoluut niet hetzelfde als iemand moedwillig en gepland omleggen.

In sommige landen maakt dat bv ook uit in wat voor gevangenis je komt.

One World Concepts

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

VGTRK (Russische staatszender) ook gehackt. Hier is iemand die al een duik heeft genomen in de meer dan een miljoen mailtjes en zijn bevindingen in zijn draadje post:

[ Voor 4% gewijzigd door JoeZuCK op 06-04-2022 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
B_FORCE schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:49:
[...]

In praktijk niets, maar het maakt wel uit waar je van beschuldigd wordt uiteraard.
Een (mega domme fout)² is natuurlijk absoluut niet hetzelfde als iemand moedwillig en gepland omleggen.

In sommige landen maakt dat bv ook uit in wat voor gevangenis je komt.
Ik begrijp echt niet wat voor argument je probeert te maken. Ja theoretisch is het éne erger als het ander, maar beide zijn onvergefelijk, dus wat maakt het dan nog uit.

Dat is zoiets als argumenteren dat een seriemoordenaar die 20 mensen vermoord erger is dan een die 15 mensen vermoord, waar hebben we het nu eigenlijk over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:58:
[...]

Ik begrijp echt niet wat voor argument je probeert te maken. Ja theoretisch is het éne erger als het ander, maar beide zijn onvergefelijk, dus wat maakt het dan nog uit.

Dat is zoiets als argumenteren dat een seriemoordenaar die 20 mensen vermoord erger is dan een die 15 mensen vermoord, waar hebben we het nu eigenlijk over.
Nee, dat is een compleet ander voorbeeld.

Iemand die iets expres heeft gedaan of per ongeluk is gewoon niet hetzelfde.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zou niet graag in een tank willen zitten op het moment als Rus zijnde, je bent echt een schietschijf en helemaal met al de anti tank wapens die UA heeft gekregen. 😳

https://t.me/OSINTUKRAINE/4282

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ligt het aan mij is of "cyber" de te hete aardappel om over te praten

Gezien de situatie is een beperkt en oppervlakkig houden handig, maar een deep dive voor "na" de oorlog.
ik ga ervan uit dat iedereen de gevaren wel kan bedenken. dus om die te benoemen vind ik persoonlijk onhandig.

De enige reden dat ik het uberhaupt benoem is dat die "stomme" anonymous een vid heeft gepost van bewakingscamera's die van binnen het kremlin.

ik vind het toch knap dat men gehoord geeft aan de oproep(en) betreft cyber gebruik wat natuurlijk erg logisch is ..anderzijds zie je ook meteen de "geldwolven" en andere aandachtstrekkers uit de muur komen ..

Maar meer gericht op onszelf als NL-er weetje ik vraag me af of wij als burger de ernst van de situatie zouden snappen. Gezien we alles op het internet zitten en die 5 zetels in de kamer oid .. heb ik daar een hard hoofd in. los van alle meuk wat op het internet aangesloten is (cloud)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 20-09 09:22

bloody

0.000 KB!!

JoeZuCK schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:54:
VGTRK (Russische staatszender) ook gehackt. Hier is iemand die al een duik heeft genomen in de meer dan een miljoen mailtjes en zijn bevindingen in zijn draadje post:

[Twitter]
wow wat een goudmijn, daar zijn veel personen waarschijnlijk heel blij (en druk..) mee nu

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Niet te vergelijken, dit is een wapensysteem wat niet door één man met ongelukkig dikke vingers pardoes een vliegtuig neerhaalt. Je hebt het over zoeken, bewust locken, de raket primen en schieten. De nalatigheid zat 'm in het niet weten waar ze op schoten en dat dan tóch doen terwijl ze wisten dat er niet commerciële vluchten in de buurt waren (om over hoogte en snelheid nog niet te spreken).

Dus je voorbeeld is waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:27:
[...]
Niet te vergelijken, dit is een wapensysteem wat niet door één man met ongelukkig dikke vingers pardoes een vliegtuig neerhaalt. Je hebt het over zoeken, bewust locken, de raket primen en schieten. De nalatigheid zat 'm in het niet weten waar ze op schoten en dat dan tóch doen terwijl ze wisten dat er niet commerciële vluchten in de buurt waren (om over hoogte en snelheid nog niet te spreken).

Dus je voorbeeld is waardeloos.
Dat maakt allemaal helemaal geen bal uit. Het simpele feit dat het onbewust was maakt al het hele verschil. Het is zoals je zelf hier al zegt het verschil tussen nalatig zijn en bewust een lijnvlucht neerschieten. Beide erg, maar er zit toch een groot gradatieverschil in.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DoubleDutch
Gedurfd of erg dom, ik weet het niet.🤔

De Sloveense premier Janez Janša heeft een foto geplaatst van hoe naar zijn mening het symbool van de Russische bezetter Z is ontstaan

[Twitter: https://twitter.com/JJansaSDS/status/1511685803625357312?s=20&t=3f0DpRFWs5IZQOmfHOB6IQ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
DoubleDutch schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:41:
Gedurfd of erg dom, ik weet het niet.🤔

De Sloveense premier Janez Janša heeft een foto geplaatst van hoe naar zijn mening het symbool van de Russische bezetter Z is ontstaan

[Twitter]
Gedurfd, hoe meer landen openlijk zich uitspreken des te meer targets de landen krijgen die het niet doen.
Dit is gewoon anno 2022 via sociale media je kleur bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:34:
[...]

Dat maakt allemaal helemaal geen bal uit. Het simpele feit dat het onbewust was maakt al het hele verschil. Het is zoals je zelf hier al zegt het verschil tussen nalatig zijn en bewust een lijnvlucht neerschieten. Beide erg, maar er zit toch een groot gradatieverschil in.
Durf ik te betwisten, want dit is geen regulier 'civiel' recht. Je hebt het over 2 BUK operators die - ondanks dat ze wisten dat er burgers te velde waren - bewust hebben geschoten op iets wat ze niet konden vaststellen als vriend noch vijand. Je hebt het dan niet over een 'ongeluk'.

Wie er trouwens 'moord' bij gehaald heeft weet ik niet, maar een oorlogsmisdaad is het wél (in heel veel landen zelfs) en die heb ik wel genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
nst6ldr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:47:
[...]
Durf ik te betwisten, want dit is geen regulier 'civiel' recht. Je hebt het over 2 BUK operators die - ondanks dat ze wisten dat er burgers te velde waren - bewust hebben geschoten op iets wat ze niet konden vaststellen als vriend noch vijand. Je hebt het dan niet over een 'ongeluk'.
Het was echter wel een oorlogsgebied en er waren al meer vliegtuigen neergehaald. Het was dus ook niet logisch om nog een lijnvlucht te verwachten. Pak daarbij dat ze maar een halve BUK hadden (zonder het identificatiesysteem) en het wordt toch een ander verhaal.
Wie er trouwens 'moord' bij gehaald heeft weet ik niet, maar een oorlogsmisdaad is het wél (in heel veel landen zelfs) en die heb ik wel genoemd.
Maar zelfs dat is maar de vraag aangezien het onbewust is. En ook bij een oorlogsmisdaad speelt wel degelijk mee in hoeverre iemand wist wat er ging gebeuren en of het dus een bewuste of onbewuste aktie is.
Hoe dan ook is er ook bij een oorlogsmisdaad een groot verschil tussen bewust mensen doden en onbewust (dood door schuld)

En bovenal is het grote verschil natuurlijk de reaktie achteraf. Zoals ik al zei heeft Iran nog niet zo lang geleden hetzelfde gedaan. En na een mea culpa van Iran was de zaak grotendeels afgedaan. Juist doordat rusland blijft ontkennen en met allerlei onzin redenaties komt speelt dit nog steeds. Hadden ze sorry gezegd en misschien nog een paar miljoen aan kosten als genoegdoening voor de slachtoffers en dan was het wel klaar geweest.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
DoubleDutch schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:41:
Sloveense premier Janez Janša heeft een foto geplaatst van hoe naar zijn mening het symbool van de Russische bezetter Z is ontstaan
Dat was toch een Trump adept?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
hoevenpe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:00:
[...]

Dat was toch een Trump adept?
Weet ik niet. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:56:
[...]

Het was echter wel een oorlogsgebied en er waren al meer vliegtuigen neergehaald. Het was dus ook niet logisch om nog een lijnvlucht te verwachten. Pak daarbij dat ze maar een halve BUK hadden (zonder het identificatiesysteem) en het wordt toch een ander verhaal.

[...]

Maar zelfs dat is maar de vraag aangezien het onbewust is. En ook bij een oorlogsmisdaad speelt wel degelijk mee in hoeverre iemand wist wat er ging gebeuren en of het dus een bewuste of onbewuste aktie is.
Hoe dan ook is er ook bij een oorlogsmisdaad een groot verschil tussen bewust mensen doden en onbewust (dood door schuld)

En bovenal is het grote verschil natuurlijk de reaktie achteraf. Zoals ik al zei heeft Iran nog niet zo lang geleden hetzelfde gedaan. En na een mea culpa van Iran was de zaak grotendeels afgedaan. Juist doordat rusland blijft ontkennen en met allerlei onzin redenaties komt speelt dit nog steeds. Hadden ze sorry gezegd en misschien nog een paar miljoen aan kosten als genoegdoening voor de slachtoffers en dan was het wel klaar geweest.
Als je mijn linkje volgt zie je dat 'negligence' - waar je het hopelijk over eens kan zijn dat dit incident daaronder valt - in meerdere NATO landen (waaronder wij zelf) wordt gezien als oorlogsmisdaad. Dus moord of dood door schuld maakt hier niet eens uit, wil ik het niet eens over hebben, de nalatigheid met doden tot gevolg valt hier onder voor zover Nederland en anderen dus het oorlogsrecht ziet.

En ik viel vooral over de ridiculisering en slappe voorbeeld van @B_FORCE. Alsof het gelijkgesteld kon worden aan iemand die onhandig met z'n geweer omspringt. Vervolgens maakt hij er een punt van dat het uitmaakt of het bewust was of niet - voor zover wij en andere NATO lidstaten er naar kijken niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

nst6ldr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:13:
[...]

Wat snap je niet? Ik vind het nogal een verschil of je expres een vliegtuig neerschiet met als doel dus burgers doden, of denken dat je een militair toestel te pakken hebt, wat dus een lijnvlucht blijkt te zijn. Ik ben geen jurist maar ik denk dat dat weldegelijk verschillende categorieën zijn. Dat het beide oorlogsmisdaden zijn is juist.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redwing schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:56:
[...]

Het was echter wel een oorlogsgebied en er waren al meer vliegtuigen neergehaald. Het was dus ook niet logisch om nog een lijnvlucht te verwachten.
Het luchtruim was niet gesloten en dus was het logisch om een lijnvlucht te verwachten.
Pak daarbij dat ze maar een halve BUK hadden (zonder het identificatiesysteem) en het wordt toch een ander verhaal.
Dat maakt het nu juist geen ongeluk. Dat identificatiesysteem hebben ze bewust thuisgelaten. Ze hebben bewust het risico genomen om een lijnvlucht neer te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
pro_6or schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:08:
[...]

Wat snap je niet? Ik vind het nogal een verschil of je expres een vliegtuig neerschiet met als doel dus burgers doden, of denken dat je een militair toestel te pakken hebt, wat dus een lijnvlucht blijkt te zijn. Ik ben geen jurist maar ik denk dat dat weldegelijk verschillende categorieën zijn. Dat het beide oorlogsmisdaden zijn is juist.
Het was weliswaar niet de bedoeling een civiel toestel neer te schieten, maar dat risico werd wel ingecalculeerd of had ingecalculeerd moeten worden. Dit valt juridisch gezien onder voorwaardelijke opzet en staat behoorlijk dicht bij "volledige" opzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

pro_6or schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:08:
[...]

Om hem even door te trekken naar het conflict in Oekraïne: weet je nog dat een pantservoertuig - op beeld - een auto met bejaard echtpaar aan puin schoot? De gemiddelde Rus gaat dat afdoen als 'zekerheid voor alles' want er worden ook hit & run aanvallen met molotovcocktails vanuit de auto gedaan.

De theorie klopt, maar de nalatigheid (er zijn procedures hiervoor: waarschuwingsschoten, dan motorblok uitschakelen) is dat men er vanuit gegaan dat het niet uitmaakt of het een vijand is of niet en heeft daarom maar geschoten. Dit valt in precies hetzelfde straatje als de MH17 ramp.

Ik snap niet dat je daar een significant verschil in ziet met moord, en daarom de vraag wat je probeert te nuanceren. We horen méér te verwachten van de dames en heren die plaats nemen achter de knoppen, daar hoort verantwoordelijkheid bij. Het verschil in straf zal door de aangehaalde redenen juist erg klein zijn met moord, kijk naar hoe de bovenstaande modus operandi voor bijvoorbeeld Blackwater uitpakte op Nisour square.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:37
Quote NOS
9 UUR GELEDEN
EU kocht sinds start oorlog voor 35 miljard euro aan energie uit Rusland
De Europese Unie heeft sinds het begin van de oorlog in Oekraïne voor 35 miljard euro aan gas, olie en steenkool van Rusland gekocht, heeft EU-buitenlandchef Borrell gezegd in het Europees Parlement in Straatsburg.

Hij wees erop dat het van groot belang is om de afhankelijkheid van Rusland snel af te bouwen door over te schakelen op duurzamere energiebronnen. Borrell zei dat geopolitiek en klimaatmaatregelen nu hand in hand gaan.

In het Europees Parlement pleitte de Spanjaard Borrell ook voor het sturen van meer wapens en hulpgoederen aan Oekraïne. Tot dusver trok de Europese Unie ruim een miljard euro uit voor militaire hulp aan Oekraïne. Verder is er 17 miljard vrijgemaakt voor hulp aan Oekraïense vluchtelingen.
Tja.
Hoe lang blijven we Poetins oorlog nog financieren en praatjes houden dat we niet betrokken willen worden in een WW3?
En dat we de Oekraïne steunen met nog niet eens de helft van dat bedrag aan wapens.......... :X

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

nst6ldr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:25:
[...]

Om hem even door te trekken naar het conflict in Oekraïne: weet je nog dat een pantservoertuig - op beeld - een auto met bejaard echtpaar aan puin schoot? De gemiddelde Rus gaat dat afdoen als 'zekerheid voor alles' want er worden ook hit & run aanvallen met molotovcocktails vanuit de auto gedaan.

De theorie klopt, maar de nalatigheid (er zijn procedures hiervoor: waarschuwingsschoten, dan motorblok uitschakelen) is dat men er vanuit gegaan dat het niet uitmaakt of het een vijand is of niet en heeft daarom maar geschoten. Dit valt in precies hetzelfde straatje als de MH17 ramp.

Ik snap niet dat je daar een significant verschil in ziet met moord, en daarom de vraag wat je probeert te nuanceren. We horen méér te verwachten van de dames en heren die plaats nemen achter de knoppen, daar hoort verantwoordelijkheid bij. Het verschil in straf zal door de aangehaalde redenen juist erg klein zijn met moord, kijk naar hoe de bovenstaande modus operandi voor bijvoorbeeld Blackwater uitpakte op Nisour square.
Bij mij heel simpel, ik hoorde de radio communicatie van de buk operators toen ze ontdekten dat het een burgertoestel is en ik vind dat iets anders dan de lui die mensen handen achter de rug binden en afschieten. Wat mij betreft moet dat niet op een grote hoop. Daar begon mijn reactie mee, omdat iemand dat deed. Dat voorbeeld wat jij aanhaalde met de tank en de burgerwagen is nog weer een andere categorie. Wat mij betreft is daar ruimte voor, en die is er bijvoorbeeld destijds in Neurenberg ook geweest. Allemaal zullen ze hopelijk hun gepaste straf/verantwoording nog moeten nemen. Wat mij betreft draagt Putin zélf verantwoordelijkheid voor MH17. Hij is de opdrachtgever voor het daar zij en het dat doen van deze buk crew. Direct.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Rub3s schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:48:
[...]
Bij Rusland is het bombarderen van ziekenhuis dagelijkse kost, en het excuus is dan: Nee, het was Oekraïne, nee het ziekenhuis was al kapot, nee er zaten nazi's in dat ziekenhuis. Zelfde verhaal met MH17. Gewoon blijven liegen, nooit toegeven. Ik heb niet het gevoel dat er in Rusland kamervragen zijn m.b.t. het bombarderen van ziekenhuizen of m.b.t. Boetsja.
Dagelijkse kost. Je kan ook overdrijven. Blijft wel opvallend dat er dan zo weinig slachtoffers zijn gevallen, blijkbaar was het ziekenhuis dan niet in gebruik als ziekenhuis. Althans daar leek het in de beelden niet op,
Enfin. Beide kanten hebben hun belangen om het nieuws op een bepaalde manier te brengen en de andere partij daarmee in diskrediet te brengen. Belangrijk is dat er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan en bronnen gedubbelcheckt worden voordat zaken als feit gepresenteerd worden. En de daders berecht worden uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 21:49
Teijgetje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:27:
Quote NOS

[...]

Tja.
Hoe lang blijven we Poetins oorlog nog financieren

[...]

En dat we de Oekraïne steunen met nog niet eens de helft van dat bedrag aan wapens.......... :X
Je beseft hopelijk dat bovenstaande feitelijk onjuist is.

Op korte termijn maakt het wel/niet kopen van grondstoffen niets uit voor de Russische inzet in Oekraïne.

Het is niet alsof Rusland ineens meer wapens kan kopen of maken of meer soldaten kan inzetten. Geld is namelijk niet het probleem op de korte termijn voor Rusland.

De afbouw van de afhankelijkheid werkt met name op (middel)lange termijn. Daarnaast was de verwachting dat sancties Rusland zou kunnen destabiliseren via oligarchen danwel bevolking.

In contrast daarmee sloopt een miljard euro/dollar aan wapentuig daadwerkelijk Russische meuk en soldaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 06-04-2022 22:45 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 22:34
tweaker2010 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:35:
[...]

Dagelijkse kost. Je kan ook overdrijven. Blijft wel opvallend dat er dan zo weinig slachtoffers zijn gevallen, blijkbaar was het ziekenhuis dan niet in gebruik als ziekenhuis. Althans daar leek het in de beelden niet op,
Enfin. Beide kanten hebben hun belangen om het nieuws op een bepaalde manier te brengen en de andere partij daarmee in diskrediet te brengen. Belangrijk is dat er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan en bronnen gedubbelcheckt worden voordat zaken als feit gepresenteerd worden. En de daders berecht worden uiteraard.
WHO heeft 70 beschietingen op ziekenhuizen (/medische targets) geconstateerd in de eerste 35 dagen. 2 keer per dag dus gemiddeld en inderdaad trieste dagelijkse kost.

Laten we dit nu niet onnodig gaan bagetalliseren - WHO is een onafhankelijke bron.

https://www.bbc.com/news/health-60866669.amp
Pagina: 1 ... 111 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: