Overwegingen bij de vraag: En wat nu?
Bron:
Ministerie van Defensie UK.
Na het lezen van wat analyses, zowel van armchair generals zoals waartoe ik mezelf wellicht mag rekenen en experts die met regelmaat hun gebrek aan expertise ook niet helemaal kunnen verhullen - een nieuwe poging tot het begrijpen van wat Ukraine te wachten staat.
Russisch plan, in theorie.
De invasie van Ukraine is mislukt. Het noorden is verloren en de terugtrekking heeft niets met behaalde doelen te maken maar louter met erkennen dat de mislukking enorm is en de resterende puinhoop terugtrekken. Er is vast eea te produceren uit de restanten - maar stellen dat Rusland nog slagkracht had in het noorden is fantasie - dan hadden ze namelijk weken geleden wel offensief bezig geweest in plaats van het verkrachten en vermoorden van burgers en het plunderen van het land - wat het enige was wat ze nog wel deden.
De focus op het oosten en het zuiden zou alsnog moeten leiden tot het behalen van doelen: landbrug naar de Krim, opsplitsing van Ukraine en het in stand houden van een oorlogssituatie. Kom ik zo op terug.
Het zuiden is voorlopig in het voordeel van Ukraine, het oosten is penibel, het front is na de initiele invasie verschoven, maar Ukraine houdt stand. De insluiting van het oostelijke front is ophangen, maar niemand lijkt zich te realiseren dat dit een front voor Rusland oplevert van 100-200km. Tot het oude front hebben ze de bevoorrading op orde, alles daarna, niet. Zouden ze wel diverse BTG's kunnen vormen dan is het ongetwijfeld mogelijk om door te breken - vraag is of dat duurzaam is (Ukrainse strategie is om ze door te laten breken, linies lang te maken en ze langzaam af te pellen) en of ze er uberhaupt de mankracht voor kunnen verzamelen.
Waarom er oorlog moet blijven, voor Rusland.
Een ander vraagstuk is of Rusland oorlog wil blijven voeren in Ukraine - ze hebben het steeds over gesprekken en voorstellen, maar uiteindelijk denk ik niet dat er een kern van waarheid in zit. Een oorlogsdictator kan z'n land in z'n greep houden: ik doe dit, want we zijn in oorlog.
Stel je het andere scenario voor: De oorlog stopt en de sancties blijven. Dan blijft Rusland berooid achter, we bouwen ons gas- en oliegebruik af, ze verliezen het grootste deel van de inkomsten (iedereen die jamaar China zegt realiseert zich niet dat China niet de volle mep gaat betalen voor onverkoopbaar gas en olie) en het herstel van Ukraine zal enorm pijnlijk zijn om te zien. Want: zoveel steun van andere landen dat het er binnen no-time 10x beter uit ziet dan arm en verslagen Rusland.
Als je in oorlog bent, kun je de steun nog buiten de grenzen houden, herbouw vertragen of onmogelijk maken en waar je wel de scepter zwaait Ukraine uitwissen en leegroven. Mensen, middelen, alles wordt geoogst en is een valide onderdeel van de strategie. Ook daar moeten we even aan wennen, maar zou glashelder moeten zijn - het denken in mens als middel, object.
Ukraine wordt een land in oorlog
Zelensky zei het treffend: We worden net als Israel een land in permanente oorlog. Rusland gaat niet stoppen en de EU en de NATO gaan ze niet direct omarmen, zolang ze in oorlog zijn. Rusland gaat ze blijven challengen. Dus elke Ukrainer gaat onderdeel zijn van het Ukrainse leger en net als in Israel zal het land een militaire staat worden.
Wel democratisch en geleid door het volk, maar zonder oneindige vrijheid en vrede.
Wat maakt het verschil?
Uiteindelijk tel je dan de situatie op: Rusland kan Ukraine niet helemaal bezetten maar heeft wel genoeg middelen om het lang vol te houden, zoal al gaande is sinds 2014. Er zal land veroverd worden en weer heroverd, er zullen nieuwe lichtingen dienstplichtingen de gehaktmolen ingestuurd worden en het kan lang duren.
De enige die er in mijn beleving baat bij heeft is Rusland - want als je niet kunt winnen en je verlies zo lang mogelijk uitstellen, dan win je in ieder geval tijd. In mijn beleving zit er voor de EU en NATO niet veel anders op dan Ukraine wel een kans geven om te winnen - voor zover er in dit conflict nog winnaars kunnen zijn. Dus: terug naar 2014 grenzen of liefst verder, om Rusland te dwingen concessies te doen. Die ga je nu niet krijgen.
Wapens sturen klinkt als de heilige graal, maar ik denk dat we ook moeten nadenken over de nofly-zone boven Ukraine zodat er meer ruimte is voor bewegingen van troepen, middelen en bijvoorbeeld het intensiveren van training van militairen in gebruik van de middelen die ze krijgen. Een noflyzone betekent simpelweg: Rusland kan niet vliegen boven Ukraine - niet de NATO moet straaljagers sturen. Een dicht netwerk van lange afstand SAM's is voldoende, daar heeft Rusland niets tegen in te brengen op dit moment. Ze zijn al 150 toestellen verloren, maak dat aantal nog hoger en vooral in het oosten, dan stopt het Russische vliegverkeer snel.
De loopgraafoorlog doorbreken wees Zelensky terecht ook naar dat dit veel Ukrainse troepen zou gaan kosten en dat is ook zo in de conventionele manier. Gelukkig zijn ze niet zo van het conventionele gevecht, dus moet het onaantrekkelijk worden om vast in posities te zitten. Bayraktar ervaringen laten zien dat een oneindige hoeveelheid van dit type aanval Rusland dwingt om te bewegen, wat je kan helpen om zelf ook te bewegen. Die suicide drones, bayraktars, alles wat werkt tegen in beginsel luchtdoel wapens en daarna bevoorrading en tenslotte ingegraven posities moet je blijven bestoken. Geen Rus kan zich veilig wanen - waardoor het onmogelijk wordt het oneindig lang te rekken.
Wat als we blijven lambakken?
Ja, ik vind dat we in de EU nog steeds te veel aan het lambakken zijn. Lavrov toestaan z'n onzin uit te kramen, net als politici in de EU die op de Putin-loonlijst staan (of gewoon enorm dom zijn), dat is een teken van zwakte. Niet dat ik voor repressie of onderdrukking ben - maar wel een limiet aan feitenvrij onzin verkondigen. We hebben niet te kiezen wat de waarheid is, we kunnen het louter vaststellen. Ga je vervolgens een eigen realiteit lopen verzinnen - dan doe je dat lekker in Rusland, ofzo. De tolerantieparadox is nooit actueler geweest dan nu.
Maargoed, punt is: als we alleen net genoeg doen zodat Ukraine blijft bestaan schaadt het ons ook: het langdurig in conflict blijven van Ukraine maakt dat wij nog lang met sancties moeten knoeien en dat de publieke opinie vergeet dat dit conflict er is en geirriteerd raakt door de hoge kosten die het met ons mee brengt. Ik blijf erbij dat die grens opgezocht moet worden op een manier die Ukraine met die heli-aanval deed: Heli aanval? In Rusland? Nee, we zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor rampen die in Rusland plaats vinden en zelf elders veel te druk. Leuk dat we een open samenleving zijn maar het zit ons enorm dwars dat alles publiekelijk uitgekibbeld moet worden voor we wat doen - we bedenken zelfs vooraf alvast waar Rusland zich druk om zou moeten maken. Ze hoeven werkelijk niets te doen om ons het leven zuur te maken - dat doen we vooral zelf.
Tijd voor actie dus. Geen centimeter Ukraine mogen we meer willen prijsgeven.
Waar zijn Ukrainse bezittingen heen gestuurd?
Deze kaart laat het zien: In Belarus is er nog wel een vrije pers en veel oppositie tegen Rusland - naast het publiceren van de beelden van de Russische soldaten hebben ze nu ook de lijst met adressen bemachtigd en even handig in een kaartje gezet.
Indoubt schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:49:
[...]
Dat is niet helemaal ongebruikelijk. Als je een verdedigingslinie wil houden kan dat voorkomen. In principe kan de tank dan wel achteruit eruit rijden maar is aan de voorzijde beschermd. Uiteraard steekt de loop en een deel van de koepel dan nog wel boven het maaiveld uit. Je verkleind het zichtbare en het beschietbare oppervlak.
Helemaal ingraven zodat die er niet meer uit kan is niet handig maar ik heb in deze oorlog van de russen wel hele vreemde dingen gezien
Ik haak graag aan bij je 'wel meer vreemde dingen gezien'.
Stel je bent tank commandant en je weet dat je geen luchtoverwicht hebt en dat de tegenstander drones heeft. Stel je wilt je tank beter beschermen, waar heb je dan de meeste bescherming nodig, om je tank heen of boven je tank - qua zichtbaarheid? Doel niet op die cope-wasrekjes, maar gewoon - je tank verstoppen?
Vind het opmerkelijk hoeveel eenheden in open velden gaan graven, hun meuk achter een aarde walletje zetten en vervolgens gespot worden en met artillerie in hun nieuwe graf gestopt worden.
Dat een AT raket minder effectief is bij ingegraven tanks is logisch, maar waarom ze dat nog regelmatig in een open veld blijven doen.. geen idee.
Maargoed: idem met kolonnes die zonder verkenners pardoes door bebouwd gebied racen, de reactie bij contact met een tegenstander - uit alles blijkt dat ze GEEN training gehad hebben. Wat voor Ukraine goed nieuws is.
Edit: vandaag vrij

goed excuus voor een textmuur!