De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.210 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

koudepinda schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:16:
In Duitsland is er voor een politicus nu ook een grens bereikt
[Twitter]
Snap niet zo goed wat ik hier zie. Is het nou Support voor Ukraine of support voor Rusland :?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
bulle bas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:13:
In ander bericht kwam ik hier nog even op terug, Zelensky zou "for now" hebben gezegd, wellicht vanuit het idee om het later terug te pakken terwijl Rusland wegzakt.
Als ik het zou moeten interpreteren, dan lijkt me "a victory, for now", niet zoveel zeggen over wat men er na verder zou willen of gaan doen. Alleen een definitie van een mijlpaal, tov de voorgaande situatie, "victory" zou ik in deze niet direct willen interpreteren als het uitroepen van een acceptabele eindsituatie of het definitief verslaan van de vijand, maar dus meer in een significante overwinning in het geheel er dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 21:30
Xtr3me4me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:18:
[...]

Snap niet zo goed wat ik hier zie. Is het nou Support voor Ukraine of support voor Rusland :?
Oppositie politicus Gennady Gudkov heeft naar eigen zeggen aangegeven men te willen deporteren uit Duitsland als diegene meegedaan heeft aan de rally voor Putin's/Russiche aggressie. Lees hierbij in steun van de Russische inval in Ukraine.

[ Voor 7% gewijzigd door rain2reign op 05-04-2022 21:26 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:59:
Donbas heeft veel spoorwegen. Rusland faalde in het noorden door gebrek aan spoorwegen en Ukraine die steeds hun trucks bleef opblazen.

Probleem dus als ze wel over rail kunnen bevoorraden. Maar niet getreurd; ze hebben nieuwe wapens die tot ver in vijandelijk gebied treinen kunnen opsporen en beschadigen.

En als het op Twitter staat, weet Ukraine dat ook.

Biedt kansen.

[Embed]

Lijkt me wel kwetsbaar voor jammers, maar ook daar is vast aan gedacht.
Jammers zelf kan je van gigantische afstand detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Je ziet hier Duitsers die met een Russische vlag al toeterend rond rijden. En de Russische politicus Gudkov vindt dat Merkel deze figuren het land uit moet pleuren. Alleen nog niet helemaal duidelijk waarheen, want hij zit er zelf ook niet op te wachten. :P

[ Voor 23% gewijzigd door jadjong op 05-04-2022 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:31

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

bulle bas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:13:
[...]

Ja alleen is een prospect van 40k aan gesneuvelde militairen weinig aanlokkelijk voor ons als wij die zouden bijdragen, als je hem zo bedoelt.

Hij heeft het eerder over een referendum gehad, dat zou hem die gebieden kunnen teruggeven zonder dat hij personeel verliest. Maar dat gaat Putin natuurlijk niet pikken.
In ander bericht kwam ik hier nog even op terug, Zelensky zou "for now" hebben gezegd, wellicht vanuit het idee om het later terug te pakken terwijl Rusland wegzakt.
Ja, maar dan communiceer je in negatieve zin, niet des Zelenskyy's als je het mij vraagt. Ik verwacht niet dat dat dit signaal dan voor het westen beoogd was, misschien voor binnenlandse consumptie, om de verwachting van de Oekraïense burgers te temperen..

Eigenlijk bedoelde ik meer dat hij bij de burgers in het westen zo duidelijk kan maken hoeveel effort de verovering zou vergen. Niet per se dat deze militairen ook allemaal zouden sneuvelen. Het kan zijn dat hij het westerse publiek bewust wil maken van de inspanning die Oekraïne nog moet gaan leveren. Zo kunnen burgers dit afmeten aan de support die hun leiders ter beschikking stellen. De tijd dat je als regeringsleider mooie sier kan maken met wat kratten Stingers is wat dat betreft hiermee nu voorbij.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jadjong schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:26:
[...]

Je ziet hier Duitsers die met een Russische vlag al toeterend rond rijden.
Man man man....walgelijk. Die zouden nog juichen voor Putin ook al kreeg hun eigen moeder een kogel door een russische soldaat. Sommige zijn geboren met een dikke 10cm stalen plaat voor hun kop. |:( |:( |:(

Uit het land, zet ze in Oekranie en laat ze daar maar de realiteit inzinken hoe het er echt aan toe gaat en laat ze het maar voelen om in de vuurlinie te staan. Geheid dat ze anders zullen piepen.

[ Voor 19% gewijzigd door Xtr3me4me op 05-04-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

[...]

Letterlijk je kan het echt niet verzinnen, maar een Russische oppositie politicus, die absoluut walgt van de russische expats en diaspora die in Duitsland zijn gaan protesteren in support voor Rusland, en de "speciale operatie". kortom mensen die direct de oorlog toejuichen.
Hij vind dat ze Duitsland uit gezet moeten worden. Voor duidelijke redenen.

[ Voor 7% gewijzigd door koudepinda op 05-04-2022 21:37 ]

always bring a towel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:31

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Donbas heeft veel spoorwegen. Rusland faalde in het noorden door gebrek aan spoorwegen en Ukraine die steeds hun trucks bleef opblazen.

Probleem dus als ze wel over rail kunnen bevoorraden. Maar niet getreurd; ze hebben nieuwe wapens die tot ver in vijandelijk gebied treinen kunnen opsporen en beschadigen.

Biedt kansen.

Een meer low tech oplossing is om wat Belarussisch spoorpersoneel daar door de spoorwegen in dienst te laten nemen. Die hebben inmiddels een aardige track-record in sabotage opgebouwd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

koudepinda schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:36:
[...]

Letterlijk je kan het echt niet verzinnen, maar een Russische oppositie politicus, die absoluut walgt van de russische expats en diaspora die in Duitsland zijn gaan protesteren in support voor Rusland, en de "speciale operatie". kortom mensen die direct de oorlog toejuichen.
Oppakken en uit het land zetten. Drop ze maar in de frontlinie in Oekranie, weg ermee. Lopen ze maar zelf richting Donbas en van daaruit naar Rusland, toedeloe! Geen eten en drinken mee, zoeken het maar uit.

Dit is puur misbruik maken van een vrij land en een monster toejuichen dat het goed is al die mensen te doden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:28:
[...]

Maar volgens degene die dit heeft gepost is het konvooi door deze tank dus eerst opgehouden, en vervolgens geraakt door indirect fire (artillerie?) waardoor er meer voertuigen zijn vernietigd. Al staat dat dus (nog) niet op beeld.
Hier het resultaat van de tank ambush

2 vernietigde BTRs dus. En dode Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-09 11:03
koudepinda schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:36:
[...]

wat een wereld |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Niet alleen daar, hier gaat het ook al op losse schroeven staan: YouTube: DPRK warns of nuclear response to a South Korean attack

Jeej, nog een idioot met z'n achterlijke zus met intentie om nukes te gebruiken. |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

bulle bas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:06:
Interessante vraag: heeft de VS gefaald bij het proberen afhouden van Putin? Natuurlijk valt de man de strategie niet af die sinds Obama is ingezet, maar interessant is wat men denkt bij het hypothetische scenario dat de VS wel in UA gestationeerd zou zijn:
op zich is de opmerking
We(USA) zouden ook de oorlog ingetrokken zijn
erg slim, je gaat van 0-100 en als NATO zouden we mee moeten vechten.

Nu heb ik zelf niks tegen vechten, maar we blijven vergeten dat 2/3de oid niet ingezet is en pas 10-25% van het Russische leger daadwerkelijk "exit" is .. al zou het 50% zijn van 1/3de dan zit je nog met 50% (nu) + 200% (wat niet ingezet is)

Ook al ben ik geen enkele gram waard militair technisch:
Als je bedenkt dat ze redelijk wat grondgebied konden bezetten etc . over een land wat net zo groot is als Frankrijk / Duitsland dan denk ik realistisch dat we best een kluif krijgen.

Als we nu opschalen/opstoom raken met ons oorlogs-apparaat, dan hebben we "geen haast", alhoewel dat relatief is want hoe sneller we haast maken hoe meer we ook het verdunde "verdedings" linie en reserve materiaal kunnen aanvullen.

tldr hieronder is al uitgekauwd

Want:
Rusland best wel wat uit te leggen heeft thuis en een materiaal en werkforce probleem en als ze dan nog willen investeren hebben ze geen geld ..
Transport word vanzelf een uitdaging, zeker als een groot stuk land letterlijk & figuurlijk moet overbruggen

Als je een product niet meer kan kopen zal je dat in-house moeten maken, wellicht zelfs meerdere fabrieken die deelfabrikaten ontwikkelen .. je kan wellicht nog wel klauwen van wat westerse bedrijven hebben achter gelaten maar dat vereist kennis (die weggelopen is) ..

Waar een wil is is een weg,

Maar hoe simpel is het voor ons om dergelijke plekken gewoon een bom te plaatsen ? en dan krijg je het kip - ei verhaal .. bijvoorbeeld vliegtuig moet in de lucht blijven om niet gesaboteerd te worden maar heeft ook onderhoud nodig en dus snellere slijtage ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:42:
[...]

Niet alleen daar, hier gaat het ook al op losse schroeven staan: YouTube: DPRK warns of nuclear response to a South Korean attack

Jeej, nog een idioot met z'n achterlijke zus met intentie om nukes te gebruiken. |:( |:(
Redlijk logisch allemaal. Putin is eigenlijk gewoon één grote reclamecampagne voor schurkenstaten door te laten zien dat als je eenmaal zo’n wapen hebt je met heel veel weg kunt komen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Apache4u schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:48:
[...]

Redlijk logisch allemaal. Putin is eigenlijk gewoon één grote reclamecampagne voor schurkenstaten door te laten zien dat als je eenmaal zo’n wapen hebt je met heel veel weg kunt komen.
En toch snappen ze niet dat zij niet de enige zijn. Ze snappen de term: MAD gewoon weg niet. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:39:
[...]

[Embed]
Interessant!

Uit dat draadje pik ik ook deze op:

In principe was er niet 1 tank voor dit konvooi, maar was er op die locatie een hinderlaag. Exacte details ontbreken, maar dat Ukraine daar voorbij Russische linies met tenminste 1 tank rondreden is al tamelijk bijzonder.

Dat ze missen verbaast me niet: optics van de T-72 zijn tamelijk bagger en je ziet tanks doorgaans stilstaand schieten op stilstaande doelen.

Moderne nato tanks hebben meer opties: gestabiliseerde optics waarmee je rijdend op rijdende doelen kunt vuren. Maargoed, de laatste tankslagen stammen uit de Irak oorlog en dat zouden maar matige export T-72’s zijn geweest :p

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:37
[...]

Het is in ieder geval een trage reactie. Omdat ik lautstark een mooi Duits woord vind, kan ik je vertellen dat er enige tijd over heen is gegaan. 3 april was er namelijk al deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Xtr3me4me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:50:
[...]

En toch snappen ze niet dat zij niet de enige zijn. Ze snappen de term: MAD gewoon weg niet. 8)7
Eerder het tegenovergestelde, ik denk dat ze MAD zo goed begrijpen, dat ze weten dat wanneer iets niet meer leuk (voor hun) is ze gewoon hun grote rode knop tevoorschijn toveren, en dan weten dat we bijna allemaal wegduiken.

En wat @HEY_DUDE hier beneden post is ook absoluut waar. NK heeft helemaal niets te zeggen.
biomass schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:54:
[...]

Het is in ieder geval een trage reactie. Omdat ik lautstark een mooi Duits woord vind, kan ik je vertellen dat er enige tijd over heen is gegaan. 3 april was er namelijk al deze post.
Exact, ik vind het ontzettend verrassend dat juist een Russische oppositie politicus zich zo hard uitlaat over dit fenomeen. Er is eigenlijk nog geen Europees Equivalent.

Kennelijk is het makkelijker dit te zeggen over Turken of Marokkanen ;(

[ Voor 45% gewijzigd door koudepinda op 05-04-2022 22:03 ]

always bring a towel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Xtr3me4me schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:50:
[...]

Voor Noord Korea is het geen MAD, maar AD. Ze hebben niet voldoende kernwapens om het Westen te vernietigen. Het geeft veel veel schade en mogelijk miljoenen levens, maar geen totale vernietiging zoals met Rusland. Als ze een kernwapen inzetten is het gewoon einde Noord Korea. Ze lopen er gewoon mee te koop omdat het land verder volledig irrelevant is. Niet te veel aandacht aan schenken wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb nu al wat vids gezien van die tankcolonne wat mij opvalt (of mis) is dat je niet echt ziet waarvandaan gevuurd word. door Ua

en ik kan er niet uit halen of ze voorste/achterste nu verrot schieten en dan de rest 1 voor 1 uitschakelen .. het lijkt er voor mij op dat er wat ontsnappen ..

voor mij lijkt het er eerder erop dat de russen niet echt door hebben dat ze zittende eendjes zijn oid of erger nog ze schieten maar wat munitie erdoorheen .. (niet eens gericht op "vijand" )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:01:
ik heb nu al wat vids gezien van die tankcolonne wat mij opvalt (of mis) is dat je niet echt ziet waarvandaan gevuurd word. door Ua

en ik kan er niet uit halen of ze voorste/achterste nu verrot schieten en dan de rest 1 voor 1 uitschakelen .. het lijkt er voor mij op dat er wat ontsnappen ..

voor mij lijkt het er eerder erop dat de russen niet echt door hebben dat ze zittende eendjes zijn oid of erger nog ze schieten maar wat munitie erdoorheen .. (niet eens gericht op "vijand" )
dat dacht ik dus ook schieten maar wat rond, volgens mij komt het uit de lucht 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:01:

Je ziet 1 tank, dies raakt er 1 of 2 vanuit de hinderlaag, lijkt niet de voorste te raken iig.
Dan rijd de colonne door en komt er artillerie bovenop.

Van Russische kant lijken ze idd niet precies door te hebben van waar geschoten wordt in het begin.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 05-04-2022 22:09 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:26
Sissors schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:24:
[...]

Jammers zelf kan je van gigantische afstand detecteren.
Zo had ik het nog niet gedacht.

Soort snelheids radar-detector-detector die de politie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
milotic schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:03:
[...]

dat dacht ik dus ook schieten maar wat rond, volgens mij komt het uit de lucht 8)
Er zou ook een Bayrakter bij betrokken zijn geweest volgens deze onbevestigde claim:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jadjong schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:26:
[...]

Je ziet hier Duitsers die met een Russische vlag al toeterend rond rijden. En de Russische politicus Gudkov vindt dat Merkel deze figuren het land uit moet pleuren. Alleen nog niet helemaal duidelijk waarheen, want hij zit er zelf ook niet op te wachten. :P
Ik denk niet dat Merkel daar actueel het mandaat voor heeft ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[Twitter: https://twitter.com/chabahil04/status/1511433963973357569]
This is what the "Russian world" looks like. It is this way of life that the 🇷🇺 "liberators" & "denazifiers" want to bring to #Ukraine .
This is why 🇷🇺 soldiers are so surprised by asphalt, streetlights in 🇺🇦 villages & toilets in apartments & houses
ik vraag me serieus af hoeveel % van de bevolking zo leeft,

Nu geloof ik ook wel dat dit redelijk "fake" is .. lees een kleinere marge zodat we "medelijden" krijgen want als ik dash-cam vids vanuit rusland (idioten op de weg tv prog zie je ze wel vaak) dan zie je toch wat meer urban gebieden die wat "rijker" er uit zien .. goed het is geen beeld wat je snel in het westen zal zien kwa omstandigheden ..

Dat betreft is bv UK of USA ook niet echt zalig makend die hebben ook dergelijke "achterstands wijken" ..

De reden dat ik dit post is dat iemand vroeg wat bedoel je met "vrede" nu niet dit!

ps voel je je aangesproken op "persoon die vrede zei" , niet reageren aub

De reden dat ik het hier post is meer tegen de polarisatie en te realiseren dat een kleine "few" in Rusland de touwtjes in handen hebben en er zijn mensen die dit niet kunnen ontvluchten.

Laten we dus grijs proberen te blijven zien en niet Zwart/Wit

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:37
koudepinda schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:55:
[...]
Exact, ik vind het ontzettend verrassend dat juist een Russische oppositie politicus zich zo hard uitlaat over dit fenomeen. Er is eigenlijk nog geen Europees Equivalent.
Het is wellicht minder verrassend als je leest dat de beste man tegenwoordig in Bulgarije woont. Hij is van de generatie dat wegsturen nog goed genoeg was voor Putin. Wikipedia: Gennady Gudkov.
Drie jaar later werd Boris Nemtsov vermoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waaj schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:07:
[...]

Er zou ook een Bayrakter bij betrokken zijn geweest volgens deze onbevestigde claim:
[Twitter]
in het zelfde draadje https://twitter.com/olivier_racle/status/1510649176731881477

Als het niet zo erg was, was het funny

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11

Killjoy

Klingon lawn products

Biedt kansen.

[Embed]

Klinkt complex. Waarom op die plekken mikken? Veel simpeler is het raken van het koelsysteem. Dan gaat de loc in emergency shutdown. Probeer dan na reparatie (als dat al kan ter plaatse) het koelsysteem weer te vullen. Dat red je niet met een paar flesjes Spa blauw.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:12:
[Twitter]

[...]

Dat betreft is bv UK of USA ook niet echt zalig makend die hebben ook dergelijke "achterstands wijken" ..
Als je naar de mediaan van het inkomen van de VS kijkt, komen ze niet eens voor in de top 20.

YouTube: Which Country has the WEALTHIEST Population?

Referenties staan in video omschrijving, als je niet precies weet wat mediaan betekent, wordt het ook netjes in de video uitgelegd.

Dat gezegd hebbende, ik volg al vrij lang "bald and bankrupt" op YT.
Een gast uit de VK die naar allerlei oostblok landen reist (ook de taal spreekt).

(edit: Wel sneu, hij heeft ook best veel laten zien van Oekraïne, met name ook de oostkant, nu allemaal verwoest natuurlijk ;( )

Over het algemeen is het niet zo slecht als in dat twitter berichtje, maar ik denk dat de meeste Oekraïners hun ogen uitkijken hier. Een gemiddeld dorpje in Rusland zal er niet veel beter aan toe zijn.

Dat lijkt voor ons Nederlanders al heel wat, maar in Spanje of Italië kom je ook best verouderde dropjes tegen. In de VS al helemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2022 22:37 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:39:
[...]

[Embed]
Waarom schieten ze daar met tracers? (of lijkt dat zo?)

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:12:

Edit: damn, tankveldslag tussen 1 Ukrainse tank en een colonne Russische tanks en voertuigen. Er is alleen zoveel in geknipt dat slecht te zien is wat er precies gebeurt, heftig is het wel.

[Embed]
Wat zou de reden zijn dat één tank een compleet konvooi aanvalt? De kans is groot dat die tank verloren gaat, was het Oekraïense leger niet zuinig op hun tanks? Is een groepje militairen met anti-tankwapens niet efficiënter?

Het viel me ook op dat we de laatste tijd meer filmpjes van Oekraïense tanks zien. In de eerste maand waren ze zelden te zien, is de strategie gewijzigd of is dit omdat Oekraïne steeds vaker voor het offensief kiest?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

Een MH17 verdachte (Girkin) vindt het nodig om de boel nog even wat op te ruien:

Twee zaken springen er uit (mede uit comments gehaald):
- Hij zegt: “Zonder mobilisatie zal de Russische Federatie deze oorlog op geen enkele manier kunnen winnen”
- Wat interessant kan zijn is hoe de Russische bevolking zal reageren op zo'n algemene mobilisatie

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 05-04-2022 22:39 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

[Twitter]

[...]

Nu geloof ik ook wel dat dit redelijk "fake" is .. lees een kleinere marge zodat we "medelijden" krijgen want als ik dash-cam vids vanuit rusland (idioten op de weg tv prog zie je ze wel vaak) dan zie je toch wat meer urban gebieden die wat "rijker" er uit zien .. goed het is geen beeld wat je snel in het westen zal zien kwa omstandigheden ..

De reden dat ik dit post is dat iemand vroeg wat bedoel je met "vrede" nu niet dit!

ps voel je je aangesproken op "persoon die vrede zei" , niet reageren aub

De reden dat ik het hier post is meer tegen de polarisatie en te realiseren dat een kleine "few" in Rusland de touwtjes in handen hebben en er zijn mensen die dit niet kunnen ontvluchten.

Laten we dus grijs proberen te blijven zien en niet Zwart/Wit
Heel simpel, Veel. Even serieus pak google maps, en klik gewoon eens 2 uur rond langs alle satelliet dorpjes om een grote stad en de woonwijken van steden. :+
https://www.google.com/ma...Cn0aJQ!2e0!7i16384!8i8192
random wijk in tsjeljabinsk. bijna 75% van de russen leeft in stedelijk gebied, alles buiten de grote steden is werkelijk een grote vervallen zooi (beetje overdreven).
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656

De witte kerk dichtbij moet je even benaderen (let op voordeur _/-\o_ )
https://www.google.com/ma...eWq-Hw!2e0!7i13312!8i6656

Echt je kan vrijwel overal een random pin droppen en je ziet dit soort zooi.

[ Voor 16% gewijzigd door koudepinda op 05-04-2022 22:51 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
koudepinda schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:39:
[...]

Heel simpel, Veel. even serieus pak google maps. en klik gewoon eens 2 uur rond langs alle satelliet dorpjes om een grote stad en de woonwijken van steden. :+
random wijk in tsjeljabinsk. bijna 75% van de russen leeft in stedelijk gebied, alles buiten de grote steden is werkelijk een grote vervallen zooi
Precies, En laten daar nou net de meeste soldaten vandaan komen..

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:39:
[...]

Zelensky heeft aangegeven dat het bevrijden van de Donbas zo'n 40.000 goedgetrainde Oekraïense soldaten kan kosten. Het lijkt alsof Zelensky het daarmee opgeeft?
[Twitter]
De Donbas innemen is dan ook een totaal ander kaliber dan Kiev verdedigen of konvooien aanvallen. Het zou betekenen dat Oekraïne een grootschalig offensief zou moeten beginnen, volgens mij hebben ze daar niet genoeg materieel voor (tanks, vliegtuigen, etc). De Russen zullen zich ook verstoppen in de steden, we weten inmiddels hoe lastig het is om een stad in te nemen. Moet Oekraïne dan zijn eigen steden beschieten?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:38:
Een MH17 verdachte (Girkin) vindt het nodig om de boel nog even wat op te ruien:
[Twitter]

Twee zaken springen er uit (mede uit comments gehaald):
- Hij zegt: “Zonder mobilisatie zal de Russische Federatie deze oorlog op geen enkele manier kunnen winnen”
- Wat interessant kan zijn is hoe de Russische bevolking zal reageren op zo'n algemene mobilisatie
Zei hij daadwerkelijk "war", of is dat iets wat niet helemaal klopt in de vertaling?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

XWB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:34:
[...]
Wat zou de reden zijn dat één tank een compleet konvooi aanvalt? De kans is groot dat die tank verloren gaat, was het Oekraïense leger niet zuinig op hun tanks? Is een groepje militairen met anti-tankwapens niet efficiënter?
Die tank had artillerie support, neem aan dat die dan niet alleen was ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
koudepinda schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:39:
[...]

Heel simpel, Veel. Even serieus pak google maps. en klik gewoon eens 2 uur rond langs alle satelliet dorpjes om een grote stad en de woonwijken van steden. :+
random wijk in tsjeljabinsk. bijna 75% van de russen leeft in stedelijk gebied, alles buiten de grote steden is werkelijk een grote vervallen zooi (beetje overdreven).
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i13312!8i6656
Bij alle ex Sovjet landen is het meestal nog een tikkeltje erger.
Afhankelijk of ze zelf een beetje hebben kunnen opkrabbelen.
Maar van steun kun je niet spreken, ja militaire "steun" als het ze toevallig zo uitkomt of niet.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 09:22

bloody

0.000 KB!!

B_FORCE schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:45:
[...]

Zei hij daadwerkelijk "war", of is dat iets wat niet helemaal klopt in de vertaling?
Volgens een andere comment (inwoner Letland):
"Haha, he said "war" instead of "special military operation"."

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik mag trouwens hopen dat de UAers in de regionen die nu weer redelijk vrij zijn grote refurbish-werkplaatsen openen waar alle achtergelaten Russische zooi weer opgeknapt kan worden en zodoende aan het oost-front kan worden ingezet.
Dan hebben ze misschien wel meer materieel als dan toen de oorlog begon.

[ Voor 13% gewijzigd door Apache4u op 05-04-2022 22:52 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Apache4u schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:43:
[...]

Precies, En laten daar nou net de meeste soldaten vandaan komen..
Yup, een iphone staat bijna gelijk aan een "huis" en dan ben ik nu nog bang dat ik een understatement maak ook :X

[ Voor 12% gewijzigd door koudepinda op 05-04-2022 22:54 ]

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

B_FORCE schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:30:
[...]

Waarom schieten ze daar met tracers? (of lijkt dat zo?)
Dat is gewoon de standaard load-out van het kanon op zo'n ding. Iedere x granaten zit er een eentje met tracer tussen, zo kan de schutter zien waarop ie ziet, en kunnen anderen het ook zien.
[...]

Het viel me ook op dat we de laatste tijd meer filmpjes van Oekraïense tanks zien. In de eerste maand waren ze zelden te zien, is de strategie gewijzigd of is dit omdat Oekraïne steeds vaker voor het offensief kiest?
Een eenzame tank is wel apart, enige wat ik kan bedenken is dat men wist dat dat konvooi door dat plaatsje heen zou komen, en dat het eigenlijk alleen maar BTR's waren, zonder antitankwapens.

Die 30mm kan wel wat schade veroorzaken aan een tank, maar dan moet je eigenlijk wel weten wat je doet, en rondrijden en schieten tegelijk is niet echt een optie in zo'n BTR.
Apache4u schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:51:
Ik mag trouwens hopen dat de UAers in de regionen die nu weer redelijk vrij zijn grote refurbish-werkplaatsen openen waar alle achtergelaten Russische zooi weer opgeknapt kan worden en zodoende aan het oost-front kan worden ingezet.
Dat werd in ieder geval al op relatief kleine schaal gedaan met machinegeweren die van voertuigen werden "geleend", groter speelgoed repareren is een stuk lastiger, maar ook daar zijn ze vast mee bezig.

In de filmpjes die je vooral in het begin van de oorlog zag, was het vaak niet eens kapot, het zat gewoon vast in de blubber, dat is natuurlijk helemaal geweldig.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
bloody schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:51:
[...]

Volgens een andere comment (inwoner Letland):
"Haha, he said "war" instead of "special military operation"."
Mocht dat waar zijn, is dat nog wel het meeste opmerkelijke aan die hele video boodschap.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

teacup schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:34:
<sanctie pakket helder vertaald>
wakker blijven stond al hier gepost,
Ze gaan er morgen over debateren/stemmen ... dus kogel is niet door de kerk

btw die dubbel post remark = knipoog want een post veel eerder had ik hem ook al gezet, echter de post die ik hierboven link heeft een leuke hint hoe je Putin's eis (gas) in roebels te betalen de nek om kan draaien.

btw (toevoeging)

Die remarks daar zat ik ook al zo van hey wtf ? want er word wel op diverse fronten alsnog gehandeld met rusland .. het lijkt alsof veel sancties echt "fake" zijn
Killjoy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:25:
Klinkt complex. Waarom op die plekken mikken? Veel simpeler is het raken van het koelsysteem. Dan gaat de loc in emergency shutdown. Probeer dan na reparatie (als dat al kan ter plaatse) het koelsysteem weer te vullen. Dat red je niet met een paar flesjes Spa blauw.
Zou je een "militair" voertuig niet beter beschermen ? dunno btw niet op de loco's gelet en het lijkt me effectiever de loc + de rails eronder te beschadigen .. koeling is een bonus

@B_FORCE en @koudepinda thx

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 05-04-2022 23:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Dat hangt van de schade af, een tank geraakt door een Javelin is "beyond repair" :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyHLDCuXxWsKcp72VEffP_kkm00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPadiYH4t2GtE9nerkWlTkbe.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:01:
[...]

Dat hangt van de schade af, een tank geraakt door een Javelin is "beyond repair" :+

[Afbeelding]
zou het niet goedkoper zijn alsnog te bergen, alles wat bruikbaar is op te slaan ? en kijken of je paar tanks ervan bij elkaar kan puzzelen .. Zo niet is het toch zonde van die donatie van Putin .. stel dat je er stuk of 10-20 uithaalt .. zo'n ding nieuw aanschaffen kost wel paar miljoen .. daar tegenover paar man-uur zetten

we moeten wel duurzaam zijn en up/re-cyclen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
De strijd om de strategisch belangrijke Zuid-Oekraïense havenstad Mariupol spitst zich toe. De Russen kondigden dinsdag aan verder te vechten tegen de Oekraïense troepen die de zwaar gebombardeerde stad aan de Zee van Azov verdedigen.

Het Russische leger zegt er dinsdag in geslaagd te zijn een evacuatie van Oekraïense officieren uit de belegerde stad te voorkomen. De Russen hebben naar eigen zeggen twee helikopters neergehaald waarmee de commandanten hadden moeten worden geëvacueerd. Het ministerie van Defensie in Moskou sprak over leiders van het nationalistische Azovbataljon.

Moskou had eerder voorgesteld dat Oekraïense strijders hun wapens neerleggen en "via een afgesproken route" vanuit de stad naar grondgebied onder controle van Kyiv vertrekken. Het Oekraïense leger zou het voorstel hebben genegeerd. "Omdat de regering in Kyiv niet in het redden van de levens van zijn soldaten geïnteresseerd is, zal Mariupol worden bevrijd van nationalisten", aldus het Russische ministerie van Defensie.

Het Azovbataljon hielp bij het verdrijven van pro-Russische rebellen uit Mariupol 2014, het jaar waarin de Russen het schiereiland Krim annexeerden. Ook splitsten zich toen twee pro-Russische regio's af. Mariupol ligt tussen deze gebieden en de Krim.

Mariupol bijna volledig verwoest
De Zuid-Oekraïense havenstad, die al weken door Russische troepen is omsingeld, is door de aanhoudende Russische beschietingen bijna volledig verwoest. Dat heeft burgemeester Vadym Boychenko van Mariupol maandag gezegd.

Volgens Boychenko is inmiddels 90 procent van de infrastructuur van de stad verwoest. Daarvan is volgens de burgemeester 40 procent onherstelbaar. Hij schat dat er nog 130.000 inwoners opgesloten zitten in de zwaar gehavende gebouwen en schuilkelders. De stad telde voor de oorlog circa een half miljoen inwoners.

De burgemeester spreekt op een persconferentie van onophoudelijke bombardementen op Mariupol. Het gaat om aanvallen vanaf zee, waar volgens Boychenko Russische schepen liggen.

S.v.p. in het vervolgd graag een bronvermelding, zie ook ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#bronvermelding

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 06-04-2022 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 00:40
XWB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:44:
[...]

De Donbas innemen is dan ook een totaal ander kaliber dan Kiev verdedigen of konvooien aanvallen. Het zou betekenen dat Oekraïne een grootschalig offensief zou moeten beginnen, volgens mij hebben ze daar niet genoeg materieel voor (tanks, vliegtuigen, etc). De Russen zullen zich ook verstoppen in de steden, we weten inmiddels hoe lastig het is om een stad in te nemen. Moet Oekraïne dan zijn eigen steden beschieten?
Je zou zeggen dat in die steden Oekraïners wonen die ook graag bevrijd willen worden. Ik neem nog steeds aan dat die "separatisten" gewoon Russische terreurzaaiers zijn.

Ik ben onderhand gewoon voorstander van een complete assistentie. No fly-zone en Oekraïne helpen met militairen op uitzending. Dan leert Rusland misschien het snelst. Dreigen met atoombommen kan, echter hebben "wij" die ook.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:05:
[...]

zou het niet goedkoper zijn alsnog te bergen, alles wat bruikbaar is op te slaan ? en kijken of je paar tanks ervan bij elkaar kan puzzelen .. Zo niet is het toch zonde van die donatie van Putin .. stel dat je er stuk of 10-20 uithaalt .. zo'n ding nieuw aanschaffen kost wel paar miljoen .. daar tegenover paar man-uur zetten

Wat wil je ervan recyclen?

De munitie heeft plof gedaan, werkelijk niks van die tank is meer bruikbaar.

Misschien kun je wat tracklinks redden, maar dan houdt het ook wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:05:
[...]

Voor zover ik dat begrijp, word zoiets omgezet in schroot.
Daar kun je dan vervolgens nog best wel weer nieuwe dingen mee doen.

Overigens kost het niet enkel paar miljoen, maar een ook crew die opgeleid moet worden (wat minimaal een paar maanden kost)
Nog een reden waarom drones en hand wapens zoals een Javelin zo handig zijn.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Wel zijn er op diverse plaatsen tanks zonder brandstof achtergelaten, die zouden nog bruikbaar kunnen zijn.

Als het goed is hebben de Oekraïne boeren inmiddels het bruikbare materieel al weggesleept :+

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

B_FORCE schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:09:
[...]

Voor zover ik dat begrijp, word zoiets omgezet in schroot.
Daar kun je dan vervolgens nog best wel weer nieuwe dingen mee doen.

Overigens kost het niet enkel paar miljoen, maar een ook crew die opgeleid moet worden (wat minimaal een paar maanden kost)
Nog een reden waarom drones en hand wapens zoals een Javelin zo handig zijn.
Precies, want waar Rusland, in theorie, tanks genoeg heeft, hebben ze echt geen tankcrews genoeg.

Hetzelfde geldt al helemaal voor piloten. Ja, ze hebben nog genoeg vliegtuigen en heli's rondslingeren, maar goede piloten zijn zeldzaam en een pijnlijke klap als je die verliest. En zeker heli-piloten sneuvelen als een heli neergaat. De Kamov heeft dan nog wel een schietstoel, maarja, Ka-52's zijn vrij zeldzaam, en ik heb geen idee of de piloot een aanvaring met een Starstreak overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:44:
[...]

Voor dat offensief moet men wel de juiste spullen krijgen idd. Eigen steden bombarderen heeft geen zin, het levert je in aanvallend opzicht ook niks op. Voordeel is wel dat die stad op eigen grondgebied staat, dat geeft je meer opties dan Rusland bij het innemen van Kyiv, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:15:
[...]

Precies, want waar Rusland, in theorie, tanks genoeg heeft, hebben ze echt geen tankcrews genoeg.

Hetzelfde geldt al helemaal voor piloten. Ja, ze hebben nog genoeg vliegtuigen en heli's rondslingeren, maar goede piloten zijn zeldzaam en een pijnlijke klap als je die verliest. En zeker heli-piloten sneuvelen als een heli neergaat. De Kamov heeft dan nog wel een schietstoel, maarja, Ka-52's zijn vrij zeldzaam, en ik heb geen idee of de piloot een aanvaring met een Starstreak overleefd.
Zeker na genoeg WW2 geschiedenis te hebben gevolgd, denk ik dat een crew en helemaal een (goede) piloot misschien zelfs nog wel waardevoller is?

One World Concepts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

fonsoy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:07:
[...]

Je zou zeggen dat in die steden Oekraïners wonen die ook graag bevrijd willen worden. Ik neem nog steeds aan dat die "separatisten" gewoon Russische terreurzaaiers zijn.

Ik ben onderhand gewoon voorstander van een complete assistentie. No fly-zone en Oekraïne helpen met militairen op uitzending. Dan leert Rusland misschien het snelst. Dreigen met atoombommen kan, echter hebben "wij" die ook.
bijna helemaal goed, er zijn daar überhaupt nog amper Oekraïners. De helft van de inwoners is al uit de regio gevlucht, en dan is nog niet eens echt bekent hoeveel inwoners er zijn "vervangen" door russische immigranten. wat er voor een groot deel achterbleef waren arme pensionado's die eigenlijk geen mogelijkheid hadden om te vertrekken.

https://en.wikipedia.org/...nbas#Displaced_population
https://www.theguardian.c...ts-attack-in-east-ukraine
https://www.dw.com/en/don...-of-occupation/a-60878068

Dus heel simpel gesteld een referendum is absoluut zinloos, waar eerder in het topic op werd gehint.

always bring a towel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

B_FORCE schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:19:
[...]

Zeker na genoeg WW2 geschiedenis te hebben gevolgd, denk ik dat een crew en helemaal een (goede) piloot misschien zelfs nog wel waardevoller is?
Personeel is zeker waardevoller, daar heb je immers minder van, plus het kost gewoon (veel) tijd om ze te trainen.

En dan heb je nog alle werkervaring die ze op doen, misschien minder als piloot, maar tankcommandanten leren ook enorm veel "on the job", dus als je daar allemaal groentjes voor in de plaats krijgt, wordt de slagkracht echt wel minder.

Infanterie heeft natuurlijk hetzelfde probleem.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
En net zoals in Grozny bombarderen de Russen weer hun eigen troepen:
Russian air force accidentally bombed the 38th Separate Motorized Rifle Brigade after confusing it with a Ukrainian formation, leading to heavy losses to the brigade. After that, the commander of the unit requested eastern military district to stop providing him with air support.

The 38th brigade is a part of Sanchik's 35th Combine Arms Army that attacked Kyiv.

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
XWB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:30:
En net zoals in Grozny bombarderen de Russen weer hun eigen troepen
Commentaar is wel mooi: "they came to kill nazi's, finally they got some..."

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]
Het zou mij oprecht niks verbazen als ze nog steeds geen goede mogelijkheid hebben om vanaf de grond contact te hebben met piloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

We zien wat wordt gedeeld, dus eigenlijk weten we het niet.

Ik heb wel tanks in actie gezien (oa in Maruipol) en de Russische MoD deelt soms filmpjes van vernietigde tanks.

Het zou kunnen - je weet dat je tank kort mee gaat als je op de wegen in een strookje blijft of als je ze stilzet en ingraaft. Van de invasie zag je wel wat defensieve posities van tanks langs wegen.

In de combined arms praktijk is een tank nooit alleen en samen met IFV’s, infanterie en artillerie bezig - bij voorkeur met luchtsteun. Dus die beelden zijn en blijven bijzonder, al is het alleen al het feit dat die russen niets tactisch doen. Alleen beetje rondschieten.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Deze BTR-82A zat diep in de modder, de Oekraïense boer kwam een handje helpen :9

https://www.reddit.com/r/...falls_victim_to_a_humble/

En hier nog een monster van een trekker:

https://www.reddit.com/r/...7ym/ukraine_strikes_back/

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Oekrainse minister van buitenlandse zaken heeft ook een mening over iedereen die wil "de-escaleren" iedereen die dit gedachtegoed aanhoud helpt indirect rusland

interview op BBC world news

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:46:
Deze BTR-82A zat diep in de modder, de Oekraïense boer kwam een handje helpen :9

https://www.reddit.com/r/...falls_victim_to_a_humble/

En hier nog een monster van een trekker:

https://www.reddit.com/r/...7ym/ukraine_strikes_back/
Ik had niet graag naast die lier gestaan, als die knapt ben je vrij letterlijk een stukje vlees in tweeën. :X

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
milotic schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:07:
De strijd om de strategisch belangrijke Zuid-Oekraïense havenstad Mariupol spitst zich toe. De Russen kondigden dinsdag aan verder te vechten tegen de Oekraïense troepen die de zwaar gebombardeerde stad aan de Zee van Azov verdedigen.

Het Russische leger zegt er dinsdag in geslaagd te zijn een evacuatie van Oekraïense officieren uit de belegerde stad te voorkomen. De Russen hebben naar eigen zeggen twee helikopters neergehaald waarmee de commandanten hadden moeten worden geëvacueerd. Het ministerie van Defensie in Moskou sprak over leiders van het nationalistische Azovbataljon.
Gadverdamme, laatste keer dat ze dat zeiden scheen het een helikopter vol gewonden te zijn geweest. Not nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:26
Eindelijk een positievere signaal vanuit India! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
YakuzA schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:06:
[...]

Je ziet 1 tank, dies raakt er 1 of 2 vanuit de hinderlaag, lijkt niet de voorste te raken iig.
Dan rijd de colonne door en komt er artillerie bovenop.

Van Russische kant lijken ze idd niet precies door te hebben van waar geschoten wordt in het begin.
Die tank schiet uit een 'dode' hoek. Maar mist meer dan ie raakt haha.

Maar ik ben iets minder enthousiast. Het aantal tanks wat de Tsjechen over kunnen hevelen is zeer beperkt (of er moet veel in opslag staan wat niet algemeen bekend is). En het artikel over de fantastisch presterende Oekraïense luchtmacht neem ik met een korreltje zout. Al was het huzarenstukje in Rusland zelf zeer bewonderenswaardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
wauskoek schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:51:
Eindelijk een positievere signaal vanuit India! _/-\o_

[Twitter]
Er gaat niet veel meer komen. Wat India doet past precies in haar buitenlandbeleid (al jaren). We hoeven daar onze hoop niet op te vestigen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïense militairen zouden inmiddels slechts 20 km verwijderd zijn van het centrum van Cherson:

[Twitter: https://twitter.com/Blake_Allen13/status/1511424688924278789]

De Russen zouden tevens overwegen om Cherson te verlaten, uit vrees afgesneden te worden:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@B_FORCE en @RobinHood denk eens terug aan mijn uitspraak en neem het onderstaande mee ?
Hoe wil je trainen zonder oefen materiaal .. schroot reduceren tot schroot is niet zo'n ramp toch ? een tank = een tank ... zeker voor trainee's

als je bedenkt dat je nu 10 anti-tank dingus besteed per uitgeschakelde tank is die oefening niet zo erg ...

Again die tank kost rusland 10-30 mil per tank .. Ua kan voor een fractie er van gebruik maken.

Dan kan je meer dure tanks die nu gebruikt worden als oefen materiaal naar het front sturen .. toch ?
RobinHood schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:27:
[...]

Personeel is zeker waardevoller, daar heb je immers minder van, plus het kost gewoon (veel) tijd om ze te trainen.

En dan heb je nog alle werkervaring die ze op doen, misschien minder als piloot, maar tankcommandanten leren ook enorm veel "on the job", dus als je daar allemaal groentjes voor in de plaats krijgt, wordt de slagkracht echt wel minder.

Infanterie heeft natuurlijk hetzelfde probleem.
Dit stukje wil ik ook even apart op reageren .. "regeneratie" (eerste 2:20 ongeveer) is bad nieuws voor Ru (en Ua?) dat bedoel je wellicht niet maar dat is een methode om toch weer een inzetbare "groep" te krijgen .. echter de Oekrainers zijn vele malen flexibeler ..

Russen,volgen het "boekje" dat maakt ze vele malen een makkelijker prooi, teminste het zal ze veel tijd kosten om een andere tactiek te ontwikkelen, Waarbij nu Ua en straks met (helaas) de nodige ervaring nog veel meer profijt van gaat trekken.
Hoe kan dit gebeuren ? Denk wel dat ze enige training hebben gehad om redelijk selectief te mikken. tenzij ze een stel coordinaten hebben gehad van hoger hand die ff zat te slapen, en dan orders = orders

btw niet alleen meer tanks, maar ook luchtmacht had ik gisteren avond 1 of 2 gepost (vliegtuig) met een artikel erbij .. daarin stond ook meer helicopters .. (en Rusland had het allemaal vernietigd zeiden ze)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 06-04-2022 01:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door koudepinda op 06-04-2022 01:31 ]

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:00:

Hoe kan dit gebeuren ? Denk wel dat ze enige training hebben gehad om redelijk selectief te mikken. tenzij ze een stel coordinaten hebben gehad van hoger hand die ff zat te slapen, en dan orders = orders

btw niet alleen meer tanks, maar ook luchtmacht had ik gisteren avond 1 of 2 gepost (vliegtuig) met een artikel erbij .. daarin stond ook meer helicopters .. (en Rusland had het allemaal vernietigd zeiden ze)
Eigenaardigheidje van de Russen, vinden ze leuk.

Herinnert iedereen nog dat filmpje van Nevzorov, dat 'viral' ging een paar weken geleden?
Die vertelde ook wel leuk over die vaardigheid van de Russische luchtmacht, die ze nog steeds niet weg hebben weten te drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

sugarlevi01 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:30:
[...]

Eigenaardigheidje van de Russen, vinden ze leuk.

Herinnert iedereen nog dat filmpje van Nevzorov, dat 'viral' ging een paar weken geleden?
Die vertelde ook wel leuk over die vaardigheid van de Russische luchtmacht, die ze nog steeds niet weg hebben weten te drinken.

[YouTube: 2021 Uncanny Predictions of Ukraine war by Russian MP Nevzorov (English)]
lol ik wilde hem niet weer helemaal bekijken totdat ik de timeindex zat .. ja _/-\o_ thx voor sharing

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Conflict in Ukraine to continue for years 'at least', US military chief says
Army Gen Mark Milley also agreed that Moscow’s aggression in Ukraine, and its ongoing demands that the US and Nato reduce troops and arms in European countries along Russia’s borders, signal a lengthy conflict in the region that extends beyond Ukraine.

I do think this is a very protracted conflict and I think it’s at least measured in years. I don’t know about decades, but at least years for sure,” said Milley.

I think that Nato, the United States, Ukraine and all of the allies and partners that are supporting Ukraine are going to be involved in this for quite some time.”

Austin added that the broad Russian demands were not acceptable to Nato, and the US is looking at ways to provide additional aid and training to countries, including non-Nato allies such as Georgia and Finland, the Associated Press reports.
Hier hebben we het over gehad. Hopelijk pakken ze onze suggestie op om een nieuwe, grote lichting van Oekraïners op te leiden met moderne NATO-tanks en vliegtuigen. Hoe sneller we dat voor elkaar hebben, hoe sneller het offensief geopend kan worden met volle combinatie van wapenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zat er toch naast met minder dan 100, in het gelinkte artikel spreken ze over 100 eerder en na Bucha bekend werd 200 diplomaten uitgezet

@bulle bas ik ben er erg verdeeld over ..(denk dat er meer in de pijplijn zit zelf) maar hoe langer het duurt hoe eerder we terug gaan naar de orde v.d dag en krijg steeds meer het gevoel dat er aan een dood paard word getrokken ..

Meeste mensen zijn nu al vergeten waarom ze 10,- per m3 betalen zeg maar

bah wat een hoop trollen op sites .. pff dag taak om te filteren ..

[ Voor 17% gewijzigd door vso op 06-04-2022 01:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Meer dan u denkt.
Ja, in de driehoek St. Petersburg, Moskou, Kazan, is het nog best aardig toeven. Helemaal als u in het stadscentrum van zo'n stad woont.
Maar dan houd het wel op. Buiten de stadscentra, ach, dat kunt u zien op Google Streetview. Als u in zo'n spiksplinternieuwe Chinese flat woont, is het prima. Als u in zo'n oude Sovjet-flat woont, heeft u dikke pech, dan moet u de keuken delen met de buren, en de plee is op de gang achter een gordijntje. (wat nog wel een fijnere plee is dan die op het platteland, waar het vaak niet meer is als een emmer met een plank erover, en degene die 'm vol maakt, mag 'm leeggooien in het open riool aan de overkant van de straat)

Ja, de meeste Russen wonen in steden. Maar op de eerdergenoemde drie steden na zijn die andere steden ook niet bepaald jovel. Norilsk spant hierin nog wel de kroon, dat is geen stad waar mensen oud worden.

Overigens, ja, de achterlijkheid druipt van de daken op het Russische platteland. Dat zijn krimpregio's waar alle mooie meisjes, en alle slimme mannen uit weg trekken. Die regio's waar men blij is als er een keer vluchtelingen uit een ver land aan komen waaien, want dan kunnen de demografische cijfers weer een beetje kunstig opgekrikt worden (blijf wat langer plakken en per ongeluk bombarderen ze u tot burgemeester). Maar dat zijn wel de regio's waar men de hartelijkste en aardigste mensen zult ontmoeten. Ik heb buitengewoon warme herinneringen aan die paar keer dat ik buiten de grote Russische stad verbleef.
bloody schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:38:
Niet al te best. Laten we eerlijk zijn, Rusland heeft niet bepaald fijne ervaringen met die keren dat ze juichend rondom de vlag dansend gingen mobiliseren.
  • In 1904 stond iedereen te juichen, want ze gingen dat dwergvolk uit dat eilandenrijk dat Japan hette, wel even laten zien hoe de Russische beer brult. Een buitengewoon vernederende nederlaag later, kwamen de soldaten terug, zagen dat ze niet alleen smadelijk verloren hadden, veel mensen verloren hadden, maar ook dat het land aan de hongeroedeem was terwijl de adel in hun paleizen elkaar bekogelden met kaviaar terwijl er wijn uit de fonteinen spoot. De eerste revolutie was zo afgetrapt.
  • In 1914 stond wederom iedereen te juichen, want ze gingen die Teutoonse barbaren wel weer even laten zien dat zij toch de afstammelingen waren van Alexander Nevsky. Wederom vernedering en de veteranen met gevechtservaring zorgden ervoor dat Rusland een smeulende puinhoop werd en de Romanovs gewurgd in een kelder.
  • In 1989 kwamen geharde veteranen terug van hun 'speciale operatie' in Afghanistan. Couppogingen, val van de Sovjet-Unie, val van de economie, en de getraumatiseerde veteranen met hun wapens sloten zich aan bij allerlei maffiagroeperingen die ervoor zorgden dat uitgaan in de jaren negentig in Rusland niet zonder risico's was.
Het feit dat de Moskovieten nu al in de rij staan bij de politiebureau's voor wapenvergunningen, zegt al iets. Niet omdat ze mobilisering vrezen, ze vrezen wat erna gaat gebeuren als al die mannen met gevechtservaring en desolatie weer terug komen.
Dat zijn druppels op gloeiende platen. Ik heb waarschijnlijk al eens eerder een pleidooi gehouden voor de terugkeer van 'Kruithoorn NV'. Maar ik herhaal het nog maar eens: we moeten nu in Europa als de wiedeweerga de productie aan gaan slingeren. En het liefst nog allerlei nieuw spul erbij ontwikkelen (nee, dan kijk ik niet naar de Rheinmetall's van deze wereld, dan kijk ik bijvoorbeeld naar allerlei startups in Eindhoven en omgeving). Dat kan door papierwerk makkelijker te maken. Dat kan door testfaciliteiten beschikbaar te stellen.
Want linksom of rechtsom, die Oekraïeners branden in een rap tempo door onze voorraad heen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
unclero schreef op woensdag 6 april 2022 @ 01:19:
[...]

Meer dan u denkt.
Ja, in de driehoek St. Petersburg, Moskou, Kazan, is het nog best aardig toeven. Helemaal als u in het stadscentrum van zo'n stad woont.
Maar dan houd het wel op. Buiten de stadscentra, ach, dat kunt u zien op Google Streetview. Als u in zo'n spiksplinternieuwe Chinese flat woont, is het prima. Als u in zo'n oude Sovjet-flat woont, heeft u dikke pech, dan moet u de keuken delen met de buren, en de plee is op de gang achter een gordijntje. (wat nog wel een fijnere plee is dan die op het platteland, waar het vaak niet meer is als een emmer met een plank erover, en degene die 'm vol maakt, mag 'm leeggooien in het open riool aan de overkant van de straat)
De oligarchen jatten dan ook vrijwel alles wat het land te bieden heeft. Voor iedere megajacht zijn er minimaal tig 1000'en mensen die compleet niets hebben. Al die rijkdom in gas en olie gaat naar een aantal mensen die zitten te poepen op toiletten gemaakt van goud terwijl de gemiddelde Rus niets heeft. Niet dat Nederland het goed doet op gebied van inkomensongelijkheid en de VS kan er ook wat van, maar in Rusland is het pas echt erg.

Ik weet niet hoe betrouwbaar deze link is, maar de kern van waarheid zit er zeker in.
Around 500 super rich Russians control more wealth than the poorest 99.8% of Russians, according to a new report into Russia’s inequality problem.
https://www.themoscowtime...poorest-998-report-a74180

Putin en zijn vriendjes drinken champagne op jachten van 100'en miljoenen. Dat is geld dat direct uit de zakken van mensen komt die in het land leven waar de rijkdom vandaan komt. Ieder cent die wordt uitgegeven door deze mensen aan onzinnige spullen is een cent die niet wordt uitgegeven aan woningen, sociale zekerheid en noem het maar op. Inkomensongelijkheid is overal een probleem, maar in Rusland neemt het de meest extreme vormen aan. Mensen die niet weten wat ze met hun miljarden moeten doen en dus maar nog wat extra vastgoed opkopen in het westen tegenover mensen die niet eens stromend water hebben. Voeg er een lading aan propaganda aan toe en mensen staan nog achter Putin en zijn criminele vriendjes ook. De hele basis van Rusland is compleet verrot tot op de bodem. Dit zie je dan gelukkig voor Oekraïne ook terug in een leger dat nog niet 20% is van wat het zou moeten zijn als het meeste geld niet was gestolen door corruptie. De enige manier om Rusland nog een beetje normaal te krijgen zou zijn om een complete reset te doen van iedere cent die er rond gaat en iedereen die er ook maar een beetje macht heeft te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@unclero en @PilatuS en dan snap je dankzij jullie toelichting _/-\o_ dat ze(de soldaten) als men ziet wat de "normale" burger in een ander land wel heeft en hun niet.. als oorzaak wat ze net het tikje geeft om de dingen te doen die wij zo gruwelijk vinden/ervaren.

En waarom Oekrainers die dit maar al te goed weten/snappen van hun Russische buren(vaak nog russische familie banden), En dat is ook meteen de reden waarm men (Ua) zo enorm gemotiveerd zijn om ze te verjagen tot de laatste snik. Die jaloursheid valt niet uit te praten.

Er zijn diverse betogen geweest in dit topic o.a jullie en @koudepinda (niet beperkt tot overgens) die dit snappen waarom als we los gaan ook absoluut niet moeten stoppen .. maar gewoon alles of niks moeten geven ..

Die pro activisten of anti-oorlog dat betreft kunnen FAKE en FABELS roepen tot ze een ons wegen over de oorlog , maar als je niet snapt dat wat jullie vertellen de oorzaak is en het gevolg (Buscha enzv) is dan ben je mij betreft nog niet verlicht genoeg.

Simpel gezegd (parallel trekkend)
De Russen(de kinderen) zien een snoep pot en niemand die het bewaakt .. en dan nog verbaast zijn dat de snoeppot leeg is ?? nah ..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 06-04-2022 02:21 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De hoeveelheid keren dat Maruipol binnen enkele dagen zou vallen stapelt zich op en dus worden we vanuit Russische zijde getrakteerd op ‘combat footage’. Tussen haakjes, want echt veel tactiek is nog immer te bespeuren.

Draadje met beelden gedeeld door Rusland:

De Russische patriach wordt elke dag militanter en extremistischer en ontkent natuurlijk het bestaan van Ukraine.

But then, about halfway through, the sermon took a turn for the shocking and dangerous. It was at about the point that he acknowledged where he stood: in a cathedral built not so much for the glory of God as for the glory of Russian military might. Here the Patriarch said he had come to address the leaders of their Russian forces, and through them, their troops. He reminded the assembled congregation of Vladimir Putin’s favorite propaganda point in this war: that Russia was fighting fascism in Ukraine just as it had in the Second World War.
Enfin, religieuze gekkies gonna gekkie - maar stelt het leger nu dus boven .. alles? Was in ene benieuwd hoe Putin dat ziet, die als FSB’er het leger en de leiding tamelijk onderdrukt heeft. Met alle gevolgen van dien.

Experts zitten in er vaak naast doch hoop ik deze keer van niet. Die ‘tactische terugtrekking’ lijkt steeds meer een paniekreflex om te redden wat er te redden viel. En dat was blijkbaar niet enorm veel. Wat hoop geeft in de Donbas, waar weliswaar een hoop materieel heen gaat maar weinig troepen met gevechtservaring. Meatgrinder incoming, want Ukraine wordt elke dag behendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 20:46
*knip* bron zit achter een accountwall en is dus niet zichtbaar voor iedereen

[ Voor 68% gewijzigd door polthemol op 06-04-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:26

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

DoubleDutch schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:19:
*knip* bron zit achter een accountwall en is dus niet zichtbaar voor iedereen
Is niet te zien.

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 06-04-2022 08:30 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

unclero schreef op woensdag 6 april 2022 @ 01:19:
[...]

Dat zijn druppels op gloeiende platen. Ik heb waarschijnlijk al eens eerder een pleidooi gehouden voor de terugkeer van 'Kruithoorn NV'. Maar ik herhaal het nog maar eens: we moeten nu in Europa als de wiedeweerga de productie aan gaan slingeren. En het liefst nog allerlei nieuw spul erbij ontwikkelen (nee, dan kijk ik niet naar de Rheinmetall's van deze wereld, dan kijk ik bijvoorbeeld naar allerlei startups in Eindhoven en omgeving). Dat kan door papierwerk makkelijker te maken. Dat kan door testfaciliteiten beschikbaar te stellen.
Want linksom of rechtsom, die Oekraïeners branden in een rap tempo door onze voorraad heen.
Dat gaan startups niet kunnen aanvullen om de simpele reden dat startups dat niet willen. Voordat je (bijna)schoolverlaters zover krijgt om deel te nemen in de wapenindustrie, zal de taboe er eerst van af moeten. Er is naar mijn weten maar één geaccrediteerde masteropleiding met twee studierichtingen voor militaire systemen, en die wordt op één school gegeven in Den Helder. Als je dat afzet tussen alle smaken op hogescholen dan zie je dat het gewoon niet populair is.

Uitzonderingen komen vaak niet verder dan apparatuur ter verkenning en observaties (drones) en volgens mij was de laatste startup in deze hoek een 3D geprinte bal die je kon gooien waar camera's en microfoons in zaten.

In de hoek van 'papierwerk' hoef je het echt niet te zoeken: één ontheffing is genoeg om te kunnen handelen in wapens (bij vuurwapens vereist het dan nog een opleiding om veilig met de componenten van munitie om te gaan). De rest van de vervelende nuances en regeltjes zijn verdragen die over heel Europa, NATO of zelfs de wereld gelden, dus daar kan onze overheid an sich niet zo veel aan doen. Daar komt bij dat je als startup pas succes boekt als je opdrachten kan vervullen, dat gaat onze eigen krijgsmacht maar matig doen, dus moet je aan andere landen willen verkopen. Dan is het makkelijker om de zoveelste CRM/ERP/Webwinkel te bouwen en verhuren 'as a service'.

Rheinmetall mag dan wel duur zijn, we hebben er tenminste wat aan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:08:
Experts zitten in er vaak naast doch hoop ik deze keer van niet. Die ‘tactische terugtrekking’ lijkt steeds meer een paniekreflex om te redden wat er te redden viel. En dat was blijkbaar niet enorm veel. Wat hoop geeft in de Donbas, waar weliswaar een hoop materieel heen gaat maar weinig troepen met gevechtservaring. Meatgrinder incoming, want Ukraine wordt elke dag behendiger.
Er zullen zeker eenheden zijn die ze op de trein kunnen zetten en zo in het Oosten verder kunnen. Maar dat het een paniekreflex was lijkt mij een zekerheid, de hele slag bij Kiev opgeven zal niet gebeurd zijn als ze zelfs maar een kleine hoop nog hadden in Rusland dat ze iets konden bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:28:
[...]

Dat gaan startups niet kunnen aanvullen om de simpele reden dat startups dat niet willen. Voordat je (bijna)schoolverlaters zover krijgt om deel te nemen in de wapenindustrie, zal de taboe er eerst van af moeten. Er is naar mijn weten maar één geaccrediteerde masteropleiding met twee studierichtingen voor militaire systemen, en die wordt op één school gegeven in Den Helder. Als je dat afzet tussen alle smaken op hogescholen dan zie je dat het gewoon niet populair is.

Uitzonderingen komen vaak niet verder dan apparatuur ter verkenning en observaties (drones) en volgens mij was de laatste startup in deze hoek een 3D geprinte bal die je kon gooien waar camera's en microfoons in zaten.

In de hoek van 'papierwerk' hoef je het echt niet te zoeken: één ontheffing is genoeg om te kunnen handelen in wapens (bij vuurwapens vereist het dan nog een opleiding om veilig met de componenten van munitie om te gaan). De rest van de vervelende nuances en regeltjes zijn verdragen die over heel Europa, NATO of zelfs de wereld gelden, dus daar kan onze overheid an sich niet zo veel aan doen. Daar komt bij dat je als startup pas succes boekt als je opdrachten kan vervullen, dat gaat onze eigen krijgsmacht maar matig doen, dus moet je aan andere landen willen verkopen. Dan is het makkelijker om de zoveelste CRM/ERP/Webwinkel te bouwen en verhuren 'as a service'.

Rheinmetall mag dan wel duur zijn, we hebben er tenminste wat aan.
Er zijn natuurlijk andere opleiding die ook erg van pas kunnen komen. Als je bij Thales gaat werken, hoef je echt geen opleiding uit Den Helder te hebben. En ik kan me voorstellen dat voor iets als een switchblade drone, je wel beter af bent bij een startup. En een Reaper vervanger is misschien wel weer veel voor een startup, maar te overwegen.

Tegelijk wil je een nieuw soort artillery granaten, ja dan moet je gewoon bij een Rheinmetall zijn, dat is zeker in Europa wel heel lastig voor een startup.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 20:46
Oeps foutje bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:36:
Maar dat het een paniekreflex was lijkt mij een zekerheid, de hele slag bij Kiev opgeven zal niet gebeurd zijn als ze zelfs maar een kleine hoop nog hadden in Rusland dat ze iets konden bereiken.
Het was imo logischer geweest om een deel van de grensstreek bezet te houden, om Oekraïne in de regio te houden en als wisselgeld bij een eventuele deal.

Dat ze helemaal weg zijn is opmerkelijk, nu kan het grootste deel van de Oekraïnse troepen naar het oosten, burgermilities kunnen het in het noorden wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:45
hoevenpe schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:46:
[...]

Het was imo logischer geweest om een deel van de grensstreek bezet te houden, om Oekraïne in de regio te houden en als wisselgeld bij een eventuele deal.

Dat ze helemaal weg zijn is opmerkelijk, nu kan het grootste deel van de Oekraïnse troepen naar het oosten, burgermilities kunnen het in het noorden wel af.
Maar met de verliezen die de Russen leiden op verschillende fronten is het ook logisch dat ze zich terugtrekken. De Russen die in de buurt van Kiev zitten zouden compleet overlopen en omsingeld worden, daar had je niets aan gehad, het was dan een kwestie van enige respijt (wellicht enkele dagen) voordat dat klaar zou zijn. Het was daarom i.m.o. de enige logische actie voor de Russen op dit moment, ze zijn zich zo aan het focussen om die landbrug naar de Krim veilig te krijgen, dat daar echt wel een groot strategisch doel/ belang aan zit.
Aangezien ze op zoveel fronten aan het verliezen zijn én die landbrug nog steeds niet veilig hebben weten te stellen (Mariupol) is het logischer om op 1 doel te concentreren. Je kan wel een deel van de troepen wegtrekken, maar het kleine beetje wat dan overblijft is dan ook echt voer voor de Oekraïners, die hebben dan geen aansluiting meer met overige Russische troepen.

Daarnaast zullen de Russische legerleiders ook echt wel beseffen dat het belangrijker is écht een overwinning ergens te halen, zodat ze een overwinning kunnen claimen, dan dat ze zichzelf nogmaals overschatten en weer vooral verliezen lijden.

[ Voor 7% gewijzigd door jbdeiman op 06-04-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sissors schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:40:
[...]

Er zijn natuurlijk andere opleiding die ook erg van pas kunnen komen. Als je bij Thales gaat werken, hoef je echt geen opleiding uit Den Helder te hebben. En ik kan me voorstellen dat voor iets als een switchblade drone, je wel beter af bent bij een startup. En een Reaper vervanger is misschien wel weer veel voor een startup, maar te overwegen.

Tegelijk wil je een nieuw soort artillery granaten, ja dan moet je gewoon bij een Rheinmetall zijn, dat is zeker in Europa wel heel lastig voor een startup.
Of je begrijpt me niet of ik typ het verkeerd: de defensie industrie is beladen, taboe en op z'n minst niet populair te noemen. Dat er maar 1 opleiding te vinden is die zich erop toespitst is daar een indicator van. Er valt niet veel aan te vereenvoudigen, de automotive industrie is zelfs ingewikkelder en daar zien we meer animo voor in NL. Mochten we een defensieindustrie willen aanslingeren dan moeten we het stimuleren, ook sociaal.

Edit: nu ik het meer gedachte geef, is het wel iets waarmee NL meer export kan genereren. Zéker in deze tijd.

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 06-04-2022 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
ISW meld die 60k nu ook:
The Ukrainian General Staff stated that the Russian military is deploying students and educators at higher military educational institutions directly to Ukraine to replace mounting officer casualties. The deployment of untrained officers—and more crucially educational staff—to the war in Ukraine will impede the Russian military’s ability to develop its next generation of officers for years to come. The General Staff additionally reported on April 4 that the Kremlin began “hidden mobilization” measures to send approximately 60,000 personnel to Ukraine. The General Staff stated the Kremlin is prioritizing reservists of all ranks who already have combat experience, particularly in Krasnodar Krai, Perm Oblast, the Dagestan Republic, Ingushetia, and Kalmykia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

jbdeiman schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:55:
[...]

Daarnaast zullen de Russische legerleiders ook echt wel beseffen dat het belangrijker is écht een overwinning ergens te halen, zodat ze een overwinning kunnen claimen, dan dat ze zichzelf nogmaals overschatten en weer vooral verliezen lijden.
Dan moet wel ergens iemand ophouden met liegen en de waarheid vertellen. En niemand wil dat als eerste doen, dat is een enkele reis naar Siberië.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28
Het begint er steeds meer op te lijken dat - hoe de oorlog dan ook afloopt - Rusland militair echt enorm enorm enorm verzwakt uit deze oorlog gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Requiem19 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:00:
[...]

Het begint er steeds meer op te lijken dat - hoe de oorlog dan ook afloopt - Rusland militair echt enorm enorm enorm verzwakt uit deze oorlog gaat komen.
En dan voor een enorme prijs onder de militaire paraplu van China? (Voor zover die bestaat.)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ugchel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:00:
En dan voor een enorme prijs onder de militaire paraplu van China? (Voor zover die bestaat.)
Rusland wordt zelf de volgende proxy tussen China en het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
IJzerlijm schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:58:
[...]

Dan moet wel ergens iemand ophouden met liegen en de waarheid vertellen. En niemand wil dat als eerste doen, dat is een enkele reis naar Siberië.
en afhankelijk van waar je zit, heb je geen 'last' van je legereenheden die sneuvelen. Ethiek of een moreel kompas hoeven we cirkel om Putin toch al niet van te betichten. Zelfbehoud zal de grootste motivator zijn in die omgeving en met die 'bedrijfscultuur'.

Als we de gebruikte aanpak ook bekijken, betwijfel ik trouwens of er competentie aanwezig is om iets effectief te forceren. Het had ze al lang duidelijk moeten zijn dat hun doctrine niet werkt. Doorzetten van diezelfde doctrine onderstreept dan dat er geen andere opties of taktieken bestaan, dus, blijf je maar troepen optrommelen en sturen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Ugchel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:00:
[...]

De EU is straks versneld van het Russisch gas en Russische olie af. Rusland gaat economisch 5-10 jaar (?) terug in de tijd en militair stelden ze kennelijk al weinig voor, maar dat is straks nog minder. Rusland wordt een veel kleinere speler op het wereldtoneel.

En inderdaad, ze zullen wel naar China moeten toebewegen, waar China heel slim gebruik van gaat maken. De grote winnaar zal dus ook nooit Europa/VS zijn, maar China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 09:50
Requiem19 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:05:
[...]

De EU is straks versneld van het Russisch gas en Russische olie af. Rusland gaat economisch 5-10 jaar (?) terug in de tijd en militair stelden ze kennelijk al weinig voor, maar dat is straks nog minder. Rusland wordt een veel kleinere speler op het wereldtoneel.

En inderdaad, ze zullen wel naar China moeten toebewegen, waar China heel slim gebruik van gaat maken. De grote winnaar zal dus ook nooit Europa/VS zijn, maar China.
Ik hoop vooral dat Europa hiervan heeft geleerd en zich dus ook meer gaat focussen op onze connecties met China, maar vooral op de andere landen waar China steeds meer invloed krijgt/koopt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

polthemol schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:04:
[...]

Als we de gebruikte aanpak ook bekijken, betwijfel ik trouwens of er competentie aanwezig is om iets effectief te forceren. Het had ze al lang duidelijk moeten zijn dat hun doctrine niet werkt. Doorzetten van diezelfde doctrine onderstreept dan dat er geen andere opties of taktieken bestaan, dus, blijf je maar troepen optrommelen en sturen.
Ik vraag me al langer af of de initiële strategie wel is bedacht door een militair, of dat Poetin 'm zelf heeft gemaakt. Het terugtrekken en hergroeperen zou dan een herstelplan van de legerleiding zijn nadat het Poetin duidelijk werd dat het zo echt niet ging lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:08:
[...]

Ik hoop vooral dat Europa hiervan heeft geleerd en zich dus ook meer gaat focussen op onze connecties met China, maar vooral op de andere landen waar China steeds meer invloed krijgt/koopt.
Europa heeft geen coherente uniforme buitenland strategie. Dat is het nadeel van het niet zijn van 1 land.

Ongeveer de eerste keer dat er eensgezindheid binnen Europa was kwam door de inval in Oekraine. Verder zijn de belangen binnen Europa enorm tegengesteld, is de cultuur anders per land en is ook de politieke situatie heel divers.

Het enige dat ons als Europa nog ‘macht’ geeft is onze economische positie. Als je die kunt verzwakken blijft er weinig meer over imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
nst6ldr schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:11:
[...]

Ik vraag me al langer af of de initiële strategie wel is bedacht door een militair, of dat Poetin 'm zelf heeft gemaakt. Het terugtrekken en hergroeperen zou dan een herstelplan van de legerleiding zijn nadat het Poetin duidelijk werd dat het zo echt niet ging lukken.
laat ik voorzichtig de optie uiten dat het misschien wel militairen zijn die het bedacht hebben, maar dat je niet in de buurt van Putin en zijn inner circle gaat komen op basis van competenties. Eerder op basis van loyaliteit en dat zal zich mogelijk uiten tot 'ben jij bereid 100 000 mensen totaal onvoorbereid naar een mogelijke dood te sturen op basis van niets'. Zeg je 'ja', dan krijg je de functie.

Loyaliteit is de competentie die telt. Dat zie je bij elke dictator uiteindelijk terug, samen met keer op keer hetzelfde probleem: een gebrek aan kwaliteit in the long run, want er is geen tegenspraak, er is geen kritiek of welke feedbackloop dan ook. De enige feedback lijkt te zijn dat je exit gaat of deze of gene wijze als je de grote leider tegen de schenen stampt of zijn zin niet geeft.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Pagina: 1 ... 109 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: