De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.197 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:37:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd, laten we gewoon kijken waar Oekraïne om vraagt. Zij vechten tegen de Russen, dus kunnen prima inschatten waar ze behoefte aan hebben.
1. Ze moeten het kunnen gebruiken
2. Het moet niet in handen van de Russen vallen
3. We hebben zelf ook nog wat nodig
4. Het moet wel nut hebben
5. hoeveel slachtoffers gaat dit daadwerkelijk voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:37:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd, laten we gewoon kijken waar Oekraïne om vraagt. Zij vechten tegen de Russen, dus kunnen prima inschatten waar ze behoefte aan hebben.
Wat jij schreef was alles waar ze om vragen overhandigen. Dus moet ik dan concluderen dat het antwoord op mijn vraag "Ja" is?

En natuurlijk, kost tijd om over te schakelen, maar vooral als je toch nieuwe mensen gaat opleiden, dan kan je net zo goed om onze modernste Abrams en Leopard tanks vragen.

Ook voor de duidelijkheid: Ik denk dat er best een goed verhaal te maken is om meer te sturen, bijvoorbeeld luchtafweer installaties voor middenlange afstand als ondersteuning voor de Stingers. Maar een carte blanch geven voor alles waar ze om vragen? Dat vind ik gewoon echt geen goed idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 05-04-2022 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:17
Er is maar één oplossing: de Russen uit Oekraïne drukken. Via de Oekraïners.

Voor de Russen is er maar een oplossing, proberen jaren en jaren in de donbass regio te verblijven en dat te verkopen onder de noemer, we blijven doorzetten tegen de "nazi's".

Praktisch gezien, de moraal van de UA is nu zo hoog, ze zijn nu zo boos dat ze die tussen in no time eruit geschopt hebben, incl de Krim.

En daarna de Georgiërs die aan de slag gaan. En dan gaan delen van Rusland zich losmaken etc etc.

Nee, Putin heeft gegokt en al verloren. Of hij dit zelf al weet is maar de vraag. De Russische criminelen rekenen wel met hem af

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:33:
[...]

Ik word er inderdaad blij van als we Oekraïne de tools geven waar ze om vragen. Dat je vindt dat het een grens over gaat terwijl Rusland in Oekraïne letterlijk genocide aan het plegen is, vind ik onbegrijpelijk.

Meer hiervan. Tanks, vliegtuigen, alles waar ze om vragen direct overhandigden.
Nu we de sancties nog verder (als dat doorgaat) afkondigen trek je de strop aan, + leveren van spullen aan Oekraine .. dat je geen "europees" spul levert heeft een reden anti-westerse propaganda klinkt erg valide.

Zonder het "nuke" verhaal op te willen rakelen

Jij neemt aan dat we niet de grens over gaan, dat neemt Rusland voorlopig ook aan zolang er geen bewijs is kunnen we lekker moord en brand en onze politiek als de "bad guy" aanwijzen .. mensen die kiezen zijn boos bla bla bla..
Zal die stemming niet in 1x omslaan als er een startschot klinkt ??

Kortom zonder gekkigheid/sarcasme en lekker boos blijven doen op onze regering wat heb je te verliezen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:48
wowly schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:43:

Voor de Russen is er maar een oplossing, proberen jaren en jaren in de donbass regio te verblijven en dat te verkopen onder de noemer, we blijven doorzetten tegen de "nazi's".

Praktisch gezien, de moraal van de UA is nu zo hoog, ze zijn nu zo boos dat ze die tussen in no time eruit geschopt hebben, incl de Krim.

En daarna de Georgiërs die aan de slag gaan. En dan gaan delen van Rusland zich losmaken etc etc.

Nee, Putin heeft gegokt en al verloren. Of hij dit zelf al weet is maar de vraag. De Russische criminelen rekenen wel met hem af
Ik denk dat dat veel te optimistisch is.
Zelensky zelf heeft al aangegeven akkoord te gaan met de situatie zoals ze was voor 24 februari

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Sissors schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:33:
[...]Omdat ze nog wat reserve willen hebben? Omdat de hun onderzeeërs liever gebruiken om scheepvaartverkeer in de Noordzee aan te vallen dan ze nutteloos voor Oekraïne neer te leggen? Omdat ze geen zin hebben om al hun raketten in Kaliningrad te verplaatsen naar Oekraïne?
Reserve voertuigen zet je in de 'preservering'. Zoals wij bijvoorbeeld tijdens de Koude Oorlog op Craïlo deden. Die voertuigen werden in preserveervet gezet en deels ingepakt/afgeplakt zodat ze, wanneer nodig, in een mum van tijd ingezet konden worden. Doe je dat niet dan gaat je materieel dermate snel achteruit dat het, na 5 jaar stilstand in vorst, hitte en nattigheid, gewoon niet meer te gebruiken is.
Een week geleden zag ik een Russische trein met 'aanvullingen' voor het leger voorbijkomen. Het leek er op alsof ze een autokerkhof geplunderd hadden en alles waar nog 4 wielen onder zaten op de trein hadden gezet.
Wel met een witte 'Z' er haastig opgeschilderd, niet zichtbaar was of er in die oude bussen en bestelwagens überhaubt nog een motor zat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

oldgrumpy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:44:
[...]

Ik denk dat dat veel te optimistisch is.
Zelensky zelf heeft al aangegeven akkoord te gaan met de situatie zoals ze was voor 24 februari
Maar dat was onder bepaalde condities voor de Russen. Aangezien daar niet aan wordt voldaan heb ik sterk de indruk dat die Okerainers gewoon terug willen naar de grenzen van voor 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Indoubt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:46:
[...]

Maar dat was onder bepaalde condities voor de Russen. Aangezien daar niet aan wordt voldaan heb ik sterk de indruk dat die Okerainers gewoon terug willen naar de grenzen van voor 2014
En vergeef je de daden in deze tussen periode, dat moet je als land ook nog kunnen met een "buur" op grondgebied dat eigenlijk van jou was.

Bears and Bulls

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:45:
[...]

Reserve voertuigen zet je in de 'preservering'. Zoals wij bijvoorbeeld tijdens de Koude Oorlog op Craïlo deden. Die voertuigen werden in preserveervet gezet en deels ingepakt/afgeplakt zodat ze, wanneer nodig, in een mum van tijd ingezet konden worden. Doe je dat niet dan gaat je materieel dermate snel achteruit dat het, na 5 jaar stilstand in vorst, hitte en nattigheid, gewoon niet meer te gebruiken is.
Een week geleden zag ik een Russische trein met 'aanvullingen' voor het leger voorbijkomen. Het leek er op alsof ze een autokerkhof geplunderd hadden en alles waar nog 4 wielen onder zaten op de trein hadden gezet.
Wel met een witte 'Z' er haastig opgeschilderd, niet zichtbaar was of er in die oude bussen en bestelwagens überhaubt nog een motor zat.
Maar hoe is dat relevant voor raketten in Kaliningrad of onderzeeërs in de Noordzee? Meeste onderzeeërs hebben uberhaupt geen wielen ;) .

Zonder gekheid, natuurlijk is het duidelijk dat staat van Russische leger belabberd is. Maar denken dat ze niks hebben waarmee ze conventioneel terug kunnen slaan als we ze aanvallen lijkt mij ook wel heel erg naiief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
wowly schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:43:
Mja, hier nog even specifiek op in hakend:

Rusland beschouwd de Krim en het deel van de Donbas dat bezet was voor de oorlog als zijnde Rusland en Rusland heeft gezegd dat het alleen kernwapens in zou zetten als de soevereiniteit wordt geschonden. Belgorod akkefietje even niet meegenomen, de combinatie van die twee factoren kan er toe leiden dat het conflict escaleert.

Overigens ben ik het met je eens. Dan maar escaleren, dat is een keuze die Poetin dan maakt omdat hij in zijn eigen droomwereld leeft (good cop Macron "you are lying to yourself"), en die keuze zal beantwoord worden. Dit wat in Bucha is gebeurd is een test. Poetin kijkt hoe ver hij kan gaan. Reageren we zwak, dan gaat-ie weer ietsje verder. Typisch peutergedrag, kijken hoe ver je kunt gaan, over de rug van al het andere (gebrek aan inlevingsvermogen). Van een peuter accepteer je dat niet; die corrigeer je. Poetin moet gecorrigeerd worden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:45:
[...]

Het goede nieuws is: de vacatures voor automonteur liggen voor het oprapen :+ misschien dat ze eerst alles naar de opslag plempen, en vervolgens daar uitzoeken wat ze er nog van kunnen maken? Die transporttrein rijdt toch wel.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:33:
[...]

Ik word er inderdaad blij van als we Oekraïne de tools geven waar ze om vragen. Dat je vindt dat het een grens over gaat terwijl Rusland in Oekraïne letterlijk genocide aan het plegen is, vind ik onbegrijpelijk.

Meer hiervan. Tanks, vliegtuigen, alles waar ze om vragen direct overhandigden.
Er stond een paar dagen geleden in dit topic een link naar een twitterdraadje waarin werd uitgelegd waarom het geen zin heeft om zomaar alles te sturen waar ze om vragen. Het komt er op in het kort op neer dat Oekraïne niet de manschappen heeft die over de training beschikken complexe Westerse wapens effectief te bedienen, niet beschikt over de logistieke infrastructuur (als in ondersteunende apparatuur) om ze langdurig in te kunnen zetten, niet beschikt over mogelijkheden ze te onderhouden, etc. Dus nu alles sturen waar ze om vragen is een verspilling van materieel als het niet ingezet kan worden, en mogelijk van manschappen als die bijvoorbeeld een gevecht verliezen omdat ze het wapensysteem niet beheersen.

Natuurlijk vraagt Oekraïne om alles waarvan ze weten dat het Westen het beschikbaar heeft, dat is ook een kwestie van de publieke opinie proberen te beïnvloeden. En er zijn ook zaken waarvan ik mij afvraag waarom ze niet geleverd worden. Maar om alles die kant uit te sturen wat wij kunnen missen en waar zij om vragen is ook niet effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 09:50
Jerie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:51:
[...]

Mja, hier nog even specifiek op in hakend:

Rusland beschouwd de Krim en het deel van de Donbas dat bezet was voor de oorlog als zijnde Rusland en Rusland heeft gezegd dat het alleen kernwapens in zou zetten als de soevereiniteit wordt geschonden. Belgorod akkefietje even niet meegenomen, de combinatie van die twee factoren kan er toe leiden dat het conflict escaleert.

Overigens ben ik het met je eens. Dan maar escaleren, dat is een keuze die Poetin dan maakt omdat hij in zijn eigen droomwereld leeft (good cop Macron "you are lying to yourself"), en die keuze zal beantwoord worden. Dit wat in Bucha is gebeurd is een test. Poetin kijkt hoe ver hij kan gaan. Reageren we zwak, dan gaat-ie weer ietsje verder. Typisch peutergedrag, kijken hoe ver je kunt gaan, over de rug van al het andere (gebrek aan inlevingsvermogen). Van een peuter accepteer je dat niet; die corrigeer je. Poetin moet gecorrigeerd worden.
De twee "volks" republieken in de Donbass zijn alleen erkend en niet onderdeel van Rusland. De Krim is wel onderdeel van Rusland

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

klaw schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:56:
[...]

De twee "volks" republieken in de Donbass zijn alleen erkend en niet onderdeel van Rusland. De Krim is wel onderdeel van Rusland
Dat vindt Rusland ja, maar vindt Oekraine dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:51:
Is hier niet door USA (en/of NATO?) heel concreet op gereageerd ?... met:
Doe dat en je zal de gevolgen merken, welke kom je dan achter.
door Biden, deze was zover ik me kan herinneren erg expliciet benadrukt.

Ik denk dat deze waarschuwing wel duidelijk was.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Waaj schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:54:
[...]

Er stond een paar dagen geleden in dit topic een link naar een twitterdraadje waarin werd uitgelegd waarom het geen zin heeft om zomaar alles te sturen waar ze om vragen. Het komt er op in het kort op neer dat Oekraïne niet de manschappen heeft die over de training beschikken complexe Westerse wapens effectief te bedienen, niet beschikt over de logistieke infrastructuur (als in ondersteunende apparatuur) om ze langdurig in te kunnen zetten, niet beschikt over mogelijkheden ze te onderhouden, etc. Dus nu alles sturen waar ze om vragen is een verspilling van materieel als het niet ingezet kan worden, en mogelijk van manschappen als die bijvoorbeeld een gevecht verliezen omdat ze het wapensysteem niet beheersen.

Natuurlijk vraagt Oekraïne om alles waarvan ze weten dat het Westen het beschikbaar heeft, dat is ook een kwestie van de publieke opinie proberen te beïnvloeden. En er zijn ook zaken waarvan ik mij afvraag waarom ze niet geleverd worden. Maar om alles die kant uit te sturen wat wij kunnen missen en waar zij om vragen is ook niet effectief.

Top comment is een paraphrase: “We have to do better job listening to Ukrainians. They need heavy fighting artillery, planes, tanks…” en dat zegt-ie ook, "they need aircraft".

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 05-04-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Indoubt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:57:
[...]

Het was een reactie op een post, Rusland zal zijn eigen grond gebied verdedigen (eventueel met nukes) Donbass valt daar niet onder de Krim wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
Indoubt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:57:
Het punt is dat een aanval op de Donbass geen aanval op Rusland is, een aanval op De Krim vanuit hun perspectief wel en daarmee een casus-belli voor kernwapens.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:40:
[...]

En natuurlijk, kost tijd om over te schakelen, maar vooral als je toch nieuwe mensen gaat opleiden, dan kan je net zo goed om onze modernste Abrams en Leopard tanks vragen.

[...]
Op dit moment heeft Oekraïne vooral behoefte aan materiaal dat direct inzetbaar is, voormalig oostblok materiaal dus. Vergeet niet dat je om manschappen te trainen je ook mensen nodig hebt die de machines van binnen en buiten kennen om die training te geven. En dan zouden er dus westerse militairen naar Oekraïne moeten gaan om daar die trainingen te geven.

Op het moment dat deze oorlog in een volgende fase komt (hetzij door het verslaan van de Russen, hetzij door een bestand, hetzij door een langdurige loopgravenoorlog) komt er ook ruimte om "nieuwe" wapensystemen en de bijbehorende infrastructuur te gaan leveren en manschappen daarvoor te gaan trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vraag me af of ik het filmpje wel wil zien .. waar Zelensky het over had ..

Die vent is echt bruut (als politicus) tuurlijk de omstandigheden zijn zeker relevant maar dan nog.

wat ik een beetje meekreeg is dat hij zijn emotie onderdrukt en eigenlijk tegen een muur staat te praten en weet dat hij nogal afstandelijke reacties gaat krijgen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:03:
[...]

vraag me af of ik het filmpje wel wil zien .. waar Zelensky het over had ..

Die vent is echt bruut (als politicus) tuurlijk de omstandigheden zijn zeker relevant maar dan nog.

wat ik een beetje meekreeg is dat hij zijn emotie onderdrukt en eigenlijk tegen een muur staat te praten en weet dat hij nogal afstandelijke reacties gaat krijgen.
Opmerkelijk dat er ineens "technical problems" blijken te zijn met het afspelen van dat filmpje. Maar ze gaan er nu naar kijken waar het is gebleven/waarom het niet afgespeeld kan worden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:20
hoevenpe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:03:
[...]

Het punt is dat een aanval op de Donbass geen aanval op Rusland is, een aanval op De Krim vanuit hun perspectief wel en daarmee een casus-belli voor kernwapens.
Ben het niet met je oneens, vraag is alleen of dit wel zo duidelijk is.

Ik denk dat we moeten vaststellen dat we het niet weten en Putin met z'n persoonlijkheidstoornis & club jaknikkers om zich heen tamelijk lastig te voorspellen is.

Feit is wel dat steeds invullen voor Rusland en bij voorbaat opties schrappen vanuit een niet te onderbouwen angst Putin in de hand speelt. Idem dito voor een directe confontatie, danwel militair, danwel politiek - terwijl als Ukraine steeds terrein blijft winnen en rustig door gaat je de glijdende schaal andersom creeert.

Beetje noorden van Kyiv, effectief was het Russische leger verslagen maar netto zaten ze er nog. Ze hebben zelf de keuze gemaakt weer weg te gaan. Alsof men kon wennen aan het idee en een propaganda spin kon verzinnen.

Wegblijven van het zelf creeeren van zero-sum principes zeg maar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
dr.lowtune schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:07:
[...]

Opmerkelijk dat er ineens "technical problems" blijken te zijn met het afspelen van dat filmpje. Maar ze gaan er nu naar kijken waar het is gebleven/waarom het niet afgespeeld kan worden. 8)7
Benieuwd wat de uitkomst gaat zijn van deze meeting.
Ben ik te pessimistisch als ik denk van nul komma nul?

Veel hoogdravende bla bla bla allicht

[ Voor 4% gewijzigd door oldgrumpy op 05-04-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

oldgrumpy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:09:
[...]

Benieuwd wat de uitkomst gaat zijn van deze meeting.
Ben ik te pessimistisch als ik denk van nul komma nul?
Ik zit te kijken en ben vooral benieuwd naar wat voor waanzinnige dingen Rusland gaat zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dr.lowtune schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:07:
[...]

Wat ik mee kreeg is dat er verwarring was over ontvangen j/n en het "zoek" was.
maar ik vraag me af of er vooraf iets afgesproken bevestiging is etc .. etc ..

Ach ik denk wel dat het best <censuur> achtig materiaal is, maar anderzijds iedereen heeft wellicht de foto's al gezien

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Albanië gaat er in ieder geval met gestrekt been in: "Rusland is in 10 dagen van een wereldspeler naar een internationale paria gegaan die hulp zoekt bij Syrie en Noord-Korea".

Filmpje doet het nu trouwens. Het is NSFL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:58:
[...]

[YouTube: Ret. general warns Putin stalling to distract West from his real objective]

Top comment is een paraphrase: “We have to do better job listening to Ukrainians. They need heavy fighting artillery, planes, tanks…” en dat zegt-ie ook, "they need aircraft".
Deze generaal kijkt een paar stappen verder inderdaad. Hij onderstreept ook dat het plan van Putin is om de VS uit Europa te krijgen, dus de NAVO slopen. Hij noemt de Baltische staten etc. Naar zijn oordeel is dat ook wat China toejuicht.
Hij analyseert dat Europa niet begrijpt waar het werkelijk om gaat. Liefst zo snel mogelijk alles achter de rug, een deal en dan weer business as usual zo is zijn inschatting.

Opmerkelijk dat hij zegt dat ons moderne wapentuig geen echt probleem moet geven (inclusief vliegtuigen) en dat het met een kwestie van dagen onder de knie is. "Ze zijn net zo technisch capabel als wij", geeft hij aan.
De eerder gelinkte draad met obstakels voor leveren modern wapentuig gaf eveneens aan dat een vliegtuig ook zo onder de knie is, alleen het "geavanceerde gebruik" een lange tijd vergt van studie en training.

Interessant dat men daar dus niet op een lijn zit. Ook hier speelt weer hoe wij Oekraïne inschatten, en hoe Oekraïne zichzelf inschat. Ben heel benieuwd of dit debat een vervolg gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
dr.lowtune schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:18:
Albanië gaat er in ieder geval met gestrekt been in: "Rusland is in 10 dagen van een wereldspeler naar een internationale paria gegaan die hulp zoekt bij Syrie en Noord-Korea".

Filmpje doet het nu trouwens. Het is NSFL.
Dit doet pijn, zoveel pijn.
Maar ga gerust door met bla bla bla
De 10e keer dat ik het zeg in dit topic: ik ben beschaamd in het Westen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jerie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:58:
[...]

[YouTube: Ret. general warns Putin stalling to distract West from his real objective]

vso in "De oorlog in Oekraïne - deel 2" staat hij ook al
edit:

who cares denk ik btw wie "repost" to be fair goeie dingen komen vaker terug

& @bulle bas YouTube: Military analyst: Hypersonic missile tests are a counter to Putin's ... hier spreekt hij weer (ook al eerder gepost) de eerste 2:20 is interessantste denkt ik

[ Voor 27% gewijzigd door vso op 05-04-2022 17:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
oldgrumpy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:20:
De 10e keer dat ik het zeg in dit topic: ik ben beschaamd in het Westen
Oprechte vraag: wat zou het westen nog meer kunnen doen? Die 20 Poolse MiGs wellicht maar er is weinig extra's wat gestuurd kan worden, zelfs de 600 switchblade-serie gaat die kant op en dat is alleen wat we weten.

Een no-fly-zone boven de Donbass is praktisch onuitvoerbaar, dan moet je bases in Oekraïne inrichten die de Russen zullen beschieten. Vanaf NAVO-bases kan je dat deel van het land niet bestrijken, nog los van het grote risico wat ermee gepaard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Tenenkrommende bijdrage van Rusland in de VN-raad. Alleen maar vertellen hoe geweldig de Russen zorgen voor de Oekrainse burgers tot nu toe. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:43
Waaj schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:03:
[...]En dan zouden er dus westerse militairen naar Oekraïne moeten gaan om daar die trainingen te geven.
Omgekeerd mag natuurlijk wel; Oekraïense soldaten die nu training krijgen in Polen (of verder weg). Ik zie de laatste tijd verdacht veel trainingsvliegtuigen voor straaljagers rondjakkeren (niet alleen in Polen maar ook in de UK en Frankrijk). Wat er op de grond gebeurt aan trainingen is ook heel makkelijk in het geniep te doen natuurlijk. Verder trainde Oekraïne vorig jaar nog met de NATO op eigen grondgebied, ook om ervaring op te doen met meer modernere 'gevechtsmiddelen'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 22:47
Prosac schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:29:
Tenenkrommende bijdrage van Rusland in de VN-raad. Alleen maar vertellen hoe geweldig de Russen zorgen voor de Oekrainse burgers tot nu toe. 8)7
En daarmee is de VN als geheel tenenkrommend. Wat een weggegooide tijd en moeite van die mensen daar.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
carpebios schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:30:
[...]

En daarmee is de VN als geheel tenenkrommend. Wat een weggegooide tijd en moeite van die mensen daar.
"Bucha is een leugen, want er is nog geen ooggetuige naar voren gekomen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldgrumpy
Prosac schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:32:
[...]

"Bucha is een leugen, want er is nog geen ooggetuige naar voren gekomen."
En daarmee moet je dus een akkoord sluiten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:27:
Een no-fly-zone boven de Donbass is praktisch onuitvoerbaar, dan moet je bases in Oekraïne inrichten die de Russen makkelijk kunnen beschieten. Vanaf NAVO-bases kan je dat deel van het land niet bestrijken, nog los van het grote risico wat ermee gepaard gaat.
wat nu langs kwam in die livestream van @jan390 is dat Ru een UN observer(s) ge-veto'd heeft niet erg goed dat betreft (werd terloops door US opgemerkt toch?)

En iemand (post kwijt) dat Ru lid is van bepaalde UN afdeling waarin dit soort dingen expliciet niet door de beugel kan

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Sissors schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:40:
[...]

Wat jij schreef was alles waar ze om vragen overhandigen. Dus moet ik dan concluderen dat het antwoord op mijn vraag "Ja" is?

Ook voor de duidelijkheid: Ik denk dat er best een goed verhaal te maken is om meer te sturen, bijvoorbeeld luchtafweer installaties voor middenlange afstand als ondersteuning voor de Stingers. Maar een carte blanch geven voor alles waar ze om vragen? Dat vind ik gewoon echt geen goed idee.
Ik denk dat de mensen met militaire kennis daar onderling ongetwijfeld uit gaan komen, wat wel en geen zin heeft qua bijdrage in de strijd. En ja als het een bijdrage kan leveren aan het Oekraïense leger mag wmb alles geleverd worden. Tot voor kort was het leveren aan Rusland namelijk ook geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
oldgrumpy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:33:
[...]

En daarmee moet je dus een akkoord sluiten 8)7
Hij begint nu over alles wat Oekrainers verkeerd doen in Mariupol. Zoals ik het nu hoor, is het precies wat de Russen doen, alleen dan reflectie. "Always accuse the other of what you're doing".

[ Voor 3% gewijzigd door Prosac op 05-04-2022 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldgrumpy
Prosac schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:36:
[...]

Ik moet zeggen dat hij nu begint over alles wat Oekrainers verkeerd doen in Mariupol. Zoals ik het nu hoor, is het precies wat de Russen doen, alleen dan reflectie. "Always accuse the other of what you're doing".
dat niemand rechtstaat en die vent een klap verkoopt ...
Dit is ver voorbij de waanzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Gelukkig zien zij al het bewijs van de nazi's met tattoos etcetera.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
oldgrumpy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:37:
[...]

Ik had echt een dokter geroepen, omdat er een man is die volgens mij een hersenbloeding heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheGhostInc schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:06:
[...]

Dat is ook een manier om de geschiedenis uit te leggen :)

Helaas bestonden Amerikaanse ICBM's nog helemaal niet, daarom hadden ze ook Wikipedia: Operation Chrome Dome
Toen de Wikipedia: Tsar Bomba afging (30-10-1961) hadden de Amerikanen helemaal niks in te brengen tegen de Russen. En ook de Wikipedia: Ruimtewedloop liep toen nog niet echt op rolletjes bij de Amerikanen.

Alles >1980 is een beetje twijfelachtig, daar zit veel bluf bij. Maar daarvoor waren de Russen op z'n minst zo goed, maar soms ook gewoon beter.
Zal best maar er wordt over die Tsar Bomba gesproken alsof de Amerikanen het (ook nu) niet zouden kunnen. In werkelijkheid was de behoefte er gewoon niet meer om zulke zware bommen te bouwen en zijn ze er wijzelijk mee gestopt om steeds grotere (maar nutteloze) bommen te bouwen.
In werkelijkheid is de gemiddelde yield van kernwapens juist afgenomen. Zelfs een kleine nuke vernietigt alles zolang het maar een voltreffer is. Die hele grote nukes zijn alleen maar nuttig om te compenseren voor het gebrek aan nauwkeurigheid van de ICBM.

Uit Wikipedia: Nuclear weapon yield :
Large single warheads are seldom a part of today's arsenals, since smaller MIRV warheads, spread out over a pancake-shaped destructive area, are far more destructive for a given total yield, or unit of payload mass. This effect results from the fact that destructive power of a single warhead on land scales approximately only as the cube root of its yield, due to blast "wasted" over a roughly hemispherical blast volume, while the strategic target is distributed over a circular land area with limited height and depth. This effect more than makes up for the lessened yield/mass efficiency encountered if ballistic missile warheads are individually scaled down from the maximal size that could be carried by a single-warhead missile.
En de Atlas ICBM maakte z'n eerste vlucht eind jaren 50. Dus de Amerikanen hadden ICBM's. De zogenaamde missile gap tussen de VS en Rusland stelde in de praktijk ook niet zoveel voor. Dat was veel hype over niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:27:
[...]

Oprechte vraag: wat zou het westen nog meer kunnen doen? Die 20 Poolse MiGs wellicht maar er is weinig extra's wat gestuurd kan worden, zelfs de 600 switchblade gaat die kant op en dat is alleen wat we weten.

Een no-fly-zone boven de Donbass is praktisch onuitvoerbaar, dan moet je bases in Oekraïne inrichten die de Russen makkelijk kunnen beschieten. Vanaf NAVO-bases kan je dat deel van het land niet bestrijken, nog los van het grote risico wat ermee gepaard gaat.
Ik kan me voorstellen dat het helpt bij de zuidkant van het land. De stealth eigenschappen van een F-35 zou hier goed uitkomen. Maar hoe effectief men daarmee overweg kan binnen korte tijd is nog een debat zie ik.

Zelensky heeft aangegeven dat het bevrijden van de Donbas zo'n 40.000 goedgetrainde Oekraïense soldaten kan kosten. Het lijkt alsof Zelensky het daarmee opgeeft?

Tegelijkertijd:

edit:
dit werpt een licht:

@vso die hypersonische rakettest is wel een opmerkelijke mijlpaal inderdaad

[ Voor 12% gewijzigd door bulle bas op 05-04-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
[...]

Ik ben er toe in staat, totale gekte.

"Rusland trok zich terug uit Kyiv om haar goede wil te tonen vanuit de vredesonderhandelingen in Istanbul"
"Teksten van NY Times zijn absurd"

Waarschijnlijk niet op tijd die drone-video gezien van Bellingcat om die nog als fake te kunnen bestempelen.

edit: "We schieten niet op burgerdoelen omdat we geen slachtoffers willen maken, daarom gaat het zo traag" "We zijn niet zoals Amerika die gewoon steden platgooien"

Je zal maar de vertaler zijn. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Prosac op 05-04-2022 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Prosac schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:39:
[...]

Ik ben er toe in staat, totale gekte.

"Rusland trok zich terug uit Kyiv om haar goede wil te tonen vanuit de vredesonderhandelingen is Istanbul"
"Teksten van NY Times zijn absurd"

Waarschijnlijk niet op tijd die drone-video gezien van Bellingcat om die nog als fake te kunnen bestempelen.

edit: "We schieten niet op burgerdoelen omdat we geen slachtoffers willen maken, daarom gaat het zo traag" "We zijn niet zoals Amerika die gewoon steden platgooien"

Je zal maar de vertaler zijn. 8)7
Of lekker met z'n allen opstaan en wegwezen. Die leip geen enkele aandacht meer geven. Reken maar dat dit vanavond allemaal netjes op TV Ruski te zien is.
Wat mij betreft is dit het einde van de VN.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-04-2022 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Altijd blijven praten. Agressie is geen oplossing. Nooit.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• oldgrumpy
DR!5EQ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:46:
[...]

Dan zaten we hier allemaal duits te spreken, er zijn grenzen en deze zijn wat mij betreft ver overschreden

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Blijven praten? Je kunt net zo goed tegen een lantaarnpaal aan staan praten. Net zo nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

MikeyMan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:42:
[...]

Of lekker met z'n allen opstaan, en die leip geen enkele aandacht meer geven. Wat mij betreft is dit het einde van de VN.
dat had wel een beter statement geweest en gewoon gaan staan en je rug toekeren

1 schaap over de dam

Anderzijds je zit er wel voor je land en niet namens je zelf .. dus hiervoor moet je eigenlijk de "opdracht" krijgen. Hoe hard ook

maar ik vraag me af wat het proces is .. iedereen die zijn zegje doet ? of is er geen debat etc etc

@bulle bas erhm van het hele filmpje vond ik juist het eerste gedeelte intressant ;) die wapens boeien me niet zo .. lol die moet ik nog kijken to be honest

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
oldgrumpy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:47:
[...]

Dan zaten we hier allemaal duits te spreken, er zijn grenzen en deze zijn wat mij betreft ver overschreden
En wat ga je er aan doen nadat je iemand een klap geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:48:
[...]

Blijven praten? Je kunt net zo goed tegen een lantaarnpaal aan staan praten. Net zo nuttig.
Maakt niet uit. Politiek is niet altijd nuttig of effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
MikeyMan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:48:
[...]

De woorden zijn niet gericht aan Rusland. Het is zaak dat het beperkte aantal democratische landen niet alleen komt te staan. Deze bijeenkomst is gericht op de internationale gemeenschap om Rusland verder te isoleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oldgrumpy
DR!5EQ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:49:
[...]

En wat ga je er aan doen nadat je iemand een klap geeft?
doen wat al lang moest gedaan worden, maar bon die discussie wordt hier constant gevoerdt dus heeft toch geen zin om deze weer op te starten.
Sommige zijn voor militair ingrijpen, anderen niet.

Ik weet dat al een maand lang hier in de Westhoek de gesneuvelde geaillieerde soldaten zich in hun graf omdraaien , zich afvragend waarom zij zich opgeofferd hebben voor onze vrijheid. Die vrijheid die wij nu niet bereid zijn te verdedigen voor anderen.

En meer ga ik er niet meer over zeggen over dit punt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Brazilie is het eerste land dat gewoon zegt dat de UN secrurity counsel (wederom eerder gepost door ??? in dit topic) KEIHARD FAALT

WTF ... er is er 1 wakker

ps dit is in de UN livestream van @jan390 (als je deze post later oppikt)

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 05-04-2022 17:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:53:
Brazilie is het eerste land dat gewoon zegt dat de UN secrurity counsel (wederom eerder gepost door ??? in dit topic) KEIHARD FAALT

En notabene Brazilië, vele die hier een hardere toon, (wat mij betreft beter beredeneerd) op na houden hadden verwacht dat Brazilië een van de verloren zaken zou zijn voor welke support dan ook.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:01

Maar aan welke kanst staat Brazilie? Die zijn, volgens mij, weer met hele andere spelletjes bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@koudepinda inderdaad
jan390 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:55:
Maar aan welke kanst staat Brazilie? Die zijn weer met hele andere spelletjes bezig.
dude deze ambassadeur (noem je ze zo?) is al 10 min aan het OH-en hoe hard die UN SecCon Faalt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online

Kenia sluit aan. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Ondertussen worden niet alleen Russische rovende soldaten via AI beeldherkenning gevolgd, maar worden ook Ukrainse bezittingen zoals airpods gevolgd in Belarus.

Kwestie van tijd voor er ook andere smart devices opduiken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
vso schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:57:
@koudepinda inderdaad
[...]
dude deze ambassadeur (noem je ze zo?) is al 10 min aan het OH-en hoe hard die UN SecCon Faalt
Maar dat sluit toch niet uit dat ze daarvoor een ander motief kunnen hebben ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-09 11:03
[...]

Klopt maar je hoeft je ook nooit en ten nimmer onschuldig naar de slachtbank te laten lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
milotic schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:04:
[...]

Klopt maar je hoeft je ook nooit en ten nimmer onschuldig naar de slachtbank te laten lijden.
We wachten al even op die stap die daarop volgt...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Niet dat ik het gelanterfant in de UN niet interessant vind ofzo maar je kunt met een Stuga AT raket ook prima ka-52’s neerhalen:

[Twitter: https://twitter.com/kochevenko/status/1511287971537985540?s=21]

En er zijn nog steeds moedige Russen:

Edit: damn, tankveldslag tussen 1 Ukrainse tank en een colonne Russische tanks en voertuigen. Er is alleen zoveel in geknipt dat slecht te zien is wat er precies gebeurt, heftig is het wel.

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-04-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Apache4u schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:04:
De hele nucleaire gedachtegang komt er toch op neer dat je Putin er van verdenkt een suicidale gek te zijn?
Immers, voor hem persoonlijk is het beginnen van een nucleaire aanval tegen een NAVO-land hetzelfde als een pistool tegen zijn slaap zetten en de trekker over te halen.
Ik denk niet dat ie een suicidale gek is en dat "we" UA zodanig kunnen helpen zodat het wint.

En stel nu dat ie dat wel is..
Dan weerhoudt niets hem er van om over een x periode ook achter bijvoorbeeld de Baltische staten aan te gaan. Immers, suicidale gek en toch niets te verliezen. Wel of geen navo maakt in dat opzicht niets uit. Dan kun je er dus maar beter voor zorgen dat Ukraine hier wint en RU danig verzwakt zodat andere (navo landen) geen gevaar lopen in de toekomst, met alle mogelijke middelen. (exclusief NBC wapens uiteraard).

De enige reden om nu niet harder/beter te helpen is als je verwacht dat zodra UA de oorlog niet wint, RU het er bij zal laten. Dat is in tegenspraak met de lange speech van Putin zelf die hij daags voordat dit conflict begon gaf. Zover ik begreep is het uiteenvallen van de Sovjet-Unie zo ongeveer het ergste wat er in de laatste 100 jaar gebeurd is volgens die man, en moet die schande uitgewist worden.

(over de paralellen met het taalgebruik in nazi-Dld van 33 tot 39 met betrekking tot het verdrag van Versailles en Weimar-republiek zal ik niet eens beginnen)
Wanneer Rusland Oekraïne weer te veroveren dan kunnen ze Moldavië nog pakken, verder is alles daar EU en/of NATO dus dan hebben we eindelijk het recht ons te verdedigen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:12:

[Embed]
algemeen gesteld: veel mensen denken dat het zwart/wit is
Het is een proces waarbij de tegenstellingen tussen groepen in de samenleving sterker worden, waardoor groepen steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Polarisatie kan zich manifesteren op verschillende locaties, bijvoorbeeld in een buurt, op een school of op de werkvloer, maar ook op (sociale) media.
Het erge is niet dat je een stad met 300.000 inwoners moet plat gooien, het probleem is dat je ook kinderen en mensen die zich absoluut willen distancieren van het geweld meeneemt .. en niet weg kunnen maar wel willen uit de situatie
En die "helden" zonder cape die een anti-geluid geven zijn in mijn optiek echt mensen die je moet eren kosten wat het kost

Zodra we dat onderscheid kunnen (blijven) maken denk ik dat je goed bezig bent.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Charly schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:58:
[...]

Als je dat interview gezien hebt zoals je aangeeft snap ik je huidige verbazing niet helemaal. Volgens mij is die dame vrij duidelijk.

Overheid geeft geen f*ck, deelt niks, zegt niks. Iedereen die vragen blijft stellen wordt geïntimideerd en/of verboden, bevolking is niet meer bij machte om zich te organiseren… tja. Dan maakt het op een gegeven moment gewoon echt niet meer uit of er 20 of 40 duizend niet thuis komen.
Heb het zeker gezien, maar kan onmogelijk voor mij zelf bedenken dat dit voor alle 20.000+ geld door één enkele interview.
Ben zelf helemaal niet bekend met de gang van zaken in Rusland, heb mij er eigenlijk nooit in verdiept, vandaar mijn vraag.
Deze is intussen duidelijk uitgelegd. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Prosac schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:36:
[...]

Hij begint nu over alles wat Oekrainers verkeerd doen in Mariupol. Zoals ik het nu hoor, is het precies wat de Russen doen, alleen dan reflectie. "Always accuse the other of what you're doing".
Lavrov is er ook een kei in; alles wat die kerel over amderen beweert kun je op Rusland zelf toepassen. Wat mij betreft zijn dit soort pertinente leugens strafbaar. Je moet dan wel goed aan kunnen tonen dat de misleiding met opzet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:26
Niet dat ik het gelanterfant in de UN niet interessant vind ofzo maar je kunt met een Stuga AT raket ook prima ka-52’s neerhalen:

[Embed]
Het is net of je Battlefield 4 aan het spelen bent.

Ik zie veel STUGA filmpjes voorbij komen en het is toch wel een god geschenk voor Oekraïne dat wapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Weet iemand welk filmpje van 8 minuten op social media waar de Russen momenteel naar refereren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Embed]

[Embed]

Edit: damn, tankveldslag tussen 1 Ukrainse tank en een colonne Russische tanks en voertuigen. Er is alleen zoveel in geknipt dat slecht te zien is wat er precies gebeurt, heftig is het wel.

[Embed]
Hier meer over dat tankfilmpje:

Alleen verder helaas geen beelden van de uitkomst. Misschien gaan we die nog zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR

Niet alleen telefoons en airpods track je tegenwoordig, ook tractoren en combiners.

Damn, wat zijn die lui dom. En wat zou dit grappig zijn als het niet zo in en in evil was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
bulle bas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:39:
Zelensky heeft aangegeven dat het bevrijden van de Donbas zo'n 40.000 goedgetrainde Oekraïense soldaten kan kosten. Het lijkt alsof Zelensky het daarmee opgeeft?
In tegenstelling tot Poetin kan Zelensky geen tienduizenden soldaten verliezen, in ieder geval niet voor een riskante offensieve operatie in de Donbass.

De Krim heeft hij het helemaal niet over, dat is uiteindelijk gewoon wisselgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:55
[...]

Zoals hij zelf zegt: een week later staat Rusland weer voor de deur in de Donbas. Hoe gaat Oekraïne de Donbas dan verdedigen? En belangrijker nog: wie gaat Kiev etc verdedigen?

De numbers game wint Rusland uiteindelijk altijd. Oekraïne zal voorzichtiger zijn met het opofferen van manschappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nog iets wat best hard binnenkomt (weet niet of die al gepost was)

weblink die erbij hoort https://www.forces.net/uk...forming-russias-air-force

btw voor de TLDR --> piclink zegt veel

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:05:
[Embed]

Niet alleen telefoons en airpods track je tegenwoordig, ook tractoren en combiners.

Damn, wat zijn die lui dom. En wat zou dit grappig zijn als het niet zo in en in evil was.
Hoor weinig positiefs uit de VS over "right to repair" en "John Deere", dus of ze daar heel lang plezier van gaan hebben van die machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:55:
[...]

[Embed]
Alleen verder helaas geen beelden van de uitkomst. Misschien gaan we die nog zien.
Das een echte tank VS een stapel armored personnel carriers? Zou wel even vol te houden moeten zijn. Maar uiteindelijk ben je in deze verhouding wel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
DR!5EQ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:50:
Weet iemand welk filmpje van 8 minuten op social media waar de Russen momenteel naar refereren?
Deze heb ik ook even gemist. 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:20:
[...]

Das een echte tank VS een stapel armored personnel carriers? Zou wel even vol te houden moeten zijn. Maar uiteindelijk ben je in deze verhouding wel gezien.
Maar volgens degene die dit heeft gepost is het konvooi door deze tank dus eerst opgehouden, en vervolgens geraakt door indirect fire (artillerie?) waardoor er meer voertuigen zijn vernietigd. Al staat dat dus (nog) niet op beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:16:
[...]

Zoals hij zelf zegt: een week later staat Rusland weer voor de deur in de Donbas. Hoe gaat Oekraïne de Donbas dan verdedigen? En belangrijker nog: wie gaat Kiev etc verdedigen?

De numbers game wint Rusland uiteindelijk altijd. Oekraïne zal voorzichtiger zijn met het opofferen van manschappen.
Ik heb geen idee of dat getal van 40K man klopt.
Wat mij verder opvalt is de zinsnede die ik even vet maak: Zelensky: Withdrawal of Russian troops to Feb. 23 positions would be victory, for now.
Kan zijn dat hij ipv verovering nog voorkeur heeft voor een referendum in die streek, of dat hij het als betwist grondgebied wil laten voor een periode waarin Rusland sterft en Oekraïne zijn militaire macht opbouwt. Dan wordt het een wedloop met Putin though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:19
RoD schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:55:
[...]

[Embed]
Iemand heeft de locatie al gevonden:
https://twitter.com/rollowastaken/status/1511390292771024904

Heeft zich dus mogelijk voorgedaan tijdens het terugtrekken van de Russen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@DoubleDutch en @DR!5EQ
deze YouTube: National Police of Ukraine published a video of the mop up operation...

vandaag gepost

imho fake as focking hell zag stukjes eerder namelijk in andere vids ..
video analyses zullen verschijnen.

Enige wat je kan discussieren is de tijd dat de lichamen er liggen, (decompose) maar daarvoor moet je een medisch forensisch expert vragen . imho en die heeft lokale data nodig om een "voorzichtige" conclusie te trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door vso op 05-04-2022 19:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
Requiem19 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:16:
[...]

Er zijn behoorlijk wat kanttekeningen daaraan zie;
https://gathering.tweaker...message/71153692#71153692

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kleine "update" over de UN livestream

Oekraine: (na een 2de toespraak van Rusland) Slacht Rusland

(verwijst naar interview?) Welke door Rusland aangehaald werd, om daar nog relevante stukken uit voor te lezen.
Vervolgens bedankt hij Rusland's afgezant en Putin om het niet "speciale operatie' te noemen maar meerdere malen "oorlog" te noemen, waarmee men feitelijk de waarheid erkent.

Ik had eigenlijk een staande ovatie verwacht, deze afgezant/ambassadeur is ook niet ondermaats (en hij moest zijn emotie logischerwijs erg bedwingen)

BTW wisten jullie dat in NL een nobelprijs voor de vrede nominatie actie aan de gang is/was ?
(vind het wel vroeg om te juichen maar goed)

EU afgezant zegt
EU is fully mobilized to end the war

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Joep schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:29:
[...]

Iemand heeft de locatie al gevonden:
https://twitter.com/rollowastaken/status/1511390292771024904

Heeft zich dus mogelijk voorgedaan tijdens het terugtrekken van de Russen
Zal idd wel kloppen.
Als het reguliere leger beelden vrij geeft is dat over het algemeen pas na 48+ uur nadat het gebeurt is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Qwerty-273

Meukposter

Weet iemand nog de geruchten van Russische soldaten die gebracht werden naar het ziekenhuis gespecialiseerd in radiatie ziektes in Gomel, Belarus? Dat wordt glashard ontkent. Maar er is wel een inzamelingsactie aan de gang voor kleren etc…..

While in the Gomel Republican Scientific and Practical Center they deny that they are treating the wounded military of the Russian Federation, they are collecting socks and cookies for them.

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 05-04-2022 20:21 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Qwerty-273 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:20:
Weet iemand nog de geruchten van Russische soldaten die gebracht werden naar het ziekenhuis gespecialiseerd in radiatie ziektes in Gomel, Belarus? Dat wordt glashard ontkent. Maar er is wel een inzamelingsactie aan de gang voor kleren etc…..

While in the Gomel Republican Scientific and Practical Center they deny that they are treating the wounded military of the Russian Federation, they are collecting socks and cookies for them.
Dat ik het in mijn leven nog mag meemaken dat er partijen zijn (Rusland, Belarus) die nog ongeloofwaardiger zijn dan die specifieke Iraakse minister.....een prestatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Opnieuw een verhaal, deze keer van mensen uit Marioepol. Svetlana en Vyacheslav zaten twintig dagen onder een flatgebouw in Marioepol, zonder gas, elektriciteit en water. Ze hebben uiteindelijk kunnen vluchten en zijn in Berlijn terechtgekomen.

Hoe het begon:
Die 24ste februari hoorden ze de hele dag ononderbroken geweerschoten en ontploffingen, toch bleef het oorlogsgevaar nog veraf. De volgende dag trok iedereen terug naar zijn werk in de stad en openden de winkels opnieuw hun deuren.

‘We dachten dat het ergste voorbij was’, vertelt Vyacheslav. Pas op dag drie van de oorlog, brak de hel los. ‘Toen gooide een vliegtuig de eerste bom’, zegt Svetlana. De ontploffing gebeurde op enkele honderden meters van hun huis. ‘Toen wist ik: de oorlog is begonnen’, zegt Vyacheslav. De eerste knal maakte alleen materiële schade, de tweede nam levens. Op maandag, dag vijf van de oorlog, was de eerste wijk van het dorp zwaar gebombardeerd en zat iedereen in Sartana zonder water of elektriciteit.
Het stel vluchtte weg uit Sartana en ging naar familie in Marioepol. Ze dachten dat het in de stad wel veiliger zou zijn, maar helaas:
Op woensdag, dag zeven van de oorlog, was Marioepol omsingeld. De Russen hadden Sartana in handen, waardoor de weg naar de stad openlag. De gsm-signalen vielen weg en de inwoners verloren contact met de buitenwereld. Twee dagen later sloten de Russen de gas- en watertoevoer af. Het gezin Kostyts verhuisde naar een schuilkelder, onder een flatgebouw van negen verdiepingen. ‘Met dertig waren we: mannen, vrouwen en kinderen. Het was er ijskoud, zo’n vijf graden. Buiten vroor het.’ Ze hadden alleen enkele matrassen en dekens die uit de appartementen waren meegenomen, en zaten dag en nacht zo dicht mogelijk bij elkaar.
Overleven met het weinige water wat gevonden werd:
‘Er was geen water meer. Er lag wel een natuurlijke bron op 500 meter van onze kelder, maar je riskeerde je leven als je daar naartoe ging. Je kon worden neergeschoten of door een raket worden gedood.’ De kelder was eigenlijk de enige plek waar ze zich beschut voelden tegen de Russische dreiging. Met zijn dertig hokten ze samen in ruimtes die wel als opslagplaats, maar niet als langdurige verblijfplaats waren ingericht. Er was geen sanitair, en het toilet was een donkere plek ergens in een afgelegen ruimte. Er was ook geen water en weinig eten. ‘We rantsoeneerden onze porties’, zegt Svetlana. ‘Een klein beetje eten ’s ochtends en een klein beetje ’s avonds. Om aan water te raken, braken we de leidingen van de verwarming kapot en dat water kookten we. Eén dag heeft het gesneeuwd, toen hadden we vers water. Helaas was het maar voor één dag.
En dan de ontsnapping uit Marioepol. Het koppel had hun auto met volle brandstoftank in de buurt en greep hun kans:
Nadat het gezin twintig dagen in de kelder had doorgebracht, zag Vyacheslav op 16 maart een auto met witte vlag door de straat rijden en haastte hij zich naar buiten om informatie te halen. ‘De weg naar Zaporitsja is open’, zei men. Luttele minuten later had hij Svetlana opgehaald, de motor gestart en waren ze vertrokken. Kort daarna hebben de Russen het theater, waaronder honderden vrouwen en kinderen zich schuilhielden, in puin gelegd.
En de controleposten, waar propagandavideo's gemaakt worden:
Bij een van de eerste controleposten op weg naar Zaporitsja gaf een Russische soldaat met een vriendelijke lach een chocoladereep aan elke auto die passeerde. Verderop draaide een camera en registreerde dit tafereeltje. Vandaag beseft Vyacheslav dat hij in een Russische propagandavideo heeft gefigureerd. ‘Smeerlappen’, zegt hij.
Wekenlang overleven in een ondergrondse, ijskoude kelder

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

er komen nieuwe sancties(ronde 5) aan morgen als het goed is

een ex-russische politicus (cnn) stelt voor om te verbieden in Roebels te handelen erbij te zetten. Als ze in euro's / dollars handelen --> word het automagisch in de vorige ronde opgenomen sancties opgepikt volgens hem

Daarnaast werkt de bewuste ex-Russische politicus aan (3:30 in de vid) informatie in Rusland te verspreiden oid wellicht interessant als stukje inzicht.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 00:19
Qwerty-273 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:20:

Inmiddels zouden alle ziekenhuizen in Belarus al propvol moeten liggen met schotwonden granaatscherven, brandwonden en ander gruwelijk conventioneel leed’bij de Russen. Voor het red forest incident kwamen er al busladingen gewonde Russen binnen. Ik snap niet zo goed hoe je een inzamelingsactie kan linken aan de oorzaak van waarom Russen in het ziekenhuis liggen.

Een ziekenhuis gespecialiseerd in stralingsziekte is ook wat misleidend. Er zijn na Chernobyl wereldwijd maar een paar gevallen geweest. Geen reden om een ziekenhuis of afdeling van een ziekenhuis voor te reserveren. Grote ziekenhuizen die ook nucleaire geneeskunde hebben zijn wel beter toegerust om eventueel stralingsziekte te behandelen. Maar deze doen ook gewoon alle andere ziekenhuiszorg en liggen waarschijnlijk ook propvol Russen met granaatscherven, brandwonden, schotwonden etc. etc.

Edit het genoemde instituut doet ook gewoon alle andere ziekenhuiszorg

[ Voor 5% gewijzigd door HEY_DUDE op 05-04-2022 21:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NiGeLaToR
dr.lowtune schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:39:
[...]

Dat ik het in mijn leven nog mag meemaken dat er partijen zijn (Rusland, Belarus) die nog ongeloofwaardiger zijn dan die specifieke Iraakse minister.....een prestatie.
Ik wil hier wat aan toevoegen: dit doen ze niet voor ons.

Net als de jokers van FvD onzin uitkramen in de tweede kamer weten ze dat het onzin is. Iedereen weet dat ze liegen. Het heeft namelijk een functie.

Hun eigen propaganda.

Het zijn soundbites, die op repeat gaan op hun eigen kanalen. Het legitimeert hun bestaan. Hun gelijk. Beetje monteren en het lijkt alsof ze ertoe doen, men het serieus neemt. Als je namelijk beheerst wat men ziet kun je dat bepalen.

Ik stel het nog maar eens heel duidelijk: het evidente gelieg is daarmee voor ons debiel gedrag en voor hun achterban bevestiging en overwinning. Wedden dat Lavrov er goed op staat bij RT en consorten in het ontbijtnieuws? En repeat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:50:
[...]

Inmiddels zouden alle ziekenhuizen in Belarus al propvol moeten liggen met schotwonden granaatscherven, brandwonden en ander gruwelijk conventioneel leed’bij de Russen. Voor het red forest incident kwamen er al busladingen gewonde Russen binnen. Ik snap niet zo goed hoe je een inzamelingsactie kan linken aan de oorzaak van waarom Russen in het ziekenhuis liggen.
In elk geval heeft de reguliere zorg in Belarus plaats moeten maken voor de gewonde soldaten: XWB in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

March of the Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Donbas heeft veel spoorwegen. Rusland faalde in het noorden door gebrek aan spoorwegen en Ukraine die steeds hun trucks bleef opblazen.

Probleem dus als ze wel over rail kunnen bevoorraden. Maar niet getreurd; ze hebben nieuwe wapens die tot ver in vijandelijk gebied treinen kunnen opsporen en beschadigen.

En als het op Twitter staat, weet Ukraine dat ook.

Biedt kansen.

Lijkt me wel kwetsbaar voor jammers, maar ook daar is vast aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

dr.lowtune schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:39:
[...]

Dat de russen in de recente geschiedenis na Syrië, nog enige geloofwaardigheid hadden bij mensen is al een wereldse prestatie op zich te noemen. Dat was ook al de ene belachelijke leugen na de ander, vooraf, tijdens en achteraf. Daar is nooit iets geloofwaardigs uit gekomen.

always bring a towel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Ondervraging Mark Milley, hoge generaal VS. Enkele bijzondere punten daaruit:

Er is veel animo in Europa voor het vestigen van extra permanente NAVO-bases in Europa:
"I believe a lot of our European allies, especially those such as in the Baltics or Poland or Romania or elsewhere, they are very, very willing to establish permanent bases," Milley said. "They'll build them, they'll pay for them, etc., for us to cycle through on a rotational basis. So you get the effect of permanent presence of forces, but the actual individual soldiers, sailors, airmen or Marines are not permanently stationed there for 2-3 years."
Austin said that NATO was still discussing how it should bolster its permanent presence in eastern Europe. "If NATO deems that it's appropriate to change its footprint, then certainly we'll be a part of that," Austin said.
Interessante vraag: heeft de VS gefaald bij het proberen afhouden van Putin? Natuurlijk valt de man de strategie niet af die sinds Obama is ingezet, maar interessant is wat men denkt bij het hypothetische scenario dat de VS wel in UA gestationeerd zou zijn:
Several Republicans asked Milley and Austin whether the US failed in its efforts to deter Russian President Vladimir Putin from attacking Ukraine. Milley responded that he did not think Putin could have been deterred unless US forces had deployed from Ukraine -- a scenario he would have advised against had it been proposed.
"Candidly, short of the commitment of US military forces into Ukraine proper, I'm not sure he was deterrable. This has been a long-term objective of his that goes back years," Milley said. "I think the idea of deterring Putin from invading Ukraine, deterring him by the United States, would have required the commitment of US military forces, and I think that would have risked armed conflict with Russia, which I certainly wouldn't have advised."
Over sancties:
Milley noted that sanctions "have a very poor track record of deterring aggression," but said they have succeeded in imposing significant costs to Russia for its aggression.
"The objective of the sanctions is to impose significant costs if he invaded, those significant costs, the sanctions in combination with the export controls, are breaking the back of the Russian economy as we speak," he said.
Terugkomend op het vraagstuk van VS boots in Oekraïne:
Austin later added that had the US "put forces into Ukraine to fight Putin, this would be a different story."
"But we made a decision that we weren't going to do that and we made the decision for the right reasons, and I support those decisions," Austin said, adding he did not want to speculate on what Chinese leaders might extrapolate from what's transpired in Ukraine as it related to Taiwan.

In ander nieuws: Orban krijgt de duimschroeven aangedraaid, naast bevriezen coronabudget nu ook reguliere EU-budget bevroren. Europese gelden verdwijnen in zakken van zijn vriendjes (die onder andere alle media beheren voor Orban).
Benieuwd aan wie hij zijn ziel land gaat verkopen, het is in veel opzichten een leerling van Putin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 23:38

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

[Twitter]
Alles kan, Rusland op het verkeerde been zetten kan altijd. Mijn eerste gedachte was dat hij over zijn westerse adviseurs heen aan de westerse publieke opinie een signaal afgeeft wat noodzakelijk is. Zijn momentum is op dit moment maximaal na dat drama in Bucha

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
bulle bas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:06:

In ander nieuws: Orban krijgt de duimschroeven aangedraaid, naast bevriezen coronabudget nu ook reguliere EU-budget bevroren. Europese gelden verdwijnen in zakken van zijn vriendjes (die onder andere alle media beheren voor Orban).
Benieuwd aan wie hij zijn ziel land gaat verkopen, het is in veel opzichten een leerling van Putin.
Mooi. Nu nog in onze politiek en daarbuiten - terug naar vrijheid en democratie, zonder buitenlandse inmenging (dat betreft zeker niet alleen Rusland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
teacup schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:08:
[...]

Alles kan, Rusland op het verkeerde been zetten kan altijd. Mijn eerste gedachte was dat hij over zijn westerse adviseurs heen aan de westerse publieke opinie een signaal afgeeft wat noodzakelijk is. Zijn momentum is op dit moment maximaal na dat drama in Bucha
Ja alleen is een prospect van 40k aan gesneuvelde militairen weinig aanlokkelijk voor ons als wij die zouden bijdragen, als je hem zo bedoelt.

Hij heeft het eerder over een referendum gehad, dat zou hem die gebieden kunnen teruggeven zonder dat hij personeel verliest. Maar dat gaat Putin natuurlijk niet pikken.
In ander bericht kwam ik hier nog even op terug, Zelensky zou "for now" hebben gezegd, wellicht vanuit het idee om het later terug te pakken terwijl Rusland wegzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

en op Russisch grondgebied (liveuamap)
10 min geleden
Explosion occurred at Krasnogvardeysky district of Belgorod region, - head of district confirms, though denies it was a result of shelling
3 uur geleden
Explosion reported over Belgorod
1 ervan zou een chemische gaslek zijn waarbij volgens blijkbaar uit de lucht vallen.

Ik zoek nog steeds naar info over het schip Admiral essen en wat eerder geclaimde nieuws berichten maar hmm het is al 48 uur geleden, wellicht dat internet speurders en comercieele sateliet beelden nog wat vinden ?
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:59:
<switchblade>
Lijkt me wel kwetsbaar voor jammers, maar ook daar is vast aan gedacht.
Mooie field test voor USA, kinderziektes eruit halen, denk niet dat ze zo bang zijn voor Ru HW

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 05-04-2022 21:18 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

In Duitsland is er voor een politicus nu ook een grens bereikt

*edit*
Terug komend op de uitgezette en voor 10 jaar verbande terror journalist. Die bestaat het nu om letterlijk russische trollen te quoten, om Oekraïne in diskrediet te brengen, vanwege zogenaamde restricties op persvrijheid. Je zou nog bijna echt geloven dat hij er alleen maar zat om te spioneren, maar ik denk dat hij daar de kwaliteiten niet voor heeft.

Dat de persvakbond en het nederlands dagblad (ik weet het niet bepaalt hoogstaand) en de NRC, daar nog een lans voor durfden te breken is ongelooflijk. zelfs nu.nl was genuanceerder, door te melden de uitslag van een onderzoek af te wachten. Maar dat hij überhaupt, in vrijwel alle kanalen met z'n verhaal is terecht gekomen is op zijn minst zorgwekkend te noemen.
Dit zou iemand moeten zijn die ons nieuws komt brengen, dat terwijl hij zelf niet eens op de hoogte is van letterlijk 2 weken oud nieuws. En de media heeft dat al niet eens zelf op het netvlies staan :/

[ Voor 75% gewijzigd door koudepinda op 05-04-2022 21:30 ]

always bring a towel

Pagina: 1 ... 108 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: