Ja, er er zijn nog een paar die draaien, Ik weet dat er heel wat uitstaan. In duitsland gaat de grootste binnenkort naar een flinke reductie toe of tijdelijk dicht.
Het punt is dat we voor onze voedselproductie ook afhankelijk zijn van kunstmest en dei voedselproductie ook in gevaar is.
Het is een tweesnijdend zwaard, Poetin heeft dat goed gespeeld, zeker met de infiltratie in het westen en het bewust aanhouden van bijna geen gasvoorraad (daarom zijn de Duitsers de Gazprom kantoren binnengevallen)
Dat wil niet zeggen overigens dat ik vindt dat het goed of slecht is, de total balans en het optimum ken ik niet. Ik bedoel dan hoeveel kunstmest heb je nodig om optimaal (niet maximaal) alsnog voeding te produceren.
Dan nog blijft er een probleem, De zomertarwe moet worden gezaaid en of dat in Oekraine gaat lukken moet nog maar blijken. Tarwe heeft sowieso al goede grond nodig, iets dat in Oekraine ruim aanwezig is.
De oorlog in Oekraine zal dus hoe dan ook een lange nasleep krijgen met meer honger in de wereld en de bijbehorende migratieproblemen.
Hoe langer ik erover nadenk, hoe ernstiger de gevolgen zijn. We mogen misschien wel wat meer doen om deze agressie te stoppen.