De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.139 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ja, er er zijn nog een paar die draaien, Ik weet dat er heel wat uitstaan. In duitsland gaat de grootste binnenkort naar een flinke reductie toe of tijdelijk dicht.

Het punt is dat we voor onze voedselproductie ook afhankelijk zijn van kunstmest en dei voedselproductie ook in gevaar is.

Het is een tweesnijdend zwaard, Poetin heeft dat goed gespeeld, zeker met de infiltratie in het westen en het bewust aanhouden van bijna geen gasvoorraad (daarom zijn de Duitsers de Gazprom kantoren binnengevallen)

Dat wil niet zeggen overigens dat ik vindt dat het goed of slecht is, de total balans en het optimum ken ik niet. Ik bedoel dan hoeveel kunstmest heb je nodig om optimaal (niet maximaal) alsnog voeding te produceren.

Dan nog blijft er een probleem, De zomertarwe moet worden gezaaid en of dat in Oekraine gaat lukken moet nog maar blijken. Tarwe heeft sowieso al goede grond nodig, iets dat in Oekraine ruim aanwezig is.

De oorlog in Oekraine zal dus hoe dan ook een lange nasleep krijgen met meer honger in de wereld en de bijbehorende migratieproblemen.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe ernstiger de gevolgen zijn. We mogen misschien wel wat meer doen om deze agressie te stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DoubleDutch schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:29:
[...]

Wil mij eigenlijk niet te veel in deze discussie mengen, ben het volledig met je eens, maar als ik bij ons in de straat 30 gezinnen (veel van jonge leeftijd) zou vragen of ze hun verwarming van 22 naar 19 zouden willen zetten,er 10 geen benul zouden hebben wat er gaande is en de rest daar niet aan zou beginnen, als ze het zelf maar goed hebben. 🤐
Gezinnen? Met jonge kinderen? Tja, daar vallen wij ook onder. Ik wil best de verwarming lager zetten, sterker nog ik vind het het geld waarschijnlijk ook waard, maar ik wil niet dat mijn kinderen eronder lijden. Dat moet je vermijden, ook al is er oorlog. En toevallig ben ik opgegroeid in een ouderlijk huis dat slecht geïsoleerd was. Het is geen pretje het te koud of warm te hebben.

Maar weet je ergens vind ik het net zoiets als de plastic discussie. Feelgood politiek. Want wat is nou onder de streep de bijdrage van een huishouden?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

vso schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:17:
Ik weet niet wie jij kent, maar die "paar' mensen die jij kent blijkbaar zijn te arm om te isoleren ??? weetje ook al zit je in bewindvoering/schuldhulp verlening die mensen zijn geregisteerd en kunnen geholpen worden. Dus dit zie ik als foute argumentatie

Nee niet elke verhuurder is zo "betaal veel en krijg weinig" mentaliteit .. weetje je kan zelf al BAKKEN met geld besparen door even wat radiatorfolie, tochtstrips en een kitspuit rond te wandelen en die thermostaat van 23 graden af te halen en die gratis "slimme" thermostaat te accepteren.
Als iemand al jaren werkzaam in de sociale sector, ken ik genoeg mensen.
Mensen met 30 euro leefgeld per week
Mensen die wonen in huizen waarbij alles enkel glas en enkel steense muren
Mensen die wonen in huizen met 180 euro huur, maar wel 400 per maand stookkosten (hoewel dat was 2017. wil niet weten waar ze nu op zitten)
Mensen die nu al de thermostaat niet hoger hebben staan als 16 graden omdat het anders te duur is. (met 3 kinderen)
Mensen die in huizen wonen die zo vochtig en koud zijn dat ze chronische gezondheidsklachten hebben opgelopen.

En ja bij al die mensen zijn al teams langsgeweest om de meest basale zaken aan te pakken. (E-teams). Dus die klapper is al gemaakt.

Snap je boosheid, maar dit is niet zo productief.
Maar laten we deze discussie hier stoppen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 16-09 20:50
TheekAzzaBreek schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:32:
[...]

Omdat zij eigen aanvoerlijnen hebben, via Belarus.

Nederland midden zit in het EU gasdistributienet waar gas van verschillende oorsprong doorheen stroomt. Gas van één bron is net zo min te scheiden als groene en grijze stroom, bij wijze van spreke.
Plus dat ze heel veel electra uit Zweden halen, andere landen gebruiken daar ook voor een deel het gas voor.
Dus ze zijn uberhaupt nogal afhankelijk.

Het is in deze nogal makkelijk om wat dingen uit het zicht te laten en dan een land al dan niet te prijzen of af te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:32
gekkie schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:42:
[...]

Plus dat ze heel veel electra uit Zweden halen, andere landen gebruiken daar ook voor een deel het gas voor.
Dus ze zijn uberhaupt nogal afhankelijk.

Het is in deze nogal makkelijk om wat dingen uit het zicht te laten en dan een land al dan niet te prijzen of af te schieten.
Gebruiken wij niet het grootste deel gas voor de productie van elektra samen met kolen?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:35:
[...]

Ja, er er zijn nog een paar die draaien, Ik weet dat er heel wat uitstaan. In duitsland gaat de grootste binnenkort naar een flinke reductie toe of tijdelijk dicht.

Het punt is dat we voor onze voedselproductie ook afhankelijk zijn van kunstmest en dei voedselproductie ook in gevaar is.

Het is een tweesnijdend zwaard, Poetin heeft dat goed gespeeld, zeker met de infiltratie in het westen en het bewust aanhouden van bijna geen gasvoorraad (daarom zijn de Duitsers de Gazprom kantoren binnengevallen)

Dat wil niet zeggen overigens dat ik vindt dat het goed of slecht is, de total balans en het optimum ken ik niet. Ik bedoel dan hoeveel kunstmest heb je nodig om optimaal (niet maximaal) alsnog voeding te produceren.

Dan nog blijft er een probleem, De zomertarwe moet worden gezaaid en of dat in Oekraine gaat lukken moet nog maar blijken. Tarwe heeft sowieso al goede grond nodig, iets dat in Oekraine ruim aanwezig is.

De oorlog in Oekraine zal dus hoe dan ook een lange nasleep krijgen met meer honger in de wereld en de bijbehorende migratieproblemen.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe ernstiger de gevolgen zijn. We mogen misschien wel wat meer doen om deze agressie te stoppen.
Dat valt mee --> Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas daar lees je meer hoe dat zit

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 03-04-2022 22:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

DoubleDutch schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:05:
[...]

Heb mij er eindelijk nooit in verdiept, maar hoeveel gas is er in Groningen?
Kan zo snel iets over de teruglopende productie vinden:
For the 2015-2016 gas year, the maximum production was set at 27 billion Nm3. Since then this is further decreased to 4.6 billion Nm3 (average temperature) for the gas year 2021-2022.
Maar dat aardgas gebruiken is natuurlijk een beladen onderwerp.

Iets over de Nederlandse gasconsumptie: alleen voor de maand Januari was onze Nederlandse consumptie 4.256 Miljoen Nm3. 20% daarvan zou dan door Russisch gas afgedekt worden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:39:
[...]

Gezinnen? Met jonge kinderen? Tja, daar vallen wij ook onder. Ik wil best de verwarming lager zetten, sterker nog ik vind het het geld waarschijnlijk ook waard, maar ik wil niet dat mijn kinderen eronder lijden. Dat moet je vermijden, ook al is er oorlog. En toevallig ben ik opgegroeid in een ouderlijk huis dat slecht geïsoleerd was. Het is geen pretje het te koud of warm te hebben.

Maar weet je ergens vind ik het net zoiets als de plastic discussie. Feelgood politiek. Want wat is nou onder de streep de bijdrage van een huishouden?
Bij ons zijn het allemaal nieuwbouw woningen en de laatste met een gas aansluiting,als je hier de thermostaat lager zet merk je er weinig van.
Hebben zelf de thermostaat op 18 gezet en de volgende dag als de zon schijnt gordijnen open en de temperatuur loopt zo weer op naar 21.5.
Gisteren nog bij de buren op de verjaardag geweest en er over gehad, ze verklaarde ons voor gek, waarom zou je zoiets doen voor een oorlog in een ver gelegen land waar je niks mee te maken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
carpebios schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:44:
[...]
Gebruiken wij niet het grootste deel gas voor de productie van elektra samen met kolen?
https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector
Gas in ieder geval niet, dat gaat vooral naar industriële grootverbruikers met een tarief waar je als consument bij mijn weten jaloers op mag zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 17:03

koudepinda

Don't Panic

carpebios schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:44:
[...]

even snel gezocht. Inderdaad gas heeft het grootste aandeel
https://www.energieinnede...s/2022/01/A4-digitaal.pdf
https://www.klimaatakkoor...een-derde-van-alle-stroom

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Indoubt schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:35:
Wel benieuwd wanneer we daar weer wat van horen, hoe we gepiepeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
  • Laatst online: 09:32
gekkie schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:48:
[...]

https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector
Gas in ieder geval niet, dat gaat vooral naar industriële grootverbruikers met een tarief waar je als consument bij mijn weten jaloers op mag zijn.
Ik lees op de site van het CBS dit:

"In Nederland wordt het grootste deel van de elektriciteit geproduceerd door verbranding van fossiele brandstoffen, zoals aardgas en steenkool." Ik zie alleen geen diagram of iets dergelijks.
Dit dus inderdaad!

[ Voor 26% gewijzigd door carpebios op 03-04-2022 22:51 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

wel weer leukste "achterblijvers" https://twitter.com/Osinttechnical

geen achterblijver ?

ASM = Anti Surface Missile oid??

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:16
Anti-ship. Ze waren zelf iets aan het ontwikkelen de afgelopen jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
DoubleDutch schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:47:
[...]

Gisteren nog bij de buren op de verjaardag geweest en er over gehad, ze verklaarde ons voor gek, waarom zou je zoiets doen voor een oorlog in een ver gelegen land waar je niks mee te maken hebt.
En dan de politieke partijen de schuld geven… lk ben ook kritisch richting de politiek, maar meer naar de mensen met de functie die er iets aan kunnen doen, niet zozeer partij (politiek).

En ver land, Chersonissos is verder vliegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
carpebios schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:50:
[...]
Ik lees op de site van het CBS dit:

"In Nederland wordt het grootste deel van de elektriciteit geproduceerd door verbranding van fossiele brandstoffen, zoals aardgas en steenkool." Ik zie alleen geen diagram of iets dergelijks.
Yups, waarvan dan ook weer een groot deel in die vorm richting industrie gaat, wat dat betreft zou je elektriciteitsproductie als louter omvorming kunnen zien voor een bepaalde toepassing van de energiebehoefte.

Wat dat betreft hangt het er bij al die cijfers maar net van af hoe (en waarom) je er op een bepaalde manier naar wilt kijken en met welk doel voor ogen.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 03-04-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

DoubleDutch schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:47:
[...]

Bij ons zijn het allemaal nieuwbouw woningen en de laatste met een gas aansluiting,als je hier de thermostaat lager zet merk je er weinig van.
Hebben zelf de thermostaat op 18 gezet en de volgende dag als de zon schijnt gordijnen open en de temperatuur loopt zo weer op naar 21.5.
Als je denkt dat je vertrouwen in de mensheid niet lager kan zakken :|
Ik denk dat ik te empathisch ben opgevoed.
Met dit soort mensen om je heen schiet je jezelf alleen maar in je voet als je iets voor een ander doet

always bring a towel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Dat topic is mij welbekend.

Ondertussen: Breaking: UK prepares to nationalise Gazprom retail arm
A stand-off between Gazprom, the Russian state controlled energy firm, and a Wall Street banking giant could see the UK nationalise its local arm within days.

According to Sky News ministers are currently drawing up plans to take control of Gazprom Marketing & Trading Retail (GM&T) should the company fail to reassure financial counterparties about the nature of an apparent change of ownership signalled by its parent company last week.
Het hoort misschien in het gastopic thuis maar misschien ook weer niet (mod's?) Het heeft wel degelijk effect op de oorlog en de rol die Gazprom heeft gespeeld en de hendels waar Poetin aan trekt.

Edit: misschien gastopic maar het past hier ook goed omdat het heel erg rechtstreeks met de voorbereiding van de inval in Oekraine te maken heeft. En ik realiseer me dat een topic als dit ook zo snel gaat dat het bijna niet goed te modereren is.

[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 03-04-2022 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
koudepinda schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:56:
[...]

Met dit soort mensen om je heen schiet je jezelf alleen maar in je voet als je iets voor een ander doet
Dit is de algemene gedachte die ik ook hoor op het werk.
En dat zijn alleen maar HBO+ mensen :+.

Geen aanpassing voor Oekraïne en stoppen ermee want dure Olie, wel rennen voor een land in Afrika als goed doel want ja dat is leuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 16-09 22:57
vso schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:21:
[...]Had het bv geholpen als we een "NATO training' in Oekraine hadden gehouden ? Zodat Oekraine meer tijd had gehad om de defensie op te bouwen? daarbij veronderstel ik dus dat we na de training netjes naar huis hadden gegaan. En ja dan pas de russen de invasie hadden gestart.
Ehm, er is in september vorig jaar nog een NATO oefening in Oekraïne gehouden:
RAPID TRIDENT - 2021

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Indoubt schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:57:
Het hoort misschien in het gastopic thuis maar misschien ook weer niet (mod's?) Het heeft wel degelijk effect op de oorlog en de rol die Gazprom heeft gespeeld en de hendels waar Poetin aan trekt.
Sorry, onze coördinator om Wobke uit de wind te houden, moet zich deze week nog even "inwerken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ligt het aan mij of is liveaumap nu helemaal leeg in noorden? en alleen oosten = rood.. tenminste rood gekleurde gebieden anderzijds zie ik veel over heel Oekraïne gebeuren ..

Iets wat ik relatief ook vreemd vind, is dat Ru nog geen "heftige" bommen heeft gebruikt .. tuurlijk is er wel wat naars ontploft (witte fosfor en thermobarische bom bv) maar in de lijn der verwachting zit eerder een heftig bombardement oid en dan pas "troepen" zoals ze nu wel doen bij steden. (niet dat ze dat alsnog moeten gaan doen natuurlijk)
Voor mij voelt het alsof Putin toch ergens wel een kleurenprinter nadoet (schijt 7 kleuren)

btw vind het wel grappig dat trollen legers ook het water "polsen" .. als men niet al te negatief reageert of juist wel kunnen we wellicht streek x.y.z uithalen .. en dan zie je toch hier en daar van "oeps" verkeerd ingeschat.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
koudepinda schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:56:
[...]

Je moet kijken waar ze wel om geven, en ze daarmee raken. Dan geef je een motivatie. Hoe doe je dat? De gasprijzen omhoog, en de belasting erop omlaag. Dan raak je grootgebruikers harder, en kleine gebruikers minder hard. Bij de eerste rekeningen gaan sommigen onder ons zich een hoedje schrikken. Mijn huidige woning is vrij goed geïsoleerd gelukkig, plus zonnepanelen helpen. Maar als ik naar m'n Xeon server kijk dan denk ik... tja wat denk ik dan? Kapitaalvernietiging.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:57:
[...]

Dat topic is mij welbekend.
sorry :$
Ondertussen: Breaking: UK prepares to nationalise Gazprom retail arm

Edit: misschien gastopic maar het past hier ook goed omdat het heel erg rechtstreeks met de voorbereiding van de inval in Oekraine te maken heeft. En ik realiseer me dat een topic als dit ook zo snel gaat dat het bijna niet goed te modereren is.
Zeker hier !! wat een stunt als dat waar is (link!!! aub)
Yaksa schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:01:
[...]

Ehm, er is in september vorig jaar nog een NATO oefening in Oekraïne gehouden:
RAPID TRIDENT - 2021
bedoelde iets recenter toen ze begonnen met opbouwen maar dat had je wellicht wel door ;)

[ Voor 22% gewijzigd door vso op 03-04-2022 23:10 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Overlevenden uit Bucha, Irpin en Makariv doen hun verhaal.

Bucha:
In de eerste dagen van de bezetting hadden de soldaten, die waarschijnlijk tot een Kazachs bataljon behoorden, de Oekraïeners nog verzekerd dat ze hun geen haar zouden krenken. ‘Maar toen begonnen ze te plunderen. Zodra ze wodka hadden gevonden, gingen alle remmen los en waren ze compleet fucked up’, vertelt Galouchka op basis van de gesprekken die ze met de overgebleven dorpelingen had.
Irpin:
Eenzelfde getuigenis komt vanuit Irpin, waar de Ierse onafhankelijke documentairemaker Finn Boylan, zaterdag en zondagochtend vanuit Kiev naartoe is gereden. Zaterdag heeft hij tientallen lichamen gezien die in het gezicht waren geschoten, vertelt hij aan de telefoon. Tegen zondagochtend waren de meeste neergemaaide burgers geborgen. De lichamen die nog op straat lagen, waren van Russische militairen en separatisten (sommigen onthoofd). Mensen van Irpin hadden hem verteld dat de Russische militairen uit Mongolië of Siberië kwamen. ‘Zodra ze alcohol hadden gedronken, was het hek van de dam. In een ladderzatte, uitbundige bui, schoten ze op alles wat bewoog’, zegt Boylan. Iemand had hem verteld dat zijn buurman, een boer die naar zijn veld was getrokken om eten te verzamelen, werd beschoten door een sluipschutter. ‘Irpin is een maand lang geterroriseerd door de Russen. Terwijl de inwoners wekenlang doodsbang in de kelders zaten, plunderden de militairen in Russisch uniform de huizen en sloegen alles kort en klein.’
En Makariv:
Een man uit Makariv heeft haar het relaas gedaan van die verschrikkelijke nacht toen iemand van het dorp gefolterd werd. Het slachtoffer was tijdens zijn poging om ’s nachts Makariv te verlaten op een Russische patrouille gestoten. De hele nacht kon je horen dat hij verschrikkelijke pijnen leed. ‘Toen ik uiteindelijk een schot hoorde, was ik opgelucht dat de man niet langer moest lijden’, had de dorpsbewoner aan Galouchka verteld.

De inwoners van Makariv die niet zijn gedood, hebben de laatste maand hoofdzakelijk in de kelder doorgebracht. Maar ook dan was hun veiligheid niet gegarandeerd. ‘Zelfs in de huizen waarop “kinderen” stond geschreven, vielen de Russen binnen en begonnen ze in het wilde weg te schieten’, zegt Galouchka. 'Daarna plunderden ze de woning en staken ze in brand.’
Gruwel rond Kiev: ‘In een ladderzatte bui schoten de Russen op alles wat bewoog’

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

vso schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:05:
[...]

sorry :$

[...]

Zeker hier !! wat een stunt als dat waar is (link!!!)
Link: https://news.sky.com/stor...81488?dcmp=snt-sf-twitter

Maar op veel media te vinden.

De rol van Gazprom in deze oekraine oorlog en het destabiliseren van west Europa lijkt hiermee een rol van betekenis te zijn. Eerst Duitsland, nu het VK.

Alleen in Nederland nog niet, daar gaan we over 36 dagen een GAZprom coördinator aanstellen om het te onderzoeken. even geduld nog

edit wet moet zijn west

[ Voor 2% gewijzigd door Indoubt op 03-04-2022 23:17 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Jerie schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:05:
[...]

Je moet kijken waar ze wel om geven, en ze daarmee raken. Dan geef je een motivatie. Hoe doe je dat? De gasprijzen omhoog, en de belasting erop omlaag. Dan raak je grootgebruikers harder, en kleine gebruikers minder hard. Bij de eerste rekeningen gaan sommigen onder ons zich een hoedje schrikken. Mijn huidige woning is vrij goed geïsoleerd gelukkig, plus zonnepanelen helpen. Maar als ik naar m'n Xeon server kijk dan denk ik... tja wat denk ik dan? Kapitaalvernietiging.
Ik was het initieel met je eens maar door het iets verder uit te denken kom ik weer op het zelfde punt wat @Cyberpope al aanhaalde met die mensen die het al niet kunnen opbrengen. Juist de ongeïsoleerde woningen zijn dan relatieve grootverbruikers. En dan word opwekking van elektriciteit ook duurder per eenheid en raak je weer dezelfde groep, met de oude apparatuur die niet zuinig is.

always bring a towel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:36
Mektheb schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:58:
[...]

Dit is de algemene gedachte die ik ook hoor op het werk.
En dat zijn alleen maar HBO+ mensen :+.

Geen aanpassing voor Oekraïne en stoppen ermee want dure Olie, wel rennen voor een land in Afrika als goed doel want ja dat is leuk :+
Opleiding zegt niet alles over intelligentie en een redelijk wereldbeeld. Het is niet zo zeer wat ze willen maar ze zijn gewoon de Sjaak. Zolang Poetin daar zit zullen gasleveranties onderdeel van de strijd zijn. Stabiele gas toevoer kunnen we naar fluiten. Nog los van het feit dat of we het gas willen of niet. We kunnen wat compenseren met andere energiebronnen, maar energie prijs zal sky high zijn en blijven. Betekent ook een waardeloze concurrentie positie voor veel Europese bedrijven.

Daarboven op hebben de Europese landen zich massaal in de schulden gestoken voor Corona. Inflatie is historisch hoog. Voor de inval waren grondstoffen al schaars en nu helemaal. Allemaal economische ramp signalen. We gaan een val in onze welvaart meemaken van historische proporties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog wat meer plaatjes van de neergeschoten Su-35S:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/dgembr6i8br81.jpg?width=1080&format=pjpg&auto=webp&s=67ca4cf3ad92200d90b3534302da5d10f5e67200

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ityith6i8br81.jpg?width=768&format=pjpg&auto=webp&s=fa3e69417deee3ee0fa94d330f9af26fed94f80a

Bron: https://www.reddit.com/r/...took_down_a_russian_su35/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_/-\o_ _/-\o_
De rol van Gazprom in deze oekraine oorlog en het destabiliseren van wet Europa lijkt hiermee een rol van betekenis te zijn. Eerst Duitsland, nu het VK.
ik snap het dikgedrukte niet helemaal denk ik, maar ja wat een helden actie
Alleen in Nederland nog niet, daar gaan we over 36 dagen een GAZprom coördinator aanstellen om het te onderzoeken. even geduld nog
lol .. alhoewel ik echt wel vermoeden heb dan NL niet erg achter gaat blijven ..

Rusland krijgt wel een uitdaging want waar ga je de kraan dicht draaien .. ? als onze pijp door Duitsland loopt .. hahaha .. o man o man .. als duitsers zou ik de gaskraan open laten .. jullie beheer en nee je mag niet op ons grond gebied komen .. iets met oorlogs misdaden .. (bad cop)

Waarop nederland (good cop) zegt .. hey rusland julie voldoen niet aan je contract oid .. we hebben geen levering meer .. jullie plegen contract breuk !

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

vso schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:14:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

[...]

[...]

lol .. alhoewel ik echt wel vermoeden heb dan NL niet erg achter gaat blijven ..

Rusland krijgt wel een uitdaging want waar ga je de kraan dicht draaien .. ? als onze pijp door Duitsland loopt .. hahaha .. o man o man .. als duitsers zou ik de gaskraan open laten .. jullie beheer en nee je mag niet op ons grond gebied komen .. iets met oorlogs misdaden .. (bad cop)

Waarop nederland (good cop) zegt .. hey rusland julie voldoen niet aan je contract oid .. we hebben geen levering meer .. jullie plegen contract breuk !
Nederland heeft nog steeds een groot deel van de tegoeden van oligarchen niet bevroren door "insert vage redenaties" Het "braafste" jongetje van de klas loopt overal achteraan te sullen, en bij echt moeilijke beslissingen alles vooruit te duwen.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
koudepinda schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:12:
[...]
Ik was het initieel met je eens maar door het iets verder uit te denken kom ik weer op het zelfde punt wat @Cyberpope al aanhaalde met die mensen die het al niet kunnen opbrengen. Juist de ongeïsoleerde woningen zijn dan relatieve grootverbruikers. En dan word opwekking van elektriciteit ook duurder per eenheid en raak je weer dezelfde groep, met de oude apparatuur die niet zuinig is.
Op zich zou je zeggen dat enig maatwerk best mogelijk zou moeten kunnen zijn
We hebben die bloody energielabels (hoe onnauwkeurig die wellicht ook zijn) toch niet voor niets zou je zeggen. Weet niet of die dingen bij verhuurders ook verplicht zijn om hun woningvoorraad te beoordelen, maar daarmee zou je toch aardig maatwerk moeten kunnen leveren qua een energiesubsidie en de hoogte daar van afhankelijk van woning + inkomen + deel afweging eigen aanpasbaarheid huur / koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
vso schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:14:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

[...]

[...]

Je schijnt het lollig en zonnige in te zien, maar uhmm "contract breuk" en dan ?
Wellicht dat we jou dan maar geheel vrijwillig met enige aandrang richting Moskou moeten sturen, kijken wat men daar van je wilde ideeën vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:44
user109731 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:20:
Geen woorden hiervoor:
[Twitter]
In Duitsland wil de minister van defensie een ban op Russisch gas overwegen:
Kunnen we dan niet een VN-missie sturen om het uit te zoeken? Uiteraard met voldoende beveiligingspersoneel rijden in een Leopard, of vliegend in een F35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

gekkie schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:22:
[...]

Je schijnt het lollig en zonnige in te zien, maar uhmm "contract breuk" en dan ?
Wellicht dat we jou dan maar geheel vrijwillig met enige aandrang richting Moskou moeten sturen, kijken wat men daar van je wilde ideeën vind ;)
Hoewel ik je begrijp kennen ze in moskou maar 1 ding: I reject your reality and substitute it with my own.
De inval lijkt mij genoeg zeggen over hoeveel waarde een contract heeft in die regionen.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
koudepinda schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:12:
[...]

Nou ja we hebben al subsidie voor zonnepanelen, toch? Ik heb ook niet het idee dat een flat/appartement veel energie verbruikt qua gas. Je houdt elkaar immers warm. Het probleem zit 'm denk ik in de oudere huizen die ook sociale huur zijn. Die mensen kunnen het niet makkelijk betalen. Die kun je targetten met subsidies. Mijn vorige gemeente had als ik het me goed herinner ook subsidies om spouwmuren te renoveren, en dat was dacht ik niet gebonden aan inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
koudepinda schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:28:
[...]
Hoewel ik je begrijp kennen ze in moskou maar 1 ding: I reject your reality and substitute it with my own.
De inval lijkt mij genoeg zeggen over hoeveel waarde een contract heeft in die regionen.
Ondanks dat je misschien m'n licht sarcastische ondertoon gemist hebt, komen we toch op dezelfde gedachte uit. :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Ah, dat waren de paratroepers die de regering in minder dan vier uur tijd omver moesten werpen:

Een terugblik op de slag om Kyiv is terug te vinden in dit draadje:

Battle of Kyiv Thread

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 03-04-2022 23:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:33:
[...]

Ah, dat waren de paratroepers die de regering in minder dan vier uur tijd omver moesten werpen:

[Twitter]

[Twitter]

Battle of Kyiv Thread
VDV? (las eerst VVD lol #dislectie) die kompleet afgeslacht werd begreep ik ..

thx btw

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
[...]

[Twitter]

[Twitter]

Battle of Kyiv Thread
Het aanvalsplan van Operation Market Garden, maar dan dommer...
Proberen vrachtvliegtuigen te landen terwijl er nog AA actief is. En je versterking over land die vast komt te zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

RocketKoen schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:53:
[...]

Het aanvalsplan van Operation Market Garden, maar dan dommer...
Proberen vrachtvliegtuigen te landen terwijl er nog AA actief is. En je versterking over land die vast komt te zitten.
Hilarisch, market garden was inderdaad ook een overweldigend succes :+ bridge too far >:)

Maakt wel dat ik me afvraag wie het day one aanvalsplan heeft uitgedokterd. En ooit dacht, ach dat komt vast wel goed.

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Een korte rapportage van de BBC in het noorden van Kyiv:

BBC reportage on the situation in the area north of Kyiv

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deze is ook leuk (if true) Ua mig over Dniepr (ter zuiden van Kiev)
https://www.reddit.com/r/...ig_flies_over_the_dniepr/

hier op twitter + proof of location
https://twitter.com/space...&t=X-IL9TDctTHfWC-CBtMdEg

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 04-04-2022 00:22 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
De fotograaf Max Levin, die sinds 13 maart vermist was, is dood teruggevonden in Huta-Mezhyhirska, een dorpje ten noorden van Kyiv.

Als eerbetoon zijn de foto's die hij gemaakt heeft online gezet:

Russia-Ukraine WAR

Best indrukwekkende foto's.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De geschiedenis herhaalt zich weer eens met een bijna belachelijk detail.
How far away was the German army from Moscow?

And so, the Wehrmacht kept going long past the point of diminishing returns, inching forward until advanced German formations were ridiculously close to Moscow, just 10-12 miles
Battle of Kyiv Thread 40/

Irpin is 11 miles (17km) from Kyiv. Russia never took Irpin. This was how close the massive invasion army of Russia got to Kyiv. 11 miles. Here is where Ukraine turned them back. On 28 March, Ukrainians had kicked all Russians out, and liberated Irpin
Als je dan leest wat het plan voor de Russen met Kiev was, namelijk insluiten en de hele stad compleet plat leggen, dan blijft het een interessant detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ISW meldt dat twee BTG's weigeren te vechten en worden teruggestuurd, op basis van UKR bron.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Er zijn de afgelopen pagina's veel posts geweest gerelateerd aan energie, gas en besparingen hier in Nederland, zowel qua politiek als persoonlijk situatie.

Het vriendelijke maar toch dringende verzoek is om zulke posts toch vooral in de desbetreffende topics te voeren:
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas

Mensen die de situatie met oorlog willen volgen en daarop willen reageren moeten nu door al die posts scrollen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

pro_6or

amateur_60r

*knip* we gaan geen linkdrops doen. Omschrijving van wat er te zien is en waarom het relevant is

[ Voor 79% gewijzigd door polthemol op 04-04-2022 08:11 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

*knip* we gaan geen linkdrops doen. Omschrijving van wat er te zien is en waarom het relevant is

[ Voor 79% gewijzigd door polthemol op 04-04-2022 08:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Nog niet geverifieerd, maar Oekraïne zou weer een Russisch schip in de Zwarte Zee geraakt hebben:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

user109731 schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:20:

[...]

Het zal wel niet gebeuren maar wat zou het mooi zijn om die kraan dicht te draaien als EU. Groningen iets langer open om de ergste klap op te vangen...
update (op je reuters artikel)

https://www.reuters.com/w...over-massacre-2022-04-03/

uit het artikel
The Kremlin says the West's sanctions - the most burdensome in modern history - amount to a declaration of economic war and that Moscow will now look eastwards to partners such as China and India.
en verder
Still, cutting off Russian gas - or more of Russia's natural resources - would wipe out growth in Europe's biggest economies, send energy prices to records and propel an inflationary shockwave through the global economy.

Russia, which has supplied gas to Europe since the 1970s, would be deprived of hundreds of billions of dollars in foreign currency earnings. It would likely toughen its response to the "economic war" of the West.

"The world is much bigger than Europe - and in fact Russia is much bigger than Europe - so sooner or later we will have a dialogue no matter what people across the ocean want," Kremlin spokesman Dmitry Peskov told Channel One state television.
gezien de modbreak is discussieren hier wellicht niet de plek

Dit is ook nog niet in kannen en kruiken he! maar ik vermoed dat dit wel een een redelijk krachtig signaal is richting Rusland/Putin van oke .. en als het zover komt word het de broekriem aantrekken maar we sturen wel een zeer krachtig signaal betreft de oorlog met oekraine ..

Dit is immers geen "tikje' zoals de sancties maar dit gaan we echt keihard voelen .. mocht het zover komen

ps ik heb niet het idee dat china/India hier vrolijk(er) van gaan worden

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Die Robert Dulmers is vol de slachtoffer rol in gekropen, en laat heel journalistiek Nederland voor schut staan. Nederland dagblad nrc, ze gaan er allemaal mee aan de haal, De journalisten vakbond. Oekraïne wil zich volgens Bruning „spiegelen aan landen in het Westen”, maar „laat zich zo van zijn slechte kant zien”

Argumenten als, censuur en zo kan ik m'n werk niet doen. (Echt even serieus je werk bestaat alleen uit het vastleggen van explosies??? Klinkt meer als ramptoerisme).
Het enige wat hij hoefde te doen was 48 uur wachten met het plaatsen van een boem met locatie..... En dan nog beweren dat hij niet er van op de hoogte was, of: maar voor journalisten is een uitzondering. (Die is er niet, gewoon geen bevestiging van doelen binnen 48 uur delen).
En dan heb je de standaard bagetaliserende opmerkingen in de Twitter feed, dat het niet zou uitmaken want Russen hebben; satellieten, drones en het was toch al raak dus wat maakt het nog uit. :F En iedereen die het bestaat om hem te wijzen op die nieuwe regelgeving kan de wind van voren verwachten.

Oh de mooiste reactie van iemand daar, met ongeveer deze strekking; jullie willen toch hulp ontvangen?? Nou dan willen wij plaatjes.

https://www.nrc.nl/nieuws...aineblog-3-april-a4106782
https://mobile.twitter.com/Saint_Just1965
Op nu.nl ligt het niveau nog een stuk lager.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:38:
Nog niet geverifieerd, maar Oekraïne zou weer een Russisch schip in de Zwarte Zee geraakt hebben:

[Twitter]

[Twitter]
zou een neptune zijn
toeval ? lol
ps uit de thread van dat ASM ding
🇺🇦 Gönndalf @drallcome
I suppose so, otherwise they would've sunken those landing ships and frigates that were hovering around Odessa a long time ago.
=================================
IronErnst @IronErnst
Problem is more to not reveal your position to the enemy unless it is really necessary. Russians try to trigger Ukrainian missile launchehs for weeks now, in order to get positions for air strikes.

[ Voor 26% gewijzigd door vso op 04-04-2022 00:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:29:
Ik zag 'm toevallig net. Mooi dat ie puur cijfermatig de mythe weet te debunken dat de Russen alleen maar zwakke formaties hebben gestuurd en dat de sterke formaties nog moeten komen. Maar ik had liever (ook) een analyse gezien waarom zo'n strategie ook helemaal niet logisch is.

[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 04-04-2022 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

toevallig zie ik dat op het getroffen schip 11356P aka " Admiral Essen" een Auriga-1.2V system deployed is

[Twitter: https://mobile.twitter.com/OfficerEnclave/status/1508874138307502091] (foto pic link)
The deployment of such a rare unit tells me that Russians have now understood that their communication methods have been inaduacute The fact we now see these systems with VDV tells me that Russian command wants a secure and stable comm channel to its most valuable troops 11/x END
thread if nuttig ? https://mobile.twitter.co...tatus/1508874253575282696

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Toch heb ik nooit enig bewijs gezien (iemand anders wel?!) van het neerhalen van die 2 IL76’s. Terwijl dat boven Oekraiens grondgebied was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

btw stel Putin zich nu terug zal trekken (zal wel niet)

ik hoop niet dat we oekraine gaan "dwingen" de landgrenzen anno 2021 aan te laten houden maar eerder tot 2014
Stel dat Oekraine rusland wil "binnenvallen .. gewoon de andere kant op ? hoe reageren we dan ..

Ik denk dat dit steeds meer een onhoudbare strijd voor Putin word maar ja een kat in het nauw kan rare sprongen maken ..

Dat geblaat van India/China wel met Rusland gaat handelen denk niet dat die 2 landen "openlijk' gaan handelen ..wellicht niet eens heimelijk
PLAE schreef op maandag 4 april 2022 @ 01:12:
Toch heb ik nooit enig bewijs gezien (iemand anders wel?!) van het neerhalen van die 2 IL76’s. Terwijl dat boven Oekraiens grondgebied was.
https://twitter.com/moebi...10688856437366795/photo/1

zie de deur rechts en de motor (de foto-link die ik eerder post is relatief klein ?) dunno
https://twitter.com/SZrad...10692808595841029/photo/1 (de motor die ik linkte dacht ik)

tja wat overblijft bij een crash is lastig .. een militair vliegtuig is overpowerd ligt eraan waar je raakt etc ..

edit: Wikipedia: Iljoesjin Il-76

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 04-04-2022 01:23 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YouTube: Ret. general warns Putin stalling to distract West from his real obj... ook wel intressant, voel wel dat deze generaal (eerste 6 min) zegt is best wel eens waarheid zou kunnen zijn,

YouTube: What is Maskirovka? Russian Military Deception wat @DoubleDutch en @YakuzA ook al zeiden (eerder in dit topic) ondersteunt dit verhaal ook wel --> Russisch eigen ontworpen "fog of war"

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dit zou wel eens het schip kunnen zijn (admiral essen)

via sataliet,

https://apps.sentinel-hub...tmFilter=&showDates=false

het kan het weer zijn maar ik vermoed dat hier 2 schepen liggen,

(links boven in menubalk kan je met datum(s) spelen rechts met de "satellieten"
Sentinel-2 L1C start de link mee
de Sentinel-1 is well intressant maar nog niet up tot date moment van posten

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:39

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 02:21:
YouTube: Ret. general warns Putin stalling to distract West from his real obj... ook wel intressant, voel wel dat deze generaal (eerste 6 min) zegt is best wel eens waarheid zou kunnen zijn,
Die had ik gisteren ook gezien en vandaag een andere uit Russisch perspectief welke op hetzelfde neerkomt. Tevens geeft het aan dat we niet op een regime change van binnenuit moeten hopen....

1. Putin raakt alleen onder de indruk als we actief gaan ingrijpen als Westen.
2. Het stopt niet na Oekraine als wij ons zwak opstellen. Dan hebben we grotere kans op oorlog in EU landen dan wanneer we nu actief ingrijpen binnen Oekraine.

Src.
YouTube: Ex-Russian oligarch says one moment in war drove Putin ‘insane’

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 09:16

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Family Guy op 04-04-2022 06:28 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

sh4d0wman schreef op maandag 4 april 2022 @ 05:34:
[...]

Die had ik gisteren ook gezien en vandaag een andere uit Russisch perspectief welke op hetzelfde neerkomt. Tevens geeft het aan dat we niet op een regime change van binnenuit moeten hopen....

1. Putin raakt alleen onder de indruk als we actief gaan ingrijpen als Westen.
2. Het stopt niet na Oekraine als wij ons zwak opstellen. Dan hebben we grotere kans op oorlog in EU landen dan wanneer we nu actief ingrijpen binnen Oekraine.

Src.
YouTube: Ex-Russian oligarch says one moment in war drove Putin ‘insane’
We gaan Poetin toch niet de regie geven over de definitie van zwak of niet zwak? Waarschijnlijk is hij geobsedeerd door zwakte door zijn eigen fysieke gesteldheid. Zijn sterk is idiote ondernemingen en onhaalbare doelen najagen en in het proces veel schade en leed veroorzaken. Laten we ons dus niet meer storen aan het normatieve kader van deze verwarde man maar onze eigen doelen stellen. Dit is geen cockfight maar een conflict met mogelijk nucleaire consequenties. Laten we de framing van sterk of zwak in dit topic daarom links liggen en ons focussen op de inhoud.

We moeten Oekraïne helpen de doelen te bereiken die haalbaar zijn binnen de mogelijkheden van Oekraïne en van ons. Daarbij mag de definitie van wat mogelijk is best opgerekt worden, mijn zorg is dat Oekraïne zo niet in staat is Rusland van haar grondgebied te verdrijven.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:01

Yucon

*broem*

XWB schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:17:
De fotograaf Max Levin, die sinds 13 maart vermist was, is dood teruggevonden in Huta-Mezhyhirska, een dorpje ten noorden van Kyiv.

Als eerbetoon zijn de foto's die hij gemaakt heeft online gezet:

Russia-Ukraine WAR

Best indrukwekkende foto's.
Ik pleit ervoor deze zeker hier te laten staan vanwege de kwaliteit van het geheel, maar er staan een paar extreem NSFW foto's tussen. Ik denk de ergste die ik tot nu toe gezien heb. Het gros is dat niet, maar als je er niet tegen kunt moet je vooral niet klikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:43
vso schreef op zondag 3 april 2022 @ 22:31:
[...]

ik vind je plaatje/ erg "fake" geen link/embedded tweet ? wat is je bron ..
Had een screenshot gemaakt van Twitter omdat de uitspraak dan iets duidelijker overkwam dan gewoon een Twitter link. Maar is overal te vinden hoor, geen fake.

https://www.knack.be/nieu...p?cookie_check=1649051179

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 22:06
Heroverd grondgebiedAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMcN0JZbHNRez8kBvbg3tgaprqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJh2hOCaNemdPjcQNrI54TNN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isyn4owi6HGyLwTtDSPWQolDeVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qXkHJtEAZBwH6o0781OldkKV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 01:21:
btw stel Putin zich nu terug zal trekken (zal wel niet)

ik hoop niet dat we oekraine gaan "dwingen" de landgrenzen anno 2021 aan te laten houden maar eerder tot 2014
Stel dat Oekraine rusland wil "binnenvallen .. gewoon de andere kant op ? hoe reageren we dan ..
1. Wij zijn geen partij hier in. En natuurlijk, dat is niet 100% waar, maar het komt er wel op neer. Praktisch gezien verwacht ik echt niet dat ze de Krim terug gaan krijgen, en ik denk ook niet dat we ze zouden moeten aanmoedigen om dat wel te proberen.

2. We stoppen alle hulp aan Oekraïne, dat zal genoeg zijn. Maar het is nogal kansloos van ze om dat op significante schaal te doen. Eg staat er artillerie net over de grens, dan kunnen ze keertje eroverheen gaan om die aan te vallen als die op hun schiet, maar niet echt grootschalig binnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

XWB schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:07:
Overlevenden uit Bucha, Irpin en Makariv doen hun verhaal.

Bucha:

[...]

Irpin:

[...]

En Makariv:

[...]

Gruwel rond Kiev: ‘In een ladderzatte bui schoten de Russen op alles wat bewoog’
*knip* laten we niet deze discussies gaan starten

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 04-04-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sh4d0wman schreef op maandag 4 april 2022 @ 05:34:
[...]
En wat is zwak opstellen? Want momenteel: Hij en welk leger gaan EU landen binnenvallen. Ik ben ervan overtuigd dat als Oekraïne zo ging als ze hadden verwacht, niet alleen Moldavië next zou zijn, maar ook de baltische staten in het vizier zouden zijn. Echter nu? Het gaat zo een decennium kosten voor Rusland om hun leger te herbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is daar tijd om alle grens overgangen UA<>RU op te blazen dus?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
dr.lowtune schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:50:
[...]

What the fuck? Russische soldaten vallen een land aan en vermoorden burgers. Ze hebben daar niks te zoeken, maar het is niet ok volgens jou om ze af te schieten? Dus omdat ze vanuit hun eigen land worden “gedwongen “ is het ok dat ze dit doen? Moet ik ook nog medelijden met ze hebben?
Misschien moet je even teruglezen.

Het ging over de Russische burgers, in het hypothetische geval dat we ons actief in zouden mengen in de oorlog.

Waar ligt dan de grens?
Stel dat Rusland EU steden bombardeert, is het dan geoorloofd Russische steden met onschuldige burgers terug te bombarderen.

Daaruit kwam de opmerking dat Russische onschuldige burgers niet zouden bestaan.

Daarop sloeg ik aan. Je trekt het nu volledig uit zijn verband. Natuurlijk mag je de Russische soldaten allemaal proberen om te brengen.

Maar als wij bombardementen uit zouden voeren op Russische burgers zijn dat net zo goed oorlogsmisdaden.

Het was een hypothetisch geval, tot hoe ver gaan we als we ons nu inmengen en Rusland reageert met EU steden te bombarderen. Waar trekken wij als westen een grens? Wat als?

Wat als Poetin gek genoeg is om een Nuke te gooien, gooien we er dan 2 terug?

Daar ging het om, niet om Russische soldaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:37
Wel goed nieuws voor de Oekraïners daar, niet zozeer voor het Oekraïense leger. Voor een groot deel simpelweg door de Russen verlaten om het materieel elders in te zetten. Oekraïne moet nog een hele tijd daar mensen inzetten om restjes achtergebleven Russische soldaten en materieel (al dan niet met boobytraps) op de ruimen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:13:
[...]

Wel goed nieuws voor de Oekraïners daar, niet zozeer voor het Oekraïense leger. Voor een groot deel simpelweg door de Russen verlaten om het materieel elders in te zetten. Oekraïne moet nog een hele tijd daar mensen inzetten om restjes achtergebleven Russische soldaten en materieel (al dan niet met boobytraps) op de ruimen.
Maar dat is nog steeds een stuk minder mankracht dan het actieve front bemensen tegen de Russen.

Ze zullen nu ook wel beter de Local defense forces daar bewapenen zodat ze beter voorbereid zijn voor een eventuele terugkomst van de Russen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tweak_ers schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:07:
[...]

Het ging over de Russische burgers, in het hypothetische geval dat we ons actief in zouden mengen in de oorlog.

Waar ligt dan de grens?
Stel dat Rusland EU steden bombardeert, is het dan geoorloofd Russische steden met onschuldige burgers terug te bombarderen.
Zijn er in dit voorbeeld ook onschuldige burgers in die EU steden? Je laat die toevoeging weg, is dat per ongeluk of zijn er in democratische landen geen onschuldige burgers, die hebben tenslotte de regering gekozen die wapens levert aan een vijand van Rusland. Terwijl Russische burgers nul invloed hebben op hun leiders.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:15:
[...]

Maar dat is nog steeds een stuk minder mankracht dan het actieve front bemensen tegen de Russen.
Klopt, maar ze kunnen relatief gezien minder mensen/materieel richting oostelijk front verplaatsen dan de Russen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

[Twitter]

[Twitter]

Battle of Kyiv Thread
één van de grootste blunders inderdaad, niet eerst AA vernietigen. En dan (door gebrek aan communicatie tussen legeronderdelen??) toch gewoon de rest van het plan proberen uit te voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Maar als wij bombardementen uit zouden voeren op Russische burgers zijn dat net zo goed oorlogsmisdaden.
Overigens is vijandige soldaten die zich overgeven 'afknallen', zoals sommige hier voorstander van lijken te zijn, ook een oorlogsmisdaad. En niet alleen ethisch geheel fout, maar ook contraproductief.
Ik denk serieus dat we als EU meer kernbommen nodig hebben, nu heeft alleen Frankrijk ze. Maar om antwoord te geven: Ja. Het is verschrikkelijk, er gaan dan heel veel onschuldige russen omkomen, maar wat is het alternatief? Waar stopt het als je laat zien dat kernwapens gebruikt kunnen worden zonder dat er een gelijk antwoord terug komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
IJzerlijm schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:17:
[...]

Zijn er in dit voorbeeld ook onschuldige burgers in die EU steden? Je laat die toevoeging weg, is dat per ongeluk of zijn er in democratische landen geen onschuldige burgers, die hebben tenslotte de regering gekozen die wapens levert aan een vijand van Rusland. Terwijl Russische burgers nul invloed hebben op hun leiders.
Zeker, daarom de vraag.

Waar het op neerkomt:
Geeft het feit dat de tegenpartij oorlogsmisdaden begaat, ik na het recht ze ook te begaan?

Nogmaals, hypothetisch gezien, tot hoe ver is het westen bereid te gaan?

Dit was als reactie op de stelling dat we vandaag nog militair moeten ingrijpen in Ukraine.

Ik geef aan dat ik daar prima mee kan leven, alleen moeten we onszelf van te voren al afvragen: hoe ver zijn wij bereid te gaan?

Want geloof me, Poetin gaat tot het einde door. Als hij al verloren heeft, stuurt hij zijn laatste raketten strijdend te onder.

Poetin is een man van macht en kracht uitstralen. Opgeven, of overgeven hoort daar niet bij.

Zand in de ogen, een mes in de rug etc etc wél.
Daar moet je rekening mee houden en van tevoren bepalen welke reactie gepast is en ongepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, want de VS viel inderdaad Oekraïne binnen. (Een /s he)

https://nos.nl/liveblog/2...ich-tot-russische-moeders
Kremlin: VS probeert Rusland zwart te maken met beelden Boetsja
Rusland zegt dat de beelden uit Boetsja een manier zijn van de Verenigde Staten om Rusland zwart te maken. Volgens een woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zijn het provocaties van de NAVO en de VS.

Het feit dat Rusland al in de eerste minuten na het opduiken van de beelden de schuld in de schoenen kreeg geschoven, duidt er volgens de woordvoerder op dat het door de VS 'op bestelling' geleverde gefabriceerde beelden zijn.

Wereldwijd werd geschokt gereageerd op beelden uit de stad in de buurt van Kiev. Zeker 300 burgers zouden zijn gedood door het vertrekkende Russische leger. Op straat werden tientallen lichamen gevonden, soms met de handen op de rug gebonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Vorkie op 04-04-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

[Twitter]

[Twitter]

Battle of Kyiv Thread
Dit komt me wel wat bekend voor: YouTube: A Bridge Too Far - Opening Advance

Hoewel het verhaal van de twee neergeschoten IL-76's met honderden para's me nog steeds een beetje een Ghost Of Kyiv gevoel geeft van een claim van een grote overwinning in een periode met veel slecht nieuws.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

[Twitter]

[Twitter]

Battle of Kyiv Thread
Ik heb een redelijk stukje gelezen ervan nu, maar ik zou zaken ook wel met een behoorlijke korrel zout nemen. Of er nou echt twee transportvliegtuigen zijn neergeschoten toen is nog steeds onduidelijk, wat verrassend is gezien er dan toch wel al heel lang bewijs van had kunnen zijn.

En toen we op het punt uitkwamen weer waar de claim is dat vanwege iets van 5D chess de Oekraïnse verdedigers bewust het 60km lange konvooi niet vernietigde, omdat dan de Russen zo een nieuw 60km lang konvooi hadden gestuurd, gaf ik het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:22:
[...]

Want geloof me, Poetin gaat tot het einde door. Als hij al verloren heeft, stuurt hij zijn laatste raketten strijdend te onder.
Waarom zou hij alleen ten onder willen gaan? Wanneer dit faalt, is het een enorme vernedering voor hem. Maar hij is nog steeds alleenheerser in Rusland en kan doen wat hij wil. Zodra zijn raketten op NAVO grondgebied landen, gaat het heel veel slechter worden voor Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sissors schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:29:
[...]

Ik heb een redelijk stukje gelezen ervan nu, maar ik zou zaken ook wel met een behoorlijke korrel zout nemen. Of er nou echt twee transportvliegtuigen zijn neergeschoten toen is nog steeds onduidelijk, wat verrassend is gezien er dan toch wel al heel lang bewijs van had kunnen zijn.
Dat had zo kunnen zijn als dat gebied waar ze in terecht gekomen waren 1,5 maand onder Oekrainse controle was?

Gezien de vliegtuigen vanuit Rusland/Belarus komen zullen die ongetwijfeld ergens over het gebied bij Tsjernobyl heen gevlogen zijn om naar Hostomel te gaan.
En toen we op het punt uitkwamen weer waar de claim is dat vanwege iets van 5D chess de Oekraïnse verdedigers bewust het 60km lange konvooi niet vernietigde, omdat dan de Russen zo een nieuw 60km lang konvooi hadden gestuurd, gaf ik het op.
Oekraine had daar waarschijnlijk gewoon niet genoeg air power om ze fatsoenlijk te vernietigen, gezien ze wel een aantal Buk's etc uit het rijtje hadden gepikt om te vernietigen, dat daar wat mensen meer bij bedenken dat het blijkbaar strategie is zal idd niet zoveel uit maken.
Ik heb iig nergens van het Oekrainse leger/pers een statement gezien dat ze expres dat convooi niet aanvielen? :)

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2022 09:45 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

True, maar ze zijn dan hoogstwaarschijnlijk wel neergestort in (misschien op dat moment nog niet, maar de weken daarop wel) door Russen gecontroleerd gebied. De claim over de file lijkt mij ook een conclusie 'met de kennis van nu'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Waar ligt dan de grens?

Daaruit kwam de opmerking dat Russische onschuldige burgers niet zouden bestaan.

Daarop sloeg ik aan. Je trekt het nu volledig uit zijn verband. Natuurlijk mag je de Russische soldaten allemaal proberen om te brengen.

Het was een hypothetisch geval, tot hoe ver gaan we als we ons nu inmengen en Rusland reageert met EU steden te bombarderen. Waar trekken wij als westen een grens? Wat als?

Ah duidelijk. Ik ben het met je eens dat het bewust bombarderen van Russische burgers op Russisch grondgebied een oorlogsmisdaad is en dat is iets wat wij (en ook Oekraïne) gewoon niet moeten doen. Maar wat mij betreft mag elke soldaat in Oekraïne die zich niet overduidelijk overgeeft gewoon in een plastic zak naar huis, met die gasten heb ik geen medelijden (meer).

Overigens ben ik het ook wel met je eens dat 1 nuke vergelden met 2 nukes niet de juiste manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Tweak_ers schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:22:
[...]

Nogmaals, hypothetisch gezien, tot hoe ver is het westen bereid te gaan?
Tot de grens met Rusland. In Rusland zelf hebben we helemaal niks te zoeken. We durven dat alleen niet want "Russia strong, Russia nukes" enz.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Volgens de satelliet beelden waren de Russen blijkbaar op 10 Maart al begonnen met graven in Bucha:
https://www.ukrinform.net...ite-images-of-mar-10.html

Alle verdediging dat er dit na 1 April gebeurt is en een frame van Oekraine kan dus linea recta door naar de prullenbak.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tens schreef op maandag 4 april 2022 @ 09:42:
[...]

True, maar ze zijn dan hoogstwaarschijnlijk wel neergestort in (misschien op dat moment nog niet, maar de weken daarop wel) door Russen gecontroleerd gebied. De claim over de file lijkt mij ook een conclusie 'met de kennis van nu'.
Zelfs met de kennis van nu: We weten dat het 'goed' is afgelopen (zover je het kan hebben over een goede afloop daar). Maar we weten ook dat Rusland enorme logistieke problemen heeft, en als ze dat hele konvooi hadden vernietigd, had Rusland dat echt never nooit niet vervangen in een paar dagen. De reden dat dat niet gebeurde zal geen briljante strategische planning zijn geweest, maar simpelweg dat het geen voldoende hoge prioriteit had met hun beperkte middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
YakuzA schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:10:
Volgens de satelliet beelden waren de Russen op 10 Maart al begonnen met graven in Bucha:
https://www.ukrinform.net...ite-images-of-mar-10.html

Alle verdediging dat er dit na 1 April gebeurt is en een frame van Oekraine kan dus linea recta door naar de prullenbak.
Aan de hand van forensisch experts was al na te gaan de staat van de meeste lichamen absoluut nooit zou kloppen met 2 of 3 dagen "Oekrains huishouden" zoals Rusland nu wil beweren.
Het is allemaal ruis wat men vanuit Rusland creert, kleine dingetjes eruit pikken om twijfel te zaaien. Een zogenaamd bewegende hand, een burgemeester die de eerste melding dat de Russen weg gingen niet direct repte over massagraven, dat soort dingen. OF nu de VS de schuld geven.
Ik heb ze echter nog nergens horen oproepen tot grondig onderzoek of keihard beweren dat ze het niet waren. Kan ook niet, want er is een interview met een commandant die het zelfs ronduit toegeeft dat ze als beesten tekeer gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Prosac schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:14:
[...]

Aan de hand van forensisch experts was al na te gaan de staat van de meeste lichamen absoluut nooit zou kloppen met 2 of 3 dagen "Oekrains huishouden" zoals Rusland nu wil beweren.
Het is allemaal ruis wat men vanuit Rusland creert, kleine dingetjes eruit pikken om twijfel te zaaien. Een zogenaamd bewegende hand, een burgemeester die de eerste melding dat de Russen weg gingen niet direct repte over massagraven, dat soort dingen. OF nu de VS de schuld geven.
Ik heb ze echter nog nergens horen oproepen tot grondig onderzoek of keihard beweren dat ze het niet waren. Kan ook niet, want er is een interview met een commandant die het zelfs ronduit toegeeft dat ze als beesten tekeer gingen.
Polen heeft inmiddels opgeroepen om een internationaal team ter plaatse onderzoek te laten doen en alles vast te laten leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB2nbtD7A5j2kQXpvHZc0zjFASQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwAJpRBYAgNdXQWWjgD5Al1o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
renegrunn schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:30:
[...]

Polen heeft inmiddels opgeroepen om een internationaal team ter plaatse onderzoek te laten doen en alles vast te laten leggen.

[Afbeelding]
Gaat Rusland natuurlijk nooit accepteren, die geloven de uitkomst van het onderzoek nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

thx

<nevermind was inderdaad niet wakker>

[ Voor 175% gewijzigd door vso op 04-04-2022 11:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Prosac schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:31:
[...]

Gaat Rusland natuurlijk nooit accepteren, die geloven de uitkomst van het onderzoek nooit.
Het lijkt mij in deze niet relevant wat Rusland wel of niet accepteert. Gewoon onderzoek doen, feiten vastleggen en delen.

We zijn het station om te bedenken wat Rusland er van zou van vinden allang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 15:44

Rub3s

+3 , omdat het kan

vso schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:32:
Er is een Nederlandse journalist uit oekraine gezet, https://nos.nl/collectie/...-en-pistool-op-mijn-hoofd

Reden uit een random tweet (staat ook in de link hierboven):

[...]

Begrijp dat hij verbaast is, maar begrijp de reactie van Oekraine ook wel
Wat een knuppel is dat, een beetje het slachtoffer spelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Er is een Nederlandse journalist uit oekraine gezet, https://nos.nl/collectie/...-en-pistool-op-mijn-hoofd

[...]

Goedemorgen:
koudepinda in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 22:06
De verschuivingen deze week (zie vid):
Het is nu afwachten waar we de Russische versterkingen gaan zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Weer dezelfde als van gisteren zeker?

Binnen 48 uur mag je niet dit soort dingen op social media zetten in de grotere steden iig ivm feedback naar de Russen, dat is al 6 weken zo als het goed is. Zie gisteren in dit topic voor de reacties :P

/edit: lui linkje:
YakuzA in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2022 10:45 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online

[...]

Is dit niet in lijn met dat de Oekraïense autoriteiten haar burgers heeft gevraagd geen beelden van dergelijke aanvallen direct online te delen? Dit om de Russen niet van info te voorzien mbt het wel of niet slagen van een raket aanval.

Edit, @YakuzA was mij net voor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
[...]

het is nochtans een bekende manier hoe je een convooi gaat aanpakken: zorg dat ze bij een bottleneck komen, vernietig de eerste paar voertuigen en zorg op die manier voor een opstopping. Alles wat erachter zit kan geen kant meer op, hier kun je wat op prijsschieten wat de opstopping nog erger maakt.

Dat is geen 5d chess, dat is een beetje textbook HAMIL wat elke opgeleide militair op tafel zou leggen als plan tegen een convooi.

De inzet van quads waardoor je hypermobiel bent en drones voor zicht en snelle aanvallen is voor de rest ook niet heel nieuw. Dat is hoe oa. Nederland in Mali hun missies grotendeels uitvoerde zelfs (quads + mortieren was het daar met luchtsteun).

Voor de rest klopt je samenvatting ook niet: het hele kernpunt van de taktiek tegen dat convooi was dat zolang ze niet in de buurt van Kyev kwamen, ze geen bedreiging vormden. Daarbij is de achilleshiel van elk groot convooi dat ze heel traag zijn en daardoor kwetsbaar. Dus je kunt doodsimpel voor immense opstoppingen zorgen en opstoppingen kosten benzine. Die benzine moet aangevoerd worden, maar ook dat gaat niet simpel want dat convooi staat in de weg, ditmaal ook zonder benzine, dus met wat pech mag je jerrycans gaan lopen slepen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Waar ligt dan de grens?

Er wordt helemaal geen grens getrokken in het geval van een oorlog. Heb je nooit naar de geschiedenis gekeken?

Al dat moralistisch gepraat is dan over.

Dat (moralistisch praten) kunnen we wel fijn doen zolang we naar de supermarkt kunnen en de bios en de kroeg en het theater en daarna even nog wat bestellen in een dark store hetgeen binnen 10 minuten wordt bezorgt om daarna nog even een warme douche te nemen alvorens in een warm bed te slapen.

Moralistische discussies zijn leuk voor als er geen oorlog is.
Pagina: 1 ... 101 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: