Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
marvel27 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:31:
Net gebeld met Engie. De aardige mevrouw die me te woord stond las overigens real time mee in dit topic (hallo mevrouw :) ) Engie wordt blijkbaar momenteel overstelpt met deze vraag.
Schitterend, deed de ACM dit ook maar in een ander topic. ;) Hallo lieve mensen van Engie :)
AquaPlanning schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:02:

Is een secondair allocatiepunt altijd een bijzondere aansluiting?
Ik heb er stomtoevallig al één, mijn woonhuis was vroeger al gesplitst. Als ik mijn adres opzoek in het EAN codeboek: https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index dan staat bij één van de codes: Bijzondere aansluiting: ja .

Google leerde mij dat dit betekend dat deze EAN niet meeloopt in de reguliere administratieve processen. Is dat standaard voor secondaire allocatiepunten?
Ons SAP bestaat administratief al, of het er in praktijk van komt, is een andere vraag. Bij ons SAP staat in het EAN-codeboek alleen aan welk PAP het gekoppeld is (laatste kolom). Ik zie niets over een bijzondere aansluiting. Is het wel een SAP of een zelfstandige tweede meter die op de een of andere manier buiten werking is gesteld? En verder lijkt dit me iets voor het huiselektratopic.

[ Voor 56% gewijzigd door Tiffanylampje op 07-07-2022 17:12 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
NileZ_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:57:
Maar aan de deur geweigerd worden omdat je panelen hebt is toch ook wel een zorgelijke situatie.
Dit is wat ik al een paar maanden zeg hier: als we bezig blijven met ons als irritante klanten te gedragen dan vervallen je mogelijkheden sneller dan je met je ogen kan knipperen.

Wat had je dan verwacht?
  • Mensen stappen iedere week over voor een paar cent meer.
  • Velen zitten te ouwehoeren over tussentijdse afrekeningen (bij grote bedrijven als Eneco, die echt niet om zullen vallen.)
  • Geneuzel met spoedaanvragen en alles moet meteen geregeld worden voor een paar cent verschil.
Nog even, en de energiebedrijven zetten de ultieme oplossing in: iedereen de TLV naar €0.08 en dan is het gezeik meteen afgelopen.

Je zou in je handjes moeten knijpen dat er nog leveranciers zijn die een fatsoenlijke vergoeding willen geven. En die gaan we dan lastigvallen tot op het punt dat ze ons liever kwijt dan rijk zijn.

Mag ik je er aan helpen herinneren dat alle contracten variabel zijn? Dus straks heb je een contract met €0.85 levertarief en zetten ze zonder pardon de TLV voor iedereen naar €0.08 hè? Dan betaal je je dus ineens scheel, zonder mogelijkheid om snel over te stappen want dat is inmiddels ook wel gedaan.

Kies gewoon een leverancier en ben blij met wat je krijgt.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29
@tss68nl voor een groot deel mee eens, maar 2x per jaar overstappen is niet raar als de tarieven 2x per jaar wijzigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
@pirke helemaal eens. Ik vind dat begrijpelijk omdat je steeds geconfronteerd wordt met andere tarieven. Maar daarom zei ik ook 'iedere week'. Er zijn zelfs mensen die het presteren om 2x over te stappen binnen één week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:04
Precies dat. En daar komt ook bij dat die spoedaanvraag je natuurlijk al een 'borg' kost. Waar het bij de meeste andere maatschappijen in een zucht en een scheet geregeld is om een overstap per direct in te laten gaan.

Ben het verder best in grote lijnen met je eens. Maar ga nou niet de indruk wekken dat we medelijden moeten hebben met de maatschappijen. Want aan de voorkant rekenen ze ook gewoon een hoger levertarief. Het overgrote deel van de klanten levert natuurlijk niet terug.

Zoals gezegd, ben het in grote lijnen wel met je eens. Maar een modelcontract met een halfjaarlijks tarief leent zich wel voor een overstap he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
Zolang het buiten mijn macht om tot absurde rekeningen gaat lijden, zal ik er ook voor elke cent iets aan doen om iets te besparen.

Als dat is met een paar schoenen opnieuw bestellen omdat er morgen 10 euro meer korting op zit, of weer switchen voor meer euros op mijn kwh, swa.

De ander verkoopt rotzooi van zolder, de ander is handig met energie leveranciers. De ander rijdt om voor een gratis oplaadsessie op kantoor.

Binnen 2 jaar is het toch 300% anders dan hoe het nu gaat...

Trouwens, als elke toko netjes op 29 juni de "juiste' tarieven bekend had, was er niks aan de hand geweest.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@NileZ_ Klopt, maar momenteel wordt je met je halfjaarlijkse overstap het slachtoffer van mensen die het nog veel gortiger maken.

De maatschappijen kunnen natuurlijk geen onderscheid maken op individuele basis. Het feit blijft dat ze overspoeld worden met ongeduldige en irritante klanten die veelal zonnepanelen hebben, en zo loyaal/trouw/eerlijk zijn als een Italiaanse maffiabaas. De makkelijkste snelle oplossing is iedereen met zonnepanelen minder mogelijkheden bieden.

De volgende stap is gewoon de TLV bizar laag. Dat raakt echter óók alle zonnepaneelbezitters.

Overigens rekenen 'de maatschappijen' helemaal geen hoger levertarief? We hebben het hier over Engie, Delta, Eneco etc toch? Die rekenen TLV = Levertarief. De rest is BTW en energiebelastingen, en gaat rechtstreeks naar de staat. Je mag in je handjes knijpen dat ze 100% kale levertarief rekenen voor je TLV, want ze verdienen daar echt geen cent aan via de verkoopkant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@tss68nl Oxxio, waar ik een paar dagen geleden een contract mee wilde aangaan: telefonisch hadden we een overeenkomst, was opgenomen, maar toch krabbelden ze terug toen ze erachter kwamen dat de tarieven die op hun website stonden en mondeling 3x bevestigd waren toch niet klopten met de bevestigingsmail uit hun systeem. Volgens de letter van de wet is die mondelinge overeenkomst voor beide partijen bindend en hadden ze die tarieven moeten hanteren... dat ze zich er niet aan houden is een zeer slechte zaak. Als je je als energiemaatschappij zo opstelt dan snap ik dat consumenten geïrriteerd raken.

De schuld eenzijdig bij "misbruik makende consumenten" neerleggen vind ik te plat door de bocht.

En nu Engie die blijkbaar moeilijk doet over een spoedaanvraag terwijl hun website zeer duidelijk aangeeft dat dat geen probleem is: biedt dat dan ook niet aan als je dat niet wilt. Daarbij: ik had mijn Eneco contract al opgezegd, dus ik had ook letterlijk een spoedaanvraag nodig, of ze dat nu leuk vinden of niet. Ook dat ze er borg voor rekenen slaat nergens op. Ik betaal maandelijks 10 euro terwijl mijn berekende termijnbedrag op -200 euro staat... dat gaat ook nergens over.

De echte oorzaak van alle ellende is Rusland, daarom zijn alle energieprijzen gestegen. Vroeger was ik blij met een teruglevergoeding van 11 cent op een stroomprijs van 21 cent (incl btw, heffingen, etc). Daarbij wil de overheid dat iedereen zonnepanelen aanschaft, doen we dat, is het blijkbaar weer niet goed. Ik wil gewoon een eerlijke prijs voor de geleverde stroom, en die stroom is momenteel veel waard op de energiemarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Wat ik daarmee bedoelde is dat het kale levertarief omhoog is gegaan. Immers anders was de tlv ook niet omhoog gegaan he.
Dus aan de voorkant van het contract zit gewoon een verhoogd tarief.

Nogmaals ben het in grote lijnen eens met je, dus we kunnen elkaar de hand schudden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
tss68nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:43:
Je mag in je handjes knijpen dat ze 100% kale levertarief rekenen voor je TLV, want ze verdienen daar echt geen cent aan via de verkoopkant.
Ik betaal nog steeds de maandelijkse vaste lasten aan mijn leverancier en mijn netbeheerder, die verdienen daar prima op.

Daarbij lopen we tegenwoordig ook nog het risico dat de omvormers uitschakelen op zonnige momenten omdat het net het allemaal niet aankan.

En dan wil de overheid iedereen aan de elektrische auto en elektrische warmtepomp hebben... succes. Bedrijven hier in Noord-Brabant kunnen geen stroomaansluiting meer krijgen omdat het net overvol is.

En van mij mogen ze best kaal levertarief minus 5 cent doen, heb ik ook geen moeite mee.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 07-07-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:54

watercoolertje

Untertitel

tss68nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:43:
@NileZ_ Je mag in je handjes knijpen dat ze 100% kale levertarief rekenen voor je TLV, want ze verdienen daar echt geen cent aan via de verkoopkant.
Ben het helemaal met je eens hoor, die TLV gaat echt wel omlaag als het ze op deze manier vooral geld kost ipv oplevert. Aan de andere kant doen ze (energieverkopers in het algemeen) het volgens mij nu ook niet heel slecht op een paar rotte appels na.

Vraag me wel af of ze niet minder CO2(uitstoot) rechten hoeven te kopen of juist meer kunnen verkopen? En dus toch meer over kunnen houden dan het resultaat op de eindnota. (En zoals genoemd de vaste kosten tussen de 15 en 30 euro per maand)

[ Voor 21% gewijzigd door watercoolertje op 07-07-2022 19:32 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
pirke schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:53:
Daarbij wil de overheid dat iedereen zonnepanelen aanschaft, doen we dat, is het blijkbaar weer niet goed. Ik wil gewoon een eerlijke prijs voor de geleverde stroom, en die stroom is momenteel veel waard op de energiemarkt.
Nou, er zit iemand in Den Haag die eerder op volksgezondheid zat die nu ineens verstand denkt te hebben van de energiemarkt die dat heeft beslist (lees: zich heeft laten aansmeren in de lobby). "Iedereen aan de warmtepomp en dus aan de zonnepanelen vanaf 2025" als paniekvoetbal-reactie op de stijgende gasprijzen.

Maar iedereen met een beetje verstand weet dat dat helemaal niet kan. Je warmtepomp verbruikt namelijk het meest in de wintermaanden als er niet voldoende zonnestroom is. En in de zomer overspoelen diezelfde zonnepanelen het net, niet alleen vanwege de netcapaciteit, maar simpelweg omdat we die energie gewoonweg niet kwijt kunnen op die momenten.

Dus nee, zonnepanelen aanschaffen is niet goed. Het is tijdelijk lucratieve business geweest, maar over een paar jaar zijn wij het uitschot van de energiemarkt: Mensen die op de verkeerde momenten energie het net in proberen te duwen (met alle problemen van dien), en daar nog een beloning voor verwachtten ook.

Mooie misvatting overigens. Op de momenten dat jij de stroom opwekt, is hij helemaal geen klap waard op de energiemarkt. Die kWh zouden pas écht wat waard zijn als je ze 's nachts teruglevert, of midden in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@tss68nl Tijdens kantooruren gebruiken bedrijven de meeste stroom, vandaar dat de prijzen dan hoger zijn. 's Nachts is er een overschot omdat een energiecentrale 's nachts uitzetten en 's ochtends weer opstarten duurder was dan goedkopere stroom aan consumenten leveren. Dat was in ieder geval de insteek voordat zonnestroom populair werd. Toch wordt het grootste deel vd stroom hier nog steeds grijs opgewekt als je de neppe groene certificaten die we uit Noorwegen kopen even weg denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@pirke Al jaren overstijgen we de energievraag van bedrijven op een goede zonnestroom dag in het voorjaar als het ook nog eens goed waait. Op die dagen is de energieprijs soms zelfs negatief op de zakelijke markt. Je krijgt dan geld bij als je stroom afneemt.

Daarnaast hebben veel bedrijven die veel elektrische energie vragen zelf ook hun dak volgelegd met panelen. Immers werken zij overdag als er meestal zonnestroom beschikbaar is, dus voor hen verdienen ze een dergelijke investering binnen 2 tot 3 jaar terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
@tss68nl Tja, volgens mij maken de energieleveranciers nog steeds topwinsten.

In 2021 haalde Eneco 26% meer omzet. De EBITDA steeg 18%, en de EBIT steeg 36%. De winst na belastingen steeg 77%. Die hebben echt niks te klagen. Die paar euro die ze verliezen op die paar slimme consumenten die meer stroom opwekken dan dat ze verbruiken is echt een peulenschil.

Daar komt nog bij dat ze in 2021 zelf ook enorm hebben geïnvesteerd in wind- en zonneparken. Hun eigen zonne opwek steeg van 674 GWh naar 834 GWh. Ik denk niet dat alle tweakers hier samen tot 1 GWh komen aan netto teruglevering per jaar.

Windenergieproductie steeg zelfs van 7563 GWh naar 9492 GWh... dat is een toename van 1.929.000.000 kWh opgewekte windenergie.

Wij zijn echt een druppeltje op een hele grote gloeiende plaat.

Volatiele en stijgende energieprijzen zijn ook echt niet nieuw voor dit jaar, dat speelde vorig jaar ook al, daar kunnen ze prima mee overweg.

https://jaarverslag2021.eneco.nl/Eneco-Jaarverslag-2021.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:06
AquaPlanning schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:02:
Als ik iedereen met nuttige informatie in dit topic een appeltaart moet sturen dan staat mijn oven zo lang aan dat mijn overschot vanzelf omslaat in een tekort. In ieder geval dank voor alle info, heb meerdere ideeën gelezen die mijn brein anders nooit had verzonnen.

Is een secondair allocatiepunt altijd een bijzondere aansluiting?
Ik heb er stomtoevallig al één, mijn woonhuis was vroeger al gesplitst. Als ik mijn adres opzoek in het EAN codeboek: https://www.eancodeboek.nl/eancodeboek/control/index dan staat bij één van de codes: Bijzondere aansluiting: ja .

Google leerde mij dat dit betekend dat deze EAN niet meeloopt in de reguliere administratieve processen. Is dat standaard voor secondaire allocatiepunten?
Je bent per definitie maar aan 1 persoon appeltaart verschuldigd:p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
marvel27 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:31:
Net gebeld met Engie. De aardige mevrouw die me te woord stond las overigens real time mee in dit topic (hallo mevrouw :) ) Engie wordt blijkbaar momenteel overstelpt met deze vraag.

De boodschap was dat ik sowieso niet met spoed kon overstappen, ook niet met een borg, maar dat het contract pas binnen 30 dagen kon ingaan. De spoedaanvraag geldt enkel voor mensen zonder contract of in het kader van een verhuizing.

Ik gaf aan dat ik momenteel bij Eneco een opzegtermijn heb van 9 dagen: als ik vandaag opzeg dan heb ik binnen 9 dagen geen contract meer, en zou ik aan die voorwaarde voldoen. Ze heeft dit even nagevraagd, en gaf aan dat Engie een bewijs gaat vragen dat er langere tijd (met name 1 maand) geen contract actief was op het adres.

Werk aan de winkel bij Engie om alle adviseurs op 1 lijn te krijgen dus zo te zien ;)
Zei de lieftallige mevrouw nog wat? Misschien kan @Engie een account aanmaken zodat we direct vragen kunnen stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:44
tss68nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:36:
@pirke Al jaren overstijgen we de energievraag van bedrijven op een goede zonnestroom dag in het voorjaar als het ook nog eens goed waait. Op die dagen is de energieprijs soms zelfs negatief op de zakelijke markt. Je krijgt dan geld bij als je stroom afneemt.
Volgens mij is dat echt alleen in het weekend en soms in vakantiedagen wanneer veel bedrijven gesloten zijn.
Overschot op gewone werkdagen zal ooit in de toekomst wel gaan gebeuren, maar niet nu, daarvoor is het aandeel hernieuwbaar nog te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
baseonth3road schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Ter duiding even een plaatje van de gasprijzen in MWh, voor prijzen per m3 delen door 100. Goed voor de teruglevertarieven maar de hele economie kraakt en piept terwijl het einde nog lang niet in zicht is...

[Afbeelding]
Check de base load futures van Duitsland en Frankrijk maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
uibeltje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:10:
Ik heb ook maar aangemeld bij Engie. Aangezien ik nu nog met een contract tot december bij Delta zit ben ik toch gebonden aan de 30 dagen opzegtermijn daar. Dan maar 1 maandje iets minder pecunia binnenharken :)
Bij delta heb je in praktijk geen 30 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
ASW1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Volgens mij is dat echt alleen in het weekend en soms in vakantiedagen wanneer veel bedrijven gesloten zijn.
Overschot op gewone werkdagen zal ooit in de toekomst wel gaan gebeuren, maar niet nu, daarvoor is het aandeel hernieuwbaar nog te klein.
bekijk eens de "duck curve"

Het is niet zozeer het gebruik, maar meer de pieken en dalen bij de grilligheid van de solarstroom.

Persoonlijk geloof ik meer in energie aftoppen in gebruik door bijvoorbeeld vrieshuizen en electrische stoomboilers bij bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
ASW1 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Ik heb 4 jaar voor een bedrijf gewerkt wat hernieuwbare energie opslaat (in de oude mijnen in Limburg). Die handelen dus op de energiemarkt om goedkope / gratis of 'geld toe' stroom in te kopen om hun ondergrondse batterij mee op te laden.

Met name in het voorjaar als temperaturen nog laag zijn, de zon volop schijnt, en de wind lekker doorwaait (vermogen van windmolens) dan komt het regelmatig voor dat de stroom voor vrijwel niets ingekocht kan worden, of zelfs voor een negatieve prijs. Nog erger zijn de half-bewolkte dagen, waarop solar als een soort pulserende bron roet in het eten gooit omdat gascentrales niet zo snel kunnen afschakelen. Dan dipt de prijs relatief kort steeds onder nul.

In Heerlen proberen ze dus deze pieken af te romen door juist op deze goedkope piekmomenten een enorme bak stroom te vragen. Maar absoluut niet tegen een prijs die ook maar enigzins in verhouding staat tot de TLV die wij krijgen van Engie/Delta/Eneco.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tiffanylampje
tss68nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Dit is wat ik al een paar maanden zeg hier: als we bezig blijven met ons als irritante klanten te gedragen dan vervallen je mogelijkheden sneller dan je met je ogen kan knipperen.

Wat had je dan verwacht?
  • Mensen stappen iedere week over voor een paar cent meer.
  • Velen zitten te ouwehoeren over tussentijdse afrekeningen (bij grote bedrijven als Eneco, die echt niet om zullen vallen.)
  • Geneuzel met spoedaanvragen en alles moet meteen geregeld worden voor een paar cent verschil.
Nog even, en de energiebedrijven zetten de ultieme oplossing in: iedereen de TLV naar €0.08 en dan is het gezeik meteen afgelopen.

Je zou in je handjes moeten knijpen dat er nog leveranciers zijn die een fatsoenlijke vergoeding willen geven. En die gaan we dan lastigvallen tot op het punt dat ze ons liever kwijt dan rijk zijn.

Mag ik je er aan helpen herinneren dat alle contracten variabel zijn? Dus straks heb je een contract met €0.85 levertarief en zetten ze zonder pardon de TLV voor iedereen naar €0.08 hè? Dan betaal je je dus ineens scheel, zonder mogelijkheid om snel over te stappen want dat is inmiddels ook wel gedaan.

Kies gewoon een leverancier en ben blij met wat je krijgt.
Ik ben het hier hartgrondig mee oneens. Ten eerste is dit topic al 9 maanden aan het lopen met vanaf het begin af aan als doel om te bespreken hoe je zo veel mogelijk verdient aan je PV-systeem. Je ergernis is dus nogal mosterd na de maaltijd. De energiebedrijven hebben zelf besloten om een hoge TLV in te stellen; meerdere leveranciers gaan over de bekende 70 procent heen en dat is hun eigen keuze. Tot voort kort was Greenchoice met 11 cent heel behoorlijk. Dan willen de leveranciers kennelijk de markt openbreken; prima, dan krijg je klanten, ook berekenende slimmeriken, is het weer niet goed. Na aanmelding gaat er van alles geautomatiseerd lopen, dat is ook niet de moeite voor energieleveranciers. Er komt na de telefonische klantenservice en mogelijk een kredietcheck geen mens meer aan te pas in veel gevallen.

Het gedoe van de laatste weken hebben de leveranciers compleet aan zichzelf te danken door te goochelen met tarieven, btw 9% of 21%, dal/normaal, andere tarieven in de contractbevestiging dan mondeling overeengekomen, uit het niets voor nieuwe klanten andere tarieven rekenen dan voor bestaande, niet houden aan de normale informeringstermijn voor publicatie van nieuwe tarieven en ga zo maar door. En dan zijn degenen die bijdragen aan het oorspronkelijke doel van dit topic de boeman? :? Kom even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Tiffanylampje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:57:
Ik ben het hier hartgrondig mee eens.
Perfect, dan snap ik de strekking van de rest van je verhaal niet. :+ Maar je zal wel oneens bedoelen :)

Ik denk dat je het nogal overtrokken opvat. Ik geef alleen maar aan dat we met al dat paniekerige geneuzel bewerkstelligen dat er paal en perk wordt gesteld, en daarmee vervallen de mogelijkheden voor iedereen. En als we niet oppassen, dan wordt straks de TLV gedecimeerd en is het geneuzel sowieso afgelopen.

Dat staat dus volledig los van wie het veroorzaakt heeft volgens jou. Je kan 20x gelijk hebben, maar het resultaat zal hetzelfde zijn: een TLV van 8 cent voor iedereen. De politiek is er zelfs al op aan het voorsorteren... wie denk je dat dat heeft ingefluisterd? 8)7

Ik ben het met je eens dat sommige aanbieders er een puinhoop van maken. Maar dat de hoge TLV aanbieders zelf de markt hebben opengebroken klopt niet. De energieprijzen zijn gestegen, en sommige aanbieders hebben er voor gekozen om hun "TLV = kaal levertarief" regeling in stand te houden. Daardoor stijgt de TLV dus keihard mee. Dat is niet 'openbreken', dat is gewoon netjes een eerlijke vergoeding blijven uitbetalen.

De aanbieders die hun TLV hebben gedecimeerd, die hebben de verschuiving in de markt veroorzaakt. Maar dat zijn per definitie dus niet de partijen die we lastigvallen met de gevolgen ervan.

En dat is wat ik bedoel. Als we de nette/goede partijen laten opdraaien voor de acties van de andere aanbieders, wat houdt hen dan tegen om dan maar ook de TLV naar 8 cent te zetten? Ze zijn niemand iets verschuldigd.

Ik begrijp dat je heel boos en gefrustreerd bent over de gang van zaken, maar de collectieve reactie erop geeft een averechts resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
70 procent was verplicht en is nog steeds marktconform, 80 procent wordt verplicht, helemaal eigen verantwoordelijkheid om meer dan die huidige 70 procent terug te vergoeden en kennelijk niets te willen doen aan de product- en algemene voorwaarden in een sterk veranderende markt voor wat betreft teruglevergoeding. Dan zijn de gevolgen bedrijfsrisico, is mijn mening. En er gaat niet grootschalig gedecimeerd worden want er zijn gewoon normen aan de redelijkheid.

Verder vind ik persoonlijk dit topic niet geschikt voor een discussie over de verantwoordelijkheid van (klanten van) disruptieve energieleveranciers dan wel de wenselijkheid van liberalisatie van de energiemarkt. Als dat is waar je op doelt @tss68nl

[ Voor 38% gewijzigd door Tiffanylampje op 08-07-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Tiffanylampje Het staat momenteel in Den Haag voorgesorteerd op: 80% verplicht, met een wettelijk maximum van 9,9 cent. Dus tenzij de energieprijzen enorm dalen heb je helemaal niets aan die 80% :)

En nu is 70% verplicht? Nou, dat wordt lekker nageleefd dan hè, met de helft van de aanbieders tussen de 13% en 43%. Volgens mij is die 70% allang vergeten en wordt dat als een oude verjaarde regeling gezien.

[ Voor 80% gewijzigd door tss68nl op 07-07-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Wat wil jou nou eigenlijk met je reacties @tss68nl ? De slimmeriken mogen van jou niet zo vaak overstappen want o jee marktverstorend, foei toch moreel verwerpelijke stouterds, en als we er op wijzen dat je een fatsoenlijke, minstens de verplichte teruglevergoeding moet ontvangen, doe je daar schamper over en is marktverstorend gedrag van de kant van de energieleveranciers blijkbaar geen enkel probleem voor jou. Overigens staat nu ca. 1/3 van de aanbieders in de lijst onder de 70% en niet de helft dus er is geen reden om aan te nemen dat er gedecimeerd gaat worden. En ja, van dat 1/3 van de groep, daar vind ik iets van.

[ Voor 8% gewijzigd door Tiffanylampje op 07-07-2022 22:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tss68nl
@Tiffanylampje Mijn reacties zijn goed bedoeld om een goede discussie te hebben over een lastig onderwerp, maar blijkbaar niet aan iedereen besteed. :)

Ik voel me verder totaal niet geroepen om me te verdedigen over mijn motieven, dat lijkt me een vrij saaie discussie waar niemand iets aan heeft hier. Zo interessant ben ik namelijk niet, dus ook mijn mening en motieven niet :)

Maar goed, we gaan dus offtopic, deze problematiek gaan we hier niet oplossen. We horen ons hier te beperken tot bespreken van TLV's en hoe we zo lang mogelijk zoveel mogelijk kunnen verdienen aan onze panelen.

Ik denk dat we heel erg blij mogen zijn dat er nog 3 leveranciers zijn die perfect bij ons passen en ons een goede TLV geven. Laten we daar blij mee zijn, en onze waardering uiten door de laatste eerlijke leveranciers met waardering te behandelen :) Wellicht worden wij dan ook nog lang door deze leveranciers met waardering behandeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
tss68nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:25:
@Tiffanylampje Het staat momenteel in Den Haag voorgesorteerd op: 80% verplicht, met een wettelijk maximum van 9,9 cent. Dus tenzij de energieprijzen enorm dalen heb je helemaal niets aan die 80% :)

En nu is 70% verplicht? Nou, dat wordt lekker nageleefd dan hè, met de helft van de aanbieders tussen de 13% en 43%. Volgens mij is die 70% allang vergeten en wordt dat als een oude verjaarde regeling gezien.
Gaan ze dan ook het kale leveringstarief maximaliseren? Gaan we lekker massaal aan het communisme.

Het hele idee van de energiemarkt privatiseren en openstellen is marktwerking, dat moet dan wel twee kanten op kunnen, niet alleen in het nadeel van de consument.

Anders krijg je dat mensen dan maar weer een ouderwets elektrisch warmte element in hun zwembad gaan hangen ipv een zuinige zonneverwarming, er is zomers toch gratis stroom. Inkopen tegen 70 cent en maximaal terug mogen leveren tegen 9,9 cent is echt belachelijk. Daar gaan ze het milieu niet mee redden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volg dit topic al enige tijd, eindelijk een besluit genomen en besloten om naar Delta te gaan (voordat Engie als topper bekend werd). Overstap ging heel makkelijk via whatsapp, was binnen een paar minuten geregeld. Volgende dag al 'aangesloten'.
Als ik het gedoe rondom Engie hoor, denk ik dat het prima is geweest om naar Delta over te stappen. Hier geen gezeur.

Ik denk overigens dat maar een heel klein deel van de mensen de 'luxe' heeft van een productieoverschot (omdat bij zonnepanelen altijd werd geroepen dat je alleen tot aan je jaarverbruik erop moest leggen), dus dat de grote (en dure) jongens genoeg blijven verdienen met hun variabele hoge elektriciteitsprijzen. (mogelijk wel gedoe met incasso's en vorderingen ivm meer wanbetalers).

Denk dat het 'all in the game' is.

PS: net bij Delta mijn termijnbedrag doorgekregen; -185 euro/maand ;)

[ Voor 45% gewijzigd door _Richie_ op 07-07-2022 23:15 . Reden: termijnbedrag Delta toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
pirke schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:57:
[...]

Gaan ze dan ook het kale leveringstarief maximaliseren? Gaan we lekker massaal aan het communisme.

Het hele idee van de energiemarkt privatiseren en openstellen is marktwerking, dat moet dan wel twee kanten op kunnen, niet alleen in het nadeel van de consument.

Anders krijg je dat mensen dan maar weer een ouderwets elektrisch warmte element in hun zwembad gaan hangen ipv een zuinige zonneverwarming, er is zomers toch gratis stroom. Inkopen tegen 70 cent en maximaal terug mogen leveren tegen 9,9 cent is echt belachelijk. Daar gaan ze het milieu niet mee redden...
Ik wil dit toch weer even corrigeren, als ik de plannen lees lees ik toch echt dat de minimum TLV 80% van het levertarief gaat worden met een max van 9ct. Dit betekent dat het minimum gemaximaliseerd wordt. Zeer zeker niet dat er een maximum TLV wordt ingesteld. Zo communistisch zijn ze gelukkig nou ook weer niet...

En aangezien er nu ook medewerkers van Engie of andere meekijken, zou ik hen graag begroeten en uitnodigen deel te nemen in een discussie hoe we er voor kunnen zorgen dat personen die opwekken of bufferen en e-maatschappijen allen een behoorlijke vergoeding gaan krijgen in euro's voor de toegevoegde waarde die ze leveren. Voor de toekomst is het niet realistisch voor ons om 100% te ontvangen. Het bufferen en distribueren hoort ook betaald te worden. Maar er zou een grote stimulans moeten zijn om gewoon daken vol te leggen ipv grond wat ook een mooi stuk natuur of een weiland had kunnen zijn.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
_Richie_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:59:
Volg dit topic al enige tijd, eindelijk een besluit genomen en besloten om naar Delta te gaan (voordat Engie als topper bekend werd). Overstap ging heel makkelijk via whatsapp, was binnen een paar minuten geregeld. Volgende dag al 'aangesloten'.
Als ik het gedoe rondom Engie hoor, denk ik dat het prima is geweest om naar Delta over te stappen. Hier geen gezeur.

Ik denk overigens dat maar een heel klein deel van de mensen de 'luxe' heeft van een productieoverschot (omdat bij zonnepanelen altijd werd geroepen dat je alleen tot aan je jaarverbruik erop moest leggen), dus dat de grote (en dure) jongens genoeg blijven verdienen met hun variabele hoge elektriciteitsprijzen. (mogelijk wel gedoe met incasso's en vorderingen ivm meer wanbetalers).

Denk dat het 'all in the game' is.

PS: net bij Delta mijn termijnbedrag doorgekregen; -185 euro/maand ;)
Volgens mij heeft elke inwoner met zonnepanelen, overschot in de zonnige maanden. Doel is juist om in zomer en winter een andere leverancier te hebben om onder de streep meer centen over te houden dan wanneer je 1 jaar lang bij dezelfde blijft hangen :)

ps: Delta gaat je bellen over het maandbedrag, dat kan op 0 gezet worden

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Srednier schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:15:
[...]

Ik wil dit toch weer even corrigeren, als ik de plannen lees lees ik toch echt dat de minimum TLV 80% van het levertarief gaat worden met een max van 9ct. Dit betekent dat het minimum gemaximaliseerd wordt. Zeer zeker niet dat er een maximum TLV wordt ingesteld. Zo communistisch zijn ze gelukkig nou ook weer niet...

En aangezien er nu ook medewerkers van Engie of andere meekijken, zou ik hen graag begroeten en uitnodigen deel te nemen in een discussie hoe we er voor kunnen zorgen dat personen die opwekken of bufferen en e-maatschappijen allen een behoorlijke vergoeding gaan krijgen in euro's voor de toegevoegde waarde die ze leveren. Voor de toekomst is het niet realistisch voor ons om 100% te ontvangen. Het bufferen en distribueren hoort ook betaald te worden. Maar er zou een grote stimulans moeten zijn om gewoon daken vol te leggen ipv grond wat ook een mooi stuk natuur of een weiland had kunnen zijn.
Een max van 9 cent wil zeggen niet hoger dan 9 cent. Je uitleg suggereert een minimum van 9 cent, geen maximum. Heb je een bron?

Verder: voor de stroom die wij terugleveren hoeven energiemaatschappijen geen groene stroom certificaten in te kopen, die zijn ook wat waard.

In Belgie heet de subsidie op zonnepanelen ook groenestroomcertificaat, maar dat is gewoon subsidie. Je krijgt 1 groenestroomcertificaat voor elke 1000kWh die je per jaar opwekt, en 1 certificaat is tussen de 93 euro en 450 euro waard, afhankelijk hoe oud je panelen zijn. Dat is tussen de 9,3 en 45 cent per kWh. De oude panelen krijgen meer subsidie (waren duurder in aanschaf), en keren deze subsidie 20 jaar lang uit. Dat is/was nog eens een goede stimulans om zonnepanelen neer te leggen.

Nu is dat natuurlijk gewoon overheidssubsidie, maar groene stroom in Nederland is - als ik me niet vergis - zo'n 1 a 2 cent per kWh waard vergeleken met grijze stroom. Dus zelfs al zou de TLV 100% van het levertarief blijven, die 1 a 2 cent steken ze sowieso in hun zak naast de maandelijkse aansluitkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:47
tss68nl schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Nou, er zit iemand in Den Haag die eerder op volksgezondheid zat die nu ineens verstand denkt te hebben van de energiemarkt die dat heeft beslist (lees: zich heeft laten aansmeren in de lobby). "Iedereen aan de warmtepomp en dus aan de zonnepanelen vanaf 2025" als paniekvoetbal-reactie op de stijgende gasprijzen.

Maar iedereen met een beetje verstand weet dat dat helemaal niet kan. Je warmtepomp verbruikt namelijk het meest in de wintermaanden als er niet voldoende zonnestroom is. En in de zomer overspoelen diezelfde zonnepanelen het net, niet alleen vanwege de netcapaciteit, maar simpelweg omdat we die energie gewoonweg niet kwijt kunnen op die momenten.

Dus nee, zonnepanelen aanschaffen is niet goed. Het is tijdelijk lucratieve business geweest, maar over een paar jaar zijn wij het uitschot van de energiemarkt: Mensen die op de verkeerde momenten energie het net in proberen te duwen (met alle problemen van dien), en daar nog een beloning voor verwachtten ook.

Mooie misvatting overigens. Op de momenten dat jij de stroom opwekt, is hij helemaal geen klap waard op de energiemarkt. Die kWh zouden pas écht wat waard zijn als je ze 's nachts teruglevert, of midden in de winter.
Je vergeet een wel hééél belangrijke factor: De EV 's die niet meer te stoppen zijn
(of je moet de stekker er uit trekken _O- )

De hoeveelheid energie die je daarvoor nodig hebt (die dus niet meer uit olie komt) is enorm.
Ik zie dat overschot nog niet zo, en dán nog de fabrieken die naar elektra gaan... :F

Deze discussie mag verder in de De Duurzame Kroeg deel 4

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 08-07-2022 09:13 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Is er een goede reden om voor engie, dan wel Delta te kiezen? Voor die paar cent?

Ik hecht bv waarde aan een fatsoenlijke app en klantenservice.

(Ja, je kan zelf uitlezen en zo, maar dat doe ik niet :p)

[ Voor 17% gewijzigd door vaagisdenaam op 08-07-2022 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Delta geeft geen App voor zover ik weet. Van Engie weet ik het niet.
Mijn ervaring met de klantenservice van Delta is tot nu toe positief. Engie wat minder, maar n=1.
Kan ook een toevalstreffer zijn natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
vaagisdenaam schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:55:
Is er een goede reden om voor engie, dan wel Delta te kiezen? Voor die paar cent?

Ik hecht bv waarde aan een fatsoenlijke app en klantenservice.

(Ja, je kan zelf uitlezen en zo, maar dat doe ik niet :p)
Volgens mij is de app van Engie beter, Delta heeft er volgens mij geen een voor de energie. Delta heeft geen verbruiksgegevens, Engie wel in het portaal. Mijn ervaring met de klantenservice van beide is prima. We hebben wat meningsverschillen, maar dat is niet relevant. Delta is iets flexibeler dan Engie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-09 13:57
Per 2 juli overgestapt van Eneco naar Delta en vandaag de eindafrekening van Eneco gekregen, dus binnen een week. Het verbruik klopte precies en de eindrekening ziet er goed en overzichtelijk uit. Dat hebben ze goed gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
libo1949 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:22:
Per 2 juli overgestapt van Eneco naar Delta en vandaag de eindafrekening van Eneco gekregen, dus binnen een week. Het verbruik klopte precies en de eindrekening ziet er goed en overzichtelijk uit. Dat hebben ze goed gedaan.
Mag ook weleens gezegd worden :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NileZ_
Inderdaad 👍 Eneco had dat bij mij ook bijzonder goed voor elkaar, en heel snel afgehandeld. Mag inderdaad ook wel eens gezegd worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Engie
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22-09 19:26
mathijshooi schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:19:
Zei de lieftallige mevrouw nog wat? Misschien kan @Engie een account aanmaken zodat we direct vragen kunnen stellen?
Account bestaat al, maar ik heb geen associatie met Engie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Hansieo schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:01:
Je vergeet een wel hééél belangrijke factor: De EV 's die niet meer te stoppen zijn
(of je moet de stekker er uit trekken _O- )
EV's stoppen vanzelf door een lithium tekort. Binnen 10 jaar is de prijs van lithium dusdanig hoog door relatieve schaarste dat een EV niet meer te betalen is, en dus ook een thuisbatterij niet. Plus dat milieuorganisaties zullen proberen lithiumwinning te minimaliseren, omdat een berg opblazen voor lithium net zo slecht is als een berg opblazen voor steenkool of uitholling van de ondergrond voor gaswinning.

Ontopic:
Voor ons is het te hopen dat de zoutbatterijen snel commercieel beschikbaar komen. Binnen afzienbare tijd zitten we als consument op uurprijzen (dus vrijwel gekoppeld op de zakelijke markt), waardoor de problematiek van piek/schaarste momenten ons probleem wordt. We kunnen met batterijen dan piekmomenten afvlakken door energie op te slaan, en weer terug leveren bij schaarste. Wel ben ik benieuwd hoe groot je batterij moet zijn om ook op seizoens-niveau te kunnen afvlakken, en wellicht is het voor een partij als Essent wel beter uit te voeren door een mega-batterij te maken die energie opslaat dan dat iedereen dat indivdueel moet doen. Wel met het nadeel dat je dan je net enorm moet verzwaren.

Interessante tijden, en beetje koffiedik kijken hoe het gaat lopen. Maar er staat wel als een paal boven water dat we de energiemaatschappijen en hun positieve medewerking keihard nodig hebben, en andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

libo1949 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:22:
Het is wel een willekeur tot en met. Ik heb nog geen eindafrekening en wanneer je er in de Eneco chat om vraagt word je niet altijd even netjes behandeld.

Zojuist echt enorm onbeschoft te woord gestaan door Melissa. Die aangeeft 'al 5 jaar ervaring te hebben' en het dus wel zal weten.

Ik ben er niet rouwig om bij Eneco weg te zijn op deze manier. Momenteel Delta en per 6 aug naar Engie. Eens kijken hoe dat gaat.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:27
Nog even over de spoedaanvraag...

https://www.engie.nl/ener...gen/spoedaanvraag-energie

Ook handig voor wanneer je niet verhuisd bent, maar wel met spoed op zoek bent naar een nieuwe energieleverancier. Zo kun je comfortabel genieten van jouw (nieuwe) woning.

verderop:

Ben je niet verhuisd, maar wel met spoed op zoek naar een nieuwe energieleverancier? Wij helpen je graag om comfortabel te kunnen wonen. Het is belangrijk om te weten dat wij bij deze spoedaanvraag voor energie zónder verhuizing een waarborgsom voorwaardelijk stellen.

Je kan dus ook zonder dat je zonder energieleverancier zit een spoedaanvraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Vandaag door Engie overigens wel prima geholpen. Spoedaanvraag niet mogelijk, maar dat is inmiddels bekend. Prima, ben ik verder ook gewoon akooord mee.
Kreeg ik echter toch in de mail dat het een spoedaanvraag werd, waarborgsom van 200 euro.

Opgebeld en aangegeven dat als ik dan toch een borg moet betalen dat ik dan ook per direct klant wil worden. Bleek dat het aanvraagformulier niet met 30 dagen rekende maar 29 dagen. Dag opgeschoven, en prima.

Vriendelijke medewerker, snel gefixt.

Wat je zegt over Eneco en die webchat die niet altijd even vriendelijk is, die ervaring heb ik ook een keer gehad. Maarja misschien op een slecht moment getroffen. We hebben allemaal wel eens zo'n dag he haha.

Die eindnota was echt heel snel geregeld bij Eneco, verbaasde me zelfs een beetje. Dat proces verliep gewoon vlekkeloos bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Nougat schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:34:
Nog even over de spoedaanvraag...

https://www.engie.nl/ener...gen/spoedaanvraag-energie

Ook handig voor wanneer je niet verhuisd bent, maar wel met spoed op zoek bent naar een nieuwe energieleverancier. Zo kun je comfortabel genieten van jouw (nieuwe) woning.

verderop:

Ben je niet verhuisd, maar wel met spoed op zoek naar een nieuwe energieleverancier? Wij helpen je graag om comfortabel te kunnen wonen. Het is belangrijk om te weten dat wij bij deze spoedaanvraag voor energie zónder verhuizing een waarborgsom voorwaardelijk stellen.

Je kan dus ook zonder dat je zonder energieleverancier zit een spoedaanvraag doen.
Klopt, tenzij je aangeeft dat je zonnepanelen hebt. Sinds gistermiddag 15:00u. Deze discussie hebben we gevoerd, medewerker heeft me hun redenen uitgelegd waarom. Ben het niet helemaal eens met de handelwijze, maar goed dat doet er verder niet toe. Wel gewoon vriendelijk te woord gestaan.

Kan er een heel punt van blijven maken, maar uiteindelijk is het prima zo. Die medewerkers bepalen het beleid ook niet, en handelen binnen hun mogelijkheden. Althans die ervaring heb ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
leandres schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Het is wel een willekeur tot en met. Ik heb nog geen eindafrekening en wanneer je er in de Eneco chat om vraagt word je niet altijd even netjes behandeld.

Zojuist echt enorm onbeschoft te woord gestaan door Melissa. Die aangeeft 'al 5 jaar ervaring te hebben' en het dus wel zal weten.

Ik ben er niet rouwig om bij Eneco weg te zijn op deze manier. Momenteel Delta en per 6 aug naar Engie. Eens kijken hoe dat gaat.
Bij mij is echt van alles misgegaan bij Eneco maar het te woord staan, vooral bij de telefonische klantenservice, was echt heel vriendelijk.
Mijn variabel naar modelcontract overgang ging gewoon niet goed. Het gebeurde gewoon niet.
Nadat de Back Office er na 2 weken niets mee gedaan had heb ik een klachtenformulier ingevuld en vanaf toen werd ik elke dag gebeld met een plan van aanpak en een voortgang update.
Toen was het binnen 48 uur gefixed. :)
Nu ben ik dus de uitzondering die op 14 juni een modelcontract is gestart maar op 6 juli hebben ze de tarieven voor nieuwe klanten erin gezet. Dat is dus positief uitgevallen. 👌
Op de afrekening zal ik even moeten kijken of de 2e helft juni wel tegen 58 cent is gegaan maar dat komt dan ook wel weer goed, linksom of rechtsaf want ik heb de contracten gewoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckPF2_2u9NjsnWxeWoVgbIjtdkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFRCh44BKHDMBthgF8zGiQPx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 08:50
Thanks allemaal voor de waardevolle informatie in dit topic! Gaat erg nuttig zijn voor m'n schoonvader die vooralsnog 3000 kWh over heeft (zonnepanelen alvast gelegd voor evt. elektrische auto in de toekomst).

Ik zit zelf nog met een wat andere vraag (weet niet helemaal zeker of die in dit topic thuis hoort, zo niet dan hoor ik het graag):

Ik wek zo'n 10.000 kWh op met mijn panelen waarvan ongeveer 7.000 kWh naar de (lease)auto gaat. Kom redelijk op 0 uit rond het eind van het jaar. De leasemaatschappij vergoed het verbruik van de auto tegen mijn huidige elektriciteitstarief. Nu loopt mijn vaste contract binnenkort af en zou het voor mij het gunstigste zijn om een leverancier te hebben met een hoog elektriciteitstarief (dus hoge vergoeding van de leasemaatschappij), maar juist een laag gastarief. Wat ik tot nu toe zie is dat de duurdere leveranciers zowel qua gas als elektra hoog zitten of vice versa.

Iemand tips voor een gunstige leverancier voor dit scenario?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
KrullenO schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:45:

Ik heb geen gasaansluiting, maar ik denk dat je het beste kunt kijken naar 2 leveranciers. 1 voor gas en een voor stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:49
KrullenO schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:45:
Thanks allemaal voor de waardevolle informatie in dit topic! Gaat erg nuttig zijn voor m'n schoonvader die vooralsnog 3000 kWh over heeft (zonnepanelen alvast gelegd voor evt. elektrische auto in de toekomst).

Ik zit zelf nog met een wat andere vraag (weet niet helemaal zeker of die in dit topic thuis hoort, zo niet dan hoor ik het graag):

Ik wek zo'n 10.000 kWh op met mijn panelen waarvan ongeveer 7.000 kWh naar de (lease)auto gaat. Kom redelijk op 0 uit rond het eind van het jaar. De leasemaatschappij vergoed het verbruik van de auto tegen mijn huidige elektriciteitstarief. Nu loopt mijn vaste contract binnenkort af en zou het voor mij het gunstigste zijn om een leverancier te hebben met een hoog elektriciteitstarief (dus hoge vergoeding van de leasemaatschappij), maar juist een laag gastarief. Wat ik tot nu toe zie is dat de duurdere leveranciers zowel qua gas als elektra hoog zitten of vice versa.

Er is geen verplichting om voor E en G dezelfde leverancier te hebben. Je kunt ze dus individueel optimaliseren.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrullenO
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 08:50
cville schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:48:
[...]

Er is geen verplichting om voor E en G dezelfde leverancier te hebben. Je kunt ze dus individueel optimaliseren.
Verrek... dat kan natuurlijk ook. Dat had ik natuurlijk ook gewoon kunnen bedenken 8)7

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Hier ook over naar Engie, Delta heeft er een zooitje van gemaakt door op het verkeerde adres te leveren. Daardoor een week langer dan nodig bij Eneco gezeten Gaat in over 30 dagen, prima zo :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 15:32
KrullenO schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Verrek... dat kan natuurlijk ook. Dat had ik natuurlijk ook gewoon kunnen bedenken 8)7

Thanks!
Ik kwam er door dit topic achter dat dit mogelijk was. Ik heb dus een half jaar bij Vattenfall gezeten voor (want eind vorig jaar nog relatief voordelig tarief voor gas). Nu dus bij Delta voor de stroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
deleted

[ Voor 97% gewijzigd door Nougat op 08-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Dus gisteren geaccordeerd, nog geen waarborg hoeven te betalen en nu al hoog in de boom klimmen?
Misschien iets meer tijd geven gezien de drukte en hectiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 22-09 18:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Engie is gewogen 8 cent meer dan Delta. Lijkt me de moeite waard. 80 euro verschil voor iedere MWh

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 22-09 18:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Helaas geen spoedje, dan maar wachten tot 07-08.

[ Voor 23% gewijzigd door ursusMaritimus op 08-07-2022 13:00 ]

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
NileZ_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:56:
Dus gisteren geaccordeerd, nog geen waarborg hoeven te betalen en nu al hoog in de boom klimmen?
Misschien iets meer tijd geven gezien de drukte en hectiek?
Heb contact gehad met een medewerker die het helemaal heeft uitgezocht.

De Ideal link zou gisteren moeten komen voordat het contract in zou gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Nougat op 08-07-2022 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

tokjah schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Bij mij is echt van alles misgegaan bij Eneco maar het te woord staan, vooral bij de telefonische klantenservice, was echt heel vriendelijk.
Mijn variabel naar modelcontract overgang ging gewoon niet goed. Het gebeurde gewoon niet.
Nadat de Back Office er na 2 weken niets mee gedaan had zo heb ik een klachtenformulier ingevuld en vanaf toen werd ik elke dag gebeld met een plan van aanpak en een voortgang update.
Toen was het binnen 48 uur gefixed. :)
Nu ben ik dus de uitzondering die op 14 juni een modelcontract is gestart maar op 6 juli hebben ze de tarieven voor nieuwe klanten erin gezet. Dat is dus positief uitgevallen. 👌
Op de afrekening zal ik even moeten kijken of de 2e helft juni wel tegen 58 cent is gegaan maar dat komt dan ook wel weer goed, linksom of rechtsaf want ik heb de contracten gewoon.
[Afbeelding]
Ik kan niet zoeken waarschijnlijk, maar ik ben ook op zoek naar het klachtenformulier. Bij mij is ook van alles misgegaan bij Eneco. Heb uren aan de telefoon gehangen en de ene na de andere helpdesk medewerker. Vriendelijk, dat wel, maar ze vertikken het door te verbinden naar een hoger echelon. Er zou een klacht aangemaakt worden, maar die konden ze later niet meer terugvinden, dus een nieuwe klacht aangemaakt met de mededeling dat ik zes weken op antwoord kan wachten. :(
Misschien helpt het als ikzelf de klacht schriftelijk indien en vast leg om mijn rechten te beschermen. Ik zou op 18 mei terug gaan leveren aan Eneco maar dat is pas ingegaan op 3 juni. Dat scheelt mij hinderden euro’s terugleververgoeding. Daarna kreeg ik een melding dat mijn nieuwe terugleververgoeding € 0,41.. zou worden. In de app staat deze nu op € 0,36.. :( kortom dikke puinhoop daar. Ik wil zo langzamerhand eens antwoorden van die club.

EDIT: Gevonden!
Voor de liefhebbers: https://www.eneco.nl/klantenservice/contactformulier/

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 08-07-2022 13:35 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:56

Don Quijote

El Magnifico

Nougat schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:43:
Wat een malloten bij Engie...

Dit aanbod is op 07-07-2022 14:01 geaccordeerd

Startdatum levering: 08-07-2022

Ik maar wachten op een link voor de waarborgsom.. die maar niet kwam... blijkt dat ik wel accord ben gegaan maar dat die malloten later nog moeten controleren of ik in aanmerking kom voor de waarborgsom cq spoedaanmelding... dit staat nergens op hun website en tevens kan iedereen volgens hun eigen website gewoon een spoedaanvraag doen, zonder aan bepaalde voorwaarden te voldoen!

Mevrouw van Engie leest u dit ook even mee !!!!
Pff denk aan je hart. Doe eens rustig, er is geen misdrijf gepleegd. Je zal maar bij een klantenservice werken en de hele dag mensen zoals jij aan de lijn hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Don Quijote schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:25:
[...]

Pff denk aan je hart. Doe eens rustig, er is geen misdrijf gepleegd. Je zal maar bij een klantenservice werken en de hele dag mensen zoals jij aan de lijn hebben.
He... hallo... wie zegt dat ik zo aan de telefoon doe??
Daarnaast is het 'probleem' opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Nougat op 08-07-2022 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

Nougat schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:26:
[...]

nou het mag hier ook wel wat minder ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:56

Don Quijote

El Magnifico

Nougat schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Nou je vraagt expliciet of de dame van Engie dit wil lezen. Nadat je haar twee keer voor malloot uit maakt in datzelfde bericht. Mijn aanname is dus dat je het met fatsoensnormen niet zo nauw neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
de Peer schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:26:
[...]

nou het mag hier ook wel wat minder ;)
offtopic: reactie op reactie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Don Quijote schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Nou je vraagt expliciet of de dame van Engie dit wil lezen. Nadat je haar twee keer voor malloot uit maakt in datzelfde bericht. Mijn aanname is dus dat je het met fatsoensnormen niet zo nauw neemt.
Het gaat mij erom dat de mensen of sommige mensen bij Engie niet weten wat er op hun eigen website staat of in hun eigen voorwaarden staat.

Daarnaast gaat dit helemaal offtopic

[ Voor 4% gewijzigd door Nougat op 08-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
Zojuist een contract afgelsoten op basis van onderstaande gegevens bij Eneco:

Verbruik en prijzen op basis van:
Normaal verbruik / tarief: 4000 Kwh / 0,58074 euro
Dal verbruik / tarief: 2800 Kwh / 0,51116 euro

Teruglevering en prijzen op basis van:
9.990 Kwh / 0,41265

Jaarlijkse kosten: ca. -1.750 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Nog geen contract ontvangen, maar in de online omgeving staat nu levering start op 8-7-2022. Ben benieuwd welke meterstanden ze aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Ep Woody schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:21:
Nog geen contract ontvangen, maar in de online omgeving staat nu levering start op 8-7-2022. Ben benieuwd welke meterstanden ze aanhouden.
Ik kreeg per omgaande het contract per E-mail binnen. Vandaag alles geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:02
tss68nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:03:
[...]

EV's stoppen vanzelf door een lithium tekort. Binnen 10 jaar is de prijs van lithium dusdanig hoog door relatieve schaarste dat een EV niet meer te betalen is, en dus ook een thuisbatterij niet.
Er is geen lithium tekort. kobalt en nikkel is het probleem, maar daar komen wel alternatieven voor (bijv. Lithium-zwavel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
heb nu met Eneco de 0,36 TLV en zit te denken om via spoedaanvraag naar Engie te gaan. Gaat niet altijd even vlekkeloos als ik de berichten zo lees dus ik twijfel nog...

Ik las eerder dat iemand bij overstap nog bij Eneco om de eindafrekening had gevraagd? Is dat meer om het proces te versnellen? Engie zegt toch voor je op en de verrekening komt dan vanzelf?

[ Voor 5% gewijzigd door wimpod op 08-07-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
wimpod schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:32:
heb nu met Eneco de 0,36 TLV en zit te denken om via spoedaanvraag naar Engie te gaan. Gaat niet altijd even vlekkeloos als ik de berichten zo lees dus ik twijfel nog...

Ik las eerder dat iemand bij overstap nog bij Eneco om de eindafrekening had gevraagd? Is dat meer om het proces te versnellen? Engie zegt toch voor je op en de verrekening komt dan vanzelf?
Hoe kan het dat jou TLV lager is dan dat van mij, welke ik vandaag heb afgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
Ik vraag mezelf af of binnen een jaar regelmatig overstappen verstandig is? Gedurende 2 a 3 maanden wek je weinig zelf op en is het verbruik hoog. En dan ook nog in de periode rond 1 januari (waarin nieuwe afspraken worden gemaakt). Maakt het voor mij niet helder of beter...Tenzij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Meer nieuwe klanten/tweakers (hier per 1 juli) die geen teruglevering zien in de app van Eneco of bij Mijn Eneco?
Geleverde stroom wel zichtbaar in beide.
Het is wel te zien bij Eneco zelf (net een chat-sessie gehad) maar hier dus niet. Wordt nu onderzocht.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Morgen 9 juli de eerste dag met negatieve stroomprijzen sinds 12 juni (2022).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
Zojuist een medewerker van Engie gesproken. Wat ik al aangaf wordt waarheid: ze zijn het gedoe met die zonnepanelen en het overstappen namelijk behoorlijk zat.

Binnen een paar maanden gaan de laatste 'goede' leveranciers hun TLV terugschroeven, waaronder dus Engie, en dan is het over met de pret.

Er werd mij als afsluiting "veel succes gewenst met over een maand nog een leverancier vinden met een hoge TLV."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:12
tss68nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:43:
Zojuist een medewerker van Engie gesproken. Wat ik al aangaf wordt waarheid: ze zijn het gedoe met die zonnepanelen en het overstappen namelijk behoorlijk zat.

Binnen een paar maanden gaan de laatste 'goede' leveranciers hun TLV terugschroeven, waaronder dus Engie, en dan is het over met de pret.

Er werd mij als afsluiting "veel succes gewenst met over een maand nog een leverancier vinden met een hoge TLV."
Hmm vreemde reactie van die medewerker, want mensen stappen ook massaal - en vooral nu met de hogere kosten - regelmatig over voor de beste leveringstarieven schat ik zo in.
Als ' de goede ' leveranciers stoppen met een marktconforme TLV aan te bieden, dan komt er wel weer een andere, daar zit ik echt niet over in.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody

Ze hebben dit gedrag zelf geïntroduceerd door niet op een fatsoenlijke manier hun tarieven te communiceren. Als dat duidelijk was geweest dan waren er een x-aantal aanmeldingen (vooraf) geweest voor 1 juli. Nu zit iedereen op z'n handen en stappen ze over zodra er wat bekend is.

En de grote partijen willen graag klanten hebben en laten mensen snel overstappen onder de noemer verhuizing. Dan verwachten mensen dat ook van andere partijen. Niet zo heel gek dus...

[ Voor 10% gewijzigd door Ep Woody op 08-07-2022 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:53
Klinkt als kartelvorming als ze zo afspraken gaan maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ep Woody schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:51:
[...]

Ze hebben dit gedrag zelf geïntroduceerd door niet op een fatsoenlijke manier hun tarieven te communiceren. Als dat duidelijk was geweest dan waren er een x-aantal aanmeldingen (vooraf) geweest voor 1 juli. Nu zit iedereen op z'n handen en stappen ze over zodra er wat bekend is.
Met dat verschil dat Engie helemaal niet zit te wachten op mensen met zonnepanelen. Er werd letterlijk gezegd dat zonnepanelen zijn om je eigen verbruik af te dekken. Iedereen die meer teruglevert dan verbruikt lopen ze op leeg, en willen ze absoluut niet meer als klant hebben bij Engie.

De medewerker gaf aan: "als je er een paar kWh overheen zit dan is dat prima, maar anders meld je alsjeblieft aan bij Vattenfall. Je bent welkom hoor, maar over 30 dagen, en de TLV zal dan anders zijn. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
tss68nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:55:
[...]

Met dat verschil dat Engie helemaal niet zit te wachten op mensen met zonnepanelen. Er werd letterlijk gezegd dat zonnepanelen zijn om je eigen verbruik af te dekken. Iedereen die meer teruglevert dan verbruikt lopen ze op leeg, en willen ze absoluut niet meer als klant hebben bij Engie.

De medewerker gaf aan: "als je er een paar kWh overheen zit dan is dat prima, maar anders meld je alsjeblieft aan bij Vattenfall. Je bent welkom hoor, maar over 30 dagen, en de TLV zal dan anders zijn. "
Eerst zien, dan geloven... Ach, en anders gaan we langzaam aan richting accu's... Voor nu hebben ze mij een contract toegezegd met goede teruglevertarieven die vast staan tot 31 december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Ep Woody de contracten zijn bij Engie en Delta toch variabel? Die TLV mogen ze gewoon aanpassen. Alleen Eneco zegt dat hun afspraken voor een half jaar vast staan, maar die eigenen zich ook het recht toe om tussentijds alsnog de prijzen en voorwaarden aan te passen in geval van een uitzonderingssituatie.

Inderdaad, eerst zien dan geloven. Maar het is ook logisch. Als je overspoeld wordt met klanten met zonnepanelen dan moet je een keer de deur dichtsmijten. Dat werkt namelijk alleen maar zolang je nog ook voldoende afnemers hebt. En daarnaast is de stroom op de energiemarkt veel goedkoper in te kopen. Waarom zouden ze particulieren dan een godsvermogen betalen op die momenten?

[ Voor 4% gewijzigd door tss68nl op 08-07-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Overstappers zat nog wel. Ze zijn gewoon zelf nog gewend aan jaarcontracten, of zelfs meerjarige contracten, net als de meeste consumenten. En nu er gebruik gemaakt wordt van die flexibele contracten is het ineens dit?
Zoals ik gisteren ook zei, de TLV is omhoog gegaan, maar het afname tarief ook. Vergeet dat niet he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
tss68nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:04:
@Ep Woody de contracten zijn bij Engie en Delta toch variabel? Die TLV mogen ze gewoon aanpassen. Alleen Eneco zegt dat hun afspraken voor een half jaar vast staan, maar die eigenen zich ook het recht toe om tussentijds alsnog de prijzen en voorwaarden aan te passen in geval van een uitzonderingssituatie.

Inderdaad, eerst zien dan geloven. Maar het is ook logisch. Als je overspoeld wordt met klanten met zonnepanelen dan moet je een keer de deur dichtsmijten. Dat werkt namelijk alleen maar zolang je nog ook voldoende afnemers hebt. En daarnaast is de stroom op de energiemarkt veel goedkoper in te kopen. Waarom zouden ze particulieren dan een godsvermogen betalen op die momenten?
Vandaag contract afgesloten bij Eneco en kreeg te horen dat per september 2022 de prijzen kunnen worden herzien. Levering of tlv zal evenredig zakken of stijgen gaf ze aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:26

Mooi hoe wij dit waarschijnlijk veroorzaakt hebben, door maar te blijven bellen voor een wat kortere ingangsdatum of prijzenvragen. Eigen schuld dikke bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Laatst online: 23-09 17:12
Whiskey48 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Mooi hoe wij dit waarschijnlijk veroorzaakt hebben, door maar te blijven bellen voor een wat kortere ingangsdatum of prijzenvragen. Eigen schuld dikke bult.
Dan wordt het eindelijk tijd om een warmtepomp aan te sluiten en het overschot electrisch te gebruiken voor verwarming. Dat de huidige situatie niet lang zo kon blijven was wel duidelijk, ik denk niet dat die paar mensen die dit topic volgen een significante impact daarop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:26
baseonth3road schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Dan wordt het eindelijk tijd om een warmtepomp aan te sluiten en het overschot electrisch te gebruiken voor verwarming. Dat de huidige situatie niet lang zo kon blijven was wel duidelijk, ik denk niet dat die paar mensen die dit topic volgen een significante impact daarop hebben.
Leuk voor de komende 2jr, maar als de salderingsregeling weg gaat heb je niks aan je zomer overcapaciteit in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
Whiskey48 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Dit is een gevolg van slechte communicatie. Geef gewoon duidelijk aan wat er op welk moment gaat gebeuren. Dan wordt alles voor iedereen een stuk duidelijker en ontspannen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
Die uitspraak dat zonnepanelen er zijn om je eigen verbruik af te dekken staat natuurlijk haaks op het hebben van een hoge TLV. En om daarna succes te wensen met het vinden van een hoge TLV.

TLV komt NA salderen (in de meeste gevallen).

Deze tarieven zijn allemaal geëxplodeerd door verschillende factoren. Totaal niet als barmhartige Samaritaan natuurlijk.
Is gewoon een gevolg van 70+ cent als afname tarief te rekenen.

Maar goed laten we maar vooral niet teveel offtopic gaan met allerlei discussies.
Engie wil zonnepanelen klanten liever niet hebben. Die flexibele contracten zijn ze zelf ook schuldig aan he, het niet aanbieden van een jaarcontract werkt ook gewoon in de hand dat je meer om je heen kijkt mbt de tarieven van energie.
Voor veel mensen nog steeds een hele grote kostenpost per maand.

Ze moeten niet doen dat ze uit gulheid een hoge TLV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

Ik heb zojuist een offerte binnen van Delta en ik kom niet aan de eerder genoemde terugleververgoedingen, in mijn berekening ((bedrag/1,09)-Energiebelasting-ODE) kom ik uit op:
Teruglever normaal: €0,378
Teruglever dal: €0,294

Ik ben er hier van uit gegaan dat de genoemde bedragen inclusief energiebelasting en ODE zijn ondanks dat deze onderaan apart zijn gespecificeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMKrK89ayq7nw-9HRLJLXgvmdH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyRbuvuYQCiyD6lBmJjKn4a0.png?f=fotoalbum_large
Met onderaan de pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQb6JPqbXhy9AqgQERzeBQIbPDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0MmVUWVtJDNoMwwYWUI0Bgyq.png?f=fotoalbum_large

Of mijn berekening klopt niet (energiebelasting en ODE toch exclusief) of de eerder genoemde vergoedingen zijn nog op basis van 21% BTW of het zijn andere tarieven dan eerder gemeld?

Teruggelezen en schijnbaar zijn deze bedragen inderdaad zonder energiebelasting en ODE, deze staan op 0 omdat ik meer terugleveren dan verbruik.

[ Voor 13% gewijzigd door KrL op 08-07-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:17
Zou er iemand met me mee willen denken aub?

Sinds 3 weken liggen hier zonnepanelen via de woningbouw dus geen eigendom. 8 panelen a 370. Verwachte teruglevering is 2499.

Stroomverbruik per jaar 1692 (dus overschot van 800)
Gas 991 m3

Ik heb nu nog een vast contract bij Van de Bron en deze loopt tot 2 oktober. Daarna heb ik als minima een probeem. Ik denk dat nog langer wachter alleen maar ongunstiger wordt.

Momenteel poppen Innova en Oxxio als beste deal op. Innova is een risico gezien hun solvabiliteit en bieden geen modelcontract aan. Heb ik het goed begrepen dat zij dan elke maand hun tarieven mogen veranderen?

Ik neig te gaan afsluiten bij Oxxio, dan ben ik als ik het goed begrepen heb iig 3 maanden safe met dit tarief?

Jullie een ander idee? Please help me out want ik heb er stress van.😩

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbu7Mayi_1cpdWaTlctJKj18aB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgRD6EqYZCkgghFxrgQJjVIR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Madeliefxxx op 08-07-2022 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Madeliefxxx
Daar hebben we hier een ander topic voor.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Edit: daar heb je de vraag ook al gesteld, maar hier zit je echt verkeerd.

[ Voor 22% gewijzigd door JoKo op 08-07-2022 18:52 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:17
JoKo schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:50:
@Madeliefxxx
Daar hebben we hier een ander topic voor.

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier

Edit: daar heb je de vraag ook al gesteld, maar hier zit je echt verkeerd.
Oke, excuses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
NileZ_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:14:
Ze moeten niet doen dat ze uit gulheid een hoge TLV hebben.
Nee dat klopt. Deze medewerker gaf aan dat alle uitbetaalde TLV direct verlies is. Ik heb aangegeven dat niet alle TLV verlies is, omdat ze iedere teruggeleverde kWh ook minder in hoeven te kopen, maar daar wilde de Engie medewerker niet aan.

Ik heb in tweede instantie nog uitgelegd dat enkel het verschil in inkooptarief op de zakelijke markt tov inkooptarief van particulieren verlies is.... maar ik had kunnen weten dat dat helemaal te hoog gegrepen was voor de beste man :+

Grap is wel dat dit geen helpdesk medewerker was, maar een beleidsmedewerker op kantoor. Blijkbaar wordt er dus zo gesproken over de problematiek bij Engie en zijn we sneller persona-non-grata geworden dan ik voor mogelijk had gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1
juli van elk jaar.
Mooie quote in het contract. Ik denk dat ik voorlopig blijf zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Laatst online: 23-09 17:12
Nog een interessant stukje contract van Engie dat je persoonlijk geinformeerd wordt nadat de nieuwe tarieven zijn ingegaan. Het lijkt een nieuwe trend te worden om tegen de ACM regels in te gaan ten nadele van de consumenten.

2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
Ow nee is dit echt? Ik begin pas net met een mooie TVL te hebben.. dacht even wat vaart in het terugverdienen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Ow dit is echt slecht nieuws allemaal, baal hier enorm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Henkoes schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:14:
Ow nee is dit echt? Ik begin pas net met een mooie TVL te hebben.. dacht even wat vaart in het terugverdienen te zetten.
Snap m niet, met engie/delta zit je toch prima ...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
PCJR schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:22:
[...]

Snap m niet, met engie/delta zit je toch prima ...?
De eerdere posts mbt Engie medewerkers die aangeven dat de TVL omlaag gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiffanylampje
baseonth3road schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:14:
Nog een interessant stukje contract van Engie dat je persoonlijk geinformeerd wordt nadat de nieuwe tarieven zijn ingegaan. Het lijkt een nieuwe trend te worden om tegen de ACM regels in te gaan ten nadele van de consumenten.

2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.
Is eerder besproken, mag niet, maar ze lijken dit echt te doen. Dit kán toch allemaal niet? Echt, wat een bedrijfsvoering. Ga dan direct op die 70-ratio zitten verhouding L-TL, publiceer netjes rond 20 juni, basta. Het is toch niet de schuld van de vergelijkende consument die helemaal niks geks doet door te vergelijken, zichzelf te informeren en van de geldende voorwaarden gebruik te maken, dat de leveranciers in blinde paniek raken? Ja, en dan raak je een aantal klanten kwijt aan wie je toch al bijzonder weinig zou verdienen, marginaal aandeel lijkt mij t.o.v. je doorsnee klantenbestand. Wat een stress en wat een gepruts. Die klantenservicemedewerkers en crisismanagers zijn ook niet gratis; dit was te vermijden geweest.

Dan bijna nog liever BudgetEnergie, die zijn op enig moment in juni ten minste transparant in wat ze gaan doen en leggen het uit hoe en wat. Mag waarschijnlijk niet helemaal zo en ze zijn daar ook aan het bewegen m.b.t. afrekenen/salderen, maar de manier waarop bevalt mij veel beter dan de chaos bij de bekende partijen. Hoge meer dan marktconforme TLV, leuk, maar als ze er nu zelf door in problemen komen doordat ze het blijkbaar niet goed ingeschat hebben, is dat niet de schuld van de wakkere consument.
Pagina: 1 ... 63 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2