Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 13:37
De leveringskosten volgen de marktonwikkelingen en kunnen wijzigen op 1 januari en 1
juli van elk jaar.
Ep Woody schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:09:
[...]
Mooie quote in het contract. Ik denk dat ik voorlopig blijf zitten...
Leveringskosten is wat anders dan terugleververgoeding... De leveringskosten zijn de vaste kosten die je betaalt over je energie, onafhankelijk van je verbruik.

[ Voor 37% gewijzigd door Blackouts op 08-07-2022 19:56 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
tss68nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:05:
[...]

Nee dat klopt. Deze medewerker gaf aan dat alle uitbetaalde TLV direct verlies is. Ik heb aangegeven dat niet alle TLV verlies is, omdat ze iedere teruggeleverde kWh ook minder in hoeven te kopen, maar daar wilde de Engie medewerker niet aan.

Ik heb in tweede instantie nog uitgelegd dat enkel het verschil in inkooptarief op de zakelijke markt tov inkooptarief van particulieren verlies is.... maar ik had kunnen weten dat dat helemaal te hoog gegrepen was voor de beste man :+

Grap is wel dat dit geen helpdesk medewerker was, maar een beleidsmedewerker op kantoor. Blijkbaar wordt er dus zo gesproken over de problematiek bij Engie en zijn we sneller persona-non-grata geworden dan ik voor mogelijk had gehouden.
Opportunity cost, economie 101, wat Engie zegt is gewoon correct. Als ze in de zonnige uren voor -0,05 tot 0,10 euro/kWh stroom kunnen kopen in de zomer, maar 0,50 euro aan TLV betalen hebben ze een directe verlies van 40-55 cent/kWh. Kan je aan verdraaien wat je wil, maar dit zijn de feiten. Ik verwacht dan ook dat het helaas snel afgelopen is met deze TLV’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Yaldair schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Klinkt als kartelvorming als ze zo afspraken gaan maken ;)
Klinkt hypocriet aangezien wij op dit samenschool topic ook allemaal ondernemers zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Z___Z schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Opportunity cost, economie 101, wat Engie zegt is gewoon correct. Als ze in de zonnige uren voor -0,05 tot 0,10 euro/kWh stroom kunnen kopen in de zomer, maar 0,50 euro aan TLV betalen hebben ze een directe verlies van 40-55 cent/kWh. Kan je aan verdraaien wat je wil, maar dit zijn de feiten. Ik verwacht dan ook dat het helaas snel afgelopen is met deze TLV’s.
Want de inkoopprijs is per definitie de leverprijs? We hebben het hier niet over Frank hè? Nou, dan geven ze toch een TLV van 0,07 als ze voor 0,10 leveren? Eigen keuze om die 50 cent te blijven geven. En menig leverancier behoudt ook het recht voor om tussentijds de tarieven nog een keer te veranderen. Als het netjes tijdig aangekondigd wordt, geen punt. Dan stap je weer over , da's je goed recht. Maar ga niet op deze manier prutsen, neem je verlies over de maand juli, en publiceer tijdig een nieuw tarief per augustus als je het allemaal zo verkeerd hebt inegschat. En dan gaan we tegen de danmalige tarieven weer eens kijken wat we doen, blijven zitten of overstappen. Dit zijn nu eenmaal de wettten van de vrije markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn contract loopt 1 augustus af, dus nu IIG afgesloten bij Engie. Dan pak ik augustus en september en kijk ik daarna wel weer. Oktober zal waarschijnlijk tamelijk break even zijn qua gebruik en productie, dus dat is een mooie maand om over te stappen. Zou mooi zijn als er weer iets van een jaarcontract beschikbaar komt, met een warmtepomp is het wel fijn als je het stroomverbruik van de winter kunt salderen in de zomer.

Ik had al veel eerder willen overstappen, maar Eneco maakte van de zomer een fuckup, en daarna nog 1, en toen nog 1, en toen was ik er wel klaar mee,

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 08-07-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:54

watercoolertje

Untertitel

_ferry_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:07:
Mijn contract loopt 1 augustus af, dus nu IIG afgesloten bij Engie. Dan pak ik augustus en september en kijk ik daarna wel weer. Oktober zal waarschijnlijk tamelijk break even zijn qua gebruik en productie, dus dat is een mooie maand om over te stappen. Zou mooi zijn als er weer iets van een jaarcontract beschikbaar komt, met een warmtepomp is het wel fijn als je het stroomverbruik van de winter kunt salderen in de zomer.
Bij de meeste bedrijven is een variable contract ook gewoon met salderen op jaarbasis, als je zelf (eerder dan een jaar) wisselt dan wordt het op dat moment gesaldeert. Dus dat heb je toch zelf in de hand?

Ik ga na de winter ook niet wisselen tenzij het loont (hogeree TLV dan prijs in de winter, onwaarschijnlijk dus) en dan komende zomer de winter ervoor weg werken ipv andersom :)

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 08-07-2022 20:17 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

watercoolertje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:14:
[...]
Bij de meeste bedrijven is een variable contract ook gewoon met salderen op jaarbasis, als je zelf (eerder dan een jaar) wisselt dan wordt het op dat moment gesaldeert. Dus dat heb je toch zelf in de hand?

Ik ga na de winter ook niet wisselen tenzij het loont (hogeree TLV dan prijs in de winter, onwaarschijnlijk dus) en dan komende zomer de winter ervoor weg werken ipv andersom :)
Ja in zoverre dat ze natuurlijk de tarieven kunnen aanpassen, en dan op het moment dat de prijs wijzigt de balans opmaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 11:28
De verwachte eindafrekening van Eneco ontvangen.
Hier doen we het voor :*)

Gold in mijn geval voor de periode van 10-3-2022 tot en met 30-6-2022.
Ik ben per 1-7-2022 overgestapt naar Delta.
Deels om dit eerste deel van de zomer 'veilig te stellen' voor de TLV van €0,58/kWh.
En omdat Delta ten tijde een net iets hogere TLV bood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txR-SrARuBIHWqOhzNTl9ee8wFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym2nSWRDNClkFSaa12IfnmAm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuKvFNuNr5SAEBqNgQDYhbUfLN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTEik7XvbqI5lS6PI36yLT9L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHYT5HTjhk1vhBUxJa37fYaDMDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWX9P93UCE4R3ccI291a5iMX.jpg?f=fotoalbum_large

@mathijshooi hoe heb jij je appeltaart het liefst? :P Is hier reeds een 'buy-me-a-coffee' link oid voor?

Edit: ik heb de genoemde meterstanden, verbruik en teruglevering ge-checked met Enelogic. Voor zo ver ik kan controleren klopte dit allemaal met de afrekening van Eneco.

[ Voor 5% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 08-07-2022 20:29 ]

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:51
_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:27:

Deels om dit eerste deel van de zomer 'veilig te stellen' voor de TLV van €0,58/kWh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@mathijshooi hoe heb jij je appeltaart het liefst? :P Is hier reeds een 'buy-me-a-coffee' link oid voor?

Edit: ik heb de genoemde meterstanden, verbruik en teruglevering ge-checked met Enelogic. Voor zo ver ik kan controleren klopte dit allemaal met de afrekening van Eneco.
Manman, hoeveel kWh-knallers heb je wel niet op je dak liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Z___Z schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:54:
[...]

Nee wat ik zeg is correct. En ik verdraai dus helemaal niets.

De Engie medewerker zegt dat de volledige TLV verlies is. En ik zeg juist dat het verschil tussen inkoopprijs op de zakelijke markt vs. TLV verlies is. Wel graag goed lezen voor je iemand beschuldigt van zaken verdraaien <3

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Laatst online: 16-09 11:28
Whiskey48 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:33:
[...]
Zie mijn Signature :)
Mr dat i.c.m. laag verbruik/ 2 persoonshuishouden, vaak van huis.

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 19:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOqXIFv7TapWYAy5dDMOjscLmQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKuddHUtosJEN6g1AofDbdYb.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker cashen, dank Eneco (periode was 18 februari tot 1 juli)

[ Voor 41% gewijzigd door Bravertal op 08-07-2022 20:53 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Whiskey48 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:33:
[...]
Dat valt wel mee toch? Ik heb 25000 Wp op mn dak liggen, en veel boeren hebben momenteel zoveel vrije tijd om te protesteren omdat ze nog 20x zoveel op hun dak hebben liggen en een contract bij EneDeltaEngie hebben :+

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:06
_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hah, lekker man. Koop ook maar een taart voor de baas thuis :)

Ik moet maar een lijstje gaan maken met een taarten backlog voor speciale gelegenheden. @reneeke1970 zijn taart was in ieder geval een topper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
tss68nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Dat valt wel mee toch? Ik heb 25000 Wp op mn dak liggen, en veel boeren hebben momenteel zoveel vrije tijd om te protesteren omdat ze nog 20x zoveel op hun dak hebben liggen en een contract bij EneDeltaEngie hebben :+
Haha ja idd, en enkele ons druk maken om de TLT van onze 10-20 paneeltjes .. die gasten gaan in de honderden per boer (nog extra gesubsidieerd ook). Die boeren harken heel veel meer binnen dan alleen hooi! :9

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 08-07-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
tss68nl schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:37:
[...]

Nee wat ik zeg is correct. En ik verdraai dus helemaal niets.

De Engie medewerker zegt dat de volledige TLV verlies is. En ik zeg juist dat het verschil tussen inkoopprijs op de zakelijke markt vs. TLV verlies is. Wel graag goed lezen voor je iemand beschuldigt van zaken verdraaien <3
Je hebt gelijk, behalve als de marktprijs negatief is :p

Maar goed profiteren van de fouten van de energiemaatschappijen is IMHO ook prima, maar zodra er significant aantal klanten hiervan gebruik maken en het (toevallig) gezien wordt door de accountants is het natuurlijk helaas over :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmiT28
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2023
Whiskey48 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Haha ja idd, en enkele ons druk maken om de TLT van onze 10-20 paneeltjes .. die gasten gaan in de honderden per boer (nog extra gesubsidieerd ook). Die boeren harken heel veel meer binnen dan alleen hooi! :9
Mkb krijgt bij Engie maar 14ct.
Nog steeds lekker op groot aantal panelen maar niet zoveel als huishoudens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
TimmiT28 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:40:
[...]

Mkb krijgt bij Engie maar 14ct.
Nog steeds lekker op groot aantal panelen maar niet zoveel als huishoudens.
Jep en geen subsidies als de prijs ongeveer boven de 14 cent zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Iemand die kan verklaren waarom de vermindering energiebelasting in de eneco app een stuk lager is dat de wettelijk vastgestelde 824,55 euro? (mag hopen dat dat geen btw dingetje is, want enkel de btw op energie werd verlaagd, niet de btw op de energie-belasting....)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dutchlincoln schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:55:
Iemand die kan verklaren waarom de vermindering energiebelasting in de eneco app een stuk lager is dat de wettelijk vastgestelde 824,55 euro? (mag hopen dat dat geen btw dingetje is, want enkel de btw op energie werd verlaagd, niet de btw op de energie-belasting....)
Btw verlaging geldt ook voor de energiebelasting.

Zie https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Dan zou ik toch uit moeten komen op 784,10 euro.... En niet op 742.
(824,55 / 2, gedeeld door 1,21 maal 1,09, plus 412,27)

De eerste helft zou je namelijk gewoon 21% BTW moeten terugvangen.

Is trouwens wel weer een gruwelijke lompe sigaar uit eigen doos zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:53
dutchlincoln schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:29:
[...]

(824,55 / 2, gedeeld door 1,21 maal 1,09, plus 12,27)

Voor het gemiddelde huishouden is het effect van de btw verlaging netto positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
De nota van Delta staat al klaar. Helaas totaal niet gespecificeerd. Ben benieuwd of er nog meer komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJzHYDUirBlQ1sLE80383c8NtKc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCu8tnQPunM3C8Hwx4oOTCcJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 07:28
dutchlincoln schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 23:29:
[...]

(824,55 / 2, gedeeld door 1,21 maal 1,09, plus 12,27)

Nee, je krijgt elke dag 1/365 van die korting. Tot 1 juli krijg je 1/365 van 824 en vanaf 1 juli krijg je 1/365 van 742. Enkel als je contract van 1-1 tot 31-12 loopt en je dat hele jaar uitzit klopt het dat je gemiddeld 1/365 van 784 krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
cryptapix schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Nee, je krijgt elke dag 1/365 van die korting. Tot 1 juli krijg je 1/365 van 824 en vanaf 1 juli krijg je 1/365 van 742. Enkel als je contract van 1-1 tot 31-12 loopt en je dat hele jaar uitzit klopt het dat je gemiddeld 1/365 van 784 krijgt.
Ok. En waar kom je dan op uit als je die rekensom inderdaad maakt? >:)
Feitelijk bevestig je dus mijn vraag, dank je. (en daar hoef je niet het hele contractjaar voor uit te zitten...)
8)

Feitelijk klopt de opgave in de Eneco app dus niet; die rekent 9% vanaf 1 januari, terwijl dat dus 1 Juli zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
dutchlincoln schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Ok. En waar kom je dan op uit als je die rekensom inderdaad maakt? >:)
Feitelijk bevestig je dus mijn vraag, dank je. (en daar hoef je niet het hele contractjaar voor uit te zitten...)
8)

Feitelijk klopt de opgave in de Eneco app dus niet; die rekent 9% vanaf 1 januari, terwijl dat dus 1 Juli zou moeten zijn.
Dat hebben ze ook met een melding in de app aangegeven dat de tarieven nu per 9% worden weer gegeven maar dat de app nog niet om kan gaan met meerdere tarieven. Bedragen van verbruik in het verleden zijn dan ook ineens volgens het nieuwe tarief weergegeven. En dat er in de toekomst een functie wordt ingebouwd die ook met tarieven uit het verleden om kan gaan.
Vond dat wel netjes en duidelijk, op je afrekening klopt het ook altijd gewoon. Ze geven alleen toe dat de app hier nog niet mee om kan gaan met al die tariefwisselingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DWinters1979
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:46
Ik snap het even niet meer.
Ik kreeg dit aanbod van Delta afgelopen woensdag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbIrrhoAt74NbDzRklEIVkpmYc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gyyn4UGZddGHXKBriclXyikN.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kreeg ik gister mijn nieuwe overeenkomst per mail

Enkeltarief 0,4968260 per kWh.
Dubbeltarief normaal 0,5459651 per kWh.
Dubbeltarief dal 0,4445540 per kWh.
Vaste leveringscontract 5,99 euro p maand.

Nu staat er onder dat de getoonde bedragen incl btw zijn maar excl ODE.

Snap er geen ruk van want de eerste screenshot laat al zien dat de bedragen incl zijn.

Iemand hier een idee bij?

[ Voor 3% gewijzigd door DWinters1979 op 09-07-2022 09:59 ]

SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 06:42
Ep Woody schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 08:22:
De nota van Delta staat al klaar. Helaas totaal niet gespecificeerd. Ben benieuwd of er nog meer komt.

[Afbeelding]
Nee, je maandopgaaf is niet meer dan dit 12x, de eindnota komen nog 6 bladzijden bij, met alles gespecifieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
[b]baseonth3road schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:14:

2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.
Ik had dat stukje ook gelezen, en kreeg een heel ontwijkend antwoord van de medewerker aan de telefoon daarover. Ik vind dat ook zorgwekkend trouwens. .

Dus na 10 dagen krijg je te horen dat je tarief 2 euro per kwh en je TLV 10 cent is geworden, en dan kan je 10 dagen daarna opstappen. 2/3e van een maand later. Koekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-09 21:33
Gisteren het Engie Open contract ontvangen. Tarieven inderdaad zoals in de tabel staat vermeld. Mooi dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 18:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Madeliefxxx schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 18:43:
Zou er iemand met me mee willen denken aub?

Sinds 3 weken liggen hier zonnepanelen via de woningbouw dus geen eigendom. 8 panelen a 370. Verwachte teruglevering is 2499.

Stroomverbruik per jaar 1692 (dus overschot van 800)
Gas 991 m3

Ik heb nu nog een vast contract bij Van de Bron en deze loopt tot 2 oktober. Daarna heb ik als minima een probeem. Ik denk dat nog langer wachter alleen maar ongunstiger wordt.

Momenteel poppen Innova en Oxxio als beste deal op. Innova is een risico gezien hun solvabiliteit en bieden geen modelcontract aan. Heb ik het goed begrepen dat zij dan elke maand hun tarieven mogen veranderen?

Ik neig te gaan afsluiten bij Oxxio, dan ben ik als ik het goed begrepen heb iig 3 maanden safe met dit tarief?

Jullie een ander idee? Please help me out want ik heb er stress van.😩

[Afbeelding]
Als je op jaarbasis 800 kWh uur teruglevert, hoor je wel degelijk in dit topic. Voor stroom kun je dus kijken naar een energie per met de hoogste TLV. Op dit moment is dat Engie (zie overzicht op blad 1). Vandenbron staat ergens onderaan in die lijst.

Wel even vooraf checken bij je huidige leverancier wat je zou moeten betalen aan boete en/of verlies bonus bij nu opzeggen voor Stroom.

Voor gas zou ik zo lang mogelijk in je huidige contract blijven aangezien de prijs ws. lager is dan wat je kunt afsluiten.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29
Whiskey48 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Ze zeggen niet voor niks: dat is goed boeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Over Engie gesproken: ik overweeg over te stappen aan het einde van mijn contract (eind augustus). Ik zou met gas en elektra per jaar ongeveer 500 euro terug moeten krijgen maar op hun website staat dat ik maandelijks 125 moet betalen. Vervolgens staat er dat er een minimum geldt van 10 euro per maand. Zijn er meer mensen die hier mee te maken hebben gehad en krijg je dan een maandtermijn van 125 of 10 euro?
Want ik heb geen trek om 1500 euro voor te financieren om vervolgens bij de afrekening - als het bedrijf niet om valt - 2000 euro terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07:46
Afas schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:40:
Over Engie gesproken: ik overweeg over te stappen aan het einde van mijn contract (eind augustus). Ik zou met gas en elektra per jaar ongeveer 500 euro terug moeten krijgen maar op hun website staat dat ik maandelijks 125 moet betalen. Vervolgens staat er dat er een minimum geldt van 10 euro per maand. Zijn er meer mensen die hier mee te maken hebben gehad en krijg je dan een maandtermijn van 125 of 10 euro?
Want ik heb geen trek om 1500 euro voor te financieren om vervolgens bij de afrekening - als het bedrijf niet om valt - 2000 euro terug te krijgen.
Meld je alvast aan als klant voor eind augustus en je weet het

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Meld je alvast aan als klant voor eind augustus en je weet het
Ik wil het graag weten voordat ik me aanmeld en aangezien er in dit topic meer mensen bij Engie zitten dacht ik dat het een logische vraag was om hier te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afas schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Ik wil het graag weten voordat ik me aanmeld en aangezien er in dit topic meer mensen bij Engie zitten dacht ik dat het een logische vraag was om hier te stellen.
Bedrag word bepaal aan historische gegevens. Kunt binnen 14 dagen weer annuleren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Bedrag word bepaal aan historische gegevens. Kunt binnen 14 dagen weer annuleren
Dat is dan vreemd want ik heb het verbruik en teruglevering opgegeven dat ik de afgelopen paar jaar gerealiseerd heb. En toch stellen ze een maantermijn voor van 125 euro terwijl ik dus uiteindelijk geld terug krijg. Zal ze binnenkort bellen hierover.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brune
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-02 16:52
Super topic! Maar is het niet beter dat we ermee stoppen.
- We maken de energiemaatschappijen onnodig slimmer.
- Als een steeds grotere groep deze strategie toepast, dan verkloten we het voor ons zelf. De TLV gaat dan gegarandeerd omlaag.

Engie heeft trouwens niet de hoogste TLV op dit moment. Er is er een met 62,279 TLV normaal en 46,87 dal TLV.
Ik dacht ik help Engie ff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

reiker

dan jij!

Brune schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:03:
- Als een steeds grotere groep deze strategie toepast, dan verkloten we het voor ons zelf. De TLV gaat dan gegarandeerd omlaag.

Engie heeft trouwens niet de hoogste TLV op dit moment. Er is er een met 62,279 TLV normaal en 46,87 dal TLV.
Je kunt pas zeggen dat je ze helpt als je duidelijk maakt welke maatschappij je dan bedoelt met die hogere tarieven ;)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
reiker schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Je kunt pas zeggen dat je ze helpt als je duidelijk maakt welke maatschappij je dan bedoelt met die hogere tarieven ;)
En het wel een modelcontract is (Innova of Gewoon modelcontracten zijn het in ieder geval niet).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Van welke helpdesk zal undercover medewerker Brune zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
Afas schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Je kunt gewoon bellen en aangeven welke termijn bedrag je wilt. Heb nog nooit bij ene issues gehad...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Er is er een met 62,279 TLV normaal en 46,87 dal TLV.
Welke dan

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Alsjeblieft niet naar vragen, en hier niet online zetten, anders is het zo weer voorbij. Dank u.

PS Die 62,279 TLV normaal en 46,87 dal zijn inclusief 9% BTW, dus Normaal-Dal gecorrigeerd krijg je elders 2 cent meer dan bij Engie.

[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 09-07-2022 14:05 . Reden: PS ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 09:38
cj1 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:56:
[...]

Alsjeblieft niet naar vragen, en hier niet online zetten, anders is het zo weer voorbij. Dank u.
🤣🤣🤣
Gaan we allemaal in de DM communiceren vanaf nu?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

PS Die 62,279 TLV normaal en 46,87 dal zijn inclusief 9% BTW, dus Normaal-Dal gecorrigeerd krijg je elders 2 cent meer dan bij Engie.
Het concept internetforum is je nog niet helemaal bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
[...]

Alsof de maatschappijen dat zelf niet in de gaten houden bij alle vergunninghouders... Is mijn mening.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 17:12
Als we stoppen met tarieven te posten dan kan dit topic net zo goed gesloten worden of als alternatief hernoemd worden naar 'Het gezeur over ontransparante terugleververgoedingen'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Zullen we maar een whatsapp groep aanmaken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Zullen we maar een whatsapp groep aanmaken....
Goed plan, maar hoe houden we de klantendienst medewerkers buiten?
A.s.a.p. dan, sowieso lage bezetting in het weekend mag ik hopen?

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn ex zat al bij Eneco en heeft nu TLV van 36c. Ik heb gezegd dat ze moet bellen en aangeven dat ze als nieuwe klant aangemeld wil worden. Eneco gaf echter aan dat niet alleen de stroom tarieven maar ook overige kosten dan hoger zijn, ik neem dat ze hiermee bedoelen de leveringskosten e.d.
Effectief maakt dit toch niks uit omdat je TLV rond de 41c zit, of je moet wel heel weinig terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:06
Peet-je schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:36:
[...]

A.s.a.p. dan, sowieso lage bezetting in het weekend mag ik hopen?
😂

[ Voor 96% gewijzigd door Qosmic op 09-07-2022 14:54 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je

*O* Gevonden

Kan er een poll komen oOo
- wel delen
- niet delen

Meeste stemmen gelden.....

Edit t.b.v. poll:
Via DM kan ook, dan screen ik wel ff eerst je forumprofiel :w

[ Voor 6% gewijzigd door Peet-je op 09-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:44
Ik begrijp niet zo goed waarom we het niet zouden delen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
Peet-je schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 14:36:
[...]

Iedereen die mee wil doen moet een paar simpele vragen beantwoorden over salderen, btw en opbouw van terugleververgoedingen. Wie alles goed heeft moet wel een tweaker zijn en geen klantgelukcommunicatiemedewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Laatst online: 07:47
Compuchip87 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:34:
[...]

Iedereen die mee wil doen moet een paar simpele vragen beantwoorden over salderen, btw en opbouw van terugleververgoedingen. Wie alles goed heeft moet wel een tweaker zijn en geen klantgelukcommunicatiemedewerker.
Of gewoon de tweakers gebruikersnaam opgeven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 18:50
Wat een ontzettend kinderachtig gedoe zeg.

[ Voor 15% gewijzigd door Isdatzo op 09-07-2022 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Dit topic is in essentie niets anders dan gaslicht.com . Met wat meer interactie dan :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
Tiffanylampje schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:51:
Dit topic is in essentie niets anders dan gaslicht.com . Met wat meer interactie dan :P
En appeltaart in plaats van euro's als overstapcommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Het hele idee van dit topic is om transparantie te creëren, als je daar niet aan mee wilt werken kun je beter weg blijven.

Verder staat het elke maatschappij vrij om hun eigen tarieven te bepalen, als ze dan zonodig de duurste willen zijn is dat hun eigen keuze. Puur marktwerking en kapitalisme. Wil je dat niet, dan moeten we weer terug naar 1 overheidsinstelling en geen marktwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Peet-je schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:27:
[...]

*O* Gevonden

Kan er een poll komen oOo
- wel delen
- niet delen

Meeste stemmen gelden.....

Edit t.b.v. poll:
Via DM kan ook, dan screen ik wel ff eerst je forumprofiel :w
Delen natuurlijk. Wat heeft dit forum anders voor zin!

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:12
Het kan toch gewoon in MO tags.

En ja owee als een energiemaatschappij er achter komt dat er hier wordt gesproken over hun tarieven :+

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Laatst online: 24-09 20:06

Hier heb je op zich een punt. Privaat topic zou misschien fijn zijn geweest nu. Ten tijde an het starten van dit topic had ik alleen ook niet kunnen bevroeden dat het zo extreem zou worden.

Sleutel ligt echter wel in den haag, wat ze daar wettelijk gaan vastleggen omtrent de tlv.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43

Termy

valt er nog wat te fragge?

Wat een hypocriet gelul. Alsof dit anders is dan via gaslicht elk jaar overstappen naar de goedkoopste met een welkomstbonus.

Als een leverancier dit niet wil of kan dan doen ze het niet. Het is tenslotte niet alsof elke leverancier 100% van het kale tarief als TLV heeft.

En kom aub ook niet aan met dat ze 'gedwongen' worden om een hoge TLV te geven wanneer de spotprijzen negatief zijn. Alsof zo'n leverancier (alleen) op die manier hun energie kopen. Waarom denk je dat ze de tarieven bij variabel laten afhangen van voor hoeveel ze hebben kunnen inkopen? Omdat ze een glazen bol hebben en weten wat de spotprijzen 4 maanden later zijn?

Diepe zucht.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
Peet-je schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:55:
[...]

...
òf we zijn hier van alles op een presenteerblaadje aan het aanleveren bij de energieboeren }:O :
Ik was mijn tijd ver vooruit ....

Engie blijft de sjaak d:)b

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Met speciale dank aan @JohanNL voor deze weergave (y)

[ Voor 43% gewijzigd door Peet-je op 11-07-2022 00:14 . Reden: Nav pb aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Nu online
Wat is dit? Gaan we ineens underground?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
NileZ_ schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:02:
Wat is dit? Gaan we ineens underground?
_O- goed hè

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Ik hoop dat we op dit forum een overzicht kunnen krijgen/houden van de juiste gehanteerde prijzen, niet de soms foutief geadverteerde. Om zo een goede marktwerking te hebben, eigenlijk hetzelfde als de Consumentenbond dat doet en vergelijksites als gaslicht.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Whiskey48 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:10:
Ik hoop dat we op dit forum een overzicht kunnen krijgen/houden van de juiste gehanteerde prijzen, niet de soms foutief geadverteerde. Om zo een goede marktwerking te hebben, eigenlijk hetzelfde als de Consumentenbond dat doet en vergelijksites als gaslicht.com.
Oftewel gewoon op gas licht kijken, aanvinken variabele aanbiedingen en klaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Oftewel gewoon op gas licht kijken, aanvinken variabele aanbiedingen en klaar.
Ja idd, dat is ook zo ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Nu online
Ik heb vandaag de overeenkomst van Engie ontvangen, en daarin staat dan wel weer duidelijk het volgende:

2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli word je tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe leveringskosten. Bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) , als bedoeld in artikel 2.1 van
deze Modelcontractvoorwaarden, informeert ENGIE jou hierover persoonlijk en tijdig, voor de wijziging in gaat. De meest
recente tarieven zijn altijd te vinden op de website www.engie.nl.

Dit is natuurlijk een stuk beter en klantvriendelijker dan eerder vermeld werd.

Overigens geen flauw idee waarom de opmaak van die tekst zo raar verspringt bij een copy paste. Maar hey, letterlijk gekopieerd haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
En wat is hun definitie van tijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
GioStyle schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:30:
En wat is hun definitie van tijdig?
Theoretisch minstens 1 uur vooraf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
PCJR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:46:
[...]

Theoretisch minstens 1 uur vooraf...
Vind ik op tijd, want veel langer duurt het niet om op gas licht te kijken... En een andere aan te klikken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Vind ik op tijd, want veel langer duurt het niet om op gas licht te kijken... En een andere aan te klikken
Ik moet zeggen dat ik nog nooit een mooi overzicht heb gezien met alle tlv bij elkaar of netjes de model gastarieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
Peet-je schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:58:
[...]

***members only***

How to do :

Je gewenste bericht voor "members only" zetten tussen [,mo] [/,mo] en de komma's weghalen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voordat je een bericht plaatst kun je zoals gebruikelijk kijken hoe deze er uit ziet en evt. aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Message received, wisseling aangevraagd.
(voelt toch wel spannender zo, net briefjes doorgeven zonder dat de juf 't ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
PCJR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een mooi overzicht heb gezien met alle tlv bij elkaar of netjes de model gastarieven...
Gas? Das een vies woord.
Kijk er nu maar, is een kopie van de tabel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
PCJR schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NueFt7zbgBGSDvdWdxdiHUiDwl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RK462Mosw6s6Y7pgb0etc8bH.png?f=fotoalbum_large

Jahoor, van de Consumentenbond.

https://www.consumentenbo...oor-teruggeleverde-stroom

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 10-07-2022 03:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
>deleted want ik moest nog verder terugbladeren<

[ Voor 94% gewijzigd door dyrc op 09-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Toch verbazingwekkend dat vele leveranciers nog geen ondersteuning hebben voor negatieve kWh standen. Onder andere Engie niet. ("Ongeldig verbruik ingevuld").

Heeft mevrouw van Engie inmiddels al een Tweakers account aangemaakt om mee te lezen, want dat kan in 1 minuut via https://tweakers.net/my.tnet/register/
of was ze al jarenlange lid. Wat een paniek in dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 18:23

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Peet-je schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Ik was mijn tijd ver vooruit ....

Maar goed, het ging vandaag heel vaak, ook in mijn berichtenboxje, over een blijkbaar hoogste TLV.
Echter komt deze m.i. op de 2e plaats, Engie blijft de sjaak d:)b

Want:

***members only***

Kan ook pas per 9-8-2022 leveren dus schiet je niets mee op vergeleken met Engie in dit voorbeeld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
Modbreak:Even een modbreakje: laten we het wel serieus houden hier. Ik zag op voorgaande pagina’s al een aantal posts wat meer naar kroegpraat/slowchat neigt.

:)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Even een vraagje betreft teruglevering en wat nu de beste optie is:

Ik zit op dit moment bij greenchoice en heb een 5 jarig contract wat afloopt in 2025. Ik lever terug tegen 0,11 cent. Specifiek greenchoice gekozen omdat ik daar:

A) al een contract had welke destijds het goedkoopste was
B) Teruglevertarief zou verlagen van 0,11 naar 0,08 cent.

Gezien 0,11 het hoogste teruglevertarief was destijds dacht ik dan maar voor vijf jaar vastleggen. Ik lever 2500kwh terug per jaar. Maar goed, nu bungelen ze onderaan de lijst qua TLV.

Wat is het nu het beste om te doen? Ik heb nog een contract voor 3 jaar. Volgens mij kan ik deze wel openbreken (kost me wel €100). Dan overstappen met alleen stroom naar leverancier met de hoogste TLV? Is het zo simpel of mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Laatst online: 22-09 06:38
Precies wat ik dacht toen dit topic werd geopend.. :X

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

biggydeen2 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:19:

Ik zit op dit moment bij greenchoice en heb een 5 jarig contract wat afloopt in 2025. Ik lever terug tegen 0,11 cent. Specifiek greenchoice gekozen omdat ik daar:

Gezien 0,11 het hoogste teruglevertarief was destijds dacht ik dan maar voor vijf jaar vastleggen. Ik lever 2500kwh terug per jaar. Maar goed, nu bungelen ze onderaan de lijst qua TLV.

Wat is het nu het beste om te doen? Ik heb nog een contract voor 3 jaar. Volgens mij kan ik deze wel openbreken (kost me wel €100). Dan overstappen met alleen stroom naar leverancier met de hoogste TLV? Is het zo simpel of mis ik nog iets?
Wat jij wil, kun je toch zelf uitrekenen dat verschil. Alleen geen garantie hoe lang die hoge TLV is. Dit kan toch niemand voor jou beslissen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

*knip, dit soort posts komen de sfeer niet ten goede*

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2022 09:28 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 07:28

Wat @klump4u zegt. En verder, zoek eens in dit topic op tweede allocatiepunt. Kan in jouw geval wel eens interessant zijn (maar ook daarvoor geldt: even uitrekenen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brune
klump4u schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:19:
[...]

Dus jij hebt je voordeel binnen en nu hoeven anderen daar geen gebruik van te maken, lekker (a)sociaal. :O
Even het andere uiterste door een simpel rekensommetje met een paar aannames.
aanname 1: Er zijn op dit moment ca 1,8 miljoen huishoudens met zonnepanelen.
aanname 2: De gemiddelde besparing van een huishouden met zonnepanelen is 100 euro per maand.
(mijn energiekosten komen dit jaar uit op ca -3000 euro voor gas en elektra samen! (verbruik gas 100m3, opwekking 9000 kWh))

Als alle huishoudens met zonnepanelen alles gaan toepassen wat in dit topic staat, dan spreken we over een bedrag in de range van 2-3 Miljard euro per jaar.
Ik weet het niet hoor, maar dat gaat niet gebeuren. Dus als we alles met iedereen delen, is het er niet meer, althans niet meer in deze vorm. En dat is idd minder sociaal.

Ik ben overigens nieuw op dit forum, Sinds 2 weken volg ik het, maar heb dit jaar ongeveer hetzelfde traject van overstappen doorlopen.
Budget --> Delta --> Delta (hoger tarief) --> HVC --> Eneco --> Engie -->

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Brune Dit topic is alleen relevant voor mensen die significante overproductie hebben, dat zijn er niet zoveel. De meesten hebben een jaarcontract en salderen een deel van hun eigen verbruik weg, die hebben niks te maken met een TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
cryptapix schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:14:
[...]

Wat @klump4u zegt. En verder, zoek eens in dit topic op tweede allocatiepunt. Kan in jouw geval wel eens interessant zijn (maar ook daarvoor geldt: even uitrekenen).
Ben er even ingedoken en dat kan wel eens interessant zijn inderdaad. Begrijp ik het goed dat na installatie van tweede punt een electricien dan nog de panelen (teruglevering) over moet zetten op het tweede punt? Dus kosten aansluiten tweede punt + kosten overzetten electricien + wat extra kosten voor huur meter?

Ik heb hier een overzicht van extra kosten gevonden voor tweede allocatiepunt

Begrijp ik het goed dat ik:
  • €35.4 extra kwijt ben voor tweede allocatiepunt per jaar (zie Captar tabel 2 op pagina 1)
  • Geen extra vastrecht kosten betaal (alleen voor hoofdaansluiting
  • Extra aansluit capaciteit per meetpunt a 0.08 per dag = ~ €29 per jaar (zie pagina 2 aan de rechterkant)
Dus totale extra kosten ongeveer €65 per jaar. Is dit een goed uitgangspunt?

Aansluiten tweede punt duurt nog minstens 3 maanden dus ik kan eens rustig bekijken of het uit kan tegen die tijd. Als de TVL dan inmiddels weer lager is kan ik altijd nog eens kijken. Tevens heb ik er in de winterperiode veel minder voordeel van.

[ Voor 28% gewijzigd door biggydeen2 op 10-07-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
pirke schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:49:
@Brune Dit topic is alleen relevant voor mensen die significante overproductie hebben, dat zijn er niet zoveel. De meesten hebben een jaarcontract en salderen een deel van hun eigen verbruik weg, die hebben niks te maken met een TLV.
De meesten met panelen hebben normaal gesproken meer productie dan verbruik in de zomermaanden. Dan loont het dus al om ff over te stappen naar de hoogste tlv.

Met een jaarcontract moet je idd wellicht je tijd uitzitten. Al zou een verschil in tlv tussen 12 cnt en 53 cnt al vrij snel terug verdiend zijn denk ik in 5 maanden zomer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
PCJR schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:11:
[...]

De meesten met panelen hebben normaal gesproken meer productie dan verbruik in de zomermaanden. Dan loont het dus al om ff over te stappen naar de hoogste tlv.

Met een jaarcontract moet je idd wellicht je tijd uitzitten. Al zou een verschil in tlv tussen 12 cnt en 53 cnt al vrij snel terug verdiend zijn denk ik in 5 maanden zomer...
Inderdaad, het eerste halve jaar heeft meer opgeleverd dan de voorgaande drie jaren bij elkaar. 8800 versus 6600

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Zoek in dit topic even op tweede allocatiepunt of tweede aansluiting.

Dan neem je alles af op je huidige contract a 11 cent en lever je alles terug op de tweede aansluiting voor 50 cent. Nog beter dan salderen.

Kijk maar of dat voor de resterende looptijd uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brune
pirke schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:49:
Ik ben het met je eens dat bij significante overproductie dit topic super interessant is, maar het is ook interessant als je alleen je verbruik op het dak hebt liggen.
Nu je opgewekte stroom duurder verkopen en straks vanaf oktober goedkoper kopen (indien mogelijk)
10-20 cent x 3000-4000 kWh = 300-800 euro. Dit kan al snel een paar honderd euro opleveren en als er vanaf oktober geen lager levertarief is, dan stap je niet over en saldeer je. Dus geen risico en mogelijk een paar honderd euro meer. En bij een beetje overproductie zeker interessant (500kWh = ca 250 euro)
Hebben de meesten een jaarcontract op dit moment? Dat betwijfel ik, er zijn al een hele tijd nauwelijks jaarcontracten te krijgen. En overstappen bij een resteerde looptijd van minder dan 1,5 jaar kost maar 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
ursusMaritimus schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Zoek in dit topic even op tweede allocatiepunt of tweede aansluiting.

Dan neem je alles af op je huidige contract a 11 cent en lever je alles terug op de tweede aansluiting voor 50 cent. Nog beter dan salderen.

Kijk maar of dat voor de resterende looptijd uit kan.
Het is mij inmiddels duidelijk hoe het in zijn werk gaat. Mijn contract staat tot 2025 op 13.8 cent per kwh. Maar daar zit waarschijnlijk de verminderen lasten in vanaf 1 juli want weet vrij zeker dat hier eerst een hoger bedrag stond. Maar goed, dat was 15 of 16 cent volgens. Dan moet de TVL wel enorm inzakken de komende tijd wil een tweede allocatiepunt niet meer uit kunnen.

Aanvraag gedaan maar duurt nog 3 maanden voordat het geïnstalleerd kan worden dus ik heb nog even de tijd om de TVL aan te kijken komende maanden. Maar de kans dat het onder de 15 cent zakt is wel heel laag (aanname).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
biggydeen2 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Het is mij inmiddels duidelijk hoe het in zijn werk gaat. Mijn contract staat tot 2025 op 13.8 cent per kwh. Maar daar zit waarschijnlijk de verminderen lasten in vanaf 1 juli want weet vrij zeker dat hier eerst een hoger bedrag stond. Maar goed, dat was 15 of 16 cent volgens. Dan moet de TVL wel enorm inzakken de komende tijd wil een tweede allocatiepunt niet meer uit kunnen.

Aanvraag gedaan maar duurt nog 3 maanden voordat het geïnstalleerd kan worden dus ik heb nog even de tijd om de TVL aan te kijken komende maanden. Maar de kans dat het onder de 15 cent zakt is wel heel laag (aanname).
Er werd al ergens geroepen dat Eneco misschien in oktober flink omlaag gaat en dat anderen zouden kunnen volgen. Allemaal speculatie natuurlijk, zelfs het weer is niet zo onzeker als de energiemarkt nu. Maar aangezien de meeste, behalve het topdrietje dat je hier continu voorbij ziet komen, al rond de 0,07-0,08 zitten, denk ik dat je over een jaar zomaar eens blij kon gaan zijn dat je je meerjarig contract niet hebt opengebroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
Compuchip87 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Er werd al ergens geroepen dat Eneco misschien in oktober flink omlaag gaat en dat anderen zouden kunnen volgen. Allemaal speculatie natuurlijk, zelfs het weer is niet zo onzeker als de energiemarkt nu. Maar aangezien de meeste, behalve het topdrietje dat je hier continu voorbij ziet komen, al rond de 0,07-0,08 zitten, denk ik dat je over een jaar zomaar eens blij kon gaan zijn dat je je meerjarig contract niet hebt opengebroken.
Dat laatste ga ik sowieso niet doen. Ik hou mijn huidige contract. Het risico zou dan zijn de kosten van een tweede punt plus omleggen PV naar tweede punt (ongeveer €650) plus jaarlijkse kosten van €65. Dus dat valt te overzien. Ik kan in ieder geval het even aankijken tot oktober gezien ze dan pas een tweede punt kunnen plaatsen.

Wat bedoel je met dat de meeste rond 0,07-0,08 zitten? Bedoel je dan de TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

biggydeen2 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Dat laatste ga ik sowieso niet doen. Ik hou mijn huidige contract. Het risico zou dan zijn de kosten van een tweede punt plus omleggen PV naar tweede punt (ongeveer €650) plus jaarlijkse kosten van €65. Dus dat valt te overzien. Ik kan in ieder geval het even aankijken tot oktober gezien ze dan pas een tweede punt kunnen plaatsen.

Wat bedoel je met dat de meeste rond 0,07-0,08 zitten? Bedoel je dan de TLV?
Je zou het 2e allocatiepunt ook later kunnen aanvragen. Tot begin maart heb je het niet echt nodig, vanaf eind oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
ursusMaritimus schreef op zondag 10 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Je zou het 2e allocatiepunt ook later kunnen aanvragen. Tot begin maart heb je het niet echt nodig, vanaf eind oktober.
Goed punt. Kan dat niet uit ook niet met een heel laag huidig tarief? Het levert wellicht niet veel op maar in vergelijking met de 0,11 die ik nu krijg kan zelfs een lage opbrengt met hoge TLV toch wel uit of mis ik dan iets?

Aan de andere kant risico dat de TLV inzakt na oktober en heb ik de kosten al gemaakt. Wellicht is even wachten geen slecht idee.
Pagina: 1 ... 64 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2