Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

conform topicwarning de saldeerdiscussie naar de kroeg verplaatst

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Levertarief is nu helaas weer € 0,37336 voor 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:24
JWT schreef op maandag 1 januari 2024 @ 19:49:
Levertarief is nu helaas weer € 0,37336 voor 3 jaar.
Maar de terugleververgoeding is nog steeds 11,5 cent. Daar gaat het toch om voor de mensen in dit topic :-)?

Vanochtend zelf deze afgesloten voor 3 jaar ter vervanging van m’n Engie contract welke eind juni afloopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

maxvdh schreef op maandag 1 januari 2024 @ 20:10:
[...]

Maar de terugleververgoeding is nog steeds 11,5 cent. Daar gaat het toch om voor de mensen in dit topic :-)?

Vanochtend zelf deze afgesloten voor 3 jaar ter vervanging van m’n Engie contract welke eind juni afloopt.
Zeker, maar ik denk dat sommige mensen bang zijn dat ze niet meer zo lang mogen salderen.

Zelf sta ik daar anders in. 3 jaar volledig blijven salderen gaat echt nog wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

En ik weet zelf nog niet hoeveel honger de 2 warmtepompen hebben.. verwacht nog wel ietsje overschot mocht de zon weer eens te zien zijn dit jaar maar is niet meer zo duidelijk als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ook net een 3 jaar gc abo afgesloten ingaande 1 juli 2024 met 6000kWh gebruik en 12000KwH opwek met voor bestaande klanten idd een tlv van 11,5 cent. Ik hoop maar dat dit verstandig is maar dat zal achteraf blijken. Alternatief is niks doen en dan volgend jaar misschien terugleververgoeding betalen. Dat doe ik liever niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 19:03
In de wet die de afbouw van de salderen moet gaan regelen staan toch meer maatregelen?

Zoals dat je op elk telwerk van je meter een afzonderlijk contract mag afsluiten?

Door jullie discussie vraag ik me opeens af hoe daar de invoering van zal gaan...
Bv. In combinatie met de lopende contracten op moment van invoeren van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:38:
Zelf ook net een 3 jaar gc abo afgesloten ingaande 1 juli 2023
ik neem aan 2024?
mij lukt het niet, die datum pakt hij nog niet vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja idd 2024. Nee ik had gebeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 21:38:
Zelf ook net een 3 jaar gc abo afgesloten ingaande 1 juli 2023 met 6000kWh gebruik en 12000KwH opwek met voor bestaande klanten idd een tlv van 11,5 cent. Ik hoop maar dat dit verstandig is maar dat zal achteraf blijken. Alternatief is niks doen en dan volgend jaar misschien terugleververgoeding betalen. Dat doe ik liever niet.
Ga ik ook doen over 18 minuten, want dan kan het waarschijnlijk online. Mocht er binnen de 14 dagen bedenktijd wat interessanters voorbij komen, dan switch ik gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
ASW1 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:37:
[...]

ik neem aan 2024?
mij lukt het niet, die datum pakt hij nog niet vandaag.
Inmiddels wel. Mij net gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Zit heden nog bij Vattenfall met TLV 16,8 cent. Zojuist GC 3 jaar afgenomen per 1-7-24 met TLV 11,5 cent. Ging probleemloos via de website. Nu even in de gaten houden dat de leverdatum van 1-7-24 daadwerkelijk wordt gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

TVL

Perzikvrucht schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:37:
Zit heden nog bij Vattenfall met TLV 16,8 cent. Zojuist GC 3 jaar afgenomen per 1-7-24 met TLV 11,5 cent. Ging probleemloos via de website. Nu even in de gaten houden dat de leverdatum van 1-7-24 daadwerkelijk wordt gehanteerd.
Zit ook te denken aan GC maar twijfel over 1 of 3 jaar. Waarom kies je voor 3 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:10
TVL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Zit ook te denken aan GC maar twijfel over 1 of 3 jaar. Waarom kies je voor 3 jaar?
Ik heb zelf in ieder geval voor 3 jaar gekozen om te voorkomen dat ik ineens een terugleveringsheffing krijg (ik ben netto terugleveraar namelijk). Maar ook omdat TLV van 11,5 cent best aardig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Perzikvrucht goed opletten inderdaad want bij mij stond er doodleuk start datum 02-01-24 terwijl dat 01-07-24 moet zijn. Email gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
Perzikvrucht schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:37:
Doe ik wat verkeerd? Als ik nu op de website kijk dan zie ik alleen maar terugleververgoedingen van 8 cent:
Laat maar. Ik ben dom en moet TS beter lezen. Aanmelden bij GC moet via een energiecooperatie en is inmiddels gelukt. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2024 10:56 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:40:
[...]

Doe ik wat verkeerd? Als ik nu op de website kijk dan zie ik alleen maar terugleververgoedingen van 8 cent
Je moet je aanmelden via een coöperatie, zie https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/ . Daar bieden (boden?) ze nog 11,5 cent als TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
gAzu schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:32:
In de wet die de afbouw van de salderen moet gaan regelen staan toch meer maatregelen?

Zoals dat je op elk telwerk van je meter een afzonderlijk contract mag afsluiten?

Door jullie discussie vraag ik me opeens af hoe daar de invoering van zal gaan...
Bv. In combinatie met de lopende contracten op moment van invoeren van de wet.
In dat wetsvoorstel staan - naast de afbouw - o.a. de tlv van minimaal 80% kaal levertarief en de verplichting voor meters met aparte telwerken voor afname en invoeding. Gaat het wetsvoorstel afbouw saldering niet door de Eerste Kamer, dan gelden deze maatregelen voorlopig ook niet.

Het afsluiten van aparte contracten per telwerk staat er niet in; dat is iets wat met de nieuwe Energiewet geregeld zou moeten worden. Dat wetsvoorstel ligt inmiddels in de Tweede Kamer. Dat wetsvoorstel biedt ook weer nieuwe kansen om alsnog ook maatregelen - zoals de meters met gescheiden telwerken - uit het wetsvoorstel afbouw saldering toe te voegen. Maar de nieuwe Energiewet is er ook nog niet 1-2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Verwijderd schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:18:
@Perzikvrucht goed opletten inderdaad want bij mij stond er doodleuk start datum 02-01-24 terwijl dat 01-07-24 moet zijn. Email gestuurd.
Ging bij mij probleemloos, online zelf correct ingevuld. Sinds vandaag kan dat ook pas. (maximaal 6 maanden minus 1 dag vooruit). Waarschijnlijk ging het bij jou fout doordat je te vroeg was. Dan kunnen de callcentermedewerkers het mogelijk zelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
Kent iemand https://www.cleanenergy.nl/ ? Lijken, als ik mijn verbruik invul op hun site, een TLV te geven van €0,17424 (Teruglevering) bij een 3 jarig contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
aa4ever schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:02:
Kent iemand https://www.cleanenergy.nl/ ? Lijken, als ik mijn verbruik invul op hun site, een TLV te geven van €0,17424 (Teruglevering) bij een 3 jarig contract.
Als ik invul 1000 afname en 5000 terugleveren krijg ik dit overzicht…
Ik kom daar niet uit..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_Ror3x1OZ895sFdfTQF29Ryag8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4TAsERHlCEW4eFzBuzucIhC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Lowlands op 02-01-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
Lowlands schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:19:
[...]

Als ik invul 1000 afname en 5000 terugleveren krijg ik dit overzicht…
Ik kom daar niet uit..
Volgens mij heb je gelijk, ik had alleen naar de €0,17424 (Teruglevering) gekeken en niet naar het bedrag, daar staat inderdaad 0. Lijkt erop dat je dan niets terug krijgt, dat is wel heel weinig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Uiteindelijk gaat het erom wat er in het contract staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Vreemd, ik had voor de grap de rekentool ingevuld, en ik kwam wel op een flinke bedrag terug per maand uit.

Uiteindelijk is die rekentool niet relevant, het gaat erom wat ze in het contract zetten. Lijkt me een hele goede aanbieding in de huidige markt.

We vraagt een contract aan? Je kunt altijd nog annuleren, voor mij is ie niet relevant want ik heb nog bijna 3 jaar 21ct.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aa4ever
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:33:
Vreemd, ik had voor de grap de rekentool ingevuld, en ik kwam wel op een flinke bedrag terug per maand uit.

Uiteindelijk is die rekentool niet relevant, het gaat erom wat ze in het contract zetten. Lijkt me een hele goede aanbieding in de huidige markt.

We vraagt een contract aan? Je kunt altijd nog annuleren, voor mij is ie niet relevant want ik heb nog bijna 3 jaar 21ct.
Ik heb zojuist een offerte opgevraagd en ontvangen en daar staat terug lever vergoeding in van € 0,06612...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Zelfde bij mij. Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:16
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:33:
Je kunt altijd nog annuleren, voor mij is ie niet relevant want ik heb nog bijna 3 jaar 21ct.
Hoe doe je dat dan? Ik dacht dat ik al goed zat met m'n contract bij Engie tot 1 juli, maar dat is nog een flinke slag beter!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-09 21:46
Andrehj schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:14:
[...]

Hoe doe je dat dan? Ik dacht dat ik al goed zat met m'n contract bij Engie tot 1 juli, maar dat is nog een flinke slag beter!
1 juni 2023... Een datum om nooit te vergeten ;-)

denneappel in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:19
Wij hebben per datum x (voor de wissel van leverancier boete kwam) bij van de bron de bron vast gezet voor iets onder prijsplafond toen, zeg 39
Cent omdat ik geen verassingen wenste met variabel.

Nu worden binnen 2-3 maanden er zonnepanelen geplaatst en ik twijfel tussen 12-20 panelen en neig naar een overschot, terug verdienen kan nog wel, wellicht een EV binnen enkele jaren.

Ik zoek nu eigenlijk een betere deal om dit en volgend jaar het overschot (2000kwh pj)nog goed kwijt te kunnen, iemand een tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:48
wd200 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:49:
Wij hebben per datum x (voor de wissel van leverancier boete kwam) bij van de bron de bron vast gezet voor iets onder prijsplafond toen, zeg 39
Cent omdat ik geen verassingen wenste met variabel.

Nu worden binnen 2-3 maanden er zonnepanelen geplaatst en ik twijfel tussen 12-20 panelen en neig naar een overschot, terug verdienen kan nog wel, wellicht een EV binnen enkele jaren.

Ik zoek nu eigenlijk een betere deal om dit en volgend jaar het overschot (2000kwh pj)nog goed kwijt te kunnen, iemand een tip ?
Beste optie op dit moment is GC met een coöperatief vast contract. Je krijgt dan 11,5 cent per kWh, hoger is er niet. Zolang we salderen maakt de rest verder niks uit, maar ook de rest is op zich prima bij GC. Let op het coöperatieve deel, anders krijg je maar 8 cent vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:44

silverball

De wagen voor moderne mensen

Kluifjes schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Toen ik me had aangemeld viel me hetzelfde op, had namelijk ook enkel aangevraagd maar stond niet in account. Bij Greenchoice navraag gedaan en kreeg toen dit als antwoord:

Hartelijk dank voor uw e-mail. U geeft aan dat u graag enkel tarief wilt hebben in uw contract. Graag bevestig ik u het volgende.

Wat leuk dat u zich als klant heeft aangemeld bij Greenchoice. Wij kunnen het tarief pas aanpassen per de eerste datum van levering. Dit is voor u op 20-06-2024. Ik verzoek u vriendelijk tegen deze tijd contact op te nemen zodat wij dit tijdig aanpassen voor u.
Had ik ook, even gebeld en toen hebben ze het direct gefixt.
Mazzelaar 8)

[ Voor 15% gewijzigd door silverball op 03-01-2024 11:07 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
silverball schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Had ik ook, even gebeld en toen hebben ze het direct gefixt.
Vooraf of tussentijds aanpassen heeft bij de meeste aanbieders niet zo veel zin. De meesten kijken naar wat je gekozen hebt op het moment dat het jaar voorbij is en die "instelling" wordt voor het hele jaar gebruikt. Je kan dus rustig 11 maanden in de gaten houden wat voor jou het gunstigst is en het dan pas aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorickvandervis
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-01 10:23
Ik zie veel reacties over GC 3 jaar met een TLV van 11,5c. In de voorwaarden over nettoteruglevering en de vergoeding daarvan staat dat GC dat mag veranderen.

https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf

Is dit ook bij 3 jaar vast?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

yorickvandervis schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:30:
Ik zie veel reacties over GC 3 jaar met een TLV van 11,5c. In de voorwaarden over nettoteruglevering en de vergoeding daarvan staat dat GC dat mag veranderen.

Ja. Lees dit topic even terug. Dit is al zeker 20x besproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
Nee, vast is vast

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nietwijk
yorickvandervis schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:30:

Dit staat in het GC 3 jaar vast contract dat ik gisteren ontvangen heb:

"De netto terugleververgoeding is de prijs die Greenchoice per kWh netto teruggeleverde stroom aan je betaalt. Deze prijs bepalen wij, net als het leveringstarief, zelf. Met een vast contract ontvang je tijdens de looptijd van het contract een vaste netto terugleververgoeding. Heb je een variabel contract? Dan kan de netto terugleververgoeding meerdere keren per jaar wijzigen vanwege marktontwikkelingen. Op de netto terugleververgoeding is geen btw van toepassing."

Lijkt me geen speld tussen te krijgen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XY3ydnl7rkMbtwjG9j1JXWUzm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/aNNBwOHC4oDEIbQGtQbRRp7H.gif?f=user_large

Goed, even serieus; kunnen we dit punt over of een leverancier gedurende een vast contract de terugleververgoeding mag aanpassen opnemen in de topicstart? Dat ACM zegt van niet, en GC telefonisch ook aangeeft van niet. Elke keer weer die discussie maakt dit topic onnodig pagina's langer. Ja, en mijn post draagt daar ook in bij, excuses.
nietwijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Dit staat in het GC 3 jaar vast contract dat ik gisteren ontvangen heb:

"De netto terugleververgoeding is de prijs die Greenchoice per kWh netto teruggeleverde stroom aan je betaalt. Deze prijs bepalen wij, net als het leveringstarief, zelf. Met een vast contract ontvang je tijdens de looptijd van het contract een vaste netto terugleververgoeding. Heb je een variabel contract? Dan kan de netto terugleververgoeding meerdere keren per jaar wijzigen vanwege marktontwikkelingen. Op de netto terugleververgoeding is geen btw van toepassing."

Lijkt me geen speld tussen te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door ntram op 04-01-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:57
Iedereen heeft het hier over 3 jaar vast bij GC en dan 11,5 cent TLV.

Mijn oom heeft een aanbod gehad voor 11,5 cent, maar zie alleen maar 1 jaar er bij staan. Geen 3 jaar. Ligt dit aan mij?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aa4ever
mhr-zip schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:41:

Mijn oom heeft een aanbod gehad voor 11,5 cent, maar zie alleen maar 1 jaar er bij staan. Geen 3 jaar. Ligt dit aan mij?
GC biedt contracten aan voor 1 jaar en voor 3 jaar. Gewoon om een 3 jarig contract vragen bij GC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:43

Via deze link aanmelden bij een cooperatie naar keuze, en je bent er!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 18:47

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ligt aan jou. Iets beter lezen. Is talloze keren uitgelegd hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:54
Ik ben toch overstag en heb per 1-7 11,5ct via Joris Wekt Op (Coöp Greenchoice).
Bedankt weer voor alle hulp, tips, uitzoeken en mij zover laten twijfelen dat ik nu dus toch overstag ben (en ik denk dat dat de goede keuze is, hoor).

[ Voor 13% gewijzigd door Truus01 op 05-01-2024 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
.

[ Voor 97% gewijzigd door Driek op 05-01-2024 19:32 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
antidote schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Via deze link aanmelden bij een cooperatie naar keuze, en je bent er!
Maakt het nog uit welke cooperatie? Mochten ze ermee willen stoppen gedurende je contract? Iets om rekening mee te houden?

Mijn huidige contract loopt pas in oktober af dus weet ook niet of ik mij nu al kan aanmelden.

Een algemene vraag, blijft de TLV nu vooraltijd laag? Zit nauwelijks beweging in als ik het vergelijk met 6 maanden geleden.
Kan een besluit nadat er een regeerakkoord komt rondom de saldering ook de prijs van de TLV opkrikken?

Ik las ooit dat de TLV minimaal 80% uit het kale elektra tarief moest bestaan. Of is dit al van de baan :)

[ Voor 14% gewijzigd door hoihoi66 op 07-01-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06:25
hoihoi66 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Een algemene vraag, blijft de TLV nu vooraltijd laag? Zit nauwelijks beweging in als ik het vergelijk met 6 maanden geleden.
Kan een besluit nadat er een regeerakkoord komt rondom de saldering ook de prijs van de TLV opkrikken?

Ik las ooit dat de TLV minimaal 80% uit het kale elektra tarief moest bestaan. Of is dit al van de baan :)
De afbouw van de salderingsregeling in Nederland is nu nog een wetsvoorstel (met verschillende amendementen) van de Tweede Kamer. Hierin staat de genoemde 80 % vermeld.

Hierover moet nog gestemd worden in de Eerste Kamer. Het betreffende wetsvoorstel staat op de agenda in de Eerste Kamer voor 6 februari a.s.

De politiek is aan zet. Het regeerakkoord is wat anders. Energieleveranciers dienen zich aan de wet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Martin123t schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:06:
[...]

De afbouw van de salderingsregeling in Nederland is nu nog een wetsvoorstel (met verschillende amendementen) van de Tweede Kamer. Hierin staat de genoemde 80 % vermeld.

Hierover moet nog gestemd worden in de Eerste Kamer. Het betreffende wetsvoorstel staat op de agenda in de Eerste Kamer voor 6 februari a.s.

De politiek is aan zet. Het regeerakkoord is wat anders. Energieleveranciers dienen zich aan de wet te houden.
Ik heb volle vertrouwen in de politiek 😁
Met BBB en Pvda/Groenlinks aan top komt het wel goed hoop ik op 06-02.

[ Voor 5% gewijzigd door hoihoi66 op 07-01-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Maakt het nog uit welke cooperatie? Mochten ze ermee willen stoppen gedurende je contract? Iets om rekening mee te houden?

Mijn huidige contract loopt pas in oktober af dus weet ook niet of ik mij nu al kan aanmelden.

Boeit niet welke coöperatie. Ik heb Joris Wekt Op, klinkt leuk (en komt volgens mij van Joris en de Draak...).
Ik meende wel dat, ik denk op basis van postcode, iets echt ver bij me vandaan niet lukte.
Ik verwacht dat als de coöp stopt dat geen of weinig gevolgen zal (en mag) hebben. Hooguit dat je dan via een andere coöp verder moet/kunt.

Een half jaar van tevoren kun je je aanmelden bij GC, dus nu nog niet, nee.

Ik verwacht dat de TLV niet snel weer hoger zal worden, tenzij het vanuit een wet moet. Ik verwacht dat zolang salderen, in de huidige vorm, blijft bestaan bedrijven wel op zoek gaan om mensen met zonnepanelen te weren/ontmoedigen dan wel te laten betalen.

De wet rondom salderen en 80% is er voorlopig nog niet door op z'n vroegst gebeurd daar iets mee in 2026, maar ik denk dat zelfs dat niet gaat gebeuren.
Mocht het wel zo zijn, en die 80% bv een wet worden, dan zal ook de TLV uit een vast contract omhoog moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
'De toekomstige TLV wordt gelijk gesteld aan de energiebelasting per kwh.'
Dit zou hem wel eens kunnen worden want uitgangspunt is dat energie gratis is (van de zon) en we hem moeten gebruiken als hij er is. Op dit prijspunt is benadeling van partijen in de energievoorziening geminimaliseerd.

Dus 13 cent dames en heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
[...]

Hiervoor zou je het contract moeten doornemen, om te kijken of hier bepalingen over zijn opgenomen. Dat heb ik niet gedaan ;). Wel heb ik gekozen voor een coöperatie die in mijn woonplaats actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
bmoorman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:46:
Dit zou hem wel eens kunnen worden want uitgangspunt is dat energie gratis is (van de zon) en we hem moeten gebruiken als hij er is. Op dit prijspunt is benadeling van partijen in de energievoorziening geminimaliseerd.

Heb je hier een bron voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Gezond verstand, gevoel, educated guess, neem er maar een.
Maar is dan toch eerlijk, nu lever je op hoogste TLV 2,5 cent per kWh in bij de e-leverancier. Die kWh wordt belast met 13 cent bij einverbruiker.
Als de TLV onder de energiebelasting dukelt dan is dat nadelig voor de consument in algeheel. Momenteel te veel voordeel voor de e-leverancier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
bmoorman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:36:
[...]

Gezond verstand, gevoel, educated guess, neem er maar een.
Maar is dan toch eerlijk, nu lever je op hoogste TLV 2,5 cent per kWh in bij de e-leverancier. Die kWh wordt belast met 13 cent bij einverbruiker.
Als de TLV onder de energiebelasting dukelt dan is dat nadelig voor de consument in algeheel. Momenteel te veel voordeel voor de e-leverancier!
En mocht je met energiebelasting rekenen dan enige voorzichtigheid, uit de tabellen van de belastingdienst, dat zijn op moment niet de tarieven die in de wet staan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:08
[...]

Ja, de TLV blijft laag, en de 80% regel (of wat voor regel dan ook die leidt tot meer dan de marktwaarde) ga je zelf "betalen' als invoeder middels 'terugleverboete' of vaste vergoedingen. Het waarom heb ik hier uitgelegd. Enige echte financiële voordeel dat overblijft als invoeder is het mogen salderen van de energiebelasting (zolang dat blijft), voor de rest is het per saldo de marktprijs minus balanceringsrisico.

[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 07-01-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
antidote schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Hiervoor zou je het contract moeten doornemen, om te kijken of hier bepalingen over zijn opgenomen. Dat heb ik niet gedaan ;). Wel heb ik gekozen voor een coöperatie die in mijn woonplaats actief is.
Je sluit een contract af met Greenchoice, niet met de coöperatie. Er zijn in dit topic al wat voorbeelden aan de orde geweest van coöperaties die met een ander energiebedrijf in zee gaan, en vervolgens hun leden verzoeken over te stappen. Bijvoorbeeld https://www.betuwestroom.nl/.
Als een lid dat niet doet, loopt gewoon het contract met Greenchoice ongewijzigd door. Met de voorwaarden die voor dat contract gelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 07-01-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
Linea schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:44:
[...]

Je sluit een contract af met Greenchoice, niet met de coöperatie. Er zijn in dit topic al wat voorbeelden aan de orde geweest van coöperaties die met een ander energiebedrijf in zee gaan, en vervolgens hun leden verzoeken over te stappen. Bijvoorbeeld https://www.betuwestroom.nl/.
Als een lid dat niet doet, loopt gewoon het contract met Greenchoice ongewijzigd door. Met de voorwaarden die voor dat contract gelden.
Waar ik schreef "het contract", doelde ik inderdaad op dat met Greenchoice. Met de cooperatie heb ik verder niks van doen. Wellicht wordt het als salderen is afgeschaft interessant om je bij een energiecooperatie aan te sluiten, maar voor nu heb ik een driejarig contract afgesloten om de terugleverboete te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
ntram schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Ja, de TLV blijft laag, en de 80% regel (of wat voor regel dan ook die leidt tot meer dan de marktwaarde) ga je zelf "betalen' als invoeder middels 'terugleverboete' of vaste vergoedingen. Het waarom heb ik hier uitgelegd. Enige echte financiële voordeel dat overblijft als invoeder is het mogen salderen van de energiebelasting (zolang dat blijft), voor de rest is het per saldo de marktprijs minus balanceringsrisico.
Je link linkt niet naar een post van jou.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Truus01 ik denk dat het naar ntram in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" had moeten linken

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
[...]

Lekker on-topic weer…scheelt dat het gaat over de aanbieder met de beste terugleververgoeding op dit moment. :P

1. Welke corporatie maakt niks uit. Die corporatie wordt alleen bij de inleiding in het contract genoemd. De tarieven liggen vast gedurende de looptijd bij een 1- of 3-jarig contract.

2. Aanmelden kan vanaf 6 maanden minus 1 dag voor de ingangsdatum. Vandaag dus ingangsdatum tot en met 7 juli 24.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
Voor degenen die twijfelen over een 3 jarig contract via een coöperatie met GC,
zoals ik de voorwaarden lees kun je altijd kostenloos het contract verbreken (dus geen opzegvergoeding betalen) zo lang je maar netto teruglevert.
Bij een (eventuele) netto teruglevering brengen wij bij jou alleen een redelijke
opzegvergoeding in rekening wanneer de vaste netto terugleververgoeding van je contract lager is
dan de vaste netto terugleververgoeding van het te vergelijken Greenchoice product.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUoF0Azr0XpJGMcrXx-6wnvb748=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AqSEntqORu0vptDiuwuEOd3t.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij klopt deze tekst uit de voorwaarden trouwens niet, waar ze 'hoger' schrijven bedoelen ze volgens mij 'lager' en andersom?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
ASW1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:14:
Voor degenen die twijfelen over een 3 jarig contract via een coöperatie met GC,
zoals ik de voorwaarden lees kun je altijd kostenloos het contract verbreken (dus geen opzegvergoeding betalen) zo lang je maar netto teruglevert.

[...]

[Afbeelding]
Volgens mij klopt deze tekst uit de voorwaarden trouwens niet, waar ze 'hoger' schrijven bedoelen ze volgens mij 'lager' en andersom?
Klopt wel. Als jij het contract verbreekt van 11,5 cent TLV en je sluit een nieuw contract af van 21 cent TLV gaan zij er op achteruit en mag jij bijbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:13
pirke schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:46:
[...]

Klopt wel. Als jij het contract verbreekt van 11,5 cent TLV en je sluit een nieuw contract af van 21 cent TLV gaan zij er op achteruit en mag jij bijbetalen.
maar ze lopen allemaal toch te janken dat PV terugleveraars hun geld kósten? :?

waarom dat boete als je weg gaat... dan zouden ze juist BLIJ moeten zijn.... *O*

of zouden ze liegen dat deze klanten alleen maar geld kósten???? :Y

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Domba schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:57:
[...]

En mocht je met energiebelasting rekenen dan enige voorzichtigheid, uit de tabellen van de belastingdienst, dat zijn op moment niet de tarieven die in de wet staan.
Bij beide is het tarief € 0,10880 excl. BTW.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bmoorman
Hansieo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:06:
[...]

maar ze lopen allemaal toch te janken dat PV terugleveraars hun geld kósten? :?

waarom dat boete als je weg gaat... dan zouden ze juist BLIJ moeten zijn.... *O*

of zouden ze liegen dat deze klanten alleen maar geld kósten???? :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDr_YlAQGLhxFhDkuzhE-ZBSvi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NWCiRfVPVVxaWROUdWPbgfzd.png?f=user_large
Nederland in de ban van de e-maffia :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Niet online
bmoorman schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:46:

Die redenatie gaat wellicht op voor de laatste jaren, maar van 2015 t/m 2021 betaalde ik voor de kale energieprijs incl. BTW gemiddeld 42% minder dan dat de belasting incl. BTW was.
Bijvoorbeeld 2021, toen betaalde ik 5,8ct voor elektra maar iets meer dan 15ct aan belasting.

Tot zover jouw toekomstige TLV redenatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Origineel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Die redenatie gaat wellicht op voor de laatste jaren, maar van 2015 t/m 2021 betaalde ik voor de kale energieprijs incl. BTW gemiddeld 42% minder dan dat de belasting incl. BTW was.
Bijvoorbeeld 2021, toen betaalde ik 5,8ct voor elektra maar iets meer dan 15ct aan belasting.

Tot zover jouw toekomstige TLV redenatie ;)
Ja, die is moeilijk te doorgronden ;)
De uitspraak 'In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst' is zeker van toepassing op jouw voorbeeld.
De beloofde 80% gaat het hem echt niet worden in dit land vanwege de e-leveranciers die ons in de tang hebben.
Ik zie in veel Europese landen wel TLV's die daar naar toebewegen. Wordt daar FIT genoemd, feed-in tariff. Als je 80% alleen op kale prijs toepast, dan trekt dat het niet meer, hier in Nederland. Zie dat de PV-markt ook opeens weg is, veroorzaakt door de e-leveranciers.
In Ierland is TLV nog 25cent.
Maar over de energiebelasting, die nu 13,2 cent is, betaal je niet als TLV'er maar als verbruiker. Dat zou in iedergeval ook de minimale TLV moeten zijn, omdat 'de belastingbetaler' er niet op inspringt.
PV heeft veel te slecht imago gekregen, je wordt er op afgerekend door de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Origineel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Bij beide is het tarief € 0,10880 excl. BTW.
sinds 8 januari, daarvoor eerste dagen van het jaar waren het de tarieven die de eerste kamer heeft aangenomen 53ct voor gas en 10,299 ct t/m 6 jan, daarna een dag met 9,9ctomdat de staatssecretaris een vermindering was vergeten, voor elektra, daar is nu nog 9,9% indexatie op toegepast en daarmee zijn ze nu gelijk.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
Wat is volgens jullie in mijn situatie het beste moment om over te stappen naar dat 3-jarig contract bij GC met 11,5 ct TLV? Ik doel dan vooral op de ingangsdatum van het contract.
  • Ik zit nu dynamisch bij Zonneplan, einddatum was 9 januari maar is maandelijks opzegbaar. Ik wil eigenlijk naar een vast contract vanwege het salderen.
  • Mijn verbruik in 2023 was 2255 kWh, dit zal vanwege gezinsuitbreiding iets hoger zijn in 2024 - maar niet enorm.
  • In oktober 23 zijn er zonnepanelen gelegd, verwachte opbrengst is 3800 kWh per jaar.
Oh ja, mijn gasverbruik was 640 m3 maar ik ben van plan gas te laten staan bij Zonneplan.

[ Voor 12% gewijzigd door Srvv93 op 11-01-2024 17:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 10:31
Srvv93 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:26:
Wat is volgens jullie in mijn situatie het beste moment om over te stappen naar dat 3-jarig contract bij GC met 11,5 ct TLV?
  • Ik zit nu dynamisch bij Zonneplan, einddatum was 9 januari maar is maandelijks opzegbaar. Ik wil eigenlijk naar een vast contract vanwege het salderen.
  • Mijn verbruik in 2023 was 2255 kWh, dit zal vanwege gezinsuitbreiding iets hoger zijn in 2024 - maar niet enorm.
  • In oktober 23 zijn er zonnepanelen gelegd, verwachte opbrengst is 3800 kWh per jaar.
vlot, voor de prijzen aangepast worden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
BarryH schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:28:
[...]

vlot, voor de prijzen aangepast worden
Dat snap ik, alleen ik bedoel vooral voor welke ingangsdatum ik het beste kan gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 10:31
Srvv93 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:30:
[...]

Dat snap ik, alleen ik bedoel vooral voor welke ingangsdatum ik het beste kan gaan ;)
zsm (maar ja, ik ben risicomijdend en heb geen glazen bol)
En zolang je nog niet bent overgestapt kan je ook niet salderen.

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 11-01-2024 17:43 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Srvv93 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:30:
Als het wetsvoorstel afbouwen salderen er door zou komen, dan moet er voortaan ook per tariefperiode gesaldeerd worden. Wijzigingen van energiebelasting, BTW of afbouwpercentage tellen als start van een nieuwe tariefperiode. Als je zomer en winter met elkaar wilt kunnen blijven verrekenen, dan zijn de logische startdata 1 januari (helaas, net geweest) of 1 juli. Je kunt Greenchoice nu al aanvragen per 1 juli (direct doen, je hebt toch bedenktijd). Je hebt dan de komende jaren - nogmaals, als de wetswijziging doorgaat - twee tariefperiodes per jaar: 1 jan t/m 30 juni en 1 juli t/m 31 december.

Je zit met een dynamisch contract bij Zonneplan. In dat geval zou je kunnen overwegen eerst nog t/m 30 juni een modelcontract bij Zonneplan af te sluiten voor alleen elektriciteit (gas dynamisch houden). Belachelijk levertarief (1 euro per kWh), maar dat is geen probleem als je alles kunt salderen. Tlv bij Zonneplan modelcontract is 10 cent. https://www.zonneplan.nl/modelcontract Is in de huidige markt geen slechte tlv.
Je kunt ook t/m 30 juni een modelcontract afsluiten bij bijvoorbeeld Eneco (9 cent tlv). Dat levert misschien wat minder administratief gedoe op bij Zonneplan. Maar Zonneplan laat je misschien wel per direct overstappen van dynamisch naar modelcontract, waardoor je direct kunt salderen. Anders zit je met 30 dagen aanmeldtermijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Linea op 11-01-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wat is volgens jullie in mijn situatie het beste moment om over te stappen naar dat 3-jarig contract bij GC met 11,5 ct TLV? Ik doel dan vooral op de ingangsdatum van het contract.
Oh ja, mijn gasverbruik was 640 m3 maar ik ben van plan gas te laten staan bij Zonneplan.
Per 1 januari zodat je contractjaar gelijk loopt met het kalenderjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Origineel
  • Niet online
bmoorman schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Ja, die is moeilijk te doorgronden ;)
De uitspraak 'In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst' is zeker van toepassing op jouw voorbeeld.
De beloofde 80% gaat het hem echt niet worden in dit land vanwege de e-leveranciers die ons in de tang hebben.
Ik zie in veel Europese landen wel TLV's die daar naar toebewegen. Wordt daar FIT genoemd, feed-in tariff. Als je 80% alleen op kale prijs toepast, dan trekt dat het niet meer, hier in Nederland. Zie dat de PV-markt ook opeens weg is, veroorzaakt door de e-leveranciers.
In Ierland is TLV nog 25cent.
Maar over de energiebelasting, die nu 13,2 cent is, betaal je niet als TLV'er maar als verbruiker. Dat zou in iedergeval ook de minimale TLV moeten zijn, omdat 'de belastingbetaler' er niet op inspringt.
PV heeft veel te slecht imago gekregen, je wordt er op afgerekend door de maatschappij.
Je realiseert je wel dat vóór de extreme TLV's deze op ongeveer op hetzelfde niveau lag als deze nu ligt.

En koppeling van de TLV aan de energiebelasting ipv de kale stroomprijs is pure waanzin.Dat is juist de stimulans voor de leveranciers om de trukendoos nog verder open te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Linea schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:24:
[...]

Als het wetsvoorstel afbouwen salderen er door zou komen, dan moet er voortaan ook per tariefperiode gesaldeerd worden. Wijzigingen van energiebelasting, BTW of afbouwpercentage tellen als start van een nieuwe tariefperiode.
Misschien heb ik mij onvoldoende hierin verdiept oid, maar waar heb je deze info vandaan? Ik heb dat eigenlijk nog niet eerder gelezen...
Nogmaals misschien slecht ingelezen oid, maar heb je voor mij/ons een linkje naar een (of meer) bron(nen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

pirke schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:46:
[...]

Het gaat er dan om wat de tvl op dat moment bij gc is van een vergelijkbaar contract als je nu hebt afgesloten. Niet wat het bij een andere partij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kopje_Koffie
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:10
Sannietje1985 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Misschien heb ik mij onvoldoende hierin verdiept oid, maar waar heb je deze info vandaan? Ik heb dat eigenlijk nog niet eerder gelezen...
Nogmaals misschien slecht ingelezen oid, maar heb je voor mij/ons een linkje naar een (of meer) bron(nen)?
Hier heb wat informatie over de het nieuwe saldeer voorstel gevonden:
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling

Daar is ook een document opgenomen met aangenomen amendementen bij de behandeling in de tweede kamer:
https://www.eerstekamer.n...soverzicht_tweede_kamer_3

(Bontenbal c.s.) over het in de wet vastleggen dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast - Aangenomen

Tevens is er ook een voorstel over dat de TVL niet negatief mag zijn: (Omtzigt c.s.) over dat de ondergrens van de redelijke vergoeding nooit negatief zal bedragen - Aangenomen

Hoe dit vanuit dit document tot een beleid komt heb ik geen verstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Kopje_Koffie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:59:

Hier heb wat informatie over de het nieuwe saldeer voorstel gevonden:
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling

Daar is ook een document opgenomen met aangenomen amendementen bij de behandeling in de tweede kamer:
https://www.eerstekamer.n...soverzicht_tweede_kamer_3

(Bontenbal c.s.) over het in de wet vastleggen dat het te salderen percentage per tariefperiode wordt toegepast - Aangenomen

Tevens is er ook een voorstel over dat de TVL niet negatief mag zijn: (Omtzigt c.s.) over dat de ondergrens van de redelijke vergoeding nooit negatief zal bedragen - Aangenomen

Hoe dit vanuit dit document tot een beleid komt heb ik geen verstand.
https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vm0ep5jbnryp.pdf
Aangenomen amendementen maken deel uit van het wetsvoorstel. In het wetsvoorstel zie je dezelfde teksten dus staan. 6 februari stemt de Eerste Kamer over het wetsvoorstel.
Maar de toekomst van salderen is hier in het zero tolerance topic offtopic; hiervoor is al een behoorlijk tijd terug het topic 'de toekomst van salderen' afgesplitst. Daar vind je dit soort informatie terug. Al moet je dan inmiddels ook wel door allerlei zijpad-discussies graven.
https://gathering.tweaker...ist_messages/2188210/last

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 12-01-2024 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:17:

Per 1 januari zodat je contractjaar gelijk loopt met het kalenderjaar.
Dat is normaal het beste, maar ik weet niet of het zo slim is om nu nog tot 2 juli te wachten om het GC-contract per 1-1-2025 af te sluiten. Het is een risico dat er in dat half jaar wat aan de voorwaarden gaat verslechteren. Daarom mijn tip om next best per 1 juli over te stappen naar het driejaarscontract bij GC. Dat kan nu al afgesloten worden. En dan voor de periode t/m 30 juni een modelcontract elders om wel alvast te kunnen salderen (niet bij GC, want dan gaat het salderen telkens per 12 maanden vanaf de eerste datum dat iemand naar GC overgestapt is, en ontstaat er een vervelende winterse tariefperiode tussen 1 januari en die eerste overstapdatum).

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 12-01-2024 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
De terugleververgoeding doet er voor de gemiddelde Nederlander met een beetje overschot niet meer toe. 2 cent minder bij 1000 kWh overschot op jaarbasis doet nog geen € 2,- per maand. Echter hoog vastrecht en terugleverboetes kunnen er wel in hakken. Ik zou dus niet te lang wachten met beslissen en vooral kijken naar andere zaken.
De terugleververgoeding wordt pas interessant bij duizenden kWh's overschot of grote verschillen in terugleververgoeding. Van dat laatste is nauwelijks nog sprake.

Aanvulling: Geen idee hoe je contract in elkaar steekt, maar het is wel handig als je eerst de winter wegsaldeert voordat je overstapt. Anders zit je alsnog heel veel te betalen aan belasting en leververgoeding om vervolgens wat wisselgeld terug te krijgen voor je overschot.

[ Voor 9% gewijzigd door nietwijk op 12-01-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Origineel schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:11:
[...]

Je realiseert je wel dat vóór de extreme TLV's deze op ongeveer op hetzelfde niveau lag als deze nu ligt.

En koppeling van de TLV aan de energiebelasting ipv de kale stroomprijs is pure waanzin.Dat is juist de stimulans voor de leveranciers om de trukendoos nog verder open te trekken.
Ja ik realiseer me dat, sterker ik was ongeveer de eerste hier die dat TLV prijsniveau concludeerde en afkeurde.
Echter nu is denk ik, hoop ik de realisatie eindelijk daar dat er een energietransitie gaande is.

Een afspraak over die koppeling zou juist goed zijn voor de energietransitie. Inzetten op de duurzame stroombron die gratis stroom levert.
Momenteel met je 11,5 cent stroomt er effectief al ongeveer 2 cent van belastinggeld naar de e-leveranciers. Geen wonder dat GC ons wil binnenharken.
Ik denk niet dat iemand in Den Haag zich dit realiseert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-09 08:07
Waarover wordt de energie belasting eigenlijk geheven?
Is dat eerst over de geleverde energie en gaat daarna de tlv er onbelast af.
Of wordt eerst de tlv van de geleverde energier afgehaald en dan over het verschil belasting geheven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Devlinx schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:34:
Waarover wordt de energie belasting eigenlijk geheven?
Is dat eerst over de geleverde energie en gaat daarna de tlv er onbelast af.
Of wordt eerst de tlv van de geleverde energier afgehaald en dan over het verschil belasting geheven?
Op dit moment wordt er eerst gesaldeerd.

Houd je na salderen een netto verbruik over dan betaal je energiebelasting over dat netto resterend aantal kWh.

Houd je na salderen een netto aantal kWh over dan krijg je daar een TLV voor (zonder belastingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
bmoorman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:15:

Momenteel met je 11,5 cent stroomt er effectief al ongeveer 2 cent van belastinggeld naar de e-leveranciers. Geen wonder dat GC ons wil binnenharken.
Ik denk niet dat iemand in Den Haag zich dit realiseert
Er stroomt geen energiebelastinggeld naar energieleveranciers. Energiebelasting wordt geheven door de rijksoverheid. De energieleveranciers innen die namens de overheid, en dragen die af.
Er wordt overigens geen energiebelasting betaald over invoeding. Alleen over afname (voor zoverre die niet gesaldeerd wordt).
Die 11,5 cent betaalt Greenchoice helemaal zelf aan jou als consument. Tegen welke prijs Greenchoice die energie weer doorverhandelt, en aan wie (in binnen- of buitenland), dat weten we niet.

Maar volgens mij is deze discussie hier nogal offtopic.

[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 12-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
Linea schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Maar volgens mij is deze discussie hier nogal offtopic.
De beroemde end quote als je van de discussie af wilt?

Nee, 1 kWh is het te verhandelen product en met deze 11,5 cent TLV subsidieert de staat de e-leveranciers met 2 cent per kWh.
Even iets breder denken dan alleen je eigen huis en hachje en iets meer communiaal. Die kWh aan overschot die de belastingbetaler voor 11,5 weg doet daar moet de belastingbetaler (wel ene andere) 13,2 cent voor afdragen. Waar vloeit dat verschil dan heen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik was aan het kijken voor Greenchoice maar bij mij staat 8 cent terugleververgoeding. Is het weer omlaag gegaan? Wilde net overstag.

Stomme vraag. Als de overheid komende jaren bepaald dat de terugleververgoeding 80% moet zijn minimaal van de kale prijs. Kan je dan met een vast contract hierin mee of kunnen ze je hier 3 jaar aan vasthouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Fairy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:15:
Ik was aan het kijken voor Greenchoice maar bij mij staat 8 cent terugleververgoeding. Is het weer omlaag gegaan? Wilde net overstag.

Stomme vraag. Als de overheid komende jaren bepaald dat de terugleververgoeding 80% moet zijn minimaal van de kale prijs. Kan je dan met een vast contract hierin mee of kunnen ze je hier 3 jaar aan vasthouden?
Je vraag is al tig keer langs gekomen in dit topic en de antwoorden ook.

Aanmelden via een energie coöperatie
aanmelden via een coöperatie
https://www.greenchoice.n...roene%20stroom%20opwekken

[ Voor 6% gewijzigd door Peterhardenberg op 12-01-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Peterhardenberg schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Je vraag is al tig keer langs gekomen in dit topic en de antwoorden ook.

Aanmelden via een energie coöperatie
Ik heb al weer even niet gekeken, denk dat dat het is. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
bmoorman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Nee, 1 kWh is het te verhandelen product en met deze 11,5 cent TLV subsidieert de staat de e-leveranciers met 2 cent per kWh.
Even iets breder denken dan alleen je eigen huis en hachje en iets meer communiaal. Die kWh aan overschot die de belastingbetaler voor 11,5 weg doet daar moet de belastingbetaler (wel ene andere) 13,2 cent voor afdragen. Waar vloeit dat verschil dan heen :N
Het maakt toch geen drol uit waar een leverancier zijn stroom inkoopt om te bepalen hoeveel belasting er naar de staat gaat over een afgenomen kWh? Je haalt dingen door elkaar.

Verder is het doel van elk bedrijf om maximaal winst te maken. Dus goedkoop inkopen en duur verkopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
bmoorman schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:04:

Nee hoor, ik voer de discussie graag. Alleen is dit niet het juiste topic. Dit topic gaat zero tolerance over de beste terugleververgoeding. Niet over discussies over energiebelasting of wenselijke ontwikkelingen mbt de terugleververgoeding.

Ik kan prima breder denken, maar ook dan klopt je som nog niet. Die 11,5 cent en de energiebelasting hebben niets met elkaar te maken. Er is geen verschil van 2 cent. Greenchoice betaalt jou 11,5 cent. Vervolgens verkoopt Greenchoice die kWh door. Voor welke prijs weten we niet. Is ook niet relevant. Maar laten we zeggen voor 15 cent (is erg hoog voor zonne-energie, maar vooruit). Bovenop die verkoopprijs van 15 cent wordt nog de energiebelasting berekend, tenminste, als het een klant in Nederland is. Als het iemand met weinig afname is (tot 10.000 kWh), betaalt die de volle mep energiebelasting, dus 10,9 cent. Die 10,9 cent gaat naar de Rijksoverheid. Daar krijgt Greenchoice helemaal niets van. Van de ruim 5 cent BTW die bovenop de kale energieprijs van 15 cent en de energiebelasting komt trouwens ook niet. Greenchoice krijgt alleen de kale verkoopprijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 12-01-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:15:
Dat hangt ervanaf wat er in het wetsvoorstel staat. Het huidige wetsvoorstel afbouw salderen bevat zo'n voorstel. Dan zou de minimaal 80% ingaan de dag nadat de wetswijziging in de Staatscourant gepubliceerd is. Geen overgangstermijn, dus voor iedereen, ongeacht het contract.
Maar als dit wetsvoorstel het in de Eerste Kamer niet haalt, is het weer afwachten wat er precies in een volgend wetsvoorstel staat. Als dat er al zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Linea schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Dat hangt ervanaf wat er in het wetsvoorstel staat. Het huidige wetsvoorstel afbouw salderen bevat zo'n voorstel. Dan zou de minimaal 80% ingaan de dag nadat de wetswijziging in de Staatscourant gepubliceerd is. Geen overgangstermijn, dus voor iedereen, ongeacht het contract.
Maar als dit wetsvoorstel het in de Eerste Kamer niet haalt, is het weer afwachten wat er precies in een volgend wetsvoorstel staat. Als dat er al zou komen.
Alle onduidelijkheid niet echt goed voor de consument. Ik durf nu eigenlijk niets vast te zetten en ook die energiecoöperatie zie ik niet zitten. Ik begrijp niet helemaal wat ik met zo'n club moet en degene in mijn regio werkt weer met een andere leverancier. Er zit er wel een in Zwolle, maar ik woon aan de andere kant van de IJssel, dus ik twijfel of ik mee kan doen. De Coöperatie in mijn gemeente heeft een half werkende site waarbij je voorwaarden moet accepteren die niet eens op de site te vinden zijn. Lijkt wel haas een conceptsite want diverse links zit niets achter.

Ik hoop volgend jaar naar een warmtepomp of hybride te kunnen zodat ik mijn overgebleven stroom zelf ga gebruiken. Dan telt de terugleververgoeding ook niet meer aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 13-01-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Fairy schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Alle onduidelijkheid niet echt goed voor de consument. Ik durf nu eigenlijk niets vast te zetten en ook die energiecoöperatie zie ik niet zitten. Ik begrijp niet helemaal wat ik met zo'n club moet en degene in mijn regio werkt weer met een andere leverancier. Er zit er wel een in Zwolle, maar ik woon aan de andere kant van de IJssel, dus ik twijfel of ik mee kan doen. De Coöperatie in mijn gemeente heeft een half werkende site waarbij je voorwaarden moet accepteren die niet eens op de site te vinden zijn. Lijkt wel haas een conceptsite want diverse links zit niets achter.

Ik hoop volgend jaar naar een warmtepomp of hybride te kunnen zodat ik mijn overgebleven stroom zelf ga gebruiken. Dan telt de terugleververgoeding ook niet meer aan.
Je hebt helemaal niets met die coöperatie te maken, je hoeft er geen lid van te zijn ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wolly schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:21:
[...]

Je hebt helemaal niets met die coöperatie te maken, je hoeft er geen lid van te zijn ofzo.
Ah ok, want op mijn gemeente was alleen maar een formulier te vinden en daar moest ik een tekst invullen. Heel onduidelijk.

Als iemand een linkje heeft hoe ik me kan aanmelden ben ik wel benieuwd dan. Ik woon overigens in Wezep (Gemeente Oldebroek) in Gelderland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• antidote
Aanmelden kan via deze link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
Is het een idee dit op te nemen in de gele box die je leest als je wilt posten? Of ergens anders waar het goed zichtbaar is.
Er is weinig zicht op een beter aanbod :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dank je wel!

Nu alleen nog even voor mezelf bedenken wat verstandig is. 1 jaar vast of langer. Blijft een beetje gokken :)

Te bedenken dat ik ooit een TLV heb gehad van 98,5 cent :$

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 14-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:44
Fairy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Dank je wel!

Nu alleen nog even voor mezelf bedenken wat verstandig is. 1 jaar vast of langer. Blijft een beetje gokken :)

Via die link kreeg ik bij de cooperatie van mijn keuze alleen de mogelijkheid van een 3-jaarscontract. Maar dat wilde ik sowieso, dus voor mij geen probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:19

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Fairy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Dank je wel!

Als je nog bij Innova zit is het wellicht verstandig om het geschil van Blihi af te wachten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rimco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:19:
[...]

Als je nog bij Innova zit is het wellicht verstandig om het geschil van Blihi af te wachten.
Nee was Eneco destijds meen ik. Nog een hoop gezeik mee gehad want die probeerden er onderuit te komen.

Overigens loopt mijn jaarafrekening vanaf 1-10-2023, dus als ik nu overstap heb ik een flink verbruik. Denk dat ik dat maar even niet moet doen en pas overstappen als ik op break-even punt zit.

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 14-01-2024 12:34 ]

Pagina: 1 ... 194 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2