Hoeveel maanden zijn er nodig om het verbruik vanaf oktober weg te salderen? Je kunt de ingangsdatum van het contract bij GC op maximaal 6 maanden in de toekomst zetten.Fairy schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:19:
[...]
Nee was Eneco destijds meen ik. Nog een hoop gezeik mee gehad want die probeerden er onderuit te komen.
Overigens loopt mijn jaarafrekening vanaf 1-10-2023, dus als ik nu overstap heb ik een flink verbruik. Denk dat ik dat maar even niet moet doen en pas overstappen als ik op break-even punt zit.
Bedankt! Inmiddels heb ik per 1-7 het contract bij GC afgesloten.Linea schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:24:
[...]
Als het wetsvoorstel afbouwen salderen er door zou komen, dan moet er voortaan ook per tariefperiode gesaldeerd worden. Wijzigingen van energiebelasting, BTW of afbouwpercentage tellen als start van een nieuwe tariefperiode. Als je zomer en winter met elkaar wilt kunnen blijven verrekenen, dan zijn de logische startdata 1 januari (helaas, net geweest) of 1 juli. Je kunt Greenchoice nu al aanvragen per 1 juli (direct doen, je hebt toch bedenktijd). Je hebt dan de komende jaren - nogmaals, als de wetswijziging doorgaat - twee tariefperiodes per jaar: 1 jan t/m 30 juni en 1 juli t/m 31 december.
Je zit met een dynamisch contract bij Zonneplan. In dat geval zou je kunnen overwegen eerst nog t/m 30 juni een modelcontract bij Zonneplan af te sluiten voor alleen elektriciteit (gas dynamisch houden). Belachelijk levertarief (1 euro per kWh), maar dat is geen probleem als je alles kunt salderen. Tlv bij Zonneplan modelcontract is 10 cent. https://www.zonneplan.nl/modelcontract Is in de huidige markt geen slechte tlv.
Je kunt ook t/m 30 juni een modelcontract afsluiten bij bijvoorbeeld Eneco (9 cent tlv). Dat levert misschien wat minder administratief gedoe op bij Zonneplan. Maar Zonneplan laat je misschien wel per direct overstappen van dynamisch naar modelcontract, waardoor je direct kunt salderen. Anders zit je met 30 dagen aanmeldtermijn.
Ik twijfel alleen nog over wat te doen tot die tijd. Mijn zonnepanelen zijn pas afgelopen oktober gelegd, dus dan heb ik op 30 juni waarschijnlijk nog geen overschot dat kan worden gesaldeerd, of snap ik het nu niet? Tot nu toe heb ik slechts 240 kWh teruggeleverd. Is het dan niet een verkeerde keuze om een modelcontract af te sluiten?
Je zult nu in de winter weinig opwekken en relatief veel elektriciteit gebruiken. In de maanden april, mei en juni ga je je huidige gebruik compenseren; dat zijn maanden met een hoge opwekking. Een contract waarmee je de komende periode t/m 30 juni ook kunt salderen, is dus handig. Bovendien heb je dan in maart t/m juni ook geen gedoe dat je je zonnepanelen uit moet zetten bij negatieve prijzen (dat is namelijk een behoorlijk nadeel van een dynamisch contract).Srvv93 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 14:49:
Bedankt! Inmiddels heb ik per 1-7 het contract bij GC afgesloten.
Ik twijfel alleen nog over wat te doen tot die tijd. Mijn zonnepanelen zijn pas afgelopen oktober gelegd, dus dan heb ik op 30 juni waarschijnlijk nog geen overschot dat kan worden gesaldeerd, of snap ik het nu niet? Tot nu toe heb ik slechts 240 kWh teruggeleverd. Is het dan niet een verkeerde keuze om een modelcontract af te sluiten?
Helder. En wat is de reden voor een modelcontract, kan ik niet gewoon net zo goed een variabel contact nemen?Linea schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:20:
[...]
Je zult nu in de winter weinig opwekken en relatief veel elektriciteit gebruiken. In de maanden april, mei en juni ga je je huidige gebruik compenseren; dat zijn maanden met een hoge opwekking. Een contract waarmee je de komende periode t/m 30 juni ook kunt salderen, is dus handig. Bovendien heb je dan in maart t/m juni ook geen gedoe dat je je zonnepanelen uit moet zetten bij negatieve prijzen (dat is namelijk een behoorlijk nadeel van een dynamisch contract).
Edit: ik snap het al, zo te zien zijn er op GC na geen leveranciers die variabele contracten bieden.
[ Voor 7% gewijzigd door Srvv93 op 15-01-2024 11:21 ]
Het modelcontract biedt iets meer zekerheid over de tarieven; bij een variabel contract kunnen ze vaak iets makkelijker tussentijds gewijzigd worden, ook zonder grote onverwachte marktontwikkelingen.Srvv93 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:18:
Helder. En wat is de reden voor een modelcontract, kan ik niet gewoon net zo goed een variabel contact nemen?
Edit: ik snap het al, zo te zien zijn er op GC na geen leveranciers die variabele contracten bieden.
Maar het grootste verschil is dat bij een variabel contract een invoedboete ingevoerd kan worden, en bij het modelcontract mag dat volgens de ACM niet.
Dat laatste hebben ze bij een aantal leveranciers al opgelost, ze hebben nl. de vaste maandkosten opgetrokken naar 75 euro per maandLinea schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Het modelcontract biedt iets meer zekerheid over de tarieven; bij een variabel contract kunnen ze vaak iets makkelijker tussentijds gewijzigd worden, ook zonder grote onverwachte marktontwikkelingen.
Maar het grootste verschil is dat bij een variabel contract een invoedboete ingevoerd kan worden, en bij het modelcontract mag dat volgens de ACM niet.
Ik zou graag zien dat iemand dat eens toetst bij de ACM. Lijkt me dat de leverancier moeilijk hard kan maken dat dat werkelijk gemaakte kosten zijn.Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:18:
[...]
Dat laatste hebben ze bij een aantal leveranciers al opgelost, ze hebben nl. de vaste maandkosten opgetrokken naar 75 euro per maand
Volgens mij kijkt de ACM niet op microlevel. Die zijn meer aan het kijken of de winstmarge van het bedrijf in de bandbreedte zit?Turrican schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Ik zou graag zien dat iemand dat eens toetst bij de ACM. Lijkt me dat de leverancier moeilijk hard kan maken dat dat werkelijk gemaakte kosten zijn.
Oké, duidelijk.Linea schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:48:
[...]
Het modelcontract biedt iets meer zekerheid over de tarieven; bij een variabel contract kunnen ze vaak iets makkelijker tussentijds gewijzigd worden, ook zonder grote onverwachte marktontwikkelingen.
Nu had je het over 9 cent TLV bij een modelcontract van Eneco, maar waar zie je dat precies staan? Op hun website zie ik namelijk geen teruglevertarief staan: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
En in de voorwaarden van het modelcontract staat alleen 'De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract.'
Daar heeft @Srvv93 geen last van als die nu een modelcontract neemt met nu goede vaste levertarieven. Is een tijdelijke oplossing t/m 30 juni. Vanaf 1 juli is die over naar een vast contract bij Greenchoice.Wolly schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:18:
Dat laatste hebben ze bij een aantal leveranciers al opgelost, ze hebben nl. de vaste maandkosten opgetrokken naar 75 euro per maand
We zoeken inmiddels allemaal vastigheid tegen de gekkigheid van de leveranciers
Goed punt. Ik kom dit tegen:Srvv93 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:48:
Oké, duidelijk.
Nu had je het over 9 cent TLV bij een modelcontract van Eneco, maar waar zie je dat precies staan? Op hun website zie ik namelijk geen teruglevertarief staan: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
En in de voorwaarden van het modelcontract staat alleen 'De terugleververgoeding die op u van toepassing is, is terug te vinden in uw contract.'
https://www.eneco.nl/klan...225-1433115342.1705330225
"De terugleververgoeding is momenteel vastgezet op € 0,09 per kWh, exclusief overheidsheffingen en btw."
Ik heb in dit topic nog geen signalen gezien dat dat gewijzigd is. Maar wel even goed checken dus in het contract dat je toegestuurd krijgt.
Overigens zal 1 cent meer of minder geen groot verschil opleveren over de periode t/m 30 juni. De meeste opwekking zul je namelijk salderen.
Edit: je kunt er natuurlijk ook voor kiezen t/m 30 juni bij Zonneplan dynamisch te blijven, maar dan saldeer je alleen de energiebelasting (en bijbehorende BTW). Wel ook over de afgelopen periode (hangt van je precieze contractjaar af). Zonneplan saldeert de energiebelasting namelijk per (contract)jaar, las ik.
[ Voor 14% gewijzigd door Linea op 15-01-2024 16:14 ]
@cj1 De tabel in de topicstart behoeft weer een update. Helaas is het aanbod aan leveranciers met redelijke teruglevertarieven nog minder geworden.
Bij Van Ons 1 maand variabel (januari 2024) is de tlv gedaald naar € 0,09154 enkel, € 0,10060 piek, € 0,08195 dal:
https://energie.vanons.org/tarievenblad-variabel-contract/
Bij OM Flex worden ook vaste terugleveringskosten berekend: https://samenom.nl/voorwaarden-documenten/Tarieven.pdf. Zelfde staffel als bij 1 jaar vast.
Bij Van Helder Groen modelcontract (Van Helder richt zich overigens op zakelijke klanten) is de tlv verlaagd naar € 0,08711 enkel, € 0,07382 dal en € 0,09863 piek:
https://vanhelder.nl/zake...zakelijke-energietarieven
Bij 1 jaar vast gelden veel lagere terugleververgoedingen (2,5 tot 4,8 cent exclusief BTW); bij langere vaste periodes nog lager.
Ook bij variabele tarieven is de tlv lager (4,6 tot 6,4 cent excl. BTW).
Pure energie heeft de tlv blijkbaar al enige tijd verlaagd naar 6 cent in de variabele en vaste contracten en het modelcontract:
https://pure-energie.nl/a...cl-btw-en-EB-1-1-2024.pdf
https://pure-energie.nl/groene-stroom/tarieven/
United Consumers is voor alle contracten (1 jaar vast, variabel en model) terug naar 5 cent: "Levert u meer energie terug dan u verbruikt? Dan krijgt u van UnitedConsumers een terugleververgoeding van € 0,05 per kWh."
https://www.unitedconsumers.com/energie/faq/index.jsp#
UC is inmiddels dus zelfs minder aantrekkelijk dan Vattenfall.
Engie is ook voor 1 jaar vast en variabel terug naar 4 cent. Ik krijg dit te zien als ik een tariefberekening invul:
"Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,04 (zonder energiebelastingen en btw)."
Engie is de moeite niet meer waard om in de tabel te vermelden.
Bij Van Ons 1 maand variabel (januari 2024) is de tlv gedaald naar € 0,09154 enkel, € 0,10060 piek, € 0,08195 dal:
https://energie.vanons.org/tarievenblad-variabel-contract/
Bij OM Flex worden ook vaste terugleveringskosten berekend: https://samenom.nl/voorwaarden-documenten/Tarieven.pdf. Zelfde staffel als bij 1 jaar vast.
Bij Van Helder Groen modelcontract (Van Helder richt zich overigens op zakelijke klanten) is de tlv verlaagd naar € 0,08711 enkel, € 0,07382 dal en € 0,09863 piek:
https://vanhelder.nl/zake...zakelijke-energietarieven
Bij 1 jaar vast gelden veel lagere terugleververgoedingen (2,5 tot 4,8 cent exclusief BTW); bij langere vaste periodes nog lager.
Ook bij variabele tarieven is de tlv lager (4,6 tot 6,4 cent excl. BTW).
Pure energie heeft de tlv blijkbaar al enige tijd verlaagd naar 6 cent in de variabele en vaste contracten en het modelcontract:
https://pure-energie.nl/a...cl-btw-en-EB-1-1-2024.pdf
https://pure-energie.nl/groene-stroom/tarieven/
United Consumers is voor alle contracten (1 jaar vast, variabel en model) terug naar 5 cent: "Levert u meer energie terug dan u verbruikt? Dan krijgt u van UnitedConsumers een terugleververgoeding van € 0,05 per kWh."
https://www.unitedconsumers.com/energie/faq/index.jsp#
UC is inmiddels dus zelfs minder aantrekkelijk dan Vattenfall.
Engie is ook voor 1 jaar vast en variabel terug naar 4 cent. Ik krijg dit te zien als ik een tariefberekening invul:
"Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,04 (zonder energiebelastingen en btw)."
[ Voor 45% gewijzigd door Linea op 15-01-2024 17:07 ]
TLV tabel stand 15 januari 2024
@mathijshooi Engie omlaag (uitgezonderd modelcontract), Van Helder omlaag, UC omlaag, Pure Energie omlaag, Van Ons omlaag, OM Flex met terugleverkosten (dus netto ook omlaag)/f/image/szrjyun7p2Zt0h4e3pylH7cW.png?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Bedankt! UC variabel is overigens ook omlaag naar 5 cent.cj1 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:50:TLV tabel stand 15 januari 2024
@mathijshooi Engie omlaag (uitgezonderd modelcontract), Van Helder omlaag, UC omlaag, Pure Energie omlaag, Van Ons omlaag, OM Flex met terugleverkosten (dus netto ook omlaag)
[Afbeelding]
Engie modelcontract heb ik niet terug kunnen vinden. Misschien weet iemand anders dat?
Verwijderd
... Tenzij je een bestaand contract hebt en alleen de publieke communicaties hebt gezien over wijzigingen. Engie heeft de ontkoppeling van TLV / LV bij contracten waar die er tot 1 Januari was teruggedraaid.Linea schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:42:
Een flink aantal mensen draait dus nog minimaal 6 maanden door tegen 38 cent. Het terugdraaien is alleen nog nergens inzichtelijk gemaakt en nog niet gecommuniceerd aan de klanten waar het over gaat.
Verwijderd in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2024 23:38 ]
De tabel is niet bedoeld als overzicht wat iedereen in het land ooit afgesloten heeft, maar voor mensen die een nieuw contract zoeken. Voor hen is Engie niet meer de moeite waard.Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:36:
... Tenzij je een bestaand contract hebt en alleen de publieke communicaties hebt gezien over wijzigingen. Engie heeft de ontkoppeling van TLV / LV bij contracten waar die er tot 1 Januari was teruggedraaid.
Een flink aantal mensen draait dus nog minimaal 6 maanden door tegen 38 cent. Het terugdraaien is alleen nog nergens inzichtelijk gemaakt en nog niet gecommuniceerd aan de klanten waar het over gaat.
Verwijderd in "Engie snoeit in de terugleververgoeding"
Het is inmiddels gelukt, ben per direct over naar het modelcontract van Eneco voor 9 ct TLVLinea schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:56:
[...]
Goed punt. Ik kom dit tegen:
https://www.eneco.nl/klan...225-1433115342.1705330225
"De terugleververgoeding is momenteel vastgezet op € 0,09 per kWh, exclusief overheidsheffingen en btw."
Ik heb in dit topic nog geen signalen gezien dat dat gewijzigd is. Maar wel even goed checken dus in het contract dat je toegestuurd krijgt.
Overigens zal 1 cent meer of minder geen groot verschil opleveren over de periode t/m 30 juni. De meeste opwekking zul je namelijk salderen.
Edit: je kunt er natuurlijk ook voor kiezen t/m 30 juni bij Zonneplan dynamisch te blijven, maar dan saldeer je alleen de energiebelasting (en bijbehorende BTW). Wel ook over de afgelopen periode (hangt van je precieze contractjaar af). Zonneplan saldeert de energiebelasting namelijk per (contract)jaar, las ik.
Bedankt voor je advies!
De trend is duidelijk.
TLV's gaan langzaam maar zeker naar 0.
Wellicht gaan we zelfs de - in als je alle fratsen met leverkosten en de grapjes van BE gaat meerekenen.
Wellicht gaan we zelfs de - in als je alle fratsen met leverkosten en de grapjes van BE gaat meerekenen.
De minister houdt in zijn beantwoording ook nu weer stug vol dat de ACM toezicht houdt dat de tlv redelijk is, inclusief de invoedboetes (zie vraag en antwoord 13):genc007 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:02:
De trend is duidelijk.
https://www.tweedekamer.n...2023Z19517&did=2024D00600
"Vraag 13
Kunt u aangeven hoe de Autoriteit Consument & Markt (ACM) terugleverkosten monitort met de voorwaarden dat deze op werkelijke kosten zijn gebaseerd en er niet onredelijke hoge winsten worden gemaakt door een heffing?
Antwoord 13
In de huidige situatie houdt de ACM toezicht op de leveringstarieven die de leverancier aan de kleinverbruiker in rekening brengt. Die leveringstarieven moeten redelijk zijn. Omdat in de huidige Elekticiteitswet in artikel 31c, eerste lid, een saldering regelt van maximaal 100% van de afgenomen elektriciteit, is daarmee eveneens een redelijk tarief verzekerd voor het deel van de ingevoede elektriciteit dat gesaldeerd mag worden. Voor het deel dat niet gesaldeerd mag worden, betaalt de leverancier een redelijke vergoeding aan de afnemer. De ACM houdt hier toezicht op en kan bij overtredingen optreden met een last onder dwangsom of een bindende aanwijzing."
[ Voor 47% gewijzigd door Linea op 16-01-2024 12:33 ]
Met al die kortingen voor niet ZP gebruikers lijkt het voor ons straks alleen nog maar rendabel met accu en dynamisch contract.
Dan mag je blij zijn als je over het het jaar op €0 uitkomt.
Hoop dat er wat goed uitkomt als ze in februari gaan stemmen, want dit gaat de foute kant op zo.
Hoop dat er wat goed uitkomt als ze in februari gaan stemmen, want dit gaat de foute kant op zo.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Dat van BE gaat dan in principe wel enkel om het gedeelte dat je saldeert, dus netto opbrengst wordt - voorlopig - niet belast.genc007 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:02:
De trend is duidelijk.
Maar we blijven toch gewoon switchen naar de beste aanbieder, en desnoods worden de ZP ontkoppeld, het is dan niet anders.
Of accu's natuurlijk, maar dat is ook nog wel een flinke investering en je weet het maar nooit of ze daar tzt ook weer een of andere belasting op gaan heffen...
[ Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 16-01-2024 12:54 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Welke Dynamische contracten, bij dynamische energieleveranciers is een nieuwe ronde aangebroken om de inkoopvergoeding (2-3ct incl BTW, deel is nu al 4,84ct/kWh ) te verhogen omdat ACM inkoopkosten als onder deel van levertarief ziet en geen verschillend lever en teruglevertarief mag worden gebruikt.Bschnitz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:33:
Met al die kortingen voor niet ZP gebruikers lijkt het voor ons straks alleen nog maar rendabel met accu en dynamisch contract.
Naar gemiddelde van alle urentarieven in 2023 zijn die inkoopvergoeding al meer dan 20%
Het wetsvoorstel afbouw salderings regeling bepaald ook dat vergoeding voor de teruglevering niet negatief mag zijn (in 2023 was 3,6% van de uren negatief)
Als dynamische energieleveranciers het financieel opgelost krijgen, zitten ze nog met dat geen klant meer zijn PV uitzet of alles in verbruikers stopt, want elke kWh die je teruglevert komt in aanmerking voor wat je nog mag salderen.
Namelijk het percentage dat je mag salderen is van toepassing op de kWh's die je invoedt met als max niet meer dan wat je hebt afgenomen in een jaar.
Dynamische energieleveranciers kunnen terug naar de tekentafel en wel vrij abrupt, hoe ze die extra kWh's bij negatieve marktprijzen gaan inschatten en verwerken en dat ze heel veel meer klanten met PV krijgen die terugleveringskosten bij vast en variabele energieleveranciers willen ontlopen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Rob Jetten geeft dus geen antwoord op de vraag, zijn we wel gewend maar goed.Linea schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:29:
[...]
De minister houdt in zijn beantwoording ook nu weer stug vol dat de ACM toezicht houdt dat de tlv redelijk is, inclusief de invoedboetes (zie vraag en antwoord 13):
https://www.tweedekamer.n...2023Z19517&did=2024D00600
"Vraag 13
Kunt u aangeven hoe de Autoriteit Consument & Markt (ACM) terugleverkosten monitort met de voorwaarden dat deze op werkelijke kosten zijn gebaseerd en er niet onredelijke hoge winsten worden gemaakt door een heffing?
Antwoord 13
In de huidige situatie houdt de ACM toezicht op de leveringstarieven die de leverancier aan de kleinverbruiker in rekening brengt. Die leveringstarieven moeten redelijk zijn. Omdat in de huidige Elekticiteitswet in artikel 31c, eerste lid, een saldering regelt van maximaal 100% van de afgenomen elektriciteit, is daarmee eveneens een redelijk tarief verzekerd voor het deel van de ingevoede elektriciteit dat gesaldeerd mag worden. Voor het deel dat niet gesaldeerd mag worden, betaalt de leverancier een redelijke vergoeding aan de afnemer. De ACM houdt hier toezicht op en kan bij overtredingen optreden met een last onder dwangsom of een bindende aanwijzing."
Hoe monitort de ACM terugleverkosten? Niet beantwoord.
Vorige week contract proberen af te sluiten bij greenchoice maar contract met 9ct tlv gekregen. Gebeld maar was niet om te zetten en de 11,5ct was alleen voor bestaande klanten. Gelukkig dankzij dit draadje gesterkt in het idee dat dat niet zo was. Opgezegd en vandaag weer geprobeerd. Nu wel een contract met 11,5ct voor 3 jaar vast af kunnen sluiten.
Vanaf 01-04 ga ik jaarlijks een 100.000kWh opwekken in de mix van zon en wind en heb daar zelf een 50.000kWh van nodig, op die hoeveelheid scheelt die 2,5ct 3 jaar lang best een slok op een borrel.
Vanaf 01-04 ga ik jaarlijks een 100.000kWh opwekken in de mix van zon en wind en heb daar zelf een 50.000kWh van nodig, op die hoeveelheid scheelt die 2,5ct 3 jaar lang best een slok op een borrel.
Maar als je naar het midden van die staffels kijkt betaal je zo'n 10 cent (incl. BTW) voor elke kWh die je saldeert, en als je net verkeerd uitkomt, zelfs zo'n 12 cent per kWh. Dat is nog meer dan elektriciteitsprijzen op dit moment op de termijnmarkt doen. En dan heb je al je eigen gesaldeerde kWh's gratis afgeleverd.JohanNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:53:
Dat van BE gaat dan in principe wel enkel om het gedeelte dat je saldeert, dus netto opbrengst wordt - voorlopig - niet belast.
Voor wat je meer invoedt dan saldeert, krijg je bij BE 5 cent per kWh. Ook niet om over naar huis te schrijven.
Klopt, het voordeel wat je nog hebt is dat je tenminste geen btw en andere belastingen hoeft af te dragen.Linea schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:30:
[...]
Maar als je naar het midden van die staffels kijkt betaal je zo'n 10 cent (incl. BTW) voor elke kWh die je saldeert, en als je net verkeerd uitkomt, zelfs zo'n 12 cent per kWh. Dat is nog meer dan elektriciteitsprijzen op dit moment op de termijnmarkt doen. En dan heb je al je eigen gesaldeerde kWh's gratis afgeleverd.
Voor wat je meer invoedt dan saldeert, krijg je bij BE 5 cent per kWh. Ook niet om over naar huis te schrijven.
Maar het signaal vanuit de energieleverancier is vooral dat ze jouw opgewekte energie niet willen hebben, sterker nog, je mag er voor betalen in bepaalde scenario's zoals je al zegt.
Zit nu zelf wel bij BE puur om de donkere maanden te salderen, dus dit is wel een rotstreek, ook al gaat het voor mij pas per maart in ( maar stiekem had ik zoiets ook wel verwacht aangezien het beleid van andere maatschappijen )
Per maart/april is er hopelijk toch nog een redelijk aanbod voor mijn tzt overschot aan energie, maar het ziet er niet goed uit.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dat is zo'n 1250 euro per jaar verschil. Op een totaal van zo'n 5500 euro per jaar aan tlv. Plus de besparing van 50.000 kWh wat zo'n 15.000 euro per jaar is. Geen slok op een borrel, maar zeker eens dat het wel de moeite van een telefoontje waard isTankcsapda schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:31:
Vorige week contract proberen af te sluiten bij greenchoice maar contract met 9ct tlv gekregen. Gebeld maar was niet om te zetten en de 11,5ct was alleen voor bestaande klanten. Gelukkig dankzij dit draadje gesterkt in het idee dat dat niet zo was. Opgezegd en vandaag weer geprobeerd. Nu wel een contract met 11,5ct voor 3 jaar vast af kunnen sluiten.
Raar verhaal dat het eerst niet kon en nu wel. Ik vroeg mij af: jij doet dit waarschijnlijk niet particulier. En het gaat om heel veel kWh. Val je niet onder andere regelingen?
Verder wat teveel off-topic, behalve dan dat GC 3 jaar vast nu nog steeds mogelijk is en de beste optie.
GC kun je een half jaar (min een dag) vooruit afsluiten.JohanNL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:16:
Zit nu zelf wel bij BE puur om de donkere maanden te salderen, dus dit is wel een rotstreek, ook al gaat het voor mij pas per maart in ( maar stiekem had ik zoiets ook wel verwacht aangezien het beleid van andere maatschappijen )
Per maart/april is er hopelijk toch nog een redelijk aanbod voor mijn tzt overschot aan energie, maar het ziet er niet goed uit.
Het is inderdaad een rotstreek van BE om dat zo snel in te voeren, terwijl mensen nog de winterperiode aan het salderen zijn.
Maar ook de winstmarge die ze op terugleveren willen maken, is belachelijk. Ze vinden ingevoede elektriciteit 5 cent per kWh waard (zie hun tlv), dus een invoedboete van 8,5 cent (elektriciteitsinkoopprijs piekuren) - 5 cent (waarde tlv) = 3,5 cent excl. BTW was nog enigszins te verdedigen. Dat is 4,2 cent incl. BTW. Maar 6 tot 12 cent per kWh? Dat is gewoon een stevige winst pakken.
Het is wel komisch dat dit net op de dag naar buiten komt dat minister Jetten voor de zoveelste keer weigert om regelgeving te treffen tegen die invoedboetes.
[ Voor 10% gewijzigd door Linea op 16-01-2024 17:34 ]
Ik ben er dus zo eentje die bij budget energie zit en vanaf maart verder genaaid lijkt te worden vanwege de doorberekening op terugleverkosten.
Iemand een tip waar ik naartoe kan verkassen met gas en stroom voor redelijke tarieven?
Iemand een tip waar ik naartoe kan verkassen met gas en stroom voor redelijke tarieven?
Dat hangt ervanaf of je netto terugleveraar bent of niet. Gas hoef je overigens niet bij hetzelfde bedrijf af te nemen, al is dat vaak wel gunstig qua aanmeldbonus.sahinasappelsap schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:34:
Ik ben er dus zo eentje die bij budget energie zit en vanaf maart verder genaaid lijkt te worden vanwege de doorberekening op terugleverkosten.
Dit topic is vooral relevant voor de mensen die netto terugleveren.
Voor mensen die meer van het net afnemen, is dit topic relevant:
https://gathering.tweaker...ist_messages/2143346/last
[ Voor 16% gewijzigd door Linea op 16-01-2024 17:38 ]
Ik lever zo een 2000-2500kwh per jaar terug netto. Ben altijd bij budget energie blijven hangen, maar met een tlv van 0,072/0,068 was het al niet optimaal. Als ze dan ook nog centen gaan rekenen voor wat ik teruglever is het hek helemaal van de dam.Linea schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:36:
[...]
Dat hangt ervanaf of je netto terugleveraar bent of niet. Gas hoef je overigens niet bij hetzelfde bedrijf af te nemen, al is dat vaak wel gunstig qua aanmeldbonus.
Dit topic is vooral relevant voor de mensen die netto terugleveren.
[ Voor 19% gewijzigd door sahinasappelsap op 16-01-2024 17:41 ]
Zie de tabel in de topicstart: voor elektriciteit is Greenchoice het bedrijf met de hoogste tlv (aanmelden via de website van GC na selectie energiecoöperatie; niet op de normale homepage van GC afsluiten).sahinasappelsap schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:40:
Ik lever zo een 2000-2500kwh per jaar terug netto.
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Voor gas zou ik het niet weten. Kun je eventueel ook bij BE laten als dat een goede prijs is.
[ Voor 20% gewijzigd door Linea op 16-01-2024 17:44 ]
Er staat ook in de voorwaarde: Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.Linea schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Zie de tabel in de topicstart: voor elektriciteit is Greenchoice het bedrijf met de hoogste tlv (aanmelden via de website van GC na selectie energiecoöperatie; niet op de normale homepage van GC afsluiten).
Voor gas zou ik het niet weten. Kun je eventueel ook bij BE laten als dat een goede prijs is.
Heeft het dan wel zin, wie zegt dat ze het over een week ook niet naar beneden bijstellen?
Ik ga het even lezen. Betaal nu iets meer dan 1,40 voor gas per kuub, dat is bij greenchoice ook een cent of 10 goedkoper.Linea schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:43:
[...]
Zie de tabel in de topicstart: voor elektriciteit is Greenchoice het bedrijf met de hoogste tlv (aanmelden via de website van GC na selectie energiecoöperatie; niet op de normale homepage van GC afsluiten).
Thanks voor de tip met GC!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 91% gewijzigd door sahinasappelsap op 16-01-2024 21:23 ]
Als je nu eens dit topic eens wat meer terug gaat lezen of erin gaat zoeken. Dit is wel tig keer ter sprake gekomen.pim_rs schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:59:
Heeft het dan wel zin, wie zegt dat ze het over een week ook niet naar beneden bijstellen?
@ntram twee vragen nog:ntram schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:00:
[...]
De ACM heeft vorig jaar een nieuwe manier goedgekeurd waarop de energiestromen worden toegerekend aan de leveranciers.
Vroeger werd een groot deel de kosten van de onvoorspelbaarheid van invoeders c.q. saldeerders in de praktijk door alle leveranciers van kleinverbruikers gedragen naar rato van hun volume, ongeacht of ze nu saldeerders hadden of niet. Daarnaast profiteerden de leveranciers met veel invoeding in hun portfolio van de absurd hoge vergoeding die de andere leveranciers moesten betalen om die 'foute' toekenning weer recht te zetten. Ze hadden dus dubbel voordeel, en weinig reden om te klagen, noch een valide reden bij de ACM op basis van kosten hun tarieven (in alle vormen) voor deze doelgroep te verhogen. De balanceringskosten en reconciliatiekosten liepen wel steeds verder op voor de markt als geheel.
Sinds april j.l. is dat voorbij, en komt de kosten van die onzekerheid volledig voor rekening van de leverancier wie de klant in portfolio heeft en zijn ze hun correctie voordeel kwijt. Dat doet leveranciers met invoeders in hun klantenbestand gewoon heel veel pijn. De ACM heeft, bewust of onbewust, een van de belangrijkste pijlers van het zonder al te veel rumoer meewerken aan de salderingsregeling (een compleet dysfunctioneel allocatieproces) om zeep geholpen.
Wat de leveranciers nu doen is zuiver lijfsbehoud. De enige reden dat nog niet elke leverancier deze maatregel neemt is dat de meesten zo verstandig zijn om hun verliezen te blijven nemen totdat het besluit over de toekomst van salderen in de 1e kamer is gevallen. Met als redenering dat ze dat besluit anders in gevaar brengen. Vandebron (en nu dus ook OM) is uit de rij gestapt omdat ze te hard bloedden (relatief veel invoeders in portfolio).
Wie weet hoe de nieuwe allocatiemethodiek werkt en welke rechten leveranciers hebben qua het vaststellen van tarieven bij modelcontracten, weet dat salderen, op de energiebelasting na, ten dode is opgeschreven gezien de nieuwe allocatiemethodiek.
Elke leverancier zal saldeerders en invoeders linksom of rechtsom de kosten in rekening gaan brengen die zij specifiek veroorzaken, of ten onder gaan in de concurrentie. De ACM staat voor het modelcontract toe dat die kostengebaseerd zijn, dus die vluchtheuvel zal maar kort bestaan als steeds meer saldeerders daar naar overstappen. Immers, dan gaan de kosten daar door het plafond, en mogen de leveranciers 'kostengebaseerd' ook daarvoor de kosten verhogen op de enige manier die daar mag en effectief is; de vaste vergoeding per maand. Uiteindelijk wordt iedereen 'uitgerookt', en is alleen dynamisch tarief nog aantrekkelijk. Althans, tot ook daar de balanceringskosten eerlijk kostengebaseerd in rekening gebracht mogen worden bij de klanten die ze veroorzaken. Iets wat nu zeker niet het geval is, door de afspraken tussen ACM en de leveranciers over het verplichte dynamische prijzen modelcontract in combinatie met de salderingsregeling.
Ongeacht wat de 1e kamer besluit, is salderen dus eigenlijk, op energiebelasting na, dood. Dat kan de politiek niet voorkomen, want allocatie en toetsen tarieven, daar gaat de ACM over. Ja, de politiek kan besluiten over een 'redelijke' terugleververgoeding, maar door de nieuwe allocatiemethodiek en het toestaan van kostendekkende tarieven komt dat gewoon 100% voor rekening van de invoeders zelf (en voor de niet invoeders die op modelcontract zitten, maar dat zullen er al snel weinig zijn).
Geniet dus nog maar van de situatie van voor het 1e kamer debat, en sluit zeker een langjarig contact af als dat gunstiger is dan de dynamische tarieven voor je invoeding.
Ik heb 'skin in the game', met een flink overschot qua invoeding. Ik probeer dus niet te schetsen wat ik wil dat gebeurt, ik trek alleen logisch conclusies uit de situatie sinds 1 april en wat er daardoor waarschijnlijk gaat gebeuren.
Heeft de ACM hier ook documenten over geproduceerd en gepubliceerd op hun site?
Zo ja, wat is een goede zoekterm om die te vinden?
Wat heeft Greenchoice kennelijk voor elkaar wat de vdb's van dit land niet hebben?
Een 3 jarig contract met redelijke tlv is daar nog steeds mogelijk.
Verder dan veel molens waarbij het uitkan om ze uit de wind te nemen om onbalans te voorkomen en er zo per saldo toch aan te verdienen kom ik niet .
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Een vraagje, waarom het modelcontract en niet gewoon het jaarcontract?Srvv93 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:03:
[...]
Het is inmiddels gelukt, ben per direct over naar het modelcontract van Eneco voor 9 ct TLV![]()
Bedankt voor je advies!
Ik heb niet op de site zelf gekeken en vergeleken, maar zitten daar (gunstige) prijsverschillen tussen?
Laatst was in ieder geval de TLV 9ct bij een jaarcontract.
En van het modelcontract mag het tarief per 1-7 gewijzigd worden, als ik me niet vergis.
Omdat ik per 1-7 een 3-jarig contract bij Greenchoice heb afgesloten (met 11,5 ct TLV). Dus dit is puur om de tijd te overbruggen aangezien ik hiervoor dynamisch zat.Truus01 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:33:
[...]
Een vraagje, waarom het modelcontract en niet gewoon het jaarcontract?
Ik heb niet op de site zelf gekeken en vergeleken, maar zitten daar (gunstige) prijsverschillen tussen?
Laatst was in ieder geval de TLV 9ct bij een jaarcontract.
En van het modelcontract mag het tarief per 1-7 gewijzigd worden, als ik me niet vergis.
Ik wil jullie ook op deze wijzen :. Greenchoice via FNV (moet je wel lid zijn).
-->> korting van 200 euro bij een 3-jarig contract
bij een TLV van 0.08 euro, dan kan de korting net een verschil van zeg 100 euro maken
over 3 jaar bij ca 2000 KWh terug leveren.
KWh prijs 0,37406
TLV prijs 0.08000
Vaste leveringskosten 6,67
beheer kosten 33,41
bij een TLV van 0.08 euro, dan kan de korting net een verschil van zeg 100 euro maken

KWh prijs 0,37406
TLV prijs 0.08000
beheer kosten 33,41
[ Voor 1% gewijzigd door Bertus12 op 18-01-2024 16:33 . Reden: vaste kosten naar leveringskosten ]
Wordt het omslagpunt dan niet 1905kWh per jaar?Bertus12 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:23:
bij een TLV van 0.08 euro, dan kan de korting net een verschil van zeg 100 euro makenover 3 jaar bij ca 2000 KWh terug leveren.
KWh prijs 0,37406
TLV prijs 0.08000
beheer kosten 33,41
Ik kwam er inderdaad ook op uit dat je met 3 jaar x 2000 kWh/jaar x 3,5 cnt die 200 euro korting al kwijt bent in vergelijking met 11,5 cent tlv.Skibidi_RizzXL schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:45:
Wordt het omslagpunt dan niet 1905kWh per jaar?
Wel een laag vast levertarief per maand via de FNV. Dat ligt bij aanmelding via een energiecoöperatie op 7,79 euro. Scheelt toch ook weer.
De prijs per kWh is bij Greenchoice is wel hoger dan bij andere leveranciers, maar daar heb je geen last van als je netto-opwekker bent en het 100% salderen nog bestaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 18-01-2024 19:05 ]
Hoe hoger de leverprijs hoe beter. Betekent een hogere belastingaftrek van verbruik van de laadpaalLinea schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:01:
[...]
De prijs per kWh is bij Greenchoice is wel hoger dan bij andere leveranciers, maar daar heb je geen last van als je netto-opwekker bent en het 100% salderen nog bestaat.
Levertarief is nagenoeg gelijk als je de 33 euro beheerskosten van de fnv meerekent.Linea schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Ik kwam er inderdaad ook op uit dat je met 3 jaar x 2000 kWh/jaar x 3,5 cnt die 200 euro korting al kwijt bent in vergelijking met 11,5 cent tlv.
Wel een laag vast levertarief per maand via de FNV. Dat ligt bij aanmelding via een energiecoöperatie op 7,79 euro. Scheelt toch ook weer.
Neem aan dat die beheerskosten eenmalig zijn?
Ik dacht dat dat de netbeheerkosten waren, maar het zijn FNV-kosten?!Wolly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Levertarief is nagenoeg gelijk als je de 33 euro beheerskosten van de fnv meerekent.
Neem aan dat die beheerskosten eenmalig zijn?
Netbeheerkosten liggen rond de € 1,16 per dag (incl btw) dus dat kan niet.Truus01 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:44:
[...]
Ik dacht dat dat de netbeheerkosten waren, maar het zijn FNV-kosten?!
€ 200,- bij stroom én gasBertus12 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:23:
€ 100,- bij alleen stroom
Cashback aan het eind van de 3 jaar
[ Voor 5% gewijzigd door nietwijk op 19-01-2024 09:44 ]
Inderdaad stom van mij, overheen gelezen.nietwijk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:43:
[...]
€ 200,- bij stroom én gas
€ 100,- bij alleen stroom
Cashback aan het eind van de 3 jaar
Nog even nagekeken, het betreft Netbeheerkosten per maand a 33,41 euroWolly schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:54:
[...]
Netbeheerkosten liggen rond de € 1,16 per dag (incl btw) dus dat kan niet.
Maakt niet uit, ik postte het uit compleetheid voor de mede-Tweakers. Zonder jouw post had ik dit niet gevonden en kunnen aanvullen.Bertus12 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:05:
[...]
Inderdaad stom van mij, overheen gelezen.
Voor de meeste terugleveraars hier waarschijnlijk niet interessant. Je moet onder de 1000 kWh teruglevering per jaar zitten om er voordeel bij te hebben en als je onder de 1000 kWh zit doet dit draadje er eigenlijk niet zo veel toe. Desondanks vind ik het in tijde van weinig nieuws aan het front ook interessant als aanbieders met "de beste terugleververgoeding" van meerdere kanten belicht worden. Zolang er mensen zijn die met 500 kWh overschot blind staren op 1 a 2 cent meer terugleververgoeding....die kunnen beter voor zo'n deal gaan ook als het "maar" 100 euro cashback is.
Vraagje aan de mensen welke overgestapt zijn naar een vast contract bij GC alleen elektra.
Wordt er bij jullie ook niets afgeschreven door GC?
Als je inlogt bij GC staat er dan ook geen actief contract, totdat je bij "mijn tarieven" kijkt...
Daar vind je dan lokaal groen maar weinig info verder?
Als je inlogt bij GC staat er dan ook geen actief contract, totdat je bij "mijn tarieven" kijkt...
Dit staat er bij mij:JMS-2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:00:
Vraagje aan de mensen welke overgestapt zijn naar een vast contract bij GC alleen elektra.
/f/image/aXdPuXZDq98y0VOUMwev2fZe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L0FkRJjXBWfxCDtnoS6iex0u.png?f=fotoalbum_large)
Ik had ook voor 1 januari dat er stond geen actief contract. Maar na 1 januari dus wel. Als je in de mail kijkt, wanneer zou je contract dan ingaan?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Bij mij staat op de hoofdpagina dat ik een 'lokaal groen 3 jaar' contract heb. Einddatum (1-1-2027) staat eronder.JMS-2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:00:
Heb 0 euro kosten per maand, verwachte teruglevering op basis van historisch verbruik is 2200 kWh. En dus wordt er bij mij niks afgeschreven.
Alles in orde zo ver ik kan zien.
@Jojan265 en @Playa del C.
Op mijn hoofdpagina krijgt ik dit scherm.
:strip_exif()/f/image/jt7mCmLQMwjln6LDu2Ox0wbh.jpg?f=fotoalbum_large)
En als ik daarna rechts op contract en tarieven klik krijg ik wel deze.
:strip_exif()/f/image/UPFRRVJsuWtYw1JIAC8vNSVC.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen informatie over nota's of over maandbedrag e.d
Geen slimme meter hier.
(Excuses voor de slechte foto's, moest ik van de tablet nemen vandaar.
:strip_exif()/f/image/jt7mCmLQMwjln6LDu2Ox0wbh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UPFRRVJsuWtYw1JIAC8vNSVC.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen slimme meter hier.
Bij mij staat er op het hoofdscherm wel een contract en termijnbedrag. Heb je wel al de meterstanden doorgegeven?JMS-2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:37:
@Jojan265 en @Playa del C.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen slimme meter hier.
/f/image/ggHytMp0UXehReDiJdJlPHHP.png?f=fotoalbum_large)
Ja heb ik gedaan, als ik daarop klik staat dat er ook in het klein bij.Jojan265 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Bij mij staat er op het hoofdscherm wel een contract en termijnbedrag. Heb je wel al de meterstanden doorgegeven?
[Afbeelding]
Edit: nog geen eindafrekening van Engie gekregen.
[ Voor 4% gewijzigd door JMS-2 op 20-01-2024 20:11 ]
Even een kort berichtje naar GC denk ik. Je hebt gelijk dat het niet helemaal klopt. Ook al is het vast niet erg.JMS-2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:06:
[...]
Ja heb ik gedaan, als ik daarop klik staat dat er ook in het klein bij.
Van Engie heb ik ook nog geen eindafrekening.
Misschien is het wachten daarop. Ik heb wel al een eindafrekening van mijn vorige leverancier.JMS-2 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:06:
[...]
Ja heb ik gedaan, als ik daarop klik staat dat er ook in het klein bij.
Het is me gelukt!
Bij mijn adres rechts boven in het scherm stond toen ik het aanklikte 2 keer het adres onder elkaar, bij de eerste stond opgezegd...schrok even moet ik zeggen.
Ik klikte hetzelfde adres eronder aan en ineens stond alles hetzelfde als bij jullie
Ik heb GC afgesloten en toen de prijzen wat lager werden heb ik deze telefonisch over gesloten naar weer een nieuw contract....
Daar zat de crux ben ik bang.
Als ik nu op mijn adres klik staat er " toon oudere adressen".
Ik ben niet de enige die het contract heeft vernieuwd heeft, dus mochten andere er ook last van krijgen dan weten we nu waar dit in zit.
Bedankt voor jullie hulp!
Bij mijn adres rechts boven in het scherm stond toen ik het aanklikte 2 keer het adres onder elkaar, bij de eerste stond opgezegd...schrok even moet ik zeggen.
Ik klikte hetzelfde adres eronder aan en ineens stond alles hetzelfde als bij jullie

Ik heb GC afgesloten en toen de prijzen wat lager werden heb ik deze telefonisch over gesloten naar weer een nieuw contract....
Daar zat de crux ben ik bang.
Als ik nu op mijn adres klik staat er " toon oudere adressen".
Ik ben niet de enige die het contract heeft vernieuwd heeft, dus mochten andere er ook last van krijgen dan weten we nu waar dit in zit.
Bedankt voor jullie hulp!
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, ik heb nu nog 1,5 jaar te gaan van ons Greenchoice 2 jarig stoom/gas contract wat ik destijds kon omzetten vanaf een Univé/Greenchoice duurzaam dalen zonder boete.
Nu staat het huidige contract op mijn naam een is mijn vrouw FNV lid.
Ik ben best wel geïnteresseerd in een nieuw 3 jarig FNV/Greenchoice contract wat ik Idealiter over 6 maanden zou laten ingaan om zo lang mogelijk te kunnen profiteren van de mogelijkheid om jaarlijks tussen de 3000 en 5000 kWh terug te kunnen leveren tegen een fatsoenlijke TLV.
Zou Greenchoice het contact willen openbreken zonder boete bij afsluiten van een nieuw 3 jarig contract op naam van mijn vrouw of zijn er betere opties?
Zo ja zou ik dan 11,5 of 8 cent TLV ontvangen?
Ik ben best wel geïnteresseerd in een nieuw 3 jarig FNV/Greenchoice contract wat ik Idealiter over 6 maanden zou laten ingaan om zo lang mogelijk te kunnen profiteren van de mogelijkheid om jaarlijks tussen de 3000 en 5000 kWh terug te kunnen leveren tegen een fatsoenlijke TLV.
Zou Greenchoice het contact willen openbreken zonder boete bij afsluiten van een nieuw 3 jarig contract op naam van mijn vrouw of zijn er betere opties?
Je kunt in de app van Greenchoice de hoogte van een eventuele boete laten uitrekenen!mb1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:39:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, ik heb nu nog 1,5 jaar te gaan van ons Greenchoice 2 jarig stoom/gas contract wat ik destijds kon omzetten vanaf een Univé/Greenchoice duurzaam dalen zonder boete.
Als je voor 1 juni 2023 hebt afgesloten dan ben je voor €50,-per product klaar.mb1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:39:
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Klopt ik heb nog de oude €50 per product opzegboete.HandyLumberjack schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:44:
[...]
Als je voor 1 juni 2023 hebt afgesloten dan ben je voor €50,-per product klaar.
Maar ga ik dan naar 11,5 (wat ik al heb) of 8 cent teruglevering?
Ik verwacht 8ct, en anders moet je de energiecoöperatie route kiezen. (Even teruglezen als je die nog niet kent), maar dan heb je geen cashback volgens mij.
Ik heb een 11,5 ct / 3 jaar contract en daardoor ook geen boete volgens de calculator, ook wat waardHandyLumberjack schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:13:
Ik verwacht 8ct, en anders moet je de energiecoöperatie route kiezen. (Even teruglezen als je die nog niet kent), maar dan heb je geen cashback volgens mij.
We zijn hier niet van de GC helpdesk (alhoewel dat soms er wel op lijkt).mb1 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:39:
Zou Greenchoice het contact willen openbreken zonder boete bij afsluiten van een nieuw 3 jarig contract op naam van mijn vrouw ?
Bel ze gewoon dan weet je het.
Misschien had ik dat zal gedaan maar was de contracten afdeling vrijdagmiddag om 17 uur niet meer bereikbaar....jobr schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:03:
[...]
We zijn hier niet van de GC helpdesk (alhoewel dat soms er wel op lijkt).
Bel ze gewoon dan weet je het.
YouTube: Energie trukendoos: kat in het nauw?
Ook wel interessant. Als je je hebt opgegeven bij energieleveren.nl voor de saldering, kan je voorstel voor een nieuw contract een stuk minder gunstig uitvallen. Hier was die site niet voor bedoeld! Die was bedoeld voor netbeheerders om te zien waar er energie wordt geleverd.
Energiebedrijven maken hier nu misbruik van.
Ik vraag me af of dat overigens legaal is... Iemand die het weet?
Het andere verhaal dat er in zit gaat over een thuisaccu die je van een leverancier niet mag hebben. Die bied dynamische tarieven om zogenaamd het net beter in balans te brengen. Dat kan je dus prima doen met een thuisaccu, overdag opladen als er veel stroom is en 's nachts verbruiken. Die leverancier zegt dus dat dit van hen niet mag.
Daarmee is het duidelijk dat het ze helemaal niet om de balans gaat, maar puur om het geld.
Ook wel interessant. Als je je hebt opgegeven bij energieleveren.nl voor de saldering, kan je voorstel voor een nieuw contract een stuk minder gunstig uitvallen. Hier was die site niet voor bedoeld! Die was bedoeld voor netbeheerders om te zien waar er energie wordt geleverd.
Het andere verhaal dat er in zit gaat over een thuisaccu die je van een leverancier niet mag hebben. Die bied dynamische tarieven om zogenaamd het net beter in balans te brengen. Dat kan je dus prima doen met een thuisaccu, overdag opladen als er veel stroom is en 's nachts verbruiken. Die leverancier zegt dus dat dit van hen niet mag.
Daarmee is het duidelijk dat het ze helemaal niet om de balans gaat, maar puur om het geld.
[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 21-01-2024 19:35 ]
Dan zal je de voorwaarden moeten lezen. Ik wil wel bewijs zien van de stelling overigens want “Ketel Klets” klinkt wel heel vaag.Fairy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:32:
Sorry, maar ben ik de enige die dit een onsamenhangend bericht vind? Ik weet niet zo goed hoe ik deze moet interpreteren.
Kun je iets meer inleiding en uitleg geven?
Kun je iets meer inleiding en uitleg geven?
Fairy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:32:
Naast een onsamenhangend bericht is het ook goed om te weten dat Ketel Klets niet altijd gelijk heeft en soms flink kan lullen over onderwerpen waar hij weinig verstand van heeft.
In de video laat hij overigens wel zien dat er er andere tarieven aangeboden worden als je wel/geen PV hebt. Maar ik zou niet alles klakkeloos overnemen van hem.
In de video laat hij overigens wel zien dat er er andere tarieven aangeboden worden als je wel/geen PV hebt. Maar ik zou niet alles klakkeloos overnemen van hem.
1) de energieleveranciers hoeven niet per se in energieleveren.nl te kunnen kijken voor dat voorstel. De welkomstbonus is lager als je zonnepanelen hebt, en die bonus krijg je pas bij de jaarafrekening waarbij duidelijk is of je hebt teruggeleverd en hoe veel.Fairy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:32:
2) dit klinkt als het verhaal van BudgetEnergie die gratis stroom (alleen belasting betalen) in het weekend geeft in de middaguren. Zij wilden niet dat je daarmee je thuisbatterij ging opladen. Waarom niet weet ik niet precies, waarschijnlijk willen ze niet dat je die stroom 's avonds weer duur terugverkoopt aan hun. Hoe dan ook is het een stuk specifieker dan je het hier doet voorkomen.
1) Het gaat er om dat je precies hetzelfde invult op 2 adressen in dezelfde straat, ongeacht dat je op beide adressen invult dat je geen zonnepanelen hebt, krijg je toch een ander voorstel. Die voor ongunstiger is voor iemand met zonnepanelenmdvmine schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:23:
[...]
1) de energieleveranciers hoeven niet per se in energieleveren.nl te kunnen kijken voor dat voorstel. De welkomstbonus is lager als je zonnepanelen hebt, en die bonus krijg je pas bij de jaarafrekening waarbij duidelijk is of je hebt teruggeleverd en hoe veel.
2) dit klinkt als het verhaal van BudgetEnergie die gratis stroom (alleen belasting betalen) in het weekend geeft in de middaguren. Zij wilden niet dat je daarmee je thuisbatterij ging opladen. Waarom niet weet ik niet precies, waarschijnlijk willen ze niet dat je die stroom 's avonds weer duur terugverkoopt aan hun. Hoe dan ook is het een stuk specifieker dan je het hier doet voorkomen.
2) Juist het opladen van een thuisbatterij en die 's avonds invoeden zorgt JUIST voor een betere netbalans. Aan de andere kant een thuisaccu wordt in zijn algemeen (zover mij bekend) alleen gebruikt om je eigen apparatuur van stroom te voorzien, niet om terug te voeden (correct me if I'm wrong). Maar zelfs als je stroom teruglevert krijg je er een terugleververgoeding voor en die is veel lager dan het op dat moment geldende tarief. Lijkt me voor de energieleverancier een non-issue.
Voor punt 2 bij deze corrected. En je kunt dit gewoon salderen, als je geen overschot hebt.Fairy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:31:
[...]
1) Het gaat er om dat je precies hetzelfde invult op 2 adressen in dezelfde straat, ongeacht dat je op beide adressen invult dat je geen zonnepanelen hebt, krijg je toch een ander voorstel. Die voor ongunstiger is voor iemand met zonnepanelen
2) Juist het opladen van een thuisbatterij en die 's avonds invoeden zorgt JUIST voor een betere netbalans. Aan de andere kant een thuisaccu wordt in zijn algemeen (zover mij bekend) alleen gebruikt om je eigen apparatuur van stroom te voorzien, niet om terug te voeden (correct me if I'm wrong). Maar zelfs als je stroom teruglevert krijg je er een terugleververgoeding voor en die is veel lager dan het op dat moment geldende tarief. Lijkt me voor de energieleverancier een non-issue.
Maar door het omzettingsverlies heb je in dit speficieke geval altijd meer verbruik dan teruglevering.
@Fairyidd
[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-01-2024 18:10 ]
Ik was even van mijn eigen situatie uitgegaan. Ik lever veel meer terug dan dat ik verbruik.bbbrumbrum schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:01:
[...]
Voor punt 2 bij deze corrected. En je kunt dit gewoon salderen.
Een leverancier is natuurlijk volledig vrij om zijn aanbod af te stemmen op de klant (m.u.v. het modelcontract) en bij het aanmelden krijgt hij ook het standaard jaarverbruik van de netbeheerder (en daar kun je ook ongeveer het aantal zonnepanelen vanuit afleiden).
Een eventuele cashback mislopen of net een wat hoger vastrecht maakt mij weinig uit. Ik lever veel terug dus eigenlijk is enkel TLV is relevant.
Vooral voor mensen met een paar panelen is het vervelend hoe het nu soms geregeld is, omdat je soms meer voordeel mist dat je met de panelen aan opbrengst hebt.
Een eventuele cashback mislopen of net een wat hoger vastrecht maakt mij weinig uit. Ik lever veel terug dus eigenlijk is enkel TLV is relevant.
Vooral voor mensen met een paar panelen is het vervelend hoe het nu soms geregeld is, omdat je soms meer voordeel mist dat je met de panelen aan opbrengst hebt.
Vraag is wel of het uiteindelijk in het contract terecht komt, dat bij 1 of meer kWhs teruggeleverd te hebben in de periode van het contract, dat de cashback komt te vervallen. Staat het er niet in, zie ik wel een workaround in het contractaanvragen met huisnr van de buurman zonder panelen, vervolgens achteraan te bellen om het huisnummer te corrigerenHandyLumberjack schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:41:
Een leverancier is natuurlijk volledig vrij om zijn aanbod af te stemmen op de klant (m.u.v. het modelcontract) en bij het aanmelden krijgt hij ook het standaard jaarverbruik van de netbeheerder (en daar kun je ook ongeveer het aantal zonnepanelen vanuit afleiden).
Heb het ook even gecheckt, inderdaad, als je in dezelfde straat een huisnr kiest waarbij iemand zonnepanelen heeft, dan vervalt de cashback. Kies je zelfde adres maar dan zonder panelen, dan krijg je dikke cashback bij essent. De tarieven zijn wel identiek
Die bestaan metPV opwek uitgestelde teruglevering, waarschijnlijk alleen op dynamisch.Fairy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:31:
[...]
Maar budget energie is het alleen uit op verkoop, uit de accu gebruiken in de avonduren ontlast ook al, maar dat niet de verbruiker die ze zoeken.
Probeer dat aanbod van Budget maar eens in te vullen als all-electric. (geen gas)
bronDe gratis stroom is bedoeld voor eigen gebruik en, daarnaast, niet bedoeld om een thuisbatterij op te laden (zodat je buiten de uren dat de stroom gratis is, ook nog de gratis stroom uit de thuisbatterij kunt gebruiken). Wanneer we constateren dat je je hier niet aan houdt, of op een andere manier misbruik maakt van onze actie, dan kunnen we je uitsluiten van deelname aan deze actie.
Ik zit dan wel op een dynamisch contract met voldoende grote thuisaccu om 1-2 uur terug te leveren in de avond en wat na eigenverbruik over is, in de ochtend een uurtje.
en inmiddels al wel gehad? Ik ben per 1/1/24 overgestapt, maar het is sindsdien helemaal stil. Inloggen kan niet meer, althans je kan alleen de oude jaargegevens opvragen via een formulier.Playa del C. schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:14:
[...]
Even een kort berichtje naar GC denk ik. Je hebt gelijk dat het niet helemaal klopt. Ook al is het vast niet erg.
Van Engie heb ik ook nog geen eindafrekening.
Zit me af te vragen hoe lang ze nodig hebben voor de eindfaktuur
Volgens mij maximaal 6 wekenjerh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:15:
[...]
en inmiddels al wel gehad? Ik ben per 1/1/24 overgestapt, maar het is sindsdien helemaal stil. Inloggen kan niet meer, althans je kan alleen de oude jaargegevens opvragen via een formulier.
Zit me af te vragen hoe lang ze nodig hebben voor de eindfaktuur
Toch wel gek blijft dit, de verzadiging van het stroomnet gebruiken als reden om met de prijzen te schommelen en dan terugleveren met een accu, wan JUIST het stroomnet helpt, misbruik van de actie noemen. Ik kan er met het verstand niet bijDomba schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Die bestaan metPV opwek uitgestelde teruglevering, waarschijnlijk alleen op dynamisch.
Maar budget energie is het alleen uit op verkoop, uit de accu gebruiken in de avonduren ontlast ook al, maar dat niet de verbruiker die ze zoeken.
Probeer dat aanbod van Budget maar eens in te vullen als all-electric. (geen gas)
[...]
bron
Ik zit dan wel op een dynamisch contract met voldoende grote thuisaccu om 1-2 uur terug te leveren in de avond en wat na eigenverbruik over is, in de ochtend een uurtje.

Het gaat dus gewoon puur om de centen en dus de PV gebruikers buiten de deur houden, verder niet.
Dit krijg je dus als energieleveranciers zich als netbeheerder gaan gedragen.
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 23-01-2024 15:55 ]
Dit mag toch helemaal niet?Domba schreef op maandag 22 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Die bestaan metPV opwek uitgestelde teruglevering, waarschijnlijk alleen op dynamisch.
[...]
bron
Ik mag zelf weten waar ik energie voor afneem/verbruik, zolang ik maar niet boven de aansluitwaarde van mijn aansluiting ga toch (35A voor de meeste mensen).
Gaan ze straks ook zeggen dat ik mijn avondeten niet in de middag mag maken, want ik ga pas in de avond eten? xD
Dit slaat dus helemaal nergens op, en is dus sprake van misleiding.In deze periode is de meeste groene stroom beschikbaar en de behoefte aan ontlasting van het elektriciteitsnet het grootst. Door gratis stroom aan te bieden hopen we verbruik op groene momenten te stimuleren en een gedragsverandering te creëren.
Ik heb maar een klacht ingediend bij de ACM.
Budget energie moet eens kappen met dit soort onzin, elke keer is het weer dezelfde partij die dicht tegen illegale praktijken aan schuurt.
[ Voor 25% gewijzigd door genc007 op 23-01-2024 16:27 ]
Het is puur een financiële, weinig groen aan.genc007 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:19:
[...]
Dit mag toch helemaal niet?
Ik mag zelf weten waar ik energie voor afneem/verbruik, zolang ik maar niet boven de aansluitwaarde van mijn aansluiting ga toch (35A voor de meeste mensen).
Gaan ze straks ook zeggen dat ik mijn avondeten niet in de middag mag maken, want ik ga pas in de avond eten? xD
De weekenden tussen April t/m Augustus hadden in 2023 de meeste kans op negatieve day ahead uurprijzen.
Budget energie probeert meer kWh's aan hun klanten te verkopen van de klanten met PV opwek, anders moeten ze bij betalen op de energiemarkt om deze kwijt te raken.
Grof aan elke "gratis" afgenomen kWh heeft Budget Energie 5-10ct minder kosten.
Alleen de PV van klein verbruikers met vast of variabel contract, wat 97% van huishoudens heeft, kan in 2024 al voldoende zijn voor negatieve marktprijzen in het weekend, in 2023 was nog vaak een zuchtje wind nodig.
Ook het totale elektriciteits verbruik is dalende, voor heel Nederland was deze 5% minder in 2023 dan de jaren ervoor.
Het is wachten op de CERES cijfers van Liander en Enexis, maar de consumenten van Stedin hebben in 2023 50% meer PV op dak gelegt dan in 2022, Het is dus goed mogelijk dat er meer dan de 2,1GW van 2022 erbij is gekomen.
Ik heb een 1 jarig contract en zit nog tot juli 2024 bij energie van ons.
Nu lees ik op de website dat ze terugleververgoedingen gaan vragen.
Klopt het dat dit niet bij mij van toepassing is, aangezien ik een vast contract heb?
Klopt het dat dit niet bij mij van toepassing is, aangezien ik een vast contract heb?
Vanzelfsprekend. Maar de beste plek om dat te vragen is EvO.tjerkpolle schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:19:
Ook jij bent de lul, vanaf 1 maart.tjerkpolle schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:19:
Stukje uit de mail die ik vandaag kreeg.
Welke contractvormen krijgen te maken met vaste terugleveringskosten?
Alleen als je in een jaar 1.000 kWh of meer teruglevert, betaal je vanaf 1 maart 2024 vaste terugleveringskosten. Dat geldt voor de volgende contractvormen (huishoudens met een verblijfsfunctie en kleine bedrijven):
1. Het 1 jaar vast contract, afgesloten na 20 december 2023.
2. Het Coöperatieve contract
3. Variabele contracten met maandelijks wijzigende tarieven
Ik neem aan dat het jaarcontract voor juli 2023 is afgesloten als het doorloopt tot juli 2024. Dat is bij mijn weten eerder dan 20 december 2023. Dan geldt het toch niet?m4ni4k-4live schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:42:
[...]
Ook jij bent de lul, vanaf 1 maart.
Alleen als je in een jaar 1.000 kWh of meer teruglevert, betaal je vanaf 1 maart 2024 vaste terugleveringskosten. Dat geldt voor de volgende contractvormen (huishoudens met een verblijfsfunctie en kleine bedrijven):
Dit is ook logisch, aangezien ze waarschijnlijk bij de vaste contracten na 20 december 2023 dit al hebben aangegeven voor het afsluiten.
"1 jarig contract en zit nog tot juli 2024" dan is het toch in juli 2023 afgesloten, dus voor 20 december 2023. Zou wat zijn als ze dat zomaar konden doen voor bestaande contracten. (tenzij het destijds in de voorwaarden stond)m4ni4k-4live schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:42:
[...]
@tjerkpolle zit tot 1 juli bij EvO op een jaarcontract, dus dat contract is voor 20 december 2023 afgesloten. Geen wijziging voor @tjerkpolle dus.m4ni4k-4live schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:42:
Ook jij bent de lul, vanaf 1 maart.
Overigens erg bijzonder dat EvO denkt dat in een contract met vaste tarieven in ene een extra tariefcomponent ingebracht kan worden. Dat kan juridisch niet, tenzij er in contracten die na 20 december afgesloten zijn al duidelijk vermeld stond dat EvO die extra heffing in zou gaan voeren. In alle andere gevallen loont het de moeite om bezwaar te maken dat in een contract met vaste tarieven geen wijzigingen plaats mogen vinden, m.u.v. de (extern bepaalde) belastingen en netbeheerderskosten.
Edit: wel de moeite waard voor @tjerkpolle om nu al direct aansluitend op dit contract een ander contract met vaste tarieven af te sluiten dat nog geen invoedboete heeft. Bij o.a. Greenchoice kan dat afsluiten al bijna een half jaar voor ingangsdatum. https://www.gaslicht.com/...0lQQC9EAAYBCAAEgKOBvD_BwE
Als je voor Greenchoice kiest, dan wel afsluiten via een Energiecoöperatie voor een hogere terugleververgoeding.
[ Voor 23% gewijzigd door Linea op 25-01-2024 11:10 ]
Mijn contract is afgelopen, en ik zit nu variabel. Ik ben volgens mij lid van de FNV;
Stroom:
- normaal: 1716 kWh/jaar
- dal: 2871 kWh/jaar
Gas: 879 m³ jaar
Type meter: slimme meter
Stroomaansluiting:
Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)
Ik ben door een collega gewezen op dit topic en ik weet niet of ik de juiste info geef. Ik heb zonnepanelen maar ik zie bij Oxxio bijv. dat ik geen 3 jarig contract en bonus krijg aangeboden als ik dit aangeef. De tarieven zijn gelijk voor 1 jarig en 3 jarig en ook bij de voorwaarden van het 3 jarig contract staat dat je 9ct per overcapaciteit terugkrijgt. De Oxxio medewerker van de telefoon zei tegen me dat ze me geen 'bonus' mocht aanbieden omdat ik zonnepanelen had, maar ook dat de tarieven blijven staan en dat Oxxio vooralsnog geen teruglever vergoeding vraagt (ook niet 3 jaar als je voor 3 jaar kiest).
Wie kan me helpen met een goedkoop contract? d.w.z. wat moet ik daar evt zelf voor doen?
Stroom:
Stroomaansluiting:
Ik ben door een collega gewezen op dit topic en ik weet niet of ik de juiste info geef. Ik heb zonnepanelen maar ik zie bij Oxxio bijv. dat ik geen 3 jarig contract en bonus krijg aangeboden als ik dit aangeef. De tarieven zijn gelijk voor 1 jarig en 3 jarig en ook bij de voorwaarden van het 3 jarig contract staat dat je 9ct per overcapaciteit terugkrijgt. De Oxxio medewerker van de telefoon zei tegen me dat ze me geen 'bonus' mocht aanbieden omdat ik zonnepanelen had, maar ook dat de tarieven blijven staan en dat Oxxio vooralsnog geen teruglever vergoeding vraagt (ook niet 3 jaar als je voor 3 jaar kiest).
Wie kan me helpen met een goedkoop contract? d.w.z. wat moet ik daar evt zelf voor doen?
Als je meer opwekt dan verbruikt:xces schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:01:
Mijn contract is afgelopen, en ik zit nu variabel. Ik ben volgens mij lid van de FNV;
Stroom:
Stroomaansluiting:
Greenchoice 3 jaar via de volgende link: ('steun een energiecooperatie')
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Zojuist de afrekening van Engie binnen.
Ik vermoed dat er daar toch iets mis is gegaan, want de tarieven lijken nergens op.
In de app heb ik vorig jaar het gehele jaar een bedrag van 45 of 40 cent zien staan voor levering of teruglevering (piek/dal).
Nu bij de jaarafrekening gelden er opeens "magisch" tarieven van 28 tot 24 cent.
Daardoor komt natuurlijk het teruglevertarief ook fors lager uit.
Ik vermoed dat er daar toch iets mis is gegaan, want de tarieven lijken nergens op.
In de app heb ik vorig jaar het gehele jaar een bedrag van 45 of 40 cent zien staan voor levering of teruglevering (piek/dal).
Nu bij de jaarafrekening gelden er opeens "magisch" tarieven van 28 tot 24 cent.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Incl./excl. Energiebelasting/btw?Jeroenneman schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:38:
Zojuist de afrekening van Engie binnen.
Wat staat er in je contact?
Verwijderd
@Jeroenneman
In de app gaan ze vanuit dat je niet meer opwekt dan wat je verbruik.
Zodra je meer opwekt dan moet je de energiebelasting en de btw van de teruglever vergoeding halen. Het staat ook zo in je contract.
In de app gaan ze vanuit dat je niet meer opwekt dan wat je verbruik.
Zodra je meer opwekt dan moet je de energiebelasting en de btw van de teruglever vergoeding halen. Het staat ook zo in je contract.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2024 18:50 ]
Nah, kan hem eigenlijk nooit op onzin betrappendenneappel schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:00:
Naast een onsamenhangend bericht is het ook goed om te weten dat Ketel Klets niet altijd gelijk heeft en soms flink kan lullen over onderwerpen waar hij weinig verstand van heeft.
Vooral dit topic lezen, begin eens met de laatste 10 pagina's en de openingspost. Heb je minder dan 15 zonnepanelen, dan zit je in het verkeerde topic en zit er onderaan deze pagina in het gele kader vast wel een topic bij voor je.xces schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:01:
Ik ben door een collega gewezen op dit topic en ik weet niet of ik de juiste info geef. I
Wie kan me helpen met een goedkoop contract?
d.w.z. wat moet ik daar evt zelf voor doen?
Om het toch een beetje ontopic te houden deel ik dit voorbeeld: YouTube: Gratis elektrisch rijden? V2CSarcomorbato schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:10:
[...]
Nah, kan hem eigenlijk nooit op onzin betrappen
Niet iedereen is even oplettend als wij hier. Ga er gerust vanuit dat er mensen denken gratis te laden op hun PV met een daarvoor geschikte lader en niet doorhebben dat gewoon te betalen op de eindnota.
Dit topic bestaat niet voor niets. Zelfs overschot na salderen vertegenwoordigd een waarde weten we. In de zomer van 2023 (Dit filmpje is toen gepost) zelfs €1.09725 / kWh voor de oplettende PV bezitter (met of zonder netto overschot.)
Voor een ander voorbeeld verwijs ik graag naar: denneappel in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Wat heeft het aantal zonnepanelen er mee te maken?nietwijk schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:39:
[...]
Vooral dit topic lezen, begin eens met de laatste 10 pagina's en de openingspost. Heb je minder dan 15 zonnepanelen, dan zit je in het verkeerde topic en zit er onderaan deze pagina in het gele kader vast wel een topic bij voor je.
Als je teruglevert zit je hier goed.
Of dat nu 1kWh is of 1MWh, en of dat nu met 1 zonnepaneel is (zou heel knap zijn) of met 50 zonnepanelen. (Daarbij gaat het sowieso niet om aantal zonnepanelen, maar om Wp.)
Iedere cent winst met de beste TLV is er een.
Ter info, ik heb er 12, 4495Wp en leverde zo'n 2500kWh terug.
Omdat hier regelmatig mensen aankloppen die vragen zonder te lezen, terwijl ze nauwelijks of niet overschot hebben. Zeker met de geringe verschillen in terugleververgoedingen op dit moment penny wise pound foolish. Dan zijn er andere zaken die meer opleveren, zoals een welkomstbonus.Truus01 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Wat heeft het aantal zonnepanelen er mee te maken?
Als je teruglevert zit je hier goed.
Of dat nu 1kWh is of 1MWh, en of dat nu met 1 zonnepaneel is (zou heel knap zijn) of met 50 zonnepanelen. (Daarbij gaat het sowieso niet om aantal zonnepanelen, maar om Wp.)
Iedere cent winst met de beste TLV is er een.
Ter info, ik heb er 12, 4495Wp en leverde zo'n 2500kWh terug.
Wat zou er gebeuren als je contract aangaat met flinke cashback en vrij snel daarna zonnepanelen neemt? Gaan ze de cashback proberen terug te vorderen of werkt het dan in je eigen voordeel?
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2