Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:05
Mad_Manic schreef op zondag 28 januari 2024 @ 10:59:
Wat zou er gebeuren als je contract aangaat met flinke cashback en vrij snel daarna zonnepanelen neemt? Gaan ze de cashback proberen terug te vorderen of werkt het dan in je eigen voordeel?
je bedoelt ??

-panelen UIT schakelen,
-panelen afmelden
-nw contract nemen (bonus opstrijken)
panelen aanmelden

zo iets in gedachten?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hansieo schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:23:
[...]

je bedoelt ??

-panelen UIT schakelen,
-panelen afmelden
panelen aanmelden

zo iets in gedachten?
Ik denk dat die route mogelijk is (tenzij er iets over in de voorwaarden staat) maar over het algemeen zullen weinig mensen dat doen. te veel gedoe / moeite

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Wat zou er gebeuren als je contract aangaat met flinke cashback en vrij snel daarna zonnepanelen neemt? Gaan ze de cashback proberen terug te vorderen of werkt het dan in je eigen voordeel?
Ligt er maar net aan wat in de voorwaarden staat.
Bij van die berekeningen van verwacht verbruik/opwek kun je doorgaans invullen wat je maar wilt en krijg je soms een bonus als je een hoger verwacht verbruik invult.
Die krijg je in de regel dan ook, ookal kom je totaal niet in de buurt van je berekening.
Nadeel bij dit soort constructies is dan weer dat je een (enorm hoge) maandtermijn moet betalen, welke je pas op het eind terug krijgt.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

je bedoelt ??

-panelen UIT schakelen,
-panelen afmelden
panelen aanmelden

zo iets in gedachten?
Ieder huis met slimme meter heeft gewoon een profiel, of je nu panelen wel of niet hebt aangemeld ze weten toch wel of je panelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
[...]

je bedoelt ??

-panelen UIT schakelen,
-panelen afmelden
panelen aanmelden

zo iets in gedachten?
Nee heb nog geen panelen nu maar overweeg ze wel. Dus nu contract afsluiten en over 2 maanden panelen. Zit nu variabel bij Frank en pas daar mijn gedrag op aan met verschillende stroomverbruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zal zeggen lees je contract na en de voorwaardes van de cashback. Als daar niks in staat er over dat je welkom korting vervalt bij het hebben van zonnepanelen of bij terugleveren dan lijk mij dat je nergens druk om hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-07 13:51
Kan gewoon. Het staat je vrij zonnepanelen te nemen en duizenden kWh’s op te wekken, of juist opeens een warmtepomp en elektrische auto te nemen en duizenden kWh’s extra te gebruiken. Zou niet best zijn als dat opeens niet zou mogen.

Het is moeilijk je verbruik te voorspellen. In 2022 leverden mijn zonnepanelen 2000 kWh meer op dan in 2023 en in 2023 ben ik elektrisch gaan rijden met 4000 kWh verbruik. Al met al in 2023 6000 kWh meer gebruikt dan in 2022. En volgend jaar kan het zomaar andersom zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door nietwijk op 28-01-2024 22:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:53
MJ de Bruijn schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:47:
[...]

Correct, maar...
De commissie geeft mij nu al gelijk inzake de uitleg van het woord 'gelijk'.
Helaas houdt de commissie de beoordeling van de wijzigingsdatum (oorspronkelijk 1 maart 2023) aan vanwege het bedoelde hoger beroep. Dat is niet meer relevant omdat Van Ons dit na mijn eerdere bezwaar al had verschoven naar 1 juli 2023.
In overleg met mijn jurist ga ik nog bezien of we dit kunnen laten loskoppelen.
Update van mijn kant: er is een tweede tussenadvies uitgebracht, en net als bij jou aanhouding. Verder geen enkele beoordeling.

Het lijkt erop dat ze iedereen die probeert om een leverancier de beloofde TLV gelijk aan leveringstarief na te laten komen het bos in wordt gestuurd. Waarschijnlijk in de hoop dat de meesten overstappen en dus hun rechten daardoor verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-07 00:20
Zojuist met GC gebeld met de afdeling contracten.
Ze kunnen de 6 maanden (contract vooruit laten ingaan) niet aanpassen naar een langer termijn.

Dus ik moet nog even wachten om voor 0,11 TLV in aanmerking te komen. Wel gaf hij aan dat de cooperatieve samenwerking door zal gaan maar of de TLV nog altijd interessant blijft durfde hij geen antwoord op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Afgelopen dinsdag het 3 jarig GC coöperatie contract voor stroom afgesloten. Nu zie ik vandaag dat het leveringstarief van € 0,37155 naar € 0,29497 is gegaan. Met 100% saldering maakt dat natuurlijk niet uit maar voor 3 jaar met 64% saldering wel (er even vanuit gaande dat de wet volgende week wordt aangenomen)

Heb nog 14 dagen bedenktijd en verder geen ervaring met wijzigen binnen die tijd dus zit nog met een paar vragen over de procedure:
  1. Wat is de beste methode: bellen, e-mail, of annuleren en opnieuw aanvragen
  2. En in geval van bellen of e-mail passen ze dan alleen het tarief aan in het huidige contract of krijg je een geheel nieuwe contract waarmee je akkoord moet gaan en waarbij je goed op moet letten dat er geen andere wijzigingen zijn.
  3. Gaan bij een wijziging de 14 dagen opnieuw in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 09:30
Novax schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:56:
Afgelopen dinsdag het 3 jarig GC coöperatie contract voor stroom afgesloten. Nu zie ik vandaag dat het leveringstarief van € 0,37155 naar € 0,29497 is gegaan. Met 100% saldering maakt dat natuurlijk niet uit maar voor 3 jaar met 64% saldering wel (er even vanuit gaande dat de wet volgende week wordt aangenomen)

Heb nog 14 dagen bedenktijd en verder geen ervaring met wijzigen binnen die tijd dus zit nog met een paar vragen over de procedure:
  2. En in geval van bellen of e-mail passen ze dan alleen het tarief aan in het huidige contract of krijg je een geheel nieuwe contract waarmee je akkoord moet gaan en waarbij je goed op moet letten dat er geen andere wijzigingen zijn.
Ik zou gewoon annuleren en een nieuw contract afsluiten.

Zojuist zelf ook 3-jarig contract afgesloten met de terugleververgoeding van 11,5 cent. Ik heb twee meters. Ik wil het contract op de tweede meter. Weet iemand wanneer er gevraagd wordt op welke meter er geleverd moet worden? Contract gaat eind mei in.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-07 07:50

Ik heb hetzelfde afgelopen december gedaan.
Gewoon bellen.(is volgens mij ook de enige manier om op te zeggen)
Je krijgt een nieuw contract met weer 14 dagen bedenktijd.

Het zou inderdaad kunnen dat er nu andere voorwaarden in staan...
Dat was toen niet zo, maar zoals ik begreep heeft 1 leverancier nu ook in het vaste contract nu staan dat er een terugleverboete kan komen.
Het beste is denk ik even wachten totdat iemand dit contract heeft genomen en kijken of er iets anders is.

[ Voor 13% gewijzigd door JMS-2 op 01-02-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:17
radeoxx schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:58:
[...]

Ik zou gewoon annuleren en een nieuw contract afsluiten.

Zojuist zelf ook 3-jarig contract afgesloten met de terugleververgoeding van 11,5 cent. Ik heb twee meters. Ik wil het contract op de tweede meter. Weet iemand wanneer er gevraagd wordt op welke meter er geleverd moet worden? Contract gaat eind mei in.
Yep, zie het Secundair Allocatiepunt Topic.

Was bij mij na 2 dagen een mailtje met de vraag om aanvullende gegevens. Binnen een uur had ik zowaar een contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:02
Zijn er hier toevallig al meerdere welke de eindafrekening van een 'vanOns modelcontract' hebben gekregen van de 2e helft van 2023?

Ik heb hem zojuist ontvangen, maar ik zie een aantal tarieven welke ik niet terug vind in mijn contract.

eindafrekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19NMXznAjqYl2TV-0vuldQJLd_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NXrjiUltuTRQBoeyHNMCMnNy.png?f=fotoalbum_large
contract (hierna geen verdere communicatie ontvangen over andere tarieven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i5blAdNm2uMWlaD2ex8_0TwOic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zuru1MSjk1urQwkMdvYZsluY.png?f=fotoalbum_large
foto van de portal toen ik nog klant was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1S_IEM_GsC_dKc_8Zg0wBRzUJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tb9GZcWL13elUA4wl4flLKRq.png?f=fotoalbum_large

hoe sterk sta ik om te eisen dat ze de tarieven aanhouden welke in mijn modelcontract staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-07 17:57
GameSmurf schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:52:
Zijn er hier toevallig al meerdere welke de eindafrekening van een 'vanOns modelcontract' hebben gekregen van de 2e helft van 2023?
...
hoe sterk sta ik om te eisen dat ze de tarieven aanhouden welke in mijn modelcontract staan?
Geen modelcontract, maar herkenbare factuur.

De tarieven die je markeert onderaan zijn toch gewoon terug te vinden onder de teruglevering (vanaf juli)? Dit zijn immers (misschien op een afrondingsverschil na) dezelfde cijfers.
0,2586 (ofwel 0,25860) laag
0,2706 (ofwel 0,27058) hoog

EvO heeft per juli de TLV verlaagd, wat je later (verwarrend) verwerkt ziet in de post 'Afslag'. Als het goed is zou de TLV naar 70% van levertarief zijn gegaan. Voor zover ik kan zien klopt deze berekening niet - in je voordeel.

Wat ik verwacht is dat alle kWh * tarief * 0,7 gaan, of vergelijkbaar (wat je op de factuur ziet), dat een extra kostenpost voor alle teruggeleverde kWh wordt toegepast. Dat lijkt er niet op, maar correct me if I'm wrong.

Voor de rest vind ik EvO een organisatie met vast nobele bedoelingen, maar ik ben geneigd erbij weg te rennen intussen, zie verder Correct salderen bij overgang variabel naar vast contract + zeer trage en inhoudelijk magere helpdesk.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-07 15:30
Ferrox1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Yep, zie het Secundair Allocatiepunt Topic.

Was bij mij na 2 dagen een mailtje met de vraag om aanvullende gegevens. Binnen een uur had ik zowaar een contract.
Iemand hier al naar gekeken, twijfel of ik mijn aanvraag weer moet annuleren en opnieuw aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Novax: Zoals @radeoxx ook al zei, zolang je nog in de 14 dagen bedenktijd zit gewoon bellen.

Heb ik ook gedaan. Oude 3-jarige contract is opgezegd en inmiddels het nieuwe contract binnen met exact dezelfde voorwaarden + vaste tarieven. Je krijgt ook weer 14 dagen bedenktijd.

Stroom van E 0,37155 per kWh naar E 0,29497 en gas van E 1,32 naar E 1,29 per m3.

Let wel op als je kiest voor dag/nachttarief: In dat geval saldeert Greenchoice per telwerk.

[ Voor 1% gewijzigd door Zerobase op 03-02-2024 10:20 . Reden: Toevoegen 14 dagen bedenktijd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 18-07 09:30
GameSmurf schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:52:

Ik heb hem zojuist ontvangen, maar ik zie een aantal tarieven welke ik niet terug vind in mijn contract.

eindafrekening:
[Afbeelding]
contract (hierna geen verdere communicatie ontvangen over andere tarieven):
[Afbeelding]
foto van de portal toen ik nog klant was:
[Afbeelding]

Ik heb even gekeken maar ik kan er geen kaas van maken. Ik zou ze vragen om e.e.a. te onderbouwen in verhouding tot de afspraken van het modelcontract.
Zerobase schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:18:
@Novax: Zoals @radeoxx ook al zei, zolang je nog in de 14 dagen bedenktijd zit gewoon bellen.

Heb ik ook gedaan. Oude 3-jarige contract is opgezegd en inmiddels het nieuwe contract binnen met exact dezelfde voorwaarden + vaste tarieven. Je krijgt ook weer 14 dagen bedenktijd.

Stroom van E 0,37155 per kWh naar E 0,29497 en gas van E 1,32 naar E 1,29 per m3.

Let wel op als je kiest voor dag/nachttarief: In dat geval saldeert Greenchoice per telwerk.

[...]
Heb je hier een bron van? Want in de voorwaarden netto teruglevering staat dat dat alleen het geval is, als dat specifiek is afgesproken. Bij het normaal hanteren van dag/nachttarief is er geen sprake van salderen per telwerk.

[ Voor 25% gewijzigd door radeoxx op 03-02-2024 10:56 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Never mind, mijn reactie verwijderd. Het gaat erom dat @GameSmurf lagere tarieven heeft gekregen dan afgesproken, zonder bericht over een tussentijdse tariefwijziging.

[ Voor 94% gewijzigd door Linea op 03-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpt870
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 20:46

Wel even opletten want aan de telefoon claimen ze geen 3jr contracten meer aan te bieden aan mensen met zonnepanelen. Online lukt dit nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

[...]
OK dat is mooi. Toch nog een vraag over een detail van de procedure bij bellen: wordt het huidige contract pas geannuleerd als je het nieuwe contract + voorwaarden accepteert? Of wordt eerst het huidige contract geannuleerd en daarna krijg je een nieuw contract dat je moet accepteren? (net als dat jezelf eerst annuleert en opnieuw aanvraagt) laatste is eigenlijk onwenselijk omdat je dan niet meer terug kan mocht er toch iets in het nadeel veranderd zijn in het nieuwe contract of voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
Voorwaarden GC cia coop. is niet echt betrouwbaar denk ik of hebben ze dit recent aangepast?

https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juni-2022.pdf

Staat duidelijk aangegeven dat ze de TLV mogen aanpassen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

hoihoi66 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:08:
Voorwaarden GC cia coop. is niet echt betrouwbaar denk ik of hebben ze dit recent aangepast?

Zucht :-(
Gebruik de zoekfunctie aub.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-02-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-07 22:23

Tao

DPC DE_KOMETEN

Lees de laatste 10 a 20 pagina's van dit topic...
Daarin staat het antwoord op jouw aanname.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-07 15:25

[...]
Kon ik maar alvast verlengen voor deze prijzen bij GC, helaas kan dat pas op 22 april 2024 als ik het goed heb, aangezien mijn einddatum van mijn huidige contract bij GC op 21 oktober 2024 ligt. (dat betekent toch dat ik mijn nieuwe contract op 21 oktober moet laten ingaan, of is dat dan op 22 oktober?) #brainfard misschien moet ik wel gaan slapen ipv tientallen paginas lezen in dit topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@radeoxx: Je hebt gelijk, salderen per telwerk geldt alleen als dat specifiek is afgesproken met Greenchoice. Ik doelde in mijn opmerking ook specifiek op voorbeeld 3 uit de PDF waar je naar verwijst.
radeoxx schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:53:

[...]

Heb je hier een bron van? Want in de voorwaarden netto teruglevering staat dat dat alleen het geval is, als dat specifiek is afgesproken. Bij het normaal hanteren van dag/nachttarief is er geen sprake van salderen per telwerk.
[...]

@hoihoi66: De TLV staat vast voor 3 jaar, die kan dus tussentijds niet aangepast worden. Die kan alleen aangepast worden bij variabele tarieven.
[...]

[...]

@Novax : Terwijl ik ze aan de lijn had is het zo gegaan: Bij mij hebben ze eerst het oude contract geannuleerd. Dat werd bevestigd via de mail. Daarna kreeg ik een nieuw aanbieding (ook weer via mail) dat ik moest accepteren. En binnen een half uur ofzo na opgehangen te hebben zat het nieuwe contract in de mail. Dus je kunt inderdaad niet meer terug naar het oude contract (wat ik zowiezo niet van plan was) ...
Novax schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:57:
[...]

OK dat is mooi. Toch nog een vraag over een detail van de procedure bij bellen: wordt het huidige contract pas geannuleerd als je het nieuwe contract + voorwaarden accepteert? Of wordt eerst het huidige contract geannuleerd en daarna krijg je een nieuw contract dat je moet accepteren? (net als dat jezelf eerst annuleert en opnieuw aanvraagt) laatste is eigenlijk onwenselijk omdat je dan niet meer terug kan mocht er toch iets in het nadeel veranderd zijn in het nieuwe contract of voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro33ie
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-04-2024
Kun je bij Greenchoice het best kiezen voor enkeltarief of voor dal/normaal tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
ro33ie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:30:
Kun je bij Greenchoice het best kiezen voor enkeltarief of voor dal/normaal tarief?
Er vanuit gaande dat je netto terugleveraar bent (anders zit je in het verkeerde topic) doet voor jou alleen de terugleververgoeding er toe en daarin is geen enkel/dubbel tarief van toepassing. Voor de zekerheid enkel tarief kiezen, dan voorkom je dat per telwerk gesaldeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro33ie
nietwijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Er vanuit gaande dat je netto terugleveraar bent (anders zit je in het verkeerde topic) doet voor jou alleen de terugleververgoeding er toe en daarin is geen enkel/dubbel tarief van toepassing. Voor de zekerheid enkel tarief kiezen, dan voorkom je dat per telwerk gesaldeerd kan worden.
Ja ik ben netto terugleveraar. Maar ik vraag me af wat verstandig is als de salderingsregeling straks afgebouwd wordt. Wat is dan verstandig? Ik heb gekozen voor dubbeltarief omdat ik meer netto teruglever op het normaal tarief en meer netto gebruik op het daltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannietje1985
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
@ro33ie

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb nu per 1-1-24 ook 3 jr gc.
Ik had overigens op enkel afgesloten. Wat dan nergens in je contract staat.
Na contact hierover zeggen ze dat ze dat niet kunnen opschrijven omdat ze het niet weten (wat ik niet begrijp want bij de aanvraag moet je kiezen...dus dan weten ze dat toch) maar hadet de netbeheerder te maken of zoiets. Raar verhaal.

Vervolgens na contact zou het in de gaten gehouden worden bij ingang contract.
Op 1-1 en 2-1 bleek dat ik nog steeds op dubbel stond dus weer contact opgenomen. Zouden ze aanpassen.
Daarna niet meer gekeken tot afgelopen vrijdag maar ik sta nu nog/weer op dubbel....

Echter heb ik mijm eindafrekening van mn vorige leverancier binnen.
Waarbij de berekening van het salderen totaal onduidelijk is en ook niet duidelijk of dit verschil met hoe Greenchoice het doet/zal doen (als er straks ook meerdere tariefsperiodes zijn, volgens de wet afbouw salderen gaat dat er komen).
En op die afrekening bleek dubbel en meerdere tariefsperiodes gunstig uit te pakken tov enkel (bij netto tlv van 2300 scheelde het 70€)..

Dus nu weet ik niet of het bij Greenchoice nog moet laten aanpassen of toch maar zo laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 09:54
ro33ie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Ja ik ben netto terugleveraar. Maar ik vraag me af wat verstandig is als de salderingsregeling straks afgebouwd wordt. Wat is dan verstandig? Ik heb gekozen voor dubbeltarief omdat ik meer netto teruglever op het normaal tarief en meer netto gebruik op het daltarief.
Dat geldt voor bijna iedereen denk ik. Ik heb gekozen voor dubbeltarief, mede omdat er in het 3-jaars contract via energiecooperaties sinds begin februari best wel een verschil zit tussen het normaal- en het daltarief, € 0,16153 vs € 0,10843.

Standaard saldeert Greenchoice niet per telwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:11
.

[ Voor 99% gewijzigd door denneappel op 05-02-2024 12:57 . Reden: delete ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
nietwijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:08:
Er vanuit gaande dat je netto terugleveraar bent (anders zit je in het verkeerde topic) doet voor jou alleen de terugleververgoeding er toe en daarin is geen enkel/dubbel tarief van toepassing.
Dat is niet helemaal waar. Afhankelijk van je verbruik en teruglevering kan het voor salderen wel uitmaken. Dacht dat GC bij dubbel tarief per telwerk wordt gesaldeerd.
Enkel tarief is dan wel een veilige keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-07 15:52

DIY

jobr schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:28:
Dat is niet helemaal waar. Afhankelijk van je verbruik en teruglevering kan het voor salderen wel uitmaken. Dacht dat GC bij dubbel tarief per telwerk wordt gesaldeerd.
Als je netto terugleveraar bent is er per definitie sprake van 100% salderen. Het is daarnaast niet echt zinnig om de beste tlv te zoeken met <1000kwh overschot, dus salderig per telwerk maakt voor de doelgroep van dit topic niet echt uit.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 05-02-2024 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
DIY schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:06:
Als je netto terugleveraar bent is er per definitie sprake van 100% salderen.
Je kan voor enkeltarief netto terugleveraar zijn maar dat hoeft met dubbeltarief niet altijd het geval te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
[...]
Dacht dat GC bij dubbel tarief per telwerk wordt gesaldeerd.
Nee dus, die optie staat wel in de voorwaarden maar dat doen ze standaard niet (ik zit al sinds 2014 bij Greenchoice en heb ook al sinds 2014 zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
[...]

Volgens mij verwijder je nu de laatste regel van mijn quote, om hem er bij jou onder te zetten.😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
DIY schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:06:
Het is daarnaast niet echt zinnig om de beste tlv te zoeken met <1000kwh overschot, dus salderig per telwerk maakt voor de doelgroep van dit topic niet echt uit.
Weer zo'n opmerking. De doelgroep van dit topic zijn toch mensen die op zoek zijn naar de beste TLV? Maakt toch niet uit of dat nu over 1kWh of 1MWh terugleveren gaat?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
Truus01 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Weer zo'n opmerking. De doelgroep van dit topic zijn toch mensen die op zoek zijn naar de beste TLV? Maakt toch niet uit of dat nu over 1kWh of 1MWh terugleveren gaat?!
Omdat blind staren naar de beste terugleververgoeding op dit moment een paar stuivers meer op kan leveren en je dan niet ziet dat je aan de andere kant knaken aan het verzuipen bent…
1 a 2 jaar geleden had je wel gelijk gehad. Toen waren de verschillen zo groot dat het vrijwel altijd loonde.

Voorbeeld: je kan Greenchoice voor 11,5 ct TLV afsluiten via corporatie. Je kan ook Greenchoice voor 8 ct TLV afsluiten zonder corporatie tegen cashback. Als je netto minder dan 1000 kWh teruglevert levert die cashback meer op dan 3,5 ct extra TLV.
Ik denk dat de motivatie voor een hoge TLV gestuurd wordt door hogere opbrengsten/lagere maandlasten. Als je overschot beperkt is (en daar is niks mis mee), dan kan je daar ook beperkt voordeel uit halen. Er zijn dan vaak andere opties voor meer voordeel.

[ Voor 30% gewijzigd door nietwijk op 05-02-2024 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 10:23
nietwijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Omdat blind staren naar de beste terugleververgoeding op dit moment een paar stuivers meer op kan leveren en je dan niet ziet dat je aan de andere kant knaken aan het verzuipen bent…
1 a 2 jaar geleden had je wel gelijk gehad. Toen waren de verschillen zo groot dat het vrijwel altijd loonde.
Ik lever netto 50.000 kwh terug, 3 jaar lang x 3,5ct is een verschil van 5250,- dat noem ik toch best aanzienlijk. Ik weet dat ik uitzondering ben maar wel dankzij dit topic af kunnen sluiten bij gc🙏🏽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Tankcsapda schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 03:25:
[...]

Ik lever netto 50.000 kwh terug, 3 jaar lang x 3,5ct is een verschil van 5250,- dat noem ik toch best aanzienlijk. Ik weet dat ik uitzondering ben maar wel dankzij dit topic af kunnen sluiten bij gc🙏🏽
Had jij in 2023 ook een Innova contract? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Tankcsapda schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 03:25:
[...]

Juist en dat is nou precies waarom ik aangeef dat het bij "kleine" terugleveraars minder nut heeft dan bij "grote" terugleveraars. Voor jou doet een cashback van € 100,- op een 3-jarig contract er niet toe. Bij kleine terugleveraars is het andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 10:23
denneappel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 06:26:
[...]

Had jij in 2023 ook een Innova contract? :p
Helaas niet, vanaf 1 mei wel een engie contract welke ook niet slecht is maar op dit moment maakt het niet veel uit. 194 zonnepanelen worden eind maart aangesloten. 100 panelen op zuid. 40 op west en 54 op noord. Hierdoor wel mooie dekking icm met windmolen en sturing steeds minder stroom door de meter. 1 juni start het gc contract en dan overtollige stroom eerst gebruiken voor warm water. Tot die tijd is gas goedkoper dan de tlv van engie en blijf ik gas gebruiken. Daarna dankzij tweakers de gasaansluiting gratis laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro33ie
Ik heb net de vraag aan GC gesteld. Ze zeggen:
"Je vraagt hoe wij salderen. Goed dat je hierover contact met ons opneemt. Ik zie dat je gebruik maakt van het dubbeltarief. Wij salderen dan per telwerk. Als je toch gebruikt wilt maken van het enkeltarief dan vind je beide telwerken op de jaarnota terug. Wij verrekenen dan wel tegen het enkeltarief. Goed dat je jouw eigen stroom opwekt. "

Dus lijkt toch wel op per telwerk.
Misschien dan toch maar om laten zetten naar enkeltarief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nietwijk schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:35:
[...]

Juist en dat is nou precies waarom ik aangeef dat het bij "kleine" terugleveraars minder nut heeft dan bij "grote" terugleveraars. Voor jou doet een cashback van € 100,- op een 3-jarig contract er niet toe. Bij kleine terugleveraars is het andersom.
Pas op, doordat ik een vast contract heb met hoge (ahum, 11,5 cent) teruglevering is de opzegboete volgens de calculator op de site van de leverancier 0 euro.

Dat geeft mij veel flexibiliteit die ik anders niet had kunnen kopen voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
nietwijk schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:57:
[...]

Voorbeeld: je kan Greenchoice voor 11,5 ct TLV afsluiten via corporatie. Je kan ook Greenchoice voor 8 ct TLV afsluiten zonder corporatie tegen cashback. Als je netto minder dan 1000 kWh teruglevert levert die cashback meer op dan 3,5 ct extra TLV.
Ik denk dat de motivatie voor een hoge TLV gestuurd wordt door hogere opbrengsten/lagere maandlasten. Als je overschot beperkt is (en daar is niks mis mee), dan kan je daar ook beperkt voordeel uit halen. Er zijn dan vaak andere opties voor meer voordeel.
Eens, maar dat wil niet zeggen dat die mensen niet bij de doelgroep van dit topic horen.
Ook dit soort zaken, hoge vaste lasten met een hogere TLV, lagere cashback icm een hogere TLV worden vaak hier benoemd. Zelfs als de levertarieven hoog of laag zijn. Het gaat allang niet meer om puur de hoogste TLV. (Dan was dit topic ook veel korter, want na het vernoemen van GC met 11,5ct via een coöperatie is er niks hogers meer gekomen, en toch zijn er heel veel pagina's bijgekomen.)
Dus waarom zo 'afwijzend' naar degenen die op kleine(re) schaal bezig zijn, maar toch die hoogste TLV willen. Dit topic (in ieder geval de TS) doornemen is de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
ro33ie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:08:
"Je vraagt hoe wij salderen. Goed dat je hierover contact met ons opneemt. Ik zie dat je gebruik maakt van het dubbeltarief. Wij salderen dan per telwerk. Als je toch gebruikt wilt maken van het enkeltarief dan vind je beide telwerken op de jaarnota terug. Wij verrekenen dan wel tegen het enkeltarief. Goed dat je jouw eigen stroom opwekt. "

In hun teruglevervoorwaarden die ik in december kreeg bij het contract staat :
Dit voorbeeld speelt alleen als u met Greenchoice bent overeengekomen dat de teruglevering per telwerk
wordt berekend en per telwerk een verschillende terugleververgoeding geldt.

Ik zou even kijken online of de voorwaarden veranderd zijn, dit is de versie van mei 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro33ie
jerh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Dit voorbeeld speelt alleen als u met Greenchoice bent overeengekomen dat de teruglevering per telwerk

Ik zou even kijken online of de voorwaarden veranderd zijn, dit is de versie van mei 2022
Dat staat inderdaad ook in de voorwaarden die vanaf 1 juni 2022 gelden t/m nu. Ik heb nog eens navraag gedaan of voorbeeld 2 of voorbeeld 3 voor mij geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro33ie
GC geeft aan dat voorbeeld 1 of 2 geldt in het contract:

Ik heb de voorbeelden bekeken en je zal bij voorbeeld 1 of 2 uitkomen. voorbeeld 3 wordt wel aangegeven maar wordt niet gebruikt. omdat dit in het na deel zal zijn voor de klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ro33ie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:59:
GC geeft aan dat voorbeeld 1 of 2 geldt in het contract:

Ik heb de voorbeelden bekeken en je zal bij voorbeeld 1 of 2 uitkomen. voorbeeld 3 wordt wel aangegeven maar wordt niet gebruikt. omdat dit in het na deel zal zijn voor de klant.
Ik kan je een tip geven, en dat is echt de beste tip die je vandaag hoort.

* Geloof nooit wat de Greenchoice helpdesk je vertelt. Kijk alles zelf na. *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
ro33ie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:08:

Bijzonder antwoord. Dat klopt gewoon echt niet met de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:05:
[...]

Pas op, doordat ik een vast contract heb met hoge (ahum, 11,5 cent) teruglevering is de opzegboete volgens de calculator op de site van de leverancier 0 euro.

Dat geeft mij veel flexibiliteit die ik anders niet had kunnen kopen voor 100 euro.
In feite kunnen we dus het contract van 3 jaar afsluiten en hier voor die periode van profiteren, en mocht er tussentijds toch een beter alternatief zijn kun je gewoon tussentijds opzeggen zonder opzegvergoeding?
Er wordt niet gekeken naar de marktomstandigheden m.b.t. de TLV en wat ze hier dan naar verwachting ' op mis lopen ' ?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro33ie
Wolly schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik kan je een tip geven, en dat is echt de beste tip die je vandaag hoort.

* Geloof nooit wat de Greenchoice helpdesk je vertelt. Kijk alles zelf na. *
Nee oke, maar het bevestigd wel wat hiervoor is gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-07 18:47
jerh schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:32:
[...]

Ik heb toevallig gisteren mijn contract bij GC verlengd en kreeg precies diezelfde voorwaarden toegestuurd, zijn dus kennelijk nog niet gewijzigd.

Als je niks expliciet met GC hebt afgesproken hierover dan zeggen de voorwaarden dat ze gewoon je totale verbruik en je totale opwek met elkaar salderen, ongeacht normaaltarief of daltarief.
hpt870 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Wel even opletten want aan de telefoon claimen ze geen 3jr contracten meer aan te bieden aan mensen met zonnepanelen. Online lukt dit nog wel.
Dit lukte mij gisteren aan de telefoon nog wel, ze probeerden wel me een beetje te ontmoedigen voor een 3 jarig contract "want dat is toch wel heel lang" maar het kon wel gewoon.

Wel of geen zonnepanelen is niet ter sprake gekomen, maar GC weet dat ik die heb en dat staat ook gewoon vermeld in het nieuwe contract.

Ik zag juist op de site geen mogelijkheid meer om 3 jaar af te sluiten met zonnepanelen, vandaar dat ik belde :)

[ Voor 30% gewijzigd door migchiell op 06-02-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:44:
[...]

In feite kunnen we dus het contract van 3 jaar afsluiten en hier voor die periode van profiteren, en mocht er tussentijds toch een beter alternatief zijn kun je gewoon tussentijds opzeggen zonder opzegvergoeding?
Er wordt niet gekeken naar de marktomstandigheden m.b.t. de TLV en wat ze hier dan naar verwachting ' op mis lopen ' ?
Dat is wel hoe ik het nu benader. De calculator op de site geeft mij een boete van 0 euro voor het drie jarige contract en vergelijkt met contracten die 8 cent terugleveren.

Kan natuurlijk zijn dat het niet voor iedereen zo uitpakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-07 13:00
JohanNL schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:44:
[...]

Ik vermoed dat er wel een boete is indien TLV stijgt boven 11,5ct.
Volgens mij vergelijken ze nu met 8ct, daarom geen boete.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sipjohn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Dat vermoed ik ook. Kwestie van goed in de gaten houden dus.

Wetswijzigingen waardoor de TLV hoger zou worden zullen tijdig bekendgemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Denkt er iemand hier dat de terugleververgoeding
De komende jaren nog boven de 11.5 cent uit zal stijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Rick43 op 06-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:01
Rick43 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:14:
Nope.
Zeker wanneer de salderingsregeling niet wordt afgeschaft gaan alle maatschappijen afnemers met panelen proberen weg te pesten, dat wordt een race to the bottom.
Prijs je gelukkig met een 3 jarig contact met lage leveringskosten en een TLV van 11,5 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
Rick43 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:14:
Salderen wordt voorlopig niet afgebouwd en dan zijn hogere TLVs echt verleden tijd denk ik. Daar zal geen aanleiding meer voor zijn bij leveranciers.

Als salderen wel afgebouwd zou worden dan zou je eventueel kunnen stellen dat bij hogere energie tarieven ook de TLV weer omhoog kan. Maar dat is natuurlijk niet in het voordeel van de leveranciers.

In dat opzicht hebben we natuurlijk nooit echt concurrentie gezien op het gebied van TLVs. De paar "groene" leveranciers waren lang een paar cent gunstiger. De hoge TLVs af te sluiten in 2022 werden vaak veroorzaakt door de koppeling met het levertarief. Die koppeling is overal verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
sipjohn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:56:
[...]

Dit is wel een geruststellende gedachte want ik vond 3 jaar ook wel erg lang. Er kan veel gebeuren in 3 jaar... nu 0 euro boete bij eventueel overstappen naar een betere aanbieding. Ik zie de tlv ook niet meer stijgen. Tot 01 juli nu bij VF en hierna voor 3 jaar naar GC. Of eerder naar een andere als hier aanleiding voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Nu hebben we nog 9000 kwh over maar dat zal in de toekomst wel anders worden met een warmtepompboiler en elec auto. Lang leve nog 30 jaar salderen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-07 12:17
Is er iemand die durft voor te sorteren op een contract met de hoogste leverkosten, in de hoop dat de salderingsregeling toch afgebouwd gaat worden en dat 80% per direct wordt afgedwongen (zegt Jetten zojuist in de 1e kamer)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:15
padoempats schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:10:
Is er iemand die durft voor te sorteren op een contract met de hoogste leverkosten, in de hoop dat de salderingsregeling toch afgebouwd gaat worden en dat 80% per direct wordt afgedwongen (zegt Jetten zojuist in de 1e kamer)?
Zo'n bedrijf heeft een grote kans om binnen een jaar failliet te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 09:57
Je kunt altijd nog annuleren binnen 2 weken als het niet gaat gebeuren. :P en dan lekker voor 3 jaar vastzetten

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-02-2024 20:37 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro33ie
Het lijkt me niet dat lopende contacten opeens moeten voldoen aan de wet.
Dan zal het teruglevertarief gelden uit je contract.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• padoempats
ro33ie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Ze zetten altijd zo netjes in hun contracten dat prijzen onderhevig zijn aan overheidsingrepen, dit is er dan zo een :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:25
ro33ie schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Volgens de minister zou de 80% TLV dan meteen ingaan. Ik neem aan dat dit dan als ondergrens wordt gezien voor de lopende contracten. Dus als je nu een hogere TLV hebt blijft dit bestaan, maar als de TLV nu lager is (wat w.s. zo is), dan geldt de 80%. Er werd echter wel gevraagd waar die 80% dan op moet worden gebaseerd. Is dat op het kale leveringstarief of op de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van elektriciteit per kWh. En wat zijn dan deze kosten? Is dat het tarief of zijn dit de kosten die de energieleverancier heeft om tot een bepaald levertarief te komen?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
Jojan265 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:08:
[...]

Volgens de minister zou de 80% TLV dan meteen ingaan. Ik neem aan dat dit dan als ondergrens wordt gezien voor de lopende contracten. Dus als je nu een hogere TLV hebt blijft dit bestaan, maar als de TLV nu lager is (wat w.s. zo is), dan geldt de 80%. Er werd echter wel gevraagd waar die 80% dan op moet worden gebaseerd. Is dat op het kale leveringstarief of op de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van elektriciteit per kWh. En wat zijn dan deze kosten? Is dat het tarief of zijn dit de kosten die de energieleverancier heeft om tot een bepaald levertarief te komen?
Ik vermoed op kale tarief (zodat energieleveranciers nog een marge houden).
(Het is maar een momentopname, maar 11,5ct is meer dan 100% van huidige kale dynamische tarieven.)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
sipjohn schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Ik vermoed op kale tarief (zodat energieleveranciers nog een marge houden).
Alleen als er tijdens piekproductie minder vraag is, dan kan een leverancier niet alle stroom kwijt, maar moet wel betalen aan de zonnepaneelhouder.
(Het is maar een momentopname, maar 11,5ct is meer dan 100% van huidige kale dynamische tarieven.)
GC verkoopt door aan eigen klanten voor hun tarief. Zolang meer mensen afnemen dan leveren, draaien ze winst. Zonder echt iets te doen, want mijn groene stroom gaat via de netbeheerder zo naar de andere GC klant die stroom vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
Als de salderingsregeling wordt afgebouwd, komt er een minimale terugleververgoeding die tot 1 januari 2027 is vastgelegd op 80% van het kale leveringstarief. „Veel huishoudens gaan er in die overgangsjaren niet op achteruit maar op vooruit”, verwijst Jetten naar onderzoek. .... Ben benieuwd wie erop vooruit gaan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:02
Rick43 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:52:
Als de salderingsregeling wordt afgebouwd, komt er een minimale terugleververgoeding die tot 1 januari 2027 is vastgelegd op 80% van het kale leveringstarief. „Veel huishoudens gaan er in die overgangsjaren niet op achteruit maar op vooruit”, verwijst Jetten naar onderzoek. .... Ben benieuwd wie erop vooruit gaan...
Iedereen die zo slim is geweest om niet het eigen verbruik aan panelen te (laten) plaatsen, maar zoveel panelen dat je hebt als beschikbare dakoppervlakte. Met andere woorden: dak vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Rick43 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:52:
Dacht dat het minimaal 80% van het kale levertarief was, anders ben ik de sjaak. Ik heb net een 3-jarig contract afgesloten met een levertarief in daluren van € 0,10843, en mijn netto-teruglevertarief is € 0,11500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Laatst online: 18-07 23:11

silverball

De wagen voor moderne mensen

GioStyle schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:58:
[...]

Iedereen die zo slim is geweest om niet het eigen verbruik aan panelen te (laten) plaatsen, maar zoveel panelen dat je hebt als beschikbare dakoppervlakte. Met andere woorden: dak vol.
Ja dat gemier inderdaad; leg nooit meer dan 80% van je jaarverbruik neer 8)7

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
[...]

Nee, de mensen die netto terugleveren maar niet hebben opgelet wat hun TLV is (oftewel, mensen met extreem lage TLV)

Ik heb enorme teruglevering, maar als we nog maar 64% kunnen terugleveren ga ik fors inleveren (voor die 36% krijg ik simpelweg minder terug). Met 31c leveringskosten bij GC is 80% TLV 11,8c ipv 11,5c. Benieuwd of ze dan de TLV met 0,3c gaat ophogen

[ Voor 9% gewijzigd door padoempats op 07-02-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
padoempats schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:29:
Met 31c leveringskosten bij GC is 80% TLV 11,8c ipv 11,5c.
Wel het kale leveringstarief nemen....
(of je hebt nog een heel oud contract waarbij kale tarief nog erg hoog is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
jobr schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:15:
[...]

Volgens mij doet hij dat ook: ((0,31-0,1316) / 1,21 =) x 80% = 0,118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Laatst online: 14-07 08:47
Als de 1e kamer voor stemt dan gaat de 80% tlv direct in. Het is dan toch aantrekkelijk om, voor de rest van dit jaar, per direct naar een variabel of modelcontract over te gaan. Deze hebben normaal gesproken hogere tarieven en de flexibiliteit om maandelijks op te zeggen.
Of praat ik nou onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacktheRipper
  • Laatst online: 18-07 22:43
Maar gaat die 80% minimale TLV, waar Jetten het over heeft nou precies over gelden? Stel je neemt 4000 kwh af en levert er 5000 terug. Stroomprijs is 30 cent. Je betaalt dan 4000x0.30= 1200 euro en krijg terug 0,8x03=0,24x5000=1200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
JacktheRipper schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:12:
Maar gaat die 80% minimale TLV, waar Jetten het over heeft nou precies over gelden? Stel je neemt 4000 kwh af en levert er 5000 terug. Stroomprijs is 30 cent. Je betaalt dan 4000x0.30= 1200 euro en krijg terug 0,8x03=0,24x5000=1200 euro.
Nee, je saldeert eerst 4000kwh. Over de 1000 kwh die overblijft krijg je de tlv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoihoi66
[...]

Ik heb hem op jullie/medetweakers advies volgegooid. Ze adviseerden mij 7-8 panelen en ik koos voor 12.
Maar ik begrijp de link eerlijk gezegd niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Gaat die 80% ook gelden voor bestaande contracten of alleen voor nieuw afgesloten contracten?
Mijn powerpeers contract staat vast tot 1 november met een TLV van 0,11.

[ Voor 28% gewijzigd door hoihoi66 op 07-02-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacktheRipper
  • Laatst online: 18-07 22:43
Devlinx schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Nee, je saldeert eerst 4000kwh. Over de 1000 kwh die overblijft krijg je de tlv
Maar dat salderen is dan toch verdwenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
JacktheRipper schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:59:
[...]

Maar dat salderen is dan toch verdwenen?
Dit jaar toch nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
JacktheRipper schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:12:
Nee, want als de wet ingevoerd wordt gaat je salderingspercentage naar 64%.
Je kunt dus 0,64x4000=2560 kWh salderen.
Blijft over:
* 4000-2560=1440x0,30=432 euro te betalen voor levering;
* 5000-2560=2440x0,8x0,3=585,60 euro die je terugkrijgt.
Dan krijg je dus 585,60-432=153,60 euro terug.

Let wel, dit is allemaal exclusief BTW en energiebelasting!
Over de geleverde ernergie moet je ook nog (stand 2024) 432x0,21+1440x0,10880x1,21=280,29 euro belasting betalen.
Netto betaal je dus 432+280,29-585,60=126,69 euro.

Met de salderingsregeling en een TLV van 0,115 EUR per kWh had je 0,115x1000=115 euro teruggekregen, een verschil dus van 241,69 euro in je nadeel.

Nadat de regeling helemaal is afgebouwd betaal je 778,59 euro per jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Turrican op 07-02-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Excuus, ik zie net dat het in het 1e jaar van afbouw 64% is, niet 65%.
Je kunt dus maximaal 2560 kWh salderen.
Ik heb de getallen in de reactie hierboven inmiddels aangepast.

[ Voor 22% gewijzigd door Turrican op 07-02-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
Turrican schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:58:
Excuus, ik zie net dat het in het 1e jaar van afbouw 64% is, niet 65%.
Je kunt dus maximaal 2560 kWh salderen.
In het wetsvoorstel staat dat eigenaren van zonnepanelen een vergoeding krijgen voor elektriciteit die ze niet kunnen salderen. Tot 2027 is dit minimaal 80% van het leveringstarief dat de eigenaar van de zonnepanelen heeft afgesproken met de energieleverancier, exclusief belastingen en heffingen. Deze regeling treedt in werking een dag na publicatie van de wet in het Staatsblad.

Als de wet volgende week wordt aangenomen loont het dus om voor dit jaar over te stappen naar een contract met hoge levertarieven. Dit jaar wordt er immers nog 100% gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:16
64% salderen

Is dat 64% van het verbruik of 64% van de teruglevering??

Voorbeeld 1
2000 kWh verbruik en 3000 kWh teruglevering
64% van 2000 of 64% van 3000??

voorbeeld 2
3000 kWh verbruik 2000kWh teruglevering
64% van 3000 of 64% van 2000??

Ik denk dat het 64% van het laagste getal moet zijn. verbruik of opbrengst.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:42:
64% salderen

Voorbeeld 1

voorbeeld 2

Het dikgedrukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
jobr schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:15:
[...]

Heb ik toch ook gedaan? 80% van 31c is geen 11,8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Peterhardenberg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:42:
64% salderen

Voorbeeld 1

voorbeeld 2

In beide voorbeelden wordt er uiteindelijk 2000 gesaldeerd. Dus 64% van 2000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-07 22:23

Tao

DPC DE_KOMETEN

Het is 64% van je jaarlijkse verbruik. Lees hiervoor "enige" pagina's terug in dit topic (die vraag is al tientallen malen gesteld - en beantwoord - namelijk).

Immers, als het zo zou zijn dat je bijvoorbeeld 4000 kW zou verbruiken en 10.000kW zou invoeden, dan zou je nog je hele verbruik kunnen salderen. Die vlieger gaat niet op.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Devlinx schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:06:
[...]

In het wetsvoorstel staat dat eigenaren van zonnepanelen een vergoeding krijgen voor elektriciteit die ze niet kunnen salderen. Tot 2027 is dit minimaal 80% van het leveringstarief dat de eigenaar van de zonnepanelen heeft afgesproken met de energieleverancier, exclusief belastingen en heffingen. Deze regeling treedt in werking een dag na publicatie van de wet in het Staatsblad.

Als de wet volgende week wordt aangenomen loont het dus om voor dit jaar over te stappen naar een contract met hoge levertarieven. Dit jaar wordt er immers nog 100% gesaldeerd.
Zolang je maar aanzienlijk meer teruglevert dan verbruikt blijft dit ook interessant zodra je minder mag salderen. Het is dat ik nog drie jaar een gunstig contract heb lopen. Anders zou ik nu wel deze route kiezen voor 3 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Er zijn wiskundig twee manieren (of meer) om het deels salderen op te lossen. Het is echter verstandig om het correct te houden, anders blijft men in dit topic jaren langs elkaar heen praten.

Definitie van salderen:
Je streept verbruik weg tegen levering.

Netto verbruik = verbruik - teruglevering

Salderend verbruik = (saldeerfactor x verbruik) - teruglevering

Daar speelt nog mee dat als je binnen je eigen installatie de opgewekte stroom direct zelf verbruikt, het niet wordt gemeten door de kWh-meter. Dat is de ideale situatie en dat is in feite salderen in je huis. Daar hoef je dus nooit voor te betalen of iets om te rekenen.

Als het saldeerpercentage 100% is, dan is de saldeerfactor 1. Salderend verbruik is dan hetzelfde als nettogebruik.

Als het saldeerpercentage 64% is, dan is de saldeerfactor 0,64. Dit geeft twee opties t.o.v. je verbruik:

1. Je levert meer dan 64%.
Dan kun je nu nog maar 64% procent salderen van je verbruik. Voor de rest van de opwek krijg je het tlv-tarief en je betaalt voor het verbruik boven de 64% van je totale verbruik.

3. Je levert 64% of minder.
Dan saldeer je alsnog 100% van wat je levert, net als nu bij 100% salderen. Je mag namelijk 64 procent van je verbruik salderen. En dat haal je niet eens met de lage opwek.

Belangrijk: De regel 'je neemt x percentage van het laagste getal' is dus onjuist. Dat klopt wiskundig gezien alleen als je vergelijkt tussen: teruglevering tussen '64% en 100%" en '100% of meer'. Maar is verder een onhandige manier van de situatie beschrijven.

Lang verhaal. Maar simpel in de kern. Als salderen helemaal naar 0% gaat, wordt het weer net zo makkelijk als nu bij 100% salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Playa del C. schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:29:
Er zijn wiskundig twee manieren (of meer) om het deels salderen op te lossen. Het is echter verstandig om het correct te houden, anders blijft men in dit topic jaren langs elkaar heen praten.

Definitie van salderen:
Je streept verbruik weg tegen levering.

Netto verbruik = verbruik - teruglevering

Salderend verbruik = (saldeerfactor x verbruik) - teruglevering

Daar speelt nog mee dat als je binnen je eigen installatie de opgewekte stroom direct zelf verbruikt, het niet wordt gemeten door de kWh-meter. Dat is de ideale situatie en dat is in feite salderen in je huis. Daar hoef je dus nooit voor te betalen of iets om te rekenen.

Als het saldeerpercentage 100% is, dan is de saldeerfactor 1. Salderend verbruik is dan hetzelfde als nettogebruik.

Als het saldeerpercentage 64% is, dan is de saldeerfactor 0,64. Dit geeft twee opties t.o.v. je verbruik:

1. Je levert meer dan 64%.
Dan kun je nu nog maar 64% procent salderen van je verbruik. Voor de rest van de opwek krijg je het tlv-tarief en je betaalt voor het verbruik boven de 64% van je totale verbruik.

3. Je levert 64% of minder.
Dan saldeer je alsnog 100% van wat je levert, net als nu bij 100% salderen. Je mag namelijk 64 procent van je verbruik salderen. En dat haal je niet eens met de lage opwek.

Belangrijk: De regel 'je neemt x percentage van het laagste getal' is dus onjuist. Dat klopt wiskundig gezien alleen als je vergelijkt tussen: teruglevering tussen '64% en 100%" en '100% of meer'. Maar is verder een onhandige manier van de situatie beschrijven.

Lang verhaal. Maar simpel in de kern. Als salderen helemaal naar 0% gaat, wordt het weer net zo makkelijk als nu bij 100% salderen.
Ik moet je toch teleurstellen, in de laatste conceptwet staat het echt anders omschreven. Als je meer opwek hebt mag je 64% van verbruik salderen, heb je meer verbruik dan is het 64% van je productie.

De regel 'je neemt x percentage van het laagste getal' is dus juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
HandyLumberjack schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:41:
[...]

Ik moet je toch teleurstellen, in de laatste conceptwet staat het echt anders omschreven. Als je meer opwek hebt mag je 64% van verbruik salderen, heb je meer verbruik dan is het 64% van je productie.

De regel 'je neemt x percentage van het laagste getal' is dus juist.
Kan niet juist zijn... als het wel zo is 7(8)7

Als twee mensen 3000 kWh verbruiken, de ene levert 1000 kWh terug, de andere 2000 kWh. Dan mogen ze met beiden 3000 kWh verbruik niet hetzelfde aantal salderen?

Dat zou heel oneerlijk zijn. Ik zoek die wet later (nog eens) op. Weet iemand waarom het zo zou zijn? Gaat om 360 kWh wat de buurman dan extra mag salderen, puur omdat hij twee keer zoveel panelen heeft...

Edit: Ik snap wel dat het dan soort van stimuleert om opwek en verbruik gelijk te houden aan elkaar.

Edit2: Vind het zo onhandig dat mensen simpele dingen vaak zo onnodig complex weten te maken. Je zou bijna stellen: schaf het salderen gewoon af in één keer. En dan liefst niet meteen natuurlijk.
Het heeft voor aanschaf van panelen toch weinig nut om rekening te houden met salderen als het in twee of drie jaar er helemaal af is.

[ Voor 23% gewijzigd door Playa del C. op 08-02-2024 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Playa del C. schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:49:
[...]

Als twee mensen 3000 kWh verbruiken, de ene levert 1000 kWh terug, de andere 2000 kWh. Dan mogen ze met beiden 3000 kWh verbruik niet hetzelfde aantal salderen?

Dat zou heel oneerlijk zijn. Ik zoek die wet later (nog eens) op. Weet iemand waarom het zo zou zijn? Gaat om 360 kWh wat de buurman dan extra mag salderen, puur omdat hij twee keer zoveel panelen heeft...

Edit: Ik snap wel dat het dan soort van stimuleert om opwek en verbruik gelijk te houden aan elkaar.

Edit2: Vind het zo onhandig dat mensen simpele dingen vaak zo onnodig complex weten te maken. Je zou bijna stellen: schaf het salderen gewoon af in één keer. En dan liefst niet meteen natuurlijk.
Het heeft voor aanschaf van panelen toch weinig nut om rekening te houden met salderen als het in twee of drie jaar er helemaal af is.
Eerst stond er in de wet alleen x% van je teruglevering, dus bij een flinke overproductie kan je tot 2031 maximaal salderen, dat was voor mij ideaal, later hebben ze de beperking qua verbruik eraan toegevoegd.

Ze hadden het mijns inziens gewoon moeten beperken tot een x aantal kWh per jaar per huishouden (Zo was het vroeger ook). Dat was eenvoudig en eerlijk. Maarja, politiek.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Laatst online: 18-07 06:16
[...]

Kan niet juist zijn... [...]

De energieleverancier is wettelijk verplicht de zonnestroom die je teruglevert op jaarbasis te verrekenen met je verbruik uit het elektriciteitsnet. Als de nieuwe wet van kracht gaat dan zal in 2025 en 2026 de energieleverancier 64% van je verbruik verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:41

En stel nu dat jij en je buurman allebei 3000 kWh verbruiken. Jij levert 2000 kWh terug en je buurman 1 kWh, dan is het toch ook niet zo gek dat jij meer mag salderen/wegstrepen?

En wat als je buurman 0 kWh teruglevert?, dat is praktisch gelijk aan het vorige voorbeeld.
Want als mensen met en zonder zonnepanelen net zo veel mogen salderenwegstrepen (hoeveel dat dan ook mag zijn) dan is de drang om panelen te nemen ook een beetje weg niet? :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-06 17:19
Hoe zit dat met die eventuele 80% als je nu een vast contract hebt met bijv 11.5 ct en de 80% is hoger dan 11.5 ct, zou dit dan tijdens je contract verhoogd worden?
Pagina: 1 ... 196 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2