De energieleverancier zal zich aan de wet moeten houden.PeterDee schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:29:
Hoe zit dat met die eventuele 80% als je nu een vast contract hebt met bijv 11.5 ct en de 80% is hoger dan 11.5 ct, zou dit dan tijdens je contract verhoogd worden?
FF mezelf QuotenPeterhardenberg schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:42:
64% salderen
Is dat 64% van het verbruik of 64% van de teruglevering??
bedankt voor alle reacties,
Als ik zo de reacties lees is er niet echt overeenstemming over de juiste berekening.
Maar waar ik het meeste mee kan instemmen is de uitleg van @Playa del C.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Als ze de wet niet goed dichtspijkeren dan mag een energieleverancier nog steeds de vaste leveringskosten flexibel maken, terugleverboetes hanteren en varieren met bonussen.Martin123t schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:33:
[...]
De energieleverancier zal zich aan de wet moeten houden.
Inderdaad, als ik kijk naar de slappe houding van de ACM en de politiek, dan kon dit voor het overgrote deel van de zonnepanelen bezitters (met een beperkt aantal panelen, zeg < 20) wel eens een veel grotere factor gaan worden dan het hele teruglever vergoeding verhaal.Martin7182 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:04:
[...]
Als ze de wet niet goed dichtspijkeren dan mag een energieleverancier nog steeds de vaste leveringskosten flexibel maken, terugleverboetes hanteren en varieren met bonussen.
LET OP.... er zijn óók nog de teruglever/panelenbezit boetes!! en die zullen alleen maar erger worden!Turrican schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:32:
[...]
Nee, want als de wet ingevoerd wordt gaat je salderingspercentage naar 64%.
Je kunt dus 0,64x4000=2560 kWh salderen.
Blijft over:
* 4000-2560=1440x0,30=432 euro te betalen voor levering;
* 5000-2560=2440x0,8x0,3=585,60 euro die je terugkrijgt.
Dan krijg je dus 585,60-432=153,60 euro terug.
Let wel, dit is allemaal exclusief BTW en energiebelasting!
Over de geleverde ernergie moet je ook nog (stand 2024) 432x0,21+1440x0,10880x1,21=280,29 euro belasting betalen.
Netto betaal je dus 432+280,29-585,60=126,69 euro.
Met de salderingsregeling en een TLV van 0,115 EUR per kWh had je 0,115x1000=115 euro teruggekregen, een verschil dus van 241,69 euro in je nadeel.
Nadat de regeling helemaal is afgebouwd betaal je 778,59 euro per jaar.
en dan nog het feit dat je géén "bonus" meer krijgt, óók foetsie
[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 08-02-2024 10:22 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Om het nog complexer te maken. Hoe zou het gaan als je 64% mag salderen met een dubbeltarief bij GC voor 3 jaar?
Niet alleen GC. Salderen eerst tegen dalverbruik, dan restverbruik normaaltarief. TLV 80% van daltarief.ro33ie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:28:
Om het nog complexer te maken. Hoe zou het gaan als je 64% mag salderen met een dubbeltarief bij GC voor 3 jaar?
Inkoppertje.
Tibber heeft in modelcontract 1.35 euro aan leveringskosten en 0.01 euro aan terugleververgoeding Simpelweg omdat ze verplicht zijn om het modelcontract aan te bieden proberen ze het zo onaantrekkelijk te maken voor consumenten.
Maar als de wet afbouw saldering wordt aangenomen dan komt de tlv op 80% van de kale leverprijs en dat is 80 ct. En ze mogen die prijs alleen per 1 jan en 1 jul aanpassen. Tenzij er onvoorziene marktomstandigen optreden, maar deze wet is natuurlijk niet onvoorzien want die zit er al heel lang aan te komen.
Maar als de wet afbouw saldering wordt aangenomen dan komt de tlv op 80% van de kale leverprijs en dat is 80 ct. En ze mogen die prijs alleen per 1 jan en 1 jul aanpassen. Tenzij er onvoorziene marktomstandigen optreden, maar deze wet is natuurlijk niet onvoorzien want die zit er al heel lang aan te komen.
De wet gaat niet in op het moment dat hij wordt aangenomen. Volgens het voorstel zal de afbouw van de sladering ingaan op 1-1-2025.Devlinx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:29:
Tibber heeft in modelcontract 1.35 euro aan leveringskosten en 0.01 euro aan terugleververgoeding Simpelweg omdat ze verplicht zijn om het modelcontract aan te bieden proberen ze het zo onaantrekkelijk te maken voor consumenten.
De wet gaat direct in na publicatie in het staatsblad. De afbouw van de saldering is per 2025 maar dat is niet van toepassing op de 80% tlv, die gaat direct in.deejeebv schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:35:
[...]
De wet gaat niet in op het moment dat hij wordt aangenomen. Volgens het voorstel zal de afbouw van de sladering ingaan op 1-1-2025.
Volgens mij gaat die 80% pas in na afkondiging van een algemene maatregel van bestuur. Ik zou er niet op gokken dat je die 80 ct gaat krijgen. Bovendien is mijn huidige contract in november ingegaan en wil ik eerst mijn winterverbruik salderen voor ik een overstap ga maken.Devlinx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:41:
[...]
De wet gaat direct in na publicatie in het staatsblad. De afbouw van de saldering is per 2025 maar dat is niet van toepassing op de 80% tlv, die gaat direct in.
Dat staat niet in het wetsvoorstel dat voorligt!deejeebv schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Volgens mij gaat die 80% pas in na afkondiging van een algemene maatregel van bestuur. Ik zou er niet op gokken dat je die 80 ct gaat krijgen. Bovendien is mijn huidige contract in november ingegaan en wil ik eerst mijn winterverbruik salderen voor ik een overstap ga maken.
Er is geen koppeling (qua datum/moment] tussen de 80% tlv en de start afbouw saldering.
Ik ben geen jurist, maar ik lees in het wetsvoorstel het volgende:Devlinx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:56:
[...]
Dat staat niet in het wetsvoorstel dat voorligt!
Er is geen koppeling (qua datum/moment] tussen de 80% tlv en de start afbouw saldering.
Die 80% staat volgens mij ook niet in het wetsvoorstel.Artikel 31c wordt gewijzigd als volgt:
1. In het eerste en tweede lid wordt «te verminderen met de op het net
ingevoede elektriciteit» vervangen door «te verminderen met een
percentage als bedoeld in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen
op milieugrondslag van de op het net ingevoede elektriciteit».
2. Na het derde lid wordt een lid toegevoegd, luidende:
4. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen regels
worden gesteld over de hoogte of de berekening van de redelijke
vergoeding.
Rustig aan allemaal, maak jullie jezelf aub niet gek hier. Het wordt toch weggestemd volgende week in de 1ste kamer, probleem opgelost. :-)
Zou mij niks verbazen als GL/PvdA ineens voor gaat stemmen na de gemaakte beloftes. Het hangt allemaal aan een zijde draadje.Catdogsf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:53:
Rustig aan allemaal, maak jullie jezelf aub niet gek hier. Het wordt toch weggestemd volgende week in de 1ste kamer, probleem opgelost. :-)
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Behalve dat we dan bij alle leveranciers terugleverboetes gaan krijgen.Catdogsf schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:53:
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Nooit dat Tibber 80 ct/kWh gaat betalen. Volgens mij was het 80% van de kale stroomprijs...of een gemiddelde. Er zal nog btw bijkomen. Maar dan heb je het over 7 a 10ct per kWh. Meer zou ik niet op rekenen.Devlinx schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:29:
Zij zijn gefocust op dynamisch prijscontracten.
Met een modelcontract kan de energieleverancier niet zoveel. Het enige wat ze kunnen doen is het levertarief en het teruglevertarief bepalen. Deze zouden ook nog eens redelijk moeten zijn. Dat zijn ze nu bij Tibber en meerdere dynamische aanbieders absoluut niet. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zul je zien, dat de tarieven opeens heel snel naar realistische waardes zullen gaan. Normaal gesproken mogen de tarieven maar 2 x per jaar wijzigen, maar in uitzonderlijke situaties mag het wel vaker. Reken maar dat ze dit aanmerken als uitzonderlijk en dat ze er mee wegkomen.WillemP22 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:50:
[...]
Nooit dat Tibber 80 ct/kWh gaat betalen. Volgens mij was het 80% van de kale stroomprijs...of een gemiddelde. Er zal nog btw bijkomen. Maar dan heb je het over 7 a 10ct per kWh. Meer zou ik niet op rekenen.
Mochten ze de tarieven niet aanpassen, dan kunnen de grote terugleveraars goede zaken doen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Er is een derde vaste leveringskosten (vroeger vastrecht) en daar zijn er ook die dat vele malen verhoogt hebben met honderden euro's ineens en niet het levertarief en de teruglevering.Jojan265 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:14:
[...]
Met een modelcontract kan de energieleverancier niet zoveel. Het enige wat ze kunnen doen is het levertarief en het teruglevertarief bepalen. Deze zouden ook nog eens redelijk moeten zijn. Dat zijn ze nu bij Tibber en meerdere dynamische aanbieders absoluut niet. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zul je zien, dat de tarieven opeens heel snel naar realistische waardes zullen gaan. Normaal gesproken mogen de tarieven maar 2 x per jaar wijzigen, maar in uitzonderlijke situaties mag het wel vaker. Reken maar dat ze dit aanmerken als uitzonderlijk en dat ze er mee wegkomen.
Mochten ze de tarieven niet aanpassen, dan kunnen de grote terugleveraars goede zaken doen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Reken maar op aanpassen en die 80% mag je aanpassen.WillemP22 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:50:
[...]
Nooit dat Tibber 80 ct/kWh gaat betalen. Volgens mij was het 80% van de kale stroomprijs...of een gemiddelde. Er zal nog btw bijkomen. Maar dan heb je het over 7 a 10ct per kWh. Meer zou ik niet op rekenen.
citaat van min. Jetten 6-feb 1e kamer
De heer Crone vroeg nogmaals naar de 80%. Ik kan hier uitsluitsel over geven. In de wet staat dat het minimumtarief ten minste 80% bedraagt van de kosten die de leverancier met de afnemer is overeengekomen. Dat is niet alleen per motie vastgelegd in de Tweede Kamer, maar ook per wet. Het is goed dat u dat nog even heeft gevraagd om te dubbelchecken. Dan weten we zeker dat we kunnen handhaven bij de leveranciers.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Er kan geen misverstand over zijn. De wet is duidelijk. Is ook allemaal al lang besproken in het topic 'de toekomst van de saldeerwetgeving': https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2188210.Peterhardenberg schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:58:
FF mezelf Quoten![]()
bedankt voor alle reacties,
Als ik zo de reacties lees is er niet echt overeenstemming over de juiste berekening.
Maar waar ik het meeste mee kan instemmen is de uitleg van @Playa del C.
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Bepaling toepassing percentage salderen over invoeding, maar nooit over meer dan de afname van het net:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2022D37600.
Aangenomen amendement salderen per tariefperiode, met voorbeeld:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D02646.
En in de toelichting voor alle duidelijkheid ook nog:
"Salderen in euro’s kan overigens voor zover de hoeveelheid ingevoede elektriciteit (kWh) niet meer bedraagt dan de hoeveelheid onttrokken elektriciteit (kWh), daar brengt dit amendement geen wijziging in aan."
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 09-02-2024 00:58 ]
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregelingdeejeebv schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:02:
Ik ben geen jurist, maar ik lees in het wetsvoorstel het volgende:
....
Die 80% staat volgens mij ook niet in het wetsvoorstel.
"inwerkingtreding
1. Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
2. In afwijking van het eerste lid:
a. treden artikel I, onderdeel E, subonderdeel 2, voor wat betreft artikel 31c, vijfde en zesde lid, en onderdeel Fa, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de wet wordt geplaatst;
b. treedt artikel I, onderdeel Ea, in werking met ingang van 1 januari 2027"
De minimaal 80%- regel staat in art. 31c, vijfde lid, en treedt dus de dag na publicatie in de Staatscourant in werking.
Voor alle duidelijkheid vierde, vijfde en zesde lid:
"4. De redelijke vergoeding kan niet worden vastgesteld op een negatief bedrag.
5. Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van
elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding.
6. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten. "
https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf
Er is overigens een eigen topic over de toekomst van de saldeerwetgeving:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2188210
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 09-02-2024 00:34 ]
Hoe lang na de aanname van de wet duurt het KB en de publicatie gebruikelijk? Is dat dagen, weken, maanden of staat er een vaste maximale termijn voor?Linea schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:30:
[...]
https://www.eerstekamer.n...afbouw_salderingsregeling
"inwerkingtreding
1. Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan worden vastgesteld.
2. In afwijking van het eerste lid:
a. treden artikel I, onderdeel E, subonderdeel 2, voor wat betreft artikel 31c, vijfde en zesde lid, en onderdeel Fa, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Staatsblad waarin de wet wordt geplaatst;
b. treedt artikel I, onderdeel Ea, in werking met ingang van 1 januari 2027"
De minimaal 80%- regel staat in art. 31c, vijfde lid, en treedt dus de dag na publicatie in de Staatscourant in werking.
Voor alle duidelijkheid vierde, vijfde en zesde lid:
"4. De redelijke vergoeding kan niet worden vastgesteld op een negatief bedrag.
5. Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van
elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding.
6. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld over de berekening van de jaarlijkse leveringskosten. "
https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf
Er is overigens een eigen topic over de toekomst van de saldeerwetgeving:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2188210
Ik stel voor dat als het salderen wordt afgeschaft dat we massaal een class-action zaak gaan openen tegen de staat
Het zou toch niet zo kunnen dat de buurman die constant een ferrarismeter geweigerd heeft gewoon doodleuk kan door salderen vergeleken met mij.
Deze ferrarismeter zijn er nog zoveel in het wild dat die nooit kunnen vervangen worden als de wet er door komt (ik denkhoop het niet).
Het zou toch niet zo kunnen dat de buurman die constant een ferrarismeter geweigerd heeft gewoon doodleuk kan door salderen vergeleken met mij.
Deze ferrarismeter zijn er nog zoveel in het wild dat die nooit kunnen vervangen worden als de wet er door komt (ik denkhoop het niet).
Je kan ook het uitlezen van je slimme meter blokkeren. Je zou dan in aanmerking kunnen komen voor gunstige welkomst bonussen en onder de teruglever boete uit kunnen komen. Of verplichten leveranciers dat ze je slimme meter moeten kunnen uitlezen?mongkut schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:59:
Ik stel voor dat als het salderen wordt afgeschaft dat we massaal een class-action zaak gaan openen tegen de staat![]()
Ik meen dat 8KWh aan warmte uit b.v. een infraroodkachel gelijk is aan ongeveer 1M³ gas. Als je meer stroom opwekt dan verbruikt, krijg je er hooguit €0,115/KWh voor. Dan kan je dat toch beter opstoken met de huidige m³ gasprijs van meer dan €1? Ook al doe je dit niet met een warmtepomp, maar met een infrarood kachel van €10 of zo.
Klopt. Alleen, als je dat 1 op 1 doet (COP=1), dan zullen mensen zeggen: koop een warmtepomp, dan krijg je veel meer voor je kWh terug. En dat klopt.jan-- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:18:
[...]
Je kan ook het uitlezen van je slimme meter blokkeren. Je zou dan in aanmerking kunnen komen voor gunstige welkomst bonussen en onder de teruglever boete uit kunnen komen. Of verplichten leveranciers dat ze je slimme meter moeten kunnen uitlezen?
Ik meen dat 8KWh aan warmte uit b.v. een infraroodkachel gelijk is aan ongeveer 1M³ gas. Als je meer stroom opwekt dan verbruikt, krijg je er hooguit €0,115/KWh voor. Dan kan je dat toch beter opstoken met de huidige m³ gasprijs van meer dan €1? Ook al doe je dit niet met een warmtepomp, maar met een infrarood kachel van €10 of zo.
Maar in principe heb je gelijk. Heb een mooi praktisch voorbeeld hier thuis: een zonneboiler met een elektrisch element erin. Al het warme water gaat door die boiler (ook de CV als het ding warm is). Maar ik kan zo een 2 kW element inschakelen en dus van 5 kWp zonnepanelen extra warmte in de boiler pompen. Een goedkope versie van een accu dus. De warmte uit de boiler komt uiteindelijk rechtstreeks terug via de verwarming of een douchebeurt. En de vacuümbuizen maken bij zon hoe dan ook het water warm.
Topic gaat over de beste tlv, dat weet ik. Punt is dat 'de beste tlv' niks meer uitmaakt zodra men thuis een kWh ergens bewaren kan. En dat kan, zoals @jan-- ook zegt, op meerdere manieren. Kan de komende jaren wel eens belangrijk worden.
Ook al is het ook grappig om thuis in een accu de goedkope kWh op te laden om het later vanaf schemering terug te leveren tegen variabel hoog tarief. Wat bij economie 'arbitrage' heet. Het balanceren van de markt op basis van waardeverschil tussen exchanges. Energie-arbitrage. Kunnen we veel (passief) mee verdienen denk ik.
Sommige stellen dat verplicht inderdaad.jan-- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:18:
Je kan ook het uitlezen van je slimme meter blokkeren. Je zou dan in aanmerking kunnen komen voor gunstige welkomst bonussen en onder de teruglever boete uit kunnen komen. Of verplichten leveranciers dat ze je slimme meter moeten kunnen uitlezen?
Volgens mij is dat niet zo, je meter kan je altijd uit zetten voor e-leveranciers, die kunnen dat niet verplichten.
Ook is het volgens mij zo als de saldering is afgeschaft, je niet je opgewekte Wattages kunt aftrekken van je verbruikte Wattages.
Dus als je 3500 kW verbruikt en 3500 kW levert (op enkele of dubbele telwerken) je niet op 0 kW uit komt onder aan de streep.
Over de verbruikte opgewekte Wattages moet je de volle pont betalen en over de terug geleverde Wattages krijg je een minder bedrag als de salderingsregeling is afgeschaft (ook als je meer levert dan je eigen vebruik.
Je bedoelt kWh.mongkut schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:45:
[...]
Volgens mij is dat niet zo, je meter kan je altijd uit zetten voor e-leveranciers, die kunnen dat niet verplichten.
Ook is het volgens mij zo als de saldering is afgeschaft, je niet je opgewekte Wattages kunt aftrekken van je verbruikte Wattages.
Dus als je 3500 kW verbruikt en 3500 kW levert (op enkele of dubbele telwerken) je niet op 0 kW uit komt onder aan de streep.
Over de verbruikte opgewekte Wattages moet je de volle pont betalen en over de terug geleverde Wattages krijg je een minder bedrag als de salderingsregeling is afgeschaft (ook als je meer levert dan je eigen vebruik.
Je meter saldeert overigens wel intern dus als je het over kW hebt dan klopt je verhaal niet.
Dat is een heel goede vraag. Volgens mij gelden er geen maximumtermijnen voor, maar ik kan me vergissen.Devlinx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 01:20:
Hoe lang na de aanname van de wet duurt het KB en de publicatie gebruikelijk? Is dat dagen, weken, maanden of staat er een vaste maximale termijn voor?
De officiële procedure:
- de koning en de minister ondertekenen de wet, die daarmee van kracht wordt. De (mede)ondertekening door een minister noemen we contraseign;
- de minister van Justitie zorgt vervolgens voor bekendmaking van de wet. Dat gebeurt door plaatsing in het Staatsblad.
De koning en minister van justitie hebben geen belang bij vertraging. Alleen minister Jetten zou de wetgeving dus kunnen vertragen door voorlopig niet te tekenen. Maar juist minister Jetten heeft heel veel haast, al was het maar omdat hij de extra belastingopbrengsten al lang ingeboekt heeft als mededekking van het klimaatpakket 2023. Zelfs het feit dat de ferrarismeters niet tijdig vervangen kunnen worden, met bijbehorende ongelijke behandeling t.o.v. kleinverbruikers met digitale meters, boeit hem niet.
Dus ik denk zo maar dat er een heel snelle publicatie komt. Tenminste, als de wetswijziging aangenomen wordt, en ik twijfel er zelf heel erg sterk aan of de Eerste Kamer het voorstel gaat steunen.
Je bedoelt denk ik:mongkut schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:45:
[...]
"Over de verbruikte opgewekte Wattages KWh moet je de volle pont betalen en over de terug geleverde Wattages KWh krijg je een minder bedrag als de salderingsregeling is afgeschaft (ook als je meer levert dan je eigen vebruik."
Maar als je een ouderwets enkel telwerk hebt, kan dat niet bepaald worden. Dus als de salderingsregeling (gedeeltelijk) wordt afgeschaft, zal een dubbel telwerk verplicht worden.
Nu zou je al een voordeel kunnen hebben met een ouderwets enkeltelwerk, omdat dan niet zo makkelijk je teruglever boete bepaald kan worden.
je hebt in zoverre gelijk (was moejan-- schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:05:
[...]
Je bedoelt denk ik:
"Over de verbruikte opgewekte Wattages KWh moet je de volle pont betalen en over de terug geleverde Wattages KWh krijg je een minder bedrag als de salderingsregeling is afgeschaft (ook als je meer levert dan je eigen vebruik."
Maar als je een ouderwets enkel telwerk hebt, kan dat niet bepaald worden. Dus als de salderingsregeling (gedeeltelijk) wordt afgeschaft, zal een dubbel telwerk verplicht worden.
Nu zou je al een voordeel kunnen hebben met een ouderwets enkeltelwerk, omdat dan niet zo makkelijk je teruglever boete bepaald kan worden.
Bij een leverancier met dynamische tarieven is dat wel noodzakelijk. Of moet een flink hogere prijs willen betalen.mongkut schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 23:45:
[...]
Is het verstandig nu een lang contract af te sluiten in aanloop naar besluit over salderen? Valt hiermee een evt heffing van energiemaatschappijen voor zonnepaneelhouders te ontlopen of niet?
Situatie:
Ik heb nog een contract tot sep-25 met hoge prijzen (45ct), maar na salderen 1000kwh teruglevering op 8ct. Hier kan ik nog tegen lage boete vanaf.
Bij greenchoice cooperatie bieden ze contract van 3j aan. Per kwh 30ct leveringkosten en 11.5ct teruglevering. Dit klinkt ok.
Beweegreden verlengen zou zijn om onder evt heffing voor zonnepaneelhouders uit te komen, wanneer afbiuw salderen niet doorgaat. Echter meldt contract tav terugleveren dat ze voorwaarden kunnen aanpassen.
Situatie:
Ik heb nog een contract tot sep-25 met hoge prijzen (45ct), maar na salderen 1000kwh teruglevering op 8ct. Hier kan ik nog tegen lage boete vanaf.
Bij greenchoice cooperatie bieden ze contract van 3j aan. Per kwh 30ct leveringkosten en 11.5ct teruglevering. Dit klinkt ok.
Beweegreden verlengen zou zijn om onder evt heffing voor zonnepaneelhouders uit te komen, wanneer afbiuw salderen niet doorgaat. Echter meldt contract tav terugleveren dat ze voorwaarden kunnen aanpassen.
[ Voor 5% gewijzigd door bn12 op 10-02-2024 22:38 ]
Je hebt 14 dagen bedenktijd dus je kan het besluit dinsdag afwachten en dan heb je nog ongeveer 10 dagenbn12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:37:
Is het verstandig nu een lang contract af te sluiten in aanloop naar besluit over salderen? Valt hiermee een evt heffing van energiemaatschappijen voor zonnepaneelhouders te ontlopen of niet?
Situatie:
Vraag is meer of het verstandig is tov oude situatie. Heb je er uberhaupt iets aan?Novax schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Je hebt 14 dagen bedenktijd dus je kan het besluit dinsdag afwachten en dan heb je nog ongeveer 10 dagen
En wanneer zou je binnen 14dagen bedenken? Indien de wet wel doorkomt en de 80% minimum teruglevertarief aantrekkelijk is over een oud hoog tarief? Of geldt dat niet voor deel dat je netto teruglevert?
[ Voor 24% gewijzigd door bn12 op 10-02-2024 22:46 ]
Mijn glazen bol is helaas defect. Je hebt ook kans dat de TLV omhoog gaat post salderen.bn12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:43:
[...]
Vraag is meer of het verstandig is tov oude situatie. Heb je er uberhaupt iets aan?
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Die vraag komt iedere keer terug, zie Linea in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"bn12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:37:
Echter meldt contract tav terugleveren dat ze voorwaarden kunnen aanpassen.
Zou leuk zijn als Greenchoice die voorwaarden ook daadwerkelijk aanpast zodat het beter overeenkomt met wat de ACM zegt, maar dat doen ze misschien niet omdat ze dan iedereen moeten informeren dat de voorwaarden zijn aangepast
Bedankt, nog niet gezien. Vraag ik me nog af of zelfde geldt voor de wijze van salderen, dus per gehele periode van een jaar? Kan zoiets worden aangepast naar een ongunstigere periode?Novax schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:54:
[...]
Die vraag komt iedere keer terug, zie Linea in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
Zou leuk zijn als Greenchoice die voorwaarden ook daadwerkelijk aanpast zodat het beter overeenkomt met wat de ACM zegt, maar dat doen ze misschien niet omdat ze dan iedereen moeten informeren dat de voorwaarden zijn aangepast
Ik reageerde voornamelijk hierop, de reden om het nu af te sluiten is omdat dat specifieke pakket er misschien niet meer is na het besluit dinsdag. Of het uiteindelijk de goede keuze is en of Greenchoice nog fratsen uit gaat halen weet je natuurlijk niet.bn12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:37:
Is het verstandig nu een lang contract af te sluiten in aanloop naar besluit over salderen?
Dat is inderdaad wel een ding omdat bij de nieuwe wet er sprake is van tariefperiodes. En aangeraden wordt om je contract dan per 1 januari of 1 juli in te laten gaan. Daarover meer in dit topic De toekomst van de saldeer-wetgevingbn12 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 23:00:
[...]
Bedankt, nog niet gezien. Vraag ik me nog af of zelfde geldt voor de wijze van salderen, dus per gehele periode van een jaar? Kan zoiets worden aangepast naar een ongunstigere periode?
In openingspost van De toekomst van de saldeer-wetgeving staat: "En als voor de teruglevering nog maar lage terugleververgoedingen betaald worden, kan ook extra COP1-gebruik boeiend worden: Het schaamtevrije cop=1 topic."
Eigenlijk mis ik deze tip in deze openingspost, want ik denk dat menig terugleveraar hier dit over het hoofd ziet. Als je je overschot niet teruglevert maar gewoon in de winter opstookt, is je terugleververgoeding ongeveer de gasprijs per M³ gedeeld door 8. En dat is nu bij mij ongeveer €1,20 / 8 = €0,15/KWh. Dat krijg je zelfs niet meer bij een Greenchoice coöperatie. Dus je kan dan beter gaan zoeken naar een leverancier die lage vaste kosten heeft, zolang je de variabele kosten tegen elkaar mag wegstrepen.
Met een warmptepomp wordt dat nog een factor 3 of zo beter, maar dat vraagt nu nog een flinke investering. Daarom verwacht ik dat uiteindelijk toch wel wat aan de salderingsregeling gesleuteld moet gaan worden, want anders prop je je dak vol met panelen waarmee je goedkope stroom in de zomer maakt, om in de winter te kunnen gebruiken. Maar in de winter moet regelmatig bij windstil weer stroom met fossiele brandstof geproduceerd worden. Dus er moet een prikkel blijven om vooral in de winter zuinig met stroom te zijn.
Eigenlijk mis ik deze tip in deze openingspost, want ik denk dat menig terugleveraar hier dit over het hoofd ziet. Als je je overschot niet teruglevert maar gewoon in de winter opstookt, is je terugleververgoeding ongeveer de gasprijs per M³ gedeeld door 8. En dat is nu bij mij ongeveer €1,20 / 8 = €0,15/KWh. Dat krijg je zelfs niet meer bij een Greenchoice coöperatie. Dus je kan dan beter gaan zoeken naar een leverancier die lage vaste kosten heeft, zolang je de variabele kosten tegen elkaar mag wegstrepen.
Met een warmptepomp wordt dat nog een factor 3 of zo beter, maar dat vraagt nu nog een flinke investering. Daarom verwacht ik dat uiteindelijk toch wel wat aan de salderingsregeling gesleuteld moet gaan worden, want anders prop je je dak vol met panelen waarmee je goedkope stroom in de zomer maakt, om in de winter te kunnen gebruiken. Maar in de winter moet regelmatig bij windstil weer stroom met fossiele brandstof geproduceerd worden. Dus er moet een prikkel blijven om vooral in de winter zuinig met stroom te zijn.
naast dat het off-topic is: ik niet. Ik zou dit zelf nooit doen. Staat voor mij gelijk aan vuil op de straat gooien of de kraan open laten staan bij het tandenpoetsen. Denk ook aan de netbelasting.
Financieel kan het interessant zijn ja, maar dat wil niet zeggen dat we dat ook maar moeten doen en dat iedereen moeten aanraden. Dat is mijn mening.
Ja. zonder salderen is die prikkel er.jan-- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:25:
Dus er moet een prikkel blijven om vooral in de winter zuinig met stroom te zijn.
Ik denk dat je je oplossing vooral in gedrag moet zoeken. Duurzamer denken en niet in de oude patronen.
Mijn 'investering' was overigens maar 1200 euro voor een warmtepomp in de woonkamer. Dat viel wel mee.
[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 11:34 ]
En daarom heb ik een airco die kan verwarmen genomen. En het verwarmd prima.jan-- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:18:
[...]
Kan je dan ook airco's kopen die alleen maar maar kunnen koelen?siveiro schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:32:
[...]
En daarom heb ik een airco die kan verwarmen genomen. En het verwarmd prima.
Een airco is toch gewoon een warmtepomp die 2 kanten op werkt
Ja. Mobiele airco's en sommige split units, maar het is zeer ongebruikelijk.mongkut schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Kan je dan ook airco's kopen die alleen maar maar kunnen koelen?
Een airco is toch gewoon een warmtepomp die 2 kanten op werkt?
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Weer enorm blij met dit topic!
Mijn contract bij Engie (via hier toen als meest voordelige optie gezien), loopt 30 april af. En nu heb weer dankzij jullie adviezen per 1 mei Greenchoice via een coöperatie afgesloten.
Wel zie ik dat door de lage terugleververgoedingen het verschil met meer "reguliere" contracten die je via gaslicht ziet steeds kleiner wordt, daar mijn teruglevering niet enorm veel is (+/- 1500 kWh per jaar). Daarom nog verstandig om even te kijken wat er met het salderen gaat gebeuren, wellicht dat een iets goedkopere gas en stroomtarief dan toch beter blijkt dan Greenchoice. Al is een 3 jaar durend contract ook wel fijn.
Mijn contract bij Engie (via hier toen als meest voordelige optie gezien), loopt 30 april af. En nu heb weer dankzij jullie adviezen per 1 mei Greenchoice via een coöperatie afgesloten.
Wel zie ik dat door de lage terugleververgoedingen het verschil met meer "reguliere" contracten die je via gaslicht ziet steeds kleiner wordt, daar mijn teruglevering niet enorm veel is (+/- 1500 kWh per jaar). Daarom nog verstandig om even te kijken wat er met het salderen gaat gebeuren, wellicht dat een iets goedkopere gas en stroomtarief dan toch beter blijkt dan Greenchoice. Al is een 3 jaar durend contract ook wel fijn.
In tegenstelling tot bij Greenchoice coöperatie zit er bij gaslicht.com best een groot verschil tussen Gas & Stroom bij elkaar en gas en stroom pakketten los van elkaar. Je kan dus ook overwegen om alleen stroom bij de GC coöperatie te nemen en dan een los gas contract met een lager gas tarief.-Edwin- schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:51:
Off-toppic? Het gaat toch om de teruglevergoeding? En waarom zou de tip in het ene topic wel gegeven mogen worden en niet in het andere? En het is niet alleen financieel interessant maart toch ook interessant voor het milieu? Meestal is het beter om elektriciteit te gebruiken dan gas. Het is niet voor niets dat de belastingen op gas hoger worden en op elektriciteit lager.de Peer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:30:
[...]
naast dat het off-topic is: ik niet. Ik zou dit zelf nooit doen. Staat voor mij gelijk aan vuil op de straat gooien of de kraan open laten staan bij het tandenpoetsen. Denk ook aan de netbelasting.
Financieel kan het interessant zijn ja, maar dat wil niet zeggen dat we dat ook maar moeten doen en dat iedereen moeten aanraden. Dat is mijn mening.
[...]
Ja. zonder salderen is die prikkel er.
Ik denk dat je je oplossing vooral in gedrag moet zoeken. Duurzamer denken en niet in de oude patronen.
Mijn 'investering' was overigens maar 1200 euro voor een warmtepomp in de woonkamer. Dat viel wel mee.
Maar een warmptepomp is inderdaad nog beter.
Het probleem is nu dan ook wel dat de overheid de belasting op energie weer enorm heeft opgevoerd, terwijl je bij netto teruglevering hier helemaal niets van terug ziet.
Niet gek dus dat de mensen die dit ook zien hierop handelen, of de overheid bedenkt nog iets waarbij huishoudens de (energie)belasting kunnen verrekenen met verschillende energiebronnen, maar dat zal wel niet.
De TLV zelf is best wel marktconform te noemen op het moment, tenminste bij dat contract van Greenchoice met 11,5 cent terwijl het levertarief (enkel) zo'n 13,5 cent is.
Alleen tja, met al die heffingen zit je op bijna 30 cent.
Ik weet niet hoe iemand anders op een factor 8 aan besparing komt door je overschot hiervan te gebruiken, maar er is zeker wel wat te halen ja.
Niet gek dus dat de CV op gas, stadswarmte etc. uit gaat en men met alternatieven komt.
Niet gek dus dat de mensen die dit ook zien hierop handelen, of de overheid bedenkt nog iets waarbij huishoudens de (energie)belasting kunnen verrekenen met verschillende energiebronnen, maar dat zal wel niet.
De TLV zelf is best wel marktconform te noemen op het moment, tenminste bij dat contract van Greenchoice met 11,5 cent terwijl het levertarief (enkel) zo'n 13,5 cent is.
Alleen tja, met al die heffingen zit je op bijna 30 cent.
Ik weet niet hoe iemand anders op een factor 8 aan besparing komt door je overschot hiervan te gebruiken, maar er is zeker wel wat te halen ja.
Niet gek dus dat de CV op gas, stadswarmte etc. uit gaat en men met alternatieven komt.
In vino veritas, in aqua sanitas
Als je trouwens bij GC 3 jaar enkeltarief aanvraagt dan krijg je in je contract niet te zien of je dubbel of enkel hebt aangevraagd. Als je dan navraag doet dan geven ze aan dat ze tegen dubbeltarief afrekenen.
Is dat bij jullie ook zo?
Volgens hun eigen website kan je dat kosteloos wijzigen https://www.greenchoice.n...ief/#tariefsoortaanpassenro33ie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:37:
Als je trouwens bij GC 3 jaar enkeltarief aanvraagt dan krijg je in je contract niet te zien of je dubbel of enkel hebt aangevraagd. Als je dan navraag doet dan geven ze aan dat ze tegen dubbeltarief afrekenen.
ja top, ik heb dat net via de klantenservice laten doen.Novax schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:49:
[...]
Volgens hun eigen website kan je dat kosteloos wijzigen https://www.greenchoice.n...ief/#tariefsoortaanpassen
Salderingsregeling blijft dus voorlopig. Onbekend hoe lang. Voorlopig blij met mijn 3 jarig gc contract ingaan de juli 2024. Zou dit iedereen snel aanbevelen. Hopelijk verzint gc geen trucje om alsnog zonnepanelen bezitters extra te belasten.
Ik las het ook, https://nos.nl/artikel/2508677-eerste-kamer-houdt-subsidie-voor-zonnestroom-voorlopig-in-standRick43 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:34:
Salderingsregeling blijft dus voorlopig. Onbekend hoe lang. Voorlopig blij met mijn 3 jarig gc contract ingaan de juli 2024. Zou dit iedereen snel aanbevelen. Hopelijk verzint gc geen trucje om alsnog zonnepanelen bezitters extra te belasten.
Voorlopig dus goed nieuws, behalve als de energieboeren daar een stokje voor gaan steken met kosten.
Dat zou in principe niet kunnen, tenzij er nu al een escape zit in je contract.Rick43 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:34:
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Nu er duidelijkheid is over de salderingsregeling is dit ook mijn plan. Ik heb momenteel een dynamisch contract, dus ik ben qua overstapdatum flexibel. Is er een reden dat je voor 1 juli specifiek kiest? Ik had namelijk iets gelezen dat 1 januari en 1 juli de 'ideale' overstapmomenten zijn, maar ik begrijp niet zo goed waarom? Mijn zonnepanelen worden volgende week geplaatst, dus heb dit jaar nog geen eigen opwek gehad. Is in mijn geval 1 maart dan onverstandig om in te laten gaan als startdatum van het GC contract?Rick43 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:34:
Vermoedelijk bedoeld hij dat per 1 juli en 1 januari nieuwe prijzen bekend zijn.Goalliev schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Nu er duidelijkheid is over de salderingsregeling is dit ook mijn plan. Ik heb momenteel een dynamisch contract, dus ik ben qua overstapdatum flexibel. Is er een reden dat je voor 1 juli specifiek kiest? Ik had namelijk iets gelezen dat 1 januari en 1 juli de 'ideale' overstapmomenten zijn, maar ik begrijp niet zo goed waarom? Mijn zonnepanelen worden volgende week geplaatst, dus heb dit jaar nog geen eigen opwek gehad. Is in mijn geval 1 maart dan onverstandig om in te laten gaan als startdatum van het GC contract?
Ja, dat is onverstandig, je kan beter eerst je winterverbruik wegsalderen. Hangt allemaal af van wanneer je jaarafrekening komt en wat je opbrengst en verbruik zijn. Waarschijnlijk zo laat mogelijk overstappen, bijvoorbeeld nu GC afsluiten per 12-8-2024. Dan verreken je de opbrengst van je zomermaanden met het eerdere verbruik. Loopt je jaartermijn in komende 6 maanden af, dan zou ik per dat moment overstappen. Maar nogmaals: het hangt allemaal van je persoonlijke situatie af. Als je nauwelijks meer opwekt dan je verbruikt maakt het uberhaupt nauwelijks uit. Win je nu wat, verlies je later wat, of omgekeerd.Goalliev schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Nu er duidelijkheid is over de salderingsregeling is dit ook mijn plan. Ik heb momenteel een dynamisch contract, dus ik ben qua overstapdatum flexibel. Is er een reden dat je voor 1 juli specifiek kiest? Ik had namelijk iets gelezen dat 1 januari en 1 juli de 'ideale' overstapmomenten zijn, maar ik begrijp niet zo goed waarom? Mijn zonnepanelen worden volgende week geplaatst, dus heb dit jaar nog geen eigen opwek gehad. Is in mijn geval 1 maart dan onverstandig om in te laten gaan als startdatum van het GC contract?
aanvulling: Belangrijkste is eerst salderen, daarna doet de terugleververgoeding er pas toe. Je wilt geen energiebelasting betalen.
[ Voor 26% gewijzigd door nietwijk op 13-02-2024 13:00 ]
Dank voor de reactie. Mijn situatie is waarschijnlijk een hele specifieke: we zijn momenteel bezig met een flinke renovatie in ons nieuwe huis en gaan per 1 april verhuizen. Sinds de overname van het huis heb ik dus een dynamisch contract lopen, om op die manier zo flexibel mogelijk te zijn. Kortom, ik heb vrijwel geen elektriciteit verbruikt in de winter (alleen om te klussen). Ergo, in mijn specifieke geval is dan zo snel mogelijk overstappen het verstandigst?nietwijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:52:
[...]
Ja, dat is onverstandig, je kan beter eerst je winterverbruik wegsalderen. Hangt allemaal af van wanneer je jaarafrekening komt en wat je opbrengst en verbruik zijn. Waarschijnlijk zo laat mogelijk overstappen, bijvoorbeeld nu GC afsluiten per 12-8-2024. Dan verreken je de opbrengst van je zomermaanden met het eerdere verbruik. Loopt je jaartermijn in komende 6 maanden af, dan zou ik per dat moment overstappen. Maar nogmaals: het hangt allemaal van je persoonlijke situatie af. Als je nauwelijks meer opwekt dan je verbruikt maakt het uberhaupt nauwelijks uit. Win je nu wat, verlies je later wat, of omgekeerd.
Aanvulling: ik ga meer opwekken dan verbruiken, dus vandaar dat ik ook bij GC uitkom door dit topic.
[ Voor 4% gewijzigd door Goalliev op 13-02-2024 13:03 ]
In het kort: als de nieuwe wet wel ingaat krijg je met tariefperiodes voor de saldering te maken waarvan 1 januari meestal een nieuwe tariefperiode is. Als je dan 1 januari in laat gaan kan je het hele jaar salderen en per 1 juli kan je twee halve jaren salderen waarbij je bij beide een helft van de zomer en de winter hebt.Goalliev schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Per jaar lever ik ongeveer 1.342 kWh terug. Mijn verbruik per jaar (gasloos) is 2.469 kWh. Ik saldeer nu dus alles weg, ik heb geen teruglevering.
Kan iemand aangeven welk contract het beste voor mij is? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zit nu bij Oxxio met een aflopend jaarcontract per mei.
Heb ik wel/geen last van terugleverboetes als ik alles saldeer op jaarbasis?
Kan iemand aangeven welk contract het beste voor mij is? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Omdat je netto niet teruglevert zit je in het verkeerde topic. Ik weet niet precies bij welke je moet zijn, maar ik zou het even in gaslicht.com invullen en kijken wat er goed uitkomt.Cheezborger schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:04:
Per jaar lever ik ongeveer 1.342 kWh terug. Mijn verbruik per jaar (gasloos) is 2.469 kWh. Ik saldeer nu dus alles weg, ik heb geen teruglevering.
Ja, ik heb hier ook navraag naar gedaan. Ik had bewust een enkeltareif aangevraagd,ro33ie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:37:
Maar dat stond niet in mijn contract. Dus contact opgenomen. Toen zeiden ze dat ze het in de gaten zouden houden wanneer mijn contract zou ingaan (per 1-1). echter het werd niet aangepast. Nogmaals contact opgenomen waarop ze zeiden het te gaan aanpassen. Maar er staat nog altijd een afrekening op dubbel inmijn account..
Ik twijfel nu zelf wel een heel klein beetje, aangezien ik met de eindafrekening van Engie met dubbel best goed uitkwam nog (maar dat ging maar over 9,5 maand (waarbij 2 wintermaanden niet waren meegenomen) en beter dan met enkel..
Als je alles kunt salderen dan zou het volgens mij niks uit moeten maken. Dan krijg je gewoon 11,5 cent.Sannietje1985 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:07:
[...]
Ja, ik heb hier ook navraag naar gedaan. Ik had bewust een enkeltareif aangevraagd,
Maar dat stond niet in mijn contract. Dus contact opgenomen. Toen zeiden ze dat ze het in de gaten zouden houden wanneer mijn contract zou ingaan (per 1-1). echter het werd niet aangepast. Nogmaals contact opgenomen waarop ze zeiden het te gaan aanpassen. Maar er staat nog altijd een afrekening op dubbel inmijn account..
Ik twijfel nu zelf wel een heel klein beetje, aangezien ik met de eindafrekening van Engie met dubbel best goed uitkwam nog (maar dat ging maar over 9,5 maand (waarbij 2 wintermaanden niet waren meegenomen) en beter dan met enkel..
Maar ik heb het gewoon voor de zekerheid gedaan omdat je niet weet wat die energiemaatschappijen voor trucjes uit gaan halen met dubbeltarief.
Heb Greenchoice klantenservice via App benadert en ze hebben het omgezet naar enkel. Ook gevraagd om via de mail dit te bevestigen. Dat heb ik inmiddels ontvangen.
Eerste Kamer houdt subsidie voor zonnestroom voorlopig in stand
https://nos.nl/artikel/25...stroom-voorlopig-in-standDe salderingsregeling blijft voorlopig bestaan. De Eerste Kamer zet een streep door het plan van demissionair klimaatminister Jetten om deze subsidie vanaf 2025 af te bouwen. Bezitters van zonnepanelen kunnen dus de stroom die ze terugleveren blijven wegstrepen tegen de stroom die ze afnemen van het elektriciteitsnet.
Neenee NOS, éérst stemmen, dan pas een artikeltje plaatsen.Torgo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:15:Eerste Kamer houdt subsidie voor zonnestroom voorlopig in stand
[...]
https://nos.nl/artikel/25...stroom-voorlopig-in-stand
Hier een lijst van hoe de leveranciers omgaan met dubbel tarief https://www.gaslicht.com/...%20terugleververgoedingen Bij Greenchoice is dit "Resterend aantal kWh in normaaluren gesaldeerd tegen dalverbruik"ro33ie schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:11:
Maar ik heb het gewoon voor de zekerheid gedaan omdat je niet weet wat die energiemaatschappijen voor trucjes uit gaan halen met dubbeltarief.
Ik weet niet hoe je dynamisch contract saldeert (klinkt ietwat off-topicGoalliev schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:00:
[...]
Dank voor de reactie. Mijn situatie is waarschijnlijk een hele specifieke: we zijn momenteel bezig met een flinke renovatie in ons nieuwe huis en gaan per 1 april verhuizen. Sinds de overname van het huis heb ik dus een dynamisch contract lopen, om op die manier zo flexibel mogelijk te zijn. Kortom, ik heb vrijwel geen elektriciteit verbruikt in de winter (alleen om te klussen). Ergo, in mijn specifieke geval is dan zo snel mogelijk overstappen het verstandigst?
Aanvulling: ik ga meer opwekken dan verbruiken, dus vandaar dat ik ook bij GC uitkom door dit topic.
Hoeveel je meer opwekt dan verbruikt is ook van belang. In basis wil je voor je netto teruglevering de hoogste terugleververgoeding, maar het kan zijn dat een andere aanbieder met een iets lagere terugleververgoeding gunstiger voorwaarden hanteert. Daarom moet je met een "beperkt" overschot (en dat bedoel ik niet minachtend) verder kijken dan alleen naar de beste terugleververgoeding. Het gaat mij er om dat je over de looptijd van je contract zo gunstig mogelijk uitkomt onderaan de streep. Daarnaast moet je nadenken of je tijdens het 3-jarige looptijd van je contract meer gaat verbruiken door bijvoorbeeld een E-auto aan te schaffen. Een welkomstbonus kan een reden zijn om met beperkt overschot niet voor de beste terugleververgoeding te kiezen en daarnaast ook vastrecht, looptijd en terugleverboetes.
Idd om dat ik nu nog bij vf zit en mijn tlv vaststaat tot 01 juli heb ik voor deze datum gekozen
Nu het afbouwen van de salderingsregeling is verworpen even aankijken hoe de TLV in de komen weken/maanden gaat ontwikkelen. Ik hoop dat ik nog half april een overstap kan maken naar GC voor 3 jaar vast.
Als ik in mijn Powerpeers profiel kijk dan zie ik dat ik geen opzegvergoeding hoef te betalen voor mijn 1 jarige contract die tot 02-11-2024 loopt maar wel uiteraard voor de gemaakte kosten over de afgelopen maanden dat ik bij ze zat. Vanzelfsprekend zijn het dure maanden geweest.
Bij Powerpeers nog vastzitten tot 1 november 2024 met een TLV van 0.12
Of
Opzeggen per direct, alles dokken en voor 3 jaar naar GC met 0,11.
Ben een netto terugleveraar van -2000 kwh
Wat zouden jullie doen?
GC snoeit hard met de TLV 😁
Ondertussen is het € 0,11500 geworden
Als ik in mijn Powerpeers profiel kijk dan zie ik dat ik geen opzegvergoeding hoef te betalen voor mijn 1 jarige contract die tot 02-11-2024 loopt maar wel uiteraard voor de gemaakte kosten over de afgelopen maanden dat ik bij ze zat. Vanzelfsprekend zijn het dure maanden geweest.
Of
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 59% gewijzigd door hoihoi66 op 13-02-2024 14:52 ]
Heb net alles overgezet naar greenchoice per 2 juli en terug levering is nu idd €0,115 maar weet zo wel waar ik aan toe ben komende drie jaar, lever zeker 5000 kwh terug. heb het gedaan via www.greenchoice.nl/energierijkvoorst/ hoorde dat via greenchoice niet meer lukte.
GC afsluiten 6 maanden vooruit dus per 14 augustushoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:10:
Nu het afbouwen van de salderingsregeling is verworpen even aankijken hoe de TLV in de komen weken/maanden gaat ontwikkelen. Ik hoop dat ik nog half april een overstap kan maken naar GC voor 3 jaar vast.
Of
Wat zouden jullie doen?
Het is toch nooit hoger geweest dan 11,5 cent bij Greenchoice?hoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:10:
Of
Wat zouden jullie doen?
Maar je zou in theorie nog wat gebruik/misbruik kunnen maken van het herroepingsrecht, door - indien het aanbod nog steeds beschikbaar is - elke 14 dagen te herroepen en opnieuw af te sluiten, zodat je dichter bij de einddatum van je huidige contract komt.
De gok nemen dat het aanbod van GC over een paar maanden nog steeds is zou ik in iedergeval niet doen, bij wijze van vandaag of morgen gaat ook daar de TLV naar beneden of komen ze met extra heffingen voor zonnepaneel-eigenaren.
Ik zit bij Powerpeers tot 1-11-2024.ASW1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:27:
[...]
GC afsluiten 6 maanden vooruit dus per 14 augustus
Wat voor voordeel haal ik hier dan uit?
Mijn winter weggestreept bij powerpeers?
En per 14-8-2024 3 jaar vast bij GC bedoel je?
Ik dacht 12 cent paar weken terug.JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:03:
[...]
Het is toch nooit hoger geweest dan 11,5 cent bij Greenchoice?
Maar je zou in theorie nog wat gebruik/misbruik kunnen maken van het herroepingsrecht, door - indien het aanbod nog steeds beschikbaar is - elke 14 dagen te herroepen en opnieuw af te sluiten, zodat je dichter bij de einddatum van je huidige contract komt.
De gok nemen dat het aanbod van GC over een paar maanden nog steeds is zou ik in iedergeval niet doen, bij wijze van vandaag of morgen gaat ook daar de TLV naar beneden of komen ze met extra heffingen voor zonnepaneel-eigenaren.
Zie reactie ASW1. Lijkt mij niet verkeerd toch?
Ik betaal dan Powerpeerss niets ivm teruglevering tot 14-8 en ik zit bij GC vanaf 14-8 voor 3 jaar.
Ja precies dat.hoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:05:
[...]
Mijn winter weggestreept bij powerpeers?
En per 14-8-2024 3 jaar vast bij GC bedoel je?
Klinkt interessant. Alleen een aanmeldingskortjng van 75 euro dan die ik moet terugbetalen omdat ik niet een jaar heb uitgezeten.
Nou ik heb even snel terug gelezen in dit topic en de hele periode vanaf juli 2023 tot nu heeft men het over 11,5 cent.hoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:07:
[...]
Ik dacht 12 cent paar weken terug.
Zie reactie ASW1. Lijkt mij niet verkeerd toch?
Ik betaal dan Powerpeerss niets ivm teruglevering tot 14-8 en ik zit bij GC vanaf 14-8 voor 3 jaar.
Iemand had het tussendoor dan wel over 12 cent, maar dat was dan denk ik afgerond naarboven.
Het lijkt overigens ook wel dat ze die contracten via de corporaties zijn ' vergeten ' want GC had de TLV al sinds ongeveer juli vorig jaar verlaagd naar 8 cent via hun reguliere kanaal.
Profiteer er nog van totdat ze het door hebben wat er aan de hand is
Ja. En desgevraagd geeft klantenservice daarover aan dat enkel of dubbel een setting is die ze op verzoek ieder moment kunnen aanpassen. Momenteel zelfs met terugwerkende kracht vanaf de laatste jaarrekening. Daarom staan in contract alle drie de tarieven opgenomen.Sannietje1985 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:07:
[...]
Ja, ik heb hier ook navraag naar gedaan. Ik had bewust een enkeltareif aangevraagd,
Heeft het zin om voor dubbel of juist voor enkel te gaan als ik jaarlijks op -2000 kwh eindig?JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:34:
[...]
Nou ik heb even snel terug gelezen in dit topic en de hele periode vanaf juli 2023 tot nu heeft men het over 11,5 cent.
Iemand had het tussendoor dan wel over 12 cent, maar dat was dan denk ik afgerond naarboven.
Het lijkt overigens ook wel dat ze die contracten via de corporaties zijn ' vergeten ' want GC had de TLV al sinds ongeveer juli vorig jaar verlaagd naar 8 cent via hun reguliere kanaal.
Profiteer er nog van totdat ze het door hebben wat er aan de hand is
De voorwaarden waarmee ik akkoord MOET gaan zegt:
:strip_exif()/f/image/fsUDMCP8QCQ7zFduhyykziPk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja ik weet dat dit eerder is benoemd maar kan het zijn dat GC misschien diit heeft aangepast voor nieuwe klanten?
[ Voor 28% gewijzigd door hoihoi66 op 13-02-2024 18:36 ]
Zolang je maar op zowel de dal als de normaal telewerken netto terugleveraar bent maakt het niets uit.hoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Heeft het zin om voor dubbel of juist voor enkel te gaan als ik jaarlijks op -2000 kwh eindig?
De TLV is voor beide telwerken 11,5 cent en met de levertarieven heb je dan sowieso niets te doen.
Yep dat ben ik, dan maar dubbel. Wie weet wat er gaat veranderen in de toekomst. Dan pas ik mij daarop aan.JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:37:
[...]
Zolang je maar op zowel de dal als de normaal telewerken netto terugleveraar bent maakt het niets uit.
De TLV is voor beide telwerken 11,5 cent en met de levertarieven heb je dan sowieso niets te doen.
Nog dit gezien? Gezocht hierop op het forum maar niet iets duidelijks voorbij zien komen:
:strip_exif()/f/image/fsUDMCP8QCQ7zFduhyykziPk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hebben ze dit misschien aangepast dat ze de tlv mogen aanpassen?
heb vanmiddag bij GC afgesloten, en dit staat niet in mijn contract
Vreemd dat ze dit beweren want als je een contract aan gaat staan de tarieven vast voor de afgesproken periode.hoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:41:
[...]
Yep dat ben ik, dan maar dubbel. Wie weet wat er gaat veranderen in de toekomst. Dan pas ik mij daarop aan.
Nog dit gezien? Gezocht hierop op het forum maar niet iets duidelijks voorbij zien komen:
[Afbeelding]
Hebben ze dit misschien aangepast dat ze de tlv mogen aanpassen?
Lijkt me dus niet van toepassing.
Ze moeten zich er ook eerst maar op gaan beroepen totdat er gevolgen zijn, maar zo'n situatie hebben we destijds gehad met Eneco die ook dachten via zo'n constructie de tarieven eenzijdig te kunnen wijzigen.
Uiteindelijk is dat geëindigd met een heel fiasco waarbij ze alsnog de onterecht niet uitbetaalde TLV moesten uitbetalen, dus ik maak mij hier totaal geen zorgen over
Alleen bij extreme marktomstandigheden zouden ze er wellicht onderuit kunnen, maar dat is zeer, zeer onwaarschijnlijk.
[ Voor 24% gewijzigd door JohanNL op 13-02-2024 19:24 ]
Staan in de voorwaarden NettoterugleveringJodokus58 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:46:
heb vanmiddag bij GC afgesloten, en dit staat niet in mijn contract
Eneco was anders. Daar kon het niet gewijzigd worden (voor de vaste contracten) omdat de voorwaarden dat niet toe lieten.JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:56:
Ze moeten zich er ook eerst maar op gaan beroepen totdat er gevolgen zijn, maar zo'n situatie hebben we destijds gehad met Eneco die ook dachten via zo'n constructie de tarieven eenzijdig te kunnen wijzigen.
Uiteindelijk is dat geëindigd met een heel fiasco waarbij ze alsnog de onterecht niet uitbetaalde TLV moesten uitbetalen, dus ik maak mij hier totaal geen zorgen over
Alleen bij extreme marktomstandigheden zouden ze er wellicht onderuit kunnen, maar dat is zeer, zeer onwaarschijnlijk.
Bij GC staat in de voorwaarden Nettoteruglevering dat ze de voorwaarden en tlv mogen wijzigen. Tevens dat deze voorwaarden zelf boven de contract- en algemene voorwaarden gaan.
Voor mijn ouders die net wat meer opwekken van verbruiken (met een huurwoning) ook drie jaar Greenchoice afgesloten, ze zitten nu bij Engie, dat blijft zo tot augustus, zitten ze de komende drie jaar wel goed.
Ik krijg alleen 1jr vast te zien bij GC als ik aangeef panelen te hebben.Zenix schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:05:
Voor mijn ouders die net wat meer opwekken van verbruiken (met een huurwoning) ook drie jaar Greenchoice afgesloten, ze zitten nu bij Engie, dat blijft zo tot augustus, zitten ze de komende drie jaar wel goed.
Hoe doe je bovenstaande? ook met de ingangsdatum in augustus?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Deze voorwaarden zijn niet nieuw. Versie onder het document beschrijft “mei 2022”, dat is al even geleden.
... en oranje! :P
Via de coöperaties:BarryH schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Ik krijg alleen 1jr vast te zien bij GC als ik aangeef panelen te hebben.
Hoe doe je bovenstaande? ook met de ingangsdatum in augustus?
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Een paar weken terug had ik dit ook aangegeven en toen gaf er iemand aan dat dit zovaak hier was besproken dat GC de tarieven niet mocht/kon aanpassen vandaar. Nu weet ik niet of de voorwaarden intact zijn als toen.JohanNL schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:56:
[...]
Vreemd dat ze dit beweren want als je een contract aan gaat staan de tarieven vast voor de afgesproken periode.
Lijkt me dus niet van toepassing.
Wie kan het onderbouwen?JWT schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:22:
Klopt, dit punt is al te vaak besproken.. en dat is een understatement.
Staat duidelijk in de voorwaarden
Veldje bovenaan voor zoeken in het topic.
Intypen voorwaarden
En dan heb je ik denk 100x deze discussie met dezelfde antwoorden.
(En ja hierdoor beetje kortaf:))
Intypen voorwaarden
[ Voor 11% gewijzigd door JWT op 13-02-2024 20:33 ]
In de URL en in het document staat de datum wanneer de voorwaarden het laatst gewijzigd zijnhoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:15:
[...]
Een paar weken terug had ik dit ook aangegeven en toen gaf er iemand aan dat dit zovaak hier was besproken dat GC de tarieven niet mocht/kon aanpassen vandaar. Nu weet ik niet of de voorwaarden intact zijn als toen.
Best wel lang geledenNovax schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:28:
[...]
In de URL en in het document staat de datum wanneer de voorwaarden het laatst gewijzigd zijn
Ik ben wel zo netjes en ik deel het gelijk met de medetweakers 😎:JWT schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:28:
Veldje bovenaan voor zoeken in het topic.
Intypen voorwaarden
Het wijzigingsbeding geldt voor contracten met variabele tarieven. De klantenservice van GC heeft al eerder laten weten dat bij de vaste contracten alle tarieven vast staan, ook de tlv. Conform de eis die de ACM daarvoor al eerder aan de energieleveranciers gesteld heeft.
Edit:
Uitspraak van de ACM:
"De ACM onderschrijft dat de terugleververgoeding bij een vast contract niet tussentijds aangepast mag worden en heeft energieleveranciers er ook op gewezen via de branchevereniging Energie Nederland."
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2