En die uitspraak van de ACM was dus na dat de voorwaarden nettoteruglevering van GC het laatst zijn gewijzigd https://www.bnnvara.nl/ka...nnepanelen-vaak-onterecht
Zo netjes waren anderen voor jou ook hoor, maar er wordt eerst gevraagd en daarna pas gezocht hè.hoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 20:56:
[...]
Ik ben wel zo netjes en ik deel het gelijk met de medetweakers 😎:
2 pagina's vanaf hier (give or take) begint het weer....
Jij had tenslotte ook niet eerst goed gezocht, nietwaar?
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Ik heb het meerdere keren gezocht maar wel HEEL het ForumPeet-je schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:00:
[...]
Zo netjes waren anderen voor jou ook hoor, maar er wordt eerst gevraagd en daarna pas gezocht hè.
2 pagina's vanaf hier (give or take) begint het weer....
Jij had tenslotte ook niet eerst goed gezocht, nietwaar?
Maar goed, aanvraag ingedient en nu paar weken afwachten. Ik wil eigenlijk terugkomen van vakantie en dat het dan pas ingaat, nu valt het op 12-08-2024 een beetje middenin mijn zomervakantie. Opzich ook niet zo erg natuurlijk.
Nu hopen dat het net als Innova eindigt, €1,10 TLV maar dan iets minder.
[ Voor 5% gewijzigd door hoihoi66 op 13-02-2024 21:06 ]
Heel goed, vlgd X beterhoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:05:
[...]
Ik heb het meerdere keren gezocht maar wel HEEL het Forum. Dan krijg je dus heel veel hits.
Je mag al niet klagen met ingangsdatum over 6 maanden, dat is zeker niet standaard.Maar goed, aanvraag ingedient en nu paar weken afwachten. Ik wil eigenlijk terugkomen van vakantie en dat het dan pas ingaat, nu valt het op 12-08-2024 een beetje middenin mijn zomervakantie. Opzich ook niet zo erg natuurlijk.
Zijn best wel wat ontwikkelingen te verwachten de aankomende periode verwacht ik.
Dream onNu hopen dat het net als Innova eindigt, €1,10 TLV maar dan iets minder.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Het is natuurlijk wel positief dat mensen de voorwaarden zo goed lezen
En als je de voorwaarden leest dan staat daar gewoon dat ze de terugleververgoeding mogen aanpassen omdat deze boven de contractvoorwaarden gaan. Dus kan me voorstellen dat mensen daar iedere keer op aanslaan.
Dat het niet mag van de ACM of dat een GC medewerker aan de telefoon zegt dat ze het niet doen is natuurlijk mooi maar daar denk je zo snel niet aan omdat je zou verwachten dat GC die regel dan inmiddels wel aangepast zou hebben, maar dat hebben ze niet gedaan.
Dat het niet mag van de ACM of dat een GC medewerker aan de telefoon zegt dat ze het niet doen is natuurlijk mooi maar daar denk je zo snel niet aan omdat je zou verwachten dat GC die regel dan inmiddels wel aangepast zou hebben, maar dat hebben ze niet gedaan.
Heeft dit nog effect voor ons? GC 3 Jaar dan 
https://www.ad.nl/binnenl...en-gaan-betalen~afe6e140/
Mogen ze extra kosten in rekening brengen als hierover niets in het contract vermeld staat?
Mogen ze extra kosten in rekening brengen als hierover niets in het contract vermeld staat?
..
[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 13-02-2024 22:29 ]
Ik heb per eind jan zonnepanelen. Ik zit nu dynamisch bij Zonneplan, en kan elk moment 'weg'. Jaarrekening gehad 15 januari. Slimme meter, maar idealiter gebruik ik een deal met 1 telwerk als het ware. Geen zin om piek/dal in de gaten te houden als niet nodig is.
Wanneer zou een goed moment zijn om evt weg te gaan?
Ik zal ongeveer 6000 opwekken en 5500 gebruiken op jaarbasis.
Daarnaast ongeveer 1600 m3 gas.
Ik dacht voor gas naar de ANWB te gaan (zonneplan doet niet enkel gas) en voor elektra naar een langdurige zoals MEGA. Echter die heeft bedroevende recensies het afgelopen kwartaal. Naar wat en per wanneer zouden jullie switchen?
Ik dacht voor gas naar de ANWB te gaan (zonneplan doet niet enkel gas) en voor elektra naar een langdurige zoals MEGA. Echter die heeft bedroevende recensies het afgelopen kwartaal. Naar wat en per wanneer zouden jullie switchen?
[ Voor 11% gewijzigd door meermarco op 13-02-2024 22:35 ]
Staat vermeld, met link, in de 3e reactie onder het artikel waar je op reageert...
En wederom, met een vast contract kunnen ze die kosten niet zomaar in rekening brengen.hoihoi66 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:55:
Heeft dit nog effect voor ons? GC 3 Jaar dan
Sowieso is het meer een verhoging van de vaste leveringskosten o.b.v. hoeveel je saldeert op jaarbasis.
In vino veritas, in aqua sanitas
Nee, die lezen juist niet goed.. Er staat wanneer het van toepassing is of niet.Novax schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:38:
Het is natuurlijk wel positief dat mensen de voorwaarden zo goed lezenEn als je de voorwaarden leest dan staat daar gewoon dat ze de terugleververgoeding mogen aanpassen omdat deze boven de contractvoorwaarden gaan. Dus kan me voorstellen dat mensen daar iedere keer op aanslaan.
Daarnaast heb je natuurlijk dat zo'n voorwaarde niet houdbaar is bij de rechter bij een vast contract. Redelijke verwachting van partijen e.d.
Alleen dan wel naar de echte rechter gaan en niet de geschillencommissie
Argh, trap ik er toch nog in(houdelijk in).
Ik heb mid jan gc gesloten voor 0,37ct. Zou openbreken (boete) en opnieuw afsluiten nog zinvol zijn. De warmtepompen geven een onzeker afname beeld.., toch beetje bang dat de 2,6MW wordt opgegeten. En eventuele toekomst.
[ Voor 12% gewijzigd door JWT op 13-02-2024 22:41 ]
Op Tweakers is al een paar maanden het advies: Per direct naar Greenchoice 3 jaar vast. TLV 11,5.ct / kWhmeermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:34:
Ik heb per eind jan zonnepanelen. Ik zit nu dynamisch bij Zonneplan, en kan elk moment 'weg'. Jaarrekening gehad 15 januari. Slimme meter, maar idealiter gebruik ik een deal met 1 telwerk als het ware. Geen zin om piek/dal in de gaten te houden als niet nodig is.
Steevast is dan de reactie: ik kan het niet vinden, ik zie alleen 1 jaar vast 8 cent.
En dan zeg ik weer: je moet cooporatie kiezen: https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Vervolgens komt dan de vraag: Maar in de voorwaarden staat dat ze de voorwaarden mogen wijzigen.
En weer 1 hele pagina discussie daarover
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dank. Ik ga die nemen. Stel je voor gas ook 3 jaar vast te zetten bij hen, of daar enkel elektra af te nemen en gas bij ANWB dynamisch?de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Op Tweakers is al een paar maanden het advies: Per direct naar Greenchoice 3 jaar vast. TLV 11,5.ct / kWh
Steevast is dan de reactie: ik kan het niet vinden, ik zie alleen 1 jaar vast 8 cent.
En dan zeg ik weer: je moet cooporatie kiezen: https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Vervolgens komt dan de vraag: Maar in de voorwaarden staat dat ze de voorwaarden mogen wijzigen.
En weer 1 hele pagina discussie daarover![]()
Tuurlijk wel :-)meermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:34: (zonneplan doet niet enkel gas)
Geen idee, ik heb al 7 jaar geen gas meer. Daar weet ik weinig van.meermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:46:
[...]
Dank. Ik ga die nemen. Stel je voor gas ook 3 jaar vast te zetten, of daar enkel elektra af te nemen?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Je hebt daar nu toch gas? Stap je alleen over met je stroom. Probleem opgelost
als zij geen terugleververgoeding rekenen, en de hoogste terugleververgoeding, waarom 'zou' je daar dan weg willen?GioStyle schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:49:
Een driejarig energiecontract is nogal lang. Wat kost tegenwoordig zoiets om af te kopen?
Drie jaar is lang. Kan genoeg gebeuren in de tussentijd.meermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:51:
[...]
als zij geen terugleververgoeding rekenen, en de hoogste terugleververgoeding, waarom 'zou' je daar dan weg willen?
Hoi, ik heb nu stroom en gas van jullie. Ik ga met stroom overstappen naar een andere aanbieder. Kan ik dan gas bij jullie behoudenathvdk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:49:
[...]
Je hebt daar nu toch gas? Stap je alleen over met je stroom. Probleem opgelost
Hoi! Ja, dat kan zeker. Als je overstapt naar een andere stroomleverancier, kun je gewoon klant blijven voor gas bij Zonneplan. Wanneer je overstapt, zal de nieuwe leverancier dit voor je regelen. Je hoeft zelf niets te doen. 😊👍
Kiki AI
kan ik een nieuw contract bij jullie afsluiten voor enkel gas
Hoi! Bij Zonneplan Energie is het helaas niet mogelijk om een contract af te sluiten voor alleen gas. We bieden gecombineerde contracten voor elektriciteit en gas, of alleen elektriciteit. Mocht je in de toekomst weer stroom willen afnemen, dan kun je dit eenvoudig toevoegen via de Zonneplan app. 😊👍
bijzonder. Je kan gas wel behouden, maar niet enkel afsluiten. Nou dan ga ik snel via een coorporatie overstappen naar GC voor 3 jaar. Dan betaal ik de komende 3 jaar iig niks voor elektra! En als ze de voorwaarden gaan aanpassen mag je meestal gewoon kosteloos weer overstappen.
Ik zie niet zo het advies van doe het niet, want ze kunnen het wijzigen eerlijk gezegd?de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Op Tweakers is al een paar maanden het advies: Per direct naar Greenchoice 3 jaar vast. TLV 11,5.ct / kWh
Ik zie idd 3 jaar vast, en dan is ook ENKEL stroom mogelijk. Dan kan ik gas bij Zonneplan houden. Lijkt me de beste deal in mijn geval. Snel overstappen nu, voordat ze zomer eraan komt. Naar jouw idee ook beste keuze?
Zeker. Iets beters is er nu nietmeermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:08:
[...]
Ik zie niet zo het advies van doe het niet, want ze kunnen het wijzigen eerlijk gezegd?
Ik zie idd 3 jaar vast, en dan is ook ENKEL stroom mogelijk. Dan kan ik gas bij Zonneplan houden. Lijkt me de beste deal in mijn geval. Snel overstappen nu, voordat ze zomer eraan komt. Naar jouw idee ook beste keuze?
BEdankt. Een idee waarom CG alsnog 5 euro per maand wil ontvangen, terwijl volgens hun berekening ik 200 euro per jaar teriu zou moeten krijgen? VErhoog ik mijn zogenaamde OPWEK, blijft het bedrag 60 euro per jaar betalen. IS dat slechts indicatief? of kunnen ze je daar aan houden?
Dat is simpelweg hun minimum. Ontkom je niet aan. Leveranciers willen nooit negatief.meermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:12:
[...]
BEdankt. Een idee waarom CG alsnog 5 euro per maand wil ontvangen, terwijl volgens hun berekening ik 200 euro per jaar teriu zou moeten krijgen? VErhoog ik mijn zogenaamde OPWEK, blijft het bedrag 60 euro per jaar betalen. IS dat slechts indicatief? of kunnen ze je daar aan houden?
Afgelopen jaar kreeg ik 16.000 euro terug en moest ik ook 5 euro per maand blijven betalen.
bedankt. Dus eerst betalen, later terug krijgen. Duidelijk! Meteen aangevraagd. Voordat ze na deze dag ineens alles dicht gaan zetten ivm het behouden van de salderingsregeling.de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:16:
[...]
Dat is simpelweg hun minimum. Ontkom je niet aan. Leveranciers willen nooit negatief.
Afgelopen jaar kreeg ik 16.000 euro terug en moest ik ook 5 euro per maand blijven betalen.
[ Voor 13% gewijzigd door meermarco op 13-02-2024 23:30 ]
16000 euro? Heb je een heel voetbalveld vol panelen? Wauw.de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:16:
[...]
Dat is simpelweg hun minimum. Ontkom je niet aan. Leveranciers willen nooit negatief.
63 panelen, op 2 onder 1 kap huis.mrVroom schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:36:
[...]
16000 euro? Heb je een heel voetbalveld vol panelen? Wauw.
vorig jaar was de TLV heel hoog. 1,10 euro per kWh
Ook bij mij stond 5 euro per maand maar ik betaal 0 euro per maand sinds het contract is ingegaan.de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:16:
[...]
Met mijn nieuwe GC contract van drie jaar heb ik in de app die berekening laten doen, voor de lol. Afkoopsom/boete is 0 euro volgens het mailtje met de uitkomst.GioStyle schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:49:
Een driejarig energiecontract is nogal lang. Wat kost tegenwoordig zoiets om af te kopen?
Volgens de berekening krijg ik 350 euro terug. Contract binnen waarin staat dat mijn termijn 25 euro zal zijn.JMS-2 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 02:50:
[...]
Ook bij mij stond 5 euro per maand maar ik betaal 0 euro per maand sinds het contract is ingegaan.
Kan jij je herinneren hoeveel er bij jou stond in het contract en heb je dit zelf teruggezet naar 0 euro via hun portaal?
Er staat dat ze op deze termijnbedrag uitkomen door het historische verbruik terwijl ik al 3 jaar op ~2000 kwh eindig 😎
Wat is je logica om gas dynamisch bij Zonneplan te houden? Ik heb een soortgelijke situatie en heb gister 3 jaar GC afgesloten voor elektra en gas, maar eigenlijk zonder na te denken gas erbij genomen. Kan nog terug natuurlijk, maar wat is je berekening?meermarco schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:55:
[...]
Hoi, ik heb nu stroom en gas van jullie. Ik ga met stroom overstappen naar een andere aanbieder. Kan ik dan gas bij jullie behouden
Hoi! Ja, dat kan zeker. Als je overstapt naar een andere stroomleverancier, kun je gewoon klant blijven voor gas bij Zonneplan. Wanneer je overstapt, zal de nieuwe leverancier dit voor je regelen. Je hoeft zelf niets te doen. 😊👍
Kiki AI
kan ik een nieuw contract bij jullie afsluiten voor enkel gas
Hoi! Bij Zonneplan Energie is het helaas niet mogelijk om een contract af te sluiten voor alleen gas. We bieden gecombineerde contracten voor elektriciteit en gas, of alleen elektriciteit. Mocht je in de toekomst weer stroom willen afnemen, dan kun je dit eenvoudig toevoegen via de Zonneplan app. 😊👍
bijzonder. Je kan gas wel behouden, maar niet enkel afsluiten. Nou dan ga ik snel via een coorporatie overstappen naar GC voor 3 jaar. Dan betaal ik de komende 3 jaar iig niks voor elektra! En als ze de voorwaarden gaan aanpassen mag je meestal gewoon kosteloos weer overstappen.
Ik heb niet voor GC gekozen maar voor Engie via Gaslicht. Was 2 weken terug 1,17 per m3 met welkomsbonus van 125 euro.Thomas20 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:17:
[...]
Wat is je logica om gas dynamisch bij Zonneplan te houden? Ik heb een soortgelijke situatie en heb gister 3 jaar GC afgesloten voor elektra en gas, maar eigenlijk zonder na te denken gas erbij genomen. Kan nog terug natuurlijk, maar wat is je berekening?
Dank voor deze samenvattingde Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:42:
[...]
In mijn geval, met het 3 jarige GC contract is dat 0 euro.GioStyle schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:49:
Kwestie van meer terugleveren dan afnemen.
Jij levert ook meer terug dan je afneemt?Playa del C. schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:01:
[...]
Met mijn nieuwe GC contract van drie jaar heb ik in de app die berekening laten doen, voor de lol. Afkoopsom/boete is 0 euro volgens het mailtje met de uitkomst.
Gelijk ook gedaan, is nu zeker een goed idee.de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:42:
[...]
Vooral fijn dat je ook 6 maanden in de toekomst af kan sluiten vast zodat je eventueel beter uit komt met je huidige saldering.
Sommige coöperaties werken trouwens niet, dan gewoon een andere pakken.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Hier ook een poging gedaan, maar na een klein uurtje nog niks in de mailbox (ondanks de vermelding in het bevestigingsscherm dat binnen enkele minuten het contract in de mail zou zitten). Zo maar eens een telefoontje richting GC doen.ice-T106 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:50:
[...]
Gelijk ook gedaan, is nu zeker een goed idee.
Vooral fijn dat je ook 6 maanden in de toekomst af kan sluiten vast zodat je eventueel beter uit komt met je huidige saldering.
Sommige coöperaties werken trouwens niet, dan gewoon een andere pakken.
[ Voor 10% gewijzigd door Niek_ op 14-02-2024 11:10 ]
TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link
Kijk eens bij de SpamNiek_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:09:
[...]
Hier ook een poging gedaan, maar na een klein uurtje nog niks in de mailbox (ondanks de vermelding in het bevestigingsscherm dat binnen enkele minuten het contract in de mail zou zitten). Zo maar eens een telefoontje richting GC doen.
Is het verstandig om een contract voor 3 jaar af te sluiten vanwege de te verwachten teruglever boetes? Of kunnen de energiemaatschappijen het contract alsnog tussentijds aanpassen?
Op dit moment zit ik prima bij Oxxio met een variabel contract en 0,09,- terugleververgoeding. GreenChoice biedt een 3 jarig contract aan met 0,06,- terugleververgoeding. Maar als met dit contract tussentijds geen boetes kunnen worden opgelegd is dit voor de toekomst misschien financieel de beste optie en zekerheid.
Situatie: verbruik ±4500kWh (volledig elektrisch) en opbrengst ±6000kWh
Op dit moment zit ik prima bij Oxxio met een variabel contract en 0,09,- terugleververgoeding. GreenChoice biedt een 3 jarig contract aan met 0,06,- terugleververgoeding. Maar als met dit contract tussentijds geen boetes kunnen worden opgelegd is dit voor de toekomst misschien financieel de beste optie en zekerheid.
Helaas ook niet. Wel het idee dat er iets mis gaat bij GC. Eerste keer zouden er 3 wachtenden voor me zijn en werd de verbinding ineens verbroken. Nu 20+ wachtenden voor me

Edit: net een mailtje binnen, ze weten niet op ze het contract op m'n PAP of SAP moeten aansluiten en vragen naar het bijbehorende nummer. Denk dat ik in het handmatige bakje beland ben
[ Voor 23% gewijzigd door Niek_ op 14-02-2024 11:36 ]
de Peer in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"Voltex schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:18:
Is het verstandig om een contract voor 3 jaar af te sluiten vanwege de te verwachten teruglever boetes? Of kunnen de energiemaatschappijen het contract alsnog tussentijds aanpassen?
Alles wat je vraagt is uitgebreid besproken in dit topic.
GC TLV is 11,5ct 3 jaar vast
Juist vanwege terugleverboetes is het fijn dat je voor de komende 3,5 jaar daar geen problemen mee hebt als je naar GC overstapt.Voltex schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:18:
GC hanteert een terugleververgoeding van 11,5 ct, zoals afgelopen dagen veelvuldig gemeld is. Lees even de laatste 2 dagen terug en je komt het 10x tegen.
En als je ook 3,5 jaar kosteloos kan opzeggen is dat ook een plusje van GC.
En laat je niet bang maken dat ergens staat dat ze hun tarieven kunnen aanpassen. Dat is ook al heel vaak besproken. Ze schrijven eveneens dat de tarieven bij een vast contract gedurende de looptijd vaststaan en niet veranderen.
Wek 5000 kWh op en verbruik ~2500 kWh.
Kan je al op de app inloggen (en de berekening laten doen) als de startdatum van het contract in de toekomst ligt? Ik krijg geen mail met login. Plan B is bellen...Playa del C. schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:01:
[...]
Met mijn nieuwe GC contract van drie jaar heb ik in de app die berekening laten doen, voor de lol. Afkoopsom/boete is 0 euro volgens het mailtje met de uitkomst.
Als GC ziet dat je voorgaand jaarverbruik negatief is, dan wordt je (ik in ieder geval) op 0 euro per maand gezet. Hoefde ik ook niets voor te doen.de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:16:
[...]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
ben benieuwd of ze aansluiten als er ook een SAP aanwezig is. in het verleden werd dit geweigerd.Niek_ schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:26:
[...]
Edit: net een mailtje binnen, ze weten niet op ze het contract op m'n PAP of SAP moeten aansluiten en vragen naar het bijbehorende nummer. Denk dat ik in het handmatige bakje beland ben
Contractbevestiging binnen, dus lijkt erop van wel.sjampeter schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:44:
[...]
ben benieuwd of ze aansluiten als er ook een SAP aanwezig is. in het verleden werd dit geweigerd.
5 euro, maar bij start van de levering werd dat 0 euro.hoihoi66 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:51:
[...]
Volgens de berekening krijg ik 350 euro terug. Contract binnen waarin staat dat mijn termijn 25 euro zal zijn.
Kan jij je herinneren hoeveel er bij jou stond in het contract en heb je dit zelf teruggezet naar 0 euro via hun portaal?
Er staat dat ze op deze termijnbedrag uitkomen door het historische verbruik terwijl ik al 3 jaar op ~2000 kwh eindig 😎
Historisch verbruik van -2500 kwh.
Anders gewoon een belletje naar GC en vragen of ze het naar 0 euro willen zetten.
Lagere gasprijs bij dynamisch de afgelopen 2 jaar gemiddeld genomen. Daarom voor gas bij een ander.Thomas20 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:17:
[...]
Wat is je logica om gas dynamisch bij Zonneplan te houden? Ik heb een soortgelijke situatie en heb gister 3 jaar GC afgesloten voor elektra en gas, maar eigenlijk zonder na te denken gas erbij genomen. Kan nog terug natuurlijk, maar wat is je berekening?
Same.meermarco schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:06:
[...]
Lagere gasprijs bij dynamisch de afgelopen 2 jaar gemiddeld genomen. Daarom voor gas bij een ander.
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat we natuurlijk van een situatie kwamen waar het gas extreem duur was geworden door de binnenval van Rusland in Oekraïne. Door dynamische tarieven te nemen ging onze prijs zo snel als mogelijk was weer wat omlaag.
Het is niet per sé gezegd dat de dynamische prijzen de komende jaar gemiddeld nog steeds lager gaan zijn dan bij bijv. een GC.
Klopt. Blijft een gokkoeninho schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Same.
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat we natuurlijk van een situatie kwamen waar het gas extreem duur was geworden door de binnenval van Rusland in Oekraïne. Door dynamische tarieven te nemen ging onze prijs zo snel als mogelijk was weer wat omlaag.
Het is niet per sé gezegd dat de dynamische prijzen de komende jaar gemiddeld nog steeds lager gaan zijn dan bij bijv. een GC.
Dat doen ze. Hier ook al afgesloten om per juli te gaan leveren ivm salderen engie. (22 cent tlv)sjampeter schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:44:
[...]
ben benieuwd of ze aansluiten als er ook een SAP aanwezig is. in het verleden werd dit geweigerd.
Als ik kijk naar de normale en dal energie prijs die GC vraagt (behoorlijk hoog) en daar tegenover de TLV van 11,5 cent, ben ik goedkoper uit bij andere maatschapijen die wel een terugleververgoeding vragen en met lagere energieprijzen dan GC.
Dus waarom zou GC een betere optie zijn?
Dit onderwerp gaat over netto terugleveraars (dus na salderen nog steeds terugleveren). De prijs van de geleverde stroom is dan dus niet relevant (want gesaldeerd). Als je dat niet bent, dan is dit onderwerp niet interessant voor jou.nitpicker schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:23:
Als ik kijk naar de normale en dal energie prijs die GC vraagt (behoorlijk hoog) en daar tegenover de TLV van 11,5 cent, ben ik goedkoper uit bij andere maatschapijen die wel een terugleververgoeding vragen en met lagere energieprijzen dan GC.
Omdat het in dit topic alleen over de TLV en vaste kosten gaat omdat mensen in dit topic meer terugleveren dan dat ze verbruiken. Dus al vraagt de leverancier €1 per kWh dan nog maakt dat niet uit als je netto teruglevert.nitpicker schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:23:
Denk fout... ik vergat het salderenChrisM schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:25:
[...]
Dit onderwerp gaat over netto terugleveraars (dus na salderen nog steeds terugleveren). De prijs van de geleverde stroom is dan dus niet relevant (want gesaldeerd). Als je dat niet bent, dan is dit onderwerp niet interessant voor jou.

Waar (bij welke cooperatie) kan ik dat tarief van 11,5 cent precies terugvinden?de Peer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:30:
de Peer in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
Alles wat je vraagt is uitgebreid besproken in dit topic.
GC TLV is 11,5ct 3 jaar vast
Sorry hoor, maar moeten wij je handje ook nog vasthouden als je op de verzendknop drukt?mrmrmr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:41:
[...]
Waar (bij welke cooperatie) kan ik dat tarief van 11,5 cent precies terugvinden?
Heb je uberhaupt iets verder gekeken dan je neus lang is?
Je hoeft niet verder te kijken dan je neus lang is, zelfs dan vind je alle antwoorden.Wolly schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:42:
[...]
Sorry hoor, maar moeten wij je handje ook nog vasthouden als je op de verzendknop drukt?
Heb je uberhaupt iets verder gekeken dan je neus lang is?

Pedant doen helpt niemand.
Ik heb even een andere browser geprobeerd, daar zie ik een uitklapmenu, waaronder het verbogen zit.
Het terug te ontvangen bedrag is overigens niet hetzelfde over diverse cooperaties.
Het heeft niets met pedant te maken, het is des Tweakers om zelf even iets verder te kijken.mrmrmr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:12:
[...]
Pedant doen helpt niemand.
Ik heb even een andere browser geprobeerd, daar zie ik een uitklapmenu, waaronder het verbogen zit.
Het terug te ontvangen bedrag is overigens niet hetzelfde over diverse cooperaties.
Zeker bij deze site die al tientallen keren voorbij is gekomen.
Dat was al gedaan.Wolly schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:13:
[...]
Het heeft niets met pedant te maken, het is des Tweakers om zelf even iets verder te kijken.
Als je gewoon een antwoord had gegeven of een link was je behulpzaam geweest.
Noem er een (recent).Zeker bij deze site die al tientallen keren voorbij is gekomen.
[ Voor 25% gewijzigd door mrmrmr op 14-02-2024 18:25 ]
Niet helemaal waar. Powerpeers betaalt mij trouw elke maand.de Peer schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:16:
Leveranciers willen nooit negatief.
Yep ze keren mij 25 euro uit maandelijksjobr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:24:
[...]
Niet helemaal waar. Powerpeers betaalt mij trouw elke maand.
Wat was het gemiddeld in de afgelopen jaar?meermarco schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:06:
[...]
Lagere gasprijs bij dynamisch de afgelopen 2 jaar gemiddeld genomen. Daarom voor gas bij een ander.
Zit nu in mijn bedenktijd met Engie met 1,17 per m3 voor een jaar.
de Peer in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"mrmrmr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:20:
[...]
Dat was al gedaan.
Als je gewoon een antwoord had gegeven of een link was je behulpzaam geweest.
[...]
Noem er een (recent).
Iets meer moeite doen wordt gewaardeerd
Ik kan er wel een dagtaak van maken om vragen te beantwoorden waarvan het antwoord op dezelfde pagina of een paar posts terug staat (in veelvoud)
Waag het niet om te vragen of de contractvoorwaarden aangepast mogen worden
[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 14-02-2024 18:41 ]
Vanochtend toch maar een driejarig contract bij GC afgesloten en dan zie ik zojuist deze mediabericht:
Energiebedrijven dubben over extra heffing voor klanten met zonnepanelen
https://www.rtlnieuws.nl/...ten-met-zonnepanelen-voor
Ik hoor wel over 3,5 jaar hoe de boel geregeld is.
Energiebedrijven dubben over extra heffing voor klanten met zonnepanelen
https://www.rtlnieuws.nl/...ten-met-zonnepanelen-voor
Ik hoor wel over 3,5 jaar hoe de boel geregeld is.
Misschien kan de Topic starter in de startpost een link opnemen voor de gemakzuchtigen. Hoef je daar alleen nog maar 10x per dag naar te verwijzen, scheelt je weer een link toevoegende Peer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:37:
[...]
Ik kan er wel een dagtaak van maken om vragen te beantwoorden waarvan het antwoord op dezelfde pagina of een paar posts terug staat (in veelvoud)

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 14-02-2024 19:10 ]
Klopt, dat kan niet. Die van mij ging in op 1 januari.nietwijk schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:17:
[...]
Kan je al op de app inloggen (en de berekening laten doen) als de startdatum van het contract in de toekomst ligt? Ik krijg geen mail met login. Plan B is bellen...
Ik zal wel blind zijn, maar waar zit dat in de app?Playa del C. schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:01:
[...]
Of is dat alleen bij een actief contract?
Best handig alles lezen
[ Voor 9% gewijzigd door JWT op 14-02-2024 23:09 ]
Alleen bij actief contract. En je krijgt de uitslag per mail. In de app kun je een berekening starten voor het afkopen van het persoonlijke contract per zelf gekozen datum. Maar dan moet er dus wel een contract lopen. De tarieven en het verbruik bepalen het.JWT schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:07:
[...]
Ik zal wel blind zijn, maar waar zit dat in de app?
Of is dat alleen bij een actief contract?
In het kort: wij kosten GC geld, dus we mogen gratis weg...
Eind maart liggen mijn 6 JA Solar zonnepanelen à 325 Watt 5 jaar op mijn garage-pannendak, gemiddeld per jaar is er zo'n 1.950 kWh opbrengst. Vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat ze vrijwel niks meer opleveren, zie hieronder de invoer in gaslicht.com. Ik heb nog een d̶r̶a̶a̶i̶s̶t̶r̶o̶o̶m̶m̶e̶t̶e̶r̶ draaischijfmeter.
Actuele situatie:
Afname: 1.200 kWh Teruglevering: 1.850 Gas: 340 m3
Goedkoopste volgens gaslicht.com Vandebron: € 35,04 p.mnd.
Situatie zonder zonnepanelen:
Afname: 1.200 kWh Teruglevering: 0 Gas: 340 m3
Goedkoopste volgens gaslicht.com CoolBlue: € 46,10 p.mnd.
Om aan te tonen dat er een daadwerkelijke zonnepanelenboete verwerkt zit in de prijsvorming:
Afname: 1 kWh Teruglevering: 0 Gas: 340 m3
Goedkoopste volgens gaslicht.com CoolBlue: € 19,17 p.mnd.
Kortom, mijn 6 paneeltjes gaan me nog maar ca. € 11 p.mnd. opleveren. Als ze er vanaf waaien monteer ik niks meer terug. Medio maart loopt mijn contract bij Mega af. Iemand een suggestie of er hier nog meer uit te halen valt?
Actuele situatie:
Om aan te tonen dat er een daadwerkelijke zonnepanelenboete verwerkt zit in de prijsvorming:
Kortom, mijn 6 paneeltjes gaan me nog maar ca. € 11 p.mnd. opleveren. Als ze er vanaf waaien monteer ik niks meer terug. Medio maart loopt mijn contract bij Mega af. Iemand een suggestie of er hier nog meer uit te halen valt?
Het ligt er maar net aan of dit maatschappijen zijn die extra kosten doorberekenen voor eigenaren van zonnepanelen die salderen óf dat je een persoonlijk aanbod krijgt met persoonlijke tarieven o.b.v. je invoer op die vergelijkingssite.Megalodon_67 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:36:
Eind maart liggen mijn 6 JA Solar zonnepanelen à 325 Watt 5 jaar op mijn garage-pannendak, gemiddeld per jaar is er zo'n 1.950 kWh opbrengst. Vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat ze vrijwel niks meer opleveren, zie hieronder de invoer in gaslicht.com. Ik heb nog een draaistroommeter.
Actuele situatie:
Als het om het tweede gaat kun je gewoon invullen dat je geen teruglevering hebt, of wat spelen met verbruik ( hoger verbruik invullen dan verwacht ) en kijken wat de tarieven doen.
Dit werkt ook vaak voor bonussen die enkel beschikbaar of hoger zijn als je een hogere verwachte afname invult.
Maar sowieso zou je dat contract van Greenchoice kunnen afsluiten die hier is besproken en gas elders afsluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 14-02-2024 23:53 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
@de Peer
Mijn vraag was niet gesteld of besproken. Dat was een onjuiste vooronderstelling.
Jouw post had ik natuurlijk al lang gezien (dank daarvoor), vandaar ik dat ik naar een specifieke coöperaties vroeg.
Jouw bericht is de reden waarom ik gegevens had ingevuld. Maar ik kreeg geen tarief in beeld, behalve een totaalbedrag. Dat uitklapmenu werkt niet altijd zoals webdevelopers veronderstellen vanuit hun Chrome privacyless browser.
Greenchoice zou de tarieven niet zo moeten verbergen onder een uitklapmenu. Als het wel goed zou werken moet je ook al te ver/diep klikken voordat je iets ziet, Dat werkt voor niemand handig. Tarieven mogen wettelijk ook niet worden verborgen, daar maakt meer dan een energieleverancier zich aan schuldig.
En ook voor het hele coöperatieverhaal zouden ze geen @de Peer en Tweakers nodig hoeven te hebben...
Mijn vraag was niet gesteld of besproken. Dat was een onjuiste vooronderstelling.
Jouw post had ik natuurlijk al lang gezien (dank daarvoor), vandaar ik dat ik naar een specifieke coöperaties vroeg.
Jouw bericht is de reden waarom ik gegevens had ingevuld. Maar ik kreeg geen tarief in beeld, behalve een totaalbedrag. Dat uitklapmenu werkt niet altijd zoals webdevelopers veronderstellen vanuit hun Chrome privacyless browser.
Greenchoice zou de tarieven niet zo moeten verbergen onder een uitklapmenu. Als het wel goed zou werken moet je ook al te ver/diep klikken voordat je iets ziet, Dat werkt voor niemand handig. Tarieven mogen wettelijk ook niet worden verborgen, daar maakt meer dan een energieleverancier zich aan schuldig.
En ook voor het hele coöperatieverhaal zouden ze geen @de Peer en Tweakers nodig hoeven te hebben...
[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 15-02-2024 04:13 ]
Gebruik je overdag als de zon schijnt geen of slechts 100 kWh stroom? De berekening klopt niet helemaal. Een normaal huishouden heeft zo'n 33% eigen verbruik; dat komt neer op ~650 kWh die je minder van het net afneemt.Megalodon_67 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:36:
Eind maart liggen mijn 6 JA Solar zonnepanelen à 325 Watt 5 jaar op mijn garage-pannendak, gemiddeld per jaar is er zo'n 1.950 kWh opbrengst. Vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat ze vrijwel niks meer opleveren, zie hieronder de invoer in gaslicht.com. Ik heb nog een draaistroommeter.
Actuele situatie:
Mwahh, een huishouden verbruikt echt wel meer dan 1.950 kWh.Martin7182 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 06:28:
[...]
Gebruik je overdag als de zon schijnt geen of slechts 100 kWh stroom? De berekening klopt niet helemaal. Een normaal huishouden heeft zo'n 33% eigen verbruik; dat komt neer op ~650 kWh die je minder van het net afneemt.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ikzelf met vier mensen zit altijd onder de 2200 kWh (terwijl ik vrijwel elke dag game op een zware pc). Geen wasdroger scheelt veel.Bravertal schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:22:
[...]
Mwahh, een huishouden verbruikt echt wel meer dan 1.950 kWh.
Schoonouders met twee mensen zitten onder de 2000 kWh.
Herkenbaar, als ik de EV (ca. 7000 kWh) niet meereken zit ik op ca. 2600 kWh en dat is incl. warmtepompboiler en warmtepomp voor bijverwarming (die laatste verbruikt ca. 300kWh p/j.). Als je je best doet, en verwarming/transport niet geëlektrificeerd hebt, kun je ruim onder de 2000 uitkomen.Playa del C. schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:53:
[...]
Ikzelf met vier mensen zit altijd onder de 2200 kWh (terwijl ik vrijwel elke dag game op een zware pc). Geen wasdroger scheelt veel.
Schoonouders met twee mensen zitten onder de 2000 kWh.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Waarom post je in het topic "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" eigenlijk? Je bent 1201 kWh verwijderd van netto teruglevering...Megalodon_67 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:36:
Actuele situatie:
Sorry, niet goed gelezen.
[ Voor 4% gewijzigd door Turrican op 15-02-2024 08:39 ]
Hij geeft aan 1850 terug te leveren en 1200 te gebruiken. Netto levert hij dan 650 kWh terug, niet heel veel, maar je bent hier dan welkomTurrican schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:30:
[...]
Waarom post je in het topic "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" eigenlijk? Je bent 1201 kWh verwijderd van netto teruglevering...
Oh, oeps. Mijn excuses, nIet goed gelezen. Maar de sommetjes kloppen in elk geval niet als je het eigen verbruik van je opwek niet meeneemt.HandyLumberjack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:35:
[...]
Hij geeft aan 1850 terug te leveren en 1200 te gebruiken. Netto levert hij dan 650 kWh terug, niet heel veel, maar je bent hier dan welkom
[ Voor 7% gewijzigd door Turrican op 15-02-2024 08:40 ]
Om hier niet off-topic te gaan, soms zijn de forum eisen gewoon te strikt, het is niet altijd zwart-wit, ik snap helaas je verhaal niet mn de conclusie die hieraan verbind.Megalodon_67 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:36:
Actuele situatie:
1.900 kWh / jaar is natuurlijk niet echt veel, maar gezien je afname van slechts 1.200 kWh met een draaischijfmeter betekent dat je panelen dus bijn 2/3 van je eigenlijke stroomverbruik doen, dat is zeker niet slecht.
Dat betekend dat deze toch een waarde hebben van circa 665 euro / jaar en 55 euro / maand en dus niet de door jou genoemde 11 euro, ik snap ook niet hoe je daaraan komt.
De levensduur van je panelen zijn zeker nog ruim 20-25 jaar, je omvormer zal helaas niet zo lang meegaan, beetje merkafhankelijk.
Bij een draaischijfmeter loopt deze gewoon terug en heb je in feite geen TLV maar gewoon salderen.
Overigens geef je aan dat je een draaistroommeter hebt, dat zou eigenlijk dus een 3-fase meter moeten zijn, gezien jou verbruik lijkt mee dat onwaarschijnlijk, dus ging ik er van uit dat je een draaischijfmeter bedoelde.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 16-02-2024 12:30 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Volgens mij gebeuren hier 2 dingen:MacD007 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:10:
[...]
Om hier niet off-topic te gaan, soms zijn de forum eisen gewoon te strikt, het is niet altijd zwart-wit, ik snap helaas je verhaal niet mn de conclusie die hieraan verbind.
1.900 kWh / jaar is natuurlijk niet echt veel, maar gezien je afname van slechts 1.200 kWh met een draaischijfmeter betekent dat je panelen dus bijn 2/3 van je eigenlijke stroomverbruik doen, dat is zeker niet slecht.
Dat betekend dat deze toch een waarde hebben van circa 665 euro / jaar en 55 euro / maand en dus niet de door jou genoemde 11 euro, ik snap ook niet hoe je daaraan komt.
De levensduur van je panelen zijn zeker nog ruim 20-25 jaar, je omvormer zal helaas niet zo lang meegaan, beetje merkafhankelijk.
Bij een draaischijfmeter loopt deze gewoon terug en heb je in feite geen TLV maar gewoon salderen.
Overigens geef je aan dat je een draaistroommotor hebt, dat zou eigenlijk dus een 3-fase mater moeten zijn, gezien jou verbruik lijkt mee dat onwaarschijnlijk, dus ging ik er van uit dat je een draaischijfmeter bedoelde.
1: gaslicht.nl werkt niet goed als je zonnepanelen hebt omdat veel leveranciers je niet willen hebben en hun prijzen dus ook niet zichtbaar zijn.
2: op het moment dat je "een paar panelen hebt" loop je cashback's mis/ moet je terugleverboetes betalen. Dit bedragen zijn dermate hoog dat ze de besparing van de panelen (deels) teniet doen.
Als je nu 1-2 panelen zou hebben met micro omvormer ben je nu vaak duurder uit dan zonder

De oplossing is simpel: als je nu nog pv wilt, gewoon het dak helemaal vol gooien met panelen en het 3jaar GC contract aanvragen.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-02-2024 09:43 ]
Waar zien jullie het 3 jarig energie contract van GC?
Overal waar ik het intype krijg ik max 1 jaar, ook ongeacht hoeveel ik terug lever.
Overal waar ik het intype krijg ik max 1 jaar, ook ongeacht hoeveel ik terug lever.
Als je via 1 van de energie cooperaties aanmeldt krijg je wel de optie voor een 3 jarig contract:MoneybuyNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:56:
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Lees anders even 1 pagina terug...MoneybuyNL schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:56:
de Peer schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:37:
[...]
Waag het niet om te vragen of de contractvoorwaarden aangepast mogen worden![]()
Tja, op dit moment zijn er toevallig prijsstunters zoals Mega die voor extreem lage prijzen stroom aanbieden en enorme kortingen. Je "winst" is dan inderdaad dit jaar kleiner dan voorheen.Megalodon_67 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:36:
Actuele situatie:
Maar die panelen gaan langer dan een jaar mee, en over de afgelopen jaren bezien zijn er ook een aantal jaar geweest waarin de prijzen voor stroom héél veel hoger lagen, en je dus in je handjes kon knijpen met panelen.
Overigens zou ik gas en stroom los afsluiten. Voor je stroom is GreenChoice de beste optie. Dan kom ik op ongeveer 75 euro TLV voor jouw situatie + de stroom die je niet hoeft te betalen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik ben er zo 1 die nu duurder uit is met panelen.HandyLumberjack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Volgens mij gebeuren hier 2 dingen:
1: gaslicht.nl werkt niet goed als je zonnepanelen hebt omdat veel leveranciers je niet willen hebben en hun prijzen dus ook niet zichtbaar zijn.
2: op het moment dat je "een paar panelen hebt" loop je cashback's mis/ moet je terugleverboetes betalen. Dit bedragen zijn dermate hoog dat ze de besparing van de panelen (deels) teniet doen.
Als je nu 1-2 panelen zou hebben met micro omvormer ben je nu vaak duurder uit dan zonder
De oplossing is simpel: als je nu nog pv wilt, gewoon het dak helemaal vol gooien met panelen en het 3jaar GC contract aanvragen.
Mijn situatie:
330KWh verbruik
580KWh terugleveren (2 panelen)
450M³
Als ik dan via gaslicht.com op zoek ga naar de goedkoopste energieleverancier:
450M³, 249KWh afgenomen, 530KWh terug geleverd €42,03/maand (Vandebron 1 jaar vast.)
450M³, 336KWh afgenomen, 0 terug geleverd €38,29/maand (Cool Blue 1 jaar vast.)
42,36/maand zonnepanelen aangesloten. (Vandebron 1 jaar vast.)
38,15/maand Zonnepanelen losgekoppeld. (Cool Blue 1 jaar vast.)
En ik gebruik echt zo weinig, ik ben geen nulletje vergeten (1 persoons huishouden, koelkast van nog geen 100KWh per jaar etc.)
Als ik extra panelen laat leggen weet ik niet precies wat dat nu kost. Stel dat het €2000 kost voor een jaaropbrengst van 2000KWh. Dan krijg ik na 3 jaar bij Green Choice: 3 jaar * 2000KWh/jaar * €0,115/KWh = €690
Daarna zal het nog maar weinig opleveren denk ik. Dus die investering zie ik nu niet zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door jan-- op 15-02-2024 18:18 ]
Vandebron moet je sowieso niet zijn, die hebben een terugleverboete. Wel apart dat die als beste naar voren komen.jan-- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Ik ben er zo 1 die nu duurder uit is met panelen.
Mijn situatie:
330KWh verbruik
580KWh terugleveren (2 panelen)
450M³
Als ik dan via gaslicht.com op zoek ga naar de goedkoopste energieleverancier:
42,36/maand zonnepanelen aangesloten. (Vandebron 1 jaar vast.)
38,15/maand Zonnepanelen losgekoppeld. (Cool Blue 1 jaar vast.)
Heb je bij het invullen bij die 2e situatie 471 kWh verbruik ingevuld? Oftewel, rekening gehouden met 30% eigen verbruik? Bij zo weinig panelen sluit ik overigens niet uit dat je eigen verbruik zelfs nog wel wat hoger ligt.
En tja, je besparingspotentieel is natuurlijk bij zo'n laag eigen verbruik ook niet zo groot. Het variabele deel van je elektriciteitsrekening is EUR 141,30 op jaarbasis (even rekenend met EUR 0,30 / kWh).
[ Voor 13% gewijzigd door Turrican op 15-02-2024 11:15 ]
OK, wat is nu wijsheid. Aangezien de hele salderingsregeling door blijft lopen de komende jaren en ik mijn strijd met Innova verloren heb....
Ik heb een overproductie van +/- 1200 kWh per jaar. Verbruik zo'n 5600 (full electric verwarmen en hybride elektrisch rijden) en wek dus zo'n 6800 op.
Ik zou nu 3 jaar vast kunnen leggen bij GC, startdatum 1 augustus, zodat ik mijn huidige verbruik volledig gesaldeerd heb bij Innova, maar goed, dan zit ik 3 jaar vast aan 11,5 ct.
Het is een beetje koffiedik kijken natuurlijk wat de TLV gaat doen de komende tijd.
Ik heb een overproductie van +/- 1200 kWh per jaar. Verbruik zo'n 5600 (full electric verwarmen en hybride elektrisch rijden) en wek dus zo'n 6800 op.
Ik zou nu 3 jaar vast kunnen leggen bij GC, startdatum 1 augustus, zodat ik mijn huidige verbruik volledig gesaldeerd heb bij Innova, maar goed, dan zit ik 3 jaar vast aan 11,5 ct.
Het is een beetje koffiedik kijken natuurlijk wat de TLV gaat doen de komende tijd.
Tja, your guess is as good as mine, maar ik geloof persoonlijk niet dat de TLV ooit nog weer hoger gaat worden dan dat. Ik heb dus inderdaad vanaf 22 juli ook 3 jaar vast bij GC.Blihi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:32:
Heb je verloren? Heb ik dat gemist? (Zat nog even terug te zoeken naar jouw berichten in dit onderwerp... of staat het ergens anders?) Jammer zeg.Blihi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:32:
OK, wat is nu wijsheid. Aangezien de hele salderingsregeling door blijft lopen de komende jaren en ik mijn strijd met Innova verloren heb....
Ja, er is een apart topic over. TLDR: Zitting ging eigenlijk prima. De uitspraak slaat nergens op. Ze gaan niet in op de eigenlijke vraag en doen net alsof ik 69 ct per kWh wilde blijven krijgen, terwijl dat niet klopt.ChrisM schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:56:
[...]
Heb je verloren? Heb ik dat gemist? (Zat nog even terug te zoeken naar jouw berichten in dit onderwerp... of staat het ergens anders?) Jammer zeg.
Ik heb geen zin meer om hier verder ruzie over te gaan maken, dus dan maar overstappen.
Maar bij Vandebron krijg ik een korting van €190 ook als ik een beetje teruglever. Dat telt zwaar bij lage KWh standen.Turrican schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Vandebron moet je sowieso niet zijn, die hebben een terugleverboete. Wel apart dat die als beste naar voren komen.
Heb je bij het invullen bij die 2e situatie 471 kWh verbruik ingevuld? Oftewel, rekening gehouden met 30% eigen verbruik? Bij zo weinig panelen sluit ik overigens niet uit dat je eigen verbruik zelfs nog wel wat hoger ligt.
En tja, je besparingspotentieel is natuurlijk bij zo'n laag eigen verbruik ook niet zo groot. Het variabele deel van je elektriciteitsrekening is EUR 141,30 op jaarbasis (even rekenend met EUR 0,30 / kWh).
Ik had hierboven mijn werkelijk verbruik genomen, dus inclusief wat ik direct van de panelen afneem en de werkelijke opbrengst, dus bij de meter bij de panelen. Dus mijn getallen hierboven kloppen inderdaad niet. Ik neem nu even mijn getallen van 2022 (met erg veel zon), maar het maakt voor het resultaat weinig uit. Het blijft goedkoper, als ik de stekker uit de omvormer trek:
617 opgewekt (meter bij de panelen)
Meterstanden: 249 afgenomen, 530 terug geleverd, dus 281 KWh overgehouden
Dus werkelijke verbruik was 617 - 281 = 336KWh
Goedkoopste via gaslicht.com:
450M³, 249KWh afgenomen, 530KWh terug geleverd €42,03/maand (Vandebron 1 jaar vast.)
450M³, 336KWh afgenomen, 0 terug geleverd €38,29/maand (Cool Blue 1 jaar vast.)
recht hebben en recht krijgen loopt steeds verder uit elkaar.Blihi schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:00:
[...]
Ja, er is een apart topic over. TLDR: Zitting ging eigenlijk prima. De uitspraak slaat nergens op. Ze gaan niet in op de eigenlijke vraag en doen net alsof ik 69 ct per kWh wilde blijven krijgen, terwijl dat niet klopt.
Ik heb geen zin meer om hier verder ruzie over te gaan maken, dus dan maar overstappen.
Recht kríjgen in NL gaat steeds zeldzamer worden.
Het is hoogste tijd om rechters te vervangen door pc's,
gaat 1.000-enden keren sneller,goedkoper en veel voorspelbaarder
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja OK, dat is wel een forse korting.jan-- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:18:
[...]
Maar bij Vandebron krijg ik een korting van €190 ook als ik een beetje teruglever. Dat telt zwaar bij lage KWh standen.
OK, percentage eigen verbruik is dus maar ((617-530)/617)*100=14,1% dat is best laag. Als je dat iets hoger krijgt is je voordeel ook iets groter, maar het blijft allemaal een beetje gerommel in de marge.617 opgewekt (meter bij de panelen)
Sowieso moeten de vaste maandelijkse kosten niet vergeten worden.
Je ziet nu bijvoorbeeld dynamische contracten met 4 euro per maand aan vaste kosten tegenover vaste contracten met 7.79 (Greenchoice) tot zelfs ruim 15 euro per maand.
Als je dan gaat rekenen met je huidige verbruik hoeveel kWh je moet terugleveren om het verschil goed te maken....
Bijvoorbeeld: Overcapaciteit van 1400 kWh tegen 8.6 ct/kWh of 11.5 ct/kWh bij vaste kosten 4 euro/maand tegen 7.79 euro/maand
In het eerste geval ben je, gerekend over 3 kalenderjaren, 144 euro aan vaste kosten kwijt en krijg je 120 euro TLV. In het tweede geval 280 euro aan vaste kosten kwijt en krijg je 161 euro TLV. De hogere TLV is dus aanzienlijk duurder in zo'n geval.
Belangrijkste verschil is de periode dat het een en ander vast staat. Wat gaan de vaste kosten de komende jaren doen...
Hierboven werd ook genoemd dat je Greenchoice met FNV korting kunt afsluiten. Je krijgt dan niet alleen een bonus, maar ook lagere vaste kosten. Bij een overproductie van 1400 kWh per jaar is dan het 2-jarige abonnement via FNV voordeliger, ondanks de hogere TLV bij het abonnement via een energiecooperatie.
Pff. Wat een puzzel weer.
Je ziet nu bijvoorbeeld dynamische contracten met 4 euro per maand aan vaste kosten tegenover vaste contracten met 7.79 (Greenchoice) tot zelfs ruim 15 euro per maand.
Als je dan gaat rekenen met je huidige verbruik hoeveel kWh je moet terugleveren om het verschil goed te maken....
Bijvoorbeeld: Overcapaciteit van 1400 kWh tegen 8.6 ct/kWh of 11.5 ct/kWh bij vaste kosten 4 euro/maand tegen 7.79 euro/maand
In het eerste geval ben je, gerekend over 3 kalenderjaren, 144 euro aan vaste kosten kwijt en krijg je 120 euro TLV. In het tweede geval 280 euro aan vaste kosten kwijt en krijg je 161 euro TLV. De hogere TLV is dus aanzienlijk duurder in zo'n geval.
Belangrijkste verschil is de periode dat het een en ander vast staat. Wat gaan de vaste kosten de komende jaren doen...
Hierboven werd ook genoemd dat je Greenchoice met FNV korting kunt afsluiten. Je krijgt dan niet alleen een bonus, maar ook lagere vaste kosten. Bij een overproductie van 1400 kWh per jaar is dan het 2-jarige abonnement via FNV voordeliger, ondanks de hogere TLV bij het abonnement via een energiecooperatie.
Pff. Wat een puzzel weer.
[ Voor 16% gewijzigd door Blihi op 15-02-2024 13:50 ]
Maak je niet de fout om gas en stroom bij dezelfde partij af te rekenen?jan-- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:18:
[...]
Maar bij Vandebron krijg ik een korting van €190 ook als ik een beetje teruglever. Dat telt zwaar bij lage KWh standen.
Ik had hierboven mijn werkelijk verbruik genomen, dus inclusief wat ik direct van de panelen afneem en de werkelijke opbrengst, dus bij de meter bij de panelen. Dus mijn getallen hierboven kloppen inderdaad niet. Ik neem nu even mijn getallen van 2022 (met erg veel zon), maar het maakt voor het resultaat weinig uit. Het blijft goedkoper, als ik de stekker uit de omvormer trek:
617 opgewekt (meter bij de panelen)
Goedkoopste via gaslicht.com:
450M³, 249KWh afgenomen, 530KWh terug geleverd €42,03/maand
450M³, 336KWh afgenomen, 0 terug geleverd €38,29/maand
Al wordt de stroom nog zo goedkoop, je zult nooit een negatief aanbod krijgen per maand (iets wat met terugleveren wel lukt). Dus apart gas afsluiten kan voordeliger zijn.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2