Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Mud.Starrr schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:06:
[...]

Wat ben ik weer blij met mn SAP, nu niet meer interessant voor waar ik hem ooit heb laten plaatsen. Maar nu om lekker te speculeren met contracten.

Op de SAP heb ik een VF modelcontract lopen a 17 cent TLV, en op de PAP GC 3 jaar contract met 11,5 cent.

Mocht VF stoppen met mooie tarieven 1 juli, dan gooi ik mn schakelaar om naar de PAP.

Met jaarlijks 5000-6000kWh overproductie zijn dat soort prijsverschillen toch de moeite waard om het 2x per jaar even uit te rekenen en zo nodig een telefoontje te plegen (en het is ook gewoon een sport geworden het maximale eruit te halen).
Inderdaad de neerwaartse TLV nog zo goed mogelijk benutten bij VF. En dat tot midden zomer!
Jammer dat er zoveel mensen hebben liggen slapen, dat is nu zuur voor hen.
Heb zelf 2de meter met nu in winter daarop Tibber vanwege de lage vaste kosten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
InBl schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:06:
Als je bij GC 3 jaar vast afsluit via een coöperatie, blijkbaar heb je daar naar gekeken gezien je 11,5 ct, tlv, zijn de vaste leveringskosten per maand €6,33.
Pannencouque schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:16:
Eea is ook afhankelijk van je overschot. Ik had heel veel maar sinds ik deels elektrisch rij blijft er minder overschot over. Dus laat het 2.500kWh zijn, en dan verschil tussen GC en elders 4ct/kWh zijn, dan gaat het om 100 euro per jaar. Jammer geld, maar geen bedrag waarvoor ik mezelf al een half jaar op voorhand voor een periode van drie jaar wil vastleggen.
Ook een goede om er zo naar te kijken. Ik moet ook gewoon eens wat meer berekenen.
Want als ik bv GC vergelijk met Eneco, op die manier, dan scheelt het mij met een overschot van 2500kWh (en daar kom ik zeer waarschijnlijk komende afrekening al niet meer aan en in de toekomst nog minder, maar laat ik toch daar even vanuit gaan):
2500*2,5ct= €62,50 (TLV winst) en dan 12*34ct= €4,08 (vaste leverkosten verlies) Dus zou het €58,42 schelen.
Dat is inderdaad niet iets om me nu al druk om te maken en om een half jaar voor start al voor 3 jaar voor vast te leggen.

Bedankt om me weer eens te wijzen op het doorrekenen, ipv alleen maar op het (twijfel)gevoel uit te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:04
xstarr_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:59:
Voor diegene die voor de GC 3 jaar zijn gegaan met variabele leveringskosten a 0,34444 per kwh. GC heeft het verlaagd naar 0,32364. Dus als je
Binnen de 14 dagen bedenk termijn zit. Even bellen met GC.
Bedankt, ik zie de lagere tarieven nu ook inderdaad. Wat is de makkelijkste weg om dit te laten aanpassen als ik niet kan bellen (doofheid) en ook niet wil dat iemand namens mij moet bellen (iets met zelfstandig willen zijn). WhatsApp msg sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Treveo schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:08:
[...]

Bedankt, ik zie de lagere tarieven nu ook inderdaad. Wat is de makkelijkste weg om dit te laten aanpassen als ik niet kan bellen (doofheid) en ook niet wil dat iemand namens mij moet bellen (iets met zelfstandig willen zijn). WhatsApp msg sturen?
Lees even zelfstandig terug.
Blijkt geen tariefswijziging te zijn maar dat volgend jaar e-belasting op 13 cent komt ipv 15.
By the way: de post over GC's levertarieven horen hier niet thuis! Geen zin om al deze post te hebben om contract herziening binnen de 14 dagen termijn. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:04
bmoorman schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:21:
[...]

Lees even zelfstandig terug.
Blijkt geen tariefswijziging te zijn maar dat volgend jaar e-belasting op 13 cent komt ipv 15.
By the way: de post over GC's levertarieven horen hier niet thuis! Geen zin om al deze post te hebben om contract herziening binnen de 14 dagen termijn. :(
Wauw. Je hebt een slechte dag gehad zeker? Ik heb nog de 0,35534 voor enkel, dus het is zeker wel tariefwijziging in mijn geval.

Alleen verkeerde topic dan misschien, excuses iig om je dag een beetje goed te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmoorman
Treveo schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:34:
[...]

Wauw. Je hebt een slechte dag gehad zeker? Ik heb nog de 0,35534 voor enkel, dus het is zeker wel tariefwijziging in mijn geval.

Alleen verkeerde topic dan misschien, excuses iig om je dag een beetje goed te maken.
Misschien 'klonk' mijn reactie aan jou te hard, maar was niet zo bedoeld. ;)
Had het woord 'zelfstandig' tussen aanhalingstekens willen plaatsen aangezien dat je volgens jouw post dat op prijs stelde.
Never mind...
De By the way opmerking was niet voor jouw persoonlijk bedoelt. Verwacht daar nog wel commentaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-08 13:36
Truus01 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:53:
[...]

[...]

Ook een goede om er zo naar te kijken. Ik moet ook gewoon eens wat meer berekenen.
Want als ik bv GC vergelijk met Eneco, op die manier, dan scheelt het mij met een overschot van 2500kWh (en daar kom ik zeer waarschijnlijk komende afrekening al niet meer aan en in de toekomst nog minder, maar laat ik toch daar even vanuit gaan):
2500*2,5ct= €62,50 (TLV winst) en dan 12*34ct= €4,08 (vaste leverkosten verlies) Dus zou het €58,42 schelen.
Dat is inderdaad niet iets om me nu al druk om te maken en om een half jaar voor start al voor 3 jaar voor vast te leggen.

Bedankt om me weer eens te wijzen op het doorrekenen, ipv alleen maar op het (twijfel)gevoel uit te gaan!
Behalve als ze, net als anderen, een terugleverboete gaan rekenen.
Dan had je liever wel voor 3 jaar vast gestaan.

Het blijft een gok en iedereen hoopt dat hij of zij goed gokt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 02-09 00:00
InBl schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:47:
[...]

Het risico van een terugleverboete en hoge vaste levertarief was voor mij juist doorslaggevend om 3 jaar vast te nemen.
Nu zit ik 3 jaar veilig (als het goed is). Dat geeft ook wel wat rust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Dit topic begint zo langzamerhand meer op het GC kroegtopic te lijken. Over de beste TLV gaat het nauwelijks meer, jammer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JMS-2
jobr schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:03:
Dit topic begint zo langzamerhand meer op het GC kroegtopic te lijken. Over de beste TLV gaat het nauwelijks meer, jammer.
Voor zover ik weet is het GC op dit moment met de hoogste TLV.
Mocht jij een betere TLV weten bij een andere leverancier laat het dan graag hier weten.

[ Voor 13% gewijzigd door JMS-2 op 18-12-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
JMS-2 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:07:
Voor zover ik weet is het GC op dit moment met de hoogste TLV.
Mocht jij een betere TLV weten bij een andere leverancier laat het dan graag hier weten.
Lees nu bijv je eigen berichtje boven die van mij eens terug. Wat heeft dat nu te maken met dit topic.
En zo zijn er nog velen.
Over de beste TLV gaat het <=5% van de posts de laatste tijd.
Maar genoeg hierover want anders draag ik hier ook aan bij :)

[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 18-12-2023 18:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:54
jobr schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:03:
Zolang er weinig nieuwe en betere TLVs aangeboden worden is het zeer nuttig om de contracten als geheel te vergelijken en ieders tactiek te kunnen lezen.
Als we enkel TLVs zouden bespreken zou dit topic inmiddels wel gearchiveerd kunnen worden.

Is het een optie om het topic te hernoemen naar "Wat is nu het beste teruglevercontract?" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:00
Lekker laten gaan; dit is gewoon een slow topic geworden met weinig actie.
De hoogste TLV is tegenwoordig een soort wisselbokaal die niet vaak meer wisselt dus ook de ins en outs van het beste geachte aanbod komt uitvoerig aan bod.
Topic omdopen tot 'beste teruglevercontract' is ook prima, als mensen daar blij er van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

xstarr_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:59:
Voor diegene die voor de GC 3 jaar zijn gegaan met variabele leveringskosten a 0,34444 per kwh. GC heeft het verlaagd naar 0,32364. Dus als je
Binnen de 14 dagen bedenk termijn zit. Even bellen met GC.

De vaste netbeheerkosten zijn wel gestegen, maar als ik het goed begrepen heb heeft dat ook invloed op huidige contracten. Toch?
Ha thanks. Gaan we ook maar even achteraan dan 👌

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
denneappel schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:54:
[...]

Zolang er weinig nieuwe en betere TLVs aangeboden worden is het zeer nuttig om de contracten als geheel te vergelijken en ieders tactiek te kunnen lezen.
Als we enkel TLVs zouden bespreken zou dit topic inmiddels wel gearchiveerd kunnen worden.

Is het een optie om het topic te hernoemen naar "Wat is nu het beste teruglevercontract?" ?
Het is überhaupt niet meer zo nuttig. Van de zomer ging het nog over terugleververgoedingen van soms €100,- + per dag, nu gaat de discussie over een eurotje meer of minder vastrecht per maand.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MF Doom
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-08 10:23
Wolly schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:41:
[...]

Volgens mij is het tarief niet gewijzigd.

Dit komt uit het contract van een week geleden:

[Afbeelding]

Dit zijn de tarieven zoals ze op de cooperatie pagina staan.

[...]

Energiebelasting en BTW zijn dus verlaagd. Energiebelasting is per 1-1-2024 ook € 0,10880 dus dat is correct.
Hoe kom jij aan 11 cent tlv? Krijg alleen maar 8 cent te zien op hun website?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MF Doom schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:16:
[...]

Hoe kom jij aan 0,11 cent tlv? Krijg alleen maar 0,8 cent te zien op hun website?
Door in dit topic te zoeken op "cooperatie"

PS. Het is 11 cent.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 19-12-2023 10:19 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 16:48
Wolly schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:18:
[...]

Door in dit topic te zoeken op "cooperatie"

PS. Het is 11 cent.
11,5 cent toch O-)

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07:16
Mud.Starrr schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:14:
[...]

Ha thanks. Gaan we ook maar even achteraan dan 👌
GC toont nu al de prijs met EB van 2024 (-2 cent), vandaar dat het iets goedkoper uitvalt, als je dus al de vorige verlaging had gepakt (0,355) is er niet veel verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

MF Doom schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:16:
[...]

Hoe kom jij aan 11 cent tlv? Krijg alleen maar 8 cent te zien op hun website?
Je bent toch ook een sympathisant van duurzaamoverloon? :Y)
https://www.greenchoice.nl/duurzaamoverloon/

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:55
Nee, absoluut niet. Ik steun de windmolen in Tzum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Playa del C. schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:31:
[...]

Nee, absoluut niet. Ik steun de windmolen in Tzum.
*O*

Of kies zelf een leuke uit:
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

Edit:
HandyLumberjack schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:54:
[...]

Het is überhaupt niet meer zo nuttig. Van de zomer ging het nog over terugleververgoedingen van soms €100,- + per dag, nu gaat de discussie over een eurotje meer of minder vastrecht per maand.
klopt, het gaat nu om bedragen van onder de 10 euro per dag, op een goeie zomerse dag.
Maar toch, bijv 0,17 (half jaar) of 0,115 (3 jaar) wat nu de keuze zo’n beetje is, kan bij grote installaties toch 500-1000 in een jaar opleveren. Best de moeite om een en ander uit te zoeken.

[ Voor 50% gewijzigd door Mud.Starrr op 19-12-2023 14:39 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:28
InBl schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:47:
[...]

Nieuwbericht van 5 sep 2023

Diverse Nederlandse energieleveranciers hebben het onmogelijk gemaakt voor klanten met zonnepanelen om 3-jarige contracten af te sluiten. Het maximum bij Essent, Eneco, Oxxio en Energie Direct is een jaar

Dit nieuwbericht op tweakers zet me aan het denken. Als de grote Essent en Eneco niet meer voor 3 jaar laten vast zetten, is dit niet een teken dat je dus juist nu voor 3 jaar bij een andere maatschappij moet vast zetten zo lang het nog kan? Zijn er analisten bij Essent en Eneco die iets weten wat wij niet weten? Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:49

de Peer

under peer review

psycho-realm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:03:
[...]

Diverse Nederlandse energieleveranciers hebben het onmogelijk gemaakt voor klanten met zonnepanelen om 3-jarige contracten af te sluiten. Het maximum bij Essent, Eneco, Oxxio en Energie Direct is een jaar

Dit nieuwbericht op tweakers zet me aan het denken. Als de grote Essent en Eneco niet meer voor 3 jaar laten vast zetten, is dit niet een teken dat je dus juist nu voor 3 jaar bij een andere maatschappij moet vast zetten zo lang het nog kan? Zijn er analisten bij Essent en Eneco die iets weten wat wij niet weten? Hoe denken jullie hierover?
Die 'andere' maatschappij zet in zijn voorwaarden dat ze de tarieven eenzijdig mogen wijzigen. Die hanteren dus een andere strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:38
psycho-realm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:03:
[...]

Nouja stel je voor er komt een recessie met een aardige omvang en de vraag van energie neemt enorm af, dan blijven die zonnepanelen van ons wel energie opleveren.
Energie die mogelijk niemand wil hebben, maar wel érgens heen moet.
Dus dat kan voor de energieleverancier erg duur worden als ze al onze teruggeleverde energie moeten weggeven en er ook nog voor bij moeten betalen om er überhaupt van af te komen.
Met een jaarcontract hebben zij zogezien een lager risico dan een contract voor 3 jaar.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caparone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-02 07:39
Voor de mensen die aangeven dat er nu lagere tarieven gelden voor het 3 jaar GC contract in vergelijking met een week geleden. Klopt dit toch enkel voor elektra?

Ik zie dat de tarieven voor gas wél zijn verhoogd van €1,26496 naar € 1,37774, waardoor je per saldo maandelijks nu duurder uit bent dan een week geleden. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Caparone schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:39:
Voor de mensen die aangeven dat er nu lagere tarieven gelden voor het 3 jaar GC contract in vergelijking met een week geleden. Klopt dit toch enkel voor elektra?

Ik zie dat de tarieven voor gas wél zijn verhoogd van €1,26496 naar € 1,37774, waardoor je per saldo maandelijks nu duurder uit bent dan een week geleden. Of zie ik iets over het hoofd?
De energiebelasting op gas wordt per 1 januari verhoogd. Dat is nu in de prijzen verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
HandyLumberjack schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:57:
[...]

Ik had hetzelfde contract bij Engie, opgezegd per 1 december, maar ze hebben bij mij geen opzegboete in rekening gebracht....

Misschien was het een foutje, of ze waren gewoon blij dat ik weg ging >:)
Mag ik vragen waarom je het jaarcontract met Engie hebt opgezegd? Tot juli nog mooi TLV toch en geen last van mega maandkosten vanwege vast contract?

Ik heb nog Engie contract tot 1 juli 2024 tegen zo'n 24c TLV. Ik ben voornemens om dan vanaf 1 juli over te stappen op GC. Twijfel nog wel over 1 of 3 jaar. 3 jaar vind ik eigenlijk veel te lang om ergens aan vast te zitten, maar aan de andere kant wel een kans om redelijke TLV maar vast te hebben en met een opzegboete ben je ook weer vrij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
padoempats schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:23:
[...]

Mag ik vragen waarom je het jaarcontract met Engie hebt opgezegd? Tot juli nog mooi TLV toch en geen last van mega maandkosten vanwege vast contract?

Ik heb nog Engie contract tot 1 juli 2024 tegen zo'n 24c TLV. Ik ben voornemens om dan vanaf 1 juli over te stappen op GC. Twijfel nog wel over 1 of 3 jaar. 3 jaar vind ik eigenlijk veel te lang om ergens aan vast te zitten, maar aan de andere kant wel een kans om redelijke TLV maar vast te hebben en met een opzegboete ben je ook weer vrij.
Opzich was het een prima contract, maar ik heb van de zomer 3 jaar lang vast kunnen zetten voor 21ct TLV bij Powerpeers, startdatum maximaal uitgesteld (tot 1 december) en nu nog 3 jaar genieten van een hoge TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
InBl schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:06:
[...]

Als je bij GC 3 jaar vast afsluit via een coöperatie, blijkbaar heb je daar naar gekeken gezien je 11,5 ct, tlv, zijn de vaste leveringskosten per maand €6,33.
Ik heb zojuist bij een aantal hier gekeken, maar ik zie overal €7,79...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JMS-2
Truus01 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:29:
[...]

Ik zie dat ze de vaste leveringskosten verhoogd hebben en de tarieven weer iets verlaagd hebben. Stroom nu kaal €0,147 en all in €0,31

Gas is nu kaal €0,538 en all in €1,356

Vaste leveringskosten €7,79

TLV nog steeds 11,5 cent.

Edit: dit betreft voor beide producten 3 jaar vast via een Coöperatie bij GC.

[ Voor 19% gewijzigd door JMS-2 op 20-12-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo! Ik heb nu een contract bij GC voor alleen stroom 0,23 cent per kWh. TLV 0,08 cent en teruglevering per jaar (overschot met 37 panelen) van ongeveer 6000(!) kW. Mijn contract loopt tot en met 11-2024. Zou ik er nu ook verstandig aan doen om dit contract bij. per 30-12-2023 te beëindigen en dan per 31-12-2023 voor 3 jaar opnieuw af te sluiten? Om potentiële teruglever heffingen voor te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:18:
Hallo! Ik heb nu een contract bij GC voor alleen stroom 0,23 cent per kWh. TLV 0,08 cent en teruglevering per jaar (overschot met 37 panelen) van ongeveer 6000(!) kW. Mijn contract loopt tot en met 11-2024. Zou ik er nu ook verstandig aan doen om dit contract bij. per 30-12-2023 te beëindigen en dan per 31-12-2023 voor 3 jaar opnieuw af te sluiten? Om potentiële teruglever heffingen voor te zijn?
Lijkt mij wel, je hebt niets te maken met levertarieven want je levert netto terug. Nieuwe contract heeft ook nog eens 11,5ct ipv 8 cent (niet 0.08 cent) teruglevering.

Wel even uitkijken dat je kosteloos mag opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
JMS-2 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:07:
[...]

Ik zie dat ze de vaste leveringskosten verhoogd hebben en de tarieven weer iets verlaagd hebben. Stroom nu kaal €0,147 en all in €0,31

Gas is nu kaal €0,538 en all in €1,356

Vaste leveringskosten €7,79

TLV nog steeds 11,5 cent.

Edit: dit betreft voor beide producten 3 jaar vast via een Coöperatie bij GC.
Ik zie het inderdaad. Ik zit nog in mijn 14 dagen bedenktijd, maar dan beschouw ik het contract als vast.
Die paar cent verlaging wegen voor mij niet op tegen €6,33 vaste leveringskosten.
Ook niet als het salderen wordt afgebouwd binnen deze 3 jaar.

Dit is de situatie nu. Dubbel tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERsrwE6Wp9j11yxgIi5soRvRcpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8fSV7OxB4erPIK0aHkTCtwb.jpg?f=fotoalbum_large

Het was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiWsJfVVMy75MecRnVW49kFBWa8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/74ARwHOGm3HSwdnJP7Fa2Z3C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door InBl op 20-12-2023 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InBl
Truus01 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:29:
[...]

Nu wel ja. Ze hebben vandaag de tarieven iets verlaagd en de vaste leveringskosten verhoogd naar €7,79. Dat was €6,33 via een coöperatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
InBl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:11:
[...]

Ik zie het inderdaad. Ik zit nog in mijn 14 dagen bedenktijd, maar dan beschouw ik het contract als vast.
Die paar cent verlaging wegen voor mij niet op tegen €6,33 vaste leveringskosten.

[Afbeelding]

Het was
[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde, ik schiet er niets mee op om over te sluiten in de bedenktijd nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:16
Nu Engie snoeit ook weer eens verder aan het kijken.

Had Eneco op het oog omdat we daar ook stadswarmte hebben. Daar stroom 1 jaar vast en €0.09 TLV. Krijg nu een aabod van Essent voor 3 jaar €0.055. Tot nu toe altijd variabel gezeten, maar met de shift naar steeds meer betalen voor terugleveren misschien ook wel lekker om verdere versobering voor te zijn. Nog even over nadenken, zou ook balen zijn als de TLV ineens weer hoger zou worden, maar vraag het me af. Glazen bol gezocht :P Ook nog eens even goed kijken naar de overige tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Southern Sun op 20-12-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jodokus58
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:05
ik zie er veel overstappen naar GC, maar wat is de overweging voor 3 jaar ipv 1 jaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jodokus58 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:59:
ik zie er veel overstappen naar GC, maar wat is de overweging voor 3 jaar ipv 1 jaar?
3 jaar lang geen terugleverheffingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Plus, drie jaar een TLV die hoger is dan de productieprijs van elektriciteit in een gascentrale (op basis van de huidige gasprijzen).

Ik heb geen glazen bol, maar verwacht een verdere daling van de TLV. En ik acht het zeer onwaarschijnlijk dat de TLV weer gaat stijgen. (tenzij de overheid gaat ingrijpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
Energietarieven en TLV dalen, ten nadelen van vaste vergoedingen en terugleverheffing.

• Sebastiaan88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07:16
InBl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:11:
[...]

[Afbeelding]

Het was
[Afbeelding]
Dekt je teruglevering in het daltarief ook het gehele verbruik in het daltarief? Bij mij niet vandaar gekozen voor enkel tarief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:59
Sebastiaan88 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:27:
[...]

Dekt je teruglevering in het daltarief ook het gehele verbruik in het daltarief? Bij mij niet vandaar gekozen voor enkel tarief!
Als je onderaan de streep meer terug levert dan dat je verbruikt, maakt dit toch niet uit? Zie ook hier.

• InBl
Sebastiaan88 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:27:
[...]

Dat doet het, maar ik houd dat zeker in de gaten!

• Sannietje1985
  • Laatst online: 22-11-2024
maxvdh schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:01:
[...]

Als je onderaan de streep meer terug levert dan dat je verbruikt, maakt dit toch niet uit? Zie ook hier.
In principe waar al zijn er nog steeds energieleveranciers die zich hier niet aan houden, moet je weer in de pen etc.
Ik weet niet hoe het nu zit met Greenchoice, want volgens mij deden die dat eerst ook. In je link staat "als je met greenchoice hebt afgesproken....verrekenen we per telwerk". Maar ik vraag me dan ook even af, wanneer dat dan is? Alleen als je het als consument aangeeft? of eenzijdig ook via GC?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:53

Rzaan

Altijd zoekende

Het moment dat saldering gaat minderen (en dat is 1-1-2025, maar je weet niet hoe het nieuwe kabinet hier tegenaan kijkt) zal de tlv-mist nog niet opgeklaard zijn.
Bedrijven zullen waarschijnlijk eerst nog een tijdje hun 'verliezen' goed proberen te maken.
Ik ga daarom ook zo snel mogelijk een elektrische auto kopen die bi-directioneel kan laden.
Door de auto te gebruiken als thuisaccu, lever ik dan nog maar weinig terug, en neem ik ook minder af.
Is niet voor een ieder geschikt, maar voor mij (heb de auto niet elke dag nodig en heb ongeveer 12.000 kWh opbrengst per jaar met zonnepanelen)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Rzaan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:39:
Het moment dat saldering gaat minderen (en dat is 1-1-2025, maar je weet niet hoe het nieuwe kabinet hier tegenaan kijkt) zal de tlv-mist nog niet opgeklaard zijn.
Bedrijven zullen waarschijnlijk eerst nog een tijdje hun 'verliezen' goed proberen te maken.
Ik ga daarom ook zo snel mogelijk een elektrische auto kopen die bi-directioneel kan laden.
Door de auto te gebruiken als thuisaccu, lever ik dan nog maar weinig terug, en neem ik ook minder af.
Is niet voor een ieder geschikt, maar voor mij (heb de auto niet elke dag nodig en heb ongeveer 12.000 kWh opbrengst per jaar met zonnepanelen)
Dat zou ik ook graag willen, maar wat ik begrijp is het probleem vooral de aansluiting in huis die daar nog niet geschikt voor is?

Hmm..nu ik dit schrijf denk ik: zonnepanelen kunnen terugleveren, waarom een auto niet dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Stefke schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:11:
[...]

Dat zou ik ook graag willen, maar wat ik begrijp is het probleem vooral de aansluiting in huis die daar nog niet geschikt voor is?

Hmm..nu ik dit schrijf denk ik: zonnepanelen kunnen terugleveren, waarom een auto niet dan...
Mijn meterkast is er al op voorbereid. En ik heb ook al in de tuin buizen liggen waar straks leidingen in kunnen.
Maar het stelt niet veel voor.
Het grotere probleem is dat er nog niet heel veel auto's geschikt voor zijn. En dat er nog niet echt een standaard is. Hier zou de EU een veel sterkere rol in moeten spelen. Lokaal energie opwekken en opslaan is een zegen voor het overspannen net.

• Stefke
Rzaan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:33:
[...]

Mijn meterkast is er al op voorbereid. En ik heb ook al in de tuin buizen liggen waar straks leidingen in kunnen.
Maar het stelt niet veel voor.
Het grotere probleem is dat er nog niet heel veel auto's geschikt voor zijn. En dat er nog niet echt een standaard is. Hier zou de EU een veel sterkere rol in moeten spelen. Lokaal energie opwekken en opslaan is een zegen voor het overspannen net.
Hoe is je meterkast voorbereid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:33
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 21-12-2023 15:00 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Stefke schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:35:
[...]

Hoe is je meterkast voorbereid?
De electricien heeft volgens mij iets geplaatst. Het was een totaal nieuwe meterkast.
Dit is er in ieder geval geplaatst voor de laadpaal.
Maar wellicht is het verbonden met de panelen (omdat die tenslotte ook al terugleveren aan het net)
Zoals je merkt, overvraag je me hiermee. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Dit is nog absoluut geen feit.
1) De Eerste Kamer moet nog instemmen (afbouw salderingsregeling staat 6 februari 2024 geagendeerd voor de plenaire vergadering).
2) De eerder door minister Jetten genoemde minimaal benodigde implementatietermijn na instemming met het wetsvoorstel is 16 maanden, en die tijd is er niet meer voor 1-1-2025.

[ Voor 10% gewijzigd door Linea op 21-12-2023 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peet-je
Members only:

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:32
Ik heb een modelcontract bij VF en daar staat in de voorwaarden niets over dat de vaste tarieven niet aangepast mogen worden. Dit is dus bij mij dan ook gebeurd. Ik kreeg een mededeling dat de tarieven vanaf 1 januari 2024 worden aangepast. Weliswaar nu nog maar met enkele euri per maand, maar ik ben bang dat het nog wel meer kan gaan worden in de toekomst.

Mede om deze reden ook de overstap naar GC vanaf 1 januari 2024 voor 3 jaar vast.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Rzaan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:03:
[...]

De electricien heeft volgens mij iets geplaatst. Het was een totaal nieuwe meterkast.
Maar wellicht is het verbonden met de panelen (omdat die tenslotte ook al terugleveren aan het net)
haha inderdaad. Niet dat ik er alles van weet, maar je hebt in ieder geval een aparte groep. Dat heb ik ook al, met een buis naar buiten voor een 5x6mm2 kabel.
Maar als ik me niet vergis moet er nog een aparte regelunit komen (naast een slimme laadpaal) om te zorgen dat je je autoaccu gebruikt boven netstroom

• Blihi
@Verwijderd @Peet-je Ik heb geen idee hoe dat zit, maar ze mogen denk ik per klant gewoon de tarieven vaststellen. Er staat nergens in de contracten dat ik recht heb op dezelfde vaste tarieven als de andere klanten van dezelfde leverancier.

Ik had een dergelijke reactie dan ook wel verwacht. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om het kale levertarief voor mij terug te schroeven naar 0 euro.

Het ligt een beetje aan de hoeveelheid PV panelen die je hebt wat er precies voordeliger is: Overstappen naar een andere leverancier met TLV van 11,5 cent, of blijven en de vaste kosten voor lief nemen.

Je moet dan die vaste kosten gaan omslaan per kWh overcapaciteit om te kijken of die rekensom nog in jouw voordeel uitvalt. Met een overproductie van "slechts" 1500 kWh per jaar denk ik dat het niet echt zin heeft om te blijven, maar we wachten af. Het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Peet-je
Jojan265 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:31:
[...]

Ik heb een modelcontract bij VF en daar staat in de voorwaarden niets over dat de vaste tarieven niet aangepast mogen worden. Dit is dus bij mij dan ook gebeurd. Ik kreeg een mededeling dat de tarieven vanaf 1 januari 2024 worden aangepast. Weliswaar nu nog maar met enkele euri per maand, maar ik ben bang dat het nog wel meer kan gaan worden in de toekomst.

Mede om deze reden ook de overstap naar GC vanaf 1 januari 2024 voor 3 jaar vast.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Ik bedoel ook de vaste leveringskosten. Er zijn al een aantal energieleveranciers welke die enorm verhoogd hebben. Ik heb daar nog geen reactie van ACM op vernomen. Volgens het contract mogen ze deze aanpassen, maar of het ook zomaar naar € 700,- per jaar mag bij een modelcontract weet ik niet.

• Blihi
@Peet-je Ik vraag me af of gelijke behandeling echt iets afdwingbaars is. Je hebt immers keuze genoeg om over te stappen naar een andere leverancier.

Ik denk niet dat de "vaste kosten" af mogen hangen van de hoeveelheid teruggeleverde kWh, want dan zijn het variabele kosten. Maar gewoon vaste kosten voor de eigenaren van zonnepanelen? Ik denk niet dat het niet mag.

[ Voor 42% gewijzigd door Blihi op 21-12-2023 17:07 ]

• Peet-je
Blihi schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:42:
@Verwijderd @Peet-je Ik heb geen idee hoe dat zit, maar ze mogen denk ik per klant gewoon de tarieven vaststellen. Er staat nergens in de contracten dat ik recht heb op dezelfde vaste tarieven als de andere klanten van dezelfde leverancier.

Ik had een dergelijke reactie dan ook wel verwacht. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om het kale levertarief voor mij terug te schroeven naar 0 euro.

Het ligt een beetje aan de hoeveelheid PV panelen die je hebt wat er precies voordeliger is: Overstappen naar een andere leverancier met TLV van 11,5 cent, of blijven en de vaste kosten voor lief nemen.

Je moet dan die vaste kosten gaan omslaan per kWh overcapaciteit om te kijken of die rekensom nog in jouw voordeel uitvalt. Met een overproductie van "slechts" 1500 kWh per jaar denk ik dat het niet echt zin heeft om te blijven, maar we wachten af. Het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat de soep niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend.
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Peet-je op 21-12-2023 17:30 . Reden: Tekstuele aanpassing ]

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:52
Het is ook nog niet gepubliceerd. Het was een tussenvonnis.
Ze wachten op de uitspraak in hoger beroep in een analoge zaak.

• Peet-je
@Jojan265 @Blihi
Dat enorm kunnen verhogen lijkt me wel een "dingetje".
Dat we naar een andere leverancier kunnen snap ik, maar toch, dit is m.i. misbruik maken van de gelegenheid door de leverancier.

Overigens @Blihi, de behandeling van je zaak bij de geschillencommissie was online neem ik aan, of fysiek? Toevallig opgenomen?

Verwacht je dat er een reactie van de commissie komt op de opmerking(en) van Innova over deze beoogde verhoging van de kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Peet-je schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:40:
@Jojan265 @Blihi
Dat we naar een andere leverancier kunnen snap ik, maar toch, dit is m.i. misbruik maken van de gelegenheid door de leverancier.
En gedwongen over moeten stappen kan best nadelig zijn. Als je net in een periode zit, waarbij er meer energie is afgenomen dan teruggeleverd, betaal je alsnog aan je huidige leverancier.
Overigens @Blihi, de behandeling van je zaak bij de geschillencommissie was online neem ik aan, of fysiek? Toevallig opgenomen?

Verwacht je dat er een reactie van de commissie komt op de opmerking(en) van Innova over deze beoogde verhoging van de kosten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ten aanzien van de vaste leverkosten gaat het om wat in het reguliere begrip onder de mensen verwacht mag worden, gecombineerd met wat de leverancier(s) er over schrijven.

Je kan ook niet in een contract over een auto praten en dan een fiets leveren met de mededeling dat jij dat nu eenmaal een auto noemt. Vaste leveringskosten worden gezien als de basis die dient om ook de vaste kosten van de leverancier te dekken. Ze worden geacht niet gekoppeld te zijn aan verbruik.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.consuwijzer.n...e-leveringskosten-energie

Interessanter, Engie beschrijft zelf ook dat ze verschillen per leverancier (en dus niet per klant):
https://www.engie.nl/over-ons/kennisbank/artikel/vastrecht

Uiteraard heb ik de betreffende pagina's ook reeds opgeslagen.

Daar komt bij dat prijsverhogingen redelijk moeten zijn. Er zal weinig fantastie voor nodig zijn dat een verhoging in een lopend contract van 89 euro naar 2500 euro niet redelijk is.

Kan iemand die naar 2500 is gezet eens dit formulier invullen en een screenshot delen met de informatie die er uit komt?
https://www.engie.nl/energie/aanvragen/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2023 19:02 ]

• Blihi
Peet-je schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:40:
@Jojan265 @Blihi
eens
Was op Zoom en ik heb het niet opgenomen.
Eigenlijk wel ja, want ze reageerden er zelf ook op, maar of dat gebeurt weet ik niet,

• Blihi
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:15:
Ten aanzien van de vaste leverkosten gaat het om wat in het reguliere begrip onder de mensen verwacht mag worden, gecombineerd met wat de leverancier(s) er over schrijven.

Je kan ook niet in een contract over een auto praten en dan een fiets leveren met de mededeling dat jij dat nu eenmaal een auto noemt. Vaste leveringskosten worden gezien als de basis die dient om ook de vaste kosten van de leverancier te dekken. Ze worden geacht niet gekoppeld te zijn aan verbruik.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.consuwijzer.n...e-leveringskosten-energie

Interessanter, Engie beschrijft zelf ook dat ze verschillen per leverancier (en dus niet per klant):
https://www.engie.nl/over-ons/kennisbank/artikel/vastrecht

Uiteraard heb ik de betreffende pagina's ook reeds opgeslagen.

Daar komt bij dat prijsverhogingen redelijk moeten zijn. Er zal weinig fantastie voor nodig zijn dat een verhoging in een lopend contract van 89 euro naar 2500 euro niet redelijk is.
Dat vind ik een interessant statement. Ik ben benieuwd of ik daarmee nog iets zou kunnen.
Kan iemand die naar 2500 is gezet eens dit formulier invullen en een screenshot delen met de informatie die er uit komt?
https://www.engie.nl/energie/aanvragen/
Mocht het zo zijn dat Innova het echt probeert, zal ik waarschijnlijk wel weer naar de geschillencommissie stappen. Al is het alleen maar omdat mijn contract ze niet toestaat dit vaker dan 2 keer per jaar te doen. Hun nieuwe contracten wel, maar die voorwaarden zijn voor mij niet van toepassing (daar gaat het hele geschil over)

• Sannietje1985
  • Laatst online: 22-11-2024
Blihi schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:40:

[...]

Eigenlijk wel ja, want ze reageerden er zelf ook op, maar of dat gebeurt weet ik niet,
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar, wat ze daarvan gaan zeggen.

Blihi schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:42:

@Verwijderd @Peet-je
Klopt. Als je even kijkt naar het sommetje van Innova. Ze rekenen nu 79 euro, zou gaan naar 500 eur. Verschil is dan 421 euro. Gerekend met het TLV-tarief van GC van 11,5 cent zou dat betekenen dat
421/0,115 = 3.660,869 kwh terugleveren het omslagpunt geeft als ik het goed zeg? en sowieso, hoe meer je teruglevert, hoe meer het oploopt terwijl het bedrag van 500 euro vast staat, dus loont het dan niet altijd om over te stappen naar een laag vastrecht en een hogere tlv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1337Steven1337
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-06 12:17
Vanmorgen mailtje gehad van VanOns energie met het volgende:
Vaste leveringskosten 2024
Onze vaste leveringskosten stijgen in 2024 van € 6,50 per maand naar 7,06 per maand. Met uitzondering van het modelcontract. De vaste leveringskosten van het modelcontract stijgen van € 0,21 per dag naar € 2,11 per dag.
Hier ook ineens bijna een tienvoud aan vaste leveringkosten?! Daar komt ook nog eens het volgende bij:
Wat verandert er in de loop van 2024?
Energie VanOns gaat vanaf 1 maart 2024 voor klanten met zonnepanelen aanvullende kosten in rekening brengen, namelijk vaste terugleveringskosten. Waarschijnlijk hebben jullie in de media al gelezen over andere leveranciers die ook dergelijke kosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen.
Ik zeg tot ziens VanOns Energie! Zijn er nog energieleveranciers die geen vaste terugleveringskosten in rekening brengen volgend jaar?

— edit —

Ook hier naar direct overgestapt voor 3 jaar bij GC met een tlv van 11.5ct/kwh. Nou hopen dat dat zo blijft..

[ Voor 6% gewijzigd door 1337Steven1337 op 22-12-2023 08:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
[b]Rzaan in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
Idee is leuk, maar in de praktijk heb je er niet zo veel aan. Als je weinig rijdt maak je het niet op. Als je 100 kWh opwekt op een mooie dag kan je dat uberhaupt niet kwijt. En in de winter heb je te weinig opwekking om uberhaupt aan de energiebehoefte van je woning te voorzien. Batterijen (al dan niet in een auto) zijn leuk om de nacht door te komen, maar verder heb je er niet veel aan, want de volgende zomerdag heb je weer bakken met overschot die je niet kwijt kan en de volgende winterdag kom je weer tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Rzaan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:03:
[...]

Je hebt er 1 nodig voor je panelen en 1 voor je laadpaal. Dat behoeft overigens geen voorbereiding. Een Alamat klik je er gewoon in en icm 4 draadjes ben je met een paar minuten klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49

Degene die een overschot aan zonne-energie heeft en een elektrische leaseauto van de zaak heeft met een eigen laadpaal kunnen ook nog een hoge "tlv" krijgen van hun werkgever.

[ Voor 16% gewijzigd door aa4ever op 22-12-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

aa4ever schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:18:
[...]

Degene die een overschot aan zonne-energie heeft en een elektrische leaseauto van de zaak heeft met een eigen laadpaal kunnen ook nog een hoge "tlv" krijgen van hun werkgever.
Dat is mooi.
Ik krijg geen auto van de zaak, maar heb wel overschot. Alles wat ik niet terug hoef te leveren of in de avond of op sombere dagen hoef terug te leveren is meegenomen.
Moeten er wel niet teveel al te sombere dagen achter elkaar zijn, want dan is de auto-accu ook leeg.
Ik heb t/m vandaag in december een schamele 150 kWh opgewekt. Dat zal straks niet eens voldoende zijn om mijn warmtepomp van 'gratis' stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
Rzaan schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:27:
[...]

Dat is mooi.
Ik krijg geen auto van de zaak, maar heb wel overschot. Alles wat ik niet terug hoef te leveren of in de avond of op sombere dagen hoef terug te leveren is meegenomen.
Moeten er wel niet teveel al te sombere dagen achter elkaar zijn, want dan is de auto-accu ook leeg.
Ik heb t/m vandaag in december een schamele 150 kWh opgewekt. Dat zal straks niet eens voldoende zijn om mijn warmtepomp van 'gratis' stroom te voorzien.
Zonnepanelen wekken buiten de salderingsregeling zelden tot nooit stroom aan een warmtepomp, tenzij je een mega overschot hebt en dan is het slechts een beperkt deel. De meesten hebben een basisbehoefte van 200-300 kWh per maand voor verlichting/koelkast/kookplaat/etc. Terwijl een warmtepomp zomaar 1000 kWh per maand trekt in de winter. Dan ga je zelfs met bovengemiddeld veel zonnepanelen en 200 kWh per wintermaand niks naar je warmtepomp sturen. Die terugleververgoeding blijft dus belangrijk in de zonnige maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
nietwijk schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:37:
[...]

Zonnepanelen wekken buiten de salderingsregeling zelden tot nooit stroom aan een warmtepomp, tenzij je een mega overschot hebt en dan is het slechts een beperkt deel. De meesten hebben een basisbehoefte van 200-300 kWh per maand voor verlichting/koelkast/kookplaat/etc. Terwijl een warmtepomp zomaar 1000 kWh per maand trekt in de winter. Dan ga je zelfs met bovengemiddeld veel zonnepanelen en 200 kWh per wintermaand niks naar je warmtepomp sturen. Die terugleververgoeding blijft dus belangrijk in de zonnige maanden.
Ik weet niet in welke vila jij woon, maar hebben hier een brine/water warmtepomp en hebben nog nooit zo'n verbruik gezien.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
John245 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:50:
[...]

Ik weet niet in welke vila jij woon, maar hebben hier een brine/water warmtepomp en hebben nog nooit zo'n verbruik gezien.
Daar hoef je geen villa voor te hebben hoor. Je moet gewoon eerlijk naar het verbruik in de winter kijken en niet het jaargemiddelde nemen. Gedurende de koude 4 maanden (Dec-Maart) heb ik afgelopen jaar 69% van mijn jaarverbruik gedissipeerd. Daarentegen heb ik tijdens de warmste 6 maanden van het jaar 15% van mijn jaarverbruik gedissipeerd. Laat dat nou net de maanden zijn waarin je overschot hebt van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:16
[...]

Wat een onzin over die warmtepomp. Zie onderstaande foto met gebruik per maand dit jaar. Dec natuurlijk nog niet compleet.

Betreft hier een woning van 219m2 en grondwater - water wtp. Wordt ook gebruikt voor warm tapwater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EdiW-839LpL7sMxcoNrlNz6giE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9x48AodwFDUTjYa65onvfdS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

1000kWh? Bedoel je thermisch?

Voor velen is 1000kWh een heel groot deel van het WP-jaarverbruik, incl SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sixkiller86 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:10:
[...]

Wat een onzin over die warmtepomp. Zie onderstaande foto met gebruik per maand dit jaar. Dec natuurlijk nog niet compleet.

Betreft hier een woning van 219m2 en grondwater - water wtp. Wordt ook gebruikt voor warm tapwater.

[Afbeelding]
Hoezo is het onzin? Dat blijkt niet uit jouw reactie met maandoverzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:38:
[...]

Hoezo is het onzin? Dat blijkt niet uit jouw reactie met maandoverzichten.
Omdat <300kWh geen 1000kWh is? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
Sixkiller86 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd dat jij een groot, goed geïsoleerd huis met grondgebonden warmtepomp hebt.
Helaas is voor de meeste mensen een grondgebonden warmtepomp niet weggelegd. (ergens voelt het alsof het off-topic gaat). Daarnaast is een gloednieuw huis met goede isolatie niet voor iedereen weggelegd. Een gasverbruik van 1000 m3 (tussenwoning) en 3000 m3 (woonboerderij) bij een jaren 80 bouwstandaard is vrij gebruikelijk. Dat komt respectievelijk overeen met 3000-9000 kWh verbruik van een lucht-water warmtepomp. Bij een lucht-water warmtepomp (wat de meeste mensen hebben) zal het verbruik in de wintermaanden een factor 4 tot 10 hoger liggen dan in de zomermaanden en dan zit ik er met mijn 1000 kWh nog niet zo gek tussen. Niet dat het mij gaat om of het 200 kWh, 1000 kWh, of 2000 kWh per maand is. Op het moment dat je het nodig hebt gaat alle stroom van je zonnepanelen naar het basisverbruik van je huis en niet naar je zonnepanelen en dan kom ik weer on-topic. Je zal in de zomer een enorm overschot moeten terugverkopen om er toch geen gebruik van te kunnen maken in de winter. En dan wil je natuurlijk wel de hoogste terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:39:
[...]

Omdat <300kWh geen 1000kWh is? ;)
Ah daar ging het om. Helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
bbbrumbrum schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:37:
[...]

1000kWh? Bedoel je thermisch?

Voor velen is 1000kWh een heel groot deel van het WP-jaarverbruik, incl SWW.
Nope, ik heb het over elektrisch. (en ja, ik weet wat het verschil is ;) )
Het verschil is dat jullie beiden een grondgebonden warmtepomp hebben (en daar mag je oprecht blij mee zijn) met een goede COP in de winter en dat is voor de meeste Nederlanders niet weggelegd. De meesten hebben een lucht-water warmtepomp en dan heb je een veel slechtere COP als het koud is en laat dat nou net het moment zijn dat de zonnepanelen niet veel opbrengen. (niet door de kou, maar door de beperkte hoeveelheid daglicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
nietwijk schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:54:
[...]

Nope, ik heb het over elektrisch. (en ja, ik weet wat het verschil is ;) )
Het verschil is dat jullie beiden een grondgebonden warmtepomp hebben (en daar mag je oprecht blij mee zijn) met een goede COP in de winter en dat is voor de meeste Nederlanders niet weggelegd. De meesten hebben een lucht-water warmtepomp en dan heb je een veel slechtere COP als het koud is en laat dat nou net het moment zijn dat de zonnepanelen niet veel opbrengen. (niet door de kou, maar door de beperkte hoeveelheid daglicht)
Een lucht-water warmtepomp heeft ook bij lagere temperaturen een prima COP zolang het afgiftesysteem maar op lage temperatuur kan werken. En anders kiezen voor lucht/lucht. Als je dan de isolatie ook een beetje op orde hebt hoef je in de meeste woningen echt niet meer dan 2000 kWh te verstoken voor ruimteverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:54
Ik was net mijn LW warmtepomp stats inclusief direct PV/grid import verdeling aan het uitwerken maar ik zie dat het al weer voldoende gedebunked is.

Iemand nog een mooie TLV of contractvoorwaarde tegengekomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Rzaan schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:27:
[...]

Dat doe je nog goed. Mijn 12kWp panelen hebben nog maar 90kWh opgeleverd deze december, en letterlijk de helft daarvan teruggeleverd aan het net. Daarnaast 400kWh geïmporteerd (auto + lucht-lucht wp).

Auto inzetten als buffer schiet niet op als die auto overdag weg is en 's nachts moet laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
pirke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:20:
[...]

Dat doe je nog goed. Mijn 12kWp panelen hebben nog maar 90kWh opgeleverd deze december, en letterlijk de helft daarvan teruggeleverd aan het net. Daarnaast 400kWh geïmporteerd (auto + lucht-lucht wp).

Auto inzetten als buffer schiet niet op als die auto overdag weg is en 's nachts moet laden...
Precies mijn punt. Ik heb deze maand 56 kWh opgewekt met 10 kWp (en ik denk dat de gemiddelde Nederlander daar niet aan komt). In juni daarentegen 1460 kWh opgewekt die ik niet weggereden krijg met mijn auto. Ik ga eind deze maand bij GC kijken of ze de 11,5 cent nog aanbieden voor 3 jaar tegen acceptabel vastrecht, zodat ik 1-7-24 over kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
nietwijk schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:00:
[...]

Daar hoef je geen villa voor te hebben hoor. Je moet gewoon eerlijk naar het verbruik in de winter kijken en niet het jaargemiddelde nemen. Gedurende de koude 4 maanden (Dec-Maart) heb ik afgelopen jaar 69% van mijn jaarverbruik gedissipeerd. Daarentegen heb ik tijdens de warmste 6 maanden van het jaar 15% van mijn jaarverbruik gedissipeerd. Laat dat nou net de maanden zijn waarin je overschot hebt van de zonnepanelen.
Hier in December t/m maart 41%.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

pirke schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:20:
[...]

Dit laatste heb ik dan ook niet, zoals ik eerder aangaf.
Mijn auto staat soms dagen op dezelfde plek.

De auto is alleen maar als hulp om de geringe tlv nog iets te complementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-07 22:23

CVD

nietwijk schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:00:
[...]

December 2022 was ons hoogste verbruik tot nu toe gasloze nieuwbouw woning van 2 jaar oud de hele woning heeft 599kwh verbruikt onze begane grond is altijd 23 graden en op de 1e verdieping is het altijd 19 graden dus valt best mee de warmtepomp op zich elf zal dus nog een stuk minder gebruiken maar dit kan ik niet apart inzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
John245 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:29:
[...]

Hier in December t/m maart 41%.
Dat wijkt behoorlijk af van mijn verbruik over het jaar heen. 2 jaar geleden opgeleverd 180m2 en warmtenet, dus grafiek in GJ en gelijkblijvende COP over het hele jaar is 1 voor mij. Vergeleken met mijn buren zitten we relatief laag in verbruik, ongeveer 18 GJ op jaarbasis (5000 kWh th). De eerste 2 maanden 2022 zijn niet representatief ivm afbouwwerkzaamheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkSkMLsGKaJtnIgvCO_4rPV9HsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZljKKrAk8I57gjQ2tLOrkiMF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door nietwijk op 22-12-2023 17:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
CVD schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:55:
[...]

December 2022 was ons hoogste verbruik tot nu toe gasloze nieuwbouw woning van 2 jaar oud de hele woning heeft 599kwh verbruikt onze begane grond is altijd 23 graden en op de 1e verdieping is het altijd 19 graden dus valt best mee de warmtepomp op zich elf zal dus nog een stuk minder gebruiken maar dit kan ik niet apart inzien
23c ??? Speciale medische reden ofzo?

Man met 23c moet ik met mijn zwembroek op de bank.....

21c is hier echt de max anders sterf ik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
[...]

Lijkt mij onzin praat, tenzij... je zélf in een erg slecht geïsoleerd huis woont.

hier: 600m3 huis, vrijstaand en op ruime afstand volgende buren, NO Groningen ...KOUD dus én veel wind, en ja goed geisoleerd.

hoogst gezien verbruik van/met mijn 2 warmtepompen, afgelopen weken, 22kWh op die koude dag (incl huis-en-veel-spul).

Dit zóu..... ehhh ehh 31x 22 = 682kWh voor Dec.geven
INDIEN hele maand zo geweest zou zijn... INCL al mijn overige verbruikers.

maw. je noemt een wel héél bijzondere situatie

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Hansieo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:38:
[...]

Lijkt mij onzin praat, tenzij... je zélf in een erg slecht geïsoleerd huis woont.

hier: 600m3 huis, vrijstaand en op ruime afstand volgende buren, NO Groningen ...KOUD dus én veel wind, en ja goed geisoleerd.

hoogst gezien verbruik van/met mijn 2 warmtepompen, afgelopen weken, 22kWh op die koude dag (incl huis-en-veel-spul).

Dat is echt geen onzin praat. Zie hieronder het verbruik van mijn warmtepomp. Ik woon in ZO Groningen en heb het ca 21 graden in een vrijstaand huis Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4ifU-riU1u5ssdoVoNwzQ6YIgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQFyIdU1SVdzVKpjmnvmFCuS.jpg?f=fotoalbum_largevan 2007.

Weliswaar geen 1000 kWh maar dat is heel goed mogelijk bij een iets minder goed geïsoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Hansieo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:38:
[...]

Mijn huis is van 2001 en indecember en januari zit ik snel op 6 a 700kWh met teruglevering van <10kWh. In het zomerhalfjaar een verbruik van 30 a 40kWh per maand en een teruglevering tot een 800kWh. Op jaarbasis houd ik een 1500 kWh over, wat in de toekomst de energierekening rond de 0 moet houden, waar ik een 2800kWh dan moet afrekenen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Weer over de TLV alstublieft. Er zijn al voldoende kroegtopics en warmtepomptopics.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 19:23
Van de week kreeg ik een email van Energie van Ons waar ik een variable contract heb voor de wintermaanden. In de mail warden de wijzigingen van de energiekosten 2024 doorgegeven, dit is opzich niet zo spannend, echter een dingetje wel en dat was dat ze per 1 maart terugleverings kosten gaan rekenen.

Hier het stukje in de mail:
Energie VanOns gaat vanaf 1 maart 2024 voor klanten met zonnepanelen aanvullende kosten in rekening brengen, namelijk vaste terugleveringskosten. Waarschijnlijk hebben jullie in de media al gelezen over andere leveranciers die ook dergelijke kosten in rekening brengen bij klanten met zonnepanelen.
De achtergrond hiervan is dat er steeds meer zonne-energie wordt opgewekt in Nederland. Dat is voor ons natuurlijk een ontzettend goed teken, want dit is precies waar we als collectief voor staan! Maar helaas brengt de steeds groter wordende teruglevering van zonnestroom door huishoudens steeds meer kosten voor leveranciers met zich mee. Ook Energie VanOns wordt hier dus mee geconfronteerd. Daar komt bij dat wij in vergelijking met andere leveranciers veel klanten hebben met zonnepanelen. Het aanpassen van onze contracten in 2024 is voor ons noodzakelijk om op een verantwoorde manier te kunnen blijven bouwen aan een toekomstbestendige energievoorziening. Lees hier meer over de vaste terugleveringskosten en de staffels.

hier zie je de kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2Vx07kuejj-JCvvLUdR3kvgcaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W79jufVuOFhssSKQcarZ9r93.png?f=user_large

Met het teruglever tarief van 0.12 cent houd je dan niet veel meer over.
Heb zelf iets van 5000 KWh x 0.12 = 600 euro gaat dan 387.2 euro vanaf en hou je nog maar 212.8 euro over.:'( zijn net dieven, grrrrrr.
Het wordt tijd voor een thuis accu en dynamisch contract als alle leveranciers dit gaan uitvoeren volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
m4ni4k-4live schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:53:
Van de week kreeg ik een email van Energie van Ons waar ik een variable contract heb voor de wintermaanden. In de mail warden de wijzigingen van de energiekosten 2024 doorgegeven, dit is opzich niet zo spannend, echter een dingetje wel en dat was dat ze per 1 maart terugleverings kosten gaan rekenen.

Hier het stukje in de mail:
De achtergrond hiervan is dat er steeds meer zonne-energie wordt opgewekt in Nederland. Dat is voor ons natuurlijk een ontzettend goed teken, want dit is precies waar we als collectief voor staan! Maar helaas brengt de steeds groter wordende teruglevering van zonnestroom door huishoudens steeds meer kosten voor leveranciers met zich mee. Ook Energie VanOns wordt hier dus mee geconfronteerd. Daar komt bij dat wij in vergelijking met andere leveranciers veel klanten hebben met zonnepanelen. Het aanpassen van onze contracten in 2024 is voor ons noodzakelijk om op een verantwoorde manier te kunnen blijven bouwen aan een toekomstbestendige energievoorziening. Lees hier meer over de vaste terugleveringskosten en de staffels.

hier zie je de kosten:
[Afbeelding]

Met het teruglever tarief van 0.12 cent houd je dan niet veel meer over.
Heb zelf iets van 5000 KWh x 0.12 = 600 euro gaat dan 387.2 euro vanaf en hou je nog maar 212.8 euro over.:'( zijn net dieven, grrrrrr.
Het wordt tijd voor een thuis accu en dynamisch contract als alle leveranciers dit gaan uitvoeren volgend jaar.
Die 5000 KwH waarschijnlijk je over productie? je totale hoeveelheid terugleveren (invoeren op het net) zal waarschijnlijk hoger liggen (en saldeer je) maar de teruglever staffel gaat over de bruto teruglevering met als gevolg dat je zonder een paar staffels hoger uit kunt komen en de terugleververgoeding vrijwel op 0 uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Yaay schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:42:
[...]
de teruglever staffel gaat over de bruto teruglevering
Dit is idd een belangrijk punt, en staat ook in hun FAQ:
De vaste terugleveringskosten gelden voor de totale hoeveelheid energie die je teruglevert. Het gaat dus niet alleen om de netto teruglevering.
Elke kWh die je het net opstuurt wordt dus opgeteld voor deze terugleverboete, nog voordat salderen ter sprake komt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pirke
Mafketels. Ik lever bruto net iets meer terug dan 9MWh, oftewel 677 euro terugleverheffing op jaarbasis. Netto teruglevering van 11,5c * 5MWh levert slechts 575 euro op.

Gelukkig kunnen we nog 3 jaar vooruit zonder deze fratsen :)

En na x jaar met salderen op 0 straks gaat er ofwel een grote 1 richtingsdiode op de kabels, of 's zomers gaan we het zwembad verwarmen met een goedkoop COP 1 element terwijl het terras een heerlijke koele breeze krijgt vd mobiele airco. Dat is goedkoper dan terugleveren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
Yaay schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:42:
[...]

Die 5000 KwH waarschijnlijk je over productie? je totale hoeveelheid terugleveren (invoeren op het net) zal waarschijnlijk hoger liggen (en saldeer je) maar de teruglever staffel gaat over de bruto teruglevering met als gevolg dat je zonder een paar staffels hoger uit kunt komen en de terugleververgoeding vrijwel op 0 uit komt.
Toch schandalig dat dit op deze manier is toegestaan 😡
Pagina: 1 ... 193 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2