Mijn eerste mail bevat geen bijlage. Ik heb het wel via het web aangevraagd, misschien dat je andere mails krijgt als je via een andere weg de aanvraag doet?Lowlands schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:09:
[...]
Eerste mail zit bijlage bij met oa dit:
[Afbeelding]
Tweede mail staat dit:
[Afbeelding]
Brieven komen ook in je app bij berichtenWolly schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:01:
[...]
Mijn eerste mail bevat geen bijlage. Ik heb het wel via het web aangevraagd, misschien dat je andere mails krijgt als je via een andere weg de aanvraag doet?
Als einddatum staat wel 3 jaar later genoemd dan de begindatum dus dan start het nieuwe contract.Peterhardenberg schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:37:
[...]
t.a.v. je 2e mail.
Ingangs datum van je contract is iets anders dan ingang datum levering.
Ik was al klant bij Greenchoice.
Ze willen dit denk ik niet per 01-01 doen,
Moeten dan ook andere tarieven geven want dan verhoogde belastingen.
Mij is echter 01-01 toegezegd en dat wil ik dus ook
Bij mij kan ik in het portaal van GC nu geen contract meer zien, ook geen prijzen of iets dergelijks.
Enkel bij de berichten zie ik de mails welke ik heb gekregen van Lokaal Groen
Bij contract staat: geen actieve contract op dit adres, maar rechts staat heel groot 21 dagen.
Enkel bij de berichten zie ik de mails welke ik heb gekregen van Lokaal Groen
Bij contract staat: geen actieve contract op dit adres, maar rechts staat heel groot 21 dagen.
Ik heb geen behoefte aan een app en ik ga ervan uit dat alle documenten die nodig zijn voor uitvoering van het contract via de mail met mij zijn gedeeld. In die documenten in mijn mail staat verder alles goed vermeld zoals ik het bij de aanvraag heb opgegeven.Lowlands schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:39:
[...]
Brieven komen ook in je app bij berichten
Wellicht is het al besproken maar doet Engie aan salderen en 'afrekenen' per tariefperiode?
Want anders wil ik zo snel mogelijk per 01-01 daar weg. Dan is de afrekening nog mooi obv de huidige (hogere) tarieven.
Want anders wil ik zo snel mogelijk per 01-01 daar weg. Dan is de afrekening nog mooi obv de huidige (hogere) tarieven.
hoort niet in dit topic, maar ik heb de zoekfunctie even voor je gebruikt. Je kunt hier verder lezen:bdu schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:54:
Wellicht is het al besproken maar doet Engie aan salderen en 'afrekenen' per tariefperiode?
terpie1992 in "Saldering per kwartaal of jaar"
de Peer schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:02:
[...]
hoort niet in dit topic, maar ik heb de zoekfunctie even voor je gebruikt. Je kunt hier verder lezen:
terpie1992 in "Saldering per kwartaal of jaar"

ik heb vanmiddag nog gebeld en gezegd dat ze zich aan het contract moeten houden. 01-01-2024. Het is me ook toegezegd en gaan dan pas leveren.Lowlands schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:42:
[...]
Als einddatum staat wel 3 jaar later genoemd dan de begindatum dus dan start het nieuwe contract.
Ik was al klant bij Greenchoice.
Ze willen dit denk ik niet per 01-01 doen,
Moeten dan ook andere tarieven geven want dan verhoogde belastingen.
Mij is echter 01-01 toegezegd en dat wil ik dus ook
@mathijshooi TS Alinea na modelcontract heb ik gewijzigd in:
Dat verschil in inkoopvergoeding en vastrecht tussen Hezelaer en Tibber is terugverdiend bij meer dan 3158 kWh per jaar.
Die inkoopvergoeding bij Hezelaer is lager dan Tibber met 2,2 cent incl. BTW, bij een hoger vastrecht: € 6 per maand.Als je veel teruglevert en dynamische prijzen/uurtarieven overweegt, dan heeft Hezelaer VolFlex een lage inkoopvergoeding van 1,44 cent/kWh/incl. BTW.
Dat verschil in inkoopvergoeding en vastrecht tussen Hezelaer en Tibber is terugverdiend bij meer dan 3158 kWh per jaar.
[ Voor 16% gewijzigd door cj1 op 11-12-2023 19:05 . Reden: verschil terugverdiend bij meer dan 3158 kWh/jaar ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik lees op de website van Tibber dat je die inkoopvergoeding terug krijgt bij salderen, en over je overschot niks extra betaald. Onder de streep betaal je dan enkel vastrecht.cj1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:01:
@mathijshooi TS Alinea na modelcontract heb ik gewijzigd in:
[...]
Die inkoopvergoeding bij Hezelaer is lager dan Tibber met 2,2 cent incl. BTW, bij een hoger vastrecht: € 6 per maand.
Voor de grap zat ik even op hun website te kijken naar de prijzen van de afgelopen periode (vanaf oktober), maar als salderen afgelopen is, is dat nog best een aardige optie om te overwinteren, met een beetje je best doen zijn de kale leveringstarieven waarschijnlijk lager dan de TLV.
[ Voor 56% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-12-2023 20:48 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Ik moest de onderstaande tekst ook twee keer lezen voordat ik begreep dat je gelijk hebt. Absurde situatie overigens, want ze hebben gewoon belanceringskosten aan die invoeding, dus je zou juist kosten in rekening gebracht moeten worden (dus niet terugbetalen, niet nul, maar betalen), als het uitgangspunt is dat je voor de kWh's de marktprijs rekent.HandyLumberjack schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:22:
[...]
Ik lees op de website van Tibber dat je die inkoopvergoeding terug krijgt bij salderen, en over je overschot niks extra betaald. Onder de streep betaal je dan enkel vastrecht.
Ik vermoed dat ze klem zitten in de (verplichte) dynamische prijzen modelcontractvoorwaarden die ze via Energie Nederland met ACM hebben afgesproken. Dat gaat echter wel pijn doen voor de niet- of weinig invoeders op dynamische contract, want die gaan de rekening er voor betalen. Verklaart wellicht ook de stijgende inkoopvergoeding, die dan nog wel verder zal gaan stijgen. Het zou goed zijn als de leveranciers ook bij dynamische prijzen gewoon contractvrijheid krijgen (naast het modelcontract), want anders betaalt 'Jantje voor Pietje'.
Goed, deze discussie hoort eigenlijk in het dynamische prijzen topic, dus laten we er hier over ophouden.Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt
Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs, maar niet op de inkoopvergoeding en belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs, de inkoopvergoeding en belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde inkoopvergoeding en belastingen over de 500 kWh.

Het vervolgverhaal "VanOns"
Vaste lezers van dit forum zullen eerder al gelezen hebben dat ik een verschil van mening heb met Van Ons over de halvering van de terugleververgoeding. VanOns heeft de terugleververgoeding verlaagd naar 50% en noemt dit nu teruglevertarief. Naar mijn idee moet deze 'gelijk' blijven aan het leveringstarief.
De Geschillencommissie Energie heeft deze zaak behandeld op 4 december 2023 en heeft nu een Tussenadvies uitgebracht.
In de samenvatting schrijft de commissie (onder andere) "... De consument ... stelt dat de afgesloten overeenkomst inhoudt de terugleververgoeding is gedefinieerd als 'gelijk' aan het leveringstarief. De commissie stelt de consument op dit punt in het gelijk. ..."
De volledige tekst beslaat twee en een halve pagina.
Echter, omdat in het allereerste bezwaar ook sprake was van een wijziging per 1 maart 2023 (hetgeen inmiddels is achterhaald omdat Van Ons dit heeft aangepast) houdt de commissie een definitief oordeel aan tot een hoger beroep inzake een ander geschil over de wijzigingsdatum, is afgerond.
In ieder geval ben ik voor nu heel tevreden. > Brede glimlach <
:strip_exif()/f/image/rj2VHJJIpUBb6o8abdbKzre1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/piSzJND5ErBenBfuDKcy3nEK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vaste lezers van dit forum zullen eerder al gelezen hebben dat ik een verschil van mening heb met Van Ons over de halvering van de terugleververgoeding. VanOns heeft de terugleververgoeding verlaagd naar 50% en noemt dit nu teruglevertarief. Naar mijn idee moet deze 'gelijk' blijven aan het leveringstarief.
De Geschillencommissie Energie heeft deze zaak behandeld op 4 december 2023 en heeft nu een Tussenadvies uitgebracht.
In de samenvatting schrijft de commissie (onder andere) "... De consument ... stelt dat de afgesloten overeenkomst inhoudt de terugleververgoeding is gedefinieerd als 'gelijk' aan het leveringstarief. De commissie stelt de consument op dit punt in het gelijk. ..."
Echter, omdat in het allereerste bezwaar ook sprake was van een wijziging per 1 maart 2023 (hetgeen inmiddels is achterhaald omdat Van Ons dit heeft aangepast) houdt de commissie een definitief oordeel aan tot een hoger beroep inzake een ander geschil over de wijzigingsdatum, is afgerond.
:strip_exif()/f/image/rj2VHJJIpUBb6o8abdbKzre1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/piSzJND5ErBenBfuDKcy3nEK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IiniAvmHxA82osi67u8ijIwq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd of iemand zo'n rekening volgens senario 2 al heeft ontvangen.ntram schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:38:
[...]
Ik moest de onderstaande tekst ook twee keer lezen voordat ik begreep dat je gelijk hebt. Absurde situatie overigens, want ze hebben gewoon belanceringskosten aan die invoeding, dus je zou juist kosten in rekening gebracht moeten worden (dus niet terugbetalen, niet nul, maar betalen), als het uitgangspunt is dat je voor de kWh's de marktprijs rekent.
Ik vermoed dat ze klem zitten in de (verplichte) dynamische prijzen modelcontractvoorwaarden die ze via Energie Nederland met ACM hebben afgesproken. Dat gaat echter wel pijn doen voor de niet- of weinig invoeders op dynamische contract, want die gaan de rekening er voor betalen. Verklaart wellicht ook de stijgende inkoopvergoeding, die dan nog wel verder zal gaan stijgen. Het zou goed zijn als de leveranciers ook bij dynamische prijzen gewoon contractvrijheid krijgen (naast het modelcontract), want anders betaalt 'Jantje voor Pietje'.
[...]
Goed, deze discussie hoort eigenlijk in het dynamische prijzen topic, dus laten we er hier over ophouden.
Ik heb deze niet ontvangen toen ik in September overstapte , Tibber heeft mij het teveel uitbetaalde geschonken, (EB, BTW en opslagkosten),.
Zelfs de maandelijkse abbo/vaste kostenlevering hebben ze er niet eens aan overgehouden, want dat is nagenoeg gelijk aan verschil wat ik meer aan opslagkosten heb ontvangen dan betaald aan Tibber.
De onkostenvergoeding wordt door ACM gezien als onderdeel dat in levertarief. zit en binnen saldeervolume het zelfde dient te zijn.
In voorjaar is Zonneplan als ook in Oktober Tibber terug gefloten, beide wilde verschillende opslagkosten rekenen voor levering (incl kosten voor GvO) en voor teruglevering (zonder GvO).
Zonneplan is dan nu ook geen groene duurzame energieleverancier meer en Tibber is nog opzoek.om met klanten die terugleveren om te kunnen gaan.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb je verhaal zijdelings gevolgd, maar "zit" nu zelf met Engie, en als ik de brief zo lees is dat een vergelijkbare situatie (leveringstarief = terugleveringstarief zonder beding dat hiervan kan worden afgeweken).MJ de Bruijn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:15:
Dus als dat zo is, zou dat ook voor mij en de andere mensen die met Engie in conclaaf zijn, goed nieuws zijn.
Dank je wel voor het delen en goed dat je hebt doorgezet!
Wat bedoel je met de wijziging van maart?MJ de Bruijn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en nog geen definitieve uitspraak dus? Wie is in hoger beroep gegaan?
Ik zit trouwens net als @rube ook bij ENGIE met hetzelfde verhaal. Toch echter geen risico genomen en stap per 1-1-24 over naar Greenchoice
Van Ons had in eerste instantie de verlaging van de teruglever-vergoeding in laten gaan per 1 maart 2023.Sannietje1985 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:17:
Wat bedoel je met de wijziging van maart?
en nog geen definitieve uitspraak dus? Wie is in hoger beroep gegaan?
Ik heb daar bezwaar tegen aangetekend omdat bij een standaard contact wijzigingen alleen op 1 januari en op 1 juli mogen plaatsvinden. Van Ons heeft tijdig ingezien dat de wijziging per 1 maart geen stand zou houden en heeft daarop de ingangsdatum verschoven naar 1 juli.
Daarmee bleef alleen het dispuut over of de teruglever-vergoeding mocht worden gehalveerd ten opzichte van het leveringstarief. Nee dus, blijkt nu.
Het door de geschillencommissie bedoelde hoger beroep betreft - zo begrijp ik - een zaak van een andere consument jegens een andere leverancier. Ik lees dat ook daar de vraag ligt van een wijziging op een 'andere' datum, maar daar weet ik verder niets van.
Dank voor de uitleg!MJ de Bruijn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:27:
[...]
Van Ons had in eerste instantie de verlaging van de teruglever-vergoeding in laten gaan per 1 maart 2023.
Ik heb daar bezwaar tegen aangetekend omdat bij een standaard contact wijzigingen alleen op 1 januari en op 1 juli mogen plaatsvinden. Van Ons heeft tijdig ingezien dat de wijziging per 1 maart geen stand zou houden en heeft daarop de ingangsdatum verschoven naar 1 juli.
Daarmee bleef alleen het dispuut over of de teruglever-vergoeding mocht worden gehalveerd ten opzichte van het leveringstarief. Nee dus, blijkt nu.
Het door de geschillencommissie bedoelde hoger beroep betreft - zo begrijp ik - een zaak van een andere consument jegens een andere leverancier. Ik lees dat ook daar de vraag ligt van een wijziging op een 'andere' datum, maar daar weet ik verder niets van.
Dus in principe heb je gelijk gekregen?
Ondertussen bericht in het Energie vanOns portaal dat ook zij terugleverkosten gaat hanteren op het cooperatieve contract, per 1 maart 2024.
https://energie.vanons.or...ste-terugleveringskosten/
Ik ben zelf in oktober overgestapt in de hoop in 2024 nog een paar maanden te kunnen profiteren van de ~16 cent terugleververgoeding. Per Mei stap ik over naar GC 3 jaar.
Per 1 maart gaat VanOns de terugleverkosten in rekening nemen.
Qua salderen heb ik waarschijnlijk wel tot eind april nodig om mijn winter verbruik weg te salderen, de staffel begint pas bij 1000 KwH terugleveren per jaar. ik kom over de maanden november t/m feb waarschijnlijk net onder de 1000 KwH in de min uit (die ik graag zou willen salderen).
Het vervelende is dat dit allemaal erg onduidelijk is, zijn de KwH's in de staffel nu bruto of netto teruglevering.
Ook vreemd dat dit buiten de gebruikelijke 1 januari / 1 juli cyclus ingaat.
Al met al ineens veel onduidelijkheid. Meer mensen die in hetzelfde schuitje?
Ik ben zelf in oktober overgestapt in de hoop in 2024 nog een paar maanden te kunnen profiteren van de ~16 cent terugleververgoeding. Per Mei stap ik over naar GC 3 jaar.
Qua salderen heb ik waarschijnlijk wel tot eind april nodig om mijn winter verbruik weg te salderen, de staffel begint pas bij 1000 KwH terugleveren per jaar. ik kom over de maanden november t/m feb waarschijnlijk net onder de 1000 KwH in de min uit (die ik graag zou willen salderen).
Het vervelende is dat dit allemaal erg onduidelijk is, zijn de KwH's in de staffel nu bruto of netto teruglevering.
Zeer waarschijnlijk de bruto. Gaat uiteindelijk om de kosten wat te drukken die ze hebben om voor jou te salderen (jij levert stroom die weinig waard is in de zomer en die je opneemt (saldeert) voor levertarief in de winter)Yaay schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:36:
Zo is het bij vandebron ook dacht ik.
[ Voor 12% gewijzigd door jobr op 12-12-2023 18:39 ]
Dat geeft hoop voor mijn gedoe met Innova. Die komt 21 december op zitting.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Super en bedankt voor het delen. Dat biedt hoop!MJ de Bruijn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:15:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn modelcontract bij VanOns loopt op 1-1-2024 af en ik zal de eindafrekening aanvechten als ze ook bij mij de verlaging van de TLV naar 50% (per 1 juli) proberen door te zetten.
Als ik het tussenadvies goed lees is er geen besluit genomen maar is de zaak aangehouden. Dus ben je afhankelijk van eventueel uitspraak na cassatie. Kan wel even duren.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:27:
[...]
In mijn geschil is ook een tussenadvies uitgebracht, maar nog geen beslissing behalve dan dat de leverancier antwoord diende te geven op vragen, en nu ben ik daar weer een reactie op aan het dichten. Maar de vaststellingen in de beoordeling worden niet uitgevoerd, want er is nog geen uitspraak. De leverancier probeert ook hier dat de zaak aangehouden wordt maar ik probeer de onderwerpen te scheiden en zo in ieder geval dat er een deelbesluit over de terugleververgoeding komt.
Ik zal dankbaar gebruik maken van de beoordeling van de commissie in jouw zaak, bedankt
Correct, maar...MazzHead schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:33:
Als ik het tussenadvies goed lees is er geen besluit genomen maar is de zaak aangehouden. Dus ben je afhankelijk van eventueel uitspraak na cassatie. Kan wel even duren.
De commissie geeft mij nu al gelijk inzake de uitleg van het woord 'gelijk'.
Helaas houdt de commissie de beoordeling van de wijzigingsdatum (oorspronkelijk 1 maart 2023) aan vanwege het bedoelde hoger beroep. Dat is niet meer relevant omdat Van Ons dit na mijn eerdere bezwaar al had verschoven naar 1 juli 2023.
In overleg met mijn jurist ga ik nog bezien of we dit kunnen laten loskoppelen.
Pjoew, dan heb ik idd goed gegokt dat ik beter bij ze weg kon gaan.Yaay schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:36:
Ondertussen bericht in het Energie vanOns portaal dat ook zij terugleverkosten gaat hanteren op het cooperatieve contract, per 1 maart 2024.
........
Ik kreeg hun aanbod dat ik naar dit contract kon switchen tegen de "betere" vaste kosten structuur (meerdere tweakers denk ik).
Ik dacht, aan-me-hoela, als jullie in December al beginnen, dan is het nieuwe jaar niet veilig en kan ik medio juni ineens "dit" bericht krijgen, pjoeww.
Ik was/ben dus snel naar de beste terugleververgoeding van 3 jaar gesprongen voor 11,6ct en dat lijkt (tot nu toe) een juiste beslissing.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik heb het nu via WhatsApp geregeld! Nog twee dagen bedenktijd.nimie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:40:
Zojuist een goede ervaring gehad met GC, Ik zat nog in de bedenktijd van mijn afgesloten 3jaar contract en had na 25 minuten wachten binnen 5 minuten het lagere tarief van 34,4 cent en 11,5 tlv. Voor komend jaar maakt die 1cent niet veel uit, maar als de afbouw doorgaat dan scheelt het toch ineens weer een aardig bedrag.[...]
:strip_exif()/f/image/W6qYwb25MM7Nr0M34suApbVn.jpg?f=fotoalbum_large)
Waar heb je deze tarieven gevonden?Martin123t schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:07:
[...]
Ik heb het nu via WhatsApp geregeld! Nog twee dagen bedenktijd.
[Afbeelding]
En welk gas tarief hoort bij deze aanbieding??
Die kun je vinden op de site van GreenChoice. Zoek naar coöperatie. Dan zoek je een coöperatie op die je wilt steunen. Vervolgens kun je je gegevens invoeren en kiezen voor een aantal contracten.LJ80 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:26:
[...]
Waar heb je deze tarieven gevonden?
En welk gas tarief hoort bij deze aanbieding??
Als dat niet al veranderd is, want het loopt daar storm.
@InBl Via welke cooperatie heb jij je aangemeld en met welk verbruik?
Wanneer ik het opzoek krijg ik namelijk deze tarieven te zien:
/f/image/iyaABDK8kDEqJTqGKnxczzso.png?f=fotoalbum_large)
is dat niet hetzelfde wat hij aangaf? alleen heb jij hier geen enkeltarief erin zitten. daar kun je naar vragen bij GC als ik me niet vergis.ikke26 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:47:
@InBl Via welke cooperatie heb jij je aangemeld en met welk verbruik?
[Afbeelding]
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Klopt. Dit zijn dezelfde tarieven.Dxue schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:15:
[...]
is dat niet hetzelfde wat hij aangaf? alleen heb jij hier geen enkeltarief erin zitten. daar kun je naar vragen bij GC als ik me niet vergis.
Enkeltarief is 0,34444
Die kun je overigens nog aanpassen vlak voor je jaarafrekening.
ook mijn halfjaarcontract loopt per 31 december af.
Ik lees hier veel over Greenchoice 3 jaar contract. Is dit momenteel het beste aanbod was er is als je zo'n 2000-3000 kW per jaar over hebt?
Ik lees hier veel over Greenchoice 3 jaar contract. Is dit momenteel het beste aanbod was er is als je zo'n 2000-3000 kW per jaar over hebt?
Ja. kWhtjerkpolle schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:12:
ook mijn halfjaarcontract loopt per 31 december af.
Bedankt voor de opheldering, dat had ik niet door!InBl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:51:
[...]
Klopt. Dit zijn dezelfde tarieven.
Enkeltarief is 0,34444
Die kun je overigens nog aanpassen vlak voor je jaarafrekening.
Ook ik zit sinds 1 november bij VanOns met een variabel contract om de winter te overbruggen (1500-1600 kWh teruglevering op jaarbasis) na een periode van Vattenfall 16,8ct TLV. Ik verwacht ergens in het begin van mei 2024 'op 0' te staan na saldering om te switchen naar een leverancier met een leuke TLV en goede voorwaarden (zoals geen terugleverkosten).Hansieo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:58:
[...]
Pjoew, dan heb ik idd goed gegokt dat ik beter bij ze weg kon gaan.
Ik kreeg hun aanbod dat ik naar dit contract kon switchen tegen de "betere" vaste kosten structuur (meerdere tweakers denk ik).
Ik dacht, aan-me-hoela, als jullie in December al beginnen, dan is het nieuwe jaar niet veilig en kan ik medio juni ineens "dit" bericht krijgen, pjoeww.
Ik was/ben dus snel naar de beste terugleververgoeding van 3 jaar gesprongen voor 11,6ct en dat lijkt (tot nu toe) een juiste beslissing.
Het lijkt erop dat het dus financieel handig is om te blijven zitten totdat ik mijn winterverbruik weggesaldeerd heb en dus op 0 kWh verbruik sta, ondanks dat er dan vanaf 1 maart 2023 2 maanden lang terugleverkosten betaald moet worden. Dat lijkt goedkoper dan nu het verlies te pakken en alle verbruikte kWh's vanaf 1 november te moeten betalen tegen levertarief. Wel wil ik alvast het GC 3 jaar coöperatie afsluiten met startdatum in mei 2024 om dit veilig te stellen.
Klopt mijn stelling? Ik zie meerdere mensen namelijk meteen vluchten naar GC 3 jaar coöperatie en vraag mij af waarom nu al, in plaats van na de winter wanneer het winterverbruik is weggesaldeerd.
[ Voor 3% gewijzigd door RamonV op 13-12-2023 20:29 ]
Terugleverkosten gaan over de bruto teruglevering, dat zijn immers de kWh's die jij het net opstuurt en waar de leverancier maar een bestemming voor moet zoeken.Yaay schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:36:
![]()
Je hebt gelijk als je op 0 uit kunt komen. Het contract bij GC is 6 maanden vooraf af te sluiten. Zelf ben ik begin juni wel aardig onderweg met salderen, maar netto zal het niet veel verschillen met wat er nu openstaat. Ik zal sowieso moeten betalen.RamonV schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:25:
[...]
Ook ik zit sinds 1 november bij VanOns met een variabel contract om de winter te overbruggen (1500-1600 kWh teruglevering op jaarbasis) na een periode van Vattenfall 16,8ct TLV. Ik verwacht ergens in het begin van mei 2024 'op 0' te staan na saldering om te switchen naar een leverancier met een leuke TLV en goede voorwaarden (zoals geen bizar hoge vaste (teruglever)kosten).
Het lijkt erop dat het dus financieel handig is om te blijven zitten totdat ik mijn winterverbruik weggesaldeerd heb en dus op 0 kWh verbruik sta, ondanks dat er dan 2 maanden terugleverkosten betaald moet worden. Dat lijkt goedkoper dan nu het verlies te pakken en alle verbruikte kWh's vanaf 1 november te moeten betalen tegen levertarief. Wel wil ik alvast het GC 3 jaar coöperatie afsluiten met startdatum in mei 2024 om dit veilig te stellen.
Klopt mijn stelling? Ik zie meerdere mensen namelijk meteen vluchten naar GC 3 jaar coöperatie en vraag mij af waarom nu al, in plaats van na de winter wanneer het winterverbruik is weggesaldeerd.
Beste in mijn situatie zou zijn om na de zomer over te stappen, maar het aanbod van GC zie ik niet tot maart in deze vorm blijven. Rekensom zal voor iedereen net even anders zijn.
Overigens is mijn situatie helemaal anders omdat ik overstap na een maandje Engie vast met leuke levertarieven. Ik heb voor een aantrekkelijke prijs wat PV kunnen laten bijleggen en ben daarom in deze situatie terechtgekomen.
Ik ben niet gaan afwachten of het 3 jaar contract er (straks) nog zou zijn... dus wat verlies gepakt.RamonV schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:25:
[...]
Ook ik zit sinds 1 november bij VanOns met een variabel contract om de winter te overbruggen (1500-1600 kWh teruglevering op jaarbasis) na een periode van Vattenfall 16,8ct TLV. Ik verwacht ergens in het begin van mei 2024 'op 0' te staan na saldering om te switchen naar een leverancier met een leuke TLV en goede voorwaarden (zoals geen terugleverkosten).
Het lijkt erop dat het dus financieel handig is om te blijven zitten totdat ik mijn winterverbruik weggesaldeerd heb en dus op 0 kWh verbruik sta, ondanks dat er dan vanaf 1 maart 2023 2 maanden lang terugleverkosten betaald moet worden. Dat lijkt goedkoper dan nu het verlies te pakken en alle verbruikte kWh's vanaf 1 november te moeten betalen tegen levertarief. Wel wil ik alvast het GC 3 jaar coöperatie afsluiten met startdatum in mei 2024 om dit veilig te stellen.
Zou niet leuk zijn als ik er nét naast zou duiken.. (het verschil in vaste lasten moet nog van het verlies af, dus is het greppeltje iets smaller

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
In mijn laatste bevestiging van GC staat nu deze zin:
De netbeheerkosten verwerken wij direct in uw termijnbedrag. U ontvangt jaarlijks voor de levering van stroom een vermindering op de energiebelasting van €596,85 incl. btw (€1,64 incl. btw per dag). Dit geldt alleen voor een adres waarop gewerkt of gewoond kan worden en het vervalt wanneer er geen stroomverbruik plaatsvindt.
Valt dit niet zo uit te leggen dat als ik meer teruglever als ik verbruik.
Dat dit dan vervalt omdat er geen stroomverbruik plaatst vindt?
Anders zou die namelijk een aardig addertje onder het gras zijn.
De netbeheerkosten verwerken wij direct in uw termijnbedrag. U ontvangt jaarlijks voor de levering van stroom een vermindering op de energiebelasting van €596,85 incl. btw (€1,64 incl. btw per dag). Dit geldt alleen voor een adres waarop gewerkt of gewoond kan worden en het vervalt wanneer er geen stroomverbruik plaatsvindt.
Nee.LJ80 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:21:
Tenzij je in eiland mode draait en nooit iets afneemt van het net.
(en dus geen netbeheerkosten hebt)
Anders zal je altijd nog stroom afnemen en dan heb je recht op deze belasting verlaging, dat is zo geregeld in de wet
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
tnxHvdbnl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:25:
[...]
Nee.
Tenzij je in eiland mode draait en nooit iets afneemt van het net.
(en dus geen netbeheerkosten hebt)
Anders zal je altijd nog stroom afnemen en dan heb je recht op deze belasting verlaging, dat is zo geregeld in de wet
Ik heb mij ook aangemeld via greenchoice.nl/zelf opwekken en daar bij project Zonneweide.InBl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:39:
[...]
Die kun je vinden op de site van GreenChoice. Zoek naar coöperatie. Dan zoek je een coöperatie op die je wilt steunen. Vervolgens kun je je gegevens invoeren en kiezen voor een aantal contracten.
Mijn overschot is ca1500Kwh verwacht ik.
In mijn contractbevestiging kan ik echter nergens vinden dat ik bij Zonneweide ben aangemeld. Na wat appen met GC werd mij medegedeeld dat ik in de voorwaarden van mijn contract moet kijken, want daar staat"Contractvoorwaarden Lokaal Groen".
Volgens medewerker krijg ik voor mijn overschot €0,115 per kwh van GC. Dat zou inhouden in mijn geval
1500x0,115=€172,50.
Toen ik bij mijn aanmelding Zonneweide mijn gegevens invulde, zag ik dat op basis daarvan het jaarbedrag teruglevering veel hoger was, €367,46. Volgens medewerker zou dat verschil aan mij betaald worden door project Zonneweide.
Hoe weet ik nu zeker dat ik nu ben aangemeld bij Zonneweide.
Natuurlijk heb ik al een paar keer gemeld, maar telkens was wachttijd bijna een uur, vandaar dat ik app contact heb gehad.
Iemand die daar meer over weet?
Het verschil met het jaarbedrag komt waarschijnlijk door de heffingskorting energiebelasting, bij netto 0kWh krijg je al geld terug op de jaarrekening en daarbovenop komt nog je TLVdoggy1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:29:
[...]
Ik heb mij ook aangemeld via greenchoice.nl/zelf opwekken en daar bij project Zonneweide.
Mijn overschot is ca1500Kwh verwacht ik.
In mijn contractbevestiging kan ik echter nergens vinden dat ik bij Zonneweide ben aangemeld. Na wat appen met GC werd mij medegedeeld dat ik in de voorwaarden van mijn contract moet kijken, want daar staat"Contractvoorwaarden Lokaal Groen".
Volgens medewerker krijg ik voor mijn overschot €0,115 per kwh van GC. Dat zou inhouden in mijn geval
1500x0,115=€172,50.
Toen ik bij mijn aanmelding Zonneweide mijn gegevens invulde, zag ik dat op basis daarvan het jaarbedrag teruglevering veel hoger was, €367,46. Volgens medewerker zou dat verschil aan mij betaald worden door project Zonneweide.
Hoe weet ik nu zeker dat ik nu ben aangemeld bij Zonneweide.
Natuurlijk heb ik al een paar keer gemeld, maar telkens was wachttijd bijna een uur, vandaar dat ik app contact heb gehad.
Iemand die daar meer over weet?
Je kan een half jaar van te voren (telefonisch?)InBl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:39:
[...]
Die kun je vinden op de site van GreenChoice. Zoek naar coöperatie. Dan zoek je een coöperatie op die je wilt steunen. Vervolgens kun je je gegevens invoeren en kiezen voor een aantal contracten.
Hoe werkt het met bedenk tijd als ik hem op juni 2024 zet, gaat die pas rond die periode gelden of nu al?
TLV staat 3 jaar vast bij 3jaar?
@Erwinvz1 Je bedenktijd gaat in vanaf het moment dat je de contractbevestiging krijgt. Dat is meestal dezelfde dag of dag na afsluiten. Zie ook bijgevoegde screenshot van mijn contractbevestiging.
/f/image/h0v8qmOyvi77kRpfnCDnrYhx.png?f=fotoalbum_large)
Hoeft niet telefonisch. Kan via hun site.Erwinvz1 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:47:
[...]
Je kan een half jaar van te voren (telefonisch?)
Hoe werkt het met bedenk tijd als ik hem op juni 2024 zet, gaat die pas rond die periode gelden of nu al?
TLV staat 3 jaar vast bij 3jaar?
Je bedenktijd gaat in op de datum dat je je contract bevestiging binnen hebt.
Je levering start op 1 juni.
Enneh. Vast is vast. Behalve belastingen en netbeheerkosten, uiteraard.
[ Voor 11% gewijzigd door InBl op 14-12-2023 11:13 ]
Graag zou ik een strikte reactie hebben van iemand waar ECHT staat van GC dat vast ook echt vast is.InBl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:11:
[...]
Hoeft niet telefonisch. Kan via hun site.
Je bedenktijd gaat in op de datum dat je je contract bevestiging binnen hebt.
Je levering start op 1 juni.
Enneh. Vast is vast. Behalve belastingen en netbeheerkosten, uiteraard.
Ik heb nu meermaals nagevraagd bij GC en ze blijven toch echt zeggen dat ze conform hun algemene voorwaarden de tarieven mogen aanpassen. OOK bij een vast contract, maar dat ze dit niet doen.
Kortom ik moet ze maar op hun blauwe ogen vertrouwen ofzo?
Ben hierdoor na het akkefietje met ENGIE heeel argwanend en vertrouw er niks van. Straks zitten we allemaal daar en gaan ze daar van alles verhogen....
dus wie kan mij hier extra info van geven.
Ik heb het via GC dus zwart op wit geprobeerd maar krijg daar eignelijk dus geen toezegging dat vast ook echt vast is......
in het contract van lokaal groen 3 jaar staat ook
tarief: : Het overeengekomen tarief staat vast voor de looptijd van het contract.
Maar dat is tarief en gaat dus feitelijk niet over de terugleververgoeding???
Ik heb greenchoice ook gevraagd wat het betekent om je aan te sluiten bij zo een cooperatie en toen hadden ze het erover dat je dan via de cooperatie de zonnepanelen moet kopen enzo (en niet op je eigen dak laat leggen) maar ik heb al panelen...vind het echt totaal vaag en ze konden mij ook verder niks zeggen. behalve dat je dan waarschijnlijk ook nog een X oinleg aan de cooperatie moet gaan betalen.
Maar ik kan er nergens iets van vinden en de mevrouw aan de telefoon kon mij er ook niks over zeggen..
Dus begin dit ook een errg vreemd verhaal te vinden.
MIjn bedenkttijd van greenchoice loopt tot zondag...
[ Voor 26% gewijzigd door Sannietje1985 op 14-12-2023 13:19 ]
Je hebt natuurlijk een paar pagina's terug gelezen in dit topic wat de ACM daarover gezegd heeft? https://www.consumentenbo...rvergoeding-vast-contractSannietje1985 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:35:
Graag zou ik een strikte reactie hebben van iemand waar ECHT staat van GC dat vast ook echt vast is.
Ik heb nu meermaals nagevraagd bij GC en ze blijven toch echt zeggen dat ze conform hun algemene voorwaarden de tarieven mogen aanpassen. OOK bij een vast contract, maar dat ze dit niet doen.
Garanties kan verder niemand in dit topic je geven. De energieleveranciers in Nederland geven er allemaal om de haverklap blijk van dat ze schijt hebben aan contractvoorwaarden, wetgeving en bepalingen van de ACM. Consumenten moeten om de haverklap naar de geschillencommissie of rechter om hun gelijk te halen. Eén voordeel: er zijn hier op Tweakers heel veel mensen naar GC overgestapt. Als GC denkt de regels te kunnen overtreden, dan is er zo een collectieve rechtsgang georganiseerd.
Verder: bij de klantenservice is het ook maar wie je spreekt. Bij de meeste energieleveranciers geven de klantenservicemedewerkers nou niet echt blijk van kennis van zaken.
Je verbruikt toch ook stroom als het donker is?LJ80 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:21:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Teruggave energiebelasting is niet afhankelijk van je verbruik.klump4u schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:28:
[...]
Je verbruikt toch ook stroom als het donker is?
Je mag ook negatief leveren, als het maar een woonhuis is.
Ik lees hier dat er veel overstappen naar gc. Zelf heb ik 9000 kwh over. Voorlopig zit ik nog bij Vf. Waarschijnlijk blijft tot 01 juli 2024 daar de tlv op 0.168 staan.
Blijven er ook mensen bij vf?
Of is het heel verstandig om nu over te stappen naar GC?
Ja klopt, maar als de intrepetatie is na salderen uiteindelijk niets afgenomen is het nul.klump4u schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:28:
[...]
Je verbruikt toch ook stroom als het donker is?
Ja zo zou je het kunnen uitleggen maar voor ieder woon of verblijfsruimte waar een meter hangt krijgt men deze heffing.LJ80 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:15:
[...]
Ja klopt, maar als de intrepetatie is na salderen uiteindelijk niets afgenomen is het nul.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
En je vertrouwd een onbekende tweaker wel ?Sannietje1985 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:35:
Graag zou ik een strikte reactie hebben van iemand waar ECHT staat van GC dat vast ook echt vast is.

Deze heb je ook gekregen als het goed is, vast contract = vast terugleververgoeding.Sannietje1985 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:35:
[...]
Ben hierdoor na het akkefietje met ENGIE heeel argwanend en vertrouw er niks van. Straks zitten we allemaal daar en gaan ze daar van alles verhogen....
dus wie kan mij hier extra info van geven.
Ik heb het via GC dus zwart op wit geprobeerd maar krijg daar eignelijk dus geen toezegging dat vast ook echt vast is......
in het contract van lokaal groen 3 jaar staat ook
tarief: : Het overeengekomen tarief staat vast voor de looptijd van het contract.
Maar dat is tarief en gaat dus feitelijk niet over de terugleververgoeding???
Ik heb greenchoice ook gevraagd wat het betekent om je aan te sluiten bij zo een cooperatie en toen hadden ze het erover dat je dan via de cooperatie de zonnepanelen moet kopen enzo (en niet op je eigen dak laat leggen) maar ik heb al panelen...vind het echt totaal vaag en ze konden mij ook verder niks zeggen. behalve dat je dan waarschijnlijk ook nog een X oinleg aan de cooperatie moet gaan betalen.
Maar ik kan er nergens iets van vinden en de mevrouw aan de telefoon kon mij er ook niks over zeggen..
Dus begin dit ook een errg vreemd verhaal te vinden.
MIjn bedenkttijd van greenchoice loopt tot zondag...
:strip_exif()/f/image/UZylVIOYFnxbgzGw67eJgYrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vertrouw jullie wel hoorjobr schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:23:
[...]
En je vertrouwd een onbekende tweaker wel ?![]()
![]()
(Mits je blauwe ogen hebt..)
[ Voor 6% gewijzigd door JMS-2 op 14-12-2023 20:46 ]
Het is een glazen bol dus ook hier vind je enkel de onderbuik.Rick43 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:55:
Ik lees hier dat er veel overstappen naar gc. Zelf heb ik 9000 kwh over. Voorlopig zit ik nog bij Vf. Waarschijnlijk blijft tot 01 juli 2024 daar de tlv op 0.168 staan.
Ik blijf bij VF en zie het allemaal wel.
Ha dank!JMS-2 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:29:
[...]
Deze heb je ook gekregen als het goed is, vast contract = vast terugleververgoeding.
[Afbeelding]
ja die heb ik ook! Duidelijk! Er waren bij GC zoveel documenten dat ik het even niet meer kon terugvinden.
Wat ben je ook een pannenkoek, pannencouque.Pannencouque schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:32:
[...]
Het is een glazen bol dus ook hier vind je enkel de onderbuik.
Ik blijf bij VF en zie het allemaal wel.
Je hebt dan waarschijnlijk de 16 cent tlv op het oog nog? VF is voor terugleveraars de enige andere degelijke optie inderdaad.
Alleen...
Waarschijnlijk gaat VF ergens aan het begin van het zonneseizoen die 16 cent verlagen naar 8 of minder. Ook al kun je nog even die 16 cent vangen, mogelijk biedt GC dan geen 11,5 cent meer en/of geen vaste contracten meer van drie jaar.
Ik heb ook een switch ingezet van Engie met hoge tlv naar GC 3 jaar vast met energiecooperatie.
Ik verbruik ~2400 kwh en lever ~4500 kwh terug.
Hoe werkt dit als de saldering geleidelijk verdwijnt? Loop ik dan risico veel meer te gaan betalen bij GC dan bij leveranciers met lagere leveringstarieven? Of is de verhouding leveringstarief-tlv zo goed dat je bij gc in de komende 3 jr nooit meer betaald dan bij n andere partij?
Hoe werkt dit als de saldering geleidelijk verdwijnt? Loop ik dan risico veel meer te gaan betalen bij GC dan bij leveranciers met lagere leveringstarieven? Of is de verhouding leveringstarief-tlv zo goed dat je bij gc in de komende 3 jr nooit meer betaald dan bij n andere partij?
Mijn glazenbol ligt nog thuis, maar het zou kunnen. Het zou ook kunnen dat de 80% kale tarief verplichting gaat gelden en je TLV alsnog omhoog gaat.Jwdevries1983 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:31:
Ietsje terug staan wat voorbeeldberekeningen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Heb jij dus wel die glazen bol om te voorspellen wat VF gaat doen en GC?Playa del C. schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:23:
[...]
Wat ben je ook een pannenkoek, pannencouque.
Je hebt dan waarschijnlijk de 16 cent tlv op het oog nog? VF is voor terugleveraars de enige andere degelijke optie inderdaad.
Alleen...
Waarschijnlijk gaat VF ergens aan het begin van het zonneseizoen die 16 cent verlagen naar 8 of minder. Ook al kun je nog even die 16 cent vangen, mogelijk biedt GC dan geen 11,5 cent meer en/of geen vaste contracten meer van drie jaar.
Want ik meen dat degene met het modelcontract bij VF dus in ieder geval nog tot en met juni die 16,5ct hebben.
En wellicht zijn er dan ook nog mogelijkheden bij GC.
En/of je gaat in januari het contract aan met GC, wat per 1-7 van start gaat. (Als GC dan nog die contracten aanbiedt.)
Verstandig ligt vooral aan jouw risicobereidheid. Ik was overgestapt naar GC, binnen bedenktijd kon ik alsnog bij VF blijven ivm de onvewacht verlengde hoge tlv van 0,168 tot 1-7-2024. Ik schat zelf de kans hoger in dat VF de tlv neerwaarts bijstelt dan hem gelijk houdt of verhoogt, dus ik kies voor GC. Ik laat het 3-jarig contract over een half jaar in gaan.Rick43 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:55:
Maar het zal verwacht ik geen wereld van verschil zijn. Misschien is er een aanbieder die nog wel 0,15 gaat aanbieden komende 3 jaar, of blijkt de hoogste nog maar 0,08. Heb zelf ook behoorlijk overschot van 6.500 kwh. 3 cent verschil in tlv is 200 euro op jaarbasis voor mij.
Ik heb dus t 3 jaar vast GC contract afgesloten, nog 14 dgn bedenktijd. 2000kwh teruglevering. Ik heb geen glazen bol, maar wat als ik bijv over een jaar elektrisch ga rijden. Is dit vaste contract dan nog steeds handig icm thuisladen? Of is dan een korter lopend contract en daarna dynamisch icm ev beter?
Ik zie door de bomen t bos niet meer:/
Met 2000kWh kun je ruim 10.000km rijdenJwdevries1983 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:38:
Ik heb dus t 3 jaar vast GC contract afgesloten, nog 14 dgn bedenktijd. 2000kwh teruglevering. Ik heb geen glazen bol, maar wat als ik bijv over een jaar elektrisch ga rijden. Is dit vaste contract dan nog steeds handig icm thuisladen? Of is dan een korter lopend contract en daarna dynamisch icm ev beter?
Zolang je niet veel meer gaat gebruiken dan opwekken loop je weinig risico.
Zojuist ook maar het driejarig contract van GC te pakken. Mijn 1-jarig contract met Engie loopt t/m 30 juni 2024. Dus als er niet verandert dan zeg ik binnen de proefperiode op want ik wil gewoon 1 juli starten met GC. Ik werd een beetje zenuwachtig van alle verhalen hier maar nu heb ik het contract toch maar binnen gesleept.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Op het moment dat je meer gaat gebruiken dan je kunt opwekken met PV, is Dynamisch met slim laden van een EV voordeliger. Voorwaarden: kunnen laden op de goedkope momenten en afgezet tegen meerdere vaste energiecontracten (stel 3 contracten van 3 jaar) waarin je een keer voor een gemiddelde prijs, een keer voor een lage prijs en een keer tegen een hoge prijs vast zet. Dat laatste weet je dus pas achteraf.Jwdevries1983 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:38:
Mijn gemiddelde kWh prijs zit nu op 24 cent (vanaf maart dit jaar) en daarbij stuur ik alleen met de vaatwasser en de EV. De terugleververgoeding is het zelfde als de kosten voor afmame op dat moment.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Mijn contract bij energie van ons loopt af op 6 juli. Ik overweeg ook een 3 jarig contract bij greenchoice, maar kan echter mijn overstap per 7 juli nog niet aangeven. Ze geven via de website maximaal een half jaar vooruit aan. Iemand dit ook bij de hand gehad? Greenchoice is momenteel slecht telefonisch bereikbaar....
Ik heb hetzelfde maar dan per 1 juli. Ik zeg het door mij vandaag afgesloten contract binnen 14 dagen op (als het contract van GC er over 2 weken nog is) en dat doe ik daarna nog een keer zodat ik per 1 juli 2024 kan starten bij GC.tjerkpolle schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:36:
Mijn contract bij energie van ons loopt af op 6 juli. Ik overweeg ook een 3 jarig contract bij greenchoice, maar kan echter mijn overstap per 7 juli nog niet aangeven. Ze geven via de website maximaal een half jaar vooruit aan. Iemand dit ook bij de hand gehad? Greenchoice is momenteel slecht telefonisch bereikbaar....
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Goed lezen, Truus...Truus01 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:35:
[...]
Heb jij dus wel die glazen bol om te voorspellen wat VF gaat doen en GC?
Want ik meen dat degene met het modelcontract bij VF dus in ieder geval nog tot en met juni die 16,5ct hebben.
En wellicht zijn er dan ook nog mogelijkheden bij GC.
En/of je gaat in januari het contract aan met GC, wat per 1-7 van start gaat. (Als GC dan nog die contracten aanbiedt.)
Ik ben het eens met @Pannencouque.
[Hilarische openingszinnen weer]
Ik heb zeker de glazen bol niet. Ik geef alleen aan waarom mensen juist nu toch maar gaan overstappen naar een vast contract bij GC. Ik snap wel dat men bij VF nog een hoge tlv ziet, maar... dat is niet met een vast contract.
Het is kiezen tussen variabel met nu (in de winter zonder zon) een hoge tlv van zo'n 16 cent en onzekerheid over de zonnige dagen over een paar maand... of... zekerheid van drie jaar teggen 11,5 cent.
Ik heb nog steeds geen glazen bol, maar ik kan mij echt niet voorstellen dat VF nog vrij lang die 16 cent blijft betalen in de huidigenmarkt, maar alles onder de 9 cent duikt, behalve GC met coöperatie. Dat laatste vind ik ook raar, maar ze geven wel 3 jaar vast daarop, dus oké prima dan. Qua risico-afweging, ik zou dan niet stellen 'ik zie het allemaal wel' zoals sommige pannenkoeken
Daar heb je gelijk in. Je kunt nog hopen dat het salderen langer blijft en/of de regels nog gaan aanpassen (zoals 80% tlv, enz).Jwdevries1983 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:31:
Ik heb ook een switch ingezet van Engie met hoge tlv naar GC 3 jaar vast met energiecooperatie.
Je kunt ook zorgen dat je je eigen stroom grotendeels verbruikt tijdens zonuren of goed combineren met een thuisaccu/slimme elektrische auto.
Het probleem met salderen speelt op zich bij elk contract wat je nu afsluit. Ik vind de 34 cent/kWh bij GC niet overdreven hoog verder.
Haha, waarschijnlijk heb jij VF's 16,5 cent niet te pakken gekregen dan, na de lucratieve Innova dealPlaya del C. schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:03:
[...]
Goed lezen, Truus...
Ik ben het eens met @Pannencouque.
[Hilarische openingszinnen weer]
Ik heb zeker de glazen bol niet. Ik geef alleen aan waarom mensen juist nu toch maar gaan overstappen naar een vast contract bij GC. Ik snap wel dat men bij VF nog een hoge tlv ziet, maar... dat is niet met een vast contract.
Het is kiezen tussen variabel met nu (in de winter zonder zon) een hoge tlv van zo'n 16 cent en onzekerheid over de zonnige dagen over een paar maand... of... zekerheid van drie jaar teggen 11,5 cent.
Ik heb nog steeds geen glazen bol, maar ik kan mij echt niet voorstellen dat VF nog vrij lang die 16 cent blijft betalen in de huidigenmarkt, maar alles onder de 9 cent duikt, behalve GC met coöperatie. Dat laatste vind ik ook raar, maar ze geven wel 3 jaar vast daarop, dus oké prima dan. Qua risico-afweging, ik zou dan niet stellen 'ik zie het allemaal wel' zoals sommige pannenkoekenzeggen. Maar ik snap ook dat het een twijfelachtige situatie is. Mensen die van een gokje houden, prima, misschien winnen ze een jaar lang 5 cent meer (zo'n 40%) per kWh.
Zonder glazen bol, die 16,5 van VF staat volgens mij net zo vast tot 1 juli a.s. als GC's 11,5 (tot 2027?)
Het is namelijk Modelcontract waarop alleen 2 jaarlijks wijziging is toegestaan.
Met glazen bol denk ik dat GC's TLV nog lang zo blijft mits levertarief niet noemenswaardig daalt. Moet zelfs eigenlijk iets bij ivm hoogte van dat levertarief. Lijkt zelfs erop dat er afspraken in de markt gemaakt zijn om van al die vervelende overstappers af te komen niet te spreken over de aanklagers
Ik had vanwege die terugleverboete een 3 jarig contract eneco afgesloten vd zomer met ingang 21-11.Linea schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:33:
[...]
Je hebt natuurlijk een paar pagina's terug gelezen in dit topic wat de ACM daarover gezegd heeft? https://www.consumentenbo...rvergoeding-vast-contract
Garanties kan verder niemand in dit topic je geven. De energieleveranciers in Nederland geven er allemaal om de haverklap blijk van dat ze schijt hebben aan contractvoorwaarden, wetgeving en bepalingen van de ACM. Consumenten moeten om de haverklap naar de geschillencommissie of rechter om hun gelijk te halen. Eén voordeel: er zijn hier op Tweakers heel veel mensen naar GC overgestapt. Als GC denkt de regels te kunnen overtreden, dan is er zo een collectieve rechtsgang georganiseerd.
Verder: bij de klantenservice is het ook maar wie je spreekt. Bij de meeste energieleveranciers geven de klantenservicemedewerkers nou niet echt blijk van kennis van zaken.
Kwam er vrij laat achter dat ik dubbeltarief had ipv enkeltarief.
Ik bellen met die lui: was onmogelijk om dat om te zetten. Ruggespraak met haar met leidinggevende, nee daar kon niks meer aan gebeuren. Ik moest maar even bellen met stedin.
Een dag later probeer ik het weer: prima meneer, geen probleem bij deze geregeld

En als het er over 2 weken niet meer is? Dan zit je met een dubbel contract ergens startende in juni als je niet opzegt. Wat zijn dan de gevolgen?Bravertal schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:58:
[...]
Ik heb hetzelfde maar dan per 1 juli. Ik zeg het door mij vandaag afgesloten contract binnen 14 dagen op (als het contract van GC er over 2 weken nog is) en dat doe ik daarna nog een keer zodat ik per 1 juli 2024 kan starten bij GC.
Dan weet ik nog niet wat ik doe. Ik kan van Engie af met een standaard opzegboete (€50) want ik had dat contract in april 2022 afgesloten (startdatum 1 juli 2022).maxvdh schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:34:
[...]
En als het er over 2 weken niet meer is? Dan zit je met een dubbel contract ergens startende in juni als je niet opzegt. Wat zijn dan de gevolgen?
De laatste 2 weken van juni 2023 heb ik 550kwh meer geleverd dan verbruikt. Als dat in juni 2024 ook zo is dan kost mij dat naast de opzegboete van €50 ook (25 cent - 11,5 cent terugleververgoeding) nog 13,5 cent per kWh terugleververgoeding oftewel bijna €75 (totaal €125 aan kosten).
Maar goed, daar kan ik nog 13 dagen over nadenken, misschien iemand tips?
[ Voor 22% gewijzigd door Bravertal op 16-12-2023 09:50 ]
Verwijderd
Hebben jullie ook naar de leverkosten gekeken bij GC? 12 cent linkt leuk maar door de hoge vaste kosten was ik bij hun alsnog duurder uit bij een terug levering van 2,5Mwh.
Hierbij de tarieven zoals ik ze via mail heb mogen ontvangen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:50:
Hebben jullie ook naar de leverkosten gekeken bij GC? 12 cent linkt leuk maar door de hoge vaste kosten was ik bij hun alsnog duurder uit bij een terug levering van 2,5Mwh.
:strip_exif()/f/image/0IHDlKhQ8Buix2jw9u9aHiAT.jpg?f=fotoalbum_large)
Via gaslicht.com komen ze er als beste uit. Ik lever ongeveer 5.000 kWh terug (verbruik is er dan al af).
[ Voor 6% gewijzigd door Bravertal op 16-12-2023 09:56 ]
Ik had hetzelfde contract bij Engie, opgezegd per 1 december, maar ze hebben bij mij geen opzegboete in rekening gebracht....Bravertal schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:44:
[...]
Dan weet ik nog niet wat ik doe. Ik kan van Engie af met een standaard opzegboete (€50) want ik had dat contract in april 2022 afgesloten (startdatum 1 juli 2022).
De laatste 2 weken van juni 2023 heb ik 550kwh meer geleverd dan verbruikt. Als dat in juni 2024 ook zo is dan kost mij dat naast de opzegboete van €50 ook (25 cent - 11,5 cent terugleververgoeding) nog 13,5 cent per kWh terugleververgoeding oftewel bijna €75 (totaal €125 aan kosten).
Misschien was het een foutje, of ze waren gewoon blij dat ik weg ging
Ik heb mijn 1-jarig contract eergisteren omgezet in enkeltarief via chat. Was ook zomaar geregeld. Echter, ik heb geen bevestiging. Hoe kan ik het checken bij Eneco?Sarcomorbato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:24:
[...]
Een dag later probeer ik het weer: prima meneer, geen probleem bij deze geregeld
Een tip is, houdt dit topic bij. @Verwijderd is goed bezig. En de uitkomst daarvan kan ook invloed hebben op wat Engie gaat/kan/mag na afloop van het vast contract.Bravertal schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:44:
Dit is dus (nog) een reden waarom ik wacht en niet nu al (en ik denk ook niet per begin januari) het contract aanga met GC.
Staat op een gegeven moment in de appMartin123t schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:10:
[...]
Ik heb mijn 1-jarig contract eergisteren omgezet in enkeltarief via chat. Was ook zomaar geregeld. Echter, ik heb geen bevestiging. Hoe kan ik het checken bij Eneco?
Ben netto terugleveraar.
Had 3 jaar dalen Greenchoice,
Nu gekozen voor 3 jaar vast Greenchoice (nieuw contract, lagere gasprijs, toch 11,5ct Tlv)
Nieuw contract Greenchoice staat dit in de contractbevestiging:
we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je aan het net teruglevert. We noemen dit salderen. Met de salderingsregeling ontvang je voor de elektriciteit die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor elektriciteit die je op dat moment afneemt. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto afname minus teruglevering
Eerder (midden vorig jaar) stond hier toch echt wat anders:
De door jou teruggeleverde en verbruikte elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dit heet salderen. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto verbruik / teruglevering.
Nu laat ik mijn nieuwe contract op 01-01 ingaan.
Dacht hiermee een knip in tarieven te voorkomen.
Als ik de hele site nakijk ga ik echter gewoon pas per 01-07 een jaarnota krijgen,
Nu mijn jaar dan ondanks nieuw contract naar ik nu denk toch 01-07/30-06 blijft: welk risico loop ik hiermee?
Ik ben de draad kwijt..
(Ook in forum Greenchoice jaarafrekening geplaatst)
Had 3 jaar dalen Greenchoice,
Nu gekozen voor 3 jaar vast Greenchoice (nieuw contract, lagere gasprijs, toch 11,5ct Tlv)
Nieuw contract Greenchoice staat dit in de contractbevestiging:
we verrekenen op je jaarnota’s het verschil tussen wat je van ons afneemt en wat je aan het net teruglevert. We noemen dit salderen. Met de salderingsregeling ontvang je voor de elektriciteit die je teruglevert hetzelfde tarief (incl. belasting) als je betaalt voor elektriciteit die je op dat moment afneemt. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto afname minus teruglevering
Eerder (midden vorig jaar) stond hier toch echt wat anders:
De door jou teruggeleverde en verbruikte elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dit heet salderen. Heb je een meter met draaiende telwielen dan loopt je meter terug. Je jaarlijkse meterstand is dan je netto verbruik / teruglevering.
Nu laat ik mijn nieuwe contract op 01-01 ingaan.
Dacht hiermee een knip in tarieven te voorkomen.
Als ik de hele site nakijk ga ik echter gewoon pas per 01-07 een jaarnota krijgen,
Nu mijn jaar dan ondanks nieuw contract naar ik nu denk toch 01-07/30-06 blijft: welk risico loop ik hiermee?
Ik ben de draad kwijt..
(Ook in forum Greenchoice jaarafrekening geplaatst)
Beetje off topic...
Ik zit nu nog bij Engie t/m juni en twijfelde of ik nu al het GC contract vast zou moeten zetten ivm mogelijke stijgingen (en heffingen).
Maar ik denk dat ik steeds minder aan TLV zal krijgen en meer saldeer en zo wordt uiteindelijk vooral de vaste leverkosten interessant.
Ik heb dus even gekeken naar de vaste leverkosten van verschillende leveranciers.
Er zijn nog meerdere energieleveranciers die nog laag zitten, zoals Eneco, €5,99 met 9ct TLV, 1 jr vast, Oxxio, €5,99 9ct TLV, 1jr vast, Budget Energie, €5,99 5ct TLV, variabel, Budget Energie, €6,99 5ct TLV, 1jr vast.
Dus ik ga er toch maar even vanuit dat er volgend jaar nog wel wat opties zijn en dat misschien zelfs GC met €7,79 11,5ct TLV, 3jr vast, niet eens de beste optie voor me is.
Ik zit nu nog bij Engie t/m juni en twijfelde of ik nu al het GC contract vast zou moeten zetten ivm mogelijke stijgingen (en heffingen).
Maar ik denk dat ik steeds minder aan TLV zal krijgen en meer saldeer en zo wordt uiteindelijk vooral de vaste leverkosten interessant.
Ik heb dus even gekeken naar de vaste leverkosten van verschillende leveranciers.
Er zijn nog meerdere energieleveranciers die nog laag zitten, zoals Eneco, €5,99 met 9ct TLV, 1 jr vast, Oxxio, €5,99 9ct TLV, 1jr vast, Budget Energie, €5,99 5ct TLV, variabel, Budget Energie, €6,99 5ct TLV, 1jr vast.
Dus ik ga er toch maar even vanuit dat er volgend jaar nog wel wat opties zijn en dat misschien zelfs GC met €7,79 11,5ct TLV, 3jr vast, niet eens de beste optie voor me is.
Als je bij GC 3 jaar vast afsluit via een coöperatie, blijkbaar heb je daar naar gekeken gezien je 11,5 ct, tlv, zijn de vaste leveringskosten per maand €6,33.Truus01 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:17:
Beetje off topic...
Waarschijnlijk, mogelijk...Playa del C. schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:23:
[...]
Wat ben je ook een pannenkoek, pannencouque.
Alleen...
Conclusie: niemand weet het, alles is een gok. Alleen achteraf weet je of je gelijk had.
Eea is ook afhankelijk van je overschot. Ik had heel veel maar sinds ik deels elektrisch rij blijft er minder overschot over. Dus laat het 2.500kWh zijn, en dan verschil tussen GC en elders 4ct/kWh zijn, dan gaat het om 100 euro per jaar. Jammer geld, maar geen bedrag waarvoor ik mezelf al een half jaar op voorhand voor een periode van drie jaar wil vastleggen.
[ Voor 21% gewijzigd door Pannencouque op 17-12-2023 16:18 ]
Het enige waar ik nog over kan vallen is dat VF de TLV aanpast op basis van artikel 2.1 "Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kunnen wij de leveringskosten (de tarieven per kWh) ook op andere momenten aanpassen"bmoorman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:52:
[...]
Haha, waarschijnlijk heb jij VF's 16,5 cent niet te pakken gekregen dan, na de lucratieve Innova deal![]()
Zonder glazen bol, die 16,5 van VF staat volgens mij net zo vast tot 1 juli a.s. als GC's 11,5 (tot 2027?)
Het is namelijk Modelcontract waarop alleen 2 jaarlijks wijziging is toegestaan.
Met glazen bol denk ik dat GC's TLV nog lang zo blijft mits levertarief niet noemenswaardig daalt. Moet zelfs eigenlijk iets bij ivm hoogte van dat levertarief. Lijkt zelfs erop dat er afspraken in de markt gemaakt zijn om van al die vervelende overstappers af te komen niet te spreken over de aanklagers
Dan zou ik het moeten uitzitten totdat GC start (1/6).
Wat ben ik weer blij met mn SAP, nu niet meer interessant voor waar ik hem ooit heb laten plaatsen. Maar nu om lekker te speculeren met contracten.bmoorman schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:52:
[...]
Haha, waarschijnlijk heb jij VF's 16,5 cent niet te pakken gekregen dan, na de lucratieve Innova deal![]()
Op de SAP heb ik een VF modelcontract lopen a 17 cent TLV, en op de PAP GC 3 jaar contract met 11,5 cent.
Mocht VF stoppen met mooie tarieven 1 juli, dan gooi ik mn schakelaar om naar de PAP.
Met jaarlijks 5000-6000kWh overproductie zijn dat soort prijsverschillen toch de moeite waard om het 2x per jaar even uit te rekenen en zo nodig een telefoontje te plegen (en het is ook gewoon een sport geworden het maximale eruit te halen).
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Even voor de duidelijkheid. Vattenfall zit op of gaat naar 7,6 cent/kWh. https://www.vattenfall.nl...uws/#terugleververgoedingPannencouque schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:16:
[...]
Waarschijnlijk, mogelijk...
Conclusie: niemand weet het, alles is een gok. Alleen achteraf weet je of je gelijk had.
Eea is ook afhankelijk van je overschot. Ik had heel veel maar sinds ik deels elektrisch rij blijft er minder overschot over. Dus laat het 2.500kWh zijn, en dan verschil tussen GC en elders 4ct/kWh zijn, dan gaat het om 100 euro per jaar. Jammer geld, maar geen bedrag waarvoor ik mezelf al een half jaar op voorhand voor een periode van drie jaar wil vastleggen.
Ik weet niet precies wat voor contract je hebt, maar zodra dat afloopt, kom je op 7,6 cent of lager uit. Als je niet een vast contract hebt, dan neem ik aan dat de 7,6 nu al geldt of anders vanaf 1 januari.
Vandaar. Je gaf aan: ik zie het wel. Maar deze informatie is al een paar maand bekend. Bij VF is de tlv niet meer hoog de komende drie jaar voor vaste contracten.
Voor diegene die voor de GC 3 jaar zijn gegaan met variabele leveringskosten a 0,34444 per kwh. GC heeft het verlaagd naar 0,32364. Dus als je
Binnen de 14 dagen bedenk termijn zit. Even bellen met GC.
De vaste netbeheerkosten zijn wel gestegen, maar als ik het goed begrepen heb heeft dat ook invloed op huidige contracten. Toch?
De vaste netbeheerkosten zijn wel gestegen, maar als ik het goed begrepen heb heeft dat ook invloed op huidige contracten. Toch?
Klopt. Netbeheer staat los van de energieleverancier, en wordt altijd doorbelast.xstarr_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:59:
Voor diegene die voor de GC 3 jaar zijn gegaan met variabele leveringskosten a 0,34444 per kwh. GC heeft het verlaagd naar 0,32364. Dus als je
Volgens mij is het tarief niet gewijzigd.xstarr_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:59:
Dit komt uit het contract van een week geleden:

Dit zijn de tarieven zoals ze op de cooperatie pagina staan.
Energiebelasting en BTW zijn dus verlaagd. Energiebelasting is per 1-1-2024 ook € 0,10880 dus dat is correct.Leveringstarief
€ 0,15867
Opslag duurzame energie
€ 0,00000
Energiebelasting
€ 0,10880
21% btw
€ 0,05617
Totaal
€ 0,32364
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 18-12-2023 13:43 ]
Ik zie het nu ook, tarief voor enkele meter is van 34,44 cent naar 32,364 gegaan. En idd op de andere (hogere) kosten hebben wij en GC geen invloed.
Nog maar eens bellen, of het iemand het laatst niet online of via whatsapp gedaan ?
Nog maar eens bellen, of het iemand het laatst niet online of via whatsapp gedaan ?
Ik heb een nieuwe contract gekregen met 32,364 cent, stond 25 minuten in de wacht.nimie schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:50:
Ik zie het nu ook, tarief voor enkele meter is van 34,44 cent naar 32,364 gegaan. En idd op de andere (hogere) kosten hebben wij en GC geen invloed.
Ipv product groene stroom staat er nu product lokaal wind….. Voor de rest hetzelfde
Er is helemaal niets gewijzigd waardoor je een nieuw contract moet afsluiten, zie post boven jenimie schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:50:
[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 18-12-2023 14:03 ]
Je kan nu al GC aanmelden voor startdatum 01-07-2024? Ik dacht dat max half jaar vooruit mogelijk was. Anders wil ik ook wel nu aanmelden voor startdatum 01-07-2024 want dan verloopt mijn Engie jaarcontract.Bravertal schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:15:
Zojuist ook maar het driejarig contract van GC te pakken. Mijn 1-jarig contract met Engie loopt t/m 30 juni 2024. Dus als er niet verandert dan zeg ik binnen de proefperiode op want ik wil gewoon 1 juli starten met GC. Ik werd een beetje zenuwachtig van alle verhalen hier maar nu heb ik het contract toch maar binnen gesleept.
W.s. heb je nu wel een tlv van € 0,08.xstarr_ schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:01:
[...]
Ik heb een nieuwe contract gekregen met 32,364 cent, stond 25 minuten in de wacht.
Ipv product groene stroom staat er nu product lokaal wind….. Voor de rest hetzelfde
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ze hebben nu de energiebelasting tarieven van 2024 gebruikt. Het kale tarief is nog gelijk gebleven.Wolly schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:03:
[...]
Er is helemaal niets gewijzigd waardoor je een nieuw contract moet afsluiten, zie post boven je
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Exact. Het is dus een storm in een glas water, je hoeft je contract helemaal niet op te zeggen en opnieuw aan te vragen.Jojan265 schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:16:
[...]
Ze hebben nu de energiebelasting tarieven van 2024 gebruikt. Het kale tarief is nog gelijk gebleven.
Die energiebelasting tarieven zijn immers voor iedereen gelijk.
Nee dit kan niet. 6 maanden vooruit. Ik zit in hetzelfde schuitje als jij en hoop dat 1 januari het aanbod nog beschikbaar is :-)nietwijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:06:
[...]
Je kan nu al GC aanmelden voor startdatum 01-07-2024? Ik dacht dat max half jaar vooruit mogelijk was. Anders wil ik ook wel nu aanmelden voor startdatum 01-07-2024 want dan verloopt mijn Engie jaarcontract.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2