HandyLumberjack schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:40:
[...]
Dat uitpluizen en de veranderende omstandigheden zijn redelijk irritant, en kosten onnodige tijd.
Maar nu heb je ten minste nog een keuze, leuk zo'n staatsbedrijf wat dan besluit dat 5ct. een mooie TLV is, en dat je daarna geen kant op kan.
Hoho, het gaat hier over een staatsbedrijf, of een bedrijf ter algemeen nut zo je wil, dus zonder winstoogmerk, met de middelen om het net stabiel te houden.
Dus niet het gemiddelde administratiekantoortje wat zich energiebedrijf noemt. Je kan er dus geen energiecontract afsluiten.
In de, zover ik kan inschatten, prima analyze van @
ntram https://gathering.tweaker...ages/2101250/740#77186086 staat onder andere dat er veel geld wordt verdiend met het aanbieden van diensten om het net stabiel te houden.
Feitelijk zou dat een technische exercitie kunnen zijn maar kennelijk mag Tennet (en de regionale netbeheerders?) daar zelf niks voor inrichten.
Dus is het nu grotendeels een financiële excercitie (met natuurlijk ook technische componenten)
Doordat de ACM regelgeving heeft veranderd lopen sommige energieleveranciers nu geld mis.
Dus zijn ze dingen gaan bedenken om die inkomsten te compenseren.
Als oorzaak voor de grotere onbalans wordt de invoeding van particuliere zon- en windstroom aangewezen.
( De zonneparken met 12.000+ panelen of windparken vallen kennelijk buiten de vergelijking )
Dat is handig, want daar heb je aparte telwerkjes voor op de slimme meters en daar kun je prima tariefjes aan hangen.
Mijns inziens zorgen de mensen die overstappen op all electric met warmtepompen en electrische auto's net zo goed voor een grotere onbalans op het net tov de traditionele gas- en benzinestokers.
(Ik heb bv nog nooit zomaar opeens een verbruiker van 11kW aan het net gehangen)
Alleen kan je daar niet zo mooi een tarief aan hangen want er is geen apart telwerk op de slimme meter voor stoken met een warmtepomp of EV laden.
Dus kan je daar alleen een schatting doen: "U gebruikt nu meer kWh dan vorig jaar en daar hebben wij een handig staffeltje voor met een bijbehorend tariefje. Kunt u even bijbetalen?"
Dat werkt natuurlijk niet zo lekker, daar krijg je vast discussies van...
N.b. ik vind de energietransitie erg belangrijk en heb geen probleem met EV's en WP's.
Wel met selectief shoppen van energieleveranciers op basis van een half verhaal.