Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexFL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:46
Hmm dilemma, zit bij Vattenfall met het modelcontract en omdat hun de gasprijs per 1 jan flink verhogen naar 1,47€ per m3 had ik daarop voorgesorteerd door over te stappen naar GC 1 jaar vast aan 1,24€ per m3 en een terugleververgoeding van 8ct. Ik had bij Vattenfall 16,8ct en was er van overtuigd dat die ook per 1 jan richting de 7ct zou gaan net als hun variabele contract eerder dit jaar al heeft gedaan, nu blijkt dat niet het geval en krijg ik bij Vattenfall tot Juli nog steeds 16,8ct.

Ik verbruik ongeveer 1200 m3 in een jaar en ik wek zo'n 10.000 kwh op waarvan ik 5000 zelf gebruik. In mijn oorspronkelijke rekensom was GC een betere keuze en als Vattenfall per juli alsnog richting de 7ct gaat dan is mijn overstap volgens mij nog altijd verstandig.

Kan iemand verklaren waarom Vattenfall die terugleververgoeding niet heeft gewijzigd per 1-1-24 in het modelcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:51
AlexFL schreef op zondag 3 december 2023 @ 03:11:
Hmm dilemma, zit bij Vattenfall met het modelcontract en omdat hun de gasprijs per 1 jan flink verhogen naar 1,47€ per m3 had ik daarop voorgesorteerd door over te stappen naar GC 1 jaar vast aan 1,24€ per m3 en een terugleververgoeding van 8ct. Ik had bij Vattenfall 16,8ct en was er van overtuigd dat die ook per 1 jan richting de 7ct zou gaan net als hun variabele contract eerder dit jaar al heeft gedaan, nu blijkt dat niet het geval en krijg ik bij Vattenfall tot Juli nog steeds 16,8ct.

Ik verbruik ongeveer 1200 m3 in een jaar en ik wek zo'n 10.000 kwh op waarvan ik 5000 zelf gebruik. In mijn oorspronkelijke rekensom was GC een betere keuze en als Vattenfall per juli alsnog richting de 7ct gaat dan is mijn overstap volgens mij nog altijd verstandig.

Kan iemand verklaren waarom Vattenfall die terugleververgoeding niet heeft gewijzigd per 1-1-24 in het modelcontract?
Ik denk dat Vattenfall dat nog gaat wijzigen.

Als je naar GC gaat, kun je voor een coöperatie gaan, dan krijg je 11,5 cent/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:09
Playa del C. schreef op zondag 3 december 2023 @ 05:58:
[...]

Ik denk dat Vattenfall dat nog gaat wijzigen.

Als je naar GC gaat, kun je voor een coöperatie gaan, dan krijg je 11,5 cent/kWh.
Waarom zou VF dit nog gaan wijzigen voor 1 jan, terwijl de nieuwe tarieven deze maand al gecommuniceerd zijn richting bestaande klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Ruvo schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:12:
[...]

Waarom zou VF dit nog gaan wijzigen voor 1 jan, terwijl de nieuwe tarieven deze maand al gecommuniceerd zijn richting bestaande klanten.
Als ze het nu niet doen, dan doen ze het wel voor het zonne-seizoen weer losgaat. Ik kan mij niet voorstellen dat VF op 16 cent blijft, als vergelijkbare partijen naar 8 cent of lager gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
AlexFL schreef op zondag 3 december 2023 @ 03:11:
Hmm dilemma, zit bij Vattenfall met het modelcontract en omdat hun de gasprijs per 1 jan flink verhogen naar 1,47€ per m3 had ik daarop voorgesorteerd door over te stappen naar GC 1 jaar vast aan 1,24€ per m3 en een terugleververgoeding van 8ct.
Dit is een goed moment om een apart gas en stroom contract te hebben. Of de bonus moet zo hoog zijn om bij 1 leverancier te blijven dat het loont, maar dat kan je zelf uitrekenen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:09
Playa del C. schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:19:
[...]

Als ze het nu niet doen, dan doen ze het wel voor het zonne-seizoen weer losgaat. Ik kan mij niet voorstellen dat VF op 16 cent blijft, als vergelijkbare partijen naar 8 cent of lager gaan.
Dat is ook mijn verwachting, maar dan zou 1/7 pas het eerstvolgende moment zijn voor de aanpassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:39:
Ik heb gelezen over energieleveranciers die nog 3 jaar 'saldering' garanderen. Nog even buiten het feit of saldering niet sowieso nog 3 jaar blijft, maar kan een energiemaatschappij het verschil niet uit eigen zak betalen?
Dus dat het niet echt salderen is, zoals het in de wet is (en dan met name de belastingen), maar dat op het percentage wat niet gesaldeerd wordt er een soort TLV gegeven wordt die 100 dat bedrag is en dat er daardoor 100% gesaldeerd wordt?

Wat ik bedoel is, stel het levertarief is €0,30/kWh. Salderen is afgebouwd tot 50%. Iemand wekt op 5000kWh, verbruikt 3000kWh. En de TLV is €0,10.
Dat die iemand bij een energieleverancier die zegt 100% te salderen 50% 'wettelijk' saldeert, dus 1500kWh wordt weggestreept. Dan krijgt die over de overige 1500kWh €0,30 TLV. En over het restant, 2000kWh krijgt die €0,10.
Dat zou toch wettelijk mogen?
Ja, dat mag. Voor de tlv mag een leverancier wel meer bieden. Alleen denk ik dat ze dat niet gaan doen en de wet gaan gebruiken om ook bij die klanten de saldering af te bouwen ("het moet van de politiek, we kunnen niet anders").

Wat ik tot nu toe erover gelezen heb, is dat het commerciële klantenwervingscallcentres zijn die roepen dat ze salderen voor drie jaar garanderen, maar dat ze dat niet zwart op wit in een offerte willen zetten. En als je eenmaal klant bent, dan heb je niets meer te maken met het klantenwervingscallcentre, maar alleen nog met de energieleverancier, en wat er echt in het contract staat. Als daar niets staat over een tlv gelijk aan het all-in levertarief bij de afbouw salderen, dan heb je waarschijnlijk geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Linea schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:49:
[...]

Ja, dat mag. Voor de tlv mag een leverancier wel meer bieden. Alleen denk ik dat ze dat niet gaan doen en de wet gaan gebruiken om ook bij die klanten de saldering af te bouwen ("het moet van de politiek, we kunnen niet anders").

Wat ik tot nu toe erover gelezen heb, is dat het commerciële klantenwervingscallcentres zijn die roepen dat ze salderen voor drie jaar garanderen, maar dat ze dat niet zwart op wit in een offerte willen zetten. En als je eenmaal klant bent, dan heb je niets meer te maken met het klantenwervingscallcentre, maar alleen nog met de energieleverancier, en wat er echt in het contract staat. Als daar niets staat over een tlv gelijk aan het all-in levertarief bij de afbouw salderen, dan heb je waarschijnlijk geen poot om op te staan.
Toevallig heb ik hier zo´n 3 jarig contract liggen.

Dit staat er in over terugleveren:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hjdTf2TQ/screenshot-348.png

Die TLV staat in mijn ogen dus redelijk vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
Wolly schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:47:
[...]

Volgens mij is Greenchoice niet een die het verkoopt als dat ze nog 3 jaar gegarandeerd blijven salderen.
Maar wel dat hun TLV 3 jaar vast staat, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49
Wolly schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]

Er staat in de algemene voorwaarden (link in de text die je poste) dit:
Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
Oftewel, ze mogen dit aanpassen. Echter, de vervolgvraag is dan: mag je dan je (3-jarige) contract bij een verandering ook kosteloos ontbinden?

In de Algemene voorwaarden van GC staat dit in Artikel 19:
19.1 Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen.
19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering
schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel
deze voorwaarden.
19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.
Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas,
waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking
tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en
wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig
voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste
einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een
wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.
19.6 De netbeheerder kan zijn tarieven ook veranderen. In zijn algemene voorwaarden staan de regels hiervoor.
Daarin staat bij 19.4 dat bij wijzigingen in de leveringstarieven, de overeenkomst zonder vaste einddatum mag worden beeindigt.

Heb daar nog wel twee vragen bij:
- Is de TLV een leveringstarief? dat staat er m.i. niet duidelijk?
- Wat wordt hier bedoeld met 'zonder vaste einddatum'? Zijn dat alle contracten behalve de vaste contracten? Reden dat ik hierover val is dat in 19.2 ook een zin staat over beeindigen, waar staat ' dat u onze overeenkomst mag beëindigen', dus zonder de toevoeging 'zonder vaste einddatum'.

[ Voor 61% gewijzigd door roedi06 op 03-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
roedi06 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:23:

Daarin staat bij 19.4 dat bij wijzigingen in de leveringstarieven, de overeenkomst zonder vaste einddatum mag worden beeindigt.

- Wat wordt hier bedoeld met 'zonder vaste einddatum'? Zijn dat alle contracten behalve de vaste contracten? Reden dat ik hierover val is dat in 19.2 ook een zin staat over beeindigen, waar staat ' dat u onze overeenkomst mag beëindigen', dus zonder de toevoeging 'zonder vaste einddatum'.
Contracten met tarieven die voor een bepaalde tijd vaststaan, vallen onder artikel 19.5.
Contracten met variabele tarieven vallen onder 19.3 en 19.4.

De ACM heeft alle energieleveranciers al eerder laten weten dat de tlv ook vast staat in contracten met vaste tarieven.

[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 03-12-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Linea schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:40:
[...]

Contracten met tarieven die voor een bepaalde tijd vaststaan, vallen onder artikel 19.5.
Ja, maar tegelijkertijd staat er in de voorwaarden bij het vaste contract, dat ze de TLV mogen wijzigen. Dus wat is het nu? ;) 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
roedi06 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:42:
[...]

Ja, maar tegelijkertijd staat er in de voorwaarden bij het vaste contract, dat ze de TLV mogen wijzigen. Dus wat is het nu? ;) 8)7
Nee, het wijzigingsbeding geldt voor contracten met variabele tarieven. De klantenservice van GC heeft al eerder laten weten dat bij de vaste contracten alle tarieven vast staan, ook de tlv. Conform de eis die de ACM daarvoor al eerder aan de energieleveranciers gesteld heeft.

Edit:
Uitspraak van de ACM:
"De ACM onderschrijft dat de terugleververgoeding bij een vast contract niet tussentijds aangepast mag worden en heeft energieleveranciers er ook op gewezen via de branchevereniging Energie Nederland."
https://www.consumentenbo...rvergoeding-vast-contract

[ Voor 25% gewijzigd door Linea op 03-12-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Linea schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:44:
[...]

Nee, het wijzigingsbeding geldt voor contracten met variabele tarieven. De klantenservice van GC heeft al eerder laten weten dat bij de vaste contracten alle tarieven vast staan, ook de tlv. Conform de eis die de ACM daarvoor al eerder aan de energieleveranciers gesteld heeft.
Ik lees al een tijd mee, maar dit had ik nog niet gezien. Nuttige info thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
roedi06 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:23:
[...]

In het voorwaarden van opzegvergoeding wordt expliciet benoemd dat je een vergoeding verschuldigd bent als het vergelijkbare contract een hogere tlv oplevert. Het lijkt me dat je daaruit kunt concluderen dat het een leveringstarief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:08
jerh schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:37:
[...]

In het voorwaarden van opzegvergoeding wordt expliciet benoemd dat je een vergoeding verschuldigd bent als het vergelijkbare contract een hogere tlv oplevert. Het lijkt me dat je daaruit kunt concluderen dat het een leveringstarief is.
Die opzegvergoeding op basis van leveringstarieven en terugleververgoeding bestaat sinds 1 juni 2023. De algemene voorwaarden sinds 2017. Je kan geen conclusie verbinden op basis van nieuwe voorwaarden over de oude.

Die oude voorwaarden hielden geen rekening met aanpassen terugleververgoeding, meestal stond er terugleververgoeding gelijk aan leveringstarieven excl overheidsheffingen in de leveringsovereenkomst. Daarom zijn nu bijvoorbeeld de productvoorwaarden aangepast om dat mogelijk te maken of de leveringsovereenkomst zelf.

Vandaar nogal wat geschillen te behandelen bij de geschillencommissie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Waarom komt dezelfde vraag over de contractvoorwaarden van gc ongeveer elke dag terug?
En is daar niet iets slims op te bedenken want het is nu elke dag een soort deja vu :).

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:50
Het vervolgverhaal "VanOns".
Vandaag was eindelijk de zitting van de Geschillencommissie.
Ik heb eerder in deze groep uitgebreid verslag gedaan van mijn dispuut met VanOns.
VanOns heeft per 1 juli de leveringstarieven gewijzigd (dat mag), maar ook de terugleververgoeding gehalveerd (ik zeg, dat mag niet).
De terugleververgoeding is in de overeenkomst gedefinieerd als GELIJK aan het leveringstarief en niet als een zelfstandig tarief.
Ik heb via de PC mijn visie mogen toelichten.
VanOns is niet verschenen. In haar schriftelijke reactie heeft VanOns alleen aangegeven dat ze tarieven mogen wijzigen. Ze zijn niet ingegaan op het woord "gelijk".
Nu afwachten wat de beslissing wordt. Kan enkele weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:58

ap3nr0ts

hoi

Bschnitz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:00:
[...]

Het maakt geen zak uit. Ze krijgen een vergoeding voor elke aanmelding, thats it.

Bij sommige staat er zelf bij dat het voldoende is dat je een sympathisant bent xD
Ik woon in de buurt van Den Haag. Ik kan dit dus gewoon doen, 3 jaar vastzetten, en gezeik met Engie lekker laten gaan? 11,5 cent lijkt me momenteel best OK qua voorwaarde.

En dat is dus echt de hoogste op dit moment, op die ene kleine partij na?

[ Voor 7% gewijzigd door ap3nr0ts op 04-12-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:46
ap3nr0ts schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:52:
[...]

Ik woon in de buurt van Den Haag. Ik kan dit dus gewoon doen, 3 jaar vastzetten, en gezeik met Engie lekker laten gaan? 11,5 cent lijkt me momenteel best OK qua voorwaarde.

En dat is dus echt de hoogste op dit moment, op die ene kleine partij na?
Ik weet zelf niks beters en heb ook niks langs zien komen.

Ik ga wel 1 jaar doen, eens zien wat ze gaan doen in 2024.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:45
kiddyl schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:15:
[...]

Dit is een goed moment om een apart gas en stroom contract te hebben. Of de bonus moet zo hoog zijn om bij 1 leverancier te blijven dat het loont, maar dat kan je zelf uitrekenen.
OT: Is de energiebelasting voor 2024 al in die gasprijs van Greenchoice verwerkt(zo te zien niet)? Daarnaast is leveringstarief gas bij model VF €5,99 vs GC 7,79. Dat maakt dan het verschil kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bschnitz schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:50:
[...]

Ik weet zelf niks beters en heb ook niks langs zien komen.

Ik ga wel 1 jaar doen, eens zien wat ze gaan doen in 2024.
Vanmorgen kwam Milieucentraal in het nieuws met een artikel over de terugverdientijd.

Wat mij opviel was dit stuk, blijkbaar denkt men dat de prijzen nog flink dalen en laag blijven tot 2040.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VNjQJfd9/screenshot-349.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Wolly schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:54:
[...]

Vanmorgen kwam Milieucentraal in het nieuws met een artikel over de terugverdientijd.

Wat mij opviel was dit stuk, blijkbaar denkt men dat de prijzen nog flink dalen en laag blijven tot 2040.

[Afbeelding]
Klinkt alsof ik mijn vrouw dan even moet overtuigen van Engie opgeven. Geen zin in dat gezeik met ze. Gaan gewoon op mijn zwarte lijst, net als Eneco. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
[...]

[Afbeelding]
Als het in de Ukraine weer rustig wordt zullen de prijzen ook weer zakken. Helemaal als "wij" alle olie- en gasvoorraden op de Krim in handen krijgen. Want daar gaat het uiteindelijk om... Olie en gas en een goede aanvoerlijn over land ipv alleen een brug.

Als het daar weer rustig is zullen energieprijzen ook weer stabiliseren. Dat effect zie je nu deels ook al nu de LNG terminals als paddenstoelen uit de grond springen.

Dus een 11,5c netto TLV is heel riant op een bruto stroomprijs van 25 cent incl alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:17
[...]

[Afbeelding]
Ook aan de investeringskant heb ik vraagtekens bij de getallen of die PV-panelen van milieucentrale wel op je dak blijven liggen.
Ze schermen dat de kosten van 6-10-18 panelen komen van de kostentabellen, als daar in duikt blijkt bij lang niet alle een kostenpost te hebben voor standaard steunen om montagerai aan het dak te bevestigen en/of klemmen om PV panelen aan montagerail te bevestigen. Als ook lang nietalle kosten voor veilig werken (eventuele rand afzettingen) of het materiaal op het dak te in de kostentabellen zitten, waar het wel alle in zitten zijn de kosten ~ 60 euro per paneel hoger)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Thanks, heb greenchoice gebeld, en mn huidige lopend 3 jarig contract met minder gunstige tarieven naar deze over laten zetten. Kon gewoon, dus helemaal top.

Mn SAP zit dan nog lekker op Vattenfall, voor zolang ze die 17cent blijven betalen. En anders kan ik altijd save voor 3 jaar op mn PAP over.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:28
Truus01 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 21:39:
[...]

Ik heb gelezen over energieleveranciers die nog 3 jaar 'saldering' garanderen. Nog even buiten het feit of saldering niet sowieso nog 3 jaar blijft, maar kan een energiemaatschappij het verschil niet uit eigen zak betalen?
Dus dat het niet echt salderen is, zoals het in de wet is (en dan met name de belastingen), maar dat op het percentage wat niet gesaldeerd wordt er een soort TLV gegeven wordt die 100 dat bedrag is en dat er daardoor 100% gesaldeerd wordt?
Salderen is een wettelijke regeling. Het staat je vrij om bovenwettelijke regelingen te treffen met je klanten. (levenslang garantie is hier een mooi voorbeeld van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08 08:41
scoobs schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:50:
[...]

Salderen is een wettelijke regeling. Het staat je vrij om bovenwettelijke regelingen te treffen met je klanten. (levenslang garantie is hier een mooi voorbeeld van)
Salderen is een fiscale regeling. Het lijkt me niet mogelijk om bovenwettelijk veel fiscaal voordeel aan je klanten te geven uit zak van de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik denk dat er ergens 15 cent belasting vergeten wordt.
Dus van 2025 ~ 2040 rekenen ze met een stroomprijs van 25ct + 15ct belasting = 40ct totaal als je het mij vraagt. Dat die 25ct incl. belasting is, dus feitelijk een dubbeltje kan ik me slecht voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:50:

Dat is niet hetzelfde. De Europese richtlijn 'Koop en garantie' bepaalt dat de consument minimaal twee jaar garantie geboden moet worden. Minimaal, dus langer mag. De Nederlandse wet kent geen vaste garantietermijn, dus mag langer ook volgens het Nederlandse recht https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product.

De tekst van het wetsvoorstel over afbouw salderen spreekt niet over een minimum, maar over een vast percentage (die percentages zelf worden overigens in de Wet belastingen op milieugrondslag opgenomen). Er is dus geen ruimte om daar van af te wijken. Hetzelfde wetsvoorstel bepaalt wel dat de tlv tot 2027 ten minste 80% van het kale levertarief moet bedragen. Daar mag een leverancier dus wel meer bieden. Eventueel zelfs 100% van het integrale levertarief. Maar daar stoppen de leveranciers juist allemaal mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 04-12-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:50
Origineel schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:34:
[...]

Dus van 2025 ~ 2040 rekenen ze met een stroomprijs van 25ct + 15ct belasting = 40ct totaal als je het mij vraagt. Dat die 25ct incl. belasting is, dus feitelijk een dubbeltje kan ik me slecht voorstellen.
De bedoeling is om de energiebelasting op elektriciteit af te bouwen tot ca. € 0,08 (incl. BTW).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
[...]

Tot 2 jaar geleden kon ik me een stroomprijs van boven de 25 cent (incl alles) niet voorstellen... Stroom was altijd 3-6 cent inkoop, ~10 cent verkoop plus btw en andere belastingen.

Ik heb de aanschaf zonnepanelen ook berekend op 25 cent stroomprijs, 100% salderen en 5 cent TLV... Alles daarboven was mooi meegenomen.

De afgelopen paar jaar waren de uitzondering, niet de regel. Voor ons netto terugleveraars waren het gouden tijden, maar ik leef persoonlijk niet in de illusie dat dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:57
nietwijk schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:44:
[...]

Salderen is een fiscale regeling. Het lijkt me niet mogelijk om bovenwettelijk veel fiscaal voordeel aan je klanten te geven uit zak van de samenleving.
Slecht deels een fiscale regeling, voor wat betreft energiebelasting en btw(dat laatste eigenlijk uit de btw wetten).
Maar deels ook niet fiscaal (tlv = levertarief). Dit zou volgens mij bovenwettelijk kunnen, maar reken ik niet op omdat dat de leverancier geld kost.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
[...]

Volgens mij niet onmogelijk. Voor oekraine volgens mij kale terief rond 6ct. Nu nog steeds ongeveer dubbele. Maar ik weet het helaas ook niet,

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
pirke schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:58:
[...]

Tot 2 jaar geleden kon ik me een stroomprijs van boven de 25 cent (incl alles) niet voorstellen... Stroom was altijd 3-6 cent inkoop, ~10 cent verkoop plus btw en andere belastingen.

Ik heb de aanschaf zonnepanelen ook berekend op 25 cent stroomprijs, 100% salderen en 5 cent TLV... Alles daarboven was mooi meegenomen.

De afgelopen paar jaar waren de uitzondering, niet de regel. Voor ons netto terugleveraars waren het gouden tijden, maar ik leef persoonlijk niet in de illusie dat dat zo blijft.
Idem eigenlijk zelfs 22ct salderen en ook 5ct tlv. (die 5ct komt ongeveer overeen met de huur van extra panelen(huur 1,00/mnd, door verhuurder geschatte opbrengst 250kwh x 0,05), dus ik hoop niet lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
nietwijk schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:44:
[...]

Mediamarkt heeft btw vrije dagen. Het is niet alsof er daadwerkelijk geen btw over de producten betaald moet worden. @Linea Idem voor de eerdere opmerking over de vaste salderingstarieven. Het staat je als bedrijf vrij om de rest uit eigen zak te betalen als dit is opgenomen in het contract. Je krijgt het alleen niet terug van de overheid/samenleving als bedrijf. Dat is het hele idee van een bovenwettelijke regeling. Ongeacht of je bij het voldoen aan de wettelijke eisen wel of niet uit eigen zak (of dit garantie, saldering, of iets willekeurigs als verlofdagen is) moest betalen.

Onderstaande quote uit het contract refereert nergens naar wettelijke wijzigingen. Bij energieprijzen wordt er wel onder voorbehoud van bijv belastingen gewerkt. Dat maakt het makkelijker om een case te maken dat ze deze regeling vasthouden, ongeacht of de overheid het salderen voor ze steunt. Gelijk krijgen is dan natuurlijk weer een ander verhaal, en zal vermoedelijk dmv rechtsgang moeten gebeuren.
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per jaar¹.

¹ Niet alle meters registreren de teruggeleverde elektriciteit apart (de meter kan bijvoorbeeld ook ‘achteruitlopen’ als u teruglevert aan het net). Uw jaarlijkse meterstand is dan meteen uw netto verbruik.
In het innova uitbetalingstopic loopt juist over het voortzetten van deze contractvoorwaarden een geschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
scoobs schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:24:
[...]

Mediamarkt heeft btw vrije dagen. Het is niet alsof er daadwerkelijk geen btw over de producten betaald moet worden. @Linea Idem voor de eerdere opmerking over de vaste salderingstarieven. Het staat je als bedrijf vrij om de rest uit eigen zak te betalen als dit is opgenomen in het contract. Je krijgt het alleen niet terug van de overheid/samenleving als bedrijf. Dat is het hele idee van een bovenwettelijke regeling. Ongeacht of je bij het voldoen aan de wettelijke eisen wel of niet uit eigen zak (of dit garantie, saldering, of iets willekeurigs als verlofdagen is) moest betalen.

Onderstaande quote uit het contract refereert nergens naar wettelijke wijzigingen. Bij energieprijzen wordt er wel onder voorbehoud van bijv belastingen gewerkt. Dat maakt het makkelijker om een case te maken dat ze deze regeling vasthouden, ongeacht of de overheid het salderen voor ze steunt. Gelijk krijgen is dan natuurlijk weer een ander verhaal, en zal vermoedelijk dmv rechtsgang moeten gebeuren.

[...]

In het innova uitbetalingstopic loopt juist over het voortzetten van deze contractvoorwaarden een geschil.
Het geld moet ergens vandaan komen. Als het niet uit de samenleving komt door belastingen, dan wel uit de samenleving door de energietarieven hoog te houden. En we praten hier over een substantieel hoger percentage dan de BTW vrije dagen bij winkels die toch al voldoende marge hanteren. Het is gewoon een sigaar uit eigen doos, of beter gezegd: een sigaar uit de doos van je buurman die het minder breed heeft.

Maar goed, om weer terug on topic te gaan: Gisteren namens mijn ouders 3 jaar GreenChoice via een corporatie afgesloten tegen 11,5 cent TLT :) En ondanks dat het 8 keer lager is dan een jaar geleden vind ik het prima dat we de stroom voor die prijs kunnen verkopen op het moment dat zij het tegen kosten moeten dumpen. (over sigaren uit de doos van de buren gesproken...) Ik zie het komende jaren niet beter worden, maar heb (gelukkig) geen glazen bol. Bijkomend voordeel: Voor hun is het ook fijn dat ze niet telkens hoeven over te stappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Ben zelf nu voor 3 jaar GC gegaan via mijn eigen gemeente (coöperatie). Dus het voelt nog legit ook. :+ Ik zie de TLV niet meer stijgen de komende jaren en ben dan in ieder geval 3 jaar van het gezeik af. Als het feestje doorgaat met 2025 naar 64% salderen maar wel 80% minimaal van het kale levertarief terugkrijgen over die resterende hoeveelheid, gaat dat me niet achterlijk veel kosten. En dan hoef ik dit topic hopelijk pas weer over 3 jaar in de gaten te houden (als er geen vieze shenagigans plaatsvinden zoals bij Eneco/Engie).

Kon je internet etc. maar voor 3 jaar vastzetten. Hoef je niet ieder jaar dat suffe spelletje te spelen met doorverbinden naar de opzeglijn. Of dan toch maar weer een keer naar Odido gaan en terug naar KPN.

[ Voor 16% gewijzigd door ap3nr0ts op 05-12-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:51:
Ben zelf nu voor 3 jaar GC gegaan via mijn eigen gemeente (coöperatie). Dus het voelt nog legit ook. :+ Ik zie de TLV niet meer stijgen de komende jaren en ben dan in ieder geval 3 jaar van het gezeik af. Als het feestje doorgaat met 2025 naar 64% salderen maar wel 80% minimaal van het kale levertarief terugkrijgen over die resterende hoeveelheid, gaat dat me niet achterlijk veel kosten. En dan hoef ik dit topic hopelijk pas weer over 3 jaar in de gaten te houden (als er geen vieze shenagigans plaatsvinden zoals bij Eneco/Engie).

Kon je internet etc. maar voor 3 jaar vastzetten. Hoef je niet ieder jaar dat suffe spelletje te spelen met doorverbinden naar de opzeglijn. Of dan toch maar weer een keer naar Odido gaan en terug naar KPN.
80% minimaal van het kale levertarief en een maximum bedrag, dat is wel belangrijk om te melden. Gedacht wordt aan iets van 9,9ct/kWh.

Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024

Ik ben met je mee gegaan.
Ben er ook wel een beetje klaar mee met die energie cowboys die constant de regels veranderen en het steeds moeilijker maken met mensen met zonnepanelen.
Dit jaar al 5X overgestapt!
Wel ruim 2K gecasht met 7kW panelen :9
Ben nog steeds met Vf bezig over de extra tlv van compensatie van augustus tot november :(
Zal wel goed komen (hoop ik) bij het uitbetalen van Vf.
Zelf zie ik ook geen meer winst in de komende tijd en ben bang dat andere cowboys ook geld gaan vragen voor het terug leveren, en hoop met dit contract van GC daar geen hinder van te ondervinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
De stroomprijs bij GC voor een 3-jarig contract via een coöperatie is vandaag overigens weer iets gezakt naar 34,4 cent all in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Wolly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:16:
[...]

80% minimaal van het kale levertarief en een maximum bedrag, dat is wel belangrijk om te melden. Gedacht wordt aan iets van 9,9ct/kWh.

Bron
100% is momenteel toch rond de 25 cent?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mongkut
ASW1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:36:
De stroomprijs bij GC voor een 3-jarig contract via een coöperatie is vandaag overigens weer iets gezakt naar 34,4 cent all in.
In dit forum over terugleververgoedingen is deze vermelding toch niet relevant, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02

de Peer

under peer review

[...]

Bron
Jetten heeft juist gezegd dat dit maximum niet rond de 10 cent zal liggen (maar dat is misschien achterhaald intussen) . Waarom denk je dat het rond de 9.9 zal liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 05-12-2023 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13
mongkut schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:44:
[...]

In dit forum over terugleververgoedingen is deze vermelding toch niet relevant, of mis ik iets?
Toch wel, want met met salderingsafbouw ga je van je totale energieverbruik:
• een deel direct consumeren (intern, voor de meter)
• een deel salderen
• een deel (waarschijnlijk) betalen tegen levertarief
• een deel betaald krijgen tegen teruglevertarief
Voor het optimum zijn alle tarieven relevant.

Ik open die wetstekst van hierboven net trouwens maar ctrl-f "meter" geeft nul resultaten :? * Rukapul kijkt naar zijn ferrarismeter.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 05-12-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
Rukapul schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:50:
[...]

• een deel (waarschijnlijk) betalen tegen levertarief

Daar ga je toch niet vanuit, met de bezetting in 1ste kamer en waarschijnlijk nieuwe verkiezingen..
Als ik op "waarschijnlijk" moet beslissen kom ik nooit tot een beslissing ;)
En die levertarieven zijn in dit geval niet hoog tegenover die andere cowboys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
nietwijk schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:55:
[...]

Het geld moet ergens vandaan komen. Als het niet uit de samenleving komt door belastingen, dan wel uit de samenleving door de energietarieven hoog te houden. En we praten hier over een substantieel hoger percentage dan de BTW vrije dagen bij winkels die toch al voldoende marge hanteren. Het is gewoon een sigaar uit eigen doos, of beter gezegd: een sigaar uit de doos van je buurman die het minder breed heeft.
Nogal een dooddoener, en incorrect, want eventuele extra kosten worden afgewenteld op de aandeelhouder bij een redelijk verzadigde markt als deze. Kale energieprijzen worden niet bepaald door dit soort contracten. Bovendien, als je gaat schuiven met het moreel argument, nadat ik aangeef dat het niet klopt, heet dat een moving goalpost

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 05-12-2023 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
mongkut schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:44:
[...]

Ik ga er niet van uit dat we nog 3 jaar 100% mogen salderen, jij wel?
Hoe dan ook ondanks mijn huidige overschot heb ik dat contract liever met een lager levertarief dan met een hoger omdat ik niet weet wat de toekomst brengt, en ik neem aan dat er meer mensen zo over denken, dus relevant ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:02

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:49:
[...]

Ik denk van wel. Dat binnen 3 jaar weten af te schaffen is wel erg ambitieus. Dat zie ik niet snel gebeuren. Roept men al sinds 2018 he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:28
sjonniepanelen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:57:
Vattenfall heeft mij afgelopen week een jaarafrekening (periode juli '23 t/m okt '23) gepresenteerd met een lage TLV.

Ik heb ze vervolgens een printscreen van de e-mail laten zien waarin staat dat de TLV tot 1-11 16,8ct per kwh zou moeten zijn, en krijg binnenkort nog een extra uitbetaling, aldus een medewerker per Whatsapp.

Ze probeerden het dus mogelijk eerst niet uit te betalen. Mocht je ook bij VF zitten; handig om in de gaten te houden.

Voor de huidige periode (vanaf 1-11) heb ik een nieuwe klant gevonden, Greenchoice, 11,5ct per kwh. :)
Heb je dit inmiddels gehad? Mij is hetzelfde via whatsapp toegezegd (voor einde nov.) alleen dat is natuurlijk nog niet gebeurd.

Wel vermoeiend dat elke overstap weer een foute eindafrekening geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
de Peer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:58:
[...]

Ik denk van wel. Dat binnen 3 jaar weten af te schaffen is wel erg ambitieus. Dat zie ik niet snel gebeuren. Roept men al sinds 2018 he...
Ik weet het, maar als ik kiezen mag neem ik nog steeds liever het contract met 34 cent dan met meer.

En daarnaast; dit jaar voor het eerst verwarmen met de warmtepomp en volgend jaar een elektrische auto.
Geen idee of ik in 2025 nog een overschot heb of niet, misschien neem ik wel een dynamisch contract op de sap voor die auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online

Nee, die waarde die de minister vast mag stellen is een absoluut minimum, dat lager dan die 80% ligt (als die te hoog uitpakt, bijvoorbeeld als de energieprijzen hoog zijn). De leverancier mag wel meer dan dit minimum bieden, net als dat de leverancier meer dan die 80% mag bieden.

Letterlijke tekst wetsvoorstel:
"Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding."
https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf

[ Voor 38% gewijzigd door Linea op 05-12-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
ASW1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:49:
[...]

Zeker wel, gezien de opgave wat woningbouwverenigingen moeten doen in het verduurzamen met zonnepanelen, ik zie geen toekomst in heffingen op het huren van panelen en het niet kunnen salderen in de winter terwijl je in de zomer overdag aan het werk bent.
Je Moet als huurder nml huur betalen voor je panelen, wat niemand zal doen als het alleen maar geld kost.
Wat het effect is van die energie cowboys is; huurders moeten betalen per paneel bij een energie maatschappij, huur betalen aan een woningbouw (dubbel) en vervolgens zou je ook niet meer kunnen salderen.
Die huurders gaan klagen en willen niet betalen en geen enkele woningbouwvereniging zal nog een paneel kunnen leggen in de toekomst..
Die van de Bron en ook binnenkort Energie van ons en (er zullen er meer volgen) heeft dit flink op scherp gezet, wat je nu wel ziet in de verkoop van pv installaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:58:

Optimist! Minister Henk Kamp was in 2014 al met voorstellen bezig om het salderen te versoberen (lees: door iets anders te vervangen). Zie bijvoorbeeld dit mooie Tweakers-topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1588915
Ook leuk, met veel links naar oude artikelen:
https://gerrithartholt.bl...oekomst-van-salderen.html
Uiteindelijk werd het na gedoe in de Tweede Kamer (toen al veel voorstanders voor behoud van het salderen) evalueren in 2017 met het oog op een nieuwe regeling vanaf 2020.

In ieder geval denk ik ook dat we nog jarenlang kunnen salderen. De discussie gaat nog jaren duren, en dan moet er nog weer een nieuw wetsvoorstel komen.

Maar goed, dit topic gaat over de beste tlv. Volgens mij is het slim nu gewoon voor meerjarige zekerheid te kiezen. Als Greenchoice een vijfjarig contract met 11,5 cent tlv zou bieden, zou ik dat zelf genomen hebben. Maar verder dan drie jaar gaat het nu nog niet. De energiebedrijven zitten ook nog te veel in onzekerheid.

[ Voor 47% gewijzigd door Linea op 05-12-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mongkut
Op korte termijn zal het niet gebeuren dat de salderingsregeling wordt aangepast.
Omdat, de mensen met een ferrarismeter voordeel hebben hier bij, en dit niet gecontroleerd kunnen worden.
Eerst moeten dus ALLE ferrarismeters vervangen worden (geen mensen en te weinig tijd) als men dit toepast.
Als dit niet gebeurt en de salderingsregeling wordt versoberd, (denk ik) gaan er pv bezitters stappen ondernemen richting de rechtelijke macht om hun gelijk te halen (ik dus ook) :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
mongkut schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:00:
Op korte termijn zal het niet gebeuren dat de salderingsregeling wordt aangepast.
Omdat, de mensen met een ferrarismeter voordeel hebben hier bij, en dit niet gecontroleerd kunnen worden.
Eerst moeten dus ALLE ferrarismeters vervangen worden (geen mensen en te weinig tijd) als men dit toepast.
Als dit niet gebeurt en de salderingsregeling wordt versoberd, (denk ik) gaan er pv bezitters stappen ondernemen richting de rechtelijke macht om hun gelijk te halen (ik dus ook) :Y)
En dat vervangen van ferrarismeters kan pas als dat wettelijk verplicht is. Is ook nog niet geregeld; is hetzelfde wetsvoorstel dat in de Eerste Kamer voorligt (en het niet gaat redden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 15-09 14:22
Viper® schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:10:
[...]

/onzijdig/hem/haar :+

Ik zat overigens bij vanons te kijken maar die tlv van 13c gaat ook omlaag vanaf 01-01-2024 naar 4c (modelcontract)
Vast contract is ook 4c, cooperatief is 8c maar voor vele niet mogelijk.
Alleen variabel is nog 13c, maar die loopt t/m vandaag, zal vanaf 1 januari ook wel 4c worden.

De TLV gaat nog harder omlaag dan de crypto :o

Verder is de vanons verhoging van het vastrecht natuurlijk een mooie truc om onder de modelcontracten uit te komen die ze verplicht zijn te leveren aan al die vervelende 'tweakers' met veel teruglevering.

For you special price

Het liefst weigeren ze mensen die vervelend zijn of geld kosten. Maar dat mag niet, dan maar zo. Was het niet GC die toen op de website geen contract aanbood als je zonnepanelen had met hoge teruglevering.
Ik heb een coöperatief variabel contract bij VanOns maar heb nog geen communicatie over de verlaging per 1-1 ontvangen. Ook niet in de voorschotspecificatie o.i.d.

Anderen die coöperatief variabel hebben waar het wel de aanpassing gecommuniceerd is?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 14:20
Vandaag bericht/factuur ontvangen van Vattenfall:

Beste klant,

U ontvangt van ons een compensatie omdat we u te laat hebben geïnformeerd over de wijziging van de terugleververgoeding per 1 augustus. We hebben de compensatie berekend door uw teruglevering over de maanden augustus, september en oktober te verrekenen tegen het verschil tussen het oude en het nieuwe tarief.

Inmiddels zit ik met twee jaar vast bij GC, maar toch netjes van Vattenfall om dit alsnog aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:00
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:34:
Ik heb eerder in deze groep uitgebreid verslag gedaan van mijn dispuut met VanOns.
VanOns heeft per 1 juli de leveringstarieven gewijzigd (dat mag), maar ook de terugleververgoeding gehalveerd (ik zeg, dat mag niet).
De terugleververgoeding is in de overeenkomst gedefinieerd als GELIJK aan het leveringstarief en niet als een zelfstandig tarief.
VanOns is niet verschenen. In haar schriftelijke reactie heeft VanOns alleen aangegeven dat ze tarieven mogen wijzigen. Ze zijn niet ingegaan op het woord "gelijk".
Er staat toch wel erg duidelijk dat ze de voorwaarden mogen aanpassen.

Ik begrijp wel je punt maar ik denk persoonlijk dat je niet in je gelijk gaat krijgen, zou mooi zijn als je wel in gelijk komt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:50:
[...]

Jetten heeft juist gezegd dat dit maximum niet rond de 10 cent zal liggen (maar dat is misschien achterhaald intussen) . Waarom denk je dat het rond de 9.9 zal liggen?
Dat staat in de bron die ik erbij had geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HnTDCSGg/screenshot-353.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
mazzoop80 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:12:
[...]

Er staat toch wel erg duidelijk dat ze de voorwaarden mogen aanpassen.

Ik begrijp wel je punt maar ik denk persoonlijk dat je niet in je gelijk gaat krijgen, zou mooi zijn als je wel in gelijk komt natuurlijk.
En waar lees jij dat dan? Heb jij de hele geschiedenis van de zaak gevolgd? Tip: lees het even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:34:
Fijn dat het er toch van gekomen is. En thanks voor de update ! _/-\o_

Mij hebben ze nu weggepest met een verhoging van het vastrecht naar meer dan €2,- per dag.

Ik ben per 1-jan overgestapt naar het 3-jarige contract bij Greenchoice via een coöperatie.

Ik ga de eindafrekening overigens ook aanvechten bij de Geschillencommissie als deze niet klopt. En als jij in het gelijk wordt gesteld... ;) Houd je ons op de hoogte van de uitslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
Leaguer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:12:
[...]
Ik ga de eindafrekening overigens ook aanvechten bij de Geschillencommissie als deze niet klopt. En als jij in het gelijk wordt gesteld... ;) Houd je ons op de hoogte van de uitslag?
Ik ook, reken maar!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024

Ik heb sinds 21-11 eneco 3 jaar vast met die 9 cent tlv.

Welke shenagigans bij eneco moet ik in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Sarcomorbato schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:23:
[...]

Ik heb sinds 21-11 eneco 3 jaar vast met die 9 cent tlv.

Welke shenagigans bij eneco moet ik in de gaten houden?
Hahahaha.
Hahaha.

Elke energieleverancier in Nederland is een grote boef. Je moet ze 24/7 in de gaten houden en elke keer komen ze weer met een onverwachte sneak attack op je goudstukken.

Maar waarom heb je dan niet GC met 3 jaar vast voor 11,5 cent gedaan? Als dat nog kan, zou ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 12:02
Toch nog ff wachten met 11.5 cent?
Jetten wil 80% van kaal tarief = ca 20 cent

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Playa del C. schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:59:
[...]

Hahahaha.
Hahaha.

Elke energieleverancier in Nederland is een grote boef. Je moet ze 24/7 in de gaten houden en elke keer komen ze weer met een onverwachte sneak attack op je goudstukken.

Maar waarom heb je dan niet GC met 3 jaar vast voor 11,5 cent gedaan? Als dat nog kan, zou ik dat doen.
Hmm, tja... In Augustus al overeengekomen. Krijg je ook een overstapboete als je netto terugleverd?

En met eneco krijg natuurlihk happy powerrrrr 2.5kw gratiess. Stook ik de badkamer subtropisch warm voor Ms morbato. Happy wife....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Sarcomorbato schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:07:
[...]

Hmm, tja... In Augustus al overeengekomen. Krijg je ook een overstapboete als je netto terugleverd?
In theorie wel, maar je kunt het vragen aan Eneco. Misschien zijn ze je liever kwijt als klant.
En met eneco krijg natuurlihk happy powerrrrr 2.5kw gratiess. Stook ik de badkamer subtropisch warm voor Ms morbato. Happy wife....
2.5 kw? Of 2.5 kWh. Dat is een kadootje van 22,5 cent. Ms Morbato mag dan wel heel vaak een happy hour ontvangen en dat ontzettend waarderen als je dat wil gebruiken als positief punt. Vier keer per week bespaart je dan zo'n 50 euro per jaar.

Maar als je geen happy hour had en bij GC zat met 2,5 cent meer voor elke kWh teruglevering en je vrouw kreeg nooit happy hour, dan leverde het een stuk meer geld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
PieterL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:06:
Dan moet dat wetsvoorstel het wel halen. En als het wetsvoorstel het haalt, geldt het voor alle contracten. Er is geen overgangstermijn voor lopende contracten in het wetsvoorstel opgenomen.
Meeste kale levertarieven zijn trouwens geen 20 cent meer, maar lager, rond de 16 cent, en dalen nog steeds. Die tlv van 80% ligt dan ook al onder de 13 cent.

[ Voor 15% gewijzigd door Linea op 06-12-2023 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
PieterL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:06:
Als Jetten dat voor elkaar krijgt, geldt het voor iedereen. Ook met een vast contract. En in dat geval kun je beter ergens zitten met enorm hoge tarieven. Alleen denk ik dat zo'n bedrijf daar financieel erg veel problemen mee zou krijgen.

Het is niet zo simpel als het lijkt allemaal. Drie jaar vast voor 11,5 cent, ik vind het meer dan prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Playa del C. schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:13:
[...]

In theorie wel, maar je kunt het vragen aan Eneco. Misschien zijn ze je liever kwijt als klant.

[...]

2.5 kw? Of 2.5 kWh. Dat is een kadootje van 22,5 cent. Ms Morbato mag dan wel heel vaak een happy hour ontvangen en dat ontzettend waarderen als je dat wil gebruiken als positief punt. Vier keer per week bespaart je dan zo'n 50 euro per jaar.

Maar als je geen happy hour had en bij GC zat met 2,5 cent meer voor elke kWh teruglevering en je vrouw kreeg nooit happy hour, dan leverde het een stuk meer geld op.
Haha tis maar dollen met dat happy hour. We hebben een overwchot van 4500 kWh

Ik krijg trouwens maar 8 cent tlv als ik mijn gegevens in de green choice hoge hoed gooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Sarcomorbato schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:26:
[...]

Haha tis maar dollen met dat happy hour. We hebben een overwchot van 4500 kWh

Ik krijg trouwens maar 8 cent tlv als ik mijn gegevens in de green choice hoge hoed gooi
Snap ik van de happy hour. Serieus gezegd, Eneco en happy hour, ik ben er niet zo van. Eneco heeft velen een tijdje goed betaald, maar momenteel zijn ze weer uit beeld.

Bij GreenChoice moet je kiezen voor een coöperatie. Je krijgt dan 11,5 cent als tlv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
Playa del C. schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:34:
[...]

Snap ik van de happy hour. Serieus gezegd, Eneco en happy hour, ik ben er niet zo van. Eneco heeft velen een tijdje goed betaald, maar momenteel zijn ze weer uit beeld.

Bij GreenChoice moet je kiezen voor een coöperatie. Je krijgt dan 11,5 cent als tlv.
Ah op die manier. Even kijken of die e135 de moeite waard is. Contact met de eneco klantenservice is geen pretje door het matige nederlands van de helpdeskmedewerkers. Jammer dat je niet voor engelstalig kan kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

Playa del C. schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:59:
[...]

Hahahaha.
Hahaha.

@Sarcomorbato

Ik ben nog niet zo cynisch als mijn voorganger, maar dat is mijn sentiment ook wel ja. :P 3 jaar vast vind ik nu gewoon fijn, omdat ze meestal het onderste uit de kan proberen te halen voor zichzelf. Met 3 jaar vast, onder deze voorwaarden, zit ik hopelijk wel even goed. Maar Greenchoice heeft me nog nooit teleurgesteld tijdens al mijn studentenjaren (toen had ik ze vaak voor een jaartje). Wie weet zijn dat echt goeierikjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 20:13
Zojuist een goede ervaring gehad met GC, Ik zat nog in de bedenktijd van mijn afgesloten 3jaar contract en had na 25 minuten wachten binnen 5 minuten het lagere tarief van 34,4 cent en 11,5 tlv. Voor komend jaar maakt die 1cent niet veel uit, maar als de afbouw doorgaat dan scheelt het toch ineens weer een aardig bedrag.

Ik heb het rechtstreeksnummer uit een eerdere post gebruik 010-7470222

En weer 14 dagen bedenktijd ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts

ap3nr0ts

hoi

nimie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:40:
Zojuist een goede ervaring gehad met GC, Ik zat nog in de bedenktijd van mijn afgesloten 3jaar contract en had na 25 minuten wachten binnen 5 minuten het lagere tarief van 34,4 cent en 11,5 tlv. Voor komend jaar maakt die 1cent niet veel uit, maar als de afbouw doorgaat dan scheelt het toch ineens weer een aardig bedrag.

Same gedaan! Vanochtend. Mijn vrouw dan, want ik moest naar de tandarts, haha. Ze zeiden nog wel: het heeft bij u geen zin, gezien u meer teruglevert. Maar met het argument "elektrische auto in de toekomst, en onvoorspelbaarheid salderen" bogen ze snel genoeg mee. Ik heb wel het idee dat ik dit echt voor 50 euro op jaarbasis heb gedaan max. :') Maar ach. Wie het kleine niet eert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
  • Laatst online: 16-09 22:45
nimie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:40:

Heb ik vanmorgen ook gedaan. Ingaande 1 juni 2024.
Ook de vaste leveringskosten zijn €6,33 ipv €7,79.
3,5 jaar veilig voor eventuele terugleverboetes.
Daarna kijk ik weer.

(Voor mijn 12m3 gas shop ik nog even verder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 20:13
ap3nr0ts schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:41:
[...]

Same gedaan! Vanochtend. Mijn vrouw dan, want ik moest naar de tandarts, haha. Ze zeiden nog wel: het heeft bij u geen zin, gezien u meer teruglevert. Maar met het argument "elektrische auto in de toekomst, en onvoorspelbaarheid salderen" bogen ze snel genoeg mee. Ik heb wel het idee dat ik dit echt voor 50 euro op jaarbasis heb gedaan max. :') Maar ach. Wie het kleine niet eert.
Ha komend jaar scheelt het niets, maar daarna 2 jaar wel en dan is het toch 2x50=100 euro😀 met 1 telefoontje verdiend en zo snel gaat dat niet met werken 🙈
En weer 14 dagen bedenktijd 🙏🏾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Zijn de mensen die nog de 22ct van Engie krijgen en tot ongeveer half 2024 dat contract hebben lopen,
het contract met de koppeling kaal levertarief = TLV,
toch al GreenChoice aan het regelen voor daarna?

Ik wil wachten, maar nu Engie toch allerlei rare dingen aan het doen is, waaronder de vaste kosten sterk verhogen, begin ik toch wel heel hard te twijfelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InBl
Truus01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:35:
Zijn de mensen die nog de 22ct van Engie krijgen en tot ongeveer half 2024 dat contract hebben lopen,

Ik wil wachten, maar nu Engie toch allerlei rare dingen aan het doen is, waaronder de vaste kosten sterk verhogen, begin ik toch wel heel hard te twijfelen.
Ja. Ik. Vandaag gedaan. Vorig jaar nog net die 22 ct kunnen binnenhalen.
Ik stap via een coöperatie per 1 juni 2024 over naar GC voor 3 jaar.
TLV 11,5 ct. Vaste kosten €6,33 per maand.

Ik vind de dreiging van teruglever boetes helemaal niets.
Ik leverde afgelopen 365 dagen 1652 kWh terug.

[ Voor 7% gewijzigd door InBl op 06-12-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
InBl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:45:
[...]

Ja. Ik.
Ik stap via een coöperatie per 1 juni 2024 over naar GC voor 3 jaar.

Ik vind de dreiging van teruglever boetes helemaal niets.
Ik leverde afgelopen 365 dagen 1652 kWh terug.
Dat vermoeden had ik al, dat jij er zo een was, daarom kwam de vraag ook in me op.
Ben je de enige, of zijn er meer? Of wachten de meeste toch of.
(Of nog erger, zouden de meesten denken dat ze de rest van het jaar nog goed zitten en niet in de gaten hebben wat er ondertussen allemaal speelt.
Ik heb ook een tijdje gedacht 'ik zit goed, ik stop even met alles bij willen houden'...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
Truus01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:48:
[...]

Dat vermoeden had ik al, dat jij er zo een was, daarom kwam de vraag ook in me op.
Ik zie er meer die voor 2 of 3 jaar naar GC gaan. Daarom werd ik ook wakker :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
Ik stap voorlopig nog niet over. De komende maanden maakt toch niet veel uit voor mij en ik wil "het gevecht" met Engie wel aangaan. Al is het alleen maar om het principe.

Als ik/we gelijk krijgen, zitten we voorlopig goed met de teruglevertarieven. Over de vaste kosten, dat zien we dan over een half jaar wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk

Deze week het variabele Engie contract van mijn ouders omgezet naar een 3-jarig GC corporatie contract.
Mijn Engie jaarcontract loopt tot 1-7-2024, dat zit ik graag uit, maar als ik nu al per 01-07-2024 het 3-jarige GC corporatie contract aan kan gaan lijkt me dat een puik plan! ik dacht dat het niet meer dan 3 maanden vooruit kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
nietwijk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:04:

Deze week het variabele Engie contract van mijn ouders omgezet naar een 3-jarig GC corporatie contract.
Mijn Engie jaarcontract loopt tot 1-7-2024, dat zit ik graag uit, maar als ik nu al per 01-07-2024 het 3-jarige GC corporatie contract aan kan gaan lijkt me dat een puik plan! ik dacht dat het niet meer dan 3 maanden vooruit kon.
GC kan 180 dagen vooruit.
https://www.gaslicht.com/...het-juiste-overstapmoment
In de praktijk hanteren ze blijkbaar een half jaar min een dag (je kunt nu 5 juni 2024 als laatste ingangsdatum aanvragen op de GC-website).

[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 06-12-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 15-09 14:22
MaSw85 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:34:
[...]

Ik heb een coöperatief variabel contract bij VanOns maar heb nog geen communicatie over de verlaging per 1-1 ontvangen. Ook niet in de voorschotspecificatie o.i.d.

Anderen die coöperatief variabel hebben waar het wel de aanpassing gecommuniceerd is?
Kleine bump. Anderen die coöperatief variabel hebben en al communicatie hebben ontvangen over een aanpassing in TLV vanaf 1-1?

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:13
Truus01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:48:
[...]

(Of nog erger, zouden de meesten denken dat ze de rest van het jaar nog goed zitten en niet in de gaten hebben wat er ondertussen allemaal speelt.
Ik heb ook een tijdje gedacht 'ik zit goed, ik stop even met alles bij willen houden'...)
Ik.

Mijn Engie jaarcontract loopt tot 1 mei 2024. GC coöperatie 3jr gaat dan in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 19:53
Wolly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:39:
[...]

Dat staat in de bron die ik erbij had geplaatst.
[Afbeelding]
Als de leverancier door de 'redelijke terugleververgoeding' wordt gedwongen om meer te betalen dan wat het op de markt waard is, dan betaal je dat als invoeder uiteindelijk, vroeg of laat, linksom of rechtsom, helemaal zelf (plus waarschijnlijk nog wat extra's). Het is een sigaar uit eigen doos. Overigens, dat geldt ook voor de salderingsregeling, op de energiebelasting na. Zoals hier uitgelegd.

Als je dat wil voorkomen, dan moet je nu een vast contract afsluiten, dan zet je de vergoeding vast, en voorkom je onvermijdelijke teruglever heffingen of verhoging vaste vergoeding die gaan komen.

Weet daarbij wel dat partijen als GC ook geen 'gekke henkie' zijn. Hun leveringstarief voor het 3 jarig contract is niet bepaald laag, en de trend qua elektriciteitsprijzen is dalend. Indien afbouw salderen zoals gepland doorgaat, of later ingaat, maar dan versneld, maken ze qua leveringstarief (voor het deel wat niet gesaldeerd mag worden) een deel van hun 'schade' goed.

Maak dus voordat je overstapt een goede berekening voor jouw totale situatie en focus dan met name op de 'pijn' in de latere jaren. Er zijn in deze thread al rekenmodellen gedeeld (inclusief latere correcties op foute assumpties over salderen).

Realiseer je ook dat je jezelf potentieel ook klem zet met betrekking tot het gebruik van de voordelen van dynamische tarieven, inclusief een potentiële hobby voor het bouwen en aansturen van een thuisbatterij. ;) Tenzij je met liefde de opzegboete betaald, of een PAP aanvraagt.

[ Voor 16% gewijzigd door ntram op 06-12-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 02-09 00:00
Vandaag telefonisch contact gehad met GC om het 3 jarige contract wat ik vorige week had afgesloten op te zeggen en wederom een nieuwe af te sluiten met iets lagere tarieven 34.4 cent per kwh. Geen probleem en weer 14 dagen bedenktijd. (Coöperatief)

Edit: meneer vertelde nog dat aangezien ik nu een variabel contract heb (Engie), hij het ook eerder kon laten ingaan. Maar ik vind 1 januari wel een mooie datum.

[ Voor 24% gewijzigd door JMS-2 op 06-12-2023 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04
JMS-2 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:43:
Vandaag telefonisch contact gehad met GC om het 3 jarige contract wat ik vorige week had afgesloten op te zeggen en wederom een nieuwe af te sluiten met iets lagere tarieven 34.4 cent per kwh. Geen probleem en weer 14 dagen bedenktijd. (Coöperatief)
Als je nu online afsluit via cooperatie krijg je ook direct 34.4 cent, zonder te hoeven bellen. Heb mijn Pa net overgesloten.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 02-09 00:00
loewie1984 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:45:
[...]

Als je nu online afsluit via cooperatie krijg je ook direct 34.4 cent, zonder te hoeven bellen. Heb mijn Pa net overgesloten.
Klopt, maar die had ik al afgesloten vorige week tegen 35,5. Vandaar dat ik moest bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09 22:21

Mijn contract bij Engie loopt op 30-04-2024 af en per 1-5-2024 stap naat GC (3-jarig contract). Maar ik ga een stuk minder terugleveren vanwege EV en warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
rube schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:51:
[...]

Ik stap voorlopig nog niet over. De komende maanden maakt toch niet veel uit voor mij en ik wil "het gevecht" met Engie wel aangaan. Al is het alleen maar om het principe.

Als ik/we gelijk krijgen, zitten we voorlopig goed met de teruglevertarieven. Over de vaste kosten, dat zien we dan over een half jaar wel weer.
Zoals ik het begrepen heb, mag Engie ook die vaste kosten voor ons verhogen, zodra het jaar voorbij is en het contract stilzwijgend doorloopt, alleen de koppeling levertarief = TLV mogen ze niet breken.

Ik ben dus juist vooral bang voor die hoge vast kosten.
De 'boetes' en andere heffingen zijn te ontwijken via modelcontracten, maar ik ben bang dat daar dus de vast kosten sky high van worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
nietwijk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:04:
Ah, wij moeten dus nog even wachten voordat het überhaupt kan. Dankje @Linea!
Dus sowieso nog even afwachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
Truus01 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:55:
[...]

Zoals ik het begrepen heb, mag Engie ook die vaste kosten voor ons verhogen, zodra het jaar voorbij is en het contract stilzwijgend doorloopt, alleen de koppeling levertarief = TLV mogen ze niet breken.

Ik ben dus juist vooral bang voor die hoge vast kosten.
De 'boetes' en andere heffingen zijn te ontwijken via modelcontracten, maar ik ben bang dat daar dus de vast kosten sky high van worden gemaakt.
Tja, misschien wel. Toch blijf ik voorlopig nog even zitten.

Wat ik me dan wel afvraag, waarom hebben ze niet bij alle terugleveraars de koppeling tussen levering en teruglevering in stand gehouden en alleen de vaste kosten flink verhoogd? 🤔

Overigens mogen ze die toch niet elk willekeurig moment verhogen? Dus dat is t/m juni 2024 voorlopig geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Vandaag een fijne meevaller. Ik heb eerder per ongeluk een variabel contract bij Vattenfall afgesloten ipv model contract, gelukkig vergat Vattenfall over de nieuwe TLV te communiceren. Paar maanden geleden een uurtje met diverse medewerkers van Vattenfall aan de telefoon gehangen, uiteindelijk iemand die het volledig snapte en de toezegging gekregen dat ze in november het voor diverse klanten zouden verrekenen. En dat is zo waar ook gewoon gedaan.

Nu alleen nog zien dat GreenChoice een eindafrekening stuurt voor de opgezegde gas aansluiting. In hun systemen bleek ik tussen wel en geen contract in te hangen.

Nu hopelijk 3 jaar lang rust, helaas wel minimaal TLV van 7 cent, maar goed elektra + verwarming zonder kosten is ook al erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11
loewie1984 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:45:
[...]

Ik heb ook via de website overgesloten. Een voordeel daarbij is dat ik alleen het contract voor stroom kon omzetten, en dat voor gas laten doorlopen. Eerder dit jaar bij het telefonisch omzetten van het drie jaar dalen contract wilden ze dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
roedi06 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:46:
[...]

Ik lees al een tijd mee, maar dit had ik nog niet gezien. Nuttige info thanks.
Overweeg ook het vaste 3 jaars contract (loopt nu bijna anderhalf jaar) om te zetten in nieuw 3jaars contract Overloon.
Reden lagere gasprijs. Ik lever netto terug Ca 1800kwh.

Ik heb ver teruggelezen in het forum volgens mij.
In de voorwaarden netto teruglevering Greenchoice staat (nog steeds):

Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
Op de leveringsovereenkomst tussen ons zijn deze voorwaarden, eventuele contractvoorwaarden, de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 en de kwaliteitscriteria van Greenchoice van toepassing. Deze kunt u terugvinden op onze website www.greenchoice.nl/voorwaarden. Wanneer er sprake is van tegenstrijdigheden geldt de volgende aflopende volgorde van belangrijkheid: 1) deze voorwaarden, 2) eventuele contractvoorwaarden en
3) de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017.

Hiermee ruimte voor Greenchoice om dit toch aan te passen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Lowlands schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:11:
Ik heb ver teruggelezen in het forum volgens mij.
In de voorwaarden netto teruglevering Greenchoice staat (nog steeds):

Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen. Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover.
Op de leveringsovereenkomst tussen ons zijn deze voorwaarden, eventuele contractvoorwaarden, de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 en de kwaliteitscriteria van Greenchoice van toepassing. Deze kunt u terugvinden op onze website www.greenchoice.nl/voorwaarden. Wanneer er sprake is van tegenstrijdigheden geldt de volgende aflopende volgorde van belangrijkheid: 1) deze voorwaarden, 2) eventuele contractvoorwaarden en
3) de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017.

Hiermee ruimte voor Greenchoice om dit toch aan te passen?
Lees even terug op zondag 3 december, 14:44 uur. En nog heel veel keer eerder. Daar staat het antwoord.
En de reactie 3 december om 20:23 uur waarom deze vraag toch elke keer weer terug komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Linea op 07-12-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
Linea schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:28:
[...]

Lees even terug op zondag 3 december, 14:44 uur. En nog heel veel keer eerder. Daar staat het antwoord.
En de reactie 3 december om 20:23 uur waarom deze vraag toch elke keer weer terug komt.
@Linea dank! Het is me nu duidelijk. En excuus dat ik het niet gevonden had maar het wel had kunnen vinden. Ik vind het wel erg bijzonder dat een dergelijke opmerking gewoon in die voorwaarden van Greenchoice blijft staan.
Pagina: 1 ... 190 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2