Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Sebastiaan88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:14:

Hmm ja de voorbeelden schrijven het weer anders uit in het zelfde wetsvoorstel… ik blijf toch hangen bij de letterlijke tekst regel:

De over het hele jaar aan het net onttrokken hoeveelheid elektriciteit (<- afname) wordt over het hele jaar gesaldeerd met een percentage (bijv. 64%) van (<- hier begint van:) de hoeveelheid over het jaar op het net ingevoede elektriciteit. (<- teruglevering)

Dan krijg je lijkt mij de som:

Afname - (0,64 * Teruglevering).
Hier is een mooi eigen topic over, 'de toekomst van salderen' https://gathering.tweaker...ist_messages/2188210/last. Daarin is dit al tig keer besproken. Het wetsvoorstel is aangepast. De berekening vindt plaats over de ingevoede elektriciteit voor zoverre deze niet meer is dan de afgenomen hoeveelheid (lees: de laagste waarde van invoeding en afname).

Juiste tekst wetsvoorstel, zoals voorliggend in de Eerste Kamer:
"Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de kosten van het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse leveringskosten door per jaar de kosten van de in dat jaar aan het net hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, van de kosten van de in dat jaar op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit, voor zover de hoeveelheid ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit."

[ Voor 33% gewijzigd door Linea op 30-11-2023 11:14 ]

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 19:53
HandyLumberjack schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:26:
[...]
Afkoopsom is €0,- als je meer opwek dan verbruik hebt.
In de uitleg die GC geeft is dat niet het geval. Indien de terugleververgoeding tegen die tijd hoger is, dan moet toch een boete betalen. Nu is dat niet een erg waarschijnlijk scenario, tenzij ze de terugleverboete heel hoog maken en daarmee een hoger teruglevertarief financieren.

• HandyLumberjack
  • Nu online
ntram schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:09:
[...]

In de uitleg die GC geeft is dat niet het geval. Indien de terugleververgoeding tegen die tijd hoger is, dan moet toch een boete betalen. Nu is dat niet een erg waarschijnlijk scenario, tenzij ze de terugleverboete heel hoog maken en daarmee een hoger teruglevertarief financieren.
Daarmee wijken ze af van de "Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders" zoals door de ACM opgesteld, ben benieuwd wat een rechter daarvan gaat vinden.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• HandyLumberjack
  • Nu online
Maar zover komt het waarschijnlijk nooit...

[ Voor 194% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-11-2023 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:16
Zojuist even gebeld met Van Ons over de tarieven vanaf 1-1-24. De teruglevertarieven zijn allemaal (enkel/dal/hoog) ongeveer €0,08 per kWh. Niet rendabel dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-09 07:16
Linea schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:05:
[...]

Hier is een mooi eigen topic over, 'de toekomst van salderen' https://gathering.tweaker...ist_messages/2188210/last. Daarin is dit al tig keer besproken. Het wetsvoorstel is aangepast. De berekening vindt plaats over de ingevoede elektriciteit voor zoverre deze niet meer is dan de afgenomen hoeveelheid (lees: de laagste waarde van invoeding en afname).

Juiste tekst wetsvoorstel, zoals voorliggend in de Eerste Kamer:
"Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de kosten van het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse leveringskosten door per jaar de kosten van de in dat jaar aan het net hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, van de kosten van de in dat jaar op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit, voor zover de hoeveelheid ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit."
Bedankt. Nu snap ik hem inderdaad, er zit dus eigenlijk maximum van je verbruik aan, dan zijn er inderdaad een hoop sites die het verkeerd uitleggen en tonen in rekenvoorbeelden. Ik heb mijne aangepast en dan zou ik als de saldering regeling door gaat bijna 200 EUR minder besparen, of de tlv moet inderdaad 80% zijn dan compenseert het ietsje, 0,167*0,8 = 0,133 tlv wat ongeveer 15% hoger is dus iets meer teruggave

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_qbuoGpY45BT6C2XsfYwXwnnwM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FMgRVyqCIiAQoTntj2P99nEw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Sebastiaan88 op 30-11-2023 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Pirtkoei schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:21:
Zojuist even gebeld met Van Ons over de tarieven vanaf 1-1-24. De teruglevertarieven zijn allemaal (enkel/dal/hoog) ongeveer €0,08 per kWh. Niet rendabel dus.
Als je nu een contract afsluit per 1-1 dan heb je de tarieven die nu in je contract staan. Die gelden dan tot 1-7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
ntram schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:04:
[...]

De belangrijkste reden om voor 3 jaar vast te gaan is om te voorkomen dat je de terugleverheffing moet gaat betalen die elke leverancier onvermijdelijk gaat invoeren bij contracten.

Want;

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWtvCFfM49ZdSSE2L8Pz1K0e-qY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMtdPvFUGFGZkvHKTx5n0FRe.png?f=fotoalbum_large

Als ze daarbij ook 80% TLV rekenen, dan is de terugleverheffing een betere deal... bij gelijkblijvende prijzen, uitgaande van 64% salderen vanaf 2025.

Het enige wat ik nog niet meegenomen heb is de veranderende TLV per 1-7 bij VanOns. Geen idee of de terugleverheffing eerder ingaat dan de 80% TLV. Ik hoop dat die hand in hand gaan. In dat geval kun je beter het eerste half jaar nog even profiteren van een hoge TLV, en later overstappen naar een andere variabele 11 cent aanbieder.

Uiteindelijk gaat het om 1 a 2 tientjes per maand verschil, de vraag is hoeveel moeite en risico je daar voor wilt nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 30-11-2023 12:27 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
pirke schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:11:
Als ze daarbij ook 80% TLV rekenen, dan is de terugleverheffing een betere deal... bij gelijkblijvende prijzen, uitgaande van 64% salderen vanaf 2025.

Het enige wat ik nog niet meegenomen heb is de veranderende TLV per 1-7 bij VanOns. Geen idee of de terugleverheffing eerder ingaat dan de 80% TLV. Ik hoop dat die hand in hand gaan. In dat geval kun je beter het eerste half jaar nog even profiteren van een hoge TLV, en later overstappen naar een andere variabele 11 cent aanbieder.
Je gaat van nogal wat uit. De afbouw salderen en de 80% TLV zijn allerminst zeker en vooral voorlopig nog niet in uitvoer.
Dit werkt juist in de hand dat energiemaatschappijen allerlei vormen van 'boetes' gaan hanteren, de terugleverboete, absurd hoge vaste leverkosten, etc. En die zullen ze ook niet zomaar ook niet terugdraaien als er wel wetten komen die bv de saldering afbouwen.
De enige zekerheid tegen al dat soort fratsen van energiemaatschappijen is een langdurig vast contract.

Ik zit nog bij Engie met 22ct TLV, 1 jaar vast, tot 1-7-2024, en dacht ik vind het wel prima, ik zie dan wel en neem anders een modelcontract, dan heb ik geen terugleverboete. Maar Engie is er bv een die de vaste kosten van het modelcontract tot absurde hoogtes heeft gebracht. Ik meen 100x wat het nu is.
Dus begin ik toch weer te twijfelen.

Maar ik blijf net zo goed bij Engie tot 1-7 en wacht toch nog even af wat er allemaal gaat gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
pirke schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:50:
[...]

Als je nu een contract afsluit per 1-1-2024 kunnen ze niet per 1-1-2024 de tarieven aanpassen. Je hebt dus tot 1-7-2024 deze tarieven.

Aangezien het plan is om 80% redelijke TLV te gaan hanteren, is nu 3 jaar vastzetten tegen 11 cent ook niet ideaal. Van Ons geeft een redelijke 84,7% TLV:

0,17247 (TLV ex btw)
0,24638 (tarief inc btw)
0,17247 / (0,24638/1,21)) = 84,7%
Ik kan me niet voorstellen dat die 80% er door komt. Een tlv die in de toekomst hoger ligt dan nu lijkt me onwaarschijnlijk gezien de massale opwekking en de ontwikkeling van de tlv de afgelopen jaren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Kluifjes schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:52:
Ik kan me niet voorstellen dat die 80% er door komt. Een tlv die in de toekomst hoger ligt dan nu lijkt me onwaarschijnlijk gezien de massale opwekking en de ontwikkeling van de tlv de afgelopen jaren
Die 80% is gekoppeld aan het wetsvoorstel voor de afbouw van het salderen. Maar de energiebedrijven geven al aan dat ze naar de rechter stappen als die 80% ingevoerd wordt. De energiebedrijven vinden die 80% strijdig met de EU-regels. Die bieden overigens wel degelijk de mogelijkheid voor een regering om in te grijpen in de tarieven, maar dat terzijde. Vooralsnog lijkt het er niet op dat dit wetsvoorstel het gaat halen. Dus dan kunnen de discussies weer opnieuw gevoerd worden bij de behandeling van de nieuwe Energiewet. En ondertussen blijft alles zoals het was, inclusief energiebedrijven die met eigen maatregelen komen. En netbeheerders die ook nog ideeën hebben over de invoering van een bandbreedtemodel in 2025.

Maar laten we dit topic vooral zero tolerance houden bij de beste tlv.

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Zo...knoop doorgehakt en van Engie, die een enecootje+ doen (van 25 naar 4 cent en vaste kosten +50%!) overgestapt op Tibber .
Moest er toch eens van komen om op dynamische tarieven over te gaan maar TLV bij reguliere leveranciers was laatste 2jaar te mooi. Nu dat e-leveranciers ook deze markt terug hebben gepakt is dynamisch voor mij wel een alternatief.
Blij verrast dat Tibber al direct mijn verwarming kan aansturen wanneer er laag tarief is! Vóór de zomer automatisering regelen voor omvormer uit als tarief negatief wordt 8) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lapoor schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:51:
[...]

volgens mij is dit wel relevant bij een 3 jarig contract aangezien je in 2025 en 2026 niet meer 100% kan salderen.
Dat is voor mij ook de reden geweest om bij GC de tarieven naar de huidige aan te laten passen (zat nog binnen de 14 dagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Knoop doorgehakt, toch maar 3 jaar gedaan bij GC per 1-1.

Voor gas blijven we dynamisch, ik verwacht dat de prijzen komend jaar blijven zakken...

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:57
Anneke84 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:57:
Ook hier mail ontvangen van Engie dat de terugleververgoeding naar 4 cent gaat, dus ik ga overstappen.
Bij Greenchoice met 11,5 cent terugleververgoeding een berekening gemaakt, waarbij ik dit te zien krijg:

[Afbeelding]

Is het getoonde bedrag 60 euro per jaar omdat ze minimaal 5 euro in rekening moeten brengen per maand? Uiteindelijk krijg ik dus wel op de afrekening het bedrag uitbetaald op basis van de teruggeleverde kwh?
Volgens mij is je voorschot 0,00 ondanks 60 in voorbeeldberekening.
(De 384 inderdaad pas bij jaarafrekening.)

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patko
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-06 12:23
En ook Vanons gaat terugleveringskosten berekenen vanaf 1-1-2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-vtOm3rROEEpytF2vmMvMmHJLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EoYRz0YbJxuVt3sWo0KU12zi.png?f=user_large

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Patko schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:55:
En ook Vanons gaat terugleveringskosten berekenen vanaf 1-1-2024

[Afbeelding]
Deze kreeg ik ook zojuist binnen. En check ook even de verhoging van het vastrecht ;w

Wel erg jammer, want het juridische gevecht over de wijziging van het teruglevertarief durfde ik nog wel aan (in mijn contract is die namelijk gelijkgesteld aan het levertarief, dus het teruglevertarief mag helemaal niet gewijzigd worden). Maar het vastrecht lijken ze wel gewoon te kunnen verhogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Leaguer op 30-11-2023 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Leaguer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:01:
[...]

Deze kreeg ik ook zojuist binnen. En check ook even de verhoging van het vastrecht ;w

Wel erg jammer, want het juridische gevecht over de wijziging van het teruglevertarief durfde ik nog wel aan (in mijn contract is die namelijk gelijkgesteld aan het levertarief, dus het teruglevertarief mag helemaal niet gewijzigd worden). Maar het vastrecht lijken ze wel gewoon te kunnen verhogen.
Dat vastrecht ook, tijd voor een melding bij ACM, want 60+ euro per maand als vastrecht lijkt me niet echt redelijk.

Ik heb gelijk cooperatief via de website (niet via klantenportaal aangevraagd per 1 januari) aangezien de tarieven daar niet zijn aangepast. Kijken of ze de oude tarieven in het contract zettten.

• Musho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 22:19
RutgerJanssen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:29:
[...]

Dat vastrecht ook, tijd voor een melding bij ACM, want 60+ euro per maand als vastrecht lijkt me niet echt redelijk.

Ik heb gelijk cooperatief via de website (niet via klantenportaal aangevraagd per 1 januari) aangezien de tarieven daar niet zijn aangepast. Kijken of ze de oude tarieven in het contract zettten.
Klopt het dat dit contract niet overal beschikbaar is? Ik woon zelf in omgeving Nijmegen, maar krijg voor geen mogelijkheid een cooperatief contract afgesloten helaas.

• RutgerJanssen
Musho schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:42:
[...]

Klopt het dat dit contract niet overal beschikbaar is? Ik woon zelf in omgeving Nijmegen, maar krijg voor geen mogelijkheid een cooperatief contract afgesloten helaas.
Volgens mij kan het voor iedereen. In stap 2 klik je op stroom en gas, vevolgens meld je aan via energie cooperatie en selecteer je een cooperatie en vervolgens ga verder onderin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Beekforel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:00:
Nieuwe tarieven PowerPeers binnen (variabel contract).

De terugleververgoeding voor zonnepaneelbezitters blijft € 0,11 per kWh.

Levertarief stroom (totaal) gaat van 0,457368 naar 0,355498.
Vaste kosten gaan van € 0,295562 naar € 0,394192 per dag.
Ook net de email binnen.

Overzicht van alle tarieven te vinden op: https://powerpeers.nl/energietarieven/
verschil tussen modelcontract en variabel contract vanaf 1 januari 2024 lijkt alleen de TLV van 11c te zijn.

Vroeger was het trouwens eenvoudig, je had 1 bedrag voor gas en elektriciteit. Als ik nu die tarieven overzicht pagina's bekijk, man man man. Vast contract/model contract/variabel. Wel of geen zonnepanelen. Letterlijk uitsluiten van mensen met zonnepanelen voor jaarcontracten.
Overstappen elk jaar was altijd goedkoper en interessant, nu krijg je alleen als bestaande klant betere tarieven.

• pirke
Viper® schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:57:
[...]

Vast contract/model contract/variabel
/dynamisch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
/onzijdig/hem/haar :+

Ik zat overigens bij vanons te kijken maar die tlv van 13c gaat ook omlaag vanaf 01-01-2024 naar 4c (modelcontract)
Vast contract is ook 4c, cooperatief is 8c maar voor vele niet mogelijk.
Alleen variabel is nog 13c, maar die loopt t/m vandaag, zal vanaf 1 januari ook wel 4c worden.

De TLV gaat nog harder omlaag dan de crypto :o

Verder is de vanons verhoging van het vastrecht natuurlijk een mooie truc om onder de modelcontracten uit te komen die ze verplicht zijn te leveren aan al die vervelende 'tweakers' met veel teruglevering.

For you special price

Het liefst weigeren ze mensen die vervelend zijn of geld kosten. Maar dat mag niet, dan maar zo. Was het niet GC die toen op de website geen contract aanbood als je zonnepanelen had met hoge teruglevering.

[ Voor 30% gewijzigd door Viper® op 30-11-2023 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:08
Viper® schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:57:
[...]

Ook net de email binnen.

Overzicht van alle tarieven te vinden op: https://powerpeers.nl/energietarieven/
verschil tussen modelcontract en variabel contract vanaf 1 januari 2024 lijkt alleen de TLV van 11c te zijn.
Ik vermoed dat de TLV in het variabel bij het aanbreken van de lente omlaag gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:43
Kluifjes schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:40:
Het blijft "mooi" al die onzekerheden qua tlv, saldering, politieke besluitvorming en opzegvergoedingen. Plus dan het feit dat nu de beste financiële optie (in de zin van tlv) juist een langjarig contract is bij GC. Over 3 jaar zal de tlv-wereld er ongetwijfeld een stuk anders uit zien.

Ik kies zelf 90% zeker wel voor de innerlijke rust om daar voor te gaan per 1-7-2024. Het is wel fascinerend om alles goed te bekijken en door te rekenen. Maar er niet naar om te hoeven kijken, geen tijd aan te besteden, en de zekerheid dat je een meer dan redelijke tlv voor zo'n lange periode hebt, is me ook wat waard.
Ik heb ook de knoop doorgehakt, en doe met je mee. Tot 1-7 VF 16.8 cent. Daarna GC 11.5 cent voor 1 jaar. Geen 3 jaar aangezien we dan weinig meer terug te leveren hebben vanwege een warmtepomp & EV.

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
RutgerJanssen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:29:
[...]

Is dan greenchoice 1 of 3 jaar vast met TLV van 11 cent niet slimmer?

-- Laat maar, ik las niet goed, ze hebben de oude tarieven nog staan. Nou hou ons op de hoogte over wat er in het contract staat ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Leaguer op 30-11-2023 18:12 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:26:
Knoop doorgehakt, toch maar 3 jaar gedaan bij GC per 1-1.

Voor gas blijven we dynamisch, ik verwacht dat de prijzen komend jaar blijven zakken...
Telefonisch afgesloten of kan 3 jaar nu ook via de website van GC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ruvo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:45:
[...]

Ik heb ook de knoop doorgehakt, en doe met je mee. Tot 1-7 VF 16.8 cent. Daarna GC 11.5 cent voor 1 jaar. Geen 3 jaar aangezien we dan weinig meer terug te leveren hebben vanwege een warmtepomp & EV.
Met een 3 jaar contract heb je voorlopig geen last van terugleverheffingen waar je zeker tegenaan gaat lopen als je zoveel opwekt. Die heffing wordt immers berekend op je bruto teruglevering. Of denk je alles zo goed te kunnen schedulen dat je bruto teruglevering zeer laag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebastiaan88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-09 07:16
Wolly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:43:
[...]

Via bijv. https://www.greenchoice.nl/bergenopzon/ 3 jaar vast ja, ik ook gedaan vorige week, maar deze week nog gebeld vanwege het nieuwe lagere tarief dus hebben ze gewijzigd en opnieuw 14 dagen bedenktijd.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Sebastiaan88 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:02:
[...]

Via bijv. https://www.greenchoice.nl/bergenopzon/ 3 jaar vast ja, ik ook gedaan vorige week, maar deze week nog gebeld vanwege het nieuwe lagere tarief dus hebben ze gewijzigd en opnieuw 14 dagen bedenktijd.
Het lijkt mij wel iets. Maar ik snap niks van die coöperaties. Kun je overal zo bij aanschuiven? Ik dacht dat zo'n coöperatie om lokale initiatieven ging. Er is niet zoiets bij mij in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Playa del C. schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:13:
[...]

Het lijkt mij wel iets. Maar ik snap niks van die coöperaties. Kun je overal zo bij aanschuiven? Ik dacht dat zo'n coöperatie om lokale initiatieven ging. Er is niet zoiets bij mij in de buurt.
Jij bent toch sympathisant van Duurzaam Overloon?
Als Duurzaam Overloon-lid of sympathisant profiteer jij van een scherp tarief voor groene stroom en bosgecompenseerd gas én helpt Greenchoice de coöperatie te groeien met een extra jaarlijkse vergoeding. Stap over en steun Duurzaam Overloon!
https://www.greenchoice.nl/duurzaamoverloon/

• Playa del C.
Jazekers ja

• .Frank
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Naar aanleiding van de veranderingen in terugleververgoedingen per 1 januari kwam bij mij een heel basale vraag op: hoe werkt dat in combinatie met salderen per jaar? De terugleververgoeding wordt immers ééns per jaar berekend, omdat salderen per jaar gaat, toch? Welk TLV-tarief wordt dan gebruikt?

Dus stel mijn contract loopt van maart tot en met februari. Eind februari wordt de balans opgemaakt over het jaar en heb ik 5000kWh netto teruggeleverd, waarover ik TLV krijg. Tegen welk tarief wordt de vergoeding daarover berekend - het tarief van vóór 1 januari, of het tarief ná 1 januari? Of een mix van de twee (en hoe bepalen we dan de verhouding)?

Kan het gunstig zijn om z.s.m. een contract op te zeggen, om dan nog TVL tegen je oude tarief te krijgen?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Playa del C.
.Frank schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:30:
Naar aanleiding van de veranderingen in terugleververgoedingen per 1 januari kwam bij mij een heel basale vraag op: hoe werkt dat in combinatie met salderen per jaar? De terugleververgoeding wordt immers ééns per jaar berekend, omdat salderen per jaar gaat, toch? Welk TLV-tarief wordt dan gebruikt?

Dus stel mijn contract loopt van maart tot en met februari. Eind februari wordt de balans opgemaakt over het jaar en heb ik 5000kWh netto teruggeleverd, waarover ik TLV krijg. Tegen welk tarief wordt de vergoeding daarover berekend - het tarief van vóór 1 januari, of het tarief ná 1 januari? Of een mix van de twee (en hoe bepalen we dan de verhouding)?

Kan het gunstig zijn om z.s.m. een contract op te zeggen, om dan nog TVL tegen je oude tarief te krijgen?
Het wordt per dag/uur/minuut bijgehouden (met slimme meters). En alles wordt op de achtergrond verrekend. Je krijgt een simpele jaarafrekening verder, daar zie je meestal niet veel aan. In een app kun je één en ander wel zien en volgen. Zo zie ik bij Engie per dag wat ik tot drie cijfers achter de komma verbruik en wat ik per dag betaal in totaal en per onderdeel (gas, stroom).

• .Frank

.Frank

Frank.

Playa del C. schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:34:
[...]

Het wordt per dag/uur/minuut bijgehouden (met slimme meters). En alles wordt op de achtergrond verrekend. Je krijgt een simpele jaarafrekening verder, daar zie je meestal niet veel aan. In een app kun je één en ander wel zien en volgen. Zo zie ik bij Engie per dag wat ik tot drie cijfers achter de komma verbruik en wat ik per dag betaal in totaal en per onderdeel (gas, stroom).
Dank, maar dat snap ik nog steeds niet omdat salderen op jaarbasis gaat. Je kan toch niet per dag berekenen wat m'n overschot is en het dan geldende TVL-tarief toepassen, als ik een dag later een negatief verbruik heb en dat overschot weer opgebruik?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• HandyLumberjack
  • Nu online
.Frank schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:30:

Inderdaad,

Als je nu nog een vast contract hebt met een goede TLV tot maart oid. kan het lonen je contract nu op te zeggen en te cashen en dan aankomende winter te salderen met komende zomer (waar je anders een veel lagere TLV voor zou krijgen).

• .Frank

.Frank

Frank.

Nee, ik heb 'n modelcontract waarvan de TVL per 1 januari gedecimeerd wordt, maar de jaarafrekening pas in maart komt. Is m'n TLV over mijn hele jaaroverschot dan het nieuwe tarief dat in januari in ging?

• Playa del C.
.Frank schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:42:
Nee, ik heb 'n modelcontract waarvan de TVL per 1 januari gedecimeerd wordt, maar de jaarafrekening pas in maart komt. Is m'n TLV over mijn hele jaaroverschot dan het nieuwe tarief dat in januari in ging?
Nee, het wordt tot 1 januari verrekend met het huidige tarief en dan bij jou tot in maart met het gedicimeerde tarief voor het verbruik en levering in 2024.

• Playa del C.
.Frank schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:35:
[...]

Dank, maar dat snap ik nog steeds niet omdat salderen op jaarbasis gaat. Je kan toch niet per dag berekenen wat m'n overschot is en het dan geldende TVL-tarief toepassen, als ik een dag later een negatief verbruik heb en dat overschot weer opgebruik?
Jawel, dat gaat allemaal automatisch met de slimme meters en een server. Kost weinig tot niks en men heeft een enorme database met alle data over jouw verbruik. Is voor zonnepaneelhouders inderdaad redelijk zinloos voor het grootste deel met salderen, maar alsnog wel nuttige informatie. En ze willen uiteindelijk ook exact vaststellen op welke dag je voor welk tarief dan niet meer mag salderen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
.Frank schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:42:
Dan kan het juist lonen (als je een flink overschot hebt) om juist nu op te zeggen. Die TLV gaat wel per tariefperiode, en je krijgt netjes de prijzen zoals afgesproken. Zoals hierboven aangegeven.

Maar, in januari tot maart verbruik je waarschijnlijk veel meer dan je opwek. En met salderen streep je dan de kilowattuurtjes met een goede TLV weg (uit de andere tariefperiode). Terwijl je die juist wil laten uitbetalen en dan die periode wil compenseren met goedkope TLV kilowattuurtjes van volgend jaar.

• .Frank

.Frank

Frank.

Playa del C. schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:48:
[...]

Nee, het wordt tot 1 januari verrekend met het huidige tarief en dan bij jou tot in maart met het gedicimeerde tarief voor het verbruik en levering in 2024.
Dit mag toch niet? Dan moet er immers gesaldeerd worden op een andere (kortere) periode dan een jaar, en dat mag niet.

• Playa del C.
.Frank schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:10:
[...]

Dit mag toch niet? Dan moet er immers gesaldeerd worden op een andere (kortere) periode dan een jaar, en dat mag niet.
Dat doen ze achteraf. Ze hebben dus wel alle data (gewoon al je verbruik per minuut). Dan achteraf wordt alles correct verrekend.

Dus een deel van de data wordt gesaldeerd en op jouw rekening weggestreept zoals het hoort. Maar de energieleverancier en jijzelf hebben wel toegang tot de verbruiksdata en dus ook tot de 'fictieve' kosten die je zou maken als er geen salderingsregeling was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
.Frank schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:10:
[...]

Dat het niet mag is 1, maar toch doet bijv Engie het wel in kortere periode's. Enkel de geschillencommissie werkt dan om ze dat te laten inzien

Engie: Netto verbruik jaarbasis -136kWh, toch betalen.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Linea schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:57:
[...]

Die 80% is gekoppeld aan het wetsvoorstel voor de afbouw van het salderen. Maar de energiebedrijven geven al aan dat ze naar de rechter stappen als die 80% ingevoerd wordt. De energiebedrijven vinden die 80% strijdig met de EU-regels. Die bieden overigens wel degelijk de mogelijkheid voor een regering om in te grijpen in de tarieven, maar dat terzijde. Vooralsnog lijkt het er niet op dat dit wetsvoorstel het gaat halen. Dus dan kunnen de discussies weer opnieuw gevoerd worden bij de behandeling van de nieuwe Energiewet. En ondertussen blijft alles zoals het was, inclusief energiebedrijven die met eigen maatregelen komen. En netbeheerders die ook nog ideeën hebben over de invoering van een bandbreedtemodel in 2025.

Maar laten we dit topic vooral zero tolerance houden bij de beste tlv.
Hmmm... ik kreeg dus vandaag de brief van Engie dat hun tlv naar 4ct gaat per 1 januari, en ik sta dus voor een overstapkeuze.
Met het energiewet-verhaal twijfel ik dus... ik kan het langdurig vastzetten bij een GC cooperatie voor 12ct en dan voor drie jaar er van af zijn en wat peace of mind hebben... of hopen op een energiewet met een hogere tlv. Ik neig naar het vastzetten omdat ik het een beetje beu wordt om ieder half jaar weer op zoek te moeten naar die beste aanbieding, en die almaar gekker wordende terugleverconstructies. ;(

• Karp
  • Laatst online: 20:36
Mail van Engie. TLV gaat naar 4 cent. Dag Engie 😬

Maar help, wat nu? Ik zie hier veel GC en 11.5 cent. Klinkt als een goede stabiele keuze. Hier 28 panelen op o/w, all electric, geen electrische auto en flinke overproductie.

Maar we hebben ook een WP die door een partij als Tibber "aangestuurd" kan worden. Ik weet alleen zo goed als 0 over dynamische contracten. Hoe dynamisch moet je zijn om daar wat uit te halen?
Nu zetten we ± iedere nacht de vaatwasser aan. We draaien wasjes als het uitkomt. Moeten we ons dan heel erg aanpassen?
Die "angst" doet me nu naar 3jr GC neigen. Ik vind het leuk om met energie/geld te spelen, maar ik weet niet of ik het net zo leuk vind als het hele gezin mee moet doen.

• Playa del C.
@boxlessness @Karp

Ik sta er ook zo in. Maar, ik doe het niet om dikke winst te maken. Als je ruim zonnepanelen hebt, dan ben je op zich al een heel stuk beter af dan zonder eigen opwek.

Met GC drie jaar heb je peace of mind en kun je drie jaar lang met zeer lage kosten (mogelijk negatief zelfs) verder en heb je soort van gratis stroom. Genoeg mensen die al moeite met rondkomen hebben die de komende jaren ook nog een 100 euro per maand meer mogen betalen voor hun stroom dan wij in dit topic. Voor die paar euro's die je met al die wisselingen bespaart, maken we samen alleen maar extra kosten en administratie. Je stroom wordt er niet anders van. Gekkenhuis, o.a. door slecht landelijk politiek beleid op dit vlak.

Het geld verdienen begon een paar jaar geleden met GC toen ze als eersten een redelijk hoge tlv hadden. Daarna een rollercoaster met stuntprijzen en een energiecrisis. Dan nu weer rust en terug naar GC waar alsnog de tlv en de voorwaarden weer netjes zijn.

Zo zie ik het nu. Heb verder niks met of van GC, dus gratis reclame voor hun... Ik ga ook naar GC met drie jaar vast. Kan altijd een boete betalen om er af te komen als het echt moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Als je nu GC 3 jaar vast afsluit voor zowel gas als stroom, hoe zit het dan met je gas contract als je halverwege de gasaansluiting laat verwijderen? Betaal je dan ook een opzegboete, ik was in de veronderstelling dat je op die manier zonder boete van het gas deel van het contract af kan, echter kan dit niet terugvinden op bijv. De website van ACM.

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 22:52
Hallo ik heb een vraag;

Week 12 2024 wordt mijn gasleiding verwijderd, tot die tijd moet ik nog een gascontract hebben.
Nu wil ik mijn contract gaan veranderen echter is de vraag of het nu verstandig is om een 1 jarig contract af te sluiten (ivm TLV) of een variabel contract en dan na week 12 op te zeggen?

Het liefst sluit ik nu geen gascontract meer af omdat ik het niet meer gebruik.
Daarnaast zit ik met mijn TLV...

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
genesisfm schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:17:
Hallo ik heb een vraag;

Week 12 2024 wordt mijn gasleiding verwijderd, tot die tijd moet ik nog een gascontract hebben.
Nu wil ik mijn contract gaan veranderen echter is de vraag of het nu verstandig is om een 1 jarig contract af te sluiten (ivm TLV) of een variabel contract en dan na week 12 op te zeggen?

Je kan ook twee losse contacten afsluiten, je hoeft niet beide bij dezelfde leverancier te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Hallo ik heb een vraag;

Wanneer je alleen een stroom-contract elders afsluit, dan loopt je gas-contract gewoon door bij je oude aanbieder. Dus gewoon ergens anders aanmelden en "doe mij maar alleen stroom" aanvinken.

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 00:00
Hier ook overstag en overgestapt van Engie naar GC voor 3 jaar per 01-01-2024.

• bmoorman
Een ding... GC zal heel blij zijn met alle netto terugleveraars, in tegenstelling tot bijv. Innova vorig seizoen.
Ze krijgen inkoop 11,5 cent, dat is 26,5 cent bruto en verkopen het voor 37 cent. Btw buiten beschouwing gelaten en ik kan er cent of 2 naast zitten, maar volgens mij pakken ze hier wel risicoloos bijna 50%. Veel beter rendement dan wat ze met marktspeculatie bewerkstelligen. Of zie ik dat verkeerd.
Waar blijft die 80% rule?

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 00:00
bmoorman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:56:
Een ding... GC zal heel blij zijn met alle netto terugleveraars, in tegenstelling tot bijv. Innova vorig seizoen.
Ze krijgen inkoop 11,5 cent, dat is 26,5 cent bruto en verkopen het voor 37 cent. Btw buiten beschouwing gelaten en ik kan er cent of 2 naast zitten, maar volgens mij pakken ze hier wel risicoloos bijna 50%. Veel beter rendement dan wat ze met marktspeculatie bewerkstelligen. Of zie ik dat verkeerd.
Kleine correctie, levertarief is 35,5 cent geen 37.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
Dat werkt alleen als er ook evenveel of meer wordt afgenomen, anders moeten ze de stroom op de markt dumpen ( en mogen hier soms dan ook nog voor betalen ook )

Als die ' 80% rule ' er komt gaan energieleveranciers dat waarschijnlijk weer compenseren, ze hebben notabene de truc ontdekt om bij netto terugleveraars een hogere vaste leveringskosten in rekening te brengen.

[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 30-11-2023 22:09 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hallo ik heb een vraag;

Als je geen gas meer gebruikt kun je dat contact gewoon opzeggen.

Gas de deur uit doen: Gratis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:08
Ja je ziet het helemaal verkeerd.
Of dacht je dat zij ook kunnen inkopen voor vaste prijzen, en dan afnemen zoveel of zo weinig ze willen op ieder gewenst moment?
Dit is echt al honderdduizend keer besproken en hoort ook niet in dit topic thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Yaay schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:07:
Als je nu GC 3 jaar vast afsluit voor zowel gas als stroom, hoe zit het dan met je gas contract als je halverwege de gasaansluiting laat verwijderen? Betaal je dan ook een opzegboete, ik was in de veronderstelling dat je op die manier zonder boete van het gas deel van het contract af kan, echter kan dit niet terugvinden op bijv. De website van ACM.
In mijn geval kon het bij GC zonder boete.
ACM zet daar niks over, dat bepaald de energiemaatschappij zelf.
Het is dus afhankelijk van wat er in de voorwaarden staat van de energieleverancier.

• ASW1
Yaay schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:07:
Zelfde ervaring hier, heb ze gebeld en het gasdeel van het contract is door hen direct beëindigd, kosteloos.

• bmoorman
JohanNL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:07:
[...]

Dat werkt alleen als er ook evenveel of meer wordt afgenomen, anders moeten ze de stroom op de markt dumpen ( en mogen hier soms dan ook nog voor betalen ook )
Hoho, afname bij GC is natuurlijk veel groter dan jullie bij elkaar opwekken. Hoeft niks gedumpt te worden, dit is puur boekhoudkundig.
ASW1 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:08:
[...]

Ja je ziet het helemaal verkeerd.
Of dacht je dat zij ook kunnen inkopen voor vaste prijzen, en dan afnemen zoveel of zo weinig ze willen op ieder gewenst moment?
Dit is echt al honderdduizend keer besproken en hoort ook niet in dit topic thuis.
Ze hebben je stroom á 11,5 cent voor 3 jaar te pakken. Ze hebben genoeg klanten om die duur te verkopen. Nee dit is echt een no brainer. Slim van ze...
Wat betreft je opmerking over het thuis hoort in het topic.. Ik dacht geef eens een tegengeluid want er wordt veel GC gepromoot terwijl de deal niet eens zo goed is. 3 jaar geleden gaven ze ook 11 cent TLV terwijl de stroom prijs toen 23 cent was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
bmoorman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:33:
Wat betreft je opmerking over het thuis hoort in het topic.. Ik dacht geef eens een tegengeluid want er wordt veel GC gepromoot terwijl de deal niet eens zo goed is.
Dat tegengeluid terecht of onterecht hoort niet in dit topic thuis.

• pirke
Wolly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:43:
[...]

Website, via zo'n coöperatie keuze (beetje verstopt op de website), anders is je TLV geen 11,5 maar 8 cent ofzo.

• bmoorman
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
*knip* reactie op geknipt

[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 01-12-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 20:36
Karp schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:44:
Mail van Engie. TLV gaat naar 4 cent. Dag Engie 😬

Maar help, wat nu? Ik zie hier veel GC en 11.5 cent. Klinkt als een goede stabiele keuze. Hier 28 panelen op o/w, all electric, geen electrische auto en flinke overproductie.

Maar we hebben ook een WP die door een partij als Tibber "aangestuurd" kan worden. Ik weet alleen zo goed als 0 over dynamische contracten. Hoe dynamisch moet je zijn om daar wat uit te halen?
Nu zetten we ± iedere nacht de vaatwasser aan. We draaien wasjes als het uitkomt. Moeten we ons dan heel erg aanpassen?
Die "angst" doet me nu naar 3jr GC neigen. Ik vind het leuk om met energie/geld te spelen, maar ik weet niet of ik het net zo leuk vind als het hele gezin mee moet doen.
Ik quote mezelf even, met mn gedachtes hierover. Misschien hebben meer mensen er wat aan.

We zijn flinke terugleveranciers. Dat betekent voor ons dat het deel wat we terugleveren, groter is dan wat we verbruiken. Dat betekent dat TLV belangrijker is dan levering. Dus als een Tibber voor ons de stookkosten verlaagt, dan heeft dat alleen effect op verbruik: op het kleine deel van onze berekening.
En een vast contract lijkt vooral gunstig op de TLV, het grote deel van onze berekening.

Ik ga vandaag voor GC 3jr denk ik. En mochten we elektrisch gaan rijden of een thuisaccu gaan krijgen, dan verandert het plaatje mogelijk. Maar nu nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Viper® schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:10:
[...]
Ik zat overigens bij vanons te kijken maar die tlv van 13c gaat ook omlaag vanaf 01-01-2024 naar 4c (modelcontract)
Vast contract is ook 4c, cooperatief is 8c maar voor vele niet mogelijk.
Alleen variabel is nog 13c, maar die loopt t/m vandaag, zal vanaf 1 januari ook wel 4c worden.
Wat zijn de bronnen? Een paar links of screenshots zijn behulpzaam bij het actueel houden van de tabel.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RutgerJanssen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

TLV tabel, stand 1 december 2023 rev. B

@mathijshooi Energie Van Ons flink omlaag, nu met kolommen voor pessimistische terugleverkosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42rqE3XcHcjapoTESYqn5yKyjJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6DQSAWvcsmt9nxNMjwJAqlI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door cj1 op 01-12-2023 20:53 . Reden: nu met pessimistische terugleverkosten kolommen ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 19:53
cj1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:34:

TLV tabel, stand 1 december 2023

@mathijshooi Energie Van Ons flink omlaag.
[Afbeelding]
Let wel op dat in het komende tijd (en zeker na het 1e kamer debat) de vaste kosten en 'terugleverheffing' steeds relevanter worden in het opbrengstenplaatje, omdat steeds meer leveranciers gaan verkennen waar het optimum zit. Alleen prijzen per kWh geven niet meer het complete plaatje.

[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 01-12-2023 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
ntram schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:50:
[...]

Let wel op dat in het komende tijd (en zeker na het 1e kamer debat) de vaste kosten en 'terugleverheffing' steeds relevanter worden in het opbrengstenplaatje, omdat steeds meer leveranciers gaan verkennen waar het optimum zit. Alleen prijzen per kWh geven niet meer het complete plaatje.
Ja, ik weet dat kWh niet het complete plaatje is.

Het vastrecht voor een modelcontract varieert per december 2023 al van € 48 (Tibber) tot € 581 per jaar (Scholt Energy). Per 2024 wordt qua vastrecht vermoedelijk Energie Van Ons de kampioen met een vastrecht van € 770 per jaar. Correctie: Samen OM wordt de vastrecht kampioen: € 773 vastrecht per jaar per aansluiting modelcontract. Correctie #2: Engie is de vastrecht kampioen: € 2500 vastrecht per jaar als je meer dan 10.000 kWh per jaar teruglevert bij 100% TLV.
bron: https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor , https://samenom.nl/Tariev...ieven%20Modelcontract.pdf

[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 02-12-2023 08:17 . Reden: correctie #2, Engie is vastrecht kampioen voor selectieve groep ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
cj1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:21:
[...]

Het vastrecht voor een modelcontract varieert per december 2023 al van € 48 (Tibber) tot € 581 per jaar (Scholt Energy). Per 2024 wordt qua vastrecht vermoedelijk Energie Van Ons de kampioen met een vastrecht van € 770 per jaar.
bron: https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor
Engie voor mensen die meer dan 10.000 kWh netto invoeden wordt vanaf 1 januari zo'n 2500 euro vaste leverkosten per jaar. Zie het Engie-topic.

Inderdaad wordt vastrecht (vaste leverkosten) steeds meer van doorslaggevend belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 21:49

[Afbeelding]
Ook ik werd gisteren geconfronteerd door Engie met een TLV van 4 cent vanaf 1 januari 2024. Ben nu aan het kijken naar de voor mij beste oplossing. Ik zie in de lijst staan dat GC 11.5 ct biedt, maar ik kan dit nergens terugvinden. Alles wat ik zie is 8 ct. Klopt dit nog wel of zie ik iets over het hoofd?

EDIT:
My bad, is via cooperatie zie ik. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door roedi06 op 01-12-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Linea schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:42:
[...]
Engie voor mensen die meer dan 10.000 kWh netto invoeden wordt vanaf 1 januari zo'n 2500 euro vaste leverkosten per jaar. Zie het Engie-topic.
Wil je s.v.p. nog een directe link plaatsen naar de desbetreffende post in het Engie topic? Dat scheelt gezoek.

Gevonden: Engie vastrecht € 2500 per jaar bij > 10.000 kWh teruglevering.

[ Voor 18% gewijzigd door cj1 op 01-12-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

[...]
Het vastrecht voor een modelcontract varieert per december 2023 al van € 48 (Tibber) tot € 581 per jaar (Scholt Energy). Per 2024 wordt qua vastrecht vermoedelijk Energie Van Ons de kampioen met een vastrecht van € 770 per jaar.
bron: https://public.tableau.co...arktEnergie/Overdemonitor
En dan vond ik mijn leverancier van stadswarmte al belachelijk duur:

Vastrecht Warmte Tarief per jaar (incl. BTW)
Vaste kosten Warmteverbruik € 549,48
Vaste kosten Meterhuur € 30,75
Vaste kosten Afgifteset € 140,88
Totaal € 721,11

Met koeling erbij van € 219,38 zit je op € 940,49 per jaar!

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roedi06

[Afbeelding]
Opgelet! OM 1jr vast geeft in dit overzicht -10.18 ct als TLV, dat klopt idd. Echter, ze rekenen ook terugleveringskosten. Dit komt er in mijn geval op neer dat ik +1.58 ct ga betalen (dus niet krijgen) per kWh. Dus trap er niet in als je netto (te)veel terugleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31
[...]

[Afbeelding]

Uiteindelijk gaat het om 1 a 2 tientjes per maand verschil, de vraag is hoeveel moeite en risico je daar voor wilt nemen.
Ik heb de voorwaarden van Greenchoice doorgelezen, maar nergens kom ik iets anders tegen dan volledig salderen op jaarbasis.

Met dat in het achterhoofd zou je kunnen aannemen dat zelfs als de overheid de salderingsregels aanpast dat dit niet geldt voor de looptijd van dit contract.

Zou het wel kunnen dan zou een bepaling van minimale terugleververgoeding uit dezelfde wet ook logisch zijn, hoewel die in dezelfde wet vast ook een absoluut maximum zou krijgen.

Linksom of rechtsom heb ik het idee dat ik best ok af kan zijn als sympathisant van cooperatie Welschap voor de komende 3 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
roedi06 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:46:
[...]
Opgelet! OM 1jr vast geeft in dit overzicht -10.18 ct als TLV, dat klopt idd. Echter, ze rekenen ook terugleveringskosten. Dit komt er in mijn geval op neer dat ik 1.58 ct ga betalen per kWh. Dus trap er niet in als je netto (te)veel terugleverd.
Samen OM terugleveringskosten: € 36,30 /jaar/500 kWh, dat is maximaal 9,68 cent per kWh.

Welke e-leveranciers in de tabel, naast Samen Om, hanteren vaste terugleverkosten?

[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 01-12-2023 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
roedi06 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:06:
[...]

Ook ik werd gisteren geconfronteerd door Engie met een TLV van 4 cent vanaf 1 januari 2024.
Wat is de TLV precies bij Engie? Welk type contract? Graag een bron, af schermafbeelding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roedi06
cj1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:18:
[...]

Wat is de TLV precies bij Engie? Welk type contract? Graag een bron, af schermafbeelding.
Stukje uit de mail van Engie van gisteren, TLV zit verscholen in het laatste stukje tekst:
Jouw nieuwe tarieven
In de tabel vind je de nieuwe tarieven per kWh en m3. Voor meer informatie verwijzen wij naar de toelichting onderaan deze e-mail.
Huidige tarievenTarieven per 1 januari 2024
Elektriciteit enkel
Incl. btw, incl. energiebelasting
Incl. btw, excl. energiebelasting
€ 0,42705
€ 0,27460
€ 0,38730*
€ 0,25565

Elektriciteit dubbel (normaal)
€ 0,45884
€ 0,30640
€ 0,39625*
€ 0,26460
Elektriciteit dubbel (dal)
€ 0,40018
€ 0,24774

€ 0,38085*
€ 0,24920
Gas
€ 1,49787
€ 0,90521
€ 1,51770*
€ 0,81225
Vaste leveringskosten
Per aansluiting per dag, incl. btw
€ 0,22329€ 0,32877

*Dit zijn de tarieven die je straks betaalt per kWh en m3, inclusief 21% btw.

Per 1 januari 2024 stijgt de energiebelasting flink. Helaas is dit een overheidsmaatregel waar energieleveranciers geen invloed op hebben, maar wel moeten doorrekenen in de tarieven. Hierdoor kan het zijn dat jouw tarieven hoger uitvallen dan verwacht.

Onze voorwaarden wijzigen per 1 januari 2024
Wek je stroom op of ben je van plan zonnepanelen aan te schaffen? Dan verrekenen wij de door jou opgewekte stroom met je verbruik op je jaarafrekening. Dit noemen we salderen. Als blijkt dat je meer hebt opgewekt dan verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je netto teruglevert, ontvang je per 1 januari 2024 een vergoeding van € 0,04 per kWh, exclusief energiebelasting en btw (terugleververgoeding na salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdullink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 18:02
cj1 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:18:
[...]

Ik heb een variabel contract (aka ENGIE Open). Hier het belangrijkste deel van de e-mail die ik gisteren van ENGIE heb gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-uU13sijmO6gl7WfbLmcafoSgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AiVhT88vmSzkEKg61JtrY6Hk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
Leaguer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:11:
[...]

Is dan greenchoice 1 of 3 jaar vast met TLV van 11 cent niet slimmer?

-- Laat maar, ik las niet goed, ze hebben de oude tarieven nog staan. Nou hou ons op de hoogte over wat er in het contract staat ;-)
Ze hebben mijn contract omgezet per 01-12-2023 ipv een nieuw contract per 01-01-2024. Jammer van december, maar de oude tarieven staan wel in deze verlening. In de algemene voorwaarden staat wel dat ze maar 10 dagen van te voren de nieuw tarieven hoeven aan te kondigen, maar dan wel 30 dagen opzegtermijn als ik het goed lees.

In ieder geval geen hoge vaste kosten per 01-01-2024 dus kan nog wel even afwachten :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
roedi06 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:46:
[...]

Opgelet! OM 1jr vast geeft in dit overzicht -10.18 ct als TLV, dat klopt idd. Echter, ze rekenen ook terugleveringskosten. Dit komt er in mijn geval op neer dat ik 1.58 ct ga betalen per kWh. Dus trap er niet in als je netto (te)veel terugleverd.
Bedankt voor deze info. Ook @Linea bedankt voor het Engie € 2500 vastrecht bij > 10.000 kWh teruglevering per jaar. De tabel wordt uitgebreid met pessimistische TLV kosten en een "Netto TLV".

@mathijshooi De tabel is omstreeks 20:55u uitgebreid met kolommen voor pessimistische TLV kosten. (Dat is de derde revisie van de tabel vandaag)

[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 01-12-2023 20:58 . Reden: mention mathijshooi ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:12
Hier een youtube van KetelKlets over Engie en de leveringskosten:
YouTube: Leveringskosten stroom (let goed op!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rukapul schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:03:
Met dat in het achterhoofd zou je kunnen aannemen dat zelfs als de overheid de salderingsregels aanpast dat dit niet geldt voor de looptijd van dit contract.
Vergeet het maar.
Meestal staat in de voorwaarden ook dat wettelijke wijzigingen ook van toepassing zijn.
Is bijv ook zo bij netbeheerkosten en belastingen e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:21:

Vergeet het maar.
Meestal staat in de voorwaarden ook dat wettelijke wijzigingen ook van toepassing zijn.
Is bijv ook zo bij netbeheerkosten en belastingen e.d.
Zelfs als het er niet staat, is het nog verplicht de wetswijziging door te voeren, ook in lopende contracten. Het is dwingend recht, zonder overgangstermijn voor lopende contracten. Dat geldt ook voor de minimale 80% van het kale levertarief voor de tlv; die verplichting gaat zelfs in vanaf de dag nadat de wetswijziging in de Staatscourant gepubliceerd is. Maar vooralsnog weinig kans dat het wetsvoorstel in de Eerste Kamer een meerderheid gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Linea schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:10:
[...]
Zelfs als het er niet staat, is het nog verplicht de wetswijziging door te voeren, ook in lopende contracten. Het is dwingend recht, zonder overgangstermijn voor lopende contracten. Dat geldt ook voor de minimale 80% van het kale levertarief voor de tlv; die verplichting gaat zelfs in vanaf de dag nadat de wetswijziging in de Staatscourant gepubliceerd is. Maar vooralsnog weinig kans dat het wetsvoorstel in de Eerste Kamer een meerderheid gaat krijgen.
En @jobr Volgens mij bedoelde @Rukapul hier dat GC 100% zou blijven salderen.

Dwingend recht is van toepassing voor het minimum, als je eerder al een maximum (hier 100%) hebt afgesproken lijkt me dat dat verder niet gaat veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

De laatste kolom lijkt niet te kloppen, de 80% TLV waar naartoe gewerkt wordt moet 80% van het kale leveringstarief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:17
Zelf ook van de week geinformeerd door Engie. Zit nu te kijken tussen GC 1 jaar en Oxxio 1 jaar. Ik heb Oxxio in de laatste paar pagina's niet voorbij zien komen maar daar zie ik €0.09 TLV. Zie ik wat over het hoofd?

In de voorbeeld berekeningen lijkt het €50,- te schelen t.o.v. GC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31
rube schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:57:
[...]

Dwingend recht is van toepassing voor het minimum, als je eerder al een maximum (hier 100%) hebt afgesproken lijkt me dat dat verder niet gaat veranderen.
Dit bedoelde ik inderdaad. Het is niet alsof GC naar het wettelijke percentage verwijst. Sterker nog, een definitie lijkt in het contract te ontbreken, maar de voorbeelden definiëren de afspraak.

Zaken als saldering van BTW en overheidsheffingen vallen natuurlijk wel direct onder werking van een wetswijziging.

Linksom of rechtsom gaan mogelijke ingrijpende wetswijzigingen een juridische shitshow worden bij langlopende contracten :P

Naast bovenstaande gaan wetswijzigingen bv ook impact hebben op prijsstructuren. Dan wordt een redelijke vergoeding voor voortijdige beëindiging ook bijna onmogelijk om te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
BreiTech schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:06:
Zelf ook van de week geinformeerd door Engie. Zit nu te kijken tussen GC 1 jaar en Oxxio 1 jaar. Ik heb Oxxio in de laatste paar pagina's niet voorbij zien komen maar daar zie ik €0.09 TLV. Zie ik wat over het hoofd?

In de voorbeeld berekeningen lijkt het €50,- te schelen t.o.v. GC
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

11.5 cent.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-09 21:38
Ik ben voor mijn nieuwbouw opzoek naar een energiecontract. Ik heb 18 panelen van 400w op mijn dak. 18 december komen ze mijn zonnepanelen/omvormer keuren, kan ik dan pas een contract afsluiten met teruglevering?

☀️7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra 7 | 🏡HASS | 🚘Tesla Y | 🔋Marstek coming soon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:17

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:26
BreiTech schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:59:
[...]

Niets in mijn dorp of regio.
Het maakt geen zak uit. Ze krijgen een vergoeding voor elke aanmelding, thats it.

Bij sommige staat er zelf bij dat het voldoende is dat je een sympathisant bent xD

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
[...]
Is dat niet een goede reden om die vaste kosten ook in de overzichttabel op te nemen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
RvV1979 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:32:
[...]

Is dat niet een goede reden om die vaste kosten ook in de overzichttabel op te nemen?
De TLV-tabel is uitgebreid met twee kolommen:
  1. één kolom waarin terugleverkosten pessimistisch worden getoond (je zult bij Vandebron maar 5 kWh terugleveren),
  2. en één kolom wat de pessimistische netto-TLV is.
Zie de kolommen hieronder geaccentueerd in de TLV-tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1Z1hFX3FnejwBMxOvhS47DiK9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rRACg73CAosgxDIV58IaC6xX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 02-12-2023 15:11 . Reden: dubbele 2. weggehaald ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
rube schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:57:

De percentages voor afbouw salderen in het wetsvoorstel zijn geen minimum, maar een vaste waarde. Hoger dan het wettelijke percentage mag dus niet. Dat is het verschil ten opzichte van de minimale tlv van 80% kaal levertarief; de tlv mag wel hoger dan die 80%.
Daarnaast wordt ook het salderen per tariefperiode verplicht als het wetsvoorstel het haalt. Maar nogmaals: kleine kans gezien de samenstelling van de Eerste Kamer. En 2025 gaat zeker niet meer gehaald worden gezien de korte implementatietermijn.
Ik zou de duur van een energiecontract er dus niet op baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Linea schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:04:
[...]
De percentages voor afbouw salderen in het wetsvoorstel zijn geen minimum, maar een vaste waarde. Hoger dan het wettelijke percentage mag dus niet.
Staat dat echt in het wetsvoorstel? Ik beken eerlijk dat ik het niet zelf gelezen heb maar dat verbaasd me wel, normaal gesproken mag je namelijk toch altijd meer afspreken in privaatrecht.
Heb je een link/citaat?

Maar goed, los daarvan, zoals je zelf schreef, het gaat nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
rube schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:59:
[...]

Staat dat echt in het wetsvoorstel? Ik beken eerlijk dat ik het niet zelf gelezen heb maar dat verbaasd me wel, normaal gesproken mag je namelijk toch altijd meer afspreken in privaatrecht.
Heb je een link/citaat?

Een groot deel van de elektriciteisprijs is energiebelasting en BTW, een energieleverancier mag dat niet zomaar niet afdragen omdat hij salderen wil behouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
rube schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:59:

Heb je een link/citaat?

Het is hier offtopic (er is een apart topic 'de toekomst van salderen'), maar het wetsvoorstel is stellig dat het percentage toegepast moet worden (er staat bijvoorbeeld niet "minimaal het van toepassing zijnde percentage" of "mag berekenen" of "mag verminderen"):
Bron: https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf (blz. 3, wijzigingsvoorstel E).

Meer afspreken mag alleen als de wetstekst daarvoor de ruimte biedt. Dat is nu niet zo. Het ministerie wil echt van het salderen af.

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 03-12-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Linea schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:05:
Meer afspreken mag alleen als de wetstekst daarvoor de ruimte biedt. Dat is nu niet zo. Het ministerie wil echt van het salderen af.
Ik heb gelezen over energieleveranciers die nog 3 jaar 'saldering' garanderen. Nog even buiten het feit of saldering niet sowieso nog 3 jaar blijft, maar kan een energiemaatschappij het verschil niet uit eigen zak betalen?
Dus dat het niet echt salderen is, zoals het in de wet is (en dan met name de belastingen), maar dat op het percentage wat niet gesaldeerd wordt er een soort TLV gegeven wordt die 100 dat bedrag is en dat er daardoor 100% gesaldeerd wordt?

Wat ik bedoel is, stel het levertarief is €0,30/kWh. Salderen is afgebouwd tot 50%. Iemand wekt op 5000kWh, verbruikt 3000kWh. En de TLV is €0,10.
Dat die iemand bij een energieleverancier die zegt 100% te salderen 50% 'wettelijk' saldeert, dus 1500kWh wordt weggestreept. Dan krijgt die over de overige 1500kWh €0,30 TLV. En over het restant, 2000kWh krijgt die €0,10.
Dat zou toch wettelijk mogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Stef CB schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:07:
Ik ben voor mijn nieuwbouw opzoek naar een energiecontract. Ik heb 18 panelen van 400w op mijn dak. 18 december komen ze mijn zonnepanelen/omvormer keuren, kan ik dan pas een contract afsluiten met teruglevering?
Lijkt mij dat dat nu al kan. Of dat zinnig is, is wel iets anders. Je zult nu nog weinig teruglevering hebben, sowieso de komende tijd. Althans, als je er woont en bv elektrisch verwarmd.
Je kunt wel ook nu alvast een contract afsluiten wat op een bepaalde latere datum ingaat. Sommige contracten zijn zelfs af te sluiten met een startdatum een half jaar later.
Pagina: 1 ... 189 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2