Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-06 22:22
Ja, ik ben overstag en heb het toch gedaan.
Ik heb vandaag hét 3-jarig contract aangevraagd bij Joris Wekt Op (coöperatie van Greenchoice) per 1-7.
Dus 3 jaar lang 11,5ct TLV, €7,79 vaste maandelijkse kosten en geen mogelijkheid tot 'zonnepaneelboetes', heffingen, andere onverwachte kosten, verhoging van de vaste lasten, etc.

Ik heb lang getwijfeld. Ik kon (en wilde) ook nog niet eerder over, omdat mijn jaarcontract bij Engie (TLV 22ct) loopt t/m juni en je het GC contract een half jaar later in kunt laten gaan.

Maar ik heb vooral ook getwijfeld omdat het Engie contract een contract is waarbij de TLV gelijk is aan het kale levertarief.
Maar Engie is nu al rare stunts aan het uithalen. Al denk ik wel dat @Anoniem: 27535 eea voor elkaar gaat krijgen.
(Engie snoeit in de terugleververgoeding)
Maar of dat in juli dan werkelijk zal leiden tot een goede voortzetting van het contract, betwijfel ik. Want de vaste kosten mogen (meen ik) wel verhoogd worden en die zijn nu bij Engie €10. Ook kunnen ze het levertarief zodanig aanpassen dat ook de TLV minder dan die 11,5ct bij GC is. Ook dat hebben ze al gestaffeld gedaan.

Ik heb ook nog getwijfeld over een 1-jarig contract bij Eneco, TLV van 9ct en €5,99 vaste kosten.
Maar met wat ik (verwacht) terug te leveren brengt die 2,5ct hogere TLV me meer dan die €1,80 lagere vaste kosten.

Uiteindelijk ben ik nu dus overstag.
Mijn redenatie is dat ik denk dat de vaste kosten niet zullen dalen en overal zullen stijgen. De TLV verwacht ik ook niet dat die echt nog (ver) boven de 10ct zal komen (in die 3 jaar, zolang salderen er nog is). Engie zal de vaste kosten hoog houden en wellicht verder verhogen. Die zullen, als ze niet onder het contract uit kunnen komen, het levertarief laag maken, zodat de TLV ook laag is.
En ik denk dat mocht er wel ergens de TLV flink hoog worden dat er ook uit dit 3-jarig contract nog wel uit is te komen. Volgens mij heeft nog niemand een boete gekregen die teruglevert.
En, natuurlijk alle voordelen van geen rare fratsen van Engie of andere energiemaatschappijen, die ze wel zullen blijven zoeken, zolang het salderen in deze vorm blijft bestaan. (En wellicht daarna ook nog.)

Dit draadje overigens begonnen om wellicht andere twijfelaars te helpen met mijn redenatie, al is eea afhankelijk van hoeveelheden die je teruglevert. Als het bijna 100% salderen is, lijkt me Eneco de betere, omdat dan de lage vaste kosten het meeste doortellen.
(En ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd, dus als iemand mij nou kan vertellen dat dit toch echt de verkeerde beslissing is... ;) )

Ik blijf vooral ook heel benieuwd over hoe het af zal lopen met Engie, maar ik kies er dus voor om daar niet op te wachten. Ook omdat de combinatie hoge vaste kosten en waarschijnlijk lage(re) TLV voor mij niet tot 'winst' zullen leiden.
En hopelijk geeft dit mij nu rust, voor 3 jaar, en schrik ik niet weer 's nachts wakker met het gevoel dat ik mijn contract moet aanpassen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:52
ehm, dus je twijfelt of je keuze goed is?
Ik zou eerst eens de tekst opnieuw schrijven... de structuur in je tekst ontbreekt voor de lezer die de achtergrond niet kent.

Misschien alles eens in een tabel zetten, dat geeft een duidelijker overzicht.

tot slot: wat verwacht je voor reacties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Nee, ik twijfel niet.

Wil jij het dan even gestructureerd voor mij herschrijven?

Ik verwacht niet direct reacties, in zoverre ik denk dat het topic mogelijk andere twijfelaars (van het Enige jaarcontract) kan helpen.
Als er geen reacties komen is het ook goed, verdwijnt het topic vanzelf van de voorgrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Lijkt me meer een post voor in het terugleververgoeding topic? Ipv een nieuw topic.

https://gathering.tweaker...list_messages/2101250/774

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Truus01 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:15:
Ik heb vandaag hét 3-jarig contract aangevraagd bij Joris Wekt Op (coöperatie van Greenchoice) per 1-7.
Dus 3 jaar lang 11,5ct TLV, €7,79 vaste maandelijkse kosten en geen mogelijkheid tot 'zonnepaneelboetes', heffingen, andere onverwachte kosten, verhoging van de vaste lasten, etc.

Ik heb lang getwijfeld. Ik kon (en wilde) ook nog niet eerder over, omdat mijn jaarcontract bij Engie (TLV 22ct) loopt t/m juni en je het GC contract een half jaar later in kunt laten gaan.

Maar ik heb vooral ook getwijfeld omdat het Engie contract een contract is waarbij de TLV gelijk is aan het kale levertarief.
Maar Engie is nu al rare stunts aan het uithalen. Al denk ik wel dat @Anoniem: 27535 eea voor elkaar gaat krijgen.
Maar of dat in juli dan werkelijk zal leiden tot een goede voortzetting van het contract, betwijfel ik. Want de vaste kosten mogen (meen ik) wel verhoogd worden en die zijn nu bij Engie €10. Ook kunnen ze het levertarief zodanig aanpassen dat ook de TLV minder dan die 11,5ct bij GC is. Ook dat hebben ze al gestaffeld gedaan.

Ik heb ook nog getwijfeld over een 1-jarig contract bij Eneco, TLV van 9ct en €5,99 vaste kosten.
Maar met wat ik (verwacht) terug te leveren brengt die 2,5ct hogere TLV me meer dan die €1,80 lagere vaste kosten.

Mijn redenatie is dat ik denk dat de vaste kosten niet zullen dalen en overal zullen stijgen. De TLV verwacht ik ook niet dat die echt nog (ver) boven de 10ct zal komen (in die 3 jaar, zolang salderen er nog is). Engie zal de vaste kosten hoog houden en wellicht verder verhogen. Die zullen, als ze niet onder het contract uit kunnen komen, het levertarief laag maken, zodat de TLV ook laag is.
En ik denk dat mocht er wel ergens de TLV flink hoog worden dat er ook uit dit 3-jarig contract nog wel uit is te komen. Volgens mij heeft nog niemand een boete gekregen die teruglevert.
En, natuurlijk alle voordelen van geen rare fratsen van Engie of andere energiemaatschappijen, die ze wel zullen blijven zoeken, zolang het salderen in deze vorm blijft bestaan. (En wellicht daarna ook nog.)

Dit draadje overigens begonnen om wellicht andere twijfelaars te helpen met mijn redenatie, al is eea afhankelijk van hoeveelheden die je teruglevert. Als het bijna 100% salderen is, lijkt me Eneco de betere, omdat dan de lage vaste kosten het meeste doortellen.
(En ik zit nog in de 14 dagen bedenktijd, dus als iemand mij nou kan vertellen dat dit toch echt de verkeerde beslissing is... ;) )

Ik blijf vooral ook heel benieuwd over hoe het af zal lopen met Engie, maar ik kies er dus voor om daar niet op te wachten. Ook omdat de combinatie hoge vaste kosten en waarschijnlijk lage(re) TLV voor mij niet tot 'winst' zullen leiden.
En hopelijk geeft dit mij nu rust, voor 3 jaar, en schrik ik niet weer 's nachts wakker met het gevoel dat ik mijn contract moet aanpassen. 8)7
Je moet doen wat je rust biedt. Zekerheid is fijn.
Hoe het ook gaat lopen bij Engie, ze zullen gaan kijken wat er gedaan kan worden om de impact van contracten die nadelig voor ze zijn te minimaliseren. Bij een vorige ronde zag je bijvoorbeeld al een lage flatfee voor grootproducenten. Dan zijn LV en TLV wel gelijk, maar kopen ze alsnog goedkoop.

Voor nieuwe klanten zullen straks de gaten in de contracten nog verder dichtgespijkerd worden. Ik heb ze namelijk preventief ook op wat andere gaten gewezen omdat ik daar niet straks weer gedonder over wil en mogelijk zelfs rechten verlies als ik die niet gelijk aankaart.

Per saldo krijgen mensen met bestaande contracten waarschijnlijk hun recht, maar is Engie ook beter af voor de toekomst. Zo gaan die dingen, pas als er flink aan de boom geschud wordt gaan mensen de stevigheid van de basis eens goed bekijken.

Geniet van je rust d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Mud.Starrr schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 02:47:
Lijkt me meer een post voor in het terugleververgoeding topic? Ipv een nieuw topic.

https://gathering.tweaker...list_messages/2101250/774
Ik vond dat het iets meer aandacht verdiende, omdat het ook over het gedonder bij Engie gaat en dus om meer dingen (twijfels) dan alleen de hoogste TLV.
Plus is dat topic eigenlijk bedoeld om alleen maar de hoogste/beste TLV te melden, maar ja...
Ik heb het daar wel ook vernoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Ik heb, los van dit topic, afgelopen week hetzelfde gedaan. Ik ben dus iemand met nu een 'gouden' jaarcontract (harde koppeling onder de oude voorwaarden, die voortgezet zou moeten worden bij verlenging).
Nadruk op 'zou moeten' .

Na afloop van dit contract, halverwege 2024 stap ik over naar 3 jarig GC onder een random energiecooperatie.

Het is Engie dus gelukt om me weg te pesten. Gezien de praktijken in het algemene Engie topic verwacht ik dat ze allerlei truken uit gaan halen om van klanten met (te) gunstige voorwaarden af te komen.

In theorie sta ik sterk, maar ik heb gewoon geen zin in (jarenlang?) gezeur met een bureaucratische gigant zoals Engie. Ik steun de actie die @Anoniem: 27535 opgezet heeft van harte en hoop dat ze er alles uit persen wat er te halen valt.
Tegelijk snap ik dat de huidige situatie ook niet kan blijven duren. Afgelopen jaren door goed op te letten de nodige voordeeltjes gehaald. Komende jaren ben ik ook tevreden met de 11ct TLV.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanbosje
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-05 13:30

Kan je mij vertellen waar je bij joriswektop een energiecontract kan aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 12:58
Stefanbosje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Je kunt een willekeurige energiecooperatie kiezen via deze link: https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Stefanbosje schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:26:
Specifiek bij Joris: https://www.greenchoice.nl/joriswektop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kaasmakert schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:42:
Ik heb, los van dit topic, afgelopen week hetzelfde gedaan. Ik ben dus iemand met nu een 'gouden' jaarcontract (harde koppeling onder de oude voorwaarden, die voortgezet zou moeten worden bij verlenging).
Nadruk op 'zou moeten' .

Na afloop van dit contract, halverwege 2024 stap ik over naar 3 jarig GC onder een random energiecooperatie.

Het is Engie dus gelukt om me weg te pesten. Gezien de praktijken in het algemene Engie topic verwacht ik dat ze allerlei truken uit gaan halen om van klanten met (te) gunstige voorwaarden af te komen.

In theorie sta ik sterk, maar ik heb gewoon geen zin in (jarenlang?) gezeur met een bureaucratische gigant zoals Engie. Ik steun de actie die @Anoniem: 27535 opgezet heeft van harte en hoop dat ze er alles uit persen wat er te halen valt.
Tegelijk snap ik dat de huidige situatie ook niet kan blijven duren. Afgelopen jaren door goed op te letten de nodige voordeeltjes gehaald. Komende jaren ben ik ook tevreden met de 11ct TLV.
Je hebt wel een aardige glazen bol nodig om te weten dat een GC drie jaar vast in juni/juli gunstig gaat zijn, laat staan het gunstigst. Kan zo zijn dat tegen die tijd GC ook onder de tien cent is gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:29

mno

pagani schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:14:
[...]
Je hebt wel een aardige glazen bol nodig om te weten dat een GC drie jaar vast in juni/juli gunstig gaat zijn, laat staan het gunstigst. Kan zo zijn dat tegen die tijd GC ook onder de tien cent is gezakt.
Waarom een glazen bol? Als je een contract hebt afgesloten dat in gaat per 1-7, dan staan je tarieven inclusief de netto terugleververgoeding nu al vast.

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mno schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Waarom een glazen bol? Als je een contract hebt afgesloten dat in gaat per 1-7, dan staan je tarieven inclusief de netto terugleververgoeding nu al vast.
Kaasmakert gaf aan tegen die tijd onder een random cooperatie die overeenkomst af te gaan sluiten, dus niet nu al voor 1 juli vastleggen (lijkt me ook stug dat je een half jaar vooruit een energiecontract kan afsluiten, maar soit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Zo te zien heeft Kaasmakert het al afgesloten. Ik heb dat zelf ook gedaan m.i.v. 1-7-2024. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het mogelijk is tot maximaal 6 maanden van tevoren.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
mno schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:20:
Zo te zien heeft Kaasmakert het al afgesloten. Ik heb dat zelf ook gedaan m.i.v. 1-7-2024. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het mogelijk is tot maximaal 6 maanden van tevoren.
Klopt :P
Volgens dit artikel kan het bij GC tot 180 dagen vooruit. Na de 2 weken bedenktijd zit je er dan gewoon aan vast (En GC natuurlijk ook).

Maar hoe @Truus01 dat heeft gedaan weet ik niet, dat lijkt me meer dan 180 dagen vooruit?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
kaasmakert schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:50:
Maar hoe @Truus01 dat heeft gedaan weet ik niet, dat lijkt me meer dan 180 dagen vooruit?
Ik was volgens mij zelfs laat. Januari + februari + maart + april + mei + juni (2024) is 182 dagen, en ik heb het pas 5 januari geregeld.
En het schijnt zo te zijn dat als je belt je nog een dag of wat eerder het al kunt regelgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Wat zou er gebeuren met een 3-jarig contract, ingaand per 1-7-2024 als het wetsvoorstel voor het afbouwen van de salderingsregel per 2025 in gaat en er nog slechts 64% van de teruggeleverde elektriciteit mag worden gesaldeerd?

Ik vermoed dat de energiemaatschappijen het maximale percentage van 64% dan ook moeten gaan toepassen voor lopende contracten (ook als staat in het contract dat er volledig wordt gesaldeerd). Zouden we in dat geval het contract zonder boete op kunnen zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door mno op 28-01-2024 14:01 ]

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Energiemaatschappijen moeten zich aan de wet houden, dus zullen dan inderdaad ook het salderen af moeten bouwen. Dit staat los van je contract.
Volgens mij staat er ook nergens iets over 100% salderen in het contract en zal je dus het afgesproken verbruikstarief moeten betalen over wat je 'extra' verbruikt wat je niet meer mag salderen en krijg je de afgesproken TLV (of juist de TLV die in de wet wordt afgesproken!) over datgeen je opwekt en niet mag salderen.
Ik denk ook niet dat dit iets zal zijn waar je je contract voor mag opzeggen, zonder boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Truus01 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 14:21:
Volgens mij staat er ook nergens iets over 100% salderen in het contract en zal je dus het afgesproken verbruikstarief moeten betalen over wat je 'extra' verbruikt wat je niet meer mag salderen en krijg je de afgesproken TLV (of juist de TLV die in de wet wordt afgesproken!) over datgeen je opwekt en niet mag salderen.
Ik denk ook niet dat dit iets zal zijn waar je je contract voor mag opzeggen, zonder boete.
Ik vraag het me af. Zowel de aanpassing naar het maximaal te salderen percentage als de wijziging naar de wettelijke minumale terugleververgoedingen zijn echt wijzigingen t.o.v. het lopende contract. Ik begrijp dat Greenchoice de wet moet volgen, maar ik verwacht toch dat lopende contracten dan boetevrij beëindigd kunnen worden.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Het salderen zal niet zo expliciet in het contract staan (even uit mijn hoofd). En dat is dan bij alle energiemaatschappijen hetzelfde. Ik denk dus niet dat je daar iets aan kunt doen en dan boetevrij mogen vertrekken naar een ander.
De TLV staat wel vast en expliciet vernoemd. Dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen dat als die van overheidswegen aangepast moet worden dat je dan boetevrij mag opzeggen. Maar ook dan zou het nu kunnen, ook weer omdat die dan voor alle energiemaatschappijen geldt, dat het toch alleen boetevrij kan, als het volgens de boeteregeling 'ongunstiger' voor je is.

We zullen het zien (of juist niet, want ik denk niet dat eea binnen die 3 jaar erdoor is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-06 11:00
Vanaf 31-1 eigenaren van een koophuis met zonnepanelen hier. Initieel 1 jaar Eneco afgesloten, maar mede o.b.v. dit topic heb ik de offerte van Eneco (1j vast) opgezegd en gekozen voor 3 jaar 'rust' met GreenChoice in energiecoöperatie.
Mede gemotiveerd voor ons beide dat er al genoeg andere zaken gaan spelen komende tijd, o.a. het afronden van een beroepsopleiding op wetenschappelijk niveau de komende drie jaar. We zagen het niet zitten elk jaar alles te moeten vergelijken.

Ook saillant: telefonisch de offerte geannuleerd van Eneco, werd direct gevraagd waarom ("geen 3-jarig contract") > 'ooh, maar dat kan wel bij ons hoor... ik zet het om: hebt u zonnepanelen? 'ja'> dan gaat het helaas niet.

M.i. moedwillig beleid van energiemaatschappijen om consumenten te straffen voor het bijdragen aan een energietransitie. Vooral als je in het oosten van het land rijd langs weilanden die nog volgebouwd worden met PV-panelen... kennelijk is daar nog steeds wél een businesscase voor...

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:10
Ik heb vandaag hét 3-jarig contract aangevraagd bij Joris Wekt Op (coöperatie van Greenchoice) per 1-7. Dus 3 jaar lang 11,5ct TLV, €7,79 vaste maandelijkse kosten en geen mogelijkheid tot 'zonnepaneelboetes', heffingen, andere onverwachte kosten, verhoging van de vaste lasten, etc.
Invloed door overheid zal wellicht gaan komen (zoals anderen al zeiden), dus afbouw saldering en/of vastleggen (minimale) TLV.

Ik snap nog niet helemaal waarom hier op het forum hier en daar wordt aangeraden om een contract per 1/1 of 1/7 te laten starten.

Verder deel ik je analyse en overweeg hetzelfde te doen. Momenteel bij Energie van Ons, die ook de 'zonnepanelenboete' aan het invoeren is, in ons geval zo'n 280 euro/jaar bij <4000 kWh teruglevering.
Plus, ik ben van mening dat ze niet correct salderen (ook bij variabel contract).

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
zeegerd schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Invloed door overheid zal wellicht gaan komen (zoals anderen al zeiden), dus afbouw saldering en/of vastleggen (minimale) TLV.

Ik snap nog niet helemaal waarom hier op het forum hier en daar wordt aangeraden om een contract per 1/1 of 1/7 te laten starten.

Verder deel ik je analyse en overweeg hetzelfde te doen. Momenteel bij Energie van Ons, die ook de 'zonnepanelenboete' aan het invoeren is, in ons geval zo'n 280 euro/jaar bij <4000 kWh teruglevering.
Plus, ik ben van mening dat ze niet correct salderen (ook bij variabel contract).
1-7 bij mij is omdat dan mijn jaarcontract bij Engie afloopt, dus aansluitend daaraan.
1-1 wordt veel aangeraden, omdat (meestal) wijzigingen per 1-1 ingaan, zoals mogelijk de salderingswetgeving of wijzigingen in de belasting. En dan bestaat de kans dat er een nieuw tariefperiode ontstaat en de energiemaatschappij dat gebruikt om dan een afrekening te maken, waardoor je bv met salderen minder goed uitkomt. Of het mag is niet helemaal duidelijk, wel dat je dan zelf erachter moet om je gelijk te halen. (Is afgelopen jaar, en ook nu per 1-1-2024, veelal gebeurd vanwege het prijsplafond.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 17:01
Toevallig wou ik juist naar Engie toe gaan vanwege het leveringstarief, ik heb een EV en wamrtepomp en ik kom elk jaar waarschijnlijk veel te kort. Begrijp ik het goed dat ik dan naar de TLV niet hoef te kijken bij Engie en dat hun perikelen mij bespaart blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Engie is ondertussen wel een van de maatschappijen die toch rare dingen probeert bij mensen met zonnepanelen. In hoeverre dat je raakt in jouw situatie, zal je zelf even moeten bekijken. De TLV is niet direct van belang, maar ik zou er weg blijven (en ga er weg).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-06 23:04

Ik kwam deze week toevallig dit topic tegen. Mijn engie contract loopt ook begin juni af. Vandaag ook maar dit contract afgesloten voor 3 jaar. Met als coöperatie heuvelrug energie, dat is voor mij een lokale partij (niet dat het verder enig effect op mijn cotract heeft ;) ). 3 jaar geen terugleverkosten en een aardige terugleververgoeding voor deze tijd. Bedankt voor het tippen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-06 07:25
Is het met zonnepanelen beter om bij dit GC contract te kiezen voor enkel of dubbeltarief (tarief normaal hoger dan dal), rekening houdend met lagere saldering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

bn12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:09:
Is het met zonnepanelen beter om bij dit GC contract te kiezen voor enkel of dubbeltarief (tarief normaal hoger dan dal), rekening houdend met lagere saldering?
M.i. hangt dat ervan af of je zowel in het daltarief als in het normale tarief meer teruglevert dan afneemt. Zo ja, dan is dubbeltarief waarschijnlijk iets gunstiger. Als je in het daltarief of normaaltarief minder teruglevert dan afneemt, dan is het enkeltarief waarschijnlijk gunstiger.

Bovenstaande gaat uit van een vaste terugleververgoeding die lager ligt dan het leveringstarief.

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 15:18
mno schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:10:
[...]

M.i. hangt dat ervan af of je zowel in het daltarief als in het normale tarief meer teruglevert dan afneemt. Zo ja, dan is dubbeltarief waarschijnlijk iets gunstiger. Als je in het daltarief of normaaltarief minder teruglevert dan afneemt, dan is het enkeltarief waarschijnlijk gunstiger.

Bovenstaande gaat uit van een vaste terugleververgoeding die lager ligt dan het leveringstarief.
Kun je deze eens verder toelichten?

Ik heb ook een GC contact via een energiecorporatie en heb het op enkeltarief laten zetten. Ik lever meer terug dan ik afneem dus leek enkeltarief passend omdat het dan gewoon een grote hoop verbruikte en teruggeleverde energie is. Het prijsverschil tussen beide tarieven heb je toch verder geen profijt van.
In geval van dubbeltarief verrekenen ze in geval van hoog tarief overschot eerst met je laagtarief tekort evt maar je profiteert met teveel teruglevering toch niet van het prijsverschil heb ik het idee omdat je meter toch op 0 of negatief staat.
Maar met enkeltarief haal je volgens mij een stukje complexiteit weg, je saldeert je complete verbruik en je overschot krijg je dan 11,5 cent voor.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno

mno

Meauses schreef op maandag 12 februari 2024 @ 08:26:
[...]
Kun je deze eens verder toelichten?
Mijn redenering is dat er bij dubbeltarief per telwerk wordt gesaldeerd/afgerekend. Als je op beide telwerken netto teruglevert dan maakt het niet uit, je ontvangt gewoon de netto terugleververgoeding van 11,5 cent.

Als je op één telwerk (waarschijnlijk dal) netto afneemt en op het andere telwerk (piek) netto teruglevert, dan betaal je bij dubbeltarief voor één telwerk het volledige leveringstarief voor het netto verbruik terwijl je op het andere telwerk slechts de (lagere) terugleververgoeding krijgt voor de netto teruglevering. Het is in dat geval dus gunstiger om afgerekend te worden volgens enkeltarief (mits je in totaal netto teruglevert), omdat je dan geen verbruik hebt, maar alleen de terugleververgoeding.

Gewoon rösti

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:56
mno schreef op maandag 12 februari 2024 @ 09:22:
[...]

Mijn redenering is dat er bij dubbeltarief per telwerk wordt gesaldeerd/afgerekend. Als je op beide telwerken netto teruglevert dan maakt het niet uit, je ontvangt gewoon de netto terugleververgoeding van 11,5 cent.

Als je op één telwerk (waarschijnlijk dal) netto afneemt en op het andere telwerk (piek) netto teruglevert, dan betaal je bij dubbeltarief voor één telwerk het volledige leveringstarief voor het netto verbruik terwijl je op het andere telwerk slechts de (lagere) terugleververgoeding krijgt voor de netto teruglevering. Het is in dat geval dus gunstiger om afgerekend te worden volgens enkeltarief (mits je in totaal netto teruglevert), omdat je dan geen verbruik hebt, maar alleen de terugleververgoeding.
Dat laatste doen ze niet. Als je netto teruglevert gaat het op een grote hoop. Kon een paar jaar geleden hoog of laag springen, maar kreeg de 8 euro extra niet. Het is ook niet de wereld...

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-06 23:04
https://www.greenchoice.n...rdag-stroom-te-gebruiken/

Denk dat we net op tijd zijn geweest met het afsluiten van het contract!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 12:58
@Truus01 en anderen: bedankt voor het delen van jullie gedachten over het (voormalige) GC 3 jaar contract via energiecoorporaties. Ik zit precies in hetzelfde schuitje als TS: Nu nog Engie t/m 30-6 en daarna over naar GC 3 jaar per 1-7.
Mede doordat jullie een maand geleden al zo scherp zagen dat hoge terugleververgoedingen verleden tijd zijn en er steeds meer energieleveranciers terugleverboetes of hogere vaste kosten rekenen heb ik deze keuze kunnen maken. _/-\o_

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Pagina: 1