14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
zoals eerder gezegd, wat maakt het tarief uit als je teruglevert? Als het gewone tarief er toe doet, dan zal je netto ook niet terugleveren en ga je inderdaad voor de laagste energie prijzen ipv de hoogste tlvharrybeuker schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
ik heb besloten niet aan te sluiten. terugleveringtarief is wat hoger idd maar de andere tarieven ook. Sigaar uit eigen doos lijkt het
ik zie nu net dat er mogelijkheden zijn om een hogere tlv dan 11,5 bij GC te krijgen? damn, net nu ik dacht dat ik goed zat, is er weer een betere optie... weer op onderzoek uit of het de moeite waard is
[ Voor 17% gewijzigd door Dxue op 11-10-2023 17:52 ]
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
ok zo had ik dat nog niet bedacht. Ik heb nog 14 dagen bedenktijd. Hoe kun je een hogere TLV krijgen bij GC?.Dxue schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:52:
[...]
zoals eerder gezegd, wat maakt het tarief uit als je teruglevert? Als het gewone tarief er toe doet, dan zal je netto ook niet terugleveren en ga je inderdaad voor de laagste energie prijzen ipv de hoogste tlv
ik zie nu net dat er mogelijkheden zijn om een hogere tlv dan 11,5 bij GC te krijgen? damn, net nu ik dacht dat ik goed zat, is er weer een betere optie... weer op onderzoek uit of het de moeite waard is
Als ik het goed begrijp zou jij sowieso aansluiten bij een cooperatie omdat je dan die 11,5 TLV krijgt ipv 8. De stroomtarieven boeien niet want ik verbruik 4500kwh en wek 6000kwh op met 20 panelen. Dan kun je beste altijd voor de hoogst mogelijke TLV gaan?
[ Voor 16% gewijzigd door harrybeuker op 11-10-2023 18:36 ]
Enlighten us please!Dxue schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:52:
[...]
Daar is het topic voor. Wat heb je gezien?
Ik zie alleen maar 8 cent TLV bij GC
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 11-10-2023 18:31 ]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
hier staat eigenlijk een voorbeeld van hoe je een hogere tlv kan krijgen.de Peer schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:30:
[...]
Enlighten us please!
Daar is het topic voor. Wat heb je gezien?
Ik zie alleen maar 8 cent TLV bij GC
ik dacht gelezen te hebben dat je met een coöperatie nog een hogere tlv dan 11,5 cent kon krijgen, maar ik heb nog geen tijd gehad om terug te lezen, had het vluchtig doorgebladerd net en zag het voorbij komen in de voorgaande pagina's.Linea schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
Edit: op de website van Energiecoöperatie Duurzaam Overloon - een van de coöperaties - kom ik het nog duidelijker tegen:
"Iedereen die zich aanmelden via deze link wordt automatisch gekoppeld aan de samenwerking overeenkomst met DO! Je hoeft dus geen lid te zijn van Duurzaam Overloon! om gebruik te maken van deze regeling."
naar mijn idee is dat inderdaad wat je moet doen. als je zeker bent dat je teruglevert, krijg je dus 1500kwh vermenigvuldigt met 11.5 cent terug ipv 8 cent of minderharrybeuker schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:24:
[...]
ok zo had ik dat nog niet bedacht. Ik heb nog 14 dagen bedenktijd. Hoe kun je een hogere TLV krijgen bij GC?.
Als ik het goed begrijp zou jij sowieso aansluiten bij een cooperatie omdat je dan die 11,5 TLV krijgt ipv 8. De stroomtarieven boeien niet want ik verbruik 4500kwh en wek 6000kwh op met 20 panelen. Dan kun je beste altijd voor de hoogst mogelijke TLV gaan?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dus een contract heb afgesloten en daarna klantenservice heb gebeld en gevraagd naar de vaste klanten contract. De vaste klanten contract krijg je 11,5 tlv ipv 8. Ik koos voor een variabele contract die ik per maand kon opzeggen, dag later gebeld met klantenservice en toen stond ik al in hun systeem en de medewerker die ik aan de lijn had was zo vriendelijk om na mijn vraag of ik gebruik kon maken van hun vaste klanten verlenging, mijn variabele contract te annuleren en mij direct op de vaste klanten contract te zetten zonder dat ik zei dat ik wilde opzeggen na 1 maand.
edit: opmaak en mijn manier van aanmelden erbij gezet
[ Voor 55% gewijzigd door Dxue op 11-10-2023 19:01 ]
Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.
Gaan we wss nooit meer meemaken. Ik moet nog 3 weken geduld hebben. Broodjes liggen in de oven op 200 graden te bakkenkiddyl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:55:
Exact hetzelfde tijdsverloop als hierboven.
Hiermee is toch wel een aardig avontuur afgesloten. Eerst Eneco en daarna de bakker om uiteindelijk te eindigen met 27kWp aan zonnepanelen, een SAP en een elektrokast die al 3 keer is uitgebreid met een 4e aanpassing in het vooruitzicht.
Dat zijn oude tijden jammer genoeg. Aan top heeft altijd DE Bakkerij gestaanWoudseHoeve schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Bij innova is het nu ook nog maar 7 cent. Dat schiet ook niet meer op.... ( ik had afgelopen jaar 44 cent bij gewoon energie....
hoihoi66 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:50:
[...]
Dat zijn oude tijden jammer genoeg. Aan top met de hoogste TLV heeft altijd DE Bakkerij gestaan.
Duurzaam Overloon vermeldt ook dat ze in december 2020 voor de duur van 3 jaar een overeenkomst met Greenchoice hebben afgesloten, ik zie zo geen verlenging.Linea schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
Edit: op de website van Energiecoöperatie Duurzaam Overloon - een van de coöperaties - kom ik het nog duidelijker tegen:
"Iedereen die zich aanmelden via deze link wordt automatisch gekoppeld aan de samenwerking overeenkomst met DO! Je hoeft dus geen lid te zijn van Duurzaam Overloon! om gebruik te maken van deze regeling."
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat maakt voor je aanmelding niet uit. Als klant sluit je gewoon een contract met Greenchoice. Als DO! de overeenkomst met Greenchoice niet verlengt, krijgt DO! geen geld meer van Greenchoice. Maar als klant blijft je overeenkomst met Greenchoice ongewijzigd. Vast contract = vast contract.Domba schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 23:28:
Duurzaam Overloon vermeldt ook dat ze in december 2020 voor de duur van 3 jaar een overeenkomst met Greenchoice hebben afgesloten, ik zie zo geen verlenging.
Bij Coöperatie Duurzaam West-Betuwe/ Betuwestroom kom je een voorbeeld tegen van een coöperatie die met een andere energieleverancier een overeenkomst gesloten heeft. Daar vraagt de coöperatie de leden om mee over te stappen ivm de vergoeding die de coöperatie krijgt https://duurzaamwestbetuw...Duurzaam%20West%20Betuwe., want anders blijft van de leden het contract bij Greenchoice doorlopen. Nog duidelijker staat het bij ECoBuren https://www.ecoburen.nl/site/om dat ook stopt met Greenchoice:
"3. Ik ben nu klant bij Greenchoice. Wat gebeurt er als ik bij Greenchoice mijn energie blijf afnemen?
Je kunt gewoon energie bij Greenchoice blijven afnemen. Je steunt dan alleen niet meer onze coöperatie met een bijdrage."
Maar er zijn ook coöperaties die met meerdere energieleveranciers samenwerken.
[ Voor 47% gewijzigd door Linea op 12-10-2023 01:39 ]
Volgens mij kun je dit beter in dit topic vragen / terugzoeken.M.B.te L. schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:57:
Wie kan mij weg wijs en advies geven . Het gaat om terugleververgoeding van na 5 september 2022. Eneco doet hier erg moeilijk over.
Eneco snoeit in terugleververgoeding
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Klasse! Hier zocht ik om. Vorig jaar wel alles gelezen, maar ik kon het niet meer terug vinden. Vanaf pagina 104 worden de terug lever vergoedingen weer teruggedraaid naar 61 cent.SmiGueL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:37:
[...]
Volgens mij kun je dit beter in dit topic vragen / terugzoeken.
Eneco snoeit in terugleververgoeding
En nu er maar op rekenen, dat het niet nog eens uren moeite kost om je centen te krijgen.
Heb zelf ook nog op pag 105 een reactie gestuurd, zie ik nu.
[ Voor 5% gewijzigd door M.B.te L. op 13-10-2023 10:34 ]
Hoop voor je dat het niet een van die bedrijven is die onder verscherpt toezicht vallenBlihi schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:30:
Tot op heden geen reactie ontvangen van Innova via de Geschillencommissie. Op 13 september kreeg ik bericht dat Innova een maand had om te reageren, dus dat zou in theorie vandaag nog kunnen.
Geen idee hoe dit nu verder gaat, of Innova extra tijd krijgt, of dat er nu een hoorzitting gepland gaat worden, of iets anders.
Ik wacht het maar even af, maar ik houd jullie hier op de hoogte.
https://www.telegraaf.nl/...es-eindafrekening-klanten
Beiden zijn netjes na een klacht verrekend (sommige mensen die geen opzegboete hadden; kregen toch E50 "coulance"; maar had weinig trek om daar achteraan te gaan.)
Toen dus 1,09 bij de Bakkerij.
Zijn mensen geweest die Eneco tot einde contract aan hun verplichtingen wilde laten houden en die hebben dus contracten bij de Bakkerij tot in het uiterste geval van feb 2023 t/m feb 2024; maar dat durfde ik gewoonweg niet aan.
Dan zat je misschien met Eneco die opeens geen "coulanceregeling" meer heeft/had; en een Bakkerij die helemaal geen broodjes meer bakt in feb 2024.
20*350ZO45°
De ACM toetst o.a. op solvabiliteit:Origineel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:49:
Hoop voor je dat het niet een van die bedrijven is die onder verscherpt toezicht vallen
https://www.telegraaf.nl/...es-eindafrekening-klanten
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-26417.html.
We weten op basis van ander onderzoek uit 2022 op basis van de jaarverslagen 2021 welke bedrijven een lage solvabiliteit hebben:
https://www.ondernemersbe...n-geen-financile-buffers/.
Maar dat kan inmiddels anders zijn (hopelijk november dit jaar weer zo'n publicatie).
Verder controleert de ACM de klantenwervingspraktijken: https://www.bnr.nl/nieuws...e-werving-op-energiemarkt
en houdt ook algemene benchmarkonderzoeken:
https://www.acm.nl/sites/...ten-energiemarkt-2020.pdf.
Dus de ACM kan allerlei redenen hebben om een bedrijf onder verscherpt toezicht te stellen.
Edit: we weten overigens allemaal wel welk bedrijf onder toezicht staat vanwege "uitgebreid onderzoek naar de werving van klanten en naar de financiële kwaliteit" (woordkeuze van ACM zelf https://www.acm.nl/nl/pub...klaar-zijn-voor-de-winter):
https://radar.avrotros.nl...-energiemaatschappij-hem/
DGB Energie blijkt inmiddels aan de eisen te voldoen:
https://www.acm.nl/nl/pub...iften-leveringsvergunning. Was het bedrijf uit deze zin "Bij 1 van deze leveranciers heeft de ACM inmiddels geconstateerd dat het bedrijf na ingrijpen door de ACM belangrijke verbeteringen heeft doorgevoerd."
[ Voor 28% gewijzigd door Linea op 13-10-2023 13:23 ]
Iedereen kan een topic starten
Er was nog enige hoop dat iemand zelf de moeite zou nemen een Innova topic te beginnen, maar intussen ben ik eea aan het verplaatsen naar Uitbetalen TLV Innova
Dat gaat wel even duren, graag wel nieuwe reacties en ontwikkelingen daar melden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Ik heb me nog niet in het coöperatief contract van VanOns verdiept, maar buiten dat ziet GC er voor nu goed uit met 0,115 wanneer ik bij een coöperatie aansluit. Ik ga dus bijna zeker daar nu het elektracontract afsluiten. Ik lever netto ruim terug, zo'n 6000 kwh. De laatste paar pagina's heb ik hier gelezen, daaruit maak ik op dat die tlv dan ook 3 jaar lang vast staat? Stel dat GC het verlaagt, is het dan mogelijk om boetevrij over te stappen? Volgens mij zijn leveranciers hier nog weleens schimmig over, omdat het niet het echte levertarief gas of elektra is, maar een tlv.
Maar wek je in de eerste maanden van het jaar wel aanzienlijk meer op dan je verbruikt? Anders kun je namelijk beter voor die periode naar andere aspecten kijken, zoals de vaste leveringskosten.
In vino veritas, in aqua sanitas
volgens mij nog wel op https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/JohanNL schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:42:
@Kluifjes Volgens mij is dat (model)contract van GC helaas niet meer af te sluiten.
Maar wek je in de eerste maanden van het jaar wel aanzienlijk meer op dan je verbruikt? Anders kun je namelijk beter voor die periode naar andere aspecten kijken, zoals de vaste leveringskosten.
Ik heb dat ook gedaan i.v.m. teruglevering over hele jaar. Maar valt mij wel op dat levertarieven erg hoog zijn vergeleken met anderen.(bij mij 0,39, op moment van afsluiten vorige week zag ik elders 0,28)
Nu speelt dat voor volgend jaar nog niet, maar na afschaffing saldering maakt dat wel veel uit(in voorbeeld van Kluifjes 6000 x 36% x 0,11 = 237,60).
Is iemand hier eigenlijk of gedeeltelijke afschaffing saldering op 1 januari 2025 ingaat. Of wordt dit nog langer uitgesteld?
Ik weet niet of ambtenaren 1e kamer harde werkers of luilakken zijn.
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Ik zou nog even wachten tot begin november... aangezien ze een maand van te voren de wijziging moeten doorgeven.Kluifjes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:06:
Ik heb nu nog modelcontract VF met tlv van 0,168. Maar dat zal per 1 januari kelderen dus ik stap over.
Hmm ja, aan de ene kant dan gegarandeerd hogere tlv maar dat is wel risico inderdaad die saldering. Wellicht dan toch beter om maar voor 1 jaar af te sluiten. Overigens zal teruglevering dan wel omlaag gaan, omdat we dan meer zullen verwarmen met airco maar vooral dan ook meer overdag huishoudelijke apparaten aanzetten dan nu.sipjohn schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:14:
[...]
volgens mij nog wel op https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/
Ik heb dat ook gedaan i.v.m. teruglevering over hele jaar. Maar valt mij wel op dat levertarieven erg hoog zijn vergeleken met anderen.(bij mij 0,39, op moment van afsluiten vorige week zag ik elders 0,28)
Nu speelt dat voor volgend jaar nog niet, maar na afschaffing saldering maakt dat wel veel uit(in voorbeeld van Kluifjes 6000 x 36% x 0,11 = 237,60).
Is iemand hier eigenlijk of gedeeltelijke afschaffing saldering op 1 januari 2025 ingaat. Of wordt dit nog langer uitgesteld?
Daar is een heel topic over.sipjohn schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:14:
Dit is volgens mij het laatste wat er bekend is:
Linea in "De toekomst van salderen"
De klantenservice van Greenchoice geeft aan dat ook de tlv voor drie jaar vast staat, en dat als ze die toch zouden wijzigen, dat dat eenzijdige contractbreuk zou zijn, waarbij je als klant boetevrij weg kan. Idem als ze een invoedboete in zouden voeren. Ik zou dat ook per e-mail aan ze vragen, dan heb je een toezegging zwart op wit.Kluifjes schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:06:
Ik heb nu nog modelcontract VF met tlv van 0,168. Maar dat zal per 1 januari kelderen dus ik stap over.
Ik heb me nog niet in het coöperatief contract van VanOns verdiept, maar buiten dat ziet GC er voor nu goed uit met 0,115 wanneer ik bij een coöperatie aansluit. Ik ga dus bijna zeker daar nu het elektracontract afsluiten. Ik lever netto ruim terug, zo'n 6000 kwh. De laatste paar pagina's heb ik hier gelezen, daaruit maak ik op dat die tlv dan ook 3 jaar lang vast staat? Stel dat GC het verlaagt, is het dan mogelijk om boetevrij over te stappen? Volgens mij zijn leveranciers hier nog weleens schimmig over, omdat het niet het echte levertarief gas of elektra is, maar een tlv.
Afbouw van het salderen is nog niet echt een issue; een meerderheid van de fracties in de Eerste Kamer lijkt tegen het wetsvoorstel. Maar zelfs als ze voor het wetsvoorstel zouden stemmen, dan is inmiddels de implementatietermijn te kort om de afbouw per 1-1-2025 in te laten gaan. Dan zit je op zijn vroegst op 1-1-2026. Maar waarschijnlijk wordt het wetsvoorstel dus weggestemd, en wordt het iets voor de coalitieonderhandelingen over de nieuwe regering. Waarbij veel partijen dus tegen afbouw zijn, of die pas in de verdere toekomst willen als veel meer huizen zonnepanelen hebben.
Om die reden heb ik contract ook wel gekozen, zij het telefonisch ingekort naar 2 jaar.Linea schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:24:
[...]
De klantenservice van Greenchoice geeft aan dat ook de tlv voor drie jaar vast staat, en dat als ze die toch zouden wijzigen, dat dat eenzijdige contractbreuk zou zijn, waarbij je als klant boetevrij weg kan. Idem als ze een invoedboete in zouden voeren. Ik zou dat ook per e-mail aan ze vragen, dan heb je een toezegging zwart op wit.
Afbouw van het salderen is nog niet echt een issue; een meerderheid van de fracties in de Eerste Kamer lijkt tegen het wetsvoorstel. Maar zelfs als ze voor het wetsvoorstel zouden stemmen, dan is inmiddels de implementatietermijn te kort om de afbouw per 1-1-2025 in te laten gaan. Dan zit je op zijn vroegst op 1-1-2026. Maar waarschijnlijk wordt het wetsvoorstel dus weggestemd, en wordt het iets voor de coalitieonderhandelingen over de nieuwe regering. Waarbij veel partijen dus tegen afbouw zijn, of die pas in de verdere toekomst willen als veel meer huizen zonnepanelen hebben.
(3 jaar voor mij wel erg lang, stel dat TLV weer in verdere toekomst weer omhoog gaat of levertarieven omlaag, stel verhuizing naar woning zonder zonnepanelen. Blijft beetje gokje.)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Bij verhuizing hoef je hem toch niet mee te nemensipjohn schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:29:
[...]
Om die reden heb ik contract ook wel gekozen, zij het telefonisch ingekort naar 2 jaar.
(3 jaar voor mij wel erg lang, stel dat TLV weer in verdere toekomst weer omhoog gaat of levertarieven omlaag, stel verhuizing naar woning zonder zonnepanelen. Blijft beetje gokje.)
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Als je de eventuele boete betaald nietMaikie18 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Bij verhuizing hoef je hem toch niet mee te nemen
Oh dat wist ik niet, werkt dus anders dan met bv internet en tv
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verschilt volgens mij per leverancier.Maikie18 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Bij verhuizing hoef je hem toch niet mee te nemen
Dat is top info, heb je zelf daarom ook voor 3 jaar vast bij GC gekozen? Ik lever netto terug en gezien ontwikkelingen is een hogere tlv dan 11,50 cent niet te verwachten op korte termijn. Dan kies ik waarschijnlijk ook daarvoor, of 2 jaar wat hierboven ook gedaan is.Linea schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:24:
[...]
De klantenservice van Greenchoice geeft aan dat ook de tlv voor drie jaar vast staat, en dat als ze die toch zouden wijzigen, dat dat eenzijdige contractbreuk zou zijn, waarbij je als klant boetevrij weg kan. Idem als ze een invoedboete in zouden voeren. Ik zou dat ook per e-mail aan ze vragen, dan heb je een toezegging zwart op wit.
Innova geeft aan na het jaarcontract een laag TLV aan te bieden.
Ik ben net overgestapt naar GreenChoice. Omdat mijn Innova contract paar weken terug was afgelopen.
Mijn eindnota van de afgelopen 2 a 3 weken geeft toch nog de hoge TLV aan van rond de 80 cent.
Dus eh, als je nog niet bent geswitcht kan het lonen om te blijven bij Innova
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Ja, klopt. Ik heb 3 jaar GC afgesloten. Drie jaar zekerheid over de tlv van 11,5 cent en geen invoedboete vond ik belangrijk. De kans dat het salderen al binnen die drie jaar afgebouwd wordt, is klein. Als de afbouw wel voor 2027 van start zou gaan, dan wordt ook tot 2027 de bepaling van kracht dat de tlv minimaal 80% van het kale levertarief moet zijn, dus een hoog levertarief heeft dan ook een positieve kant.Kluifjes schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:38:
Dat is top info, heb je zelf daarom ook voor 3 jaar vast bij GC gekozen? Ik lever netto terug en gezien ontwikkelingen is een hogere tlv dan 11,50 cent niet te verwachten op korte termijn. Dan kies ik waarschijnlijk ook daarvoor, of 2 jaar wat hierboven ook gedaan is.
Ik heb afgesloten per 1 januari 2024, zodat er ook geen probleem zou kunnen ontstaan door het salderen per tariefperiode (dat zou verplicht worden bij aanvaarding van het wetsvoorstel afbouw saldering, waarbij in ieder geval ieder jaar op 1 januari ook een nieuwe tariefperiode start als afbouwpercentage of de energiebelasting wijzigt).
[ Voor 3% gewijzigd door Linea op 23-10-2023 12:15 ]
Sowieso loopt er nu een case bij de geschillencommissie over die lage TLV van innova, die technisch gezien niet mag, op basis van het laatste contract. Het loont zich dus sowieso om nog even daar te blijven en de uitkomst af te wachten.Kodess schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:15:
Ik had het ook al bij iemand anders hier gezien maar ik wil het even bevestigen:
Innova geeft aan na het jaarcontract een laag TLV aan te bieden.
Ik ben net overgestapt naar GreenChoice. Omdat mijn Innova contract paar weken terug was afgelopen.
Mijn eindnota van de afgelopen 2 a 3 weken geeft toch nog de hoge TLV aan van rond de 80 cent.
Dus eh, als je nog niet bent geswitcht kan het lonen om te blijven bij Innova
Uitbetalen TLV Innova
Denk dat er weinig kans is dat deze case gewonnen wordt. Innova kan deze overeenkomst ook gewoon eenzijdig wijzigen als de contractsduur is afgelopen lijkt mij.. Zou natuurlijk wel mooi zijn als dat niet zo is .scoobs schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:00:
[...]
Sowieso loopt er nu een case bij de geschillencommissie over die lage TLV van innova, die technisch gezien niet mag, op basis van het laatste contract. Het loont zich dus sowieso om nog even daar te blijven en de uitkomst af te wachten.
Uitbetalen TLV Innova
[ Voor 4% gewijzigd door TVL op 23-10-2023 15:50 ]
Ik heb juist bewust niet gekozen voor 3 jaar bij GC, omdat ze in hun contract hebben opgenomen, dat ze de tarieven niet wijzigigen, maar de TLV wel kunnen wijzigen tijdens de looptijd.Linea schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Ja, klopt. Ik heb 3 jaar GC afgesloten. Drie jaar zekerheid over de tlv van 11,5 cent en geen invoedboete vond ik belangrijk. De kans dat het salderen al binnen die drie jaar afgebouwd wordt, is klein. Als de afbouw wel voor 2027 van start zou gaan, dan wordt ook tot 2027 de bepaling van kracht dat de tlv minimaal 80% van het kale levertarief moet zijn, dus een hoog levertarief heeft dan ook een positieve kant.
Ik heb afgesloten per 1 januari 2024, zodat er ook geen probleem zou kunnen ontstaan door het salderen per tariefperiode (dat zou verplicht worden bij aanvaarding van het wetsvoorstel afbouw saldering, waarbij in ieder geval ieder jaar op 1 januari ook een nieuwe tariefperiode start als afbouwpercentage of de energiebelasting wijzigt).
Daarom ben ik naar 3 jaar Oxxio gegaan, waarin héél duidelijk staat dat ze ook de TLV niet gedurende de looptijd mogen veranderen.
Volgens mij is dat laatste (die 80%) alleen nog maar een voorstel en nog niet vastgelegd in wetgeving.Linea schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Ja, klopt. Ik heb 3 jaar GC afgesloten. Drie jaar zekerheid over de tlv van 11,5 cent en geen invoedboete vond ik belangrijk. De kans dat het salderen al binnen die drie jaar afgebouwd wordt, is klein. Als de afbouw wel voor 2027 van start zou gaan, dan wordt ook tot 2027 de bepaling van kracht dat de tlv minimaal 80% van het kale levertarief moet zijn, dus een hoog levertarief heeft dan ook een positieve kant.
Dat is toch ook wat ik schrijf: "Als de afbouw..., dan wordt...".Rzaan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:13:
[...]
Volgens mij is dat laatste (die 80%) alleen nog maar een voorstel en nog niet vastgelegd in wetgeving.
Het staat in hetzelfde wetsvoorstel. Zie verder het topic over de toekomst van salderen.
[ Voor 17% gewijzigd door Linea op 26-10-2023 10:37 ]
Er zijn natuurlijk ook mensen die in najaar/winter wel meer terugleveren dan verbruiken. Voor hen kan het boeiend zijn. Wie 's winters netto van het net afneemt, en 's zomers netto invoedt, heeft misschien meer baat bij een contract met langer vast liggende tarieven. Dat kan iedereen vooral het beste voor zichzelf bepalen. Daarom is er een tabel met verschillende aanbieders die redelijke terugleververgoedingen bieden.Unito schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:28:
Ik mag ook een nieuw contract gaan afsluiten. Op basis van info hierboven ben ik gaan kijken naar het coöperatieve contract van Van Ons. Deze lijkt alleen vaste tarieven te hebben voor een half jaar en gegeven de maanden met lage opwek die er aankomen dan toch niet interessant of mis ik iets? #dtv
De regeling dat als de afbouw gestopt wordt en dat dan automatisch overgegaan wordt naar 80% is nog niet zeker.Linea schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:31:
[...]
Dat is toch ook wat ik schrijf: "Als de afbouw..., dan wordt...".
Het staat in hetzelfde wetsvoorstel. Zie verder het topic over de toekomst van salderen.
Er kan ook gestopt worden en dan een andere regeling volgen. Bijvoorbeeld maar 60%, of iets totaal anders.
Een wetsvoorstel kan altijd ook nog op punten veranderd worden als de kamer hier bijvoorbeeld om vraagt. Of als de 1ste kamer het wetsvoorstel terugstuurt.
Daarom is het ook een wetsVOORSTEL, en geen WET. De kans is zeer reëel dat het wetsvoorstel het niet haalt. Zie het aparte topic over de toekomst van salderen. Daar staat het allemaal beschreven.Rzaan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:58:
De regeling dat als de afbouw gestopt wordt en dat dan automatisch overgegaan wordt naar 80% is nog niet zeker.
Er kan ook gestopt worden en dan een andere regeling volgen. Bijvoorbeeld maar 60%, of iets totaal anders.
Een wetsvoorstel kan altijd ook nog op punten veranderd worden als de kamer hier bijvoorbeeld om vraagt. Of als de 1ste kamer het wetsvoorstel terugstuurt.
De klantenservice van Greenchoice heeft per e-mail aangegeven dat de tlv bij hen ook voor drie jaar vast staat, zoals dat ook in de bevestiging van de overeenkomst staat (de wijzigingsmogelijkheid van de tlv staat niet in de overeenkomstbrief, maar in de aparte voorwaarden terugleververgoeding; die voorwaarden worden ook bij variabele contracten gevoegd, en zijn daarom algemener opgesteld, net als de algemene voorwaarden bij veel bedrijven).TheBull schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:25:
[...]
Ik heb juist bewust niet gekozen voor 3 jaar bij GC, omdat ze in hun contract hebben opgenomen, dat ze de tarieven niet wijzigigen, maar de TLV wel kunnen wijzigen tijdens de looptijd.
Daarom ben ik naar 3 jaar Oxxio gegaan, waarin héél duidelijk staat dat ze ook de TLV niet gedurende de looptijd mogen veranderen.
Als ze die tlv om wat voor reden ook toch wijzigen, is dat ook volgens de klantenservice contractbreuk waarbij je boetevrij van je contract af kunt. Idem dat er geen invoedboete komt, en dat dat anders contractbreuk zou zijn. Dat heb ik dus zwart op wit. Dat staat al eerder in dit topic.
Met Oxxio heb ik nogal negatieve ervaringen. Daar zien ze me nooit meer terug als klant.
[ Voor 19% gewijzigd door Linea op 26-10-2023 12:20 ]
Wat voor een windmolen?denneappel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:19:
Zijn er hier eigenlijk tweakers actief met een windmolen?
Een buurman heeft zo'n AliExpress wokkel op z'n dakkapel van 10kW.
Het mooie is dat dat ding 12V opwekt wat daarna geïnverteerd wordt naar 230V.
10 kW bij 12V is aardig wat Ampères zullen we maar zeggen

Vangt amper wind zo achter de nok van het dak
er is een eigen topic over. Maar conclusie is: levert je echt niets op en is niet de moeite waard.denneappel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:19:
Zijn er hier eigenlijk tweakers actief met een windmolen?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ah oke dat is een ander verhaal, ik dacht dat je doelde op de kleine molentjes die sommige mensen in de achtertuin hebben.denneappel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:43:
@de Peer Er zijn hier genoeg EAZ windmolens in de omgeving die achter een kleinverbruik aansluiting hangen. Met 15kW aan vermogen doet dat meer dan onze 85 panelen. En dat doet ie met name in de winter. Zelfs zonder de combi met PV heb je dan een beste afrekening bij Innova. Ben benieuwd of die hier ook actief zijn.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Oftewel: Roep maar raak.Rick43 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:35:
Of is dit voorgoed verleden tijd? Graag jullie deskundige mening.
Want de markt is onvoorspelbaar. Wie hem kan voorspellen wordt schathemelrijk.
Én er op kan handelen.Rzaan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:36:
[...]
Oftewel: Roep maar raak.
Want de markt is onvoorspelbaar. Wie hem kan voorspellen wordt schathemelrijk.
Toen de TLV zo hoog was had je maar net al zonnepanelen op je dak moeten hebben, die kon je niet even snel aanschaffen en laten plaatsen.
En daarvoor heb je eerst ook weer geld nodig.
Ik denk zelf dat het voorbij is met hogere TLV's en we zo'n situatie zoals we die gezien hebben niet meer gaan krijgen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Dus voorlopig niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 27-10-2023 10:21 ]
De overheid gaan leveranciers echt niet verplichten om meer dan 10-20ct. te betalen voor de teruglevering.Truus01 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:21:
Ik denk dat de hoge TLV alleen terug komt als de overheid het inzet om de 'verliezen' van het afbouwen van salderen tegen te gaan.
Dus voorlopig niet.
Tenzij we hyperinflatie krijgen
Gelukkig worden de lagere prijzen een beetje gecompenseerd door al die extra panelen die ik in de afgelopen periode heb aangeschaft. Voor de komende 3 jaar ontvang in hierdoor nog steeds ca. 400 euro/maand.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
- De gasprijs is lang niet zo hoog als in 2022 (spotmarkt de afgelopen twee weken rond de 50 euro);Rick43 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:35:
Zou met het stijgen van de gasprijs nu de stroomprijs ook weer omhoog gaan? En hiermee mogelijk ook weer de tlv tarieven? Of is dit voorgoed verleden tijd? Graag jullie deskundige mening.
- de energiebedrijven kopen veel meer elektriciteit op de termijnmarkt in (wat ook kan omdat klanten meer vaste contracten afsluiten);
- de energiebedrijven hebben in hun nieuwe variabele en jaarcontracten de koppeling tussen levertarief en tlv losgelaten;
- er zijn nu veel meer zonnepanelen en er worden nog nieuwe velden geopend.
Niemand heeft een glazen bol, maar de randvoorwaarden voor een hogere tlv zijn ongunstig. Zelfs 80% van kaal levertarief zal niet tot tlv's gaan leiden zoals we die in 2022 en begin dit jaar hadden. De kale levertarieven liggen (bij vast contract of variabel contract) ook niet zo hoog meer. Variëren de laatste tijd tussen 11 en 19 cent.
[ Voor 11% gewijzigd door Linea op 27-10-2023 10:39 ]
Hoeveel panelen heb je dan, en bij wie zit je en wat is daar de tlv?HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:32:
Gelukkig worden de lagere prijzen een beetje gecompenseerd door al die extra panelen die ik in de afgelopen periode heb aangeschaft. Voor de komende 3 jaar ontvang in hierdoor nog steeds ca. 400 euro/maand.
Powerpeers tlv 21ct voor 3 jaar. Kun je nu niet meer afsluiten hoorRzaan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Hoeveel panelen heb je dan, en bij wie zit je en wat is daar de tlv?
26.390 Wp.Rzaan schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:37:
[...]
Hoeveel panelen heb je dan, en bij wie zit je en wat is daar de tlv?
Vanaf 1 december 2023 3 jaar powerpeers met TLV 21ct. Afgesloten op 1 juni.
gaat 1 dec 2023 in???HandyLumberjack schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:45:
[...]
26.390 Wp.
Vanaf 1 december 2023 3 jaar powerpeers met TLV 21ct. Afgesloten op 1 juni.
voor 3-jaar vast TLV 21ct?????????????????????????????????????
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Veel vraagtekens vraagt om een toelichting.Hansieo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:07:
[...]
gaat 1 dec 2023 in???
voor 3-jaar vast TLV 21ct?????????????????????????????????????
Dit is wel heel makkelijk en we zitten niet op het FOK-forum.
21ct is volgens mij al vér achter ons en dan óók nog eens een 3 jaar vast?
Daar snap ik niks van, dus vandaar de vraagtekens.... of dit idd wel klopt of wellicht TOT 1 dec 2023...
dat zou kunnen, bij 3 jaar geleden afgesloten, maar dan nóg erg hoog.. (super mazzelaar dan)
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Zoals aangegeven contract is afgesloten op 1 juni 2023, ingaande na 6 maanden , dus van 1 dec 2023 en loopt tot 1 dec 2026.Hansieo schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:13:
Ik zie op de website 3ct staan... als tlv....
21ct is volgens mij al vér achter ons en dan óók nog eens een 3 jaar vast?
Daar snap ik niks van, dus vandaar de vraagtekens.... of dit idd wel klopt of wellicht TOT 1 dec 2023...
dat zou kunnen, bij 3 jaar geleden afgesloten, maar dan nóg erg hoog.. (super mazzelaar dan)
Door een fout in hun systeem kon je dit enkele uren afsluiten op 1 juni in de ochtend. Daarna wel wat moeite moeten doen voordat ik het definitieve contract met 21ct TLV heb ontvangen.
Is hier op het forum nog langs gekomen, toen waren er nog een aantal die zich afvroegen of dit wel een goede deal was.

[ Voor 99% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-10-2023 11:26 ]
Dit jaar airco aanschaffen en in de toekomst elec.auto. Dan krijg ik mijn 9000 kwh overcapaciteit ook op
Dat vind ik nog altijd hoog. Twee/drie jaar terug was het nog niet de helft. Inflatie in die drie jaar zeker geen 100%. Dus nog steeds oorlogspaniek in prijzen?Linea schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:33:
[...]
- De gasprijs is lang niet zo hoog als in 2022 (spotmarkt de afgelopen twee weken rond de 50 euro);
- de energiebedrijven kopen veel meer elektriciteit op de termijnmarkt in (wat ook kan omdat klanten meer vaste contracten afsluiten);
- de energiebedrijven hebben in hun nieuwe variabele en jaarcontracten de koppeling tussen levertarief en tlv losgelaten;
- er zijn nu veel meer zonnepanelen en er worden nog nieuwe velden geopend.
Niemand heeft een glazen bol, maar de randvoorwaarden voor een hogere tlv zijn ongunstig. Zelfs 80% van kaal levertarief zal niet tot tlv's gaan leiden zoals we die in 2022 en begin dit jaar hadden. De kale levertarieven liggen (bij vast contract of variabel contract) ook niet zo hoog meer. Variëren de laatste tijd tussen 11 en 19 cent.
Geen paniek, maar veel aanvoer van LNG via schepen. Dat is op zich al duurder. De relatief hoge temperaturen begin oktober drukten de prijzen nog wat, maar inmiddels zijn de temperaturen in grote delen van Europa niet meer boven normaal. Naarmate de winter meer in zicht komt, stijgen de prijzen eigenlijk altijd, ook vroeger al.sipjohn schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:57:
Dat vind ik nog altijd hoog. Twee/drie jaar terug was het nog niet de helft. Inflatie in die drie jaar zeker geen 100%. Dus nog steeds oorlogspaniek in prijzen?
De termijnmarktprijzen voor elektriciteit variëren afhankelijk van het jaar waarvoor ingekocht wordt en afhankelijk van piek- of daluren tussen 8 en 14 cent per kWh. Die inkoop beslaat al de periode t/m 2027. Voor 2027 gelden de laagste prijzen (tussen 8 en 11 cent). Voor het kale levertarief komen daar nog de winst- en risicomarge en transportkosten voor de energieleverancier bovenop (in totaal meestal zo'n 2,5 cent per kWh). Maar vooralsnog is er geen reden om op termijn een stijging van de tlv te verwachten.
De terugleververgoeding die je krijgt van netbeheerders staat compleet los van de stroomtarieven die je betaald.Rick43 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:35:
Zou met het stijgen van de gasprijs nu de stroomprijs ook weer omhoog gaan? En hiermee mogelijk ook weer de tlv tarieven? Of is dit voorgoed verleden tijd? Graag jullie deskundige mening.
Stel de stroomprijs zal stijgen naar een kale prijs van 80ct, de energieleveranciers gaan hun TLV niet hierop aanpassen, deze blijft rond de 7ct, iig zolang de salderingsregeling bestaat (hoewel ze hier nu ook al op gecompenseerd worden via diverse trucjes).
Een hogere energieprijs kan lastig zijn voor de energieleveranciers die wat onhandig enkel voor de korte termijn hebben ingekocht, maar dat kunnen ze dan compenseren met de goedkope teruggeleverde energie. Voor de bedrijven die een wat beter inkoopbeleid hebben, hebben dan gewoon een wat beter resultaat over die periode.
Je krijgt helemaal geen TLV van de netbeheerders, dat krijg je van de energieleverancier.Whiskey48 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:45:
[...]
De terugleververgoeding die je krijgt van netbeheerders staat compleet los van de stroomtarieven die je betaald.
dat weet jij helemaal niet. niemand kan dat voorspellenWhiskey48 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:45:
Stel de stroomprijs zal stijgen naar een kale prijs van 80ct, de energieleveranciers gaan hun TLV niet hierop aanpassen, deze blijft rond de 7ct, iig zolang de salderingsregeling bestaat (hoewel ze hier nu ook al op gecompenseerd worden via diverse trucjes).
[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 27-10-2023 18:46 ]
Inderdaad. De tlv moet 'redelijk' zijn. De vraag is of een lage tlv redelijk is als de inkoopprijs 80ct is. Ik denk het nietjobr schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:46:
[...]
Je krijgt helemaal geen TLV van de netbeheerders, dat krijg je van de energieleverancier.
[...]
dat weet jij helemaal niet. niemand kan dat voorspellen
De ACM heeft daar een heel ruim begrip, afname € 1,35 en TLV: € 0,01 bij een leverancier voor een modelcontract dat nog meer dan de andere onder toezicht ACM valt is nog niet aangepast bij een energieleverancier.de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
Inderdaad. De tlv moet 'redelijk' zijn. De vraag is of een lage tlv redelijk is als de inkoopprijs 80ct is. Ik denk het niet
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja inderdaad. Ik denk omdat er niemand klaagtDomba schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:35:
[...]
De ACM heeft daar een heel ruim begrip, afname € 1,35 en TLV: € 0,01 bij een leverancier voor een modelcontract dat nog meer dan de andere onder toezicht ACM valt is nog niet aangepast bij een energieleverancier.
Ik denk vooral dat de ACM belangrijkere zaken te doen heeft dan een “redelijke TLV” najagen terwijl niet duidelijk is hoe hoog die zou moeten zijn en de politiek daar ook telkens over van gedachte verandert.de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Ja inderdaad. Ik denk omdat er niemand klaagt
ACM wil als eerste dat er geen energieleverancier omvalt en ze hebben al een wachtkamer vol met die een plan moeten maken om financiele positie te verbeteren, consumenten die komen ergens als laatste op lijstje bij ACMde Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Ja inderdaad. Ik denk omdat er niemand klaagt
Salderen gaat op jaarbasis of na afloop contract, als dat korter dan 1 jaar isUnito schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:58:
Weet iemand toevallig hoe het werkt met contracten die voor een half jaar vast staan (bv het Van Ons coöperatief contract). Word er dan na 6 maanden gesaldeerd of pas na een jaar? Ik kan het zo op de website niet vinden. En heeft iemand ook positieve/negatieve ervaringen met Van Ons?
Als je het nieuwe contract bij een andere leverancier afsluit, dan klopt dat.de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:00:
Salderen gaat op jaarbasis of na afloop contract, als dat korter dan 1 jaar is
Als je bij dezelfde leverancier een nieuwe contract afsluit, krijg je geen eindafrekening (maar na twaalf maanden een jaarafrekening), en loopt het salderen ook door. Het moment van je jaarafrekening kan dan dus ook op een andere datum gaan vallen dan de einddatum van je contract. De wettelijke basis is immers salderen per jaar, en alleen korter als je zelf eerder bij je leverancier vertrekt.
En dan krijg je de discussie of je bij een variabel contract ieder half jaar een nieuw contract aangaat of dat alleen de tarieven veranderen.de Peer schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:00:
[...]
Salderen gaat op jaarbasis of na afloop contract, als dat korter dan 1 jaar is
De tweede uitleg is in ieder geval die van het modelcontract. De eerste kan in de voorwaarden staan.
Bij een variabel contract wordt er ook gewoon telkens over een heel jaar gesaldeerd is mijn ervaring. En ook conform de uitspraken van de rechters. Er was een leverancier die dacht per maand te kunnen salderen door iedere maand een afrekening te sturen, maar dat mag dus niet van de rechter.Blihi schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 04:17:
En dan krijg je de discussie of je bij een variabel contract ieder half jaar een nieuw contract aangaat of dat alleen de tarieven veranderen.
De tweede uitleg is in ieder geval die van het modelcontract. De eerste kan in de voorwaarden staan.
Een variabel contract of modelcontract heeft wel tarieven die ieder halfjaar of vaker kunnen wijzigen, maar de tariefwijziging is geen nieuw contract. Het contract is voor onbepaalde tijd en loopt dus door.
Maar zelfs als je bij een leverancier echt een nieuw contract afsluit (bijvoorbeeld van modelcontract naar een vast contract overstapt) loopt het salderen door. Dat kan jammer zijn, als je bij dezelfde leverancier wil blijven, maar wel je afrekendatum wil wijzigen naar bijvoorbeeld 1 januari of 1 juli. Dat lukt dus niet door bij dezelfde leverancier een nieuw contract af te sluiten. Dan moet je echt overstappen.
Mijn verwachting is dat dat per 1/1 ook stopt en teruggaat naar 7 cent. Dan maar eens kijken of er nog iets fatsoenlijks op de markt is. Of, onze wonden likken en terugkijken op een mooie tijdRick43 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:31:
Dank voor jullie reacties. Ik zit nu nog bij vf voor16.9 cent. Eens kijken hie lang dat blijft.
Doe ik ook, maar dan via elektrische kacheltjes.Rick43 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:08:
Als mijn tlv teruggaat naar minder dan 10 cent dan gaat mijn airco, warmtepompboiler en elec. Auto echt alles afnemen. Dan gaan we zeker van het gas af
Zelf ben ik reeds aan het kijken naar een auto met V2H.
Komende week de KIA EV9 proefrijden. Die schijnt dit te hebben. (of met software aanpassingen te krijgen in de nabije toekomst)
Want?Rzaan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:15:
Als de TLV blijvend laag wordt, dan zal dit de verkoop van thuis-accu's waarschijnlijk een boost geven.
Ik heb vooral stroom nodig in de winter en wek het op in de zomer. Een thuisaccu doet hier erg weinig in...
En dat is dan eigenlijk meer als het salderen eraf zou gaan.
De TLV krijg je op de overproductie en ik ga doordat ik een thuisaccu heb niet ineens meer verbruiken.
Ik denk eerder dat COP1 verwarming zal toenemen. (Zolang salderen blijft. En misschien ook wel zonder salderen.)
Ik ben het eens met wat je eerst schrijft. Een thuisaccu heb je met name om je verbuik in zomernachten te overbruggen. Met een accu van 3 kWh komen de meeste huishoudens al een heel eind. In de winter zal de accu vaak leeg zijn.
Maar dat laatste niet. Als de salderingsregeling afgeschaft is dan is een elektrisch kacheltje stoken bijna 2x zo duur als je gasgestookte CV ketel gebruiken.Truus01 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:02:
[...]
Ik denk eerder dat COP1 verwarming zal toenemen. (Zolang salderen blijft. En misschien ook wel zonder salderen.)
1 m3 gas kost momenteel bij een nieuw contract zo'n 1.35 euro. Een equivalente 8 kWh kost zo`n 8 x 0.30 euro = 2.40 euro
Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat we de afgelopen jaren niet voor energie betaald hebben (of flink geld toe hebben gekregen) en dat het niet altijd zo zal blijven.
Of bedoel je een elektrisch kacheltje dat vanzelf aan gaat op de zeldzame momenten in de winter dat je zonnepanelen meer opbrengen dan je op dat moment verbruikt? Dat kan natuurlijk wel maar het is voor de meeste mensen niet weggelegd om dat zelf te knutselen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dit is volgens mij niet het juiste topic, maar waar ik op doel is dat bij een blijvend lage TLV mensen waarschijnlijk eerder de overproductie gaan 'affakkelen'. Met salderen zal het gaan om COP 1 verwarming in de winter, zonder salderen wellicht iets wat met COP 1 koelt in de zomer?busscherski schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:24:
Maar dat laatste niet. Als de salderingsregeling afgeschaft is dan is een elektrisch kacheltje stoken bijna 2x zo duur als je gasgestookte CV ketel gebruiken.
1 m3 gas kost momenteel bij een nieuw contract zo'n 1.35 euro. Een equivalente 8 kWh kost zo`n 8 x 0.30 euro = 2.40 euro
Ik denk dat we vooral moeten beseffen dat we de afgelopen jaren niet voor energie betaald hebben (of flink geld toe hebben gekregen) en dat het niet altijd zo zal blijven.
Of bedoel je een elektrisch kacheltje dat vanzelf aan gaat op de zeldzame momenten in de winter dat je zonnepanelen meer opbrengen dan je op dat moment verbruikt? Dat kan natuurlijk wel maar het is voor de meeste mensen niet weggelegd om dat zelf te knutselen.
Je vergeet 1 ding, als het erg koud wordt, is het meestal een zonnige dag.busscherski schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:24:
@Truus01
Ik ben het eens met wat je eerst schrijft. Een thuisaccu heb je met name om je verbuik in zomernachten te overbruggen. Met een accu van 3 kWh komen de meeste huishoudens al een heel eind. In de winter zal de accu vaak leeg zijn.
[...]
Maar dat laatste niet. Als de salderingsregeling afgeschaft is dan is een elektrisch kacheltje stoken bijna 2x zo duur als je gasgestookte CV ketel gebruiken.
Maar idd, de overige dagen niet idd. Daarom liever een goedkope elektrische kachel die evt kan bijstoken op de koudere dagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 29-10-2023 14:36 ]
Daar heb je wel een punt. Ik haalde de boel een beetje door elkaar.Truus01 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:02:
[...]
Want?
Ik heb vooral stroom nodig in de winter en wek het op in de zomer. Een thuisaccu doet hier erg weinig in...
En dat is dan eigenlijk meer als het salderen eraf zou gaan.
De TLV krijg je op de overproductie en ik ga doordat ik een thuisaccu heb niet ineens meer verbruiken.
Maar saldering gaat verdwijnen (bijna zeker) Met een accu heb je dan wel mogelijkheden om ook anderen aan stroom te helpen.
Een vriend van me, verkoopt zijn overproductie op zijn bedrijfspand aan zijn buren. Nu nog zonder accu, maar hij is druk doende om deze aan te schaffen.
Laat nu mijn sessy thuisaccu's snachts niks doen omdat het rustverbruik te laag is. En zomers zijn de boilers nog warm van de avondzon. Wat wel aardig is om bij Lage prijzen snachts te laden. Maar toch gaan we over 3 weken Lekker 3 Jaar vast bij eneco met 9ct teruglevering en ga ik de accus een beetje sparen voor na de salseringsregelingWhiskey48 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:35:
[...]
Je vergeet 1 ding, als het erg koud wordt, is het meestal een zonnige dag.
Maar idd, de overige dagen niet idd. Daarom liever een goedkope elektrische kachel die evt kan bijstoken op de koudere dagen.
Hoi MJ, inmiddels zijn we zo'n drie maanden verder. Heb jij in de tussentijd al iets van de Geschillencommissie vernomen?MJ de Bruijn schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:58:
[...]
De klacht is ingediend bij de klachtencommissie. De eerste intake (een soort triage) is gedaan. Mijn klacht is 'behandelbaar'. Ik heb klachtengeld betaald. Toelichting gekregen: een behandeling kan enkele maanden duren. Ik wacht verder af.
Leuk dat je het in de gaten houd.Leaguer schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:30:
Hoi MJ, inmiddels zijn we zo'n drie maanden verder. Heb jij in de tussentijd al iets van de Geschillencommissie vernomen?
VanOns heeft op de laatste dag van de reactie-termijn gereageerd. Dat was overigens een inhoudsloze reactie "we mogen tarieven veranderen". Ze gingen dus weer niet in op het begrip "gelijk".
Hierdoor is de behandel-termijn weer opgeschoven.
Overigens ben ik per 1 oktober (volgens plan) overgestapt naar een dynamisch tarief (bij een andere provider).
Ik heb van VanOns een afrekening ontvangen (het geld nog niet), waardoor ik weet dat het dispuut gaat om een bedrag van 260 Euro.
Afwachten maar...
Bedankt voor je reactie en houd je ons op de hoogte mocht het eindelijk tot een zitting komen bij de Geschillencommissie?MJ de Bruijn schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:38:
[...]
Leuk dat je het in de gaten houd.
VanOns heeft op de laatste dag van de reactie-termijn gereageerd. Dat was overigens een inhoudsloze reactie "we mogen tarieven veranderen". Ze gingen dus weer niet in op het begrip "gelijk".
Hierdoor is de behandel-termijn weer opgeschoven.
Overigens ben ik per 1 oktober (volgens plan) overgestapt naar een dynamisch tarief (bij een andere provider).
Ik heb van VanOns een afrekening ontvangen (het geld nog niet), waardoor ik weet dat het dispuut gaat om een bedrag van 260 Euro.
Afwachten maar...
Interessant trouwens dat je jouw "gouden" contract (tlv = levertarief) hebt weggedaan. Wat was daarbij je overweging?
Het levertarief was hoog. Dat is leuk als de teruglever-vergoeding gelijk is EN je meer produceert dan verbruikt.Leaguer schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:03:
Interessant trouwens dat je jouw "gouden" contract (tlv = levertarief) hebt weggedaan. Wat was daarbij je overweging?
Vanaf oktober tot maart gebruik ik meer dan ik produceer. Dan moet je juist een laag levertarief hebben.
Ik heb verder een thuis-batterij systeem, dus dan is een dynamisch tarief aangewezen. Laag inkopen en eventueel zelfs hoog verkopen. Zonne-energie opslaan en terugleveren als de prijs hoog is.
Mijn gemiddelde inkoopprijs in oktober was 22 cent. Totale rekening 6 Euro.
Ah een batterij verklaart een hoop.MJ de Bruijn schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:50:
[...]
Het levertarief was hoog. Dat is leuk als de teruglever-vergoeding gelijk is EN je meer produceert dan verbruikt.
Vanaf oktober tot maart gebruik ik meer dan ik produceer. Dan moet je juist een laag levertarief hebben.
Ik heb verder een thuis-batterij systeem, dus dan is een dynamisch tarief aangewezen. Laag inkopen en eventueel zelfs hoog verkopen. Zonne-energie opslaan en terugleveren als de prijs hoog is.
Mijn gemiddelde inkoopprijs in oktober was 22 cent. Totale rekening 6 Euro.
Want het meer vebruiken dan produceren in de winter is gewoon op jaarbasis te salderen (tot het kabinet dit afschaft) en dan blijft juist dat contract met TLV = levertarief reuze interessant.
Of zijn er nog andere interessante leveranciers op dit moment?
Per 1 jan. moet ik over i.v.m. aflopen Vattenfall TLV van 16,8 cent.
[ Voor 16% gewijzigd door Dix0r op 02-11-2023 15:23 ]
Greenchoice via deze link met 11,5 cent. Kan je kiezen voor variabel, 1 of 3 jaar.Dix0r schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:23:
Wanneer ik kijk naar de meest betrouwbare partij qua TLV kom ik uit bij Eneco en Oxxio. Een schamele 9 cent op dit moment.
Of zijn er nog andere interessante leveranciers op dit moment?
https://www.greenchoice.nl/breedschap/
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Is dit naar jou gecommuniceerd? Ik heb daar nog niks van vernomen.Dix0r schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:23:
Bij mij is de TLV door Vattenfall juist al per Aug-23 verlaagd van 16,8 cent naar 7,6 cent. Heb hierover geen nadere communicatie ontvangen. Dit werd 'standaard' doorgevoerd voor alle variabele contracten, zoals ik deze had.Owios schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:54:
[...]
Is dit naar jou gecommuniceerd? Ik heb daar nog niks van vernomen.
Ben daarom net sinds gisteren overgegaan naar Greenchoice met 11,5 cent TLV.
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
Voor mijn modelcontract heb ik ook nog niets gehoord. We gaan 't meemakenOwios schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:54:
Ik heb ook nog niks gehoord voor mijn modelcontract. Ben benieuwd.Timmy schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:22:
[...]
Voor mijn modelcontract heb ik ook nog niets gehoord. We gaan 't meemaken
Ik heb ook nog niets vernomen.Owios schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:54:
[...]
(Overstap per 5 november(naar hierboven genoemde GC). Dus binnenkort weet ik meer.)
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2