Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:33
In het Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 topic kwam @WoudseHoeve met een reactie waar ik toch best nieuwsgierig naar ben geworden. Het is wellicht een wild idee, maar ik vond het toch te leuk om niet verder over te sparren.
WoudseHoeve schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:45:
[...]
Ik heb er 1 via Wish gekocht, 185,- inc btw 400W, 130cm rotor diameter en een grid tie omvormer met dumpload voor 200 euro via Aliexpres. [...] Die gaat vast wel wat doen ..... maar als het 800kWh per jaar doet zal het veel zijn. Wel veel eigen gebruik doordat het snachts doorgaat.
Het gaat dus om een mini-windmolen. Ik ben zelf eens gaan kijken op Aliexpress en inderdaad, je ziet verscheidene modellen van 300Wp tot 500Wp draaiend op 12V of 24V.

Prijzen variëren tussen de $150,- en $250,-.

Nu woon ik zelf in de buurt van de kust dus er is vaak veel wind. Ik heb ook een erg hoog huis met twee schoorstenen die ik niet gebruik. Daar zou ik dus best goed één of twee mini windmolens op kunnen bevestigen. Als ik daarmee 1 à 2kWh kan opwekken per dag zou het mooi zijn (als het waait natuurlijk). Dan kan ik een groot deel van mijn nacht sluip verbruik opwekken via de wind. Perfect dus als aanvulling op mijn PV installatie.

Zou je dus inderdaad zo'n ding kunnen monteren op bijv. een APS YC500i (MPPT bereik tussen 16V-52V) en dan in een WCD?

Ook zou ik graag een topic hebben waar @WoudseHoeve terugkoppelingen geeft van zijn experimenten :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:34
Als je echt een landhuis hebt, in Groningen schieten deze dingen uit de grond bij boerderijen:

https://www.eazwind.com/nl/home/

Ze schijnen rond de 30-35 MWh/jaar op te wekken, voor een prijs van 40-45k. Duurder dan zonnepanelen in mijn ogen, maar toch lijken veel hiervoor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
marcop23 schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:26:
Als je echt een landhuis hebt, in Groningen schieten deze dingen uit de grond bij boerderijen:
Die zijn wel een stuk of 10x groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ebay staat er ook vol mee, al jaren.

https://www.ebay.de/sch/i...indgenerator&_sacat=59025

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Maar waar zijn de statistieken van tweakers die ermee geëxperimenteerd hebben? Of waarom heeft niemand dat nog gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48
Ik vermoed vergunningsplicht, uitzichtvervuiling of uberhaupt geen plek zonder al te veel windblokkades

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:35:
[...]

Maar waar zijn de statistieken van tweakers die ermee geëxperimenteerd hebben? Of waarom heeft niemand dat nog gedaan?
Enige die ik weet is @databeestje met een zelfbouw molen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
Xiphalon schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:37:
Ik vermoed vergunningsplicht, uitzichtvervuiling of uberhaupt geen plek zonder al te veel windblokkades
Terwijl zat schoorstenen wel zo'n aspirotor hebben:
Afbeeldingslocatie: https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.aspirotorshop.nl%2Fshop%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F4%2Fthumbnail%2F600x600%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fa%2Fs%2Faspirotor_op_dak_3.jpg&f=1

Als je i.p.v. daarvan een kleine stroom opwekkende turbine weet te plaatsen, dan zal het met vergunning toch wel meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Als je molen zo klein is waarschijnlijk niet. En zo'n rotor is gewoon meegenomen met de bouw van je huis, danwel later (met vergunning...) toegevoegd.

Maar er is geen uitzondering voor, dus je moet gewoon een omgevingsvergunning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Xiphalon schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:42:
Als je molen zo klein is waarschijnlijk niet. En zo'n rotor is gewoon meegenomen met de bouw van je huis, danwel later (met vergunning...) toegevoegd.

Maar er is geen uitzondering voor, dus je moet gewoon een omgevingsvergunning hebben.
Dan zal je hem dus achter het huis in de tuin kwijt moeten. Of achter je huis op een dakkapel. Groot zijn ze namelijk niet. 60cm hoogte / 90cm diameter voor 400W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
'Los' in de tuin zie ik geen problemen qua vergunning (droogrek mag ook, parasol ook). Wel of ie dan voldoende wind vangt.

Op de dakkapel, moet ie vast en dus (zeer waarschijnlijk) vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Xiphalon schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:48:
'Los' in de tuin zie ik geen problemen qua vergunning (droogrek mag ook, parasol ook). Wel of ie dan voldoende wind vangt.

Op de dakkapel, moet ie vast en dus (zeer waarschijnlijk) vergunning.
Gemonteerd op een stevige baksteen. Net als bij PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Dan denk ik dat je als je even ver van de rand af blijft als het ding hoog is, je er misschien mee weg kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Betontegel 100x100cm à 90kg, moet toch wel lukken om zo'n niet om te blazen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hoeveel lawaai maakt zo'n device? Is dat nog iets om rekening mee te houden?

Dat die eazwind molens als paddestoelen uit de grond schieten is overdreven volgens mij. Bij de laatste toertochten door Groningen kwam ik er welgeteld 0 tegen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bor schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:53:
Hoeveel lawaai maakt zo'n device? Is dat nog iets om rekening mee te houden?
Dat zeggen ze er nergens bij ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xiphalon
Het idee vind ik prima, maar de uitvoering is (nog) veel te enthausiast. Zomaar 90kg extra op het dak van je dakkapel leggen, plus nog de windkrachten, doe maar niet zonder dat na te laten rekeken.

En dan nog geluid, en beeldvervuiling... brr...

(ik heb een overbuurman die een warmtepomp tegen zijn schoorsteen had geplaatst, moest weg ivm geen vergunning en die ging hij ook niet krijgen. Stond daarna op dak van dakkapel, moest ook weg ivm geen vergunning. Hangt nu aan de voorgevel, die discussie loopt nog... Mijn WP staat in de tuin, heeft de betreffende buurtbewoner ook over geklaagd, maar dat mag (dit geval) zonder vergunning en mag hij niet meer over klagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Xiphalon schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 00:05:
Het idee vind ik prima, maar de uitvoering is (nog) veel te enthausiast.
Daarom zeg ik ook:
Het is wellicht een wild idee, maar ik vond het toch te leuk om niet verder over te sparren.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

rf

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:46
Intresante gedachten, een traditionele windmolen op je dak daar zijn de buren niet zo blij mee, ze maken best wat lawaai. Maar er zijn andere opties zoals dit

Afbeeldingslocatie: http://www.blogtheorem.com/wp-content/uploads/2018/06/All-VAWT.jpeg

Verticale windmolens, maken veel minder lawaai en hebben in de breedte minder ruimte nodig.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:55

basvn

Breezand - NHN

Ik heb er een aantal jaar geleden ook 1 gekocht, met het idee om ook mijn sluimerverbruik op te kunnen vangen.

Wij hebben een beregeningsbuis gevuld met beton, en daar een steigerpijp in gedaan (voor extra stevigheid).
Daaronder hebben we een X gemaakt van nog 2 steigerpijpen, welke in de grond zou komen.
Het gewicht is ruim 150 kg.

Deze zou in de tuin komen, net boven de schuur uit.

Helaas heb ik toen niet goed gekeken naar een omvormer.. en heb dus een 12v windmolen, met een 24v omvormer.. We hebben het geheel dus nooit aangesloten, en is niet verder gegaan dan het voorbereiden van alles.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het niet handiger om deel te nemen aan een windmolenpark? Via winddelen of dat soort constructies?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 08:11
Wij hebben op de zaak een windmolentje staan. Deze hoor je niet. Helaas is hij van de verhuurder dus weet niet exact wat hij opbrengt helaas. Maar qua geluid is het te verwaarlozen.

Overigens staat Youtube vol met succes en minder succes verhalen:
YouTube: aliexpress wind mill

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:30

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:21:
Zou je dus inderdaad zo'n ding kunnen monteren op bijv. een APS YC500i (MPPT bereik tussen 16V-52V) en dan in een WCD?
Een APS is een omvormer voor een zonnepaneel. Daar heb je een MPP tracker voor nodig om het maximale vermogenspunt te zoeken. Een windmolen werkt wezenlijk anders en daar heb je dan ook een andere omvormer voor nodig.

Ook goed om te weten wat voor opbrengst zo'n windmolentje theoretisch heeft. Even als vergelijking met de EAZ windmolen met een jaaropbrengst van 30.000 kWh bij een windrijke omgeving.

EAZ = 12 meter in diameter = 113,1 m2 oppervlakte
500W molentje = 1,3 meter in diameter = 1,33 m2 oppervlakte

Theoretisch dus 1,17% van de opbrengst van een EAZ molen, als er dezelfde windsnelheid is!

Nu wordt het 500W molentje vast lager geplaatst dan op 15 meter hoogte. Op 10 meter hoogte waait het gemiddeld bijvoorbeeld 20% minder hard. De energieopwekking van een windmolen is tot de 3e macht(!) afhankelijk van de windsnelheid, dus 0,8x0,8x0,8 = 51%

Dus theoretisch zou je wellicht 0,6% van de opbrengst van een EAZ molen kunnen halen = 180 kWh per jaar. En ik denk dat zelfs dat een té positieve inschatting is, omdat je nog niet eens rekening houdt met turbulente wind op lagere hoogte, waar bijna geen energie uit te halen is.

Gewoon.Niet.Doen. Windmolens halen hun kracht uit hun grootte. Niet voor niks worden nieuwe windmolens alleen maar groter en hoger.

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:48

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Kijk onderstaand eens rond.

https://www.milieucentraa...nergie/kleine-windmolens/

http://www.lowtechmagazin...-kleine-windturbines.html

http://www.olino.org/arti...gie-levert-een-windmolen/

De testresultaten vallen tegen, maar het is wel een leuk hobby projectje natuurlijk, alles valt en staat met de rotor diameter. (oppervlakte kwadratisch met de diameter)
Ook de verwachte wind speelt een grote rol Het vermogen is een 3e macht met de windsnelheid.

Een 2 keer zo grote diameter, en 2 keer zoveel wind levert 4*8=32 keer zoveel energie. Vandaar dat er zoveel op de Noordzee al zijn en er nog veel meer gaan komen...

Edit: wat @antonboonstra ook al zegt, doe het niet. heb je iets leuks en tweedehands gescoord en je bent een knutselaar is het leuk om te doen, maar veracht er niet te veel van.

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 04-09-2018 09:28 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:14
Mja.

Windmolens hebben heel veel baat bij schaal. De reden, zeg maar, dat je zoveel gigamolens ziet. En, in die zin, staan deze modelletjes onderaan de pikorde.

Ik heb in het verleden wel wat berekeningen gemaakt obv zo'n molentje. Ik heb besloten een paar aandelen te kopen in een molenpark in de buurt. Het is al weer een tijdje geleden dat ik mn onderzoek deed, dus ik heb de nummers niet meer. Ik kan me nog wel herinneren dat ze niet zo heel lang meegaan.

Maar goed, de keuze natuurlijk volledig aan jezelf :)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:14
Hier ook testresultaten van diverse kleine molens:
http://www.olino.org/arti...aten-kleine-windturbines/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:04
Hoe rekening met de trillingen die ze veroorzaken.
Op kantoor een verticale gehad. Ding maakte zoveel kabaal en vooral door de trillingen dat je hem 3 verdiepingen lager nog zeer goed kon horen en echt storend was.

Dat was wel een grotere jonge dan ze op ebay en zo aanbieden.
Maar ik denk dat de bouwkwaliteit daarvan ook wel wat beter was.

Meerdere pogingen gedaan om dat op te lossen maar zonder echt effect.

Terwijl er 30 meter verderop nog een groot kunstwerk stond wat echt een windvanger was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48

Theo

moederbord

Vooral fascinerend om de conclusie te lezen: De kleine windmolens verbruiken meer stroom dan dat ze opleveren, én een aantal zijn ook stuk gegaan.

Je kunt dus letterlijk beter je geld verbranden dan een kleine windmolen kopen 8)7

Ander leuk stuk van dezelfde site: https://www.olino.org/art...gie-levert-een-windmolen/

[ Voor 11% gewijzigd door Theo op 04-09-2018 10:08 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:04
Wat ik me ook af vraag is wat er gebeurd bij een te hoge windsnelheid.
Ze hebben een Max waarbinnen ze kunnen werken. En ik neem aan ook een Max dat ze veilig zijn.

Als de windsnelheid daar boven komt remmen ze dan en blokkeren ze dan de bladen? Of gaan ze vrij rond draaien en mogelijk exploderen ze door de te hoge druk en stress op de bladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-04 14:54
Bedenk ook dat je een dumplast nodig hebt voor als de stroom uitvalt en de wind hard waait. Voor meer lol over kleine windmolens lees ook : http://www.wind-works.org/cms/

Voor financieel gewin hoef je geen kleine windmolen neer te zetten. Je bent al met al zo'n 7 a 800 euro kwijt voor een klein molentje dat zo'n 30 a 40 euro per jaar aan stroom zal opwekken. Het financiële plaatje klopt niet.
Als je het geld hebt, koop een grotere windmolen, sterke mast en accepteer dat je er nooit rijk van zult worden :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:42

Rmg

Dus voor 150-180 euro heb je een een molentje wat zich na 4 tot 6 jaar heeft terugverdient. Lijkt mee een leuk hobbyprojectje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:23
@CurlyMo
wil je een windmolen, dan koop een klein stukje van een echte molen.
voorbeeld:
https://www.spinderwind.nl/
(zoek of je een lokale verzie daar van kan vinden.)

dan heb je een stukje echte professionele molen, en geen onzinnig speel goed.
geld beter besteed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zeg niet dat ik perse een windmolen wil. Het viel me alleen op dat er geen topic was waarin deze informatie in samenhang werd bediscussieerd. Nu is dat er wel en is de consensus dat het niet interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 10:36
Heb van die zonnecellen (kleine) die een powerbank opladen, waar ik dagelijk mijn GoPro of telefoon via usb mee oplaad als ik na werk thuis kom.
Als ze ook zoiets hebben met een molen, lijkt mij dat best grappig om ernaast te hebben voor op het balkon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Sniffels schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:06:
Heb van die zonnecellen (kleine) die een powerbank opladen, waar ik dagelijk mijn GoPro of telefoon via usb mee oplaad als ik na werk thuis kom.
Als ze ook zoiets hebben met een molen, lijkt mij dat best grappig om ernaast te hebben voor op het balkon.
Wat je dus niet noemt is dat een zonnepaneel perfect schaalt. Heb je een zonnecel die een 10e is van een zonnepaneel, dan levert deze 10% van de opbrengst.
Heb je een windmolentje die een 10e is van een grotere molen, dan levert deze minder dan 1% van de opbrengst.

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rmg schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:18:
Dus voor 150-180 euro heb je een een molentje wat zich na 4 tot 6 jaar heeft terugverdient. Lijkt mee een leuk hobbyprojectje..
Als je denkt dat die evenveel opwekt als een van 800 euro wel ja. Maar de kans dat een windmolen van 150 euro ook niet voor 30 euro per jaar stroom opwekt is groot.
Sowieso, met 150 of zelfs 800 euro beweeg je je echt in het hobbyprojectgebied. Denk voor complete windmolens die je kunt monteren aan 3 euro per opgewekte kWh per jaar. Dan ga je richting 15 jaar terugverdientijd. En kleinere windmolens hebben relatief nog minder opbrengst.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:04

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik vind een mini-windturbine voor particulier gebruik interessant, ik kijk er ook naar uit voor bij mij thuis, bevestiging aan onze zijgevel die in een soort 'windgang' ligt, de wind waait daar steeds uit dezelfde richting en merkelijk harder dan achter aan het huis. Qua vergunningen zie ik weinig obstakels en ik blijf onder de 15 meter hoogte (wettelijke limiet voor particuliere windturbines in België)

...maar de dingen kosten tussen de 3000 en de 25000 euro... Ik weet zo niet maar 200 euro voor een windturbine bij een Chinese webwinkel... ik zou het zaakje niet echt vertrouwen i.v.m. brandrisico aan turbine en -erger- je woning, en algehele integriteit en onderdelenbreuk bij harde wind... (en de daaropvolgende motivering van de verzekering indien oorzaak van schade terug wordt gebracht op een niet voor de EU gecertificeerde(?) Chinese windturbine)

Het hoéft niet duur te zijn om goed te zijn maar dit is aanzienlijk meer dan een factor 10 prijsverschil, zoals bij alles moet het prijsverschil hem toch érgens zitten?

Gewoon ter info zet ik dit hier even neer (is wel voor België):
https://www.wind-energie.be/windmolen-particulier

[ Voor 13% gewijzigd door PinusRigida op 04-09-2018 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hé het gaat over de wet van Betz /mini windmolens en Jeroen H is er nog niet :X (sorry Jeroen kon het niet laten om je stokje op te pakken)
Maar zoals eerder gezegd, begin er niet aan als je geen geld hebt om te verbranden of het een hobby is.
Het E-net zoals wij het hebben is de beste oplossing.
Wordt lid van een windturbine coöperatie, allemaal beter dan.....

Als je er dan toch 1 wilt nemen neem dan een HWT en niet een VLT want die zijn in mini uitvoering nog beroerder.

EDIT:
Oh ja, vergunning in NL in de bebouwde kom zal moeilijk worden, en mocht dat wel lukken let dan zeker op de krachten een schoorsteen gaat kapot van deze krachten (op termijn door trilling)

[ Voor 14% gewijzigd door ollie1965 op 04-09-2018 13:21 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PinusRigida schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:01:
Het hoéft niet duur te zijn om goed te zijn maar dit is aanzienlijk meer dan een factor 10 prijsverschil, zoals bij alles moet het prijsverschil hem toch érgens zitten?
Het hangt gewoon sterk van je eisen af. Met 200Wh zou ik al tevreden zijn om een groot deel van mijn sluipverbruik op te vangen. Als dat dan voor onder de € 1.5 / Wp zou kunnen dan is het denk ik interessant genoeg voor duurzaamheidsverslaafden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Laatst online: 16:12

TheNephilim

Wtfuzzle

Deze heb ik ook al eens voorbij zien komen; zouden geschikt moeten zijn voor huishoudens: https://www.thearchimedes.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gasschuif schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:13:
Kijk onderstaand eens rond.

https://www.milieucentraa...nergie/kleine-windmolens/

http://www.lowtechmagazin...-kleine-windturbines.html

http://www.olino.org/arti...gie-levert-een-windmolen/

De testresultaten vallen tegen, maar het is wel een leuk hobby projectje natuurlijk, alles valt en staat met de rotor diameter. (oppervlakte kwadratisch met de diameter)
Ook de verwachte wind speelt een grote rol Het vermogen is een 3e macht met de windsnelheid.

Een 2 keer zo grote diameter, en 2 keer zoveel wind levert 4*8=32 keer zoveel energie. Vandaar dat er zoveel op de Noordzee al zijn en er nog veel meer gaan komen...

Edit: wat @antonboonstra ook al zegt, doe het niet. heb je iets leuks en tweedehands gescoord en je bent een knutselaar is het leuk om te doen, maar veracht er niet te veel van.
Die links ken ik ook allemaal. maar natuurlijk eigenwijs .....
Ik heb deze windmolen omvormer gekocht, met dumpload, 3 fase AC in, en een display voor de info.
Ook een SP3S stekker meter voor de registratie van de opwek.

Vergunning plichtig? vast wel. Binnen de meeste gemeentes is een windmolen met een as hoogte tot 15 meter toegestaan, na aanvraag vergunning. Maar zolang er niemand van de buren zeurt ( die zijn niet dicht bij) kan alles.
gielie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:19:
Intresante gedachten, een traditionele windmolen op je dak daar zijn de buren niet zo blij mee, ze maken best wat lawaai. Maar er zijn andere opties zoals dit
[afbeelding]
Verticale windmolens, maken veel minder lawaai en hebben in de breedte minder ruimte nodig.
Ze hebben minder breedte nodig, dus ... minder opwek, zoals aangegeven is het "swept surface" bepalen voor de opwek. Die van mij is 1.30m doorsnede met 5 wieken.
CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:35:
[...]
Middels mijn SP3S kan ik gaan bekijken wat het opwekt, zal het hier melden. Voorlopig wacht ik nog op de mast.
anandus schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:41:
Is het niet handiger om deel te nemen aan een windmolenpark? Via winddelen of dat soort constructies?
Die heb ik al via Meewind, draaien goed !
antonboonstra schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:00:
[...]

Een APS is een omvormer voor een zonnepaneel. Daar heb je een MPP tracker voor nodig om het maximale vermogenspunt te zoeken. Een windmolen werkt wezenlijk anders en daar heb je dan ook een andere omvormer voor nodig.

Ook goed om te weten wat voor opbrengst zo'n windmolentje theoretisch heeft. Even als vergelijking met de EAZ windmolen met een jaaropbrengst van 30.000 kWh bij een windrijke omgeving.

EAZ = 12 meter in diameter = 113,1 m2 oppervlakte
500W molentje = 1,3 meter in diameter = 1,33 m2 oppervlakte

Theoretisch dus 1,17% van de opbrengst van een EAZ molen, als er dezelfde windsnelheid is!

Nu wordt het 500W molentje vast lager geplaatst dan op 15 meter hoogte. Op 10 meter hoogte waait het gemiddeld bijvoorbeeld 20% minder hard. De energieopwekking van een windmolen is tot de 3e macht(!) afhankelijk van de windsnelheid, dus 0,8x0,8x0,8 = 51%

Dus theoretisch zou je wellicht 0,6% van de opbrengst van een EAZ molen kunnen halen = 180 kWh per jaar. En ik denk dat zelfs dat een té positieve inschatting is, omdat je nog niet eens rekening houdt met turbulente wind op lagere hoogte, waar bijna geen energie uit te halen is.

Gewoon.Niet.Doen. Windmolens halen hun kracht uit hun grootte. Niet voor niks worden nieuwe windmolens alleen maar groter en hoger.
Dat klopt, maar het blijft leuk :) We zullen het zien. Ik zit wel met de as op 12 meter, + 4 van de dijk.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

CurlyMo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:17:
[...]

Het hangt gewoon sterk van je eisen af. Met 200Wh zou ik al tevreden zijn om een groot deel van mijn sluipverbruik op te vangen. Als dat dan voor onder de € 1.5 / Wp zou kunnen dan is het denk ik interessant genoeg voor duurzaamheidsverslaafden.
'interessant' is het zeker en vast, voor mij persoonlijk zou de energieopbrengst ook eerder beperkt mogen zijn, zoals je zinspeelt op het opvangen van sluipverbruik voor mij ook al voldoende. daarbij komt bij mij nog eens de interesse, puur vanuit mechanisch/fysisch oogpunt, ik vind zo een ding gewoon leuk om te hebben...

...maar ik zou me zorgen maken om bouwkwaliteit, brandveiligheid (er gaat tenslotte stroom door) en certificaten bij het voorbeeld dat je gaf van Aliexpress of andere... tenslotte wil je voorkomen dat het in de fik vliegt en de helft van je huis mee in vlammen opgaat, of dat bij een storm heel het ding desintegreert en de stukken door de ramen van je buurman vliegen en je daarbovenop nog eens gedoe met je verzekering riskeert omdat het mogelijks niet, of onvoldoende gecertificeerd is voor veilig gebruik buiten China (waar ze andere normen handhaven)

Het zij doemscenario's natuurlijk maar gemoedsrust speelt voor mij toch ook een grote rol, dat zou ik niet hebben met een turbine van 200 euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
PinusRigida schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:27:
[...]
...maar ik zou me zorgen maken om bouwkwaliteit, brandveiligheid (er gaat tenslotte stroom door) en certificaten [...]
Dat is vanzelfsprekend. Ik linkte naar Aliexpress vooral om te laten zien wat er al beschikbaar is.

Wat betreft mogelijke brand wordt het nog leuk bij @WoudseHoeve op zijn hooischuur :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
WoudseHoeve schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:21:
Ze hebben minder breedte nodig, dus ... minder opwek, zoals aangegeven is het "swept surface" bepalen voor de opwek. Die van mij is 1.30m doorsnede met 5 wieken.
Dat gaat dus niet op voor verticale bladen, deze draaien veel sneller dan normale molens. Hoeveel dat precies meer/minder is weet ik niet.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik heb zoiets wel in mijn lijstje "diy-projects"gezet:
https://greenterrafirma.com/diy-vawt.html
http://2good2lose.com/windturbine.shtml

Beetje lekker verborgen op het dakterras.

Maar om >200 uit te geven aan klant en klaar spul.. is gewoon niet rendabel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

kmf schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:13:

Maar om >200 uit te geven aan klant en klaar spul.. is gewoon niet rendabel.
...heb je ook wel een goed punt natuurlijk: als ik lees dat die duurdere turbines zichzelf pas na ongeveer 20 jaar terugverdienen mag je je idd. wel eens afvragen hoe rendabel zoiets is... ervan uitgaande dat het ding 20 jaar lang zonder al te grote defecten en onderhoudskosten perfect blijft werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

gielie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:57:
[...]

Dat gaat dus niet op voor verticale bladen, deze draaien veel sneller dan normale molens. Hoeveel dat precies meer/minder is weet ik niet.
Je hebt een lacune in de wet van Betz ontdekt na bijna 100 jaar?
Of interpreteer ik beide verkeerd?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:59

Punkrocker

Mostly harmless

"As we stood there and watched it do nothing. We sadly admitted to ourselves that we know nothing about aerodynamics. Then I suggested we flip the blades around so that they curve outward. And lo and behold it started spinning!"

_/-\o_

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
ollie1965 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:20:
[...]

Je hebt een lacune in de wet van Betz ontdekt na bijna 100 jaar?
Of interpreteer ik beide verkeerd?
Nee hoor, die gaat nog steeds op.
Alleen waar s bij een traditionele molen horizontaal wordt gemeten wordt het bij een verticale molen de s dus verticaal gemeten. s blijft het oppervlak van de wieken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

gielie schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:25:
[...]
Nee hoor, die gaat nog steeds op.
Alleen waar s bij een traditionele molen horizontaal wordt gemeten wordt het bij een verticale molen de s dus verticaal gemeten. s blijft het oppervlak van de wieken.
Het frontaal oppervlak blijft frontaal of je dat nu horizontaal bekijkt of verticaal.
De maximale hoeveelheid energie die je uit een 1m2 oppervlak wind kunt halen door snelheid vertraging blijft gelijk. Wat voor molen het ook is (mogelijk de een wat meer rendement als de ander)

@antonboonstra En als iemand zegt gewoon niet doen dan .......... doen we het zeker :)
gasemans schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:15:
Wat ik me ook af vraag is wat er gebeurd bij een te hoge windsnelheid.
Ze hebben een Max waarbinnen ze kunnen werken. En ik neem aan ook een Max dat ze veilig zijn.

Als de windsnelheid daar boven komt remmen ze dan en blokkeren ze dan de bladen? Of gaan ze vrij rond draaien en mogelijk exploderen ze door de te hoge druk en stress op de bladen?
Daar is de dumpload voor, de molen wordt geremd door exces energie door de dumpload te laten gaan. Ook als er geen grid aanwezig is.
Lardman schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:16:
Bedenk ook dat je een dumplast nodig hebt voor als de stroom uitvalt en de wind hard waait. Voor meer lol over kleine windmolens lees ook : http://www.wind-works.org/cms/

Voor financieel gewin hoef je geen kleine windmolen neer te zetten. Je bent al met al zo'n 7 a 800 euro kwijt voor een klein molentje dat zo'n 30 a 40 euro per jaar aan stroom zal opwekken. Het financiële plaatje klopt niet.
Als je het geld hebt, koop een grotere windmolen, sterke mast en accepteer dat je er nooit rijk van zult worden :)
Mijn investering stagneert bij 400 euro. Opbrengst range is 40(10jaar) tot 160(2,5jaar). mijn locatie is goed, geen obstakels en lekker hoog tov het omliggende land.
CurlyMo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:29:
[...]

Dat is vanzelfsprekend. Ik linkte naar Aliexpress vooral om te laten zien wat er al beschikbaar is.
Wat betreft mogelijke brand wordt het nog leuk bij @WoudseHoeve op zijn hooischuur :p
Ja daar staan nu 34 kuub kisten gespleten brandhout ..... vochtigheid al onder de 15%. Maar dat met metalen dak, betonnen paal. maak ik me geen zorgen. Daarnaast hebben velen hier ook Chinese PV omvormers/panelen hangen, heb ik ook nog niet gehoord over brand.
migjes schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 10:37:
@CurlyMo
wil je een windmolen, dan koop een klein stukje van een echte molen.
voorbeeld:
https://www.spinderwind.nl/
(zoek of je een lokale verzie daar van kan vinden.)
dan heb je een stukje echte professionele molen, en geen onzinnig speel goed.
geld beter besteed. ;)
Heb inmiddels leuke rendementen met de meewind bestaande en nieuwe parken :)
Ook lid van meerwind. maar voor de kWh hoef ik het niet te doen. Had vorig jaar 300kWh over, dit jaar nog meer, er komt 4,5 kWp aan panelen bij, maar iets in de tijd verschoven (west ipv zuid)

Maar we gaan het zien. Is ook een test wat de wind opbrengst is op de plek. Wel een langlopend project, minimaal een jaar, hopelijk gene problemen met de Chinese energie meter .... misschien toch ook een ferraris er tussen, heb ik nog wel liggen ...
Er is geen geluid overdracht om dat de paal achter op het erf staat. Op een schoorsteen op het huis zou ik het ook niet doen.

Betz: Everything You Need to Know about Wind Turbines Was Written in 1927

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Laatst online: 19:04
@WoudseHoeve,

Ondanks dat je helemaal gelijk hebt over de 33% rendement van drag-devices, zie ik hem nergens in de quote de relatie leggen tussen verticale turbines en drag-devices (ondanks dat het wel zo is).
https://windchallenge.com...versus-drag-wind-turbine/

Hij stelt ook dat efficiency helemaal niets uitmaakt, anders dan de kosten vs kwh opbrengst. Kosten is in dit geval de som van de aanschaf, onderhoud, stilstand verliezen etc.. In feite dus total cost of ownership.
The most economical windmill is the one which furnishes the kilowatt-hour at the lowest cost.
Als een verticale turbine dus 3x zo goedkoop is, maar een half keer zo efficient, is het in het geheel alsnog een betere optie. Zelf ben je redelijk beperkt qua ruimte, dan speelt efficiëntie ineens wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 21:18
Kun je een gelijkstroom windturbine opnemen in een string van zonnepanelen achter een omvormer?

Ik heb een serieschakeling van 8x zonneaneel, allemaal voorzien van een power optimizer. Die leveren per stuk nominaal 48V en dus in serie rond de 380. Is er een apparaatje vergelijkbaar met een power optimizer, die de output van een windmolentje kan toevoegen in de string (en dan op zo’n manier dat hij bij windstil weer niet de PV output onderhit haalt)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
@WoudseHoeve Ik zie je schrijven over een dumpload, dat werkt niet.

In het verleden zelf een molen, 5kW geregeld vanuit china, dat was een drama...

na 1 nacht, alle kabels (die los in de mast hingen) compleet afgedraaid, het windvaantje had een zuchtje wind gehad en was dus haaks blijven hangen (daaaaaaag terugverdiendtijd). De regeling dacht dus dat de wind ging draaien en draaide vrolijk mee om de windrichting te volgen. Nee, er was helaas geen beveiliging aanwezig dat de molen stopte met het volgen van de wind (wat wel in de documentatie stond)...

Tijdens de eerste de beste storm, vloog het teruggeleverde vermogen richting de 10kW en nog een dump load erbij van 5kW, generator was stukken beter dan beloofd :?
Dat resulteerde in een op hol geslagen molen en soldeertin op de grond onder de inverter...
(met gevaar voor eigen leven in de hoogwerker gestapt en op moment dat de wind iets afzwakte met een bezem (!!!) tegen de wieken het ding laten afremmen en daarna iemand anders het relais van de sturing in laten drukken en zo de molen uit de wind te draaien, was een erg stressvol uurtje.

Nieuwe inverter laten komen vanuit china (daaaag terugverdientijd), bleek niet geprogrammeerd. Gevraagd voor software om te laden, kregen we niet. Stuur maar terug. Teruggestuurd (daaaaag terugverdientijd) namen ze hem niet aan, dus weer terug laten sturen naar NL (daaaaaag terugverdientijd).

Ding heeft 100KWh opgeleverd maar heeft 15k+ € gekost. Een heeeeeeele dure les...

(is al wel bijna 15 jaar geleden dat dit verhaal speelde)

Mijn advies: doe het niet.
Er is een partij in NL die dezelfde molens toepaste als die wij hadden, draaistroom.net
Hij had dezelfde ervaringen, de generator was opgegeven als 5kW maar bij een windvlaag deed hij maar zo 7 tot 8kW. Hij heeft hiermee ook meerdere inverters gesloopt :X
Met dit type is hij gestopt maar zie dat hij nog wel eea doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nilvo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:56:
@WoudseHoeve,
Ondanks dat je helemaal gelijk hebt over de 33% rendement van drag-devices, zie ik hem nergens in de quote de relatie leggen tussen verticale turbines en drag-devices (ondanks dat het wel zo is).
https://windchallenge.com...versus-drag-wind-turbine/
Hij stelt ook dat efficiency helemaal niets uitmaakt, anders dan de kosten vs kwh opbrengst. Kosten is in dit geval de som van de aanschaf, onderhoud, stilstand verliezen etc.. In feite dus total cost of ownership.
[...]
Als een verticale turbine dus 3x zo goedkoop is, maar een half keer zo efficient, is het in het geheel alsnog een betere optie. Zelf ben je redelijk beperkt qua ruimte, dan speelt efficiëntie ineens wel weer mee.
Dat is inderdaad zo, de goedkoopste win(d)(t)
Maar het blijft zo dat de opwek van de windmolen bepaald wordt door het oppervlak in de wind.
mijn windmolen heeft een oppervlak van 1.33 m2
Om een verticale van hetzelfde oppervlak te maken moet hij bv 2.66m x 0.5m zijn. En om hetzelfde vermogen te kunnen leveren nog iets groter.

Maar als hij minder kost per opgewekte kWh, tja dan is hij beter.
Het voordeel is dat hij geen windvaan heeft en dus bij wisselende windrichtingen ( wat je vaak hebt in bebouwd gebied) beter zal presteren.
Zou wel grappig zijn een horizontale op de ene paal en een verticale op de andere. (en dan is er nog 1 over.)
t_captain schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:51:
Kun je een gelijkstroom windturbine opnemen in een string van zonnepanelen achter een omvormer?

Ik heb een serieschakeling van 8x zonneaneel, allemaal voorzien van een power optimizer. Die leveren per stuk nominaal 48V en dus in serie rond de 380. Is er een apparaatje vergelijkbaar met een power optimizer, die de output van een windmolentje kan toevoegen in de string (en dan op zo’n manier dat hij bij windstil weer niet de PV output onderhit haalt)?
Dan mis je de elektrische rem, ook de MPP zal niet goed werken voor een windmolen.
ybos schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:39:
@WoudseHoeve Ik zie je schrijven over een dumpload, dat werkt niet.

In het verleden zelf een molen, 5kW geregeld vanuit china, dat was een drama...

na 1 nacht, alle kabels (die los in de mast hingen) compleet afgedraaid, het windvaantje had een zuchtje wind gehad en was dus haaks blijven hangen (daaaaaaag terugverdiendtijd). De regeling dacht dus dat de wind ging draaien en draaide vrolijk mee om de windrichting te volgen. Nee, er was helaas geen beveiliging aanwezig dat de molen stopte met het volgen van de wind (wat wel in de documentatie stond)...

Tijdens de eerste de beste storm, vloog het teruggeleverde vermogen richting de 10kW en nog een dump load erbij van 5kW, generator was stukken beter dan beloofd :?
Dat resulteerde in een op hol geslagen molen en soldeertin op de grond onder de inverter...
(met gevaar voor eigen leven in de hoogwerker gestapt en op moment dat de wind iets afzwakte met een bezem (!!!) tegen de wieken het ding laten afremmen en daarna iemand anders het relais van de sturing in laten drukken en zo de molen uit de wind te draaien, was een erg stressvol uurtje.

Nieuwe inverter laten komen vanuit china (daaaag terugverdientijd), bleek niet geprogrammeerd. Gevraagd voor software om te laden, kregen we niet. Stuur maar terug. Teruggestuurd (daaaaag terugverdientijd) namen ze hem niet aan, dus weer terug laten sturen naar NL (daaaaaag terugverdientijd).

Ding heeft 100KWh opgeleverd maar heeft 15k+ € gekost. Een heeeeeeele dure les...

(is al wel bijna 15 jaar geleden dat dit verhaal speelde)

Mijn advies: doe het niet.
Er is een partij in NL die dezelfde molens toepaste als die wij hadden, draaistroom.net
Hij had dezelfde ervaringen, de generator was opgegeven als 5kW maar bij een windvlaag deed hij maar zo 7 tot 8kW. Hij heeft hiermee ook meerdere inverters gesloopt :X
Met dit type is hij gestopt maar zie dat hij nog wel eea doet.
Dat advies is gebaseerd op 15 jaar oude gegevens, we zijn inmiddels wat verder. Ik zou 15 jaar geleden niet eens een mobile telefoon kopen ..... of Zonnepanelen.

Mijn omvormer heeft een 50% over vermogen, dus hopelijk zal hij niet wegsmelten. Ik zal de dumpload niet met soldeer vast zetten.

Wel een punt om naar te kijken is het rond draaien, ik zal hem eens inspecteren of er een sleepring in zit voor de overdracht van de 3 fasen. Er zit nu geen actieve windrichting volger op. Gewoon een grote vaan.

Remmen: Mogelijk ook iets waardoor ik een touw aan de windvaan kan maken of zo waardoor ik hem uit de wind kan draaien. Iets slims dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
WoudseHoeve schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:51:
[...]

Dat is inderdaad zo, de goedkoopste win(d)(t)
Maar het blijft zo dat de opwek van de windmolen bepaald wordt door het oppervlak in de wind.
mijn windmolen heeft een oppervlak van 1.33 m2
Om een verticale van hetzelfde oppervlak te maken moet hij bv 2.66m x 0.5m zijn. En om hetzelfde vermogen te kunnen leveren nog iets groter.

Maar als hij minder kost per opgewekte kWh, tja dan is hij beter.
Het voordeel is dat hij geen windvaan heeft en dus bij wisselende windrichtingen ( wat je vaak hebt in bebouwd gebied) beter zal presteren.
Zou wel grappig zijn een horizontale op de ene paal en een verticale op de andere. (en dan is er nog 1 over.)

[...]

Dan mis je de elektrische rem, ook de MPP zal niet goed werken voor een windmolen.

[...]

Dat advies is gebaseerd op 15 jaar oude gegevens, we zijn inmiddels wat verder. Ik zou 15 jaar geleden niet eens een mobile telefoon kopen ..... of Zonnepanelen.

Mijn omvormer heeft een 50% over vermogen, dus hopelijk zal hij niet wegsmelten. Ik zal de dumpload niet met soldeer vast zetten.

Wel een punt om naar te kijken is het rond draaien, ik zal hem eens inspecteren of er een sleepring in zit voor de overdracht van de 3 fasen. Er zit nu geen actieve windrichting volger op. Gewoon een grote vaan.

Remmen: Mogelijk ook iets waardoor ik een touw aan de windvaan kan maken of zo waardoor ik hem uit de wind kan draaien. Iets slims dus :)
Uit de wind sturen moet makkelijker kunnen, gewoon een handbediening inbouwen, maar vaak ben je al te laat.
Met een harde windvlaag stijgt het toerental zo snel dat een handmatige actie te laat kan zijn.
Ik snap je opmerking "dumpload met soldeer vastzetten" niet helemaal.
Dumpload werd ingeschakeld met een relais vanuit de regeling. Het soldeer kwam gewoon doordat door het overvoltage de inverter serieus defect gegaan was, knallende condensatoren, en ook oververhitting, gelukkig geen brand.

Je opmerking over sleepringen is een goeie, maar ik heb ze niet kunnen vinden voor met voldoende contacten:
generator was inderdaad 3 fasen en aarde dus 4 draden
windvaantje was 5 draden
bracht het totaal op 9 aders.

Heb gezocht en wel versteld gestaan door de techniek, heb ze gevonden met 8 contacten, tot 3000 toeren per minuut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@ybos
"dumpload NIET met soldeer vastzetten" was mijn uitspraak ivm oververhitting. Verder is zon ding keramisch, kan wel wat hebben.

Ja de aarde ook, bij mij dus 4 draden. Ik ging er vanuit dat er een sleepringen overdracht in zit, zal vanavond eens kijken.
Is wel wat goed mis gegaan in die omvormer dan, bij hoge snelheden kan de spanning best oplopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
WoudseHoeve schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:05:
@ybos
"dumpload NIET met soldeer vastzetten" was mijn uitspraak ivm oververhitting. Verder is zon ding keramisch, kan wel wat hebben.

Ja de aarde ook, bij mij dus 4 draden. Ik ging er vanuit dat er een sleepringen overdracht in zit, zal vanavond eens kijken.
Is wel wat goed mis gegaan in die omvormer dan, bij hoge snelheden kan de spanning best oplopen....
Inderdaad, als het goed is heb ik nog spanningsbewakingsrelais liggen (nooit gebruikt), mag je voor weinig hebben, doe maar pm als je interesse hebt.
Kan je dus instellen op een bepaalde spanning en als de spanning hoger word gooien ze de contacten open, kan je opnemen als beveiliging voor je inverter.
Nadeel hierbij is wel dat de belasting van de molen afneemt, omdat alleen dan de dumpload nog vermogen afneemt en nog hoger optoeren een risico is.

Mijn advies, bouw iets dat je aan de hand van de gemeten windsnelheid preventief de molen al uit de wind gaat sturen, dus de windvaan overrulen op een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ybos schreef op woensdag 5 september 2018 @ 11:09:
[...]

Inderdaad, als het goed is heb ik nog spanningsbewakingsrelais liggen (nooit gebruikt), mag je voor weinig hebben, doe maar pm als je interesse hebt.
Kan je dus instellen op een bepaalde spanning en als de spanning hoger word gooien ze de contacten open, kan je opnemen als beveiliging voor je inverter.
Nadeel hierbij is wel dat de belasting van de molen afneemt, omdat alleen dan de dumpload nog vermogen afneemt en nog hoger optoeren een risico is.
lijkt me niet echt handig .... zal eens kijken wat de omvormer doet bij hoge spanningen. Of er iets over staat beschreven.
Mijn advies, bouw iets dat je aan de hand van de gemeten windsnelheid preventief de molen al uit de wind gaat sturen, dus de windvaan overrulen op een of andere manier.
De windvaan iets uit de optimale hoek zetten en het oppervlak vergroten, dan zal hij bij toenemende wind meer uit de wind gaan. geeft wel wat efficiëntie afname. Bij die oude waterpomp wind molens zit ook zo iets.

@Nilvo
Hier een verticale van 400W
Het windoppervlak is slechts 0.54m2 tegen die van mij 1.3m2 lijkt me dat die verticale de 400W nooit gaat halen of die van mij veel meer gaat leveren .....

Deze in de afvoer pijp van het dak ?

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 05-09-2018 11:27 . Reden: regenpijp. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Komt genoeg naar beneden hier nu .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WoudseHoeve schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:19:
[...]

Komt genoeg naar beneden hier nu .....
Ik voel een nieuw topic ontstaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
1 mm regen op een dak van 100 m2 met een hoogte van 10 m bevat helaast slechts 2.7 Wh aan energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

t_captain schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:43:
1 mm regen op een dak van 100 m2 met een hoogte van 10 m bevat helaast slechts 2.7 Wh aan energie.
Pret bederver -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Regenton onder en 1 boven dak. Deze dan met een pompje laten pompen tijdens zonnige dagen om in de nacht te laten stromen voor stroom. Zie daar je thuisaccu ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:11:
[...]

Regenton onder en 1 boven dak. Deze dan met een pompje laten pompen tijdens zonnige dagen om in de nacht te laten stromen voor stroom. Zie daar je thuisaccu ;)
Met een rendement van praktisch 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

CurlyMo schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:26:
[...]

Met een rendement van praktisch 0%.
"Pumped storage" heeft doorgaans een rendement van 60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WoudseHoeve schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:32:
[...]

"Pumped storage" heeft doorgaans een rendement van 60%
Op hoeveel totale wattage? 100Wh verbruik pomp, naar 160Wh opgewekt of 1kWh pomp naar 1.6kWh opgewekt. Zie factor 10 maakt een hoop uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik dacht meer aan een 200MW en 1.65GWh per jaar systeem :).
Ben ik een paar jaar terug geweest, leuk om te zien. Meer op een bergtop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik dacht dat je wel aan El Hierro zou refereren. Een eiland met 11MW aan windenergie en 11.3MW aan hydro energie. De windmolens pompen water in een oude krater, waar het bij behoefte weer uit loopt.

Maar die 1.65GWh is ook indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wind en zon zijn hele constante factoren op de Canarische eilanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

t_captain schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:08:
Wind en zon zijn hele constante factoren op de Canarische eilanden.
Aan 1 kant van een eiland.... de andere is in de wind of heeft veel bewolking ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

offtopic:
Ik kom er niet uit om daar een efficientie te berekenen. Voor pompen 1-9 kost het 70 MW om 21 m3/s water te pompen. 70 MW is 70 MJ/s, dan zou ik zeggen dat pompen 70/21 = 0.3 MJ/m3 kost.
In turbinebedrijf krijg je 100 MW met 39.5 m3/s, dan zou turbinebedrijf 100/39.5 = 0.395 MJ/m3 opleveren.
En dan heb je een perpetuum mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:15
offtopic:
Hier een interessante video: (daar halen ze 75% efficiëntie :9)
YouTube: The Electric Mountain | Fully Charged

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:52:
[...]

offtopic:
Ik kom er niet uit om daar een efficientie te berekenen. Voor pompen 1-9 kost het 70 MW om 21 m3/s water te pompen. 70 MW is 70 MJ/s, dan zou ik zeggen dat pompen 70/21 = 0.3 MJ/m3 kost.
In turbinebedrijf krijg je 100 MW met 39.5 m3/s, dan zou turbinebedrijf 100/39.5 = 0.395 MJ/m3 opleveren.
En dan heb je een perpetuum mobile.
70/21 = ...... 0.3?
100/39.5 = ..... 0.395?
Als we er 3.3 & 2.5 van maken, dan is het rendement zo'n 75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ah, hm. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Inmiddels de windmolen op de paal staan.
11 meter ashoogte, op een dijk 4 m boven de omringende weilanden, als je beneden staat vraag je je af waarom hij draait, als je boven staat waai je uit je hemd.

Maar voorlopig maakt het ding best herrie !

Zondag weer eens naar beneden halen om te kijken of er braampjes / beschadigingen aan de bladen zitten.
De opbrengst valt wel tegen , hij draait als een gek komt er 40Watt uit.... en slechts 16V spanning op de 3 fasen. De omvormer is gespect op 22..60V niet echt een match, Windmolen is 24V spec, misschien moet het harder waaien.
De steiger nog maar even laten staan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@WoudseHoeve fotootje :?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Inmiddels 3.5 kWh opgewekt ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

WoudseHoeve schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:31:
Inmiddels 3.5 kWh opgewekt ........
Heb je ook wat grafiekjes van opwek per tijd en in vergelijking met PV-opwek+Buitentemp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij mij in de buurt staat een energiezuinig huis waar bij wijze van test een 500 watt windmolentje is geplaatst. De resultaten zijn niet bijster positief: in ruim anderhalf jaar 37kWh opwek, maar ook 14kWh verbruik van de omvormer. Met een andere omvormer was de opwek wat hoger maar door een hoger verbruik van de omvormer was er netto helemaal geen opbrengst. Dit is wel in de Achterhoek met niet al te gunstige omstandigheden wat betreft windsnelheden.

Zie: http://zon-energiehuis.nl/index.php/windmolen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

kmf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:18:
[...]
Heb je ook wat grafiekjes van opwek per tijd en in vergelijking met PV-opwek+Buitentemp?
Nee ik lees de omvormer direct uit. Met een verbruiks-meter lukte het niet, geen WiFi bereik.....
Femme schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:42:
Bij mij in de buurt staat een energiezuinig huis waar bij wijze van test een 500 watt windmolentje is geplaatst. De resultaten zijn niet bijster positief: in ruim anderhalf jaar 37kWh opwek, maar ook 14kWh verbruik van de omvormer. Met een andere omvormer was de opwek wat hoger maar door een hoger verbruik van de omvormer was er netto helemaal geen opbrengst. Dit is wel in de Achterhoek met niet al te gunstige omstandigheden wat betreft windsnelheden.
Ik ben bang dat mijn omvormer ook niet optimaal is
het spanning bereik is 22..60 V en als ik op de ingang (3 fase AC) meet dan kom ik niet verder als 3x17V wanneer hij een opwek van rond de 20W heeft. Het is een 400W-24V 3fase AC windmolen.

Ik observeer ook een vlagerig gedrag, je hoort hem optoeren, ziet de opwek toenemen en dan weer terug vallen waarna de cyclus zich herhaald. Deze cyclus lijkt me niet gekoppeld aan wind vlagen.

Het lijkt er op dat de windmolen op toeren komt, voldoende spanning geeft voor de omvormer en dan belast wordt (stroom trekken) waardoor de molen vertraagd en niet genoeg spanning meer levert voor de omvormer enz. Dit kan ik niet goed meten, de meter is te traag denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-04 17:51
Femme schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:42:

Wat een dramatische opbrengst. Dergelijke windmolens zijn geen serieuze opwekkers. Jammer. Ik overwoog nog om er op termijn een aan de schoorsteen 11 meter hoog te plaatsen. In zonnepanelen/-collectoren investeren is een betere optie.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:20
Ik heb ooit tijdens mijn studie een gastcollege gehad van iemand van Windchallenge. Belangrijkste wat hieruit geleerd kon worden was: De enige manier om zo'n "urban windturbine" terug te verdienen is door de marketing goed te spelen. Feestelijke ingebruikname, wat belangrijke mensen uitnodigen, persbericht uitsturen... etc.

Energetisch slaat het nergens op. Je verdient zo'n ding nooit terug, niet eens een heel klein beetje. Geloof dat de energiekosten voor de productie enkele ordegroottes hoger lagen dan de verwachte opbrengst gedurende de levensduur.

Op zich hadden ze daar nog best goed over nagedacht, door zoveel mogelijk materiaal te besparen en het ding licht en compact te maken zodat je geen hijskraan nodig hebt voor de installatie etc, maar dan nog sloeg het energetisch gezien gewoon nergens op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik heb toegang tot de opbrengsten van 3 EAZ windmolens bij mij in de buurt (omgeving Groningen). Onderstaand de vollasturen die deze molens per maand maken.

Op jaarbasis praat je over ongeveer 2.500 vollasturen, wat zeker niet slecht is voor een kleine windmolen op land. Dit wordt ook veroorzaakt door de relatief kleine generator (10 kW) in verhouding tot de diameter van de wieken (12 meter). Die verhouding bij een Aliexpress molentje is dan ook helemaal verkeerd. De generator is ongeveer een factor 3 te groot in verhouding tot de wieken, waar @WoudseHoeve volgens mij ook last van heeft.

MolenDiameterOppervlakVermogenVermogen / m2
EAZ12,0 m.113,1 m210.000 W88,4 W/m2
Aliexpres1,3 m.1,33 m2400 W301,4 W/m2

Opbrengsten EAZ windmolen
MaandVollasturen
jul-1793,4
aug-17128,0
sep-17139,6
okt-17333,6
nov-17221,6
dec-17341,0
jan-18342,5
feb-18188,3
mrt-18298,4
apr-18181,8
mei-18134,6
jun-18126,9
jul-18121,5
aug-18141,6
sep-18184,6
okt-18175,6
nov-18197,2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een PV-paneel heeft amper traagheid/capaciteit (=energieopslag), dus de maximum power point tracker kan het optimale punt vinden door snel een stroom/spanning scan te doen over zijn hele werkbereik.

Een windmolen heeft in verhouding daarmee een enorm traagheidsmoment door de draaiende wieken.
Een snelle MPPT zal dus bij opstarten de molen overbelasten, omdat het lijkt dat hij er veel vermogen uit kan trekken door de wieken tot stilstand af te remmen.
Dat verklaart (deels) het gedrag van de omvormer van @WoudseHoeve.
Wellicht heeft de omvormer een instelling om hem veel trager te maken?

Een oversized generator hoeft niet erg te zijn, een goede rem is tenslotte belangrijk :)
Als de MPPT snapt dat hij maar 100 watt mag trekken zou dat met 2000 deellasturen (;)) toch ook 200 kWh zijn.

Grotere windmolens meten de windsnelheid op een onafhankelijke manier en kiezen dan een pitch, toerental en vermogen.
Wellicht kan je dat als hobbyproject erbij klussen :)
Anemometer, arduino en de omvormer begrenzen op vermogen adhv een minuutgemiddelde of iets dergelijks.
Ik denk niet dat een goede MPPT voor een windmolen te maken is zonder de windsnelheid te weten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

@Proton_ Ik kan alleen de backlight van de display aan of uit zetten.
Mogelijker wijs is er intern een instelling, er lijkt me ook een 10.5 30V uitvoering van te zijn.
Dat zou met een draad brug of jumper geregeld kunnen zijn ......

Update: Het standby verbruik (windmolen staat stil of draait zachtjes) is 1,9 Watt ....
Daar kan mijn Horizon box van Ziggo een puntje aan zuigen :)

[ Voor 24% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-12-2018 08:43 . Reden: update ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Windmolen naar beneden gehaald ivm de WAF (niet mooi en teveel geluid)
Nu te koop op marktplaats.

Werkte verder goed, Door het te hoge dak van het woon huis was de overheersende wind richting nog steeds vlagerig waardoor de opbrengst niet optimaal is.
Dat samen met de WAF en de geluidsproductie de reden dat ik hem heb verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:15
Hier wat kwijl modellen: https://www.istabreeze.com/online/Windgenerator
Daar hebben ze zelfs specifieke modellen voor on-grid met 350V :9~

Helaas is die grootste met 2,25 meter rotor een tikkeltje te groot om illegaal te plaatsen. Op een aanhanger plaatsen als mobiele opstelling dan maar? ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 19:59
Ik wou dit jaren geleden (2008-2009) al maar mocht toen niet op mijn plat dak een soort van kubus te zetten. Die dingen waren toen 4-5k. In combinatie met zonnepanelen had dit ideaal geweest.

Ik heb nog altijd interesse in een kleine molen, als dat gewoon zo een 300-400w zou opbrengen, dan is het sluimerverbruik ofzo gedekt gedurende de avond/nacht dat zonnepanelen niets opbrengen. En moest er een kleine onopvallende, met weinig geluidsproductie bestaan zou ik hem desnoods zelfs direct op het tuinshuis ofzo zetten.

Gisteren per toeval nog ergens een windmolen in iemand zijn tuin zien staan was ongeveer een 3 meter hoog schat ik. Viel uiteraard wel op.

Maar het nut ervan zou zijn gewoon je sluimerverbruik te dekken tijdens de nacht als er geen verbruik - opbrengst meer mogelijk is binnen X aantal jaar. Dan heb je de zonnepanelen voor overdag en voor de nacht je windmolen (er is altijd wel wat wind), maar dan moet die molen ook effectief genoeg zijn om 4-500w op te brengen

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:20
cricque schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:58:
Ik wou dit jaren geleden (2008-2009) al maar mocht toen niet op mijn plat dak een soort van kubus te zetten. Die dingen waren toen 4-5k. In combinatie met zonnepanelen had dit ideaal geweest.

Ik heb nog altijd interesse in een kleine molen, als dat gewoon zo een 300-400w zou opbrengen, dan is het sluimerverbruik ofzo gedekt gedurende de avond/nacht dat zonnepanelen niets opbrengen. En moest er een kleine onopvallende, met weinig geluidsproductie bestaan zou ik hem desnoods zelfs direct op het tuinshuis ofzo zetten.

Gisteren per toeval nog ergens een windmolen in iemand zijn tuin zien staan was ongeveer een 3 meter hoog schat ik. Viel uiteraard wel op.

Maar het nut ervan zou zijn gewoon je sluimerverbruik te dekken tijdens de nacht als er geen verbruik - opbrengst meer mogelijk is binnen X aantal jaar. Dan heb je de zonnepanelen voor overdag en voor de nacht je windmolen (er is altijd wel wat wind), maar dan moet die molen ook effectief genoeg zijn om 4-500w op te brengen
Sja als dat zou bestaan zou iedereen het willen. Helaas werkt het zo niet. Een windmolen klein en onopvallend maken is per definitie lastig. Ze moeten nou eenmaal op een hoge plek met vrije horizon in alle richtingen staan. Daarnaast worden ze pas efficiënt vanaf een bepaalde schaal. En dat is niet de schaal die je op het dak van een gemiddeld rijtjeshuis kwijt kunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

cricque schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:58:

Je hebt best wel een knappe windmolen nodig als je bij lage windsnelheid een vermogen van 300-400 watt wilt opwekken. Het vermogen van die dingen loopt exponentieel op met de windsnelheid en piekt vaak rond de 12m/s, terwijl de gemiddelde windsnelheid tussen de 3,0 en 4,5m/s ligt afhankelijk van de locatie. Bij die windsnelheden is de opbrengst minder dan 10 procent van het piekvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WoudseHoeve schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:44:
Windmolen naar beneden gehaald ivm de WAF (niet mooi en teveel geluid)
Nu te koop op marktplaats.

Werkte verder goed, Door het te hoge dak van het woon huis was de overheersende wind richting nog steeds vlagerig waardoor de opbrengst niet optimaal is.
Dat samen met de WAF en de geluidsproductie de reden dat ik hem heb verwijderd.
Heb je enig idee wat ie opbracht in de tijd dat ie er stond?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Erasmo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:30:
[...]

Heb je enig idee wat ie opbracht in de tijd dat ie er stond?
Sinds installatie op 27-nov ? Iets van 25 kWh,het verbruik als er te weinig wind is, is er al af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

WoudseHoeve schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:37:
[...]

Sinds installatie op 27-nov ? Iets van 25 kWh,het verbruik als er te weinig wind is, is er al af....
Heb je toevallig een merk/type? Dat zoek wat makkelijker naar reviews.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energetica
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-02-2023
Ik heb een kleine windgenerator van 1000W, hoe kan ik die het beste rechtstreeks aan het net verbinden? Wat is daarvoor nodig? Iemand ervaring? Wat te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een omvormer. Je moet van de gelijkspanning die een windmolen genereert 230V AC maken.
Ik heb er geen ervaring mee maar hier staan er een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Energetica schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 23:27:
Ik heb een kleine windgenerator van 1000W, hoe kan ik die het beste rechtstreeks aan het net verbinden? Wat is daarvoor nodig? Iemand ervaring? Wat te kopen?
ALLES VERKOCHT
Ik heb nog een leuke 600W omvormer te koop, met dump load weerstand. ( 200 euro)
Hij is voor een 3 fase AC windmolen. Er zijn ook windmolens die 1 fase geven.
Je kan ook een 3 fase AC laadcontroller nemen kost weinig, dan kan je accus laden (12 of 24 Volt)
Heb ik ook nog liggen.... 20 euro

[ Voor 25% gewijzigd door WoudseHoeve op 09-04-2019 13:58 . Reden: verkocht. ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste