Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Intresante gedachten, een traditionele windmolen op je dak daar zijn de buren niet zo blij mee, ze maken best wat lawaai. Maar er zijn andere opties zoals dit

Verticale windmolens, maken veel minder lawaai en hebben in de breedte minder ruimte nodig.

Verticale windmolens, maken veel minder lawaai en hebben in de breedte minder ruimte nodig.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Bedankt voor de info @RikTW.
Dit bevestigd mijn vermoeden helaas.
Voor 12,5W en dus 9m/s zou het al windkracht 5 moeten zijn. Stel dat het dat de gehele dag is, dan heb je 300Wh opbrengst met 1 Aeroleaf.
Als ik kijk naar de wind die ik 7 januari (een redelijk windrijke dag) gemeten heb in het buitengebied waar ik woon, dan ziet dat er uit zoals onderstaande grafiek. Klik voor grotere afbeelding.
De maximale windsnelheid exclusief de windvlagen was dus 28,3km/h. Gemiddeld genomen 10,3km/h.
Even voor het gemak de gemiddelde genomen: 10,3km/h is ca 2,9m/s. Dus minder dan 1,5W opbrengst?. Door de windvlagen zal er vast nog iets meer opbrengst geweest zijn, maar of de 100Wh in 24hr gered zou zijn?
Nee, dit tikt niet aan als aanvulling op PV.
Dit bevestigd mijn vermoeden helaas.
Voor 12,5W en dus 9m/s zou het al windkracht 5 moeten zijn. Stel dat het dat de gehele dag is, dan heb je 300Wh opbrengst met 1 Aeroleaf.
Als ik kijk naar de wind die ik 7 januari (een redelijk windrijke dag) gemeten heb in het buitengebied waar ik woon, dan ziet dat er uit zoals onderstaande grafiek. Klik voor grotere afbeelding.
![]() | ![]() |
De maximale windsnelheid exclusief de windvlagen was dus 28,3km/h. Gemiddeld genomen 10,3km/h.
Even voor het gemak de gemiddelde genomen: 10,3km/h is ca 2,9m/s. Dus minder dan 1,5W opbrengst?. Door de windvlagen zal er vast nog iets meer opbrengst geweest zijn, maar of de 100Wh in 24hr gered zou zijn?
Nee, dit tikt niet aan als aanvulling op PV.
Top, dat heb ik in excel gegooid, daar komt het volgende tabelletje uit voor het vermogen in de lucht ,er meer uithalen dan 59,3% *) is volgens de natuurwetten dus niet mogelijk. Gemiddeld schijnen molens slechts ca 30% efficiency te hebben.WillemP22 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:14:
[...]
In een windmolen zit een turbine die kinetische energie van de wind omzet in elektrische energie. De energie van de lucht die per seconde op een windmolen afkomt, wordt vermogen van de lucht genoemd. Dit geven we aan met P . Hiervoor geldt de volgende formule: P=½·ρ·A·(ν)3
Hierin is:
ρ de dichtheid van de lucht =1,29 kg/m3
A de oppervlakte van de cirkel die de wieken bij het ronddraaien bestrijken (in m 2),
ν = de windsnelheid in m/s.
:strip_exif()/f/image/CpGr3473dCFemx6JN99fsPpi.jpg?f=fotoalbum_large)
Een grafiek is hier wat moeilijk van te maken, omdat de getallen zo "exploderen" met het toenemen van de wind en de grootte van de molen. Wel is duidelijk; met een klein molentje van minder dan een meter wordt het pas wat als het stormt, met eentje van meter diameter en gemiddeld windkracht 4 is de energie in de lucht 109 Watt, rendement molentje 30% = 40 Watt met een goed geplaatste molen in het nederlandse weer.
*)edit na info van WillemP
[ Voor 3% gewijzigd door janneman64 op 31-01-2024 10:34 ]
Klopt. Om precies te zijn ongeveer 59,3%. Dat is de wet van Betz. Het theoretisch maximum energie die uit de bewegende wind te halen valt. Moderne windmolens met 3 bladen komen tot maximaal 50% (Cp=0.4 tot 0.5). Maar de kleinere windturbines als de Darrieus (Cp=0.4)en de Savonius (Cp=0.15) zijn beduidend minder efficient.janneman64 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Top, dat heb ik in excel gegooid, daar komt het volgende tabelletje uit voor het vermogen in de lucht ,er meer uithalen dan 63% is volgens de natuurwetten dus niet mogelijk. Gemiddeld schijnen molens slechts ca 30% efficiency te hebben.
[Afbeelding]
Een grafiek is hier wat moeilijk van te maken, omdat de getallen zo "exploderen" met het toenemen van de wind en de grootte van de molen. Wel is duidelijk; met een klein molentje van minder dan een meter wordt het pas wat als het stormt, met eentje van meter diameter en gemiddeld windkracht 4 is de energie in de lucht 109 Watt, rendement molentje 30% = 40 Watt met een goed geplaatste molen in het nederlandse weer.
[ Voor 11% gewijzigd door WillemP22 op 30-01-2024 17:01 ]
In de stromingsleer worden dit soort grafieken daarom vaak met een logaritmische schaal weergeven. In excel kun je dit aanpassen onder "assen" en dan "as opmaken"janneman64 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Een grafiek is hier wat moeilijk van te maken, omdat de getallen zo "exploderen" met het toenemen van de wind en de grootte van de molen.
Ik zat net even te kijken op de site van Cell Technologies, en zag dat ze inmiddels wat testdata hebben om investeerders te overtuigen
Het correct toepassen van eenheden hebben ze nog een beetje moeite mee
Die van het AD hierboven hadden vorig najaar (toeval) ook al van zich laten horen. Met dezelfde foto's en teksten. Nagenoeg zelfde stavaza alleen nu zonder doek over de 'molen' . Weggewaaid denk. Dat is dan dus ook de enige ontwikkeling.
Ik heb beetje data van een enigszins serieuze windmolen gekregen paar jaar terug. Spoiler alert: je wordt er niet vrolijk van. Helemaal als ik je vertel dat hij niet voor niets Wijde Water heet: hij staat bij een dijkwoning aan een meer en dat meer ligt ten ZW van de molen./f/image/VGsZBt9CzyEu4ovuzsOCjma5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UsIT7pfQc0OYLwUVCJTjM1b5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qInUi42J31EZOlspMt5z07s1.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb beetje data van een enigszins serieuze windmolen gekregen paar jaar terug. Spoiler alert: je wordt er niet vrolijk van. Helemaal als ik je vertel dat hij niet voor niets Wijde Water heet: hij staat bij een dijkwoning aan een meer en dat meer ligt ten ZW van de molen.
/f/image/VGsZBt9CzyEu4ovuzsOCjma5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UsIT7pfQc0OYLwUVCJTjM1b5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qInUi42J31EZOlspMt5z07s1.png?f=fotoalbum_large)
Ik wordt al kriegelig als in de eerste tabel de eenheid niet goed staat: vermogen in kWh?Supergrover767 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:14:
Die van het AD hierboven hadden vorig najaar (toeval) ook al van zich laten horen. Met
Vermogen is watt.
:strip_exif()/f/image/4Kxx05Q2nfKMDyXtLZ5WF4oj.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zijn de getallen in de tabellen: millimeters per klomp?
Pagina: 1
/f/image/JZbG4CiPXmK5AsKpsnPYmv0r.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/453oUGEJ2wt9LtsgX21KgvNL.png?f=fotoalbum_tile)