Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
De controllers in windturbines werken met een minimale windsnelheid, die behaald moet worden voordat ze gaan kruien. Dat is om onnodig veel kruien te voorkomen. Dus de nog draaiende molens staan toevallig nog goed in de wind, of ze meten wel genoeg windsnelheid om te mogen kruien.CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:55:
Aangezien ik het geen apart topic waard vond. Kunnen alle grote windmolens draaien om hun as? Je ziet namelijk in het landschap soms groepen windmolens stil staan, terwijl andere groepen wel draaien. Dat zou met een windmolen die om zijn as draait toch niet kunnen gebeuren.
Ik heb trouwens een 48V molen 500W, want ik dacht hoe meer spanning hoe beter de omvormer werkt (dat is met PV namelijk ook zo).CurlyMo schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 09:55:
Aangezien ik het geen apart topic waard vond. Kunnen alle grote windmolens draaien om hun as? Je ziet namelijk in het landschap soms groepen windmolens stil staan, terwijl andere groepen wel draaien. Dat zou met een windmolen die om zijn as draait toch niet kunnen gebeuren.
Een eerste test met een schroeftol erop vliegt de spanning zo naar 60V onbelast dus dat bied een klein beetje hoop.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Welke heb je en is hij al in gebruik?? Ben benieuwd naar je ervaring ermee.koevlaas2 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:42:
[...]
Ik heb trouwens een 48V molen 500W, want ik dacht hoe meer spanning hoe beter de omvormer werkt (dat is met PV namelijk ook zo).
Een eerste test met een schroeftol erop vliegt de spanning zo naar 60V onbelast dus dat bied een klein beetje hoop.
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
https://www.airturb.com
http://www.klimaatatlas.nl/klimaatatlas.php?wel=wind
https://www.airturb.com/c...tracker-Model-One-1-2.pdf
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Is dat niet gewoon een molentje van Alibaba maar dan met een andere sticker en veel en veel te duur? Tvt van nimmer nooit niet?
Ik meen dat er hier op het forum al over geschreven is.
Edit:
Leo. P. Klepper in "Windturbine op je dak, de Airturb"
[ Voor 18% gewijzigd door busscherski op 24-05-2020 10:38 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Of een simpele berekening op Twitter: https://twitter.com/LarsBoelen/status/1263887246278656005
[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 24-05-2020 10:48 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
@antonboonstra @busscherski . Oei, twee handige heren die met een mooie pr aan ali molentjes verdienen willen. Interessant artikel over de gemeten opbrengsten overigens. Zulke slechte opbrengsten had ik niet verwacht.antonboonstra schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:42:
@pleio65 @busscherski Er is in ieder geval al wel een artikel over geschreven: https://www.wattisduurzaa...-een-windmolen-op-je-dak/
Of een simpele berekening op Twitter: https://twitter.com/LarsBoelen/status/1263887246278656005
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Dat artikel gaat over de theoretisch mogelijke opbrengsten in het gunstigste geval.pleio65 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:01:
[...]
Interessant artikel over de gemeten opbrengsten overigens. Zulke slechte opbrengsten had ik niet verwacht.
De praktijkopbrengsten zijn gewoon NUL kWh. Zie ook de reacties op Twitter van mensen die er ooit in getrapt zijn: https://twitter.com/NorbertBuiter/status/1262808784889696257
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nog even de link voor jullie gemak
https://www.kuneverda.com...vento-helix-wind-turbine/
[ Voor 27% gewijzigd door A4-tje op 24-05-2020 17:49 ]
Ik wil een garantie als in van:
"De eerste maand op proef, en dan de opbrengst meten met eigen apparatuur". Pas betalen na die maand oid.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Waar zie jij staan dat ze deze garantie geven dan? Ik zie alleen maar een 'typical yield'.A4-tje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:48:
KuneVerda heeft ook zulk soort molens. Ben benieuwd hoe die het doen aangezien ze wel een soort “garantie” geven qua opbrengst (maar afhankelijk van een aantal zaken)....
Nog even de link voor jullie gemak![]()
Ik zie dat ze ook Arkom Windpower als partner hebben. De ontwikkelaar van de 'briljante' Tulyp Windmolen. Lekker subsidie vangen en dan na twee jaar nog steeds niets werkends hebben opgeleverd.
https://istabreeze.store/...1fMArBEAAYASAAEgJDBfD_BwE
Maar wel groot voor een woonwijkje.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wow! Deze gasten zitten bij mij in onze mini-stad (sommige noemen het een dorp) Brielle.A4-tje schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:48:
KuneVerda heeft ook zulk soort molens. Ben benieuwd hoe die het doen aangezien ze wel een soort “garantie” geven qua opbrengst (maar afhankelijk van een aantal zaken)....
Nog even de link voor jullie gemak![]()
Het pand waarin ze zitten is een typische "start-up" kantoorpand in de laagste kant de het spectrum.
In dit zelfde pand heeft een berucht pyramide crypto-mine bedrijf gezeten.
Zegt helemaal niets over Kuneverda maar zegt wel iets over hun keuze voor werk plek.
Ik heb Kuneverda 3x gebeld voor meer informatie.
Nooit duidelijkheid gekregen. Kreeg het gevoel dat ze het niet prettig vonden dat ik precies wist waar hun kantoorpand was en dat ik een stadsgenoot was.
Al met al, voelde het te goed om waar te zijn. Slecht contact en dubieus werklocatie hebben mij doen besluiten niet verder te zaken te doen.
Ben heeel benieuwd naar ervaringen met hun windmolens.
My life is in 2D, How about yours?
Heb je toevallig een linkje met opbrengsten?Rol-Co schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:21:
Ik heb altijd begrepen dat dit de enige was die wel een beetje werkt.
https://istabreeze.store/...1fMArBEAAYASAAEgJDBfD_BwE
Maar wel groot voor een woonwijkje.
Ik vind het concept nog steeds mooi, jammer dat het net als bij sommige andere 'duurzame' producten slecht uitontwikkeld wordt en er zoveel inferieure troep op de markt is.
3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat
Nee, dat is dan ook gelijk de gemaakte fout denk ik, je moet er niet mee aan het net leveren, die omzetting heeft meer vermogen nodig. Vaak zie je ze juist batterijen opladen.DjaRoel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:35:
[...]
Heb je toevallig een linkje met opbrengsten?
Ik vind het concept nog steeds mooi, jammer dat het net als bij sommige andere 'duurzame' producten slecht uitontwikkeld wordt en er zoveel inferieure troep op de markt is.
Zoals deze en dat is een hele kleine.
YouTube: ISTA Breeze Windpower 12 Volt Wind Turbine mit Messwerten Strom selb...
Deze zou wat hoger kunnen dan 12v
YouTube: Ista Breeze i 1000 48v Windkraftanlage
Die draait prima daar.
Hebben ze er zelf een op hun dak staan?DjaRoel schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:35:
[...]
Heb je toevallig een linkje met opbrengsten?
Ik woon nu op Curaçao en hier zouden ze wel aardig op hun plek zijn, je ziet er hier en daar ook wel wat. Vrij stabiele windsnelheden hier dankzij de passaatwinden en 's nachts een hoog stroomgebruik door de airco.
Op de site staat wat deze minimaal moet opleveren op jaarbasis, dat dit geen garantie is was ook de reden dat ik zei “soort van”antonboonstra schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:56:
[...]
Waar zie jij staan dat ze deze garantie geven dan? Ik zie alleen maar een 'typical yield'.
Ik zie dat ze ook Arkom Windpower als partner hebben. De ontwikkelaar van de 'briljante' Tulyp Windmolen. Lekker subsidie vangen en dan na twee jaar nog steeds niets werkends hebben opgeleverd.
Maar zal eens contact met ze opnemen om te kijken of het wat is. Op zich zou een windmolentje een mooie aanvulling kunnen zijn op pv. Ik zie potentie maar niets is heel overtuigend.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Los daarvan is de molen zelf het probleem niet
Zorgen dat hij de elementen kan weerstaan, de accuellende en MPPT zijn lastig goed te krijgen.
Net als zonnepanelen is het idee dat je 'm neerzet en dan jarenlang betrouwbaar duurzame energie hebt.
Dit ding overleeft windkracht 8 waarschijnlijk niet en de lagers zijn na een half jaar rot omdat die niet zijn gekozen op deze axiale belasting.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zij zijn bezig met het ontwikkelen van een windturbine specifiek voor in de bebouwde kom met alle componenten in een behuizing.
Hun te ontwikkelen “Powerpod” (90cm hoog, 60cm breed) is bedoeld om zonnepanelen aan te vullen.
Ze hebben plannen om lokaal te produceren, doel eind dit jaar.
Vind het een mooi concept en ben erg benieuwd naar wat voor energie opbrengsten ze gaan realiseren en hoeveel geluidsdruk het kastje gaat brengen.
In de bebouwde kom is niet genoeg wind.HaikoW schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:27:
Ik kwam laatst deze early stage startup tegen: www.halcium.com (heb zelf geen investering in dit bedrijf en ook geen plannen hiervoor)
Zij zijn bezig met het ontwikkelen van een windturbine specifiek voor in de bebouwde kom met alle componenten in een behuizing.
Hun te ontwikkelen “Powerpod” (90cm hoog, 60cm breed) is bedoeld om zonnepanelen aan te vullen.
Ze hebben plannen om lokaal te produceren, doel eind dit jaar.
Vind het een mooi concept en ben erg benieuwd naar wat voor energie opbrengsten ze gaan realiseren en hoeveel geluidsdruk het kastje gaat brengen.
Daar houdt het volgens mij en zoals te zien bij eerder genoemde initiatieven op. Er is een reden dat windmolens groot zijn en in het open veld/op open zee/ bij open etc. staan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wat kan dit maximaal opwekken bij gemiddeld 5 meter per seconde wind?
Max Energie van windturbine bij 5 meter per seconde is 1/2 maal luchtdichtheid (ongeveer 1) maal oppervlakte van windmolen maal v tot de derde.
Vul deze som in voor een powerpod
1/2 * 1*0.6*0.9* 5*5*5=33,5Joule
In vergelijking een EAZ 13,2 windturbine doet bij de zelfde windsnelheid 1/2* 136*125= 8552 joule.
1eaz molen kost ongeveer 50000 euro all in, je hebt daar 260 power pods voor nodig, je gaat mij niet vertellen dat je onder de 200 euro een werkende powerpod hebt.
Overige overdenkingen.
Omzet efficiëntie naar 230 volt wisselstroom is erg laag bij kleine vermogens.
Ashoogte van EAZ turbine is 15 meter, powerpod staat op de grond waar het minder hard waait.
Als wind door een interne fan moet gaat het er meestal omheen, alle venturi effect windturbines hebben tot nu toe in de praktijk miserabel rendement laten zien.
Conclusie: alle geld die je hier in investeert ben je kwijt. Ik betwijfel niet dat ze het goed bedoelen, ik vrees dat ze niet goed hebben opgelet bij natuurlijke op de middelbare school.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ik verwacht dat we nog een hoop innovatie gaan zien bij verticale windmolens. Harmony Turbines vind ik een mooi voorbeeld hiervan (met ook interessante wekelijkse updates up YouTube)
Ze maken in ieder geval producten die bestaan. Woon zelf in de buurt van Brielle en voor de regio Voorne-Putten zit ik als vrijwilliger bij een lokale energie-cooperatie voor verduurzaming van het eiland (zon, wind enz). Vorig jaar september heb ik bij één van de oprichters thuis de ook door hun ontwikkelde elektrische driewieler LEF opgehaald en geleend ter promotie/aandachtstrekker bij onze kraam in Spijkenisse. Van die karretjes hebben ze er een paar honderd rijden in Nederland schijnt. Heb foto's gezien met de mallen in stellingen enz.BroederM schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:31:
[...]
Wow! Deze gasten zitten bij mij in onze mini-stad (sommige noemen het een dorp) Brielle.
Het pand waarin ze zitten is een typische "start-up" kantoorpand in de laagste kant de het spectrum.
In dit zelfde pand heeft een berucht pyramide crypto-mine bedrijf gezeten.
Zegt helemaal niets over Kuneverda maar zegt wel iets over hun keuze voor werk plek.
Ik heb Kuneverda 3x gebeld voor meer informatie.
Nooit duidelijkheid gekregen. Kreeg het gevoel dat ze het niet prettig vonden dat ik precies wist waar hun kantoorpand was en dat ik een stadsgenoot was.
Al met al, voelde het te goed om waar te zijn. Slecht contact en dubieus werklocatie hebben mij doen besluiten niet verder te zaken te doen.
Ben heeel benieuwd naar ervaringen met hun windmolens.
Dus ik vermoed dat die windmolens ook wel zouden kunnen bestaan. Zou eens contact kunnen opnemen en navragen, weten we allemaal of we er meer aandacht aan moeten besteden of niet
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Hoe kun je het vermogen van een windturbine nou uitdrukken in Joule? Dat moet Joule/s zijn, oftewel Watt.Lardman schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:05:
Jeuk jeuk jeuk.
Max Energie van windturbine bij 5 meter per seconde is 1/2 maal luchtdichtheid (ongeveer 1) maal oppervlakte van windmolen maal v tot de derde.
In vergelijking een EAZ 13,2 windturbine doet bij de zelfde windsnelheid 1/2* 136*125= 8552 joule.
En dan verwijt je iemand anders dat ie niet goed heeft opgelet bij natuurkunde...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
15 jaar geleden werkzaam geweest bij een onderzoeksgroep duurzame energie. Hedendaags is alleen de meest absurd grote windturbine Haliade-X (~15MW) een economisch haalbaar product. Alles wat daar onder zit is dus economisch een moeilijk verhaal (betekent niet dat je ze niet moet ontwikkelen en bouwen!!)Lardman schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:05:
Jeuk jeuk jeuk.
1eaz molen kost ongeveer 50000 euro all in, je hebt daar 260 power pods voor nodig, je gaat mij niet vertellen dat je onder de 200 euro een werkende powerpod hebt.
Overige overdenkingen.
Omzet efficiëntie naar 230 volt wisselstroom is erg laag bij kleine vermogens.
Ashoogte van EAZ turbine is 15 meter, powerpod staat op de grond waar het minder hard waait.
Als wind door een interne fan moet gaat het er meestal omheen, alle venturi effect windturbines hebben tot nu toe in de praktijk miserabel rendement laten zien.
Conclusie: alle geld die je hier in investeert ben je kwijt. Ik betwijfel niet dat ze het goed bedoelen, ik vrees dat ze niet goed hebben opgelet bij natuurlijke op de middelbare school.
Vergeet bij windturbines trouwens ook niet de onderhoudskosten, die worden namelijk altijd overgeslagen!!
T.a.v. mini-windturbine zijn de simpelste 3 blad turbines het best in opbrengst, omgevingsgeluid en onderhoud (specs. en werkelijkheid van verschillende concepten liggen vaak heel ver uit elkaar, heb je ooit een windpark met bijzondere windturbines gezien?).
T.a.v. aanvulling op PV is de volgende stap eerder thermisch (PVT). Energie creëren vs. energie van een natuurlijk bron verbruiken. Meteen de vraag of hedendaagse PV panelen überhaupt wel interessant zijn..... we moeten blijven ontwikkelen..... #andere discussie.
Een zonneboiler is voor nu nog de meest economisch haalbare kleinschalige beschikbaar energie oplossing.
Al die zonnepanelen gaan nog een energieregelprobleem verhaal worden...... misschien vinden we daar nog iet slims op....
Let beter op bij natuurkunde dan Lardman!
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
PV panelen hebben een heel groot voordeel: Ze zijn kleinschalig bijna even efficient als grootschalig. Dat is niet het geval bij kolencentrales, bij kerncentrales, bij thermische zonnecentrales, en ook niet bij windenergie.Casablanca schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:16:
[...]
T.a.v. aanvulling op PV is de volgende stap eerder thermisch (PVT). Energie creëren vs. energie van een natuurlijk bron verbruiken. Meteen de vraag of hedendaagse PV panelen überhaupt wel interessant zijn..... we moeten blijven ontwikkelen..... #andere discussie.
Houd het gewoon op zonneenergie als normale consument, en laat de windenergie mooi in de Noordzee staan.
Als je balkon niet op het noorden is zou je 1 zonnepaneel aan de reling kunnen maken. Het zal iets meer opvallen maar levert tenminste op wat je er van verwacht.
Reken eerder op een beschikbaarheids factor van 20% of zo.CurlyMo schreef op maandag 3 september 2018 @ 23:21:
In het Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 topic kwam @WoudseHoeve met een reactie waar ik toch best nieuwsgierig naar ben geworden. Het is wellicht een wild idee, maar ik vond het toch te leuk om niet verder over te sparren.
[...]
Het gaat dus om een mini-windmolen. Ik ben zelf eens gaan kijken op Aliexpress en inderdaad, je ziet verscheidene modellen van 300Wp tot 500Wp draaiend op 12V of 24V.
Prijzen variëren tussen de $150,- en $250,-.
Nu woon ik zelf in de buurt van de kust dus er is vaak veel wind. Ik heb ook een erg hoog huis met twee schoorstenen die ik niet gebruik. Daar zou ik dus best goed één of twee mini windmolens op kunnen bevestigen. Als ik daarmee 1 à 2kWh kan opwekken per dag zou het mooi zijn (als het waait natuurlijk). Dan kan ik een groot deel van mijn nacht sluip verbruik opwekken via de wind. Perfect dus als aanvulling op mijn PV installatie.
Zou je dus inderdaad zo'n ding kunnen monteren op bijv. een APS YC500i (MPPT bereik tussen 16V-52V) en dan in een WCD?
Ook zou ik graag een topic hebben waar @WoudseHoeve terugkoppelingen geeft van zijn experimenten
De door hem genoemde bedragen in euro's gelden uitsluitend voor de Duitse situatie. Daar is stroom soms tot anderhalf keer duurder dan in NL.
Technisch is het uiteraard 1 op 1 hetzelfde als bij ons.
https://www.klein-windkraftanlagen.com/
Samenvatting: kleine windmolens in de bebouwde omgeving kosten alleen maar geld. Leuk voor de hobby, maar niet meer dan dat. Wil je er aan beginnen, overleg eerst met je buren.
Windmolens in NL zijn tot bepaalde hoogte vergunningsvrij. Informeer bij je gemeente welke hoogte dat is.
[ Voor 14% gewijzigd door beerten op 14-08-2021 17:39 ]
Ik heb ook op de FP gepost, maar hierbij nog wat uitgebreider:beerten schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:37:
Samenvatting: kleine windmolens in de bebouwde omgeving kosten alleen maar geld. Leuk voor de hobby, maar niet meer dan dat. Wil je er aan beginnen, overleg eerst met je buren.
Windmolens in NL zijn tot bepaalde hoogte vergunningsvrij. Informeer bij je gemeente welke hoogte dat is.
De reden voor bovenstaande is eigenlijk ontstellend simpel: kleine windmolens, waarbij "klein" betekent met bladen minder dan tientallen meters, zijn onzinnig omdat ze het moeten opnemen tegen een natuurkundige wet, die het theoretische maximum vermogen van windturbines vaststelt:
Wikipedia: Wet van Betz
Als je die wet leest, is het maximum - onafhankelijk van de vorm van de bladen enz. -, een functie van het oppervlak dat de rotorbladen beslaan (dus: groter = beter), en de windsnelheid in het kwadraat (!)
Het oppervlak van een cirkel is natuurlijk ook nog eens pi*r^2, dus op de lengte van het rotorblad gaat nog eens een kwadratische factor in het oppervlak dat deze beslaat.
Daarom zijn serieuze windturbines dus zo hoog en hebben ze zulke grote bladen: op grote hoogte waait het gemiddeld veel harder, constanter en met minder turbulentie, en hoe langer de bladen, stijgt het opgebrachte vermogen nogmaals kwadratisch.
Die turbulentie is trouwens ook een ding, in bebouwde omgeving is om te beginnen de windsnelheid op lage hoogte sowieso al gemiddeld bedroevend (doet zo goed als niks), en daarbij vaak turbulent vanwege bomen, bebouwing, en wat niet al. En voor windmolens is turbulente lucht net zo fijn als voor een vliegtuig, qua efficientie van het in de lucht blijven: helemaal niet.
De achtergrond van die wet van Betz is trouwens ook wel leuk om over na te denken: er is natuurlijk een maximum aan de hoeveelheid energie die je uit bewegende wind langs een rotor kunt halen, want als je alle energie er uit haalde, stond de lucht achter de rotor stil, immers heb je alle energie er uit gehaald. Maar dan kan er daarna geen lucht meer langs, of althans niet zonder kracht te verliezen om de lucht die daar stil staat ook uit de weg te duwen. Immers is het anders net alsof je er een metalen plaat voor had geschroefd. Dan doet 'ie het ook niet meer... er is dus een maximum waar de hoeveelheid energie die opgaat aan het "verder duwen" van de lucht die al door de turbine heen is, in evenwicht is met de energie die je weg kunt halen uit de nieuw aangevoerde lucht. Zie dit als poging om het hopelijk enigszins intuitief uit te leggen (een natuurkundige zal er vast om moeten lachen, maar dat neem ik op de koop toe
dat is ook een leuk idee.Rol-Co schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:04:
Dan toch maar een paar schoepen in de regenpijp, die gaat vaak goed in nederland.
sommetje: ik schat gemiddeld grondoppervlak van een nederlandse woning op 70m2.
er valt 873 mm regen per jaar in nederland.
dat betekend dat er 70 x 0,873 = 61 kuub water op het dak valt.
gemiddelde goothoogte 6 meter?
dichtheid water houden we even op 1.
valenergie in J = massa x hoogte x 9,81
totaal bruto beschikbare energie uit regenwater om dan een turbine in de regenpijp aan te drijven is dan 61000kg x 6 meter hoog x 9,81 = 3590000 Joule. ehm, nou moet ik even nadenken, 1 watt uur is een joule/seconde dus dan hebben we het over ca 1kw uur opgeleverde energie op jaarbasis maximaal?
dus het moet nogal wat meer gaan regenen willen we daar wat aan hebben.
Energieopwekking uit de methaan afkomstig uit de ontlasting daarentegen….
(edit: had eerst een factor 1000 te weinig, iets met kuubs en kilo”s, maar dacht dat het wel wat meer moeite koste dan 1 watt uur om 60m3 aan water 6 meter omhoog te tillen met een emertje)
[ Voor 9% gewijzigd door Lochnes op 14-08-2021 22:58 ]
Heb gewerkt bij een bedrijf die de duurzaamheid van dit soort oplossingen analyseert. We zouden (5 jaar geleden) gaan verhuizen naar een duurzaam pand die een mini-windmolen op het dak wilde neerzetten. Reactie van mijn baas: Mini-windmolens zijn waanzin. Ze leveren niets op, niet qua kosten, niet qua milieu. Enige voordeel is de "duurzame" blikvanger.
Maar onderzoek het gerust verder, als je hieraan (en de vele natuurkundige posts) twijfelt.
Keer hoeveel regenpijpen?Lochnes schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
dat is ook een leuk idee.
totaal bruto beschikbare energie uit regenwater om dan een turbine in de regenpijp aan te drijven is dan 61000kg x 6 meter hoog x 9,81 = 3590000 Joule. ehm, nou moet ik even nadenken, 1 watt uur is een joule/seconde dus dan hebben we het over ca 1kw uur opgeleverde energie op jaarbasis maximaal?
dus het moet nogal wat meer gaan regenen willen we daar wat aan hebben.
Energieopwekking uit de methaan afkomstig uit de ontlasting daarentegen….
(edit: had eerst een factor 1000 te weinig, iets met kuubs en kilo”s, maar dacht dat het wel wat meer moeite koste dan 1 watt uur om 60m3 aan water 6 meter omhoog te tillen met een emertje)
Edit:
Gemiddeld huis 2 verdiepingen tot aan de dakgoot x 2,50m, regenpijp is 110mm dus elke 100mm in lengte een molentje is 25 molentjes per pijp, voor en achter dus 50 per huis x 1kWh per molentje per jaar =50 kWh per huishouden X 6000 huishoudens.
Ik zie potentie!
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 14-08-2021 23:50 ]
Ha, lachenLochnes schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:52:
dat is ook een leuk idee.
...
Ook voor vloeistoffen geldt bovengenoemde wet van Betz trouwens: edit, zoals hieronder opgemerkt, alleen als de waterkolom niet breekt. In dat geval is het theoretisch maximum is 59,3% van de genoemde uitkomst.
[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 17-08-2021 22:47 ]
Mits goed ontworpen zijn ze niet luidruchtig, ze hebben geen last van turbulente luchtstroming en snel wisselende windrichting. De efficiëntie mag dan minder zijn dan de horizontale variant, er is minder weerstand onder 'het publiek'. Vaak worden ze zelfs genoemd als blikvangers, meer als marketing opbject dan echt duurzaam. Wellicht liggen daar kansen.
Midden op een rotonde, op daken van bedrijven. We gaan er de wereld niet mee redden. Lekker belangrijk.
Kerktorens zijn ook niets anders dan een eeuwenoude marketing uiting om de gelovigen te allen tijde aan de kerk te herinneren. Zo kijk ik tegen veel 'groene' initiatieven aan. Als het mensen aanzet tot meer milieu-besef is het ook winst.
Het heeft dan wellicht geen direct economisch rendement, als je het als bedrijf als reclame middel inzet verdien je er ook aan. Zolang productie en onderhoud het milieu niet meer belasten dan een VAWT oplevert aan schone energie is het milieu er bij gebaat.
Zet er een aantal op rij op je A-locatie bedrijfspand langs een drukke N-weg of snelweg. Geeft je als bedrijf meteen aandacht en een groener imago.
Kolder, ik mag hopen dat we na de pv-paneel terreur snel een decentraal windturbineverbod invoeren. Laten we onze leefomgeving een beetje aantrekkelijk houden.beerten schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:55:
De VAWT wordt niet meteen als 'lelijk' ervaren door 'het publiek'. In tegenstelling tot de HAWT, het klassieke propeller ontwerp.
Mits goed ontworpen zijn ze niet luidruchtig, ze hebben geen last van turbulente luchtstroming en snel wisselende windrichting. De efficiëntie mag dan minder zijn dan de horizontale variant, er is minder weerstand onder 'het publiek'. Vaak worden ze zelfs genoemd als blikvangers, meer als marketing opbject dan echt duurzaam. Wellicht liggen daar kansen.
Midden op een rotonde, op daken van bedrijven. We gaan er de wereld niet mee redden. Lekker belangrijk.
Kerktorens zijn ook niets anders dan een eeuwenoude marketing uiting om de gelovigen te allen tijde aan de kerk te herinneren. Zo kijk ik tegen veel 'groene' initiatieven aan. Als het mensen aanzet tot meer milieu-besef is het ook winst.
Het heeft dan wellicht geen direct economisch rendement, als je het als bedrijf als reclame middel inzet verdien je er ook aan. Zolang productie en onderhoud het milieu niet meer belasten dan een VAWT oplevert aan schone energie is het milieu er bij gebaat.
Zet er een aantal op rij op je A-locatie bedrijfspand langs een drukke N-weg of snelweg. Geeft je als bedrijf meteen aandacht en een groener imago.
De enige echte
Vind je het halve land onder water aantrekkelijk?Badderbeest schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Kolder, ik mag hopen dat we na de pv-paneel terreur snel een decentraal windturbineverbod invoeren. Laten we onze leefomgeving een beetje aantrekkelijk houden.
Edit: wel klopt het dat die mini windmolens niets positiefs toevoegen.
[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 15-08-2021 14:54 ]
Wat een stelling. Kun je die even bewijzen ? Even graag het exacte % voor hoeveel wij bijdragen aan klimaatverandering. En even vertellen hoe deze gegaan zou zijn zonder de mens. Zonder deze cijfers is het gewoon een poep verhaal.busscherski schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:52:
[...]
Vind je het halve land onder water aantrekkelijk?
Edit: wel klopt het dat die mini windmolens niets positiefs toevoegen.
We gaan al off-topic genoeg.deboerpp schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:57:
[...]
Wat een stelling. Kun je die even bewijzen ? Even graag het exacte % voor hoeveel wij bijdragen aan klimaatverandering. En even vertellen hoe deze gegaan zou zijn zonder de mens. Zonder deze cijfers is het gewoon een poep verhaal.
Voer die discussie maar waar het hoort.
Klimaat: wetenschap en achtergronden
Je bent dus blijkbaar niet gecharmeerd van een windmolen in het landschap. En zonnepanelen sieren je uitzicht ook niet. Kan, ook ik zie het niet als dé oplossing, los van of het mooi is. Ik stoor me er niet, af en toe een molen.Badderbeest schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:50:
[...]
Kolder, ik mag hopen dat we na de pv-paneel terreur snel een decentraal windturbineverbod invoeren. Laten we onze leefomgeving een beetje aantrekkelijk houden.
Ik ben dan wel benieuwd wat in jouw ogen prettig zou zijn. Er zijn heel veel mogelijkheden, met allemaal voor- en nadelen. Open vraag, geen aanval.
Alleen als de hele flow in hetzelfde medium is.Wilke schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:14:
[...]
Ook voor vloeistoffen geldt bovengenoemde wet van Betz trouwens
Zodra aanvoer en afvoer gescheiden blijven, geldt Betz niet.
Waterkracht centrales gaan dan ook regelmatig over de 90% heen; pumped hydro doet heen en weer naar elektriciteit met >70%.
@Rol-Co Oppervlak en hoogte waren al meegerekend. Meer turbines verdelen over dezelfde pijp en meer pijpen op hetzelfde oppervlak hebben geen zin
Wat terug naar de windmolens ook weer vertelt dat veel kleintjes alsnog veel minder doen dan 1 grote.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
U leest niet goed, ik heb het er over dat we moeten voorkomen dat iedere randdebiel een windturbine van aliexpress op z'n dak zet. De particuliere pv panelen zijn al enorm ontsierend. Windturbines zijn nog een factor 1000 erger en zouden daarom verboden moeten worden.beerten schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:57:
[...]
Je bent dus blijkbaar niet gecharmeerd van een windmolen in het landschap. En zonnepanelen sieren je uitzicht ook niet. Kan, ook ik zie het niet als dé oplossing, los van of het mooi is. Ik stoor me er niet, af en toe een molen.
Ik ben dan wel benieuwd wat in jouw ogen prettig zou zijn. Er zijn heel veel mogelijkheden, met allemaal voor- en nadelen. Open vraag, geen aanval.
De enige echte
Ik raadt elke Tweaker die om een molentje komt vragen het van harte af.Badderbeest schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:20:
[...]
U leest niet goed, ik heb het er over dat we moeten voorkomen dat iedere randdebiel een windturbine van aliexpress op z'n dak zet. De particuliere pv panelen zijn al enorm ontsierend. Windturbines zijn nog een factor 1000 erger en zouden daarom verboden moeten worden.
Omdat ze niet terugverdienbaar zijn verwacht ik dat de kans klein is dat je buurman er een koopt. Maar goed, je zou maar net buren zijn van zo'n klein windmolentje. De lelijkheid vind ik nog wel meevallen maar ze maken bij harde wind veel geluid.
@Nicky had toch zo'n buurman?
Je kunt ook stellen dat je je niet erg duidelijk utdrukt. Maar dit terzijde.Badderbeest schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:20:
[...]
U leest niet goed, ik heb het er over dat we moeten voorkomen dat iedere randdebiel een windturbine van aliexpress op z'n dak zet. De particuliere pv panelen zijn al enorm ontsierend. Windturbines zijn nog een factor 1000 erger en zouden daarom verboden moeten worden.
Wat die aliexples molens betreft: helemaal mee eens. Niet voor ook maar iets dat neigt naar milieu vriendelijk. Voor iemand die van niets weet en eens wil prutsen is het wellicht een leuk begin van een hobby.
Maar hé, gaat daar dit gehele topic niet over? Hobby?
AliExpress molentjes zijn dus waarschijnlijk de-facto al verboden. Als je het echt wel weten of je je er gruwelijk druk on maakt: de ACM is hierover de toezichthouder.
@Badderbeest en statement neerprakken wat min of meer leest als flamebait, en dan anderen maar beschuldigingen van niet goed lezen? Tijd om eens bij jezelf te raden te gaan over hoe je schrijft wat mij betreft.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik snap dat sowieso niet goed. Je bent toch niet de hele dag bezig om naar daken te kijken? Ik woon 20 hoog, dus ik zie veel daken, aleen hebben ze hier in Rotterdam Zuid heel weinig panelen op het dak. Maar dan nog, om je aan een dak te storen vind ik wel weer erg ver gaan. Kijk er gewoon niet naar.Rol-Co schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 23:10:
De definitie "niet mooi" is ook voor ieder anders, gelukkig hoor anders had iedereen het zelfde, bij pv gaat praktisch boven mooi, maar ook afhankelijk van welk huis je hebt. Om het dan allemaal particuliere pv gekte te noemen is ook kort door de bocht zeg.
Nou, ik kijk wel naar daken maar dan meer uit interesse hoe en wat er ligt. (Pv verslaafd sorrymphilipp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:57:
[...]
Ik snap dat sowieso niet goed. Je bent toch niet de hele dag bezig om naar daken te kijken? Ik woon 20 hoog, dus ik zie veel daken, aleen hebben ze hier in Rotterdam Zuid heel weinig panelen op het dak. Maar dan nog, om je aan een dak te storen vind ik wel weer erg ver gaan. Kijk er gewoon niet naar.
Maar ook ik vind tetris of van die blauwe poly’s niet mooi op een dak, echter netjes gelegde zwarte is geen probleem en is vind ik niet lelijk.
Maar er zijn altijd mensen die moeite hebben met verandering en alles wat bij een ander op het dak komt standaard al niet mooi vinden.
Tja, zo vind ik glimmende glazuur dakpannen niet mooi, ieder zijn meug maar ga er niet over beginnen.
2013 kreeg ik ook opmerkingen over de panelen op zuid schuin dak, het was een skieschans enz.
Gewoon genegeerd.
Daar gaat je vorige punt dat smaak persoonlijk is
Ik sluit me aan bij het punt van @beerten. Hoe meer (goed geplaatste) windmolens en zonnepanelen ik zie, hoe beter ik me voel. Juist omdat schone energie me aan het hart gaat en ik me juist onprettig voel bij ronkende schoorstenen.
Kinderen die langslopen en roepen: "Kijk pap, ook een warmtepomp"

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 16-08-2021 10:36 ]
Misschien een beetje offtopic omdat het hier gaat om mini windmolens, maar ik werd daar een beetje door getrifferd. Ik woon in een flat van 24 verdiepingen en wij zijn vanuit de VVE bezig met een verduurzamingsproject. Er wordt gedacht aan zonnepanelen op het dak enzo. Als ik dit zo lees over windmolens, denk ik dat één of meerdere windmolens op het dak misschien ook wel een optie is, als aanvulling op de panelen. Echt mini hoeven ze niet te zijn. Het waait hier (Rotterdam Zuid) altijd behoorlijk, zeker op die hoogte. Er kijkt niemand naar ons dak, omdat er geen grote flats in de directe omgeving staan. Ik denk niet dat ze van de Zalmhaventoren (staat een paar km verderop) gaan klagen...Nystran schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:14:
Bij deze een expert opinion:
Heb gewerkt bij een bedrijf die de duurzaamheid van dit soort oplossingen analyseert. We zouden (5 jaar geleden) gaan verhuizen naar een duurzaam pand die een mini-windmolen op het dak wilde neerzetten. Reactie van mijn baas: Mini-windmolens zijn waanzin. Ze leveren niets op, niet qua kosten, niet qua milieu. Enige voordeel is de "duurzame" blikvanger.
Maar onderzoek het gerust verder, als je hieraan (en de vele natuurkundige posts) twijfelt.
Heb je misschien als expert nog tips voor zoiets? Gevoelsmatig denk ik dat het best een goede optie zou zijn.
[edit]
Google is your friend. Er is blijkbaar een Eindhovens bedrijf dat een hele mooie oplossing heeft voor hoge gebouwen. Ziet er interessant uit. We gaan hier zeker naar kijken.
[ Voor 9% gewijzigd door mphilipp op 16-08-2021 11:43 ]
https://www.fortiswindenergy.com/montana/
https://www.fortiswindenergy.com/alize/
edit: bedrijf vindt zich recht naast open velden waar de wind ook meestal vandaan komt hier (westen).
[ Voor 9% gewijzigd door Knikmops op 16-08-2021 13:44 ]
Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017
Wat is de gemiddelde windsnelheid op je dak? De genoemde vermogens, dus opbrengsten, gaan alleen op bij de genoemde windsnelheid.Knikmops schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:39:
Dag allen, ik weet ondertussen hoe jullie tegenover kleine windmolens staan. Echter ben ik op zoek naar een molen 5-10kW voor in de firma met sluipverbruik van 5kW 's nachts. Ik weet dat een 5kW molentje dat waarschijnlijk nog niet voor de helft zal kunnen vullen gros gezien, maar het is ook voor hier eerder een hebbedingetje om wat mee te prullen en wat inzicht in te krijgen. Zou een van deze iets zijn?:
https://www.fortiswindenergy.com/montana/
https://www.fortiswindenergy.com/alize/
edit: bedrijf vindt zich recht naast open velden waar de wind ook meestal vandaan komt hier (westen).
Testdingetje van de eerste 12 maanden test in de EEmshaven: https://docs.google.com/v...s-Summary-PowerNEST-1.pdfmphilipp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:50:
[...]
Misschien een beetje offtopic omdat het hier gaat om mini windmolens, maar ik werd daar een beetje door getrifferd. Ik woon in een flat van 24 verdiepingen en wij zijn vanuit de VVE bezig met een verduurzamingsproject. Er wordt gedacht aan zonnepanelen op het dak enzo. Als ik dit zo lees over windmolens, denk ik dat één of meerdere windmolens op het dak misschien ook wel een optie is, als aanvulling op de panelen. Echt mini hoeven ze niet te zijn. Het waait hier (Rotterdam Zuid) altijd behoorlijk, zeker op die hoogte. Er kijkt niemand naar ons dak, omdat er geen grote flats in de directe omgeving staan. Ik denk niet dat ze van de Zalmhaventoren (staat een paar km verderop) gaan klagen...![]()
Heb je misschien als expert nog tips voor zoiets? Gevoelsmatig denk ik dat het best een goede optie zou zijn.
[edit]
Google is your friend. Er is blijkbaar een Eindhovens bedrijf dat een hele mooie oplossing heeft voor hoge gebouwen. Ziet er interessant uit. We gaan hier zeker naar kijken.
[YouTube: Alle steden in Nederland energieneutraal dankzij PowerNest van Ibis Power]
en een 25 minuten durende filmpje waarin ze het uitleggen: YouTube: First Results of PowerNEST 1.0 in Utrecht
[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 16-08-2021 14:11 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De kleinste die terugverdienbaar zijn zijn dacht ik EAZ molens.
Verwacht niet teveel van die dak opstelling omdat die ook veel turbulentie veroorzaakt. Misschien tenzij je de normale mast hoogte van een EAZ molen toepast boven op je dak.
Verwacht wel veel geluid en trillingen.
Ik zou het niet doen. Blijf bij PV.
Bedankt, daar heb ik wat aan!No Hands schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Testdingetje van de eerste 12 maanden test in de EEmshaven: https://docs.google.com/v...s-Summary-PowerNEST-1.pdf
en een 25 minuten durende filmpje waarin ze het uitleggen: YouTube: First Results of PowerNEST 1.0 in Utrecht
Wat je beschrijft is nou net hetgeen wat veel weerstand tegen milieumaatregelen oplevert: Genoeg zijn niet tot nauwelijks effectief, maar leveren wel overlast op een manier op.beerten schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:55:
De VAWT wordt niet meteen als 'lelijk' ervaren door 'het publiek'. In tegenstelling tot de HAWT, het klassieke propeller ontwerp.
Dit is een schoolvoorbeeld: Je zet die dingen neer, ze kosten geld, ze leveren niks op, en met een beetje geluk worden de buren gek van de geluidsoverlast. Maar hey, het levert wel meer "visibility" op...
Uhuh. In hun vergelijkstabel claimen ze dat je met 40 zonnepanelen zon 4000kWh per jaar oplevert. Op die manier kan ik ook leuke tabelletjes maken ja...No Hands schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Testdingetje van de eerste 12 maanden test in de EEmshaven: https://docs.google.com/v...s-Summary-PowerNEST-1.pdf
Is het nog steeds dus aangepastCurlyMo schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:35:
[...]
Daar gaat je vorige punt dat smaak persoonlijk is
Het eerste dat je doet is overleggen met je buren... En we delen de mening dat heel veel zinloos. Daarom stel ik ook dat wat kleine windmolens betreft, het uitsluitend om andere redenen gedaan moet worden dan 'milieu'.Sissors schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:50:
[...]
Wat je beschrijft is nou net hetgeen wat veel weerstand tegen milieumaatregelen oplevert: Genoeg zijn niet tot nauwelijks effectief, maar leveren wel overlast op een manier op.
Dit is een schoolvoorbeeld: Je zet die dingen neer, ze kosten geld, ze leveren niks op, en met een beetje geluk worden de buren gek van de geluidsoverlast. Maar hey, het levert wel meer "visibility" op...
Blijft, dat als er niemand last van heeft, het onder de streep het milieu niet meer belast dan het oplevert, waarom niet als blikvanger?
Waarom koopt een projectontwikkelaar voor vastgoed een stuk bos? Voor het imago. Niet omdat het werkelijk wat oplevert voor het milieu.
Ik wil hem naar 48v laten laden, maar dan niet naar de hoge voltages die gangbaar zijn voor 4 loodaccutjes. Ik wil het kunnen instellen op lagere voltages. Dat is meestal onduidelijk of dat kan, en met contact opnemen krijg je ook geen bevestigend antwoord.
Ik vind deze Tesup regelaar wel mooi, maar kan eigenlijk veel te veel vermogen draaien.
Ik weet dat het allemaal weinig loont enzo, maar ik heb al wat infra structuur liggen en ik zit zeker vol in de goede windzone. Ik probeer het dan onder de 500 euro te houden met hopelijk wat marktplaats aankopen.
Wat vooral lastig is dat er weinig duidelijk goede fabrikanten lijken te zijn. Dat is in het PV gebied wel anders. En wil je PV naar accu? Ook genoeg keuze zoals bedrijven als Victron.
Maar er is (met goede reden) geen markt voor dit kleinere windmolen spul waardoor het ook lastig wordt om iets goeds te kopen. Met weinig ervaringen van anderen.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 17-08-2021 18:04 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Vervolgens schroef je de turbine aan dakdragers op je auto, bepaal je zelf het MPP bij verschillende windsnelheden (rijsnelheden) en programmeer je dit in een Arduino.
Dreigt de spanning boven de toelaatbare ingangsspanning te komen, dan 15 minuten timeout en de boel kortsluiten
Want als ik een 3 fase aansluiting heb U,V,W dan wordt het wat lastig aansluiten.
Je bedoelt een controller waarbij de mppt curve programeerbaar is?
En als je zo'n ding hebt is laadspanning van accu wel instelbaar.
Ik weet niet of kortsluiten zo handig is, zou liever een dumpload gebruiken. Maar het gaat meer om de aansturing.
Edit: Ik zou ook nog van mijn elektrische scooter iets kunnen bouwen. Die heeft regeneratief remmen met volgens mij een vaste stijgende curve gebaseerd op motor rpm. Is vast niet ideaal maar zou ik wellicht met de juiste overbrenging (met snaar) wel wat werkends mee kunnen bouwen.
Moet alleen nog een circuit voor het afremmen/dumpload. (Of gewoon erbij blijven en de fysieke handrem indrukken
Edit2: mijn scooter is 48v en 2kW maar de regen is maar een fractie van die 2kW, wat prima is. Want 2kW zou al een aardig formaat windmolen betekenen.
Of misschien zelf wat bouwen om elektronica kennis op te doen. Het is uiteindelijk 3 fase naar DC en dan DC-DC naar gewenste voltage. Maarja, het gaat erom om belasting goed te krijgen.
[ Voor 51% gewijzigd door !null op 17-08-2021 19:14 ]
Van netgekoppelde inverters kan je vaak het vermogen begrenzen en/of de MPPT spanning vastzetten. Beide principes zijn bruikbaar om je eigen curve op te leggen.
Als je het jezelf helemaal makkelijk wil maken met programmeren, hang je een anemometer aan de Arduino
Windsnelheid x => MPPT y.
Aan welk vermogen of welke generator zit je te denken?
Of iemand die zo'n aliexpress molentje heeft liggen voor iets boven de 100 euro of iets zelf bouwen. Hoe dan ook simpel en goedkoop houden, ook al is het me allang duidelijk dat je met wind juist groter moet.
Ik zou het dan eerder gelijkrichten en aan een Victron geven maar daar stel je niet de mppt van in.
Protectie circuit op basis van motor rpm of voltage kan er wel omheen.
Ja de laadstroom van de accu kan zeker ingesteld worden (net nog even gecontroleerd)Proton_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:22:
@!null ik weet vrij zeker dat de laadstroom (~vermogen) in een Victron unit begrensd kan worden, met bluetooth of VE bus.
Als ik die laag genoeg zet, dat de windmolen maar op toeren blijft en niet inkakt, het voldoende zal zijn?
We hebben dan de MPPT curve nog steeds niet aangepast. Het zal dus niet het meeste eruit halen in alle gevallen. Maar wel een mooie oplossing en eentje die ik volledig kan integreren in bestaande systeem. En dat victron spul hang ik er liever aan dan een onbekend Chinees ding.
Verder zie ik dat ik het relais ook kan programmeren op "paneelspanning hoog" en daar een voltage aan kan verbinden. Dan zou ik op dat relais dus een dumpload kunnen aanzetten.
Dit is wel op een topmodel uit de SmartSolar serie, dus effe checken of dit ook op de kleinere modellen zit.
Edit: Het lijkt erop dat een SmartSolar 100/20 (48v) niet zo'n (virtueel) relais heeft, maar dat is toch wat lastig op basis van documentatie.
Dan maar extern oplossen. Liefst iets met 2 of 3 tredes, zodat dumpload gedeeltelijk aan kan terwijl hij verder blijft laden van de wind? En als het dan nog te hard gaat alles aan om hem echt te stoppen.
[ Voor 15% gewijzigd door !null op 17-08-2021 20:43 ]
PV is hard stroombegrensd en een molen niet. Een zekering kan je experimenten dus minder duur maken.
Maar volgens mij weet jij daar meer van dan ik
NB met een driefase gelijkrichter verdubbelt de spanning zo'n beetje (wortel 3 eigenlijk).
100% voor zonnepanelen gaan.mphilipp schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:50:
Misschien een beetje offtopic omdat het hier gaat om mini windmolens, maar ik werd daar een beetje door getrifferd. Ik woon in een flat van 24 verdiepingen en wij zijn vanuit de VVE bezig met een verduurzamingsproject. Er wordt gedacht aan zonnepanelen op het dak enzo. Als ik dit zo lees over windmolens, denk ik dat één of meerdere windmolens op het dak misschien ook wel een optie is, als aanvulling op de panelen. Echt mini hoeven ze niet te zijn.
"Niet klein" betekent bladen van tientallen meters. Je gaat geen vergunning krijgen dat op het dak te zetten.
Zonnepanelen leg je er op en heb je geen omkijken naar. Op zijn hoogst zou je ze eens kunnen laten schoonmaken elke twee jaar ofzo. Dat is niet moeilijker dan de ramen zemen, zeker op een plat dak niet.
Op zijn slechtst gaan ze ooit stuk, nou ja jammer dan.
En windmolen is een en al bewegende onderdelen en heeft dus onderhoud nodig, en kan bij gebrek daaraan gevaarlijk worden, zeker in bebouwd gebied. De molentjes waarvoor dat niet geldt zijn zo klein, dat zie Wilke in "Mini-windmolen aanvulling op PV?"
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 17-08-2021 22:45 ]
Volgens mij heeft MPPT (iig bij Victron) een meet periode waarin een windmolen dus behoorlijk hard kan draaien en daarna belast hij hem pas.Proton_ schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:41:
Het grote verschil tussen solar en wind mppts is dat 1. een molen niet onder vollast kan starten,
De mppt regeling begrenzen d.m.v. accu laadstroom lager zetten zoals eerder gezegd toch.2. dat er heel wat inertie in zit dus een solar mppt zal, zonder begrenzing, teveel vermogen gaan trekken
Hoe gaat een zekering mij helpen? Die knalt en daarna kan de windmolen keihard draaien?en 3.
PV is hard stroombegrensd en een molen niet. Een zekering kan je experimenten dus minder duur maken.
Maar inderdaad bij een windmolen is de sky de limit
Ik denk dat een regeling die een lichte dumpload aanzet bij een max voltage, die nog binnen Victron range valt, goed zal werken. En dan een grote dumpload om hem echt onder controle te houden (of helemaal stilzetten) bij echt harde wind.
Waarvan?Maar volgens mij weet jij daar meer van dan ik
Op zich is dit een leuk begin, ik wil eigenlijk meer weten van hoe omvormers, en eigenlijk BLDC controllers werken. Ik snap het in grote lijnen allemaal wel, maar door erin te duiken leer je er pas echt wat van.
Dat is mooi want Victrons doen alleen maar buck converten naar accu voltage +5 volt. Nou heb ik een 12s systeem dus zit ik al wat aan de lage kant van 48v.NB met een driefase gelijkrichter verdubbelt de spanning zo'n beetje (wortel 3 eigenlijk).
Lardman schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:39:
@Afiso voor dat geld heb je helaas niet wat je er van hoopt. Go big or don't bother
Ok gaat dus niet voor die prijs, zal maar naar een zonnepaneel kijken.busscherski schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:14:
@Afiso
Als je balkon niet op het noorden is zou je 1 zonnepaneel aan de reling kunnen maken. Het zal iets meer opvallen maar levert tenminste op wat je er van verwacht.
Thanks!
Je bent denk ik iets te snel met je stelling dat je daar nooit een vergunning voor gaat krijgen. Ook tientallen meters is niet aan de orde. Misschien even terugbladeren, want ik heb een mogelijke oplossing gevonden in de vorm van een Powernest van Ibis Power. Dat zijn complete modules waarin ze de turbine plaatsen met een omhulling er omheen die de wind stuurt waardoor de windsnelheid toeneemt. Bovenop de module plaatsen ze zonnepanelen die ook nog eens door de windturbine gekoeld worden zodat die opbrengst ook nog wat beter is.Wilke schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:43:
[...]
100% voor zonnepanelen gaan.
"Niet klein" betekent bladen van tientallen meters. Je gaat geen vergunning krijgen dat op het dak te zetten.
Er zijn er pas een aantal geplaatst op een nieuwbouw complex hier in Rotterdam. Het mooie is dat de module aan de architectuur van het gebouw kan worden aangepast, waardoor het altijd past. En wij zijn hoog zat; er is in de directe omgeving niets hogers, dus daar verwacht ik geen problemen mee.
Dan gaat het om een molen die zijn aanschafprijs nooit terug gaat verdienen, laat staan zelfs maar de energie die de productie ervan gekost heeft.mphilipp schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:41:
Je bent denk ik iets te snel met je stelling dat je daar nooit een vergunning voor gaat krijgen. Ook tientallen meters is niet aan de orde.
Jammer van het geld sowieso, en ook niet duurzaam.
Vooralsnog lijkt het me een klein ding.mphilipp schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:41:
[...]
Je bent denk ik iets te snel met je stelling dat je daar nooit een vergunning voor gaat krijgen. Ook tientallen meters is niet aan de orde. Misschien even terugbladeren, want ik heb een mogelijke oplossing gevonden in de vorm van een Powernest van Ibis Power. Dat zijn complete modules waarin ze de turbine plaatsen met een omhulling er omheen die de wind stuurt waardoor de windsnelheid toeneemt. Bovenop de module plaatsen ze zonnepanelen die ook nog eens door de windturbine gekoeld worden zodat die opbrengst ook nog wat beter is.
Er zijn er pas een aantal geplaatst op een nieuwbouw complex hier in Rotterdam. Het mooie is dat de module aan de architectuur van het gebouw kan worden aangepast, waardoor het altijd past. En wij zijn hoog zat; er is in de directe omgeving niets hogers, dus daar verwacht ik geen problemen mee.
[YouTube: Alle steden in Nederland energieneutraal dankzij PowerNest van Ibis Power]
Ik wacht de review, opbrengst metingen en kostprijs van de eerste Tweaker die het uittest even af. Wil jij dat op je nemen?
Dat heb je heel snel gezien dan. Ik wist niet dat je zo'n expert wasWilke schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:46:
[...]
Dan gaat het om een molen die zijn aanschafprijs nooit terug gaat verdienen, laat staan zelfs maar de energie die de productie ervan gekost heeft.
Jammer van het geld sowieso, en ook niet duurzaam.

Misschien moet je je eens verdiepen in wat zij maken en hoe eea tot stand komt, want je reactie is echt te kort door de bocht.
In deze post staan wat links naar een testopstelling. Verder is er genoeg studiemateriaal op hun website te vinden.busscherski schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:49:
[...]
Vooralsnog lijkt het me een klein ding.
Ik wacht de review, opbrengst metingen en kostprijs van de eerste Tweaker die het uittest even af. Wil jij dat op je nemen?
Dit is een groot systeem voor op flatgebouwen, dus 'een tweaker' die het uit gaat proberen kun je lang op wachten. Wij zijn nog lang niet zo ver. Wij zijn aan het bekijken op welke manier we onze flat kunnen 'vergroenen' en zonnepanelen zijn dan in beeld. Toen stuitte ik hierop en dat ziet er veelbelovend uit. Maar we moeten eerst alle ideeën en mogelijkheden bekijken en dan nodigen wij die lui wel een keer uit. Ook kunnen we een keer naar de overkant (van de Maas) naar het project waar ze een paar maanden terug 4 van die units op het dak hebben geplaatst. Dus er is nog niets besloten. Het zal denk ik best kostbaar zijn, vooral het plaatsen, want ons gebouw staat er al; je kunt dus niet profiteren van een kraan die al aanwezig is. Maar goed, het verhaal wat ik tot nu toe heb gezien is veelbelovend genoeg om het serieus te bekijken.
Of je leest gewoon mijn eerder gelinkte post die de theoretische maxima benoemt met onderbouwing.mphilipp schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:53:
Dat heb je heel snel gezien dan. Ik wist niet dat je zo'n expert was![]()
Misschien moet je je eens verdiepen in wat zij maken en hoe eea tot stand komt, want je reactie is echt te kort door de bocht.
Het vervelende van natuurwetten is dat die het altijd winnen van gebakken marketing-lucht.
Maar als er nou een testopstelling is die gewoon aangeeft hoeveel energie eruit komt? Een theorie is leuk, maar als ik iets neerzet en ik prik er een meter in die een concrete waarde aangeeft, wat zegt dat dan? Is dat een spookmeting? Is dit bedrijf op grote schaal aan het frauderen, of hebben zij daadwerkelijk iets slims bedacht?Wilke schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:04:
[...]
Of je leest gewoon mijn eerder gelinkte post die de theoretische maxima benoemt met onderbouwing.
Het vervelende van natuurwetten is dat die het altijd winnen van gebakken marketing-lucht.
Daarom vraag ik: heb jij kennis genomen van wat zij precies hebben bedacht of smijt jij gewoon met leuke wetten als je 'windmolen' hoort?
Nou ja, zoals ik al aangaf hebben ze iig een vergelijkingstabel gemaakt die gebaseerd is op gebakken lucht.mphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:39:
[...]
Maar als er nou een testopstelling is die gewoon aangeeft hoeveel energie eruit komt? Een theorie is leuk, maar als ik iets neerzet en ik prik er een meter in die een concrete waarde aangeeft, wat zegt dat dan? Is dat een spookmeting? Is dit bedrijf op grote schaal aan het frauderen, of hebben zij daadwerkelijk iets slims bedacht?
Daarom vraag ik: heb jij kennis genomen van wat zij precies hebben bedacht of smijt jij gewoon met leuke wetten als je 'windmolen' hoort?
En je komt naar een topic waar de conclusie is dat alle kleine windmolens die tot nu toe getest zijn eigenlijk niet rendabel zijn. Vervolgens heb je een nieuwe, en "this time it is different".
Als ik simpelweg ernaar kijk is de conclusie al direct dat het een hele open structuur is, dus hoe zou die de windsnelheid laten toenemen? Het zal vast wel wat helpen dat het al wat meer is dan een mini windmolen, maar nog steeds heel veel minder dan een 'echte' windmolen.
Maar als jij je VvE kan overtuigen om beta-testers hiervan te worden, laat ons weten hoeveel het oplevert
Maak maar een topic als je aan de slag gaat
[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2021 09:08 ]
Echt natuurwetten zijn gedrochten in deze wereld waar weinig mensen tot nu toe iets op gevonden hebben.
Er zijn al zoveel testopstellingen geweest in de afgelopen 20 jaar met de beste mooiste nieuwste verbeterde versie van de verbeterde versie en telkens was het resultaat....... yep niet het geld en het milieu/duurzaamheid waardig.
Zo maar 1 die me te binnen schiet uit het verleden Mini windturbine testopstelling Zeeland, kijk eens naar de locatie, gemiddelde windsnelheid en de claims van de leveranciers.
Ik weet niet waar je precies woont, ondanks dat 24 verdiepingen redelijk hoog is, ik heb zelf gewerkt op de 22ste verdieping van een gebouw in RT waarvan de gevel gelijk loopt met de neiging van de zwaan, en in de winter bij een storm toch wel eens dacht blijft die pui wel zitten, nee er zijn te veel factoren om gelijk ja te zeggen.
Op dat gebouw had het toen wel gekunnen voor de maanden dat het waait, toen was er alleen nog maar hotel New York en het gerechtsgebouw in de buurt. Maar ik heb daar ook veel keren op het dak gestaan met windstilte kijken naar die nieuwe boot die afgemeerd was voor zijn eerste vaart.
En nu met alle windvervuiling in Rotterdam? Nee, dat gaat hem echt niet worden.
Zoek anders eens een filmpje naar "windtunnel" testen van nieuw te bouwen wolkenkrabbers. En zijn zelfs gebouwen waarbij de wind verticaal langs het gebouw gaat door de gebouwde omgeving.
Ik zeg niet dat je het niet moet doen en niet moet gaan onderzoeken maar er zijn, voor mij persoonlijk, leukere dingen/uitdagingen om aan te werken.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
In dit topic gaat het over best wel kleine windmolens. Volgens mij hebben ze een aardig ding staan in die module van 7,2x10,8m en 4,8m hoog. Ik weet niet of dat onder 'klein' valt. En in zo'n kast, waar de wind door die louvres geperst wordt, is denk ik ook iets anders als een vrijstaande windmolen.Sissors schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:56:
[...]
En je komt naar een topic waar de conclusie is dat alle kleine windmolens die tot nu toe getest zijn eigenlijk niet rendabel zijn. Vervolgens heb je een nieuwe, en "this time it is different".
Maar wij hoeven geen betatester te worden; er zijn 4 van die dingen geplaatst op een complex iets verderop in Rotterdam. En ik kan ook nog wat googlen op die demo in Utrecht. Als de cijfers in dat verhaaltje van ze gemanipuleerd zijn, moeten er verhalen rondgaan dat het in werkelijkheid tegenvalt natuurlijk.
Voorlopig zijn wij nog in een verkennende fase en hebben we een externe specialist die eea voor ons op een rijtje zet. Dus we gaan het zien. Als dit een scam blijkt te zijn, gaan we er natuurlijk niet aan beginnen. Ik denk namelijk niet dat als je zoiets neerzet en het valt enorm tegen dat iedereen stil blijft.
Een natuurkundige theorie is inderdaad erg leuk, omdat je daarmee kunt berekenen wat grenswaarden van metingen zijn, zonder ze daadwerkelijk te hoeven doen.mphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:39:
Een theorie is leuk
Ik vind het vreemd hoe sommigen de evidente werkelijkheid van natuurwetten zelfs na daarop gewezen te worden willen negeren. Zoiets als uit het raam springen in de hoop dat de wetten van Newton een dagje met vakantie zijn.
Maar hey, het is niet mijn geld, dus ik zie de teleurstellende praktijk-uitkomsten wel tegemoet hoor
Ik weet het. Science is a bitch soms....ollie1965 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:07:
Echt natuurwetten zijn gedrochten in deze wereld waar weinig mensen tot nu toe iets op gevonden hebben.
Nou, het is volgens mij inderdaad erg kostbaar. Dus die rekensom moeten we natuurlijk wel maken. Wij hebben ook nog te maken met de bewoners die toestemming moeten geven voor de investering, en we willen ook graag kijken of onze plannen in aanmerking komen voor subsidie. En je kunt er wel van op aan dat we niet over één nacht ijs gaan. Het verhaal van die lui maakte mij wel enthousiast, want het klinkt heel mooi. Maar uiteraard gaan we nog wel eea aan onderzoek doen om te kijken of we er gaten in kunnen schieten. De ervaringen bij dat complex waar deze modules geplaatst zijn is dan ook interessant.Er zijn al zoveel testopstellingen geweest in de afgelopen 20 jaar met de beste mooiste nieuwste verbeterde versie van de verbeterde versie en telkens was het resultaat....... yep niet het geld en het milieu/duurzaamheid waardig.
Wij zijn die grote flat naast de Maassilo.
Als leek heb ik ook die gedachte: Is 4.8m dan ook nog klein voor zo'n windmolen? Als ik de reacties van de natuurkundigen mag geloven wel dus...mphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:22:
[...]
Volgens mij hebben ze een aardig ding staan in die module van 7,2x10,8m en 4,8m hoog. Ik weet niet of dat onder 'klein' valt.
Ik snap wel dat je niet met natuurwetten kunt spotten. Maar ik ben geen natuurkundige, dus ik kan niet beoordelen welke wet precies op welk moment van toepassing is. Ik snap dat zo'n wet klopt, maar ik weet óók dat je het effect van een aerodynamisch oppervlak kunt optimaliseren/maximaliseren om méér te halen uit een beetje wind. Kijk bijvoorbeeld naar een Formule 1 wagen waar ze door allerlei constructies met de vloer de lucht dwingen een bepaalde kant uit te gaan en op die manier versnellen en zodoende (ik geloof het Venturi effect, maar pin mij er niet op vast) een enorme zuigkracht genereren waardoor die auto aan de weg plakt. Zonder die flapjes en trechters die ze maken, krijg je dat effect niet of veel minder.Wilke schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:22:
[...]
Een natuurkundige theorie is inderdaad erg leuk, omdat je daarmee kunt berekenen wat grenswaarden van metingen zijn, zonder ze daadwerkelijk te hoeven doen.
Ik vind het vreemd hoe sommigen de evidente werkelijkheid van natuurwetten zelfs na daarop gewezen te worden willen negeren. Zoiets als uit het raam springen in de hoop dat de wetten van Newton een dagje met vakantie zijn.
Dus vandaar dat ik denk dat ze best wel iets kunnen hebben. Zo'n theorie heeft ook randvoorwaarden en als zij een demo opstelling hebben staan waar het metertje zegt dat er zoveel energie wordt opgewekt, en we gaan er voor het gemak van uit dat die meter klopt, wat zegt dat dan over de demo opstelling? Dan heb je toch een concreet ervaringsgetal?
Maar nogmaals: er is nog lang niets gekocht. We gaan nog veel meer onderzoek doen en ook naar hele andere oplossingen. Whatever er als beste uitkomt gaan we doen. En hoewel dit op papier leuk klinkt, heb ik mijn bedenkingen bij de kosten vs terugverdienen vs andere oplossingen. Als gewoon zonnepanelen neerkwakken 10x goedkoper is, denk ik niet dat we bij de bewoners aan moeten komen met zo'n dure oplosiing. Ook al ziet het er cool uit...
Dat is idd het vervelende aan kwadratische factoren (met een schaal in meters), maar dat is inderdaad nog klein. 5^2 = 25, terwijl 58^2 (lengte blad van een grote windmolen) = 3364. Daar zit een factor 135 tussen in termen van maximum opbrengst. En dan hebben we de (gemiddelde) windsnelheden daarin nog niet meegenomen, in m/s en dat dan nog in het kwadraat, dat doet daar nog een forse factor weer bovenop. Al met al, 10x langer blad, orde 1000x meer opbrengst.CurlyMo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:30:
Als leek heb ik ook die gedachte: Is 4.8m dan ook nog klein voor zo'n windmolen? Als ik de reacties van de natuurkundigen mag geloven wel dus...
Overigens is er ook best wat aan bestaande ervaringen te vinden, een hoogleraar windenergie van de TU Delft bijvoorbeeld hier aangehaald:
https://www.nu.nl/wonen/6...ak-wat-levert-dat-op.html
Conclusie: leuk voor PR en greenwashing marketing want je kunt er mooie logootjes op printen en in fashionable kleurtjes verkrijgbaar. Dus het verkocht wel. Als reclamezuiltje dat beweegt, nu ja, nut daarvan kan ik ook nog wel zien
Overigens, wat zegt de wind-energiesector er zelf van:
https://www.binnenlandsbe...indturbine.12780302.lynkx
Die noemen de 3 MW varianten onrendabel, en bouwen alleen nog maar 4 en 6 MW varianten, want groter = exponentieel meer opbrengst (want zowel grotere turbinebladen als meer wind).
[ Voor 14% gewijzigd door Wilke op 18-08-2021 10:33 ]
Wat ze hiermee doen is effectief het oppervlak (dat je in de berekening die ik noemde moet gebruiken) vergroten zonder dat de bladen dat oppervlak zelf volledig beslaan. Alleen, kan ik me van een jaar of 10 ook al nieuwsartikelen hierover herinneren, met toen ook al teleurstellende resultaten.mphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:39:
Ik snap wel dat je niet met natuurwetten kunt spotten. Maar ik ben geen natuurkundige, dus ik kan niet beoordelen welke wet precies op welk moment van toepassing is. Ik snap dat zo'n wet klopt, maar ik weet óók dat je het effect van een aerodynamisch oppervlak kunt optimaliseren/maximaliseren om méér te halen uit een beetje wind. Kijk bijvoorbeeld naar een Formule 1 wagen waar ze door allerlei constructies met de vloer de lucht dwingen een bepaalde kant uit te gaan en op die manier versnellen en zodoende (ik geloof het Venturi effect, maar pin mij er niet op vast) een enorme zuigkracht genereren waardoor die auto aan de weg plakt. Zonder die flapjes en trechters die ze maken, krijg je dat effect niet of veel minder.
Ik heb even gezocht, zie o.a. hier: https://www.lowtechmagazi...-kleine-windturbines.html - een mooi overzicht, maar gaat niet specifiek over molens die dit soort "trucs" gebruiken, als dat nog vind zal ik het posten. Deze link noemt een heleboel praktijkresultaten!
Het oppervlak op zo'n manier vergroten kan wel, maar is eigenlijk alleen te doen bij molens met een doorsnee tot hooguit enkele meters (waarover, zie eerdere posts), en dan nog had het zelfs voor die schaal een twijfelachtige effectiviteit.
[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 18-08-2021 10:01 ]
lekker andere de hete kolen uit het vuur laten halen. of je nu wel of niet die wetten snapt maakt weinig uit, het is nooit verstandig om dat soort dingen als 1 van de eerste op je dak te willen. hoe is het met overlast in de vorm van trillingen geluid etc. zoals je aangeeft het is bestaande bouw. Ik zou wel 10 keer nadenken voordat je veel geld gaat investeren voor een relatief kleine hoeveelheid extra wind energie.. investeer anders gewoon in een grote molen op zee ofzo. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je zoon ding nu op je dak zou willen.mphilipp schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:59:
[...]
In deze post staan wat links naar een testopstelling. Verder is er genoeg studiemateriaal op hun website te vinden.
Dit is een groot systeem voor op flatgebouwen, dus 'een tweaker' die het uit gaat proberen kun je lang op wachten. Wij zijn nog lang niet zo ver. Wij zijn aan het bekijken op welke manier we onze flat kunnen 'vergroenen' en zonnepanelen zijn dan in beeld. Toen stuitte ik hierop en dat ziet er veelbelovend uit. Maar we moeten eerst alle ideeën en mogelijkheden bekijken en dan nodigen wij die lui wel een keer uit. Ook kunnen we een keer naar de overkant (van de Maas) naar het project waar ze een paar maanden terug 4 van die units op het dak hebben geplaatst. Dus er is nog niets besloten. Het zal denk ik best kostbaar zijn, vooral het plaatsen, want ons gebouw staat er al; je kunt dus niet profiteren van een kraan die al aanwezig is. Maar goed, het verhaal wat ik tot nu toe heb gezien is veelbelovend genoeg om het serieus te bekijken.
Het is niet dat ze morgen ineens niet meer tekoop zijn en gewoon lekker afwachten. nu voor bewezen techniek gaan en over X jaar gewoon weer kijken,
Even in alle eerlijkheid, waarom is dat wel rendabel (de verwachte opbrengst in stroom over de verwachte levensduur is significant meer dan wat je betaalt voor de "aandelen")? Het antwoord daarop is de SDE-subsidie waarvan dit project verzekerd is. Overigens ook maar in beperkte mate, ze bouwen hier ook (met reden dus) van die lomp grote dingen. Want dat rendeert. Wat is groot? https://windparkderietvelden.nl/project/ - bladen van 58,5 meter lang. Voor idee van schaal, 3 vrachtwagens met trailer achter elkaar geparkeerd lang. Het huizenblok waarin ik woon is minder lang.
Van die subsidie kun je van alles vinden, ik heb er zelf in elk geval minder een probleem mee. Want, de stroom die je op deze manier inkoopt wordt in elk geval werkelijk lokaal opgewekt, *en* de subsidie gaat naar iets dat werkelijk bijdraagt aan het verduurzamer van de energieopwekking - want zo'n grote molen wekt over zijn levensduur vele malen op wat het bouwen ervan kost. En je kunt er ook aan meedoen als het niet op je eigen dak (of tuin, etc.) kan.
[ Voor 13% gewijzigd door Wilke op 18-08-2021 10:23 ]
a)we hebben geen haast, dit is slechts een verkennende fase, er is nog lang niets besloten of gekochttwain4me schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
k snap eigenlijk niet zo goed waarom je zoon ding nu op je dak zou willen.
Het is niet dat ze morgen ineens niet meer tekoop zijn en gewoon lekker afwachten. nu voor bewezen techniek gaan en over X jaar gewoon weer kijken,
b)het gaat om verduurzaming/vergroening van de flat, dus investeren in een windmolenpark in zee is niet aan de orde. Dat is leuk voor individuen.
c)er staat een demo opstelling in Utrecht waarbij de bewoners geen hinder hebben ondervonden van geluid of virbraties.
@Wilke er zijn pas een paar van die dingen geplaatst op een complex in Rotterdam. Daar zouden we ook kunnen gaan kijken om te zien hoe eea eruit ziet. En we kunnen misschien wel meekijken naar wat zo'n ding oplevert. Voordat er bij ons iets gebeurt, ben je zo 2 jaar verder. Wij (het bestuur van de VVE) zijn pas met het onderzoek gestart en we kunnen maar 1x per jaar mandaat aan de bewoners vragen. Dus voordat we zover zijn, moeten we sowieso een goed verhaal hebben. En wat ik al eerder aangaf: als gewoon zonnepanelen vele malen goedkoper is en een goede (bewezen) opbrengst heeft, gaan we natuurlijk niet een hele dure turbine neerzetten waar we niet zeker van zijn.
Ik ben erg benieuwd of er iets te vinden is over die demo in Utrecht, behalve dan hun eigen hoera-verhaal. Als het echt zo erg is als men beweert, moet er iets over te vinden zijn.
Als je testresultaten tegenkomt van dit of andere projecten is dat natuurlijk sowieso altijd interessant. Mocht je ze later tegenkomen, please keep us postedmphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
@Wilke er zijn pas een paar van die dingen geplaatst op een complex in Rotterdam. Daar zouden we ook kunnen gaan kijken om te zien hoe eea eruit ziet. En we kunnen misschien wel meekijken naar wat zo'n ding oplevert. Voordat er bij ons iets gebeurt, ben je zo 2 jaar verder. Wij (het bestuur van de VVE) zijn pas met het onderzoek gestart en we kunnen maar 1x per jaar mandaat aan de bewoners vragen. Dus voordat we zover zijn, moeten we sowieso een goed verhaal hebben. En wat ik al eerder aangaf: als gewoon zonnepanelen vele malen goedkoper is en een goede (bewezen) opbrengst heeft, gaan we natuurlijk niet een hele dure turbine neerzetten waar we niet zeker van zijn.
Ik ben erg benieuwd of er iets te vinden is over die demo in Utrecht, behalve dan hun eigen hoera-verhaal. Als het echt zo erg is als men beweert, moet er iets over te vinden zijn.
Maar dat zonnepanelen dat momenteel, en ook na afschaffen saldering denk ik nog wel (tenminste zeker ter dekking van sluipverbruik van centrale verlichting, ventilatie e.d.), met afstand gaan winnen, is om heel eerlijk te zijn een no-brainer.
Ik snap dat het als VvE veel lastiger is om mee te doen aan zo'n cooperatief project. Om mensen te overtuigen van iets op eigen dak is al uitdaging genoeg waarschijnlijk. Succes ermee in elk geval!
Ik ken het project dat is 1 situatie.. niet 10, 100 of 1000 en dan staat het nog in de kinderschoenen.mphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
a)we hebben geen haast, dit is slechts een verkennende fase, er is nog lang niets besloten of gekocht
b)het gaat om verduurzaming/vergroening van de flat, dus investeren in een windmolenpark in zee is niet aan de orde. Dat is leuk voor individuen.
c)er staat een demo opstelling in Utrecht waarbij de bewoners geen hinder hebben ondervonden van geluid of virbraties.
jullie gebouw staat vast anders in de wind heeft andere details gebruikte materialen etc.. de overlast is niet alleen maar afhankelijk van het nieuwe deel
2 jaar is nog steeds heel erg kort voor wat ik bedoel. dan ben je net 2 cycli veder eigenlijk weet je dan nog niets anders dan de opbrengst. Dan hebben we nog de levensduur, onderhouds kosten etc..@Wilke er zijn pas een paar van die dingen geplaatst op een complex in Rotterdam. Daar zouden we ook kunnen gaan kijken om te zien hoe eea eruit ziet. En we kunnen misschien wel meekijken naar wat zo'n ding oplevert. Voordat er bij ons iets gebeurt, ben je zo 2 jaar verder. Wij (het bestuur van de VVE) zijn pas met het onderzoek gestart en we kunnen maar 1x per jaar mandaat aan de bewoners vragen. Dus voordat we zover zijn, moeten we sowieso een goed verhaal hebben. En wat ik al eerder aangaf: als gewoon zonnepanelen vele malen goedkoper is en een goede (bewezen) opbrengst heeft, gaan we natuurlijk niet een hele dure turbine neerzetten waar we niet zeker van zijn.
Op dit moment is er helemaal weinig pluspuynten tenopzichten van alleen solar dat komt door de salderingsregeling.. Die willen "ze"uiteraard gaan afbouwen maar dan nog heb je pas over een jaar of 6-7 ook maar iets aan tastbaar voordeel van die windmolen en de winteropbrengst die erbij behoord.
jij zegt als het slecht zou zijn zou er wel van alles te vinden zijn... je kan het ook omdraaien: als het echt het ei van columbus is waarom dan niet massaal op elk hoog gebouw aan de kust de eerste test komen alweer uit 2016.. ik heb hier nog ergens een blad waar het instaat dat was in de eemshaven volgens mij.