Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28

paQ

Roy23 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:54:
[...]

Fijn dat er techneuten zijn die dit soort posts maken.
Ook al ben ik als Tweaker zelf enigszins technisch onderlegd is het voor mij niet makkelijk om te bepalen welke windmolen nu efficient is en welke niet.
Immers, als een grote windmolen efficient genoeg is om er honderden (zo niet duizenden) op grote schaal door heel Nederland te zetten, waarom zou een kleine dan ook niet kunnen werken?
Het helpt dan ook niet mee dat er vandaag op de hoofdpagina van een site als het AD deze kleine windmolen wordt aangeprezen als een windmolen revolutie.

Ik stel mijn pre-order nog even uit tot deze windmolen zich in de praktijk bewezen heeft ;)
De opbrengst neemt kwadratisch toe met de oppervlakte van de rotorbladen.
Daarom heeft een kleine "geen zin".

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53
paQ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:00:
[...]

De opbrengst neemt kwadratisch toe met de oppervlakte van de rotorbladen.
Daarom heeft een kleine "geen zin".
Volgens mij is het niet kwadratisch (tot de 2e macht) maar tot de 3e macht.
Dat maakt de relatie nog sterker tussen diameter en vermogen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:28

paQ

GarBaGe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Volgens mij is het niet kwadratisch (tot de 2e macht) maar tot de 3e macht.
Dat maakt de relatie nog sterker tussen diameter en vermogen.
ah OK. dan zal ik het verkeerd onthouden hebben. Maar de reden komt op hetzelfde neer :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Tripl3 D schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:53:
Deze wens begrijp ik dan weer niet eerlijk gezegd.
We hebben nu al te maken met netcongestie, terugleverkosten, afbouwen salderingsregeling, uitzetten van zonnepanelen op afstand door netbeheerders, enzovoorts, enzovoorts en dan wil je nog meer zonne-energie?
Nieuwsflash; de hoeveelheid opgestelde PV moet de komende decennia nog ongeveer x5 toenemen. Ieder extra zonnepaneel is nog harstikke zinvol en dat verandert voorlopig nog niet. Op dit moment is curtailment voor PV nog maar enkele procenten. Zelfs als maar 50% van de opwek op jaarbasis bruikbaar is kan PV nog uit; zo ver zijn we nog LANG niet.

In het nieuws wordt het vooral allemaal erg opgeblazen door mensen die 90% opbrengst krijgen in plaats van de 100% waarmee ze gerekend hadden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 22:54

MM99

That is the way I am!

Ik krijg zelfde vibes als toen der tijd met Etergo appscooter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

Nieuwsflash; de hoeveelheid opgestelde PV moet de komende decennia nog ongeveer x5 toenemen. Ieder extra zonnepaneel is nog harstikke zinvol en dat verandert voorlopig nog niet. Op dit moment is curtailment voor PV nog maar enkele procenten. Zelfs als maar 50% van de opwek op jaarbasis bruikbaar is kan PV nog uit; zo ver zijn we nog LANG niet.
Plus opslag. We hebben nu nog maar iets van 340 MWh aan opslag. Op een normale dag kun je daar misschien 5 minuten je land op laten draaien, dus noemenswaardige opslag van zonneenergie zit daar nog niet in.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 18:35
Raymond19792 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:10:
Waarom moet deze windmolen op de voorpagina van het AD?

Ik ben bang dat er heel veel mensen met open ogen in lopen.
Ja de fact checkende journalisten zijn er niet meer. Gewoon copy paste van de folder en het dan ook nog achter een betaalmuur zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-04 18:56
*knip linkdrop, geef svp een korte quote of samenvatting waaruit de relevantie blijkt

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 10-10-2024 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghoogen
Hier een link naar een artikel waarin duidelijk gemaakt wordt waarom kleine windmolentjes nooit een “game changer” gaat worden.

https://www.wattisduurzaa...windturbine-niet-oogsten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 11:09
YouTube: $30 DIY Wind Turbine -Build Tutorial v2.1

Dit is iets wat ik in de toekomst wel eens durf te bouwen. DIY Wind turbine voor $30. Dat kan kosten technisch misschien wel eens uit ;)

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janneman64
Knikmops schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:18:
YouTube: $30 DIY Wind Turbine -Build Tutorial v2.1

Dit is iets wat ik in de toekomst wel eens durf te bouwen. DIY Wind turbine voor $30. Dat kan kosten technisch misschien wel eens uit ;)
30 dollar is wel extreem optimistisch. Ik zie daar al voor 30 euro aan staaldraad om dat mastje te schoren.

Een goede generator is niet zo gemakkelijk te vinden, het schijnt dat wasmachine motoren goed zijn, maar ik zie er zelden aangeboden. Die overbrenging met een rubber band/ v-snaar is natuurlijk weer killing voor het rendement. Dus nee, zo'n goed idee vind ik het niet.

Dan zou ik gewoon van een paar planken 3 wieken maken voor een klassiek model met een windvaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
janneman64 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:14:
Die overbrenging met een rubber band/ v-snaar is natuurlijk weer killing voor het rendement. Dus nee, zo'n goed idee vind ik het niet.
Tegenwoordig hebben wasmachines vaak juist een direct drive motor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janneman64
Ja hoor! We hebben er weer eentje.

Deze keer uit Zeeland:

https://flagturbines.com/roof-mounted/

Met 3 m^2 beslagen oppervlakte 2 kWatt opwekken is de claim. Dat geloof ik dus niet tenzij het windkracht 8 is ofzo. *)

Uiteraard zoeken ze nog investeerders.
Uiteraard gebruiken ze alle hippe buzzwoordjes zoals "circulair", "sustainable", "scalable" enzovoorts.

Het enige bijzondere wat ik zie is dat de pitch van de eenvoudige bladen van de verticale rotor automatisch aangepast wordt aan de wind sterkte. Dat moet dan ook zijn waar de patentclaim over gaat.

Prijzen staan er niet, ik gok: duurveelgeld, want mechanisch ingewikkeld.

Ik kwam er op omdat er in een Nieuwsblad een ronkend verhaal staat:
https://www.omroepzeeland...t-wereldwijd-behoefte-aan

*) correctie: daar heb je "slechts" windkracht 6 voor nodig bij 100% efficiency. Omdat een "VAWT" nooit hoger komt dan pak m beet 20% durf ik te stellen dat hun "2 kilowatt" claim onhaalbaar is, veel te optimistisch en dus grenst aan aliexpress onzinverkooppraat.

[ Voor 13% gewijzigd door janneman64 op 07-11-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janneman64
Nielson schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:19:
[...]
Tegenwoordig hebben wasmachines vaak juist een direct drive motor.
Ja dat bedoelde ik ook.

Teruglezend is mn zin niet zo duidelijk, sorry.

Bij een direct drive motor heb je geen snaar, dus ook voor een windmolen goed bruikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-04 09:35
Die van het AD hierboven hadden vorig najaar (toeval) ook al van zich laten horen. Met dezelfde foto's en teksten. Nagenoeg zelfde stavaza alleen nu zonder doek over de 'molen' . Weggewaaid denk. Dat is dan dus ook de enige ontwikkeling.

Ik heb beetje data van een enigszins serieuze windmolen gekregen paar jaar terug. Spoiler alert: je wordt er niet vrolijk van. Helemaal als ik je vertel dat hij niet voor niets Wijde Water heet: hij staat bij een dijkwoning aan een meer en dat meer ligt ten ZW van de molen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT1HFRl2CtcKy2BnNLhfllal8Ik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VGsZBt9CzyEu4ovuzsOCjma5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFh6FgObIr2n8Xq-L8ahZaIOGnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UsIT7pfQc0OYLwUVCJTjM1b5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6JmkBGCElPhDcV6S92CVRo6Jm0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qInUi42J31EZOlspMt5z07s1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJkmaOOyhROd6H2BYG7eBjlY4XE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n5qlrKRHqc5aJlC2ufI5gVI9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:53
Dat is geen indrukwekkende opbrengst voor een windmolen op 13 meter hoogte en 2m diameter. Misschien wel wat gekleurd door de vele technische issues?

Ik zou best een windmolen als aanvulling op de PV willen, maar de feiten zijn helaas dat dat erg weinig opbrengt. En als ik dan bijvoorbeeld ook naar de afgelopen week kijk: nauwelijks wind dus bij een particuliere windmolen als de bovenstaande zal de opbrengst praktisch 0kWh geweest zijn. Zelfs PV levert dan nog meer op tijdens de afgelopen grijze dagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• janneman64
Supergrover767 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:14:
Die van het AD hierboven hadden vorig najaar (toeval) ook al van zich laten horen. Met
Ik wordt al kriegelig als in de eerste tabel de eenheid niet goed staat: vermogen in kWh?
Vermogen is watt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAp78qDg9YAFRrE9sqzkyO9tx_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Kxx05Q2nfKMDyXtLZ5WF4oj.jpg?f=fotoalbum_large
Wat zijn de getallen in de tabellen: millimeters per klomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
janneman64 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:19:
[...]

Ik wordt al kriegelig als in de eerste tabel de eenheid niet goed staat: vermogen in kWh?
Vermogen is watt.
[Afbeelding]
Wat zijn de getallen in de tabellen: millimeters per klomp?
Kriegel. Haha ja maar mijn moeder zei dat je een gekregen paard niet in de bek moet kijken. Ik was blij met de data die ik kreeg van deze persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supergrover767
Franciesco schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:22:
Dat is geen indrukwekkende opbrengst voor een windmolen op 13 meter hoogte en 2m diameter. Misschien wel wat gekleurd door de vele technische issues?

Ik zou best een windmolen als aanvulling op de PV willen, maar de feiten zijn helaas dat dat erg weinig opbrengt. En als ik dan bijvoorbeeld ook naar de afgelopen week kijk: nauwelijks wind dus bij een particuliere windmolen als de bovenstaande zal de opbrengst praktisch 0kWh geweest zijn. Zelfs PV levert dan nog meer op tijdens de afgelopen grijze dagen.
Uiteraard werken de issues niet mee maar er zijn ook goede maanden. Wat de eigenaar vertelde is dat het echt een uitdaging is om de wieken perfect uitgelijnd te krijgen, de miniemste afwijking of materiaalmoeheid/defect/designfout en je hebt gigantische verliezen.

Het is een draaiend ding en daarmee niet te vergelijken met de onderhoudsvriendelijkheid van een passief iets als een zonnepaneel of dubbelglas.

Mensen beseffen echt te weinig dat hun auto >90% van de tijd stil staat maar een windturbine >90% van de tijd draait. Er gebeurt echt wat.

Een fabrikant móet je échte data tonen van één maar liefst meerdere windturbines. Dat doet hij graag als hij oprecht is én aan je wil verkopen. Doet hij dat niet; prima, be my guest om zaken te doen met zo iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
EAZ Wind, bekend van de groene turbines met houtenbladen is ook failliet. Vrij bijzonder die dingen schoten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond.
https://eazwind.com/nl/nieuws/eaz-wind-bv-failliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:53
Jammer want het lijken mij, met mijn beperkte kennis van de techniek rondom windenergie, mooie windmolens.
Hopelijk is er een doorstart mogelijk, ook voor de betrokkenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Ik twijfelde persoonlijk wel als deze turbines uit konden voor de eigenaar. Zat ook een duur onderhoudscontract bij. Maar als er een doorstart komt, waar ik niet raar van zou opkijken verwacht ik eerlijk gezegd nog een (veel) duurder onderhoudscontract. Als eigenaar heb je ook weinig keuze hierin. Zo'n turbine heeft nu eenmaal onderhoud nodig en mensen met kennis erover zijn schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-05 07:13
Ik zie er hier toch best wat staan, voornamelijk bij vee boeren in de omgeving.

Dus zou zeggen dat het toch wel iets op moet leveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
MG88 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:34:

Dat weet je niet, misschien zijn de opbrengsten wel systematisch overschat doordat de onderhoudskosten onderschat zijn en is het bedrijf erachter ook daarvoor failliet gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53

Die EAZ Wind molens zien eruit als best fatsoenlijke windmolens.
Die zijn iets van 15 of 20 meter hoog?
Dat is om en nabij de kleinste maat windmolens die rendabel zijn.

Dit artikel gaat natuurlijk vooral over de kleine mini molens van 1 of 2 meter op de daken in de stad.
Die hebben een opbrengst zo laag, dat een enkel PV paneel al meer doet (en minder kost).

Voor (vee) boeren op het platteland, kan ik me voorstellen dat zo'n kleine molen, zoals de EAZ Wind (zo'n 15-20 meter ding) best wel interessant kan worden qua kosten en opbrengst.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
ASW1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
[...]

Dat weet je niet, misschien zijn de opbrengsten wel systematisch overschat doordat de onderhoudskosten onderschat zijn en is het bedrijf erachter ook daarvoor failliet gegaan.
Dat zou zeker kunnen, echter weet ik er een die er later een tweede bij heeft laten plaatsen dit zal hij niet voor niets gedaan hebben..

Het gaat inderdaad over de 15/20m molens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:24:
[...]

15 meter as inderdaad.

Zolang bestaan ze nog niet. Denk niet dat iemand zijn investering er al uit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
MG88 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:46:
[...]

Dat zou zeker kunnen, echter weet ik er een die er later een tweede bij heeft laten plaatsen dit zal hij niet voor niets gedaan hebben..

Het gaat inderdaad over de 15/20m molens.
Als die dingen winst kunnen maken doordat de leverancier flink moet bijleggen op het onderhoudscontract dan zijn ze winstgevend voor de eigenaar ja. Tot het moment dat die leverancier failliet gaat en de eigenaar zelf voor de werkelijke kosten opdraait, dan kan het plaatje er ineens anders uit zien.
Zo'n leverancier heeft er natuurlijk ook belang bij de onderhoudskosten laag in te schatten om zoveel mogelijk units weg te kunnen zetten en te groeien, maar dan moet je oppassen dat je geen piramidespel aan het bouwen bent.

Maar goed, dat is enigszins speculatie, jammer dat het hiertoe gekomen is en geen idee in hoeverre dit onvermijdelijk was.

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 12-11-2024 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:24:
[...]

Dat is om en nabij de kleinste maat windmolens die rendabel zijn.

Dit artikel gaat natuurlijk vooral over de kleine mini molens van 1 of 2 meter op de daken in de stad.
Die hebben een opbrengst zo laag, dat een enkel PV paneel al meer doet (en minder kost).

Voor (vee) boeren op het platteland, kan ik me voorstellen dat zo'n kleine molen, zoals de EAZ Wind (zo'n 15-20 meter ding) best wel interessant kan worden qua kosten en opbrengst.
Maar ook voor een molen van 15-20 meter heb je een vergunning nodig, die krijg je ook in het buitengebied nauwelijks (15-20 meter is ook hoger dan de gemiddelde boom, een 20 meter windmolen zie je vanaf kilometers afstand). Hooguit in echt afgelegen delen van Flevoland en Drenthe ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 12-11-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
pagani schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:09:
[...]

Maar ook voor een molen van 15-20 meter heb je een vergunning nodig, die krijg je ook in het buitengebied nauwelijks (15-20 meter is ook hoger dan de gemiddelde boom, een 20 meter windmolen zie je vanaf kilometers afstand). Hooguit in echt afgelegen delen van Flevoland en Drenthe ofzo.
Denk dat het wel meevalt:
https://maps.app.goo.gl/MqbcZcbf54pEySfH6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supergrover767
Veel gemeenten staan de molens van 15m toe met een normale vergunningsaanvraag procedure enkel en alleen op grond/erf met agrarische bestemming. Dingen kostten zo'n 70k , ik weet niet wat ze opleverden maar in orde van grootte van 20MWh dacht ik.

Was ook sprake van gemeenten/provincies die beleid willen maken tot 25m i.v.m niet rendabel zijn van 15m in oosten van het land en/of gebieden met bos of coulissen landschap.

Onderhoudscontract was in mijn ogen spotgoedkoop met iets in de 200 € per jaar voor 10 jaar vast. Eerste modellen zijn eigenlijk allemaal volledig herzien en vervangen. Tsja, dan nu dus die schuldenberg afschudden en doorstart onder een nieuwe eigenaar. Best wel interessante investering: kinderziektes en kosten eruit en aan populariteit geen gebrek. Met een melkrobot c.q. meer elektrische volcontinu automatisering (voerrobot, mestscheider, i.e.) wel degelijk rendabel te krijgen voor een boer hoor. (Anders begint die er ook niet aan, is geen hobbyist.)

• Ghoogen
Wat mij opvalt is dat de meeste molens erg dicht bij bebouwing staan.
Ik begrijp dat dit vanwege de vergunning zo is.
Maar het beïnvloed het rendement van de molens behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-04 14:59
Misschien is er nog hoop met deze nieuwe innovatie: hhttps://undecidedmf.com/how-this-truly-omni-directional-wind-turbine-is-genius/ Lijkt in deze versie wel niet rendabel op een dak, enkel in een trekgat in de stad. Zou in 2025 op de markt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35
Coolstart schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:37:
Misschien is er nog hoop met deze nieuwe innovatie: hhttps://undecidedmf.com/how-this-truly-omni-directional-wind-turbine-is-genius/ Lijkt in deze versie wel niet rendabel op een dak, enkel in een trekgat in de stad. Zou in 2025 op de markt komen.
Of misschien niet. Als de eerdere posts in dit topic niet overtuigen, deze meneer legt de basis van bronnenonderzoek best aardig uit, toegespitst op precies deze windmolen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
2189 O-Wind And A Way To Assess New Wind Turbine Designs

Het gaat om een doorsnee van zo'n 2 meter, lees ik. De vijand van zo'n windmolen is niet, zoals het artikel suggereert, slijtage aan bewegende onderdelen, maar de wet van Betz. En nee, turbulente wind gebruiken gaat dat niet beter maken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste