Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:51
mphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
@Wilke er zijn pas een paar van die dingen geplaatst op een complex in Rotterdam.
Holy crap dat is wel echt, écht heel veel materiaal wat ze daar op het dak zetten! Lijkt me héél sterk dat dat ooit energetisch terug te verdienen is, laat staan economisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
Proton_ schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:07:
@!null de opsomming was meer om aan te geven waar je in ieder geval op moet letten als je een solar-mppt toepast op wind. En ik zie vast nog iets over het hoofd.
Maak maar een topic als je aan de slag gaat :)
Vermoedelijk maakt het ook weinig uit of de motor (generator) een AC motor is of een BLDC of wat dan ook, synchroon of asynchroon, hall sensoren of niet. Gewoon de 3 fases aansluiten en gelijkrichten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09

mphilipp

Romanes eunt domus

twain4me schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:07:
2 jaar is nog steeds heel erg kort voor wat ik bedoel. dan ben je net 2 cycli veder eigenlijk weet je dan nog niets anders dan de opbrengst. Dan hebben we nog de levensduur, onderhouds kosten etc..
Klopt, maar we moeten toch eerst alles tegen elkaar afwegen. Dus voordat het zover is, zijn er vast nog andere alternatieven gepresenteerd. Het is beslist niet het enige waar we naar kijken.
jij zegt als het slecht zou zijn zou er wel van alles te vinden zijn... je kan het ook omdraaien: als het echt het ei van columbus is waarom dan niet massaal op elk hoog gebouw aan de kust de eerste test komen alweer uit 2016.. ik heb hier nog ergens een blad waar het instaat dat was in de eemshaven volgens mij.
Er zijn inmiddels wel wat meer daken voorzien van een Powernest. Ik zag op Facebook dat het Rijksvastgoedbedrijf een testopstelling in Valkenburg heeft. Zadkine in Rotterdam, en dat andere complex wat ik noemde in R'dam. Eemshaven was een proefopstelling begreep ik.
Een reden dat er niet veel meer is kan zijn dat er veel weerstand was omdat men (misschien wel door dezelfde argumenten die jullie aandragen) niet geloofde in de oplossing van de CEO van Ibis Power (Dr.Suma geloof ik):
Nu hebben kleinschalige windprojecten, wegens niet ingeloste beloftes in de afgelopen 10 jaar, een slechte naam: in de gebouwde omgeving zorgt turbulentie voor afbraak van opbrengsten en daarmee ook van vermogens waardoor een gunstige businesscase en redelijke terugverdientijden schier onmogelijk worden. Powernest, een combinatie van een verticale windturbine met pv-panelen, kampte vanaf het begin dan ook met zware tegenwind. ‘Experts betwijfelden of we onze claims konden waarmaken’, zegt Suma.
Toen hebben ze dus die test in Eemshaven gedaan om het Venturi-effect te kunnen bestuderen:
Na ruim een jaar meten stelden we alle meetdata beschikbaar aan prof.dr. Guus Pemen van de tu Eindhoven.’ De testen met het allereerste prototype waren aanvankelijk nog zonder een windturbine. ‘We wilden eerst het Venturi-effect bepalen’, licht Suma toe. ‘Als de wind door een vernauwing wordt geleid, ontstaat op die plek een drukverlaging, het zogeheten Venturi-effect. Door dat effect wordt de windsnelheid met 140 – 160 procent versneld. Dat zorgt ervoor dat de windturbine op een bepaald punt onder de constructie beter draait, al bij een windsnelheid van 2 m/s opstart in plaats van 3 m/s, en ook meer draaiuren maakt.’ ‘De PowerNest is richtingsafhankelijk onder een hoek van 90°. Aan de voorkant van onze constructie voegen we lamellen toe die de wind vanaf de gevel optimaal naar een bolvormige turbine geleiden. Wil je een duurzame doorbraak forceren, dan is kennis van aerodynamica en de turbulentie-intensiteit van de wind essentieel.’
Maar ook dit is onderdeel van een hoera-verhaal over Powernest. Ik kan het allemaal maar moeilijk beoordelen, want je weet niet wat er weggelaten is. Ik ben ook niet helemaal gek natuurlijk, en als ik nergens onafhankelijke praktijkervaringen kan vinden, ga ik ook achter mijn oren krabben. Ik wil gewoon eens horen wat dat daar in Utrecht oplevert van de mensen zelf. Dat moeten zij terug kunnen zien in de energierekening. En ook bij Zadkine en Eden District in Rotterdam.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03 10:06
mphilipp schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

a)we hebben geen haast, dit is slechts een verkennende fase, er is nog lang niets besloten of gekocht
is er inmiddels meer data hierover? draait het goed?

is dit vergelijkbaar met deze molens;
http://www.etesiangreen.c...cts/turbines/turbine-only

met een bak er omheen om de turbulente stroming wat meer laminair te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09

mphilipp

Romanes eunt domus

janneman64 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:10:
[...]
is er inmiddels meer data hierover? draait het goed?
We hebben nog helemaal niets gekocht of besloten. Wij zijn bezig ons te oriënteren over deze materie en als VVE moet je eerst een goed beeld hebben voordat je dat aan de leden voorlegt. Dus mijn posts hier waren onderdeel van de oriënterende fase. We hebben vooralsnog geen haast.
is dit vergelijkbaar met deze molens;
http://www.etesiangreen.c...cts/turbines/turbine-only
met een bak er omheen om de turbulente stroming wat meer laminair te krijgen?
Ja, zo ziet het er wel uit. Die bak zou idd meer airflow genereren beweren zij. Ik heb er natuurlijk ook geen verstand van, maar bij ons op de flat is waait het sowieso al harder op 70m hoogte en gezien de locatie (Rotterdam) waait het daar toch al wat harder als laten we zeggen Utrecht. Helemaal aan de kust waait het nóg harder. Maar ik heb geen idee of het dan alsnog rendabel is want ze zijn ook nog eens behoorlijk duur, en om die dingen bij ons op het dak te krijgen zal ook nog eea kosten. Dus het moet wel erg veel extra opleveren.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janneman64
Bedankt voor de reactie.

Tja, schaalgrootte is alles kennelijk bij windmolens. Ik las ergens dat de effectiency kwadratisch met het oppervlakte omhoog gaat.

De ridgeblade https://thepowercollective.ca/ bestaat ook al een poos, maar is kennelijk niet heel succesvol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
janneman64 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:22:
Bedankt voor de reactie.

Tja, schaalgrootte is alles kennelijk bij windmolens. Ik las ergens dat de effectiency kwadratisch met het oppervlakte omhoog gaat.
Dat klopt! Als je niet bang bent voor een beetje wiskunde (middelbare school niveau, anders kon ik het ook niet), zie eerder in dit topic: Wilke in "Mini-windmolen aanvulling op PV?" en Wilke in "Mini-windmolen aanvulling op PV?"

[ Voor 7% gewijzigd door Wilke op 26-04-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 10:42
Ik vraag me wel af of de businesscase rondom deze techniek inmiddels aan het kantelen is (of het kantelpunt al gepasseerd is). Wel lastig om prijzen te vinden, vooral als je het vergelijkt met PV. Heeft iemand recent nog een analyse gedaan?

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 10:13
Bob-B190 schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:46:
Ik vraag me wel af of de businesscase rondom deze techniek inmiddels aan het kantelen is (of het kantelpunt al gepasseerd is). Wel lastig om prijzen te vinden, vooral als je het vergelijkt met PV. Heeft iemand recent nog een analyse gedaan?
Ik zag toevallig gisteren op dit kanaal dat er inmiddels een veelbelovende variant wordt geproduceerd, die na opschaling 50 % goedkoper zou moeten worden dan PV. Maar dus nog in de opstart fase en maar afwachten of dat echt zo gaat zijn. Ik zou er mijn geld nog niet op inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 18:05
Ik heb onlangs een offerte gezien van een 20kW windmolen, 110k euro na subsidie volgens mij... Weet niet meer exact wat de jaarlijkse opbrengst was, zal nog eens checken!

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-04 13:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Met 2.000 vollasturen zou dat 40.000 kWh zijn. Om een investering van 110k terug te verdienen met 10 cent per kWh moet je 1,1 miljoen kWh opwekken, dat duurt 27,5 jaar.
Of 13,75 jaar bij 20 cent/kWh of 6,88 jaar met 40 cent/kWh.

Ik heb er geen zicht op wat je nu over een jaar gemiddeld kunt krijgen voor je stroom. Ik kan wel een gemiddelde spot prijs berekenen, maar er zal vast een zekere correlatie zijn tussen weinig wind en hoge spot prijs, dus daar heb je niet veel aan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Laatst online: 20-04 10:42
Knikmops schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:59:
Ik heb onlangs een offerte gezien van een 20kW windmolen, 110k euro na subsidie volgens mij... Weet niet meer exact wat de jaarlijkse opbrengst was, zal nog eens checken!
Ik zat meer te denken aan een windwokkel achterin de tuin dan dit soort constructies/bedragen...

Memento mori

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-04 19:14
Ik zit me hardop af te vragen of je zo langzamerhand niet van die kleine wokkels hebt, die je (net als van die zonnepanelen-sets) met een stekker aan je stopcontact kunt aansluiten. Om in de winter een kleine extra basis te leveren als de zonnepanelen het wat minder goed doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie daar wel eens op facebook reclames voor komen. Ja, het zal vast wat opwekken, maar het is niet kostenefficiënt.
Bijvoorbeeld hier, 4 kW bij 15 m/s.
Bedenk dat 15 m/s windkracht 7 is en de gemiddelde windsnelheid van de winderigste plek in Nederland 7,8 m/s is. Een beetje landinwaarts zit je op 4 m/s, en opbrengst neemt af met de 3e macht. Dus 4/15e van de windsnelheid is (0,2667) is 1,8% van de opbrengst. Dan kom ik op 664 kWh per jaar.

Is eigenlijk nog niet eens zo gek gezien de prijs. Dus wie weet is het toch wel rendabel :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
Maasluip schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:33:
Ik zie daar wel eens op facebook reclames voor komen. Ja, het zal vast wat opwekken, maar het is niet kostenefficiënt.
Bedenk dat 15 m/s windkracht 7 is en de gemiddelde windsnelheid van de winderigste plek in Nederland 7,8 m/s is. Een beetje landinwaarts zit je op 4 m/s, en opbrengst neemt af met de 3e macht. Dus 4/15e van de windsnelheid is (0,2667) is 1,8% van de opbrengst. Dan kom ik op 664 kWh per jaar.

Is eigenlijk nog niet eens zo gek gezien de prijs. Dus wie weet is het toch wel rendabel :D
Het ding start pas bij 4 m/s, dat haal ik maar weinig. Nu staat er bijvoorbeeld best een aardig windje, maar toch is die volgens mijn weerstation slechts 2.3 m/s.
Verder kan ik in de handleidingen nergens vinden of die omvormer 1 of 3-fasen is. 3-fasen is een must, omdat ik vanwege PV geen 5 kW extra op een fase kwijt kan.
Dit wordt dus niks.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:26
Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Het ding start pas bij 4 m/s, dat haal ik maar weinig. Nu staat er bijvoorbeeld best een aardig windje, maar toch is die volgens mijn weerstation slechts 2.3 m/s.
Verder kan ik in de handleidingen nergens vinden of die omvormer 1 of 3-fasen is. 3-fasen is een must, omdat ik vanwege PV geen 5 kW extra op een fase kwijt kan.
Dit wordt dus niks.
4 m/s is redelijk normaal blijkbaar. Dan kun je waarschijnlijk ook ergens de draaiuren/jaar uitvogelen.

Ik vind 1400 euro nog wel meevallen, een paar jaar terug waren ze veel prijziger. Alleen dat ding op een dak/paal hijsen gaat een klus worden, plus dat je er een vergunning voor nodig hebt als je boven de 5 meter uit komt.

Matt Ferrel had een paar maanden terug een video over wind voor huisinstallaties. De meest interessante die hij noemde vond ik de RidgeBlade omdat je die nog zelf op je schuurtje kunt zetten... hoewel ik niet weet of deze ook vergunningsvrij is wanneer je onder de 5 meter blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:38
Niet doen, wet van betz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het misleidende aan dit soort dingen is altijd "4 kW! Dagopbrengst van 96 kWh!!!".

Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Doel je hiermee op de RidgeBlade? Ik weet wat de wet van Betz is, maar ik ben nieuwsgierig hoe deze daar problemen mee zou hebben. Als je leesvoer voor me hebt waar ik wat van kan leren dan hoor ik dat graag :)
Mijn google-fu levert zo 1.2.3. niets op wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
boxlessness schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Doel je hiermee op de RidgeBlade? Ik weet wat de wet van Betz is, maar ik ben nieuwsgierig hoe deze daar problemen mee zou hebben. Als je leesvoer voor me hebt waar ik wat van kan leren dan hoor ik dat graag :)
Mijn google-fu levert zo 1.2.3. niets op wat dat betreft.
Ehm, dit topic staat er vol mee...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
CurlyMo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Ehm, dit topic staat er vol mee...
Volgens mij ben ik wat vergeten te benoemen: het deel van Betz waar ik op doel is dat wanneer je MEER dan 59% van de energie uit het medium probeert te halen, dan vertraagt het medium waardoor de opbrengst vermindert.
RidgeBlade claimt dat de wind "gefocussed" wordt door het dak. Maar mijn leken-logica zegt dat het dak werkt als een grote wind-energie-absorber, waardoor de wind voor het dak/turbine vertraagt, waardoor de turbine weer minder efficient wordt.
Maar ik weet hier veel te weinig van af om te kunnen duiden of ridgeblade een unicorn is of dat er toch wat in zit. Vandaar mijn vraag om leesvoer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 22:16
boxlessness schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Volgens mij ben ik wat vergeten te benoemen: het deel van Betz waar ik op doel is dat wanneer je MEER dan 59% van de energie uit het medium probeert te halen, dan vertraagt het medium waardoor de opbrengst vermindert.
RidgeBlade claimt dat de wind "gefocussed" wordt door het dak. Maar mijn leken-logica zegt dat het dak werkt als een grote wind-energie-absorber, waardoor de wind voor het dak/turbine vertraagt, waardoor de turbine weer minder efficient wordt.
Maar ik weet hier veel te weinig van af om te kunnen duiden of ridgeblade een unicorn is of dat er toch wat in zit. Vandaar mijn vraag om leesvoer :)
Ik ben zelf als net zo'n leek wel overtuigd over de onzin van kleine windmolens a.d.v. alle getagged reacties hier. Had je die al gelezen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-04 19:14
Ik lees weinig positieve reviews over Tesup, qua kwaliteit en levertijden icm slechte bereikbaarheid. Zoek maar eens op youtube naar Tesup. Ik zoek nog even door naar andere alternatieven, hoewel het verhaal en de wijze van presenteren mij ook aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben drie jaar geleden in een wijk naast een bedrijventerrein gaan wonen en er stond toen een windmolen van Engie. Nu staat er een heel rijtje (allemaal molens van lokale bedrijven die daar zitten). Dus het zal wel interessanter zijn geworden door de energiecrisis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 23-04 12:47

killercow

eth0

https://www.trustpilot.com/review/tesup.co.uk

On a different note
Heeft Iemand wel eens gerekend aan het volgende?
Van grote gebouwen (flats, boerderijen etc) is het bekend dat er aan de wind-luwe kant een een enorme onderdruk kan bestaan met tot gevolg dat lucht onder/langs/door het gebouw wil stromen. Bij ons op de boerderij slaat de deur bij een zuchtje windkracht 2 al goed hard dicht als de boel tegen elkaar open wordt gezet.
Zou een buis onder de grond door / door de kruipruimte een zinnig pad kunnen zijn om hier gebruik van te maken? In die buis een turbine en je gebruikt eigenlijk je hele gebouw als zeil.

[ Voor 24% gewijzigd door killercow op 09-01-2023 12:38 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

killercow schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:34:
[...]

On a different note
Van grote gebouwen (flats, boerderijen etc) is het bekend dat er aan de wind-luwe kant een een enorme onderdruk kan bestaan met tot gevolg dat lucht onder/langs/door het gebouw wil stromen. Bij ons op de boerderij slaat de deur bij een zuchtje windkracht 2 al goed hard dicht als de boel tegen elkaar open wordt gezet.
Zou een buis onder de grond door / door de kruipruimte een zinnig pad kunnen zijn om hier gebruik van te maken? In die buis een turbine en je gebruikt eigenlijk je hele gebouw als zeil.
Bij mijn zus (ze woont in een flat) is dat ook. De brievenbussen klepperen daar continu omdat er altijd een gigantische wind langs de voordeur stroomt. Ik denk dat je daar best veel energie op zou kunnen wekken met een windmolen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Marzman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Bij mijn zus (ze woont in een flat) is dat ook. De brievenbussen klepperen daar continu omdat er altijd een gigantische wind langs de voordeur stroomt. Ik denk dat je daar best veel energie op zou kunnen wekken met een windmolen :)
Exact, en gezien het geen nieuwe externe zaken toevoegt aan het gebouw lijkt het me dat je hier vrij simpel een vergunning voor moet kunnen krijgen, danwel vergunningsvrij mag bouwen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@killercow in het algemeen: vermogen = drukverschil * debiet.
Dus een drukverschil van 600 pascal met een debiet van 2 m³/s zou je 1200 watt kunnen opleveren.

Om een idee te geven van het drukverschil zou je een tuinslang onder een tussendeur kunnen gebruiken; eerst een streepje zetten met de buitendeuren dicht en dan de voor- en achterdeur open doen.
1 cm verschil is ~100 pascal.
Met een anemometer erbij heb je een gevoel van windsnelheid met de deuren open.

En dan komt de wet van Betz om de hoek: een turbine is zelf een weerstand voor het debiet, dus van dat theoretisch maximum kan je ongeveer 60% aftappen.
In plaats van gewoon een buis door de kruipruimte wil je dus een ducted turbine in een BUIS ter grootte van je deur ;)
Misschien staat er nog eentje op Marktplaats, ze waren een tijdje erg populair (donqi, enflo, vast nog meer).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-04 05:21
Zelf woon ik in een oranje gemeente, gemiddelde windsnelheid 7,5 m/s

https://www.rvo.nl/sites/...SDE%20december%202018.pdf

Stel dat ik de 4 kw TESUP zou aanschaffen met omvormer voor 2500€ en reken met een gemiddeld geleverd vermogen van 1 Kw. (Plaatsing bovenop een vlaggenmast, in een vrije ruimte) Deze Kw levert alleen de huidige energiebelasting op, 15 ct/kWh (want salderen) dan is de investering na 695 dagen terug verdiend, minder dan 2 jaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
E.D. schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:17:
Zelf woon ik in een oranje gemeente, gemiddelde windsnelheid 7,5 m/s

https://www.rvo.nl/sites/...SDE%20december%202018.pdf

Stel dat ik de 4 kw TESUP zou aanschaffen met omvormer voor 2500€ en reken met een gemiddeld geleverd vermogen van 1 Kw. (Plaatsing bovenop een vlaggenmast, in een vrije ruimte) Deze Kw levert alleen de huidige energiebelasting op, 15 ct/kWh (want salderen) dan is de investering na 695 dagen terug verdiend, minder dan 2 jaar…
Lijkt leuk, maar lees even de reviews over Tesup op Youtube en huiver....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-04 05:21
Andrehj schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Lijkt leuk, maar lees even de reviews over Tesup op Youtube en huiver....
Ja ik zou wel gek zijn als ik na al deze reviews nog een TESUP bestel… gelukkig zijn er ook andere opties

https://www.hetkanwel.nl/bijzondere-windturbines/

https://flowerturbines.com/locations/europe/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:08
[...]

On a different note
gedachtenexperiment:

die boerderij heeft een wind-luwe kant. we gaan er even vanuit dat dat een soort compleet vacuum is en alle wind aan de wind kant dan door die buis naar de wind luwe kant wil.
Hoeveel lucht zou dat dan zijn? nou dat stellen we dan even als het totale windoppervlak van de boerderij. we nemen even een leuke friese stolp, 12 meter hoog en 20 meter lang. totale oppervlakte 240m2. Dan kunnen we heel lang verder rekenen maar ook even stellen dat dit maximaal niet meer oplevert aan energie dan een windmolen met een diameter van 18 meter, dus zo”n EAZ wind ding ongeveer.
Laten we even aannemen dat het niet meer dan 10 procent daarvan is, hoe hoog zou dan die windsnelheid zijn in die buis?
we gaan er even vanuit dat we die 10% hebben. dan moet ik dus een effectief windoppervlak van 24m2 aan de windkant door een buis heen krijgen. laat ik daar eens even goedkope betonnen riollbuizen voor nemen die ik dwars door de boerderij heenleg.Ik neem een betonnen kraagloze buis dia 2000mm, met een oppervlakte van 3,14m2.dan moet mijn windsnelheid in die buis 8 keer zo hoog zijn als aan de windkant van de boerderij, dus bij gemiddeld 7m/s in het veld wordt die dan 56m/s.
Een ding is dan zeker: je zult weinig last hebben van ratten in die buis als dit zou werken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Lochnes schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:48:
[...]

gedachtenexperiment:

die boerderij heeft een wind-luwe kant. we gaan er even vanuit dat dat een soort compleet vacuum is en alle wind aan de wind kant dan door die buis naar de wind luwe kant wil.
Hoeveel lucht zou dat dan zijn? nou dat stellen we dan even als het totale windoppervlak van de boerderij. we nemen even een leuke friese stolp, 12 meter hoog en 20 meter lang. totale oppervlakte 240m2. Dan kunnen we heel lang verder rekenen maar ook even stellen dat dit maximaal niet meer oplevert aan energie dan een windmolen met een diameter van 18 meter, dus zo”n EAZ wind ding ongeveer.
Laten we even aannemen dat het niet meer dan 10 procent daarvan is, hoe hoog zou dan die windsnelheid zijn in die buis?
we gaan er even vanuit dat we die 10% hebben. dan moet ik dus een effectief windoppervlak van 24m2 aan de windkant door een buis heen krijgen. laat ik daar eens even goedkope betonnen riollbuizen voor nemen die ik dwars door de boerderij heenleg.Ik neem een betonnen kraagloze buis dia 2000mm, met een oppervlakte van 3,14m2.dan moet mijn windsnelheid in die buis 8 keer zo hoog zijn als aan de windkant van de boerderij, dus bij gemiddeld 7m/s in het veld wordt die dan 56m/s.
Een ding is dan zeker: je zult weinig last hebben van ratten in die buis als dit zou werken :-)
Je zit er niet ver naast gok ik, maar er zitten een boel aannames in.

De boerderij is 30x11, maar daar zitten natuurlijk wel schuine randjes aan die niet meetellen.
Een buis er onderdoor is inderdaad het idee, vrij goedkoop te doen (boerderijen zijn toch niet echt voorzien van een vloer aan de binnenkant, dat is gewoon steentjes op zand.
Echter, als ik jouw korte berekening zou volgen dan zou een zeilbootje met een zeil van 24m2 helemaal nergens heen moeten kunnen. er is immers maar energie van een windmolentje met van 24m2/10.
Volgens mij vergeten we ergens iets met venturi, of het sleutelgat principe van isolatie. (een enkel sleutelgat in je deur is voldoende om hele kubieke meters koude lucht je kamer in de laten spuiten)

Deze lui lijken er al wat aan gerekend te hebben:
https://klimapedia.nl/wp-...nsport-2016-2017-v1.0.pdf

Voor wat betreft de ratten, ik gok dat het niet zo zeer de luchtsnelheid, maar de turbine is die hier partjes speelt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:08
killercow schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:23:
[...
Echter, als ik jouw korte berekening zou volgen dan zou een zeilbootje met een zeil van 24m2 helemaal nergens heen moeten kunnen. er is immers maar energie van een windmolentje met van 24m2/10.
Volgens mij vergeten we ergens iets met venturi, of het sleutelgat principe van isolatie. (een enkel sleutelgat in je deur is voldoende om hele kubieke meters koude lucht je kamer in de laten spuiten)

Deze lui lijken er al wat aan gerekend te hebben:
https://klimapedia.nl/wp-...nsport-2016-2017-v1.0.pdf

Voor wat betreft de ratten, ik gok dat het niet zo zeer de luchtsnelheid, maar de turbine is die hier partjes speelt.
plat voor de wind doet een 24m2 ook niet heel veel…pas als je wat ruimer gaat en dus inderdaad wat andere effecten mee kunt nemen telt het wat aan. waarbij de wet van betz gewoon van kracht blijft .
Nice die partjes, ik had even een visuele brainfart waar ik ze zag vliegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meathome
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09-2024
de windmolen op de foto is wel een heel slecht ontwerp aangaande kleine elektriciteit producerende windmolens, bijna middeleeuws.
maar als je een windmolen voor de buhne wilt, op dat model kun je in ieder geval je reclame kwijt.

windmolens onder 3 meter doorsnede zijn verschrikkelijk duur per kilowatt en vaak onbetrouwbaar.
daarom zie je ze veel op aliexpress, alle gezonde universiteiten en ondernemers zijn al lang gestopt met het idee dat dit een rendabel iets kan zijn.
de 'grote'windmolens worden nog steeds ieder jaar groter, niet omdat het makkelijk is, maar om de kosten per opgewekte kWh laag te krijgen
dat mensen met weinig kennis en veel geld een kleine kopen omdat groenwassen de politiek correcte norm is, is erg jammer en remt vergroening....geen vooruitgang, maar levert wel 'economische' groei. (lees: een paar vullen d'r zakken)
hooguit geschikt voor je berghut die niet op het net is aangesloten

het is alweer 10 jaar geleden dat ze op een plek waar het altijd waait gestopt zijn met testen van mini windmolens.

https://www.zeeland.nl/si...aalarchief/ZEE1300980.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door meathome op 18-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:24
[...]

On a different note
Het buis turbine principe is ook het uitgangspunt van de Aeromine windgenerator. Deze pakt de luchtstroom langs de rand van het gebouw mee. De energie die tegen het gebouw stroomt komt geconcentreerd samen op het dak en daar zuigt die het op in zijn buis door het vleugel element wat een druk verschil te weeg brengt. Als ik het zo zie moet deze aan de rand van het dak staan anders werkt het niet goed. De kunst is dat je met lage wind de propeller al hoog laat draaien. Als je met de boerderij de wind geconcentreerd kan opvangen en aan de andere kant een onderdruk kan creëren zodat het erin wordt gezogen vliegen de kw om je oren ;) Zo simpel zal het wel niet zijn, wel mooi plan.

[ Voor 19% gewijzigd door Ingelogd op 22-01-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-03 09:53
Heb niet alles gelezen in dit topic, dus mogelijk overbodig:

https://www.knmi.nl/over-...-minder-hard-in-nederland
De windsnelheid neemt al geruime tijd af. Elke 10 jaar 2%. Waarschijnlijk veroorzaakt door toename van de bebouwing.

https://www.knmi.nl/over-...n-mengen-zich-in-het-weer
"Uit een recente studie met het KNMI weermodel blijkt dat windparken het weer beïnvloeden. De wind in de buurt van windparken neemt gemiddeld af en ook de temperatuur en luchtvochtigheid veranderen. Het is niet zo dat windenergie klimaatverandering veroorzaakt want het effect van windparken op het weer is plaatselijk. Toch is het effect in bepaalde weersituaties op grote afstand van het windpark nog merkbaar. "

Gezien het feit dat er nog 1 miljoen huizen en nog duizenden windmolens gebouwd gaan worden, zal de daling waarschijnlijk wel versnellen. Met als resultaat dat alle windmolens, behalve de eerste rijen, een mindere opbrengst zullen gaan krijgen.

Gelukkig geeft het KNMI aan dat er geen gevolgen voor het klimaat zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
meathome schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:41:
windmolens onder 3 meter doorsnede zijn verschrikkelijk duur per kilowatt
Je bent een 0 vergeten achter die 3 - en het gaat de kant op van twee nullen (de doorsnee is 2x de bladlengte immers).

Dat zijn de rendabele windturbines. Alles met afmetingen die in een normale vrachtwagen passen: vergeet het.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 30-01-2023 15:19 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
mouse86 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 07:09:
[...]

Welke heb je en is hij al in gebruik?? Ben benieuwd naar je ervaring ermee.
Ligt al een jaar of 5 in de doos in de schuur, maar ooit gaat ie draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Ik kwam net deze tegen, iemand die in de buurt woont en wil gaan kijken op de informatieavond?

https://www.linkedin.com/...are&utm_medium=member_ios

Gemeente Alkmaar laat bewoners meedenken op kleine windmolen beleid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik wil het ook gaan proberen, tegen beter weten in. Ik raad iedereen altijd die dingen af, maar moet tegelijkertijd concluderen dat ik op een open en winderige plek woon, niet al te ver van de kust. (gemiddeld 6m/s op 10 meter hoogte)
Ik heb nu een 600W 48v verticale windmolen op de kop getikt, die ziet er wel uit alsof hij dat zou kunnen halen op piekmomenten, geen onzinnige waardes. Zo probeer ik het met lage kosten te doen.
Ik vind verticaal wel fijn om mee te beginnen, omdat het niet zoveel geluid geeft en ook niet zoveel trillingen.
Ze hebben ook niet altijd een rem nodig, maar dit model volgens mij wel.

Nou heb ik een 48v accu systeem. Alleen is dat momenteel een 12s lithium accu, met andere woorden zeer laag in de voltages, hij zit al vol bij 49,2 volt.
Ik merk dat ik dat nergens kan instellen bij al die wind omvormers voor accu's. Als je al iets in kan stellen kan het meestal niet zo laag.
Nu wil ik mijn accu systeem mogelijk gaan veranderen zodat ik wel met normale voltages kan werken. Echter kan ik het ook over een hele andere boeg gaan gooien.

Daarom wel interessant om het via wisselstroom te doen. Aan de ene kant zonde, aan de andere kant is dat het meest toekomstbestendig, want ik kan ongeacht welke accu, gewoon via wisselstroom alsnog de accu laden.

Alternatief is het via een gelijkrichter (en een condensator) in een Victron SmartSolar te stoppen. Maar daar lees ik toch ook nog direct heel erg succesverhalen over, en moet ik nog steeds zelf een automatische rem erop maken.
De zonne MPPT regeling is toch echt behoorlijk anders dan een wind MPPT regeling.
Ook begrijp ik dat je een verwachte power curve bij sommige (zonne)laadregelaars kan instellen en ze op die manier kan inzetten.
Maar het wordt er allemaal niet duidelijker van.

Gezien de vele ellendige verhalen over lage kwaliteit omvormers voor windmolens (die te heet worden of slecht werken) is het allemaal niet erg aantrekkelijk.

Wellicht dan toch aantrekkelijk om te experimenteren met de Victron SmartSolar, omdat ik die altijd nog in kan zetten voor wat extra zonnepanelen.

Ik wil hem dan eerst op 2 meter boven de grond testen in een tijdelijke opstelling, en dan het e.e.a testen. Voordat ik hem hoog hang op definitieve plek.

Dus als iemand nog andere suggesties heeft, graag.

Het doel is denk ik dat hij op windere nachten de verwarming aan de gang kan houden. Met andere woorden, dat hij voldoende levert om de woning om temperatuur te houden. Dat is 150 Watt.
Soms zal het echter koud zijn zonder wind, hij zal toch ook vele dagen niks doen.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 04-10-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Nou, dan reageer ik zelf maar :+

Ik heb inmiddels een van die bekende blauwe omvormers kunnen lenen.
De SUN-1000G2-WAL-H, grid-tie omvormer, niet naar een accu.
Met de toevoeging WAL is het een windmolen omvormer voor AC windmolens (de meeste dus)

Hij kan ingesteld worden op een input voltage van 45 to 90v of van 22 tot 65v. Daarboven kan hij remmen met dumpload en daarna zelfs door kortsluiting te maken. Dit doet hij ook als de netstroom eraf is (getest)

Het ziet er echt uit als een degelijk ding, en je kunt zelfs de powercurve instellen.

Maar, het doet helemaal niks. In welk voltagebereik ik hem heb opgestart, het maakt niet uit.
Als hij vanaf 45v staat ingesteld dan blijft de turbine steken rond de 40v.
Bij 22v bereik blijft de turbine steken rond de 20v.
Hij wordt dus afgeremd door de omvormer, maar gaat niets genereren.
Hij komt volgens mij ook niet echt voorbij zijn 250rpm start rpm (cut-in speed)

Er zou dan te weinig wind zijn. Maar dit is de 2e testdag met volle bak oostenwind erop, er staat niks in de weg.
Als ik de windmolen ongeremd laat draaien dan meet ik hoge AC voltages. Hij gaat dan ook echt keihard draaien en produceert voltages van 75v soms zelfs 90v.

Hij doet dit overigens wel stil en volgens mij zelfs met weinig trillingen. Volgens mij is het echt een degelijke turbine.

Ik heb de powercurve nog aangepast, zodat de eerste voltage niveau's geen of weinig ampere vragen, maar hij komt nog steeds niet hoger.

In een Ali advertentie van de FX600 turbine (voor ~1000 euro :o ) staat ook de blauwe omvormer in de advertentie erbij.

Al met al verwacht ik nog steeds teleurstellende resultaten van de windmolen, maar ik verwacht in deze wind toch in ieder geval iets aan opbrengst. Al is het maar 20 Watt ofzo.
Maar hij genereert niks.

Ik ben blij dat ik deze omvormer kan lenen en geen 350 euro hiervoor heb uitgegeven.
Maar ik had juist het meeste hoop op deze omvormer.
Er zijn mensen op Youtube die hem wel gebruiken in combinatie met een Istabreeze 1500 of 2000

Iemand nog suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 18:05
Als hij wel afremt, waar gaat dat vermogen dan naartoe? Ergens moet er dan toch iets warm worden ofzo? Als hij al remt voor zijn cut-in speed lijkt mij de MPPT niet juist ingesteld.

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Knikmops schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:54:
Als hij wel afremt, waar gaat dat vermogen dan naartoe? Ergens moet er dan toch iets warm worden ofzo?
De omvormer is in ieder geval ijskoud.

Wat er denk ik gebeurt, als je hem niet voorbij de cut-in speed (rpm) krijgt, hij geen grote vermogens kan maken. Dus het is niet alsof je 300 Watt ergens kwijt moet. Want daar moet hij echt voor draaien.
Er zal toch ergens wel wat vermogen in verdwijnen, maar dat zal weinig zijn.
Als hij al remt voor zijn cut-in speed lijkt mij de MPPT niet juist ingesteld.
Ik kan dus een power curve instellen, per 4 volt verhoging kun je instellen hoeveel ampere hij moet pakken.
Dat is zeg maar een handmatige MPPT regeling. Meer snelheid = hoger voltage = meer ampere vragen
In de eerste blokjes (dus bijvoorbeeld 24v, 28v, 32v etc) heb ik ook nog ampere naar 0 gezet en daarna laag beginnen, maar hij komt alsnog niet tot die voltages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik heb de omvormer weer teruggegeven.

Ik twijfel nu over om een omvormer naar 48v te kopen. Ik zie dat de Mars Rock omvormers een breed accu laad voltage kunnen instellen.
Maar zoveel vertrouwen heb ik er ook weer niet in, om er dan 150 tot 200 euro aan uit te geven.

Misschien is het toch een idee om een programmeerbare dc dc converter te kopen, die je serieel kunt aansturen. En dan met een boardje erbij om zelf op basis van input voltage, een power curve te maken.
Uiteraard met beveiliging als voltage te hoog is, de dumpload inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik kwam deze tegen: https://www.celltechnologies.nl/
Klinkt allemaal veel belovend, maar aan de andere kant is er eigenlijk geen concrete informatie te vinden. Ga het in de gaten houden om te kijken wat de daadwerkelijke resultaten zijn als er straks geproduceerd wordt (als het zo ver komt).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janneman64
Tja wat er zo bijzonder aan is dat ze denken de wet van Betz te kunnen tarten met "just another" verticale as molen?

Gemeente Zwijndrecht doet er ook moeilijk over.
https://www.ad.nl/dordrec...van-de-gemeente~a61b7c1f/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:35
Heeft iemand enige vorm van ervaring of kennis betreffende dit model:
https://ezgrogarden.com/product/tri-helix-solar-windmill/

Als je de waarden op de site mag geloven zijn ze best efficient. Alleen de ontwikkeling lijkt verder stil te liggen content is redelijk oud allemaal.

https://trihelixenergy.com/

Ben ze al enige tijd geleden tegengekomen maar toen vergeten op te slaan maar het magische Youtube algoritme kwam er opnieuw mee..

YouTube: Mad scientist's homestead is parking size, off-grid system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 11:15
MG88 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:45:
Heeft iemand enige vorm van ervaring of kennis betreffende dit model:
https://ezgrogarden.com/product/tri-helix-solar-windmill/

Als je de waarden op de site mag geloven zijn ze best efficient. Alleen de ontwikkeling lijkt verder stil te liggen content is redelijk oud allemaal.

https://trihelixenergy.com/

Ben ze al enige tijd geleden tegengekomen maar toen vergeten op te slaan maar het magische Youtube algoritme kwam er opnieuw mee..

YouTube: Mad scientist's homestead is parking size, off-grid system
Leuk!

Triggert wel gelijk de vraag waarom die windmolens bovenop moeten zitten, en niet gebruik maken van de trek onder die panelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 23:08
Ook ik ben geïnteresseerd in een mini windmolen en heb al wat dingen geprobeerd met wisselend succes.
Ik woon in Amsterdam IJburg en daar waait het vaak en ook nog hard want rechtstreeks aan het IJsselmeer.

Poging 1 was een verticale windturbine van Tesup. Dat was de allereerste en die was niet best :-(
Bijna geen kW opgeleverd.
Design was ook verkeerd want na 1 flinke regenbui liep de electro motor vol en ging corroderen dus zat vast.

Poging 2 was een horizontale windmolen van Tesup die als coulance tegen hoge korting aangeboden werd vanwege de mislukt poging 1. Die deed het wel goed, zo goed zelfs dat de buren begonnen te klagen over het geluid. Dus na een paar dagen geode wind moest die ook weg anders had ik de buren en de politie aan de deur.

Poging 3 was zo'n 200 euro amazon ding die gouden bergen beloofde maar feitelijk helemaal niks op bracht.

Wat ik in principe zocht was een installatie zonder accu, en dat kon d8 ik met Tesup want ik had er een omvormer aan gekoppeld. Bij de horizontale ging dat ook want die bracht genoeg op.
Tesup heeft een eigen wind controller en die deed het eigenlijk wel goed, en die kon je dan rechtstreeks op de omvormer aansluiten.

Poging 4 zit ik op te broeden maar ben er nog niet uit. Het moet in ieder geval een verticale worden ander kom ik in de knoop met het geluid.

Bij het Shell gebouw in Amsterdam Noord zag ik een wind boom: https://www.newworldwind.com/windtree
Misschien dat ik wel 2 van die Aeroleafs koop en die op een toekomstige accu aansluit: https://www.newworldwind.com/aeroleaf

The saga continues....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:37
@siempie76 uit nieuwsgierigheid: hoeveel opbrengst heb je gehad van die horizontale Tesup? En in welk tijdsbestek was dat?

Ze claimen 7kW voor de H7, maar dat lijkt me extreem optimistisch. Ik heb ook nog niet gezien onder welke omstandigheden dat haalbaar zou moeten zijn. Tijdens een winderige dag en op een gunstige plek lijkt me zelfs 1kW al erg veel (24kWh/dag). Maar wel mooi als dat haalbaar zou zijn.

Gezien de eerdere berichten in dit topic en resultaten op internet ben ik erg pessimistisch. Al zou ik het graag anders zien. Maar ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
nee niet zo veel helaas, wat ik nog terug kan zien zo rond de 500W max.

Maar dan moet het wel echt lekker hard waaien wat ik me kan herinneren. Was in mei 2022 dat ik hem eventjes had draaien. Was een Magnum 5 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 11:15
siempie76 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:44:
Ook ik ben geïnteresseerd in een mini windmolen en heb al wat dingen geprobeerd met wisselend succes.
Ik woon in Amsterdam IJburg en daar waait het vaak en ook nog hard want rechtstreeks aan het IJsselmeer.

Poging 1 was een verticale windturbine van Tesup. Dat was de allereerste en die was niet best :-(
Bijna geen kW opgeleverd.
Design was ook verkeerd want na 1 flinke regenbui liep de electro motor vol en ging corroderen dus zat vast.

Poging 2 was een horizontale windmolen van Tesup die als coulance tegen hoge korting aangeboden werd vanwege de mislukt poging 1. Die deed het wel goed, zo goed zelfs dat de buren begonnen te klagen over het geluid. Dus na een paar dagen geode wind moest die ook weg anders had ik de buren en de politie aan de deur.

Poging 3 was zo'n 200 euro amazon ding die gouden bergen beloofde maar feitelijk helemaal niks op bracht.

Wat ik in principe zocht was een installatie zonder accu, en dat kon d8 ik met Tesup want ik had er een omvormer aan gekoppeld. Bij de horizontale ging dat ook want die bracht genoeg op.
Tesup heeft een eigen wind controller en die deed het eigenlijk wel goed, en die kon je dan rechtstreeks op de omvormer aansluiten.

Poging 4 zit ik op te broeden maar ben er nog niet uit. Het moet in ieder geval een verticale worden ander kom ik in de knoop met het geluid.

Bij het Shell gebouw in Amsterdam Noord zag ik een wind boom: https://www.newworldwind.com/windtree
Misschien dat ik wel 2 van die Aeroleafs koop en die op een toekomstige accu aansluit: https://www.newworldwind.com/aeroleaf

The saga continues....
Wel een interessant ding die Aeroleaf. Zie wel dat je er minimaal 12 aan moet schaffen en dat lijkt me een (te) pittige investering.
Ik woon in een 2 onder 1 kap en zou iet dergelijks overwegen op mijn garagedak, zodat ik daar van windtrek zou kunnen profiteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Met theoretisch max 300 Watt denk ik dat je er ook wel meerdere wilt hebben om wat opwek betreft er iets significants aan te hebben. Bij de plaatsing op een dak zul je dan wel moeten kijken wat dat aan extra (wind)belasting geeft.

In de specsheet van de Aeroleaf staat een grafiek waarin o.a. het vermogen getoond wordt bij een bepaalde rotatie (rpm). Ik zie alleen niet staan welke rotatiesnelheid bij welke windsnelheid bereikt wordt. Heeft iemand dat gevonden?
Want dan zou er misschien wat meer gezegd kunnen worden over de realistische opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
pimk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Wel een interessant ding die Aeroleaf. Zie wel dat je er minimaal 12 aan moet schaffen en dat lijkt me een (te) pittige investering.
Ik woon in een 2 onder 1 kap en zou iet dergelijks overwegen op mijn garagedak, zodat ik daar van windtrek zou kunnen profiteren....
Group buy opstarten dan misschien :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:35
siempie76 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:47:
[...]

Group buy opstarten dan misschien :-)
Dat is precies wat ik ook dacht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25
Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:34:
Met theoretisch max 300 Watt denk ik dat je er ook wel meerdere wilt hebben om wat opwek betreft er iets significants aan te hebben. Bij de plaatsing op een dak zul je dan wel moeten kijken wat dat aan extra (wind)belasting geeft.

In de specsheet van de Aeroleaf staat een grafiek waarin o.a. het vermogen getoond wordt bij een bepaalde rotatie (rpm). Ik zie alleen niet staan welke rotatiesnelheid bij welke windsnelheid bereikt wordt. Heeft iemand dat gevonden?
Want dan zou er misschien wat meer gezegd kunnen worden over de realistische opbrengst.
In deze review video wordt wat gerekend aan de mogelijke opbrengst: https://www.youtube.com/watch?v=4FmjJ0hCxps vanaf ongeveer 2:45

Ze hebben kennelijk ergens gevonden dat 1 leaf 100W kan produceren bij 40 mph wind (+/- 18 m/s), en kennelijk neemt dit af met de derde macht van de windsnelheid:
- 20 mph ( 9 m/s) -> 12.5 W
- 10 mph (4.5 m/s) -> 1.5 W

Het zal dus al snel uitkomen rond 0 watt (helaas! Want het lijkt me heel tof om zelf windenergie op te kunnen wekken, als aanvulling op PV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Bedankt voor de info @RikTW.
Dit bevestigd mijn vermoeden helaas.
Voor 12,5W en dus 9m/s zou het al windkracht 5 moeten zijn. Stel dat het dat de gehele dag is, dan heb je 300Wh opbrengst met 1 Aeroleaf.

Als ik kijk naar de wind die ik 7 januari (een redelijk windrijke dag) gemeten heb in het buitengebied waar ik woon, dan ziet dat er uit zoals onderstaande grafiek. Klik voor grotere afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Enaxvxo2hgOj-p4LLagnEXHXp8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JZbG4CiPXmK5AsKpsnPYmv0r.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6668sre9m1kiJA3WJep25fuVWo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/453oUGEJ2wt9LtsgX21KgvNL.png?f=fotoalbum_tile

De maximale windsnelheid exclusief de windvlagen was dus 28,3km/h. Gemiddeld genomen 10,3km/h.
Even voor het gemak de gemiddelde genomen: 10,3km/h is ca 2,9m/s. Dus minder dan 1,5W opbrengst?. Door de windvlagen zal er vast nog iets meer opbrengst geweest zijn, maar of de 100Wh in 24hr gered zou zijn?
Nee, dit tikt niet aan als aanvulling op PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janneman64
Al twee jaar toetert de dordtse startup "cell technologies" heel hard dat ze het ei van columbus hebben gevonden. Ook met hoge rendementen, een verticale as molen die geheimzinnig onder een doek gehouden wordt, "want patenten in aanvraag".

volgens mij is het één van de velen, waaronder tesup, de draaimolen, solar constructions, windwokkel, en let op mensen, 10.000 Watt voor slechts Eur. 327 !! (even rekenen, 12 volt, da's 9000 Ampère ongeveer... )

Cell technologies is met een investeringsronde bezig. In maart willen ze het doekje van het showmodel afhalen. Wie zet er een biertje op in dat de investeerders binnen een jaar hun geld kwijt zijn?

Nu even serieus; De wet van Betz zegt dat het theoretisch rendement maximaal 60% is van de kinetische energie die de massa bewegende lucht heeft. Maar hoeveel is dat - weet iemand dat?
Er moet een grafiekje te maken zijn van de energie per vierkante meter beslagen lucht*) - als functie van de windsnelheid.

*) betz; de oppervlakte van de beslagen / bestreken lucht door de wieken is bepalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:41
janneman64 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 02:46:
Al twee jaar toetert de dordtse startup "cell technologies" heel hard dat ze het ei van columbus hebben gevonden. Ook met hoge rendementen, een verticale as molen die geheimzinnig onder een doek gehouden wordt, "want patenten in aanvraag".

volgens mij is het één van de velen, waaronder tesup, de draaimolen, solar constructions, windwokkel, en let op mensen, 10.000 Watt voor slechts Eur. 327 !! (even rekenen, 12 volt, da's 9000 Ampère ongeveer... )

Cell technologies is met een investeringsronde bezig. In maart willen ze het doekje van het showmodel afhalen. Wie zet er een biertje op in dat de investeerders binnen een jaar hun geld kwijt zijn?

Nu even serieus; De wet van Betz zegt dat het theoretisch rendement maximaal 60% is van de kinetische energie die de massa bewegende lucht heeft. Maar hoeveel is dat - weet iemand dat?
Er moet een grafiekje te maken zijn van de energie per vierkante meter beslagen lucht*) - als functie van de windsnelheid.

*) betz; de oppervlakte van de beslagen / bestreken lucht door de wieken is bepalend.
In een windmolen zit een turbine die kinetische energie van de wind omzet in elektrische energie. De energie van de lucht die per seconde op een windmolen afkomt, wordt vermogen van de lucht genoemd. Dit geven we aan met P . Hiervoor geldt de volgende formule: P=½·ρ·A·(ν)3
Hierin is:

ρ de dichtheid van de lucht =1,29 kg/m3
A de oppervlakte van de cirkel die de wieken bij het ronddraaien bestrijken (in m 2),
ν = de windsnelheid in m/s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
janneman64 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 02:46:

10000 mW denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janneman64
WillemP22 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 00:14:
[...]

In een windmolen zit een turbine die kinetische energie van de wind omzet in elektrische energie. De energie van de lucht die per seconde op een windmolen afkomt, wordt vermogen van de lucht genoemd. Dit geven we aan met P . Hiervoor geldt de volgende formule: P=½·ρ·A·(ν)3
Hierin is:

ρ de dichtheid van de lucht =1,29 kg/m3
A de oppervlakte van de cirkel die de wieken bij het ronddraaien bestrijken (in m 2),
ν = de windsnelheid in m/s.
Top, dat heb ik in excel gegooid, daar komt het volgende tabelletje uit voor het vermogen in de lucht ,er meer uithalen dan 59,3% *) is volgens de natuurwetten dus niet mogelijk. Gemiddeld schijnen molens slechts ca 30% efficiency te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCODngecZ2mf1d98T1hAmPGytrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CpGr3473dCFemx6JN99fsPpi.jpg?f=fotoalbum_large

Een grafiek is hier wat moeilijk van te maken, omdat de getallen zo "exploderen" met het toenemen van de wind en de grootte van de molen. Wel is duidelijk; met een klein molentje van minder dan een meter wordt het pas wat als het stormt, met eentje van meter diameter en gemiddeld windkracht 4 is de energie in de lucht 109 Watt, rendement molentje 30% = 40 Watt met een goed geplaatste molen in het nederlandse weer.

*)edit na info van WillemP

[ Voor 3% gewijzigd door janneman64 op 31-01-2024 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
janneman64 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Top, dat heb ik in excel gegooid, daar komt het volgende tabelletje uit voor het vermogen in de lucht ,er meer uithalen dan 63% is volgens de natuurwetten dus niet mogelijk. Gemiddeld schijnen molens slechts ca 30% efficiency te hebben.

[Afbeelding]

Een grafiek is hier wat moeilijk van te maken, omdat de getallen zo "exploderen" met het toenemen van de wind en de grootte van de molen. Wel is duidelijk; met een klein molentje van minder dan een meter wordt het pas wat als het stormt, met eentje van meter diameter en gemiddeld windkracht 4 is de energie in de lucht 109 Watt, rendement molentje 30% = 40 Watt met een goed geplaatste molen in het nederlandse weer.
Klopt. Om precies te zijn ongeveer 59,3%. Dat is de wet van Betz. Het theoretisch maximum energie die uit de bewegende wind te halen valt. Moderne windmolens met 3 bladen komen tot maximaal 50% (Cp=0.4 tot 0.5). Maar de kleinere windturbines als de Darrieus (Cp=0.4)en de Savonius (Cp=0.15) zijn beduidend minder efficient.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqO1oTN3KahgVDoiIPN4CNlnHfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQGOq6fJf9UMzPupsEui6tDr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door WillemP22 op 30-01-2024 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
janneman64 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Een grafiek is hier wat moeilijk van te maken, omdat de getallen zo "exploderen" met het toenemen van de wind en de grootte van de molen.
In de stromingsleer worden dit soort grafieken daarom vaak met een logaritmische schaal weergeven. In excel kun je dit aanpassen onder "assen" en dan "as opmaken"

Ik zat net even te kijken op de site van Cell Technologies, en zag dat ze inmiddels wat testdata hebben om investeerders te overtuigen ;).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIXwbly2EaocjRHrOktmWhcDin4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kQdIRgQQtJPkC5cGCBVOTIIF.png?f=fotoalbum_large

Het correct toepassen van eenheden hebben ze nog een beetje moeite mee :+ . Zo is 802 Wh is prima om aan te geven hoeveel energie er opgewekt is over een gespecificeerde tijdsduur. Echter, bedoelen ze nu 802 Wh aan energie over een dag? (lijkt mij realistisch) Of bedoelen ze eigenlijk een gemiddeld vermogen van 802 W (lijkt mij minder realistisch voor een ding van 1.4m x 0.6m). Ook het piekvermogen slaat helemaal nergens op want W / h in eenheden is [ J / s] / [ s ] = [ J / s^2]. Als ik dit soort onzin zie kan ik mij eigenlijk gewoon niet voorstellen dat hier een team ingenieurs achter zit die een revolutionair product hebben ontwikkeld. Na wat zoeken op LinkedIn lijkt het dat maar twee mensen verbonden zijn aan dit bedrijf, nu allebei eigenaar van een klein bedrijf dat zonnepanelen verkoopt (panelenconcurrent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
TorxWorx schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:58:
[...]

In de stromingsleer worden dit soort grafieken daarom vaak met een logaritmische schaal weergeven. In excel kun je dit aanpassen onder "assen" en dan "as opmaken"
als nerd op gebied van glasvezel en geluid weet ik alles van decibellen...
Ik beken; had al jaren geen grafiekjes meer in excel gemaakt en alle knoppen zitten ergens anders. ik was te lui om uit te zoeken hoe dat ging. kreeg al niet eens de goede indexen bij de assen pffff. |:(
TorxWorx schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:58:
[...]
Het correct toepassen van eenheden hebben ze nog een beetje moeite mee :+ . ....... lijkt het dat maar twee mensen verbonden zijn aan dit bedrijf, nu allebei eigenaar van een klein bedrijf dat zonnepanelen verkoopt (panelenconcurrent).
nee, dat schept geen vertrouwen. ik gok dat die twee panelenverkopers geldschieters zijn van een dromer met mooie verhalen. Die cijfers geloof ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:25
Iemand hier ervaring mee?

https://myskywind.shop/

Zag nog een windmolen van 5kw maar kan die helaas niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
vincent_1971 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:07:

ziet er uit als een molentje van ongeveer 1 meter diameter. Zie tabellen hierboven; max 40 Watt bij de gemiddelde windsterkte in nederland.

40 Watt * 8760 uur/ jaar = 350 kWh - klopt zowaar met hun eigen staaf-grafiekje . let op dat ie dan wel ideaal opgesteld moet staan; flink hoog boven je huis uit - een meter of 4. of je omgeving dat ok vind, moet je uitzoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 19:12
vincent_1971 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:07:

nee maar dat maakt. ook. niet uit. Je kunt berekenen dat kleine schaal. windturbines gewoon geen significante hoeveelheid energie kunnen opwekken tenzij je non-stop in een storm zit. Dus het maakt niet uit welk. model je koopt, als. je meer dan ~200kwh in een jaar wilt halen dan kom je er niet met kleine windturbines. de natuurkunde doet het gewoon niet op die schaal. Wil. je echt wat dan moet je naar een mast van een. meter of 15 met grote bladen zoals EAZ wind. die dingen maken. dus wel. gewoon 40.000 kwh per jaar. lullige is dat ze ~70k euros kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@janneman64 de diameter is 1,5m volgens de specificaties.
Van de kleine windmolens die ik tot nu toe gezien heb, komt de Skywind het meest serieus over. In de handleiding ook behoorlijk wat informatie over de opstelplaats. Daarbij wordt oa aangegeven dat je een opstelhoogte van minimaal 10 meter moet hebben.

Natuurlijk: het blijft een kleine windmolen met alle beperkingen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
Fr33z schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 00:52:
[...]

nee maar dat maakt. ook. niet uit. Je kunt berekenen dat kleine schaal. windturbines gewoon geen significante hoeveelheid energie kunnen opwekken tenzij je non-stop in een storm zit. Dus het maakt niet uit welk. model je koopt, als. je meer dan ~200kwh in een jaar wilt halen dan kom je er niet met kleine windturbines. de natuurkunde doet het gewoon niet op die schaal. Wil. je echt wat dan moet je naar een mast van een. meter of 15 met grote bladen zoals EAZ wind. die dingen maken. dus wel. gewoon 40.000 kwh per jaar. lullige is dat ze ~70k euros kosten
Maar mocht je in de buurt van een dergelijk verbruik zitten dan is de tvt nog wel te doen (met saldering dan) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
Franciesco schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:11:
@Jann de diameter is 1,5m volgens de specificaties.
Van de kleine windmolens die ik tot nu toe gezien heb, komt de Skywind het meest serieus over. In de handleiding ook behoorlijk wat informatie over de opstelplaats.
je hebt een verkeerde persoon ge-@ ...

heb me es een stuk door het duitsche manual geworsteld, je hebt gelijk, dit lijkt me een zeer degelijk doordacht produkt. Ik erger me dan licht aan dat de helft van het manual waarschuwingen zijn met uitroeptekens, maar enfin. Grappig dat de molen geen richt-vin heeft, hoe dat aerodynamisch werkt begrijp ik nog niet helemaal.

Vind alleen 3 mille voor een molen toch wat veel. Dan moet je nog een zeer exact loodrechte mast hebben, daar gaat denk ik ook zomaar een paar honderd euro heen.

aan de andere kant; die molentjes van aliexpress / amazon kosten dan weinig, je krijgt dan ook net niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janneman64
Ga de lijst aanvullen met nog meer luchtfietsers...

De Archimedes wordt ook her en der als geniaal wereldwonder gepresenteerd.

Op de website worden de eenheden al niet correct gebruikt, dat geeft echt vertrouwen , NOT.
https://thearchimedes.com/products
The 1.5 meter diameter with a rated power of 700 Wh and a maximum of 1 Kwh
Dat moet natuurlijk gewoon "Watt" zijn. De geclaimde vermogens zijn bij 5 m/s dat is pal aan de kust misschien zo, niet in de stad.

Over Tesup moet je voor de grap trustpilot eens nazoeken... Dat is niet best.
https://tesup.com/nl

Grappig en terzake is deze video over tesup:
YouTube: TESUP 7kW WIND TURBINES. DON'T BUY BEFORE YOU WATCH THIS VIDEO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
janneman64 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:30:
Ga de lijst aanvullen met nog meer luchtfietsers...

De Archimedes wordt ook her en der als geniaal wereldwonder gepresenteerd.

Op de website worden de eenheden al niet correct gebruikt, dat geeft echt vertrouwen , NOT.
https://thearchimedes.com/products

[...]

Dat moet natuurlijk gewoon "Watt" zijn. De geclaimde vermogens zijn bij 5 m/s dat is pal aan de kust misschien zo, niet in de stad.

Over Tesup moet je voor de grap trustpilot eens nazoeken... Dat is niet best.
https://tesup.com/nl

Grappig en terzake is deze video over tesup:
YouTube: TESUP 7kW WIND TURBINES. DON'T BUY BEFORE YOU WATCH THIS VIDEO
7 kW haha…in de datasheet van dat ding haalt ie dat vermogen met zogenaamde high windspeed blades en dan bij 50 m/s. Dat is 180 km/h. In mijn 20 jaar dat ik met moderne windindustrie te maken heb gehad. Hebben we dat 1x ooit gemeten…in de kop van Noord Holland op 100m hoogte. Met andere woorden: onzin ding…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
het is in nederland helaas kennelijk zo dat je schaamteloos mag liegen over de spullen die je verkoopt.

Autoriteit consument en markt zou daarvoor theoretisch de aangewezen instelling zijn, maar die doen he-le-maal-niks.

Zijn er kleinere molens (zeg; onder de 2 meter doorsnede) die het wel redelijk doen, denk je?
(afgezien van het economisch rendement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
janneman64 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:03:
[...]

het is in nederland helaas kennelijk zo dat je schaamteloos mag liegen over de spullen die je verkoopt.

Autoriteit consument en markt zou daarvoor theoretisch de aangewezen instelling zijn, maar die doen he-le-maal-niks.

Zijn er kleinere molens (zeg; onder de 2 meter doorsnede) die het wel redelijk doen, denk je?
Tja aliexpress marketing is ook wel erg, niets aan te doen.

Wellicht een standaard 3-bladige turbine..horizontale as.
Maar zo’n wokkel; savonius of Darieus molen hebben heel veel wind nodig. En juist die kleine molens wil men in de bebouwde omgeving, op n dak of zo plaatsen. En daar waait het nauwelijks. Theoretische waait het aan de grond niet. Hoe hoger je komt, hoe leger het landschap, des te sneller neemt de gemiddelde windsnelheid toeneemt.
Een klein molentje zoals je op jachten wel eens ziet…dat zal nog wel werken, denk ik. Is qua kosten ook nog wel uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 19:12
janneman64 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:03:
[...]

het antwoord op. elke hoopvolle. post in dit topic is namelijk altijd hetzelfde:

nee het is in verhouding qua kosten en opbrengsten (zowel financieel en energetisch) onzinning om op. minischaal windturbines te bouwen --> klaar.

je kan met die kleine molens zoals hierboven uitgerekend door een paar slimme GoTers misschien max 200-300 kWh per jaar opwekken, in ideale. condities als. je aan de kust woont en een mast mooi hoog kan zetten. Tel maar uit wat je dat waard vindt maar om het een beetje op kostenniveau zonnepanelen te houden mag dat maximaal 300 euro kosten. Als je ruim rekent en zegt 'ja nee stroom snachts en in de winter, dus anticyclisch met pv, is mij wel het dubbele waard' dan zit je nog steeds rond max 500 euro dus. En dan heb je zo'n mywind-ding dat even 3000+600 mast en dan nog wat elektra = 4000 euro kost :X

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 02-03-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:36
https://www.change.inc/en...of-in-de-tuin-staan-41240

Iemand wel eens van deze start-up gehoort?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
Zie mijn verschillende posts eerder in het topic.

Straal van de turbinebladen is kleiner dan tientallen meters -> prima als hobby (want hobbies mogen geld kosten), niet zinvol voor het milieu of de portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-04 18:56
Gaat dit het dan worden?

Ik volg al heel lang de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam energie opwekken.
Wat betreft kleine windmolentjes heb ik al heel wat keren het “ei van Columbus” zien langskomen.
Tot nu toe ben ik nog niets tegen gekomen dat ik op mijn huis zou willen plaatsen.
Of dit het gaat worden, ik hoop het, de tijd zal het leren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:42
Ik kwam dit tegen op LinkedIn. Lijkt heel erg een gevalletje 'als het te mooi lijkt om waar te zijn...'

https://www.linkedin.com/...id&utm_campaign=share_via

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Haha wind 2x gebruiken? Iets met de wet van behoudt van energie gaat daar niet helemaal lekker :P

Om de zoveel jaar duikt dit weer ergens op, net zoals de Perpetuum Mobile. Newsflash: gaat beide niet werken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit zijn van die producten waarmee grote bedrijven of gemeentes even de schone schijn mee ophouden.

Dat het niets oplevert maakt niet uit, het ronkende artikel staat dan al in de krant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
Ghoogen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Gaat dit het dan worden?

Ik volg al heel lang de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam energie opwekken.
Wat betreft kleine windmolentjes heb ik al heel wat keren het “ei van Columbus” zien langskomen.
Tot nu toe ben ik nog niets tegen gekomen dat ik op mijn huis zou willen plaatsen.

Als je het al el la volgt dan weet je dus ook dat opwek evenredig is met oppervlakte van opwek en de windsnelheid afhankelijk is van de hoogte. Dus dit gewoon onzin is? waarom open je er dan een topic over?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:28

dragonhaertt

@_'.'

Aangezien ze nog geen gestandaardiseerde test hebben daan voor het gegenereerde vermogen (zogenaamde NEN test) valt er helemaal niets te zeggen over de werkelijke opbrengst.

Als je iets beweert wat volgens 'de wetenschap' niet kan, dan moet je ook laten zien waarom je zogenaamd wel gelijk hebt.
Zo'n test is helemaal niet zo ingewikkeld en zou onderdeel moeten zijn van de proof of concept.

Ik verwacht dan ook dat dit ding helemaal niet gaat doen wat ze beweren en dat dit project een stille dood sterft zodra de testresultaten binnen komen.

Eerst zien, dan geloven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siempie76
Wilke schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:30:
[...]

Zie mijn verschillende posts eerder in het topic.

Straal van de turbinebladen is kleiner dan tientallen meters -> prima als hobby (want hobbies mogen geld kosten), niet zinvol voor het milieu of de portemonnee.
Dat is niet wat ze in het artikel zeggen, dat het dus wel degelijk iets opbrengt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 09:03
Er zijn blijkbaar genoeg mensen die in zo'n luchtkasteel geloven 8)7

https://www.celltechnologies.nl/investeren/

Aantal beschikbare posities
1.000
Geclaimd

De club van 1000 zit vol!

Wat bieden wij u aan?

Na een uiterst succesvolle testperiode van The Blade, de revolutionaire verticale
windmolen van Cell Technologies, op zowel technisch als op commercieel vlak is
Cell Technologies toe aan de volgende stap. We gaan de stappen zetten in de
richting van productie van The Blade. Dit betekent dat er kapitaal nodig is om deze
stappen te kunnen zetten. Wat mag u als investeerder verwachten?
● Jaarlijkse dividenduitkering
● Geen beperking in de looptijd
● Deelname al mogelijk vanaf €1.000,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56

Honesty

kattenneus!

Weet niet meer waar ik het tegenkwam maar ben er ook sceptisch over maar de wens is er natuurlijk wel dat ooit wel zoiets gaat werken.
Al zie ik zelf meer in zonnepanelen met meer opbrengst per m2 ooit.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 07:54

Tripl3 D

Brother in Arms

Honesty schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:46:
Al zie ik zelf meer in zonnepanelen met meer opbrengst per m2 ooit.
Deze wens begrijp ik dan weer niet eerlijk gezegd.
We hebben nu al te maken met netcongestie, terugleverkosten, afbouwen salderingsregeling, uitzetten van zonnepanelen op afstand door netbeheerders, enzovoorts, enzovoorts en dan wil je nog meer zonne-energie?

Dan is een alternatieve energieopwekker (buiten het feit of dit inderdaad zoveel rendement oplevert), die ook energie kan opleveren tijdens de nacht, regenachtige/bewolkte dagen, dagen met minder zon zoals in de winter, herfst en lente toch een veel betere aanvulling dan nog meer zonne-energie, zeker zo lang het energienet niet een flinke upgrade heeft gehad?
Dat zou per saldo veel interessanter zijn imho.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22:11
Als het doet wat ze zeggen, dan zal het geweldig zijn. Een hele mooie aanvulling op zonnepanelen.

Inderdaad eerst even afwachten. Ik ben benieuwd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook deze club lijkt op het eerste gezicht alles fout te doen: turbine op basis van luchtweerstand in plaats van lift, een slijtagegevoelige overbrenging, montage middenin turbulentie op een niet bijzonder hoge mast, windleiplaten die wel luchtweerstand hebben (en turbulentie toevoegen) maar geen vermogen leveren.

Extraordinary claims require extraordinary evidence. Als dit op een rijtjeshuis meer dan 2000 kWh per jaar oplevert ben ik oprecht verbaasd :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als ik naar de andere geweldige uitvindingen op de website van change.inc kijk
zie ik wel een bepaalde samenhang/connectie:
windenergie -> energieopslag in een warmtebatterij of een zandbatterij - fantastisch!
Ik ben benieuwd of ze binnenkort een werkende "perpetuum mobile" introduceren.
Zou me niet verbazen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janneman64
Ghoogen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:34:
Gaat dit het dan worden?

Ze beweren de natuurkundewet van Betz te hebben gekraakt. Nou dan weet ik het wel.

Het oppervlakte is ca 60 breed en 90 hoog (ding is totaal 1,4m) dus ca 0,5 m^2.

Daar beweren ze 3000kWh per jaar uit te halen , oftewel gemiddeld 300Watt.

Zie de grafiek ergens een heel stuk terug: die energie bevat de wind op zo'n oppervlakte niet eens. zelfs niet als het gemiddeld windkracht 4 zou zijn (wat ze beweren...)

Sorry dat ik het zeg, maar het is gewoon "BOERENBEDROG". 👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
Trichoglossus schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:35:
Er zijn blijkbaar genoeg mensen die in zo'n luchtkasteel geloven 8)7
Tja ik verbaas me er iedere keer weer over dat er stommelingen in zo'n verkoop verhaal trappen.

Net als de "dutch windwheel" waar al tonnen aan marketing ingestopt moeten zijn, terwijl het bewezen niet werkende techniek is.

Als je zo graag van je geld af wil, kan je het ook aan mij overmaken, dan geef ik een goed feest 🎉🍰🍺, heb je er tenslotte nog iets aan.

Nu eten die volksverlakkers het gewoon op zonder serieuze tegen prestatie behalve kletspraatjes. 👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghoogen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-04 18:56
technopeuter schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:52:
[...]

Als je het al el la volgt dan weet je dus ook dat opwek evenredig is met oppervlakte van opwek en de windsnelheid afhankelijk is van de hoogte. Dus dit gewoon onzin is? waarom open je er dan een topic over?
Ik zou niet weten waarom ik geen topic zou openen.
Ik geloof er ook niet in maar wellicht heeft iemand andere inzichten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

paQ

Bartske schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:40:
Ik kwam dit tegen op LinkedIn. Lijkt heel erg een gevalletje 'als het te mooi lijkt om waar te zijn...'

Mooie uitleg wel (los van de spelfouten)
Heel leerzaam ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

paQ

Ghoogen schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:50:
[...]

Ik zou niet weten waarom ik geen topic zou openen.
Ik geloof er ook niet in maar wellicht heeft iemand andere inzichten.
en had ik het nooit gelezen :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:11
Waarom moet deze windmolen op de voorpagina van het AD?

Ik ben bang dat er heel veel mensen met open ogen in lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:05
Van de website:
Een plastic kap met openingen, die als een windvaan meedraait met de windrichting, zorgt er voor dat de aluminium bladen in de molen alleen wind vangen en niet tegelijkertijd afgeremd worden, zoals bij een windwokkel gebeurt. De vaan van die kap zorgt er aan de achterzijde voor dat de wind niet weg kan, maar nog een keer door het molentje wordt geleid. “De Wet van Betz geldt dus gewoon, maar wij gebruiken de energie uit de wind twee keer”, legt Naaktgeboren uit.
Leuk verhaal, maar dit slaat nergens op. Ten eerste worden onderdelen altijd afgeremd als je wind om wilt zetten naar energie. Ten tweede kun je dezelfde energie niet twee keer gebruiken. Wind gaat niet oneindig door, want dan zou je het ook wel drie of vier keer door het molentje kunnen leiden. De energie die de wind met zich meebrengt wordt minder zodra het de molen raakt. Wellicht kun je er nog wat extra energie uithalen als je de wind terugstuurt zoals ze aangeven (die je de eerste keer niet hebt omgezet), maar meer dan de welbekende grenzen zal het nooit worden. Dus ook hier geldt: te klein, te weinig wind, te weinig vermogen, teveel haken en ogen met betrekking tot plaatsing en omgevingsvergunningen. Nooit, maar dan ook nooit zie je een duidelijke video van de opbrengst. Nooit zie je dat ding ergens bij iemand in een tuin hangen met een meter ernaast die een eerlijk beeld geeft. En dat gaat ook niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 07:33

TheDudez

Usenet stofzuiger!

oops dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door TheDudez op 02-10-2024 11:32 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-03 13:09
Bartske schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:40:

Fijn dat er techneuten zijn die dit soort posts maken.
Ook al ben ik als Tweaker zelf enigszins technisch onderlegd is het voor mij niet makkelijk om te bepalen welke windmolen nu efficient is en welke niet.
Immers, als een grote windmolen efficient genoeg is om er honderden (zo niet duizenden) op grote schaal door heel Nederland te zetten, waarom zou een kleine dan ook niet kunnen werken?
Het helpt dan ook niet mee dat er vandaag op de hoofdpagina van een site als het AD deze kleine windmolen wordt aangeprezen als een windmolen revolutie.

Ik stel mijn pre-order nog even uit tot deze windmolen zich in de praktijk bewezen heeft ;)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste