Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:03
Owios schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:54:
[...]

Is dit naar jou gecommuniceerd? Ik heb daar nog niks van vernomen.
Nee, niet gecommuniceerd. Echter maak ik me geen illusies.
Wel goed punt om het even met ze te checken, dat ga ik doen.

@Headshot_NL
Thx voor de tip van GC iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Headshot_NL schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:33:
[...]

Greenchoice via deze link met 11,5 cent. Kan je kiezen voor variabel, 1 of 3 jaar.
https://www.greenchoice.nl/breedschap/
Tnx voor de tip! Heb GC contract nu aangevraagd voor per 1 januari 2024 wanneer Vattenfall TLV gaat verlagen voor het modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 23:03
Treveo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:13:
[...]

Tnx voor de tip! Heb GC contract nu aangevraagd voor per 1 januari 2024 wanneer Vattenfall TLV gaat verlagen voor het modelcontract.
Wie zegt dat VF gaat verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Nu online
Nougat schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:23:
[...]

Wie zegt dat VF gaat verlagen?
Dat heeft VF zelf gezegd tegen mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Treveo schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:23:
[...]

Dat heeft VF zelf gezegd tegen mij
En wat doe je als ze dat niet doen? Dan zit je met 2 contracten? Mijn TLV is ook niet verlaagd per 1 november, zoals mensen vertelden...

[ Voor 14% gewijzigd door Nougat op 03-11-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Nu online
Nougat schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:25:
[...]

En wat doe je als ze dat niet doen? Dan zit je met 2 contracten? Mijn TLV is ook niet verlaagd per 1 november, zoals mensen vertelden...
Vattenfall heeft mij paar keer verteld dat ze TLV voor modelcontract per 1 januari 2024 gaan verlagen. Voor variabel is dat iig al gedaan. Ik heb ze net even WhatsApp gestuurd om nog een keer te vragen of het echt per 1 januari 2024 verlaagd wordt. Ik zit bij GC sowieso nog in de 14 dagen bedenktijd

[ Voor 21% gewijzigd door Treveo op 03-11-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:29
Dit gaat interessant worden. Ik zit nu voor stroom bij VF en wil mijn TLV cashen. Lang verhaal kort: dat kan alleen als ik overstap; tussentijdse afrekeningen zijn niet mogelijk. Jammer, want wilde juist ook met gas naar VF.

Maar de (overigens uiterst kundige en vriendelijke) medewerker van VF wist me te vertellen dat mijn TLV geen 16,8ct meer is, maar 7,nogwat. Daarover ben ik niet geïnformeerd. Daarop antwoordde de mdw ‘dan bedoelt u 30 dagen melden voorafgaand aan de wijzing van levertarieven?’. We hebben de discussie gelaten voor wat het is, maar die discussie zal gevoerd gaan worden bij de eindafrekening vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 18:15
cryptapix schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:29:
Dit gaat interessant worden. Ik zit nu voor stroom bij VF en wil mijn TLV cashen. Lang verhaal kort: dat kan alleen als ik overstap; tussentijdse afrekeningen zijn niet mogelijk. Jammer, want wilde juist ook met gas naar VF.

Maar de (overigens uiterst kundige en vriendelijke) medewerker van VF wist me te vertellen dat mijn TLV geen 16,8ct meer is, maar 7,nogwat. Daarover ben ik niet geïnformeerd. Daarop antwoordde de mdw ‘dan bedoelt u 30 dagen melden voorafgaand aan de wijzing van levertarieven?’. We hebben de discussie gelaten voor wat het is, maar die discussie zal gevoerd gaan worden bij de eindafrekening vermoed ik.
Ik begrijp laatste deel van je bericht niet helemaal. Maar bedoel je te zeggen dat ze alleen wijziging van levertarieven moeten communiceren en wijzigingen van teruglevertarieven niet hoeven communiceren?

Als zij inderdaad stilzwijgend verlaagd hebben ga ik ook nog wel discussiëren. Ik heb een contract met 16,8ct en bericht inzake verlaging van levertarieven. Omdat in laatste bericht niets over teruglevertarieven staat, ben ik er van uitgegaan dat die dus niet gewijzigd is.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
sipjohn schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:43:
[...]

Ik begrijp laatste deel van je bericht niet helemaal. Maar bedoel je te zeggen dat ze alleen wijziging van levertarieven moeten communiceren en wijzigingen van teruglevertarieven niet hoeven communiceren?

Als zij inderdaad stilzwijgend verlaagd hebben ga ik ook nog wel discussiëren. Ik heb een contract met 16,8ct en bericht inzake verlaging van levertarieven. Omdat in laatste bericht niets over teruglevertarieven staat, ben ik er van uitgegaan dat die dus niet gewijzigd is.
Dat is inderdaad wat de medewerker in mijn ogen suggereerde. Ik heb niet eens een bericht over verlaging van tarieven (laatste keer was per 1 juli).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:13
cryptapix schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:51:
[...]

Dat is inderdaad wat de medewerker in mijn ogen suggereerde. Ik heb niet eens een bericht over verlaging van tarieven (laatste keer was per 1 juli).
Ze proberen het gewoon, 99% van de klanten hebben dit niet eens door of geen zin / weten niet hoe hier bezwaar op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-09 02:56
Ik lees het volgende:
"Salderingsregeling: tot 2025 is de salderingsregeling nog van kracht. Dit betekent dat u de energie die u geleverd heeft gekregen van uw energieleverancier en de energie die u teruglevert aan het net, tegen elkaar weg mag strepen."

Misschien een domme vraag maar ik begrijp iets niet.
Ik betaal 0,24 ct per Kwh (0,9 ct + 0,15 ct energiebelasting)
Ik krijg 0,10 ct terugleververgoeding

Als ik dus voor 0,10 ct per Kwh teruglever, wat ik niet gebruik en vervolgens weer geleverd krijg voor 0,24 ct,
betaal ik nog steeds 0,14 ct voor mijn eigen teruggeleverde stroom toch vanwege die energiebelasting per Kwh?
Dus ben ik toch duurder uit als ik het niet direct zelf gebruik?

Dan wordt er toch niet 100% weggestreept?
Wie kan mij dit uitleggen? 8)7

En in dit geval lijkt mij een thuisbatterij dus altijd rendabel op den duur

[ Voor 4% gewijzigd door DijkDude op 03-11-2023 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
DijkDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:48:
Ik lees het volgende:
"Salderingsregeling: tot 2025 is de salderingsregeling nog van kracht. Dit betekent dat u de energie die u geleverd heeft gekregen van uw energieleverancier en de energie die u teruglevert aan het net, tegen elkaar weg mag strepen."

Misschien een domme vraag maar ik begrijp iets niet.
Ik betaal 0,24 ct per Kwh (0,9 ct + 0,15 ct energiebelasting)
Ik krijg 0,10 ct terugleververgoeding

Als ik dus voor 0,10 ct per Kwh teruglever, wat ik niet gebruik en vervolgens weer geleverd krijg voor 0,24 ct,
betaal ik nog steeds 0,14 ct voor mijn eigen teruggeleverde stroom toch vanwege die energiebelasting per Kwh?

Wie kan mij dit uitleggen? 8)7

Je TLV gaat over de kwh's die je teruglevert ná salderen.

Kijk anders even deze Tweakers video. Heb je ook een antwoord mbt je thuisbatterij
YouTube: Is een thuisaccu in 2023 al interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
Zojuist ook even contact gehad met Vattenfall via de WhatsApp. Ik zit nog tot einde jaar voor 16,8. Ze geven aan dat ze binnenkort gaan communiceren wat het nieuwe TLV gaat zijn voor modelcontracten. Hoeveel dat is wilde ze nog niet iets over roepen. Dat het minder gaat zijn wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
DijkDude schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:48:
betaal ik nog steeds 0,14 ct voor mijn eigen teruggeleverde stroom toch
Nee, niet voor 'je eigen teruggeleverde stroom'. Als jij het teruglevert, dan gaat die energie naar een andere gebruiker. Jouw energieleverancier heeft geen grote batterij die 'jouw' energie opslaat en weer aan 'jou' teruglevert als je dat wilt.

De situatie als de salderingsregeling is afgeschaft:
Jij levert stroom terug voor 10 cent (niet 0,10 cent :P). En daar stopt die transactie.
Dat je op een later moment alsnog stroom afneemt, en daarvoor de standaardprijs moet betalen, doet daar niks aan af.

Overigens, het is niet zo dat per 2025 de salderingsregeling volledig stopt. Tot eind 2027 kan je nog meer dan de helft van wat je teruglevert, salderen. Pas per 2031 is het 0.
Dat klopt. Door de afbouw van het salderen zal dat normaal worden.
Wie kan mij dit uitleggen?
Dat 100% wegstrepen is letterlijk de salderingsregeling.
Die wordt afgebouwd, om talloze redenen en is de afgelopen maanden zeer veel besproken. Niet alleen in dit topic, maar ook in het nieuws, echt op heel veel plekken. Er is op internet gigantisch veel informatie over te vinden.

Het belangrijkste om te realiseren: elektriciteit is geen 'limonade', wat je gewoon even in een groot vat stopt, zodat je het later weer kan leegtappen. Als jij in de zomer een hoop energie teruglevert, terwijl iedereen dat wil met z'n panelen, dan zijn er niet enorm veel verbruikers van die elektriciteit. Energie is dan minder waardevol. Er is veel aanbod, minder vraag.

In de winter lever je een heel stuk minder terug. Terwijl je warmtepomp misschien wel een hoop energie nodig heeft. Daarvoor steken we in de winter gas in de fik om genoeg energie op te wekken om diezelfde warmtepomp te laten werken. Er is minder aanbod, meer vraag. Elektriciteit is dan dus duurder.
Overigens is het verbruik van een warmtepomp op elektriciteit, gegenereerd uit aardgas, alsnog aanzienlijk efficiënter dan een cv-ketel op aardgas. Helaas is de belasting op elektriciteit aanzienlijk hoger dan die op aardgas, waardoor dat voordeel financieel slechts gedeeltelijk bij de consument terecht komt.

Daarbij is ook nog eens het net op veel plekken overbelast en kunnen er niet overal meer nieuwe aansluitingen gerealiseerd worden. Vooral omdat levering en productie enorm hard schommelt.

De oplossing hiervoor is precies wat je moet doen: zoveel mogelijk zélf je energie gebruiken. Het moet normaal worden dat je je wasmachine aanzet als de zon schijnt, in plaats van in daltarief. Dat gaat op grote schaal extreem veel schelen. En om daar te komen, zal salderen moeten worden afgeschaft. Dan wordt het ook financieel aantrekkelijk om dat te doen immers.
Op den duur wel ja, zeker als je overdag opwekking hebt en dit 's avonds kan gebruiken.
Echter zijn batterijen best duur. Als jij je energieverbruik juist verdeelt over de dag, kan je al aanzienlijk besparen zonder in hardware te investeren.

De grootste uitdaging blijft echter het verschil in seizoenen. Dermate veel energie in accu's vasthouden is lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 03-11-2023 17:25 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:03
offtopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
Richh schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:18:
[...]

Nee, niet voor 'je eigen teruggeleverde stroom'. Als jij het teruglevert, dan gaat die energie naar een andere gebruiker. Jouw energieleverancier heeft geen grote batterij die 'jouw' energie opslaat en weer aan 'jou' teruglevert als je dat wilt.

De situatie als de salderingsregeling is afgeschaft:
Jij levert stroom terug voor 10 cent (niet 0,10 cent :P). En daar stopt die transactie.
Dat je op een later moment alsnog stroom afneemt, en daarvoor de standaardprijs moet betalen, doet daar niks aan af.

Overigens, het is niet zo dat per 2025 de salderingsregeling volledig stopt. Tot eind 2027 kan je nog meer dan de helft van wat je teruglevert, salderen. Pas per 2031 is het 0.

[...]

Dat klopt. Door de afbouw van het salderen zal dat normaal worden.

[...]

Dat 100% wegstrepen is letterlijk de salderingsregeling.
Die wordt afgebouwd, om talloze redenen en is de afgelopen maanden zeer veel besproken. Niet alleen in dit topic, maar ook in het nieuws, echt op heel veel plekken. Er is op internet gigantisch veel informatie over te vinden.

Het belangrijkste om te realiseren: elektriciteit is geen 'limonade', wat je gewoon even in een groot vat stopt, zodat je het later weer kan leegtappen. Als jij in de zomer een hoop energie teruglevert, terwijl iedereen dat wil met z'n panelen, dan zijn er niet enorm veel verbruikers van die elektriciteit. Energie is dan minder waardevol. Er is veel aanbod, minder vraag.

In de winter lever je een heel stuk minder terug. Terwijl je warmtepomp misschien wel een hoop energie nodig heeft. Daarvoor steken we in de winter gas in de fik om genoeg energie op te wekken om diezelfde warmtepomp te laten werken. Er is minder aanbod, meer vraag. Elektriciteit is dan dus duurder.
Overigens is het verbruik van een warmtepomp op elektriciteit, gegenereerd uit aardgas, alsnog aanzienlijk efficiënter dan een cv-ketel op aardgas. Helaas is de belasting op elektriciteit aanzienlijk hoger dan die op aardgas, waardoor dat voordeel financieel slechts gedeeltelijk bij de consument terecht komt.

Daarbij is ook nog eens het net op veel plekken overbelast en kunnen er niet overal meer nieuwe aansluitingen gerealiseerd worden. Vooral omdat levering en productie enorm hard schommelt.

De oplossing hiervoor is precies wat je moet doen: zoveel mogelijk zélf je energie gebruiken. Het moet normaal worden dat je je wasmachine aanzet als de zon schijnt, in plaats van in daltarief. Dat gaat op grote schaal extreem veel schelen. En om daar te komen, zal salderen moeten worden afgeschaft. Dan wordt het ook financieel aantrekkelijk om dat te doen immers.

[...]

Op den duur wel ja, zeker als je overdag opwekking hebt en dit 's avonds kan gebruiken.
Echter zijn batterijen best duur. Als jij je energieverbruik juist verdeelt over de dag, kan je al aanzienlijk besparen zonder in hardware te investeren.

De grootste uitdaging blijft echter het verschil in seizoenen. Dermate veel energie in accu's vasthouden is lastig.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Helaas snap ik er nog steeds geen ene bal van.
Behalve natuurlijk dat ik ook wel begrijp dat ik niet mijn "eigen" stroom teruggeleverd krijg, maar dat was de vraag ook niet.
Ik heb het 3x gelezen maar zie de verbanden helaas niet betreffende mijn vraag.
Uiteraard ligt dat aan mij, maar vraag me eerlijk gezegd ook wel een beetje af of je wel precies begrijpt wat ik bedoel, maar dat terzijde.
Ik vrees dat ik de "kleutertje-luister uitleg nodig heb. 7(8)7
Maar ik begrijp ook dat dit blijkbaar off-topic is.
Waar het dan wel moet, moet iemand me dan ook maar uitleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door DijkDude op 03-11-2023 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 09:09
@DijkDude maar wat is je vraag dan wel precies? :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

@DijkDude ik denk dat je Dix0r's antwoord gemist hebt Dix0r in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?". Volgens mij geeft dat het antwoord dat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
_V_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:43:
@DijkDude ik denk dat je Dix0r's antwoord gemist hebt Dix0r in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?". Volgens mij geeft dat het antwoord dat je zoekt.
Ah sorry, inderdaad, ga ik even bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
[...]

Greenchoice via deze link met 11,5 cent. Kan je kiezen voor variabel, 1 of 3 jaar.
Moet je dan niet 'lid' zijn van coöperatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:17
Nougat schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:29:
[...]

Moet je dan niet 'lid' zijn van coöperatie?
Nee deze kan je gewoon aanvragen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 21:43
Ik heb ook nooit bericht ontvangen van VF, maar in mijn dashboard staat nog steeds netjes 16.8 cent. Ik wacht het nog wel even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:28
Ruvo schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:43:
Ik heb ook nooit bericht ontvangen van VF, maar in mijn dashboard staat nog steeds netjes 16.8 cent. Ik wacht het nog wel even af.
Ik had een variabel contract bij VF. Op een gegevenmoment kreeg ik een mail dat per 1 november de TLV naar 7 cent zou gaan. Een week (of 2?) later een mail die beweerde dat de 16.8 cent al lang verledentijd was. Uiteindelijk een medewerker gesproken die het snapte, die gaf toe dat ze fouten hebben gemaakt en dat ze in november de boel gaan verrekenen voor een aantal klanten, daar zou ik tussen staan. Eindafrekening inmiddels al gehad (overgestapt naar andere leverancier, om eindafrekening te forceren), die is onjuist, dus nog even afwachten of ze het gaan corrigeren deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:08

Rzaan

Altijd zoekende

Ruvo schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:43:
Dat dashboard van hen, daar moet je niet teveel vanuit gaan.
Daar kloppen wel vaker dingen niet van.
Denk wel dat de 16.8 cent nog klopt, maar ik bedoel het meer in zijn algemeenheid.
Op mijn dashboard staat nog steeds dat ik een elektra & gas-aansluiting heb, maar die heb ik al een half jaar niet meer.
Mijn zogenaamd gepersonaliseerde aanbod, biedt me ook steeds gas en stroom aan. Al 2 keer gemeld maar er verandert niets. Communicatie van VF is sowieso bagger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 21:43
Rzaan schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:00:
[...]

Dat dashboard van hen, daar moet je niet teveel vanuit gaan.
Daar kloppen wel vaker dingen niet van.
Denk wel dat de 16.8 cent nog klopt, maar ik bedoel het meer in zijn algemeenheid.
Op mijn dashboard staat nog steeds dat ik een elektra & gas-aansluiting heb, maar die heb ik al een half jaar niet meer.
Mijn zogenaamd gepersonaliseerde aanbod, biedt me ook steeds gas en stroom aan. Al 2 keer gemeld maar er verandert niets. Communicatie van VF is sowieso bagger.
Begrijp ik, maar het blijft een communicatie middel richting de klant. We moeten ergens vanuit kunnen gaan, dus ik ga er vanuit dat de TLV klopt. Daarnaast heb ik eerder via Whatsapp nagevraagd of de TLV van 16.8 cent blijft staan vanaf 1/8, en dat werd geverifieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:47
@cj1
Deze staat op deze manier niet in de lijst, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:20

Niwla

dat dus....

[...]

Hoe vast is die 1 of 3 jaar in dit geval?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
Niwla schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:18:
[...]

Hoe vast is die 1 of 3 jaar in dit geval?
Volgens Greenchoice zelf ook vast deze hele periode.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

Headshot_NL schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:21:
[...]

Volgens Greenchoice zelf ook vast deze hele periode.
Dan zou dat misschien wel een “veilige haven” kunnen zijn vanaf 1 jan als VF z’n modelcontracten gaat verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
_V_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:43:
Teruggekeken, maar het is gewoon nog steeds niet duidelijk.
Ik lever 1 kwh terug en krijg 0,10 ct en neem vervolgens 1 Kwh af en betaal 0,24ct.
Waar is die 14 ct gebleven? Niet in mijn portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
DijkDude schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:15:
[...]

Teruggekeken, maar het is gewoon nog steeds niet duidelijk.
Ik lever 1 kwh terug en krijg 0,10 ct en neem vervolgens 1 Kwh af en betaal 0,24ct.
Waar is die 14 ct gebleven? Niet in mijn portemonnee.
Je verbruik, dus de Kwh worden tegen elkaar weggestreept. Dus 1 Kwh - 1 Kwh. Als je al je eigen verbruik weg hebt kunnen strepen door je opbrengst, dan krijg je 10ct. Als je niet alles hebt weg kunnen strepen, dan heb je dus kosten. Dus heb je bijv 200 Kwh meer verbruikt dan opgeleverd dan kost dit je 0.24 x 200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DijkDude
PeterDee schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:24:
[...]

Je verbruik, dus de Kwh worden tegen elkaar weggestreept. Dus 1 Kwh - 1 Kwh. Als je al je eigen verbruik weg hebt kunnen strepen door je opbrengst, dan krijg je 10ct. Als je niet alles hebt weg kunnen strepen, dan heb je dus kosten. Dus heb je bijv 200 Kwh meer verbruikt dan opgeleverd dan kost dit je 0.24 x 200
Ah, dat is duidelijk ja.
Stom zo had in het niet bekeken .
Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:18:
@cj1
Is gewoon een van de vele energiecoöperaties waarmee Greenchoice samenwerkt. Er staat in de tabel vermeld dat je de 11,5 cent krijgt via een energiecoöperatie. Overzicht coöperaties:
https://www.greenchoice.n...giecooperaties-overzicht/

[ Voor 22% gewijzigd door Linea op 06-11-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Hoe zit het overigens met een opzegboete als je meer teruglevert dan verbruikt. Iemand al eens antwoord gekregen van een energieleverancier?

Inmiddels van GC een antwoord gekregen. Als je meer teruglevert en de TLV is lager, dan zou er een boete betaald moeten worden omdat zij dan minder betalen voor de 'inkoop' van jou stroom.

[ Voor 40% gewijzigd door Nougat op 06-11-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
Nougat schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:47:
Hoe zit het overigens met een opzegboete als je meer teruglevert dan verbruikt. Iemand al eens antwoord gekregen van een energieleverancier?

Inmiddels van GC een antwoord gekregen. Als je meer teruglevert en de TLV is lager, dan zou er een boete betaald moeten worden omdat zij dan minder betalen voor de 'inkoop' van jou stroom.
Hier een voorbeeldberekening van mijn greenchoice.
Contracttarief 11,5 ct, huidig tarief volgens hun 8ct. Omdat huidig tarief lager, boete NIHIL.
Dus waarschijnlijk indien huidige tarieven hoger dan inderdaad opzegboete: verwacht resterend TLV Kwh x (huidig tarief minus 11,5ct)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YeeoYlvZkG650tjAbmw2av-k0w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XKEn9Y3VS7Qp0IfhQcN9QVud.jpg?f=user_large

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Truus01 schreef op zondag 5 november 2023 @ 13:18:
[...]

@cj1
Naar mijn verwachting is hier op Tweakers niemand lid van Energiecoöperatie 't Breedschap.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Heb met voor de zekerheid (aangezien het toch baggerweer voor de panelen is) aangemeld bij GC met ingang van de 9e november (3 jarig contract)

EDIT:
Ohja.. 9 november invullen en pas in laten gaan op 24-11-2023?

[ Voor 20% gewijzigd door Nougat op 06-11-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Laatst online: 18-09 01:26

_V_

cj1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:57:
[...]
Naar mijn verwachting is hier op Tweakers niemand lid van Energiecoöperatie 't Breedschap.
Sympathisant zijn is wellicht genoeg, zie ook Linea's eerdere reactie.
Linea schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Je hoeft geen lid te zijn, maar mag ook sympathisant zijn. Ik kom nergens een definitie van sympathisant tegen (noch bij Greenchoice, noch bij de coöperatie waarvan ik de statuten bekeken heb), dus volgens mij kan iedereen dat zijn.

Als netto-terugleveraar is het levertarief niet zo relevant, zo lang als we nog mogen salderen. Het vaste maandelijkse levertarief is niet hoog in vergelijking met concurrenten.

Edit: op de website van Energiecoöperatie Duurzaam Overloon - een van de coöperaties - kom ik het nog duidelijker tegen:
"Iedereen die zich aanmelden via deze link wordt automatisch gekoppeld aan de samenwerking overeenkomst met DO! Je hoeft dus geen lid te zijn van Duurzaam Overloon! om gebruik te maken van deze regeling."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Richard

Kuru Kuru Kururin

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 00:18
Dus gewoon voor hun nieuwsbrief aanmelden dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 22:26
Nougat schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:47:

Dus je krijgt een boete omdat je ze invoeding onthoud waarvan de gemiddelde leverancier claimt dat die er niks aan heeft en dat er geld bij moet?

Briljant! |:(

Is die mythe ook weer ontkracht. :P

Kun je het hele antwoord hier eens geanonimiseerd posten @Nougat ?

[ Voor 5% gewijzigd door gAzu op 06-11-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30
Dus je krijgt een boete omdat je ze invoeding onthoud waarvan de gemiddelde leverancier claimt dat die er niks aan heeft en dat er geld bij moet?

[/quote]

Bizar is dat. Het klinkt allemaal als diefstal en prijsafspraken. Zou tijd worden dat de overheid hier wat aan gaat doen. Helaas zijn die nog even bezig met andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
gAzu schreef op maandag 6 november 2023 @ 23:00:
[...]

Het staat ook in hun voorwaarden, zie erwn in "Opzeg boete bij teruglevering"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
Rick43 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:51:

[/quote]

Bizar is dat. Het klinkt allemaal als diefstal en prijsafspraken. Zou tijd worden dat de overheid hier wat aan gaat doen. Helaas zijn die nog even bezig met andere zaken.
Dat is het antwoord dat ik telefonisch kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 10:08
Precies, en daarin staat:

"de resterende hoeveelheid bestaat uit de in kilowattuur uitgedrukte hoeveelheid elektriciteit of het in kubieke meter uitgedrukte volume gas dat de kleinverbruiker gedurende de resterende looptijd van de leveringsovereenkomst van de vergunninghouder geleverd zou krijgen indien geen opzegging zou plaatsvinden."

Het lijkt erop dat ze dus alleen een boete mogen geven voor levering en niet voor teruglevering.

Maar leveranciers proberen daar vast onderuit te komen / terugleveraars te weren.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipjohn
HandyLumberjack schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:51:
[...]

Precies, en daarin staat:

"de resterende hoeveelheid bestaat uit de in kilowattuur uitgedrukte hoeveelheid elektriciteit of het in kubieke meter uitgedrukte volume gas dat de kleinverbruiker gedurende de resterende looptijd van de leveringsovereenkomst van de vergunninghouder geleverd zou krijgen indien geen opzegging zou plaatsvinden."

Het lijkt erop dat ze dus alleen een boete mogen geven voor levering en niet voor teruglevering.

Maar leveranciers proberen daar vast onderuit te komen / terugleveraars te weren.
Interessant, indien teruglevering niet gezien wordt als negatieve levering.

Overigens volgend lid mogelijk ook van belang indien teruglevering als levering wordt gezien:
"Indien de prijs van het referentieproductaanbod gelijk is aan of hoger is dan de overeengekomen prijs, bedoeld in het eerste lid, acht de ACM een opzegvergoeding redelijk als deze opzegvergoeding nihil is."

Dat betekend dus dat ze geen boete mogen rekeningen als de tlv van referentieprodukt boven 11,5 stijgt?

Ik lees simpel, ben geen jurist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
In de wet staat niets over salderen, terugleveren of het om netto gebruik gaat.
Het standaard jaarverbruik geeft bruto invoeding en afname aan.
Zoals ik de wet interpreteer zou een leverancier een vergoeding mogen berekenen op basis van de bruto afname zoals in sjv staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
denneappel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:33:
In de wet staat niets over salderen, terugleveren of het om netto gebruik gaat.
Het standaard jaarverbruik geeft bruto invoeding en afname aan.
Zoals ik de wet interpreteer zou een leverancier een vergoeding mogen berekenen op basis van de bruto afname zoals in sjv staat.
Er staat toch duidelijk in dat het gaat over door de vergunninghouder geleverd energie aan de consument

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
HandyLumberjack schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:22:
[...]

Er staat toch duidelijk in dat het gaat over door de vergunninghouder geleverd energie aan de consument
Exact. Dus bruto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ja nu wel denk ik, bruto afname, en die is nul bij meer terugleveren als verbruik

Maar zodra salderen wordt afgebouwd, is dit wat breder interpretabel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denneappel
HandyLumberjack schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:03:
[...]

Ja nu wel denk ik, bruto afname, en die is nul bij meer terugleveren als verbruik

Maar zodra salderen wordt afgebouwd, is dit wat breder interpretabel.
Ik denk dat we offtopic gaan. En aangezien ik anderen daar eerder ook op heb gewezen lijkt het mij goed dat ik het er hier niet verder over ga hebben (wel een interessant onderwerp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 16:12
Niwla schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:04:
[...]

Dan zou dat misschien wel een “veilige haven” kunnen zijn vanaf 1 jan als VF z’n modelcontracten gaat verlagen.
Ik vind je dan lichtelijk laat, want in de maanden november en december verbruik je meer dan je opwekt, je bent dus je 'dure' zonnestroom aan het opgebruiken, die je panelen in de maanden ervoor hebben opgewekt.
Beter is/was om in oktober al over te stappen, dan je werd je zonnestroom uitbetaald tegen het dan geldende TLV van 16.8ct/kWh. En dan sta je van oktober tot januari dik in de min, maar dat trek je wel weer bij vanaf maart. Maar dan heb je in iedergeval iets extra's aan je zonnestroom kunnen pakken. Het is niet veel, maar we lijken hier toch op de centen te zitten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla

Niwla

dat dus....

TheBull schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:52:
[...]

Ik vind je dan lichtelijk laat, want in de maanden november en december verbruik je meer dan je opwekt, je bent dus je 'dure' zonnestroom aan het opgebruiken, die je panelen in de maanden ervoor hebben opgewekt.
Beter is/was om in oktober al over te stappen, dan je werd je zonnestroom uitbetaald tegen het dan geldende TLV van 16.8ct/kWh. En dan sta je van oktober tot januari dik in de min, maar dat trek je wel weer bij vanaf maart. Maar dan heb je in iedergeval iets extra's aan je zonnestroom kunnen pakken. Het is niet veel, maar we lijken hier toch op de centen te zitten ...
Helemaal waar!..... al doende leert men zeg maar 8)

Maar ik doelde meer op de tijdsduur van de "vaste" contracten bij GC.... Als je toch nog ergens een redelijke TLV veilig wilt proberen te stellen...voor zolang dat duurt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Laatst online: 06-02-2024
Vattenfall heeft mij afgelopen week een jaarafrekening (periode juli '23 t/m okt '23) gepresenteerd met een lage TLV.

Ik heb ze vervolgens een printscreen van de e-mail laten zien waarin staat dat de TLV tot 1-11 16,8ct per kwh zou moeten zijn, en krijg binnenkort nog een extra uitbetaling, aldus een medewerker per Whatsapp.

Ze probeerden het dus mogelijk eerst niet uit te betalen. Mocht je ook bij VF zitten; handig om in de gaten te houden.

Voor de huidige periode (vanaf 1-11) heb ik een nieuwe klant gevonden, Greenchoice, 11,5ct per kwh. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sipjohn
sjonniepanelen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:57:
Vattenfall heeft mij afgelopen week een jaarafrekening (periode juli '23 t/m okt '23) gepresenteerd met een lage TLV.

Ik heb ze vervolgens een printscreen van de e-mail laten zien waarin staat dat de TLV tot 1-11 16,8ct per kwh zou moeten zijn, en krijg binnenkort nog een extra uitbetaling, aldus een medewerker per Whatsapp.

Ze probeerden het dus mogelijk eerst niet uit te betalen. Mocht je ook bij VF zitten; handig om in de gaten te houden.

Voor de huidige periode (vanaf 1-11) heb ik een nieuwe klant gevonden, Greenchoice, 11,5ct per kwh. :)
Bij mij ook maar slechts enekele honderste cent :) (14jul - 5nov)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpR4vuq-mrfRYk7SUzPlzzf87KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLCp19JKOXKG9CPThv9Ej7kv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door sipjohn op 09-11-2023 13:02 . Reden: begindatum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjonniepanelen
  • Laatst online: 06-02-2024
sipjohn schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:03:
[...]

Bij mij ook maar slechts enekele honderste cent :) (7 jul - 5nov)
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpWnrgnp0vwEe1C78cZ790S4QMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIRSInoigubgDdIoF8N5FY54.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb 1.5 maand geleden een jaarcontract afgesloten bij United Consumers, zeg maar €0,36 eurocent per kWh, €1,27 voor een kuub gas. TLV van €0,08. Nu krijg ik de eerste maandnota, waar ik netto 173kWh heb teruggeleverd. Hier staat echter voor het normale tarief €0,17756 per kWh en daltarief €0,16446 per kWh. Waardoor ik netto dus €29,94 'terug' zou krijgen. Ik verwacht dat het 174kWh * €0,08 is, dus €13,92.

Mis ik hier iets?

[ Voor 8% gewijzigd door Kuusj op 09-11-2023 20:48 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:08

Rzaan

Altijd zoekende

Kuusj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:44:
Ik heb 1.5 maand geleden een jaarcontract afgesloten bij United Consumers, zeg maar 0.36 eurocent per kWh, 1.27,- voor een kuub gas. TLV van 8 eurocent. Nu krijg ik de eerste maandnota, waar ik netto 173kWh heb teruggeleverd. Hier staat echter voor het normale tarief 0,17756 eurocent per kWh en daltarief 0,16446 eurocent per kWh. Waardoor ik netto dus 29,94,- 'terug' zou krijgen. Ik verwacht dat het 174kWh * 0.08 eurocent is, dus 13,92,-.

Mis ik hier iets?
Of je iets mist weet ik niet. Maar volgens mij tik je een aantal bedragen verkeerd neer.
Je schrijft 0.36 eurocent. Dat is € 0,0036. Dat is niet veel. Bedoel je niet 36 eurocent oftewel € 0,36?
Verderop zie ik het nog een paar keer (0,17756 eurocent en 0.08 eurocent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
In Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic heb ik mijn situatie geschetst en werd ik op dit topic gewezen. Lang verhaal kort; komend jaar zullen we vrij veel terugleveren, daarna gaan we van het gas af en is het idee om over het jaar gezien ongeveer even veel te verbruiken als op te wekken. We zitten nu bij Energiedirect met een matige TLV. Heeft iemand input om een keuze te maken voor een andere energiemaatschappij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Luuk741 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:40:
In Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic heb ik mijn situatie geschetst en werd ik op dit topic gewezen. Lang verhaal kort; komend jaar zullen we vrij veel terugleveren, daarna gaan we van het gas af en is het idee om over het jaar gezien ongeveer even veel te verbruiken als op te wekken. We zitten nu bij Energiedirect met een matige TLV. Heeft iemand input om een keuze te maken voor een andere energiemaatschappij?
Daar staat dit hele topic vol mee ;) Welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kuusj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:44:
Ik heb 1.5 maand geleden een jaarcontract afgesloten bij United Consumers, zeg maar 0.36 eurocent per kWh, 1.27,- voor een kuub gas. TLV van 8 eurocent. Nu krijg ik de eerste maandnota, waar ik netto 173kWh heb teruggeleverd. Hier staat echter voor het normale tarief 0,17756 eurocent per kWh en daltarief 0,16446 eurocent per kWh. Waardoor ik netto dus 29,94,- 'terug' zou krijgen. Ik verwacht dat het 174kWh * 0.08 eurocent is, dus 13,92,-.

Mis ik hier iets?
Je gaat straks bij de jaar afrekening eerst salderen over een jaar en dan pas TLV.
Salderen kan dus nu niet en TLV dus ook niet, vandaar nu tegen normaal tarief.
Op de jaarafrekening wordt dat recht getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
cryptapix schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:52:
[...]

Daar staat dit hele topic vol mee ;) Welkom!
Dan heb ik dus het goede topic gevonden! Ik zal eens flink terug en mee gaan lezen d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Luuk741 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:32:
[...]

Dan heb ik dus het goede topic gevonden! Ik zal eens flink terug en mee gaan lezen d:)b
Begin met de topic start, daarin vind je de (redelijk) actuele stand. Als je dan de laatste paar pagina's terugleest weet je of er nog actuelere dingen zijn.
Die zijn er momenteel niet, alleen een (andere) link/mogelijkheid om 11,5ct bij GreenChoice te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:24
Ik heb in september een contract voor elektriciteit bij Vattenfall afgesloten. TLV was bij afsluiten 16,8 cent.

Nu lees ik hier dat de tarieven vanaf 1-11 zijn gewijzigd. Ik heb daar echter geen bericht van ontvangen. Als ik op mijn Vattenfall kijk, zie ik nog steeds een TLV van 16,8 cent.

Hebben anderen dit ook nog zo staan? Is dit een fout in mijn Vattenfall of krijg ik de tariefwijziging nog doorgevoerd?

Edit: tot 1 januari lees ik nu hierboven. Toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Perzikvrucht op 09-11-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Perzikvrucht schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:25:
Ik heb in september een contract voor elektriciteit bij Vattenfall afgesloten. TLV was bij afsluiten 16,8 cent.

Nu lees ik hier dat de tarieven vanaf 1-11 zijn gewijzigd. Ik heb daar echter geen bericht van ontvangen. Als ik op mijn Vattenfall kijk, zie ik nog steeds een TLV van 16,8 cent.

Hebben anderen dit ook nog zo staan? Is dit een fout in mijn Vattenfall of krijg ik de tariefwijziging nog doorgevoerd?
Hier ook gewoon 16,8.dus dat krijg je gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:19
Wie heeft een Engie open contract pre 2023 waarvan de TLV gekoppeld is aan je levertarief in de voorwaarden?

Mijn vraag is:

Nadat het contract afgelopen is, wat voor nieuwe TLV heb je gekregen?

1: Nog steeds dezelfde voorwaarden, dus hoge TLV.
2: Nee, helaas vaste XX cent per kWh.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Rzaan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:54:
[...]

Of je iets mist weet ik niet. Maar volgens mij tik je een aantal bedragen verkeerd neer.
Je schrijft 0.36 eurocent. Dat is € 0,0036. Dat is niet veel. Bedoel je niet 36 eurocent oftewel € 0,36?
Verderop zie ik het nog een paar keer (0,17756 eurocent en 0.08 eurocent)
Had het wat snel getikt. Maar is aangepast.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix

Ik heb hetzelfde. Een mdw van Vattenfall gaf echter aan dat mijn TLV wel verlaagd was. Ik stap per 3 december over en dan gaan we zien of ik ruzie moet gaan maken met VF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:24
cryptapix schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb hetzelfde. Een mdw van Vattenfall gaf echter aan dat mijn TLV wel verlaagd was. Ik stap per 3 december over en dan gaan we zien of ik ruzie moet gaan maken met VF.
Dank! Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar kan het niet vinden: naar welk bedrijf ga jij per 3 december overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 11:25
Als ik nu een 3 jarig contract afneem bij GC met een TLV van 11,5 cent.
En ik wil over 1 jaar helemaal van het gas. Kan dit dan boetevrij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Perzikvrucht schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:11:
[...]

Dank! Ik heb het geprobeerd op te zoeken, maar kan het niet vinden: naar welk bedrijf ga jij per 3 december overstappen?
Dat heb ik niet gepost hier. Ik stap over naar Innova, maar belangrijk daarbij om te weten is dat ik in december/januari mijn EV krijg. Daardoor ga ik al mijn overschot verbruiken. Of beter gezegd: tegen levertarief van 36 cent per kWh aan mijn werkgever verkopen })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
rjn27 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:28:
Dit is denk ik niet het juiste topic voor deze vraag. Wel wil ik je de tip meegeven dat je gas en stroom bij twee verschillende leveranciers kan afnemen, wellicht helpt je dat.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-08 12:55
Bschnitz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:43:
Wie heeft een Engie open contract pre 2023 waarvan de TLV gekoppeld is aan je levertarief in de voorwaarden?

Mijn vraag is:

Nadat het contract afgelopen is, wat voor nieuwe TLV heb je gekregen?

1: Nog steeds dezelfde voorwaarden, dus hoge TLV.
2: Nee, helaas vaste XX cent per kWh.
Ik gok zo, nog niemand die dit al een volledig jaar heeft, maar koppeling = koppeling en aangezien dit een open contract ga ik er vanuit dat we dit houden. Wel verschillende mensen hier gezien ('grote' netto terugleveraars) waarvan het levertarief (en dus TLV) ver naar beneden zijn geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
ron322 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:24:
[...]

Ik gok zo, nog niemand die dit al een volledig jaar heeft, maar koppeling = koppeling en aangezien dit een open contract ga ik er vanuit dat we dit houden. Wel verschillende mensen hier gezien ('grote' netto terugleveraars) waarvan het levertarief (en dus TLV) ver naar beneden zijn geschroefd.
Yea dat zijn de mensen boven de 10K. Was juist benieuwd naar de rest.

Net zoals jij ga ik er vanuit maar het is beter om zeker te zijn, maar zo te horen heeft nog niemand hier iets nieuws gehad.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Inderdaad niet het juiste topic zoals @MaSw85 al zegt. Maar om je te helpen: ik wil ook van het gas af en heb wat leveranciers gevraagd. VF rekent dan ‘gewoon’ een boete. Innova zegt van niet, mits de afmelding via de netbeheerder komt. Kortom: doe navraag bij GC en zorg dat je het zwart op wit hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
Bschnitz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:43:
[...]

Yea dat zijn de mensen boven de 10K. Was juist benieuwd naar de rest.

Net zoals jij ga ik er vanuit maar het is beter om zeker te zijn, maar zo te horen heeft nog niemand hier iets nieuws gehad.
half januari is mijn jaar om, ik wacht het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
ron322 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:14:
[...]

half januari is mijn jaar om, ik wacht het af.
Yea ik dus 1 januari.

Dus betekent eind deze maand keuze maken eigenlijk. Wat dus niet gaat zo xD

Als de regeling blijft zal het me helemaal worst wezen hoe duur de tarieven zijn, zelfs nu krijg ik nog iets van 27 cent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron322
Bschnitz schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:18:
[...]

Yea ik dus 1 januari.

Dus betekent eind deze maand keuze maken eigenlijk. Wat dus niet gaat zo xD

Als de regeling blijft zal het me helemaal worst wezen hoe duur de tarieven zijn, zelfs nu krijg ik nog iets van 27 cent ofzo.
Ik zou echt nooit dit contract op voorhand weg doen! Eerst maar zien wat er gebeurd. Enige wat ze kunnen doen om te ontmoedigen is levertarief naar beneden gooien, die koppeling ligt contractueel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:50

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Toen ik ging verhuizen naar een woning zonder gas kon dit wel boetevrij met mijn vaste contract. Misschien dat je deze situatie aan GC kunt voorleggen?

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Ik heb zelf nog geen bericht gehad en zie het hier ook niet zo snel, maar is er al bekend of VF ook de tlv bij modelcontracten per 1-1-2024 naar beneden bijschroeft?

Ik ga waarschijnlijk voor 1 of 3 jaar naar GC voor 11,5 ct maar wil wel graag eerst zeker weten of modelcontract ook tlv neerwaarts wordt bijgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Geen garantie voor de toekomst, maar ja, bij mij kon het wel.
En zoals @MaSw85 al aangaf, je kan voor stroom naar GC gaan en voor gas een andere (wellicht zelfs goedkopere) leverancier gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denneappel
ron322 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:27:
[...]

Ik zou echt nooit dit contract op voorhand weg doen! Eerst maar zien wat er gebeurd. Enige wat ze kunnen doen om te ontmoedigen is levertarief naar beneden gooien, die koppeling ligt contractueel vast.
Exact. Wie weet krijg je straks een super voordelig levertarief en kun je voor je panelen beter een SAP aanvragen. Ik zou echt de opties openhouden. Het oogstseizoen is voorbij (Er van uitgaande dat je PV hebt en geen windmolen).

Greenchoice aanvragen met start levering per 1 maart ofzo is al wel handig om achter de hand te hebben, Mits je er voldoende vertrouwen in hebt dat je geen hoge opzegvergoeding gaat betalen als je deze annuleert buiten de bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:38
TheBull schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:52:
[...]

Ik ben dan misschien ook wat traag van begrip en zit ook nog bij VF zonder bericht over verlaging vanaf de 16,8ct.

Als ik het goed uitreken, zouden we jaar rond zomaar eens ongeveer de volledige jaarlijks opgewekte 9000kwh kunnen verbruiken. Sinds mei dit jaar PV, we rijden nu EV en we stoken nu elektrisch, dus nog geen volledig jaar gezien.

Is het alsnog handig om over te stappen, of is het de moeite niet waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
flipjevandejam schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:00:
[...]

Ik ben dan misschien ook wat traag van begrip en zit ook nog bij VF zonder bericht over verlaging vanaf de 16,8ct.

Als ik het goed uitreken, zouden we jaar rond zomaar eens ongeveer de volledige jaarlijks opgewekte 9000kwh kunnen verbruiken. Sinds mei dit jaar PV, we rijden nu EV en we stoken nu elektrisch, dus nog geen volledig jaar gezien.

Als je meer gaat verbruiken dan opwekken, zou ik een overstap overwegen en je overschot nu cashen tegen 16,8ct per kWh. Kans is ook nog eens groot dat je nu een lager levertarief kunt vinden voor 1 jaar vast dan je nu bij VF hebt, dus extra winst. Ik heb hetzelfde gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
cryptapix schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:03:
Als je meer gaat verbruiken dan opwekken, zou ik een overstap overwegen en je overschot nu cashen tegen 16,8ct per kWh. Kans is ook nog eens groot dat je nu een lager levertarief kunt vinden voor 1 jaar vast dan je nu bij VF hebt, dus extra winst. Ik heb hetzelfde gedaan.
Maar je vindt toch geen levertarief lager dan die 16,8ct? Dus je kunt het dan toch beter salderen?
Dan 'kost' het je 16,8ct/kWh, maar anders krijg je die kWhs uitbetaald tegen 16,8ct en betaal je iets van 34ct, dus verlies je er 17,2ct/kWh mee.
Of zie ik dat verkeerd?

Edit: Bij een behoorlijk overschot is het anders natuurlijk, want dan kun je denk ik wel beter nu die 16,8ct pakken en later bij de nieuwe leverancier de boel salderen.
Maar als opwek en verbruik ongeveer gelijk zal zijn, kun je toch beter nu de boel 'weg'salderen?

[ Voor 17% gewijzigd door Truus01 op 13-11-2023 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Truus01 schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:09:
[...]

Maar je vindt toch geen levertarief lager dan die 16,8ct? Dus je kunt het dan toch beter salderen?
Dan 'kost' het je 16,8ct/kWh, maar anders krijg je die kWhs uitbetaald tegen 16,8ct en betaal je iets van 34ct, dus verlies je er 17,2ct/kWh mee.
Of zie ik dat verkeerd?

Edit: Bij een behoorlijk overschot is het anders natuurlijk, want dan kun je denk ik wel beter nu die 16,8ct pakken en later bij de nieuwe leverancier de boel salderen.
Maar als opwek en verbruik ongeveer gelijk zal zijn, kun je toch beter nu de boel 'weg'salderen?
Ik zou het andersom beredeneren. Als je nu voorziet dat op het moment dat de jaarrekening komt er (substantieel) meer verbruik dan opwek is, kun je het overschot wellicht beter wegsalderen. Anders betaal je inderdaad meer dan 16,8ct per kWh.

Maar als je totale jaarlijkse opwek (vanaf nu tot over 12 maanden) ongeveer gelijk is aan je jaarverbruik, kun je beter nu 16,8ct cashen en dan een nieuwe periode van een contractjaar starten bij een andere leverancier. Dan saldeer je dat weg en betaal je bijv 100kwh tegen 35ct (en is het een kwestie van rekenen of het nu cashen interessant is).

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 13-11-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:38
cryptapix schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:03:
[...]

Dankjewel voor de reacties.
Komt het nu weer simpelweg neer op de vergelijkers invullen en kijken welke bovenaan eindigt?
Of is het nog nuttig om niet 1 jaar vast te zitten, cq nuttig om modelcontract te gebruiken, etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
flipjevandejam schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:40:
[...]

Dankjewel voor de reacties.
Komt het nu weer simpelweg neer op de vergelijkers invullen en kijken welke bovenaan eindigt?
Of is het nog nuttig om niet 1 jaar vast te zitten, cq nuttig om modelcontract te gebruiken, etc?
Onder de aanname dat je hebt bepaald dat nu cashen slim is: ja dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@flipjevandejam wat ik vergeet toe te voegen: de manier van salderen (per telwerk of alles op een hoop) maakt ook nog uit, maar als het goed is houdt de vergelijkingssite daar rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10

Hier hetzelfde:
- geen bericht ontvangen over verlaging
- bij contract in "Mijn vattenfall" staat nog steeds netjes 16,8 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:07
flipjevandejam schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:00:
[...]

Ik zou blijven zitten, mocht het salderen eraf gaan heb je nog van mei tot eind december volgend jaar om dat deel te salderen tegen 100%. Of overstappen per 1/1 zodat je heel volgend jaar netjes kan salderen tegen 100%.

Als je de stroom niet van een werkgever vergoed krijgt, kan uitbetalen en overstappen naar dynamische tarieven een goede optie zijn, daar heb ik mij nog niet zo in verdiept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
jeeedeee schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:49:
[...]

Ik zou blijven zitten, mocht het salderen eraf gaan heb je nog van mei tot eind december volgend jaar om dat deel te salderen tegen 100%. Of overstappen per 1/1 zodat je heel volgend jaar netjes kan salderen tegen 100%.

Als je de stroom niet van een werkgever vergoed krijgt, kan uitbetalen en overstappen naar dynamische tarieven een goede optie zijn, daar heb ik mij nog niet zo in verdiept.
Salderen is er voorlopig niet af.

Volgens mij is dynamisch icm zonnepanelen niet heel handig, vooral niet als je eigenlijk alles zou willen salderen.

@flipjevandejam , ik denk dat je het beste over kunt stappen naar een jaarcontract met enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-07 04:40
Ik verbruik ongeveer 2700 kWh + mijn EV zou volgens mij 1400 kW nodig hebben.

Het totale verbruik zou ongeveer 4100 kWh per jaar zijn.

mijn zonnepaneel wekt ongeveer 4700 kWh per jaar elektriciteit op. Overschot zou ik ongeveer 600kwh hebben

Is het goed voor mij om dynamische prijzen te hanteren met nextenergie, tibber enz.? or fixed contract

Ik controleerde

eneco offer

1 yr fixed
Normaal tarief € 0,37930 per kWh
Daltarief € 0,37930 per kWh
Vaste leveringskosten € 71,88 per jaar
-----------------------------------------------------------------------------------

Engie

1yr fixed
Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])
€ 0,34048 per kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).

-------------------------------------------------------------------------------

momenteel met eneco contract voor onbepaalde tijd

Normaaltarief € 0,39994 per kWh
Daltarief € 0,39105 per kWh
Terugleververgoeding € -0,09 per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
igix schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:00:

mijn zonnepaneel wekt ongeveer 4700 kWh per jaar elektriciteit op. Overschot zou ik ongeveer 600kwh hebben

Is het goed voor mij om dynamische prijzen te hanteren met nextenergie, tibber enz.? or fixed contract

Ik controleerde

eneco offer

1 yr fixed
-----------------------------------------------------------------------------------

Engie

1yr fixed
Normaaltarief per kWh
€ 0,34048 per kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is € 0,08 (zonder energiebelastingen en btw).

Dat is vrij weinig verbruik voor een EV, hoeveel kilometers verwacht je er mee te rijden?

Ik zou voor vaste prijzen kiezen, dan kun je gewoon salderen, zo'n groot overschot heb je niet, en dat bespaart je een hoop moeite om je verbruik te timen.

Uit eigen ervaring weet ik dat je behoorlijk je best moet doen om voor je productie gemiddeld genomen een beter dynamische prijs te krijgen dan je productie.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 14-11-2023 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
igix schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:00:

Ik controleerde

eneco offer

1 yr fixed

Engie

1yr fixed
Normaaltarief per kWh
€ 0,34048 per kWh
Vaste leveringskosten
€ 8,81 per maand

Ik zou inderdaad ook gewoon voor een vast tarief gaan. De inschatting van de kWh's voor de auto zijn erg laag maar dat is natuurlijk afhankelijk van je kilometers en waar je gaat laden.
Stel dat je met je overschot €0,10 per kWh meer kunt krijgen bij een dynamisch contract dan is dat €60 op jaarbasis extra. Maar dan moet je wel het gehele jaar denken om de stroom op de juiste momenten af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Dat kan ja, is specifiek 1 van de genoemde uitzonderingen.

Maar hoe sluit jij een contract voor 3 jaar af tegen 11,5 cent?

Ik kan wel een jaarcontract regelen via een affiliate link (zonnepanelendelen), maar als ik een 3-jarig contract wil kan dat alleen via de hoofdpagina tegen 8 cent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-08 11:25
mcDavid schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:24:
[...]

Dat kan ja, is specifiek 1 van de genoemde uitzonderingen.

Maar hoe sluit jij een contract voor 3 jaar af tegen 11,5 cent?

Ik kan wel een jaarcontract regelen via een affiliate link (zonnepanelendelen), maar als ik een 3-jarig contract wil kan dat alleen via de hoofdpagina tegen 8 cent.
Je krijgt 11,5 cent als je een aanmelding doet via duurzaam overloop.
https://duurzaamoverloon.nl/
https://www.greenchoice.nl/duurzaamoverloon/
In dit topic kan je er meer over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Kluifjes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:15:
Ik heb zelf nog geen bericht gehad en zie het hier ook niet zo snel, maar is er al bekend of VF ook de tlv bij modelcontracten per 1-1-2024 naar beneden bijschroeft?

Ik ga waarschijnlijk voor 1 of 3 jaar naar GC voor 11,5 ct maar wil wel graag eerst zeker weten of modelcontract ook tlv neerwaarts wordt bijgesteld.
Ik heb ook nog niets gehad, maar ga waarschijnlijk eind december nog overstappen. Pak ik mooi nog even het overschot tegen 16,8ct. Want ik kan me niet voorstellen dat VF die tlv overeind houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Nu online
Ik heb 1 jaar GC aangevraagd, maar ik zit steeds te denken om het te laten omzetten naar 3 jaar, allemaal als je ziet wat die energiemaatschappijen aan het doen zijn met die extra kosten in rekening brengen voor de zonnepanelen bezitters.

Mocht ik 3 jaar bij GC vast zitten, dan kunnen ze dit niet ineens doen, toch?
Pagina: 1 ... 185 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2