Nee, niet voor 'je
eigen teruggeleverde stroom'. Als jij het teruglevert, dan gaat die energie naar een andere gebruiker. Jouw energieleverancier heeft geen grote batterij die 'jouw' energie opslaat en weer aan 'jou' teruglevert als je dat wilt.
De situatie als de salderingsregeling is afgeschaft:
Jij levert stroom terug voor 10 cent (niet 0,10 cent

). En daar stopt die transactie.
Dat je op een later moment alsnog stroom afneemt, en daarvoor de standaardprijs moet betalen, doet daar niks aan af.
Overigens, het is niet zo dat per 2025 de salderingsregeling volledig stopt. Tot eind 2027 kan je nog meer dan de helft van wat je teruglevert, salderen. Pas per 2031 is het 0.
Dus ben ik toch duurder uit als ik het niet direct zelf gebruik?
Dat klopt. Door de afbouw van het salderen zal dat normaal worden.
Dan wordt er toch niet 100% weggestreept?
Wie kan mij dit uitleggen?
Dat 100% wegstrepen is letterlijk de salderingsregeling.
Die wordt afgebouwd, om talloze redenen en is de afgelopen maanden zeer veel besproken. Niet alleen in dit topic, maar ook in het nieuws, echt op heel veel plekken. Er is op internet gigantisch veel informatie over te vinden.
Het belangrijkste om te realiseren: elektriciteit is geen 'limonade', wat je gewoon even in een groot vat stopt, zodat je het later weer kan leegtappen. Als jij in de zomer een hoop energie teruglevert, terwijl iedereen dat wil met z'n panelen, dan zijn er niet enorm veel verbruikers van die elektriciteit. Energie is dan minder waardevol. Er is veel aanbod, minder vraag.
In de winter lever je een heel stuk minder terug. Terwijl je warmtepomp misschien wel een hoop energie nodig heeft. Daarvoor steken we in de winter gas in de fik om genoeg energie op te wekken om diezelfde warmtepomp te laten werken. Er is minder aanbod, meer vraag. Elektriciteit is dan dus duurder.
Overigens is het verbruik van een warmtepomp op elektriciteit, gegenereerd uit aardgas, alsnog aanzienlijk efficiënter dan een cv-ketel op aardgas. Helaas is de belasting op elektriciteit aanzienlijk hoger dan die op aardgas, waardoor dat voordeel financieel slechts gedeeltelijk bij de consument terecht komt.
Daarbij is ook nog eens het net op veel plekken overbelast en kunnen er niet overal meer nieuwe aansluitingen gerealiseerd worden. Vooral omdat levering en productie enorm hard schommelt.
De oplossing hiervoor is precies wat je moet doen: zoveel mogelijk zélf je energie gebruiken. Het moet normaal worden dat je je wasmachine aanzet als de zon schijnt, in plaats van in daltarief. Dat gaat op grote schaal extreem veel schelen. En om daar te komen, zal salderen moeten worden afgeschaft. Dan wordt het ook financieel aantrekkelijk om dat te doen immers.
En in dit geval lijkt mij een thuisbatterij dus altijd rendabel op den duur
Op den duur wel ja, zeker als je overdag opwekking hebt en dit 's avonds kan gebruiken.
Echter zijn batterijen best duur. Als jij je energieverbruik juist verdeelt over de dag, kan je al aanzienlijk besparen zonder in hardware te investeren.
De grootste uitdaging blijft echter het verschil in seizoenen. Dermate veel energie in accu's vasthouden is lastig.
[
Voor 9% gewijzigd door
Richh op 03-11-2023 17:25
]