Truus01 in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"padoempats schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:45:
Waarom is 2 juli een betere datum? Ook dan kunnen ze je toch nog steeds tijdig informeren dat met ingaan van je contract de tarieven vanaf 1 juli anders zijn? In het contract staat immers nog steeds dat ze de tarieven 1 juli en 1 januari kunnen wijzigen.
Wellicht goed om te weten voor sommigen onder ons: van de week heb ik met Powerpeers gemaild. Zij geven aan mij per mail aan dat ze vanaf volgende maand weer vaste contracten gaan aanbieden. Verder weten ze nog niet wat de tarieven voor TLV worden vanaf 1 juli of in het vaste contract.
Theoretisch inderdaad wel idd, maar als je het 18 mei aanvraagd dan heb je eerst nog 14 dagen bedenktijd.padoempats schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:31:
[...]
Maar als je 30 dagen van te voren een wijziging krijgt, net als anderen, toch niet?
Dan is het daarna te laat voor de 30 dagen. Of je moet binnen je bedenktijd iets horen, dat lijkt me erg sterk. (Maar ook ik sta nergens meer van te kijken de laatste tijd met hun trucjes) Mocht dat gebeuren dan kan je het altijd annuleren.
Ik zie niet in waarom je niet net als alle klanten een bericht zou krijgen dat de tarieven per 1 juli wat worden aangepast. Of je levering nou op 2 juli, later of eerder start, dat doet er toch niet toe? Je hebt al een lopende overeenkomst. En ze kunnen prima 28 mei je een bericht sturen met de mededeling dat vanaf 1 juli, geheel volgens contract en afspraak, de tarieven aangepast zijn. Je hebt dan alsnog de mogelijkheid om er weg te gaan (30 dagen). Met die gedachte is overigens 1 juli hetzelfde als 2 juli, of zelfs 29 dagen voor 1 juli.JMS-2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:03:
[...]
Theoretisch inderdaad wel idd, maar als je het 18 mei aanvraagd dan heb je eerst nog 14 dagen bedenktijd.
Dan is het daarna te laat voor de 30 dagen. Of je moet binnen je bedenktijd iets horen, dat lijkt me erg sterk. (Maar ook ik sta nergens meer van te kijken de laatste tijd met hun trucjes) Mocht dat gebeuren dan kan je het altijd annuleren.
Dat je geen bericht zou krijgen omdat de levering nog niet gestart is lijkt mij wishful thinking. Let wel, je hebt al lopende overeenkomst alleen een uitgestelde levering.
Maar ook met dit geldt weer, we moeten het maar zien, niet geschoten is altijd mis.
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Is de hoogste tlv op dit moment nu eigenlijk niet gewoon te vinden bij een leverancier met het hoogste kale leveringstarief (waarschijnlijk bij een modelcontract) waar de tlv een percentage is van het kale leveringstarief?
Ik vind dit wel heel pessimistisch allemaal, maar probeer het gerust niet.... Bij mij heeft het prima gewerkt afgelopen keren. Ik heb niet voor niets nog € 0,89 bij United Consumers. Dat zal per 1-7-2023 afgelopen zijn. Daarom heb ik voorgesorteerd op een jaarcontract Engie. Mijn ouders hadden al een contract Engie en ik laat hun per 02-07-2023 overstappen naar PowerPeers. Dat is een variabel contract waarvan zij in principe de tarieven aanpassen op 01-07-2023 en 01-01-2024. Maar er is een overeenkomst aangegaan met tarieven en ik heb het nog nooit meegemaakt dat men de tarieven aanpast voordat het contract uberhaupt ingegaan is. Overstappen op 02-07-2023 geeft nog iets minder risico. Maar goed...geen garantie. Maar wel heel erg de moeite waard. En in het onwaarschijnlijke geval ze de tarieven toch aanpassen voor ingang van het contract, dan heb ik de mogelijkheid het contract op te zeggen voordat het contract ingaat.padoempats schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:42:
[...]
[...]
Ik zie niet in waarom je niet net als alle klanten een bericht zou krijgen dat de tarieven per 1 juli wat worden aangepast. Of je levering nou op 2 juli, later of eerder start, dat doet er toch niet toe? Je hebt al een lopende overeenkomst. En ze kunnen prima 28 mei je een bericht sturen met de mededeling dat vanaf 1 juli, geheel volgens contract en afspraak, de tarieven aangepast zijn. Je hebt dan alsnog de mogelijkheid om er weg te gaan (30 dagen). Met die gedachte is overigens 1 juli hetzelfde als 2 juli, of zelfs 29 dagen voor 1 juli.
Dat je geen bericht zou krijgen omdat de levering nog niet gestart is lijkt mij wishful thinking. Let wel, je hebt al lopende overeenkomst alleen een uitgestelde levering.
Maar ook met dit geldt weer, we moeten het maar zien, niet geschoten is altijd mis.
Ja, en dat is Vanons momenteel (50% van kale tarief) met een modelcontract.gAzu schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:24:
Is de hoogste tlv op dit moment nu eigenlijk niet gewoon te vinden bij een leverancier met het hoogste kale leveringstarief (waarschijnlijk bij een modelcontract) waar de tlv een percentage is van het kale leveringstarief?
Althans, tot 1 juli. wat het daarna wordt, is afwachten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Modelcontract zelf is bij BE niet moeilijk te vinden, website rechtsonderaan staat een link naar het modelcontract:Peet-je schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:55:
[...]
Het is niet de eerste leverancier die "geen" modelcontact heeft of het goed verstopt op de website of je moet er voor bellen.
Bij BudgetEnergie deden ze (ca. 6 mensen geloof ik) laatst of ze gek waren, nee, die hadden ze niet....
Modelcontract aanbieden is verplicht voor alle energieleveranciers.
https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract
Wel vreemd dat je het niet zou kunnen afsluiten.
ACM is hier vrij duidelijk over: https://www.consuwijzer.n...modelcontracten-aanbieden
Als BE geen modelcontract wil leveren, melding maken bij de ACM/Radar zou ik zeggen.
Echter heeft ACM natuurlijk 0 overwicht en het zal mij niet verbazen als er mensen in het bestuur of organisatie zitten die lobby'en of neven activiteiten hebben bij de energie maatschappijen.
Ik heb er ook melding van gemaakt, maar er gebeurt toch niks.
In het ergste geval krijgen ze een tik op de vingers.
Alle energieboeren kijken gewoon hoever ze over de grenzen kunnen gaan met een nog steeds positieve uitkomst in kosten/baten.
...Het is een kapot systeem.
In het ergste geval krijgen ze een tik op de vingers.
Alle energieboeren kijken gewoon hoever ze over de grenzen kunnen gaan met een nog steeds positieve uitkomst in kosten/baten.
...Het is een kapot systeem.
Dat is precies wat bij mij is gebeurd bij OM | Nieuwe energie. Op 27 februari modelcontract afgesloten met levering vanaf 1 april. Op 27 maart hebben ze een mail gestuurd met gewijzigde tarieven per 1 mei maar die heb ik nooit gekregen. Stom genoeg heb ik ze zelf gebeld hier over en gaat bij nu pas in per 1 juni.padoempats schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:42:
Toen ik OM op 27-03-2023 belde voor een modelcontract kreeg ik netjes een mail met de tarieven per 01-05-2023. Ik heb vervolgens het aanmeldformulier maar niet ingevuld.RutgerJanssen schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:43:
[...]
Dat is precies wat bij mij is gebeurd bij OM | Nieuwe energie. Op 27 februari modelcontract afgesloten met levering vanaf 1 april. Op 27 maart hebben ze een mail gestuurd met gewijzigde tarieven per 1 mei maar die heb ik nooit gekregen. Stom genoeg heb ik ze zelf gebeld hier over en gaat bij nu pas in per 1 juni.
Je bent destijds waarschijnlijk niet gemaild omdat je contract nog niet ingegaan was.
[Voor 8% gewijzigd door nietwijk op 15-05-2023 11:57]
Volgens mij niet pessimistisch noch optimistisch toch? Ging mij erom dat je niet gegarandeerd bent door de leverdatum op 2 juli te zetten. Dat er een leverancier was die zijn zaakjes niet op orde had, wil niet zeggen dat powerpeers dat ook niet heeft. Het was meer een reactie, dat als dit principe zou werken, is 2 juli niet een betere datum dan 1 juli, of 2 juni. Het tijdig informeren is hier de sleutel. Misschien dat 2 juli je de beste kansen geeft als een partij zijn zaakjes niet op orde heeft, dat kan. Daarom ook, niet geschoten is altijd mis en we moeten het maar afwachten.nietwijk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:29:
[...]
Ik vind dit wel heel pessimistisch allemaal, maar probeer het gerust niet.... Bij mij heeft het prima gewerkt afgelopen keren. Ik heb niet voor niets nog € 0,89 bij United Consumers. Dat zal per 1-7-2023 afgelopen zijn. Daarom heb ik voorgesorteerd op een jaarcontract Engie. Mijn ouders hadden al een contract Engie en ik laat hun per 02-07-2023 overstappen naar PowerPeers. Dat is een variabel contract waarvan zij in principe de tarieven aanpassen op 01-07-2023 en 01-01-2024. Maar er is een overeenkomst aangegaan met tarieven en ik heb het nog nooit meegemaakt dat men de tarieven aanpast voordat het contract uberhaupt ingegaan is. Overstappen op 02-07-2023 geeft nog iets minder risico. Maar goed...geen garantie. Maar wel heel erg de moeite waard. En in het onwaarschijnlijke geval ze de tarieven toch aanpassen voor ingang van het contract, dan heb ik de mogelijkheid het contract op te zeggen voordat het contract ingaat.
Ik heb overigens op tijd bij engie een vast contract geregeld met leverdatum 1 juli. Omdat ik al bij powerpeers zit met 21c de startdatum 1 juli gedaan ipv eerder zodat ik nog zo lang mogelijk 21-24c heb, iig tot 1 juli 2024. Dan zien we wel weer
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Zoals ik begrijp zijn het twee dingen, dus twee sleutels.padoempats schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:46:
als dit principe zou werken, is 2 juli niet een betere datum dan 1 juli, of 2 juni. Het tijdig informeren is hier de sleutel. Misschien dat 2 juli je de beste kansen geeft als een partij zijn zaakjes niet op orde heeft, dat kan. Daarom ook, niet geschoten is altijd mis en we moeten het maar afwachten.
De ene is tijdig informeren.
De andere is wanneer het contract er ligt en wanneer de levering begint. Het contract ligt er mi al, maar omdat de levering pas na de wijzigingsdatum start, kan het zijn dat je daardoor die eerste wijziging dus niet 'meemaakt' en dat de tarieven van je contractdatum gelden (tot aan de eerstvolgende wijziging). Staat dus los van het wel of niet tijdig informeren.
Ik heb de truc 5x uitgehaald en elke keer met succes, dus was geen kwestie van zaakjes niet op orde hebben door de leverancier. 2 juli geeft zeker meer kans op slagen dan 1 juli, dus waarom zou je het niet 1 dagje later in laten gaan. In het kader van "penny wise, pound foolish" een "no-brainer". Maar een veel grotere kans biedt het niet. In het verleden heb ik dat achterdeurtje nooit nodig gehad. Het is heel simpel: Je gaat een overeenkomst aan en ze kunnen die overeenkomst niet breken voor de ingangsdatum. Al kan ik me voorstellen dat er partijen zijn die dat wel doen, maar dat is dan onbewust. Mij nooit overkomen overigens. Ze gaan niet voor niets maximaal 3 maanden voor ingangsdatum een overeenkomst aan. Ik snap wel dat zij ook geen glazen bol hebben en moeite hebben om zo ver vooraf goede tarieven te bepalen. Dat het bij mij 5x op rij goed gegaan is geeft natuurlijk geen garantie voor de 6e keer, maar daarom moeten zij het minimaal 30 dagen vooraf doorgeven, zodat de consument het tijdig op kan zeggen.padoempats schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:46:
[...]
Volgens mij niet pessimistisch noch optimistisch toch? Ging mij erom dat je niet gegarandeerd bent door de leverdatum op 2 juli te zetten. Dat er een leverancier was die zijn zaakjes niet op orde had, wil niet zeggen dat powerpeers dat ook niet heeft. Het was meer een reactie, dat als dit principe zou werken, is 2 juli niet een betere datum dan 1 juli, of 2 juni. Het tijdig informeren is hier de sleutel. Misschien dat 2 juli je de beste kansen geeft als een partij zijn zaakjes niet op orde heeft, dat kan. Daarom ook, niet geschoten is altijd mis en we moeten het maar afwachten.
Ik heb overigens op tijd bij engie een vast contract geregeld met leverdatum 1 juli. Omdat ik al bij powerpeers zit met 21c de startdatum 1 juli gedaan ipv eerder zodat ik nog zo lang mogelijk 21-24c heb, iig tot 1 juli 2024. Dan zien we wel weer
Er zijn meerdere zaken die spelen, zoals enkele berichten hierboven te lezen valt heeft Samen OM alleen klanten geïnformeerd over een tariefaanpassing. Toekomstige klanten dus niet. Of dit bewust of onbewust gebeurd is weet ik niet. Dit houdt in dat ze toekomstige klanten niet uit de database gefilterd hebben om aan te schrijven. Ze hadden ook een run van de database kunnen draaien met wie op het moment van tariefaanpassing klant zou zijn. Dan pak je ook de toekomstige klanten mee. Maar als je het contract 1 dag later in laat gaan, dan zouden die klanten niet naar boven komen uit de database. Dat is dus een extra mogelijkheid om de tariefaanpassing te ontlopen. Uiteindelijk staat dit allemaal los van 14 dagen bedenktijd, 30 dagen opzegtermijn en 30 dagen informatieplicht. Ook dat zijn weer achterdeurtjes, maar dan om alsnog kosteloos op te kunnen zeggen voor de ingangsdatum.Truus01 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:45:
[...]
Zoals ik begrijp zijn het twee dingen, dus twee sleutels.
De ene is tijdig informeren.
De andere is wanneer het contract er ligt en wanneer de levering begint. Het contract ligt er mi al, maar omdat de levering pas na de wijzigingsdatum start, kan het zijn dat je daardoor die eerste wijziging dus niet 'meemaakt' en dat de tarieven van je contractdatum gelden (tot aan de eerstvolgende wijziging). Staat dus los van het wel of niet tijdig informeren.
EDIT: Om het weer enigszins on-topic te maken. Allerlei manieren om de kans op het daadwerkelijk krijgen van de beste terugleververgoeding te vergroten.
[Voor 5% gewijzigd door nietwijk op 15-05-2023 14:25]
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
Dit lijkt een prima up-to-date overzicht van de huidige TLV's in de markt. Deze link heb ik nog niet voorbij zien komen.
Dit lijkt een prima up-to-date overzicht van de huidige TLV's in de markt. Deze link heb ik nog niet voorbij zien komen.
Vrijdag nog.padoempats schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:08:
https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
En ik heb hem langer geleden ook wel eens gedeeld.
@cj1 en @mathijshooi Misschien een idee om de link op te nemen in de OP?Leaguer schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:51:
Ik zag op https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding dat VanOns nu de hoogste terugleververgoeding zou geven. Even gekeken op de website met random getallen en dat blijkt op basis van de tabel in de OP te kloppen[..]
[Voor 33% gewijzigd door Leaguer op 15-05-2023 16:29]
Volgens mij klopt dat 1 - 2 juli gedoe helemaal niet en totaal onnodig.padoempats schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:42:
Ik zie niet in waarom je niet net als alle klanten een bericht zou krijgen dat de tarieven per 1 juli wat worden aangepast. Of je levering nou op 2 juli, later of eerder start, dat doet er toch niet toe? Je hebt al een lopende overeenkomst. En ze kunnen prima 28 mei je een bericht sturen met de mededeling dat vanaf 1 juli, geheel volgens contract en afspraak, de tarieven aangepast zijn. Je hebt dan alsnog de mogelijkheid om er weg te gaan (30 dagen). Met die gedachte is overigens 1 juli hetzelfde als 2 juli, of zelfs 29 dagen voor 1 juli.
Als je nu een onbepaalde tijd (model) contract aangaat voor 1 juli dan betaal je gewoon het tarief voor wat je nu hebt afgesloten. Je krijgt dan niet alsnog een tariefwijziging per 1 juli. Dit zit allang verwerkt in de huidige tarieven. Ze kopen het nu ook al in en niet pas 1 juli.
Die tariefwijziging per 1 juli /1 jan is voor klanten die al langer een contract hebben lopen. Je bent ook pas op 1 juli klant.
Ditzelfde heb ik ervaren bij Engie. Model contract afgesloten in dec en per 1 feb gewoon de prijs die was afgesproken. Hadden ze ook van te voren aangegeven.
ja, je betaald gewoon het afgesproken tarief.Truus01 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:45:
Mijne is verlopen. Nu volgt er een aanbod met korting als ik een nieuwe berekening doe.busscherski schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Ik heb heel goed gekeken in "Mijn UnitedConsumers" maar kan nergens iets vnden over verlengen van je energiecontract.
Waar zie je het precies staan?
Wanneer loopt jouw contract af? Zowel stroom als gas?
[Voor 6% gewijzigd door avds69 op 15-05-2023 20:06]
padoempats in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"HKees schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:52:
Wat zou nu het meest gunstige moment zijn om een (model)-contract bij PowerPeers aan te vragen?
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Ik heb nog navraag tot een verlengingsaanbod zonder gas gedaan bij innova. Kreeg contract zonder gas (maar staat toch weer bij tarieven maar op 0), maar tlv staat hier ook op 7ct.
Of het dezelfde voorwaarden waren als ervoor werdt niet op ingegaan, maar bijgeleverde hebben het helaas gewoon over vastgestelde teruglevertarief.
Dus verlengen lijkt iid geen optie..
Of het dezelfde voorwaarden waren als ervoor werdt niet op ingegaan, maar bijgeleverde hebben het helaas gewoon over vastgestelde teruglevertarief.
Dus verlengen lijkt iid geen optie..
Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Power Peers ivm de zeer lage tlv bij Om flex voor juni. Heeft iemand een vriendenlink voor de extra korting (mag via pb)? Hopelijk houden we het allebei een jaar uit om de korting te krijgen. Gelukt.
Nu alleen hopen dat PP per juli ook niet de tlv omlaag gooit

Nu, want ze mogen hun aanbod voor nieuwe klanten dagelijks wijzigen, daarvoor hoeven ze niet te wachten tot 1 juli.HKees schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:00:
Ik bedoelde meer.. wanneer is het beste moment om de aanvraag de deur uit te doen...
Of ze dat doen is een tweede, maar velen hebben door te wachten een iets lager tarief bij Engie gekregen en uiteindelijk zelfs niet gedaan vanwege maar 8ct TLV.
Wil je (meer) zekerheid over het wel/niet tijdig communiceren moet je wachten tot 3 juni. Dat zijn 29 dagen tot 2 juli.
Je hebt in dit topic gelezen over PP?! Dus dat je het modelcontract neemt en het per 2 juli in laat gaan, zodat je (zeer waarschijnlijk) een half jaar lang de nu nog geldende TLV hebt?Sven1234 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:15:
Ik zit er aan te denken om over te stappen naar Power Peers ivm de zeer lage tlv bij Om flex voor juni.
Want de kans is behoorlijk dat inderdaad de TLV ook bij PP per juli behoorlijk zal dalen.
Ja, de posts van PP wel gelezen, maar zo had ik het nog niet begrepen. Dank voor de uitleg.
Truus01 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:21:
[...]
Je hebt in dit topic gelezen over PP?! Dus dat je het modelcontract neemt en het per 2 juli in laat gaan, zodat je (zeer waarschijnlijk) een half jaar lang de nu nog geldende TLV hebt?
Want de kans is behoorlijk dat inderdaad de TLV ook bij PP per juli behoorlijk zal dalen.
2 Juli valt op een zondag. Volgens mij was het de ANWB die mij enkel op een werkdag wilde laten overstappen... (was wel voor enkel gas). Geen idee of dit een netbeheerder aangelegenheid is... Dan misschien maar 3 juli kiezen?Truus01 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:21:
[...]
Nu, want ze mogen hun aanbod voor nieuwe klanten dagelijks wijzigen, daarvoor hoeven ze niet te wachten tot 1 juli.
Of ze dat doen is een tweede, maar velen hebben door te wachten een iets lager tarief bij Engie gekregen en uiteindelijk zelfs niet gedaan vanwege maar 8ct TLV.
Wil je (meer) zekerheid over het wel/niet tijdig communiceren moet je wachten tot 3 juni. Dat zijn 29 dagen tot 2 juli.
[...]
Je hebt in dit topic gelezen over PP?! Dus dat je het modelcontract neemt en het per 2 juli in laat gaan, zodat je (zeer waarschijnlijk) een half jaar lang de nu nog geldende TLV hebt?
Je bron is zeker een glazen bol.Truus01 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:21:
Powerpeers was ook al voor de energie chaos was los gebarsten de hoogste met TLV.
Niemand weet wat PP gaat doen, met een beetje geluk kun je begin juni misschien weer een 1 of 3 jaars contract (met de nieuwe opzegvergoeding) bij ze afsluiten met 21ct TLV.
[Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 16-05-2023 18:52]
Gasloos sinds 2015, 100x125Wp+26x295Wp+11x395Wp+4*110Wp
Updat: Ik lees vandaag op de powerpeers website dat ze vanaf 1 juni 3 jaars contracten gaan aanbieden, ben benieuwd wat de TLV wordt
[Voor 201% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-05-2023 06:37]
Je kan je afvragen hoe verstandig 3 jaar is ivm nog onbekende salderingsregeling.HandyLumberjack schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:50:
Updat: Ik lees vandaag op de powerpeers website dat ze vanaf 1 juni 3 jaars contracten gaan aanbieden, ben benieuwd wat de TLV wordt
Als je prijzen stijgen kun je er gratis onderuit.ro33ie schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:11:
[...]
Je kan je afvragen hoe verstandig 3 jaar is ivm nog onbekende salderingsregeling.
Als de prijzen dalen, dan gaan de TLV's mee, en die worden dan door overheidsingrepen echt niet veel hoger.
Graag even een sanity check.
Huidige leverancier: Essent (variabel/flex)
Stroom (normaal): 1058 kWh
Stroom (dal): 1074 kWh
Zonnepanelen (bruto): 8750 kWh (9315 WP)
Gas: 1522 m³
Wij hebben pas recent zonnepanelen liggen. Tijd om over te stappen naar een leverancier met een hoge TLV zou je denken; op dit moment bv. Powerpeers. Alleen als ik hun maand/jaarbedrag vergelijk met andere aanbieders uit vergelijkingssites (e.g. Independer) komt Greenchoice er beter uit. Een losse stroom/gas contract maakt blijkbaar ook niet veel uit in onze situatie. Zie ik hier iets over het hoofd?
Wij hebben pas recent zonnepanelen liggen. Tijd om over te stappen naar een leverancier met een hoge TLV zou je denken; op dit moment bv. Powerpeers. Alleen als ik hun maand/jaarbedrag vergelijk met andere aanbieders uit vergelijkingssites (e.g. Independer) komt Greenchoice er beter uit. Een losse stroom/gas contract maakt blijkbaar ook niet veel uit in onze situatie. Zie ik hier iets over het hoofd?
Je kunt de contracten toch naast elkaar leggen? Zonder cijfers kunnen we hier ook weinig. Wat zijn de tarieven / vaste kosten? Dan wordt duidelijk waarom Greenchoice er beter uit ziet.Bonv schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:01:
Als je pas recent panelen hebt lijkt het me verstandiger eerst je verbruikte kwh van dit jaar weg te salderen alvorens je overstapt?Bonv schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:01:
Daarna pas kijken naar TLV.
Maar om nu alvast een contract aan te gaan voor dan is niet verkeerd gedacht.Dix0r schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:44:
Als je pas recent panelen hebt lijkt het me verstandiger eerst je verbruikte kwh van dit jaar weg te salderen alvorens je overstapt?
Daarna pas kijken naar TLV.
Wat houdt bruto zonnepanelen opbrengst in? Is dat de verwachting?Bonv schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:01:
Hoe dan ook, je levert (gaat leveren) dik 6000kWh terug. Iedere cent meer TLV levert je dus €60 op. Daar kun je hogere vaste lasten tegenover zetten.
Bedoel je met maandbedrag het voorschot? Daar moet je namelijk niet naar kijken, maar naar de werkelijke kosten (en opbrengsten) over een jaar (of over een periode). Je teruglevering wordt bij de meeste leveranciers niet op het voorschot verrekend en is het dus geen eerlijke vergelijking.
Ik denk dat in jouw geval stroom en gas los wel degelijk wat uitmaakt. Met een overschot van 6000kWh wil je natuurlijk de hoogst mogelijke TLV. Vaak gaat dat gepaard met een hoge stroomprijs en daar dan ook weer een redelijk hoge gasprijs, terwijl je voor je gas een zo laag mogelijke prijs moet zoeken.
Tenzij je cashbacks en boetes nog meeneemt, maar met zo'n gasverbruik en zo'n hoge teruglevering zijn die meestal snel (terug)verdiend.
Dus even in het aanbiedingentopic kijken voor gas (ik meen 1 jaar vast CoolBlue/Consumentenbond, of misschien dynamisch, maar dan moet je in dat topic kijken, want daar weet ik echt niks van) en voor stroom hier de TLV (half jaar 'vast' (als het goed gaat) Powerpeers, variabel OM/Van Ons? en 1 jaar vast United Consumers).
Greenchoice t/m 30-9-23 vastdenneappel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:23:
[...]
Je kunt de contracten toch naast elkaar leggen? Zonder cijfers kunnen we hier ook weinig. Wat zijn de tarieven / vaste kosten? Dan wordt duidelijk waarom Greenchoice er beter uit ziet.
Normaaltarief: 0,46161
Daltarief: 0,37650
Normaal TLV: 0,115
DalTLV: 0,115
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 6,33
Gas per m3: 1,20108
Powerpeers modelcontract
Normaaltarief: 0,44098
Daltarief: 0,44098
Normaal TLV: 0,21
DalTLV: 0,21
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 9,02
Gas per m3: 1,82129
UC 1 jaar vast
Normaaltarief: 0,39821
Daltarief: 0,34503
Normaal TLV: 0,135
DalTLV: 0,135
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 10,08
Gas per m3: 1,44579
Coolblue 3 maanden variabel
Normaaltarief: 0,36469
Daltarief: 0,36264
Normaal TLV: 0,08954
DalTLV: 0,08954
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 7,10
Gas per m3: 1,23916
Bruto zonnepanelen = geschatte jaarlijkse energie productie.Truus01 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:13:
[...]
Wat houdt bruto zonnepanelen opbrengst in? Is dat de verwachting?
Hoe dan ook, je levert (gaat leveren) dik 6000kWh terug. Iedere cent meer TLV levert je dus €60 op. Daar kun je hogere vaste lasten tegenover zetten.
Bedoel je met maandbedrag het voorschot? Daar moet je namelijk niet naar kijken, maar naar de werkelijke kosten (en opbrengsten) over een jaar (of over een periode). Je teruglevering wordt bij de meeste leveranciers niet op het voorschot verrekend en is het dus geen eerlijke vergelijking.
Ik denk dat in jouw geval stroom en gas los wel degelijk wat uitmaakt. Met een overschot van 6000kWh wil je natuurlijk de hoogst mogelijke TLV. Vaak gaat dat gepaard met een hoge stroomprijs en daar dan ook weer een redelijk hoge gasprijs, terwijl je voor je gas een zo laag mogelijke prijs moet zoeken.
Tenzij je cashbacks en boetes nog meeneemt, maar met zo'n gasverbruik en zo'n hoge teruglevering zijn die meestal snel (terug)verdiend.
Dus even in het aanbiedingentopic kijken voor gas (ik meen 1 jaar vast CoolBlue/Consumentenbond, of misschien dynamisch, maar dan moet je in dat topic kijken, want daar weet ik echt niks van) en voor stroom hier de TLV (half jaar 'vast' (als het goed gaat) Powerpeers, variabel OM/Van Ons? en 1 jaar vast United Consumers).
Maandbedrag = het geschatte termijn/maand bedrag.
Dank voor de info/uitleg; ik ga er verder in verdiepen, zodat ik wellicht toch morgen een contract bij Powerpeers ga aanvragen mits het interessant blijkt.
Je neemt gas en elektra samen, dat moet je niet doen. Kijk wat je bij powerpeers per kuub betaalt, dat is veel meer dan greenchoice en omdat je waarschijnlijk gas en elektra bij elkaar vergelijkt geeft dat een vertekend beeld. TLV verschilt 0,095 tussen greenchoice en powerpeers. Bij powerpeers levert dat met 6000 kWh overschot al 570 euro meer op tegen 2,99 leveringskosten meer per maand.Bonv schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:07:
[...]
Greenchoice t/m 30-9-23 vast
Normaaltarief: 0,46161
Daltarief: 0,37650
Normaal TLV: 0,115
DalTLV: 0,115
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 6,33
Gas per m3: 1,20108
Powerpeers modelcontract
Normaaltarief: 0,44098
Daltarief: 0,44098
Normaal TLV: 0,21
DalTLV: 0,21
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 9,02
Gas per m3: 1,82129
UC 1 jaar vast
Normaaltarief: 0,39821
Daltarief: 0,34503
Normaal TLV: 0,135
DalTLV: 0,135
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 10,08
Gas per m3: 1,44579
Coolblue 3 maanden variabel
Normaaltarief: 0,36469
Daltarief: 0,36264
Normaal TLV: 0,08954
DalTLV: 0,08954
Vaste leveringskosten stroom & gas p/m: 7,10
Gas per m3: 1,23916
Neem gas bij de goedkoopste af en sluit elektra af waar je de hoogste TLV kan krijgen.
Het gaat hier over TLV, gas is totaal niet van toepassing.
Inderdaad de boel splitsen. De “extra moeite” betaald zich dubbel en dwars terug.Ik probeer m’n ouders ook zover te krijgen maar die durven er niet aanpadoempats schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:58:
[...]
Je neemt gas en elektra samen, dat moet je niet doen. Kijk wat je bij powerpeers per kuub betaalt, dat is veel meer dan greenchoice en omdat je waarschijnlijk gas en elektra bij elkaar vergelijkt geeft dat een vertekent beeld. TLV verschilt 0,095 tussen greenchoice en powerpeers. Bij powerpeers levert dat met 6000 kWh overschot al 570 euro meer op tegen 2,99 leveringskosten meer per maand.
Neem gas bij de goedkoopste af en sluit elektra af waar je de hoogste TLV kan krijgen.
Het gaat hier over TLV, gas is totaal niet van toepassing.
Herkenbaar.feddesman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:17:
[...]
Inderdaad de boel splitsen. De “extra moeite” betaald zich dubbel en dwars terug.Ik probeer m’n ouders ook zover te krijgen maar die durven er niet aan

Imiddels contract in huis..HKees schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:00:
[...]
Ik bedoelde meer.. wanneer is het beste moment om de aanvraag de deur uit te doen...

Een aantal posts zijn op de juiste plek gezet. Let op de topic warning voor de topics

Wie kan even met mij meedenken?
Ik heb momenteel een variabel contract bij Delta. In de prijzensheet staat een TVL van 13,5 eurocent / KWh.
Maar als ik de magische getallen invul voor "klant worden" en vervolgens de breakdown bekijk, zie ik die tool met hoog en laagtarief rekenen (voor TVL) welke gelijk is aan het levertarief (24 cent & 26 cent)
Daarnaast, als ik deze pagina bekijk (( https://www.deltaenergie....ruglevering-en-saldering/ )), zie ik daar dezelfde uitleg staan (kaal tarief, geen 13,5 eurocent)
Zit er nou een dikke fout in de tool of is er een zeer mooie coulance regeling? In geval van dat laatste zou het betekenen dat Delta een hele nette TVL heeft
Ik heb momenteel een variabel contract bij Delta. In de prijzensheet staat een TVL van 13,5 eurocent / KWh.
Maar als ik de magische getallen invul voor "klant worden" en vervolgens de breakdown bekijk, zie ik die tool met hoog en laagtarief rekenen (voor TVL) welke gelijk is aan het levertarief (24 cent & 26 cent)
Daarnaast, als ik deze pagina bekijk (( https://www.deltaenergie....ruglevering-en-saldering/ )), zie ik daar dezelfde uitleg staan (kaal tarief, geen 13,5 eurocent)
Zit er nou een dikke fout in de tool of is er een zeer mooie coulance regeling? In geval van dat laatste zou het betekenen dat Delta een hele nette TVL heeft

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Wel goed lezen he...D_Jeff schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:02:
Wie kan even met mij meedenken?
Ik ben nog even aan het puzzelen geweest en er zit een mooie aanname fout in. Die fout ga ik eerst melden, voor ik 'm verklap.
Dank voor het meekijken

tarieven die verspringen zijn gebruikelijk op zulke websites. lever je minder terug dan je verbruikt dan zie je de 'hoge bedragen', lever je meer terug dan je verbruikt dan zie je de 'lage bedragen'.D_Jeff schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:35:
[...]
Ik ben nog even aan het puzzelen geweest en er zit een mooie aanname fout in. Die fout ga ik eerst melden, voor ik 'm verklap.
Dank voor het meekijken
ze lokken je zo met de saldeer tarieven als je even niet oplet of maar wat randoms invult.
-als het een "foutje in uw voordeel" is dan horen wij t ook graag

Ik heb het nu gemeld als "bug", maar de rekentool lijkt tevens een kleine coulance te hebben. Dan heb ik het over huishouden die een klein overschot hebben.dyrc schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:27:
[...]
tarieven die verspringen zijn gebruikelijk op zulke websites. lever je minder terug dan je verbruikt dan zie je de 'hoge bedragen', lever je meer terug dan je verbruikt dan zie je de 'lage bedragen'.
ze lokken je zo met de saldeer tarieven als je even niet oplet of maar wat randoms invult.
-als het een "foutje in uw voordeel" is dan horen wij t ook graag(of moet je de worst ook even bij je houden)
Ben benieuwd wat daar uit komt (van de "bug" melding)
Helaas kun je geen contract sluiten o.b.v. de rekentoolD_Jeff schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:36:
[...]
Ik heb het nu gemeld als "bug", maar de rekentool lijkt tevens een kleine coulance te hebben. Dan heb ik het over huishouden die een klein overschot hebben.
Ben benieuwd wat daar uit komt (van de "bug" melding)

Is die terugleververgoeding van PP, die 21 cent TLV per kWh, is dat het kale energietarief of de prijs incl. belasting en overige kosten?
Ofwel, krijg je 21 cent per kWh en dat is het? Of krijg je 21 cent kaal plus nog de belasting en overige kosten?
Ik kan het niet heel helder vinden op de website van PP, wellicht heeft iemand het hier al uitgevogeld?
Ofwel, krijg je 21 cent per kWh en dat is het? Of krijg je 21 cent kaal plus nog de belasting en overige kosten?
Ik kan het niet heel helder vinden op de website van PP, wellicht heeft iemand het hier al uitgevogeld?
je krijgt geen btw of anderr meuk over TLV, dus 21 cent is 21 cent.frozensun744 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:31:
Is die terugleververgoeding van PP, die 21 cent TLV per kWh, is dat het kale energietarief of de prijs incl. belasting en overige kosten?
Valt weinig uit te vogelen, er staat overal op de site 21ct/kWh, er staat niks over een koppeling met levertarieven.frozensun744 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:31:
En als je kijkt onder voorwaarden en tarieven vind je ook een levertarief wat niet gelijk is aan die TLV...
Thanks. Ik ben even aan het vergelijken met een dynamisch contract. Bij bijv. Tibber krijg je bij terugleveren het tarief wat je normaal op dat tijdstip zou betalen bij afname, inclusief belastingen en overige kosten. (https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber)
Is het dan niet voordeliger om een dynamisch contract te hebben dan een 'hoge' TLV overeenkomst?
Is het dan niet voordeliger om een dynamisch contract te hebben dan een 'hoge' TLV overeenkomst?
[Voor 3% gewijzigd door frozensun744 op 19-05-2023 16:52]
dat is niet waar. je krijgt het kale tarief. morgenmiddag is dat dus rond de 0 ct per kWh.frozensun744 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:52:
Thanks. Ik ben even aan het vergelijken met een dynamisch contract. Bij bijv. Tibber krijg je bij terugleveren het tarief wat je normaal op dat tijdstip zou betalen bij afname, inclusief belastingen en overige kosten
[Voor 5% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 17:00]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Op de pagina zie ik dit staan:
Maar ook:Als je teruglevert bij Tibber krijg je hier een dynamisch uurtarief voor. Op het moment dat je teruglevert geven we je exact dezelfde prijs die op dat moment ook geldt als je stroom afneemt, inclusief energiebelasting, GvO, onbalanskosten en btw.
Dus dat zou betekenen dat je wel iedere maand (en per uur) het volledige tarief krijgt terug geleverd, incl. belastingen en overige kosten. Maar dat als je aan het eind van het jaar meer hebt teruggeleverd dan verbruikt moet je over het teveel teruggeleverde alsnog de belasting betalen.Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt
Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Van deze 2500 kWh krijg je dus zowel de stroomprijs als belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh ontvang je wél de stroomprijs, maar niet de belastingen. Wél hebben we de belastingen al maandelijks aan je uitbetaald. Daarom ontvang je nog een factuur van ons voor de teveel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
Ik weet het niet heel zeker, maar er is een geheel eigen topic voor dynamisch, maar volgens mij is de prijs van stroom overdag, ten tijde dat er allemaal zonnestroom gegenereerd wordt, juist het laagst. Soms zelfs negatief.frozensun744 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:52:
Thanks. Ik ben even aan het vergelijken met een dynamisch contract. Bij bijv. Tibber krijg je bij terugleveren het tarief wat je normaal op dat tijdstip zou betalen bij afname, inclusief belastingen en overige kosten. (https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber)
Dus juist met terugleveren ga je er met dynamisch op achteruit, omdat, ook zoals @de Peer al aangeeft, je dan helemaal niks krijgt (of je eventueel bij een negatief levertarief ook moet betalen voor je terugleveren, weet ik dus echt niet).
Maar dus nee, het lijkt mij met een overschot echt niet voordeliger om een dynamisch contract te hebben ipv een hoge TLV. (Juist wel bij een SAP.)
klopt, en ik snap dat Tibber het zo communiceert maar het is een beetje misleidend natuurlijk omdat er voorwaarden aan zitten (je moet 'salderingskrediet' hebben). Het zou in mijn geval bijvoorbeeld alleen gelden voor de eerste 3000 kWh die ik teruglever en niet voor de overige 12000 kWh.frozensun744 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 17:25:
Op de pagina zie ik dit staan:
[...]
Maar ook:
[...]
Dus dat zou betekenen dat je wel iedere maand (en per uur) het volledige tarief krijgt terug geleverd, incl. belastingen en overige kosten. Maar dat als je aan het eind van het jaar meer hebt teruggeleverd dan verbruikt moet je over het teveel teruggeleverde alsnog de belasting betalen.
Ik benoem het liever andersom. de TLV is in principe kaal (0 cent dus bijvoorbeeld morgenmiddag) met daarbovenop eventueel nog 15-17 cent per kWh als je dat nog tegoed had.
voor de 'groot-terugleveraars' die we in dit topic hebben gaat het met name om die kale TLV, want de meeste mensen hier leveren veel meer terug dan ze verbruiken.
[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 19-05-2023 17:39]
tsja ze moeten wat, maar je kunt het nooit goed doen aangezien salderen op jaarbasis gaat. Maar misschien houden ze er rekening mee dat je (nog) niet meer geproduceerd hebt dan je verbruikt.
Ik ben benieuwd wat ze aangeven op het moment dat je meer geproduceerd hebt dan verbruikt. Als ze dan nog steeds het bedrag aangeven + belastingen + opslagen is dat wel misleidend. Maargoed vaak zijn dit soort metertjes indicatief en kun je er geen rechten aan ontlenen.
Dat zal op jaarbasis bij mij niet voor komen.de Peer schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:00:
[...]
tsja ze moeten wat, maar je kunt het nooit goed doen aangezien salderen op jaarbasis gaat. Maar misschien houden ze er rekening mee dat je (nog) niet meer geproduceerd hebt dan je verbruikt.
Ik ben benieuwd wat ze aangeven op het moment dat je meer geproduceerd hebt dan verbruikt. Als ze dan nog steeds het bedrag aangeven + belastingen + opslagen is dat wel misleidend. Maargoed vaak zijn dit soort metertjes indicatief en kun je er geen rechten aan ontlenen.
Dan heb ik al meer dan eens op SAP gezeten.
hun website geeft toch aan dat je in geval van meer terugleveren dan afnemen (dus overschot) uiteindelijk eem factuur krijgt waarin ze die energiebelasting ook weer terugvorderen? het lijkt dus meer dan het ispaQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:39:
[...]
Dat zal op jaarbasis bij mij niet voor komen.
Dan heb ik al meer dan eens op SAP gezeten.

dat ze het zo weergeven snap.ik wel, dit is consistenter en er zullen meer mensen zijn met op jaarbasis toch wat afname dan overschot. dan klopt hun berekening dus wel.
Zojuist overgestapt naar Powerpeers per 3-6 voor €0,22 TLV. Nu al een paar weken terug aan het leveren bij Eneco voor een appel en een ei; volgend jaar iets beter in de gaten houden.
21ct. En per 3-6 of 3-7?slagroomsoes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:20:
Zojuist overgestapt naar Powerpeers per 3-6 voor €0,22 TLV. Nu al een paar weken terug aan het leveren bij Eneco voor een appel en een ei; volgend jaar iets beter in de gaten houden.
€0,22 / kWh?slagroomsoes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:20:
Powerpeers geeft 21 ct tlv. Ik acht de kans zeer groot dat de tlv drastisch omlaag gaat per 1 juli. Slimmer is om je contract per 2 juli in te laten gaan. Dan heb je als het goed is 21ct tlv tot 1 januari.slagroomsoes schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:20:
De voorwaarden van de oude Engie contracten zijn een deur verderop:
Engie snoeit in de terugleververgoeding
Dan houden we het hier bij de brede actualiteit.
Dan houden we het hier bij de brede actualiteit.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Ik denk het niet. Powerpeers was voorheen ook al de hoogste met hun TLV.Angelique1974 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:58:
Powerpeers geeft 21 ct tlv. Ik acht de kans zeer groot dat de tlv drastisch omlaag gaat per 1 juli. Slimmer is om je contract per 2 juli in te laten gaan. Dan heb je als het goed is 21ct tlv tot 1 januari.
Als je nu een contract afsluit per 1 juli dan betaal/krijg je gewoon de afgesproken prijs.
Een beetje in dubio wat de beste aanpak is. Nu nog bij GreenChoice, hoe goed het aanbod ook zou zijn, deze winter hebben ze het wat ons betreft wel iets te bont gemaakt in de strijd om de duurste te zijn en vervolgens maandelijks tarieven wijzigen waardoor je feitelijk per maand saldeert ipv per jaar.
Gezien we over productie gaan hebben lijkt PowerPeers de beste leverancier, alleen nu direct overstappen of wachten tot 1 juni de vaste contracten beschikbaar komen? Ik wil met name een vast contract om niet het risico te lopen dat we in de winter hoge kWh prijzen krijgen, die dan weer dalen naar de zomer.
Gezien we over productie gaan hebben lijkt PowerPeers de beste leverancier, alleen nu direct overstappen of wachten tot 1 juni de vaste contracten beschikbaar komen? Ik wil met name een vast contract om niet het risico te lopen dat we in de winter hoge kWh prijzen krijgen, die dan weer dalen naar de zomer.
Nu overstappen en zodra de contracten er zijn eventueel daarnaartoe overstappen kan ook toch?Oilman schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 20:05:
Een beetje in dubio wat de beste aanpak is. Nu nog bij GreenChoice, hoe goed het aanbod ook zou zijn, deze winter hebben ze het wat ons betreft wel iets te bont gemaakt in de strijd om de duurste te zijn en vervolgens maandelijks tarieven wijzigen waardoor je feitelijk per maand saldeert ipv per jaar.

Hier ook aan het twijfelen. Heb nu een dynamisch contract voor gas en elektra bij ANWB maar behoorlijk wat zonnepanelen bij laten plaatsen en voor nu zitten we dus met een fors overschot (We gaan komende winter voor het eerst bijverwarmen met een airco). Plan: nu maar overstappen naar Powerpeers en dan straks in de koudere maanden maar weer even bekijken wat dan de beste optie is (dynamische contracten geven dan wel een hoge TLV). Zowel ANWB als Powerpeers zijn maandelijks opzegbaar, is dit echt zo simpel? Voelt TE simpel. 

*knip* niet de bedoeling
[Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2023 07:23]
Had je afgelopen winter mijn (en anderen) reacties hier maar gelezen. Had je zo x100 euro meer cash gekregen wsl.Kevf schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:17:
Hier ook aan het twijfelen. Heb nu een dynamisch contract voor gas en elektra bij ANWB maar behoorlijk wat zonnepanelen bij laten plaatsen en voor nu zitten we dus met een fors overschot (We gaan komende winter voor het eerst bijverwarmen met een airco). Plan: nu maar overstappen naar Powerpeers en dan straks in de koudere maanden maar weer even bekijken wat dan de beste optie is (dynamische contracten geven dan wel een hoge TLV). Zowel ANWB als Powerpeers zijn maandelijks opzegbaar, is dit echt zo simpel? Voelt TE simpel.
Netto overschot maanden is toko hoogste tlv.
Netto afname maanden is laagste kwh prijs (vaak dynamisch). Ff uitgaan dat tlv hoger is dan de kwh prijs voor afname natuurlijk.
Ik heb nu 61cnt nog tot 1 juli.
Stel het was 61cnt tot aan okt als ik weer de goedkoopste ga zoeken, was het gewoon 5500 x 61cnt is gewoon...kassa
[Voor 4% gewijzigd door PCJR op 21-05-2023 23:12]
|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||
Weet iemand of dit ook echt zo werkt? Dan zou je met deze loophole een half jaar langer (minus een kleine overstapperiode tussendoor) je tarief vast kunnen houden, dat scheelt nogal. Natuurlijk weet niemand voorafgaand aan 1 juli de prijzen na 1 juli, maar betekent dat dan dat je in juni altijd overstapt op koffiedik kijken? Dat is ook een beetje vreemd...Angelique1974 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:58:
[...]
Powerpeers geeft 21 ct tlv. Ik acht de kans zeer groot dat de tlv drastisch omlaag gaat per 1 juli. Slimmer is om je contract per 2 juli in te laten gaan. Dan heb je als het goed is 21ct tlv tot 1 januari.
Dit heeft afgelopen jaar bij velen zo gewerkt, bij verschillende aanbieders. Maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Als je het niet probeert werkt het in ieder geval zeker niet.henkpeters schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:18:
[...]
Weet iemand of dit ook echt zo werkt? Dan zou je met deze loophole een half jaar langer (minus een kleine overstapperiode tussendoor) je tarief vast kunnen houden, dat scheelt nogal. Natuurlijk weet niemand voorafgaand aan 1 juli de prijzen na 1 juli, maar betekent dat dan dat je in juni altijd overstapt op koffiedik kijken? Dat is ook een beetje vreemd...
Coulda woulda shoulda! En gefeliciteerd man, netjes gespeeldPCJR schreef op zondag 21 mei 2023 @ 23:07:
[...]
Had je afgelopen winter mijn (en anderen) reacties hier maar gelezen. Had je zo x100 euro meer cash gekregen wsl.
Netto overschot maanden is toko hoogste tlv.
Netto afname maanden is laagste kwh prijs (vaak dynamisch). Ff uitgaan dat tlv hoger is dan de kwh prijs voor afname natuurlijk.
Ik heb nu 61cnt nog tot 1 juli.
Stel het was 61cnt tot aan okt als ik weer de goedkoopste ga zoeken, was het gewoon 5500 x 61cnt is gewoon...kassa
[Afbeelding]

Zit nu mbt electrisch dus op een dynamisch contract van ANWB. Als ik het zo lees kan ik nu het beste een contract afsluiten bij Powerpeers, 21 cent tlv vastleggen en die laten ingaan NA 1 juli zodat ik het komende half jaar jaar weer op 21 cent zit.
Thoughts?
En 61 cent, die tijden zijn voorbij vrees ik?
Sorry bedoelde t niet verkeerd of lullig mijn post, ik lees m nu weer en kon het wellicht anders verwoorden.Kevf schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:35:
[...]
Coulda woulda shoulda! En gefeliciteerd man, netjes gespeeldVan meer zonnepanelen tot en met een dynamisch gas contract heeft mij sowieso al geen wind-eieren gelegd en dan ga je vervolgens nadenken over vervolgstappen.
Zit nu mbt electrisch dus op een dynamisch contract van ANWB. Als ik het zo lees kan ik nu het beste een contract afsluiten bij Powerpeers, 21 cent tlv vastleggen en die laten ingaan NA 1 juli zodat ik het komende half jaar jaar weer op 21 cent zit.
Thoughts?
Het is ook meer van " je moet het ook maar net weten en er zo in willen duiken "

Ik was 2 jaar terug al vrij snel van het jaar-denken af. Meestal met panelen kun je in de zomer cashen en in de winter moet je het gewoon zo goedkoop mogelijk maken.
61cnt was idd nog in jan/feb af te sluiten, nu is het 20-23 cnt denk ik maximaal. Helaas. 2022 was het 70-90 cent

Als je in de maanden van netto overschot de hoogste tlv toko pakt, heb je daar iig t maximale uitgehaald. Alleen als de winter boven deze 21cnt uit gata komen, en die kans is behoorlijk denk ik, dan zou je ook nog gewoon een jaar kunnen blijven zitten, salderen, en bij evt overschot a 21cnt laten uitbetalen. Heb je over een jaar gezien netto afname, dan boeit de tlv niks, en gaat het om het kwh tarief waar je na salderen nog netto inkoop over moet betalen.
|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||
Als je een paar pagina's terugleest wordt het bovenstaande bevestigd.Kevf schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:35:
[...]
Thoughts?
hahahah, no stress ik kan wel wat hebbenPCJR schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:47:
[...]
Sorry bedoelde t niet verkeerd of lullig mijn post, ik lees m nu weer en kon het wellicht anders verwoorden.
Het is ook meer van " je moet het ook maar net weten en er zo in willen duiken "![]()
Ik was 2 jaar terug al vrij snel van het jaar-denken af. Meestal met panelen kun je in de zomer cashen en in de winter moet je het gewoon zo goedkoop mogelijk maken.
61cnt was idd nog in jan/feb af te sluiten, nu is het 20-23 cnt denk ik maximaal. Helaas. 2022 was het 70-90 cent![]()
Als je in de maanden van netto overschot de hoogste tlv toko pakt, heb je daar iig t maximale uitgehaald. Alleen als de winter boven deze 21cnt uit gata komen, en die kans is behoorlijk denk ik, dan zou je ook nog gewoon een jaar kunnen blijven zitten, salderen, en bij evt overschot a 21cnt laten uitbetalen. Heb je over een jaar gezien netto afname, dan boeit de tlv niks, en gaat het om het kwh tarief waar je na salderen nog netto inkoop over moet betalen.

Enigszins gerelateerd aan de terugleververgoeding: ik zit zit bij ANWB en de app geeft per maand de werkelijke kosten weer in een grafiek (en in de actuele maand in een overzicht). Echter de grafiek is mbt april nog steeds niet bijgewerkt. Ik heb het vermoeden dat dit zou kunnen komen omdat ik er ineens een stapel zonnepanelen bij heb. Of hebben meer mensen hier last van?
Gisteren dook overigens de TLV weer onder de 0. Iets wat volgens de ANWB 'zelden voor zou komen' .
Dat is anders wel marktwerking. Meer aanbod (en/of minder vraag) zorgt voor een lagere prijs.Vendetta_X schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:38:
Meer productie is niet per definitie lagere prijzen imo.
Het weekend is ook daltarief, dus dan ga je naar 65/35% (normaal/dal).padoempats schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:57:
[...]
Juist niet, je wekt veruit het meeste op in normaaltarief. Je krijgt daar ook een veel hogere TLV voor. In mijn geval valt 90% van mijn overschot in normaal en maar 10% in dal. Ben dus stukken beter uit met dubbele meter dan enkele
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Krijg net een mail van Vandebron met de nieuwe variabele tarieven per 1 juli.
De terugleververgoeding is €0,10 voor de eerste 2000kWh die over is na salderen en daarna €0,06 voor de rest die nog overblijft.
Dit is om in lijn te blijven met de marktprijzen schrijven ze.
De terugleververgoeding is €0,10 voor de eerste 2000kWh die over is na salderen en daarna €0,06 voor de rest die nog overblijft.
Dit is om in lijn te blijven met de marktprijzen schrijven ze.
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Waarom worden nou al die posts verwijderd, deze waren om de nieuwe TLV van Engie vanaf 1 juli te verifiëren?
Oftewel, hou vast aan je Engie contract voor de beste TLV op dit moment.
Oftewel, hou vast aan je Engie contract voor de beste TLV op dit moment.
[Voor 26% gewijzigd door ron322 op 23-05-2023 14:39]
Inmiddels heb ik een reactie gehad:dyrc schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:27:
[...]
tarieven die verspringen zijn gebruikelijk op zulke websites. lever je minder terug dan je verbruikt dan zie je de 'hoge bedragen', lever je meer terug dan je verbruikt dan zie je de 'lage bedragen'.
-als het een "foutje in uw voordeel" is dan horen wij t ook graag(of moet je de worst ook even bij je houden)
De rekentool bevat geen fout ("it's a feature, not a bug"), met een verwijzing naar de kale stroomtarieven* als TVL.
Reproductie (dus om te zien wat ik zie):
Met voorbeeld getallen:
1000 KWh Normaal, 1000 KWh dal, 500m3
1) Ga naar de website van Delta Energie en klik door op "bestel"
2) vul de gegevens (datum: 01/07/2023) in tot het TVL gedeelte
3) TVL normaal (max 1000 KWh in geval van het voorbeeld), TVL dal: doe es gek, 8000KWh teruglevering
See the magic happening

---
* Disclaimer: Mijn vermoeden bestaat dat de medewerker in kwestie salderen en TVL verward heeft. Ik heb hierop nog niet doorgevraagd.
Deze komt vanuit het aanbiedingentopic, maar kan voor enkelen hier wellicht ook interessant zijn:
(Geen idee hoe dit verder werkt.)kx22 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:03:
Ik ben momenteel bezig bij Cinergie om de zakelijke tarieven ook prive te krijgen. Voorwaarde is wel dat je een bedrijfsnaam op je huisadres moet hebben (dus voor DGA's en ZZPers).
Ze hebben gisteren de prijzen vastgeklikt voor Q3 en Q4. Volgend jaar zijn ze nog onderhandelen.
Reden voor vastklikken is dat zij denken dat we een hete zomer krijgen met weinig regen.
Q3 Piek 0,285
Q3 Dal 0,282
Q4 Piek 0,344
Q4 Dal 0,299
(prijzen op basis van belasting tot 10.000kWh verbruik per jaar)
Er komen geen vastrecht en etc bij, wel abonnementskosten van Cinergie (a 9,99 per maand)
Bij zakelijk is er geen prijsplafond (niet nodig), geen saldering (alleen teruglevering tegen de gestelde tarieven!).
Jammer is dat het alleen voor q3 en q4 is. Prijzen van volgend jaar weten ze nog niet.
Haha, BE aan de lijn. Die zijn niet bij machte hun eigen link naar modelcontract tarieven te openen. Nee dat begrijp ik want dat is de beste TLV momenteel volgens mij. Gaat om deze link: https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract en dan naar tarievenblad. Sta nu in de wacht want de goede man snapt er ook niks van.
Ok, ze beweren dus gewoon dat dat modelcontract verouderd is en dat er geen nieuwere versie is. Alleen variabel met slechte TLV. Op mijn vraag of het geen verplichting is voor alle aanbieders om een modelcontract aan te bieden reageerde hij door de focus te verleggen of ik een gratis simkaart wilde. Nee. Of hij dan wat voor mij kon betekenen met een internet aansluiting. Nee.
Nou goed, laat maar. Voor de zekerheid heb ik vanochtend wel alvast een PP modelcontract met 21 ct TLV genomen. Nu heb ik nog UC met 74 ct. Zal wel binnen de opzegtermijn van PP nieuwe prijzen van UC krijgen waarschijnlijk. Jammer dat dat feest (vermoedelijk) voorbij gaat. Kom deze maand tegen de € 1.000,- alleen TLV aan. Lekker hoor!
Ok, ze beweren dus gewoon dat dat modelcontract verouderd is en dat er geen nieuwere versie is. Alleen variabel met slechte TLV. Op mijn vraag of het geen verplichting is voor alle aanbieders om een modelcontract aan te bieden reageerde hij door de focus te verleggen of ik een gratis simkaart wilde. Nee. Of hij dan wat voor mij kon betekenen met een internet aansluiting. Nee.

Nou goed, laat maar. Voor de zekerheid heb ik vanochtend wel alvast een PP modelcontract met 21 ct TLV genomen. Nu heb ik nog UC met 74 ct. Zal wel binnen de opzegtermijn van PP nieuwe prijzen van UC krijgen waarschijnlijk. Jammer dat dat feest (vermoedelijk) voorbij gaat. Kom deze maand tegen de € 1.000,- alleen TLV aan. Lekker hoor!
Tabel 24 mei 2023
@mathijshooi Dank aan @JMS-2 voor Engie omhoog, Samen OM heeft de link naar de tarieven van het modelcontract aangepast naar een tarieflijst 1 mei 2023, TLV gaat omlaag.PS Zou Engie ook voor nieuwe klanten gelden? @RobWest komt namelijk aan Engie TLV's van 8 cent.
[Voor 8% gewijzigd door cj1 op 24-05-2023 10:16. Reden: PS]
Wel balen dat je bij PowerPeers geen contract kunt afsluiten als je een SAP hebt. Je kunt dan zowel op je PAP als je SAP geen contract bij ze afsluiten.
Ik heb nog geen zin om het sommetje te gaan maken, maar ik hoop dat het voor mij niet rendabel is om nu mijn SAP te laten verwijderen zodat ik gebruik kan maken van het hoogste TLV aanbod.
Ik zit tot 4 september nog gebakken met mijn Innovacontract (TLV 91 ct) en daarna ga ik maar gewoon salderen zodat ik na de winter op 0 kWh sta. En tegen die tijd maar eens kijken hoe het er voor staat.
Ik heb nog geen zin om het sommetje te gaan maken, maar ik hoop dat het voor mij niet rendabel is om nu mijn SAP te laten verwijderen zodat ik gebruik kan maken van het hoogste TLV aanbod.

Ik zit tot 4 september nog gebakken met mijn Innovacontract (TLV 91 ct) en daarna ga ik maar gewoon salderen zodat ik na de winter op 0 kWh sta. En tegen die tijd maar eens kijken hoe het er voor staat.
[Voor 23% gewijzigd door de Peer op 24-05-2023 10:21]
Mijn SAP is nog steeds in aanvraag. Wat een ellende met Liander zeg! Maar goed, dat gaat mij nu een beetje in de kaart spelen want per 1-7 PP en in september wordt de SAP aangelegd. Lijkt me sterk dat ze dan mijn contract gaan ontbinden. Ik zal ze krijgen die Vattenfall adepten!de Peer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:17:
Wel balen dat je bij PowerPeers geen contract kunt afsluiten als je een SAP hebt. Je kunt dan zowel op je PAP als je SAP geen contract bij ze afsluiten.

Wees niet verbaasd als volgende posts gewoon naar de prullenbak gaan in plaats van naar dat Engie topic.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Het ziet er naar uit (zie andere topic) dat nieuwe klanten alleen maar het aanbod van 8 cent krijgen bij Engie.cj1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:15:
PS Zou Engie ook voor nieuwe klanten gelden? @RobWest komt namelijk aan Engie TLV's van 8 cent.
Dus dan moet Engie in deze tabel misschien aangepast worden? Omdat niet iedereen het kan verkrijgen?
Engie klopt NIET voor nieuwe klanten, want die krijgen, uitdrukkelijk genoemd in de condities, maar 8 cent TLV, dus om die nu op de eerste plek te tonen is niet juist. Er staat een rode waarschuwing (?) op deze regel, maar niet wat dat rode icoontje betekent.cj1 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:15:Tabel 24 mei 2023
@mathijshooi Dank aan @JMS-2 voor Engie omhoog, Samen OM heeft de link naar de tarieven van het modelcontract aangepast naar een tarieflijst 1 mei 2023, TLV gaat omlaag.
[Afbeelding]
PS Zou Engie ook voor nieuwe klanten gelden? @RobWest komt namelijk aan Engie TLV's van 8 cent.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Op basis van de informatie in het Engie topic heb ik de verschillende TLV mogelijkheden even op een rij gezet
Tarieven excl. opslag en BTW, per 1 Juli 2023 - Variabele contracten
[Edit]10kWh moet natuurlijk 10MWh zijn
Tarieven excl. opslag en BTW, per 1 Juli 2023 - Variabele contracten
Type klant | Enkel | Laag | Hoog |
Nieuwe klanten | 0,08 | 0,08 | 0,08 |
Bestaande klant >10MWh netto terug | 0,14 | 0,14 | 0,14 |
Bestaande klant <10MWh netto terug | 0,227 | 0,205 | 0,253 |
[Edit]10kWh moet natuurlijk 10MWh zijn
[Voor 5% gewijzigd door Floppus op 24-05-2023 13:07]
Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
Wellicht goed om ook de bestaande klantsituaties op te nemen alszodanig - dat geeft bestaande klanten een beeld of ze willen overstappen.
Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
Die weten toch wat ze krijgen? Hebben zelf die mail gehad. Dus kunnen ze in de tabel vergelijken of er iets beters is.Floppus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:32:
Wellicht goed om ook de bestaande klantsituaties op te nemen alszodanig - dat geeft bestaande klanten een beeld of ze willen overstappen.
Werkt denk ik anders voor anderen juist alleen maar verwarrend.
Ook heb je dit soort situaties bij andere leveranciers, dan moet je overal ook de TLV voor bestaande klanten erbij gaan zetten.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Engie: Engie snoeit in de terugleververgoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Saldering per kwartaal of jaar
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Engie: Engie snoeit in de terugleververgoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Saldering per kwartaal of jaar