...je hebt gelijk. Al is het wel wat vaker dan 2 keer. Het is mijn frustratie dat er hier de laatste tijd wel heel vaak gewoon rücksichtslos vragen gesteld worden waarop het antwoord echt in de laatste pagina's terug te vinden is. Daarin staat een heel compleet beeld van wat je op dit moment in welke situatie bij Engie kunt verwachten en hoe te handelen. Het zou fijn zijn als men dat even leest. Maar mijn reactie draagt niet bij aan het gesprek. Excuus @CassJMS-2 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 01:44:
[...]
Nu overdrijf je wel een beetje en is je reactie niet erg vriendelijk. (Misschien bedoel je het niet zo maar het komt wat sarcastisch over)
Dit is hooguit 2 keer langsgekomen en als je dan toch de behoefte hebt om te reageren geef dan ook een antwoordt op hetgeen waar diegene op doelt en dat is het "maatwerk voor bestaande klanten"
Bij deze: Je krijgt een wat voordeliger tarief aangeboden omdat je al klant bent. En dat is nu net wat wij hier niet willen.
De richtlijn van de ACM zegt vrij duidelijk:Hansieo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:21:
[...]
Zijn er hier juristen die hier hun licht over kunnen laten schijnen?
Ik bedoel, je legt wéttelijk (overheid) vast dat bij inkomsten derving je een boete kan opleggen...
maar dan óók andersom lijkt mij..
vb: op de walletjes verdiende mensen vroeger veel geld, maar voor de wet bestond het beroep geloof ik niet, en was dat fiscaal moeilijk (precieze weet ik niet meer..)
Later is één en ánder wettelijk geregeld. betalen prima, maar dan óók de status.
Deze "inkomsten derving" regeling lijkt mij net zo iets... maar ik kan het fout hebben.... dus juristen??
Indien de prijs van het referentieproductaanbod gelijk is aan of hoger is dan de overeengekomen prijs,
bedoeld in het eerste lid, acht de ACM een opzegvergoeding redelijk als deze opzegvergoeding nihil is.
De grap is dat leveranciers die richtlijn op hun eigen manier in hun contacten gaan opnemen, als ze dat een beetje onhandig doen dan zijn er straks mogelijk leveranciers zijn waarbij je een negatieve boete zou kunnen afdwingen bij de rechter onder bepaalde omstandigheden als je daar zin in hebt.
Ik hoop zelf eigenlijk dat door deze nieuwe regeling er weer drie of vijf jaar contracten komen met een redelijke TLV (vergelijkbaar met huidige TLV van powerpeers of Engie nu), zodat je de TLV kan vastprikken in deze dalende markt.
Die bizarre TLV's van de afgelopen periode gaan we denk ik niet meer terug zien omdat steeds meer leveranciers hun TLV loskoppelen van het leveringstarief.
Gasloos sinds 2015, 100x125Wp+26x295Wp+11x395Wp+4*110Wp
Duidelijk, maar ACM heb ik sc..t aan,
die zijn er duidelijk niet voor de "consumenten" al willen ze dat wel laten geloven.
Mij gaat het om het juridische (zoals je al aantipt).
De TLV moet al jaren "gekoppelt worden" (we weten allemaal wat "worden" betekent in de politiek)
want het is natuurlijk bij de zotte dat als de kWh prijzen weer over/rond de € 1,00 komen, dat je dan als consument afgescheept kan worden met 20ct.
Toevallig gisteren op youtube gezien,
https://www.youtube.com/w...9F5s&ab_channel=Weerplaza
opwek PV 639
opwek wind 230
samen...... 869
GAS verbruik ...( spoiler allert!! ) 1.718 !!!!!!!!!!!
Hoe DURFT onze regering dan nog met droge ogen te beweren dat de energiereuzen ONS TLV-tje verder mogen afknijpen?
De beste terugleververgoeding is simpel:
Koppel deze aan de leveringstarieven
(met natuurlijk een max INDIEN de prijzen vóóroorlogs laag worden, dat moge duidelijk zijn..)
die zijn er duidelijk niet voor de "consumenten" al willen ze dat wel laten geloven.
De TLV moet al jaren "gekoppelt worden" (we weten allemaal wat "worden" betekent in de politiek)
want het is natuurlijk bij de zotte dat als de kWh prijzen weer over/rond de € 1,00 komen, dat je dan als consument afgescheept kan worden met 20ct.
opwek PV 639
opwek wind 230
samen...... 869
Hoe DURFT onze regering dan nog met droge ogen te beweren dat de energiereuzen ONS TLV-tje verder mogen afknijpen?
(met natuurlijk een max INDIEN de prijzen vóóroorlogs laag worden, dat moge duidelijk zijn..)
Per 1 mei zijn de tarieven bij Engie veranderd. Weet iemand of ze dit in de maand zelf ook nog wijzigen, of dat ze dat per de 1e weer zouden doen?
Heb zelf dynamisch gascontract bij de ANWB en twijfel nog over stroom en gas bij Engie (150 cashback natuurlijk 😉). Neig ernaar om het gescheiden te houden, en het gas evt. later dit jaar vast te zetten (ik heb het vermoeden dat de prijzen in de zomer nog wel wat gaan dalen). Zijn er meer mensen die enkel voor stroom naar Engie gaan, en dus de cashback links laten liggen?
Heb zelf dynamisch gascontract bij de ANWB en twijfel nog over stroom en gas bij Engie (150 cashback natuurlijk 😉). Neig ernaar om het gescheiden te houden, en het gas evt. later dit jaar vast te zetten (ik heb het vermoeden dat de prijzen in de zomer nog wel wat gaan dalen). Zijn er meer mensen die enkel voor stroom naar Engie gaan, en dus de cashback links laten liggen?
Per 8 mei zijn de tarieven ook verlaagd. En de cashback is verlaagd naar 100 euro (staat in de berichten hierboven van gisteren, als je even terugleestHKees schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:08:
Per 1 mei zijn de tarieven bij Engie veranderd. Weet iemand of ze dit in de maand zelf ook nog wijzigen, of dat ze dat per de 1e weer zouden doen?

[Voor 3% gewijzigd door jeppiepruts op 09-05-2023 10:17]
Ik ben het grotendeels deels met je eens.Hansieo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:04:
Duidelijk, maar ACM heb ik sc..t aan,
opwek PV 639
opwek wind 230
samen...... 869
Het grote probleem is echter dat we hier toch nauwelijks invloed op hebben, ik heb me daar maar bij neergelegd.
Het heeft mijns inziens meer zin om e.e.a. te optimaliseren binnen de kaders die gesteld zijn (en af en toe net daarbuiten).
Dus hoe kunnen we de leveranciers nu zoveel mogelijk geld afhandig maken

Hmm... Zo goed ben ik dus op de hoogte 😬jeppiepruts schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:13:
[...]
Per 8 mei zijn de tarieven ook verlaagd. En de cashback is verlaagd naar 100 euro (staat in de berichten hierboven van gisteren, als je even terugleest). Dus ze zullen niet wachten tot 1 juni verwacht ik. Ik zit voor alleen stroom ook bij Engie sinds begin mei. Dus helemaal geen cashback.
Edit: ook maar aangemeld... Kakzooi met die tarieven

[Voor 6% gewijzigd door HKees op 09-05-2023 11:10]
Huilen, op 20 april had ik mij aangemeld bij Engie voor alleen stroom met de 0,22 ct teruglevergoeding.
Gisteren bleek dat het huisnummer niet klopte en ze wilden dit niet wijzigen. Nu moet het contract geannuleerd worden en moet ik een nieuwe afsluiten. Met de dag wordt het tarief lager volgens mij..
Gisteren bleek dat het huisnummer niet klopte en ze wilden dit niet wijzigen. Nu moet het contract geannuleerd worden en moet ik een nieuwe afsluiten. Met de dag wordt het tarief lager volgens mij..
Hier heb jij dan weer volledig gelijk in.jeppiepruts schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:31:
[...]
...je hebt gelijk. Al is het wel wat vaker dan 2 keer. Het is mijn frustratie dat er hier de laatste tijd wel heel vaak gewoon rücksichtslos vragen gesteld worden waarop het antwoord echt in de laatste pagina's terug te vinden is. Daarin staat een heel compleet beeld van wat je op dit moment in welke situatie bij Engie kunt verwachten en hoe te handelen. Het zou fijn zijn als men dat even leest. Maar mijn reactie draagt niet bij aan het gesprek. Excuus @Cass
Even goede vrienden

Ik herken dat uit meerdere fora. Ook die van Enphase en HomeAssistant op Facebook. We moeten daarbij denk ik onderscheid maken in mensen die fora gebruiken om ' even' iets te halen en leden die het prettig vinden hun kennis met elkaar te delen in de zin van 'samen'.jeppiepruts schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:31:
[...]
...je hebt gelijk. Al is het wel wat vaker dan 2 keer. Het is mijn frustratie dat er hier de laatste tijd wel heel vaak gewoon rücksichtslos vragen gesteld worden waarop het antwoord echt in de laatste pagina's terug te vinden is. Daarin staat een heel compleet beeld van wat je op dit moment in welke situatie bij Engie kunt verwachten en hoe te handelen. Het zou fijn zijn als men dat even leest. Maar mijn reactie draagt niet bij aan het gesprek. Excuus @Cass
Dat onderscheid is er , wat mij betreft prima en moeten we denk ik accepteren. In tegenstelling tot de meest vreselijke reacties op andere fora, waar ik inmiddels weg ben, wordt hier gelukkig nog wel normaal gereageerd.
Welk huisnr was dat dan wel? Want mogelijk heb je nu hun contract opgezegd.assn schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:24:
Huilen, op 20 april had ik mij aangemeld bij Engie voor alleen stroom met de 0,22 ct teruglevergoeding.
Vandaag (telefonisch) jaarcontract (alleen E) afgesloten met:assn schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:24:
Teruglevering normaal € 0,22374
Teruglevering dal € 0,17481
Kun je niet een verhuizing doorgeven? Dan gaat je contract gewoon mee.assn schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:24:
Ik heb via de klantenservice alles geprobeerd maar zij hadden al direct het contract geannuleerd. Om oudere tarieven over te zetten naar een account moest ze een akkoord van haar teamleider hebben. Die ging helaas niet mee omdat hij waarschijnlijk de bui al zag hangen. De tarieven waren namelijk gedaald dus voor hen voelde het vreemd om een hoger tarief op het contract te zetten.dnhaas schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:18:
[...]
Kun je niet een verhuizing doorgeven? Dan gaat je contract gewoon mee.
Pech voor mij dus, contract gaat 20 dagen later in en zit nu op :
dubbeltarief normaal incl. overheidsheffingen 0,35223 0,42620
dubbeltarief dal incl. overheidsheffingen 0,30330 0,36699
dubbeltarief dal excl. overheidsheffingen 0,17731 0,21455
dubbeltarief normaal excl. overheidsheffingen 0,22624 0,27375
vaste leveringskosten per dag 0,18455 0,22331
Ze dalen al tamelijk snel moet ik zeggen. Scheelt mij wss 100 euro op jaar basis.
Het teruglevertarief bij Engie voor nieuwe contracten is omlaag gegaan (lijkt?) naar €0,08 per kWh:
Ook bij het tabje voorwaarden staat nu:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, dan gelden voor jou de volgende regelingen:
- Wanneer je zelf stroom opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
- Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je netto teruglevert ontvang je een vergoeding van € 0,08 per kWh (zonder btw en energiebelasting).
Ik zag het ook net. De rekentool is nog niet aangepast naar de nieuwe 8ct en klopt dus niet, staat er ook bij.erwn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:17:
Het teruglevertarief bij Engie voor nieuwe contracten is omlaag gegaan (lijkt?) naar €0,08 per kWh:
[Afbeelding]
[...]
Aiiiii. Dat is jammer voor velen. Ben benieuwd hoe dit dan in de bevestigingsmail en offerte verwoord zal staan. De site is iig erg slecht. Wel rekenen in de tool met 0,22ct/0,18ct en vervolgens in de voetnoot zetten dat het 8ct is en de berekening dus niet klopt.erwn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:17:
[Afbeelding]
[...]
Heb ze nog even gebeld, maar het is inderdaad een vaste vergoeding van 8 cent geworden en ik kon niet meer verlengen (met TLV = kale tarief). For what it's worth, voor bestaande modelcontracten zou dat wijzigen per 1 juli.erwn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:17:
Dat is snel gegaan dan! Maandag al bijna 10% in tarieven omlaag en 2 dagen later de netto TLV naar 8 cent.erwn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Heb ze nog even gebeld, maar het is inderdaad een vaste vergoeding van 8 cent geworden en ik kon niet meer verlengen (met TLV = kale tarief). For what it's worth, voor bestaande modelcontracten zou dat wijzigen per 1 juli.

Ik heb - gelukkig - afgelopen vrijdag Engie voor 1 jaar vast gezet, overeenkomst gisteren binnen met de juiste tarieven en voorwaarden. Start levering op 1 juli omdat ik nu op hun modelcontract zit.
Heb zelf gisteren een contract aangevraagd... Ben benieuwd... Zal dan wel de 8 cent worden... Welke ik natuurlijk nooit ga accepteren 🙃
In je persoonlijk aanbod staat nu:erwn schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Heb ze nog even gebeld, maar het is inderdaad een vaste vergoeding van 8 cent geworden en ik kon niet meer verlengen (met TLV = kale tarief). For what it's worth, voor bestaande modelcontracten zou dat wijzigen per 1 juli.
@cj1 Exit Engie dusTerugleververgoeding
Let op: sinds kort hebben we het netto teruglevertarief aangepast naar € 0,08 (zonder btw en overheidsheffingen). Als je netto teruglevert zijn je verwachte jaarkosten hoger dan hier weergegeven. Afhankelijk van hoeveel je netto teruglevert, is het verschil klein of groter.
De tarieven in je overeenkomst zijn van de dag van aanvraag. Ik heb op mijn overeenkomst ook de tarieven van afgelopen vrijdag. Dus mijn verwachting is dat je nog op de 'oude' TLV zit (TLV = kale levertarief).HKees schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:58:
Heb zelf gisteren een contract aangevraagd... Ben benieuwd... Zal dan wel de 8 cent worden... Welke ik natuurlijk nooit ga accepteren 🙃
Dan wel snel een ander vastleggen, want het is een race naar de bodem.RobWest schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:00:
[...]
In je persoonlijk aanbod staat nu:
[...]
@cj1 Exit Engie dus
Dan heb je nu ruime keuze :-)John245 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:47:
[...]
Dan wel snel een ander vastleggen, want het is een race naar de bodem.
Powerpeers kan tussentijds de tarieven wijzigen, toch? Ik lees in hun voorwaarde:rumour93 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:48:
[...]
Dat is snel gegaan dan! Maandag al bijna 10% in tarieven omlaag en 2 dagen later de netto TLV naar 8 cent.Dan is ineens Powerpeers de beste keus zeker?
Ik heb - gelukkig - afgelopen vrijdag Engie voor 1 jaar vast gezet, overeenkomst gisteren binnen met de juiste tarieven en voorwaarden. Start levering op 1 juli omdat ik nu op hun modelcontract zit.
Oftewel als zij besluiten per 1 juli ook naar 8 cent te gaan heb je nog niets..2. Tarieven en betaling
2.1 Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
• De tarieven voor de levering van elektriciteit behorende bij het Modelcontract voor 100%
Groene Stroom worden door marktontwikkelingen beïnvloed.
• Powerpeers kan de leveringstarieven en terugleververgoeding aanpassen per 1 januari en 1
juli van elk jaar.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de markomstandigheden kan Powerpeers de
leveringstarieven en terugleververgoeding ook op andere momenten aanpassen.
Dat moeten ze wel 30 dagen vooraf laten weten. Je bent een contract aangegaan met bepaalde tarieven, die kunnen ze niet voor ingangsdatum aanpassen. 1 januari weer dus. Daarom ook contract in laten gaan op 2 juli ipv 1 juli. Eventuele verlaging gaat 1 juli in. Daarna word je pas lid.bdu schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Powerpeers kan tussentijds de tarieven wijzigen, toch? Ik lees in hun voorwaarde:
[...]
Oftewel als zij besluiten per 1 juli ook naar 8 cent te gaan heb je nog niets..
[Voor 11% gewijzigd door nietwijk op 10-05-2023 12:18]
Er resteren nog 51 dagen tot 1 julinietwijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Dat moeten ze wel 30 dagen vooraf laten weten. Je bent een contract aangegaan met bepaalde tarieven, die kunnen ze niet voor ingangsdatum aanpassen. 1 januari weer dus.

Klopt, als je nog 1 jaar vast zoekt met vaste TLV dan is United Consumers met 13,5 cent netto TLV de beste keus. Greenchoice zit met 1 jaar vast op 11,5 cent netto TLV.bdu schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Powerpeers kan tussentijds de tarieven wijzigen, toch? Ik lees in hun voorwaarde:
[...]
Oftewel als zij besluiten per 1 juli ook naar 8 cent te gaan heb je nog niets..
Toen ik dit schreef had jij je passage 'Daarom ook contract in laten gaan op 2 juli ipv 1 juli. Eventuele verlaging gaat 1 juli in. Daarna word je pas lid.' nog niet in je bericht staan. Dat heb je later pas toegevoegd. En dus dacht ik dat jij in de war was met 1 juni (waarvoor nog minder dan 30 dagen te gaan zijn) en ze dus te laat waren met communiceren.nietwijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:19:
[...]
So what? Ze kunnen je contract niet aanpassen voor de ingangsdatum.
[Voor 4% gewijzigd door jeppiepruts op 10-05-2023 12:23]
Als je het op 1 juli zet vind ik het ook dubieus als ze 30 dagen voor ingangsdatum een wijziging doorvoeren. 2 juli is extra safe. Dubbel genaaid houdt beter.jeppiepruts schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:20:
[...]
Toen ik dit schreef had jij je passage 'Daarom ook contract in laten gaan op 2 juli ipv 1 juli. Eventuele verlaging gaat 1 juli in. Daarna word je pas lid.' nog niet in je bericht staan. Dat heb je later pas toegevoegd. En dus dacht ik dat jij in de war was met 1 juni (waarvoor nog minder dan 30 dagen te gaan zijn) :-)
Net gecheckt, ik kom ook uit op 13,5 cent TLV, excl BTW.rumour93 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:20:
[...]
Klopt, als je nog 1 jaar vast zoekt met vaste TLV dan is United Consumers met 13,5 cent netto TLV de beste keus. Greenchoice zit met 1 jaar vast op 11,5 cent netto TLV.
Ik heb eerst ingelogd op mijn account van vorig jaar bij UC. Krijg hiermee een welkomstbonus van 25,- en deelnemerbonus van 12,50.
De ingangsdatum is max 3 maanden vooruit bij UC. Moet ik nog een maandje wachten..
[Voor 7% gewijzigd door avds69 op 10-05-2023 13:13]
Ik heb het niet gecheckt maar volgens mij zit Vattenfall nog op 16.5 cent? Ik zit daar op dit moment nog even tot het jaarcontract van Engie ingaat.
Deze heb ik afgelopen zondag aangevraagd, zo te zien net op tijd dus..
Een vraag - ik krijg per 5 juni zonnepanelen met een teruglevering van ongeveer 4400 kWh (6000 opwek, verbruik 1600).
Zit nu bij Engie, variabel contract Engie Open (sinds februari).
Ik heb net via de website van United Consumers een offerte-aanvraag gedaan, overstap-datum 1 augustus, voor alleen stroom (ivm nog geldende 13,5 cent TLV).
Per 1 augustus omdat ik dan het verbruik feb-mei kan salderen met de opgewekte stroom van jun-jul.
Ik krijg een bevestiging per mail met de tekst:
Wij bevestigen uw aanvraag binnen 5 werkdagen per e-mail
Er staat geen offerte in de mail, ook niet de gegevens die ik ingevuld heb en de tarieven.
Mocht United Consumers nu ook morgen de TLV verlagen naar 8 cent, krijg ik dan nog wel de ingevulde 13,5 cent? Ik heb namelijk nog niks op papier.
Iemand die dit weet, of moet ik daar achteraan bellen zodat ik meteen de bevestiging van de tarieven krijg?
Zit nu bij Engie, variabel contract Engie Open (sinds februari).
Ik heb net via de website van United Consumers een offerte-aanvraag gedaan, overstap-datum 1 augustus, voor alleen stroom (ivm nog geldende 13,5 cent TLV).
Per 1 augustus omdat ik dan het verbruik feb-mei kan salderen met de opgewekte stroom van jun-jul.
Er staat geen offerte in de mail, ook niet de gegevens die ik ingevuld heb en de tarieven.
Mocht United Consumers nu ook morgen de TLV verlagen naar 8 cent, krijg ik dan nog wel de ingevulde 13,5 cent? Ik heb namelijk nog niks op papier.
Iemand die dit weet, of moet ik daar achteraan bellen zodat ik meteen de bevestiging van de tarieven krijg?
[Voor 5% gewijzigd door pascal s68 op 10-05-2023 13:36]
Om precies te zijn 16,8 cent maar dat is wel het variabele contract.NileZ_ schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:30:
Ik heb het niet gecheckt maar volgens mij zit Vattenfall nog op 16.5 cent? Ik zit daar op dit moment nog even tot het jaarcontract van Engie ingaat.
Tarieven die geldig waren ten tijde van je aanvraag zullen ze meenemen.pascal s68 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:35:
Correct. 16.8 inderdaad.rumour93 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:38:
[...]
Om precies te zijn 16,8 cent maar dat is wel het variabele contract.
Ik heb een variabel contract want ik wilde zsm weg kunnen nadat ik afgelopen november gecasht heb. Ik stond alweer een tijdje op '0' maar met 16.8 TLV t.o.v. de 20 van Engie was er niet echt een noodzaak om hier haast van te maken..
Wel fijn dat dit nu een jaar vast staat, maar met een opzegboete van 50 euro is een eventuele overstap bij een beter aanbod ook zo weer terug verdiend. Of dat betere aanbod er daadwerkelijk komt, dat weet ik niet maar who knows...
Mijn huidige contract bij ENGIE loopt tot 26 juni. Ik lever deze contractperiode nog niets terug (eerst salderen). Afgelopen week zijn er wat panelen bijgelegd en heb ik over overcapaciteit. Ik wil het liefst direct na 26 juni overstappen en wat meer zekerheid hebben over het tarief.nietwijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Dat moeten ze wel 30 dagen vooraf laten weten. Je bent een contract aangegaan met bepaalde tarieven, die kunnen ze niet voor ingangsdatum aanpassen. 1 januari weer dus. Daarom ook contract in laten gaan op 2 juli ipv 1 juli. Eventuele verlaging gaat 1 juli in. Daarna word je pas lid.
Per 26 juni overstappen geeft nog steeds het risico op lage tarieven door aanpassing per 1 juli, of zie ik dit verkeerd.
Tweede vraag:
Ik wil mijn huidige (flex) contractperiode uitzitten vanwege het salderen, als ik nu overstap naar een andere partij salderen ze bij ENGIE dan mijn periode direct?
Wellicht een beetje off-topic vraag, aangezien het hier om een Zero Tolarance topic gaat: Wat is nu de beste terugleververgoeding... (zie onderaan de pagina een aantal andere draadjes)bdu schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Mijn huidige contract bij ENGIE loopt tot 26 juni. Ik lever deze contractperiode nog niets terug (eerst salderen). Afgelopen week zijn er wat panelen bijgelegd en heb ik over overcapaciteit. Ik wil het liefst direct na 26 juni overstappen en wat meer zekerheid hebben over het tarief.
Per 26 juni overstappen geeft nog steeds het risico op lage tarieven door aanpassing per 1 juli, of zie ik dit verkeerd.
Tweede vraag:
Ik wil mijn huidige (flex) contractperiode uitzitten vanwege het salderen, als ik nu overstap naar een andere partij salderen ze bij ENGIE dan mijn periode direct?
Als je huidige contract tot 26-06-2023 loopt ga je toch salderen over die periode? Alles na 26-06-2023 is een nieuwe periode. Als je zekerheid wilt hebben voor een jaar, dan moet je een jaarcontract kiezen, met als consequentie een relatief lage terugleververgoeding. Ik zou per 02-07-2023 een contract bij Powerpeers nemen. Je kan er vervolgens voor kiezen per oktober een jaarcontract af te sluiten, maar dan kan je over juli-oktober "cashen" bij powerpeers. Vanaf oktober heb je een jaarcontract. Hopelijk zijn er dan meer aanbieders, waaronder ook aanbieders met een redelijke terugleververgoeding. Maar ik begrijp dat je vooral baat hebt bij zekerheid. Aangezien je aangeeft eerder geen netto leverancier te zijn geweest en er "slechts" een paar panelen bij gelegd zijn zou ik me overigens niet al te druk maken over de tarieven. Een paar cent verschil over een paar honderd kWh is voor mij verwaarloosbaar. In ieder geval fijn dat je je eigen verbruik ruim kan compenseren en kan salderen zeg ik.....
En dan nu weer on-topic...
Zo te zien is Engie niet meer interessant voor de 'hoge' TLV.. Wat is nu het beste alternatief? Is dat Powerpeers of heeft iemand nog een interessante?
Wat heb je zelf gedaan om het antwoord op deze vraag te vinden?frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:29:
Zo te zien is Engie niet meer interessant voor de 'hoge' TLV.. Wat is nu het beste alternatief? Is dat Powerpeers of heeft iemand nog een interessante?
Heb je überhaupt de moeite genomen om even een paar pagina's in dit topic terug te lezen?
[Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2023 15:41]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Ik verwacht komend jaar ongeveer 3000 kWh terug te leveren dus wel degelijk relevant. Voor het lopende jaar is dat nog niet het geval dus ben op zoek naar het juiste moment. Ik denk dat ik nu even de eindafrekening afwacht (om zo nog even te profiteren van de extra panelen en de opbrengst nog te salderen) daarna stap ik over naar een andere aanbieder met een hogere TLV.nietwijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:22:
[...]
Wellicht een beetje off-topic vraag, aangezien het hier om een Zero Tolarance topic gaat: Wat is nu de beste terugleververgoeding... (zie onderaan de pagina een aantal andere draadjes)
Als je huidige contract tot 26-06-2023 loopt ga je toch salderen over die periode? Alles na 26-06-2023 is een nieuwe periode. Als je zekerheid wilt hebben voor een jaar, dan moet je een jaarcontract kiezen, met als consequentie een relatief lage terugleververgoeding. Ik zou per 02-07-2023 een contract bij Powerpeers nemen. Je kan er vervolgens voor kiezen per oktober een jaarcontract af te sluiten, maar dan kan je over juli-oktober "cashen" bij powerpeers. Vanaf oktober heb je een jaarcontract. Hopelijk zijn er dan meer aanbieders, waaronder ook aanbieders met een redelijke terugleververgoeding. Maar ik begrijp dat je vooral baat hebt bij zekerheid. Aangezien je aangeeft eerder geen netto leverancier te zijn geweest en er "slechts" een paar panelen bij gelegd zijn zou ik me overigens niet al te druk maken over de tarieven. Een paar cent verschil over een paar honderd kWh is voor mij verwaarloosbaar. In ieder geval fijn dat je je eigen verbruik ruim kan compenseren en kan salderen zeg ik.....
En dan nu weer on-topic...
Powerpeers is dan een goede optie met de kanttekening dat zij in januari de vergoeding kunnen wijzigen. Dit is volgens contract, maar kan je dan kosteloos overstappen?
Dit is toch sowieso variabel/model met een maand opzegtermijn? Ze bieden geen jaarcontracten op het moment.bdu schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Powerpeers is dan een goede optie met de kanttekening dat zij in januari de vergoeding kunnen wijzigen. Dit is volgens contract, maar kan je dan kosteloos overstappen?
Ja, op datum van overstap.bdu schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:59:
@cj1 en alle anderen
Omdat de lijst in de TS verouderd is en er veel vragen komen, nu dat Engie naar 8ct is, 'welke nu', heb ik de top van de oude lijst nagelopen zodat die geupdate kunnen worden.
Ik heb het bekeken adv: alleen stroom, 2500 kWh terugleveren (indien gevraagd 500 verbruik, 3000 terugleveren), enkel
OM (samen OM), modelcontract, geen idee, geen tarieven op de site.
OM (samen OM), Flex, variabel, -€354,98 => 14,199ct
Van Ons, modelcontract, 50% levertarief ("1 maart 2023 verlagen we de terugleververgoeding naar 50% van het kale leveringstarief inclusief BTW (21%)." die snap ik niet helemaal, want dat zou zijn (€0,46726 + €0,12458) => 29,592ct (wijzigt per 1-6-2023)
Van Ons, variabel => 11,654ct
Engie opgewekt, 1jr vast => 8ct
Engie, variabel, ook => 8ct
Engie, modelcontract?, niet duidelijk, maar ook 8ct, lijkt me.
Powerpeers, (modelcontract?) (eea staat overal op de site, want met de berekening krijg ik 44ct...) => 21ct
Vattenfall => 16,8ct
EnergyZero, ik krijg alleen de dynamische prijs te zijn, modelcontract lukt niet. Ah, toch gevonden => 15,5ct
United Consumer, 1jr vast =>13,5ct
Delta, Groene Stroom Variabel, variabel =>13,5ct
Dus met de truc om het modelcontract op 2 juli in te laten gaan (als dat echt werkt), is Powerpeers op dit moment het beste, voor een half jaar.
Dan Vattenfall, EnergyZero, OM, UC, Delta en Van Ons.
UC is de enige in deze rij met een vast contract.
Overigens is variabel hetzelfde als een modelcontract? Want daar lijkt het bij een aantal aanbieders wel op.
Omdat de lijst in de TS verouderd is en er veel vragen komen, nu dat Engie naar 8ct is, 'welke nu', heb ik de top van de oude lijst nagelopen zodat die geupdate kunnen worden.
Ik heb het bekeken adv: alleen stroom, 2500 kWh terugleveren (indien gevraagd 500 verbruik, 3000 terugleveren), enkel
Van Ons, modelcontract, 50% levertarief ("1 maart 2023 verlagen we de terugleververgoeding naar 50% van het kale leveringstarief inclusief BTW (21%)." die snap ik niet helemaal, want dat zou zijn (€0,46726 + €0,12458) => 29,592ct (wijzigt per 1-6-2023)
Powerpeers, (modelcontract?) (eea staat overal op de site, want met de berekening krijg ik 44ct...) => 21ct
Vattenfall => 16,8ct
EnergyZero, ik krijg alleen de dynamische prijs te zijn, modelcontract lukt niet. Ah, toch gevonden => 15,5ct
Dus met de truc om het modelcontract op 2 juli in te laten gaan (als dat echt werkt), is Powerpeers op dit moment het beste, voor een half jaar.
Overigens is variabel hetzelfde als een modelcontract? Want daar lijkt het bij een aantal aanbieders wel op.
Ook gisteren contract aangevraagd bij Engie, net overeenkomst in de mail, 0,08 TLVHKees schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 09:58:

Hier maandag contract aangevraagd, zojuist ook bevestiging met 0.08ct. Daar ga ik morgen nog wel even achteraan bellen!Peerke15 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:26:
[...]
Ook gisteren contract aangevraagd bij Engie, net overeenkomst in de mail, 0,08 TLV
Edit: inmiddels gebeld. Ik was "niet de enige" met dit bezwaar. Ze gingen ernaar kijken en komen erop terug.
[Voor 14% gewijzigd door glaswerk op 11-05-2023 13:05]
Zelf toevallig 2 weken geleden een 1-jarig contract bij Engie afgesloten.
Maar ik vind het allemaal walgelijk van de grote leveranciers. Beetje alle vergoedingen fors omlaag gooien. Maak er gewoon 80% van het kale lever tarief van, dat lijkt mij redelijk.
Maar goed, we gaan het de komende jaren allemaal ervaren.
Maar ik vind het allemaal walgelijk van de grote leveranciers. Beetje alle vergoedingen fors omlaag gooien. Maak er gewoon 80% van het kale lever tarief van, dat lijkt mij redelijk.
Maar goed, we gaan het de komende jaren allemaal ervaren.
[Voor 15% gewijzigd door Bravertal op 10-05-2023 20:34]
23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord. Regio West-Friesland te Noord-Holland..
Maandag ook Engie contract aangevraagd, zojuist in de mail en inderdaad maar 0.08 TLV
Dat gaan we dus niet doen...

Dat gaan we dus niet doen...
Bedankt voor dit mooie overzicht! Als ik vragen mag, wat is het voordeel om een contract bij Powerpeers in te laten gaan op 2 juli en niet zo snel mogelijk?Truus01 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:16:
@cj1 en alle anderen
Vattenfall => 16,8ct
Die snap ik ook niet. Dan kunnen ze je toch nog steeds bijtijds informeren over de tariefwijziging per 1 juli? Ook al ben je ten tijde van die aankondiging nog geen klant.frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:53:
[...]
Bedankt voor dit mooie overzicht! Als ik vragen mag, wat is het voordeel om een contract bij Powerpeers in te laten gaan op 2 juli en niet zo snel mogelijk?
Aanmelden bij powerpeers met ingang per 2-7 is een gokje dat hun jou niet tijdig informeren dat de tlv omlaag gaat, en je dus nog gebruik kan maken van €0.21 tlv. In het ergste geval krijg je wel bericht en heb je een opzegtermijn van 30 dagen.
Edit: ik heb dit contract vandaag afgesloten met ingang per 2-7, als ik bericht krijg dat de tlv omlaag gaat of er iets anders gebeurd laat ik het hier weten.
Edit: ik heb dit contract vandaag afgesloten met ingang per 2-7, als ik bericht krijg dat de tlv omlaag gaat of er iets anders gebeurd laat ik het hier weten.
[Voor 24% gewijzigd door Joppow op 10-05-2023 21:12]
Kleine opmerking voor wie het niet weet, bij Powerpeers moet je een slimme meter hebben voor Teruglevering. Voor mij valt deze dus af.
Ja nu Engie sinds vandaag ook van het TLV = 100% levertarief afgestapt is ('want de rest komt er ook mee weg..') ziet dat er inderdaad niet best uit..Bravertal schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:33:

Hopelijk komt er nu een beetje schot in een wet die het verplicht maakt om de TLV naar minstens 70% te brengen. Ik snap dat 100% niet fair is voor de niet-paneelbezitters. Maar een factor 3 of 4 verschil in levertarief & TLV kan ook niet de bedoeling zijn..
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Hier net hetzelfde gedaan met ingang 2-7 bij Powerpeers. Nu afwachten wat er gebeurd.Joppow schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:10:
Aanmelden bij powerpeers met ingang per 2-7 is een gokje dat hun jou niet tijdig informeren dat de tlv omlaag gaat, en je dus nog gebruik kan maken van €0.21 tlv. In het ergste geval krijg je wel bericht en heb je een opzegtermijn van 30 dagen.
Ah oke, ik denk dat ik hem snap. Graag nog even een check of dit is wat je bedoeltJoppow schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:10:

Begrijp ik het zo goed?
en @erwn, @Joppow en @Renumerationfrozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:53:
Bedankt voor dit mooie overzicht! Als ik vragen mag, wat is het voordeel om een contract bij Powerpeers in te laten gaan op 2 juli en niet zo snel mogelijk?
2 juli vanwege 'n opmerking van nietwijk:
nietwijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:16:
Dat moeten ze wel 30 dagen vooraf laten weten. Je bent een contract aangegaan met bepaalde tarieven, die kunnen ze niet voor ingangsdatum aanpassen. 1 januari weer dus. Daarom ook contract in laten gaan op 2 juli ipv 1 juli. Eventuele verlaging gaat 1 juli in. Daarna word je pas lid.
Of het echt zo werkt, weet ik niet.nietwijk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:19:
So what? Ze kunnen je contract niet aanpassen voor de ingangsdatum.
Wel verwacht ik dat ze een prijswijziging per 1 juli tijdig aangeven, want ik denk dat in hun voorwaarden of contract sowieso zal staan dat ze halfjaarlijks wijzigen, 1 juli en 1 januari, dus ben je in principe al op de hoogte.
Maar het gaat er dus meer om of ze ook het tarief van je contract wat je nu vastlegt mogen wijzigen op 1 juli, als het contract pas 2 juli ingaat.
https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdfTruus01 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:16:
@cj1 en alle anderen
Variabel is (nog steeds) niet hetzelfde als een modelcontract.
(Ondanks dat sommige e-leveranciers het wel zo proberen te doen voorkomen.)
Ja het is een gok. En het voordeel van nu het contract aangaan en later pas in laten gaan is dat je nu die €0.21 vast hebt liggen. Ze kunnen voor nieuwe klanten wel de tarieven wijzigen. Tevens las ik in het contract dat áls de tarieven wijzigen je slecht een opzich termijn hebt van 10 dagen. Ik heb ook geen glazen bol, maar dit lijkt mij een goede zet voor nu.frozensun744 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:58:
[...]
Ah oke, ik denk dat ik hem snap. Graag nog even een check of dit is wat je bedoelt: als je het contract laat ingaan per 2-7 en ze per 1-7 de TLV verlagen en ze informeren je niet tijdig, dan geldt voor jou 'gewoon' de TLV ten tijde van afsluiten (21 cent in dit geval). Wanneer je het contract eerder laat ingaan en ze wijzigen dan per 1-7 de TLV dan ga je automatisch over naar het nieuwe tarief.
Begrijp ik het zo goed?
@cj1 In de OP zie ik nog steeds een oud tarief voor Pure Energie staan. TLV bij variabel nu €0,15 en voor vast €0,095 per kWh, volgens wat ik zojuist van de website heb gescreenshot:Compuchip87 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:42:
Ik zag trouwens dat in de tabel in de OP nog Pure Energie voor 6 cent staat. De TLV is inmiddels naar 15 cent gegaan (obv 0% BTW). Tegen enkeltarief van 73 ct, dat dan weer wel.
Dank @Truus01 voor tip van mention cj1.
[Voor 2% gewijzigd door YouKnow op 11-05-2023 11:55. Reden: mention cj1]
Egnie laten weten dat ik het geen stijl vindt en dat ze een voorstel mogen doen met de teruglever vergoeding zoals die op de site stond ten tijde van aanvraag...
Ik weet het antwoord al en ik denk dat ik naar Vattenfal ga. Dat contract heb ik binnen en zit op vergoeding van 0.168.
Het is beter dan de 9 cent die ik nu heb.
Powerpeers met de truc heb ik niet voor gekozen vanwege de slechte reviews en ik heb geen zin om er over een paar weken weer naar te moeten kijken.
Ik ben er nu eerst weer voor een jaar af..
Ik weet het antwoord al en ik denk dat ik naar Vattenfal ga. Dat contract heb ik binnen en zit op vergoeding van 0.168.
Het is beter dan de 9 cent die ik nu heb.
Powerpeers met de truc heb ik niet voor gekozen vanwege de slechte reviews en ik heb geen zin om er over een paar weken weer naar te moeten kijken.
Ik ben er nu eerst weer voor een jaar af..

Als @cj1 niet op de hoogte wordt gebracht, verandert het overzicht niet.YouKnow schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:00:
In de OP zie ik nog steeds een oud tarief voor Pure Energie staan. TLV bij variabel nu €0,15 en voor vast €0,095 per kWh, volgens wat ik zojuist van de website heb gescreenshot:
Is het contract van Vattenfall een jaarcontract? Ik zie maandelijks opzegbaar en dat geeft mij aan dat het een variabel karakter heeft. Dan heb je kans dat je volgende maand ineens een flink lagere TLV hebt.
Ik kan het echt niet vinden op de site dat je er een vast jaarcontract kunt afsluiten.
je hebt gelijkTruus01 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:36:
[...]
Is het contract van Vattenfall een jaarcontract? Ik zie maandelijks opzegbaar en dat geeft mij aan dat het een variabel karakter heeft. Dan heb je kans dat je volgende maand ineens een flink lagere TLV hebt.
Ik kan het echt niet vinden op de site dat je er een vast jaarcontract kunt afsluiten.

Er zit nu al zo veel tijd in....
Volgens mij mógen ze niet verlagen vóórdat het contract (daadwerkelijke levering) ingaat.Joppow schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:10:
Je hebt een contract afgesloten met als START op 2 juli mét de daarbij behorende prijs. punt.
Zodra je over bent (dus 2 juli) mogen ze je direct een email sturen ...
maar dan wél pas op de volgende prijs-aanpas-datum, ofwel 1 Jan 2024.
Ik sta óók op de 2 juli wachtrij, mochten ze dat geintje dan gaan proberen

stuur ik direct een email INCL. telefoon nummer van de rechtsbijstand.

(juristen hier? input?)
(gaan we allemaal doen net als bij ENECO??)
Afmelden bij Vattenfall en aanmelden bij United Consumers. TLV iets lager dan Vattenfall, maar iets hoger dan die 9ct die je nu hebt, namelijk 13,5ct, maar wel een jaarcontract!jjonkie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:49:
je hebt gelijkmaar ik laat het eerst zo.
De moeite is toch bijna vergelijkbaar als met inloggen op Tweakers en een berichtje plaatsen.

Succes.
Volgens mij hebben ze een achterdeurtje ingebouwd om tussentijds (buiten 1 jan en 1 jul) toch de tarieven aan te passen... zie deze postHansieo schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:16:
[...]
Volgens mij mógen ze niet verlagen vóórdat het contract (daadwerkelijke levering) ingaat.
Je hebt een contract afgesloten met als START op 2 juli mét de daarbij behorende prijs. punt.
Zodra je over bent (dus 2 juli) mogen ze je direct een email sturen ...
maar dan wél pas op de volgende prijs-aanpas-datum, ofwel 1 Jan 2024.
Ik sta óók op de 2 juli wachtrij, mochten ze dat geintje dan gaan proberen,
stuur ik direct een email INCL. telefoon nummer van de rechtsbijstand.
(juristen hier? input?)
(gaan we allemaal doen net als bij ENECO??)
[Voor 3% gewijzigd door HKees op 11-05-2023 15:42]
100 punten dat je binnenkort er weer tijd in kan steken dan. Variabel is aanpasbaar voor Vattenfall en zal dan ook vast gaan gebeuren..jjonkie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:49:
[...]
je hebt gelijkmaar ik laat het eerst zo.
Das natuurlijk onzin, Tennet is een netbeheerder en mag daardoor niet eens in energie handelen. Daarnaast verkopen ze de bulk van die energie direct door aan andere klanten.JMS-2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:59:
Hun krijgen van Tennet maar 5 a 6 cent per tegeleverde kwh omdat het niet opgeslagen kan worden en wij kosten hun een hele hoop geld is hun verweer.
Ben in ieder geval blij dat enkele weken terug een jaarcontract ben aangegaan. Maar dit is wel vervelend voor diegene die nu achter het net vissen.
[Voor 14% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-05-2023 16:16]
Het lijkt mij niet dat het op deze manier aanpassen onder "onvoorziene omstandigheden" valt...HKees schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:42:
[...]
Volgens mij hebben ze een achterdeurtje ingebouwd om tussentijds (buiten 1 jan en 1 jul) toch de tarieven aan te passen... zie deze post
Eneco heeft dat óók geprobeerd en is via de rechter teruggefloten...
Mijn rechtsbijstand hou ik op tafel... lekker dichtbij

@cj1 :
Bij SamenOm worden de tarieven OM Flex ook gewijzigd per 1 juni.
https://samenom.nl/Tarieven/20230601%20Tarieven%20Flex.pdf
Bij OM Flex (het contract met variabel tarief) wordt per 1 juni het netto terugleveringtarief per kWh
€ 0,092294.
Levering enkeltarief is per kWh € 0,184588 + € 0,152448 energiebelasting = € 0,337036. Het leveringtarief is incl. 21% BTW.
De tarieven OM Flex voor mei staan hier:
https://samenom.nl/Tarieven/20230501%20Tarieven%20Flex.pdf
In de praktijk krijg je als nieuwe consument op de website alleen nog maar een aanbod voor OM Flex.
Voor OM Variabel (niet via de website te krijgen) zijn de tarieven sinds 1 mei:
https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf
Netto terugleveringtarief per kWh € 0,198301.
Levering enkeltarief per kWh € 0,396602 + € 0,152448 energiebelasting = € 0,549050 incl. 21% BTW.
Bij OM Flex (het contract met variabel tarief) wordt per 1 juni het netto terugleveringtarief per kWh
€ 0,092294.
Levering enkeltarief is per kWh € 0,184588 + € 0,152448 energiebelasting = € 0,337036. Het leveringtarief is incl. 21% BTW.
De tarieven OM Flex voor mei staan hier:
https://samenom.nl/Tarieven/20230501%20Tarieven%20Flex.pdf
In de praktijk krijg je als nieuwe consument op de website alleen nog maar een aanbod voor OM Flex.
Voor OM Variabel (niet via de website te krijgen) zijn de tarieven sinds 1 mei:
Netto terugleveringtarief per kWh € 0,198301.
Levering enkeltarief per kWh € 0,396602 + € 0,152448 energiebelasting = € 0,549050 incl. 21% BTW.
Om Flex TLV voor juni 2023 staat al in de tabel op 9 cent, dus ergens flink onderaan.Linea schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:25:
@cj1 :
Bij OM modelcontract zie ik nog steeds andere tarieven staan: een link die verwijst naar https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf
Deze link verwijst naar de tarieven van 1 januari. OM Variabel is echter ook per 1 mei aangepast.cj1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:15:
[...]
Om Flex TLV voor juni 2023 staat al in de tabel op 9 cent, dus ergens flink onderaan.
Bij OM modelcontract zie ik nog steeds andere tarieven staan: een link die verwijst naar https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf
Zie de link die ik al vermeld had.
Overigens is er op de website geen mogelijkheid meer om OM Variabel aan te vragen, dus ook niet of iemand tegen dit relatief hoge teruglevertarief überhaupt nog af kan sluiten.
[Voor 24% gewijzigd door Linea op 12-05-2023 19:09]
@cj1: Bij Van Ons krijg ik nu als enige teruglevertarief 0,16648 per kWh (enkeltarief) bij een variabel contract.
Bovendien krijg ik een foutmelding als ik invul wat ik echt teruglever. Alleen bij lage waardes krijg ik een som te zien.
Bovendien krijg ik een foutmelding als ik invul wat ik echt teruglever. Alleen bij lage waardes krijg ik een som te zien.
[Voor 16% gewijzigd door Linea op 12-05-2023 19:49]
Het is niet de eerste leverancier die "geen" modelcontact heeft of het goed verstopt op de website of je moet er voor bellen.Linea schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:07:
[...]
Deze link verwijst naar de tarieven van 1 januari. OM Variabel is echter ook per 1 mei aangepast.
Zie de link die ik al vermeld had.
Overigens is er op de website geen mogelijkheid meer om OM Variabel aan te vragen, dus ook niet of iemand tegen dit relatief hoge teruglevertarief überhaupt nog af kan sluiten.
Bij BudgetEnergie deden ze (ca. 6 mensen geloof ik) laatst of ze gek waren, nee, die hadden ze niet....

Modelcontract aanbieden is verplicht voor alle energieleveranciers.
[Voor 4% gewijzigd door Peet-je op 12-05-2023 19:57]
Tabel 13 mei 2003
@mathijshooi : Budget Energie flink verhoogd (#3)[Voor 8% gewijzigd door cj1 op 13-05-2023 07:16. Reden: link naar tarieven PDF]
Dat staat idd in het modelcontract online, totdat je 1 jaar vast gaat aanvragen bij BE, dan krijg je 0.10078 €/kWh teruglevering voorgeschoteld (normaal en daltarief).
Hier moet alle shit staan die ik heb.
sja die krijg je toch echt niet meercj1 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:15:
[...]
Om Flex TLV voor juni 2023 staat al in de tabel op 9 cent, dus ergens flink onderaan.
Heb dat ook al een paar keer hier vermeld.
Samen om hoort helemaal niet op plek 1 te staan.
[Voor 17% gewijzigd door paQ op 13-05-2023 09:01]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
13! (true story)Peet-je schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:55:
[...]
Het is niet de eerste leverancier die "geen" modelcontact heeft of het goed verstopt op de website of je moet er voor bellen.
Bij BudgetEnergie deden ze (ca. 6 mensen geloof ik) laatst of ze gek waren, nee, die hadden ze niet....
Modelcontract aanbieden is verplicht voor alle energieleveranciers.
Lang verhaal kort: ze geven het gewoonweg niet.
Vorige week stond het tarief trouwens op 18 oid.
[Voor 10% gewijzigd door paQ op 13-05-2023 09:05]
oh... 2 dagen klant bij Vanons..
gaan we weer
Naja goed. Was te verwachten natuurlijk 1 juli.
gaan we weer

Hun uitleg klopt natuurlijk niet. Heeft niets met de termijn te maken, maar met de datum.Uitstel verlaging terugleververgoeding
Eind januari hebben onze klanten met een variabel- en modelcontract van ons een mail gekregen over de verlaging van onze netto terugleververgoeding. We hebben besloten om de voorgenomen verlaging van de terugleververgoeding voor onze huidige klanten uit te stellen tot 1 juli 2023 .
Wat is er aan de hand?
In de mail van eind januari hebben we aangekondigd dat we onze netto terugleververgoeding verlagen. De reden daarvoor vind je hier: https://energie.vanons.or...goeding-per-1-maart-2023/. Naar aanleiding van signalen van onze klanten hebben we de aankondiging van de wijziging juridisch laten toetsen. De uitkomst van de toetsing was dat we de wijziging niet tijdig genoeg hebben aangekondigd en we onze overeenkomsten met onze huidige klanten moeten aanpassen op dit punt. De klanten die dit betreft ontvangen van ons binnenkort een aangepaste overeenkomst.
Naja goed. Was te verwachten natuurlijk 1 juli.
[Voor 6% gewijzigd door paQ op 13-05-2023 09:24]
Mijn gunstige contract met United Consumers loopt helaas af per 31-6. Op jaarbasis een overschot van 1000 tot 2000 kWh.
Als ik het goed samenvat:
OM: klopt niet, hoort niet op 1 te staan
Van Ons: klopt wel maar de tarieven worden maandelijks aangepast, een kleine kans dat dit de beste keuze is voor mij.
Budget energie: ook al staat het op de website, modelcontract is vooralsnog niet mogelijk om af te sluiten. De call center medewerkers doen of het niet bestaat.
Powerpeers: Kun je nu afsluiten als vast contract. Met een beetje geluk lukt het Powerpeers niet om de prijs te verlagen. Wel een slimme meter nodig.
Vatenvall: gaat waarschijnlijk ook de prijs verlagen voor 1 juli
Jammer dat ik 2 weken geleden niet alvast Engie had aangevraagd.
Dus tja, er is weinig zekerheid voor een hoge tlv.
Ik denk dat ik maar overstap naar Powerpeers en afwacht of die 21 cent blijft. Zo nee kan ik dan opnieuw naar de mogelijkheden kijken. Zo ja dan kan ik in ieder geval cashen tot het begin van het stookseizoen (warmtepomp), en dan maar kijken of ik er blijf of niet.
Logisch?
Van Ons: klopt wel maar de tarieven worden maandelijks aangepast, een kleine kans dat dit de beste keuze is voor mij.
Budget energie: ook al staat het op de website, modelcontract is vooralsnog niet mogelijk om af te sluiten. De call center medewerkers doen of het niet bestaat.
Powerpeers: Kun je nu afsluiten als vast contract. Met een beetje geluk lukt het Powerpeers niet om de prijs te verlagen. Wel een slimme meter nodig.
Ik denk dat ik maar overstap naar Powerpeers en afwacht of die 21 cent blijft. Zo nee kan ik dan opnieuw naar de mogelijkheden kijken. Zo ja dan kan ik in ieder geval cashen tot het begin van het stookseizoen (warmtepomp), en dan maar kijken of ik er blijf of niet.
Logisch?
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Volgens de website van Powerpeers kun je daar nu geen vast contract afsluiten. Je krijgt wel een balkje onder in beeld dat je je aan kunt melden om geïnformeerd te worden als ze weer vaste contracten aanbieden.busscherski schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:51:
Als je tot eind juni nog een goed contract hebt, is volgens mij afwachten nu het beste wat je kunt doen. Hopelijk stemt de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel waarin de 80% terugleververgoeding van het kale levertarief geregeld is. Aangezien de meeste energiebedrijven een kaal levertarief van meer dan 20 cent hanteren, moeten de teruglevertarieven dan ook omhoog. Tenzij de energiebedrijven dan allemaal met seizoenstarieven gaan werken, want dat is volgens de nieuwe wet ook mogelijk: salderen en teruglevertarieven per tariefperiode. Dat kunnen maanden of seizoenen zijn, dat kan piek en dal zijn, of de combinatie.
Als de Eerste Kamer niet instemt, dan is het de vraag of de politiek en/of de ACM de teruglevertarieven op een andere manier gaan borgen. De ACM had daar bijvoorbeeld vroeger zelf ook bepalingen voor, en de Tweede Kamer zou met een losse wetswijziging kunnen komen. Maar anders zijn de netto terugleveraars aan de grillen van de energieleveranciers overgeleverd.
[Voor 37% gewijzigd door Linea op 13-05-2023 13:47]
De Powerpeers-'truc' is om het modelcontract af te sluiten per 2 juli.Linea schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:38:
Volgens de website van Powerpeers kun je daar nu geen vast contract afsluiten. Je krijgt wel een balkje onder in beeld dat je je aan kunt melden om geïnformeerd te worden als ze weer vaste contracten aanbieden.
Als je tot eind juni nog een goed contract hebt, is volgens mij afwachten nu het beste wat je kunt doen. Hopelijk stemt de Eerste Kamer in met het wetsvoorstel waarin de 80% terugleververgoeding van het kale levertarief geregeld is. Aangezien de meeste energiebedrijven een kaal levertarief van meer dan 20 cent hanteren, moeten de teruglevertarieven dan ook omhoog. Tenzij de energiebedrijven dan allemaal met seizoenstarieven gaan werken, want dat is volgens de nieuwe wet ook mogelijk: salderen en teruglevertarieven per tariefperiode. Dat kunnen maanden of seizoenen zijn, dat kan piek en dal zijn, of de combinatie.
Als de Eerste Kamer niet instemt, dan is het de vraag of de politiek en/of de ACM de teruglevertarieven op een andere manier gaan borgen. De ACM had daar bijvoorbeeld vroeger zelf ook bepalingen voor, en de Tweede Kamer zou met een losse wetswijziging kunnen komen. Maar anders zijn de netto terugleveraars aan de grillen van de energieleveranciers overgeleverd.
Ik denk niet dat de wetgeving zo snel erdoor zal zijn.
Het zit allemaal gekoppeld aan de afbouw van saldering en dat is nog altijd een lastige met mensen met een oude (terug)draaimeter. Ben nog altijd benieuwd welke wet er eerder zal zijn, verplicht over naar slimme meters of de salderingsafbouw.
Beetje kip-ei namelijk, want de wet om het salderen te stoppen is oneerlijk zolang mensen met een oude meter vanzelf salderen, maar die wet maakt wel een verplichting mogelijk voor een slimme/digitale meter. Terwijl nu al de oude meter verplicht laten vervangen, daar is geen noodzaak toe (al wordt gezegd dat de netbeheerders dat toch zomaar zouden mogen doen.)
Ik ben benieuwd, ik blijf het wel afwachten en we merken het wel. Feit blijft dat die wetten er nog lang niet door zijn en zeker niet voor 1 juli.
Doet UC in jouw account geen korting geven voor een nieuw vast contract? Of Members korting? Bij mij wel namelijk.busscherski schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:51:
Mijn gunstige contract met United Consumers loopt helaas af per 31-6. Op jaarbasis een overschot van 1000 tot 2000 kWh.
Logisch?
[Voor 40% gewijzigd door Proton_ op 13-05-2023 19:10]
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Was helaas te laat met afsluiten van een jaarcontract bij Engie (heb nu nog een variabel contract bij ze), dus nu maar per 2 juli naar Powerpeers overgestapt met een modelcontract. Betekent wel dat ik juni de magere TLV van Engie krijg 😭
Overigens werd elders in dit topic beweerd dat Powerpeers ook jaarcontracten aanbiedt, dit klopt niet.
Overigens werd elders in dit topic beweerd dat Powerpeers ook jaarcontracten aanbiedt, dit klopt niet.
Hoezo in juni een magere tlv van Engie? Ze veranderen weer per 1 juli.Mitt3nz schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:20:
Was helaas te laat met afsluiten van een jaarcontract bij Engie (heb nu nog een variabel contract bij ze), dus nu maar per 2 juli naar Powerpeers overgestapt met een modelcontract. Betekent wel dat ik juni de magere TLV van Engie krijg 😭
Ik heb geen modelcontract maar een 'normaal' variabel contract. Dan ga ik ervan uit dat ik de lagere TLV de volgende maand direct krijg.JMS-2 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:46:
[...]
Hoezo in juni een magere tlv van Engie? Ze veranderen weer per 1 juli.
Nee prijs staat vast tot 1 juli en daarna 1 januari.Tenzij je hierover bericht hebt gekregenMitt3nz schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:58:
[...]
Ik heb geen modelcontract maar een 'normaal' variabel contract. Dan ga ik ervan uit dat ik de lagere TLV de volgende maand direct krijg.
Ah, dat scheelt dan. Af en toe moeilijk te begrijpen hoe dat allemaal gaat met die tarieven enzo tegenwoordig.feddesman schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:06:
[...]
Nee prijs staat vast tot 1 juli en daarna 1 januari.Tenzij je hierover bericht hebt gekregen
Waarom is 2 juli een betere datum? Ook dan kunnen ze je toch nog steeds tijdig informeren dat met ingaan van je contract de tarieven vanaf 1 juli anders zijn? In het contract staat immers nog steeds dat ze de tarieven 1 juli en 1 januari kunnen wijzigen.Truus01 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:58:
[...]
De Powerpeers-'truc' is om het modelcontract af te sluiten per 2 juli.
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Ik heb heel goed gekeken in "Mijn UnitedConsumers" maar kan nergens iets vnden over verlengen van je energiecontract.avds69 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:57:
[...]
Doet UC in jouw account geen korting geven voor een nieuw vast contract? Of Members korting? Bij mij wel namelijk.
Waar zie je het precies staan?
Wanneer loopt jouw contract af? Zowel stroom als gas?
SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie
Omdat je dan als het goed is nog de tlv van nu krijgt.padoempats schreef op zondag 14 mei 2023 @ 15:45:
[...]
Waarom is 2 juli een betere datum? Ook dan kunnen ze je toch nog steeds tijdig informeren dat met ingaan van je contract de tarieven vanaf 1 juli anders zijn? In het contract staat immers nog steeds dat ze de tarieven 1 juli en 1 januari kunnen wijzigen.
Maar als je 30 dagen van te voren een wijziging krijgt, net als anderen, toch niet?JMS-2 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:17:
[...]
Omdat je dan als het goed is nog de tlv van nu krijgt.
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Engie: Engie snoeit in de terugleververgoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Saldering per kwartaal of jaar
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Engie: Engie snoeit in de terugleververgoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Saldering per kwartaal of jaar