Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:59
Engie of Powerpeers is in mijn situatie ongeveer gelijk. Beide -€500,- op jaarbasis. Voordeel Engie: vast tarief voor 1 jaar, al kunnen ze volgens mij TLV altijd wijzigen.

Bij Engie zetten ze het maandbedrag op €10,-. Bij Powerpeers staat in de berekening een maandbedrag van
-€40.

Betekent dat bij Powerpeers dat je maandelijks een bedrag op je rekening gestort krijgt? Of is dit een soort van lokkertje en als je al je gegevens in hebt gevuld toch nog een standaard bedrag van een tientje ofzo? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-09 13:52
DCNY schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:28:
Engie of Powerpeers is in mijn situatie ongeveer gelijk. Beide -€500,- op jaarbasis. Voordeel Engie: vast tarief voor 1 jaar, al kunnen ze volgens mij TLV altijd wijzigen.
Teruglevertarief staat hard in het contract als kaal levertarief. Aangezien het levertarief een jaar vast staat staat het teruglevertarief ook een jaar vast. Dat mogen ze niet tussentijds wijzigen. Voordeel van Engie vind ik daarnaast dat ze doorgaans hun afspraken netjes nakomen t.o.v. cowboys die het niet zo nauw nemen en gewoon wijzigen en dan kan je er een jurist achteraan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 17:09
DCNY schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:28:

Bij Engie zetten ze het maandbedrag op €10,-. Bij Powerpeers staat in de berekening een maandbedrag van
-€40.

Betekent dat bij Powerpeers dat je maandelijks een bedrag op je rekening gestort krijgt? Of is dit een soort van lokkertje en als je al je gegevens in hebt gevuld toch nog een standaard bedrag van een tientje ofzo? Iemand hier ervaring mee?
ik heb er ervaring mee, en ik kreeg het geld altijd gestort. Er zijn maar een paar partijen die dat doen, powerpeers, en bv ook SamenOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 22:30
Ik heb een paar lekenvragen:

Ik heb vorige week mijn aanmelding bij Engie gedaan en ik snap een paar dingen nog niet.
Ik heb een verbruik van ongeveer 2500 en een teruglevering van 3000. Dat is een overschot van 500, keer de TLV van 0,19 is dat een kleine 100 euro. Toch waren mijn verwachte jaarkosten -292 euro. Waar komt dat bedrag vandaan?

En ik begrijp niet zo goed waarom een normaal en dal tarief mij volgens Engie meer oplevert dan een enkel tarief? Ik lever enkel stroom in de daluren aan het net, maar neem in de avond ook het normale tarief van stroom af. Ik heb nu wel gekozen voor de dubbele meter tarieven, maar had ik niet voor enkel tarief moeten kiezen?

EDIT: gevoelsmatig dacht ik dat het daltarief het bedrag is wat geldt tijdens de werktijddagen en wanneer de zon schijnt, maar nu lees ik dat het normaaltarief tussen 07:00 en 23:00 is en het daltarief in de nacht. Dat verklaart wel dat je beter een dubbeltarief kan nemen omdat je zonnepanelen enkel in de normaaltarief terugleveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Mokum4life op 02-05-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Mokum4life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:26:
Ik heb een verbruik van ongeveer 2500 en een teruglevering van 3000. Dat is een overschot van 500, keer de TLV van 0,19 is dat een kleine 100 euro. Toch waren mijn verwachte jaarkosten -292 euro. Waar komt dat bedrag vandaan?
De kosten worden opgehoogd met de vaste maandelijkse leveringskosten van Engie (6,79 per maand) en de kosten van de netbeheerder (bij de meeste netbeheerders zo'n 30 euro per maand voor elektriciteit). Daar staat tegenover dat de vaste korting energiebelasting van 597 euro van het rijk er nog weer af gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Linea op 02-05-2023 16:34 . Reden: aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-06 18:01
Mokum4life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:26:
Ik heb een paar lekenvragen:

Ik heb vorige week mijn aanmelding bij Engie gedaan en ik snap een paar dingen nog niet.

En ik begrijp niet zo goed waarom een normaal en dal tarief mij volgens Engie meer oplevert dan een enkel tarief? Ik lever enkel stroom in de daluren aan het net, maar neem in de avond ook het normale tarief van stroom af. Ik heb nu wel gekozen voor de dubbele meter tarieven, maar had ik niet voor enkel tarief moeten kiezen?

EDIT: gevoelsmatig dacht ik dat het daltarief het bedrag is wat geldt tijdens de werktijddagen en wanneer de zon schijnt, maar nu lees ik dat het normaaltarief tussen 07:00 en 23:00 is en het daltarief in de nacht. Dat verklaart wel dat je beter een dubbeltarief kan nemen omdat je zonnepanelen enkel in de normaaltarief terugleveren.
Weekend is ook daltarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
Hp68 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:01:
[...]

Weekend is ook daltarief
Maar als je wekelijks 5x zon opwekt op normaaltarief en 2x op daltarief is dat gemiddeld meer dan een enkeltarief denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 21:12
Mokum4life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:09:
[...]

Maar als je wekelijks 5x zon opwekt op normaaltarief en 2x op daltarief is dat gemiddeld meer dan een enkeltarief denk ik?
Met de langere dagen gaat er ook nog een stukje van de avond en ochtend naar dal tarief.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:13:
[...]

Met de langere dagen gaat er ook nog een stukje van de avond en ochtend naar dal tarief.
In het grootste deel van het land is het piektarief van 7 tot 23 uur op werkdagen. Alleen in Limburg en een deel van Noord-Brabant is het piektarief tot 21 uur (overigens een vreemd onderscheid binnen het land; zoiets past niet meer sinds het verdwijnen van de vaste gemeentelijke/regionale energieleveranciers met hun eigen elektriciteitscentrales).
Na 23 uur zul je geen zonne-energie meer opwekken. Voor 7 uur in de ochtend wek je van half april tot eind augustus inderdaad ook wel op, maar veel is dat voor de meeste mensen niet.
Daarnaast tellen feestdagen waarop de meerderheid van de bevolking vrij is ook als daltarief. Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag zijn allemaal in de maanden met hoge opwekking.

[ Voor 10% gewijzigd door Linea op 02-05-2023 17:42 . Reden: aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum4life
Linea schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:39:
[...]

In het grootste deel van het land is het piektarief van 7 tot 23 uur op werkdagen. Alleen in Limburg en een deel van Noord-Brabant is het piektarief tot 21 uur (overigens een vreemd onderscheid binnen het land; zoiets past niet meer sinds het verdwijnen van de vaste gemeentelijke/regionale energieleveranciers met hun eigen elektriciteitscentrales).
Na 23 uur zul je geen zonne-energie meer opwekken. Voor 7 uur in de ochtend wek je van half april tot eind augustus inderdaad ook wel op.
Daarnaast tellen feestdagen waarop de meerderheid van de bevolking vrij is ook als daltarief. Tweede Paasdag, Tweede Pinksterdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag zijn allemaal in de maanden met hoge opwekking.
Onderaan de streep zal het dus niet zoveel uitmaken hoeveel je oplevert tussen enkel en dubbel tarief. In mijn geval zal het niet meer dan een paar euro verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Mokum4life schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:44:
[...]

Onderaan de streep zal het dus niet zoveel uitmaken hoeveel je oplevert tussen enkel en dubbel tarief. In mijn geval zal het niet meer dan een paar euro verschillen.
Engie saldeert per telwerk. Dus het hangt helemaal van je verbruik en teruglevering af per telwerk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 11:08
ursusMaritimus schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:52:
Dit topic is speciaal voor de hoogste tlv. Die is alleen relevant voor mensen met flink overschot aan stroom dus.

Ik snap niet waarom er zoveel over gasprijzen gepraat wordt en mag worden. Net als over levertarieven voor stroom trouwens.

Eventueel nog als je je zomer overschot goed verkoopt en in de winter voor lager tarief kunt inkopen, maar daar zit het voor komende winter en met huidige lage tlv niet naar uit.
Tip: Als iedereen die zich aan dat soort off-topic berichten stoort het rapporteert ipv de discussie in het topic aangaat, zou het een heleboel schelen.
De moderators gaan echt geen pagina's aan berichten doornemen als er geen melding wordt gedaan.

En hoewel ik gemerkt heb dat het werkt, maak ik me er zelf wel ook schuldig aan om soms (zoals nu) te reageren ipv te melden.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat sommige discussies echt wel interessant en behulpzaam zijn. Zoals het vraagstuk of gas meenemen naar Engie vanwege de cashback wel of niet slim is. En even kort wat info over hun manier van salderen.
Niet iedereen is op zoek naar hetzelfde, maar hoopt wel hier antwoorden te vinden. (En niet bv zelf een heel nieuw topic aan te moeten maken, voor een schijnbaar simpele vraag of opmerking.)
Puur 'zero tolerance' TLV's melden zou toch te weinig informatief zijn. En saai. ;) En eigenlijk is daar de tabel in de eerste post voor, dan mag er (vind ik) best wat informatieve discussie in het topic zelf zijn.

Maar ja, wie ben ik... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-09 09:38
Truus01 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Puur 'zero tolerance' TLV's melden zou toch te weinig informatief zijn. En saai. ;) En eigenlijk is daar de tabel in de eerste post voor, dan mag er (vind ik) best wat informatieve discussie in het topic zelf zijn.

Maar ja, wie ben ik... :)
Dat kan wel saai zijn, maar het topic heeft gewoon die insteek....

Diverse andere topics lopen al met informatie die hier nu ook telkens besproken wordt, 2 kroegtopics bijv. , hier en hier en ook is er het energieleveranciers aanbiedingen topic.
And so on.

Daarbij is het in het topic hier meermaals helemaal uit de hand gelopen door allerhande off-topic info, waarbij het topic genadeloos werd dichtgegooid (zeg maar ZERO-TOLERANCE, dat is niet voor niets toegevoegd).
Was juist in periodes met veel veranderingen inzake TLV tarieven, was super frusterend (als ik voor mezelf mag spreken i.i.g.), had niemand wat aan.

Last but not least, @cj1 heeft heel veel tijd in bijhouden van de tabel gestoken voorheen, mensen die dit topic structureel volgen weten de huidige stand van zaken qua tarieven.
Zij die zich momenteel niet inlezen, op zijn minst een aantal dagen/pagina's, kunnen niet verwachten dat het allemaal op een presenteerblaadje klaar ligt.
Op het overzicht kun je niet varen.
Daar is tegenwoordig niet zoveel rendement mee te behalen als voorheen.
Zodra dat wel het geval is met een nieuwe TLV, wordt het echt snel gemeld in de reacties en is het zichtbaar voor iedereen die interesse heeft.

Vandaar dat het (in)lezen nodig is i.p.v. commentaar te hebben op de tarieven, òf het zelf op te pakken òf met @cj1 bij te houden.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Tabel, stand 30 april 2023

@mathijshooi toegevoegd: Engie 1j, bijgewerkt: OM Flex, Van Ons variabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7k9qKVO43nPOsD61y0O7kw7hxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YPVrwF8eOsDn3xd6IQJa7wIk.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Peterhardenberg schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:18:
[...]

TLV OM gaat per 1 juni naar 9. cent. 🙁
Wat is de bron van deze 9 cent TLV?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 11:15
(jarig!)
Volgens de chat van Engie kan je als bestaande klant je contract per 1 juli in laten gaan.Iemand dit al geprobeerd? Vindt het zonde om m’n hoge Tlv (3 keer zo hoog als huidige tarief) kwijt te raken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

paQ

cj1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Hij is nu sowieso al geen 29 meer, maar 19 sinds 1 mei
Netto teruglevering € 0,198301 per kWh

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 03-05-2023 10:50 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:28
Net even op vakantie geweest, en ja hoor Engie doet de tarieven naar beneden haha... Ik weet de tarieven van een week geleden niet meer. Maar als ik het goed heb is de TLV dus ongeveer 2 cent verlaagd?
Nou ja geen man overboord dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NileZ_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:04:
Net even op vakantie geweest, en ja hoor Engie doet de tarieven naar beneden haha... Ik weet de tarieven van een week geleden niet meer. Maar als ik het goed heb is de TLV dus ongeveer 2 cent verlaagd?
Nou ja geen man overboord dan ;)
Engie 1 jaar vast was voor 1 mei
TLV normaal € 0,2476 per kWh
TLV Dal€ 0,19468 per kWh

is per 1 mei
€ 0,23124 per kWh normaal
€ 0,18231 per kWh dal

scheelt niet veel maar juist voor de min/max hangen we met zn allen in dit topic toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
dyrc schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Engie 1 jaar vast was voor 1 mei
TLV normaal € 0,2476 per kWh
TLV Dal€ 0,19468 per kWh

is per 1 mei
€ 0,23124 per kWh normaal
€ 0,18231 per kWh dal

scheelt niet veel maar juist voor de min/max hangen we met zn allen in dit topic toch :)
Haha zeker weten, maar ik had een 'grotere' daling verwacht om eerlijk te zijn. Maar natuurlijk is elk voordeeltje mooi meegenomen. Maar voor het enkeltarief lijkt het dan inderdaad zo rond de 2 cent te schelen. Op dit moment nog steeds een goed aanbod voor een jaar vast natuurlijk.
Ik zie dat vattenfall nog steeds op 16,8 cent TLV staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
NileZ_ schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Haha zeker weten, maar ik had een 'grotere' daling verwacht om eerlijk te zijn. Maar natuurlijk is elk voordeeltje mooi meegenomen. Maar voor het enkeltarief lijkt het dan inderdaad zo rond de 2 cent te schelen. Op dit moment nog steeds een goed aanbod voor een jaar vast natuurlijk.
Persoonlijk verwacht ik een drop vanaf de nieuwe regelgeving op vaste contracten/boetes. iedereen maakt nu een pasje op de plaats en vanaf volgende maand race to the bottom.
alleen ellende aan t oostfront en/of de duitsers die door afbouw kernenergie de vraag -of indirect via de gasprijs- omhoog jagen kunnen t tij nog keren (glazenbolmodus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
cj1 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Dit komt van de website van samenOm.
https://samenom.nl/Tarieven/20230601%20Tarieven%20Flex.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Vandaag zitten chatten met Engie; de TLV wordt binnenkort conform de "rest" van de markt aangepast. Uiteraard kreeg ik geen duidelijk antwoord wat het zou worden, maar er werd wel aangegeven dat TLV "naar beneden" gaat. Ook geen duidelijkheid over wanneer..

-

Nog even aanvullend; TLV vergoeding van Engie is het kale leveringstarief. Wat op dit moment 0,43 cent voor normaal en 0,37 ct voor dal tarief is. Dit voor 1 jaar contract.

[ Voor 12% gewijzigd door beyazz06 op 03-05-2023 12:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
beyazz06 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:24:
[...]
Nog even aanvullend; TLV vergoeding van Engie is het kale leveringstarief. Wat op dit moment 0,43 cent voor normaal en 0,37 ct voor dal tarief is. Dit voor 1 jaar contract.
dit is niet waar, dit zijn de tarieven inclusief alle belastingen (lees: de tarieven die je te horen krijgt als je alleen wat saldeert). De TLV is zoals een paar posts terug genoemd.

(de tlv is inderdaad kaal tarief, maar de 0,43 is dus inclusief alles en niet de tlv)

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 03-05-2023 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
dyrc schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:44:
[...]

dit is niet waar, dit zijn de tarieven inclusief alle belastingen (lees: de tarieven die je te horen krijgt als je alleen wat saldeert). De TLV is zoals een paar posts terug genoemd.

(de tlv is inderdaad kaal tarief, maar de 0,43 is dus inclusief alles en niet de tlv)
Ik vroeg in de chat met Engie expliciet naar het kale tarief. Don't shoot the messenger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

beyazz06 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:48:
[...]

Ik vroeg in de chat met Engie expliciet naar het kale tarief. Don't shoot the messenger :+
tsja je kunt zelf ook een beetje nadenken natuurlijk ;-) Die Chat-madams kunnen van alles vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 20:10
Dit gaat om een flex contract, deze prijzen worden elke maand aangepast, je kunt hiermee wel voorspellen waar het modelcontract per 1 juli heen gaat.

Op onderstaande link kun je alle actuele tarieven (incl TLV) van OM vinden.
https://samenom.nl/tarieven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Peterhardenberg schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:55:
[...]

Dit gaat om een flex contract, deze prijzen worden elke maand aangepast, je kunt hiermee wel voorspellen waar het modelcontract per 1 juli heen gaat.

Dan schreef ik toch?
Die 19 cent komen uit mijn modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
beyazz06 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Vandaag zitten chatten met Engie; de TLV wordt binnenkort conform de "rest" van de markt aangepast. Uiteraard kreeg ik geen duidelijk antwoord wat het zou worden, maar er werd wel aangegeven dat TLV "naar beneden" gaat. Ook geen duidelijkheid over wanneer..

-

Ja natuurlijk wordt die conform de markt aangepast. Maar een chatmedewerker heeft echt geen weet van die dingen en per wanneer. Dat is vorig jaar ook wel heel duidelijk geworden.
Van bovenaf worden bepaalde strategieën bedacht en uitgevoerd, en deze medewerkers weten het echt op het allerlaatste moment. Als ze het überhaupt al weten haha..

Verder eens met hierboven de tlv is het KALE leveringstarief.. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RutgerJanssen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-06-2024
Peterhardenberg schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:55:
[...]

U en paQ lijken langs elkaar heen te praten.

De TLV van OM van het modelcontract is geen 29 cent meer sinds 1 mei: https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf

De TLV van OM in het flexcontract is inderdaad nog lager:
1 april: 0,151699
1 mei: 0,141991
1 juni: 0,092294

[ Voor 4% gewijzigd door RutgerJanssen op 03-05-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo0p
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-09 18:41
paQ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:59:
Wat een bizar bedrijf is dat budget zeg 8)7

Dit is geen grap, ik bel voor het aanvragen van een modelcontract.
persoon 1: hebben we niet
welles nietes welles nietes > doorverbonden
Persoon 2: modelcontract? :?
persoon 3: we hebben alleen vast en variabel
- ja en van de laatste ook een modelcontract variant
persoon 4-7 (ja echt waar): nee we hebben geen modelcontract

Heb aan iedereen uitgelegd wat het is, en waar het staat op hun eigen website.
2 Zeiden nieteens wat en verbonden gewoon door. :D

Ondertussen zit ik met persoon 8 aan de telefoon die er niks meer van snapt en ruggespraak aan het houden is. (26 min and waiting)
Hier dezelfde ervaring, echter na het tweede belletje besloten om toch maar naar Engie modelcontract te gaan. Voor de 2 ct ga ik die prutsers niet opvoeden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Jo0p schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Hier dezelfde ervaring, echter na het tweede belletje besloten om toch maar naar Engie modelcontract te gaan. Voor de 2 ct ga ik die prutsers niet opvoeden ;)
Hun -niet bestaande- modelcontract is intussen ook TLV 10 cent oid :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 08:09
Per 18 sep is mijn huidige vaste 1jr contract bij Innova, a 71 cent TLV, in gegaan. Vandaag heb ik alles gesaldeerd en ga ik terug leveren. Ik verwacht ca 1400 kWh terug te leveren.

Ik blijf oriënteren naar een nieuw vast contract met leuke TLV. Ik heb de strategie te wachten tot aug/sep waarop ik vermoed dat leveranciers meer TLV zullen geven. Met de gedachte dat er in de winter toch minder terug geleverd wordt en daarmee willen lokken.

Rare gedachte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

avds69 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:43:
Per 18 sep is mijn huidige vaste 1jr contract bij Innova, a 71 cent TLV, in gegaan. Vandaag heb ik alles gesaldeerd en ga ik terug leveren. Ik verwacht ca 1400 kWh terug te leveren.

Ik blijf oriënteren naar een nieuw vast contract met leuke TLV. Ik heb de strategie te wachten tot aug/sep waarop ik vermoed dat leveranciers meer TLV zullen geven. Met de gedachte dat er in de winter toch minder terug geleverd wordt en daarmee willen lokken.

Rare gedachte?
Dat is een rare gedachte ja. Want leveranciers lokken geen klanten met TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-09 08:09
de Peer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Dat is een rare gedachte ja. Want leveranciers lokken geen klanten met TLV.
Is dat zo? En afgelopen najaar dan bij Innova? Met 71 en 90 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 23:39
Mensen misschien weet iemand van jullie dit. Maandag heb ik een slimme meter gekregen. Eindelijk. Ik zit bij UC en lever iets van 10 MWh á € 0,74 terug op jaarbasis. Enkel tarief want ferraris meter. Nu dus een slimme meter en dan zou normaal/dal tarief meer opleveren. Maar de vraag is, doen ze dat binnen het huidige contract? Via de app kreeg ik geen antwoord op die vraag. En ik wil uiteraard mijn contractje niet kwijt vooralsnog.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

avds69 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:01:
[...]

Is dat zo? En afgelopen najaar dan bij Innova? Met 71 en 90 cent
Dat ging min of meer per ongeluk. Daar waren ze zelf ook niet blij mee. Het levertarief was verbonden aan de Tlv en dat konden ze niet snel loskoppelen.
van lokken was absoluut geen sprake

Het was niet voor niets dat ze die hoge tlv maar enkele dagen aanboden en dat de website met het aanbod zelfs offline gehaald werd.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-05-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 21:36
[...]

Ik wou vanavond ook Engie voor 1 jaar vast afsluiten. Met oog op redelijk gunstige lever tarieven met nog iets van terug levering. Echter op het 2e scherm kom ik onderstaande tekst tegen (deze staat dus ook bij 1 jaar vast).
Beetje gek. Kunnen ze dus wijzigen bij 1 jaar vast?

Terugleververgoeding

Wanneer je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd, kunnen de tarieven maandelijks wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

okio schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:51:
[...]

. Kunnen ze dus wijzigen bij 1 jaar vast?
Nee! Want geen flexibele looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
de Peer schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:55:
[...]

Nee! Want geen flexibele looptijd.
Ja daar was ik ook van overtuigd. Maar dat tweede zinnetje bevalt me niet….morgen eens in de telefoon klimmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
okio schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:01:
[...]

Ja daar was ik ook van overtuigd. Maar dat tweede zinnetje bevalt me niet….morgen eens in de telefoon klimmen
Dat is in dit topic al tig keer ontkracht met citaten uit de voorwaarden. Die staan gewoon online en krijg je ook gemaild als je je aanmeldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
[...]

Ondanks dat sommige de Engi chat dames niet bepaald vertrouwen, gaven ze in de chat aan dat tussentijdse wijzigingen bij een 1 jaar contract niet mogelijk is. Dit is enkel, zoals hierboven ook aangegeven, mogelijk bij het flexcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:42
[...]

De opzegboete is € 50,- Als ze de tarieven wijzigen en de concurrent heeft op dat moment hogere tarieven dan stap je gewoon over. Als je genoeg teruglevert heb je dit er vrij snel uit.
(Zo ben ik het iig van plan)

[ Voor 3% gewijzigd door Voggy op 04-05-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:01
Hoe krijgen jullie bij Engie die 40 cent terugleververgoeding te zien? Zodra ik het vinkje zet bij "Ik heb zonnepanelen' springt het tarief terug naar 20 cent. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 09:27
Die ca. 40ct klopt niet dat is het tarief inclusief belastingen, je krijgt het kale tarief en dat is ca. 20ct.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Voggy schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:09:
[...]

De opzegboete is € 50,- Als ze de tarieven wijzigen en de concurrent heeft op dat moment hogere tarieven dan stap je gewoon over. Als je genoeg teruglevert heb je dit er vrij snel uit.
(Zo ben ik het iig van plan)
Als de TLV zouden wijzigingen dan mag je zelfs gratis weg, want hun veranderen de contractvoorwaarden. De grap is echter dat dat echt niet zomaar mag, ze worden "vanzelf" teruggefloten door de ACM en/of een rechter, en dan moeten ze alsnog betalen. Als ze het proberen blijf ik dus mooi zitten. Tenzij er een leverancier is met een betere aanbieding dan in het contact staat natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-05-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Wat ik mij nog wel even afvraag is waarom je nu voor een model/flex contract zou gaan ipv een jaar contract? Grote kans namelijk dat de TLV per 1 juli (nog) verder zal dalen (bij zowat iedere aanbieder); is het dan nu niet verstandiger om voor een jaarcontract te gaan? Zodat je iig de komende jaar 'zekerheid' hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
beyazz06 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:18:
Wat ik mij nog wel even afvraag is waarom je nu voor een model/flex contract zou gaan ipv een jaar contract? Grote kans namelijk dat de TLV per 1 juli (nog) verder zal dalen (bij zowat iedere aanbieder); is het dan nu niet verstandiger om voor een jaarcontract te gaan? Zodat je iig de komende jaar 'zekerheid' hebt?
Dat is ook wat de meesten hier doen. Nu dat jaarcontract nemen en eventueel ontbinden als het gras ergens anders toch groener is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
avds69 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:43:

Rare gedachte?
Nu alvast de zekerheid van de nu nog redelijke TLV bij Engie aangaan voor een jaar, met startdatum september (als dat gaat, durf ik even niet met zekerheid te zeggen).
Als er tzt iets beters is, is de eventuele boete snel terugverdiend. Maar zit alles tegen die tijd rond de 10ct*, heb jij dan toch maar mooi het dubbele.

*Als voorbeeld, al werd vorig jaar geregeld genoemd dat de energiemaatschappijen een TLV rond de 10ct als normaal beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Vrienden van Engie vandaag aan de lijn gehad, gaven mij helaas nog niet de 100% de duidelijkheid dat ze recht niet hebben om tlv bij vast contract van 1 jaar te mogen wijzigen.

Behoorlijk irritant. Kan betekenen dat deze medewerker er niets van af wist (maar heb echt gevraagd weet je het zeker, acm blabla).

Ik zou nog terugkoppeling krijgen.
Truus01 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Nu alvast de zekerheid van de nu nog redelijke TLV bij Engie aangaan voor een jaar, met startdatum september (als dat gaat, durf ik even niet met zekerheid te zeggen).
Als er tzt iets beters is, is de eventuele boete snel terugverdiend. Maar zit alles tegen die tijd rond de 10ct*, heb jij dan toch maar mooi het dubbele.

*Als voorbeeld, al werd vorig jaar geregeld genoemd dat de energiemaatschappijen een TLV rond de 10ct als normaal beschouwen.
Dit gaat helaas niet, ook nagevraagd. Maximaal 3 maanden, anders krijg je een 'ander' tarief

[ Voor 48% gewijzigd door okio op 04-05-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
Voor degene die een engie jaar contract afgesloten hebben.
Staat de 150 euro cashback ergens omschreven?

Ik heb net het contract binnen maar zie het nergens staan.
Kanttekening is wel dat ik geen gas afneem omdat ik geen gasaansluiting meer heb.
Misschien heeft dit ermee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 15:02
@Dinjesk Vandaag het contract binnen (electra en gas). Bij mij staat onder zowel "overeenkomst electriciteit" als "overeenkomst gas" de volgende passage> Uw voordeel 75 euro korting per aansluiting (inclusief BTW)

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dinjesk schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:18:

Kanttekening is wel dat ik geen gas afneem omdat ik geen gasaansluiting meer heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/indfr69l9BocdWTA6h8KOLe01qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtKFsBioU8InJ32Ghf2d4fHk.jpg?f=fotoalbum_large

Vorige week heb ik mijn vrouw dit aangevraagd, vandaag het contract binnen met de 0,2476 en 0,19468 tarieven van vorige maand.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 04-05-2023 21:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
fsfikke schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

Vorige week heb ik mijn vrouw dit aangevraagd, vandaag het contract binnen met de 0,2476 en 0,19468 tarieven van vorige maand.
Thx.

Morgen maar ff een belletje wagen.
Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:28
Dinjesk schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:18:

Zoek even op "cashback" in dit topic, en dan de laatste berichten.
Blijkbaar is cashback alleen als je ook gas afneemt.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
Gurk2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:41:
[...]

Klopt, die €150 is alleen in combinatie mèt gas.

De splitsing in €75 per produkt geeft wel de mogelijkheid om bij een gascontract op te kunnen stappen, tegen €50 opzegkosten, waarbij je nog steeds €75 bij je stroomcontract terugkrijgt.
(Mocht de gasprijs elders gunstiger zijn of worden, maar dat moet eenieder met zijn/haar eigen verbruiksgegevens beredeneren.)
Dan blijf je alleen voor de op-dit-moment gunstige TLV.

Soort van sigaar uit eigen doos voor Engie, ze betalen indirect zelf hun opzegvergoeding.
Haha _O-

Maar goed, met all-electric heb je daar geen snars aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Peet-je op 05-05-2023 00:35 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Gurk2 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:41:
[...]

Ja ik heb dat meegelezen. Maar dat waren meer mensen met stroom en gas. Oftewel je het 2 ean codes welke engie door krijgt van bijv een liander.
Waarna ze zien dat jij niet beide producten bij hun onder brengt.

Ik had een stille hoop doordar ik geen gas aansluiting meer heb en dat ze maar 1 ean code zien.

Maargoed ff bellen en we gaan het zien.
Tenslotte ben ik bij hun voor de tlv en niet voor de cashback.

Al is 150 euro altijd lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 11:15
(jarig!)
Dinjesk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 05:17:
[...]

Ja ik heb dat meegelezen. Maar dat waren meer mensen met stroom en gas. Oftewel je het 2 ean codes welke engie door krijgt van bijv een liander.
Waarna ze zien dat jij niet beide producten bij hun onder brengt.

Ik had een stille hoop doordar ik geen gas aansluiting meer heb en dat ze maar 1 ean code zien.

Maargoed ff bellen en we gaan het zien.
Tenslotte ben ik bij hun voor de tlv en niet voor de cashback.

Al is 150 euro altijd lekker.
Nee zonder gas ean geen cashback, ik heb het nagevraagd gister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
feddesman schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 06:38:
[...]
Nee zonder gas ean geen cashback, ik heb het nagevraagd gister.
Helaas waar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Mocht je trouwens nu naar Engie of een andere energieboer willen overstappen, dan zou je de gok kunnen wagen voor een model/flexcontract. De wijziging van 1 juni ontloop je namelijk doordat er niet voldoende dagen (30) over zijn om je als klant van te voren te informeren..

Overigens alle kredits weer naar de chatdames van Engie die dit uit zichzelf aangaven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
beyazz06 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:33:
Mocht je trouwens nu naar Engie of een andere energieboer willen overstappen, dan zou je de gok kunnen wagen voor een model/flexcontract. De wijziging van 1 juni ontloop je namelijk doordat er niet voldoende dagen (30) over zijn om je als klant van te voren te informeren..

Overigens alle kredits weer naar de chatdames van Engie die dit uit zichzelf aangaven _/-\o_
Bij meerdere is de wijziging pas per 1 juli. En over een half jaar weer, dus je hebt het maar een half jaar vast.
Maar is zeker wel een goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
beyazz06 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:33:

Modelcontract bij Engie als je nu afsluit:

Normaal € 0,22809
Dal € 0,18166
Enkel € 0,20574

Offtopic: Gas € 1,42592

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:34
Het valt met op dat United Consumers in het verbruiksoverzicht een ander tarief hanteert dan in het overzicht van de tarieven. Weet iemand waarom dit is?

Tarieven in het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rk3VqJS37GgEsM9-o_yIXBXaa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQU1aG2NlnJ5EUwh4E8IQOyB.png?f=fotoalbum_large

Tarief bij de verbruik afhankelijke kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DM3_Oc3vltUh6R05SWrBp9SkMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NllDm8vMAWWS8QiJrjx2RO4U.png?f=fotoalbum_large

Ik snap dat dit kaal levertarief is, maar waarom dan die expliciete teruglevering vergoeding in het tarieven overzicht? En tegen welk tarief rekenen ze nu af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28
Ferrox1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:41:
Het valt met op dat United Consumers in het verbruiksoverzicht een ander tarief hanteert dan in het overzicht van de tarieven. Weet iemand waarom dit is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap dat dit kaal levertarief is, maar waarom dan die expliciete teruglevering vergoeding in het tarieven overzicht? En tegen welk tarief rekenen ze nu af?
Tegen het tarief dat in je contract staat lijkt me. Wat staat daar?

Edit:
Ik heb ook UC
In mijn contract staat TLV € 0,55136
In het tarievenoverzicht staat TLV € 0,55136
Bij de specificatie staat een kaal LT van € 0,52379
In het verbruiksoverzicht staat TLV € 0,52379

Ik reken op 0,55136.

[ Voor 10% gewijzigd door cryptapix op 07-05-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Ferrox1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:41:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik zie hetzelfde (lees: afwijking)

onder het kopje "April 2023 | Uw verbruik en verbruiksafhankelijke kosten" zie ik deze waardes

€ 0,84604 stroom normaal
€ 0,54807 stroom dal

ga ik via "tarieven" dan zie ik de waardes zoals het contract afgesloten is:

Teruglevertarief normaal (per kWh)
€ 0,89057
Teruglevertarief dal (per kWh)
€ 0,57692

ik ga er gewoon vanuit dat ze juist uitbetalen, en dat het gebruik van april gewoon indicatief is.
Ergens in de berekening zit een onhandigheidje in de berekening, het lijkt -5% te zijn, 0,89057 * 0,95 = 0,84604.
En dat is wat mij betreft aan de testers van UC om eruit te halen (en als ze hier meelezen krijgen ze m gratis van me ;) )
-subtiele flex met deze turbo getallen...- once in a lifetime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hier precies hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gY4_nJiMICFbXn_bxziawhWCvwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jwVGXdtR65Ws1zMklKBYEjvf.png?f=user_large

Bij tarieven zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-_3-nvDGCBX-cPI91FT1EKYmnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eOE0zlXhD688gvG046W17so0.png?f=user_large

Ga ervanuit dat de eindafrekening wel correct is, en anders ga ik er dan wel achteraan.

[ Voor 27% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-05-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:34
cryptapix schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:56:
[...]

Tegen het tarief dat in je contract staat lijkt me. Wat staat daar?

Edit:
Ik heb ook UC
In mijn contract staat TLV € 0,55136
In het tarievenoverzicht staat TLV € 0,55136
Bij de specificatie staat een kaal LT van € 0,52379
In het verbruiksoverzicht staat TLV € 0,52379

Ik reken op 0,55136.
Hetzelfde als het teruglever tarief normaal, dus in mijn geval die 0.59911 euro.

Maar inderdaad even goed in de gaten houden dat de afrekening wel goed gaat. Ik vermoed ook dat dit indicatief is, het is immers makkelijker te tonen tegen het kaal lever tarief dan na te gaan of je al gesaldeerd bent in je verbruik (dat is bij mij al even het geval).

Ik vermoed dus een schoonheidsfoutje waar de meesten geen last van hebben. Behalve diegene die al vol in het TLV tarief zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:30
Ik zit nu bij greenchoice en mijn contract loopt 1/7 af.
Ik heb in februari zonnepanelen bij laten plaatsen en ga nu waarschijnlijk 1500KwH overhouden.
Ik wil vooral geen gedoe en gewoon zekerheid.
Het aanbod van Greenchoice is nogal karig, lees 0,3988, maar er staat nergens wat hun tlv is.
Ik neig dus nu naar Engie.

Of zijn er nu betere aanbiedingen?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 22:45
okio schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:17:
Vrienden van Engie vandaag aan de lijn gehad, gaven mij helaas nog niet de 100% de duidelijkheid dat ze recht niet hebben om tlv bij vast contract van 1 jaar te mogen wijzigen.

Behoorlijk irritant. Kan betekenen dat deze medewerker er niets van af wist (maar heb echt gevraagd weet je het zeker, acm blabla).

Ik zou nog terugkoppeling krijgen.

[...]

Dit gaat helaas niet, ook nagevraagd. Maximaal 3 maanden, anders krijg je een 'ander' tarief
Gaan ze toch nooit bevestigen en ik wens ze veel succes met het contract in de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Driek schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:36:
Ik heb in februari zonnepanelen bij laten plaatsen en ga nu waarschijnlijk 1500KwH overhouden.
Het aanbod van Greenchoice is nogal karig, lees 0,3988, maar er staat nergens wat hun tlv is.

Hun terugleververgoeding staat toch ook op de pagina waar je je gegevens moet invullen.

Teruglevering Zonnepanelen
Enkeltarief (per kWh) € 0,3971

Teruglevering Zonnepanelen
Normaaltarief (per kWh) € 0,3988
Daltarief (per kWh) € 0,3938

Alle prijzen inclusief btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Waar kan ik de bovenstaande terugleververgoeding vinden? Greenchoice is toch 11,5 cent?
Driek schreef op zondag 7 mei 2023 @ 16:36:

Wordt de jaarrekening op dat moment opgemaakt of loopt alleen de tarief periode af? Bij dat laatste kun je beter even blijven hangen om van saldering gebruik te maken...

[ Voor 78% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-05-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Laatst online: 24-09 21:40
https://www.greenchoice.nl/tarieven/

Ik zie gewoon 11,5 cent staan als TLV. Alleen het salderingsdeel is gelijk aan

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
HandyLumberjack schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:07:
Waar kan ik de bovenstaande terugleververgoeding vinden? Greenchoice is toch 11,5 cent?
Ik probeerde het nog een keer en toen was het ook 11,5.
Waarschijnlijk heb ik op de pc verkeerde waarden ingegeven
Dus meer verbruik dan opwekt, dan geeft hij wel aan dat het 39 cent is.
Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:30
Ja dat staat dus nergens in het hele Verlengaanbod, maar ze denken ook dat ik verbruik ipv teruglever omdat de extra zonnepanelen net nieuw zijn.

Maar als het 11 cent is dan lijkt engie dus beter.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ik heb ook een aanmelding gedaan bij Engie, even de komende 14 dagen in de gaten houden wat de tarieven gaan doen. Vooral het feit dat je nog onder de oude boeteregeling valt vind ik wel een prettig gegeven. Ik voorzie daar nog wel wat gedoe mee het komende jaar...
Maar voor nu lijkt dit een 'goede' aanbieding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lp77
  • Laatst online: 01-07 20:23
Huidige TLV bij Engie is 0,205 voor 1 jarig vast. Dit tarief geldt tot vanavond 12.00 en wijzigt per dag. Ik vermoed dat het elke dag lager wordt? Is er een soort van overzicht waar de contractprijs per dag wordt weergegeven?

UPDATE: aanbod net bekeken en het betreft een variabel contract. Maar eens terugbellen dat ik een vast contract wil voor 1 jaar met vaste prijzen.

UPDATE: aanbod aangepast. Voor een jaar vast betreft het 0,2021 per teruggeleverde kWh.

[ Voor 37% gewijzigd door lp77 op 08-05-2023 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 13:06
NileZ_ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:01:
Ik heb ook een aanmelding gedaan bij Engie, even de komende 14 dagen in de gaten houden wat de tarieven gaan doen. Vooral het feit dat je nog onder de oude boeteregeling valt vind ik wel een prettig gegeven. Ik voorzie daar nog wel wat gedoe mee het komende jaar...
Ik heb me gisteren ook aangemeld bij Engie (gas en stroom) en zie nu dat de tlv alweer lager is en de cashback ook is verlaagd naar 100 euro. Dus maar goed dat ik gisteren de knoop heb doorgehakt. Ik ga er ook vanuit dat de tarieven van gisteren gewoon voor mijn contract gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik zie bij Engie in hun berekening een tarief van € 0,20201 per Kwh, daar staat onder dat het inclusief belastingen is. De TLV is gelijk aan het kale tarief dus dat is nog een stuk lager. Ze rekenen vervolgens je kosten paar jaar uit, maar daar doen ze alsof je voor elke Kwh die je teruglevert 0,20201 krijgt. Dat is een fout die veel van die rekentools maken, want dat is alleen zo als je niet meer terug levert dan je verbruikt.

Terwijl bij bijvoorbeeld Powerpeers zie ik een tarief van 0.440980 inclusief belasting, en rekenen ze met een TLV van 0,21. Dat lijkt precies te kloppen, eerst 21% BTW er af is 0,3644 en dan de belasting er af is 0,2119

Is dat dan niet een veel beter aanbod dan Engie? Of kijken jullie naar een ander contract?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:49
NTS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:01:
Ik zie bij Engie in hun berekening een tarief van € 0,20201 per Kwh, daar staat onder dat het inclusief belastingen is. De TLV is gelijk aan het kale tarief dus dat is nog een stuk lager. Ze rekenen vervolgens je kosten paar jaar uit, maar daar doen ze alsof je voor elke Kwh die je teruglevert 0,20201 krijgt. Dat is een fout die veel van die rekentools maken, want dat is alleen zo als je niet meer terug levert dan je verbruikt.

Terwijl bij bijvoorbeeld Powerpeers zie ik een tarief van 0.440980 inclusief belasting, en rekenen ze met een TLV van 0,21. Dat lijkt precies te kloppen, eerst 21% BTW er af is 0,3644 en dan de belasting er af is 0,2119

Is dat dan niet een veel beter aanbod dan Engie? Of kijken jullie naar een ander contract?
....het is nog maar 338 keer hier op het forum besproken dat deze tekst bij Engie onduidelijk is en je bij invullen van meer teruglevering dan levering de kale tlv krijgt te zien in de rekentool, ondanks dat het er anders/niet duidelijk staat.
Volgende keer even teruglezen :-)

edit: zie uitleg hieronder van @de Peer ; dat lijkt de enige juiste verklaring

[ Voor 4% gewijzigd door jeppiepruts op 08-05-2023 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

NTS schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:01:
Ik zie bij Engie in hun berekening een tarief van € 0,20201 per Kwh, daar staat onder dat het inclusief belastingen is.
Ja, echter zit er geen heffing en btw op de TLV, dus 20 cent per kWh is gewoon de TLV.
De TLV is gelijk aan het kale tarief dus dat is nog een stuk lager.
nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27
ik vind het lastig, ben me een beetje aan het orienteren voor als mijn innova contract afloopt begin okt.

nu (al) engie sluiten of wachten op mssn nog hogere tlv weer in de herfst?

Voor nu zie ik de tarieven alleen nog maar dalen, maar wat zullen ze richting herft (sept/okt) doen?

edit: en is het nog handig bij engie om normaal/daltarief te kiezen of gaan jullie voor enkeltarief?

[ Voor 15% gewijzigd door Qosmic op 08-05-2023 10:45 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Qosmic schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:43:
ik vind het lastig, ben me een beetje aan het orienteren voor als mijn innova contract afloopt begin okt.

Voor nu zie ik de tarieven alleen nog maar dalen, maar wat zullen ze richting herft (sept/okt) doen?
niemand die het week. blijft gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je

nu (al) engie sluiten ...

edit: en is het nog handig bij engie om normaal/daltarief te kiezen of gaan jullie voor enkeltarief?
Engie kan max 3 maanden voor ingangsdatum worden afgesloten.

V.w.b. tarief Normaal/Dal/Enkel geldt dat dat per huishouden verschilt. Dus bekijk je eigen verbruik en teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Peet-je schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:57:
[...]

Modelcontract bij Engie als je nu afsluit:

Normaal € 0,22809
Dal € 0,18166
Enkel € 0,20574

Offtopic: Gas € 1,42592
@cj1
(Anders komt de info in ieder geval niet in het overzicht in de openingspost terecht.
Ferrox1 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Hetzelfde als het teruglever tarief normaal, dus in mijn geval die 0.59911 euro.

Maar inderdaad even goed in de gaten houden dat de afrekening wel goed gaat. Ik vermoed ook dat dit indicatief is, het is immers makkelijker te tonen tegen het kaal lever tarief dan na te gaan of je al gesaldeerd bent in je verbruik (dat is bij mij al even het geval).

Ik vermoed dus een schoonheidsfoutje waar de meesten geen last van hebben. Behalve diegene die al vol in het TLV tarief zitten.
Ik weet niet of het met dit het geval is, maar ze rekenden er altijd met BTW of die andere andere heffing, wellicht ontstaat daar dit verschil door?
NileZ_ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:01:
Ik had er ook niet aan gedacht, maar het is hier al vaker gezegd; zeer waarschijnlijk is de nieuwe boeteregeling voor ons TLV-jagers gunstiger. Je hoeft namelijk alleen een boete te betalen als je weggaat omdat het ergens anders goedkoper is, maar een TLV stijgt meestal doordat de tarieven stijgen en niet dalen. Dus zou je dan niks hoeven te betalen bij overstap.

Overmorgen zijn mijn 14 dagen om en met een TLV van €0,22140 laat ik het lekker gaan. Als er binnen het jaar dan toch ergens iets beter te krijgen is, is de boete vrij snel terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:01

Engie kan je maximaal 3 maanden in de toekomst afsluiten. Zit in hetzelfde schuitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Truus01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:32:
[...]

@cj1
(Anders komt de info in ieder geval niet in het overzicht in de openingspost terecht.

[...]

Ik weet niet of het met dit het geval is, maar ze rekenden er altijd met BTW of die andere andere heffing, wellicht ontstaat daar dit verschil door?

[...]

Ik had er ook niet aan gedacht, maar het is hier al vaker gezegd; zeer waarschijnlijk is de nieuwe boeteregeling voor ons TLV-jagers gunstiger. Je hoeft namelijk alleen een boete te betalen als je weggaat omdat het ergens anders goedkoper is, maar een TLV stijgt meestal doordat de tarieven stijgen en niet dalen. Dus zou je dan niks hoeven te betalen bij overstap.
Eens, maar ik voorzie een grote computer says no situatie. Of medewerkers die van niks weten. Of a la vorig jaar, gewoon foutief doorberekenen en het er op aan laten komen en dat je er zelf achteraan zal moeten. Geen idee hoor, is gewoon een voorgevoel haha.
En het zou niet erg zijn als ze die boete dan los zouden berekenen. Die betwist je dan en betaal je niet. Echter als ze het gelijk korten op je eindafrekening kan je er zelf weer achter aan..

Om dat gezeur (hopelijk) te voorkomen, nu alvast maar aangemeld 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Jesp_J schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Ik heb me gisteren ook aangemeld bij Engie (gas en stroom) en zie nu dat de tlv alweer lager is en de cashback ook is verlaagd naar 100 euro. Dus maar goed dat ik gisteren de knoop heb doorgehakt. Ik ga er ook vanuit dat de tarieven van gisteren gewoon voor mijn contract gelden.
Oh echt? Had nog niet gekeken maar had wel verwacht dat ze het op de maandag weer zouden aanpassen ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Truus01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:32:

Interessante opmerking. Ik ben benieuwd of dat in de praktijk ook zo uitpakt. Jij doelt op het feit dat iemand die (jaarlijks) netto terugleveraar is, iemand is waaraan de energiemaatschappij netto moet uitkeren per jaar. Dus als je daar weggaat zijn ze alleen maar blij en geldt de boete niet voor jou?

En hoe gaat dat als je je gascontract ook meeverhuist? Bekijken ze de boete dan per product?

Het zal me niet verbazen als dit nog niet goed is vastgelegd in regels, of dat de regels hier (al dan niet door onkunde) ook met voeten worden getreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
HKees schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:37:
Interessante opmerking. Ik ben benieuwd of dat in de praktijk ook zo uitpakt. Jij doelt op het feit dat iemand die (jaarlijks) netto terugleveraar is, iemand is waaraan de energiemaatschappij netto moet uitkeren per jaar. Dus als je daar weggaat zijn ze alleen maar blij en geldt de boete niet voor jou?

En hoe gaat dat als je je gascontract ook meeverhuist? Bekijken ze de boete dan per product?

Het zal me niet verbazen als dit nog niet goed is vastgelegd in regels, of dat de regels hier (al dan niet door onkunde) ook met voeten worden getreden.
Bij mijn weten is de boete per product, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Nee, ik doel juist niet op hetgeen dat een terugleveraar heel zwart/wit gezien misschien zelfs geld zou moeten krijgen bij vertrek, maar op hetgeen dat de hoogste TLV over het algemeen gekoppeld is aan een hoog levertarief. Als je bij een leverancier vertrekt, omdat je ergens anders goedkoper uit bent (levertarief), dan geldt de boete. Vertrek je omdat alles duurder is, geldt er geen boete. Een hogere TLV is meestal met een hoger levertarief, dus geen boete.

Uit een wat ouder artikel: ""De opzegvergoeding kan hoog oplopen als het prijsverschil groot is en je nog veel energie zou afnemen", bevestigt de ACM-woordvoerder. "Maar tegelijkertijd is het zo dat er geen opzegvergoeding geldt als er geen prijsverschil is.""

Ook nog dit gevonden: "In deze situaties betaalt u geen opzegvergoeding:
de tarieven van uw contract zijn lager dan de huidige tarieven"
(Onder Hoe hoog is de opzegvergoeding.)

[ Voor 20% gewijzigd door Truus01 op 08-05-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Truus01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:45:
[...]

Bij mijn weten is de boete per product, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Nee, ik doel juist niet op hetgeen dat een terugleveraar heel zwart/wit gezien misschien zelfs geld zou moeten krijgen bij vertrek, maar op hetgeen dat de hoogste TLV over het algemeen gekoppeld is aan een hoog levertarief. Als je bij een leverancier vertrekt, omdat je ergens anders goedkoper uit bent (levertarief), dan geldt de boete. Vertrek je omdat alles duurder is, geldt er geen boete. Een hogere TLV is meestal met een hoger levertarief, dus geen boete.
De regels voor de opzegvergoeding van energiecontracten gaan op 1 juni 2023 veranderen. De opzegboete wordt gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Hij heeft namelijk energie voor u ingekocht en u gaat het niet meer afnemen. Deze nieuwe regels gaan gelden voor nieuwe contracten die na 1 juni 2023 zijn afgesloten.
Uw leverancier berekent voor u hoe hoog uw opzegvergoeding is. Hij schat wat u nog zou verbruiken tot het einde van uw contractduur. U betaalt een bedrag per geschatte kWh elektriciteit en m3 gas. Dat bedrag is het verschil tussen uw contracttarieven en de tarieven van uw leverancier op het moment dat u opzegt. Uw energieleverancier legt u duidelijk uit hoe hij uw opzegvergoeding heeft berekend.
Ik denk dat die vlieger alleen op gaat als je bij het ingaan van je contract ook al aangeeft / kenbaar maakt (proefberekening) dat je netto teruglevert. Dan had hij kunnen weten dat hij niets hoefde in te kopen.
MAAR dat is een papieren werkelijkheid. Als je dat niet op een SAP doet waar je alleen op teruglevert neem je immers ook (op andere momenten) af.

Het gaat denk ik wel voldoende discussie opleveren als het niet vooraf duidelijk wordt gemaakt hoe dat bij terugleveraars zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:50:
Het gaat denk ik wel voldoende discussie opleveren als het niet vooraf duidelijk wordt gemaakt hoe dat bij terugleveraars zit :+
Denk dat dat inderdaad wel eens lastig wordt, maar nogmaals, ik heb het niet over het feit dat je terugleveraar bent, maar dat je opzegt terwijl de 'huidige' tarieven hoger zijn.
En eigenlijk alleen een terugleveraar zegt op als de huidige tarieven hoger zijn, want hogere tarieven is een hogere TLV.
De regels voor de opzegvergoeding van energiecontracten gaan op 1 juni 2023 veranderen. De opzegboete wordt gelijk aan het verlies dat uw leverancier maakt omdat u het contract niet uitzit. Hij heeft namelijk energie voor u ingekocht en u gaat het niet meer afnemen. Deze nieuwe regels gaan gelden voor nieuwe contracten die na 1 juni 2023 zijn afgesloten.
Uw leverancier berekent voor u hoe hoog uw opzegvergoeding is. Hij schat wat u nog zou verbruiken tot het einde van uw contractduur. U betaalt een bedrag per geschatte kWh elektriciteit en m3 gas. Dat bedrag is het verschil tussen uw contracttarieven en de tarieven van uw leverancier op het moment dat u opzegt. Uw energieleverancier legt u duidelijk uit hoe hij uw opzegvergoeding heeft berekend.

[ Voor 42% gewijzigd door Truus01 op 08-05-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ah, weer een ander bericht: "Opzeggen na gestegen of gelijke energieprijzen: geen opzegvergoeding
Als de prijs op de energiemarkt stijgt of gelijk blijft, dan maakt de leverancier geen verlies als u eerder weggaat. De leverancier kan uw energie weer verkopen aan iemand anders voor een gelijke of zelfs hogere prijs. U hoeft dan ook géén vergoeding te betalen. Maar een nieuw contract is waarschijnlijk even duur of zelfs duurder. Stap dus niet over als dat niet nodig is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Truus01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:59:
[...]

Denk dat dat inderdaad wel eens lastig wordt, maar nogmaals, ik heb het niet over het feit dat je terugleveraar bent, maar dat je opzegt terwijl de 'huidige' tarieven hoger zijn.
En eigenlijk alleen een terugleveraar zegt op als de huidige tarieven hoger zijn, want hogere tarieven is een hogere TLV.

[...]
ja, daar heb je ook weer een punt.
Het feit dat we er hier als pietlutten al niet uitkomen, geeft genoeg voer voor energieboeren om mensen een oor aan te naaien. Dat weet ik haast zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
paQ schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:05:
[...]

ja, daar heb je ook weer een punt.
Het feit dat we er hier als pietlutten al niet uitkomen, geeft genoeg voer voor energieboeren om mensen een oor aan te naaien. Dat weet ik haast zeker.
Nog mooier zou zijn als wij die energieboeren een oor aan konden naaien, door bij gestegen tarieven (en een hogere TLV, maar is misschien niet eens nodig) op te zeggen, en er dus een negatieve opzegboete is.
Inderdaad, het terugleveren wat wij gedurende het contract eigenlijk nog zouden moeten doen, maal 'n berekend tarief (of verschil in tarief). En dan het liefst dus opzeggen, die opzegboete ontvangen en ergens anders een hogere TLV krijgen. (En dan kun je eigenlijk weer opzeggen en daar ook weer een flinke opzegboete incasseren.)

Maar dat zal allemaal natuurlijk niet mogelijk zijn. Omdat er al staat "Opzeggen na gestegen of gelijke energieprijzen: geen opzegvergoeding", betekent dat natuurlijk ook geen negatieve opzegvergoeding. (Dan zou het dus juist zijn als de tarieven dalen, maar dat is ook niet, want een energieleverancier mag je een opzegvergoeding in rekening brengen. Moet dus niet. Dus negatieve opzegvergoedingen zullen er niet komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Ik was van plan om vandaag het Engie variabel contract om te zetten in een jaar contract, maar dat lukte niet. Tijdens het proces werd er een melding gegeven een maatwerkoplossling voor bestaande klanten telefonisch aan te bieden. Na deze melding kon ik het online niet verder voltooien. herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44
Vraag opgelost, zie edit hieronder; ik laat het even staan voor anderen

Ik weet dat hier al heel vaak Engie en de onduidelijke TLV in de rekentool is besproken, maar toch nog een vraag die ik niet goed in het forum terugvind.
Engie stelt mij via de rekentool bij netto teruglevering een enkeltarief voor dat lager ligt dan beide dubbeltarieven. Namelijk 20.201ct vs 22.624ct/21.455ct piek/dal.
Dat snap ik niet. Het enkeltarief hoort toch tussen piek en dal in te liggen?

Edit: er lijkt een fout te zitten in wat de tool afbeeldt. Bij openklappen van de specificatie staat een daltarief van 17.731ct. Dat klinkt een stuk logischer dan de 20.201ct die onder het kopje "Tarief" staat.

[ Voor 32% gewijzigd door glaswerk op 08-05-2023 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:49
Cass schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:26:
Ik was van plan om vandaag het Engie variabel contract om te zetten in een jaar contract, maar dat lukte niet. Tijdens het proces werd er een melding gegeven een maatwerkoplossling voor bestaande klanten telefonisch aan te bieden. Na deze melding kon ik het online niet verder voltooien. herkenbaar?
Ja, zoals hier al heel vaak is besproken. Dan bel je toch even?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-09 00:00
jeppiepruts schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Ja, zoals hier al heel vaak is besproken. Dan bel je toch even?
Nu overdrijf je wel een beetje en is je reactie niet erg vriendelijk. (Misschien bedoel je het niet zo maar het komt wat sarcastisch over)

Dit is hooguit 2 keer langsgekomen en als je dan toch de behoefte hebt om te reageren geef dan ook een antwoordt op hetgeen waar diegene op doelt en dat is het "maatwerk voor bestaande klanten"

Bij deze: Je krijgt een wat voordeliger tarief aangeboden omdat je al klant bent. En dat is nu net wat wij hier niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:16
Truus01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Nog mooier zou zijn als wij die energieboeren een oor aan konden naaien, door bij gestegen tarieven (en een hogere TLV, maar is misschien niet eens nodig) op te zeggen, en er dus een negatieve opzegboete is.
Inderdaad, het terugleveren wat wij gedurende het contract eigenlijk nog zouden moeten doen, maal 'n berekend tarief (of verschil in tarief). En dan het liefst dus opzeggen, die opzegboete ontvangen en ergens anders een hogere TLV krijgen. (En dan kun je eigenlijk weer opzeggen en daar ook weer een flinke opzegboete incasseren.)

Maar dat zal allemaal natuurlijk niet mogelijk zijn. Omdat er al staat "Opzeggen na gestegen of gelijke energieprijzen: geen opzegvergoeding", betekent dat natuurlijk ook geen negatieve opzegvergoeding. (Dan zou het dus juist zijn als de tarieven dalen, maar dat is ook niet, want een energieleverancier mag je een opzegvergoeding in rekening brengen. Moet dus niet. Dus negatieve opzegvergoedingen zullen er niet komen.)
Zijn er hier juristen die hier hun licht over kunnen laten schijnen?

Ik bedoel, je legt wéttelijk (overheid) vast dat bij inkomsten derving je een boete kan opleggen...
maar dan óók andersom lijkt mij..

vb: op de walletjes verdiende mensen vroeger veel geld, maar voor de wet bestond het beroep geloof ik niet, en was dat fiscaal moeilijk (precieze weet ik niet meer..)

Later is één en ánder wettelijk geregeld. betalen prima, maar dan óók de status.

Deze "inkomsten derving" regeling lijkt mij net zo iets... maar ik kan het fout hebben.... dus juristen?? (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 150 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2