Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-06 12:35
Peterhardenberg schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:07:
[...]

Omdat de tlv zover naar beneden gegaan is zat ik te denken aan overstappen naar Engie.
Maar vreemd genoeg geeft dat maar heel erg weinig voordeel.

verbruik hoog 1200kWh
verbruik laag. 1600kWh
terug. hoog. 3000kWh
terug. laag. 100kWh

bedrag per jaar
SamenOM Flex -248,02 Engie variabel -261,43

Engie vraagt een maand bedrag van 10,-
OM stort elke maand 20,- op mn rekening

Ik blijf voorlopig toch maar zitten bij OM
Dat komt waarschijnlijk doordat Engie per telwerk saldeert en de TLV berekent. Jouw netto verbruik in de daluren wordt dus niet verder gesaldeerd met je teruglevering in de normale uren. Dat verbruik zul je dus (relatief duur) moeten inkopen.

Ik denk dat dat Engie-contract zeker niet voor iedereen met netto teruglevering interessant is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55
civspeler schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:51:
[...]

Dat komt waarschijnlijk doordat Engie per telwerk saldeert en de TLV berekent. Jouw netto verbruik in de daluren wordt dus niet verder gesaldeerd met je teruglevering in de normale uren. Dat verbruik zul je dus (relatief duur) moeten inkopen.

Ik denk dat dat Engie-contract zeker niet voor iedereen met netto teruglevering interessant is.
Als je voor kale leveringstarieven in dal moet bijkopen, maar je krijgt je overschot in normaal als kale leveringstarieven uitbetaald, dan maak je juist nog meer winst….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InBl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 17:46
GioStyle schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:58:
[...]

Als je voor kale leveringstarieven in dal moet bijkopen, maar je krijgt je overschot in normaal als kale leveringstarieven uitbetaald, dan maak je juist nog meer winst….
Behalve, dat je met bijkopen belasting betaalt.

Je zult dus, als je in dal rond 0 zit, je verbruik naar de normaal uren moeten zetten.
Precies andersom dan we altijd 'geleerd' hebben.
Verbruiken als de zon schijnt, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
GioStyle schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:58:
[...]

Dat klinkt logisch, maar was dat maar waar.

De overheidsheffingen verdubbelen bijna de prijs per kWh van de stroom die je bijkoopt t.o.v. het kale leveringstarief bij teruglevering. Het verschil tussen het kale normaal- en daltarief (een paar cent) kan daar niet tegenop.

Éérst zoveel mogelijk salderen is dus altijd het goedkoopste, omdat je daarmee die torenhoge overheidsheffingen uitspaart.

Voor mensen met heel veel panelen is dit natuurlijk geen issue, omdat die ook in de daluren meer terugleveren dan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Met jaarcontracten heb ik bovenstaande nog nooit meegemaakt, sterker nog, ik heb juist in het verleden zo geprofiteerd, scheelde slechts enkele tientjes, maar doe vooral zelf onderzoek.

Er zit verschil in salderen met kale leveringstarieven plus terugleververgoeding en salderen met overheidsheffingen. Dat zijn twee aparte componenten.

[ Voor 29% gewijzigd door GioStyle op 27-04-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 08:08
Bij Engie moet je inderdaad goed opletten dat je per tariefperiode ook in de daluren meer teruglevert dan verbruikt. Wij hebben flinke overproductie dus dan krijg je dat wel voor elkaar, maar bij de meeste mensen zal dat niet zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-06 22:30
Peterhardenberg schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:07:
[...]

Omdat de tlv zover naar beneden gegaan is zat ik te denken aan overstappen naar Engie.
Maar vreemd genoeg geeft dat maar heel erg weinig voordeel.

verbruik hoog 1200kWh
verbruik laag. 1600kWh
terug. hoog. 3000kWh
terug. laag. 100kWh

bedrag per jaar
SamenOM Flex -248,02 Engie variabel -261,43

Engie vraagt een maand bedrag van 10,-
OM stort elke maand 20,- op mn rekening

Ik blijf voorlopig toch maar zitten bij OM
Dat verschil is niet gek. Je haalt 2800 kWh uit het net en levert 3100 kWh aan het net. Je hebt maar een saldo van -300 waarover de TLV gaat. Over een jaar is dat praktisch nihil te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-04 09:09
Ik vraag me toch even nog iets af v.w.b. de opzegboete van €50,- waar hier over gesproken wordt. Ook ik ben netto terugleveraar (-4500 [kWh] p.j.) en zit nog tot 1 juli 2023 bij UC. Ik overweeg Engie vast, zoals velen hier.

Per 1 juni gaan de opzegboetes veranderen. Stel dat ik nu een contract bij Engie aan ga, 14 dagen bedenktijd verstrijken, en na 1 juni (maar wellicht vóór 1 juli) bedenk ik me. Geldt dan voor mij de €50,- opzegboete of een boete volgens het nieuwe systeem? En wat als ik me op 15 juli bedenk, dus na ingaan nieuwe contract?

Tis me niet geheel duidelijk... maar dat kan aan mij liggen... Of staat er in de (algemene) voorwaarden die je bij het Engie contract krijg expliciet die €50,- in vermeld?

En hebben de mensen die momenteel niet bij Engie zitten, en dus overstappen naar Engie dit online voor elkaar gekregen om dit per 1 juli 2023 te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:18
HKees schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:18:
Ik vraag me toch even nog iets af v.w.b. de opzegboete van €50,- waar hier over gesproken wordt. Ook ik ben netto terugleveraar (-4500 [kWh] p.j.) en zit nog tot 1 juli 2023 bij UC. Ik overweeg Engie vast, zoals velen hier.

Per 1 juni gaan de opzegboetes veranderen. Stel dat ik nu een contract bij Engie aan ga, 14 dagen bedenktijd verstrijken, en na 1 juni (maar wellicht vóór 1 juli) bedenk ik me. Geldt dan voor mij de €50,- opzegboete of een boete volgens het nieuwe systeem? En wat als ik me op 15 juli bedenk, dus na ingaan nieuwe contract?

Tis me niet geheel duidelijk... maar dat kan aan mij liggen... Of staat er in de (algemene) voorwaarden die je bij het Engie contract krijg expliciet die €50,- in vermeld?

En hebben de mensen die momenteel niet bij Engie zitten, en dus overstappen naar Engie dit online voor elkaar gekregen om dit per 1 juli 2023 te doen?
Ik heb mij net aangemeld bij Engie. Startdatum op 2 juli gezet. Ik zit nu ook bij UC.
In de bevestigingsmail staat de datum goed. Hopelijk zo ook in het contract en houden ze echt 2 juli aan. Zou niet prettig zijn als ze dit voor 2 juli doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik zit nu al bij Engie open (met nog hogere tarieven). Dat betekent alleen dat ik op dit moment dat vaste contract niet af kan sluiten want dan gaat het op 1 mei in en dat wil ik natuurlijk niet. Tot nu toe lijkt Engie overigens wel redelijk te zijn want ze hadden vermoed ik voor het Engie open contract al lang de tarieven aan kunnen passen en dat hebben ze niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
HKees schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:18:

Het is mij gelukt om een contract te krijgen waar ik per 2 juli overstap naar Engie, gewoon via de website zonder gedoe (en ik kom ook van UC af).

In het contact staat ook expliciet vermeld dat de opzegboete €50 euro (per product) is.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 21:41
Ik volg dit topic vrij regelmatig, maar toch mis ik geloof ik even iets: Waarom zou je het Engie contract graag na 1 juli willen laten ingaan, i.p.v. ervoor? Als het voor 1 juli ingaat heb je toch de (gunstigere) 50,- opzegboete per product :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
RikTW schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:38:
Ik volg dit topic vrij regelmatig, maar toch mis ik geloof ik even iets: Waarom zou je het Engie contract graag na 1 juli willen laten ingaan, i.p.v. ervoor? Als het voor 1 juli ingaat heb je toch de (gunstigere) 50,- opzegboete per product :?
Omdat de meeste mensen hier nog een vast of modelcontract hebben dat tot 1 juli loopt tegen gunstigere voorwaarden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DmC1982
Sommige gebruikers (waaronder ik) hebben een veel hogere TLV bij UC tot 1 juli. Hierna worden de tarieven flink naar beneden geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Daarnaast staat in het contact dat de boete max. €50,- is. En het contract wijzigt niet opeens op 1 juli.

[ Voor 23% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-04-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 16-06 18:58
DmC1982 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:41:
[...]

Sommige gebruikers (waaronder ik) hebben een veel hogere TLV bij UC tot 1 juli. Hierna worden de tarieven flink naar beneden geschroefd.
Dan laat je het contract toch bijv 25 juni in gaan bij Engie :? Pak je de betere tarieven van Engie en mis je een paar dagen je hogere vergoeding van de huidige partij :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
ybos schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:43:
[...]

Dan laat je het contract toch bijv 25 juni in gaan bij Engie :? Pak je de betere tarieven van Engie en mis je een paar dagen je hogere vergoeding van de huidige partij :?
Dat begrijp ik niet zo goed. Ik krijg als het goed is 1 deze dagen een overeenkomst met de (huidige) tarieven. Deze kan ik dan toch aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKees
HandyLumberjack schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:29:
[...]

Het is mij gelukt om een contract te krijgen waar ik per 2 juli overstap naar Engie, gewoon via de website zonder gedoe (en ik kom ook van UC af).

In het contact staat ook expliciet vermeld dat de opzegboete €50 euro (per product) is.
Waarom per 2 juli en niet per 1 juli? UC past de tarieven toch aan per 1 juli (lees: vanaf)? Of 'brand' je liever een dagje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hp68
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-06 13:58
Als je dan enkel tarief neemt dan heb je zeker dat probleem niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
HKees schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:03:
[...]

Waarom per 2 juli en niet per 1 juli? UC past de tarieven toch aan per 1 juli (lees: vanaf)? Of 'brand' je liever een dagje?
Ik hou idd liever een dag marge, gewoon even de e-auto maximaal laden enzo en dan verwacht ik mijn productie van die dag wel grotendeels op te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
civspeler schreef op woensdag 26 april 2023 @ 23:51:
Dan kies je voor enkeltarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Mitt3nz schreef op donderdag 27 april 2023 @ 09:16:
Bij Engie moet je inderdaad goed opletten dat je per tariefperiode ook in de daluren meer teruglevert dan verbruikt. Wij hebben flinke overproductie dus dan krijg je dat wel voor elkaar, maar bij de meeste mensen zal dat niet zo zijn.
Dan neem je enkeltarief

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
Gaat om moment van afsluiten en niet wanneer het in gaat. Dus voor 1 juni afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Afas schreef op donderdag 27 april 2023 @ 10:25:
Ik zit nu al bij Engie open (met nog hogere tarieven). Dat betekent alleen dat ik op dit moment dat vaste contract niet af kan sluiten want dan gaat het op 1 mei in en dat wil ik natuurlijk niet.
Dan moet je bellen, dan zou jet ook per 1 juli moeten kunnen.
(schreven ze in een email aan mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 15:14
Heb Engie gebeld maar mij werd verteld dat het verlengen/omzetten van een bestaand contract aleen kan met 'directe' ingang. Wel 14 dagen bedenktijd, en dan de eerstvolgende maand. Zoiets, maar je kon igg niet zelf een ingangsdatum kiezen.
Als je zelf een datum wilt kiezen waarop je contract ingaat moet je een nieuwe afsluiten via de website. Duurt dan even voordat je het daadwerkelijke aanbod in de mail hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 27-04-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-06 20:47
Over de opzegboete gesproken. Wie weet globaal gezien wat de opzegboete ongeveer zal zijn na 2 juni?

Of is dit niet de peilen net als de boete dat je betaald wanneer je je hypotheek openbreekt?
Ik neem aan dat wanneer de prijzen zijn gedaald, je onder de 500m3 blijf en maar een 1 jarig contract hebt de boete ook zal meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 09:50
Beste tweakers,

Mijn contract bij BE loopt af. Meer lever meer terug dan ik verbruik. Als ik kijk naar de lijst van energie bedrijven met terugleververgoeding, komt Energie van Ons of Powerpeers er het beste uit. Hebben jullie hier ervaring mee of beter suggesties? Want vele honderden pagina doorlezen wordt ook een uitdaging ;-) Wel een hele mooie topic.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24

de Peer

under peer review

avanthof schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:03:
Beste tweakers,

Mijn contract bij BE loopt af. Meer lever meer terug dan ik verbruik. Als ik kijk naar de lijst van energie bedrijven met terugleververgoeding, komt Energie van Ons of Powerpeers er het beste uit. Hebben jullie hier ervaring mee of beter suggesties? Want vele honderden pagina doorlezen wordt ook een uitdaging ;-) Wel een hele mooie topic.
Daar is nu de zoekfunctie voor. Anders kan iedereen dit wel gaan posten. 'ik doe geen moeite, geef mij even een update'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
avanthof schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:03:
Beste tweakers,

twee dagen terug lezen (zie ook topic warning!).
alles gaat over engie 1 jaar vast, aan jou om de conclusie te trekken. (zekerheid van 1 jaar vs risico modelcontract tlv die kan dalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badjakker
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Srednier schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:17:
[...]

Vorig jaar 2 afrekeningen gehad van Engie. Ze saldeerden eerst per telwerk, daarna salderen ze de twee saldo's met elkaar. Als voorbeeld: teruglevering dal 5000, afname dal 7000, teruglevering normaal 10000, afname normaal 5000. Je krijgt dan 3000 kWh uitgekeerd tegen normaal TLV
Volgens de berekening op de site van Engie betaal je toch geen overheidsheffingen bij meer afname op daltarief maar overschot op normaal- en daltarief samen. Het tekort op dal wordt volgens de berekening op de site afgerekend tegen het kale tarief. Naderhand nog een chatgesprek gevoerd waarin dit uiteindelijk ook werd bevestigd. Maar medewerker leek wel eerst iets anders te zeggen. Scheelt toch € 70 per jaar om dubbeltarief te nemen, bij 750 kwh tekort op dal, maar 3250 overschot op normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-06 13:54
zit nu tot 1 juli bij UC, echter zit ook te denken om over te stappen naar Engie, dit i.v.m. de grote hoeveelheid terug te leveren kWh, verbruik zal nu met Audi E-tron 55, warmtepompboiler en warmtepomp wel rond de 11000 kWh liggen, hou dan nog rond de 6000 kWh over, dus lijkt me de juiste keuze, echte lees ook over OM zegt dat jullie iets, die hebben ook een goede TLV, maar zegt mij verder niet zo veel. wat is wijsheid. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
Ik wist niet dat het Openbaar Ministerie ook een energieleverancier is, dat is nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro33ie
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-04-2024
Vraagje:
Ik zit nu bij Tibber voor stroom sinds november 2022. Ik krijg volgende week zonnepanelen.
Ik ga over een jaar gezien per saldo terugleveren. Kan ik dan ook bij TIbber het beste overstappen naar een andere leverancier als ik per saldo over 2023 op 0 uit kom? Of is dit bij Tibber niet interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:59
D.v.Heerikhuize schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:00:
zit nu tot 1 juli bij UC, echter zit ook te denken om over te stappen naar Engie, dit i.v.m. de grote hoeveelheid terug te leveren kWh, verbruik zal nu met Audi E-tron 55, warmtepompboiler en warmtepomp wel rond de 11000 kWh liggen, hou dan nog rond de 6000 kWh over, dus lijkt me de juiste keuze, echte lees ook over OM zegt dat jullie iets, die hebben ook een goede TLV, maar zegt mij verder niet zo veel. wat is wijsheid. 8)7
TLV OM gaat per 1 juni naar 9. cent. 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
ro33ie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:06:
Vraagje:
Ik zit nu bij Tibber voor stroom sinds november 2022. Ik krijg volgende week zonnepanelen.
Ik ga over een jaar gezien per saldo terugleveren. Kan ik dan ook bij TIbber het beste overstappen naar een andere leverancier als ik per saldo over 2023 op 0 uit kom? Of is dit bij Tibber niet interessant?
Achteraf weet je pas wat het slimste was.

Bij Tibber kun je je verbruik van de afgelopen periode nog wegsalderen waardoor je 15ct. Energiebelasting plus het op dat moment geldende kale tarief krijgt. Maar voor je verbruik moet je dan behoorlijk je best doen om een vergelijkbare prijs te krijgen t.o.v. je productie.

Ga je over naar Engie 1jr vast met piektarief 24.74ct terugleververgoeding (productie tegen daltarief moet je proberen weg te salderen en dat lukt meestal wel) dan verwacht ik dat je beter uitkomt, plus het gedoe van verbruik timen heb je dan ook weer niet.

[ Voor 26% gewijzigd door HandyLumberjack op 28-04-2023 17:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 13:10
ASW1 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:36:
Heb Engie gebeld maar mij werd verteld dat het verlengen/omzetten van een bestaand contract aleen kan met 'directe' ingang. Wel 14 dagen bedenktijd, en dan de eerstvolgende maand. Zoiets, maar je kon igg niet zelf een ingangsdatum kiezen.
Als je zelf een datum wilt kiezen waarop je contract ingaat moet je een nieuwe afsluiten via de website. Duurt dan even voordat je het daadwerkelijke aanbod in de mail hebt.
Ik heb een modelcontract bij Engie en afgelopen weekend via de website een 1 jaars contract per 1 juli afgesloten zonder te melden dat ik al klant was en ander email adres maar ik kreeg deze week toch gewoon een omzetting van mijn huidige contract naar het 1 jaar contract per 1 mei. Maakt voor mij niet veel uit qua tarieven alleen nu kortere looptijd met deze tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Marnix17 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:57:
[...]

Ik heb een modelcontract bij Engie en afgelopen weekend via de website een 1 jaars contract per 1 juli afgesloten zonder te melden dat ik al klant was en ander email adres maar ik kreeg deze week toch gewoon een omzetting van mijn huidige contract naar het 1 jaar contract per 1 mei. Maakt voor mij niet veel uit qua tarieven alleen nu kortere looptijd met deze tarieven.
En je volgende jaarafrekening en dus saldering loopt niet synchroon met je nieuwe jaarcontract.
Als je modelcontract bijv nov 2023 is ingegaan dan ontvang je een jaarafrekening per 1 nov 2023 (en dus niet 1 mei 2023 en 1 mei 2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
hoihoi66 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:17:
Over de opzegboete gesproken. Wie weet globaal gezien wat de opzegboete ongeveer zal zijn na 2 juni?

Of is dit niet de peilen net als de boete dat je betaald wanneer je je hypotheek openbreekt?
Ik neem aan dat wanneer de prijzen zijn gedaald, je onder de 500m3 blijf en maar een 1 jarig contract hebt de boete ook zal meevallen.
Net zoals met je hypotheek weet je dat niet.
Is gebaseerd op het verlies wat ze erop lijden c.q. de winst die ze niet kunnen maken. Hangt dus af van de tarieven van het jaarcontract en het moment van verbreken contract.
Maar dit is pas van toepassing op jaarcontracten die je na 1 juni afsluit.
En wat voor de 1 meevalt is voor de ander een groot probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 15:14
Marnix17 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:57:
[...]

Ook op dezelfde naam aangevraagd?
Ik heb zojuist een afwijzing gekregen
Kortgeleden heb je een nieuw 1-jarig vast contract bij ons afgesloten. Toen wij de aanmelding wilden verwerken, zagen we dat je al een contract bij ons hebt.

Hierdoor is het helaas niet mogelijk om een nieuw contract af te sluiten. We hebben je aanmelding voor het nieuwe contract daarom geannuleerd.
Ik ga het denk ik nogmaals aanvragen, nu op een andere naam en dan aangeven dat het om een verhuizing gaat ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:39
Ik heb gewoon een contract gekregen op de mail terwijl ik al klant ben voor stroom. Kon zelfs kiezen of ik stroom wilde laten doorlopen of tegelijk in wilde laten gaan met gas. Dit na een gesprek via de telefoon. Oude contract wordt beëindigd en nieuwe ging in. Snap de wisselende verhalen niet. Vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:42
HandyLumberjack schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:54:
Half Nederland snapt totaal niet hoe het werkt met terugleververgoeding en salderen, en denkt dat de terugleververgoeding al relevant is als je maar een paar panelen op je dak hebt.
Als je met die paar panelen meer teruglevert dan verbruikt, is dat toch ook zo?!
Veel mensen denken juist dat het pas zinvol is om naar de TLV te kijken als je heel veel panelen hebt en veel overschot, maar dat is niet zo.
Iedere Euro is er een.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
dyrc schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:05:
twee dagen terug lezen (zie ook topic warning!).
alles gaat over engie 1 jaar vast, aan jou om de conclusie te trekken. (zekerheid van 1 jaar vs risico modelcontract tlv die kan dalen).
Het is jammer dat dit 1-jarige contract ook niet duidelijk in de tabel op de eerste pagina staat. Die is volgens mij verder redelijk up to date, maar door de datum, 1 maart rev B, terwijl het al bijna mei is, lijkt die dat niet te zijn. En mist dus Engie vast, althans, de TLV enkel mist en het is gewoon niet echt duidelijk. Vooral niet dat dat de hoogste met een vastcontract is, in de tabel.
(@cj1 of vergis ik me/is er iets aan te doen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
libo1949 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:32:
Ik zit nu nog 3 jaar bij GC voor gas en sinds februari bij Engie met stroom. Net met Engie gebeld over jaarcontract:
- Gas en stroom moeten op dezelfde datum ingaan anders krijg je welkomstpremie niet
- Ik wil het per 1 augustus laten ingaan maar dat kan volgens Engie niet omdat ik al klant ben
- TLV normaal: 0,2451
- TLV dal: 0,19218
- Ze kunnen niet garanderen dat de TLV gedurende de looptijd vast ligt. Volgens de meneer aan de telefoon zijn ze hier mee bezig: "het gaat veranderen, hij weet niet wanneer en ze mogen het gedurende de looptijd aanpassen, volgens de kleine lettertjes in het contract". Dat klinkt niet erg vertrouwenwekkend.
- "De tarieven gelden alleen voor vandaag, dus ik moet voor 24 uur vanavond beslissen; morgen kunnen de tarieven anders zijn"
- Gas: als ik alle kosten optel en deel door het aantal m3, kom ik uit op €1,64/m3 (dat is gunstiger dan de 3 jaar deal bij GC)
- Stroom: als ik het macro bekijk krijg ik ca. €0,28/kWh terug voor de 5500 kWh die ik denk terug te leveren
- De termijnbedragen zijn losgekoppeld en worden bij elkaar opgeteld. Voor gas zou het €244 zijn (op basis van 1800 m3) en voor stroom €10, dus samen €254. De stroom wordt achteraf verrekend en teruggestort.

Over een maand komt de warmtepomp en dan ziet het plaatje er heel anders uit en verbruik ik fors minder gas en lever minder terug (over een jaar gezien natuurlijk want die warmtepomp komt op het verkeerde moment).

Wat is wijsheid? Nog maar eens wat gaan rekenen. Maar als die TLV inderdaad wordt aangepast is het koffiedik kijken geworden
- Vreemd dat ze jouw aangeven dat stroom en gas dezelfde ingangsdatum moet hebben, bij mij werd gezegd dezelfde aanmelddatum. Blijkt maar weer dat inderdaad de klantenservicemedewerkers het nooit precies weten.
- Als je al klant bent, dan is denk ik het enige even een maandje/weekje/dagje ergens anders heen en dan terug? Maar ja, je wilt natuurlijk klant blijven bij hun tot 1-8. Toch lees ik her en det mensen die het wel gelukt is. Sommige juist telefonisch, anderen juist niet, maar door gewoon de gegevens op de site in te vullen.
- Het is al gezegd, maar met dit jaarcontract ligt de TLV wel vast voor dat jaar, in het contract.
Ze kunnen wel elk moment de TLV aanpassen voor nieuwe contracten en als je dus dan pas je aanmeld, geldt die gewijzigde TLV. Dus inderdaad, morgen kunnen de nieuwe tarieven anders zijn. Maar dat wordt al een tijdje gezegd. Wellicht per 1 mei of zo.
- Gas bij GC, ik zit met hetzelfde, ik doe het voorlopig toch niet. Ik heb nog bijna 2,5 jaar zekerheid over de prijs, dit is natuurlijk maar 1 jaar vast en wie weet wat daarna weer gebeurd. Plus dat ik meen dat de gasprijzen (historisch gezien) in de zomer nog meer dalen en er dan dus misschien nog meer interessante langere contracten komen. Ook met het nieuwe boetebeding, dat leveranciers het wellicht aandurven om betere langere contracten te geven (daar is het nieuwe boetebeding ook voor bedoeld, dacht ik). Maar dat is inderdaad koffiedik kijken.
- Vwb die warmtepomp, is het wel nog even interessant om te bekijken wanneer die komt, belangrijker, wanneer die gaat verbruiken, en hoe je dan (of juist ervoor) zit met je afrekenperiode. Want nu wordt je stroom weer verrekend (en dus gesaldeerd) in februari 2024. Dus het is voor jou misschien gunstig om wat je in de zomer opwekt met die warmtepomp tot aan februari weer te verbruiken. Als je per augustus overstapt krijg je een deel van die 'zomeropwek' uitgekeerd. OK, je saldeert dan met de zomer erop, maar misschien is het prijstechnisch handiger om eerst te sparen, dat te verbruiken en dan pas over te stappen (als er nog iets aantrekkelijks is). Ligt er vooral ook aan of je nog redelijk wat extra opwek overhoud met die warmtepomp, of dat je dan juist zelfs gaat verbruiken.

Dus inderdaad, wat is wijsheid. Succes met rekenen en koffiedik kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:24

de Peer

under peer review

Truus01 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:21:
[...]

Als je met die paar panelen meer teruglevert dan verbruikt, is dat toch ook zo?!
Ja. Maar dat geldt voor vrijwel niemand natuurlijk. Knappe jongen als je met een hand vol panelen een overschot op jaarbasis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 13:10
ASW1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:55:
[...]

Ook op dezelfde naam aangevraagd?
Ik heb zojuist een afwijzing gekregen
Zelfde naam, alleen vermoed dat ik geen cashback ontvang :P Mijn modelcontract was pas eind maart ingegaan dus saldering loopt iets uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badjakker
  • Nu online
jobr schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:33:
[...]

Maakt zeker wel uit op het moment dat je TLV hebt op normaal en verbruik op laag en het tarief incl belastingen voor laag hoger is dan het netto tarief van hoog. J
Als je incl belastingen zou worden afgerekend ja. maar volgens de chat en de voorbeeldberekening op de site wordt het tarief exclusief belasingen gefactureerd, op voorwaarde dat je op beide telwerken samen een overschot hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rn-et9PLoYOCCU5pBj5oKkZ1ZXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcDbE8y4p4LbgwluexzwzdhU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badjakker
  • Nu online
PSP123 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:23:
[...]

Je kan toch gewoon kiezen voor enkeltarief of zie ik wat over het hoofd?
Klopt, maar enkel tarief zou voor mij 70€ meer kosten per jaar, volgens de berekening op de ENGIE site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
de Peer schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:24:
Ja. Maar dat geldt voor vrijwel niemand natuurlijk. Knappe jongen als je met een hand vol panelen een overschot op jaarbasis hebt.
Ligt dan natuurlijk ook weer een beetje aan wat je een handvol noemt. 5 lijkt me inderdaad wat weinig. (En het ligt het ook nog aan het Wp van de panelen.)
Maar sommigen vinden 10 nog weinig, terwijl je daar toch al heel wat mee kan opwekken. Als je dan bv alleen bent en zuinig doet, kan je toch aardig wat overschot hebben.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Weet iemand hier tot welke datum je 'veilig' een contract bij Engie kunt aanvragen (o.v.b. van het aanbod natuurlijk) om nog 'recht te houden' op de oude afkoopregeling? (d.w.z. €50,- per product)...

Stel dat ik in theorie het energiecontract per 30/31 mei in huis heb, dan valt dat nog onder de oude regeling lijkt me... Punt is dat de markt zo aan schommelingen onderhevig is, dat ik het liefst zo laat mogelijk (maar wel ingaand per 1 juli i.v.m. UC) mijn keuze maak. Iets met glazen bol... :9

Zijn er hier nog meer mensen die momenteel voor gas een dynamisch contract hebben (ik zit zelf bij de ANWB) en een vast contract van Engie overwegen? (met de €150,- premie...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Vanaf 1 juni gaan de nieuwe regels in, dus je moet daarvoor afsluiten, als je onder de oude regels wilt vallen. De start van het contract kan dan wel na 1 juni zijn (in ieder geval bij Engie).

De grap is echter dat de nieuwe regels gunstiger zijn als je teruglevert. Je hoeft namelijk alleen een boete te betalen als de prijzen dalen. En als terugleveraar wil je alleen je contact ontbinden als de prijzen stijgen en dat kan dus straks gratis, i.p.v. voor €50,-.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 30-04-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
HandyLumberjack schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:31:
Vanaf 1 juni gaan de nieuwe regels in, dus je moet daarvoor afsluiten, als je onder de oude regels wilt vallen. De start van het contract kan dan wel na 1 juni zijn (in ieder geval bij Engie).

De grap is echter dat de nieuwe regels gunstiger zijn als je teruglevert. Je hoeft namelijk alleen een boete te betalen als de prijzen dalen. En als terugleveraar wil je alleen je contact ontbinden als de prijzen stijgen en dat kan dus straks gratis, i.p.v. voor €50,-.
Ja, tenzij je ook een gascontract hebt waar je vanaf wil... of lever jij ook gas terug? :+

Tis eigenlijk vergelijkbaar met het openbreken van je rentecontract met de bank i.g.v. een hypotheek... je betaalt enkel het renteverlies.. dat bedoel je denk ik..

[ Voor 10% gewijzigd door HKees op 30-04-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
8 jaar terug heb ik de gasaansluiting laten verwijderen, dus gas terugleveren is geen optie ;)

Maar je moet de twee gewoon los van elkaar zien wil je maximaal flexibel zijn qua TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-01-2024
HKees schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:10:
Weet iemand hier tot welke datum je 'veilig' een contract bij Engie kunt aanvragen (o.v.b. van het aanbod natuurlijk) om nog 'recht te houden' op de oude afkoopregeling? (d.w.z. €50,- per product)...

Stel dat ik in theorie het energiecontract per 30/31 mei in huis heb, dan valt dat nog onder de oude regeling lijkt me... Punt is dat de markt zo aan schommelingen onderhevig is, dat ik het liefst zo laat mogelijk (maar wel ingaand per 1 juli i.v.m. UC) mijn keuze maak. Iets met glazen bol... :9

Zijn er hier nog meer mensen die momenteel voor gas een dynamisch contract hebben (ik zit zelf bij de ANWB) en een vast contract van Engie overwegen? (met de €150,- premie...)
Je kan je aanvraag vandaag al doen bij engie. Je hebt toch 14 dagen bedenktermijn. Morgen kunnen goed de tarieven lager zijn, en daarbij ook de tlv. Annuleren kan altijd nog. Zo heb ik het nu ook gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Angelique1974 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:06:
Je kan je aanvraag vandaag al doen bij engie. Je hebt toch 14 dagen bedenktermijn. Morgen kunnen goed de tarieven lager zijn, en daarbij ook de tlv. Annuleren kan altijd nog. Zo heb ik het nu ook gedaan
Als de tarieven gelijk blijven, annuleer je dan ook binnen 14 dagen en meld je je weer opnieuw aan?
Dat wil ik gaan doen.

@HKees Nadeel als je naar Engie overstapt met gas ivm de cashback en je zou dan uiteindelijke toch met stroom ergens anders heengaan, krijg je ook de cashback niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:38
Voor de mensen die een contract hebben afgesloten bij engie, kregen jullie direct een bevestigingsmail? Ik heb me gister aangemeld maar heb nog niets in de mailbox. Meestal krijg je zon automatische email toch?
Ik zit nu bij Vandebron variabel en ik wil graag zo snel mogelijk de hogere tlv! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
Truus01 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:06:
[...]

Als de tarieven gelijk blijven, annuleer je dan ook binnen 14 dagen en meld je je weer opnieuw aan?
Dat wil ik gaan doen.

@HKees Nadeel als je naar Engie overstapt met gas ivm de cashback en je zou dan uiteindelijke toch met stroom ergens anders heengaan, krijg je ook de cashback niet.
Dat ben ik idd van plan. Ik heb nu nog gas dynamisch. Maar aangezien we alleen nog maar voor warm water gas gebruiken is het verbruik maar 220m3 per jaar. Dan ben ik met die cashback goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Zojuist heeft mijn vriendin een mail gekregen dat Engie druk bezig is met het contract per 1 juli, en dat ze het "oude" contract, wat op mijn naam staat, opzeggen. Ik weet niet of dat laatste ook goed gaat, maar het nieuwe contract lijkt dus pas op 1 juli in te gaan en niet per eerstvolgende maand.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelique1974
Voggy schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:09:
Voor de mensen die een contract hebben afgesloten bij engie, kregen jullie direct een bevestigingsmail? Ik heb me gister aangemeld maar heb nog niets in de mailbox. Meestal krijg je zon automatische email toch?
Ik zit nu bij Vandebron variabel en ik wil graag zo snel mogelijk de hogere tlv! :)
Ik kreeg pas 2 dagen later mail. Dus die komt nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus12
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 16:49
Vrijdag 28 april aangemeld en vrij snel hierna een bevestiging mail, wellicht alleen op werkdagen snel een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• civspeler
Vorige week zondag via internet aangemeld, een dag later op maandag een bevestiging van die aanmelding en weer twee dagen later op woensdag het contract e.d. per mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:38
Angelique1974 schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:34:
[...]

Ik kreeg pas 2 dagen later mail. Dus die komt nog wel.
Ik heb hem inmiddels binnen, duurde even ja. Ik ben wel zo lomp om een typfout te maken bij het email adres, maar het komt toch nog goed.
Laat die zonnige dagen maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
  • Laatst online: 08-04 03:09
manusjevanalles schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:24:
Zojuist heeft mijn vriendin een mail gekregen dat Engie druk bezig is met het contract per 1 juli, en dat ze het "oude" contract, wat op mijn naam staat, opzeggen. Ik weet niet of dat laatste ook goed gaat, maar het nieuwe contract lijkt dus pas op 1 juli in te gaan en niet per eerstvolgende maand.
Dat klinkt prima idd.
Stonden de zonnepanelen op jouw naam of niet? Ik heb hier gelezen dat het contract op de naam zou moeten staan van degene waar ook de panelen op staan...
Ik weet zelf niet zo goed waarom dat nog moet of hoelang dat zou moeten.
Ik dacht namelijk hetzelfde te gaan doen als jij maar zitten daar dan wel of geen consequenties aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:09
HKees schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:10:

Ik heb voor twee verschillende woningen een contract aangevraagd bij Engie, 1x via gaslicht andere rechtstreeks. Bij beide contracten is de ingangsdatum over 30 dagen.
Ik zou dus uiterlijk 30 mei aanhouden, dan is de ingangsdatum 30 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
JMS-2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:18:
[...]

Dat klinkt prima idd.
Stonden de zonnepanelen op jouw naam of niet? Ik heb hier gelezen dat het contract op de naam zou moeten staan van degene waar ook de panelen op staan...
Ik dacht namelijk hetzelfde te gaan doen als jij maar zitten daar dan wel of geen consequenties aan?
Wij hebben de panelen niet zelf gelegd, dat hebben de vorige bewoners gedaan. Het huis is van ons samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-06 12:35
[...]

Dat klinkt prima idd.
Waarom zou dat moeten als ik vragen mag?
manusjevanalles schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:24:
Heb je alleen het op haar naam/mail adres aangevraagd? Of ook andere rekening nr's enz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Dinjesk schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:59:
[...]

Waarom zou dat moeten als ik vragen mag?

Dat is dus ook wat ik me afvraag, ik weet het antwoord ook niet.

[...]

Heb je alleen het op haar naam/mail adres aangevraagd? Of ook andere rekening nr's enz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
[...]

Dat klinkt prima idd.
Dat was alleen voorheen als je de BTW van de zonnepanelen terug vroeg. Dat is nu niet meer van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
@Dinjesk
Mijn antwoordt kwam in het stukje te staan ipv eronder sorry.

Dat is dus ook wat ik me afvraag, ik weet het antwoord ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
ybos schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:05:
[...]

Dat was alleen voorheen als je de BTW van de zonnepanelen terug vroeg. Dat is nu niet meer van toepassing.
Dat is dan toch van toepassing op het moment dat je de btw terug vraagt.

Dat jouw naam op het contract, factuur enz allemaal overeen komt.

Zodra je de btw terug hebt gaan ze dat natuurlijk nooit meer controleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Dinjesk schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:10:
[...]

Dat is dan toch van toepassing op het moment dat je de btw terug vraagt.

Dat jouw naam op het contract, factuur enz allemaal overeen komt.

Zodra je de btw terug hebt gaan ze dat natuurlijk nooit meer controleren
Is niet meer van toepassing want de BTW is weggelaten om de administratieve last te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMS-2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peBEP7_qVSug2CaxEMwYv-ZjcY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLcznZXKGHmS7bsB1jQVkJIZ.jpg?f=fotoalbum_large

@Dinjesk @ybos
Dit bericht bedoel ik.

[ Voor 23% gewijzigd door JMS-2 op 30-04-2023 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Dinjesk schreef op zondag 30 april 2023 @ 17:59:
Op haar naam, emailadres en een ander IBAN op haar naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
manusjevanalles schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:37:
[...]

Dank je.

Heb nog een vraag uitstaan via de mail bij engie over het omzetten van model met ingang van 1 juli. Wacht dit ff af, anders ook maar oo jouw manier proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
manusjevanalles schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:37:
[...]

Wij hebben alleen en/of rekeningen en zijn getrouwd.
Kan dus wel op haar meisjesnaam en een ander Iban maar mijn naam staat daar ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
JMS-2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:50:
Wij hebben alleen en/of rekeningen en zijn getrouwd.
Kan dus wel op haar meisjesnaam en een ander Iban maar mijn naam staat daar ook op.
Andere voornaam en emailadres lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Maar dit bericht klopt dus niet denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
JMS-2 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:05:
[...]

Maar dit bericht klopt dus niet denken jullie?
Naar mijn weten heeft dit alleen met de btw terugvordering van de panelen te maken. Wat nu idd niet meer van toepassing is door de 0% regel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:59
Dinjesk schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:10:
[...]

Naar mijn weten heeft dit alleen met de btw terugvordering van de panelen te maken. Wat nu idd niet meer van toepassing is door de 0% regel
Voor zover ik weet, telt dit alleen voor de panelen waarvan de rekening in 2023 is betaald. Heb je panelen geplaatst met BTW teruggave voor die tijd, dan is dit voor 3 jaar. Je hebt namelijk de BTW op de levering van energie afgekocht met een vast bedrag, wat de panelen theoretisch zouden opbrengen in 3 jaar.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Truus01 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:22:
[...]
(@cj1 of vergis ik me/is er iets aan te doen?)
Alle prijzen die achter een postcodemuur (in de tabel: "pc") verborgen zijn, zoals Engie, volg ik niet actief.

Als ik een mention met contractvorm en tarieven ontvang, dan wordt de tabel voor die "pc" e-leveranciers bijgewerkt.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
cj1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:23:
Alle prijzen die achter een postcodemuur (in de tabel: "pc") verborgen zijn, zoals Engie, volg ik niet actief.

Als ik een mention met contractvorm en tarieven ontvang, dan wordt de tabel voor die "pc" e-leveranciers bijgewerkt.
Aha! Dus nog niemand heeft die aan je doorgeven? Bij deze.

@cj1 ENGIE Opgewekt, 1 jaar vast
enkeltarief incl. overheidsheffingen 0,34739 excl. btw (€) 0,42034 incl. btw (€)
enkeltarief excl. overheidsheffingen 0,22140 excl. btw (€) 0,26789 incl. btw (€)
vaste leveringskosten per dag 0,18455 excl. btw (€) 0,22331 incl. btw (€)
Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw). TLV is dus enkeltarief excl. overheidsheffingen 0,22140 excl. btw (€)

Voor Normaal/Dal, overgenomen uit een andere post:
ENGIE Opgewekt elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€)
dubbeltarief normaal incl. overheidsheffingen 0,37359 0,45204
dubbeltarief dal incl. overheidsheffingen 0,32067 0,38801
dubbeltarief dal excl. overheidsheffingen 0,19468 0,23556
dubbeltarief normaal excl. overheidsheffingen 0,24760 0,29960
vaste leveringskosten per dag 0,18455 0,22331
TLV is dus normaal 0,24760, dal 0,19468

Misschien een, zo ver jij het actief hebt, update van de hele lijst, per 1-5?! (Al wijzigt nu juist misschien eea, maar een datum van 1-3 op de lijst, lijkt zo achterhaald.)

[ Voor 7% gewijzigd door Truus01 op 30-04-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Truus01 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:58:
@cj1 Kan er misschien in de tabel de contractsoort bij komen staan? (Eventueel met afkorting, MC, xJr (1Jr, 2Jr), V, of zo?)
@cj1 Ik haal ook deze nog een keer aan. Vooral nu er langzaamaan weer meer vaste contracten komen, lijkt me dit toch een handige toevoeging aan de tabel. (En mocht er (te) weinig plek voor zijn, dan vind ik eerlijk gezegd de contractvorm informatiever dan of of de aanbieder een stijger of daler is (eerste kolom).)

[ Voor 65% gewijzigd door Truus01 op 30-04-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Angelique1974 schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:27:
Dat ben ik idd van plan. Ik heb nu nog gas dynamisch. Maar aangezien we alleen nog maar voor warm water gas gebruiken is het verbruik maar 220m3 per jaar. Dan ben ik met die cashback goedkoper uit.
Is het voor jullie niet aantrekkelijker om een elektrische boiler aan te schaffen? Dan kun je helemaal van het gas af en dat scheelt alleen al zo'n €300 aan vaste leveringskosten en netwerkbeheerkosten.

En inderdaad, met zo'n laag verbruik maakt het waarschijnlijk niet heel veel uit, en is die cashback lekker meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Dinjesk schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:10:
[...]

Dank je wel voor je reactie, zo dacht ik idd ook.
Ik zou ook niet weten waarom je geen tlv zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMS-2
Jojan265 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:36:
[...]

Voor zover ik weet, telt dit alleen voor de panelen waarvan de rekening in 2023 is betaald. Heb je panelen geplaatst met BTW teruggave voor die tijd, dan is dit voor 3 jaar. Je hebt namelijk de BTW op de levering van energie afgekocht met een vast bedrag, wat de panelen theoretisch zouden opbrengen in 3 jaar.
Oh jee, en nu ben ik weer in de war ;(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:17
Truus01 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:57:
[...]

Aha! Dus nog niemand heeft die aan je doorgeven? Bij deze.

@cj1 ENGIE Opgewekt, 1 jaar vast
enkeltarief incl. overheidsheffingen 0,34739 excl. btw (€) 0,42034 incl. btw (€)
enkeltarief excl. overheidsheffingen 0,22140 excl. btw (€) 0,26789 incl. btw (€)
vaste leveringskosten per dag 0,18455 excl. btw (€) 0,22331 incl. btw (€)
Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw). TLV is dus enkeltarief excl. overheidsheffingen 0,22140 excl. btw (€)

Voor Normaal/Dal, overgenomen uit een andere post:
ENGIE Opgewekt elektriciteit excl. btw (€) incl. btw (€)
dubbeltarief normaal incl. overheidsheffingen 0,37359 0,45204
dubbeltarief dal incl. overheidsheffingen 0,32067 0,38801
dubbeltarief dal excl. overheidsheffingen 0,19468 0,23556
dubbeltarief normaal excl. overheidsheffingen 0,24760 0,29960
vaste leveringskosten per dag 0,18455 0,22331
TLV is dus normaal 0,24760, dal 0,19468

Misschien een, zo ver jij het actief hebt, update van de hele lijst, per 1-5?! (Al wijzigt nu juist misschien eea, maar een datum van 1-3 op de lijst, lijkt zo achterhaald.)
Niet meer actueel sinds middernacht, want Engie heeft per 1 mei de tarieven laten zakken naar € 0,23124 per kWh normaal, € 0,18231 per kWh dal en € 0,20701 per kWh enkel tarief.
Voor vaste klanten die verlengen vanuit een ander contract liggen de tarieven nog een klein beetje lager.

[ Voor 16% gewijzigd door jeppiepruts op 01-05-2023 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 20:28
jeppiepruts schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:21:
[...]

Niet meer actueel sinds middernacht, want Engie heeft per 1 mei de tarieven laten zakken naar € 0,23124 per kWh normaal, € 0,18231 per kWh dal en € 0,20701 per kWh enkel tarief.
Voor vaste klanten die verlengen vanuit een ander contract liggen de tarieven nog een klein beetje lager.
Voor vaste klanten die verlengen liggen die op € 0,22874 per kWh normaal, € 0,17981 per kWh dal en € 0,20451 per kWh enkel tarief. (Engie 1 jaar vast)

Het is overigens niet mogelijk om een ingangsdatum in de toekomst te kiezen bij bestaande klanten. De ingangsdatum van het nieuwe contract is de eerstvolgende dag na de opzegtermijn van het huidige contract.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Er liepen wat zaken door elkaar heen over Salderen en SAP

Deze posts zijn op de juiste plek gezet, let aub op waar je wat post.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@cj1 ... ;)
jeppiepruts schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:21:
Ben ik blij dat ik dus nog net vorige week me aangemeld heb. Dan maar niet iedere 13 dagen opzeggen en opnieuw aanmelden, maar lekker door laten lopen. Totdat er misschien weer een komt die echt veel meer biedt (moet wel de boete er dan uit kunnen halen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-06 22:30
Truus01 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:34:
@cj1 ... ;)

[...]

Ben ik blij dat ik dus nog net vorige week me aangemeld heb. Dan maar niet iedere 13 dagen opzeggen en opnieuw aanmelden, maar lekker door laten lopen. Totdat er misschien weer een komt die echt veel meer biedt (moet wel de boete er dan uit kunnen halen).
Verschil in tarief om boete weg te spelen is vrij eenvoudig uit te rekenen: 50 / Verwachte netto teruglevering in kWh. In mijn geval 50 / 7500 =~ 0,007, oftewel, als er een deal komt die 0,7 cent beter is, is het al gunstiger om de boete van 50 euro te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
Ook maar aangemeld voor 1 jaar vast bij engie.
Heb nu nog engie model met 28cent tlv.

Helaas net te laat voor de 24cent.

Ook nieuw contract aangevraagd met de gegevens van partner.

Hopelijk gaat alles goed en start hij 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
Angelique1974 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:06:
[...]

Helaas... gemist.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun28
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik zie dat het gastarief nu 1,45615 per kuub is. Dat was 1,49153 als ik het goed heb, dus dat is dan nog goed nieuws voor de gasgebruikers.

[ Voor 41% gewijzigd door Teun28 op 01-05-2023 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Dinjesk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:11:
Ook maar aangemeld voor 1 jaar vast bij engie.
Heb nu nog engie model met 28cent tlv.

Helaas net te laat voor de 24cent.

Ook nieuw contract aangevraagd met de gegevens van partner.

Hopelijk gaat alles goed en start hij 1 juli.
Vandaag het contract ontvangen. Start per 1 juli op naam van mijn vriendin. Met nog de tarieven van vorige week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Teun28 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:46:
Ik zie dat het gastarief nu 1,45615 per kuub is. Dat was 1,49153 als ik het goed heb, dus dat is dan nog goed nieuws voor de gasgebruikers.
Over gasprijzen beginnen in teruglevertopic is wel erg offtopic :P 8-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teun28
Als je alleen maar naar tlv kijkt misschien wel, maar voor degene die kijken naar het totale kostenplaatje, is dit wel een relevant gegeven, aangezien je bij dit Engie jaarcontract ook je gasafname onder moet brengen. :P 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Hoezo "ook je gas onderbrengen"? Ik heb alleen elektriciteit van ze en dat gaat prima!

En dit topic gaat om de hoogste terugleververgoeding, niet om 'welk contract pas het beste in mijn situatie'

[ Voor 45% gewijzigd door HandyLumberjack op 01-05-2023 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun28
Voor wat betreft de Actievoorwaarden (cashback) staat in artikel 3: De actie geldt voor nieuwe en bestaande
klanten die tijdens de actieperiode een leveringsovereenkomst sluiten voor elektriciteit en gas bij ENGIE.
.
Overigens gaat dit topic weliswaar hoofdzakelijk, maar niet alleen over tlv, denk bijvoorbeeld aan de 150 euro cashback. Om daarvoor in aanmerking te komen is volgens de actievoorwaarden gasafname wel relevant.
Ik ben dan wel benieuwd: Heb jij een vast contract bij Engie kunnen afsluiten, inclusief cashback terwijl je gas elders afneemt?

[ Voor 27% gewijzigd door Teun28 op 01-05-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Laatst online: 08:34
Teun28 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:27:
Voor wat betreft de Actievoorwaarden (cashback) staat in artikel 3: De actie geldt voor nieuwe en bestaande
klanten die tijdens de actieperiode een leveringsovereenkomst sluiten voor elektriciteit en gas bij ENGIE.
.
Overigens gaat dit topic weliswaar hoofdzakelijk, maar niet alleen over tlv, denk bijvoorbeeld aan de 150 euro cashback. Om daarvoor in aanmerking te komen is volgens de actievoorwaarden gasafname wel relevant.
Ik ben dan wel benieuwd: Heb jij een vast contract bij Engie kunnen afsluiten, inclusief cashback terwijl je gas elders afneemt?
Als je binnen de 12 maanden opzegt krijg je toch ook niet de 150 euro cashback?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Teun28 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:27:
.
Ik heb de gasaansluiting laten verwijderen 8 jaar geleden, dus gas afnemen is geen optie meer. Hierdoor heb ik al jarenlang geen/nauwelijks cashbacks, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad :) .

Daarnaast wil ik zo snel en goedkoop mogelijk kunnen overstappen als er ergens weer een betere TLV aanbieding voorbij komt, dus ik hoop het jaar niet vol te maken, en dan krijg je de cashback toch niet.

Als laatste is die cashback een sigaar uit eigen doos, omdat er leveranciers zijn die gas 1 jaar vast momenteel veel goedkoper aanbieden, vanaf ca. 600m3 gasverbruik ben je elders goedkoper uit.....

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-05-2023 07:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-06 23:36

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Teun28 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:10:
Als je alleen maar naar tlv kijkt misschien wel, maar voor degene die kijken naar het totale kostenplaatje, is dit wel een relevant gegeven, aangezien je bij dit Engie jaarcontract ook je gasafname onder moet brengen. :P 8)
Dit topic is speciaal voor de hoogste tlv. Die is alleen relevant voor mensen met flink overschot aan stroom dus.

Ik snap niet waarom er zoveel over gasprijzen gepraat wordt en mag worden. Net als over levertarieven voor stroom trouwens.

Eventueel nog als je je zomer overschot goed verkoopt en in de winter voor lager tarief kunt inkopen, maar daar zit het voor komende winter en met huidige lage tlv niet naar uit.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Pagina: 1 ... 149 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2