ja zo werkt het dus niet. een particulier wordt niet als leverancier gezien.Jojan265 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:32:
[...]
Als het in het voordeel van de energieleverancier is, en dat ben je zelf, dan zou je geld terug moeten krijgen. Zij nemen immers minder af.
Je moet een boete betalen op basis van je verbruik omdat de leverancier wel stroom (of gas) moet inkopen maar nu niet aan jou kan verkopen. De leverancier loopt dus inkomsten mis.de Peer schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:47:
[...]
ja geen idee. ze werken blijkbaar met een soort referentiegebruiker. maar ik mag hopen dat er ook een referentie 'terugleveraar' is. zo niet dan gaan ze alsnog uit van gebruik en moet je alsnog betalen om het contract te ontbinden.
Het zou logisch zijn dat wanneer je netto teruglevert dat de energieleverancier bij opzegging geen stroom van jou hoeft te kopen en dus... Zouden ze jou moeten betalen.
In de praktijk gaat dat natuurlijk niet op en zullen ze je waarschijnlijk gewoon laten betalen.
Je hoeft alleen een boete te betalen als de prijzen dalen.
Terwijl wij alleen willen overstappen als de prijzen stijgen.
In de praktijk hoef je dus nooit te betalen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Waar baseer je dit op?HandyLumberjack schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:17:
Je hoeft alleen een boete te betalen als de prijzen dalen.
De ACM, zie link.
https://www.acm.nl/nl/pub...en-vergunninghouders-2023
opzegvergoeding = (de overeengekomen prijs – de prijs van het referentieproductaanbod) x de
resterende hoeveelheid,
Indien de prijs van het referentieproductaanbod gelijk is aan of hoger is dan de overeengekomen prijs,
acht de ACM een opzegvergoeding redelijk als deze opzegvergoeding nihil is.
https://www.acm.nl/nl/pub...en-vergunninghouders-2023
opzegvergoeding = (de overeengekomen prijs – de prijs van het referentieproductaanbod) x de
resterende hoeveelheid,
Indien de prijs van het referentieproductaanbod gelijk is aan of hoger is dan de overeengekomen prijs,
acht de ACM een opzegvergoeding redelijk als deze opzegvergoeding nihil is.
[ Voor 63% gewijzigd door HandyLumberjack op 22-04-2023 20:04 ]
robb. schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:40:
Ben ik nou gek of lees ik niet goed? Op de site van engie staat tot dat het normaal tarief incl. Btw is?
[Afbeelding]
Vandaag de aanbieding van engie gekregen en dan wordt er toch weer btw erover heen gegooid
:strip_exif()/f/image/AwlcIgFRsjC5bFohJetOXtkK.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu met foto
0,2214 euro is het kale enkel tarief ex BTW, incl BTW is dat 0,2679 euro. Er komt nog 0,15245 euro incl BTW overheidsheffingen bij, maakt totaal 0,42034 euro. Je ontvangt dus gewoon 0,2214 euro/kWh.robb. schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:40:
Ben ik nou gek of lees ik niet goed? Op de site van engie staat tot dat het normaal tarief incl. Btw is?
[Afbeelding]
Vandaag de aanbieding van engie gekregen en dan wordt er toch weer btw erover heen gegooid
Die snap ik maar op de website staat toch incl 21%, dan mag je daar toch vanuit gaan.MWink schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:55:
[...]
0,2214 euro is het kale enkel tarief ex BTW, incl BTW is dat 0,2679 euro. Er komt nog 0,15245 euro incl BTW overheidsheffingen bij, maakt totaal 0,42034 euro. Je ontvangt dus gewoon 0,2214 euro/kWh.
Die tekst "Inclusief 21% BTW ... en BTW)." staat er ook als je niet netto terug levert, het is een standaard tekst dat niet mee verandert als bij terugleveren de BTW niet relevant is. Er is wel meer fout, er staat als je alleen Enkel tarief kiest nog steeds Normaaltarief in datt overzicht ipv Enkeltarief..
Zojuist heb ik mij ook aangemeld voor 1j Engie. Gemiddeld 23c per kWh vast is nu wel mooi. Mochten er weer dolle tarieven komen is het maar 50 euro boete voor overstappen.
Per 1 juli gedaan, ook al zit ik nu variabel Powerpeers a 21c. Wat later gedaan, zodat ik nu nog even 21c pak, maar dan volgend jaar weer langer ±23c houd. Ook omdat het zou kunnen dat de Powerpeers tarieven op 1 juli mogen veranderen. Verwacht dat de TLV verder gaat dalen vanwege meer en meer PV/Wind-opbrengsten. Gaat die niet dalen maar stijgen, is de boete een schijntje (met 8.000 kWh overschot)
Per 1 juli gedaan, ook al zit ik nu variabel Powerpeers a 21c. Wat later gedaan, zodat ik nu nog even 21c pak, maar dan volgend jaar weer langer ±23c houd. Ook omdat het zou kunnen dat de Powerpeers tarieven op 1 juli mogen veranderen. Verwacht dat de TLV verder gaat dalen vanwege meer en meer PV/Wind-opbrengsten. Gaat die niet dalen maar stijgen, is de boete een schijntje (met 8.000 kWh overschot)
Leuke aanbieding inderdaad.padoempats schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:58:
Zojuist heb ik mij ook aangemeld voor 1j Engie. Gemiddeld 23c per kWh vast is nu wel mooi. Mochten er weer dolle tarieven komen is het maar 50 euro boete voor overstappen.
Ik zou met gas (15m3) naar dynamisch gaan per 1 juni, maar met die €150 cashback is dit voor stroom en gas weer net iets voordeliger.
Ik heb mij hier nooit in verdiept, maar dit is een leuke bezigheid.
Ik verwacht zeker 1000 kWh over te houden, maar ze liggen er pas sinds 11 november.
6 woningbouw / 10 eigen
[ Voor 9% gewijzigd door InBl op 23-04-2023 09:23 ]
Stroom heb ik nu van UC en ik denk dat ik toch ook voor die 1 jaar vast van Engie ga, per 1 juli.
Maar zijn er hier meer mensen die het gas bij Greenchoice hebben, met die 3-jaar GC/Univé deal?
Ik zit namelijk te twijfelen of ik die niet toch mee over moet zetten naar Engie. Want dan krijg ik die €150 cashback (met alleen stroom niet) en het tarief bij Engie is iets lager dan bij Greenchoice en de cashback vangt de boete op.
(Eigenlijk zou ik liever iets langer wachten met overstappen van gas, want ik verwacht dat de prijs nog wel verder zal dalen.)
Wat zouden jullie doen?
Maar zijn er hier meer mensen die het gas bij Greenchoice hebben, met die 3-jaar GC/Univé deal?
Ik zit namelijk te twijfelen of ik die niet toch mee over moet zetten naar Engie. Want dan krijg ik die €150 cashback (met alleen stroom niet) en het tarief bij Engie is iets lager dan bij Greenchoice en de cashback vangt de boete op.
(Eigenlijk zou ik liever iets langer wachten met overstappen van gas, want ik verwacht dat de prijs nog wel verder zal dalen.)
Wat zouden jullie doen?
Hoeveel eurocent is het verschil in gas en hoeveel is je gasverbruik per jaar (simpel rekensommetje).Truus01 schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:42:
Stroom heb ik nu van UC en ik denk dat ik toch ook voor die 1 jaar vast van Engie ga, per 1 juli.
Wat zouden jullie doen?
Zelf heb ik alleen stroom en stap ook over per 1 juli van UC naar Engie. Ik zit nog in mijn twee weken dus komt er iets beters dan ben ik weg.
Wachten kan altijd, achteraf weet je pas of je de beste deal te pakken hebt.
Hoeveel wek je meer op dan je verbruik?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Bedankt voor je reactie.Bravertal schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:03:
Hoeveel eurocent is het verschil in gas en hoeveel is je gasverbruik per jaar (simpel rekensommetje).
Zelf heb ik alleen stroom en stap ook over per 1 juli van UC naar Engie. Ik zit nog in mijn twee weken dus komt er iets beters dan ben ik weg.
Wachten kan altijd, achteraf weet je pas of je de beste deal te pakken hebt.
Hoeveel wek je meer op dan je verbruik?
Zo simpel is het bij niet. Ik probeer van het gas af te gaan (stap voor stap, oftewel investering voor investering, want ik heb bv het geld niet om nu een warmtepomp/airco aan te schaffen). Maar het gasverbruik wordt dus wel steeds minder. Ook ben ik afgelopen winter niet in huis geweest en dus nauwelijks gas gebruikt, maar waarschijnlijk wordt dat deze winter anders. Dus zeg dat het afgelopen winter 10m3 is geweest, maar komende winter wordt het misschien 500m3. Geen idee.
De leveringskosten zijn bv wel ietsjes hoger, maar het tarief is ietsjes lager. Daarom denk ik dat overstappen gunstig is, puur vanwege die cashback, omdat het eigenlijk verder niet echt uitmaakt, denk ik.
Ik weet ook niet exact hoeveel meer ik opwek dan verbruik. Ik heb de panelen ook nog geen jaar. En in de winter weggeweest en dus zelfs toen meer opgewekt dan verbruikt. De afgelopen (behoorlijk zonnige) weken zat ik denk ik dagelijks gemiddeld op zo'n 10kWh meer opwek dan verbruik*. En dit wordt alleen nog maar beter, vorig jaar zat ik in augustus (eerste volledige maand dat ik ze had) gemiddeld dagelijks op 15kWh meer opwek dan verbruik.
(*Ik heb een Ferrarismeter, telkens als ik kijk (niet dagelijks) zie ik dat de meterstand (stukken) lager is en dus dat ik meer opgewekt heb dan verbruikt... Icm met de app van de panelen reken ik dan wel eea uit.)
Zonder exacte getallen wordt het voor anderen erg lastig om aan te geven wat zij in jouw geval zouden doen.Truus01 schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:18:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Zo simpel is het bij niet. Ik probeer van het gas af te gaan (stap voor stap, oftewel investering voor investering, want ik heb bv het geld niet om nu een warmtepomp/airco aan te schaffen). Maar het gasverbruik wordt dus wel steeds minder. Ook ben ik afgelopen winter niet in huis geweest en dus nauwelijks gas gebruikt, maar waarschijnlijk wordt dat deze winter anders. Dus zeg dat het afgelopen winter 10m3 is geweest, maar komende winter wordt het misschien 500m3. Geen idee.
De leveringskosten zijn bv wel ietsjes hoger, maar het tarief is ietsjes lager. Daarom denk ik dat overstappen gunstig is, puur vanwege die cashback, omdat het eigenlijk verder niet echt uitmaakt, denk ik.
Ik weet ook niet exact hoeveel meer ik opwek dan verbruik. Ik heb de panelen ook nog geen jaar. En in de winter weggeweest en dus zelfs toen meer opgewekt dan verbruikt. De afgelopen (behoorlijk zonnige) weken zat ik denk ik dagelijks gemiddeld op zo'n 10kWh meer opwek dan verbruik*. En dit wordt alleen nog maar beter, vorig jaar zat ik in augustus (eerste volledige maand dat ik ze had) gemiddeld dagelijks op 15kWh meer opwek dan verbruik.
(*Ik heb een Ferrarismeter, telkens als ik kijk (niet dagelijks) zie ik dat de meterstand (stukken) lager is en dus dat ik meer opgewekt heb dan verbruikt... Icm met de app van de panelen reken ik dan wel eea uit.)
Maar het klinkt alsof je er per se de laatste euro uit wil persen. Dat wordt lastig, omdat je niet in de toekomst kunt kijken. Niemand kan dat, helaas. Misschien sluit je vandaag een contract bij Engie af en verschijnt er over 2,5 week ineens een nog betere deal. Of je wacht nog wat langer en de deal van Engie verdwijnt, waarna er nooit meer een betere deal komt.
Ik zou me met een gasverbruik van 500m3 sowieso niet zo druk maken, als ik jou was. Hoe lang loopt je huidige gascontract nog?
Is voor mezelf ook lastig.civspeler schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:39:
Zonder exacte getallen wordt het voor anderen erg lastig om aan te geven wat zij in jouw geval zouden doen.
Het gaat me er meer om, of er anderen hier zijn met het GC/Univé contract op gas en of die nu het gas toch meenemen naar Engie.Maar het klinkt alsof je er per se de laatste euro uit wil persen. Dat wordt lastig, omdat je niet in de toekomst kunt kijken. Niemand kan dat, helaas. Misschien sluit je vandaag een contract bij Engie af en verschijnt er over 2,5 week ineens een nog betere deal. Of je wacht nog wat langer en de deal van Engie verdwijnt, waarna er nooit meer een betere deal komt.
Het contract loopt nog 2,5 jaar...Ik zou me met een gasverbruik van 500m3 sowieso niet zo druk maken, als ik jou was. Hoe lang loopt je huidige gascontract nog?
Nou ja, druk maken. Het is meer zo dat het duur is en iedere m3 minder of tegen een lager tarief is toch wel wenselijk.
Het is ook niet zo dat ik er per se de laatste Euro uit wil persen, maar ik zit niet in een situatie dat ik zomaar een Euro kan laten liggen, zo gezegd. Dus ja, ik probeer de juiste beslissingen te maken, met in m'n achterhoofd wel dat niemand in de toekomst kan kijken.
Zo 'baal' ik dat ik toentertijd niet voor die hele hoge TLV ben gegaan (weet even niet meer waar dat was, 90ct 'n jaar vast, was dat Innova? en eerder nog Eneco, meen ik), maar dat was een bewuste keuze toen en achteraf heb je de wijsheid in pacht.
Ik heb ook tot 2025 voor €0,25 incl elektra bij Greenchoice, daar blijf ik lekker bij. Financiële zekerheid is ook wat waard.Truus01 schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:48:
[...]
Is voor mezelf ook lastig.![]()
[...]
Het gaat me er meer om, of er anderen hier zijn met het GC/Univé contract op gas en of die nu het gas toch meenemen naar Engie.
[...]
Het contract loopt nog 2,5 jaar...
Nou ja, druk maken. Het is meer zo dat het duur is en iedere m3 minder of tegen een lager tarief is toch wel wenselijk.
Het is ook niet zo dat ik er per se de laatste Euro uit wil persen, maar ik zit niet in een situatie dat ik zomaar een Euro kan laten liggen, zo gezegd. Dus ja, ik probeer de juiste beslissingen te maken, met in m'n achterhoofd wel dat niemand in de toekomst kan kijken.
Zo 'baal' ik dat ik toentertijd niet voor die hele hoge TLV ben gegaan (weet even niet meer waar dat was, 90ct 'n jaar vast, was dat Innova? en eerder nog Eneco, meen ik), maar dat was een bewuste keuze toen en achteraf heb je de wijsheid in pacht.
Je zou er ook anders naar kunnen kijken. Wat was destijds de reden dat je voor die 3-jaars gasdeal hebt gekozen? Angst voor nog hogere gasprijzen? Dat gevaar is nog altijd niet geweken.Truus01 schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:48:
[...]
Is voor mezelf ook lastig.![]()
[...]
Het gaat me er meer om, of er anderen hier zijn met het GC/Univé contract op gas en of die nu het gas toch meenemen naar Engie.
[...]
Het contract loopt nog 2,5 jaar...
Zo lang mogelijk je opties open (kunnen) houden is ook heel wat waard. Ik zou in jouw geval wachten met het afsluiten van een nieuw gascontract en wachten op een nog betere deal voor gas. Mocht die deal toch niet komen, dan zit je de komende jaren in elk geval safe.
€0,25 per kuub gas?Whiskey48 schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:06:
[...]
Ik heb ook tot 2025 voor €0,25 incl elektra bij Greenchoice, daar blijf ik lekker bij. Financiële zekerheid is ook wat waard.
€ 0,28 excl.
M
Had hem via de consumentbond actie. Kon je op oude tarieven inschrijven terwijl die intussen al flink gestegen waren. Topdeal was dat!
Dus 25 cent incl. voor stroom en 28 cent excl. voor gas, begrijp ik het nu goed? Dat is inderdaad een topdeal, zeker met de wijsheid van nu!Whiskey48 schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:16:
[...]
€ 0,28 excl.
M
Had hem via de consumentbond actie. Kon je op oude tarieven inschrijven terwijl die intussen al flink gestegen waren. Topdeal was dat!
En je TLV, hoe hoog is die?
TLV is €0,08, dat is geen vetpot, zelfs bij die lage tarieven. Bij mij was een SAP daarom interessant.civspeler schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:21:
[...]
Dus 25 cent incl. voor stroom en 28 cent excl. voor gas, begrijp ik het nu goed? Dat is inderdaad een topdeal, zeker met de wijsheid van nu!
En je TLV, hoe hoog is die?
Nice!Whiskey48 schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:33:
[...]
TLV is €0,08, dat is geen vetpot, zelfs bij die lage tarieven. Bij mij was een SAP daarom interessant.
Zo'n SAP zou ik ook wel willen, maar gaat hem voor mij niet worden, vermoed ik. Ik huur m'n panelen namelijk van de woningbouwvereniging en ik denk niet dat die blij worden van zo'n constructie.
Ik zit ook te twijfelen om over te stappen naar Engie. Zie alleen dat ze bij 1 jaar vast per telwerk (dal/hoog) lijken te salderen, of zie ik dat fout? Is dan alleen de enkeltarief-optie interessant?
Dat klopt. Je kunt altijd je keuze voor enkel/hoog-laag tarief wijzigen (althans bij modelcontract maar volgens mij kan dat ook bij een jaar contract). Maar volgens mij geldt dat dan voor het gehele jaar (ook al doe je dat een week voor einde contract).Esumontere schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:48:
Ik zit ook te twijfelen om over te stappen naar Engie. Zie alleen dat ze bij 1 jaar vast per telwerk (dal/hoog) lijken te salderen, of zie ik dat fout? Is dan alleen de enkeltarief-optie interessant?
Het lukt me niet Engie af te sluiten voor de genoemde prijzen (hoog: 0,2476, dal: 0,23556). Die zie ik wel staan als ik klik op "ik weet mijn verbruik niet", maar in de allerlaatste stap, voordat alles naar Engie wordt verzonden, staat toch hoog: 0,2476, dal: 0,19468).
Hebben jullie in deze laatste stap echt de eerste, hogere bedragen zien staan?
Hebben jullie in deze laatste stap echt de eerste, hogere bedragen zien staan?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Die hogere bedragen (incl. BTW) krijg je te zien op de website als je op dat telwerk meer verbruikt dan opwek invult. In je contract krijg je gewoon 0.2476 en 0.1946.
Ik denk dat ik dit ook ga doen na alle reacties te lezen. Volgens mij is dat de beste oplossing. Op zich jammer dat je niet de, over het algemeen, zonnigste maand van het jaar nog niet op het nieuwe contract mee kan nemen om te salderen, maar in principe pak je die dus nog wel op je nieuwe jaarcontract in 2024. En die ene maand dat je nog de terugleververgoeding van je huidige aanbieder krijgt zal over een maand echt niet extreem verschillen dan met Engies teruglevertariven. Als Engie nu de beste TLV heeft en ook nog voor een jaar kan vastleggen, dan denk ik dat dit de weg is om te nemen.xxmalu schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:44:
[...]
Ik zit in exact deze situatie (dynamisch gas en stroom bij Groene Stroom Lokaal), Ik zie nu het aanbod van 1 jaar vast bij Engie. Sinds gister zonnepanelen en we gaan sowieso meer terugleveren dan verbruiken.
Mijn plan vandaar: gas houden bij GSL en stroom 1 jaar vast bij Engie. Goed plan denken jullie?
Ik zie wel dat het pas 22 mei in kan gaan... en bij GSL is opzegging dagelijk mogelijk. Dat is een balen dat we net een maand mislopen. Wat is nu wijsheid?
Maar nog even voor mijn duidelijkheid: gaat salderen en TLV nou over een contractjaar, of over een kalenderjaar?
Maar wat wordt er uiteindelijk betaald? Als het 0.24 en 0.19 is, dan is dat wel een stukje lager dan de hogere bedragen die eerst in beeld staan.HandyLumberjack schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:16:
Die hogere bedragen (incl. BTW) krijg je te zien op de website als je op dat telwerk meer verbruikt dan opwek invult. In je contract krijg je gewoon 0.2476 en 0.1946.
Salderen gaat per contractperiode. Als jij na 6 maanden opzegt wordt de balans opgemaakt. Blijf je een volledige 12 maanden zitten dan wordt op dat moment de balans opgemaakt.Mokum4life schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:22:
[...]
Ik denk dat ik dit ook ga doen na alle reacties te lezen. Volgens mij is dat de beste oplossing. Op zich jammer dat je niet de, over het algemeen, zonnigste maand van het jaar nog niet op het nieuwe contract mee kan nemen om te salderen, maar in principe pak je die dus nog wel op je nieuwe jaarcontract in 2024. En die ene maand dat je nog de terugleververgoeding van je huidige aanbieder krijgt zal over een maand echt niet extreem verschillen dan met Engies teruglevertariven. Als Engie nu de beste TLV heeft en ook nog voor een jaar kan vastleggen, dan denk ik dat dit de weg is om te nemen.
Maar nog even voor mijn duidelijkheid: gaat salderen en TLV nou over een contractjaar, of over een kalenderjaar?
Ik wil een jaarcontract bij Engie afsluiten, maar toch zie ik het volgende staan:
Als je een jaarcontract afsluit en de TLV wordt gewijzigd, dan kan je toch kosteloos opzeggen?Terugleververgoeding
Wanneer je kiest voor een energiecontract met een flexibele looptijd, kunnen de tarieven maandelijks wijzigen. ENGIE kan in de toekomst voor de netto-terugleververgoeding een apart tarief hanteren. Let op: deze vergoeding voor netto-teruglevering kan lager worden
Ze hebben het hier over een flexibel contract…GioStyle schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:26:
Ik wil een jaarcontract bij Engie afsluiten, maar toch zie ik het volgende staan:
[...]
Als je een jaarcontract afsluit en de TLV wordt gewijzigd, dan kan je toch kosteloos opzeggen?
Hmm, betwijfel ik, vooral omdat het er zo duidelijk al staat.GioStyle schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:26:
[...]
Als je een jaarcontract afsluit en de TLV wordt gewijzigd, dan kan je toch kosteloos opzeggen?
Dat snap ik, maar ik kies voor een jaarcontract, en alsnog zie ik deze tekst verschijnen...DmC1982 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:30:
[...]
Ze hebben het hier over een flexibel contract…
Daarnaast zie ik ook het volgende staan:
Dat is helemaal prima, maar niet als deze halvewege het jaar 'even' wordt aangepast... Want dat is nu precies de reden waarom ik een jaarcontract wil afsluiten: zekerheid over de kosten... Of naja hier bij ons, de opbrengsten...Inclusief 21% btw en overheidsheffingen voor 2023. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
[ Voor 51% gewijzigd door GioStyle op 23-04-2023 20:44 ]
Dank je, je opmerking heeft me weer even opnieuw na laten denken en geholpen.civspeler schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:11:
Je zou er ook anders naar kunnen kijken. Wat was destijds de reden dat je voor die 3-jaars gasdeal hebt gekozen? Angst voor nog hogere gasprijzen? Dat gevaar is nog altijd niet geweken.
Zo lang mogelijk je opties open (kunnen) houden is ook heel wat waard. Ik zou in jouw geval wachten met het afsluiten van een nieuw gascontract en wachten op een nog betere deal voor gas. Mocht die deal toch niet komen, dan zit je de komende jaren in elk geval safe.
Ik zal in ieder geval Engie vragen hoe het zit met die cashback, als ik bv later alsnog het gas bij hun onderbreng (en een jaar blijf zitten). Ik wil het contract sowieso pas per juli in laten gaan, dus zou ik wellicht nog het gas in juni over kunnen laten zetten.
Dus ik denk dat ik met het gas voorlopig toch bij GC blijf.
Ik heb stroom en gas via een dynamisch leverancier (Easyenergy). Nu heb ik momenteel zonnepanelen waarbij ik minder opwek dan ik in totaal verbruik op jaarbasis. Daarom komen er nu zonnepanelen bij zodat ik straks meer opwek dan ik verbruik. Ook wil ik in de nabije toekomst gebruik maken van een thuisbatterij
Is het slim om met stroom over te gaan op een hoge TLV contract? Ik lees veel over Engie op dit moment. Met gas kan ik denk ik beter blijven bij dynamisch.
Is het slim om met stroom over te gaan op een hoge TLV contract? Ik lees veel over Engie op dit moment. Met gas kan ik denk ik beter blijven bij dynamisch.
[ Voor 7% gewijzigd door frozensun744 op 23-04-2023 22:33 ]
Ik ben zelf ook aan het kijken. Is het handig of verstandig om 2 verschillende leveranciers voor gas en stroom te pakken, vanuitgaande dat er behoorlijk wat wordt terug geleverd?frozensun744 schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:32:
Ik heb stroom en gas via een dynamisch leverancier (Easyenergy). Nu heb ik momenteel zonnepanelen waarbij ik minder opwek dan ik in totaal verbruik op jaarbasis. Daarom komen er nu zonnepanelen bij zodat ik straks meer opwek dan ik verbruik. Ook wil ik in de nabije toekomst gebruik maken van een thuisbatterij
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Meestal wel, maar voor 150 cashback kan je ook wat gas verbruiken, dus het is afhankelijk van de hoogte van de cashback en je verbruik. Voor mij is iets duurder m3 prijs niet een probleem tegenover dynamisch als ik zo'n cashback krijg, want ik heb een laag verbruik.M14 schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:37:
[...]
Ik ben zelf ook aan het kijken. Is het handig of verstandig om 2 verschillende leveranciers voor gas en stroom te pakken, vanuitgaande dat er behoorlijk wat wordt terug geleverd?
Exact dit zat ik vanmiddag ook te bekijken. Het staat als extra geldende voorwaarden bij het afsluiten van het jaarcontract.GioStyle schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:33:
[...]
Dat snap ik, maar ik kies voor een jaarcontract, en alsnog zie ik deze tekst verschijnen...
De zin wekt inderdaad de indruk dat het (alleen) bij het flexibele contact zou gelden, maar ik ben er niet helemaal van overtuigd. Anders hoef je het ook niet expliciet te vermelden bij het jaarcontract.
Daarentegen is de boete natuurlijk 'slechts' 50 euro, maar dan nog..
Idd! Ik gebruik <400m3 op jaarbasis, dus dan is 150 euro best serieus.Zenix schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:43:
[...]
Meestal wel, maar voor 150 cashback kan je ook wat gas verbruiken, dus het is afhankelijk van de hoogte van de cashback en je verbruik. Voor mij is iets duurder m3 prijs niet een probleem tegenover dynamisch als ik zo'n cashback krijg, want ik heb een laag verbruik.
Heb ook 1 jaar Engie afgesloten met €0,24 / €0,19.
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Maar als je meer verbruikt dan teruglevert betaal je toch gewoon 0,42 dwx dat dit contract alleen maar interessant is voor degene met veel zonnepanelen of zie ik dat verkeerdV-8 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:17:
[...]
Idd! Ik gebruik <400m3 op jaarbasis, dus dan is 150 euro best serieus.
Heb ook 1 jaar Engie afgesloten met €0,24 / €0,19.
Je zit in het teruglevertopic. Zo goed als iedereen hier heeft overproductie op jaarbasis. Dus ja, voor die mensen is dit inderdaad interessant. Daar gaat dit hele topic over, elkaar helpen de beste deal te vinden.. 😁Hp68 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:51:
[...]
Maar als je meer verbruikt dan teruglevert betaal je toch gewoon 0,42 dwx dat dit contract alleen maar interessant is voor degene met veel zonnepanelen of zie ik dat verkeerd
Het gaat in dit topic over de hoogste terugleververgoeding, wellicht handig dat je de eerste pagina ff leest...Hp68 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:51:
[...]
Maar als je meer verbruikt dan teruglevert betaal je toch gewoon 0,42 dwx dat dit contract alleen maar interessant is voor degene met veel zonnepanelen of zie ik dat verkeerd
Heeft iedereen hier met een reeds ENGIE variabel contract, die nu een jaarcontract afsluiten, onterecht aangegeven nog geen klant te zijn? Of telefonisch gedaan?
Volgens mij zitten ze bij DBG niet te wachten op teruglever-klanten.
Volgens de helpdesk medewerker is de terugleververgoeding vergoeding variabel en kan deze per dag worden gewijzigd, zit momenteel gekoppeld aan het kale leverings tarief, maar hoeveel dat was kon ze mij niet vertellen.
Maar kan dus als morgen de zon schijnt of het hard waait wel eens anders zijn..
Als ik bij Engie een nieuw contract aanvraag krijg ik twee verschillende prijzen te zien.
Als ik aangeef dat ik stroom teruglever zie ik dit
:strip_exif()/f/image/7LcSX9SJcUHsWaWDKKMXGcpE.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik aangeef dat ik geen stroom teruglever zie ik dit
:strip_exif()/f/image/23U75ZgmeJB3auE86s33q7PQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik nou niet gewoon aangeven dat ik geen stroom teruglever en het wel doen zodat ik dan een hogere tlv krijg. Of is dat dan iets wat Engie kan aanpassen omdat ik niet eerlijk heb aangegeven dat ik wel zonnepanelen heb. Als je ze pas nadat het contract in gaat neer zou leggen mag het sowieso zou ik zeggen.
:strip_exif()/f/image/7LcSX9SJcUHsWaWDKKMXGcpE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/23U75ZgmeJB3auE86s33q7PQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik nou niet gewoon aangeven dat ik geen stroom teruglever en het wel doen zodat ik dan een hogere tlv krijg. Of is dat dan iets wat Engie kan aanpassen omdat ik niet eerlijk heb aangegeven dat ik wel zonnepanelen heb. Als je ze pas nadat het contract in gaat neer zou leggen mag het sowieso zou ik zeggen.
Heb je wel 2 dagen terug gelezen of gewoon een nieuw bericht neergezet?Jesp_J schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:53:
Als ik bij Engie een nieuw contract aanvraag krijg ik twee verschillende prijzen te zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja zoals ze zelf al aangeeft de bovenste is terugleveren tarief en de onderste afname tarief.....Jesp_J schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je teruglevert, is het tarief zonder BTW en zonder energiebelasting.Jesp_J schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je niet teruglevert, is het tarief met BTW en met energiebelasting.
Het klopt precies hoor.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Zolang je meer verbruikt dan teruglevert is een hoge TLV niet interessant, want je moet betalen en dus wil je een zo laag mogelijke prijs.frozensun744 schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:32:
Als je nu met extra zonnepanelen gaat beginnen, is naar 0 salderen meestal de financieel gunstigste oplossing dan nu al direct over te stappen naar een hoge TLV. Want als je nu overstapt, krijg je een afrekening over wat je tot nu toe opgewekt en verbruikt hebt en betaal je dus alsnog. Terwijl als je op (ongeveer) 0 zit, betaal je niks.
Enige wat je zou kunnen proberen is om nu te kijken wanneer je denkt op 0 te zitten en om voor die datum het Engie contract in te laten gaan. Af erop hopen dat er dan misschien nog wel contracten zijn met een nog hoger TLV.
De meesten hier hebben gas en stroom apart (als ze überhaupt nog gas hebben). Alleen bij het soort cashback acties van Engie wordt het interessant om te kijken wat die cashback oplevert tov wat de boete is en het tarief.M14 schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:37:
Ik ben zelf ook aan het kijken. Is het handig of verstandig om 2 verschillende leveranciers voor gas en stroom te pakken, vanuitgaande dat er behoorlijk wat wordt terug geleverd?
[ Voor 18% gewijzigd door Truus01 op 24-04-2023 12:10 ]
Klopt inderdaad ja ze hebben dus als je meer teruglevert dan gebruikt de tlv al voor je neergezet. Ik dacht namelijk dat van die 0.2476cent nog de belasting en btw afgingJojan265 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:02:
[...]
Als je teruglevert, is het tarief zonder BTW en zonder energiebelasting.
Als je niet teruglevert, is het tarief met BTW en met energiebelasting.
Het klopt precies hoor.

Ik haal dit even vanuit het aanbiedingentopic hier naar toe (anders is eea vast off topic).Hansieo schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:58:
ik zit ook bij pp, en in tegenstelling tot de meeste hier die denken dat alles nog verder naar beneden gaat, verwacht ík dat de TLV loop/einde jaar weer flink omhoog zal gaan. Wellicht niet zo extreem als afgelopen jaar maar toch omhoog.
Waarom?
afgelopen winter werden we overvallen door tekorten, en vraag/aanbod maakt de prijs.
De winter viel erg mee, dus zitten de buffers vol.
Maar komende winter?
Dus ik verwachte een rustige stijging TLV en dáár ga ik voor.
Is de tijd rijp, dan switch ik met mijn variabele naar vast.
Daar ik overschot heb, kijk ik momenteel puur naar TLV.
Je (@Hansieo) redenatie begrijp ik niet. Want de buffers, dat gaat over gas daar is dacht ik geen relatie met de TLV mee.
En aangezien dat in de zomer de productie van zonnepanelen stijgt, zullen er weinig leveranciers zijn die dan staan te springen op dat stroom'overschot' en dus een hoge TLV geven. Richting de winter misschien, maar dat was afgelopen jaar ook niet.
Ik verwacht een gestage daling totdat de maximale TLV rond de 10ct zal zijn, dat zal denk ik de norm worden.
Enige wat wellicht wel nog zou kunnen voor een hogere TLV (denk ik), zijn vaste langere contracten, waarbij het alleen met gas en stroom kan, zodat voor de leverancier het 'verlies' op de hoge TLV goedgemaakt kan worden met de winst op het gas.
Dus eigenlijk wat Engie probeert, al hebben die de combinatie voor de cashback, maar kan je er toch nog met alleen stroom ook terecht.
Dat denk ik wel zeker. Als de gasprijs weer naar heel hoog gaat, wordt de stroom die door de gascentrales gemaakt wordt, ook duurder. En kun je dus een hogere TLV verwachten.Truus01 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:17:
[...]
Ik haal dit even vanuit het aanbiedingentopic hier naar toe (anders is eea vast off topic).
Je (@Hansieo) redenatie begrijp ik niet. Want de buffers, dat gaat over gas daar is dacht ik geen relatie met de TLV mee.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Om elektriciteit op te wekken gebruiken we (o.a.) veel gas.Truus01 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:17:
[...]
Ik haal dit even vanuit het aanbiedingentopic hier naar toe (anders is eea vast off topic).
En aangezien dat in de zomer de productie van zonnepanelen stijgt, zullen er weinig leveranciers zijn die dan staan te springen op dat stroom'overschot' en dus een hoge TLV geven. Richting de winter misschien, maar dat was afgelopen jaar ook niet.
Ik verwacht een gestage daling totdat de maximale TLV rond de 10ct zal zijn, dat zal denk ik de norm worden.
Enige wat wellicht wel nog zou kunnen voor een hogere TLV (denk ik), zijn vaste langere contracten, waarbij het alleen met gas en stroom kan, zodat voor de leverancier het 'verlies' op de hoge TLV goedgemaakt kan worden met de winst op het gas.
Dus eigenlijk wat Engie probeert, al hebben die de combinatie voor de cashback, maar kan je er toch nog met alleen stroom ook terecht.
Gedurende de overschot maanden zal de elektra prijs dalen en naar het einde van het jaar zullen de gas buffers aangesproken worden én de PV opwek gestaag dalen.
Er is steeds méér gas nodig omdat olie weg aan het vallen is als energievoorziening voor voertuigen etc.
Méér huizen zijn gasloos of van gas af (besparing Gas op dit punt)
en warmtepompen zullen lekker gaan snorren.
Kortom VEEL elektriciteit nodig en de opwek gaat naar beneden dus elektra prijs omhoog.
Elektra via gas is NIET groen en PV wel
Prijs elektra gaat dus omhoog, en TLV gaat mee omhoog. (verhoogde vraag groene stroom.)
m2c
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik ben vrij om te wisselen met mijn huidige contract, dus dat scheelt.Truus01 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:07:
[...]
De meesten hier hebben gas en stroom apart (als ze überhaupt nog gas hebben). Alleen bij het soort cashback acties van Engie wordt het interessant om te kijken wat die cashback oplevert tov wat de boete is en het tarief.
Ik zit nu bij United Consumers. Tot een tijd terug was hun terugleververgoeding (volgens mij) gelijk aan het levertarief. Maar gister viel mij op dat er een teruglevertarief was gespecificeerd en dat deze behoorlijk laag was.
Is dat iets waar United Consumers kort geleden wat in heeft gewijzigd? Ik ben niet zo actief geweest in tarieven volgen.
FYI: ik heb 28 panelen 400Wp. Er waren ooit plannen om de gas cv te vervangen met een warmtepomp. Vorig jaar zijn er 3 airco binnenunits geplaatst, daar verwarmen we nu voornamelijk mee. Er komt nog een elektrische cv (niet warmtepomp) voor de garage (100m²). Ik verwacht dit jaar minstens 6MWh terug te leveren. Dat zal wat minder worden wanneer de garage cv er hangt.
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Is dat nieuwe tarief voor nieuwe klanten? Want in de meeste afgesloten (variabele) contracten met UC was het dat de tarieven, ook de TLV, halfjaarlijks wijzigen en de eerste wijziging voor mij (en de meesten hier) is 1 juli.M14 schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:47:
Ik ben vrij om te wisselen met mijn huidige contract, dus dat scheelt.
Ik zit nu bij United Consumers. Tot een tijd terug was hun terugleververgoeding (volgens mij) gelijk aan het levertarief. Maar gister viel mij op dat er een teruglevertarief was gespecificeerd en dat deze behoorlijk laag was.
Is dat iets waar United Consumers kort geleden wat in heeft gewijzigd? Ik ben niet zo actief geweest in tarieven volgen.
FYI: ik heb 28 panelen 400Wp. Er waren ooit plannen om de gas cv te vervangen met een warmtepomp. Vorig jaar zijn er 3 airco binnenunits geplaatst, daar verwarmen we nu voornamelijk mee. Er komt nog een elektrische cv (niet warmtepomp) voor de garage (100m²). Ik verwacht dit jaar minstens 6MWh terug te leveren. Dat zal wat minder worden wanneer de garage cv er hangt.
Dus dan is het sowieso lekker blijven zitten tot 1 juli.
Maar wellicht wel alvast nu een vast contract met een redelijke TLV afsluiten wat dan begint. En dat is nu dan bv het jaarcontract bij Engie.
Dat is aardig wat panelen en opwek en teruglevering!
Voor de mensen die al een ENGIE flexibel contract hebben en een ENGIE jaarcontract willen afsluiten:
Let op dat de jaarafrekening en dus de saldering plaats vindt op het moment dat je de laatste jaarafrekening hebt gehad + 1 jaar (als je al langer klant was) of op het moment dat je het flexibel contract hebt afgesloten + 1 jaar. M.a.w. dit loopt niet synchroon met het nieuwe jaar contract.
Dus als je bijv flexibel contract hebt af gesloten op 1 feb 2023 en je bijv per 1 juli 2023 het jaarcontract laat ingaan, dan krijg je de jaarafrekening incl bijbehorende saldering op 1- feb 2024!
Dus over de flexibele periode(s) en een deel van het nieuwe jaarcontract.
Je krijgt dus geen afrekening op 1 juli 2023 van de flexibele periode(s).
Let op dat de jaarafrekening en dus de saldering plaats vindt op het moment dat je de laatste jaarafrekening hebt gehad + 1 jaar (als je al langer klant was) of op het moment dat je het flexibel contract hebt afgesloten + 1 jaar. M.a.w. dit loopt niet synchroon met het nieuwe jaar contract.
Dus als je bijv flexibel contract hebt af gesloten op 1 feb 2023 en je bijv per 1 juli 2023 het jaarcontract laat ingaan, dan krijg je de jaarafrekening incl bijbehorende saldering op 1- feb 2024!
Nuttige info. Heb je een bron hiervoor?jobr schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:41:
Voor de mensen die al een ENGIE flexibel contract hebben en een ENGIE jaarcontract willen afsluiten:
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja, klantenservice van Engie.cville schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:24:
Nuttige info. Heb je een bron hiervoor?
Als dat mondeling is kun je er geen rechten aan ontlenen. Heb je het ook schriftelijk?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja, per email.cville schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:26:
. Heb je het ook schriftelijk?
Ze hadden dat een paar weken geleden ook al eens aan de telefoon verteld n.a.v. een andere vraag.
Nu opnieuw per email gevraagd en hetzelfde antwoord.
Heb dit bij andere leveranciers ook al eens gehoord/gelezen.
Ik heb me gisteren toch maar aangemeld en ik zie het volgende in het contract staan:GioStyle schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:33:
[...]
Dat snap ik, maar ik kies voor een jaarcontract, en alsnog zie ik deze tekst verschijnen...
Daarnaast zie ik ook het volgende staan:
[...]
Dat is helemaal prima, maar niet als deze halvewege het jaar 'even' wordt aangepast... Want dat is nu precies de reden waarom ik een jaarcontract wil afsluiten: zekerheid over de kosten... Of naja hier bij ons, de opbrengsten...
Ik ben iets meer van overtuigd dat ze niet zomaar de TLV kunnen wijzigen.Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
Als dat gunstiger is dan kun je dit waarschijnlijk ontwijken door met een ander e-mailadres je nieuwe contract af te sluiten. Daarmee wordt je een nieuwe klant in hun systeem en ontvang je dus een afrekening van je variabele contract.jobr schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:41:
Heb ik ook gevraagd en het antwoord was:GioStyle schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:45:
Ik ben iets meer van overtuigd dat ze niet zomaar de TLV kunnen wijzigen.
"De terug levering vergoeding is inderdaad gelijk aan het kale leveringstarief. Als je een jaarcontract hebt staat deze vast gedurende het jaarcontract en kan deze ook niet wijzigen."
Ik betwijfel of dit zo is. Maar ik zou zeggen probeer hetdenneappel schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:05:
Als dat gunstiger is dan kun je dit waarschijnlijk ontwijken door met een ander e-mailadres je nieuwe contract af te sluiten. Daarmee wordt je een nieuwe klant in hun systeem en ontvang je dus een afrekening van je variabele contract.
Ik heb nu een nieuw contract afgesloten per 1 juli op naam van mijn vriendin, haar email en een ander IBAN. Hopelijk gaat dat goed en start het contract gewoon per 1 juli.jobr schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:09:
[...]
Ik betwijfel of dit zo is. Maar ik zou zeggen probeer het
Let wel op, als er btw is gevorderd, dient het contract wel te staan op naam van die persoon die het heeft gevorderd.manusjevanalles schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:16:
[...]
Ik heb nu een nieuw contract afgesloten per 1 juli op naam van mijn vriendin, haar email en een ander IBAN. Hopelijk gaat dat goed en start het contract gewoon per 1 juli.
Wat bedoel je daarmee? Als dat te maken heeft met terugvorderen van BTW van zonnepanelen bij de installatie, wij hebben het huis gekocht met de panelen er al op. De verkopers zullen wel btw teruggekregen hebben.padoempats schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:17:
[...]
Let wel op, als er btw is gevorderd, dient het contract wel te staan op naam van die persoon die het heeft gevorderd.
Maakt dat nog wat uit in de keuze voor contract en naamstelling?
[ Voor 5% gewijzigd door manusjevanalles op 24-04-2023 20:27 ]
Nee dan nietmanusjevanalles schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:18:
[...]
Wat bedoel je daarmee? Als dat te maken heeft met terugvorderen van BTW van zonnepanelen bij de installatie, wij hebben het huis gekocht met de panelen er al op. De verkopers zullen wel btw teruggekregen hebben.
Maakt dat nog wat uit in de keuze voor contract en naamstelling?
Ben benieuwd of dat lukt. Zou mooi zijn, want dan sluit ik rond 1 juli (zodra mijn nieuwe contract bij hun ingaat) opnieuw af (als dat dan nog lukt) met ingangsdatum 1 oktober, en heb ik daarmee voor €50,- alvastmanusjevanalles schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:16:
[...]
Ik heb nu een nieuw contract afgesloten per 1 juli op naam van mijn vriendin, haar email en een ander IBAN. Hopelijk gaat dat goed en start het contract gewoon per 1 juli.
voor de teruglevering van juli/augustus/september 2024 (ca. 5000kWh) een redelijke TLV vastgelegd.
Binnen hoeveel tijd kreeg jij je contract?GioStyle schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:45:
[...]
Ik heb me gisteren toch maar aangemeld en ik zie het volgende in het contract staan:
[...]
Ik ben iets meer van overtuigd dat ze niet zomaar de TLV kunnen wijzigen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb een vraag over overstappen/maandelijks opzegbare energiecontracten en saldering.
Gezien ik binnenkort ga verhuizen naar een woning met 9 zonnepanelen, wil ik graag de prijsveranderingen van 1 juli afwachten voordat ik mijn contract voor langere tijd afsluit.
Vóór die tijd wil ik graag ergens maandelijks een contract afsluiten voor de goedkoopst mogelijke gwl tarieven, gezien het toch tijdelijk is en secundaire voorwaarden minder belangrijk zijn.
Stel dat ik nu meer energie opwek dan ik verbruik in die tijd en overstap per 1 juli, wordt deze dan verrekend bij het overstappen? Ik lees namelijk op meerdere sites dat het belangrijk is pas aan het einde van je contractjaar over te stappen en te mikken op 0 verbruik (tegen elkaar wegstrepen). Ook lees ik dat opgewekte KWh niet mee wordt genomen. Dat doet me vermoeden dat het ook tegen elkaar weggestreept wordt wanneer het contract eindigt (als ik na 2 maanden overstap).
Gisteren zei NileZ:
Gezien ik binnenkort ga verhuizen naar een woning met 9 zonnepanelen, wil ik graag de prijsveranderingen van 1 juli afwachten voordat ik mijn contract voor langere tijd afsluit.
Vóór die tijd wil ik graag ergens maandelijks een contract afsluiten voor de goedkoopst mogelijke gwl tarieven, gezien het toch tijdelijk is en secundaire voorwaarden minder belangrijk zijn.
Stel dat ik nu meer energie opwek dan ik verbruik in die tijd en overstap per 1 juli, wordt deze dan verrekend bij het overstappen? Ik lees namelijk op meerdere sites dat het belangrijk is pas aan het einde van je contractjaar over te stappen en te mikken op 0 verbruik (tegen elkaar wegstrepen). Ook lees ik dat opgewekte KWh niet mee wordt genomen. Dat doet me vermoeden dat het ook tegen elkaar weggestreept wordt wanneer het contract eindigt (als ik na 2 maanden overstap).
Gisteren zei NileZ:
Nu snap ik dat dit een secundaire voorwaarde is die, volgens mijn beredenering, minder belangrijk is. Toch wil ik het wel graag weten. Kan iemand dit vraagstuk voor mij verhelderen?NileZ_ schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:34:
[...]
Salderen gaat per contractperiode. Als jij na 6 maanden opzegt wordt de balans opgemaakt. Blijf je een volledige 12 maanden zitten dan wordt op dat moment de balans opgemaakt.
[ Voor 12% gewijzigd door Thonz op 24-04-2023 23:23 ]
Als je weer overstapt, wordt op dat moment een eindnota opgesteld en daarbinnen gesaldeerd. Dus als je nu 2 maanden ergens zit, en je houdt over, krijg je voor die 2 maanden een TLV uitgekeerd, of je moet betalen (als je meer hebt verbruikt dan hebt geleverd). Bij je nieuwe contract ga je weer opnieuw aan je saldo werken en je neemt niets mee. Er wordt weer een eindnota gemaakt nadat je een jaar erop hebt zitten of je eerder vertrekt.Thonz schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:16:
Ik heb een vraag over overstappen/maandelijks opzegbare energiecontracten en saldering.
Gisteren zei NileZ:
[...]
Nu snap ik dat dit een secundaire voorwaarde is die, volgens mijn beredenering, minder belangrijk is. Toch wil ik het wel graag weten. Kan iemand dit vraagstuk voor mij verhelderen?
Dan zou ik nu kiezen voor een variabel contract met de hoogst mogelijke terugleververgoeding (Powerpeers of Engie), de kans is aanwezig dat je meer teruglevert dan verbruikt. Maar dat ligt geheel aan je verbruik, 9 panelen is niet veel dus je kunt er zomaar overheen gaan
[ Voor 7% gewijzigd door padoempats op 24-04-2023 23:32 ]
hartelijk bedankt!padoempats schreef op maandag 24 april 2023 @ 23:30:
[...]
Als je weer overstapt, wordt op dat moment een eindnota opgesteld en daarbinnen gesaldeerd. Dus als je nu 2 maanden ergens zit, en je houdt over, krijg je voor die 2 maanden een TLV uitgekeerd, of je moet betalen (als je meer hebt verbruikt dan hebt geleverd). Bij je nieuwe contract ga je weer opnieuw aan je saldo werken en je neemt niets mee. Er wordt weer een eindnota gemaakt nadat je een jaar erop hebt zitten of je eerder vertrekt.
Ik heb vorig jaar 4 'eind'-nota's gehad haha..
Uiteraard, klopt! Maar als je geen overschot hebt, hoor je niet thuis in dit topic ;-)Hp68 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:51:
[...]
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Ik zit wel bij DGB, maar heb nog een vast contract tot juni 2026.Mielemuis schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:16:
Iemand bij DGB?
Deze salderen op het laag tarief of op enkel tarief https://www.dgbenergie.nl...rugleveren-elektriciteit/
Maar kan op de site geen actueel tarief vinden, alleen dat ze week tarieven hanteren en dat je moet bellen,
En ergens anders weer dat ze een vast tarief hebben tot 1-1-2024.
Niet heel duidelijk, morgen eens bellen.
Dus ik ga er vanuit dat het om het laagtarief uit mijn contract gaat.
Ik zit in zelfde situatie. Heb je al een reactie van Engie?Truus01 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:47:
[...]
Dank je, je opmerking heeft me weer even opnieuw na laten denken en geholpen.
Ik zal in ieder geval Engie vragen hoe het zit met die cashback, als ik bv later alsnog het gas bij hun onderbreng (en een jaar blijf zitten). Ik wil het contract sowieso pas per juli in laten gaan, dus zou ik wellicht nog het gas in juni over kunnen laten zetten.
Dus ik denk dat ik met het gas voorlopig toch bij GC blijf.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Naar aanleiding van jullie tips ook aangemeld bij engie. Na hoeveel tijd kregen jullie de papieren van engie gemaild? Ik heb al twee dagen enkel een aanmelding.
Dan zou dat elk moment binnen kunnen komen.here2stay schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:10:
Naar aanleiding van jullie tips ook aangemeld bij engie. Na hoeveel tijd kregen jullie de papieren van engie gemaild? Ik heb al twee dagen enkel een aanmelding.
23e aangemeld, 25e contract binnen.
Ik heb zojuist op de chat te horen gekregen dat dat niet kan (de cashback ontvangen als je het gas later toevoegt):libo1949 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:03:
Ik zit in zelfde situatie. Heb je al een reactie van Engie?
"Het is wel mogelijk om eerst elektra aan te melden en gas later. Je hebt dan alleen geen recht op de cashback. De cashback van €150,00 wordt alleen uitgekeerd als beide producten in een keer worden aangemeld."
Wel ga ik nu voor stroom het contract aanvragen, voor gas niet.
Desnoods kan ik het nog altijd binnen 14 dagen annuleren en opnieuw aanmelden met het gas erbij, maar ik denk dat ik toch echt nog even bij GC blijf daarmee.
'k Heb mezelf zaterdagavond jl (22/04) aangemeld. Zondag kreeg ik een bericht dat het contract binnen 24u gemaild zou worden, maar tot op heden heb ik niets ontvangen.here2stay schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:10:
Ben blijkbaar niet de enige die zich heeft aangemeld
24e aangemeld, 25e contract binnenCranberry schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:31:
[...]
'k Heb mezelf zaterdagavond jl (22/04) aangemeld. Zondag kreeg ik een bericht dat het contract binnen 24u gemaild zou worden, maar tot op heden heb ik niets ontvangen.
Ben blijkbaar niet de enige die zich heeft aangemeld
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Naast de voordeligste stroomleverancier i.v.m. terugleveren, hoe doen jullie dit met de gas leverancier?
Welke is op dit moment de voordeligste, ik zit momenteel bij Next Energie (dynamisch), alleen heb ik sinds een maand een defecte slimmemeter die niets doorstuurt en dus is dynamische contract niet verstandig (Liander heeft geen idee wanneer ze een nieuwe meter kunnen plaatsen).
Welke is op dit moment de voordeligste, ik zit momenteel bij Next Energie (dynamisch), alleen heb ik sinds een maand een defecte slimmemeter die niets doorstuurt en dus is dynamische contract niet verstandig (Liander heeft geen idee wanneer ze een nieuwe meter kunnen plaatsen).
Wij hebben hier hetzelfde, andere oorzaak maar dat maakt voor het probleem niet zoveel uit. Wij zitten bij GroeneStroomLokaal en wij mogen iedere maand de eindstand van de maand sturen. Zij verekenen dan het verbruik op basis van een model wat zij hebben over de dagen. Onderaan de streep is het zuiverder het elke dag door te geven, maar voor ons nu een prima oplossing.sjors86 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:35:
Naast de voordeligste stroomleverancier i.v.m. terugleveren, hoe doen jullie dit met de gas leverancier?
Ik zit nu nog 3 jaar bij GC voor gas en sinds februari bij Engie met stroom. Net met Engie gebeld over jaarcontract:
- Gas en stroom moeten op dezelfde datum ingaan anders krijg je welkomstpremie niet
- Ik wil het per 1 augustus laten ingaan maar dat kan volgens Engie niet omdat ik al klant ben
- TLV normaal: 0,2451
- TLV dal: 0,19218
- Ze kunnen niet garanderen dat de TLV gedurende de looptijd vast ligt. Volgens de meneer aan de telefoon zijn ze hier mee bezig: "het gaat veranderen, hij weet niet wanneer en ze mogen het gedurende de looptijd aanpassen, volgens de kleine lettertjes in het contract". Dat klinkt niet erg vertrouwenwekkend.
- "De tarieven gelden alleen voor vandaag, dus ik moet voor 24 uur vanavond beslissen; morgen kunnen de tarieven anders zijn"
- Gas: als ik alle kosten optel en deel door het aantal m3, kom ik uit op €1,64/m3 (dat is gunstiger dan de 3 jaar deal bij GC)
- Stroom: als ik het macro bekijk krijg ik ca. €0,28/kWh terug voor de 5500 kWh die ik denk terug te leveren
- De termijnbedragen zijn losgekoppeld en worden bij elkaar opgeteld. Voor gas zou het €244 zijn (op basis van 1800 m3) en voor stroom €10, dus samen €254. De stroom wordt achteraf verrekend en teruggestort.
Over een maand komt de warmtepomp en dan ziet het plaatje er heel anders uit en verbruik ik fors minder gas en lever minder terug (over een jaar gezien natuurlijk want die warmtepomp komt op het verkeerde moment).
Wat is wijsheid? Nog maar eens wat gaan rekenen. Maar als die TLV inderdaad wordt aangepast is het koffiedik kijken geworden
- Gas en stroom moeten op dezelfde datum ingaan anders krijg je welkomstpremie niet
- Ik wil het per 1 augustus laten ingaan maar dat kan volgens Engie niet omdat ik al klant ben
- TLV normaal: 0,2451
- TLV dal: 0,19218
- Ze kunnen niet garanderen dat de TLV gedurende de looptijd vast ligt. Volgens de meneer aan de telefoon zijn ze hier mee bezig: "het gaat veranderen, hij weet niet wanneer en ze mogen het gedurende de looptijd aanpassen, volgens de kleine lettertjes in het contract". Dat klinkt niet erg vertrouwenwekkend.
- "De tarieven gelden alleen voor vandaag, dus ik moet voor 24 uur vanavond beslissen; morgen kunnen de tarieven anders zijn"
- Gas: als ik alle kosten optel en deel door het aantal m3, kom ik uit op €1,64/m3 (dat is gunstiger dan de 3 jaar deal bij GC)
- Stroom: als ik het macro bekijk krijg ik ca. €0,28/kWh terug voor de 5500 kWh die ik denk terug te leveren
- De termijnbedragen zijn losgekoppeld en worden bij elkaar opgeteld. Voor gas zou het €244 zijn (op basis van 1800 m3) en voor stroom €10, dus samen €254. De stroom wordt achteraf verrekend en teruggestort.
Over een maand komt de warmtepomp en dan ziet het plaatje er heel anders uit en verbruik ik fors minder gas en lever minder terug (over een jaar gezien natuurlijk want die warmtepomp komt op het verkeerde moment).
Wat is wijsheid? Nog maar eens wat gaan rekenen. Maar als die TLV inderdaad wordt aangepast is het koffiedik kijken geworden
Volgens mij probeert Engie klanten met teruglevering te weren.
Engie roept al maanden dat ze de TLV gaan passen, maar tot op heden is het niet gebeurd.
Misschien dat ze proberen om de TLV te verlagen gedurende de looptijd, maar het staat vrij duidelijk in het contact, als ze hem verlagen vermoedt ik dat een rechter daar gehakt van maakt.
Engie roept al maanden dat ze de TLV gaan passen, maar tot op heden is het niet gebeurd.
Misschien dat ze proberen om de TLV te verlagen gedurende de looptijd, maar het staat vrij duidelijk in het contact, als ze hem verlagen vermoedt ik dat een rechter daar gehakt van maakt.
Dat is toch makkelijk te voorkomen als energieleverancier zijnde? Gewoon een apart tarief hanteren voor terugleververgoeding, zoals de rest van de energieleveranciers dat doen.HandyLumberjack schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:04:
Ik denk dat je vermoeden dus niet echt terecht is.
Hun huidige tarieven wijzen op het tegendeel...HandyLumberjack schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:04:
(Flex)Tarieven SamenOm voor juni zijn bekend
Hoog. 0,355
Laag 0,305
Enkel 0,337
Teruglever tarief. 0,0922.
Hoog. 0,355
Laag 0,305
Enkel 0,337
Half Nederland snapt totaal niet hoe het werkt met terugleververgoeding en salderen, en denkt dat de terugleververgoeding al relevant is als je maar een paar panelen op je dak hebt.GioStyle schreef op woensdag 26 april 2023 @ 15:44:
[...]
Dat is toch makkelijk te voorkomen als energieleverancier zijnde? Gewoon een apart tarief hanteren voor terugleververgoeding, zoals de rest van de energieleveranciers dat doen.
Ik denk dat je vermoeden dus niet echt terecht is.
Met die terugleververgoeding proberen ze mijns inziens meer klanten te trekken, en daar zitten helaas voor hun ook klanten tussen die ze jaarlijks duizenden euros betalen voor energie die op de energiemarkt hooguit de helft waard is. Waarom geeft de klantenservice anders sinds halverwege vorig jaar al aan dat ze de teruglevertarieven willen verlagen als ze vermoeden dat je veel wilt terugleveren?
Omdat de tlv zover naar beneden gegaan is zat ik te denken aan overstappen naar Engie.Peterhardenberg schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:12:
(Flex)Tarieven SamenOm voor juni zijn bekend
Hoog. 0,355
Laag 0,305
Enkel 0,337
Maar vreemd genoeg geeft dat maar heel erg weinig voordeel.
verbruik hoog 1200kWh
verbruik laag. 1600kWh
terug. hoog. 3000kWh
terug. laag. 100kWh
bedrag per jaar
SamenOM Flex -248,02 Engie variabel -261,43
Engie vraagt een maand bedrag van 10,-
OM stort elke maand 20,- op mn rekening
Ik blijf voorlopig toch maar zitten bij OM
Zoals jij beweert dat half Nederland geen kennis van zaken heeft wat betreft salderen en terugleververgoedingen durf ik wel met droge ogen te beweren dat uitspraken die medewerkers maken van een willekeurige klantenservice op zijn minst nogal discutabel kunnen zijn. Met andere woorden: ik zou me niet wijs laten maken of juist minder wijs laten maken door de klantenservice en puur kijken naar het contract.HandyLumberjack schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:54:
[...]
Half Nederland snapt totaal niet hoe het werkt met terugleververgoeding en salderen, en denkt dat de terugleververgoeding al relevant is als je maar een paar panelen op je dak hebt.
Met die terugleververgoeding proberen ze mijns inziens meer klanten te trekken, en daar zitten helaas voor hun ook klanten tussen die ze jaarlijks duizenden euros betalen voor energie die op de energiemarkt hooguit de helft waard is. Waarom geeft de klantenservice anders sinds halverwege vorig jaar al aan dat ze de teruglevertarieven willen verlagen als ze vermoeden dat je veel wilt terugleveren?
En in het jaarcontract wat ik hier heb afgesloten met Engie staat heel duidelijk:
Dan kan een medewerker van de klantenservice wel roepen dat de terugleververgoedingen gaan veranderen en dat de vergoeding omlaag gaat, dat kan best zo zijn, maar niet als je midden in een jaarcontract zit.Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
@Peterhardenberg
Je houdt jaarlijks netto 300 kWh over. Als je daar €0,10 per kWh voor krijgt, praat je over €30. Krijg je daar €0,20 voor, is het €60. Voor jou is de hoogte van de teruglevergoeding nauwelijks relevant. Voor jou is het belangrijker om een energieleverancier te hebben die netjes jaarlijks saldeert in plaats van maandelijks of per tariefperiode...
haha, ik heb een email van hun waarin staat:libo1949 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:32:
"De terug levering vergoeding is inderdaad gelijk aan het kale leveringstarief. Als je een jaarcontract hebt staat deze vast gedurende het jaarcontract en kan deze ook niet wijzigen."
Dus gewoon kijken wat er in je contract staat.
bevestigend, ik heb dezelfde tekst Engie 1 jaar vast met ingang vanaf 1-7-23 (de gangbare 0,24/0,19 waar iedereen nu op vist)jobr schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:35:
[...]
haha, ik heb een email van hun waarin staat:
Dus gewoon kijken wat er in je contract staat.
---------
edit: copy paste uit het contract
Soort tarief: Vast
De leveringskosten gaan in vanaf de startdatum van levering, staan vast gedurende de looptijd van jouw overeenkomst en zijn niet onderhevig aan prijswijzigingen.
Dan een halve pagina verderop:
Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen. Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik bepalen wij jouw totale kosten.
Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).
---------
resulterende in: de leveringskosten staan vast, en de TLV is gelijk aan het kale leveringstarief (0.24 / 0.19)
[ Voor 48% gewijzigd door dyrc op 26-04-2023 19:55 ]
Maar wie saldeert er allemaal per jaar ? Engie toch ookGioStyle schreef op woensdag 26 april 2023 @ 18:22:
[...]
Zoals jij beweert dat half Nederland geen kennis van zaken heeft wat betreft salderen en terugleververgoedingen durf ik wel met droge ogen te beweren dat uitspraken die medewerkers maken van een willekeurige klantenservice op zijn minst nogal discutabel kunnen zijn. Met andere woorden: ik zou me niet wijs laten maken of juist minder wijs laten maken door de klantenservice en puur kijken naar het contract.
En in het jaarcontract wat ik hier heb afgesloten met Engie staat heel duidelijk:
[...]
Dan kan een medewerker van de klantenservice wel roepen dat de terugleververgoedingen gaan veranderen en dat de vergoeding omlaag gaat, dat kan best zo zijn, maar niet als je midden in een jaarcontract zit.
@Peterhardenberg
Je houdt jaarlijks netto 300 kWh over. Als je daar €0,10 per kWh voor krijgt, praat je over €30. Krijg je daar €0,20 voor, is het €60. Voor jou is de hoogte van de teruglevergoeding nauwelijks relevant. Voor jou is het belangrijker om een energieleverancier te hebben die netjes jaarlijks saldeert in plaats van maandelijks of per tariefperiode...
Doe zelf goed onderzoek. 't Enige wat ik met zekerheid weet is dat het verschilt per energieleverancier, het verschilt ook per contract (variabel, vast, model), en salderen kan gebeuren in euro's of in kWh's, of per telwerk, of per tariefperiode...Hp68 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:23:
[...]
Maar wie saldeert er allemaal per jaar ? Engie toch ook
Engie saldeert per telwerk en aangezien ik een jaarcontract heb afgesloten, kunnen ze ook niet rommelen met verschillende tariefperiodes...
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2