| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik kan alleen vinden:
10 cent TLV
en dat is bij invoeren van 6 k afname en 9,9 k TLV Toch blijft de TLV op10 cent staan dan
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Even teruglezen? Iets met modelcontract...Naalroc schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:16:
Hoe kan Budget zo hoog in de lijst staan?
Ik kan alleen vinden:
10 cent TLV
[Afbeelding]
en dat is bij invoeren van 6 k afname en 9,9 k TLV Toch blijft de TLV op10 cent staan dan

Dat is een deel van het probleem: ik kan nergens kiezen voor een modelcontract, en in de vergelijker, die ik aanhaalde komt die ook niet voor, dus hoe kom ik dan in de modelcontract-gegevens, want dat is ook wat ik wil!.bbbrumbrum schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:19:
[...]
Even teruglezen? Iets met modelcontract...
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
yepNaalroc schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:43:
[...]
Dat is een deel van het probleem: ik kan nergens kiezen voor een modelcontract, en in de vergelijker, die ik aanhaalde komt die ook niet voor, dus hoe kom ik dan in de modelcontract-gegevens, want dat is ook wat ik wil!.

alleen onderin de footer staat het modelcontract. En als je belt heb je dikke pech, want 'ze doen niet aan modelcontracten, dat is als voorbeeld...' (model)
Overigens sowieso een van de ergste call centers die ik ooit aan de lijn heb gehad.
snap daarom ook niet dat ie daar nog steeds in het overzicht staat
[Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-05-2023 17:49]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Juist ja!paQ schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:47:
[...]
yep
alleen onderin de footer staat het modelcontract. En als je belt heb je dikke pech, want 'ze doen niet aan modelcontracten, dat is als voorbeeld...' (model)
Overigens sowieso een van de ergste call centers die ik ooit aan de lijn heb gehad.
snap daarom ook niet dat ie daar nog steeds in het overzicht staat
En ik vond BE sowieso een van degene met de slechtste service. (Al heb ik hier op het forum wel over meer belabberde maatschappijen gelezen.) Als je schriftelijk contact zoekt, krijg je geen reactie, alleen via klachtensites. Echt een super bedrijf, heel dat Budget...RikHa schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:10:
Haha, BE aan de lijn. Die zijn niet bij machte hun eigen link naar modelcontract tarieven te openen. Nee dat begrijp ik want dat is de beste TLV momenteel volgens mij. Gaat om deze link: https://www.budgetthuis.nl/energie/modelcontract en dan naar tarievenblad. Sta nu in de wacht want de goede man snapt er ook niks van.
Ok, ze beweren dus gewoon dat dat modelcontract verouderd is en dat er geen nieuwere versie is. Alleen variabel met slechte TLV. Op mijn vraag of het geen verplichting is voor alle aanbieders om een modelcontract aan te bieden reageerde hij door de focus te verleggen of ik een gratis simkaart wilde. Nee. Of hij dan wat voor mij kon betekenen met een internet aansluiting. Nee.![]()
Nou goed, laat maar. Voor de zekerheid heb ik vanochtend wel alvast een PP modelcontract met 21 ct TLV genomen. Nu heb ik nog UC met 74 ct. Zal wel binnen de opzegtermijn van PP nieuwe prijzen van UC krijgen waarschijnlijk. Jammer dat dat feest (vermoedelijk) voorbij gaat. Kom deze maand tegen de € 1.000,- alleen TLV aan. Lekker hoor!
paQ in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"Truus01 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:08:
[...]
Juist ja!
[...]
En ik vond BE sowieso een van degene met de slechtste service. (Al heb ik hier op het forum wel over meer belabberde maatschappijen gelezen.) Als je schriftelijk contact zoekt, krijg je geen reactie, alleen via klachtensites. Echt een super bedrijf, heel dat Budget...

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
Je moet zo'n leverancier helemaal niet willen als het van meet af aan al zo gaat. Dat gaat je later alleen maar meer gezeik opleveren.Floppus schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 19:07:
Gewoon aan het begin van het gesprek melden dat je het gesprek opneemt voor juridische doeleinden en melding ACM en dat ze gerust een manager of jurist aan mogen laten schuiven
So far so good met de nr 1 uit de lijst momenteel, vanons.
telefoon gaat 3 keer over, er neemt iemand op, die kan ook gewoon alles, hoeft niet door te verbinden. Da's ook best wel eens fijn

zoals gezegd is hun online omgeving even wennen, maar alles wordt netjes bijgehouden.
op de dagen die ontbreken had ik ook daadwerkelijk geen invoeding
en het TLV tarief:
Dat is nog wat abracadabra.
Komt vooralsnog niet overeen met 50% van het kale tarief, maar ik kom op ca 48 cent uit.
(192/396)
[Voor 13% gewijzigd door paQ op 24-05-2023 19:25]
Teruglevering (bruto)
(Enkeltarief: € 0,16648 per kWh)
€ -20,81
Teruglevering (netto)
(Enkeltarief: € 0,11654 per kWh)
€ -43,70
Strookt niet helemaal met het overzicht in de OP...
Hun modelcontract stelt 50% van het kale tarief.HKees schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:24:
Als ik op de website van Vanons mijn gegevens invul (1500 kWh verbruik, 6000 opwek) krijg ik dit:
Teruglevering (bruto)
(Enkeltarief: € 0,16648 per kWh)
€ -20,81
Teruglevering (netto)
(Enkeltarief: € 0,11654 per kWh)
€ -43,70
Strookt niet helemaal met het overzicht in de OP...
Ja maar het staat er wel krom:
Daar kun je ook van maken, ik neem even enkeltarief als voorbeeld, € 0,46726 / 2 = € 0,23363 inc. BTW dus / 1,21 = € 0,19308. Of bedoelen ze die € 0,23363 + 21% BTW = € 0,28269. Dat zou wel lekker zijn. Betalen ze die BTW daadwerkelijk uit??Is jouw teruglevering hoger dan je verbruik? We vergoeden 50% van je leveringstarief inclusief BTW 21% en exclusief energiebelasting.
[Voor 7% gewijzigd door RikHa op 25-05-2023 06:38]
Maar wellicht ook belangrijk, wat ik in de tabel niet kon vinden; de manier van salderen (zolang dat kan).
Engie saldeert bijv. per telwerk indien je dubbel tarief hebt ingeschakeld. Het overschot van een normale telwerk wordt dan op basis van TLV (EUR) vergoed over het verbruik op je dal telwerk. (wat voor nieuwe klanten dus slechts 8 cent is)
Echter, als je je afrekening omzet naar enkeltarief, dan wordt het overschot van het ene telwerk met het andere telwerk gesaldeerd op basis van kWh's. Dit is nergens te vinden op hun website en/of voorwaarden, maar na verzoek dit schriftelijk vast te leggen (mail) kreeg ik deze link: https://www.zelfenergiepr...fde%20tarief%20afgerekend.
Ze suggereren dus dat dat wettelijk verplicht is?
Een lijst van de methodes van alle leveranciers (wel uit 2019) vond ik hier (eerste tabel): https://www.vastelastenbo...g-per-energieleverancier/
Dit staat in mijn overeenkomstRikHa schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 06:34:
[...]
Ja maar het staat er wel krom:
[...]
Daar kun je ook van maken, ik neem even enkeltarief als voorbeeld, € 0,46726 / 2 = € 0,23363 inc. BTW dus / 1,21 = € 0,19308. Of bedoelen ze die € 0,23363 + 21% BTW = € 0,28269. Dat zou wel lekker zijn. Betalen ze die BTW daadwerkelijk uit??
Stroom
De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is € 0,38183, voor normaaltarief € 0,40563, en voor daltarief € 0,36317 (incl. 21% btw). De totaalprijs is berekend door het leveringstarief per telwerk, de energiebelasting en de Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie bij elkaar op te tellen.
Tarief incl 21% btw per 01-07-2023 | |
Stroom enkeltarief per kWh 1 | € 0,22939 |
Stroom normaaltarief per kWh 1 | € 0,25318 |
Stroom daltarief per kWh 1 | € 0,21072 |
Vaste leveringskosten per dag (stroom) | € 0,20548 |
Energiebelasting stroom per kWh 2 | € 0,152448 |
Vermindering energiebelasting per dag 2 | € -1,6352 |
Opslag Duurzame Energie en Klimaattransitie per kWh 2 | € 0,0 |
Teruglevering
Om in lijn te blijven met de marktprijzen, gelden per 1 juli twee terugleververgoedingen. Voor eventuele overgebleven opwek na het salderen ontvang je tot 2000 kWh de standaard terugleververgoeding. Lever je meer dan 2000 kWh terug, dan ontvang je voor de teruglevering daarboven een verlaagd tarief. Meer informatie hierover vind je in onze meestgestelde vragen.
Terugleververgoeding per kWh (standaard) | € 0,10 |
Terugleververgoeding per kWh (verlaagd) | € 0,06 |
* Deze tarieven zijn exclusief btw.
Die tarieven staan al in het afgesplitste Engie-topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2188006
[Voor 38% gewijzigd door Linea op 25-05-2023 13:48]
Komt in principe toch op hetzelfde neer? Salderen doe je op jaarbasis over het totaal afgenomen aantal kWhpc-freakz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:18:
Maar wellicht ook belangrijk, wat ik in de tabel niet kon vinden; de manier van salderen (zolang dat kan).
Engie saldeert bijv. per telwerk indien je dubbel tarief hebt ingeschakeld. Het overschot van een normale telwerk wordt dan op basis van TLV (EUR) vergoed over het verbruik op je dal telwerk. (wat voor nieuwe klanten dus slechts 8 cent is)
Echter, als je je afrekening omzet naar enkeltarief, dan wordt het overschot van het ene telwerk met het andere telwerk gesaldeerd op basis van kWh's. Dit is nergens te vinden op hun website en/of voorwaarden, maar na verzoek dit schriftelijk vast te leggen (mail) kreeg ik deze link: https://www.zelfenergiepr...fde%20tarief%20afgerekend.
Ik zie ook niet in wat dit met de TLV heeft te maken, of dacht je dat die gold voor je overschot per telwerk?
Maar ik zal verder doorvragen in het Engie topic aangezien dit hier alleen maar voor verwarring zorgt geloof ik. Excuus.
Raar dat ze dan naar een link verwijzen waar gewoon de wettekst staat hoe ze moeten salderen (kWh's dus). Het is gewoon bij wet verboden om op basis van prijs te salderen. Doen ze ook echt niet, je had gewoon een verwarde medewerker te pakken. Dus kortom, bij engie altijd dubbel tarief pakken want er is in verhouding meer opwek in normaaltarief.pc-freakz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:08:
@ASW1 dat is precies wat Engie me verteld. Ze betalen je het TLV voor het overschot van het ene telwerk en verrekenen dat bedrag met je andere telwerk. (En aangezien dat 8 cent is voor nieuwe klanten - 3x lager dan het dal tarief - is dat van groot belang). Engie is niet de enige die dat zo doet, vandaar mijn opmerking hier.
Maar ik zal verder doorvragen in het Engie topic aangezien dit hier alleen maar voor verwarring zorgt geloof ik. Excuus.
Ik begrijp nu wat je bedoelt, en zie je punt aangezien dat voor nieuwe klanten resulteert in een totaal andere TLV dan men zou mogen verwachten.pc-freakz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:08:
@ASW1 dat is precies wat Engie me verteld. Ze betalen je het TLV voor het overschot van het ene telwerk en verrekenen dat bedrag met je andere telwerk. (En aangezien dat 8 cent is voor nieuwe klanten - 3x lager dan het dal tarief - is dat van groot belang). Engie is niet de enige die dat zo doet, vandaar mijn opmerking hier.
Juist vanwege dit soort geklier heb ik al meermaals overwogen alleen nog enkeltaief te nemen, omdat dit discussies met je leverancier over de TLV een stuk eenvoudiger maakt of wellicht kan vermijden.
Hier dezelfde mail, hier de tarieven zonder belastingen;leonardvg schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:34:
Nieuwe tarieven voor Engie Open per 1 juli voor bestaande klanten:
[Afbeelding]
Bron: e-mail
Ok de prijzen zijn duidelijk. 50% van het levertarief en daar wordt dan nog 21% BTW over geheven. Das best goed. Ik ga ze als de sodemieter bellen! Thanks @paQ
Die kolom verbruik snap ik niet trouwens...
je moet toch iets opgeven om tot een berekening te komen.
Ws. heb ik 1 kWh verbruik opgegegeven en 5000 terugleveren.
Interessante ontwikkeling. Is dit nu de eerste partij die zo'n soort staffeling aanbrengt in de teruglevering?QFX23 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:23:
[..]
Teruglevering
Om in lijn te blijven met de marktprijzen, gelden per 1 juli twee terugleververgoedingen. Voor eventuele overgebleven opwek na het salderen ontvang je tot 2000 kWh de standaard terugleververgoeding. Lever je meer dan 2000 kWh terug, dan ontvang je voor de teruglevering daarboven een verlaagd tarief. Meer informatie hierover vind je in onze meestgestelde vragen.
Terugleververgoeding per kWh (standaard) € 0,10 Terugleververgoeding per kWh (verlaagd) € 0,06
* Deze tarieven zijn exclusief btw.
Greenchoice werkte vroeger ook met staffels boven en onder de 2000 kWh geeft @vanderv in het Engie-topic aan.Melkunie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:41:
Interessante ontwikkeling. Is dit nu de eerste partij die zo'n soort staffeling aanbrengt in de teruglevering?
Engie zelf hanteert nu een grens van 10.000 kWh (voor bestaande klanten), maar die is bepalend voor alle leveringstarieven elektriciteit (piek, dal, enkel) en de terugleververgoeding voor alle kWh.
Ik lees hier:Melkunie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:41:
[...]
Interessante ontwikkeling. Is dit nu de eerste partij die zo'n soort staffeling aanbrengt in de teruglevering?
Geachte "klant" indien u van plan bent terug te gaan leveren,
bent u concurrent van onze eigen opwek velden en zien we U liever opzouten,
óf.. u moet bereid zijn onze directeurs te spekken met nagenoeg GRATIS energie,
want zó laag als wij u de TLV aanbieden?? dat kunnen we zelf niet voor elkaar krijgen. ....
ik vind het niet meer dan logisch. gewoon een stuk risicobeperking voor de energieleverancier. Zij zullen tenslotte die TLV moeten betalen op momenten dat er een negatieve stroomprijs is.Hansieo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:08:
[...]
Ik lees hier:
want zó laag als wij u de TLV aanbieden?? dat kunnen we zelf niet voor elkaar krijgen. ....
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Maar het rare daaraan was (of is, ik heb nog zo'n contract) is dat voor de eerste 2000 kWh overschot een TLV van 8 cent wordt gegeven, en voor alles daarboven een hogere TLV gelijk aan het kale leveringstarief.Linea schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:03:
[...]
Greenchoice werkte vroeger ook met staffels boven en onder de 2000 kWh
Je zou het eerder andersom verwachten.
Buiten dat ik het toch echt wel logisch vind van een energiemaatschappij om het zo te doen, doet Engie het ook nog op een nette manier en niet door maar gewoon met een botte bijl de TLV drastisch te verlagen en er doorheen te pushen, met mogelijke juridische gevolg.Hansieo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:08:
Ik lees hier:
Komt bij dat 14ct nog best aardig is tov van vele andere leveranciers.
Zo maken ze wel juist minder 'verlies' op terugleveraars. Want ik denk dat veel mensen niet boven die 2000kWh uitkomen. En dat beetje wat ze erboven komen (dus voor de meeste), is dan voor GreenChoice juist niet duur.ASW1 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:39:
[...]
Maar het rare daaraan was (of is, ik heb nog zo'n contract) is dat voor de eerste 2000 kWh overschot een TLV van 8 cent wordt gegeven, en voor alles daarboven een hogere TLV gelijk aan het kale leveringstarief.
Je zou het eerder andersom verwachten.
Ik lever (denk ik, heb de panelen nog geen jaar) 2500kWh terug. Dan zijn die 500 de duurste voor GC, maar dat is maar een schijntje dan als het andersom zou zijn, kaal levertarief over 2000 en dan maar 8ct over die 500.
Overigens is dat niet hetzelfde als wat Engie doet. Want Engie heeft over alle 10000kWh die 14ct en niet over een deel ervan. Dus als je net eronder zit, krijg je nog het kale levertarief (enkel 22,694ct). Zit je net erboven (of erop), krijg je die 14ct.
En dat scheelt dan behoorlijk. (Vb: geedsen in "Engie snoeit in de terugleververgoeding")
Wij gaan dus van €0,50526 naar €0,22694 teruglevertarief per kWh. Het was leuk zolang het duurde

En dan zit je nog in de gunstigste categoriek0enf0rNL schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:42:
Zojuist mail gehad van Engie over de tarievenwijziging van 1 juli 2023
[Afbeelding]
Wij gaan dus van €0,50526 naar €0,22694 teruglevertarief per kWh. Het was leuk zolang het duurde

Floppus in "Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?"
Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)
In het laatste geval zou je het beste voor hoog/dal kunnen kiezen ipv 1 enkel tarief?
- Zo las ik dat Budget energie geen Model contracten afsluit, dus waarom vernoemen.
- Staat bij Powerpeers dat het €0,21 zou zijn, maar als ik de voorwaarde/tarieven op de website bekijk zie ik
"Lever je meer stroom terug dan je zelf verbruikt? Dan krijg je vanaf 1 juni 2023 bij een 1-jarig contract een terugleververgoeding van € 0,11 per kWh en bij een modelcontract en 3-jarig contract € 0,05 per kWh (btw-loos). Lees meer over de terugleververgoeding die wij aan iedereen bieden die zonne-energie deelt via Powerpeers."
- Bij van ons krijg ik ook nog maar een aanbod van
"Teruglevering (netto)
(Enkeltarief: € 0,11654 per kWh)"
Is voor mij dus momenteel niet echt duidelijk waar ik nu daadwerkelijk de hoogste TLF ontvang, iemand nog advies over hoe ik misschien de tabel dan wel zou moeten lezen?
Zullen ze nu toch de prijzen kunnen veranderen voor 1-7 vraag ik me nu af? Ik lees verder ook nergens in de paperassen hoelang ze dat van te voren moeten mededelen.Datum waarop contract is gesloten: 26-05-2023.
Overeengekomen startdatum levering: 02-07-2023.
Deze las ik ergens anders ook al.sjors86 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:04:
- Staat bij Powerpeers dat het €0,21 zou zijn, maar als ik de voorwaarde/tarieven op de website bekijk zie ik
"Lever je meer stroom terug dan je zelf verbruikt? Dan krijg je vanaf 1 juni 2023 bij een 1-jarig contract een terugleververgoeding van € 0,11 per kWh en bij een modelcontract en 3-jarig contract € 0,05 per kWh (btw-loos). Lees meer over de terugleververgoeding die wij aan iedereen bieden die zonne-energie deelt via Powerpeers."
Maar als ik mijn gegevens invul krijg ik nog altijd bij modelcontract stroom een TLV van 21ct te zien.
Vreemd.
Welk contract heb je afgesloten? Vast, variabel of Model?RikHa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:59:
Zojuist contract afgesloten bij Energie VanOns. TLV normaal 0,32326 en dal 0,24556. Prima lijkt mij. Ingangsdatum is 2-7 maar daar geven ze een eigen draai aan zie ik:
[...]
Zullen ze nu toch de prijzen kunnen veranderen voor 1-7 vraag ik me nu af? Ik lees verder ook nergens in de paperassen hoelang ze dat van te voren moeten mededelen.
Modelcontract.Peterhardenberg schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:17:
[...]
Welk contract heb je afgesloten? Vast, variabel of Model?
Je contract is al ingegaan, alleen de levering is uitgesteld, Je bent dus al klant,
dan gaat het onderstaande uit de voorwaarden meetellen.
" hc › nl › articles › 10009274776349-Wanneer-wordt-de-netto-terugleververgoeding-verlaagd-
Wanneer wordt de netto terugleververgoeding verlaagd?
Wat betekent dit voor jou? Als huidige klant met een variabel of modelcontract krijg je van ons tot 1 juli 2023 voor je netto teruglevering het kale leveringstarief inclusief btw, zoals vastgelegd in de overeenkomst met ons. Huidige klanten ontvangen vóór 1 juli een nieuwe overeenkomst waarin de lagere terugleververgoeding is opgenomen. Nieuwe klanten ontvangen vanaf 1 april een aangepaste overeenkomst met daarin de verlaagde netto terugleververgoeding.
Eind januari hebben onze klanten met een variabel- en modelcontract van ons een mail gekregen over de verlaging van onze netto terugleververgoeding. We hebben besloten om de voorgenomen verlaging van de terugleververgoeding voor onze huidige klanten uit te stellen tot 1 juli 2023 ."
En gezien de huidige TLV bij Van Ons, zal die tlv per 1-07-23 wel eens heel veel naar beneden kunnen gaan, maar je hebt nog 2 weken de tijd om op te zeggen.
Waar vind jij die tarieven?RikHa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:59:
Zojuist contract afgesloten bij Energie VanOns. TLV normaal 0,32326 en dal 0,24556. Prima lijkt mij. Ingangsdatum is 2-7 maar daar geven ze een eigen draai aan zie ik:
Zullen ze nu toch de prijzen kunnen veranderen voor 1-7 vraag ik me nu af? Ik lees verder ook nergens in de paperassen hoelang ze dat van te voren moeten mededelen.
Modelcontract vind ik normaal 0,336485, dal 0,258785 (enkel 0,29592) @cj1 Dit is trouwens dan gelijk de hoogste! Is dat pas gewijzigd of hebben we daar overheen gekeken?
Variabel vind ik normaal 0,144571, dal 0,12516 (enkel 0,135058).
[Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 26-05-2023 15:31]
Dat is toch sterk inderdaad. Ik heb 2 dagen geleden een modelcontract afgesloten voor die 21 ct. Nu kan ik dat idd niet meer terugvinden op de website.sjors86 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:04:
Ik heb nu een 3 maanden panelen op mijn dak en heb inmiddels bijna teruggeleverd wat ik eerder dit jaar heb verbuikt. Ik zit nu nog bij Greenchoice, maar ik zoek nu dus een leverancier met een hogere TLF. De tabel in deze thread heb ik inmiddels wel al een paar keer voorbij zien komen, de genoemde TLV vind ik echter nooit terug, dus het nut van de tabel ontgaat mij een beetje.
- Zo las ik dat Budget energie geen Model contracten afsluit, dus waarom vernoemen.
- Bij van ons krijg ik ook nog maar een aanbod van
"Teruglevering (netto)
(Enkeltarief: € 0,11654 per kWh)"
Is voor mij dus momenteel niet echt duidelijk waar ik nu daadwerkelijk de hoogste TLF ontvang, iemand nog advies over hoe ik misschien de tabel dan wel zou moeten lezen?
Voor VanOns ga naar: https://energie.vanons.org/modelcontract/
Dan zijn ze in ieder geval gestegen ten opzichte daarvan...RikHa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:40:
[...]
In het contract dat ze me vandaag hebben gestuurd.
[Afbeelding]
En dit werkt dus in principe hetzelfde als bij Powerpeers? Na 2-7 laten ingaan en dan een half jaar deze hoge TLV?
WP:3.5 kW MHI ZS-W, aroSTOR 270L, 3120WP oost, 1560WP west op SMA SB-3.6
Hoeveel dagen van tevoren moeten ze die nieuwe tarieven melden? Het is toch van de gekke dat ze een contract afsluiten dat ze nog voordat ze gaan leveren aan kunnen passen?Peterhardenberg schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:30:
[...]
Je contract is al ingegaan, alleen de levering is uitgesteld, Je bent dus al klant,
dan gaat het onderstaande uit de voorwaarden meetellen.
[...]
En gezien de huidige TLV bij Van Ons, zal die tlv per 1-07-23 wel eens heel veel naar beneden kunnen gaan, maar je hebt nog 2 weken de tijd om op te zeggen.
Dat valt nog te bezien. Ben bang dat ik bij PP terechtkom vanwege hetgeen ik hierboven al beschreef.Truus01 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:43:
[...]
Dan zijn ze in ieder geval gestegen ten opzichte daarvan...
En dit werkt dus in principe hetzelfde als bij Powerpeers? Na 2-7 laten ingaan en dan een half jaar deze hoge TLV?
Ik verwacht dat voor 1-06-23 de nieuwe tarieven wel bekend zijn.RikHa schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:46:
[...]
Hoeveel dagen van tevoren moeten ze die nieuwe tarieven melden? Het is toch van de gekke dat ze een contract afsluiten dat ze nog voordat ze gaan leveren aan kunnen passen?
Via de ACM is geregeld dat tariefswijzigingen minimaal 30 dagen vooraf bekend dienen te worden gemaakt.
https://www.acm.nl/nl/pub...-goed-aan-30-dagentermijn
[Voor 22% gewijzigd door Peterhardenberg op 26-05-2023 16:47]
Of is dit al vaker voorbij gekomen, en heb ik dit gemist?
Ze hebben mij als klant dit nog niet laten weten

Om 18:07 alsnog bericht gekregen.
[Voor 10% gewijzigd door RutgerJanssen op 26-05-2023 19:25]
Ik knijp weer even in mijn handjes dat ik net op tijd geweest ben bij engie met 1 jaar ±24c
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
(En dan voor de volledigheid het liefst de bijbehorende info die ook in de tabel staat.)
Per telwerk en voor de leveringskosten per tariefsperiode (als je geen vast contract hebt)PSP123 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:34:
Is m.b.t. het energiecontract bij Engie al een eenduidig antwoord of er wordt gesaldeerd per telwerk of niet?
In het laatste geval zou je het beste voor hoog/dal kunnen kiezen ipv 1 enkel tarief?
padoempats schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:26:
De 21c TLV bij Powerpeers is nu voorgoed voorbij. Per 1 juli gaan ze naar 11 cent voor variabel contract, het model contract gaat naar 5 cent. Een 1-jaar-contract gaat naar 11c en een 3-jaar-contract gaat naar 5 cent.
Ik knijp weer even in mijn handjes dat ik net op tijd geweest ben bij engie met 1 jaar ±24c
https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/
@cj1
Ik vraag me af of het wel handig is om nu het modelcontract te nemen en in te laten gaan vanaf 2 juli. Als ze alsnog zakken naar 5 cent dan zit ik weer met die 30 dagen opzegtermijn en ben ik de hele maand juli aan opbrengst kwijt.
Powerpeers gooit alles op 1 hoop. Alleen enkeltariefNaalroc schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:59:
Is er bij PowerPeers geen mogelijkheid tot het kiezen van hoog en dal tarief? Kan daarover niets vinden, alleen een vast bedrag van 0,477938 /Kwh bij een modelcontract.
Of is dit al vaker voorbij gekomen, en heb ik dit gemist?
Hoe zat het ook alweer met het tijdig informeren? 30 dagen van tevoren?
Hier staat het uitgelegd.HKees schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:40:
Ik ben benieuwd of de truc per 2 of 3 juli nog doorgaat... Ik zit nog in de bedenktijd.
https://www.acm.nl/nl/pub...-goed-aan-30-dagentermijn
Inderdaad. Ik heb van de week een modelcontract afgesloten bij Powerpeers startende op 1 Juli. In de berekeningen etc staat 21 cent TLV, maar als ik het goed begrijp wordt dit dus gelijk 5 cent bij de start. Als dat zo is dan maak ik gebruik van de 14 dagen bedenktijd.Kevf schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:14:
[...]
[Afbeelding]
https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/
@cj1
Ik vraag me af of het wel handig is om nu het modelcontract te nemen en in te laten gaan vanaf 2 juli. Als ze alsnog zakken naar 5 cent dan zit ik weer met die 30 dagen opzegtermijn en ben ik de hele maand juli aan opbrengst kwijt.
Terugleververgoeding xx00 kWh x -0,210000 : € x19,00
Bij @nietwijk is dit in het verleden vaker goed gegaan (al is dat geen garantie voor de toekomst, natuurlijk).Kevf schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:14:
Als jij een tariefwijziging krijgt, MOET dit 30 dagen van tevoren gemeld worden, dus heb jij ook die tijd om op te zeggen.
Als ik me niet vergis is die termijn ook daardoor zo gekomen, omdat je bij de meeste aanbieders ook pas terecht kunt na 30 dagen (tenzij er sprake is van een verhuizing en sommige aanbieders willen je ook wel sneller, ook al verhuis je niet echt).
[Voor 4% gewijzigd door Truus01 op 26-05-2023 20:59]
TLV tabel 26 mei 2023
@mathijshooi OM verlaagd (dank @RutgerJanssen), Powerpeers verlaagd (dank @Kevf), Pure Energie verlaagd (dank @kevineppo)
Net even met Gaslicht gebeld om ff te polsen hoe zij denken dat PP met deze situatie omgaat...HKees schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:40:
Ik ben benieuwd of de truc per 2 of 3 juli nog doorgaat... Ik zit nog in de bedenktijd.
De beste man denkt dat ze de eerste maand de afgesproken tarieven zullen hanteren (in mijn geval vanaf 3 juli a.s.), en dat ze dan toch de moeite gaan nemen om je te informeren, en dus na 30 dagen de nieuwe tarieven zullen geven...
Schijnt in het verleden wel voorgekomen te zijn bij een aantal maatschappijen...
M.a.w... voor de maand juli zou ik dan gecoverd zijn...
Check. Iaw 1 deze dagen een contract afsluiten, in laten gaan op 1 juli (of 2?), dan krijg ik 30 dagen voor 1 juli wel/niet te horen of ook voor mij de prijzen gaan veranderen en dan kan ik er nog van af. In dat geval dan vervolgens naar Vattenfal want die blijven op 16,7 cent.Truus01 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:58:
[...]
Bij @nietwijk is dit in het verleden vaker goed gegaan (al is dat geen garantie voor de toekomst, natuurlijk).
Als jij een tariefwijziging krijgt, MOET dit 30 dagen van tevoren gemeld worden, dus heb jij ook die tijd om op te zeggen.
Als ik me niet vergis is die termijn ook daardoor zo gekomen, omdat je bij de meeste aanbieders ook pas terecht kunt na 30 dagen (tenzij er sprake is van een verhuizing en sommige aanbieders willen je ook wel sneller, ook al verhuis je niet echt).
Andere optie: sowieso nu naar Vattenfal want dan komt het sowieso 'goed'.
Nieuwe tarieven per 1/7/ voor bestaande klanten volgens aankondiging 26/5:
Variabel
Component elektriciteit Eenheid Tarief Energiebelasting Totaal
Levering normaaltarief per kWh € 0,288193 € 0,152448 € 0,440641
Levering laagtarief per kWh € 0,253484 € 0,152448 € 0,405932
Levering enkeltarief per kWh € 0,265723 € 0,152448 € 0,418171
Netto teruglevering tarief per kWh € 0,132862 € 0,132862
Gisteren email gehad van Powerpeers mbt de nieuwe tarieven. Wat mij opvalt is dat ik dus per 1 juli van 21c naar 5c zou gaan. Ik heb geen modelcontract maar gewoon een variabel contract en had verwacht naar 11c te gaan. Gelukkig had ik een tijdje geleden al voor 1 juli aangemeld bij Engie dus voorlopig loopt het nog goed.
Wel bijzonder dat de levertarieven (in mijn geval) maar 2 cent dalen en de TLV zelfs 16 cent daalt. Hele disclaimer erbij dat de TLV zoveel daalt omdat de prijzen op de energiemarkt zo gedaald zijn, maar vervolgens komt dat in de levertarieven dus helemaal niet terug.
Maargoed, ze zoeken het maar uit bij Powerpeers, mooi getimed dat ik per 1 juli weg ben naar Engie met weer een jaar 24c TLV

[Voor 15% gewijzigd door padoempats op 29-05-2023 11:25]
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
En nu iets meer context? Ben je zoals anderen een grote terugleveraar (meer dan 10k)?PJ Duineveld schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:44:
Onze vergoeding is ook bijgesteld bij engie, van 42 naar 14 cent[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hoe krijg je dat voor elkaar bij Engie?padoempats schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:44:
[Afbeelding]
Gisteren email gehad van Powerpeers mbt de nieuwe tarieven. Wat mij opvalt is dat ik dus per 1 juli van 21c naar 5c zou gaan. Ik heb geen modelcontract maar gewoon een variabel contract en had verwacht naar 11c te gaan. Gelukkig had ik een tijdje geleden al voor 1 juli aangemeld bij Engie dus voorlopig loopt het nog goed.
Wel bijzonder dat de levertarieven (in mijn geval) maar 2 cent dalen en de TLV zelfs 16 cent daalt. Hele disclaimer erbij dat de TLV zoveel daalt omdat de prijzen op de energiemarkt zo gedaald zijn, maar vervolgens komt dat in de levertarieven dus helemaal niet terug.
Maargoed, ze zoeken het maar uit bij Powerpeers, mooi getimed dat ik per 1 juli weg ben naar Engie met weer een jaar 24c TLV
Door in april een vast contract aan te gaan. Is niet meer mogelijk voor deze tarieven, tenzij je al klant bent
Let op: de 30 dagen termijn geldt alleen voor bestaande klanten.Peterhardenberg schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:39:
[...]
Ik verwacht dat voor 1-06-23 de nieuwe tarieven wel bekend zijn.
Via de ACM is geregeld dat tariefswijzigingen minimaal 30 dagen vooraf bekend dienen te worden gemaakt.
Voor nieuwe klanten hoeven de energieleveranciers op de dag zelf (modelcontract: 1 januari en 1 juli) pas de tarieven bekend te maken op de website.
[Voor 3% gewijzigd door cj1 op 30-05-2023 14:19]
Goede opmerkingcj1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Let op: de 30 dagen termijn geldt alleen voor bestaande klanten.
Voor nieuwe klanten hoeven de energieleveranciers op de dag zelf pas de tarieven bekend te maken op de website.

Maar wat is de dag zelf? de dag van het contract afsluiten, of de dag van leveren?
Naar de gedachte der wet is het antwoord 1. Het 2e zou onzin zijn. Maar wel benieuwd naar de letter der wet.Peterhardenberg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Goede opmerking![]()
Maar wat is de dag zelf? de dag van het contract afsluiten, of de dag van leveren?
Ben dus wel benieuwd naar waar @cj1 deze info van heeft. (vriendelijk bedoeld hoor

[Voor 11% gewijzigd door nietwijk op 30-05-2023 11:26]
https://nieuws.deltaenerg...flow&utm_content=svc_juli
Vanaf 1 april 2023 (voor nieuwe energiecontract met een vaste prijs) en vanaf 1 juli 2023 (voor variabele energiecontracten) geldt bij DELTA Energie een standaard terugleververgoeding van 0,09 euro per kWh
Ik ga dus helaas van 0,36 (variabel) naar 0,09 per 1 Juli.
Niet voor alle bestaande klanten: alleen voor mensen met variabele contracten.Ben-i schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:25:
Terugleververgoeding Delta Energie is verlaagd naar 0,09 per Kwh ook voor vaste klanten.
https://nieuws.deltaenerg...flow&utm_content=svc_juli
[Afbeelding]
Ik heb een 3 jaarscontract tot nov '24, en daarin wordt niets gewijzigd.
In een nieuwsbrief, helemaal onderaan, van 12/5 staat
Achter de link staat:Uitstel verlaging terugleververgoeding
Eind januari hebben onze klanten met een variabel- en modelcontract van ons een mail gekregen over de verlaging van onze netto terugleververgoeding. We hebben besloten om de voorgenomen verlaging van de terugleververgoeding voor onze huidige klanten uit te stellen tot 1 juli 2023 .
Wat is er aan de hand?
In de mail van eind januari hebben we aangekondigd dat we onze netto terugleververgoeding verlagen. De reden daarvoor vind je hier: https://energie.vanons.or...goeding-per-1-maart-2023/. Naar aanleiding van signalen van onze klanten hebben we de aankondiging van de wijziging juridisch laten toetsen. De uitkomst van de toetsing was dat we de wijziging niet tijdig genoeg hebben aangekondigd en we onze overeenkomsten met onze huidige klanten moeten aanpassen op dit punt. De klanten die dit betreft ontvangen van ons binnenkort een aangepaste overeenkomst.
Nooit gezien, heb ik niet, weet ik niet.bblablablabalbalabala
We streven naar een betere balans en kiezen ervoor om een eerlijkere verdeling te maken. De smalste schouders moeten niet de zwaarste lasten dragen. Om ook de gezinnen zonder zonnepanelen een eerlijke leveringstarief te kunnen blijven bieden, hebben we ervoor gekozen de terugleververgoeding per 1 maart 2023 te verlagen. De klanten die dit betreft zijn over het nieuwe tarief geïnformeerd. Op de voorschotfactuur van 1 maart staan de nieuwe netto terugleververgoedingen vermeld.
Ergo: als ik uiterlijk overmorgen niets hoor, dan wijzigt er dus ook niets?
Of heeft iemand nog een goed advies?
Bij een modelcontract zijn de data: 1 januari en 1 juli.Peterhardenberg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Goede opmerking![]()
Mijn info heeft betrekking op het modelcontract.nietwijk schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:19:
[...]
Ben dus wel benieuwd naar waar @cj1 deze info van heeft. (vriendelijk bedoeld hoor)
De bron is een ACM (beleids)medewerker, zeker geen ACM/Consuwijzer belcentrum medewerker.
Ik heb sinds 15/5 een contract bij VanOns, en pas op 17/5 de welkomsmail ontvangen. Ik heb die nieuwsbrief van 12/5 dus überhaupt nooit ontvangen. Als het goed is, kunnen ze dus uiterlijk deze vrijdag tariefswijzigingen door geven voor 1 Juli, en anders zijn ze mij verplicht de huidige tarieven te blijven geven. Maar goed:paQ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:30:
Ik heb sinds 11/5 een modelcontract bij Vanons, tegen 50% van het kale tarief (26 cent dus)
In een nieuwsbrief, helemaal onderaan, van 12/5 staat
[...]
Achter de link staat:
[...]
Nooit gezien, heb ik niet, weet ik niet.
Ergo: als ik uiterlijk overmorgen niets hoor, dan wijzigt er dus ook niets?
1. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen
2. Juridisch is het heel makkelijk om te tonen als je wél iets hebt ontvangen, maar zo goed als onmogelijk om aan te tonen dat je géén mail hebt ontvangen over tariefswijzigingen.
Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt. Anyway, ik heb ook nog een Powerpeers aanvraag lopen die per 3 juli in zal gaan. Kan die uiterlijk volgende week woensdag nog annuleren, dus ik wacht het nog een paar dagen af.
je bent de 3e vandaag die het meldt in dit topicnitpicker schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:42:
Vandaag mail gehad van Delta, per 1 juli terugleververgoeding naar 9 cent...

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Scherp!Tao schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Niet voor alle bestaande klanten: alleen voor mensen met variabele contracten.
Ik heb een 3 jaarscontract tot nov '24, en daarin wordt niets gewijzigd.
Ja, vorig jaar 11.500 kwh terug geleverd.Oekol schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:57:
[...]
En nu iets meer context? Ben je zoals anderen een grote terugleveraar (meer dan 10k)?
Dit jaar wordt het meer.
32x540Wp extra, wel over een 2de 3x25amp aansluiting.
Heeft United consumers niet een hogere TLV?HKees schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:09:
Morgen is voor mij de laatst mogelijke herroeping voor PP... Ingangsdatum staat nu op 3 juli a.s. (netto 4500 [kWh] terugleveren). Denk dat ik het maar door laat lopen..
Of heeft iemand nog een goed advies?
Nieuwe klanten krijgen geen nieuwe tarief per 1 juli. Die betalen het tarief wat tijdens afsluiten is afgesproken.cj1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:12:
Let op: de 30 dagen termijn geldt alleen voor bestaande klanten.
Voor nieuwe klanten hoeven de energieleveranciers op de dag zelf (modelcontract: 1 januari en 1 juli) pas de tarieven bekend te maken op de website.
Afsluiten lijkt mij, daarom een wassen neus want overstappen duurt 30 dagen, tenzij je verhuistPeterhardenberg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:18:
[...]
Goede opmerking![]()
Zijn er al tweakers die het beruchte Innova contact (91 cent tlv ) hebben gecasht? En betalen ze dan netjes uit?
Daar zit ik nu a €0,75... Maar ze gaan naar 13,5 cent?
Vwb het Powerpeers contract staat er de welbekende 21 cent in vermeld..
[Voor 5% gewijzigd door HKees op 30-05-2023 20:10]
Als die niet per 1 juli gaat wijzigen zou ik die mooi houden.HKees schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:09:
Daar begin ik zo langzamerhand ook al benieuwd naar te worden.Arnaud1980 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:57:
Goede Avond,
Zijn er al tweakers die het beruchte Innova contact (91 cent tlv ) hebben gecasht? En betalen ze dan netjes uit?
Er zijn er ook die pas een paar maanden dat contract hebben lopen.
Ik zit ook bij UC (model/variabel contract met €0,91 per kWh) tot iig 1 juli. Benieuwd of ik morgen nog een mail krijg i.v.m. die 30 dagen aankondigingstijd...HKees schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:09:
[...]
Daar zit ik nu a €0,75... Maar ze gaan naar 13,5 cent?
[Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 30-05-2023 20:31]
Ik mag toch hopen van wel. Anders gaat de aanbouw en nieuwe Tesla niet door hierArnaud1980 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:57:
Goede Avond,

Oohh... zo... daar had ik nog niet bij stilgestaan..MaSw85 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Ik zit ook bij UC (model/variabel contract met €0,91 per kWh) tot iig 1 juli. Benieuwd of ik morgen nog een mail krijg i.v.m. die 30 dagen aankondigingstijd...

Lijkt me dat een modelcontract vanaf 2 maart tot 1 juni afgesloten nog 21 cent krijg en modelcontract vanaf 1 juni teruggaat naar 5 cent.jobr schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:11:
[...]
Als die niet per 1 juli gaat wijzigen zou ik die mooi houden.
Zie https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/
Dat is een goede, ik UC iets van 60ct. Mocht dat inderdaad niet wijzigen, dan is het de vraag, weer een half jaar die 60ct, of toch het jaar Engie, 22ct, met de koppeling met het levertarief in het contract...(En de opzegboete voor Engie.)MaSw85 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Ik zit ook bij UC (model/variabel contract met €0,91 per kWh) tot iig 1 juli. Benieuwd of ik morgen nog een mail krijg i.v.m. die 30 dagen aankondigingstijd...
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- De situatie omtrent Eneco die een hoge TLV bood kan besproken worden in Eneco snoeit in teruglevering vergoeding
- Engie: Engie snoeit in de terugleververgoeding
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Saldering per kwartaal of jaar