Volgens mij staat er gewoon dat modelcontracten vanaf 1 juli 5 cent krijgen.Renumeration schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:12:
[...]
Lijkt me dat een modelcontract vanaf 2 maart tot 1 juni afgesloten nog 21 cent krijg en modelcontract vanaf 1 juni teruggaat naar 5 cent.
Zie https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/
Dat mag ik ook hopen, de BMW i4 komt december, daar zal Innova toch echt ook 20.000 euro bij moeten doen... Teller staat al op 9000 euro.de Peer schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:10:
[...]
Ik mag toch hopen van wel. Anders gaat de aanbouw en nieuwe Tesla niet door hier
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Daar is het toch nog te vroeg voor, betreft een jaarcontract dat tot het najaar doorloopt, laat de zon maar schijnen.Arnaud1980 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:57:
Goede Avond,
Zijn er al tweakers die het beruchte Innova contact (91 cent tlv ) hebben gecasht? En betalen ze dan netjes uit?
Je kan hem gewoon morgen beëindigen. Dan moeten ze betalen. Dus had best gekund.aa4ever schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:53:
[...]
Daar is het toch nog te vroeg voor, betreft een jaarcontract dat tot het najaar doorloopt, laat de zon maar schijnen.
Kan best zijn dat als Rattenval een 3 jarig contract geeft met een TLV van 16.8 cent dat ik die pak vanaf ergens in augustus. Het wordt wel een heel bedrag om te laten staan bij een bedrijf met niet al te beste cijfers, hoe lang durf je dat aan is dan de vraag.aa4ever schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:53:
[...]
Daar is het toch nog te vroeg voor, betreft een jaarcontract dat tot het najaar doorloopt, laat de zon maar schijnen.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Klopt maar waarom zou je dat doen? Tot het najaar komt er nog volop zon en de alternatieven zijn qua TLV een heel stuk lager.de Peer schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:59:
[...]
Je kan hem gewoon morgen beëindigen. Dan moeten ze betalen. Dus had best gekund.
Enigste wat ik mij kan voortellen dat je je risico van niet uitkeren wilt verlagen en je de euro's veilig wilt stellen.
Verhuizing, scheiding, of per ongeluk (door een wijziging door te voeren)aa4ever schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Klopt maar waarom zou je dat doen? Tot het najaar komt er nog volop zon en de alternatieven zijn qua TLV een heel stuk lager.
Enigste wat ik mij kan voortellen dat je je risico van niet uitkeren wilt verlagen en je de euro's veilig wilt stellen.
Denk dat ze eerder voor marktconform zullen gaan. 5 cent voor 3 jaar.Srednier schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:05:
[...]
Kan best zijn dat als Rattenval een 3 jarig contract geeft met een TLV van 16.8 cent
Volgens de klantenservice ontvangen we morgen (1 juni) een email met aankondiging van de nieuwe tarieven.MaSw85 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Ik zit ook bij UC (model/variabel contract met €0,91 per kWh) tot iig 1 juli. Benieuwd of ik morgen nog een mail krijg i.v.m. die 30 dagen aankondigingstijd...
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Ik ga er maar niet achteraan bellen in de hoop geen slapende honden wakker te maken. (al vraag ik me af of het nodig is, maar elk beetje geluk helpt. Ik heb niet het idee dat die callcenter lui hier melding van gaan maken.). Bijkomend voordeel dat mijn nieuwe contract Engie pas op 2 juli start is dat ik een dagje extra opzegtermijn heb als UC toch vergeet tijdig te melden.ijhas schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:42:
[...]
Volgens de klantenservice ontvangen we morgen (1 juni) een email met aankondiging van de nieuwe tarieven.
EDIT: als ze 1 juni met de nieuwe tarieven komen zijn ze (naar mijn inzicht) te laat. Juni kent 30 dagen. Die aankondiging moet dus uiterlijk vandaag komen.
[ Voor 11% gewijzigd door nietwijk op 31-05-2023 09:03 ]
Gisteren nieuwe tarieven van DELTA gekregen, de nieuwe TLV wordt ik niet blij meer van...
Gisteren meteen even gekeken bij VanOns, maar die site was gisteravond laat in onderhoud.
Ik begrijp nu waarom: vannacht hebben ze hun TLV dus ook aangepast. Nog wel beter dan Delta, maar niet echt de moeite waard.
VanONS:
Teruglevering (bruto)
(Normaaltarief: € 0,18007
Daltarief: € 0,15234 per kWh)
Teruglevering (netto)
(Normaaltarief: € 0,12605
Daltarief: € 0,10664 per kWh)
Vattenfall vooralsnog interessanter met TLV op € 0,168000 per kWh
Gisteren meteen even gekeken bij VanOns, maar die site was gisteravond laat in onderhoud.
Ik begrijp nu waarom: vannacht hebben ze hun TLV dus ook aangepast. Nog wel beter dan Delta, maar niet echt de moeite waard.
VanONS:
Teruglevering (bruto)
Teruglevering (netto)
Vergeten zullen ze het vast niet, als je niets ontvangt moet het haast wel bewust.nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:54:
[...]
Ik ga er maar niet achteraan bellen in de hoop geen slapende honden wakker te maken. (al vraag ik me af of het nodig is, maar elk beetje geluk helpt. Ik heb niet het idee dat die callcenter lui hier melding van gaan maken.). Bijkomend voordeel dat mijn nieuwe contract Engie pas op 2 juli start is dat ik een dagje extra opzegtermijn heb als UC toch vergeet tijdig te melden.
EDIT: als ze 1 juni met de nieuwe tarieven komen zijn ze (naar mijn inzicht) te laat. Juni kent 30 dagen. Die aankondiging moet dus uiterlijk vandaag komen.
Achter de schermen zullen ze er vast wel druk mee zijn, dat is de laatste tijd zo scherp gezet voor de hele markt door ACM, daar wil geen partij meer risico mee nemen.
Vraag is alleen of je de hoge TLV gaat houden of net als de andere UC klanten een ander bedrag gaat, los van je leveringstarief. Of mogelijk wordt die ook nog aangepast voor de rest.
Bij vanons op de pagina met modelcontract:
"TERUGLEVERING EN VERBRUIK
Is jouw teruglevering hoger dan je verbruik? We vergoeden 50% van je leveringstarief inclusief BTW 21% en exclusief energiebelasting. 1 maart 2023 verlagen we de terugleververgoeding naar 50% van het kale leveringstarief inclusief BTW (21%)."
Ik zit nu nog bij ENgie,. maar met een "variabel" contract. Wel nieuwe tarieven ontvangen maar daar staat niks in over teruglever vergoeding.
Ik was van plan per 1 Juli ergens naar over te stappen met een hoge teruglevering, maar ik denk dat ik het nog een maandje moet aanzien om te kijken wat nu overal de tarieven gaan worden. Nu is het allemaal maar onduidelijk...?
De tabel in de TS klopt in iedergeval niet meer.
Is jouw teruglevering hoger dan je verbruik? We vergoeden 50% van je leveringstarief inclusief BTW 21% en exclusief energiebelasting. 1 maart 2023 verlagen we de terugleververgoeding naar 50% van het kale leveringstarief inclusief BTW (21%)."
Ik zit nu nog bij ENgie,. maar met een "variabel" contract. Wel nieuwe tarieven ontvangen maar daar staat niks in over teruglever vergoeding.
Ik was van plan per 1 Juli ergens naar over te stappen met een hoge teruglevering, maar ik denk dat ik het nog een maandje moet aanzien om te kijken wat nu overal de tarieven gaan worden. Nu is het allemaal maar onduidelijk...?
[ Voor 23% gewijzigd door mjl op 31-05-2023 09:22 ]
-------
Waarschijnlijk heb je geluk en geldt voor jou dat je teruglevertarief 100% van het kale levertarief is. Gewoon even goed lezen.mjl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:21:
Bij vanons op de pagina met modelcontract:
Ik hoop het maarnietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Waarschijnlijk heb je geluk en geldt voor jou dat je teruglevertarief 100% van het kale levertarief is. Gewoon even goed lezen.
Stimuleert ook niet om zuinig aan te doen, als je zo weinig terug krijgt dan verbruik ik het wel met önzin ...

[ Voor 11% gewijzigd door mjl op 31-05-2023 09:29 ]
-------
Hier staat het overigens wel heel duidelijk in de onderste helft van het bericht.mjl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:28:
[...]
Ik hoop het maarik ga eens dieper graven, in de mail met nieuwe tarieven stond niks over teruglevertarieven. Als ik voor een nieuw contract zou gaan kijken voor 1 jaar vast is teruglever tarief 0.08 bij engie. NOT...
Stimuleert ook niet om zuinig aan te doen, als je zo weinig terug krijgt dan verbruik ik het wel met önzin ...
:strip_exif()/f/image/Xrqans3gcee6NESkvijFAF6S.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt het variabele contract te zijn. Het modelcontract heeft gunstigere prijzen. Ik heb gisteren contract afgesloten voor de prijzen van januari: https://energie.vanons.org/modelcontract/Pekka91166 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:06:
Gisteren nieuwe tarieven van DELTA gekregen, de nieuwe TLV wordt ik niet blij meer van...
VanONS:
Teruglevering (bruto)
Teruglevering (netto)
Je hebt gelijk, een 2e mail had wel de onderste toevoegingnietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:36:
[...]
Hier staat het overigens wel heel duidelijk in de onderste helft van het bericht.
[Afbeelding]
-------
En zoals vaker getipt in dit topic kan dat weleens een heel fijn contract zijn om voorlopig niet op te zeggen. Waar krijg je nog TLV = 100% van kale leververgoeding... Ik denk dat dat nooit meer komt.mjl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:26:
[...]
Je hebt gelijk, een 2e mail had wel de onderste toevoegingnou dan blijf ik nog even, overigens zijn de tarieven bijna gelijk aan wat ik begin dit jaar kreeg (maar ietsjes lager).
[ Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 31-05-2023 12:29 ]
Zolang dit zo blijft bij ze zeker! Blij dat ik mijn vrienden bij tweakers heb!nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:28:
[...]
En zoals vaker getipt in dit topic kan dat weleens een heel fijn contract zijn om voorlopig niet op te zeggen. Waar krijg je nog TLV = 100% van kale leververgoeding... Ik denk dat dat nooit meer komt.
-------
Dan komen we graag op je vriendenBBQ betaald van de hoge TLVmjl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:30:
[...]
Zolang dit zo blijft bij ze zeker! Blij dat ik mijn vrienden bij tweakers heb!
Waarschijnlijk blijft het zo totdat je opzegt. Daarom niet opzeggen... In jouw contract wordt waarschijnlijk verwezen naar 100% van kale leververgoeding, daar kunnen ze niet omheen. En mijn ervaring met Engie is dan ook dat ze daar niet aan tornen.mjl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:30:
[...]
Zolang dit zo blijft bij ze zeker! Blij dat ik mijn vrienden bij tweakers heb!
Dilemma hier... Vandaag laatste mogelijkheid om PP te herroepen. Ook nog geen mail van UC gehad (tot 1 juli 75 cent).MaSw85 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:30:
[...]
Ik zit ook bij UC (model/variabel contract met €0,91 per kWh) tot iig 1 juli. Benieuwd of ik morgen nog een mail krijg i.v.m. die 30 dagen aankondigingstijd...
Dus óf contract PP in laten gaan en gokken dat ik 21 cent tot 1 januari heb... (waar ook een bestaat dat die vlieger niet opgaat).. Óf gokken dat UC mij niet op tijd informeert... Maar die mail van UC kan ook morgen komen.. schuift m.i. de wijziging van het tarief gewoon een aantal dagen op...
Lastig..
HKees schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Dilemma hier... Vandaag laatste mogelijkheid om PP te herroepen. Ook nog geen mail van UC gehad (tot 1 juli 75 cent).
Dus óf contract PP in laten gaan en gokken dat ik 21 cent tot 1 januari heb... (waar ook een bestaat dat die vlieger niet opgaat).. Óf gokken dat UC mij niet op tijd informeert... Maar die mail van UC kan ook morgen komen.. schuift m.i. de wijziging van het tarief gewoon een aantal dagen op...
Lastig..
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/1PHfxxJZ80L2cUlonF7du0VV.gif?f=user_large)
Zijn vast wel meer mensen in een situatie zoals ik. Al een tijdje bij Vattenfall via variabel contract, vanaf morgen komen vaste contracten weer beschikbaar. Ik lever fors meer terug dan ik verbruik (zo'n 2.500kwh verbruik en 7.000kwh opwekking). Dus die terugleververgoeding die relatief hoog is bij Vatt komt goed uit.
Maar stel dat ik vanaf morgen voor 2 jaar kan afsluiten: dan is er geen garantie dat het teruglevertarief ook zo hoog blijft neem ik aan? Want dan ben je mooi in de aap gelogeerd als je een meerjarig contract bij Vatt gaat afsluiten mede voor die hoge vergoeding en over paar maanden daar in wordt gesnoeid.
Maar wat meer zekerheid over de tarieven voor met name gas wil ik wel graag, of gaan dan veel mensen elektra en gas bij verschillende leveranciers afsluiten? Heeft iemand tips hoe hierin te handelen? Een optie zou dan ook kunnen zijn variabele elektriciteit houden bij Vatt zodat daar overstappen mogelijk blijft en meerjarig gas vastzetten (bij Vatt of andere).
Maar stel dat ik vanaf morgen voor 2 jaar kan afsluiten: dan is er geen garantie dat het teruglevertarief ook zo hoog blijft neem ik aan? Want dan ben je mooi in de aap gelogeerd als je een meerjarig contract bij Vatt gaat afsluiten mede voor die hoge vergoeding en over paar maanden daar in wordt gesnoeid.
Maar wat meer zekerheid over de tarieven voor met name gas wil ik wel graag, of gaan dan veel mensen elektra en gas bij verschillende leveranciers afsluiten? Heeft iemand tips hoe hierin te handelen? Een optie zou dan ook kunnen zijn variabele elektriciteit houden bij Vatt zodat daar overstappen mogelijk blijft en meerjarig gas vastzetten (bij Vatt of andere).
Je kunt prima een vast contract nemen zonder al te veel risico. Stel de TLV stijgt flink, dan is het uiteindelijk een rekensommetje. Er zit een boete aan het vroegtijdig opzeggen van je vast contract. Als die boete lager is dan het extra geld dat je krijgt door de overstap, dan neem je gewoon die boete en stap je over naar een hogere TLV.Kluifjes schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:23:
Zijn vast wel meer mensen in een situatie zoals ik. Al een tijdje bij Vattenfall via variabel contract, vanaf morgen komen vaste contracten weer beschikbaar. Ik lever fors meer terug dan ik verbruik (zo'n 2.500kwh verbruik en 7.000kwh opwekking). Dus die terugleververgoeding die relatief hoog is bij Vatt komt goed uit.
UC moet vandaag informeren, want de huidige tarieven lopen tót 1-7-23 en ze mogen het contract alleen per 1-7-23 en 1-1-24 aanpassen.HKees schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:53:
[...]
Dilemma hier... Vandaag laatste mogelijkheid om PP te herroepen. Ook nog geen mail van UC gehad (tot 1 juli 75 cent).
Lastig..
Zojuist PP gesproken... De beste mevrouw zegt dat ze per 1 juli ook de tarieven voor de nieuwe klanten te mogen wijzigen... Mail zou morgen volgen.. mijn contract zou pas 3-7 ingaan..
[ Voor 10% gewijzigd door HKees op 31-05-2023 13:49 ]
Ik snap niet dat je dit uberhaupt zou willen vragen. Als ze er niet aan gedacht hadden, heb je ze nu op de hoogte gebracht van je plan, en kunnen ze op tijd nieuwe klanten inlichten. Als ze er wel aan gedacht hadden, dan maakt het geen verschil of je wel of niet had gebeld, en had je hooguit morgen (deadline voor doorgeven van tariefswijzigingen voor 1 juli) het slechte nieuws gehoord. Er is geen enkel scenario te bedenken waar het loont om hierover te bellen...HKees schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:49:
Zojuist PP gesproken... De beste mevrouw zegt dat ze per 1 juli ook de tarieven voor de nieuwe klanten te mogen wijzigen... Mail zou morgen volgen.. mijn contract zou pas 3-7 ingaan..
Ik wilde weten tot wanneer ik uiterlijk kon herroepen.. meer niet. Vervolgens komen er andere dingen ter sprake..
Dus vandaag geen mail is pas nieuwe tarieven vanaf 1-1-2024? Dat geloof ik niet...nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
[...]
UC moet vandaag informeren, want de huidige tarieven lopen tót 1-7-23 en ze mogen het contract alleen per 1-7-23 en 1-1-24 aanpassen.
Ik kan er niks anders van maken:DmC1982 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:39:
[...]
Dus vandaag geen mail is pas nieuwe tarieven vanaf 1-1-2024? Dat geloof ik niet...
* De huidige (variabele) tarieven lopen tot 01-07-2023
* De (eventuele) nieuwe tarieven moeten 01-07-2023 ingaan
* De nieuwe tarieven moeten minimaal 30 dagen voor de ingangsdatum gecommuniceerd worden
* Als ze vandaag niet de nieuwe tarieven per 01-07-2023 communiceren zijn ze te laat
* Als ze te laat zijn gaan blijven de huidige tarieven staan (juridisch) <-- ik denk dat er hier best een paar mensen zijn die zich hard willen maken.
* Als de huidige tarieven blijven staan zal dat zijn tot de volgende mogelijkheid dat ze die kunnen aanpassen: 01-01-2024.
Ik ben benieuwd waar jij een speld tussen kan krijgen...
Had al een overstap ingepland een paar dagen geleden naar Powerpeers, maar als UC graag het huidige aanbod wil verlenging zeg ik: Prima! 
We zullen het zien waar ze mee komen inderdaad.
We zullen het zien waar ze mee komen inderdaad.
[ Voor 15% gewijzigd door JohanNL op 31-05-2023 14:59 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
30 dagen voor ingangsdatum van 1 juli is 1 juni. Dus ze hoeven niet perse vandaag te communiceren, morgen mag ook nog.nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:55:
[...]
Ik kan er niks anders van maken:
* De huidige (variabele) tarieven lopen tot 01-07-2023
* De (eventuele) nieuwe tarieven moeten 01-07-2023 ingaan
* De nieuwe tarieven moeten minimaal 30 dagen voor de ingangsdatum gecommuniceerd worden
* Als ze vandaag niet de nieuwe tarieven per 01-07-2023 communiceren zijn ze te laat
* Als ze te laat zijn gaan blijven de huidige tarieven staan (juridisch) <-- ik denk dat er hier best een paar mensen zijn die zich hard willen maken.
* Als de huidige tarieven blijven staan zal dat zijn tot de volgende mogelijkheid dat ze die kunnen aanpassen: 01-01-2024.
Ik ben benieuwd waar jij een speld tussen kan krijgen...
Juni kent 30 dagen. 30 dagen voor 01-07-2023 is toch echt uiterlijk komende middernacht. Morgen is te laat. Het hoeft niet 30 dagen exact te zijn. Het is MINIMAAL 30 dagen.Musho schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:02:
[...]
30 dagen voor ingangsdatum van 1 juli is 1 juni. Dus ze hoeven niet perse vandaag te communiceren, morgen mag ook nog.
Oke, maar wat dan?...nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:08:
[...]
Juni kent 30 dagen. 30 dagen voor 01-07-2023 is toch echt uiterlijk komende middernacht. Morgen is te laat. Het hoeft niet 30 dagen exact te zijn. Het is MINIMAAL 30 dagen.
Precies. Van 1 juni tot 30 juni is 29 dagen (30 - 1 = 29). Van 1 juni tot 1 juli (1 dag later) is dus 30 dagen. Morgen is dus toch echt nog op tijd.nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:08:
[...]
Juni kent 30 dagen. 30 dagen voor 01-07-2023 is toch echt uiterlijk komende middernacht. Morgen is te laat. Het hoeft niet 30 dagen exact te zijn. Het is MINIMAAL 30 dagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Musho op 31-05-2023 15:12 ]
Even voor mij eigen geruststelling. Ik heb vanaf 01-01-2023 een variabel contract bij UC tegen die leuke TLV. En sta ondertussen op -500kwh.
Nu gaan ze natuurlijk nieuwe tarieven aankondigen, los van de discussie of ze op tijd zijn of niet heb ik de volgende opties:
1. Niets doen en de nieuwe tarieven in laten gaan vanaf 01-07 en dan wordt er eind van het jaar afgerekend tegen de nieuwe tarieven. Wat dus niet voordelig is.
2. Overstappen voor 01-07 naar een andere partij met de beste TLV en dan wordt er bij UC afgerekend met de leuke TLV.
3. Nieuwe TLV van UC blijkt interessant en ik zou bij UC willen blijven. Is het dan mogelijk om tussentijd af te rekenen zodat ik mijn huidige overschot cash tegen de leuke TLV?
Klopt dit een beetje? En ik moet uiteraard altijd voor 2 of 3 gaan toch?
Nu gaan ze natuurlijk nieuwe tarieven aankondigen, los van de discussie of ze op tijd zijn of niet heb ik de volgende opties:
1. Niets doen en de nieuwe tarieven in laten gaan vanaf 01-07 en dan wordt er eind van het jaar afgerekend tegen de nieuwe tarieven. Wat dus niet voordelig is.
2. Overstappen voor 01-07 naar een andere partij met de beste TLV en dan wordt er bij UC afgerekend met de leuke TLV.
3. Nieuwe TLV van UC blijkt interessant en ik zou bij UC willen blijven. Is het dan mogelijk om tussentijd af te rekenen zodat ik mijn huidige overschot cash tegen de leuke TLV?
Volgens mij zijn er maar 2 opties:
* of ze melden het op tijd: vandaag nog....de dag is nog niet voorbij.
* of ze zijn te laat en ze kunnen de tarieven niet aanpassen
Volgens mij zijn er niet meer smaken.
En UC failliet... 😬😬🫢nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:12:
[...]
Zou voor een hoop mensen vrij gunstig zijn. Per 2 juli heb ik een 1jarig contract bij Engie met een TLV van 20/24ct (gelijk aan kale leveringstarief). Als de huidige TLV blijft bij UC (wat ik me echt niet kan voorstellen), wil ik wel graag bij UC blijven 😅 geen idee of dat kan en mag..nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:12:
[...]
Zoals in mijn vorige post nogmaals aangegeven: Van 1 juni tot 1 juli is 30 dagen. Morgen nieuwe tarieven aankondigen is dus echt nog op tijd. Hopen dat ze alsnog te laat zijnnietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:12:
[...]
Ik zit precies in exact dezelfde situatie. Maar het is voorlopig nog niet middernachtDmC1982 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:15:
[...]
Zou voor een hoop mensen vrij gunstig zijn. Per 2 juli heb ik een 1jarig contract bij Engie met een TLV van 20/24ct (gelijk aan kale leveringstarief). Als de huidige TLV blijft bij UC (wat ik me echt niet kan voorstellen), wil ik wel graag bij UC blijven 😅 geen idee of dat kan en mag..
Ik snap je punt, maar deel hem niet volledig:Musho schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:16:
[...]
Zoals in mijn vorige post nogmaals aangegeven: Van 1 juni tot 1 juli is 30 dagen. Morgen nieuwe tarieven aankondigen is dus echt nog op tijd. Hopen dat ze alsnog te laat zijn
1.) Hoe ik hem bereken: MINIMAAL 30 dagen voor aanvang 01-07-2023 is UITERLIJK komende middernacht. Dan ga ik er vanuit dat er 24 uur in een dag zit en 720 uur in 30 dagen.
2.) Hoe jij hem berekent: 1 dag voor 1 juli is 30 juni, oftewel 30 dagen voor 1 juli is 1 juni. <-- De tarieven gaan echter 01-07-2023 om 00:00 uur in en moeten MINIMAAL 30 dagen vooraf aangekondigd worden. Als je dat morgen doet is het dus 29 dagen en een handje vol uren.
Nog wel een interessante.. ACM Consuwijzer zegt dat mocht een leverancier niet de 30 dagen in acht nemen , kun je gebruik maken van een voorbeeldbrief op hun site. Daarin geef je aan dat je het niet eens bent met de wijziging (want: geen 30 dagen termijn), maar dat je graag wil dat ze die 30 dagen in acht nemen (dat vonden ze redelijk)...
Ergo: dan kom je niet op 1 januari als aanpassing van de tarieven uit, maar gewoon iets later dan 1 juli 😬😬
Ergo: dan kom je niet op 1 januari als aanpassing van de tarieven uit, maar gewoon iets later dan 1 juli 😬😬
Het een modelcontract biedt alleen ruimte voor tariefswijzigingen op 1 juli en 1 januari. Dus dat zou niet mogelijk zijn. Dat stukje van de ACM consuwijzer dat ze de 30 dagen in acht moeten nemen is van toepassing op variabele contracten waarbij vaker tariefswijzigingen mogen plaatsvinden.HKees schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:36:
Nog wel een interessante.. ACM Consuwijzer zegt dat mocht een leverancier niet de 30 dagen in acht nemen , kun je gebruik maken van een voorbeeldbrief op hun site. Daarin geef je aan dat je het niet eens bent met de wijziging (want: geen 30 dagen termijn), maar dat je graag wil dat ze die 30 dagen in acht nemen (dat vonden ze redelijk)...
Mee eensMusho schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:41:
[...]
Het een modelcontract biedt alleen ruimte voor tariefswijzigingen op 1 juli en 1 januari. Dus dat zou niet mogelijk zijn. Dat stukje van de ACM consuwijzer dat ze de 30 dagen in acht moeten nemen is van toepassing op variabele contracten waarbij vaker tariefswijzigingen mogen plaatsvinden.
Extra argument is dat je genaaid bent als je het Engie contract wat 02-07-2023 in zou gaan op moet zeggen. 3 dagen later ingaan van UC lage tarieven heb je niks aan. 3 maanden kan ik wel mee leven. Maar zoals hierboven al aangegeven is dat geen optie bij een modelcontract.
Tariefswijzigingen mogen dan wel vaker plaatsvinden i.v.m. 'overheidswege', maar ik zie momenteel geen goede verklaring of reden waardoor een energieleverancier dit argument nu kan aanhouden?Musho schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:41:
[...]
Het een modelcontract biedt alleen ruimte voor tariefswijzigingen op 1 juli en 1 januari. Dus dat zou niet mogelijk zijn. Dat stukje van de ACM consuwijzer dat ze de 30 dagen in acht moeten nemen is van toepassing op variabele contracten waarbij vaker tariefswijzigingen mogen plaatsvinden.
Ikzelf heb momenteel een variabel onbepaalde tijd contract bij UC waarbij ze volgens mijn interpretatie van de regels tot vandaag hebben om de tariefswijziging bekend te maken die op 1 juli in zou mogen gaan.
Stel ze communiceren de tariefswijziging te laat, heeft er iemand een modelbrief met daarin het verzoek de huidige tarieven te hanteren tot het volgende moment waarop deze mogen wijzigen, te weten 1 januari 2024?
[ Voor 0% gewijzigd door Danger.Mouse op 31-05-2023 15:50 . Reden: zinsopbouw ]
Ik vermoed dat hier gewoon afgerond gaat worden op hele dagen. Dus als ze het morgen doorgeven, dan zal het vermoedelijk een discussie worden. Die zou je eventueel aan kunnen vechten, maar dan ben je weer afhankelijk van de interpretatie van de rechter die er een eventuele uitspraak over zou moeten doen.nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:31:
[...]
Ik snap je punt, maar deel hem niet volledig:
1.) Hoe ik hem bereken: MINIMAAL 30 dagen voor aanvang 01-07-2023 is UITERLIJK komende middernacht. Dan ga ik er vanuit dat er 24 uur in een dag zit en 720 uur in 30 dagen.
2.) Hoe jij hem berekent: 1 dag voor 1 juli is 30 juni, oftewel 30 dagen voor 1 juli is 1 juni. <-- De tarieven gaan echter 01-07-2023 om 00:00 uur in en moeten MINIMAAL 30 dagen vooraf aangekondigd worden. Als je dat morgen doet is het dus 29 dagen en een handje vol uren.
Ik snap je punt / berekening nu echter wel. Ik slaap echter pas rustig na morgen, dan wordt het sowieso een simpel verhaal
Het wordt dan in mijn geval (en een aantal met mij) de afweging om UC door te laten lopen met de hogere TLV voor een half jaar, Of Engie met de koppeling TLV=kaal levertarief.DmC1982 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:15:
Zou voor een hoop mensen vrij gunstig zijn. Per 2 juli heb ik een 1jarig contract bij Engie met een TLV van 20/24ct (gelijk aan kale leveringstarief). Als de huidige TLV blijft bij UC (wat ik me echt niet kan voorstellen), wil ik wel graag bij UC blijven 😅 geen idee of dat kan en mag..
Lastig zal het doorlopen van UC en eigenlijk opzeggen van Engie ook nog zijn, want je hebt eigenlijk 30 dagen om op te zeggen. En mijn contract gaat 1-7 in... (En je zit met de opzegboete.)
Lastig allemaal. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
Huidige situatie: uurtarieven bij Tibber
Verbruik: -2000kWh
Opzegtermijn: direct
Ik lever meer terug dan ik gebruik en met Tibber is dat niet voordelig. Ik voorzie zelf 2 opties
1. Vattenfall met € 0,168 per kWh TLV, mogelijk wijziging per September, hoogste oplevermaanden dan al geweest
2. VanOns modelcontract: ~ 25cent/kWh TLV. Maar mijn gevoel zegt dat die per 1 Juli de TLV naar beneden bij gaan stellen, alsmede ook de afname tarieven.
het afsluiten van een contract duurt vaak zeker 15/25 dagen, eigenlijk wil ik zo snel mogelijk over, ik zit nu immers zonder opzegtermijn. Hoe kan dit sneller? Spoedprocedure kan alleen bij verhuizing, maar ik verhuis niet. Zou het werken om nieuwe contract op naam + rekeningnummer van mijn vriendin te zetten? Zouden ze dit (niet) doorhebben? Andere naam namelijk.
Ik lever meer terug dan ik gebruik en met Tibber is dat niet voordelig. Ik voorzie zelf 2 opties
1. Vattenfall met € 0,168 per kWh TLV, mogelijk wijziging per September, hoogste oplevermaanden dan al geweest
2. VanOns modelcontract: ~ 25cent/kWh TLV. Maar mijn gevoel zegt dat die per 1 Juli de TLV naar beneden bij gaan stellen, alsmede ook de afname tarieven.
het afsluiten van een contract duurt vaak zeker 15/25 dagen, eigenlijk wil ik zo snel mogelijk over, ik zit nu immers zonder opzegtermijn. Hoe kan dit sneller? Spoedprocedure kan alleen bij verhuizing, maar ik verhuis niet. Zou het werken om nieuwe contract op naam + rekeningnummer van mijn vriendin te zetten? Zouden ze dit (niet) doorhebben? Andere naam namelijk.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Even over de minimaal 30 dagen van te voren discussie, trek hem eens naar 'minimaal 1 dag van te voren'. Dan is het ook niet voldoende als er 23:59 een mail verschijnt voor 00:00 'de volgende dag'. 1 Minuut van te voren is niet minstens 1 dag van te voren. Oftewel, 30 dagen van te voren is uiterlijk 1-6-2023 00:00:00.
Ik zou even 2 dagen wachten totdat alle stof is gedaald en de TLV-tarieven van alle partijen duidelijk zijn. Zoals het eruit gaat zien gaat Vattenfall het gunstigst zijn. En dan als de sodemieter weg bij dynamisch contract, want je mist alle voordelen van salderen en gunstige TLVs.PASware schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
Lastig allemaal. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
En over het of ze niet na 1-7 mogen wijzigen.
Hun modelcontractvoorwaarden zijn heel erg open voor allerlei interpretatie:
Dus 2 keer wijzigen per jaar. Daarna worden wel 1-1 en 1-7 genoemd, maar ook dat het door onvoorziene marktomstandigheden kan. Dan staat er nog eens expliciet dat een tariefwijziging een week van tevoren, maar een tariefstijging uiterlijk 30 dagen (na de wijziging?!. De verlaging van een TLV is in ieder geval geen stijging... En in geval van die onvoorziene marktomstandigheid is het binnen 10 dagen.Tarieven en betaling
2.1 Tariefwijzigingen: 2 keer per jaar
- De tarieven voor de levering van elektriciteit en gas (de tarieven per kWh en m3) behorende bij het
modelcontract worden door de marktontwikkeling beïnvloedt.
- UnitedConsumers Energie kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
- Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan UnitedConsumers Energie de
leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
2.2 Aankondiging tariefwijzigingen
- Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van te voren kenbaar gemaakt op de website onder het kopje Modelcontract. Bij tariefstijgingen wordt u uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd.
- Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeert UnitedConsumers Energie u hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. U kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij UnitedConsumers Energie.
- De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op de website www.unitedconsumers.com onder het kopje “modelcontract”.
Nou, vrijdag is wel één dag voor zaterdag. Tijdstip doet er niet toe.padoempats schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
Even over de minimaal 30 dagen van te voren discussie, trek hem eens naar 'minimaal 1 dag van te voren'. Dan is het ook niet voldoende als er 23:59 een mail verschijnt voor 00:00 'de volgende dag'. 1 Minuut van te voren is niet minstens 1 dag van te voren. Oftewel, 30 dagen van te voren is uiterlijk 1-6-2023 00:00:00.
En anders geven ze toch gewoon aan dat de nieuwe tarieven op 1 juli om 23:00 uur ingaan? Geen regel die dat verbiedt. De regel is 1 juli, geen tijdstip. Het is een persoonlijke interpretatie dat dat middernacht zou moeten zijn. Slimme meters worden ook niet allemaal precies om middernacht uitgelezen, maar ergens op 1 juli.
Precies hoe ik hem ook interpreteer. Volgens mij ben je pas echt veilig vanaf vrijdag. 2 juni dus.Linea schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:09:
[...]
Nou, vrijdag is wel één dag voor zaterdag. Tijdstip doet er niet toe.
En anders geven ze toch gewoon aan dat de nieuwe tarieven op 1 juli om 23:00 uur ingaan? Geen regel die dat verbiedt. De regel is 1 juli, geen tijdstip. Het is een persoonlijke interpretatie dat dat middernacht zou moeten zijn. Slimme meters worden ook niet allemaal precies om middernacht uitgelezen, maar ergens op 1 juli.
Daar is recent een rechtszaak over geweest en verloren door de energiemaatschappij die onvoldoende kon aantonen dat er onvoorziene omstandigheden in de markt waren. En dat is de afgelopen 6 maanden al helemaal niet geweest als je het vergelijkt met vorig jaar, dus ze kunnen zich daar niet op beroepen.Truus01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:08:
[...]
Dus 2 keer wijzigen per jaar. Daarna worden wel 1-1 en 1-7 genoemd, maar ook dat het door onvoorziene marktomstandigheden kan. Dan staat er nog eens expliciet dat een tariefwijziging een week van tevoren, maar een tariefstijging uiterlijk 30 dagen (na de wijziging?!. De verlaging van een TLV is in ieder geval geen stijging... En in geval van die onvoorziene marktomstandigheid is het binnen 10 dagen.
Bij sommige kun je eerder over als je met ze belt. Die kunnen dan bv wel doen alsof het om een verhuizing gaat.PASware schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
Ik heb ook eerder ergens iets gelezen over het contract op de naam van de vriendin te zetten, maar volgens mij was de moeilijkheid het adres.
Eerst maar even kiezen wat je wilt en dan bellen.
Dat lijkt me wel.paQ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:30:
Ik heb sinds 11/5 een modelcontract bij Vanons, tegen 50% van het kale tarief (26 cent dus)
In een nieuwsbrief, helemaal onderaan, van 12/5 staat
[...]
Achter de link staat:
[...]
Nooit gezien, heb ik niet, weet ik niet.
Ergo: als ik uiterlijk overmorgen niets hoor, dan wijzigt er dus ook niets?
Maar dan is het bij jou beter gegaan dan bij mij.
Ik heb in februari modelcontract afgesloten.
Kreeg mailtjes over mijn variabele tarief.
Terug gemaild dat ik dan met verkeerde contract ben ingevoerd.
Kreeg daarop te horen dat variabel hetzelfde is als modelcontract....

Vooralsnog lijken ze niet van plan om de fout te herstellen.
Het is toch zo dat naam + adres de unieke sleutel is? Huidige contract staat op mijn naam. Huidige en nieuwe energieleveranciers weten natuurlijk niet wie er nog meer bij inwonen. Als ik mijn contract bij Tibber opzeg en op naam van mijn vriendin bij nieuwe leverancier een contract afsluit alszijnde dat zij op mijn adres komt wonen is het voor haar een verhuizing, zonder dat ze eerder contract gehad heeft.Truus01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:12:
[...]
Bij sommige kun je eerder over als je met ze belt. Die kunnen dan bv wel doen alsof het om een verhuizing gaat.
Ik heb ook eerder ergens iets gelezen over het contract op de naam van de vriendin te zetten, maar volgens mij was de moeilijkheid het adres.
Eerst maar even kiezen wat je wilt en dan bellen.
Volgens mij kun je dan snel over,toch?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik lees wel meer dat Vattenfall dan gaat verlagen, waar is dat gerucht op gebaseerd? Dan houd ik nog het variabele contract anders aan voor elektra.PASware schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:01:
Ik word van ConsuWijzer ook niks wijzer.Truus01 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:08:
[...]
Dus 2 keer wijzigen per jaar. Daarna worden wel 1-1 en 1-7 genoemd, maar ook dat het door onvoorziene marktomstandigheden kan. Dan staat er nog eens expliciet dat een tariefwijziging een week van tevoren, maar een tariefstijging uiterlijk 30 dagen (na de wijziging?!. De verlaging van een TLV is in ieder geval geen stijging... En in geval van die onvoorziene marktomstandigheid is het binnen 10 dagen.
Ik heb een contract met variabele tarieven [modelcontract staat er niet tussen]:
In hun voorbeeldbrief ook (al eerder door iemand aangehaald):Vaak gebeurt dit 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli. Mag het op een ander moment? Of vaker dan 2 keer per jaar? Ja, maar alleen als het in de algemene voorwaarden staat. Kijk daarom goed naar de algemene voorwaarden van uw contract.
Krijgt u een bericht van uw energieleverancier waarin zij zeggen dat ze de tarieven willen verhogen? Of dat ze uw terugleververgoeding verlagen? En geven ze de hoge energieprijzen als reden? Kijk dan in de algemene voorwaarden. Vindt u dat uw leverancier de tarieven nu niet mag verhogen? Stuur dan een brief of een e-mail naar de leverancier en leg uit waarom u het niet eens bent met de prijsverhoging.
Wat verwacht ik van u?
Nou, succes dus. Met zoveel onduidelijkheid zal het vast een hele juridische strijd worden.Ik ga niet akkoord met het nieuwe tarief, omdat u mij niet 30 dagen vooraf hebt geïnformeerd. Ik wil u vragen om te bevestigen dat het tarief pas 30 dagen na [datum brief of mail] ingaat.
Ik denk dat ik toch maar voor mijn 1-jr Engie contract ga, met de koppeling TLV-kaal levertarief!
Dat lijkt mij ook. Maar ik zou toch eerst even bellen.PASware schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Het is toch zo dat naam + adres de unieke sleutel is? Huidige contract staat op mijn naam. Huidige en nieuwe energieleveranciers weten natuurlijk niet wie er nog meer bij inwonen. Als ik mijn contract bij Tibber opzeg en op naam van mijn vriendin bij nieuwe leverancier een contract afsluit alszijnde dat zij op mijn adres komt wonen is het voor haar een verhuizing, zonder dat ze eerder contract gehad heeft.
Volgens mij kun je dan snel over,toch?
Powerpeers schrijft in hun voorwaarde dat tarieven voor modelcontracten twee keer per jaar wijzigen.
De bekende 1 juli en 1 januari dus.
Communicatie daarover vindt, indien de tarieven verhoogd worden 30 dagen van te voren plaats.
Nu gaan de tarieven omlaag. Dus volgens de voorwaarde van PP zouden ze dit niet hoeven te communiceren. Niets geen 30 dagen dus.
Communicatie daarover vindt, indien de tarieven verhoogd worden 30 dagen van te voren plaats.
Nu gaan de tarieven omlaag. Dus volgens de voorwaarde van PP zouden ze dit niet hoeven te communiceren. Niets geen 30 dagen dus.
:strip_exif()/f/image/eRbgiTjPiIJ19PsxNqweEuky.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Stevenlameris op 31-05-2023 18:10 ]
Ze gaan omhoog van -21 naar -11Stevenlameris schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:08:
Powerpeers schrijft in hun voorwaarde dat tarieven voor modelcontracten twee keer per jaar wijzigen.
[Afbeelding]
Dit vraag ik mij ook af..Kluifjes schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:47:
[...]
Ik lees wel meer dat Vattenfall dan gaat verlagen, waar is dat gerucht op gebaseerd? Dan houd ik nog het variabele contract anders aan voor elektra.
Dat is niet rechtsgeldig. Volgens het ACM moeten alle tariefswijzigingen uiterlijk 30 dagen van te voren worden gecommuniceerd. Er worden geen aparte regels gedefinieerd voor verhogingen en verlagingen: https://www.acm.nl/nl/pub...en-van-tariefswijzigingenStevenlameris schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:08:
[Afbeelding]
Dat klopt in wezen ook.KMvrtr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:27:
[...]
Dat lijkt me wel.
Maar dan is het bij jou beter gegaan dan bij mij.
Ik heb in februari modelcontract afgesloten.
Kreeg mailtjes over mijn variabele tarief.
Terug gemaild dat ik dan met verkeerde contract ben ingevoerd.
Kreeg daarop te horen dat variabel hetzelfde is als modelcontract....![]()
Vooralsnog lijken ze niet van plan om de fout te herstellen.
Alleen met andere tarieven.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee, de TLV tot 1-7 wordt gewoon aan het huidige tarief verrekend, mits je bij afrekening niet gesaldeerd hebt terug naar 0. Dus als je verwacht dat je geen netto teruglevering hebt over een jaar bezien, zou ik gaan switchen (hoeft niet per se nu, maar pas wanneer je niet meer terug levert)Poenzkie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:11:
Even voor mij eigen geruststelling. Ik heb vanaf 01-01-2023 een variabel contract bij UC tegen die leuke TLV. En sta ondertussen op -500kwh.
PS: Ik sta vanaf 15-9 al op ruim -800 kWh en dan moet juni er nog bij à gemiddeld €0,91
Twijfel zelf nog over wanneer over te stappen. Even de tarieven/TLV afwachten morgen (zal wel €0,135 worden net als de andere klanten nu hebben) en dan beslissen.
Ik verwacht zelfs dat ze lager worden, UC is heeft een relatie met Engie, vaak als het goedkopere zusje, en Engie heeft de boel voor nieuw al naar 8 cent gebracht zie ik in de OP. Ik vermoed dat ze dat gaan volgen.MaSw85 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:16:
[...]
Twijfel zelf nog over wanneer over te stappen. Even de tarieven/TLV afwachten morgen (zal wel €0,135 worden net als de andere klanten nu hebben) en dan beslissen.
Ik heb UC maar snap de discussie over 30 dagen vooraf aankondigen niet zo. Als UC mij niet informeert, lopen de tarieven logischerwijs gewoon door. Als ze dat wel doen, gaan die tarieven op zijn vroegst 30 dagen na die aankondiging in.
Er staat weliswaar in het contract dat de tarieven 2x per jaar kunnen wijzigen, maar hier wordt het interessant.
Twee opties:
1.
In mijn contract wordt niet verwezen naar de voorwaarden voor het modelcontract, maar naar de voorwaarden voor variabel onbepaalde tijd. Daarin staat:
2.
De voorwaarden van het modelcontract. Daarin staat onder 2.1:
Maar, onder 2.2 ook:
Aangezien ik onder optie 1 lijk te vallen, zie ik geen reden voor discussie met UC als ze me na op 1 juli informeren over de nieuwe tarieven met een ingangstermijn van 30 dagen.
Voor de mensen die onder optie 2 vallen zie ik een kleine mogelijkheid, maar gevoelsmatig denk ik dat je dit juridisch niet eenvoudig gaat winnen.
Er staat weliswaar in het contract dat de tarieven 2x per jaar kunnen wijzigen, maar hier wordt het interessant.
Twee opties:
1.
In mijn contract wordt niet verwezen naar de voorwaarden voor het modelcontract, maar naar de voorwaarden voor variabel onbepaalde tijd. Daarin staat:
Vastgesteld OP 1 juli, dus die gaan dan 30 dagen later (ervan uitgaande dat UC me op 1 juli informeer) in.De kosten voor de levering van stroom en/of gas (de leveringskosten per kWh en m3) en de vaste leveringskosten worden halfjaarlijks opnieuw vastgesteld op 1 januari en 1 juli.
2.
Daarvoor geldt dus hetzelfde als hierboven beschreven onder 1.UnitedConsumers Energie kan de tarieven aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk jaar.
Maar, onder 2.2 ook:
Dat botst. Want dan gaat het over PER ipv OP 1 juli.Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van te voren kenbaar gemaakt op de website onder het kopje Modelcontract. Bij tariefstijgingen wordt u uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd
Aangezien ik onder optie 1 lijk te vallen, zie ik geen reden voor discussie met UC als ze me na op 1 juli informeren over de nieuwe tarieven met een ingangstermijn van 30 dagen.
Voor de mensen die onder optie 2 vallen zie ik een kleine mogelijkheid, maar gevoelsmatig denk ik dat je dit juridisch niet eenvoudig gaat winnen.
Wet en regelgeving ( eventueel vastgesteld door de ACM ) gaan boven de eigen voorwaarden, in de regel.cryptapix schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:06:
Ik heb UC maar snap de discussie over 30 dagen vooraf aankondigen niet zo. Als UC mij niet informeert, lopen de tarieven logischerwijs gewoon door. Als ze dat wel doen, gaan die tarieven op zijn vroegst 30 dagen na die aankondiging in.
Twee opties:
1.
[...]
Vastgesteld OP 1 juli, dus die gaan dan 30 dagen later (ervan uitgaande dat UC me op 1 juli informeer) in.
2.
[...]
Daarvoor geldt dus hetzelfde als hierboven beschreven onder 1.
Maar, onder 2.2 ook:
[...]
Dat botst. Want dan gaat het over PER ipv OP 1 juli.
Dat hebben we destijds ook gezien bij Eneco bijvoorbeeld, die dachten dat een paar dagen van te voren mededelen ( of helemaal niet
Stel ze zouden bij mij pas de nieuwe tarieven bekend maken op 1 juli, die dan ook nog eens gelijk die dag in gaan, dan heb ik toch ook totaal geen mogelijkheid meer om over te stappen.
Dus als ik binnen een aantal dagen geen nieuwe tarieven ontvang van UC, dan ga ik ervan uit dat de huidige tarieven nog doorlopen tot ná 1 juli.
Ook inmiddels genoeg jurisprudentie uit de kwestie met Eneco gekomen om dit eventueel te moeten afdwingen via een gerechtelijke procedure, lijkt mij.
[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 31-05-2023 22:27 ]
Dank voor de info, het is inderdaad ook zichtbaar in mijn unitedconsumers pagina. Geen mail gehad overigens.
Ga morgen maar eens bellen voor modelcontract vanons, dat is toch de beste? En als ik die pagina https://energie.vanons.org/modelcontract/ mag geloven, gelden de tarieven/voorwaarden bij aanmelden t/m 30 juni.
Zie ik iets over het hoofd? zou vanons het modelcontract nog snel veranderen per 1 juli?
Ga morgen maar eens bellen voor modelcontract vanons, dat is toch de beste? En als ik die pagina https://energie.vanons.org/modelcontract/ mag geloven, gelden de tarieven/voorwaarden bij aanmelden t/m 30 juni.
Zie ik iets over het hoofd? zou vanons het modelcontract nog snel veranderen per 1 juli?
Poeh…. Ik zie het nu ook op mijn pagina bij UC 😒. Nét vandaag mijn achterstand met mijn zonnepanelen weggewerkt dus eindelijk op 0 (09-22 woning gekregen, 12-22 zonnepanelen gekregen). Dus nog 1 maandje branden bij UC voor 61ct en ondertussen op zoek naar een alternatief.
niets moet......behalve adem halen
Hier ook 8 ct UC. Morgen opzeggen en Engie jaarcontract per 02-07-2023 dan maar behouden. Ben niet geïnformeerd, maar dat komt vast nog wel. Lang genoeg gebruik/misbruik van de situatie kunnen maken.
Vanaf 1-7-23 kan ik mijn auto weer thuis laden ipv voor een derde van de prijs aan de openbare laadpaal. Elk nadeel heb zijn voordeel.
Vanaf 1-7-23 kan ik mijn auto weer thuis laden ipv voor een derde van de prijs aan de openbare laadpaal. Elk nadeel heb zijn voordeel.
[ Voor 25% gewijzigd door nietwijk op 31-05-2023 23:35 ]
Zegt ENGIE je huidige leverancier (in dit geval UC) niet automatisch op per 2 juli?nietwijk schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:30:
Hier ook 8 ct UC. Morgen opzeggen en Engie jaarcontract per 02-07-2023 dan maar behouden. Ben niet geïnformeerd, maar dat komt vast nog wel. Lang genoeg gebruik/misbruik van de situatie kunnen maken.
Nope, het huidige UC contract heb ik op naam van mijn vrouw gezet. Het nieuwe Engie contract heb ik op mijn naam gezet als zijnde verhuizing.DmC1982 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:36:
[...]
Zegt ENGIE je huidige leverancier (in dit geval UC) niet automatisch op per 2 juli?
In hoeverre is dit een aankondiging volgens de letter der wet? Ik heb hier op geen enkele manier bericht over gehad en zou daarom denken dat enkel het aanpassen van een overzicht op de website niet overeenkomt met hetgeen de ACM ziet als correct handelen.
Iemand die mijn hypothese kan bevestigen of ontkrachten?
Zover ik het heb begrepen is het een rechtsgeldige aankondiging zodra je er van op de hoogte bent, door in te loggen op je portaal en het daar te zien zou dan moeten voldoen.Danger.Mouse schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:48:
[...]
In hoeverre is dit een aankondiging volgens de letter der wet? Ik heb hier op geen enkele manier bericht over gehad en zou daarom denken dat enkel het aanpassen van een overzicht op de website niet overeenkomt met hetgeen de ACM ziet als correct handelen.
Iemand die mijn hypothese kan bevestigen of ontkrachten?
Maar ze kunnen redelijkerwijs niet verwachten dat je dat portaal dagelijks checkt, dus daar heb je wellicht nog een mogelijkheid dat je mag aannemen dat de tarieven ook ná 1 juli nog doorlopen.
Het is wat mij betreft echter wel duidelijk en ik ben er per 1-7 bij weg.
Nieuwe Vattenfall TLVs ( bespaar je de moeite)
Variabel: € -0,168 per kWh
1 jaar > € -0,076 per kWh
3 jaar > € -0,045 per kWh
Variabel: € -0,168 per kWh
1 jaar > € -0,076 per kWh
3 jaar > € -0,045 per kWh
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 01-06-2023 16:40 . Reden: laat de kinderachtige naamsverbasteringen achterwege svp ]
Je zou Delta ook kunnen overwegen:13,5ct/kWh 3 jaar vast.
Komende maand mijn overschot bij UC vanaf eind september nog even van 5200kWh naar +-8500kWh drukken. En dan maar cashen.
Dan eerst maar een jaartje Engie tegen 24,7ct (had ik al eerder afgesloten).
Had gehoopt dat er ergens nog een leuk drie jarig contractje in zou zitten. Maar Delta is de beste die ik kan vinden, maar veel te laag om de overstap van Engie nu te nemen.
Komende maand mijn overschot bij UC vanaf eind september nog even van 5200kWh naar +-8500kWh drukken. En dan maar cashen.
Dan eerst maar een jaartje Engie tegen 24,7ct (had ik al eerder afgesloten).
Had gehoopt dat er ergens nog een leuk drie jarig contractje in zou zitten. Maar Delta is de beste die ik kan vinden, maar veel te laag om de overstap van Engie nu te nemen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Uit de mail Voorschotfactuur VanOns, d.d. 01-06, aangaande teruglevering.Initial G schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:07:
Heb je een variabel of modelcontract en wek je op jaarbasis meer op dan je verbruikt? Dan ontvang je voor de teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding verlagen we per 1 juli 2023. Kijk op onze website voor de actuele terugleververgoeding.
De nieuwe tarieven van UC staan inmiddels in de app onder Mijn energie > tarieven > toekomstige tarieven. TLV gaat terug naar 8 cent per kWh vanaf 1 juli. (modelcontract)
Spuit 11 zie ik...
Spuit 11 zie ik...
[ Voor 11% gewijzigd door ijhas op 01-06-2023 07:30 ]
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Dat klopt wel, maar dat gaat over een modelcontract. En nergens in mijn overeenkomst staat dat ik een modelcontract heb. Er staat “onbepaalde tijd variabel”. Ik vind de discussie veel te groot om eerst te moeten gaan aantonen dat ik een modelcontract heb, dus ik begin er niet aan.JohanNL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:19:
[...]
Wet en regelgeving ( eventueel vastgesteld door de ACM ) gaan boven de eigen voorwaarden, in de regel.
Dat hebben we destijds ook gezien bij Eneco bijvoorbeeld, die dachten dat een paar dagen van te voren mededelen ( of helemaal niet) ook voldoende was, maar zijn uiteindelijk teruggefloten.
Stel ze zouden bij mij pas de nieuwe tarieven bekend maken op 1 juli, die dan ook nog eens gelijk die dag in gaan, dan heb ik toch ook totaal geen mogelijkheid meer om over te stappen.
Dus als ik binnen een aantal dagen geen nieuwe tarieven ontvang van UC, dan ga ik ervan uit dat de huidige tarieven nog doorlopen tot ná 1 juli.
Ook inmiddels genoeg jurisprudentie uit de kwestie met Eneco gekomen om dit eventueel te moeten afdwingen via een gerechtelijke procedure, lijkt mij.
En zelfs als dat er wel zou zijn, zou ik de discussie niet aangaan
Dat heb ik gisteren nog op de valreep gedaan. Greenchoice voor € 0,115/kWh voor 2 jaar. Heb nu 2 weken bedenktijd en verder uiteraard de oude opzegvergoeding van toepassing. Ik ga in ieder geval van € 0,05/kWh (Energiedirect) naar € 0,115/kWh. Er is ook pas sindskort echt sprake van overproductie, dus nu wel relevant.denneappel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 06:15:
Ik tot einde zomer mijn Innova contract uit en begin er zelfs al aan te denken om 3 jaar Greenchoie vast te leggen voor €0,115/kWh…. Wat een tijden zeg 🤨
12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽
Called itMelkunie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:23:
[...]
Ik verwacht zelfs dat ze lager worden, UC is heeft een relatie met Engie, vaak als het goedkopere zusje, en Engie heeft de boel voor nieuw al naar 8 cent gebracht zie ik in de OP. Ik vermoed dat ze dat gaan volgen.
Voor nieuwe klanten geldt het ook zo te zien.
@cj1:
UnitedConsumers 1 jaar
Enkel (incl): € 0,37256
Normaal (incl): € 0,3982
Dal (incl: € 0,34502
TLV enkel/normaal/dal: € 0.0800

Ik zie geen nieuwe tarieven op de website. Alleen actuele tarieven die ze per 1 juli updaten is toch niet voldoende?Sarpo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:20:
[...]
Uit de mail Voorschotfactuur VanOns, d.d. 01-06, aangaande teruglevering.
Heb je een variabel of modelcontract en wek je op jaarbasis meer op dan je verbruikt? Dan ontvang je voor de teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding verlagen we per 1 juli 2023. Kijk op onze website voor de actuele terugleververgoeding.
Overigens heb ik geen mail ontvangen aangezien ik 30 mei het contract heb afgesloten voor levering vanaf 1 juli
:strip_exif()/f/image/ybH0PQ8nXC94vQHmt8V1CwP1.jpg?f=fotoalbum_large)
Powerpeersklanten, kijk eens naar je persoonlijk verlengaanbod na inloggen op de site. Krijg gewoon een aanbod van 21 ct tlv bij 1 of 3 jaar vast. Bij de tarieven in de voorwaarden staat maar 11ct. Die 21 ct lijkt mij een fout. Wie nog klant is profiteer ervan.
Die fout ook in de berekening voor nieuwe klanten. Hij geeft aan een tlv van 11 ct bij een 1 jarig contract en 5ct bij een 3 jarig.
In de tool rekent hij met 21 ct. Weet niet wat je rechten zijn en of je dan ook recht hebt op die 21ct. Je zou eens kunnen afsluiten en kijken wat er in de bevestigingsmail staat.
[ Voor 15% gewijzigd door Angelique1974 op 01-06-2023 09:26 ]
De tarieven zijn iig niet anders dan gisterenSarpo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:20:
[...]
Uit de mail Voorschotfactuur VanOns, d.d. 01-06, aangaande teruglevering.
Naja. Dan uh…. Wijzigt er niets?
We zijn er nu over geïnformeerd toch?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
@HandyLumberjack kwam met nog met Delta aanzetten voor €0,135 / kWhrogervdh schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:32:
[...]
Dat heb ik gisteren nog op de valreep gedaan. Greenchoice voor € 0,115/kWh voor 2 jaar. Heb nu 2 weken bedenktijd en verder uiteraard de oude opzegvergoeding van toepassing. Ik ga in ieder geval van € 0,05/kWh (Energiedirect) naar € 0,115/kWh. Er is ook pas sindskort echt sprake van overproductie, dus nu wel relevant.
De termijn voor prijswijzigingen doorgeven is toch minimaal 30 dagen ?
Ik krijg zojuist van Van Ons de mededeling dat er nieuwe tarieven zij per 1 juli. Het is vandaag 1juni en volgens mij is dit het eerste bericht wat ze naar mij sturen dat ze aan geven de teruglevering gaan verlagen per 1 juli.
Ik krijg zojuist van Van Ons de mededeling dat er nieuwe tarieven zij per 1 juli. Het is vandaag 1juni en volgens mij is dit het eerste bericht wat ze naar mij sturen dat ze aan geven de teruglevering gaan verlagen per 1 juli.
Ja heb ik ook naar gekeken. in de voorwaarden staat wel dat ze deze TLV mogen aanpassen en dat ze je daar dan over zullen informeren.denneappel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:15:
[...]
@HandyLumberjack kwam met nog met Delta aanzetten voor €0,135 / kWh
Toch lijkt dit nog het beste contract te zijn, zeker als je er zonder boete vanaf kunt.
Krijg nou wat, als niet PP klant kreeg ik net ook 21ct te zien bij 3 jaar vast. Heb me aangemeld met startdatum 1 december 2023. Ben benieuwd wat er in het contact staat....Angelique1974 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:48:
[Afbeelding]
Powerpeersklanten, kijk eens naar je persoonlijk aanbod na inloggen op de site. Krijg gewoon een aanbod van 21 ct tlv bij 1 of 3 jaar vast. Bij de tarieven in de voorwaarden staat maar 11ct. Die 21 ct lijkt mij een fout. Woe nog klant is profiteer ervan.
Misschien zit die fout ook in de berekening voor nieuwe klanten. Maar de gegevens in de tool worden momenteel niet geladen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
ja goede zet, zou ik ook gedaan hebben als ik geen SAP had. (PP ondersteunt dit niet)HandyLumberjack schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:22:
[...]
Krijg nou wat, als niet PP klant kreeg ik net ook 21ct te zien bij 3 jaar vast. Heb me aangemeld met startdatum 1 december 2023. Ben benieuwd wat er in het contact staat....
Delta Modelcontract TLV
is per 1 juni 2023 gedaald van 13,5 naar 9 cent per kWh.bron: <https://www.deltaenergie.nl/media/2642/delta-groene-stroom-en-delta-gas-en-modelcontract-1-juni.pdf>
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2