Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:33
Sunri5e schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:43:
[...]

Oke. Maar is het niet verstandig om dit in kleine stapjes te doen ipv gelijk van +4 naar 0 te gaan?

Wat ik me afvraag is waar deze instelling nou eigenlijk voor nodig is. Je zou toch ook gewoon je stooklijn op 31 kunnen zetten? Dat is hetzelfde als 27 + 4. Of mis ik dan iets?
Zo te lezen is die parameter 1.9.2 om tijdelijk Ta 4 graden te verhogen wanneer je een ingang (tijdelijk) actief maakt.

En zoals ik hiervoor al aangaf is in ieder geval bij de SMO 20 regelaar van Nibe parameter 1.9.4 de ruimte invloed die Ta aanpast aan de kamertemperatuur.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:17
Henielma schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Zo te lezen is die parameter 1.9.2 om tijdelijk Ta 4 graden te verhogen wanneer je een ingang actief maakt.

En zoals ik hiervoor al aangaf is in ieder geval bij de SMO 20 regelaar van Nibe parameter 1.9.4 de ruimte invloed die Ta aanpast aan de kamertemperatuur.
Wat bedoel je precies met "wanneer je een ingang (tijdelijk) actief maakt" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Sunri5e schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Wat bedoel je precies met "wanneer je een ingang actief maakt" ?
Volgens mij gaat dit over 1 van de vrije ingangen binnen in de regelaar waarmee je tijdelijk de Ta kan verhogen wanneer je het warmer wil hebben. Deze ingang hoef je normaal niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Henielma schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Zo te lezen is die parameter 1.9.2 om tijdelijk Ta 4 graden te verhogen wanneer je een ingang (tijdelijk) actief maakt.

Dit zijn mijn 1.9.4. instellingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbc6flj76NF9r8ZSLcARrlYatBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfDialFDLD2ixMMwP0KjxgTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Oke. Nu gebeurd er iets geks. Ik heb deze +4 naar +3 gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsQ5UWWEVwsmV7iFRSpAMXiSr_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTC9pTR5mwrb3BMfPwD8ILYV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu schiet deze van van 31 naar 26.5..... Echter gaat de externe aanvoertemp. omhoog naar 34.5°C (edit: nu zelfs naar 35). Het tegengestelde van wat je denkt dat er gaat gebeuren gebeurd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URdvM1MP1pn1PywakpgfBNtX0IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBQw1vdrmF7VQ6PzzkLu7iHs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Sunri5e op 25-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Precies, de ruimteinvloed is 1.9.4 factor verwarming 1. Die heb je op 1.0 staan. Bij mij staat deze op 4.0 en dat is de ruimteinvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Henielma schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:28:
Precies, de ruimteinvloed is 1.9.4 factor verwarming 1. Die heb je op 1.0 staan. Bij mij staat deze op 4.0 en dat is de ruimteinvloed
Dus wat gaat er nou in mijn gedachte/instellingen mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Dat weet ik niet maar je hebt het over parameter 1.9.2 afgiftesysteem 1 en die doet heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Henielma schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:30:
Dat weet ik niet maar je hebt het over parameter 1.9.2 afgiftesysteem 1 en die doet heel wat anders.
Maar als ik 1.9.4. activeer wordt 1.9.2. als het ware uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Heb je een ruimte sensor in de woonkamer (BT50) of niet? Zo ja dan kan de deze sensor BT50 je Ta mee laten bepalen.

Ik ben lost waarom je met 1.9.2 aan het stoeien bent. Volgens mij moet je die gewoon op 1.0 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Henielma schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:43:
Heb je een ruimte sensor in de woonkamer (BT50) of niet? Zo ja dan kan de deze sensor BT50 je Ta mee laten bepalen.

Ik ben lost waarom je met 1.9.2 aan het stoeien bent. Volgens mij moet je die gewoon op 1.0 zetten.
Ik heb geen BT50. Ik draai op Evo Home. 1.9.2. kan ik niet op 1.0 zetten. Deze kan allee op 0, +1, +2, +3 +4 etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
Okay, dan kan ik je niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
Henielma schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:46:
Okay, dan kan ik je niet helpen.
Toch bedankt 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Iemand anders die ziet waar het hem in zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 19:02
Sunri5e schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:17:
Ik probeer mijn TA omlaag te schroeven om te kijken of ik wat energieverbruik kan besparen. Echter als ik dat doe gebeurd er niets. Het gaat om een Nibe SHB10.

Dit geeft hij aan in Myuplink:
[Afbeelding]

Hier zie je een aanvoertemperatuur van tussen de 31 en 32 graden en een retour van 28.

Echter dit staat er ingesteld in mijn systeem:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat doe ik fout? De TA staat op 27 graden bij 0 graden buiten. Het is nu buiten 3.5 graden.
Volgens de manual:
Contact voor activering van “externe instelling"
Er kan een externe contactfunctie worden aangesloten op de SMO 40 om de aanvoertemperatuur en de
kamertemperatuur te wijzigen.
Als de schakelaar is gesloten, verandert de temperatuur in °C (als de ruimtesensor is aangesloten en geactiveerd). Indien er geen ruimtesensor is aangesloten of geactiveerd, wordt de gewenste wijziging van
"temperatuur" (verschuiving stooklijn) met het aantal
geselecteerde stappen ingesteld. De waarde kan
worden ingesteld tussen -10 en +10.
■ afgiftesysteem 1
De schakelaar moet potentiaalvrij zijn en worden
aangesloten op de geselecteerde ingang (menu
5.4) op de ingangskaart (AA3) of op de klemmenstrook (X2).

Als je dus niks aan hebt gesloten wordt hier +4 gedaan als ik het goed lees.
Deze waarde zou dan "hetzelfde" werken als de offset bij de stooklijn.

Je hebt deze waarde veranderd (naar 0 wat ik zelf ook heb).
Vervolgens laat je screenshot een correct Tberekend zien (26,5)
Dat de Ta dan om hoog gaat kan door diverse regelingen komen, daar zou ik, zeker direct na een aanpassing, niet op focussen.
Het kan best zijn dat een regeling nu even ergens op gaat (over) compenseren omdat je instellingen aan hebt gepast. Of hij is gewoon even "hard" bezig de graadminuten weer naar 0 te brengen.
Nibe is niet ontworden om op een vast Ta te draaien, maar om de graadminuten naar 0 te brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door format5 op 26-01-2022 08:30 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 17:26
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:59:
Daarom deze tips voor je:
  1. Dump die installateur, want deze snapt het niet.
Weet iemand nog een goede warmtepomp installateur in de regio (Midden-)Limburg (woonplaats Roermond)?
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:59:
  1. Pas je afgiftesysteem aan. Zorg dat je het vermogen van de WP ook daadwerkelijk bij WP-vriendelijke temperaturen kwijt kunt. In jouw geval moet daar nog erg veel gebeuren, want je zit er nog ver vanaf.
Zou hier een midden of hoge temperatuur warmtepomp een oplossing kunnen zijn en zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
wicked_fool schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Weet iemand nog een goede warmtepomp installateur in de regio (Midden-)Limburg (woonplaats Roermond)?

[...]

Zou hier een midden of hoge temperatuur warmtepomp een oplossing kunnen zijn en zijn er mensen die hiermee ervaring hebben?
Eerst je afgifte verbeteren, dan pas aan WP denken.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46

DJT

LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Wellicht. Hij is door de installateur gedimensioneerd op de radiatoren die er hingen (en dan omgerekend naar lagere watertemperaturen).
Als ik naar de Performance data kijk zie ik dat de Mitsubishi Ecodan SW75YAA capaciteit van 8KW@7 graden inzakt naar 5.8KW bij -10 graden buiten. Nominaal. Aan afgifte heb ik 6.2 KW hangen en liggen.
(eigenlijk 7KW afgifte, maar 1 Jaga is factor 2 te groot).

Misschien is de boodschap dat zowel rekenen met de Koevlaas methode en rekenen met bestaande radiatoren allebei snelle benaderingen zijn. Als je het echt precies wilt doen, heb je een omvangrijke warmteverliesberekening nodig.
Zo omvangrijk hoeft een warmteverliesberekening niet te zijn hoor. Je kunt die vrij gemakkelijk zelf maken op deze site: https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/. Avondje werk en je weet precies waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-06 08:30
the_medic schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:59:
[...]

De muur is een jaar of 15 geleden goed geïsoleerd. BTemp sensor kan niet via de Etwist thermostaat worden bijgesteld. De Etwist geeft trouwens consequent een te hoge temp. aan (lijkt zichzelf op te warmen, verbruikt 2W continu), die wel geijkt kan worden, maar dat helpt niets. Zit nu te denken over een ventilatortje onder de thermostaat ;-)
Ik ben benieuwd of je het probleem met het zichzelf opwarmen van de eTwist heb kunnen oplossen ?
Bij ons reageert de eTwist ook heel vreemd, als ik hem hoger of lager zet in temperatuur dan geeft hij de nieuwe waarden van de ingestelde temperatuur binnen enkele minuten al aan en dat is onmogelijk dat de ruimte zo snel is opgewarmd of is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:06
Heb je wel de laatste update op je eTwist?
Vorig jaar was namelijk een update wat verkeerde temperaturen en stookgedrag moest oplossen
https://tools.remeha.nl/v...e-laatste-etwist-updates/
https://tools.remeha.nl/v...wist-thermostaat-updaten/

(nog een link toegevoegd)

[ Voor 21% gewijzigd door Pietje555 op 26-01-2022 14:40 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:23

TF

bla bla

Ik woon in een nieuw huis (vrijstaand) en maak gebruik van een Atlantic Alfea Excellia 3 fase 10.8KW.

Volgens de handleiding is de COP waarde als volgt: (+7 °C / + 35 °C) 4,30

Ik zie op mijn p1 meter dat ik per dag ongeveer 62 kw/h verbruik. Voor mijn gevoel is dit extreem. Wetende dat een warmtepomp meer stroom vraagt. Maar op dit niveau kom ik op jaarbasis rond de 22.000 kw/h uit op jaarbasis. Even snel gerekend.

2 verdiepingen vloerverwarming. 1 thermostaat in de kamer op 22. Inclusief buitenvoeler. Er hangt een extern boilervat van 500 liter aan. We wonen hier met 6 (4 relatief jonge kinderen) . Ik zit nooit aan de instellingen. Ook geen nachtverlaging.

Zie ik spoken of moet ik weldegelijk verder gaan zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door TF op 26-01-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@TF het is waar jij woont niet het hele jaar 2 graden hoop ik?
Maar als je een paar dagen hier meeleest, weet je dat de vervolgvragen zijn:
* Wat is je stooklijn/aanvoertemperatuur?
* Wat is je afgiftesysteem (vloerverwarming lees ik, open/gesloten verdeler, buffer?)
* Hoe warm maak je SWW en hoe veel gebruik je?

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 26-01-2022 15:07 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Proton_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:05:
@TF het is waar jij woont niet het hele jaar 2 graden hoop ik?
Maar als je een paar dagen hier meeleest, weet je dat de vervolgvragen zijn:
* Wat is je stooklijn/aanvoertemperatuur?
* Wat is je afgiftesysteem?
* Hoe warm maak je SWW en hoe veel gebruik je?
Thanks. Nee zeker geen 2 graden. Gewoon Hollands klimaat. Ik ga die zaken even uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@tf vanwege dat je een dagverbruik van januari extrapoleert naar een heel jaar :)
Een deel zou in droogstoken van de nieuwbouw kunnen zitten, maar het lijkt wel wat fors inderdaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Proton_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:09:
@tf vanwege dat je een dagverbruik van januari extrapoleert naar een heel jaar :)
Een deel zou in droogstoken van de nieuwbouw kunnen zitten, maar het lijkt wel wat fors inderdaad.
We wonen hier sinds 11 januari. Droogstoken etc heeft in november en december deels plaatsgevonden. Ik keek naar afgelopen maandag en dinsdag. Verbruik was 62 om 61 KW/h

Ik heb net even op het paneel gekeken en dit kwam voorbij:

Tapwater temperatuur: 40,7
Retourtemperatuur WP 26,4
Aanvoertemperatuur WP 34,1

Aanvoer verwarming moet ik even schuldig blijven omdat deze niet aan staat momenteel geeft deze geen waarde

De verwarming was niet actief. Het laden van de boiler ofwel "tapwater"was wel actief. Wat wel vreemd is aangezien ik enkel koud water heb gebruikt de laatste paar uren.

Verwarming is inderdaad enkel vloerverwarming. Passieve vloerverwarmingsverdeler op beide verdiepingen. Geen buffers. Ik heb wel een cooker met een eigen boilervat

[ Voor 5% gewijzigd door TF op 26-01-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:49
@TF je verbruik is van je hele huis. Ik snap dat waarschijnlijk de WP ook de grootste verbruiker is, maar let even op met conclusies en berekeningen.
Met de informatie die je nu geeft zou ik vooral kijken hoe het "tapwater" is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
@TF als je warmtepomp op 60% draait met de huidige temperatuur is het waarschijnlijk dat ie op 48 a 50 kW komt, dus niet echt schokkend met 22C op de thermostaat en vier kleine kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:58:
Ik woon in een nieuw huis (vrijstaand) en maak gebruik van een Atlantic Alfea Excellia 3 fase 10.8KW.

Volgens de handleiding is de COP waarde als volgt: (+7 °C / + 35 °C) 4,30

Ik zie op mijn p1 meter dat ik per dag ongeveer 62 kw/h verbruik. Voor mijn gevoel is dit extreem. Wetende dat een warmtepomp meer stroom vraagt. Maar op dit niveau kom ik op jaarbasis rond de 22.000 kw/h uit op jaarbasis. Even snel gerekend.

2 verdiepingen vloerverwarming. 1 thermostaat in de kamer op 22. Inclusief buitenvoeler. Er hangt een extern boilervat van 500 liter aan. We wonen hier met 6 (4 relatief jonge kinderen) . Ik zit nooit aan de instellingen. Ook geen nachtverlaging.
Zie ik spoken of moet ik weldegelijk verder gaan zoeken?
62 kWh is redelijk idioot voor nieuwbouw, maar dat is wel het verbruik van je hele woning. Om dit soort problemen te kunnen analyseren begint het met de vraag naar meer informatie:
Wat is het verbruik van je warmtepomp? Als je dat niet weet: Laat een fatsoenlijke kWh meter installeren in je meterkast op de groep(en) van je WP. Die heb je in no-time terugverdiend. Nu kan het verbruik net zo goed van iets anders komen (misschien zit je zoon op zolder wel bitcoins te minen).
Wat is de warmtevraag van je woning (in W/K, staat in je BENG/EPC berekening).
Hoe is die warmtepomp geselecteerd? 10.8 kW is best een joekel voor een nieuwbouwwoning.
Bij die 62 kWh zal ook nog wel de PV-opbrengst komen. Hoe hoog was die?

Even ter vergelijking: Ik woon in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met 3-voudig glas en WTW. We verwarmen ongeveer 900m³ + 270 m³ garage en daarvoor verbruikte de warmtepomp de afgelopen twee dagen zo'n 12 kWh per dag.
Ik heb een 8 kW warmtepomp, maar die trekt het op zijn sloffen. Hij draait meestal op 4 à 5 kW, en dan ook nog maar zo'n 14 uur per dag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Plenkske schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:20:
@TF je verbruik is van je hele huis. Ik snap dat waarschijnlijk de WP ook de grootste verbruiker is, maar let even op met conclusies en berekeningen.
Met de informatie die je nu geeft zou ik vooral kijken hoe het "tapwater" is ingesteld.
Die SWW kan zeker key zijn. Mijn apparaat kent 2 instellingen. Comfort op 55 graden en een Verlaagd programma op 40 graden. Comfort is van 0:00 tot 5:00 en van 14:30 tot 17:00. Het verlaagde programma is de rest van de dag actief.

Ik kan de tijden nog niet rijmen. Ik denk dat hij naar comfort gaat voor de piekmoment in de ochtend en de avond. Dus dat voelt een beetje contra.

Ik ga vanavond even zoeken of ik de instellingen van deze lijnen kan vinden en nagaan . Hierboven komt uit de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:14:

Ik heb net even op het paneel gekeken en dit kwam voorbij:

Tapwater temperatuur: 40,7
Retourtemperatuur WP 26,4
Aanvoertemperatuur WP 34,1
Aanvoer verwarming moet ik even schuldig blijven omdat deze niet aan staat momenteel geeft deze geen waarde
De verwarming was niet actief. Het laden van de boiler ofwel "tapwater"was wel actief. Wat wel vreemd is aangezien ik enkel koud water heb gebruikt de laatste paar uren.
Kijk nog maar eens als ie aan het verwarmen is. Heb je ook een stooklijn? En hoe staat die.
Verder nogmaals: Extreem belangrijk voor een analyse is de warmtevraag in W/K uit je BENG/EPC berekening.
Zonder dat: Hoeveel kuub is je woning? Voor iets van 2000+ m³ zou ik het nog wel een acceptabel verbruik vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
FrancD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:39:
Eerst je afgifte verbeteren, dan pas aan WP denken.
Dit is in mijn ogen wat kort door de bocht, ook voor het aanpassen van het afgiftesysteem heb ik iemand nodig. Verder is de CV ook al wat jaren oud, 14 inmiddels, en ik wil het voor zijn dat deze defect gaat of dat ik hier dure reparatie aan moet gaan doen.

Ideale situatie is zeker dat ik het afgiftesysteem aanpas, echter als er met een ander soort warmtepomp bovenstaande is te vermijden lijkt mij dit een passende oplossing. Voor zover ik heb gelezen worden midden/hoge temperatuur warmtepompen ook zuiniger als je het afgiftesysteem aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:29:
Die SWW kan zeker key zijn. Mijn apparaat kent 2 instellingen. Comfort op 55 graden en een Verlaagd programma op 40 graden. Comfort is van 0:00 tot 5:00 en van 14:30 tot 17:00. Het verlaagde programma is de rest van de dag actief.
Zit daar niks tussenin? Want met een vat van maar liefst 500 liter (!!!) is 55 graden echt niet nodig en een enorme energieslurper. Verwarmt ie dat wel op de compressor?
Als ie dat ook nog op zijn boosterelement doet heb je het eerste energielek al te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:27:
[...]

62 kWh is redelijk idioot voor nieuwbouw, maar dat is wel het verbruik van je hele woning. Om dit soort problemen te kunnen analyseren begint het met de vraag naar meer informatie:
Wat is het verbruik van je warmtepomp? Als je dat niet weet: Laat een fatsoenlijke kWh meter installeren in je meter kast op de groep(en) van je WP. Die heb je in no-time terugverdiend. Nu kan het verbruik net zo goed van iets anders komen.
Wat is de warmtevraag van je woning (in W/K, staat in je BENG/EPC berekening).
Hoe is die warmtepomp geselecteerd? 10.8 kW is best een joekel voor een nieuwbouwwoning.
Bij die 62 kWh zal ook nog wel de PV-opbrengst komen. Hoe hoog was die?

Even ter vergelijking: Ik woon in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning met 3-voudig glas en WTW. We verwarmen ongeveer 900m³ + 270 m³ garage en daarvoor verbruikte de warmtepomp de afgelopen twee dagen zo'n 12 kWh per dag.
Ik heb een 8 kW warmtepomp, maar die trekt het op zijn sloffen. Hij draait meestal op 4 à 5 kW, en dan ook nog maar zo'n 14 uur per dag.
transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT) 205 W/K

warmtebehoefte verwarmingssysteem (QH;nd;an) 46.883 MJ

627 m3 hoofdgebouw. 151 m3 bijgebouw (inclusief garage)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wicked_fool schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:34:
Dit is in mijn ogen wat kort door de bocht, ook voor het aanpassen van het afgiftesysteem heb ik iemand nodig. Verder is de CV ook al wat jaren oud, 14 inmiddels, en ik wil het voor zijn dat deze defect gaat of dat ik hier dure reparatie aan moet gaan doen.
Ideale situatie is zeker dat ik het afgiftesysteem aanpas, echter als er met een ander soort warmtepomp bovenstaande is te vermijden lijkt mij dit een passende oplossing. Voor zover ik heb gelezen worden midden/hoge temperatuur warmtepompen ook zuiniger als je het afgiftesysteem aanpast.
Dat is zeker niet te kort door de bocht. Jij hebt gewoon een veel te slecht afgiftesysteem voor élke warmtepomp. Er zijn wel wat hogetemperatuurwarmtepompen geweest, maar die hebben een extreem slechte COP en worden dus (logischerwijs) niet verkocht.
Je moet écht eerst je afgiftesysteem verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Zit daar niks tussenin? Want met een vat van maar liefst 500 liter (!!!) is 55 graden echt niet nodig en een enorme energieslurper. Verwarmt ie dat wel op de compressor?
Als ie dat ook nog op zijn boosterelement doet heb je het eerste energielek al te pakken.
500 liter is toekomstgericht. De kinderen gaan richting pubertijd en verwacht dan meer water per dag te verbruiken. Ook is mij gezegd dat 500 liter vat zichzelf beter op temperatuur kan houden door de massa. Leek een no-brainer tov standaard 300 liter.

Ik moet de instellingen nog nazien. Bovengenoemde temperaturen komen uit het instructieboekje. Ik heb nog nooit omgekeken naar de WP omdat ik dacht dat dit config-once-never-touch zou zijn. Het verbruik in huis is de trigger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:37:
transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT) 205 W/K
Hier was het de afgelopen twee dagen gemiddeld 4°C. Bij jou was het binnen 22°C. Een verschil dus van 18K. Je hebt dus voor het transmissieverlies een verwarmingsvermogen nodig van 205*18 = 3.7 kW nodig.
Daar komen de ventilatieverliezen nog bij. Dat is nogal afhankelijk van je systeem (met of zonder WTW), maar laat ik daar maar 1 kW voor rekenen (bij WTW is het veel minder).
Dan kom je aan 4.7 kW.
Maal 24 uur is 113 kWh thermisch.
Delen door een COP van 4,5 (moet je bij een nieuwbouwwoning met alleen vvw bij deze temperaturen gemiddeld makkelijk kunnen halen (ik haalde ma en di gemiddeld 5,5)) = 25 kWh elektrisch per dag.

Daar komt nog wat bij voor je SWW, wat heel erg afhankelijk is van je verbruik en wat voor temperatuur je instelt.

Vraag blijft: Wat verbruikt je WP voor SWW en wat is het échte energieverbruik van alleen je WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Andrehj schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Dat is zeker niet te kort door de bocht. Jij hebt gewoon een veel te slecht afgiftesysteem voor élke warmtepomp. Er zijn wel wat hogetemperatuurwarmtepompen geweest, maar die hebben een extreem slechte COP en worden dus (logischerwijs) niet verkocht.
Je moet écht eerst je afgiftesysteem verbeteren.
Je ziet ze inderdaad zeer weinig, maar toch staan ze op veel site van de merken (Daikin, Mitsubishi). Enfin, ik ben het wel met jullie eens.

Blijft mijn vraag staan of er mensen zijn die een goede installateur weten die kan adviseren en helpen met het juiste afgiftesysteem en (in de toekomst) plaatsen van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:52:
500 liter is toekomstgericht. De kinderen gaan richting pubertijd en verwacht dan meer water per dag te verbruiken. Ook is mij gezegd dat 500 liter vat zichzelf beter op temperatuur kan houden door de massa. Leek een no-brainer tov standaard 300 liter.
Dat is het dus niet. Het verlies van een 500 litervat is altijd hoger dan dat van eentje van 300 liter (bij gelijke isolatiedikte). Als je minder verlies van temperatuur wilt hebben, kun je beter een vat met dikkere isolatie kopen.
Vooral ook bij de legionellacyclus, waarbij het hele vat naar >60°C moet, is zo'n groot vat bepaald niet voordelig.
Bovendien is het hele idee van kinderen toch dat je ze opvoedt?
Hier doen we meestal twee dagen met een vat van 300 liter en we douchen zo'n beetje om de dag. Kan prima. En dat bij een SWW-temperatuur van 47°C.

Oplossingsgericht:
Zet je SWW-temperatuur laag, bij zo'n groot vat kan die wel naar 45°C of nog lager.
Plaats je SWW-sensor zo hoog mogelijk in het vat.
Ga niet dagelijks SWW draaien, maar alleen als het vat ver genoeg is afgekoeld, bijvoorbeeld tot 38 graden bij de sensor.
Zet al je elektrische element uit (behalve voor bij de legionellacyclus).
Ik moet de instellingen nog nazien. Bovengenoemde temperaturen komen uit het instructieboekje. Ik heb nog nooit omgekeken naar de WP omdat ik dacht dat dit config-once-never-touch zou zijn.
Lees dit topic maar terug. Er zijn maar weinig installateurs die naar het energieverbruik kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 26-01-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
@TF @Andrehj als ik naar de deltaT kijk Ta 34,1 Tr 26,4 kom ik op 7,7C. Zou kunnen denken dat de flow aan de lage kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
doek55 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:17:
[...]

De Mitsubishi schakelt uit bij Ta +1,5°C en start binnen een paar minuten weer op. Dit kun je helaas niet aanpassen. Het is dus belangrijk dat deze niet gaat pendelen als je een goede COP wilt halen.
Heeft er iemand een idee waar meer informatie over bovenstaande stelling gevonden kan worden?

Onze warmtepomp werkt met een stooklijn, waarbij een thermostaat gaat bepalen of er al dan niet verwarmd moet worden. Als er verwarmd moet worden, dan zal de stooklijn bepalen welke de aanvoertemperatuur moet zijn die door de vloerverwarming gaat.

In de documentatie van Mitsubishi vond ik wel informatie in deze aard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etRoqvOIuM98t9P-PMlXWHyyFgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bjLAZzFmSJtOpzGJ9ubxBW8K.png?f=fotoalbum_large

Maar dit gaat volgens mij louter over de werking van de thermostaat die de ruimtetemperatuur in de gaten houdt, en die beslist "verwarmen" of "geen verwarming".

Daarnaast moet er nog een ander mechanisme zijn dat de warmtepomp laat afschakelen. Stel bijvoorbeeld dat het in huis 19 graden is, en de gevraagde temperatuur is 20 graden. Dan zal de thermostaat vragen om te blijven verwarmen totdat de binnentemperatuur 21 graden is, en eerder zal hij niet het bevel geven om te stoppen.

Maar stel nu dat de buitentemperatuur op een bepaald moment 0 graden is, dan zal de stooklijn een bepaalde Ta voorstellen die door de WP gebruikt zal worden. Als de buitentemperatuur de volgende uren oploopt tot 10 graden, dan zal de gewenste Ta volgens de stooklijn lager worden. Op dat moment zal de Ta in de aanvoerleiding dus hoger zijn dan gevraagd, en dan vermoed ik dat de WP voor bepaalde tijd zal uitschakelen.

Een mogelijk scenario is dan inderdaad dat de aanvoertemperatuur met een bepaalde waarde overschreden is, en dat de pomp uitschakelt. Misschien inderdaad zelfs bij 1,5 graad zoals hierboven werd gesteld.

Maar heeft er iemand een verwijzing naar een document waarin deze werking concreet beschreven staat? Ik heb al verschillende documenten van Mitsubishi doorgenomen, maar ik heb nog nergens wat informatie teruggevonden over dit stukje van de regeling ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DeltaT schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:00:
@TF @Andrehj als ik naar de deltaT kijk Ta 34,1 Tr 26,4 kom ik op 7,7C. Zou kunnen denken dat de flow aan de lage kant is.
Dat was tijdens SWW maken. Ik heb @TF al gevraagd om nogmaals te kijken tijdens verwarmen.
Bovendien is Ta 34 voor een splinternieuwe nieuwbouwwoning zonder zoneregeling ook veel te hoog, zeker bij de huidige milde buitentemperaturen. Ik mag toch hopen dat de stooklijn veel lager staat (maar vrees het ergste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:39
JVR2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Heeft er iemand een idee waar meer informatie over bovenstaande stelling gevonden kan worden?

Onze warmtepomp werkt met een stooklijn, waarbij een thermostaat gaat bepalen of er al dan niet verwarmd moet worden. Als er verwarmd moet worden, dan zal de stooklijn bepalen welke de aanvoertemperatuur moet zijn die door de vloerverwarming gaat.

In de documentatie van Mitsubishi vond ik wel informatie in deze aard:

[Afbeelding]

Maar dit gaat volgens mij louter over de werking van de thermostaat die de ruimtetemperatuur in de gaten houdt, en die beslist "verwarmen" of "geen verwarming".

Daarnaast moet er nog een ander mechanisme zijn dat de warmtepomp laat afschakelen. Stel bijvoorbeeld dat het in huis 19 graden is, en de gevraagde temperatuur is 20 graden. Dan zal de thermostaat vragen om te blijven verwarmen totdat de binnentemperatuur 21 graden is, en eerder zal hij niet het bevel geven om te stoppen.

Maar stel nu dat de buitentemperatuur op een bepaald moment 0 graden is, dan zal de stooklijn een bepaalde Ta voorstellen die door de WP gebruikt zal worden. Als de buitentemperatuur de volgende uren oploopt tot 10 graden, dan zal de gewenste Ta volgens de stooklijn lager worden. Op dat moment zal de Ta in de aanvoerleiding dus hoger zijn dan gevraagd, en dan vermoed ik dat de WP voor bepaalde tijd zal uitschakelen.

Een mogelijk scenario is dan inderdaad dat de aanvoertemperatuur met een bepaalde waarde overschreden is, en dat de pomp uitschakelt. Misschien inderdaad zelfs bij 1,5 graad zoals hierboven werd gesteld.

Maar heeft er iemand een verwijzing naar een document waarin deze werking concreet beschreven staat? Ik heb al verschillende documenten van Mitsubishi doorgenomen, maar ik heb nog nergens wat informatie teruggevonden over dit stukje van de regeling ...
Ik heb dit ook niet in de documentatie kunnen vinden, maar meerdere gebruikers ervaren deze regeling in de praktijk. Je kunt Mitsubishi gerelateerde vragen sinds gisteren in het daarvoor bestemde topic stellen.
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Theovelders schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Ik ben benieuwd of je het probleem met het zichzelf opwarmen van de eTwist heb kunnen oplossen ?
Bij ons reageert de eTwist ook heel vreemd, als ik hem hoger of lager zet in temperatuur dan geeft hij de nieuwe waarden van de ingestelde temperatuur binnen enkele minuten al aan en dat is onmogelijk dat de ruimte zo snel is opgewarmd of is afgekoeld.
Ik zou niet weten wat ik er aan zou moeten doen, software is "actueel". Wat de Etwist overigens aangeeft in het startscherm kun je instellen, gewenste of actuele temperatuur.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:06
Heb je naregeling (per ruimte?)

Ik denk dat je Ta te hoog staat, zit er stooklijn in? Dan verlagen, meeste nieuwbouwwoning kunnen met 30 graden of nog minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36
Cees-JanH schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:04:
Heb je naregeling (per ruimte?)

Ik denk dat je Ta te hoog staat, zit er stooklijn in? Dan verlagen, meeste nieuwbouwwoning kunnen met 30 graden of nog minder af.
waarom is een Ta bij een naregeling hoger? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:06
Dat hoeft dus niet inderdaad, daarom mijn vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zelfs met naregeling is een Ta van 34 veel te hoog bij een nieuwe woning, zelfs bij -5.

Ik heb naregeling en de maximale Ta wordt 32 graden bij -5, en ik pas 12 uur per dag nachtverlaging toe!
Kees_frl schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:07:
[...]

waarom is een Ta bij een naregeling hoger? :)
Is niet zozeer nodig qua afgifte, maar vaak wel nodig om een minimaal vermogen kwijt te kunnen.

Als ik alles open zou zetten zou ik ook met een Ta van 28 afkunnen, maar omdat ik zoneregeling heb, heb ik in het minst gunstigste geval (zeg maar 80% staat dicht) een Ta van 30 nodig om m'n minimale vermogen kwijt te kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 26-01-2022 17:10 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hiervoor zou ik topicstarter @Grolsch even taggen.
Ik zou in de topicstart ook wat meer de nadruk willen leggen op het feit dat dit een algemeen L/W warmtepomp-topic is, en dit dus de beste plek is om te discussiëren of vragen te stellen over zaken die bij alle L/W warmtepompen spelen, zoals SWW-vaten, afgiftesystemen, vermogensberekeningen, driewegkleppen, zoneregelingen, monoblock vs split etc.
Voor de merkspecifieke vragen zijn er inmiddels voor erg veel merken al eigen topics, waar die vragen beter op hun plek zijn. Dat was toen deze topicreeks startte (inmiddels zijn we bezig met #10!) nog niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:37

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

wicked_fool schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Je ziet ze inderdaad zeer weinig, maar toch staan ze op veel site van de merken (Daikin, Mitsubishi). Enfin, ik ben het wel met jullie eens.

Blijft mijn vraag staan of er mensen zijn die een goede installateur weten die kan adviseren en helpen met het juiste afgiftesysteem en (in de toekomst) plaatsen van een warmtepomp.
Een gewone installateur die je verteld hoe hij het moet uitvoeren, niet zo moeilijk als je dit topic hebt door genomen. Kun je geen vloerverwarming laten inslijpen bv dan is je afgifte ook geen probleem.
Zo heb ik het hier 3 jaar geleden ook gedaan, en heel veel zelf. Woon in de buurt van roermond _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Andrehj schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Dat is het dus niet. Het verlies van een 500 litervat is altijd hoger dan dat van eentje van 300 liter (bij gelijke isolatiedikte). Als je minder verlies van temperatuur wilt hebben, kun je beter een vat met dikkere isolatie kopen.
Vooral ook bij de legionellacyclus, waarbij het hele vat naar >60°C moet, is zo'n groot vat bepaald niet voordelig.
Bovendien is het hele idee van kinderen toch dat je ze opvoedt?
Hier doen we meestal twee dagen met een vat van 300 liter en we douchen zo'n beetje om de dag. Kan prima. En dat bij een SWW-temperatuur van 47°C.

Oplossingsgericht:
Zet je SWW-temperatuur laag, bij zo'n groot vat kan die wel naar 45°C of nog lager.
Plaats je SWW-sensor zo hoog mogelijk in het vat.
Ga niet dagelijks SWW draaien, maar alleen als het vat ver genoeg is afgekoeld, bijvoorbeeld tot 38 graden bij de sensor.
Zet al je elektrische element uit (behalve voor bij de legionellacyclus).

[...]

Lees dit topic maar terug. Er zijn maar weinig installateurs die naar het energieverbruik kijken.
”wij doen 2 dagen met een vat van 300 liter”. Kun je eens uitleggen hoe je die 300 liter verbruikt over die 2 dagen? Want ons vat zal direct aangevuld worden als er wat verbruikt is. Hij raakt, bij normaal gebruik, dus nooit leeg door continu aanvullen. Is dat in jouw geval niet zo, en laat je hem leeg verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:46:
[...]
”wij doen 2 dagen met een vat van 300 liter”. Kun je eens uitleggen hoe je die 300 liter verbruikt over die 2 dagen? Want ons vat zal direct aangevuld worden als er wat verbruikt is. Hij raakt, bij normaal gebruik, dus nooit leeg door continu aanvullen. Is dat in jouw geval niet zo, en laat je hem leeg verbruiken?
God allemachtig...

https://www.gids.tv/video...mste-mens-met-bram-krikke

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@TF iets constructiever; het warme water zit altijd bovenin het vat.
@Andrehj doet maar om de dag een energievretende SWW-run met zijn warmtepomp. Hierdoor doucht hij warm maar is het vat grotendeels koud en verliest dus weinig dure warmte.
Meteen een SWW run starten zodra er warm water getapt wordt is vreselijk inefficiënt en moet vermeden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:47
wicked_fool schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:57:
[...]

De meeste informatie heb je eigenlijk al verzameld. Mag voor elke installateur geen probleem zijn.

Je weet het benodigde vermogen, daar had je een lijstje van. Dat vermogen haal je bij een hoge temperatuur, kunst is om dit vermogen ook bij een lage temperatuur te kunnen afgeven. Je hebt daar de keus uit een 3-tal smaakjes:
- Convector met ventilatoren (Weinig inhoud dus buffervat nodig)
- Grotere en meer radiatoren ophangen
- Vloerverwarming infrezen (Voorkeur, je hebt dan over de dag de meest constante temperatuur)

Je kunt de afgifte bij een bepaalde temperatuur gewoon opvragen/opzoeken bij de leverancier. Hoe lager de benodigde watertemperatuur hoe beter.

Dan rest nog het vervangen van de CV leidingen. Je kunt op twee manieren veel warmte kwijt, zoals je nu hebt met een kleine flow en hoog temperatuur verschil tussen aanvoer en retour. Een CV vind zoiets prima maar bij een warmtepomp heb je liever een hoge flow en klein verschil tussen aanvoer en retour.
Om meer water rond te kunnen pompen heb je den grotere diameter van je leidingen nodig.

Als je een keuze hebt gemaakt voor welk afgifte systeem je wilt gaan dan kunnen de heren hier wel aangeven over welke diameters en maximale lengtes je praat. Dat lijstje geef je aan de installateur. Kan die man lekker gaatjes boren en leidingen knellen en heb jij een mooi systeem.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

doe je altijd zo als iemand in jouw ogen een domme vraag stelt?

Edit: ah een installateur warmtepompen. Ik snap dat jij helemaal op de hoogte bent. Probeer je eens te verplaatsen buiten je eigen kennisveld.

[ Voor 25% gewijzigd door TF op 26-01-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Proton_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:27:
@TF iets constructiever; het warme water zit altijd bovenin het vat.
@Andrehj doet maar om de dag een energievretende SWW-run met zijn warmtepomp. Hierdoor doucht hij warm maar is het vat grotendeels koud en verliest dus weinig dure warmte.
Meteen een SWW run starten zodra er warm water getapt wordt is vreselijk inefficiënt en moet vermeden worden.
Ik ga mij even verder inlezen. Ik dacht dat er misschien ook een modus was waarin je op bepaalde intervals / schema het vat kunt laten aanvullen. Daarmee doel ik dus op om de 2 dagen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:39:
[...]
Sorry, soms wel ja.
Je vat vult continue koud aan vanaf onderen en al het warme water zit door de thermiek bovenin, je vat gaat dus nooit leeg qua water maar wel vwb de warmte.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

koevlaas2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Sorry, soms wel ja.
Je vat vult continue koud aan vanaf onderen en al het warme water zit door de thermiek bovenin, je vat gaat dus nooit leeg qua water maar wel vwb de warmte.
ha! Daar heb ik wat aan. Nooit aan gedacht dat dit op die manier werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Done, je bent mede auteur, en ik ben het met je eens dat de TopicStart een MEGA update verdiend, zelf ontbreekt het me helaas aan de tijd om dit vanaf 0 goed op te pakken.

Ik weet dat @Remco45 op de achtergrond ook nog bezig is met een opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Sorry, soms wel ja.
Totdat je een appartementencomplex hebt waarbij je vat 1x per dag gevuld wordt vanuit de centrale grond/water warmtepomp. Dan moet je op een knopje drukken om het commando te geven "vul maar weer aan". Eigenlijk een best wel slimme optie die veel geld/water bespaart en ook mooi zou zijn voor een woonhuis. Zelf zat ik er over na te denken om dit in combinatie te doen met een klein display in de douche wat laat zien hoeveel procent ik van het warme water verbruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

walletje-w schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Totdat je een appartementencomplex hebt waarbij je vat 1x per dag gevuld wordt vanuit de centrale grond/water warmtepomp. Dan moet je op een knopje drukken om het commando te geven "vul maar weer aan". Eigenlijk een best wel slimme optie die veel geld/water bespaart en ook mooi zou zijn voor een woonhuis. Zelf zat ik er over na te denken om dit in combinatie te doen met een klein display in de douche wat laat zien hoeveel procent ik van het warme water verbruikt heb.
Dit dus! Maar die optie zit er niet in bij mijn apparaat denk ik. Niet standaard.

Ik denk wel dat het aanvullen in uren plaatsvind die minder druk belastend zijn voor het systeem zoals snachts.

Ook denk ik dat het niet zo zeer gaat om het aantal liters maar om de temperatuur die het overgebleven water nog heeft. Als het warme bovenin zit gaat dus niet alleen je volume omlaag bij gebruik maar ook de temperatuur van de massa.

Zit ik goed @koevlaas2 ?

[ Voor 27% gewijzigd door TF op 26-01-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Zo kun je een Mitsubishi ook wel instellen. Maar het lijkt mij niets. Dan moet ik daar steeds aan denken voor ik ga douchen. En ik denk dat de WAF van dit voorstel ook ver onder het nulpunt is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Automatiseer je het knopje toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:04
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:52:
[...]
Ik heb nog nooit omgekeken naar de WP omdat ik dacht dat dit config-once-never-touch zou zijn. Het verbruik in huis is de trigger.
Zo zou het eigenlijk wel (bijna) moeten zijn. Maar veel installateurs zijn nog niet echt bekend met het principe van de warmtepomp, waardoor deze niet optimaal werkt.

Het beste is om jezelf zo veel mogelijk in te lezen in de werking van je warmtepomp en zijn regeling, en de algemene tips en trucs in dit topic toe te passen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Dit dus! Maar die optie zit er niet in bij mijn apparaat denk ik. Niet standaard.

Ik denk wel dat het aanvullen in uren plaatsvind die minder druk belastend zijn voor het systeem zoals snachts.

Ook denk ik dat het niet zo zeer gaat om het aantal liters maar om de temperatuur die het overgebleven water nog heeft. Als het warme bovenin zit gaat dus niet alleen je volume omlaag bij gebruik maar ook de temperatuur van de massa.

Zit ik goed @koevlaas2 ?
Het knopje in een appartementencomplex heeft zeker meerdere voordelen. Het uitstellen van het vat vullen in momenten dat het goed uitkomt voor het systeem verhoogt de capaciteit met dezelfde hardware, voor de gebruikers levert het een lagere energie rekening op en een lagere waterrekening maar zoals @Andrehj ook benoemd kwam dit belachelijk korte douchen omdat de watertemperatuur niet aan de verwachting voldeed en een goede noise cancelling koptelefoon nodig was omdat de missus pech had. :X
koevlaas2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:57:
[...]

Automatiseer je het knopje toch ?
>:) :D

[ Voor 7% gewijzigd door walletje-w op 26-01-2022 19:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
TF schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:39:
[...]
Edit: ah een installateur warmtepompen. Ik snap dat jij helemaal op de hoogte bent. Probeer je eens te verplaatsen buiten je eigen kennisveld.
Maar dit mag je ook de andere kant op zien: Jij komt hier zomaar binnenvallen met een vraag over een onderwerp (stroomverbruik van je warmtepomp) wat hier ongeveer elke week behandeld wordt. Je had ook even de moeite kunnen nemen om dit topic eerst eens door te lezen of even de zoekfunctie te benutten.
Dan had ik je de adviezen die al erg vaak gegeven zijn niet hoeven te geven en had je ook die vraag over de werking van een SWW-vat niet hoeven te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Volgens de manual:
Contact voor activering van “externe instelling"
Er kan een externe contactfunctie worden aangesloten op de SMO 40 om de aanvoertemperatuur en de
kamertemperatuur te wijzigen.
Als de schakelaar is gesloten, verandert de temperatuur in °C (als de ruimtesensor is aangesloten en geactiveerd). Indien er geen ruimtesensor is aangesloten of geactiveerd, wordt de gewenste wijziging van
"temperatuur" (verschuiving stooklijn) met het aantal
geselecteerde stappen ingesteld. De waarde kan
worden ingesteld tussen -10 en +10.
■ afgiftesysteem 1
De schakelaar moet potentiaalvrij zijn en worden
aangesloten op de geselecteerde ingang (menu
5.4) op de ingangskaart (AA3) of op de klemmenstrook (X2).

Als je dus niks aan hebt gesloten wordt hier +4 gedaan als ik het goed lees.
Deze waarde zou dan "hetzelfde" werken als de offset bij de stooklijn.

Je hebt deze waarde veranderd (naar 0 wat ik zelf ook heb).
Vervolgens laat je screenshot een correct Tberekend zien (26,5)
Dat de Ta dan om hoog gaat kan door diverse regelingen komen, daar zou ik, zeker direct na een aanpassing, niet op focussen.
Het kan best zijn dat een regeling nu even ergens op gaat (over) compenseren omdat je instellingen aan hebt gepast. Of hij is gewoon even "hard" bezig de graadminuten weer naar 0 te brengen.
Nibe is niet ontworden om op een vast Ta te draaien, maar om de graadminuten naar 0 te brengen.
Thnx. Ik heb hem nu zo ingesteld dat de TR zo'n 26 graden is. Dat is wel een beetje het minimum wat aangenaam is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Sunri5e schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Thnx. Ik heb hem nu zo ingesteld dat de TR zo'n 26 graden is. Dat is wel een beetje het minimum wat aangenaam is?
Ik denk dat je de Ta bedoeld?
Of dat dit comfortabel is bij jou hangt heel erg van je woning, afgifte, beleving etc, daar kunnen wij niks van zeggen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:26
Grolsch schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Done, je bent mede auteur, en ik ben het met je eens dat de TopicStart een MEGA update verdiend, zelf ontbreekt het me helaas aan de tijd om dit vanaf 0 goed op te pakken.

Ik weet dat @Remco45 op de achtergrond ook nog bezig is met een opzet.
Klopt...het wordt een steeds "lijviger document" ondanks dat alle overbodige info eruit is gehaald.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Ik denk dat je de Ta bedoeld?
Of dat dit comfortabel is bij jou hangt heel erg van je woning, afgifte, beleving etc, daar kunnen wij niks van zeggen ;)
Ik dacht juist dat een TR van 26 graden aangenaam voelde zoals hier in het topic werd geschetst. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
De Tr (retour temperatuur) is afhankelijk van je afgifte etc.
De Ta is de aanvoer, deze gaat naar je afgifte en de afgifte bepaald wat er over blijft als Tr

Of praten we nu langs elkaar af?

Ps. een nibe regelt volgens mij op de berekende aanvoer temp, niet op de retour temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:15:
De Tr (retour temperatuur) is afhankelijk van je afgifte etc.
De Ta is de aanvoer, deze gaat naar je afgifte en de afgifte bepaald wat er over blijft als Tr

Of praten we nu langs elkaar af?

Ps. een nibe regelt volgens mij op de berekende aanvoer temp, niet op de retour temp
Nee we bedoelen hetzelfde. Maar de Tr kun je wel redelijk afstellen door met de Ta te spelen. Hier liggen de Ta en Tr zo'n 3 a 4 graden van elkaar af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:03
Remco45 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Klopt...het wordt een steeds "lijviger document" ondanks dat alle overbodige info eruit is gehaald.
Wellicht heb je het al opgenomen, zo niet dan nog een tip: het lijkt mij niet verkeerd nog wat meer concrete informatie over warmtemeters (eisen/concrete specs) op te nemen in het 'meten is weten' gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Sunri5e schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:17:
[...]

Nee we bedoelen hetzelfde. Maar de Tr kun je wel redelijk afstellen door met de Ta te spelen. Hier liggen de Ta en Tr zo'n 3 a 4 graden van elkaar af.
Let er dan wel op dat een nibe regelt met de Ta, en niet de Tr
Nibe berekend wat de Ta moet zijn en gaat deze verhogen aan de hand van de graadminuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:19:
[...]

Let er dan wel op dat een nibe regelt met de Ta, en niet de Tr
Nibe berekend wat de Ta moet zijn en gaat deze verhogen aan de hand van de graadminuten.
Zou je dat aan een leek zoals mij eens in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen wat graadminuten inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Zou je dat aan een leek zoals mij eens in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen wat graadminuten inhoud?
Dat gaat niet lukken met een niberegeling, propedeuse fysieke thermica is wel het minimale niveau om de nibe regeling te begrijpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Sunri5e
Zoals het bij Nibe werkt tenminste (spreek niet voor andere merken)
Er wordt berekend wat de aanvoer temp moet zijn.
Zit deze er 1 graad voor 1 minuut onder gaat het aantal graadminuten met 1 omlaag (voor 3 graden eronder voor 1 minuut gaat deze met 3 omlaag etc).

Op een bepaald moment zijn het aantal graadminuten gelijk aan het inschakelmoment (standaard -60 bij nibe).

De compressor gaat nu aan en de Taanvoer wordt nu (als het goed is) hoger dan de Tberekend

Voor iedere minuut dat de temp boven de berekende waarde zit komen er nu weer graadminuten bij, net zoals ze er af ging (dus bijv 1 min 3 graden er boven is +3 graadminuten)

Dit gaat zo door tot het aantal graadminuten 0 (of positief) is geworden en de compressor gaat weer uit.

Dan heeft nibe er nog veel regelingen bij zoals @Grolsch al aan geeft.
Er is een aparte regeling voor de compressor snelheid, een regeling voor de circulatiepomp, etc.
Maar de basis van de graadminuten regeling is gelukkig "redelijk simpel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:31:
@Sunrise
Zoals het bij Nibe werkt tenminste (spreek niet voor andere merken)
Er wordt berekend wat de aanvoer temp moet zijn.
Zit deze er 1 graad voor 1 minuut onder gaat het aantal graadminuten met 1 omlaag (voor 3 graden eronder voor 1 minuut gaat deze met 3 omlaag etc).

Op een bepaald moment zijn het aantal graadminuten gelijk aan het inschakelmoment (standaard -60 bij nibe).

De compressor gaat nu aan en de Taanvoer wordt nu (als het goed is) hoger dan de Tberekend

Voor iedere minuut dat de temp boven de berekende waarde zit komen er nu weer graadminuten bij, net zoals ze er af ging (dus bijv 1 min 3 graden er boven is +3 graadminuten)

Dit gaat zo door tot het aantal graadminuten 0 (of positief) is geworden en de compressor gaat weer uit.

Dan heeft nibe er nog veel regelingen bij zoals @Grolsch al aan geeft.
Er is een aparte regeling voor de compressor snelheid, een regeling voor de circulatiepomp, etc.
Maar de basis van de graadminuten regeling is gelukkig "redelijk simpel"
Dat bedoel ik, ik vat hem (nog) niet. Wel je het eens uitleggen met praktijk getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Weer terug met een vraagje.

Tijdje geleden wat gevraagd, toen directe aanvoer ingesteld met 26°C en dT van 2 uiteindelijk, huis is zeker warmer (nog wel een 10'tal starts per 24 uur, maar momenteel beter dan koud)

Nu vind ik dat de warmtepomp (panasonic) eigenlijk niet logisch reageert?

Momenteel qua instellingen:

Directe aanvoer: 26°C
dT: 2

Thermostaat 27 zodat warmtepomp kan blijven lopen (kamertemperatuur volgens thermostaat 23, 21 op een thermometer in midden van de kamer)
'timer'
13.30: SWW+VVW
14.30: VVW

Verwacht:
14.XX- 13.30 VVW
13.30: SWW+VVW - SWW klaar is vloerverwarming die terug begint te werken
14.30: VVW verder tot volgende dag

Realiteit:.
13.30: SWW.
14.XX: pomp begint water VVW rond te pompen zonder dat warmtepomp draait.
(Aanvoer 24 retour 24) ofzo
19.30: nog steeds enkel pomp (aanvoer 22 retour 22).
(Weet de juiste temperaturen niet meer).

Waarom begint die warmtepomp niet gewoon aan de VVW na de SWW run?
Retour is kouder dan wat 'normaal' zou zijn en aanvoer al zeker.

Is voor een timer met 'enkel' programma beter?
Of mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door Fantasma op 27-01-2022 08:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• format5
Grolsch schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Dat bedoel ik, ik vat hem (nog) niet. Wel je het eens uitleggen met praktijk getallen?
Bij WAR regeling met een Nibe
Tbuiten =4graden
Tberekend bij deze Tbuiten =29 graden

We gaan uit van een een beginsituatie (wp is net aangezet)

20:00 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =0 (we zijn namelijk nu pas begonnen met tellen)
20:21 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-5 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:22 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-10 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:23 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-15 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:24 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-20 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:25 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-25 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:26 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-30 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:27 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-35 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:28 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-40 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:29 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-45 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:30 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-50 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:31 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-55 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:32 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-60 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:33 Taanvoer 26 graden (Ta-Tberekend=26-29=-3graden) het aantal graadminuten =-63 (1 minuut verder met 3 graden teweinig De compressor is ondertussen aangegaan)
20:34 Taanvoer 29 graden (Ta-Tberekend=29-29=0graden) het aantal graadminuten =-63 (1 minuut verder)
20:35 Taanvoer 30 graden (Ta-Tberekend=30-29=1graden) het aantal graadminuten =-62 (1 minuut verder)
20:36 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-59 (1 minuut verder)
20:37 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-56 (1 minuut verder)
20:38 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-53 (1 minuut verder)
20:39 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-50 (1 minuut verder)

En dit gaat zo door tot het aantal graadminuten 0 is

Dan zit er nog een regeling in om de compressor snelheid te verhogen als het aantal graadminuten te ver negatief wordt, of niet richting 0 gaat

Voorbeeld met getallen genoeg?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:44:
[...]

Bij WAR regeling met een Nibe
Tbuiten =4graden
Tberekend bij deze Tbuiten =29 graden

We gaan uit van een een beginsituatie (wp is net aangezet)

20:00 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =0 (we zijn namelijk nu pas begonnen met tellen)
20:21 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-5 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:22 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-10 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:23 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-15 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:24 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-20 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:25 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-25 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:26 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-30 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:27 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-35 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:28 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-40 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:29 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-45 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:30 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-50 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:31 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-55 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:32 Taanvoer 24 graden (Ta-Tberekend=24-29=-5graden) het aantal graadminuten =-60 (1 minuut verder met 5 graden teweinig)
20:33 Taanvoer 26 graden (Ta-Tberekend=26-29=-3graden) het aantal graadminuten =-63 (1 minuut verder met 3 graden teweinig De compressor is ondertussen aangegaan)
20:34 Taanvoer 29 graden (Ta-Tberekend=29-29=0graden) het aantal graadminuten =-63 (1 minuut verder)
20:35 Taanvoer 30 graden (Ta-Tberekend=30-29=1graden) het aantal graadminuten =-62 (1 minuut verder)
20:36 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-59 (1 minuut verder)
20:37 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-56 (1 minuut verder)
20:38 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-53 (1 minuut verder)
20:39 Taanvoer 32 graden (Ta-Tberekend=32-29=3graden) het aantal graadminuten =-50 (1 minuut verder)

En dit gaat zo door tot het aantal graadminuten 0 is

Dan zit er nog een regeling in om de compressor snelheid te verhogen als het aantal graadminuten te ver negatief wordt, of niet richting 0 gaat

Voorbeeld met getallen genoeg?? O-)
Nu begrijp ik hoe het werkt, maar waarom in vredesnaam zo moeilijk?

Ik heb war, tbuiten vraagt een Ta, WP maakt die Ta. Ruimte temp bereikt, WP uit.

Zo moeilijk is het toch niet?

Kun je me uitleggen waarom nibe dit zo doet of wat het voordeel is? Zo krijg je toch nooit lange stabiele runs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Grolsch schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Ik heb war, tbuiten vraagt een Ta, WP maakt die Ta. Ruimte temp bereikt, WP uit.

Kun je me uitleggen waarom nibe dit zo doet of wat het voordeel is? Zo krijg je toch nooit lange stabiele runs?
Waarom Nibe hierin anders is, ik kan het je niet vertellen, ik werk er niet voor, ik heb alleen een systeem van ze.

Wat ik wel kan zeggen aan de hand van gesprekken in zweden. Het is helemaal gebaseerd op comfort. Wat er tekort is moet aangevuld worden. Bij voorkeur asap, dat betekend inderdaad niet lange runs.
En bij de F2120 serie is dat ook minder een probleem (werkt met een scroll compressor ipv zuiger compressor)
Verder zijn runs van een uur of 3 a 4 toch regelmatig goed mogelijk bij mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:47
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Waarom Nibe hierin anders is, ik kan het je niet vertellen, ik werk er niet voor, ik heb alleen een systeem van ze.

Wat ik wel kan zeggen aan de hand van gesprekken in zweden. Het is helemaal gebaseerd op comfort. Wat er tekort is moet aangevuld worden. Bij voorkeur asap, dat betekend inderdaad niet lange runs.
En bij de F2120 serie is dat ook minder een probleem (werkt met een scroll compressor ipv zuiger compressor)
Lijkt wel een Twentse bruiloft. Glas bijna leeg en een frisse nieuwe staat er al. :P

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
*knip*, moet dit nu zo? :/ Laten we wel gewoon normaal met elkaar omgaan en de sfeer hier goed houden. Ieder zijn eigen gebied van deskundigheid.

[ Voor 81% gewijzigd door Zeehond op 27-01-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
format5 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:38:
[...]

Tnx voor je uitleg, maar mijn mitsu loopt gewoon aan 1 stuk door tot setpoint ruimtetemperatuur bereikt is. Soms is dat 2 uurtjes, soms een run van 12 uur, dan volgt de nachtverlaging.

Wat is er comfortabeler aan de nibe manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Wat is er comfortabeler aan de nibe manier?
Een Nibe loopt eigenlijk continue, de thermostaat oefent alleen invloed op de stooklijn uit maar zet de boel niet hard stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:46:
[...]

Een Nibe loopt eigenlijk continue, de thermostaat oefent alleen invloed op de stooklijn uit maar zet de boel niet hard stil.
Ruimte compensatie is heel wat anders als Ta compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:48:
[...]

Ruimte compensatie is heel wat anders als Ta compensatie.
Zo'n hele NIBE is gewoon niet mijn ding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:53
koevlaas2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Een halve NIBE dan? :+
Omslachtige regeling. Ben ik blij dat mijn Danfoss (nu Thermia) gewoon een WAR regeling heeft. Heb er geen omkijken naar. Loopt als een zonnetje. Alleen die zien we de afgelopen maanden niet echt veel. PV-opbrengst is beduidend minder de afgelopen maanden tov mijn gemiddelde opbrengst in de winter periode. :'(

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:20
Grolsch schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:32:
[...]

Je maakt het zo wel erg simpel, deze regeling is hopelijk wel wat geavanceerder dan aan uit zoals jij het nu doet voorkomen.

Bij mijn warmtepomp wordt gedurende de warmtevraag gestuurd op compressorfrequentie middels een PID regeling zodat de Tr rustig de Ta nadert. Als Ta op setpoint zit gaat de rem er langzaam op. Zolang er warmtevraag is zal na een verlaging van de compressorfrequentie de regeling merken dat Tr terugvalt en de frequentie weer wat opvoeren. Dan doet je warmtepomp ondertussen ook nog wat met het luchtdebiet zodat er voldoende energie uit de lucht kan worden onttrokken over de verdamper.
Achter de SWW run zit bij mij een andere regeling die doorknalt op max compressorfrequentie tot Tvat setpoint bereikt en dan middels PID regeling de compressorfrequentie verlaagt tot Tvat ingestelde offset behaalt.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArjoK schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:32:
[...]

Je maakt het zo wel erg simpel, deze regeling is hopelijk wel wat geavanceerder dan aan uit zoals jij het nu doet voorkomen.

Bij mijn warmtepomp wordt gedurende de warmtevraag gestuurd op compressorfrequentie middels een PID regeling zodat de Tr rustig de Ta nadert. Als Ta op setpoint zit gaat de rem er langzaam op. Zolang er warmtevraag is zal na een verlaging van de compressorfrequentie de regeling merken dat Tr terugvalt en de frequentie weer wat opvoeren. Dan doet je warmtepomp ondertussen ook nog wat met het luchtdebiet zodat er voldoende energie uit de lucht kan worden onttrokken over de verdamper.
Achter de SWW run zit bij mij een andere regeling die doorknalt op max compressorfrequentie tot Tvat setpoint bereikt en dan middels PID regeling de compressorfrequentie verlaagt tot Tvat ingestelde offset behaalt.
De WP heeft een setpoint TA, de Mitsu zorgt door moduleren dat deze constant blijft. Gaat Ta 0,5 graad over setpoint, dan moduleert de WP +- 10Hz terug om in stapjes van 2Hz te verhogen tot dat Ta weer gehaald is.

Verder niet heel spannend ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jBx4Jx9.png

50Hz is het maximum op 75%

Bij SWW run gaat hij rechtstreeks naar 50Hz, net zo lang tot het vat warm is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
ArjoK schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 00:32:
[...]

Zoals ik al zei heb ik alleen de graadminuten regeling uitgelegd.
Ik vermelde er ook bij dat er diverse andere regelingen nog in zitten, waaronder de compressor regeling en de circulatiepomp regeling.
De compressor regeling is deels gebaseerd op de buiten temperatuur en deels op hoe ver negatief je graadminuten zijn. De graadminuten worden er bij gehaald aan de hand van onderandere wanneer de bijverwarming in mag komen. De tijd tussen inschakelen en bijverwarming wordt verdeeld in blokken, en per blok wordt de compressor frequentie verhoogd.
Maar mijn uitleg was alleen bedoeld om aan te geven hoe de graadminuten van een nibe systeem werken, niet voor de andere regelingen er bij te betrekken. Daarbij kom je op een complex geheel wat nog niemand hier precies kan doorgronden.
De basis er achter is, wat goes out (warmteverlies huis) must come in (warmte opbrengst WP)

En voor de liefhebbers die er iets uit proberen te begrijpen...
Een stukje praktijk waarden welke ik ooit genoteerd heb rondom de compressor frequentie (de tijden er bij heb ik helaas niet genoteerd, deze zijn dus fuctief).
GMstart -120 (inschakel moment compressor)
GMbijverwarming -600 (inschakel moment elektrisch element, wat niet ingeschakeld kan worden)

WP Start compressor met 45Hz (start frequentie is altijd voor een paar minuten wat hoger helaas)
Na +/- 10 min gaat de compressor naar 31Hz (kloppende bij een buiten temp van 7 graden)
Na 2 uur draaien worden de GM -420 (mede door defrosts en te veel afgifte), de compressor snelheid wordt nu verhoogd naar 46Hz, De Ta is nu namelijk 26,8 en de Tcalc 27,1 de graadminuten blijven dus minder worden.
Na 1 uur draaien worden de GM -263, de compressor snelheid mag nu weer omlaag en gaat naar 28Hz (kloppende bij een buiten temp van 10 graden). De Ta is nu 27,8 en de Tcalc is gezakt naar 26,1, de GM worden nu dus weer positief.

[ Voor 21% gewijzigd door format5 op 27-01-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
Hallo allemaal, door de hogere gasprijzen ben ik op zoek gegaan naar een hybride warmtepomp oplossing om naast mijn CV ketel het huis te kunnen verwarmen. Ik heb een matig geïsoleerd jaren 30 huis met klassieke radiatoren.

Mijn Intergas Xtreme 30 HR ketel icm Nest gen 3 kan gedurende de dag bij de huidige temperaturen de boel met ca. 50C aanvoertemperatuur de boel goed op temperatuur houden, dus een warmtepomp in hybride setup moet lukken. Als het te koud wordt, en voor het warme tapwater, wil ik de CV ketel blijven gebruiken, als aanvulling dus.

Na rondzoeken lijkt een Monobloc interessant te zijn, ik zie merken als LG, Panasonic, Daikin en Mitsubishi Electric, die ik al ken van onze zoektocht naar een split-unit airco (uiteindelijk gekozen voor ME op de zolder verdieping, erg tevreden mee, want stil en zuinig).

Alleen schrik ik wel van de geluidsniveaus van de gemiddelde monobloc units: 55 a 60dB is niet ongewoon. Dat lijkt me toch veel te hoog voor de nieuwe regelgeving van max 45dB overdag? Of mis ik ergens iets?

Daarnaast: kan zo'n Monobloc direct op de leidingen worden aangesloten of moet deze naar de CV ketel lopen?

Als laatste vraag: welke merken Monobloc werken (goed) samen met een Intergas Xtreme, naast de door hen gevoerde Daikin setup?

bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:20
Grolsch schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:29:
[...]

De WP heeft een setpoint TA, de Mitsu zorgt door moduleren dat deze constant blijft. Gaat Ta 0,5 graad over setpoint, dan moduleert de WP +- 10Hz terug om in stapjes van 2Hz te verhogen tot dat Ta weer gehaald is.

Verder niet heel spannend ofzo.

[Afbeelding]

50Hz is het maximum op 75%

Bij SWW run gaat hij rechtstreeks naar 50Hz, net zo lang tot het vat warm is.
Ik heb nog even handleiding van mijn regeling gekeken en deze lijkt net als bij jou ook alleen naar Ta te kijken (was even verward doordat setting staat op outlet (=outlet warmtepomp) en er in de tekst wordt gesproken over inlet (=inlet primair circuit) 8)7 De regeling werkt wel duidelijk anders. Mijn compressor modureert op tienden Hz, de stapgrote van de mudulatie volgt uit de regeling aanpassing elke 3 seconden zo te zien.
Doordat ik ook een parallel buffer heb regelt de warmtepomp alleen het Ta van het primaire circuit tussen wamtepomp en buffer (dit circuit werkt met een vaste pompsnelheid).
Het secundaire circuit werkt met een modulerende pomp die stuurt (binnen begrensd bereik) op een vastgestelde delta T tussen Ta en Tr van het secundaire circuit tussen buffer en afgiftesysteem. Is delta T secundair groter dan setpoint dan wordt in stappen van 1 pwm de pompsnelheid verhoogd tot maximale pwm setting. Bij delta T secundair kleiner dan setpoint wordt de pompsenlheid met stappen van 1 pwm verlaagd tot minimale pwm settting. Bijkomstigheid van deze secundaire regeling is dat tijdens defost maximaal gebruik wordt gemaakt van de buffer. Pompsnelheid zal doordat delta T secundair tijdens defrost kleiner wordt zakken naar minimale pwm setting waardoor niet onnodig warmte uit het secundaire circuit wordt onttrokken. Dit is maar goed ook want de kleine verdamper in mijn warmtepomp vraag nogal vaak om een defrost ;)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:42
Fantasma schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:42:

Waarom begint die warmtepomp niet gewoon aan de VVW na de SWW run?
Retour is kouder dan wat 'normaal' zou zijn en aanvoer al zeker.

Is voor een timer met 'enkel' programma beter?
Of mis ik iets?
Ik heb hier ook mee zitten worstelen. Waarom ben ik nog niet achter, misschien heeft het met de externe thermostaat te maken, maar ik heb een voor mij werkende oplossing. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

De Panasonic gaat op vaste momenten op SWW only stand en ik zorg dat het verwarmen daarvoor is uitgeschakeld door de thermostaat. Voorbeeld: SWW only van 18:05 tot 19:15, thermostaat gaat van 18:00 tot 19:00 op nachtstand. Met de weektimer de Panasonic minimaal een half uur uitschakelen en bij inschakelen SWW+verwarmen, daarna over op verwarmen only, lijkt ook te werken.

Overgang op SWW only zonder dat verwarmen wordt uitgeschakeld zorgt bij weer inschakelen van verwarmen ook voor rondpompen van water zonder verwarmen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-06 20:53

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik heb een vraag over de instelling van de stooklijn in mijn Remeha Elga 6 kW
parameters CP210-220-230

Ik wil de stooklijn wat vlakker dus heb CP230 (hoek stooklijn) nu op 1.0
Maar bij hogere buitentemperatuur (12 graden+) wordt Ta dan te laag.
Dus ik heb CP210&220 ("basispunttemperatuur") omhoog gezet naar 23C

Gaat nu de hele stooklijn 'omhoog' schuiven of alleen het voetpunt?
Het plaatje 65 is niet erg duidelijk en ook de uitleg in de manual niet.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:47
koevlaas2 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Wordt het niet tijd dat jij (meer) installateurs gaat opleiden :+ ? Denk dat veel hier het met je eens zijn maar de vraag kan je nu niet aan (ik bungel ook nog ergens in je oneindige berichtenbox hehe). Ben nu toch ook maar de Nibe route aan het verkennen (binnenkort eerste bezoek aan huis) en nog eentje gevonden die Daikin (waar ik nog steeds nergens documentatie over het vermogen bij -7 of -10 heb kunnen vinden 8)7)doet.

In de wijk wat Daikins ontdekt en daar komt toch nog wel wat geluid af. Dusdanig dat ik hem denk ik niet naast de zolder van onze buren durf te zetten (is ook niet gemetseld, enkel wat glazen kozijnpanelen met paar cm glaswol er tussen) maar nu denk ik dus meer om hem aan het uiteinde van de achtertuin te gaan zetten. Als we die afstand nemen (en de leiding lengte terug naar de garage aan de voorkant huis of zolder geen probleem vormt) zal eigenlijk elke beetje recente WP denk ik qua geluid geen problemen geven. Afstand is immers een uitstekende manier om geluid niet meer te horen..

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Hrolfr schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Ik heb hier ook mee zitten worstelen. Waarom ben ik nog niet achter, misschien heeft het met de externe thermostaat te maken, maar ik heb een voor mij werkende oplossing. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

De Panasonic gaat op vaste momenten op SWW only stand en ik zorg dat het verwarmen daarvoor is uitgeschakeld door de thermostaat. Voorbeeld: SWW only van 18:05 tot 19:15, thermostaat gaat van 18:00 tot 19:00 op nachtstand. Met de weektimer de Panasonic minimaal een half uur uitschakelen en bij inschakelen SWW+verwarmen, daarna over op verwarmen only, lijkt ook te werken.

Overgang op SWW only zonder dat verwarmen wordt uitgeschakeld zorgt bij weer inschakelen van verwarmen ook voor rondpompen van water zonder verwarmen/
Hmm, kijk ik even niet meer elke dag (was nu al langer geleden want alles leek te werken) en iemand met hetzelfde probleem als ouders blijken te hebben was verschenen.....

Ga ik eens bekijken dan, moet er normaal niet meer naar toe deze week maar ze hebben eindelijk internet sinds gisteren (na meer dan een maand) dus kan ik via videogesprek eventueel wel uitleggen hoe het in te stellen, ben benieuwd of het gaat werken.
Denk dan ook dat ik gewoon voor 14.30-15.00 alles uit en dan vanaf 15.00 VVW ga gaan om te beginnen, misschien wat makkelijker uit te leggen dan heel het nachtstand gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 12:42
Grolsch schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Dat gaat niet lukken met een niberegeling, propedeuse fysieke thermica is wel het minimale niveau om de nibe regeling te begrijpen :+
Voor degene die het nog kan volgen :propedeuse Thermische Fysica wordt hier bedoeld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

olafmol schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:40:
Hallo allemaal, door de hogere gasprijzen ben ik op zoek gegaan naar een hybride warmtepomp oplossing om naast mijn CV ketel het huis te kunnen verwarmen. Ik heb een matig geïsoleerd jaren 30 huis met klassieke radiatoren.

Mijn Intergas Xtreme 30 HR ketel icm Nest gen 3 kan gedurende de dag bij de huidige temperaturen de boel met ca. 50C aanvoertemperatuur de boel goed op temperatuur houden, dus een warmtepomp in hybride setup moet lukken. Als het te koud wordt, en voor het warme tapwater, wil ik de CV ketel blijven gebruiken, als aanvulling dus.

Na rondzoeken lijkt een Monobloc interessant te zijn, ik zie merken als LG, Panasonic, Daikin en Mitsubishi Electric, die ik al ken van onze zoektocht naar een split-unit airco (uiteindelijk gekozen voor ME op de zolder verdieping, erg tevreden mee, want stil en zuinig).

Alleen schrik ik wel van de geluidsniveaus van de gemiddelde monobloc units: 55 a 60dB is niet ongewoon. Dat lijkt me toch veel te hoog voor de nieuwe regelgeving van max 45dB overdag? Of mis ik ergens iets?

Daarnaast: kan zo'n Monobloc direct op de leidingen worden aangesloten of moet deze naar de CV ketel lopen?

Als laatste vraag: welke merken Monobloc werken (goed) samen met een Intergas Xtreme, naast de door hen gevoerde Daikin setup?

bvd!
Ik ben zeker niet een expert op dit forum maar heb wel 4 winters ervaring met een hybride WP.
Dat je geen vloerverwarming hebt is minder gunstig.
Beperk eens het vermogen van je CV tot het minimum ( 6 of 8 KW) en stel de max CV temperatuur in op 40 graden.
Dan heb je een beter idee of je het red met een WP.
Bij de huidige zachte omstandigheden verwarm ik nu op 30*, omdat ik wel deels vloerverwarming heb red ik het daarmee.
Je zult er niet veel mee besparen wanneer je op 40 plus moet verwarmen.
Isolatie van je huis zal dan meer rendement geven.
Pagina: 1 ... 63 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.