Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.532.112 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:49:
De huidige ketel heeft te veel vermogen en kan bij lage temperaturen zijn warmte niet kwijt (het is een Remeha Avanta 28c). Volgens mij is het minimale vermogen bij TA 50 en RT 30, 18kW.
Dat klopt niet. Even zoeken op Google geeft als eerste zoekresultaat de servicehandleiding die aangeeft dat het minimum vermogen zo'n 6 kW is.
Bedankt voor je commentaar, hier kan ik zeker iets mee. Ik denk dat ik met alle andere radiatoren open wel aan die minimale 3,5 kW kom maar dat is niet ideaal.
Nee, niet "niet ideaal", maar het gaat gewoon niet. Je wilt toch je woonkamer verwarmen? Bovendien: Jouw tabelletje was bij een Ta van 45°C waarbij je ongeveer een factor 2 te kort kwam om het minimum vermogen van je WP af te kunnen geven. Dat is zó ver af van werkbaar!
Dat minimum vermogen wil je bij een Ta van misschien 30°C af kunnen geven, zodat je bij max vermogen misschien een keer richting de 40°C gaat. Maar daar zit jij echt mijlenver van af.
Met het aanpassen van het afgiftesysteem doel je op het plaatsen van LT radiatoren (vloerverwarming is geen optie)?
Dat is aan jou. Maar normaliter is vloerverwarming wel de beste optie. Alternatief is wandverwarming, maar dat is niet echt gebruikelijk.
Je kunt ook boosters op je radiatoren plaatsen, maar jij hebt heeeeeel er weinig radiatorcapaciteit, waardoor er ook wel heeeeeeel erg dunne buisjes naar die radiatoren zullen lopen.
Daardoor ga jij voor een warmtepomp nooit voldoende flow bij de radiatoren kunnen krijgen. Ook hier zul je dik aan de slag moeten.

En echt, begin met het dumpen van je installateur. Ik heb hier in de afgelopen jaren aardig wat huizen met voorgestelde WP-installaties voorbij zien komen, maar nog nooit een huis wat qua afgiftesysteem zo ongeschikt was als het jouwe. Als je dát als installateur niet ziet, heb je echt niks van warmtepompen begrepen. Dat blijkt ook wel als ie met een veel te grote warmtepomp voor je afgifte komt aanzetten. Verder gaan met deze installateur wordt een drama.

Dit zo overziend en mij willen denkend richting een oplossing: Jij had toch ook al dikke een airco hangen in de woonkamer en in de hal? Waarom ga je daarmee niet permanent verwarmen? Dat zou je qua vermogen makkelijk moeten redden. Dan kun je de CV-ketel nog laten hangen voor je SWW, hoef je niks te investeren en bespaar je toch dik op stookkosten. Volgens mij is dat verreweg je beste (en goedkoopste) optie.
Als je dan ooit nog van het gas af wilt, vervang je de CV-ketel door een WP-boiler en klaar ben je.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Na een tijdje gedraaid te hebben op een Ta van 30 graden. Merkte ik op dat dit te laag was bij een buitentemperatuur van 2 graden of lager. Hierdoor overgeschakeld naar een Ta dat weersafhankelijk is maar bij de daikin kan je dit alleen instellen via 2 punts of met hellingen. Merk nu wel op dat het verbruik is gestegen, vandaag al 42 kWh.

Vindt het jammer, de installateur heeft toen een Ta gekozen van 52 en bij 10 graden of hoger zou die dan moeten dalen naar 30 graden. Heb hier vrij weinig aan, daarom probeer ik het te verbeteren.

Volgens mij heeft het ook weinig zin om hun te bellen. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
weebeast schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:49:
Na een tijdje gedraaid te hebben op een Ta van 30 graden. Merkte ik op dat dit te laag was bij een buitentemperatuur van 2 graden of lager. Hierdoor overgeschakeld naar een Ta dat weersafhankelijk is maar bij de daikin kan je dit alleen instellen via 2 punts of met hellingen. Merk nu wel op dat het verbruik is gestegen, vandaag al 42 kWh.

Vindt het jammer, de installateur heeft toen een Ta gekozen van 52 en bij 10 graden of hoger zou die dan moeten dalen naar 30 graden. Heb hier vrij weinig aan, daarom probeer ik het te verbeteren.

Volgens mij heeft het ook weinig zin om hun te bellen. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken
Kon je niet van 30 naar 32 fixed gaan dan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weebeast schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:49:

42 kWh vandaag. Is dat alleen van je warmtepomp of van je hele huis? In beide gevallen erg veel. (Hier vandaag 16 kWh uit het net + 4 kWh van de PV verbruikt, waarvan 11 in de WP zijn verdwenen en 9 voor de rest, dat alles in een woning van 900m³ + garage).
Waarom stel je de grafiek niet in zoals je die wilt hebben? En wat houdt 2-punts in? Kun je dan twee punten van de WAR-curve definiëren? En wat doet ie dan buiten die punten? De lijn doortrekken? Of horizontaal maken? Want met die laatste optie zou je er zijn.

Je kunt ook de Ta nu handmatig op 31 graden zetten. En dan later weer terug.

En verder ligt er toch een wereld tussen jouw 30 graden en die Ta van 52 van de installateur?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
koevlaas2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Kon je niet van 30 naar 32 fixed gaan dan ?
Eigenlijk wel, had er niet echt aan gedacht. Stom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:59:
[...]

42 kWh vandaag. Is dat alleen van je warmtepomp of van je hele huis? In beide gevallen erg veel. (Hier vandaag 16 kWh uit het net + 4 kWh van de PV verbruikt, waarvan 11 in de WP zijn verdwenen en 9 voor de rest, dat alles in een woning van 900m³ + garage).
Waarom stel je de grafiek niet in zoals je die wilt hebben? En wat houdt 2-punts in? Kun je dan twee punten van de WAR-curve definiëren? En wat doet ie dan buiten die punten? De lijn doortrekken? Of horizontaal maken? Want met die laatste optie zou je er zijn.

Je kunt ook de Ta nu handmatig op 31 graden zetten. En dan later weer terug.

En verder ligt er toch een wereld tussen jouw 30 graden en die Ta van 52 van de installateur?
43 kWh is alleen de warmtepomp. Snap het eigenlijk ook niet. Soms verbruikt die max 12 op een dag en dan weer een keer 24 of nu 43 kWh. Temperatuur staat op 20 graden ingesteld. Binnen is het dan bijv 20.6 graden maar hij blijft soms dan 4 kWh per 2 uur bijvoorbeeld verbruiken.

Ja ik heb nu een 2 punts grafiek gemaakt. -10 max 37 graden en +10 max 31 graden. Buiten de 2 punten trekt hij horizontaal door.

Inderdaad, hij had hem veel te hoog ingesteld. Waarschijnlijk om te compenseren dat ik nog open verdelers heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 16:22
mkleinman schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Ik draai met de ACE 6 solo. Ketel is niet aangesloten op de open verdeler. Ketel hangt ook aan de andere kant van het huis dus dat wordt lastig om te doen. De CV ketel hangt er nog wel als backup maar de klokthermostaat heb ik verwijderd. Effectief doet de ELGA ACE 6 alles in zijn eentje.

Dat ging ook februari 2021 met de vrieskou prima. We hebben geen moment het koud gehad en de ELGA hield het prima op 20.5 graden.

Ik heb mijn huis wel aardig aangepakt; Woning 1978, extra vloerisolatie, dakisolatie, voorzetwanden in de woonkamer, HR++ glas, vloerverwarming HoH 10cm, boven nieuwe radiatoren, en nog veel meer.
Ik heb je website doorgelezen, mooi gedaan en fijn dat je zoveel hebt gedeeld. Dat het bij jouw aangepaste wat oudere woning al werkt geeft mij vertrouwen dat het bij mij ook moet kunnen, ik heb een moderne woning met epc 0,39, voorzien van VV en LTV convectoren. Nu alleen nog bepalen of ik het echt in 1 keer aandurf (Elga 6kw voor CV, warmtepompboiler voor SWW), of eerst een jaar hybride (ff alleen Elga). "Vaak ben je te bang" is het motto van een collega, maar als.ik deze stap neem is er niet echt heel makkelijk nog weer een nieuwe backup in te bouwen. Nadeel van in stappen werken is dat de technische ruimte dan niet optimaal gaat worden ingedeeld. Is een Elga binnenunit vrij eenvoudig weer te verplaatsen, of moet daar dan direct weer een stek installateur bij te pas komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jurjen_g schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:12:
[...]

Ik heb je website doorgelezen, mooi gedaan en fijn dat je zoveel hebt gedeeld. Dat het bij jouw aangepaste wat oudere woning al werkt geeft mij vertrouwen dat het bij mij ook moet kunnen, ik heb een moderne woning met epc 0,39, voorzien van VV en LTV convectoren. Nu alleen nog bepalen of ik het echt in 1 keer aandurf (Elga 6kw voor CV, warmtepompboiler voor SWW), of eerst een jaar hybride (ff alleen Elga). "Vaak ben je te bang" is het motto van een collega, maar als.ik deze stap neem is er niet echt heel makkelijk nog weer een nieuwe backup in te bouwen. Nadeel van in stappen werken is dat de technische ruimte dan niet optimaal gaat worden ingedeeld. Is een Elga binnenunit vrij eenvoudig weer te verplaatsen, of moet daar dan direct weer een stek installateur bij te pas komen?
Dan kan je toch meteen gasloos met een betere WP ? 1 die ook SWW kan maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

jurjen_g schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:12:
[...]

wat voor backup zou je missen met een 7 of 9kW monoblok of split met een SWW tank erbij?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:14:
[...]

Dan kan je toch meteen gasloos met een betere WP ? 1 die ook SWW kan maken.
Jij hebt er ongetwijfeld betere kijk op, maar tot nu toe is de goedkoopste offerte die ik voor gasloos heb gehad 18k. Terwijl ik Elga hybride voor 6k kan krijgen, en warmtepompboilers (heb nog geen offerte daarvoor) voor mijn gevoel onder de 3k moet kunnen. Gaat dan ook nog eens 2 keer subsidie af in plaats van 1 keer. Vandaar dat ik nu kijk naar '2 keer monovalent'. Welke all-e warmtepompen zouden volgens jou door installateurs wellicht beter EN voordeliger zijn te leveren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jurjen_g schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:19:
[...]

Jij hebt er ongetwijfeld betere kijk op, maar tot nu toe is de goedkoopste offerte die ik voor gasloos heb gehad 18k. Terwijl ik Elga hybride voor 6k kan krijgen, en warmtepompboilers (heb nog geen offerte daarvoor) voor mijn gevoel onder de 3k moet kunnen. Gaat dan ook nog eens 2 keer subsidie af in plaats van 1 keer. Vandaar dat ik nu kijk naar '2 keer monovalent'. Welke all-e warmtepompen zouden volgens jou door installateurs wellicht beter EN voordeliger zijn te leveren?
Uiteindelijk kom je dan bij mij terecht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:21:
[...]

Uiteindelijk kom je dan bij mij terecht :*)
Haha ja, ik sta al ergens in je inbox als het goed is ;) . Zou mooi zijn als we eens kunnen afspreken, ik sta zeker open voor de ideeën van degenen met de ervaring en kunde. Dit forum helpt in elk geval met mijn gedachten over hoe het moet en hoe het kan uiteindelijk in de juiste richting te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jurjen_g schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:25:
[...]

Haha ja, ik sta al ergens in je inbox als het goed is ;) . Zou mooi zijn als we eens kunnen afspreken, ik sta zeker open voor de ideeën van degenen met de ervaring en kunde. Dit forum helpt in elk geval met mijn gedachten over hoe het moet en hoe het kan uiteindelijk in de juiste richting te krijgen.
O zou kunnen, ik krijg de afgelopen weken ongeveer 5 berichten per dag ik kan dat aantal natuurlijk totaal niet aan.
Zal je bericht wel even opzoeken morgenavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:31:
[...]

O zou kunnen, ik krijg de afgelopen weken ongeveer 5 berichten per dag ik kan dat aantal natuurlijk totaal niet aan.
Zal je bericht wel even opzoeken morgenavond.
Als je toch bezig bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 21:14
wheli schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:01:
@LeonTebbens Dank voor de uitleg. Hoe bevalt de 8 kW unit? Weet je of hij af en toe op vollast draait of dat hij eigenlijk wat overgedimensioneerd is? (Mooi groen gespoten trouwens!)

Ik zemel toch nog even door over de geluidsniveau's uit de brochures en ga ook zeker nog even ergens luisteren. Ik heb even een paar modellen op een rijtje gezet en dan valt toch de NIBE wel positief op met een prima vermogen en toch een laag geluidsvermogen. Met 150 kg ook geen veertje dus zal wel veel isolatie in zitten. Iemand ervaringen met dit type? Ik geloof alle goede reviews heus maar hij komt op 1-2 meter van de erfgrens en ik wil echt geen gedoe.

[Afbeelding]

Edit: @roderickvd zag dat jij ook aan het kijken was in nov jl naar de NIBE. Al een keuze gemaakt? Kon het zo snel niet terugvinden.
Mooi overzichtje al. Heb hetzelfde in die zin dat de ideale plek ongeveer op de erfgrens staat en naast de zolder van de buren. Anders komen we in de tuin uit en moeten we leidingen gaan trekken over de buitenmuur maar ook dan is geluid belangrijk.

Als je de brochures leest lijkt elke fabrikant de stillste Warmtepomp te hebben.. Ben benieuwd of hier op voorhand al meer zinnigs over te zeggen valt en in hoeverre je mag uitgaan van de opgegeven waarden.

Zelf zou ik graag preventief wat overdimensioneren, iets met nachtmodus nemen (maar wat doet een defrost dan in de nacht?) en nachtverlaging van een graad toepassen. Dan voorkom je het potentiële gezeur met buren al een heel eind (naast vooraf afstemmen en overleggen)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 19:30
Beste mede-tweakers,

Voor mijn jaren 70 hoekwoning zit ik midden in de verbouwplannen en bijbehorende kosten. Aangezien de verbouwing een uitbreiding en volledige renovatie betreft, wil ik direct overstappen naar all electric.
Nu ben ik hier flink aan het inlezen m.b.t. L/W WP installaties met SSW, maar ik loop een beetje vast in het (globaal) bepalen van het benodigde vermogen.
Als ik een berekening doe van de huidige situatie krijg ik het volgende (berekening van @busscherski volgens deze post ):

Gasverbruik per graaddag is = 0.713 m3 / graaddag (via mindergas)
Verbruik op een koude dag: 0.713 m3 / graaddag * 28 graaddagen bij -10 C = 19.96 m3
19.96 m3 * 8 kWh / m3 = 159 kWh thermisch per dag.
Benodigd vermogen = 159 kWh / 24 uur = 6.65 kW.

Echter is bovenstaande berekening op basis van de huidige situatie van de woning:
* spouwmuurisolatie
* dubbelglas
* HR ketel met Evohome (zones), normale radiatoren
* Zonnepanelen 3200 wp

De nieuwe situatie zou worden:
* vloerisolatie en vloerverwarming
* Triple glas begane grond
* Balansventilatie met WTW
* Dakisolatie
* HR++ glas op bovenverdieping

Door deze maatregelen zou het benodigd vermogen voor de WP lager moeten kunnen zijn of zie ik dat verkeerd? En zo ja, hoe bepaal ik dan het meest ideale vermogen?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Plexxodus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:06:
Beste mede-tweakers,

Voor mijn jaren 70 hoekwoning zit ik midden in de verbouwplannen en bijbehorende kosten. Aangezien de verbouwing een uitbreiding en volledige renovatie betreft, wil ik direct overstappen naar all electric.
Nu ben ik hier flink aan het inlezen m.b.t. L/W WP installaties met SSW, maar ik loop een beetje vast in het (globaal) bepalen van het benodigde vermogen.
Als ik een berekening doe van de huidige situatie krijg ik het volgende (berekening van @busscherski volgens deze post ):

Gasverbruik per graaddag is = 0.713 m3 / graaddag (via mindergas)
Verbruik op een koude dag: 0.713 m3 / graaddag * 28 graaddagen bij -10 C = 19.96 m3
19.96 m3 * 8 kWh / m3 = 159 kWh thermisch per dag.
Benodigd vermogen = 159 kWh / 24 uur = 6.65 kW.

Echter is bovenstaande berekening op basis van de huidige situatie van de woning:
* spouwmuurisolatie
* dubbelglas
* HR ketel met Evohome (zones), normale radiatoren
* Zonnepanelen 3200 wp

De nieuwe situatie zou worden:
* vloerisolatie en vloerverwarming
* Triple glas begane grond
* Balansventilatie met WTW
* Dakisolatie
* HR++ glas op bovenverdieping

Door deze maatregelen zou het benodigd vermogen voor de WP lager moeten kunnen zijn of zie ik dat verkeerd? En zo ja, hoe bepaal ik dan het meest ideale vermogen?
toon volledige bericht
Ga je er ook SWW mee bereiden? Zo ja dan blijft er ongeveer 22/24 over als je heel veel doucht.

Bij veel merken zit er technisch niet zo heel veel verschil tussen de 5 en 7 kW enkelfase modellen. Iets duurder in aanschaf, iets meer subsidie, kunnen vaak even ver terug moduleren. Bij Panasonic J serie mono kan het 9 kW enkelfase model zelfs even ver terug als het 5 kW model.
De zwaardere versies maken onder vollast wel iets meer geluid, maar als je dat nooit aanspreekt heb je er geen last van.

Als je er gewoon eentje kiest die bij -10°C nog 6 kW afgeeft dan komt het wel goed.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
@LeonTebbens Dank voor de uitleg. Hoe bevalt de 8 kW unit? Weet je of hij af en toe op vollast draait of dat hij eigenlijk wat overgedimensioneerd is? (Mooi groen gespoten trouwens!)
Dank drie lagen groen gespoten met Hamerite.

Vollast heb ik na een klein jaar draaien nog niet meegemaakt, maar ja de laagste nachttemperatuur was zo’n -4. Toen merkte ik wel dat de dubbele geluidsreductiemodus te weinig vermogen gaf, en heb ik m op modus 1 gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em52nvKY1XloFVclkBk7nagVCQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKJPJqltcZYYsRoA5YhiF8va.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zemel toch nog even door over de geluidsniveau's uit de brochures en ga ook zeker nog even ergens luisteren. Ik heb even een paar modellen op een rijtje gezet en dan valt toch de NIBE wel positief op met een prima vermogen en toch een laag geluidsvermogen. Met 150 kg ook geen veertje dus zal wel veel isolatie in zitten. Iemand ervaringen met dit type? Ik geloof alle goede reviews heus maar hij komt op 1-2 meter van de erfgrens en ik wil echt geen gedoe.

[Afbeelding]

Edit: @roderickvd zag dat jij ook aan het kijken was in nov jl naar de NIBE. Al een keuze gemaakt? Kon het zo snel niet terugvinden.
Op 1 meter van de erfgrens is best kritisch, zelfs de veel stillere NIBE. Je zou het rekentool kunnen gebruiken wat in de eerste pagina van dit topic staat onder het kopje “Geluid”. Je kan natuurlijk ook gewoon de stilste nemen en de beste opstelling kiezen. Als t geluid tegen valt, plaats je een stuk geïsoleerde schutting of een omkasting (tip: hou ruimte vrij). Ook hiervan vind je wat voorbeelden in de Topicstart.

Ik ben nu aan het kijken naar een geluiddempende omkasting, de onze staat pal tegen de schutting.

[ Voor 5% gewijzigd door LeonTebbens op 15-02-2022 16:31 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-04 15:07
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:38:
Dat klopt niet. Even zoeken op Google geeft als eerste zoekresultaat de servicehandleiding die aangeeft dat het minimum vermogen zo'n 6 kW is.
IK was uitgegaan van een foto die ik had van het info plaatje onder de ketel, deze heb ik niet goed geïnterpreteerd.
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:38:
Nee, niet "niet ideaal", maar het gaat gewoon niet. Je wilt toch je woonkamer verwarmen? Bovendien: Jouw tabelletje was bij een Ta van 45°C waarbij je ongeveer een factor 2 te kort kwam om het minimum vermogen van je WP af te kunnen geven. Dat is zó ver af van werkbaar!
Dat minimum vermogen wil je bij een Ta van misschien 30°C af kunnen geven, zodat je bij max vermogen misschien een keer richting de 40°C gaat. Maar daar zit jij echt mijlenver van af.

[...]

Dat is aan jou. Maar normaliter is vloerverwarming wel de beste optie. Alternatief is wandverwarming, maar dat is niet echt gebruikelijk.
Je kunt ook boosters op je radiatoren plaatsen, maar jij hebt heeeeeel er weinig radiatorcapaciteit, waardoor er ook wel heeeeeeel erg dunne buisjes naar die radiatoren zullen lopen.
Daardoor ga jij voor een warmtepomp nooit voldoende flow bij de radiatoren kunnen krijgen. Ook hier zul je dik aan de slag moeten.

En echt, begin met het dumpen van je installateur. Ik heb hier in de afgelopen jaren aardig wat huizen met voorgestelde WP-installaties voorbij zien komen, maar nog nooit een huis wat qua afgiftesysteem zo ongeschikt was als het jouwe. Als je dát als installateur niet ziet, heb je echt niks van warmtepompen begrepen. Dat blijkt ook wel als ie met een veel te grote warmtepomp voor je afgifte komt aanzetten. Verder gaan met deze installateur wordt een drama.

Dit zo overziend en mij willen denkend richting een oplossing: Jij had toch ook al dikke een airco hangen in de woonkamer en in de hal? Waarom ga je daarmee niet permanent verwarmen? Dat zou je qua vermogen makkelijk moeten redden. Dan kun je de CV-ketel nog laten hangen voor je SWW, hoef je niks te investeren en bespaar je toch dik op stookkosten. Volgens mij is dat verreweg je beste (en goedkoopste) optie.
Als je dan ooit nog van het gas af wilt, vervang je de CV-ketel door een WP-boiler en klaar ben je.
toon volledige bericht
Wat ik zo kan meten zijn de aanvoerleidingen bij de radiatoren ongeveer 15mm. Heb me altijd wel al afgevraagd welke keuzes er gemaakt zijn voor het plaatsen van sommige radiatoren. Dit zal net aan zijn gemaakt voor de ruimtes waarvoor ze bedoeld zijn. Ik heb de informatie die ik hier gekregen heb wel teruggekoppeld naar de installateur om te zien waarmee hij terugkomt.

Verwarmen met de airco's zou zeker kunnen. De voorkamer wordt alleen niet geleidelijk warm omdat de airco's hier redelijk ver vandaan hangen en hier de inblaas is van de WTW. Ik zal eens experimenteren met de verschillende instellingen om te kijken of het daarmee warm wordt en blijft. Nogmaals bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Ik heb een Bigfoot vraag:

Onze Mitsubishi Ecodan SW75YAA staat op 1 meter lange bigfoots. Nu wil ik een omkasting plaatsen om t geluid bij lage temperaturen wat te dempen. De kast die in onze situatie gaat passen, vereist echter kortere pootjes: 60 cm.

Vraag: kan dat, zo’n buitenunit van 100 KG en 100x100x50 cm op Bigfoots van 60 cm? Hij staat in de (beschutte) tuin op t noorden op het terras:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ljYLDQSgg2dWd3VuUW0OfPl_ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUDsekmGkwiBt7F83Vnlius5.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:50:
[...]

(En ja, het wordt inderdaad tijd dat we een specifiek Mitsubishi L/W topic gaan maken, zoals dat er inmiddels voor bijna alle andere merken ook al is. Iemand die dat met mij wil organiseren?)
Ja! Lijkt me leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 11:26

HaTe

haat niet

Iemand hier bekend met Remko warmtepompen? Die lijken in ieder geval qua vermogen en COP bij lage temperaturen niet veel onder te doen voor Mitsubishi. Voorbeeldje:
SW75YAARemko WKF 130
CapacityCOPCapacityCOP
-204,82,45`
-155,22,885,12,69
-105,83,02
-76,33,166,93,47
27,53,48,74,14
784,410,35,07
1285,25125,87
1585,63
2086,93

Ik vergelijk dan de 9kW Remko met de SW75YAA. De COP en het nominaal vermogen gaan aardig op:

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Laatst online: 07-05 19:30
busscherski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Ga je er ook SWW mee bereiden? Zo ja dan blijft er ongeveer 22/24 over als je heel veel doucht.

Bij veel merken zit er technisch niet zo heel veel verschil tussen de 5 en 7 kW enkelfase modellen. Iets duurder in aanschaf, iets meer subsidie, kunnen vaak even ver terug moduleren. Bij Panasonic J serie mono kan het 9 kW enkelfase model zelfs even ver terug als het 5 kW model.
De zwaardere versies maken onder vollast wel iets meer geluid, maar als je dat nooit aanspreekt heb je er geen last van.

Als je er gewoon eentje kiest die bij -10°C nog 6 kW afgeeft dan komt het wel goed.
SWW is wel de bedoeling, waarbij we met een gezin 4 (w.o. 2 kinderen) inderdaad veel douchen. Het hoe en wat m.b.t. een warmtepompboiler moet ik me nog in gaan verdiepen, maar een 270-300 liter variant zou voldoende moeten zijn neem ik aan.

Ik zal voor het kostenplaatje eerst uit gaan van een Panasonic J serie 9 kW.

Iemand nog een tip voor een goede installateur in het westen van Brabant?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Plexxodus schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:47:
[...]

SWW is wel de bedoeling, waarbij we met een gezin 4 (w.o. 2 kinderen) inderdaad veel douchen. Het hoe en wat m.b.t. een warmtepompboiler moet ik me nog in gaan verdiepen, maar een 270-300 liter variant zou voldoende moeten zijn neem ik aan.

Ik zal voor het kostenplaatje eerst uit gaan van een Panasonic J serie 9 kW.

Iemand nog een tip voor een goede installateur in het westen van Brabant?
Je zou even een PM kunnen sturen naar @Carboy54.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:13
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:08:

Onze Mitsubishi Ecodan SW75YAA staat op 1 meter lange bigfoots. Nu wil ik een omkasting plaatsen om t geluid bij lage temperaturen wat te dempen. De kast die in onze situatie gaat passen, vereist echter kortere pootjes: 60 cm.

Vraag: kan dat, zo’n buitenunit van 100 KG en 100x100x50 cm op Bigfoots van 60 cm? Hij staat in de (beschutte) tuin op t noorden op het terras:

[Afbeelding]
Ja waarom niet? Heb zelf mijn panasonic ook op 60cm bigfoots staan. Hij staat op tegels, dus stabiel en uit de wind, dus dat lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
HaTe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:34:
Iemand hier bekend met Remko warmtepompen? Die lijken in ieder geval qua vermogen en COP bij lage temperaturen niet veel onder te doen voor Mitsubishi. Voorbeeldje:
SW75YAARemko WKF 130
CapacityCOPCapacityCOP
-204,82,45`
-155,22,885,12,69
-105,83,02
-76,33,166,93,47
27,53,48,74,14
784,410,35,07
1285,25125,87
1585,63
2086,93

Ik vergelijk dan de 9kW Remko met de SW75YAA. De COP en het nominaal vermogen gaan aardig op:
toon volledige bericht
Dat zijn niet de cijfers die Mitsubishi opgeeft: https://library.mitsubish...atabook_2019#page-106-107
En die Remko WKF 130 is meer een 6kW warmtepomp.

Ik zie nu dat je de nominale cijfers van de SW75YAA gebruikt, maar je moet bij Max kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:57

[Afbeelding]

Is er een specifieke reden waarom je van Vaillant de 55/3 in het lijstje opneemt ipv de 55/6? Deze laatste is oa stiller (max 55dB en 0dB tonaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:11
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:08:

[Afbeelding]
Dat wordt wel een pompeuze opstelling. Zo'n Dice bijvoorbeeld is toch al snel 1.5 meter diep. (30-20-50-20-30)
Of ga je zelf wat fabrieken? Ben benieuwd.
Edit: Zie het al, had het linkje over het hoofd gezien

Ik heb toevallig afgelopen weekend de overgebleven breukstenen onder de warmtepomp gedumpt en dat helpt toch ook weer een beetje. Het kale zand zal het geluid wel richten daar waar de breukstenen het verspreiden. Was aangenaam verrast.
In het voorjaar zet ik voor de schutting nog wat palen neer met gaas en daartussen steenwol. Hopelijk is mijn tuin dan niet meer zo'n schoolplein. Beetje klimop en passiebloemen laten groeien en het ziet er nog leuk uit ook.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 11:26

HaTe

haat niet

doek55 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:19:
[...]

Dat zijn niet de cijfers die Mitsubishi opgeeft: https://library.mitsubish...atabook_2019#page-106-107
En die Remko WKF 130 is meer een 6kW warmtepomp.

Ik zie nu dat je de nominale cijfers van de SW75YAA gebruikt, maar je moet bij Max kijken.
Als Remko inderdaad de maximale waardes op geeft dan is het een ander verhaal... Het is niet erg duidelijk. Bij het vermogen staat inderdaad wel maximaal 12.5kW, wat bijna overeenkomt met het vermogen bij 12 graden wat ze noemen...

Anyway, heeft iemand ervaringen met climamarket.eu? Ik wil hier kopen als het niet via ecoclimagroup lukt. Ik heb al gemail en een paar keer gebeld, maar krijg ze niet te pakken. Ook zie ik de gewenste warmtepomp SW75YAA icm met de 300L cilinderunit niet staan. Denken jullie dat ze dit wel kunnen leveren? Eventueel heb ik ook interesse om verzendkosten te delen als iemand anders ook een warmtepomp wil importeren van ecoclimagroup

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 13:57
@Franciesco Ik denk omdat ik naar Monoblocs aan het kijken was en dit is volgens mij een split unit. In mijn oriëntatie probeerde ik de wereld van de warmtepompen wat te ordenen want ik zag/zie door de bomen weinig bos meer. Maar wel lekker stil inderdaad.

@LeonTebbens dank voor je reactie. Hij komt op een aanbouw op het dakje maar zal proberen rekening te houden met de ruimte. Eventueel bouw ik een hekje met isolatie om het hele balkon heen.
Lees ik het dan ook goed dat je met modus 1 (dus max 4.2 kW) je het wel redde? Die ene dag dat het -18 is kan ik leven met wat gezeik van de buren maar als het bij matige vorst (gemiddeld toch maar 7 dagen per jaar uit m'n hoofd) te doen is vind ik het wel goed.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:57:
Die ene dag dat het -18 is kan ik leven met wat gezeik van de buren maar als het bij matige vorst (gemiddeld toch maar 7 dagen per jaar uit m'n hoofd) te doen is vind ik het wel goed.
ik denk dat de buren niet echt veel ramen en deuren open hebben staan bij -18. ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@HaTe Ecoclimagroup krijg ik ook geen antwoord op. Mijn gewenste spullen hebben ze wel, bestellen is alleen lastig zonder terugkoppeling.

climamarket.eu kende ik nog niet, ik ga daar ook eens kijken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@wheli de /6 serie (Arotherm Plus) is ook een monoblock.
Hij heeft van het lijstje ook verreweg het milieuvriendelijkste koudemiddel (iig gemeten naar GWP).
Om het nog wat complexer te maken ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
wheli schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:57:
@LeonTebbens dank voor je reactie. Hij komt op een aanbouw op het dakje maar zal proberen rekening te houden met de ruimte. Eventueel bouw ik een hekje met isolatie om het hele balkon heen.
Lees ik het dan ook goed dat je met modus 1 (dus max 4.2 kW) je het wel redde? Die ene dag dat het -18 is kan ik leven met wat gezeik van de buren maar als het bij matige vorst (gemiddeld toch maar 7 dagen per jaar uit m'n hoofd) te doen is vind ik het wel goed.
Ja tot nu toe wel: geluidsreductiemodus 1 (=50% capaciteit) op onze Mitsubishi SW75YAA van 19:00 - 09:00 is voldoende om t warm te houden in ons jaren 30 huis met gewone isolatie. Tenminste tot -4 nachttemperatuur, lager nog niet meegemaakt sinds de installatie in maart 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Ja tot nu toe wel: geluidsreductiemodus 1 (=50% capaciteit) op onze Mitsubishi SW75YAA van 19:00 - 09:00 is voldoende om t warm te houden in ons jaren 30 huis met gewone isolatie. Tenminste tot -4 nachttemperatuur, lager nog niet meegemaakt sinds de installatie in maart 2021.
Kan de ventilator in modus 1 nog steeds de maximale snelheid van 700rpm bij Tb<6°C behalen? Ik heb zelf namelijk de oudere VM2C binnenunit met FTC5 en dus geen stille modus, maar wel de vermogensregeling kabel met de standen 0% / 50% / 75% / 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05 13:45
HaTe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Als Remko inderdaad de maximale waardes op geeft dan is het een ander verhaal... Het is niet erg duidelijk. Bij het vermogen staat inderdaad wel maximaal 12.5kW, wat bijna overeenkomt met het vermogen bij 12 graden wat ze noemen...

Anyway, heeft iemand ervaringen met climamarket.eu? Ik wil hier kopen als het niet via ecoclimagroup lukt. Ik heb al gemail en een paar keer gebeld, maar krijg ze niet te pakken. Ook zie ik de gewenste warmtepomp SW75YAA icm met de 300L cilinderunit niet staan. Denken jullie dat ze dit wel kunnen leveren? Eventueel heb ik ook interesse om verzendkosten te delen als iemand anders ook een warmtepomp wil importeren van ecoclimagroup
Ik heb het via climamarket gekocht en dat was prima voor elkaar. Heldere communicatie en vlotte verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
doek55 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Kan de ventilator in modus 1 nog steeds de maximale snelheid van 700rpm bij Tb<6°C behalen? Ik heb zelf namelijk de oudere VM2C binnenunit met FTC5 en dus geen stille modus, maar wel de vermogensregeling kabel met de standen 0% / 50% / 75% / 100%.
Om het geluid te reduceren (het doel van de geluidsreductiemodus) zal de ventilatorsnelheid wel begrensd worden verwacht ik. In deze post zie je het vermogen en geluid van een Mitsubishi SW75YAA. Gewoon s proberen misschien?
#tweakenisexperimenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:08:
@wheli de /6 serie (Arotherm Plus) is ook een monoblock.
Hij heeft van het lijstje ook verreweg het milieuvriendelijkste koudemiddel (iig gemeten naar GWP).
Om het nog wat complexer te maken ;)
dat zou je laatste metriek moeten zijn als consument. efficientie, prijs en geluidsproductie staan VER daarboven.

het word wat anders als het een koelmiddel is die binnen nu en 10 jaar verboden word, dan loop je mogelijk tegen problemen aan als je in een later statium reparaties moet laten doen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 25-01-2022 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Om het geluid te reduceren (het doel van de geluidsreductiemodus) zal de ventilatorsnelheid wel begrensd worden verwacht ik. In deze post zie je het vermogen en geluid van een Mitsubishi SW75YAA. Gewoon s proberen misschien?
Zou je eens kunnen kijken wat 'Request code' 019 geeft bij een buitentemperatuur van 5°C of lager op geluidsreductiemodus 1 en/of 2? Mijn SW75YAA ventilator kent maar twee standen ~440 en ~700 rpm en dat is volledig afhankelijk van de buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
doek55 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Zou je eens kunnen kijken wat 'Request code' 019 geeft bij een buitentemperatuur van 5°C of lager op geluidsreductiemodus 1 en/of 2? Mijn SW75YAA ventilator kent maar twee standen ~440 en ~700 rpm en dat is volledig afhankelijk van de buitentemperatuur.
Op dit moment in capaciteitsmodus bij Tb=5 draait de ventilator compressor op 32 Hz (melcloud2domoticz), Requestcode 019 zegt 690 rpm. Ongeveer vanaf 12 a 14 graden draait ie langzamer, da's vast je 440 rpm.
Heb m even in geluidsreductiemodus 2 gezet en 15 min gewacht, geen verschil in ventilatorsnelheid.
code:
1
2
3
4
5
HeatPumpFrequency=32
FlowTemperature=34
ReturnTemperature=31.5
CondensingTemperature=33.59
OutdoorTemperature=5

Ik vermoed dat er nog een hoger toerental bestaat bij lagere Tb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk niet de ventilator op 32 Hz maar je bedoeld de compressor?

Hier (Pana monoblock 5kw type J) draait de compressor op 21 Hz. De ventilator draait op 470 omwentelingen.
Tbuiten is 4 graad. Taanvoer gewenst is 27 graden maar werkelijk 27,5 graad.
Opgenomen vermogen (totaal, WP, ventilator, pomp en regeling) is 560 Watt.

[ Voor 66% gewijzigd door martijn v o op 25-01-2022 14:44 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 16:34
wij hebben in onze nieuwbouw de vloerverwarming op 10cm HOH liggen, volgens de gegevens levert deze 64 watt per m2 bij een ruimtetemperatuur van 20 graden en watertemperatuur van 30 graden.

Echter is volgens de EPG waarde een verlies van 42watt per m2 normaal?

Voor het waterzijdig inregelen van de groepen wat is dan wenselijk? de 64 watt als waarde, de 42 watt per m2 of juist 64-42 watt per m2 waarde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Op dit moment in capaciteitsmodus bij Tb=5 draait de ventilator op 32 Hz (melcloud2domoticz), Requestcode 019 zegt 690 rpm. Ongeveer vanaf 12 a 14 graden draait ie langzamer, da's vast je 440 rpm.
Heb m even in geluidsreductiemodus 2 gezet en 15 min gewacht, geen verschil in ventilatorsnelheid.
[code]
HeatPumpFrequency=32
FlowTemperature=34
ReturnTemperature=31.5
OutdoorTemperature=5
[/code

toon volledige bericht
Ok duidelijk, dan doet de geluidsreductiemodus alleen iets met de compressor frequentie en dat is exact hetzelfde als het bekende kabeltje ook doet. Jammer, want over het algemeen hoor ik de compressor niet, maar alleen de ventilator als deze op 700rpm draait. Op 440rpm is deze zeer stil, maar dat is alleen bij Tb >5°C.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:44
"Gelukkig" was het afgelopen avond en nacht voldoende koud om een nieuwe test te doen met de warmtepomp.

Pompsnelheid: 100%
Kamerthermostaat: 21 graden
Stoken volgens: WAR
Setpunt stooklijn: 15 graden (= kamertemperatuur)
Helling stooklijn: 0,4 (edit: tikfout)

Ik heb alle gegevens vanuit domoticz naar grafana omgezet, waarbij temperaturen vanuit warmtepomp elke minuut worden opgehaald.

Plaatje van gisteravond en vannacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfQSJBUnVPcjyt94hfWbnzUnwO4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jrLFkzsc2HrgFwwwNcoDi1ZG.jpg?f=user_large

Tot 24 uur elk 65-70 minuten een afschakeling van de warmtepomp. Met alleen de vloerverwarming open is dat al een verbetering ten opzichte van de situatie van vloerverarming + radiatoren.

Net voor 24 uur heb ik de temperatuur van de kamertermostaat omlaag gezet naar 20 graden. Vanaf dat moment heb ik nog maar 1 keer per 2 uur dat de warmtepomp afschakelt. Hoe is dat te verklaren als ik volgens WAR-regeling stook?

Vanmorgen was het nog steeds 21,5 graden in de woonkamer.

Detail van inzakken warmtepomp tijdens avonduren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1K7reDjO3hdMWSdMvLGCxILBIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/avgGxUCM506sZ8M980FfuEjx.jpg?f=user_large

Detail van inzakken warmtepomp tijdens de nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SID039NYO7NoR5EqhLSgnJZIJnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yiH3CeyK1VgkTLQKtMRQowa1.jpg?f=user_large

Zowel 's avonds als 's nachts was de butentemperatuur ongeveer 2,5 graden. Verbruik van de warmtepomp is in de nacht gedaald naar ongeveer 600 watt contiue, s'avonds tegen 900 watt.

De kamertermperatuur blijft nu hangen op ongeveer 21,5 -22 graden met een aanvoertemperatuur van ongeveer 28 graden. dT op de warmtepomp van ongeveer 2,5 graad.

Mij lijkt het logisch om nu de pompsnelheid omlaag te brengen. Andere ideeen of aanvullingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersOnly
koevlaas2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Welk dorp/stad woon je, als ik (een keer) in de buurt ben (toevallig) wil ik wel een blik werpen ?
Ik woon in Limboland, Roermond. Koffie staat altijd klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:31:
[...]

Op dit moment in capaciteitsmodus bij Tb=5 draait de ventilator compressor op 32 Hz (melcloud2domoticz), Requestcode 019 zegt 690 rpm. Ongeveer vanaf 12 a 14 graden draait ie langzamer, da's vast je 440 rpm.
code:
1
2
3
4
5
HeatPumpFrequency=32
FlowTemperature=34
ReturnTemperature=31.5
OutdoorTemperature=5

toon volledige bericht
En nu zegt code 019 de waarde 700 rpm voor de ventilator en melcloud2domoticz geeft 36 Hz voor de compressor:
code:
1
2
3
4
5
HeatPumpFrequency=36
FlowTemperature=36.5
ReturnTemperature=34
CondensingTemperature=36.25
OutdoorTemperature=4

[ Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 25-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TweakersOnly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:58:

Net voor 24 uur heb ik de temperatuur van de kamertermostaat omlaag gezet naar 20 graden. Vanaf dat moment heb ik nog maar 1 keer per 2 uur dat de warmtepomp afschakelt. Hoe is dat te verklaren als ik volgens WAR-regeling stook?
Welke WP heb je? Misschien past hij ruimtecompensatie toe, dus aangezien jij setpoint lager zet hij de Ta naar beneden corrigeert dus lagere Ta, lager vermogen, minder defrosts
De kamertermperatuur blijft nu hangen op ongeveer 21,5 -22 graden met een aanvoertemperatuur van ongeveer 28 graden. dT op de warmtepomp van ongeveer 2,5 graad.

Mij lijkt het logisch om nu de pompsnelheid omlaag te brengen. Andere ideeen of aanvullingen?
Nooit de pompsnelheid omlaag, maar de Ta naar beneden :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Grolsch schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Welke WP heb je? Misschien past hij ruimtecompensatie toe, dus aangezien jij setpoint lager zet hij de Ta naar beneden corrigeert dus lagere Ta, lager vermogen, minder defrosts

[...]

Nooit de pompsnelheid omlaag, maar de Ta naar beneden :P
Ik heb de Remeha Mercuria 6kW hybride warmtepomp. Setpoint staat ingesteld op 15 graden, dan neemt de warmtepomp instelling kamertemperatuur als setpoint. In dit geval werd deze dan verlaagd van 21 naar 20 graden.

Hellingshoek staat op 0,4, bij een buitentemperatuur van 2 graden dus ongeveer 27,5 graden aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat een prijsverschillen met climamarket zeg. Scheelt letterlijk de helft :?

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:43:
Het geeft wel aan waarom de meeste bedrijven zo 15k vragen voor leveren+installeren.
Daar kan al minstens 4k vanaf.

Het geeft ook aan waarom de meeste bedrijven niet willen installeren als je zelf je spul koopt.
Ze missen minstens 4k winst.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-05 13:57
@Proton_ Ga ik daar ook nog even naar kijken. Lang leve Excel haha.

En @LeonTebbens wel fijn dat hij het huis nog warm houdt maar is hij dan niet een beetje overgedimensioneerd? Of heb je de andere 50% als backup voor koude dagen en verwarm je gewoon altijd op die 50%?
Als ik hier in de startpost lees dat je je WP zo precies mogelijk wil dimensioneren voelt het wat gek maar ik ben me nog vol aan het oriënteren dus hoor het graag als ik een denkfout maak.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
TweakersOnly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:58:

Dat ligt aan de omstandigheden buiten. Tussen 18:00 en 24:00 had ik 4 defrosts, maar na 24:00 niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DaWizza schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Het geeft wel aan waarom de meeste bedrijven zo 15k vragen voor leveren+installeren.
Daar kan al minstens 4k vanaf.

Het geeft ook aan waarom de meeste bedrijven niet willen installeren als je zelf je spul koopt.
Ze missen minstens 4k winst.
Nou, 4k... Dat valt nog wel hoger uit ook.
Als je naar een mitsu yaa80 set kijkt scheelt het haast 5k. En dan wordt er logischerwijs nog geld gevraagd voor de installatie ook. 7k in the pocket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 20:26
MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Nou, 4k... Dat valt nog wel hoger uit ook.
Als je naar een mitsu yaa80 set kijkt scheelt het haast 5k. En dan wordt er logischerwijs nog geld gevraagd voor de installatie ook. 7k in the pocket?
Voor Panasonic wp’s is het verschil met het buitenland inmiddels verdampt. Althans de prijs die je als particulier moet betalen bij aanschaf of indien gekocht bij het bedrijf, ook bij installatie.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Heel ander ding:

Bij de meeste afbeeldingen van geinstalleerde WPs, zie ik normale koperen leidingen.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van de flexibele buizen? (uponor bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
Realiseer je wel dat je daarna deels op jezelf aangewezen bent. De meeste Nederlanders importeurs zijn niet heel happig op support geven op installaties waar ze niet aan verdiend hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
WillemSuper schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:17:
Realiseer je wel dat je daarna deels op jezelf aangewezen bent. De meeste Nederlanders importeurs zijn niet heel happig op support geven op installaties waar ze niet aan verdiend hebben.
Voor het prijsverschil kun je er ook twee bestellen en aansluiten. Dan heb je altijd een backup. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TweakersOnly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Ik heb de Remeha Mercuria 6kW hybride warmtepomp. Setpoint staat ingesteld op 15 graden, dan neemt de warmtepomp instelling kamertemperatuur als setpoint. In dit geval werd deze dan verlaagd van 21 naar 20 graden.

Hellingshoek staat op 0,4, bij een buitentemperatuur van 2 graden dus ongeveer 27,5 graden aanvoertemperatuur.
Sorry, maar ik volg je niet.

Setpoint = 15 graden, maar is verlaagd van 21 naar 20 :?

Mijn ouders hebben een Elga Ace 6KW (Dus ook een Remeha) met zo'n twist als thermostaat.

Regeling ingesteld op WAR+ruimtetemperatuur.

Je stooklijn bepaalt de Ta, is kamertemperatuur lager dan setpointkamertemperatuur dan plust hij de Ta, en andersom.

Dus volgens mij is gewoon je Ta naar beneden gegaan bij het verlagen van 21 naar 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Grolsch schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Dus volgens mij is gewoon je Ta naar beneden gegaan bij het verlagen van 21 naar 20 graden.
Ja dat klopt ook inderdaad. Ik was iets te cryptisch:

Bij setpoint 15 wordt de kamertemperatuur als startpunt genomen. In dit geval is startpunt inderdaad omlaag gegaan van 21 naar 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t.oswald schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:09:
[...]

Voor Panasonic wp’s is het verschil met het buitenland inmiddels verdampt. Althans de prijs die je als particulier moet betalen bij aanschaf of indien gekocht bij het bedrijf, ook bij installatie.
Nu lukt het niet heel makkelijk om buitenlandse aanbieders te vinden. Maar als ik me beperk tot climamarket is bijvoorbeeld een 9kw pana t-cap + series mono ook ongeveer de helft goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersOnly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Ja dat klopt ook inderdaad. Ik was iets te cryptisch:

Bij setpoint 15 wordt de kamertemperatuur als startpunt genomen. In dit geval is startpunt inderdaad omlaag gegaan van 21 naar 20 graden.
Het zal aan mij liggen, maar wat bedoel jij met setpoint :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

WillemSuper schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:17:
Dat is wel een punt van zorg. Maar wat moet er kapot gaan aan een Panasonic of Mitsubishi waar je 5k voor kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Grolsch schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Sorry, maar ik volg je niet.

Setpoint = 15 graden, maar is verlaagd van 21 naar 20 :?

Mijn ouders hebben een Elga Ace 6KW (Dus ook een Remeha) met zo'n twist als thermostaat.

Regeling ingesteld op WAR+ruimtetemperatuur.

Je stooklijn bepaalt de Ta, is kamertemperatuur lager dan setpointkamertemperatuur dan plust hij de Ta, en andersom.

Dat hoeft niet, als je ruimtecompensatie uit hebt staan dan kun je toch de ta aanpassen met de thermostaat. Ga ik van 20 naar 20.5 op de thermostaat dan gaat de voet ook een halve graad omhoog. Nu is bij mij de ta 27.5 bij 20 graden gewenst. Zet ik 'm op 20.5 gewenst dan gaat de ta naar 28.

[ Voor 20% gewijzigd door LacsapOV op 25-01-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
Grolsch schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Het zal aan mij liggen, maar wat bedoel jij met setpoint :?
Setpoint is het voetpunt van de stooklijn bij 20 graden buitentemperatuur. Indien voetpunt op 15 is ingesteld op de eTwist thermostaat, dan wordt de kamertermperatuur als voetpunt genomen.

In mijn geval is kamerthermostaat omlaag gezet van 21 naar 20 graden, dus is inderdaad ook de tA met 1 graad verlaagd.

Ik maak geen gebruik van ruimtecompensatie, alleen WAR.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakersOnly op 25-01-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Dat is wel een punt van zorg. Maar wat moet er kapot gaan aan een Panasonic of Mitsubishi waar je 5k voor kwijt bent?
Dat weet ik ook niet, heb hem ook daar besteld en functioneert super. Maar wou ook de andere kant van de medaille benoemen. Maar als je er de tijd en moeite in steekt is het een stuk voordeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
wheli schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:59:

En @LeonTebbens wel fijn dat hij het huis nog warm houdt maar is hij dan niet een beetje overgedimensioneerd? Of heb je de andere 50% als backup voor koude dagen en verwarm je gewoon altijd op die 50%?
Als ik hier in de startpost lees dat je je WP zo precies mogelijk wil dimensioneren voelt het wat gek maar ik ben me nog vol aan het oriënteren dus hoor het graag als ik een denkfout maak.
Wellicht. Hij is door de installateur gedimensioneerd op de radiatoren die er hingen (en dan omgerekend naar lagere watertemperaturen).
Als ik naar de Performance data kijk zie ik dat de Mitsubishi Ecodan SW75YAA capaciteit van 8KW@7 graden inzakt naar 5.8KW bij -10 graden buiten. Nominaal. Aan afgifte heb ik 6.2 KW hangen en liggen.
(eigenlijk 7KW afgifte, maar 1 Jaga is factor 2 te groot).

Misschien is de boodschap dat zowel rekenen met de Koevlaas methode en rekenen met bestaande radiatoren allebei snelle benaderingen zijn. Als je het echt precies wilt doen, heb je een omvangrijke warmteverliesberekening nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Nu online
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Wellicht. Hij is door de installateur gedimensioneerd op de radiatoren die er hingen (en dan omgerekend naar lagere watertemperaturen).
Als ik naar de Performance data kijk zie ik dat de Mitsubishi Ecodan SW75YAA capaciteit van 8KW@7 graden inzakt naar 5.8KW bij -10 graden buiten. Nominaal. Aan afgifte heb ik 6.2 KW hangen en liggen.

Misschien is de boodschap dat zowel rekenen met de Koevlaas methode en rekenen met bestaande radiatoren allebei snelle benaderingen zijn. Als je het echt precies wilt doen, heb je een omvangrijke warmteverliesberekening nodig.
Je kunt beter naar max kijken, nominaal zegt niets. Groot dimensioneren is geen probleem, zolang de warmtepomp maar voldoende kan moduleren. Dus je moet naar Min en Max kijken bij de juiste Tb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Ook met een energieverliesbereking kun je een overgedimensioneerd systeem krijgen omdat het gedrag hierin niet is meegenomen. In mijn optiek wel de beste keuze, mocht je je huis verkopen dan krijgt de volgende bewoner het hok tenminste op de gewenste temperatuur.
Ik verwarm bijvoorbeeld allleen beneden en maar op 20 graden. Ik heb de boel gedimensioneerd op 21 graden in de hele woning bij -10 buiten. Ik heb dus nogal wat capaciteit over maar kan 100÷ garanderen dat een eventuele koper van mijn woning lekker knus zit. Een ander heeft andere eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Nu lukt het niet heel makkelijk om buitenlandse aanbieders te vinden. Maar als ik me beperk tot climamarket is bijvoorbeeld een 9kw pana t-cap + series mono ook ongeveer de helft goedkoper.
Die zie ik niet. De 9kw t-cap J is bij mijn weten nergens leverbaar? Zie wel een Split H staan bij ze, misschien bedoel je die. Komt nog 272 verzendkosten bij, dus ook 5k

https://warmtepomp.myonli...nobloc-t-cap-r32-9-kw-3f/

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t.oswald schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Die zie ik niet. De 9kw t-cap J is bij mijn weten nergens leverbaar? Zie wel een Split H staan bij ze, misschien bedoel je die. Komt nog 272 verzendkosten bij, dus ook 5k

https://warmtepomp.myonli...nobloc-t-cap-r32-9-kw-3f/
Leverbaarheid is sowieso een ding natuurlijk. Maar zo goedkoop was ik die IDD nog niet tegen gekomen in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Leverbaarheid is sowieso een ding natuurlijk. Maar zo goedkoop was ik die IDD nog niet tegen gekomen in NL.
Of daar….

https://www.groene-energi...mtepompen-panasonic/p-1a/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 19:00
Ja, ik heb ervoor gekozen geen warmtepomp met buitenunit te plaatsen. Ik krijg hem niet weg zonder óf mezelf óf mijn buren met teveel lawaai op te zadelen.

In plaats daarvan denk ik sterk aan een ventilatieluchtwarmtepomp DucoBox Eco in hybride opstelling met gasketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roderickvd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:09:
In plaats daarvan denk ik sterk aan een ventilatieluchtwarmtepomp DucoBox Eco in hybride opstelling met gasketel.
Die gaat heel veel lucht verpompen. Dat ga je buiten zeker ook horen. Scheelt dat veel met een normale L/W warmtepomp?
Als mijn WTW vol gas draait (600 m³/h) dan komt er ook best wat geluid uit de dakuitlaat. Ik denk wel net zo veel als mijn warmtepomp met de fan op het hoge toerental van 700 rpm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:43:
De ene ex. BTW en de andere Incl heb je dat erbij geteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:27:
[...]

De ene ex. BTW en de andere Incl heb je dat erbij geteld ?
Als daar mismatch in zit, valt het verschil nog hoger uit. Climamarket is inclusief BTW naar eigen zeggen. Komt uiteraard wel een paar honderd verzendkosten bij.

Heb het dan over de PUHZ-SHW80YAA + ERSC-VM2D. Voor 5200 inclusief verzenden en BTW.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2022 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roderickvd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:09:
[...]

Ja, ik heb ervoor gekozen geen warmtepomp met buitenunit te plaatsen. Ik krijg hem niet weg zonder óf mezelf óf mijn buren met teveel lawaai op te zadelen.

Kan je beter voor W/W gaan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Of PVT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou ik mijn geld in een Bron stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-04 19:00
Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Die gaat heel veel lucht verpompen. Dat ga je buiten zeker ook horen. Scheelt dat veel met een normale L/W warmtepomp?
Als mijn WTW vol gas draait (600 m³/h) dan komt er ook best wat geluid uit de dakuitlaat. Ik denk wel net zo veel als mijn warmtepomp met de fan op het hoge toerental van 700 rpm.
Bekend. Met als verschil dat de dakdoorvoer boven de tweede verdieping is, en een L/W buitenunit óf in mijn niet al te grote, ingesloten tuin moest staan, óf op een plat garagedak met een houten constructie. Dus dit is het minste der kwaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Zou ik mijn geld in een Bron stoppen.
Ik zou wel eens echt eerlijk willen weten hoe goed PVT werkt. Dus ik zie hem graag PVT proberen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LacsapOV schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Ik zou wel eens echt eerlijk willen weten hoe goed PVT werkt. Dus ik zie hem graag PVT proberen. ;)
Ik wil gewoon dat hij het beste systeem koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Laatst online: 09-05 08:16
Ik probeer mijn TA omlaag te schroeven om te kijken of ik wat energieverbruik kan besparen. Echter als ik dat doe gebeurd er niets. Het gaat om een Nibe SHB10.

Dit geeft hij aan in Myuplink:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMxpsScjRkxgBVah-hDL7erCpjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blaWg8Hr9T5dEuAHkN0MSUKj.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je een aanvoertemperatuur van tussen de 31 en 32 graden en een retour van 28.

Echter dit staat er ingesteld in mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64byGgVA8DvgbxG7R1j4d5XntlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCC4vWJiLIjfBHTSWbJaEPoI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsQ5UWWEVwsmV7iFRSpAMXiSr_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTC9pTR5mwrb3BMfPwD8ILYV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doe ik fout? De TA staat op 27 graden bij 0 graden buiten. Het is nu buiten 3.5 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:33
Sunri5e schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:17:
Ik probeer mijn TA omlaag te schroeven om te kijken of ik wat energieverbruik kan besparen. Echter als ik dat doe gebeurd er niets. Het gaat om een Nibe SHB10.

Dit geeft hij aan in Myuplink:
[Afbeelding]

Hier zie je een aanvoertemperatuur van tussen de 31 en 32 graden en een retour van 28.

Echter dit staat er ingesteld in mijn systeem:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat doe ik fout? De TA staat op 27 graden bij 0 graden buiten. Het is nu buiten 3.5 graden.
Wat doet die +4? Telt die op bij de stooklijn?
Bij Viessmann namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan-rutten
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-01-2023
Dapdodo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Die geeft aan hoe veel Ta reageert op de Truimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Dapdodo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruudx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 08:39
Hi!

Ik ben mij voorzichtig aan het inlezen om de overstap naar een warmtepomp te plannen. Voorkeur lijkt op dit moment uit te gaan naar een Panasonic monobloc. Zijn er hier Tweakers in de buurt van Apeldoorn om eens te kijken en te luisteren naar het geluid wat wordt geproduceerd? Mocht je ook een wpb hebben staan, dan is dat helemaal mooi meegenomen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Als dit de correctie is op kamertemperatuur zoals @daan-rutten zegt.
Dan lijkt me dat heel veel. Bij 1 graad verschil wordt Ta 4C hoger als stooklijn.
Staat bij mij op 1,5C en gaat het al hard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bruudx schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:39:
Hi!

Ik ben mij voorzichtig aan het inlezen om de overstap naar een warmtepomp te plannen. Voorkeur lijkt op dit moment uit te gaan naar een Panasonic monobloc. Zijn er hier Tweakers in de buurt van Apeldoorn om eens te kijken en te luisteren naar het geluid wat wordt geproduceerd? Mocht je ook een wpb hebben staan, dan is dat helemaal mooi meegenomen. Dank!
Jan van Goyenlaan staat een Panasonic 7kW H serie.
Edit: Klingmakersdonk een Vaillant VWL75/5 AS.

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 25-01-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Dapdodo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Als dit de correctie is op kamertemperatuur zoals @daan-rutten zegt.
Dan lijkt me dat heel veel. Bij 1 graad verschil wordt Ta 4C hoger als stooklijn.
Staat bij mij op 1,5C en gaat het al hard zat.
Dit staat er bij de uitleg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCQ7qCUL9HHdGgG_2KsQZYR4IfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Cz7cR8oSuuSUJyjaOBvSYGP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ABzBosr2KWFvZ_Npb5BHCX6hCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOZJctpO81BVnusEkvcFTDc8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:33
De ruimte invloed parameter is bij mijn SMO 20 de parameter 1.9.4 en niet 1.9.2.
Mogelijk zit daar de verwarring.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Dus als je kamer warmte vraagt, wordt de ta = 27 + 4 = 31C klopt wel met wat ik lees. wil je stooklijn lopen en je hebt maar 1 circuit zou ik die op 0 zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 25-01-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 16-03 08:02
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Jan van Goyenlaan staat een Panasonic 7kW H serie.
Edit: Klingmakersdonk een Vaillant VWL75/6 AS.
75/5, dus de split ipv de monobloc O-)

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BertusB404 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:09:
[...]

75/5, dus de split ipv de monobloc O-)
Wil hij vast wel komen bewonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:01
Andrehj schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:18:
[...]

@roderickvd Ter referentie mijn Enzavu NAV5Ai (warmtepomp zonder buitenunit) verplaatst minimaal 300m³/h en maximaal 900 m³/h lucht. Door de grotere geveldoorvoer van 250mm is het buiten stil tot ca. 700 m³/h, daar boven maakt het vergelijkbare herrie als de uitblaas van de afzuigkap als mijn buren koken.
Met t buiten < 5°C draait mijn warmtepomp voornamelijk met een luchtdebiet tussen 600 m³/h en 900 m³/h best wel hoorbaar als je langs mijn huis loopt (in een straal van 6 meter onder de uitblaas). Bij een kleinere uitblaas van 180mm zal het lawaai toenemen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrgn61
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-04-2024
bruudx schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:39:
Hi!

Hoi mede Tweakers,

Ook ik ben serieus naar een overstap van cv-ketel naar een lucht-water warmtepomp ook voorkeur voor een Panasonic Monobloc of Split 7kWh of 9kWh aan het kijken. Iemand in de buurt van Oss om ook eentje te bekijken + plaatsing ervan en te luisteren naar het geluid?
Heb al vele uren meegelezen op deze forum wat een hoop informatie echt top, helaas met installateurs slechte ervaringen gewoon snel een hybride verkopen of 15K vragen voor een all-electric zonder onderbouwing.
Bedankt alvast.
Gr. Rrgn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Laatst online: 16-03 08:02
koevlaas2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:12:
[...]

Wil hij vast wel komen bewonderen.
@bruudx is welkom

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ArjoK schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:19:
[...]

@roderickvd Ter referentie mijn Enzavu NAV5Ai (warmtepomp zonder buitenunit) verplaatst minimaal 300m³/h en maximaal 900 m³/h lucht. Door de grotere geveldoorvoer van 250mm is het buiten stil tot ca. 700 m³/h, daar boven maakt het vergelijkbare herrie als de uitblaas van de afzuigkap als mijn buren koken.
Met t buiten < 5°C draait mijn warmtepomp voornamelijk met een luchtdebiet tussen 600 m³/h en 900 m³/h best wel hoorbaar als je langs mijn huis loopt (in een straal van 6 meter onder de uitblaas). Bij een kleinere uitblaas van 180mm zal het lawaai toenemen.
Bij de andere Enzavu bezitter klonk ie binnen als een vibrator die aan op het nachtkastje ligt -O-

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Voor de Mitsubishi Electric Ecodan bezitters:
Omdat de informatie specifiek voor Mitsubishi in dit topic een beetje ondersneeuwt, heb ik heb een eerste opzet voor een nieuw topic, speciaal voor de Ecodan warmtepompen gemaakt:

Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Mede-auteurs, commentaar, en aanvullingen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruudx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 08:39
Als bewoner van de donken laat ik dit niet aan me voorbij gaan :) ik stuur je een pm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Dapdodo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Dus als je kamer warmte vraagt, wordt de ta = 27 + 4 = 31C klopt wel met wat ik lees. wil je stooklijn lopen en je hebt maar 1 circuit zou ik die op 0 zetten.
Oke. Maar is het niet verstandig om dit in kleine stapjes te doen ipv gelijk van +4 naar 0 te gaan?

Wat ik me afvraag is waar deze instelling nou eigenlijk voor nodig is. Je zou toch ook gewoon je stooklijn op 31 kunnen zetten? Dat is hetzelfde als 27 + 4. Of mis ik dan iets?

[ Voor 19% gewijzigd door Sunri5e op 25-01-2022 21:44 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.