Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:08:
Dan zou ik eerst maar eens testen of je je woning wel warm krijgt bij warmtepompvriendelijke temperaturen. Wat gebeurt er als je de CV-ketel op 35°C zet? Wordt het dan überhaupt wel warm binnen?
Want in de woningen uit die tijd werd nogal bezuinigd op het radiatorvermogen. Niet te vergelijken met een volledig nageisoleerde jaren 70-woning waarin het radiatorvermogen nog afgestemd is op een woning zonder isolatie en met enkel glas.
Want de stroomprijzen gaan momenteel net zo snel omhoog als de gasprijzen. Zometeen heb je idd geen gasrekening meer, maar betaal je hetzelfde (of meer) aan elektriciteit.
Alternatief: Uit de afmetingen van de radiatoren kun je uit de tabellen van de fabrikanten afleiden wat het vermogen is bij verschillende temperaturen. Op welke Ta kom je uit als je 8 kW kwijt wilt in je radiatoren?
De huidige CV ketel heeft te veel vermogen waardoor ik deze niet lager kan zetten dan 55 graden, doe ik dit wel springt deze constant in een status dat hij zijn warmte niet kwijt krijgt. Dit resulteert dan in koude radiatoren.
Het klopt wat je zegt en er is zeker op sommige plekken erg bezuinigd op radiatoren, zeker die in de hal met open trap is een lachertje. Die in de woonkamer, bijkeuken en badkamer zouden volgens de installateur voldoende moeten zijn om het vermogen kwijt te krijgen. Dit zijn ook de radiatoren die als buffer dienen voor de pomp.
Dit zijn de radiatoren die er nu hangen, met volgens mij de juiste waardes erbij (ik focus me alleen op die op de plekken die altijd open staan. Voor de kamers op de eerste etage was het de bedoeling dat deze tot max 19/20 graden zouden worden verwarmd (deze zouden ook helemaal open kunnen op de slaapkamer na).
Ruimte | Type | Hoge AT | Lage(re) AT | SpeedComforts |
Woonkamer | 400x2000 (type 22) | 2513w (75/65/20) | 646w (45/35/22) | Ja |
Woonkamer | 800x900 (type 33) | 2621w (75/65/20) | 674w (45/35/22) | Ja |
Hal | 800x400 (type 11) | | | Nee |
Bijkeuken | 600x900 (type 11) | | | Nee |
Badkamer | 800x400 (type 21) | 752w (75/65/20) | 193w (45/35/22) | Nee |
*Ik kan de zite niet meer vinden waar ik deze vermogens op berekend heb, mogelijk kun je iets afleiden uit de types en afmetingen?Het boilervat wordt aangesloten op de warmtepomp, het is alleen lastig om een kast op de plek te krijgen waar de pomp en boiler in 1 unit zit.
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:11:
[...]
Jij hebt op de bgg 75m² vvw, niet te vergelijken dus met de woning van @
wicked_fool , die alleen radiatoren heeft. Zijn verbruik gaat echt veel hoger zijn, als ie er überhaupt al in slaagt om het volledige vermogen van de SW75 kwijt te worden in een woning uit 2008 met enkel radiatoren.
Het gebruik wordt dan hoger omdat de aanvoertemperatuur hoger moet zijn? Kun je een inschatting maken hoeveel dit zou zijn? Ik heb momenteel nog een redelijk overschot op de zonnepanelen, dat is ook een van de redenen waarom ik kijk naar een warmtepomp.
Qua vermogen heb ik hierboven de radiatoren gezet die sowieso open blijven staan, zou dit niet genoeg zijn om het vermogen weg te krijgen? Mocht dit niet zo zijn, zou er dan een warmtepomp moeten komen met minder vermogen of zouden de radiatoren dan vervangen moeten worden door LT radiatoren?
Ik had hierboven een omschrijving van de woning gegeven, mochten er dingen missen die belangrijk zijn dan hoor ik die graag