Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.532.933 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 11:40

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Ik las dat als je van de CV ketel naar een WP wilt je de thermostatische knoppen moet vervangen.
Is de onderstaande radiator knop geschikt?
https://www.comwo.nl/nl/2...ffiliatenetwork=channable

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

rudolfski schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:44:
[...]

SWW heb ik eerlijk gezegd nog niet op gefocust anders dan de temperatuur op 45°C gezet. Zou ik graag ook mee aan de slag gaan. Heb je tips om die voortaan overdag te laten doen? Dmv timer op de Ecodan instellen?

Defrosts kan ik verder niet zoveel aan doen toch? Dan loopt het nu goed dus? :X
aanpassen van je SWW tijd is een RTFM momentje. ;)

defrosts zijn wel te voorkomen tot een bepaalde mate. eventuele stille modusen en zo moet je uitzetten. bevrizen is het gevolg van te weining lucht door de verdamper buiten. dus als er ergens iets je fansnelheid beperkt moet je even daar eerst naar kijken.
wheli schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:39:
Om zelf geen overlast te hebben maar met name ook de buren niet kijk ik naar Monoblocs. Rendement mag iets lager dan optimaal zijn. Ik kom zelf uit bij een Nibe F2120-8. Via de berekening van @koevlaas2 heb ik 3,63 kW nodig voor verwarming. Mijn installateur stelt een ATAG voor omdat hij in koude winters beter zou presteren maar die maakt veel meer geluid volgens de specsheet.
Wat zouden jullie adviseren? Zijn er mensen in de regio Zwolle waar ik het geluidsniveau van de Nibe mag beoordelen? Zie ik een type over het hoofd (ik vergeleek met de ATAG energiom M 5 en de Vaillant VWL 55/3).
Dank alvast!
ik zou gewoon een 5kw monoblokje van panasonic in de tuin zetten en klaar ermee. kost ook een flinke sloot minder met de subsidie erbij.
RVerheijden schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:44:
Ik las dat als je van de CV ketel naar een WP wilt je de thermostatische knoppen moet vervangen.
Is de onderstaande radiator knop geschikt?
https://www.comwo.nl/nl/2...ffiliatenetwork=channable
je warmtebron heeft niks te maken met je thermostaat. ;)
wat je wel moet doen is eerst zien hoe laag je kan met je watertemperatuur en je radiatoren waterzijdig inregelen.(zie cv tuning topic) dan zijn de thermostaten ook vrij zinloos en zelfs tegenwerkend.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 23-01-2022 15:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

@flippy Ik schrijf ook niet thermostaat maar thermostatische knoppen dat zijn de dingen die je op de verwarming zet en niet die op de muur waar je de temperatuur op afregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RVerheijden schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:53:
@flippy Ik schrijf ook niet thermostaat maar thermostatische knoppen dat zijn de dingen die je op de verwarming zet en niet die op de muur waar je de temperatuur op afregeld.
ik snap wat je bedoelt en het veranderd er niks aan. de thermostaat(kraan) maakt het niks uit hoe de warmte van het water word opgewekt. jouw tv maakt het toch ook niet uit of de stroom uit een kolencentrale komt of een windmolen...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 23-01-2022 15:56 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

@flippy dat klopt waar een wp heeft een minimale warmte afgifte nodig die in je in de installatie kwijt moet kunnen. En thermostatische kranen gaan vanzelf dicht als de temperatuur is bereikt waar ze op ingesteld staan ongeacht of de thermostaat aangeeft dat de gevraaagde temperatuur is beeik. Als dat niet zo is probeerd de installatie meer warmte te genereren en zeggen de thermostaat kranen van ik wil niet meer en schiet het dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RVerheijden schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:57:
@flippy dat klopt waar een wp heeft een minimale warmte afgifte nodig die in je in de installatie kwijt moet kunnen. En thermostatische kranen gaan vanzelf dicht als de temperatuur is bereikt waar ze op ingesteld staan ongeacht of de thermostaat aangeeft dat de gevraaagde temperatuur is beeik. Als dat niet zo is probeerd de installatie meer warmte te genereren en zeggen de thermostaat kranen van ik wil niet meer en schiet het dus niet op.
in een ideale situatie haal je ze weg en regel je je radiatoren in met voetventielen. wat meer werk om je huis netjes afgeregeld te krijgen maar is zeker het meest efficienste.

dus technisch gezien klopt het, die thermostaatkranen zijn ongeschikt want je moet eigenlijk helemaal geen thermostaatkraan hebben. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 23-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 20:40
Even gecheckt wat het effect is om mijn elga ook onder 4 graden te laten werken. Op zaterdag de 15e omgeschakeld, blauw is elektriciteit, rood is gas. Weer was redelijk gelijk deze 2 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9PlBcrwt1PSuTk_xqneABJU7ks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ghGGbngYP0uKumIbCaVUJ2d.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohZOneZ4vOUL8KsOYlvmKdONhvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0gPhCTv6hTLLmAUf1vjkf1rf.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 23-01-2022 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@JAHRASTAFARI hier heb je niet veel aan, probeer een €/graaddag grafiek te maken als conclusies wil trekken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 20:40
Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:16:
@JAHRASTAFARI hier heb je niet veel aan, probeer een €/graaddag grafiek te maken als conclusies wil trekken.
Geen idee hoe ik dat doe. Het weer was in grote lijnen gelijk dus voor mij wel duidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersOnly schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:15:
[...]

- 22 mm leidingen vanuit zolder naar kruipruimte
- Vanuit garage 2 gaten geboord naar kruipruimte
- vanuit kruipruimte 2 x 25 mm uponor leidingen naar vloerverwarming verdeler in garage, leidingen geïsoleerd met armaflex
- vloerverwarming verdeler gestript naar gesloten verdeler
- vloerverwarming buizen 16x2mm 7 groepen voor 63 m2 oppervlakte

Foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er allemaal spik en span uit, enige puntje is dat de slangen die je vloer ingaan niet de normaliter voor vloerverwarming gebruikelijke (beetje doorzichtige) zijn. Nu weet ik zo 123 niet of dat eventueel veel zou schelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CJG schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:54:
@Andrehj
Behalve de vloerverwarming heb ik nog 18 radiatoren / convectoren.
Een kWh meter heb ik via YouLess, vandaar dat ik kon vinden wat de WP heeft " verbruikt".

Maar is het niet zo dat mijn vloerverwarming maar 2,8 kW vermogen heeft omdat de flow zo laag is zowel tussen WP en platenwisselaar als in de kleine circulatie?
Dus wanneer ik de leidingen naar 28 mm vergroot en de knikken er uit haal, de flow veel hoger wordt bij dezelfde dT, dus betere energie overdracht???
Of is de wens hier de vader van de gedachte?
Dat zou kunnen. Maar je kunt ook proberen de radiatoren en convectoren te knijpen. Gewoon testen. Wat gebeurt er als je die helemaal dicht zet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersOnly schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:15:
[...]

- 22 mm leidingen vanuit zolder naar kruipruimte
- Vanuit garage 2 gaten geboord naar kruipruimte
- vanuit kruipruimte 2 x 25 mm uponor leidingen naar vloerverwarming verdeler in garage, leidingen geïsoleerd met armaflex
- vloerverwarming verdeler gestript naar gesloten verdeler
- vloerverwarming buizen 16x2mm 7 groepen voor 63 m2 oppervlakte

Foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit nog even je foto's te bekijken, maar wat doet dat buisje tussen aanvoer en retour op het eind, staat die wel dicht ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Beste Tweakers,
Graag jullie advies:
Situatie:
- Jaren '30 tussenwoning Zwolle, 120m² opp
- Schil volledig geïsoleerd, minimale winst nog te behalen.
- Nu gezin van 3, mogelijk groter in de toekomst
- Verbruik ca 750 m³/jaar incl SSW (ik schat 80m³)
- 2320 wP op ZW, er is ruimte op NO

We zijn van plan redelijk grootschalig te verbouwen:
- Tuindeuren isolerend + triple glas
- Badkamer wand isoleren (laatste loodjes), vloerverwarming aanleggen
- Decentrale WTW woonkamer/keuken. 1e en 2e verdieping via roosters.
- waarschijnlijk 4 tot 8 x 370 wP bijleggen en de oude panelen naar de NO kant
- Overstappen op all-electric WP

Om zelf geen overlast te hebben maar met name ook de buren niet kijk ik naar Monoblocs. Rendement mag iets lager dan optimaal zijn. Ik kom zelf uit bij een Nibe F2120-8. Via de berekening van @koevlaas2 heb ik 3,63 kW nodig voor verwarming. Mijn installateur stelt een ATAG voor omdat hij in koude winters beter zou presteren maar die maakt veel meer geluid volgens de specsheet.
Wat zouden jullie adviseren? Zijn er mensen in de regio Zwolle waar ik het geluidsniveau van de Nibe mag beoordelen? Zie ik een type over het hoofd (ik vergeleek met de ATAG energiom M 5 en de Vaillant VWL 55/3).

Dank alvast!
Gewoon een Panasonic 5kw j serie monoblock, bewezen goed en betaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rudolfski schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:44:
[...]
SWW heb ik eerlijk gezegd nog niet op gefocust anders dan de temperatuur op 45°C gezet. Zou ik graag ook mee aan de slag gaan. Heb je tips om die voortaan overdag te laten doen? Dmv timer op de Ecodan instellen?
Defrosts kan ik verder niet zoveel aan doen toch? Dan loopt het nu goed dus? :X
Ik ben het eens met @flippy , de dips lijken wel defrosts. Als je de Ta rechtstreeks vanaf de binnenunit van de WP zou monitoren met een resolutie van 1 minuut, zou je (beter) moeten kunnen zien dat de Ta onder de Tr duikt, dus dat de WP energie voor het ontdooien aan je huis onttrekt.
Maar wat ik niet begrijp is dat je überhaupt die defrosts hebt. Het is hier al de hele dag een graad of 6, en defrosts krijg ik pas onder de 2.5 à 3 graden. Is het bij jou zoveel kouder? Of heeft een PUHZ-SW50VKA door zijn kleinere afmetingen zoveel eerder last van defrosts? Of zit jouw buitenunit op de een of andere manier ingebouwd zodat ie zijn eigen uitblaaslucht weer aanzuigt?
Kun je de buitentemperatuur van de WP uitlezen?
Die zegt vaak een heleboel:
  • Zodra de WP start na een lange tijd stilstaan weer opstart mag deze sensor niet een noemenswaardig lagere temperatuur registreren. Als ie dat wel doet staat de WP zijn eigen afvoerlucht weer aan te zuigen, wat leidt tot veel defrosts en een erg lage COP.
  • Aan het eind van een defrost zie je een kort piekje, door de opstijgende dampwolk bij stilstaande ventilator. Zo weet je zonder dat je de WP ziet dat het eind van een defrost bereikt is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40
koevlaas2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Zit nog even je foto's te bekijken, maar wat doet dat buisje tussen aanvoer en retour op het eind, staat die wel dicht ?
Ja, die buis is dichtgedraaid, nog voordat verdeler is gestript

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
koevlaas2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Ziet er allemaal spik en span uit, enige puntje is dat de slangen die je vloer ingaan niet de normaliter voor vloerverwarming gebruikelijke (beetje doorzichtige) zijn. Nu weet ik zo 123 niet of dat eventueel veel zou schelen.
Uit de offerte van de installatie vloerverwarming;
Nieuwste 5-lagige PE-RT zuurstofdichte 16/2 vloerverwarmingbuis, KOMO goedgekeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 09:40
Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Ik ben het eens met @flippy , de dips lijken wel defrosts. Als je de Ta rechtstreeks vanaf de binnenunit van de WP zou monitoren met een resolutie van 1 minuut, zou je (beter) moeten kunnen zien dat de Ta onder de Tr duikt, dus dat de WP energie voor het ontdooien aan je huis onttrekt.
Maar wat ik niet begrijp is dat je überhaupt die defrosts hebt. Het is hier al de hele dag een graad of 6, en defrosts krijg ik pas onder de 2.5 à 3 graden. Is het bij jou zoveel kouder? Of heeft een PUHZ-SW50VKA door zijn kleinere afmetingen zoveel eerder last van defrosts? Of zit jouw buitenunit op de een of andere manier ingebouwd zodat ie zijn eigen uitblaaslucht weer aanzuigt?
Kun je de buitentemperatuur van de WP uitlezen?
Die zegt vaak een heleboel:
  • Zodra de WP start na een lange tijd stilstaan weer opstart mag deze sensor niet een noemenswaardig lagere temperatuur registreren. Als ie dat wel doet staat de WP zijn eigen afvoerlucht weer aan te zuigen, wat leidt tot veel defrosts en een erg lage COP.
  • Aan het eind van een defrost zie je een kort piekje, door de opstijgende dampwolk bij stilstaande ventilator. Zo weet je zonder dat je de WP ziet dat het eind van een defrost bereikt is.
Ta, Tr en Tb haal ik uit Melcloud, maar inderdaad, het piekje in de groene lijn voor Tb is duidelijk te zien nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRZSJOSmQwh4LEjoqg2IlXQCJNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EvE4Je0oxA40TSq2W12o6OoA.png?f=fotoalbum_large

Hij is niet ingebouwd, ze staan op het dak 21 meter hoger met meerdere naast elkaar.

Kan ik nog meer zaken checken om de oorzaak van al deze defrosts na te gaan?
Heeft het verhogen van de Ta enige zin?

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rudolfski schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:50:
[...]
Ta, Tr en Tb haal ik uit Melcloud, maar inderdaad, het piekje in de groene lijn voor Tb is duidelijk te zien nu.
Ik zie maar drie keer een piekje in je Tb. Beetje weinig. Eerlijk gezegd lijkt het ook wel op pendelen. Hoe zit je met je vermogen? Is dat ongeveer het minimum vermogen van je WP bij die temperaturen?
Wat gebeurt er als je de Ta een graadje hoger zet/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Euhm, die leidingen zo bovengronds voor de deur langs, is dat handig? En ik zou daar de isolatie weglaten. Dat heeft daar toch geen zin, en dan worden die leidingen bovengronds een stuk dunner, werkt een stuk makkelijker weg (ik neem even aan dat je daar lokaal iets van een verlengde drempel gaat maken oid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakersOnly
Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Euhm, die leidingen zo bovengronds voor de deur langs, is dat handig? En ik zou daar de isolatie weglaten. Dat heeft daar toch geen zin, en dan worden die leidingen bovengronds een stuk dunner, werkt een stuk makkelijker weg (ik neem even aan dat je daar lokaal iets van een verlengde drempel gaat maken oid).
Er is naderhand nog een plateau tegelvloer over de leidingen gelegd. Dit is het eindresultaat geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiizCTulJTGDMp6WKULjRmMaNZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7rb4GUMRSZBnWLDEGyohgUX.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvulling: plan is om het plateau met anderhalve tegel te verbreden. Breedte is dan 75cm. Plateau wordt gevuld met ytong blokken en opnieuw betegeld. Op het nieuwe plateau komt de warmtepompboiler, diameter ongeveer 64 cm.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakersOnly op 23-01-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 09:40
Andrehj schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Ik zie maar drie keer een piekje in je Tb. Beetje weinig. Eerlijk gezegd lijkt het ook wel op pendelen. Hoe zit je met je vermogen? Is dat ongeveer het minimum vermogen van je WP bij die temperaturen?
Wat gebeurt er als je de Ta een graadje hoger zet/
Minimaal vermogen van deze "oeroude 8) " WP is 2,5 kW bij 7°C buiten

De flow op pompstand 4 is 13 l/min, 0,216 l/s (5 groepen staan open)
Bij een dT van 3 graden kom ik dan op een vermogen van 2,73 kW

Ik ga het proberen met hogere Ta voor morgen, dank alvast!

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
koevlaas2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:53:
[...]

Ik denk dat er een probleem in de vloerverwarming zit, daar een delta t op van 0.3c dan gebeurt daar toch niet veel qua warmte opname/afgifte ? Als je dan een nieuwe wp koopt krijg je ook weer dezelfde problemen.
Er was toch ergens een foto van je verdeler en aangesloten slangen, kan je die nogmaals posten ? Zijn toch geen rehau slangen die je in je vloer hebt liggen?
Wat is er eigenlijk mis met Rehau vloer verwarmingsslangen als ik vragen mag. Een van de grootste kunststof fabrieken van Europa uit Duitsland.

https://www.rehau.com/dow...oerverwarming-koeling.pdf

Alle diameters voor vloerverwarming tot en met 32mm voor beton activiteiten.

Zijn zelfs complete wand elementen te bestellen waar je zo overheen kan tegelen, stucen voor wand verwarming.

Ik werk zelf al bijna 20 jaar met Rehau. Kan je zeggen heb in die 20 jaar nog nooit 1 lekkage gehad met gas, water of vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Wat is er eigenlijk mis met Rehau vloer verwarmingsslangen als ik vragen mag. Een van de grootste kunststof fabrieken van Europa uit Duitsland.

https://www.rehau.com/dow...oerverwarming-koeling.pdf

Alle diameters voor vloerverwarming tot en met 32mm voor beton activiteiten.

Zijn zelfs complete wand elementen te bestellen waar je zo overheen kan tegelen, stucen voor wand verwarming.

Ik werk zelf al bijna 20 jaar met Rehau. Kan je zeggen heb in die 20 jaar nog nooit 1 lekkage gehad met gas, water of vloerverwarming.
Dat klopt dat het niet lekt want met een wanddikte van 3.4mm kan het wel een stootje hebben maar voor de warmteoverdracht of veel flow is het niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Dat klopt dat het niet lekt want met een wanddikte van 3.4mm kan het wel een stootje hebben maar voor de warmteoverdracht of veel flow is het niet zo goed.
Je moet ook wel weten welke buis je gebruikt.

Voor verwarming

Verwarmingsbuis RAUTHERM S

Vloerverwarming slang is
10,1 x 1,1
14 x 1,5
16 x 1,5

aanvoer 32 x 2,9

Uponor 32 is 3mm dik. Is zelf nog 0,1mm dikker.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-05 22:45
Afgelopen mei een Nibe monoblok geplaatst F2040-6 voor de koeling en verwarming met behulp van radiatoren. Dat werkt best goed, zeker de verwarming zoals de winter zich dit jaar manifesteert.
Twee onder 1 kap uit 1973 met geïsoleerde muren, vloer, zolder en HR+ glas.
Gezin met 4 personen waarbij de kinderen uit huis aan het gaan zijn.

Dit voorjaar wil ik met het SWW de tweede stap zetten ter voorbereiding om van het gas af te gaan. Ik was van plan een WPS 300 warmtepomp boiler te plaatsen die met een driewegklep op het mono blok aangesloten zou worden. Maar ondertussen begin ik meer te voelen voor een zelfstandige warmtepompboiler. Hiervoor kan je afzonderlijk subsidie krijgen en daarmee is de prijs vergelijkbaar met een passief boilervat.

De voordelen voor een boilervat met een eigen warmtepomp die ik nu zie zijn:
• De mono blok warmtepomp hoeft bij koud weer zich niet bezig te houden met SWW
• Eenvoudig zelfstandig systeem zonder afhankelijkheden.
• In de zomer kan deze warmtepomp boiler de lucht buiten halen en via een buis de keuken in blazen waardoor daar extra koeling komt en daar minder vochtige lucht binnenkomt.
• De rest van het jaar kan de warmtepomp boiler de lucht van de zolder halen en daar ook weer uitblazen.
• De wamtepomp boiler kan zonder probleem langer lopen wanneer er toch een keer verdeeld over de dag meer mensen douchen.

Nadeel:
• Wat lawaai op zolder (vooral overdag laten lopen dan heb je hier minder last mee)

Ik zit te kijken naar een Stiebel Eltron electronic wamtepomp WWK-221 220 liter SWW boiler die een onderhoudsvrije gelijkspanningsanode en een nood-/bijverwarming element heeft. Bij aanvoertemperatuur van 14 graden is de COP 3.27 en dit lijkt mij best aardig. Of zijn er andere types SWW stand-alone wamtepompen rond de 200 liter die ik zeker in overweging moet nemen?

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Henielma schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:29:
Afgelopen mei een Nibe monoblok geplaatst F2040-6 voor de koeling en verwarming met behulp van radiatoren. Dat werkt best goed, zeker de verwarming zoals de winter zich dit jaar manifesteert.
Twee onder 1 kap uit 1973 met geïsoleerde muren, vloer, zolder en HR+ glas.
Gezin met 4 personen waarbij de kinderen uit huis aan het gaan zijn.

Dit voorjaar wil ik met het SWW de tweede stap zetten ter voorbereiding om van het gas af te gaan. Ik was van plan een WPS 300 warmtepomp boiler te plaatsen die met een driewegklep op het mono blok aangesloten zou worden. Maar ondertussen begin ik meer te voelen voor een zelfstandige warmtepompboiler. Hiervoor kan je afzonderlijk subsidie krijgen en daarmee is de prijs vergelijkbaar met een passief boilervat.

De voordelen voor een boilervat met een eigen warmtepomp die ik nu zie zijn:
• De mono blok warmtepomp hoeft bij koud weer zich niet bezig te houden met SWW
• Eenvoudig zelfstandig systeem zonder afhankelijkheden.
• In de zomer kan deze warmtepomp boiler de lucht buiten halen en via een buis de keuken in blazen waardoor daar extra koeling komt en daar minder vochtige lucht binnenkomt.
• De rest van het jaar kan de warmtepomp boiler de lucht van de zolder halen en daar ook weer uitblazen.
• De wamtepomp boiler kan zonder probleem langer lopen wanneer er toch een keer verdeeld over de dag meer mensen douchen.

Nadeel:
• Wat lawaai op zolder (vooral overdag laten lopen dan heb je hier minder last mee)

Ik zit te kijken naar een Stiebel Eltron electronic wamtepomp WWK-221 220 liter SWW boiler die een onderhoudsvrije gelijkspanningsanode en een nood-/bijverwarming element heeft. Bij aanvoertemperatuur van 14 graden is de COP 3.27 en dit lijkt mij best aardig. Of zijn er andere types SWW stand-alone wamtepompen rond de 200 liter die ik zeker in overweging moet nemen?
https://www.vaillant.nl/p...ducten/arostor-53824.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:11
Geronimoos schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:46:
Ik heb sinds kort de elga ace 6kw draaien, dat draait goed. Afgelopen weken alleen gas verbruikt voor SWW.
Nu gaat het hierboven is over flow, wat mij opvalt in de Elga is dat dit een fixed waarde is. Waarom moduleert de Elga het pomp toerental niet met het vermogen? Het zou mooi zijn als op laag vermogen en in silent mode het debiet bijvoorbeeld zakt naar 10l/min. Ik hoor op de huidige 15l/min snachts nog iets ruis in de leiding. Hierbij heb ik het debiet al terug gezet van 17 naar 15l/min.
Is het bij iedereen zo dat het setpoint van de pompdebiet fixed is? Bij het opstarten stijgt het debiet tot ca 18-19l/min om daarna het setpoint te bereiken. ( SetpuntDebietCV: HP069)
@mkleinman @Theovelders @fmb @MitchellHearth

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nadeel:
Recent heb ik nog een vergelijk gemaakt met wat voor- en nadelen, misschien heb je er wat aan:
Andrehj in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Maar meer info over WP-boilers vind je in dit topic, waarvan de naam dus niet helemaal klopt:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

https://www.esanico.be/nl...-v4-warmtepompboiler.html

1600 euro en je krijgt iets van 700 euro subsidie.

ze hebben ook de split calypso waarbij je een kleine splitunit buiten hangt. die is dus stil binnen maar is iets duurder in aanschaf maar wel weer effcientier.

(disclaimer: ik heb deze en ik heb het electrisch element gewoon uitgezet. zelfs met -10 blijft die nog altijd doortokkelen op de warmtepomp. al heeft ie wel langer nodig)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 23-01-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:51
Hallo allemaal! Gezien hier veel ervaringsdeskundigen zijn, heb ik de vraag of iemand mij een klein beetje op weg kan helpen met een paar absolute tweaks die je niet zou mogen vergeten in combinatie met een Mitsubishi ecodan l/w warmtepomp?

Achtergrond info;
Ons huis is 8 maanden geleden opgeleverd met een ecodan warmtepomp. Goed geïsoleerd.
Nu de meeste klussen een beetje afgerond zijn kan ik langzamerhand eens gaan kijken naar het aanpassen van de warmtepomp. Ik heb bijna alle delen met grote interesse doorgelezen, echter heb ik aan de warmtepomp nog geen grote instellingen gewijzigd.
Zijn er hier mensen met een zelfde type warmtepomp die mij wellicht een beetje op weg zouden kunnen en willen helpen? (Mag ook door middel van een pm om het topic eventueel niet teveel te vervuilen).

Ik heb er wel een handleiding bij gekregen, tezamen met een hele zooi andere handleidingen bij oplevering van het huis. Maar ik was benieuwd of er een aantal instellingen zijn die je als noob eigenlijk per direct zou moeten veranderen?

Huis is volledig voorzien van vloerverwarming, dus nergens radiatoren. Wordt ook gewoon warm zoals het zou moeten. Dus daar heb ik geen klachten over. Maar ik wil nu langzamerhand een beetje gaan kijken naar de warmtepomp en of daar winst te halen valt. Tot nu toe haal ik alleen het 'verbruik' uit de warmtepomp zelf dmv het display. Maar deze zal wel niet helemaal overeen komen met de werkelijkheid. Al hoop ik stiekem wel dat het niet superveel afwijkt haha.
Alle hulp word absoluut gewaardeerd!

En als kleine vraag direct.. vanaf de oplevering is er eigenlijk direct gezegd dat het systeem het beste zou werken door geen nachtverlaging toe te passen. Ik zie hier echter best wel veel mensen die dat wel doen, is het nuttig om wel te doen? En zo ja, hoeveel doen jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
NileZ_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:18:
En als kleine vraag direct.. vanaf de oplevering is er eigenlijk direct gezegd dat het systeem het beste zou werken door geen nachtverlaging toe te passen. Ik zie hier echter best wel veel mensen die dat wel doen, is het nuttig om wel te doen? En zo ja, hoeveel doen jullie dan?
Probeer je stooklijn lager te zetten, dat is de belangrijkste tweak.
Nachtverlaging kan, max 1 graad, maar vooral om het moment van maximaal vermogen naar de middag te verplaatsen.
Meer middagverhoging dan nachtverlaging dus.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 15:10
koevlaas2 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Gewoon een Panasonic 5kw j serie monoblock, bewezen goed en betaalbaar.
Dank voor de tip! _/-\o_ Ik had nog niet naar Panasonic gekeken maar inderdaad nog een stuk zuiniger.

Wat is wel lastig vind is het vergelijken van het geluidsniveau; elke fabrikant geeft andere soort data (deellast-vollast, direct er naast, 2 meter, 3 meter, 5 meter...). Ik wil mijzelf en de buren absoluut niet tot last zijn, nog een tip hoe te vergelijken? :?

De Panasonic 5 kW monobloc die ik vond produceert 64 dB onder vollast. Ik neem aan dat dat direct er naast is. De Nibe produceert 53 dB direct er naast en op 2 meter 39 dB.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Geronimoos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Is het bij iedereen zo dat het setpoint van de pompdebiet fixed is? Bij het opstarten stijgt het debiet tot ca 18-19l/min om daarna het setpoint te bereiken. ( SetpuntDebietCV: HP069)
@mkleinman @Theovelders @fmb @MitchellHearth
Klopt, hij gaat eerst kort naar 100% pompvermogen om daarna terug te moduleren naar l/m volgens HP069.

Wat je kan doen is PP016 aanpassen en maximale pompmodulatie terug zetten. Wel eerst ff in menu opzoeken op hoeveel % je pomp draait onder normale omstandigheden, en dan daarna PP016 terugzetten naar die waarde plus een paar % voor overhead.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wheli schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:29:
[...]

Dank voor de tip! _/-\o_ Ik had nog niet naar Panasonic gekeken maar inderdaad nog een stuk zuiniger.

Wat is wel lastig vind is het vergelijken van het geluidsniveau; elke fabrikant geeft andere soort data (deellast-vollast, direct er naast, 2 meter, 3 meter, 5 meter...). Ik wil mijzelf en de buren absoluut niet tot last zijn, nog een tip hoe te vergelijken? :?

De Panasonic 5 kW monobloc die ik vond produceert 64 dB onder vollast. Ik neem aan dat dat direct er naast is. De Nibe produceert 53 dB direct er naast en op 2 meter 39 dB.
de pana hoor je niet in normaal bedrijf en is de standaard keuze voor vele mensen die met "buurbeperkingen" hebben.

er is vast wel iemand in zwolle en omstreken waar je langs kan om het zelf aan te horen (of niet horen O-) )

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 23-01-2022 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:22:
[...]

Probeer je stooklijn lager te zetten, dat is de belangrijkste tweak.
Nachtverlaging kan, max 1 graad, maar vooral om het moment van maximaal vermogen naar de middag te verplaatsen.
Meer middagverhoging dan nachtverlaging dus.
Ah super, daar kan ik wel eens even in duiken. Kan je toevallig vertellen hoe ik dat doe? En wat je precies bedoelt met lager zetten?
Het staat nu nog op default sinds oplevering zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
Ik ben al een tijdje aan het meelezen en inlezen ter voorbereiding op de overstap naar een warmtepomp.
Wat betreft de verwarming moet het na het vervangen van nog een aantal plaat radiatoren door jagas wel lukken, maar ik kom er niet helemaal uit met SWW.

Huis is uit 1972 met een recentere aanbouw. CV ketel op zolder voorziet het oude gedeelte van SWW en de badkamer in de aanbouw (zonder kruipruimte) wordt voorzien van SWW door een elektrische boiler (niet mijn idee) via een apart SWW circuit.

Wat is nu de beste oplossing? Alles aan de warmtepomp knopen? Lastig door gebrek aan kruipruimte onder de aanbouw. En al het bestaande SWW leidingwerk is 15mm, wellicht te krap om twee badkamers te voorzien?
Of toch de elektrische boiler vervangen door een aparte warmtepomp boiler? Dit is weer lastig omdat er geen makkelijke route naar buiten is voor buizen en niet ideaal qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:02
flippy schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:35:
[...]
de pana hoor je niet in normaal bedrijf en is de standaard keuze voor vele mensen die met "buurbeperkingen" hebben.
[...]
Toch lijkt het geluid in de specsheet van Panasonic best flink te zijn. 59 db bij deellast 64 tot 69 in vollast. Ik ben al met de rekentool bezig van de overheid (is een ingewikkelde rekenklus). Maar dan vraag ik me wel af hoe ik een monoblok bij een plat dak neer kan zetten die 3 meter van de erfgrens af staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
mkleinman schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:34:
[...]
Klopt, hij gaat eerst kort naar 100% pompvermogen om daarna terug te moduleren naar l/m volgens HP069.

Wat je kan doen is PP016 aanpassen en maximale pompmodulatie terug zetten. Wel eerst ff in menu opzoeken op hoeveel % je pomp draait onder normale omstandigheden, en dan daarna PP016 terugzetten naar die waarde plus een paar % voor overhead.
Die tip had ik van je blog idd (y) dat werkt goed. Alleen moduleert de pomp in de nacht, met een lager vermogen/stille modus, dus niet mee omlaag. PWM pomp met fixed debiet 8)7 Gemiste kans?

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ranjo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Toch lijkt het geluid in de specsheet van Panasonic best flink te zijn. 59 db bij deellast 64 tot 69 in vollast. Ik ben al met de rekentool bezig van de overheid (is een ingewikkelde rekenklus). Maar dan vraag ik me wel af hoe ik een monoblok bij een plat dak neer kan zetten die 3 meter van de erfgrens af staat.
Haal je geluidsdruk (op een bepaalde afstand) en geluidsvermogen niet door elkaar?
En let vooral ook op onder welke condities die bepaald zijn. Je bent al heel snel appels met peren aan het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tinkerer84 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:39:
Wat is nu de beste oplossing? Alles aan de warmtepomp knopen? Lastig door gebrek aan kruipruimte onder de aanbouw. En al het bestaande SWW leidingwerk is 15mm, wellicht te krap om twee badkamers te voorzien?
Of toch de elektrische boiler vervangen door een aparte warmtepomp boiler? Dit is weer lastig omdat er geen makkelijke route naar buiten is voor buizen en niet ideaal qua geluid.
een calypso split is mogelijk een werkbare oplossing. die kan je afhankelijk of je een hangmodel of stamodel neemt ivm volume (ik zou zeker voor de staande gaan omdat je dan minder heet water hoeft te maken) en je hebt dan alleen een relatief klein aircoleidingkanaaltje langs het plavond/muur naar buiten. of een variatie hierop.
ranjo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:44:
[...]

met goede demping op het dak zal je zoizo beneden niks horen. als de buren inderdaad 3 meter naast de unit een slaapkamerraam hebben zullen ze wel horen als de unit een ontdooislag maakt. al zou je hem savonds in een stillere modus kunnen zetten. maar zit er een muur dan zal men niks horen.
en wat andre zegt... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Geronimoos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:45:
[...]

Die tip had ik van je blog idd (y) dat werkt goed. Alleen moduleert de pomp in de nacht, met een lager vermogen/stille modus, dus niet mee omlaag. PWM pomp met fixed debiet 8)7 Gemiste kans?
Zijn wel meer punten waar de ELGA een stuk verfijnder zou kunnen werken. Stille modus en de pomp is daar eentje van.

Andere zou zijn dat alsnog er een stooklijn mogelijk is bij gewoon ruimteregeling.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
NileZ_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:39:
[...]
Ah super, daar kan ik wel eens even in duiken. Kan je toevallig vertellen hoe ik dat doe? En wat je precies bedoelt met lager zetten?
Het staat nu nog op default sinds oplevering zeg maar.
Er is vast iemand met een Ecodan die je daar doorheen kan praten (is er een Mitsu topic?), maar je kan ook de handleiding doorzoeken op stooklijn.
Elke graad kouder stoken is 1-2% zuiniger, zolang het huis op de gewenste temperatuur blijft gaat het goed :)
Wanneer je het afkoelpunt gevonden hebt, zet je de stooklijn weer een graad omhoog en ben je klaar.
Met nieuwbouw heb je waarschijnlijk aan 32 graden aanvoer bij -10 buiten wel genoeg.

Eenzelfde optimalisatie kan je doen voor het douchewater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Iedere Panasonic die ik plaats is iedereen er altijd over eens dat ie erg stil is.
Ga anders eens bij een 5j bezitter luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 23:21
MikeyMan schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:07:

Maar dan de laatste loodjes; het daadwerkelijk doorhakken van de knoop.
Wil geen rommel in huis, dus ben tijdens het oriënteren vooral bezig geweest met Nibe, Panasonic en Mitsubishi. Nibe valt voor mij af, omdat ik geen fan ben van de alles-in-een oplossingen, gezien de lastigere plaatsing.
Ik snap je opmerking niet, je wilt geen Nibe want je wil geen alles in een oplossing.
Hoe bedoel je alles in 1?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

format5 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Ik snap je opmerking niet, je wilt geen Nibe want je wil geen alles in een oplossing.
Hoe bedoel je alles in 1?
Dat was nog de minst prangende vraag uit m'n verhaal eerlijk gezegd :P

Voor zover ik heb gezien zit bij nibe altijd de sww boiler ingebouwd in een enorme kast als binnen unit. Die kan in niet zo makkelijk kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
MikeyMan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:30:
[...]

Dat was nog de minst prangende vraag uit m'n verhaal eerlijk gezegd :P

Voor zover ik heb gezien zit bij nibe altijd de sww boiler ingebouwd in een enorme kast als binnen unit. Die kan in niet zo makkelijk kwijt.
Dat was wel een van de weinige dingen waar ik iets over kan zeggen, vandaar dat ik zwijg over de rest O-)
Maar je hoeft bij Nibe echt niet een alles in 1 kast te pakken, dat heb ik ook niet.
Sterker nog, ik heb mede voor Nibe gekozen omdat ik dan alles binnen in losse componenten kan doen en zo over de hele wand uit kan smeren.
Die enorme nibe kast vindt je bij mij dus niet. Ik heb een losse SMO40 (besturingskast), 3-weg klep, elektrisch element, circulatiepomp en een apart boiler vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

format5 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:34:
[...]

Dat was wel een van de weinige dingen waar ik iets over kan zeggen, vandaar dat ik zwijg over de rest O-)
Maar je hoeft bij Nibe echt niet een alles in 1 kast te pakken, dat heb ik ook niet.
Sterker nog, ik heb mede voor Nibe gekozen omdat ik dan alles binnen in losse componenten kan doen en zo over de hele wand uit kan smeren.
Die enorme nibe kast vindt je bij mij dus niet. Ik heb een losse SMO40 (besturingskast), 3-weg klep, elektrisch element, circulatiepomp en een apart boiler vat.
Oh dan moet ik daar nog eens beter naar kijken. Wat voor type heb je?

In feite maakt merk me ook niet zoveel uit, zal ook afhangen van de voorkeur van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Proton_ schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:02:
[...]

Er is vast iemand met een Ecodan die je daar doorheen kan praten (is er een Mitsu topic?), maar je kan ook de handleiding doorzoeken op stooklijn.
Elke graad kouder stoken is 1-2% zuiniger, zolang het huis op de gewenste temperatuur blijft gaat het goed :)
Wanneer je het afkoelpunt gevonden hebt, zet je de stooklijn weer een graad omhoog en ben je klaar.
Met nieuwbouw heb je waarschijnlijk aan 32 graden aanvoer bij -10 buiten wel genoeg.

Eenzelfde optimalisatie kan je doen voor het douchewater.
Thanks! Ik ga de handleiding eens doornemen om hier naar te kijken. Probleem is dat ik vanuit de bouwer vrijwel nul informatie kreeg/krijg en elk extra beetje informatie wat je mist, of wil weten gaat dan weer over 4 of 5 schijven, om dan uiteindelijk te horen dat het bij de installateur neer gelegd wordt. Daar je dan vervolgens niks meer van hoort haha.
Maar goeie tip!

Mocht er iemand zijn met een ecodan die mij op weg kan en wil helpen, dan houd ik mij aanbevolen. Met een beetje hulp kom ik er vast uit. Veel nuttige dingen al kunnen vinden hier in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-05 12:36
NileZ_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Thanks! Ik ga de handleiding eens doornemen om hier naar te kijken. Probleem is dat ik vanuit de bouwer vrijwel nul informatie kreeg/krijg en elk extra beetje informatie wat je mist, of wil weten gaat dan weer over 4 of 5 schijven, om dan uiteindelijk te horen dat het bij de installateur neer gelegd wordt. Daar je dan vervolgens niks meer van hoort haha.
Maar goeie tip!

Mocht er iemand zijn met een ecodan die mij op weg kan en wil helpen, dan houd ik mij aanbevolen. Met een beetje hulp kom ik er vast uit. Veel nuttige dingen al kunnen vinden hier in elk geval.
Waar in het land woon je? Op YouTube staan ook video's hoe de besturing werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Hey Willem!

Ik woon in Groningen. Ja ik was al een beetje op YouTube aan het kijken. Nu de klussen een beetje in rustiger vaarwater komen wilde ik eens kijken naar wat tweaks van de warmtepomp. Aangezien er nu nog gestookt wordt lijkt me dit wat makkelijker te doen dan straks in de zomer haha..

Hiervoor lekker traditioneel gestookt met een cv ketel en die heb ik uiteindelijk zeer behoorlijk kunnen tweaken naar de situatie destijds. Dit heeft heel erg veel verbeterd. Dus voor mij begint de leercurve nu weer een beetje opnieuw, gezien dit de eerste ervaring is met een warmtepomp.
Ik vind het tegelijk ook super interessant om op deze manier meer te leren, maar moet toch ergens beginnen haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Beetje irrelevant maar toch wel leuk om te delen.. Mijn jaarnnota ontvangen en een krappe 700 euro krijg ik terug. Met de wisseling naar de WP & zonnepanelen en het afstappen van stadsverarming is de eerste ruime 2k in de pocket.. Zijn eigen centen uiteindelijk maar zo tikt het wel lekker aan.. Volgens mij schuift die regeling een jaar op dus dan valt er theoretisch nog 6k te halen.. De totale investering was 10k na aftrek subsidie dus dan zit je na 3 jaar op +/- 4k.

Aan de andere kant ben ik wel zoetjes aan aan het wisselen naar Jaga's, dus trekt wel een beetje scheef. Dat had ik anders niet gedaan.. Hoewel ik verwacht op de lange termijn dat mijn woning wel aantrekkelijker is doordat je geen klap geld kwijt bent aan die stadsverarming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
flippy schreef op zondag 23 januari 2022 @ 21:48:
[...]

een calypso split is mogelijk een werkbare oplossing. die kan je afhankelijk of je een hangmodel of stamodel neemt ivm volume (ik zou zeker voor de staande gaan omdat je dan minder heet water hoeft te maken) en je hebt dan alleen een relatief klein aircoleidingkanaaltje langs het plavond/muur naar buiten. of een variatie hierop.
Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht. Zelfs een aircoleiding wordt al lastig, enige optie is dan door een deurkozijn, en dan kom ik eigenlijk aan de verkeerde kant van het huis uit. Alternatief is de mechanische ventilatie die naast de boiler hangt buiten werking stellen en dat kanaal naar buiten gebruiken. Dan moet ik wel eerst het WTW ventilatie project beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-05 12:36
NileZ_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:19:
Hey Willem!

Ik woon in Groningen. Ja ik was al een beetje op YouTube aan het kijken. Nu de klussen een beetje in rustiger vaarwater komen wilde ik eens kijken naar wat tweaks van de warmtepomp. Aangezien er nu nog gestookt wordt lijkt me dit wat makkelijker te doen dan straks in de zomer haha..

Hiervoor lekker traditioneel gestookt met een cv ketel en die heb ik uiteindelijk zeer behoorlijk kunnen tweaken naar de situatie destijds. Dit heeft heel erg veel verbeterd. Dus voor mij begint de leercurve nu weer een beetje opnieuw, gezien dit de eerste ervaring is met een warmtepomp.
Ik vind het tegelijk ook super interessant om op deze manier meer te leren, maar moet toch ergens beginnen haha.
Dat is redelijk in de buurt, mocht het niet lukken om de stooklijn in te stellen kan ik altijd eens langs rijden. Ik ben zeker geen expert maar dat lukt nog wel. In basis is het idee om de temperaturen zover mogelijk naar beneden te brengen als mogelijk. Zowel voor de verwarming als het sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:23
Kan iemand mij helpen met een indicatie jaarverbruik voor de volgende L/W warmtepomp?
  • Mitsubishi EHSD-VM2C
  • Mitsubishi PUHZ-SW75
  • Mitsubishi HTWBOI-300
Dit wordt, zoals het eruit ziet, de warmtepomp die ik ga aanschaffen. Als er mensen zijn met deze unit(s) en nog tips en trucs hebben hoor ik die ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:30:
Kan iemand mij helpen met een indicatie jaarverbruik voor de volgende L/W warmtepomp?
  • Mitsubishi EHSD-VM2C
  • Mitsubishi PUHZ-SW75
  • Mitsubishi HTWBOI-300
Dit wordt, zoals het eruit ziet, de warmtepomp die ik ga aanschaffen. Als er mensen zijn met deze unit(s) en nog tips en trucs hebben hoor ik die ook graag!
qua standby verbruik? Want niemand weet denk ik wat voor woning je hebt, welke isolatie, vloer oppervlakte etc.

Als het eerder al genoemd is sorry, dan even gemist

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +5 Henk 'm!
  • Mitsubishi EHSD-VM2C
  • Mitsubishi PUHZ-SW75
  • Mitsubishi HTWBOI-300
Kun jij mij doorgeven hoeveel liter benzine ik ga verbruiken als ik een nieuwe mercedes ophaal binnenkort :?

/serieus

Natuurlijk kunnen wij op basis van bovenstaande informatie niets zinnigs zeggen over het verbruik :+

Weet je hoeveel m3 gas je per jaar verbruikt :? x 2 = je stroomverbruik ongeveer bij vloerverwarming.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 12:56
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:39:
[...]

Kun jij mij doorgeven hoeveel liter benzine ik ga verbruiken als ik een nieuwe mercedes ophaal binnenkort :?

/serieus

Natuurlijk kunnen wij op basis van bovenstaande informatie niets zinnigs zeggen over het verbruik :+

Weet je hoeveel m3 gas je per jaar verbruikt :? x 2 = je stroomverbruik ongeveer bij vloerverwarming.
Liter of 5 max om naar de dealer te rijden, de nieuwe Merc wordt natuurlijk een EV :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Kees_frl schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:37:
qua standby verbruik? Want niemand weet denk ik wat voor woning je hebt, welke isolatie, vloer oppervlakte etc.

Als het eerder al genoemd is sorry, dan even gemist
Ik ben op zoek naar het verbruik over een jaar en ik weet dat dit lastig is omdat niet elk huis hetzelfde is.

Woning is van 2008 met een totale oppervlakte van net geen 200m2 (dit is inclusief de etages). Het gedeelte wat actief verwarmd gaat worden is ongeveer de helft. Isolatie is goed en alle ramen zijn HR++, er is géén vvw en alleen maar klassieke radiator. Eventueel wordt er bij verwarmd met de airco's die er al hangen.

Installateur wil de stooklijn afhankelijk laten zijn van de buiten temperatuur en de huidige grote radiatoren gebruiken als buffer (er wordt geen separate buffervat geplaatst).

Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:39:

/serieus

Gasverbruik is momenteel ongeveer 1650m3 per jaar (dit zal hoger zijn omdat de ketel ook uit 2008 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Ik ben op zoek naar het verbruik over een jaar en ik weet dat dit lastig is omdat niet elk huis hetzelfde is.

Woning is van 2008 met een totale oppervlakte van net geen 200m2 (dit is inclusief de etages). Het gedeelte wat actief verwarmd gaat worden is ongeveer de helft. Isolatie is goed en alle ramen zijn HR++, er is géén vvw en alleen maar klassieke radiator. Eventueel wordt er bij verwarmd met de airco's die er al hangen.

Installateur wil de stooklijn afhankelijk laten zijn van de buiten temperatuur en de huidige grote radiatoren gebruiken als buffer (er wordt geen separate buffervat geplaatst).
[...]

Gasverbruik is momenteel ongeveer 1650m3 per jaar (dit zal hoger zijn omdat de ketel ook uit 2008 is).
Bij radiatoren zou ik het +- x 2,5 doen, dus +- 4125kWh per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Liter of 5 max om naar de dealer te rijden, de nieuwe Merc wordt natuurlijk een EV :+
* Grolsch rijdt nog lekker op Diesel, een bereik van 1100km op 1 tank haalt een EV nog niet :P

Maar m'n volgende auto kon wel eens een elektrische worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edkok
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-04 18:47
Ik wil de "verlaagde modus" (nacht bedrijf) van de Remeha ELGA ACE gaan testen. Bedoeling is om gedurende een bepaalde periode een lagere stooklijn te volgen. En het liefst in combinatie met WAR, dus een stooklijn.

Dan vind ik instelling CP070. Met WAR gebruik je dan CP210: voetpunt stooklijn (nachtbedrijf) denk ik zo.

Maar CP070 kun je niet instellen voor een bepaalde periode. En de periode van de stille modus werkt niet samen met deze CP070, heb ik getest.

Wie heeft ervaring met de verlaagde modus of nachtmodus die ook in meer Remeha producten worden gebruikt?

Is de enige manier om een bepaalde periode per dag een verlaging te doen via de klokthermostaat en een klokprogramma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zover ik weet is de "nachtmodus" het beperken van de compressorfrequentie, niet meer en niet minder. Hij loopt minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:50
edkok schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:06:
Ik wil de "verlaagde modus" (nacht bedrijf) van de Remeha ELGA ACE gaan testen. Bedoeling is om gedurende een bepaalde periode een lagere stooklijn te volgen. En het liefst in combinatie met WAR, dus een stooklijn.

Dan vind ik instelling CP070. Met WAR gebruik je dan CP210: voetpunt stooklijn (nachtbedrijf) denk ik zo.

Maar CP070 kun je niet instellen voor een bepaalde periode. En de periode van de stille modus werkt niet samen met deze CP070, heb ik getest.

Wie heeft ervaring met de verlaagde modus of nachtmodus die ook in meer Remeha producten worden gebruikt?

Is de enige manier om een bepaalde periode per dag een verlaging te doen via de klokthermostaat en een klokprogramma?
Je kan de stooklijn aanpassen door de thermostaat hoger / lager te zetten.
De stooklijn die je instelt gaat uit van een temperatuur van 20C, ga je die hoger / lager zetten verschuift je stooklijn ook mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NileZ_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:19:
Begin maar met dit topic (en zijn voorganger(s)) helemaal door te lezen. Daar staan al erg veel tips in. Ook links naar te downloaden documentatie.
Als er daarna nog vragen zijn, kun je die hier uiteraard stellen.
(En ja, het wordt inderdaad tijd dat we een specifiek Mitsubishi L/W topic gaan maken, zoals dat er inmiddels voor bijna alle andere merken ook al is. Iemand die dat met mij wil organiseren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:44:

Woning is van 2008 met een totale oppervlakte van net geen 200m2 (dit is inclusief de etages). Het gedeelte wat actief verwarmd gaat worden is ongeveer de helft. Isolatie is goed en alle ramen zijn HR++, er is géén vvw en alleen maar klassieke radiator.
Dan zou ik eerst maar eens testen of je je woning wel warm krijgt bij warmtepompvriendelijke temperaturen. Wat gebeurt er als je de CV-ketel op 35°C zet? Wordt het dan überhaupt wel warm binnen?
Want in de woningen uit die tijd werd nogal bezuinigd op het radiatorvermogen. Niet te vergelijken met een volledig nageisoleerde jaren 70-woning waarin het radiatorvermogen nog afgestemd is op een woning zonder isolatie en met enkel glas.
Want de stroomprijzen gaan momenteel net zo snel omhoog als de gasprijzen. Zometeen heb je idd geen gasrekening meer, maar betaal je hetzelfde (of meer) aan elektriciteit.

Alternatief: Uit de afmetingen van de radiatoren kun je uit de tabellen van de fabrikanten afleiden wat het vermogen is bij verschillende temperaturen. Op welke Ta kom je uit als je 8 kW kwijt wilt in je radiatoren?

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Plas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
  • Mitsubishi EHSD-VM2C
  • Mitsubishi PUHZ-SW75
  • Mitsubishi HTWBOI-300
Ik heb de bovenste 2 (incl SWW boiler) nu precies een jaar. Kom op ongeveer 4000 kWh uit. Ik meet niet precies, de Mitsubishi geeft zelf waarden aan, maar als ik jaarverbruik voor en na aanschaf warmtepomp vergelijk lijkt er zo'n 8% afwijking te zijn. In het echt iets minder verbruik.

Mijn woning is uit 2000, vvw op bg (75m2), rest van huis middels luchtcirculatie (oude luhtverwarmingssysteem)

Maar kan jouw warmtepomp niet ook SWW doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul Plas schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:09:
Ik heb de bovenste 2 (incl SWW boiler) nu precies een jaar. Kom op ongeveer 4000 kWh uit. Ik meet niet precies, de Mitsubishi geeft zelf waarden aan, maar als ik jaarverbruik voor en na aanschaf warmtepomp vergelijk lijkt er zo'n 8% afwijking te zijn. In het echt iets minder verbruik.
Mijn woning is uit 2000, vvw op bg (75m2), rest van huis middels luchtcirculatie (oude luhtverwarmingssysteem)
Jij hebt op de bgg 75m² vvw, niet te vergelijken dus met de woning van @wicked_fool , die alleen radiatoren heeft. Zijn verbruik gaat echt veel hoger zijn, als ie er überhaupt al in slaagt om het volledige vermogen van de SW75 kwijt te worden in een woning uit 2008 met enkel radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Plas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Jij hebt op de bgg 75m² vvw, niet te vergelijken dus met de woning van @wicked_fool , die alleen radiatoren heeft. Zijn verbruik gaat echt veel hoger zijn, als ie er überhaupt al in slaagt om het volledige vermogen van e SW75 kwijt te worden in een woning uit 2008 met enkel radiatoren.
Idd niet te vergelijken... hangt natuurlijk van de zaken af waar reeds naar gevraagd is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:08:
Dan zou ik eerst maar eens testen of je je woning wel warm krijgt bij warmtepompvriendelijke temperaturen. Wat gebeurt er als je de CV-ketel op 35°C zet? Wordt het dan überhaupt wel warm binnen?
Want in de woningen uit die tijd werd nogal bezuinigd op het radiatorvermogen. Niet te vergelijken met een volledig nageisoleerde jaren 70-woning waarin het radiatorvermogen nog afgestemd is op een woning zonder isolatie en met enkel glas.
Want de stroomprijzen gaan momenteel net zo snel omhoog als de gasprijzen. Zometeen heb je idd geen gasrekening meer, maar betaal je hetzelfde (of meer) aan elektriciteit.

Alternatief: Uit de afmetingen van de radiatoren kun je uit de tabellen van de fabrikanten afleiden wat het vermogen is bij verschillende temperaturen. Op welke Ta kom je uit als je 8 kW kwijt wilt in je radiatoren?
De huidige CV ketel heeft te veel vermogen waardoor ik deze niet lager kan zetten dan 55 graden, doe ik dit wel springt deze constant in een status dat hij zijn warmte niet kwijt krijgt. Dit resulteert dan in koude radiatoren.

Het klopt wat je zegt en er is zeker op sommige plekken erg bezuinigd op radiatoren, zeker die in de hal met open trap is een lachertje. Die in de woonkamer, bijkeuken en badkamer zouden volgens de installateur voldoende moeten zijn om het vermogen kwijt te krijgen. Dit zijn ook de radiatoren die als buffer dienen voor de pomp.

Dit zijn de radiatoren die er nu hangen, met volgens mij de juiste waardes erbij (ik focus me alleen op die op de plekken die altijd open staan. Voor de kamers op de eerste etage was het de bedoeling dat deze tot max 19/20 graden zouden worden verwarmd (deze zouden ook helemaal open kunnen op de slaapkamer na).

RuimteTypeHoge ATLage(re) ATSpeedComforts
Woonkamer400x2000 (type 22)2513w (75/65/20)646w (45/35/22)Ja
Woonkamer800x900 (type 33)2621w (75/65/20)674w (45/35/22)Ja
Hal800x400 (type 11)Nee
Bijkeuken600x900 (type 11)Nee
Badkamer800x400 (type 21)752w (75/65/20)193w (45/35/22)Nee

*Ik kan de zite niet meer vinden waar ik deze vermogens op berekend heb, mogelijk kun je iets afleiden uit de types en afmetingen?
Paul Plas schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:09:
Maar kan jouw warmtepomp niet ook SWW doen?
Het boilervat wordt aangesloten op de warmtepomp, het is alleen lastig om een kast op de plek te krijgen waar de pomp en boiler in 1 unit zit.
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Jij hebt op de bgg 75m² vvw, niet te vergelijken dus met de woning van @wicked_fool , die alleen radiatoren heeft. Zijn verbruik gaat echt veel hoger zijn, als ie er überhaupt al in slaagt om het volledige vermogen van de SW75 kwijt te worden in een woning uit 2008 met enkel radiatoren.
Het gebruik wordt dan hoger omdat de aanvoertemperatuur hoger moet zijn? Kun je een inschatting maken hoeveel dit zou zijn? Ik heb momenteel nog een redelijk overschot op de zonnepanelen, dat is ook een van de redenen waarom ik kijk naar een warmtepomp.

Qua vermogen heb ik hierboven de radiatoren gezet die sowieso open blijven staan, zou dit niet genoeg zijn om het vermogen weg te krijgen? Mocht dit niet zo zijn, zou er dan een warmtepomp moeten komen met minder vermogen of zouden de radiatoren dan vervangen moeten worden door LT radiatoren?
Paul Plas schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:13:
Idd niet te vergelijken... hangt natuurlijk van de zaken af waar reeds naar gevraagd is..
Ik had hierboven een omschrijving van de woning gegeven, mochten er dingen missen die belangrijk zijn dan hoor ik die graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:43
1300 watt om een woonkamer warm te houden. 🤔

Ik zo het vermogen toch gelijk houden aan wat je nu hebt.
Twee flinke jongens zoals een Jaga STRW.03528021.001ACO en dan toch een buffervat ivm de kleine hoeveelheid water in de Jaga's. Dan moet je het volgens Jaga het met een 35/30 regime redden.

[ Voor 72% gewijzigd door LacsapOV op 24-01-2022 15:28 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@wicked_fool de informatie is nu te versnipperd om je te kunnen helpen. Maak een eigen topic met alle info.
incl.
- huidige m3 gas per jaar
- aanwezige LL WP en hoe je die gebruikt
- m3 gas op een vorstdag (uit je slimme meter data bv.)
en alle info die je tot nu toe verstrekt hebt.
met wat ik nu zie:
1/ kan alleen een kleine WP aan als je onder de 45 graden Ta wil blijven (vermogen kan je terugrekenen uit de radiatorformaten, zijn bij alle radiator leveranciers excels voor te vinden. Eventueel kan je ook met 55 graden rekenen, maar bij A-10/W55 is je COP niet best.
2/ zou goed kunnen dat in combinatie met je LL WP je het dan wel kan redden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
[...]

Vanwege wetgeving (max 45 dBA op erfgrens en van 19-07 uur 40 dBA), publiceren alle fabrikanten nu het geluidsvermogen. Dat is het maximale geluid dat de unit maakt op nul meter afstand.

Daar kun je goed mee vergelijken. Weet dat de schaal van geluid zoals we die waarnemen zo is, dat +6 dBA een verdubbeling is in waargenomen geluid.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Beste Tweakers,
Graag jullie advies:
Situatie:
- Jaren '30 tussenwoning Zwolle, 120m² opp
- Schil volledig geïsoleerd, minimale winst nog te behalen.
- Nu gezin van 3, mogelijk groter in de toekomst
- Verbruik ca 750 m³/jaar incl SSW (ik schat 80m³)
- 2320 wP op ZW, er is ruimte op NO

We zijn van plan redelijk grootschalig te verbouwen:
- Tuindeuren isolerend + triple glas
- Badkamer wand isoleren (laatste loodjes), vloerverwarming aanleggen
- Decentrale WTW woonkamer/keuken. 1e en 2e verdieping via roosters.
- waarschijnlijk 4 tot 8 x 370 wP bijleggen en de oude panelen naar de NO kant
- Overstappen op all-electric WP

Dank alvast!
Je huis lijkt erg op ons jaren-30 huis, inclusief het gasverbruik. Op basis van de radiatoren die er hingen kwam mijn installateur uit op 8 KW (Mitsu SW75YAA op precies te zijn). Dus de Koevlaas formule ging bij mij niet op, waarschijnlijk vanwege de "gewone" isolatie.

[ Voor 5% gewijzigd door LeonTebbens op 15-02-2022 16:32 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 07:07
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:47:
[...]

* Grolsch rijdt nog lekker op Diesel, een bereik van 1100km op 1 tank haalt een EV nog niet :P

Hoeveel keer per jaar rij je echt 1100 km achter elkaar?
Hoewel dit vaak wordt aangehaald, is dat in de meeste gevallen helemaal geen valide argument....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
BarryH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:39:
@wicked_fool de informatie is nu te versnipperd om je te kunnen helpen. Maak een eigen topic met alle info.
incl.
- huidige m3 gas per jaar
- aanwezige LL WP en hoe je die gebruikt
- m3 gas op een vorstdag (uit je slimme meter data bv.)
en alle info die je tot nu toe verstrekt hebt.
met wat ik nu zie:
1/ kan alleen een kleine WP aan als je onder de 45 graden Ta wil blijven (vermogen kan je terugrekenen uit de radiatorformaten, zijn bij alle radiator leveranciers excels voor te vinden. Eventueel kan je ook met 55 graden rekenen, maar bij A-10/W55 is je COP niet best.
2/ zou goed kunnen dat in combinatie met je LL WP je het dan wel kan redden.
Ik zal dit eens allemaal bij elkaar gooien en in een eigen topic gooien, maar voor nu zal ik hier even de antwoorden neerzetten :P
  • ongeveer 1650m3 gas per jaar
  • 5kW LL WP in de hal (met open trap naar boven) en 4,2kW LL WP in de woonkamer
  • Momenteel staat de airco in de hal aan op een lage stand zodat de koude val vanuit de voordeur en boven gebroken wordt, de airco in de woonkamer draait nu alleen mee als het echt heel koud is. Huidige CV instelling is overdag 21,5 en in de avond 22. In de nacht gaat deze terug naar 19. De AT is momenteel 55 graden
  • Volgens mindergas.nl is dit 0,329m3/graaddag (dit loopt pas sinds september en ik heb tussendoor wat geëxperimenteerd met de airco's
Wat bedoel je met jou punt /1? Ik begrijp het stuk dat als je een AT van 55 graden gaat doen dat dit niet goed is voor je COP.

Het idee van de installateur was ook om de airco's mee te laten draaien in het geheel. Dit heeft echter geen effect op het afgifte vermogen van de aangeboden WP, als de huidige radiatoren niet voldoende capaciteit hebben hiervoor dan zal het systeem ook niet goed en efficiënt functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:45
wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:03:
[...]

*Ik kan de zite niet meer vinden waar ik deze vermogens op berekend heb, mogelijk kun je iets afleiden uit de types en afmetingen?
@Andrehj en @wicked_fool met de app HyTools van IMI Hydronic kun je eenvoudig op basis van type, afmetingen en temperatuurtraject de afgifte bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:03:
De huidige CV ketel heeft te veel vermogen waardoor ik deze niet lager kan zetten dan 55 graden, doe ik dit wel springt deze constant in een status dat hij zijn warmte niet kwijt krijgt. Dit resulteert dan in koude radiatoren.
Nee, je afgiftesysteem kan het vermogen niet kwijt. Jouw huis is met het huidige afgiftesysteem heel er ongeschikt voor een WP. Zoek maar eens op wat het minimum vermogen van je ketel is.
Dit zijn de radiatoren die er nu hangen, met volgens mij de juiste waardes erbij (ik focus me alleen op die op de plekken die altijd open staan. Voor de kamers op de eerste etage was het de bedoeling dat deze tot max 19/20 graden zouden worden verwarmd (deze zouden ook helemaal open kunnen op de slaapkamer na).

RuimteTypeHoge ATLage(re) ATSpeedComforts
Woonkamer400x2000 (type 22)2513w (75/65/20)646w (45/35/22)Ja
Woonkamer800x900 (type 33)2621w (75/65/20)674w (45/35/22)Ja
Hal800x400 (type 11)Nee
Bijkeuken600x900 (type 11)Nee
Badkamer800x400 (type 21)752w (75/65/20)193w (45/35/22)Nee

Hier was ik dus al bang voor. Je hebt maar twee kleine radiatortjes in je woonkamer.
Zelfs bij een aanvoertemperatuur van 45° (wat voor een WP nog te hoog is) kun je misschien net 2000 W kwijt. Hoe die installateur daar ooit een WP met een minimum vermogen van ca 3.5 kW op aan wil sluiten is mij een raadsel. 8)7 |:(

Daarom deze tips voor je:
  1. Dump die installateur, want deze snapt het niet.
  2. Verdiep je zelf in de materie. Lees dit topic en minimaal 1 voorganger helemaal door.
  3. Pas je afgiftesysteem aan. Zorg dat je het vermogen van de WP ook daadwerkelijk bij WP-vriendelijke temperaturen kwijt kunt. In jouw geval moet daar nog erg veel gebeuren, want je zit er nog ver vanaf.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 24-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wicked_fool schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:51:
[...]Het idee van de installateur was ook om de airco's mee te laten draaien in het geheel. Dit heeft echter geen effect op het afgifte vermogen van de aangeboden WP, als de huidige radiatoren niet voldoende capaciteit hebben hiervoor dan zal het systeem ook niet goed en efficiënt functioneren.
je efficientie gaat op met de temperatuur van je afgiftesysteem. lager is beter. als je met een lagere temperatuur niet uitkomt en dan de L/L pompen aanzet ter compensatie ben je ook niet handig bezig want die is minder efficient dan je L/W pomp.
ik zou eerder de energie (ha!) steken in optimaliseren van je bestaande afgiftesysteem. met zulke combinatiesystemen moet je altijd opletten dat je niet gasgeeft en de handrem aantrekt tegelijk. dus zorgen voor een goede basis en weten waar je limieten liggen van die basis en daarop doorbouwen.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 24-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Zijn er mensen die met een Elga Ace 6kw, geheel gasloos door 2021 zijn gekomen (en dan zonder houtkachel/andere HT backups)? Of gaat de buitenunit bij te lage temperaturen het echt niet redden? Er is momenteel nogal prijsverschil tussen Daikin offertes en Elga offertes die ik krijg voor hybride 6kW oplossingen (als in >9k versus iets minder dan 6k); en in beide gevallen lijkt de hybride sowieso meer dan 90% te dekken, maar ja, die laatste 10 he... De Daikin kan volgens installateur all-e, maar ook eerst hybride zonder boiler (genoemde prijs is hybride). De Elga biedt ie niet aan voor All-e varianten... Bij de Elga zou ik voor SWW een extra ventilatiewarmtepompboiler overwegen, maar als de koude dagen het niet gaat werken dan is dat natuurlijk uiteindelijk geen slimme keuze, of ik moet 15 jaar hybride blijven (maar dan kan ik net zo goed de 4kW doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwerius schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Hoeveel keer per jaar rij je echt 1100 km achter elkaar?
Hoewel dit vaak wordt aangehaald, is dat in de meeste gevallen helemaal geen valide argument....
Ik kom bij jou uit de buurt, en ga met enige regelmaat naar klanten in Maastricht, Rotterdam, Roosendaal, Enkhuizen.

Allemaal afstanden waarmee ik op 1 accu lading niet terug ga komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-05 07:07
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Ik kom bij jou uit de buurt, en ga met enige regelmaat naar klanten in Maastricht, Rotterdam, Roosendaal, Enkhuizen.

Allemaal afstanden waarmee ik op 1 accu lading niet terug ga komen.
Mijn topografische kennis schiet kennelijk tekort.
Nooit geweten dat Maastricht, Rotterdam, Roosendaal en Enkhuizen op 550 km van Twente liggen ;-)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Mijn topografische kennis schiet kennelijk tekort.
Nooit geweten dat Maastricht, Rotterdam, Roosendaal en Enkhuizen op 550 km van Twente liggen ;-)
Je moet ook weer terug hé ;)

Maar de range wordt beter, en als er een auto beschikbaar is die zo'n range heeft wordt het voor mij interessant.

Stiekem al eens gekeken naar een modelletje die ik leuk vind, maar een actieradius van 488 WLTP en een prijskaartje die me nogal tegenstaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:42
@Grolsch misschien niet jouw cup of tea en bovendien off topic, maar ik doe met een Model 3 LR een retourtje Heerlen op 1 acculading (ca 510km totaal). Een retourtje Twente - Maastricht/Roosendaal moet dus ook kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Franciesco schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:17:
@Grolsch misschien niet jouw cup of tea en bovendien off topic, maar ik doe met een Model 3 LR een retourtje Heerlen op 1 acculading (ca 510km totaal). Een retourtje Twente - Maastricht/Roosendaal moet dus ook kunnen. :)
Nee een tesla is inderdaad niet mijn ding, hoe financieel aantrekkelijk de model 3 ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:47:
[...]

Dat haalt mijn Volvo S60 2.4 op Benzine ook nog wel (1 lang stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jurjen_g schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:03:
Zijn er mensen die met een Elga Ace 6kw, geheel gasloos door 2021 zijn gekomen (en dan zonder houtkachel/andere HT backups)? Of gaat de buitenunit bij te lage temperaturen het echt niet redden? Er is momenteel nogal prijsverschil tussen Daikin offertes en Elga offertes die ik krijg voor hybride 6kW oplossingen (als in >9k versus iets minder dan 6k); en in beide gevallen lijkt de hybride sowieso meer dan 90% te dekken, maar ja, die laatste 10 he... De Daikin kan volgens installateur all-e, maar ook eerst hybride zonder boiler (genoemde prijs is hybride). De Elga biedt ie niet aan voor All-e varianten... Bij de Elga zou ik voor SWW een extra ventilatiewarmtepompboiler overwegen, maar als de koude dagen het niet gaat werken dan is dat natuurlijk uiteindelijk geen slimme keuze, of ik moet 15 jaar hybride blijven (maar dan kan ik net zo goed de 4kW doen)
Zou ik lekker genoeg vermogen nemen dus de 6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Doet mijn Vaillant split het toch wat beter op 100% WAR.

[Afbeelding]

Maand Oktober tot nu toe 6.4

En rendement cv totaal 4.8
Toevallig had ik vandaag een Vaillant VWL75/5 AS in mijn handen en wilde graag koelen of een pumpdown.
Dus ik bellen met Vaillant en kreeg daar te horen dat ik 'm maar op verwarmen moest zetten of de 4wegklep in de middenstand, daarna werd de hoorn erop gegooid.
Weer teruggebeld kreeg ik iemand die het wel een beetje begreep en die zou mij terugbellen wat hij tot opheden nog niet gedaan heeft.
Uiteindelijk hebben we de boel in de testmodus op koelen gezet en de buitensensor met de hand opgewarmd, de pumpdown is uitgevoerd.
Goede service daar :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
@mkleinman draait de elga ace 6kw zonder dat er een cv ketel is aangesloten.
Zie ook zijn blog https://www.familie-klein.../vrieskou-en-de-elga-ace/

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 14:24
Grolsch schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:11:
[...]
.........
Stiekem al eens gekeken naar een modelletje die ik leuk vind, ........
Het rechtse of de linkse? :P

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@LeonTebbens Dank voor de uitleg. Hoe bevalt de 8 kW unit? Weet je of hij af en toe op vollast draait of dat hij eigenlijk wat overgedimensioneerd is? (Mooi groen gespoten trouwens!)

Ik zemel toch nog even door over de geluidsniveau's uit de brochures en ga ook zeker nog even ergens luisteren. Ik heb even een paar modellen op een rijtje gezet en dan valt toch de NIBE wel positief op met een prima vermogen en toch een laag geluidsvermogen. Met 150 kg ook geen veertje dus zal wel veel isolatie in zitten. Iemand ervaringen met dit type? Ik geloof alle goede reviews heus maar hij komt op 1-2 meter van de erfgrens en ik wil echt geen gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPF4sQ6uMB_UwLh6iJUyyLoqRAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yDjTavtbPHE19RlhzYh5sjHC.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: @roderickvd zag dat jij ook aan het kijken was in nov jl naar de NIBE. Al een keuze gemaakt? Kon het zo snel niet terugvinden.

[ Voor 6% gewijzigd door wheli op 24-01-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:30:
"Toevallig" ben ik op dit moment bezig met een "bepaalde" ontwikkeling waar ik helaas op dit moment niets over kan zeggen, maar het heeft wel raakvlakken met dit onderwerp 8)

To be continued........ >:)
Je CNC machines zijn aan het werk voor de Hardenberger blauwe doos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TweakersOnly schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Ja, die buis is dichtgedraaid, nog voordat verdeler is gestript
Welk dorp/stad woon je, als ik (een keer) in de buurt ben (toevallig) wil ik wel een blik werpen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
wheli schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:01:
@LeonTebbens Dank voor de uitleg. Hoe bevalt de 8 kW unit? Weet je of hij af en toe op vollast draait of dat hij eigenlijk wat overgedimensioneerd is? (Mooi groen gespoten trouwens!)

Ik zemel toch nog even door over de geluidsniveau's uit de brochures en ga ook zeker nog even ergens luisteren. Ik heb even een paar modellen op een rijtje gezet en dan valt toch de NIBE wel positief op met een prima vermogen en toch een laag geluidsvermogen. Met 150 kg ook geen veertje dus zal wel veel isolatie in zitten. Iemand ervaringen met dit type? Ik geloof alle goede reviews heus maar hij komt op 1-2 meter van de erfgrens en ik wil echt geen gedoe.

[Afbeelding]
ik op dat specifieke model niet, maar heb hier de 16 versie, en verschillende anderen hier hebben de F2120-12 en 16 versie ook.
Ervaringen zijn er dus wel te vinden, en anders in het https://gathering.tweaker...message/70276368#70276368 nibe topic

PS. hier staat deze op 70cm van de erfgrens O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Ik had dat topic nog niet gevonden, ga ik doorlezen, thanks :)
Met de zoekfunctie hier kwam ik vooral op mensen die hem ook in de vergelijking hadden staan maar zag weinig ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Je CNC machines zijn aan het werk voor de Hardenberger blauwe doos ?
ik mag wel hopen dat die twentenaar wel wat nuchterder is dan in het kwakzalverij te trappen van de fopfabriek uit overijssel... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:43
flippy schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:58:
[...]

ik mag wel hopen dat die twentenaar wel wat nuchterder is dan in het kwakzalverij te trappen van de fopfabriek uit overijssel... O-)
Tukkers zijn altijd eerlijk maar niet vaak nuchter.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik draai met de ACE 6 solo. Ketel is niet aangesloten op de open verdeler. Ketel hangt ook aan de andere kant van het huis dus dat wordt lastig om te doen. De CV ketel hangt er nog wel als backup maar de klokthermostaat heb ik verwijderd. Effectief doet de ELGA ACE 6 alles in zijn eentje.

Dat ging ook februari 2021 met de vrieskou prima. We hebben geen moment het koud gehad en de ELGA hield het prima op 20.5 graden.

Ik heb mijn huis wel aardig aangepakt; Woning 1978, extra vloerisolatie, dakisolatie, voorzetwanden in de woonkamer, HR++ glas, vloerverwarming HoH 10cm, boven nieuwe radiatoren, en nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Andrehj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:59:

Nee, je afgiftesysteem kan het vermogen niet kwijt. Jouw huis is met het huidige afgiftesysteem heel er ongeschikt voor een WP. Zoek maar eens op wat het minimum vermogen van je ketel is.
De huidige ketel heeft te veel vermogen en kan bij lage temperaturen zijn warmte niet kwijt (het is een Remeha Avanta 28c). Volgens mij is het minimale vermogen bij TA 50 en RT 30, 18kW.
Hier was ik dus al bang voor. Je hebt maar twee kleine radiatortjes in je woonkamer.
Zelfs bij een aanvoertemperatuur van 45° (wat voor een WP nog te hoog is) kun je misschien net 2000 W kwijt. Hoe die installateur daar ooit een WP met een minimum vermogen van ca 3.5 kW op aan wil sluiten is mij een raadsel. 8)7 |:(

Daarom deze tips voor je:
  1. Dump die installateur, want deze snapt het niet.
  2. Verdiep je zelf in de materie. Lees dit topic en minimaal 1 voorganger helemaal door.
  3. Pas je afgiftesysteem aan. Zorg dat je het vermogen van de WP ook daadwerkelijk bij WP-vriendelijke temperaturen kwijt kunt. In jouw geval moet daar nog erg veel gebeuren, want je zit er nog ver vanaf.
Bedankt voor je commentaar, hier kan ik zeker iets mee. Ik denk dat ik met alle andere radiatoren open wel aan die minimale 3,5 kW kom maar dat is niet ideaal.

Met het aanpassen van het afgiftesysteem doel je op het plaatsen van LT radiatoren (vloerverwarming is geen optie)? Zou het dan voldoende zijn om deze alleen in de woonkamer te plaatsen (en misschien bijkeuken en/of badkamer) of moet dit perse in alle ruimtes? Hoe werkt dit dan met een klassieke CV, de temperatuur kan niet echt verder omlaag.

Ik zal binnenkort eens gaan zitten om de topics door te lezen. Nogmaals bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:33:
[...]

Toevallig had ik vandaag een Vaillant VWL75/5 AS in mijn handen en wilde graag koelen of een pumpdown.
Dus ik bellen met Vaillant en kreeg daar te horen dat ik 'm maar op verwarmen moest zetten of de 4wegklep in de middenstand, daarna werd de hoorn erop gegooid.
Weer teruggebeld kreeg ik iemand die het wel een beetje begreep en die zou mij terugbellen wat hij tot opheden nog niet gedaan heeft.
Uiteindelijk hebben we de boel in de testmodus op koelen gezet en de buitensensor met de hand opgewarmd, de pumpdown is uitgevoerd.
Goede service daar :F
Ik denk dat ze je nog kennen van de cursus. De persoon die alles al wist ;) .

Als je een klant nummer hebt daar zal dit zeker niet gebeuren. Ze blijven je helpen tot het opgelost is.

Maar jammer dat je het zo ervaren hebt. Zelf nog nooit zoiets meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:31:
[...]

Ik denk dat ze je nog kennen van de cursus. De persoon die alles al wist ;) .

Als je een klant nummer hebt daar zal dit zeker niet gebeuren. Ze blijven je helpen tot het opgelost is.

Maar jammer dat je het zo ervaren hebt. Zelf nog nooit zoiets meegemaakt.
Bij de volgende ga ik gewoon weer bellen, voor de lol kijken wat ik te horen krijg.

Pagina: 1 ... 61 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.