Dank voor het meedenken! Ik ben specifiek op zoek naar een hybride oplossing, dus icm een gasgestookte CV voor tapwater en bijstoken in koudere periodes als de WP het niet trekt.CJG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:11:
[...]
Ik ben zeker niet een expert op dit forum maar heb wel 4 winters ervaring met een hybride WP.
Dat je geen vloerverwarming hebt is minder gunstig.
Beperk eens het vermogen van je CV tot het minimum ( 6 of 8 KW) en stel de max CV temperatuur in op 40 graden.
Dan heb je een beter idee of je het red met een WP.
Bij de huidige zachte omstandigheden verwarm ik nu op 30*, omdat ik wel deels vloerverwarming heb red ik het daarmee.
Je zult er niet veel mee besparen wanneer je op 40 plus moet verwarmen.
Isolatie van je huis zal dan meer rendement geven.
In deze (erg interessante en verhelderende) video legt de expert uit dat om te testen of je met een hybride setup uit kunt, je op 70graden moet stoken: YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer
Dat lijkt me logisch, 50 graden voor 100% WP, 70graden voor hybride.
Wij verstoken ongeveer 1800 m3 per jaar, laten we zeggen dat daarvan 70% voor verwarming is, 1260m3. Als ik dat kan halveren dan kan ik met de huidige (en in mijn verwachtig ook toekomstige) gasprijzen best wel een goeie businesscase maken, zeker gezien monobloc's rond de 3-5k kosten en er nu 30% subsidie op zit.
Ik denk dat ik eerst erachter moet komen welke merken monobloc's er met een Intergas Xtreme 30 samenwerken.
En hoe de boel precies wordt aangestuurd, ervan uitgaande dat mijn Nest Opentherm niet samenwerkt met zo'n hybride warmtepomp setup? (UPDATE: ik begrijp nu dat de thermostaat op de WP wordt aangesloten, en de WP vervolgens de CV aanslingert als ie de gevraagde temperatuur niet meer of snel genoeg kan halen. Hoe de WP en de CV met elkaar communiceren is afhankelijk van de specs van de WP zelf.)
UPDATE: net met Intergas gebeld, volgens de meneer aan de telefoon kan in principe elk merk/type monobloc WP op de Intergas Xtreme aangesloten worden, zolang de WP maar compatible is met aan/uit of OT protocol dat de Xtreme hanteert. Dat klinkt veelbelovend. Welke combi's, behalve de standaard Daikin/Intergas combi, zijn er hier in het wild succesvol in gebruik?
[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 27-01-2022 13:52 ]