Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.559 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
CJG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Ik ben zeker niet een expert op dit forum maar heb wel 4 winters ervaring met een hybride WP.
Dat je geen vloerverwarming hebt is minder gunstig.
Beperk eens het vermogen van je CV tot het minimum ( 6 of 8 KW) en stel de max CV temperatuur in op 40 graden.
Dan heb je een beter idee of je het red met een WP.
Bij de huidige zachte omstandigheden verwarm ik nu op 30*, omdat ik wel deels vloerverwarming heb red ik het daarmee.
Je zult er niet veel mee besparen wanneer je op 40 plus moet verwarmen.
Isolatie van je huis zal dan meer rendement geven.
Dank voor het meedenken! Ik ben specifiek op zoek naar een hybride oplossing, dus icm een gasgestookte CV voor tapwater en bijstoken in koudere periodes als de WP het niet trekt.

In deze (erg interessante en verhelderende) video legt de expert uit dat om te testen of je met een hybride setup uit kunt, je op 70graden moet stoken: YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer

Dat lijkt me logisch, 50 graden voor 100% WP, 70graden voor hybride.

Wij verstoken ongeveer 1800 m3 per jaar, laten we zeggen dat daarvan 70% voor verwarming is, 1260m3. Als ik dat kan halveren dan kan ik met de huidige (en in mijn verwachtig ook toekomstige) gasprijzen best wel een goeie businesscase maken, zeker gezien monobloc's rond de 3-5k kosten en er nu 30% subsidie op zit.

Ik denk dat ik eerst erachter moet komen welke merken monobloc's er met een Intergas Xtreme 30 samenwerken.

En hoe de boel precies wordt aangestuurd, ervan uitgaande dat mijn Nest Opentherm niet samenwerkt met zo'n hybride warmtepomp setup? (UPDATE: ik begrijp nu dat de thermostaat op de WP wordt aangesloten, en de WP vervolgens de CV aanslingert als ie de gevraagde temperatuur niet meer of snel genoeg kan halen. Hoe de WP en de CV met elkaar communiceren is afhankelijk van de specs van de WP zelf.)

UPDATE: net met Intergas gebeld, volgens de meneer aan de telefoon kan in principe elk merk/type monobloc WP op de Intergas Xtreme aangesloten worden, zolang de WP maar compatible is met aan/uit of OT protocol dat de Xtreme hanteert. Dat klinkt veelbelovend. Welke combi's, behalve de standaard Daikin/Intergas combi, zijn er hier in het wild succesvol in gebruik?

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 27-01-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

@olafmol De samenwerking met je huidige CV zal niet het probleem zijn.
Je kunt een WP en CV los van elkaar gebruiken.
Ik heb een WP met een aparte thermostaat. Zodra ik merk dat hij het niet meer trekt en erg veel electriciteit " verbruikt" schakel ik over op CV, die heeft ook een eigen thermostaat.

Zonder vloerverwarming zou ik het niet redden met mijn 9 kW WP. En dan heb ik ook nog Jaga DBE ventilatoren op 2 grote convectoren in de woonkamer.

Wanneer je met een WP een Ta van 40* of meer nodig hebt om het huis op temperatuur te houden bij een buitentemp van 6 * omdat je afgifte systeem niet geschikt is zul je niet veel besparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

olafmol schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Dank voor het meedenken! Ik ben specifiek op zoek naar een hybride oplossing, dus icm een gasgestookte CV voor tapwater en bijstoken in koudere periodes als de WP het niet trekt.

In deze (erg interessante en verhelderende) video legt de expert uit dat om te testen of je met een hybride setup uit kunt, je op 70graden moet stoken: YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer

Dat lijkt me logisch, 50 graden voor 100% WP, 70graden voor hybride.

Wij verstoken ongeveer 1800 m3 per jaar, laten we zeggen dat daarvan 70% voor verwarming is, 1260m3. Als ik dat kan halveren dan kan ik met de huidige (en in mijn verwachtig ook toekomstige) gasprijzen best wel een goeie businesscase maken, zeker gezien monobloc's rond de 3-5k kosten en er nu 30% subsidie op zit.

Ik denk dat ik eerst erachter moet komen welke merken monobloc's er met een Intergas Xtreme 30 samenwerken.

En hoe de boel precies wordt aangestuurd, ervan uitgaande dat mijn Nest Opentherm niet samenwerkt met zo'n hybride warmtepomp setup? (UPDATE: ik begrijp nu dat de thermostaat op de WP wordt aangesloten, en de WP vervolgens de CV aanslingert als ie de gevraagde temperatuur niet meer of snel genoeg kan halen. Hoe de WP en de CV met elkaar communiceren is afhankelijk van de specs van de WP zelf.)

UPDATE: net met Intergas gebeld, volgens de meneer aan de telefoon kan in principe elk merk/type monobloc WP op de Intergas Xtreme aangesloten worden, zolang de WP maar compatible is met aan/uit of OT protocol dat de Xtreme hanteert. Dat klinkt veelbelovend. Welke combi's, behalve de standaard Daikin/Intergas combi, zijn er hier in het wild succesvol in gebruik?
wij van wc eend.....

ga nu niet eens kijken naar wat CV boeren je allemaal wijsmaken en stel je CV in op 40 graden en kijk of je de toko warmhoud. (wel de hele dag zo laten lopen, even niet aan nachtveralging doen van meer dan 1 graad in het begin)

dat ze met 70 graden nog met een strak gezicht adviseren zegt al genoeg over hoe ze over warmtepompen denken en hoe achterhaald ze nog steeds denken. de jaren 80 zijn al ff geleden.

financieel is het totaal nutteloos om hybride te gaan met de subsidies momenteel. direct gasloos is vrijwel altijd goedkoper over een periode van 5 jaar gerekend. i het ergste geval moet je links en rechts ergens een radiator opwaarderen of wat andere kleine aanpassingen doen. maar eerst goed je afgiftesysteem in kaart brengen en kijken naar de capaiciteiten ervan is gewoon stap 1. dus, hop die CV op 40 zetten en kijk of je de toko warm houd. als dat lukt hoef je niet eens te kijken naar hybride geneuzel.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 14:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:57
Na totaal geen reacties te hebben ontvangen, van een WP installateur uit de buurt, op mijn verzoek om te kijken naar de WP mogelijkheden, toch maar eens via de Vaillant Website een aanvraag gedaan, en warempel een andere Vaillant installateur (CV ketels) neemt contact op via de mail om een afspraak te maken over een hybride WP.
Mailtje terug gestuurd dat ik volledig over wil op een WP en geen hybride interesses heb, en wanneer ze langs kunnen komen om een en ander door te spreken ... wordt ik netjes gebeld om een afspraak te maken, eerste mogelijkheid over 2 weken, dat is dan best snel denk ik nog, zegt de mevrouw aan de andere kant van de lijn bij het einde van het gesprek:"Prima dan komt over 2 weken iemand langs om de hybride WP te bespreken, goedenmiddag!" :F ;w

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@PentaClover volgens mij heb je al een goed beeld en plan, dus als je dat op papier krijgt hoeft de ketelboer er alleen maar mee akkoord te gaan :)
Ze hebben waarschijnlijk de juiste skills om een monoblock te installeren, als jij de kennis levert moet het goed gaan.
En dan worden ze er alleen maar wijzer van (mits ze willen leren, natuurlijk).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:07:
[...]

wij van wc eend.....

ga nu niet eens kijken naar wat CV boeren je allemaal wijsmaken en stel je CV in op 40 graden en kijk of je de toko warmhoud. (wel de hele dag zo laten lopen, even niet aan nachtveralging doen van meer dan 1 graad in het begin)

dat ze met 70 graden nog met een strak gezicht adviseren zegt al genoeg over hoe ze over warmtepompen denken en hoe achterhaald ze nog steeds denken. de jaren 80 zijn al ff geleden.

financieel is het totaal nutteloos om hybride te gaan met de subsidies momenteel. direct gasloos is vrijwel altijd goedkoper over een periode van 5 jaar gerekend. i het ergste geval moet je links en rechts ergens een radiator opwaarderen of wat andere kleine aanpassingen doen. maar eerst goed je afgiftesysteem in kaart brengen en kijken naar de capaiciteiten ervan is gewoon stap 1. dus, hop die CV op 40 zetten en kijk of je de toko warm houd. als dat lukt hoef je niet eens te kijken naar hybride geneuzel.
Het filmpje van Remeha is bedoeld om CV installateurs te helpen bij de overstap naar de WP. Er is een enorme kennis achterstand in de branche, lees de ervaringen maar in dit forum.

Hybride kan zeker een goede tussenstap zijn wanneer je je huis anders voor meer dan een ton zou moeten verbouwen om voldoende isolatie en afgifte te krijgen.
Ik heb jl zondag op dit forum nog voorgerekend dat ik door de hybride WP meer dan € 1000 per jaar heb bespaard.
Maar om naar gasloos te gaan is in onze situatie een te grote investering nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:45
PentaClover schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:29:
Na totaal geen reacties te hebben ontvangen, van een WP installateur uit de buurt, op mijn verzoek om te kijken naar de WP mogelijkheden, toch maar eens via de Vaillant Website een aanvraag gedaan, en warempel een andere Vaillant installateur (CV ketels) neemt contact op via de mail om een afspraak te maken over een hybride WP.
Mailtje terug gestuurd dat ik volledig over wil op een WP en geen hybride interesses heb, en wanneer ze langs kunnen komen om een en ander door te spreken ... wordt ik netjes gebeld om een afspraak te maken, eerste mogelijkheid over 2 weken, dat is dan best snel denk ik nog, zegt de mevrouw aan de andere kant van de lijn bij het einde van het gesprek:"Prima dan komt over 2 weken iemand langs om de hybride WP te bespreken, goedenmiddag!" :F ;w
8)7

Tja, nu wordt massaal de hybride aangeprezen. Om over een paar jaar aan te komen zetten met all electric, om nog een keer geld te verdienen ;)

Begrijp me niet verkeerd, hybride zal in veel situaties goed werken. Maar kijk dan ook eerst eens naar hoe de situatie echt is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:02
Een hybride zal ongetwijfeld veel schelen.
Maar mijn mening is doe het goed en ga voor all electric.
En ja daar kunnen best overige zaken bij komen kijken, zoals isolatie verbeteren.

De isolatie verbeteren is natuurlijk altijd een goede zaak, want niet alleen het gas stijgt flink, maar ook de stroom wordt er niet goedkoper op.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Helaas heeft niet iedereeen die mogelijkheid... Ik zou het liefst morgen nog gasloos gaan, maar mijn vloerisolatie is 2cm (oftewel nul) en de muren en dak zijn redelijk. Het hele huis is twee jaar geleden verbouwd (vloer dus, voorzetwanden enz.). Toentertijd met de beste bedoelingen, achteraf gewoon veel te weinig, maar wel naar de middelen die we toen hadden. Nu ben ik dus "verplicht" om een hybride te nemen ipv een full electric. Of ik moet opnieuw 10-20k investeren aan isolatiemaatregelen. Plus de praktische kant: voorzetwandjes voor de voorzetwandjes? 8)7 Nieuwe vloer, inclusief dekvloer, tegels, vloerverwarming eruit slopen om er 10-15cm onder te kunnen leggen? :N
Dus uiteindelijk wordt het straks toch maar een hybride.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

CJG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Het filmpje van Remeha is bedoeld om CV installateurs te helpen bij de overstap naar de WP. Er is een enorme kennis achterstand in de branche, lees de ervaringen maar in dit forum.

Hybride kan zeker een goede tussenstap zijn wanneer je je huis anders voor meer dan een ton zou moeten verbouwen om voldoende isolatie en afgifte te krijgen.
Ik heb jl zondag op dit forum nog voorgerekend dat ik door de hybride WP meer dan € 1000 per jaar heb bespaard.
Maar om naar gasloos te gaan is in onze situatie een te grote investering nodig.
Bra-Jo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:56:
Helaas heeft niet iedereeen die mogelijkheid... Ik zou het liefst morgen nog gasloos gaan, maar mijn vloerisolatie is 2cm (oftewel nul) en de muren en dak zijn redelijk. Het hele huis is twee jaar geleden verbouwd (vloer dus, voorzetwanden enz.). Toentertijd met de beste bedoelingen, achteraf gewoon veel te weinig, maar wel naar de middelen die we toen hadden. Nu ben ik dus "verplicht" om een hybride te nemen ipv een full electric. Of ik moet opnieuw 10-20k investeren aan isolatiemaatregelen. Plus de praktische kant: voorzetwandjes voor de voorzetwandjes? 8)7 Nieuwe vloer, inclusief dekvloer, tegels, vloerverwarming eruit slopen om er 10-15cm onder te kunnen leggen? :N
er is vrijwel nooit een ton verbouwen nodig om gasloos te kunnen. het enigste wat uitmaakt is hoe efficient je afgiftesysteem is.
aka: hoe laag kan je temperatuur en is het mogelijk om op een kosteneffectieve manier je afgifte te verbeteren (indien nodig!) wat eventueel aansluit op een verbouwing waar je in de nabije toekomst toch niet onderuit komt. als je vloerverwarming hebt is een warmtepomp eigenlijk altijd beter dan gas. beter gezegt: laat mij eens een vloerverwarming zien waarbij gas efficenter is. O-)

je hoeveelheid gas maakt niet uit. de verhouding schaalt gewoon mee. 1000 euro per jaar aan gas of 500 euro per jaar aan stroom versus 3000 per jaar aan gas en 1500 euro per jaar aan gas is dezelfde verhouding. onder de streep kom je er beter mee uit.

of je nu 10kW aan warmte aan gas nodig hebt om de boel warm te krijgen of 10kW uit een warmtepomp maarkt niet uit. het gaat alleen of je de COP haalt die beter uitkomt onder de streep dan wat je kwijt zou zijn aan gas.

dus nee, je isolatie maakt geen hol uit.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 18:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:15
Vloer doet voor een transmissieberekening niet veel. Over een jaar scheelt het wel aanzienlijk veel energie maar qua benodigd vermogen doet een vloer weinig. Ik heb ook maar 6cm tempex. (RC1,35)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het klinkt alsof elektrisch gewoon kan. Vloerverwarming met 2cm isolatie is natuurlijk nooit echt verstandig geweest. Maar alsnog verlies je er niet heel veel aan.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
PentaClover schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:29:
Welke regio woon je?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Wij zijn ook gasloos gegaan in een jaren 30 huis met (okee wél tonzon onder de dedroogbouwvloer.nl woonkamervloer) gewoon HR++ glas, gewone spouwmuur isolatie met korrels en gewone 5 cm glaswol dakisolatie. Gaat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door LeonTebbens op 15-02-2022 16:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bra-Jo het twee eeuwen oude monument van Bram-Bos is nog met stro 'geïsoleerd' en hij is gasloos.
Afgifte overtroeft isolatie en vloerverwarming is een prima uitgangspunt.
Het enige punt waar ze elkaar soms beïnvloeden is waar een hogetemperatuurafgiftesysteem extreem overgedimensioneerd blijkt na isolatie, maar vloerverwarming is al lage temperatuur om mee te beginnen :)

Als je vloerverwarming al de hoofdverwarming is heb je alleen plek voor een boilervat nodig om gasloos te kunnen (en soms dat ook niet eens).

Sterker, hoe minder de isolatie is, hoe beter de business case voor all-electric. Reken maar na.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Tnx allemaal voor jullie reacties, jullie hebben me nu wel een beetje aan het twijfelen gebracht... Ik ben tot nu toe steeds afgegaan op de verschillende online tools om te bepalen wat wijsheid is (Essent, Milieucentraal, Remeha en nog een paar). Over een week of anderhalf komt de eerste echte adviseur hier langs, eens kijken wat die ervan maakt.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bra-Jo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:59:
Tnx allemaal voor jullie reacties, jullie hebben me nu wel een beetje aan het twijfelen gebracht... Ik ben tot nu toe steeds afgegaan op de verschillende online tools om te bepalen wat wijsheid is (Essent, Milieucentraal, Remeha en nog een paar). Over een week of anderhalf komt de eerste echte adviseur hier langs, eens kijken wat die ervan maakt.
is het een CV adviseur? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:20
Dank voor het meedenken allemaal! De situatie is echter dat ik in een jaren 30 woning woon, met een houten vloer, glas-in-lood, een open aanbouw etc. Wat er verbeterd kan worden qua isolatie pakken we zoveel mogelijk aan, maar niet alles kan tegelijk, of willen we ook echt doen (bv vloerverwarming is op dit moment echt een no-go vanwege de impact van zo'n project).

Kortom: we doen wat we kunnen qua isolatie, maar ergens houdt het ook op. Daarom ook de interesse in een hybride setup. In principe kan ik de CV ketel de hele dag op 50 graden laten draaien en blijft het huis op temperatuur met de huidige temperaturen, afgezien van de opwarming die in de ochtend wat harder gaat vanwege nachtverlaging. Maar als het rond of onder het vriespunt komt dan weet ik wel zeker dat met de huidige installatie en isolatie die 50 graden niet voldoende is.

Als ik kijk naar het kosten-baten aspect: ik zie monobloc's van 3-5k, en de subsidie erop is nu echt flink hoog, boven de 2k, dus de WP zelf is prijstechnisch niet te duur. Daar komt natuurlijk nog installatie bij op etc., maar als ik met de huidige gas-prijzen (ik zit het komende jaar bv op 1,14 per m3) een besparing van 50% op verwarmings gasverbruik kan realiseren, en ik zet dat af tegen meer stroom verbruiken met een stroom-tarief van 0,25 exclusief de vermindering van de energiebelasting op stroom, zit ik dan helemaal verkeerd te denken dat dit in een paar jaar al break-even draait met zulke bedragen?

Nogmaals, ik begrijp helemaal dat in de ideale wereld ons hele jaren 30 huis op de schop gaat, alles eruit, en de boel compleet 2022 compliant wordt gemaakt, en dan full electric 100% warmtepomp, maar dat is gewoon geen realistisch scenario voor ons nu. Vandaar de zoektocht naar "middenwegen" die wel binnen een realistische termijn (ca. 5 jaar) zichzelf terugverdienen.

Ik heb het gevoel dat we ergens langs elkaar heenpraten? Ik sla ws met bovenstaande "business case" ergens compleet de plank mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

olafmol schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:47:
Dank voor het meedenken allemaal! De situatie is echter dat ik in een jaren 30 woning woon, met een houten vloer, glas-in-lood, een open aanbouw etc. Wat er verbeterd kan worden qua isolatie pakken we zoveel mogelijk aan, maar niet alles kan tegelijk, of willen we ook echt doen (bv vloerverwarming is op dit moment echt een no-go vanwege de impact van zo'n project).

Kortom: we doen wat we kunnen qua isolatie, maar ergens houdt het ook op. Daarom ook de interesse in een hybride setup. In principe kan ik de CV ketel de hele dag op 50 graden laten draaien en blijft het huis op temperatuur met de huidige temperaturen, afgezien van de opwarming die in de ochtend wat harder gaat vanwege nachtverlaging. Maar als het rond of onder het vriespunt komt dan weet ik wel zeker dat met de huidige installatie en isolatie die 50 graden niet voldoende is.

Als ik kijk naar het kosten-baten aspect: ik zie monobloc's van 3-5k, en de subsidie erop is nu echt flink hoog, boven de 2k, dus de WP zelf is prijstechnisch niet te duur. Daar komt natuurlijk nog installatie bij op etc., maar als ik met de huidige gas-prijzen (ik zit het komende jaar bv op 1,14 per m3) een besparing van 50% op verwarmings gasverbruik kan realiseren, en ik zet dat af tegen meer stroom verbruiken met een stroom-tarief van 0,25 exclusief de vermindering van de energiebelasting op stroom, zit ik dan helemaal verkeerd te denken dat dit in een paar jaar al break-even draait met zulke bedragen?

Nogmaals, ik begrijp helemaal dat in de ideale wereld ons hele jaren 30 huis op de schop gaat, alles eruit, en de boel compleet 2022 compliant wordt gemaakt, en dan full electric 100% warmtepomp, maar dat is gewoon geen realistisch scenario voor ons nu. Vandaar de zoektocht naar "middenwegen" die wel binnen een realistische termijn (ca. 5 jaar) zichzelf terugverdienen.

Ik heb het gevoel dat we ergens langs elkaar heenpraten? Ik sla ws met bovenstaande "business case" ergens compleet de plank mis?
er is niks wat je tegenhoud om een geschikt monoblok neer te zetten en daar 90% vna de tijd op te draaien en in de tussentijd link en rechts punten aan te pakken (grotere radiatoren en wat fans onder de radiatoren bijvoorbeeld) om nog verder omlaag te gaan met je watertemperatuur tijdens de wat donkere dagen. je hebt dan ook geen super aso formaat warmpomp nodig en als je later volledig overgaat zet je er gewoon eentje bij mocht dat nodig zijn. dan pak je nu al de meeste winst en kan je financieel kleinere stappen nemen.
al is het verschil tussen meteen 1 goede monoblok en wat uitgeven aan je bestaande afgiftesysteem om gewoon van die CV af te kunnen nog steeds verruit de beste oplossing. ongeacht hoeveel isolatie je hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:46
Casus hier; Jaren 70, standaard isolatie dus zonder vloerisolatie en met zeer beperkte dak isolatie. Gaat prima, wees vooral niet te bang.

Het gaat allemaal om de afgifte, je hebt nu vloerverwarming hoh die hoger ligt dan 15? Np alleen je vloer doet er veel langer over om op te warmen dus nog beter je stooklijn op orde brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sturmer93 op 27-01-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:10
olafmol schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:47:

Hybrides zijn als tussenoplossing leuk.
Maar alles hangt af van je gasverbruik. (bij voorkeur meer dan 1000)
Hoe hoger dat is des te meer gas er bespaard wordt.
Alleen hoe hoger de temperatuur van je warmtepomp des te lager je rendement en daarmee langere terugverdientijd.

Alleen stel je kan met een hybride 70% van je gasverbruik afvangen. Voor dat laatste beetje betaal je dan nog steeds een hoge gasprijs en ook de vastrechten blijven identiek.

Zet je die kosten af tegen een iets zwaarder model en een boilervat dan zie je dat die meerkosten wel meevallen en betaald worden uit je besparing op vastrecht en restant gas.

Vloerverwarming is ideaal daar je een groot oppervlak hebt met veel water waar je lage temperatuur in kan stoppen. Maar als tussenoplossing kan je ook kiezen voor nieuwe radiatoren met evt boosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CJG schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:06:
@olafmol De samenwerking met je huidige CV zal niet het probleem zijn.
Wanneer je met een WP een Ta van 40* of meer nodig hebt om het huis op temperatuur te houden bij een buitentemp van 6 * omdat je afgifte systeem niet geschikt is zul je niet veel besparen.
Ik vind 40°C bij een Tb van 6°C nog heel erg hoog. Weet wel dat je bij -10°C nog twee keer zo veel vermogen nodig hebt. Dan moet je al naar een Ta van 55°C. Dat is echt niet leuk meer.
(Zie https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator)
Bij een buitentemperatuur van 6°C moet je de keet makkelijk met 35°C water warm kunnen houden, liever nog met slechts 30°C.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:55
Een verstokte CV installateur bent je net zo slecht mee af als een lyrische warmtepomp prediker.
Een goede adviseur kijkt naar de wensen en mogelijkheden van de klant en kiest daar de beste oplossing bij.
Geen situatie is hetzelfde, dus laat je goed informeren door meerdere bedrijven en lees jezelf in. Daarna kies de optie waar jij je goed bij voelt.

Dat vroegere CV ketel leveranciers geen verstand van warmtepompen hebben is gewoon een fabeltje en kortzichtig. Ze kijken gewoon waar markt voor is en leveren daar een goede oplossing voor, desnoods in samenwerking met of door opkopen van een bedrijf wat wel de kennis heeft.

Shell was vroeger een olie bedrijf. Nu hebben ze ook goedkoper snelladers bij hun tankstations en is het een energieleverancier. Fastned als pionier moet alle zeilen bijzetten want de klant wil ook even koffie en een broodje kunnen halen. Met één product kom je er niet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Wij zijn ook gasloos gegaan in een jaren 30 huis met (okee wél tonzon onder de dedroogbouwvloer.nl woonkamervloer) gewoon HR++ glas, gewone spouwmuur isolatie met korrels en gewone 5 cm glaswol dakisolatie. Gaat prima.
Dedroogbouwvloer.nl zit in Oostzaan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

en daar valt je verhaal uiteen. ;)

de beste adviseur is doorgaans een monteur. met wie praat je liever als je wilt weten of een voertuig geschikt is voor jouw gebruik, vraag je dat aan de verkoper of de monetur die dagelijks die dingen fixt ... ;)

[ Voor 38% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:36
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:50:
[...]

en daar valt je verhaal uiteen. ;)

de beste adviseur is doorgaans een monteur. met wie praat je liever als je wilt weten of een voertuig geschikt is voor jouw gebruik, vraag je dat aan de verkoper of de monetur die dagelijks die dingen fixt ... ;)
Liever iemand die weet waar een auto voor werkt, waar een vrachtwagen beter is en wanneer je gewoon de trein moet nemen. Als
Die ook kan doorrekenen wat de kosten per vervoerde kilo vracht of per persoonskilometer zijn is het helemaal goed.

Technisch iets kunnen maken en de juiste toepassing voor het juiste probleem uitzoeken en uitrekenen zijn toch echt wel twee verschillende zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:55
Ik zal zeker geen renault monteur vragen als ik een ford zoek.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

overhyped schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:07:
[...]Liever iemand die weet waar een auto voor werkt, waar een vrachtwagen beter is en wanneer je gewoon de trein moet nemen. Als
Die ook kan doorrekenen wat de kosten per vervoerde kilo vracht of per persoonskilometer zijn is het helemaal goed.
Technisch iets kunnen maken en de juiste toepassing voor het juiste probleem uitzoeken en uitrekenen zijn toch echt wel twee verschillende zaken.
je hebt een veel te rooskleurig idee wat adviseurs voor woningklimaatbeheersing voor een nivo hebben en wat hun capaciteiten zijn. laat staan hun integriteit als het gaat om neutraal advies kunnen geven.

voor industrie en grootbouw is het een ander verhaal maar voor klein en woningbouw is het gewoon 1 grote oplichtersbende. en de uitzondering die daar rondloopt die het wel goed doet is exact dat: de uitzondering.
Pietje555 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:07:
Ik zal zeker geen renault monteur vragen als ik een ford zoek.
hoe weet jij dat je een ford moet hebben? het gaat om wat werkt voor jou, je zou dus merkneutraal moeten zijn. of ben jij nu al bevooroordeeld voor 1 merk terwijl jij degene bent die advies zoekt? 8)7
vertrouw me, er is geen enkele alfa monteur die jouw een alfa aan zal prijzen. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:29
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:08:
Ik heb een Bigfoot vraag:

Onze Mitsubishi Ecodan SW75YAA staat op 1 meter lange bigfoots. Nu wil ik een omkasting plaatsen om t geluid bij lage temperaturen wat te dempen. De kast die in onze situatie gaat passen, vereist echter kortere pootjes: 60 cm.

Vraag: kan dat, zo’n buitenunit van 100 KG en 100x100x50 cm op Bigfoots van 60 cm? Hij staat in de (beschutte) tuin op t noorden op het terras:

[Afbeelding]
Ha die leon een mooie geluiddempende kast gevonden kast
Wel tot 15 dB reductie ... mooi verkoop verhaal.
Afbeeldingslocatie: https://reducd.nl/wp-content/uploads/2021/09/Geluidsdemping-over-frequenties.jpg

Hier onder het geluids patroon in ( frequentie en SPL level) van de Mitsubishi 75VAA, ( waarde links in dB is relatief.. niet gemeten met geijkt spul).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMIyZG4tnZANBK29T-rKF7oJt0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5PUqz4twfHVISrSTJEO05nWb.jpg?f=user_large
Pak nu de demping van die geluiddempende kast dan zie je bij 125Hz maar 3dB demping... bij 250Hz nog minder.
Een mooie duidelijke sterke brom hou je over.

Het psychologisch effect van een geluids dempende kast is hoog. Maar 3 db er af is niets.

Nog een.. hoe groot is je tuin ? afgescheiden door 2x muur en 2x halfdoorlatend hek werk ?

Zeg 4x6m x 1,8m hoog =53m3.
Je WP verplaats 1500 a 3000m3 lucht per uur.( bij koud mistig weer waneer je de WP het hards nodig heb).
Dus je badkuip is snel gevuld met koude lucht.
Nu waait het meestal dus gaat het goed . Helaas bij mist een veel vocht in de lucht is er weinig wind.. en maak je verhoogde KANS op Defrost Mania...
Denk er om ... verhoogde kans ...er zal zeker wel wat lucht door het hek stromen.

Goed met een 75vaa met een zo groot oppervlakte aan verdamper ( lamellen) zal het alleen maar tot een verlaging van de cop leiden. ( hoop ik).

Dus liefst de onderste meter lucht niet aanzuigende en lucht van de buurman " lenen".
Goed dan nu het geluid dempen met aanzuigend van de lucht door het hekwerk.
Maak hek werk 1,8m h 2m breed je kent ze wel een metalen gaas muur gevuld met brokken steen genaamt " schanskorfmuur".
Vul ze met brokken steen (1 a2 cm)met scherpe randen. Je zal wel kippengaas aan de binnenkant moeten zetten zodat de kleine steentjes er niet uit vallen.
Door dat er wel lucht door kan maar geluid steeds gebroken word en niet rechtdoor kan gaan word ontzettend veel van het geluid gedempt.

Denk er om aan de bovenkant moet je een dak geven wat zeker 20 cm verderuit steekt dan de voorkant behuizing van de WP .. Geluid van de uitblazen lucht heb je dan ook gedempt naar de buren toe.( Geluid kan rustig de hoek omgaan..licht niet).

Nog even lezen. Mitsubishi 75VAA op 1,5m van open slaapkamer raam van de buren en 35dB..
X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:08:
[...]

je hebt een veel te rooskleurig idee wat adviseurs voor woningklimaatbeheersing voor een nivo hebben en wat hun capaciteiten zijn. laat staan hun integriteit als het gaat om neutraal advies kunnen geven.

voor industrie en grootbouw is het een ander verhaal maar voor klein en woningbouw is het gewoon 1 grote oplichtersbende. en de uitzondering die daar rondloopt die het wel goed doet is exact dat: de uitzondering.
Dat er veel troep rondloopt: helemaal mee eens. ‘Energie adviseurs’ die niet verder komen dan ‘zonnepanelen, goed idee’ en ‘enkel glas, ja, dat kan je beter vervangen’ heb ik genoeg gezien :)

Maar dat maakt niet dat het concept verkeerd is. Maargoed, we raken off-topic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

overhyped schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Dat er veel troep rondloopt: helemaal mee eens. ‘Energie adviseurs’ die niet verder komen dan ‘zonnepanelen, goed idee’ en ‘enkel glas, ja, dat kan je beter vervangen’ heb ik genoeg gezien :)

Maar dat maakt niet dat het concept verkeerd is. Maargoed, we raken off-topic :)
waar je je advies vandaan haalt is wel ontopic hoor. ;)

op dit forum/topic zit meer kennis en ervaring waar menig adviseur alleen maar van kan dromen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:16:
[...]

waar je je advies vandaan haalt is wel ontopic hoor. ;)

op dit forum/topic zit meer kennis en ervaring waar menig adviseur alleen maar van kan dromen... :+
True, erg fijn dit topic, en vele andere hier.

Zelf heb ik wel een adviseur ingehuurd voor de energieverlies berekening ten opzichte van de potentiële warmte afgifte bij het aanleggen van vloer verwarming. Staat dan weer los van wel
Of geen warmtepomp ;€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

overhyped schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:19:
[...]

True, erg fijn dit topic, en vele andere hier.

Zelf heb ik wel een adviseur ingehuurd voor de energieverlies berekening ten opzichte van de potentiële warmte afgifte bij het aanleggen van vloer verwarming. Staat dan weer los van wel
Of geen warmtepomp ;€
heel veel/alle adviseurs hebben het idee dat slechte isolatie automatisch betekent dat je geen warmtepomp kan nemen. en dan weet je al dat je met een prutser te maken hebt. je isolatie heeft alleen maar invloed op hoeveel energie je verliest. niet hoe je het opwekt of transporteert door je afgiftesysteem. de capaciteiten van je afgiftesysteem en eventueel potentiele verbeteringen van je afgiftesysteem zijn je aandachtspunten. isolatie heeft daar niks mee te maken. als een adviseur dat verschil al niet herkent is het gewoon een prutser.

juist sommige oude afgiftesystemen hebben zoveel overcapaciteit dat je makkelijk met 35 graden uitkomt zelfs in de winter. met je standaard jaren 70~80 woning met vloeipapier isolatie hebben doorgaans te grote radiatoren hangen waardoor je bijna zonder aanpassingen een simpel monobloc eraan kan knopen en een graadje of 35~40 op het water en dan heb je al een goede basis te pakken. die vloerverwarming komt een paar jaar later wel als je het ikea laminaat van de vorige bewoner eruit sloopt. ;)

je moet alleen niet denken dat een adviseur je dat zal vertellen. die zal aankomen met een joekel van een hybride systeem met ene buffertank van 2 mter hoog. SUPER toevallig dat het net die unit is die een goed bevriend bedrijf van hem wel heeft staan.... eentje is er nog...special price, just for you... O-)

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:44:
[...]

heel veel/alle adviseurs hebben het idee dat slechte isolatie automatisch betekent dat je geen warmtepomp kan nemen. en dan weet je al dat je met een prutser te maken hebt. je isolatie heeft alleen maar invloed op hoeveel energie je verliest. niet hoe je het opwekt of transporteert door je afgiftesysteem. de capaciteiten van je afgiftesysteem en eventueel potentiele verbeteringen van je afgiftesysteem zijn je aandachtspunten. isolatie heeft daar niks mee te maken. als een adviseur dat verschil al niet herkent is het gewoon een prutser.

juist sommige oude afgiftesystemen hebben zoveel overcapaciteit dat je makkelijk met 35 graden uitkomt zelfs in de winter. met je standaard jaren 70~80 woning met vloeipapier isolatie hebben doorgaans te grote radiatoren hangen waardoor je bijna zonder aanpassingen een simpel monobloc eraan kan knopen en een graadje of 35~40 op het water en dan heb je al een goede basis te pakken. die vloerverwarming komt een paar jaar later wel als je het ikea laminaat van de vorige bewoner eruit sloopt. ;)

je moet alleen niet denken dat een adviseur je dat zal vertellen. die zal aankomen met een joekel van een hybride systeem met ene buffertank van 2 mter hoog. SUPER toevallig dat het net die unit is die een goed bevriend bedrijf van hem wel heeft staan.... eentje is er nog...special price, just for you... O-)
Je schetst een mooie karikatuur van adviseurs :) helaas wel 1 die te vaak voorkomt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:44:
[...]

Dit verhaal klopt ALS je de woning warm KUNT houden met WP vriendelijke temperaturen. Vergeet niet dat in de jaren 60 vaak een temperatuur van 80 graden noodzakelijk was om de woning warm te kunnen houden. -5 in 1960 is hetzelfde als -5 in 2022.

Wat je vaak ziet is dat dat soort woningen ondertussen wel dubbel glas hebben, en andere isolatie maatregelen waardoor die de grote radiatoren TA 40 de hut wel warm houdt.

Maar ik ken woningen uit dat bouwjaar waar het binnen harder waait dan buiten. En daar gaat een WP zonder isolatie maatregelen niet werken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

uitzonderingen zijn er altijd. maar dat zijn nog steeds de uitzonderingen. en die mensen moeten inderdaad eerst werken aan andere dingen als er de afgleopen 50 jaar niks aan de woning gedaan is. en dan pak je natuurlijk de WP meteen mee.

[ Voor 75% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Banjy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Wordt het niet tijd dat jij (meer) installateurs gaat opleiden :+ ? Denk dat veel hier het met je eens zijn maar de vraag kan je nu niet aan (ik bungel ook nog ergens in je oneindige berichtenbox hehe). Ben nu toch ook maar de Nibe route aan het verkennen (binnenkort eerste bezoek aan huis) en nog eentje gevonden die Daikin (waar ik nog steeds nergens documentatie over het vermogen bij -7 of -10 heb kunnen vinden 8)7)doet.

In de wijk wat Daikins ontdekt en daar komt toch nog wel wat geluid af. Dusdanig dat ik hem denk ik niet naast de zolder van onze buren durf te zetten (is ook niet gemetseld, enkel wat glazen kozijnpanelen met paar cm glaswol er tussen) maar nu denk ik dus meer om hem aan het uiteinde van de achtertuin te gaan zetten. Als we die afstand nemen (en de leiding lengte terug naar de garage aan de voorkant huis of zolder geen probleem vormt) zal eigenlijk elke beetje recente WP denk ik qua geluid geen problemen geven. Afstand is immers een uitstekende manier om geluid niet meer te horen..
Dat gaat niet zomaar en waar haal je goede lui vandaan ?
Had wel laatst mijn zoon mee als stage voor school en hij heeft ook wel in de vakantie geholpen dus misschien heb ik in de toekomst een medewerker. Hij is nu 13 dus nog wat te jong voor alleen op pad.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:58
X21r schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Het psychologisch effect van een geluids dempende kast is hoog. Maar 3 db er af is niets.
Eh... 3dB is een halvering van de geluidsdruk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:29
Roekeloos schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:10:
[...]

Eh... 3dB is een halvering van de geluidsdruk!
Ja maar ik heb geen druk meter in mijn hoofd 😁.
Mijn cq ons gehele systeem van oor tot hersens deelt het geheel blijkbaar door 3.
Onze hersenloze vriend met oren: google zei het volgde hier over.
Een verschil van 3 dB(A) is nauwelijks hoorbaar. Een verdubbelde geluidssterkte ervaren mensen pas als het geluid 10 dB(A) harder klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:52:
[...]

Dat gaat niet zomaar en waar haal je goede lui vandaan ?
Had wel laatst mijn zoon mee als stage voor school en hij heeft ook wel in de vakantie geholpen dus misschien heb ik in de toekomst een medewerker. Hij is nu 13 dus nog wat te jong voor alleen op pad.
je moet ze tegenwoordig wel in de schoolbanken te pakken krijgen wil je mensen in het vak krijgen. en ouderen moeten stoppen met kinderen wijsmaken dat je niks betekenen in de wereld als ze geen universiteit/masters/batchelor/whatever hebben. terwijl een beetje monteur die uit middelbare school op zijn 25e meer verdient en een stabielere baan heeft dan iemand die de uni uit komt gerold met 0 ervaring en natte oren bij 1 of ander hbo kantoorbaantje. als die er al is....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 01:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LacsapOV
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:57:
[...]

je moet ze tegenwoordig wel in de schoolbanken te pakken krijgen wil je mensen in het vak krijgen. en ouderen moeten stoppen met kinderen wijsmaken dat je niks betekenen in de wereld als ze geen universiteit/masters/batchelor/whatever hebben. terwijl een beetje monteur die uit middelbare school op zijn 25e meer verdient en een stabielere baan heeft dan iemand die de uni uit komt gerold met 0 ervaring en natte oren bij 1 of ander hbo kantoorbaantje. als die er al is....
Wat ik tegenwoordig heel veel zie is dat MBO stagiairs worden opgeleid om zich goed te presenteren. Er wordt veel nadruk gelegd op presentatie, teamwerk, documentatie en theorie. Hands-on ervaring is er weinig en er wordt veel getoetst in teamverband. Ik krijg nu dus studenten die na 3 jaar studie nog nul, nul kunnen. Als je dan in gesprek gaat met de school dan zijn ze verbaast.

Het vervelende is dat een MBO papiertje steeds mínder zegt en dat is jammer voor de studenten die wel wat kunnen. De prutsers worden gewoon gedragen door de goeien. UNI en HBO is mooi maar we hebben ook aanpakkers van de MBO nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:57:
[...]

Bij ons in de regio beginnen we ze al te triggeren vanaf groep 8 O-)
Beste meisjes en jongens,

Jullie krijgen vandaag een prachtige kans om een hele dag rond te lopen in een bedrijf, vragen te stellen en dingen uit te proberen. En wie weet ontdek je wel dat je zo’n bedrijf ontzettend leuk vindt om later misschien te gaan werken.

Of je nu graag achter een computer slimme dingen bedenkt of dat je liever met je handen zelf dingen maakt, dat doet er niet toe. In de techniek zitten ze echt op jullie te wachten. Als jullie na de basisschool een technische opleiding volgen, dan kun je daarna direct aan de slag. Als timmerman of metselaar, als monteur, als programmeur, als lasser, als ontwerper als … vul maar in.

Misschien weet je al ongeveer wat je wilt worden, misschien heb je nog geen flauw idee. Dat maakt vandaag nog niets uit. Kijk goed rond. En stel vragen. Want in alle bedrijven lopen mensen rond die jullie graag uitleggen wat ze doen, hoe machines werken, wat ze maken en wat daar zo leuk aan is. En wie weet, mag je ook zelf wel iets maken.

Margreet Overmeen-Bakhuis - Wethouder werk en inkomen van de gemeente Hellendoorn Waar het vandaag om gaat is, dat je een mooie dag hebt en ontdekt wat je leuk vindt of waar je goed in bent. Dan kun je straks kiezen voor een opleiding die bij je past en waar je blij van wordt. En voor het geval je dat nog niet wist: techniek is net zo goed voor meiden als voor jongens. Vroeger dachten ze dat meiden alleen maar in de zorg konden werken, maar dat is natuurlijk allang niet meer zo. Gelukkig maar. Want techniekbedrijven hebben meiden en jongens als jullie hard nodig.

Ik wens jullie allemaal een hele mooie dag toe. Veel succes en veel plezier.
Het is op dit moment misschien wel het grootste probleem in de techniek, goed (geschoold) technisch vakpersoneel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Om weer voldoende vakmensen te krijgen, zullen er ook andere dingen moeten gebeuren. Meer kans op vast contract, minder verdringing door uitzendkrachten, minder productie overhevelen naar landen met lagere lonen (want daar verdienen alleen hoger opgeleiden aan), betere salarisontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 14:39
hallo Tweakers,

ook wij zijn begonnen met een WP-quest. Deels veroorzaakt door de gestegen gasprijs en ook de wil om van het gas te gaan. Het doel is in ieder geval om de huidige cv ketel de deur uit te doen en te vervangen door een L/W warmtepomp.
Afgelopen tijd al veel informatie gehaald uit de verschillende topics hier op Tweakers. Dank daarvoor!

onze situatie:
We zijn een gezin met 4 kinderen en wonen in een vrijstaande woning in Apeldoorn. Deze woning is iets minder dan 3 jaar geleden opgeleverd met een intergas extreme 36 CV-installatie. Bij de bouw hebben we de vloerverwarming beneden al laten aanpassen naar hoh-10 en op de bovenverdieping hebben we de radiatoren laten vervallen en ook daar vvw genomen (hoh 15).
We koken uiteraard al op inductie. Verder staat er in de badkamer een bad, die wordt 1 keer per week gebruikt. In het weekend zal ik eens kijken hoeveel water er verbruikt wordt bij het nemen van een bad.

huidig verbruik:
Het gasverbuik was gemiddeld genomen 1300 m^3 per jaar. Elektra verbruik was 3800 Kwh/jaar.
Vanuit de bouw zijn er 8 zonnepanelen geplaatst (275 wp) op het oost dakvlak, met een gemiddelde opbrengst van 1550 kWh/j in de afgelopen 2 jaar.

idee:
Zoals gezegd, willen we de CV laten verwijderen en vervangen door een L/W warmtepomp en ook gelijk extra panelen laten plaatsen.
Het liefst willen we dit door 1 partij laten doen.
Op het (oost) dakvlak kunnen in ieder geval 16 extra panelen op. Eventueel kan er nog een aantal onder, maar die hebben dan wel last van wat schaduw van het huis van de buren.
Op het garagedak zouden eventueel ook nog 6 extra panelen (zuid) passen.

Eerste voorstel:
Warmtepomp (atlantic / loria 6008 / 8kw) met 300l vat en 50l buffer.
18 panelen (trina TSM-390) + growatt MOD 6000TL3-X
Dit alles inclusief installatie voor 19k.

Ik ben benieuwd wat jullie van de oplossing vinden.
- Is een 300l vat voldoende?
- Ervaringen met de voorgestelde WP. Ik zie in ieder geval dat er een aantal tweakers ook deze WP hebben, dat is een goed teken.
- Of raden jullie voor onze situatie een andere WP aan?
- deze offerte is gedaan door: The Sunshine Company - Wierden. Zijn hier ervaringen mee?
- eventueel andere WP / pvt -installateurs in de omgeving van Apeldoorn die worden aangeraden.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Bra-Jo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:59:
Volgens die tools kon ik ook niet gasloos en moest ik ook hibryde.
Volgens verschillende leveranciers die langs zijn geweest ook.
De meeste tools en leveranciers kijken alleen maar naar de leeftijd van een woning.
Die van mij is uit 1979, dus te oud voor all-electric volgens deze middelen.

Aanvoer temp verlaagd naar 35, en ja hoor 2 jaar probleemloos doorgekomen.

Met die aanvoer temp en de koevlaas formule (samen met een zelf gemaakte transmissie berekening) kwam ik uit op een 12kW WP.

Deze dus geplaats, en heel 2021 goed doorgekomen op all-electric.

Mijn conclusie daar bij is dan dat je de online tools al snel niet moet geloven, en de leveranciers die ik gesproken heb, tja, trek zelf je conclusie maar.

Ik zeg er dan wel bij dat ik alles al verwarmde met vloerverwarming. En ik heb hier geen spouw isolatie en nog deels enkel glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@harmpie1147 Of 300l genoeg is, hangt af van het douchegedrag, de douche en de tijd tussen douches. Maar normaal gesproken wel :)
Over de warmtepomp heb ik geen mening, wel denk ik dat je de buffer beter weg kan laten. Daar zijn topics over volgeschreven, in simpele situaties zoals die van jou (alleen vvw, ik hoor geen naregeling) heb je er meer last van dan dat het iets oplevert.
Misschien heeft @SunshineCompany een toelichting (al is zijn laatste post uit 2018, in het PV-pioniertijdperk was hij wel actief met goede input).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Sturmer93 @flippy @Proton_ @format5 Bedankt allemaal, jullie maken me het niet makkelijker... ;)
Die adviseur komt niet alleen voor de verwarming, ook voor overig isolatieadvies (HR++ glas enzo) en eventueel ventilatie-aanleg (nu alleen type A via dauerluftung, ik wil kijken naar type C of D). Ik heb verschillende verwarmingsbedrijven gevraagd om input, welgeteld één gereageerd en die heeft zoals jullie melden meteen de conclusie hybride getrokken, zonder zelfs maar te vragen naar isolatie of iets dergelijks. Probleem begint dus eigenlijk al met iemand vinden die 1) reageert, 2) betrouwbaar is en kennis van zaken heeft, en 3) binnen een half jaar beschikbaar is.
format5 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:12:
[...]

Volgens die tools kon ik ook niet gasloos en moest ik ook hibryde.
Volgens verschillende leveranciers die langs zijn geweest ook.
De meeste tools en leveranciers kijken alleen maar naar de leeftijd van een woning.
Die van mij is uit 1979, dus te oud voor all-electric volgens deze middelen.

Aanvoer temp verlaagd naar 35, en ja hoor 2 jaar probleemloos doorgekomen.

Met die aanvoer temp en de koevlaas formule (samen met een zelf gemaakte transmissie berekening) kwam ik uit op een 12kW WP.

Deze dus geplaats, en heel 2021 goed doorgekomen op all-electric.

Mijn conclusie daar bij is dan dat je de online tools al snel niet moet geloven, en de leveranciers die ik gesproken heb, tja, trek zelf je conclusie maar.

Ik zeg er dan wel bij dat ik alles al verwarmde met vloerverwarming. En ik heb hier geen spouw isolatie en nog deels enkel glas.
Hoe heb je dan die transmissieberekening gedaan? Ik heb wel een site gevonden, https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening, maar da's hooguit een grove berekening volgens mij.

Mijn woning is uit 1970, deels vloerverwarming (10cm) dus wel nageísoleerd en bijna overal HR++ dus in theorie al redelijk geschikt. Ik heb nav Milieucentraal de aanvoertemperatuur van m'n verwarming een maand of 2 terug al naar naar 50 graden gezet, los van een wat langere opwarmtijd is dat eigenlijk best prima. Maar goed, het is natuurlijk nog geen -10 geweest...

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 28-01-2022 08:48 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
harmpie1147 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:07:
hallo Tweakers,

ook wij zijn begonnen met een WP-quest. Deels veroorzaakt door de gestegen gasprijs en ook de wil om van het gas te gaan. Het doel is in ieder geval om de huidige cv ketel de deur uit te doen en te vervangen door een L/W warmtepomp.
Afgelopen tijd al veel informatie gehaald uit de verschillende topics hier op Tweakers. Dank daarvoor!

onze situatie:
We zijn een gezin met 4 kinderen en wonen in een vrijstaande woning in Apeldoorn. Deze woning is iets minder dan 3 jaar geleden opgeleverd met een intergas extreme 36 CV-installatie. Bij de bouw hebben we de vloerverwarming beneden al laten aanpassen naar hoh-10 en op de bovenverdieping hebben we de radiatoren laten vervallen en ook daar vvw genomen (hoh 15).
We koken uiteraard al op inductie. Verder staat er in de badkamer een bad, die wordt 1 keer per week gebruikt. In het weekend zal ik eens kijken hoeveel water er verbruikt wordt bij het nemen van een bad.

huidig verbruik:
Het gasverbuik was gemiddeld genomen 1300 m^3 per jaar. Elektra verbruik was 3800 Kwh/jaar.
Vanuit de bouw zijn er 8 zonnepanelen geplaatst (275 wp) op het oost dakvlak, met een gemiddelde opbrengst van 1550 kWh/j in de afgelopen 2 jaar.

idee:
Zoals gezegd, willen we de CV laten verwijderen en vervangen door een L/W warmtepomp en ook gelijk extra panelen laten plaatsen.
Op het (oost) dakvlak kunnen in ieder geval 16 extra panelen op. Eventueel kan er nog een aantal onder, maar die hebben dan wel last van wat schaduw van het huis van de buren.

Eerste voorstel:

- Ervaringen met de voorgestelde WP. Ik zie in ieder geval dat er een aantal tweakers ook deze WP hebben, dat is een goed teken.
- deze offerte is gedaan door: The Sunshine Company - Wierden. Zijn hier ervaringen mee?
- eventueel andere WP / pvt -installateurs in de omgeving van Apeldoorn die worden aangeraden.

alvast bedankt!
Kun je mooi zien dat ook in Wierden de prijzen sinds begin 2021 flink omhoog zijn gegaan. (Loria 8 + 43m2 vvw + 23 panelen oost/west voor 20.000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Proton_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:22:
@harmpie1147 Of 300l genoeg is, hangt af van het douchegedrag, de douche en de tijd tussen douches. Maar normaal gesproken wel :)
Over de warmtepomp heb ik geen mening, wel denk ik dat je de buffer beter weg kan laten. Daar zijn topics over volgeschreven, in simpele situaties zoals die van jou (alleen vvw, ik hoor geen naregeling) heb je er meer last van dan dat het iets oplevert.
Misschien heeft @SunshineCompany een toelichting (al is zijn laatste post uit 2018, in het PV-pioniertijdperk was hij wel actief met goede input).
Die buffer staat standaard in de offerte. Bij installatie wordt gekeken of deze nodig is. In zijn geval waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bra-Jo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:48:
Mijn woning is uit 1970, deels vloerverwarming (10cm) dus wel nageísoleerd en bijna overal HR++ dus in theorie al redelijk geschikt. Ik heb nav Milieucentraal de aanvoertemperatuur van m'n verwarming een maand of 2 terug al naar naar 50 graden gezet, los van een wat langere opwarmtijd is dat eigenlijk best prima. Maar goed, het is natuurlijk nog geen -10 geweest...
dan zet je hem nu op 35. kan je meteen zien of je de radiatoren en vloerverdeler goed waterzijdig hebt ingeregeld. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
LacsapOV schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:08:
[...]

Wat ik tegenwoordig heel veel zie is dat MBO stagiairs worden opgeleid om zich goed te presenteren. Er wordt veel nadruk gelegd op presentatie, teamwerk, documentatie en theorie. Hands-on ervaring is er weinig en er wordt veel getoetst in teamverband. Ik krijg nu dus studenten die na 3 jaar studie nog nul, nul kunnen. Als je dan in gesprek gaat met de school dan zijn ze verbaast.

Het vervelende is dat een MBO papiertje steeds mínder zegt en dat is jammer voor de studenten die wel wat kunnen. De prutsers worden gewoon gedragen door de goeien. UNI en HBO is mooi maar we hebben ook aanpakkers van de MBO nodig.
Bizar is dat: Toen ik ruim 20 jaar geleden van het MBO kwam hadden we in de MR en leerlingenraad (ik was er zo een ja ;) ) al discussies over de balans tussen techniek en softskills, en dat die de verkeerde kant op doorging. Beetje van: Willen we HBO-light afleveren of vakmensen. Er was een duidelijke disconnect tussen de mensen die vakinhoudelijke vakken gaven en die "kantoor" vakken gaven.. Helaas is het duidelijk wie gewonnen heeft. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Hoe heb je dan die transmissieberekening gedaan? Ik heb wel een site gevonden, https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening, maar da's hooguit een grove berekening volgens mij.
Die grove berekening kom je al ver mee hoor.
En met bijv https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/? kan je nog verder komen...
Maar ja, je moet er of moeite voor doen, of het laten doen. Makkelijk is wat anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

format5 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Die grove berekening kom je al ver mee hoor.
En met bijv https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/? kan je nog verder komen...
Maar ja, je moet er of moeite voor doen, of het laten doen. Makkelijk is wat anders ;)
Tnx! Moeite is het probleem niet. ;) Steek er liever een uur extra in dat ik alles een beetje op een rij heb.
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:15:
[...]

dan zet je hem nu op 35. kan je meteen zien of je de radiatoren en vloerverdeler goed waterzijdig hebt ingeregeld. ;)
:D Daar heb ik dan totaal geen moeite ingestoken nog, dus het zal mij benieuwen. :P
Ik ben een beetje bang dat m'n ketel daar niet op berekend is, denk dat ie dan zijn warmte niet kwijt gaat kunnen. Maar het is het proberen waard misschien...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Eerste voorstel:

alvast bedankt!
Ik zou zelf (ook al heb ik hem zelf) niet meer voor de Loria kiezen. Volgens mij is de techniek al veel verder gegaan in korte tijd en zijn er stillere machines te krijgen.

Heb zelf de 6008 duo met 190L boiler, gezin van nu 3 en over 6 weken 4 personen en ook een groot bad. De 190L is voor ons prima maar hij staat wel zo ingesteld dat we eigenlijk nooit koud water kunnen hebben. Dus als je een 300 kwijt kan (kon ik niet) is dat wellicht wel zo lekker.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bra-Jo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:50:
[...]
:D Daar heb ik dan totaal geen moeite ingestoken nog, dus het zal mij benieuwen. :P
Ik ben een beetje bang dat m'n ketel daar niet op berekend is, denk dat ie dan zijn warmte niet kwijt gaat kunnen. Maar het is het proberen waard misschien...
dan gaat je ketel pendelen. daarom ook brandervermogen op minimaal. alles lekker traag maken.

als je ketel pendelt omdat je niet genoeg vermogen kwijt kan om het warm te houden is alleen maar indicatie dat je klaar bent voor een warmtepomp. O-)
LacsapOV schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:08:
[...]

dat presenatiegelul is inderdaad erg tegenwoordig. een leuke elevatorpitch zal die manager van de boni aan de kont jeuken, hij wilt zijn koelsysteem weer aan de gang. :+

dat presenteren en communiceren valt ook vrij snel uiteen als ze ineens wat moeten doen buiten in de regen en wind op een dak. dan begint men wel ineens te zeuren dat hun dure telefoon niet waterdicht is. 8)7

*flip moet weer denken aan de dagen dat ie shekkie-draaiend in de regen stond te wachten op de vacuummachine in de eerste week van werken in het veld. :')

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
LeonTebbens schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:08:
Ik heb een Bigfoot vraag:

Onze Mitsubishi Ecodan SW75YAA staat op 1 meter lange bigfoots. Nu wil ik een omkasting plaatsen om t geluid bij lage temperaturen wat te dempen. De kast die in onze situatie gaat passen, vereist echter kortere pootjes: 60 cm.

Vraag: kan dat, zo’n buitenunit van 100 KG en 100x100x50 cm op Bigfoots van 60 cm? Hij staat in de (beschutte) tuin op t noorden op het terras:

[Afbeelding]
Moet ik hier uit concluderen dat de Merfopol niet voldoende afschermt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:34:
[...]

als je ketel pendelt omdat je niet genoeg vermogen kwijt kan om het warm te houden is alleen maar indicatie dat je klaar bent voor een warmtepomp. O-)
Mits het uiteraard wel warm genoeg blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:34:
[...]

dan gaat je ketel pendelen. daarom ook brandervermogen op minimaal. alles lekker traag maken.

Net ff gekeken, het ding kan gewoon niet lager dan 49 graden... :')
Ik zou sowieso ook moeten uitvogelen hoe ik het vermogen omlaag zou moeten schroeven, kan zo gauw alleen maar instellingen voor de ventilator vinden.
* Bra-Jo had een vak moeten leren...

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 07:26
@Sturmer93 @flippy @Proton_ @format5
[...]

Als ik een transmissieberekening nodig heb, gebruik ik deze site: https://www.ubakus.com/nl/berechnung/waermebedarf/
Zeer gedetailleerd. Je kunt eventueel zelfs eerst nog R-waardes berekenen op basis van de opbouw van je schildeel.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Bra-Jo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Ik zou sowieso ook moeten uitvogelen hoe ik het vermogen omlaag zou moeten schroeven, kan zo gauw alleen maar instellingen voor de ventilator vinden.
Lijkt mij sterk. Wat voor ding heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Bra-Jo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Die ventilator is ook direct je vermogensregeling, minder lucht = minder gas = minder vermogen.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Medetweakers,

Ondanks dat ik de 10 topics heb doorgespit, heb ik toch nog een paar vragen. Wellicht dat het antwoord al eerder is gegeven, maar is het antwoord wellicht ondergesneeuwd..

Na het lezen van diverse motiviaties ben ik sterk aan het overwegen om all-e te gaan. In eerste instantie leek het mij een goede keus om voor hybride te gaan. Hiervoor zou de Elga/Remeha ACE een mooi apparaat zijn. De motivatie is dat ik een nieuwbouw (hoek) woning heb uit 2012 incl. ketel van (net) 10 jaar oud (Intergas 36/30) welke in feite nog prima is. Daarbij VVW op de beneden verdieping en radiatoren op de bovenverdieping die amper aan staan. Veelal is dit enkel de douche.

Echter uit diverse reacties hoor ik dat de omslag van hybride naar all-e te snel op de loer ligt. Vandaar dat ik aan het orienteren ben om all-e te gaan.

Een monoblock zal in onze situatie niet ideaal zijn i.v.m. de overbrugging (lees: lengte) van leidingen (+/- 10-15m). Tevens is het platte dak van de garage nagenoeg vol met (2) buitenunits van airco's en met zonnepanelen :)

Ik neig naar een Loria Duo 6010. De reden hiervoor is dat deze unit een (redelijk) compacte binnenunit/buffervat heeft. Alleen vraag ik me af of het buffervat van 190L voldoende is voor een gezin van 4/5. Wat is bijvoorbeeld de afweging om te kiezen voor een groter (300L?) buffervat. Het meeste douchen gebeurt in de avonduren.

Het warme water zal op den duur enkel gebruikt gaan worden voor het douchen en warm water in de douche. Beneden zijn plannen om een Quooker aan te schaffen.

Op advies uit het forum ben ik al een tijd aan het stoken met CV aanvoer temp. van 40 graden. Dit gaat voor de VWW, ondanks een niet-gesloten VVW verdeler goed. Bij omgang naar all-e zal de VVW verdeler uiteraard vervangen gaan worden.

Graag jullie reacties/tips/adviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Deva] schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:34:
Medetweakers,

Ondanks dat ik de 10 topics heb doorgespit, heb ik toch nog een paar vragen. Wellicht dat het antwoord al eerder is gegeven, maar is het antwoord wellicht ondergesneeuwd..

Na het lezen van diverse motiviaties ben ik sterk aan het overwegen om all-e te gaan. In eerste instantie leek het mij een goede keus om voor hybride te gaan. Hiervoor zou de Elga/Remeha ACE een mooi apparaat zijn. De motivatie is dat ik een nieuwbouw (hoek) woning heb uit 2012 incl. ketel van (net) 10 jaar oud (Intergas 36/30) welke in feite nog prima is. Daarbij VVW op de beneden verdieping en radiatoren op de bovenverdieping die amper aan staan. Veelal is dit enkel de douche.

Echter uit diverse reacties hoor ik dat de omslag van hybride naar all-e te snel op de loer ligt. Vandaar dat ik aan het orienteren ben om all-e te gaan.

Een monoblock zal in onze situatie niet ideaal zijn i.v.m. de overbrugging (lees: lengte) van leidingen (+/- 10-15m). Tevens is het platte dak van de garage nagenoeg vol met (2) buitenunits van airco's en met zonnepanelen :)

Ik neig naar een Loria Duo 6010. De reden hiervoor is dat deze unit een (redelijk) compacte binnenunit/buffervat heeft. Alleen vraag ik me af of het buffervat van 190L voldoende is voor een gezin van 4/5. Wat is bijvoorbeeld de afweging om te kiezen voor een groter (300L?) buffervat. Het meeste douchen gebeurt in de avonduren.

Het warme water zal op den duur enkel gebruikt gaan worden voor het douchen en warm water in de douche. Beneden zijn plannen om een Quooker aan te schaffen.

Op advies uit het forum ben ik al een tijd aan het stoken met CV aanvoer temp. van 40 graden. Dit gaat voor de VWW, ondanks een niet-gesloten VVW verdeler goed. Bij omgang naar all-e zal de VVW verdeler uiteraard vervangen gaan worden.

Graag jullie reacties/tips/adviezen
juist met lange leidinglengtes buiten moet je een monoblok nemen. je verliezen met water zijn kleiner dan met een split over lange afstanden.

waarom pak je niet een losse warmtepompboiler voor warm water? een warmtepompboiler van 270 liter is goedkoper met de subsidie dan een losse SWW tank zonder subsidie kopen of zon combi split apparaat met geintregeerde tank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Joris748 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:58:
Om weer voldoende vakmensen te krijgen, zullen er ook andere dingen moeten gebeuren. Meer kans op vast contract, minder verdringing door uitzendkrachten, minder productie overhevelen naar landen met lagere lonen (want daar verdienen alleen hoger opgeleiden aan), betere salarisontwikkeling.
Ik denk dat jij het meer over seriematig productiewerk hebt?

Als je bij ons een goede vakman hebt van rond de 30 met een MBO opleiding in zijn vakrichting verdient deze (aanzienlijk) meer als iemand op kantoor met een algemene HBO opleiding.

En per direct vast contract, opleidingsmogelijkheden, vrijdagmiddagborrels, personeelsfeesten, nieuw machinepark, etc. we trekken alles uit de kast om aan goede mensen te komen.

Helaas met weinig succes op dit moment :( :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:43:
[...]
juist met lange leidinglengtes buiten moet je een monoblok nemen. je verliezen met water zijn kleiner dan met een split over lange afstanden.
Heb je intussen al cijfers om deze claim te kwantificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:49:
[...]
Heb je intussen al cijfers om deze claim te kwantificeren?
nog steeds niet geleerd hoe je COP en EER moet berekenen neem ik aan?

maak een hlogp diagram van een lopende split (en goed op de gastemperaturen letten tussen uittrede compressor en inlaat condensor) en dan kan je precies zien wat je aan potentiele energie inlevert onderweg.

als je tussen compressor en condensor (je warmtewisselaar) gastemperatuur onderweg verliest vanwege een gebrek aan leidingisolatie moet dat goedgemaakt worden in de compressor. immers kan je watertemperatuur nooit hoger worden dan je gastemperatuur. dus alle hogere gastemperatuur die je moet maken om de verliezen in je leidingset op te vangen is gewoon dode energie wat fysiek goedgemaakt moet worden in meer druk en hogere gastemperaturen en relatief meer verbruik voor minder nuttige warmte. dus je compressorverliezen zijn gewoon per definitie hoger. bij normale aircos wil je juist temperatuur kwijtraken in je leidingen maar in warmtemodus wil je dat juist niet. en leidingsets zijn gewoon nooit geisoleerd voor thermisch maar voor condensmaatregelen. men hoeft dus geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat lange leidinglengtes met gastemperaturen dik in de 60~80 graden en bijbehorende hogere drukken voor splits gewoon meer verliezen dan wat water rondpompen wat 40 graden is of lager.

ik vind het niet erg om ding uit te leggen maar je eigen onwil om de processen te leren is wel een basis als je echt dit soort discussies aan wilt gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:43:
[...]

waarom pak je niet een losse warmtepompboiler voor warm water? een warmtepompboiler van 270 liter is goedkoper met de subsidie dan een losse SWW tank zonder subsidie kopen of zon combi split apparaat met geintregeerde tank.
Ik quote dit bericht, maar bedankt voor je heldere uitleg in je laatste reactie.

Ondanks de financiele verantwoording, zou ik met 2 losstaande oplossingen 4 buitenunits op het dak hebben. Vanuit estetisch opzicht vind ik dit persoonlijk minder. Tevens leent de zolderruimte zich niet echt om een relatief groot buffervat te plaatsen.

Kijkend naar monoblocks, dan zie ik veelal Panasonic de revu passeren. Qua SWW warmtepomp, welke geniet de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Deva] schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Ik quote dit bericht, maar bedankt voor je heldere uitleg.

Ondanks de financiele verantwoording, zou ik met 2 losstaande oplossingen 4 buitenunits op het dak hebben. Vanuit estetisch opzicht vind ik dit persoonlijk minder. Tevens leent de zolderruimte zich niet echt om een relatief groot buffervat te plaatsen.

Kijkend naar monoblocks, dan zie ik veelal Panasonic de revu passeren. Qua SWW warmtepomp, welke geniet de voorkeur?
afhankelijk waar je de WBP neerzet heb je gewoon monoblocs zoals de explorer v4. die heeft 2 160mm luchtkanalen naar buiten en kan je het beste in de garage zetten bijvoorbeeld en heb je alleen 2 paddstoeltjes door je dak voor luchttoevoer en afvoer.
je hebt ook de calypso split die wel een buitenunit heeft zoals een simpele airco. die maakt dus helemaal geen geluid binnen en is beter voor op een bewoonde zolder bijvoorbeeld en heeft ook wat meer thermisch vermogen en een iets hogere COP. nadeel is dat die in bedrijf moet worden gesteld door een stek-monteur, de explorer plemp je gewoon zelf neer.
of je neemt een losse tank op je monoblok al mis je dan je verwarming als hij warm water aan het maken is.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@flippy Dit punt is al een paar keer langsgekomen en als je de vorige keren had opgelet had je geweten dat ik hetzelfde gevoel als jij heb, om dezelfde redenen :)

Met cijfers (liefst metingen) moet dit gewoon een non-discussie zijn. Dat zoek ik. En ik dacht dat iemand met jouw ervaring zo een ballparkcijfer boven water heeft van hoeveel watt leidingverlies er is bij 10 meter buitentracé.
Zelf heb ik geen toegang tot een splitunit om te meten.

Ook in het kader van het nut van na-isoleren van koudemiddelleidingen (wat natuurlijk gewoon kan en gebeurt) en de glycol/vorstbeveiligingdiscussie die ook af en toe terugkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:16:
[...]

afhankelijk waar je de WBP neerzet heb je gewoon monoblocs zoals de explorer v4. die heeft 2 160mm luchtkanalen naar buiten en kan je het beste in de garage zetten bijvoorbeeld en heb je alleen 2 paddstoeltjes door je dak voor luchttoevoer en afvoer.
je hebt ook de calypso split die wel een buitenunit heeft zoals een simpele airco. die maakt dus helemaal geen geluid binnen en is beter voor op een bewoonde zolder bijvoorbeeld en heeft ook wat meer thermisch vermogen en een iets hogere COP. nadeel is dat die in bedrijf moet worden gesteld door een stek-monteur, de explorer plemp je gewoon zelf neer.
of je neemt een losse tank op je monoblok al mis je dan je verwarming als hij warm water aan het maken is.
Interresant model die Explorer V4. Wanneer de huidige CV verwijdert wordt houd ik op die plek 2 dakdoorvoeren 'over'. 1 is/was voor CV en 1 was voor de droger welke reeds vervangen is voor een WP model. Wellicht zou deze WP deze 2 doorvoeren kunnen gebruiken?

Alleen is de dakdoorvoer 150mm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-06 07:26
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:01:
[...]

nog steeds niet geleerd hoe je COP en EER moet berekenen neem ik aan?

maak een hlogp diagram van een lopende split (en goed op de gastemperaturen letten tussen uittrede compressor en inlaat condensor) en dan kan je precies zien wat je aan potentiele energie inlevert onderweg.

als je tussen compressor en condensor (je warmtewisselaar) gastemperatuur onderweg verliest vanwege een gebrek aan leidingisolatie moet dat goedgemaakt worden in de compressor. immers kan je watertemperatuur nooit hoger worden dan je gastemperatuur. dus alle hogere gastemperatuur die je moet maken om de verliezen in je leidingset op te vangen is gewoon dode energie wat fysiek goedgemaakt moet worden in meer druk en hogere gastemperaturen en relatief meer verbruik voor minder nuttige warmte. dus je compressorverliezen zijn gewoon per definitie hoger. bij normale aircos wil je juist temperatuur kwijtraken in je leidingen maar in warmtemodus wil je dat juist niet. en leidingsets zijn gewoon nooit geisoleerd voor thermisch maar voor condensmaatregelen. men hoeft dus geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat lange leidinglengtes met gastemperaturen dik in de 60~80 graden en bijbehorende hogere drukken voor splits gewoon meer verliezen dan wat water rondpompen wat 40 graden is of lager.

ik vind het niet erg om ding uit te leggen maar je eigen onwil om de processen te leren is wel een basis als je echt dit soort discussies aan wilt gaan.
Wat die hogere temperaturen betreft (tenminste aan de hogedruk/gaszijde) heb je natuurlijk gelijk. Maar wat ik in je verhaal niet zie, zijn de verliesoppervlakken. De koelmiddel leidingen hebben in het algemeen (veel) kleinere diameters dan CV-leidingen. Dus ze mogen dan wel een hogere temperatuur hebben (voornamelijk één van de twee), maar hun oppervlak is veel kleiner.
Dus als je het sommetje goed wilt maken, neem je dat ook nog even mee in het verhaal. Daar heb verder geen h-log p diagram bij nodig. ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:57
Proton_ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:35:
@PentaClover volgens mij heb je al een goed beeld en plan, dus als je dat op papier krijgt hoeft de ketelboer er alleen maar mee akkoord te gaan :)
Ze hebben waarschijnlijk de juiste skills om een monoblock te installeren, als jij de kennis levert moet het goed gaan.
En dan worden ze er alleen maar wijzer van (mits ze willen leren, natuurlijk).
Ik heb inderdaad een goed beeld van wat ik wil en wat mogelijk/nodig is, was vorig weekend al begonnen om alle losse flarden en plaatjes samen te voegen tot een duidelijk verhaal.
Ik wil een split unit, maar volgens mij bied Vaillant aan installateurs een koelmiddelen aansluit en ingebruikname service dus dat zou ook geen probleem voor ze moeten zijn.
Over 2 weken weet ik meer over de mogelijkheden met deze installateur als het goed is.
Omgeving Den Bosch

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

DeltaT schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Lijkt mij sterk. Wat voor ding heb je?
:$ Of je drukt wat harder op de knopjes... |:(
Remeha Avanta 35C overigens.

Ingesteld op 35 graden, eens kijken hoe ernstig het wordt. @flippy @BertusB404 hebben jullie een idee hoe ver ik 'de ventilator zou moeten terugschroeven? Hij staat nu op 4200 voor verwarming, 6000 voor SWW en 1300 gecombineerd, starttoerental 2800.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
@Bra-Jo kijk even hoe het gaat zonder verdere aanpassingen.
Volgens de manual zijn dat de fabrieksinstellingen.
Als het gaat pendelen eerst even de flow verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Deva] schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:34:
Als je nu op de BGG al vvw hebt, kan all-electric vaak al snel. Heb je al een berekening gemaakt over hoeveel vermogen je nodig hebt en of je dat vermogen in je VVW kwijt kan?
Een monoblock zal in onze situatie niet ideaal zijn i.v.m. de overbrugging (lees: lengte) van leidingen (+/- 10-15m).
Dat klopt. Die leidingen hebben (itt tot wat Flippy zegt) idd meer verlies dan koelmiddelleidingen, tenzij je ze heel erg dik isoleert, maar dat is vaak niet zo praktisch. Vooral bij een SWW-run heb je van die lange leidingen op hoge temperatuur nadeel.
Het nadeel van zo'n compacte binnenunit is dat er vaak bezuinigd wordt op de isolatie. Voor een gezin van 5 is 190 liter ook wel vrij krap. Dan zul je overdag vaak meerdere SWW-runs nodig hebben, of je moet de temperatuur verhogen, wat weer slecht is voor je COP.
Overigens hebben andere merken als Mitsubishi en Panasonic ook dergelijke all-in-one binnenunits, en over het algemeen bij verwarmen een wat hogere cop als de Loria's.
Zeker bij de huidige milde buitentemperaturen is 40 graden nog te hoog. Wat gebeurt er als je hem op 30 graden zet? Bedenk wel dat je wanneer het -10 wordt nog twee keer zo veel afgifte nodig hebt. Als je nu al 40 graden nodig hebt, voorspelt dat niet veel goeds.
Tevens is bij 40 graden het rendement van je WP niet zo best.

Overigens kun je veel vvw-verdelers gewoon ombouwen naar gesloten. @koevlaas2 heeft daar veel ervaring mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
idee:
Dat zou ik niet doen. De meeste leveranciers zijn gespecialiseerd in warmtepompen óf zonnepanelen. Bijna nooit in beide. Zonder die combi zal het al moeilijk genoeg zijn om een goede leverancier te vinden.
Technisch gezien hebben ze ook niets met elkaar te maken.
Je moet alleen zorgen dat je van tevoren je elektrische installatie voor elkaar hebt (3x25A hoofdaansluiting).
Hangt van je gebruik af. Wat vond je zelf toen je "300" intypte in de zoekbalk? En wat heb je zelf uitgerekend? Tip: Kijk hoeveel liter je momenteel bij een douchebeurt verbruikt en reken uit hoe lang je dan met die 300 liter kan douchen.
Ik lees er weinig positieve verhalen over. Maar hij komt ook weinig voorbij. Volgens mij is er ook geen eigen topic voor (wat eigenlijk al betekent dat ie niet zo populair is), maar die kan ik uiteraard gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sturmer93 @flippy @Proton_ @format5 Bedankt allemaal, jullie maken me het niet makkelijker... ;)
50 graden water is natuurlijk nog steeds veel te warm voor een warmtepomp. Geen idee welke koekebakker die veel te hoge temperatuur heeft verzonnen, maar dan ga je door het slechte rendement een hoge gasrekening vervangen door een hoge stroomrekening, en kom je bovendien in de problemen als het eens echt koud wordt.
Heb je aan de hand van je gasverbruik op de koudste dag (kun je uit je slimme meter halen) of de koevlaas-formule al uitgerekend hoeveel vermogen je WP moet hebben en of je dat kwijt kunt in je afgiftesysteem?
Daar moet je beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
hallo Tweakers,

onze situatie:

huidig verbruik:

idee:

Eerste voorstel:

alvast bedankt!
Ik ben vrij tevreden met de Loria 6008 Duo. Presteert bovenverwachting goed en het apparaat is goed geprijsd. Ding is super simpel wat zowel een zegen als een vloek is. Grootste nadeel is het geluid, te luid voor een woonwijk imho.

Sunshine Company levert goed werk. Nazorg is ook uitstekend, berichtje sturen en alles wordt geregeld. Verkoper heeft echter niet veel kennis van warmtepompen, de heren installateurs wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Overigens kun je veel vvw-verdelers gewoon ombouwen naar gesloten. @koevlaas2 heeft daar veel ervaring mee.
Nu heb ik de thermostaat al van m'n robot verdelers gesloopt, maar veel meer valt er niet aan te knutselen toch?

Ben nog op zoek naar een direct replacement, gezien het aanpassen van de leidingen of verplaatsen van de verdeler nog wel een dingetje is.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 28-01-2022 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:56:
Nu heb ik de thermostaat al van m'n robot verdelers gesloopt, maar veel meer valt er niet aan te knutselen toch?
Ik ken jouw verdelers niet, maar meestal komt het ombouwen neer op:
  • Pomp weghalen
  • Mengventiel weghalen
  • Restricties weghalen
Het hangt nogal van het type af hoe makkelijk dit allemaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:03:
[...]

Ik ken jouw verdelers niet, maar meestal komt het ombouwen neer op:
  • Pomp weghalen
  • Mengventiel weghalen
  • Restricties weghalen
Het hangt nogal van het type af hoe makkelijk dit allemaal gaat.
Zou niet gek zijn als dat lukt. Een drop-in alternatief vinden is geen sinecure.

Heb drie van deze rakkers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsrqfbQp_SmGVdsZQrodXJOKYvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WynZMMyImkh4JV549MZLBjQP.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaten zijn er dus al vanaf. Pomp eraf houdt denk ik in dat er een plaat op moet?

Moet er dan nog iets gebeuren?

Edit: de variotherm uit dit topic ziet er wel prima uit zeg!

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 28-01-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

@Andrehj en @LacsapOV ,

Heb zoals ook gezegd de Loria 6008 duo en heb er weinig negatiefs over. We hebben het niet koud, douchen niet koud en de energie nota is bijna gehalveerd ten op zich te van gas destijds (als ik af ga op verbruik/kosten en niet het voorschot). Zal nu nog wel leuker zijn. Het doet wat het moet doen. Mits juist afgeregeld en daar ging het nogal mis na de plaatsing bij mij en de kennis van de installateur.

Dat kan je ook gebeuren bij andere installateurs die voorkeur hebben voor een bepaald ander merk.

Maar blijf wel bij mijn advies om naar nieuwere modellen van fabrikanten te kijken. Ik zou nu niet een model nemen die al jaren bestaat.

De wereld staat niet stil gelukkig.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
LacsapOV schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Ik ben vrij tevreden met de Loria 6008 Duo. Presteert bovenverwachting goed en het apparaat is goed geprijsd. Ding is super simpel wat zowel een zegen als een vloek is. Grootste nadeel is het geluid, te luid voor een woonwijk imho.

Sunshine Company levert goed werk. Nazorg is ook uitstekend, berichtje sturen en alles wordt geregeld. Verkoper heeft echter niet veel kennis van warmtepompen, de heren installateurs wel.
Het is alleen jammer dat ze nog steeds de Loria installeren en niet de nieuwe Alfea R32.

@koevlaas2 heb jij ervaring met de nieuwe Toshiba Estia R32 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Ramon_1984 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Het is alleen jammer dat ze nog steeds de Loria installeren en niet de nieuwe Alfea R32.

@koevlaas2 heb jij ervaring met de nieuwe Toshiba Estia R32 ?
Sterker nog, er blijkt ook een R32 Loria te zijn.
https://www.atlantic-comf...eat-pumps-LORIA-R32-range

[ Voor 11% gewijzigd door LacsapOV op 28-01-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Cool dat wist ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
stuffer schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:53:
@Andrehj en @LacsapOV ,

Heb zoals ook gezegd de Loria 6008 duo en heb er weinig negatiefs over. We hebben het niet koud, douchen niet koud en de energie nota is bijna gehalveerd ten op zich te van gas destijds (als ik af ga op verbruik/kosten en niet het voorschot). Zal nu nog wel leuker zijn. Het doet wat het moet doen. Mits juist afgeregeld en daar ging het nogal mis na de plaatsing bij mij en de kennis van de installateur.

Dat kan je ook gebeuren bij andere installateurs die voorkeur hebben voor een bepaald ander merk.

Maar blijf wel bij mijn advies om naar nieuwere modellen van fabrikanten te kijken. Ik zou nu niet een model nemen die al jaren bestaat.

De wereld staat niet stil gelukkig.
Zou ik ook doen. Als ik nu opnieuw kon kiezen dan was ik voor een monoblock gegaan met een aparte warmtepomboiler ernaast. Van 8kw was ik dan naar een 6kw gegaan. Maar goed, ik had toen een budget waar ik het mee moest doen. Over 15 jaar zien we wel weer, tenzij in tussentijd een revolutie volgt. (Onwaarschijnlijk)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06 11:52
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Als je tussen compressor en condensor (je warmtewisselaar) gastemperatuur onderweg verliest vanwege een gebrek aan leidingisolatie moet dat goedgemaakt worden in de compressor. Immers kan je watertemperatuur nooit hoger worden dan je gastemperatuur.
[...]
Men hoeft dus geen raketgeleerde te zijn om te beseffen dat lange leidinglengtes met gastemperaturen dik in de 60~80 graden en bijbehorende hogere drukken voor splits gewoon meer verliezen dan wat water rondpompen wat 40 graden is of lager.
[...]
Zwerius schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:02:
[...]
Wat die hogere temperaturen betreft (tenminste aan de hogedruk/gaszijde) heb je natuurlijk gelijk. Maar wat ik in je verhaal niet zie, zijn de verliesoppervlakken. De koelmiddel leidingen hebben in het algemeen (veel) kleinere diameters dan CV-leidingen. Dus ze mogen dan wel een hogere temperatuur hebben (voornamelijk één van de twee), maar hun oppervlak is veel kleiner.
Dus als je het sommetje goed wilt maken, neem je dat ook nog even mee in het verhaal.
[...]
Eens met @Zwerius

Juist voor lange leiding lengtes wordt een split unit aangeraden.

Belangrijkste reden is dat het water - wat in lange leidingen is afgekoeld - eenmaal binnen niet meer in temperatuur kan worden verhoogd.
Persgas - wat ook nog eens een superheat heeft van ca 8 - 15 graden - komt vrijwel altijd aanmerkelijk heter binnen dan de benodigde watertemperatuur. De binnenunit kan eigenlijk altijd de benodigde watertemperatuur bereiken. Dat wordt belangrijker naarmate de woning een wat hogere watertemperatuur nodig heeft.

Bovendien vormen lange waterleiding lengtes een groter risico op vorstschade bij stroomuitval. Toegegeven: die kans is in ons zacht klimaat klein maar zeker niet nul. Glycol verkleint dat risico maar verkleint ook de Performance. Een 50% glycol/water mengsel heeft 90% warmtecapaciteit t.o.v. puur water. Dat kan worden gecompenseerd door een hogere flow (50 - 60% hoger), maar dat kost ook energie.
Hetzelfde risico speelt indien de woning voor langere tijd geen warmtevraag heeft. Mocht het water te ver afkoelen, dan zal de circulatiepomp toch gaan draaien, eventueel in combinatie met een heater, om te voorkomen dat het water in de monobloc(k) en de leidingen zou kunnen bevriezen.

Hoge watertemperaturen voor SWW wordt eveneens lastiger bij (hele) lange leiding lengtes.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
[Deva] schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Interresant model die Explorer V4. Wanneer de huidige CV verwijdert wordt houd ik op die plek 2 dakdoorvoeren 'over'. 1 is/was voor CV en 1 was voor de droger welke reeds vervangen is voor een WP model. Wellicht zou deze WP deze 2 doorvoeren kunnen gebruiken?

Alleen is de dakdoorvoer 150mm.
Wanneer je garage niet verwarmd is kun je de dakdoorvoer achterwege laten en de Atlantic Explorer z'n lucht uit de garage laten aansluiten en afgekoeld weer afblazen. Dat is in de zomer zelfs erg prettig.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

beetje ja en beetje nee.

als alles gelijk is kan een split efficenter zijn. met name als je hele goede isolatie hebt op je persleiding. echter is dat iets wat ik nog nooit ergens heb gezien op geen enkele installatie, zowel woning als commercieel. als iemand dat wel gezien heeft bij een installatiebedrijf aangelegde warmtepomp wil ik maar al te graag een foto van zien, die ga ik inlijsten dan. dat is dan wel een unicum in nederland. een installateur die op eigen houtje en kosten/winst degelijke isolatie aanbrengt op een persleiding. dat is iets zeldzaams.

zodra je je superheat kwijtraakt (vrijwel een gegeven bij lange leidingen) gaat je potentiele energie hard achteruit, helemaal als je op hoge temperaturen aan het stoken bent voor een SWW run bijvoorbeeld. je hebt dan buiten een compressor die zich de leplazerus te pompen staat om de temperatuur te halen die hij onderweg weer kwijtraakt. immers kan je niet heter stoken dan je persleiding warm is. je zit dus defacto ALTIJD hoger in je toeren dan wat een monoblok zou kunnen en dus per defenitie lager in je COP. je kan veel opvangen met gewoon idoot veel flow in je leidingen maar dar zie je alleen in de wat vettere VRF systemen met meerdere compressors die 100+ meter 3~4 pijps leidingsets kunnen hebben.

en de COP/EER waardes die je in de datahseets leest zijn ook gebaseerd in een testopstelling waar de leiding minder dan 1 meter lang is tussen de buiten en binnenunit met een 5cm laag armaflex over de persleiding. dat weet ik omdat ik in duitsland bij een testcentrum de/een opstelling heb zien draaien.

ja, je verliest ook warmte door waterleiding bij een monoblok maar dat is doorgaans een stuk makkelijker te behappen (en voorkomen) met een beetje degelijke leidingen. iets wat je in de prakijk nooit zal zien met een split installatie. daarom vind ik een losse WBP nog altijd de beste oplossing voor kleinbouw.

tuurlijk. als je zelf een split installeert en je mikt een paar cm aan armaflex om de persleiding heen zal die zeker wel winnen in een 1:1 wedstrijd tussen een mono en split met 20 meter leiding. echter is dat niet de realiteit. dat is meer de die hard tweaker of stek-mannen die zelf iets doen met hun eigen huis.

o ja, de warmte van SWW runs die "overblijft" in de leiding (immers heb je leiidngverliezen) verdwijnt gewoon je afgiftesysteem in zodra je 3wegklep omgaat aan het einde van de SWW run. dus dat is in die zin geen verloren warmte. het is allen met een lagere cop gemaakt. dus daarom heb ik ook meerdere malen al duidelijk aangegeven dat het onder de streep waarschijnlijk weinig uitmaakt voor de bewoner. echter voor de doehetzelver is een split gewoon nodeloos duurder en ingewikkelder. en weer een punt van falen. een fabriek af hermetisch gesloten systeem van een monoblok is gewoon altijd betrouwbaarder dan een split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lbreman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:01:
Wanneer je garage niet verwarmd is kun je de dakdoorvoer achterwege laten en de Atlantic Explorer z'n lucht uit de garage laten aansluiten en afgekoeld weer afblazen. Dat is in de zomer zelfs erg prettig.
Bij vorst is dat dan weer een erg goede manier om je garage te laten bevriezen. Vinden de leidingen met stilstaand water van en naar die boiler ook erg leuk ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:10:
[...]

Bij vorst is dat dan weer een erg goede manier om je garage te laten bevriezen. Vinden de leidingen met stilstaand water van en naar die boiler ook erg leuk ;w
zelfs bij de -170 van vorig jaar vroor het niet in mijn onverwarmde garage al was het water uit de ontharder wel ERG fris. :X

zolang het niet harder waait dan binnen valt dat wel mee. al is het natuurlijk wel handig om (warm)water leidingen in de garage te isoleren.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:11:
[...]

zelfs bij de -17 van vorig jaar vroor het niet in mijn onverwarmde garage al was het water uit de ontharder wel ERG fris. :X

zolang het niet harder waait dan binnen valt dat wel mee. al is het natuurlijk wel handig om (warm)water leidingen in de garage te isoleren.
Hier idem. Naar buiten afblazen kan overigens altijd nog mocht het te koud worden.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:11:
zelfs bij de -17 van vorig jaar vroor het niet in mijn onverwarmde garage al was het water uit de ontharder wel ERG fris. :X
Dat kan alleen als je garage wel geisoleerd is, en bovendien tegen de woning ligt (waardoor er genoeg warmte in kwam vanaf de woning), of misschien zelfs geschakeld tussen woningen ligt.
In beide gevallen wordt de garage indirect door de woning verwarmd.
Verder hebben we vorig jaar helemaal geen -17 gehaald in Nederland. Of woon je ergens in noord-Zweden?
En in jouw garage stond ook vast geen WP-boiler je garage af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Dat kan alleen als je garage wel geisoleerd is, en bovendien tegen de woning ligt (waardoor er genoeg warmte in kwam vanaf de woning), of misschien zelfs geschakeld tussen woningen ligt.
In beide gevallen wordt de garage indirect door de woning verwarmd.
Verder hebben we vorig jaar helemaal geen -17 gehaald in Nederland. Of woon je ergens in noord-Zweden?
En in jouw garage stond ook vast geen WP-boiler je garage af te koelen.
tiepvouwd. hier hebben we de -10 gehaald vorig jaar volgens de domotica.

en ja, in mijn garage stond de WBP gewoon aan te zuigen in de garage en naar buiten te blazen. in de zomer draai ik dat om met een paar kleppen. du het is vies koud een uurjte of 2 in een opwarmronde. al begint die daar pas mee om 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
lbreman schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Alleen hangt mijn CV op zolder. In de thuiswerk kamer. Wat dat betreft is het op zolder altijd wel relatief warm (ivm stijgende lucht). Koude uitblaas lucht in de zomer is ideaal, alleen op de koudere dagen zou het misschien te koud worden?

Heeft iemand deze unit in gebruik? Hoe bevalt dit? Ook qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Deva] schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Alleen hangt mijn CV op zolder. In de thuiswerk kamer. Wat dat betreft is het op zolder altijd wel relatief warm (ivm stijgende lucht). Koude uitblaas lucht in de zomer is ideaal, alleen op de koudere dagen zou het misschien te koud worden?

Heeft iemand deze unit in gebruik? Hoe bevalt dit? Ook qua geluid?
als je gewoon buiten/buiten draait in normaal bedrijf is het een stuk stiller. de luchtin-uitlaat maken de meeste herrie puur door het volume van lucht wat erdoor gaat. qua geluid is het nog het beste te vergelijken met een hele stille wasdroger. ik zou niet werken in dezelfde kamer als waar de boiler staat. dan zou ik eerder een split versie (de calypso split) overwegen. al heb je daar weer een stek installateur voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:17:
tiepvouwd. hier hebben we de -10 gehaald vorig jaar volgens de domotica.
OK.
en ja, in mijn garage stond de WBP gewoon aan te zuigen in de garage en naar buiten te blazen.
Maar dat is heel wat anders dan @lbreman voorstelde! Die wilde de lucht in de garage afzuigen en afgekoeld weer in diezelfde garage afblazen. Dan wordt het in de garage dus steeds kouder.
Jij wilt het in de garage afzuigen en dan naar buiten laten blazen. Daarbij creëer je onderdruk in je garage en zuig je waarschijnlijk ook nog (deels) warme lucht uit de woning aan. Hierdoor koelt jouw garage veel minder af dan in het plan van @lbreman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:22:
[...]

OK.

[...]

Maar dat is heel wat anders dan @lbreman voorstelde! Die wilde de lucht in de garage afzuigen en afgekoeld weer in diezelfde garage afblazen. Dan wordt het in de garage dus steeds kouder.
Jij wilt het in de garage afzuigen en dan naar buiten laten blazen. Daarbij creëer je onderdruk in je garage en zuig je waarschijnlijk ook nog (deels) warme lucht uit de woning aan. Hierdoor koelt jouw garage veel minder af dan in het plan van @lbreman.
dan heb ik hem verkeerd gelezen, dat moet je niet doen nee. dat kan wel maar moet je verse buitenlucht aanzuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
@Andrehj @flippy

Nou 2 jaar geleden had ik mijn garage nog niet geïsoleerd. Ik heb er een warmtepompboiler staan welke de koude lucht ook nog eens dus de garage in blies haha. Was er zonder de uitblaas zo rond de 2-3 graden. Tijdens de run richting de 1-2. Dat was dus niet fijn :)

Nu volledig geïsoleerd en een T33 radiator opgehangen welke met de warmtepomp mee draait. Temp is nu zon +- 13,5 graden. Ook de leidingen van de warmtepomp nog eens goed ingepakt omdat de leidingen +- 10 meter zijn naar de vloerverwarmingverdeler.

Voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smWUDKZnGL91c7f4CKbMhpwpbGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7KvZML75dtxukJ0jN0poorW2.jpg?f=user_large

Na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t4Hz4FUlO_Esq20QmrLujqw7DI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SVXaojTbC4Mlg3Yw5bLvZVw3.jpg?f=user_large

Warmtepompboiler 200 Liter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86fCQSZRI4rV7ThqcizBwWLUTZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GHUR0GqQ0wk4z8oGUpqPGG6w.jpg?f=user_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

netjes. zo zien we het graag. *O*

alleen ff die tiwraps afknippen. O-)

al eens uigerekend hoeveel dat jasje scheelt?

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 21:30 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.