Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.622 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:39
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:29:
netjes. zo zien we het graag. *O*

alleen ff die tiwraps afknippen. O-)

al eens uigerekend hoeveel dat jasje scheelt?
jaja die is al gedaan :).

Nee niet uitgerekend.. Voor de boiler wel dat scheelde aanzienlijk. Zon 3 graden minder verlies.

[ Voor 16% gewijzigd door Possible op 28-01-2022 21:32 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hoewel de professional in mij het niet leuk vind adviseer ik mensen (die ik buiten werktijd om help) om altijd zelf simpele dingen zoals leidingen te isoleren (ik doe meestal klein stukje en laat zien hoe) en er gewoon rustig de tijd ervoor nemen op een zaterdag. niet dat het per definitie goedkoper is (daarom adviseer ik ook altijd om zelf zulke klusjes te ondernemen als ik weg ben nadat het draait) maar zodat mensen zelf ook bezig zijn geweest en tevreden zijn met wat ze zelf hebben bereikt en waar ze tegenaan kijken de aankomende 10+ jaar. de meeste mensen trekken dan ook rustig meer tijd er voor uit en doen het soms nog beter dan veel installateurs. niks is zo frustrerend dan dik geld lappen voor werkzaamheden en op het eind beseffen dat je het zelf netter had kunnen doen omdat de installateur alleen maar dacht aan naar huis gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 28-01-2022 21:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:47
Possible schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:30:
[...]

jaja die is al gedaan :).

Nee niet uitgerekend.. Voor de boiler wel dat scheelde aanzienlijk. Zon 3 graden minder verlies.
Kan ik ook nog wel ff doen. Hrb toch nog een rol glaswol op zolder liggen

Even gekeken, het is nu zo'n 9 graden in de garage. De boiler geeft een temperatuur van 12 graden aan. De aanvoer en retour van het CV water zo'n 14 graden. Valt zo te zien toch nog wel wat te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door LacsapOV op 28-01-2022 22:18 ]

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Heb mij dat ook weleens afgevraagd.. zijn er manieren om de WP half in de schuur te verwerken? Ergens klinkt het een mooie oplossing voor ruimte en geluid, maar vermoed dat hij erg koud gaat worden :P is dit überhaupt een mogelijkheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:33
Wanneer ze ongeveer even groot zijn: zoveel warmer als de woning wordt ten opzichte van de buitentemperatuur zoveel kouder wordt de schuur. Je pompt de warmte van de ene naar de andere. Dat gaat dus niet werken want de schuur koelt veel te ver af en dan daalt het rendement van de warmtepomp flink.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 20:39
@LacsapOV is je garage geïsoleerd of niet?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Nee, beetje dakisolatie maar zoals met de kou van vorig jaar is het rond de 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:01
Voor mijn toekomstige upgrade naar een pana monobloc zit ik te kijken naar het leidingsysteem. Ik ben van plan om voor Uponor te gaan met de bijbehorende pers koppelingen. Mijn huis heeft echter bestaande CV leidingen van Rehau. Nu zijn er een paar opties:
1. De hele installatie op Rehau zetten - ik kan niet zo snel een 32mm leiding van ze vinden op een webshop voor particulieren. Daarnaast is rehau aanzienlijk duurder
2. Twee system accepteren en deze op sommige punten koppelen

Ik neig naar optie 2 maar ben aan het kijken hoe. Mijn eerste gedachte is om een kort stukje koper te gebruiken met knel koppeling en deze aan beide kanten op een andere leidingsysteem aan te sluiten of en daar komt waarschijnlijk jullie kennis goed van pas, de rehau buis in een Uponor koppeling te persen. Ik weet dat sommige systemen best met elkaar samen werken ondanks dat dit niet geadverteerd wordt. Hebben jullie tips/tricks

Vindt toch wat rehau buizen. Niet geïsoleerd maar is op te lossen. Alles rehau dan naar :)

[ Voor 5% gewijzigd door sailor_dg op 28-01-2022 22:44 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sailor_dg schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:30:
Voor mijn toekomstige upgrade naar een pana monobloc zit ik te kijken naar het leidingsysteem. Ik ben van plan om voor Uponor te gaan met de bijbehorende pers koppelingen. Mijn huis heeft echter bestaande CV leidingen van Rehau. Nu zijn er een paar opties:
1. De hele installatie op Rehau zetten - ik kan niet zo snel een 32mm leiding van ze vinden op een webshop voor particulieren. Daarnaast is rehau aanzienlijk duurder
2. Twee system accepteren en deze op sommige punten koppelen

Ik neig naar optie 2 maar ben aan het kijken hoe. Mijn eerste gedachte is om een kort stukje koper te gebruiken met knel koppeling en deze aan beide kanten op een andere leidingsysteem aan te sluiten of en daar komt waarschijnlijk jullie kennis goed van pas, de rehau buis in een Uponor koppeling te persen. Ik weet dat sommige systemen best met elkaar samen werken ondanks dat dit niet geadverteerd wordt. Hebben jullie tips/tricks
3: rehau vervangen voor uponor. O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:01
flippy schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:36:
[...]

3: rehau vervangen voor uponor. O-)
Ik dacht nog zal ik hem opschrijven :)

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

sailor_dg schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:37:
[...]

Ik dacht nog zal ik hem opschrijven :)
multitubo is goedkoper en gebruikt dezelfde perstang. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:50:
[...]

50 graden water is natuurlijk nog steeds veel te warm voor een warmtepomp. Geen idee welke koekebakker die veel te hoge temperatuur heeft verzonnen, maar dan ga je door het slechte rendement een hoge gasrekening vervangen door een hoge stroomrekening, en kom je bovendien in de problemen als het eens echt koud wordt.
Heb je aan de hand van je gasverbruik op de koudste dag (kun je uit je slimme meter halen) of de koevlaas-formule al uitgerekend hoeveel vermogen je WP moet hebben en of je dat kwijt kunt in je afgiftesysteem?
Daar moet je beginnen.
Ik ben afgegaan op de diverse adviezen om te testen of je huis in aanmerking komt, maar 35 lijkt inderdaad een stuk logischer als dat de (min of meer) optimale temperatuur voor een WP is. Mocht dat dan naar 40 of iets meer moeten, soit, maar overstappen van 175e gas naar 175e stroom, neuh...

Volgens koevlaas zou ik moeten kijken naar een WP van 7,75 kW (dus 8, of misschien wel 9 voor de zekerheid). Koudste dag (nacht) hier vorig jaar was -10,5, net geen 15m3 verstookt; meestal zit ik rond de 11,12 op een goed koude dag. Of ik dat kwijt kan, weet ik (nog) niet, moet me eerst verdiepen in hoe ik dat kan bepalen.

Maar eerst eens kijken hoe die 35 graden bevalt. Vrees dat het te weinig zal zijn, dat de radiatoren te koel blijven. Dus dan zou ik die ook al moeten vervangen (of ventilatoren plaatsen). En en en, de bruine gaat het nog zwaar krijgen... ;)

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:40:
[...]

Ik ben afgegaan op de diverse adviezen om te testen of je huis in aanmerking komt, maar 35 lijkt inderdaad een stuk logischer als dat de (min of meer) optimale temperatuur voor een WP is.
Lager is beter. Er is niet zoiets als optimaal. Maar bij de huidige milde buitentemperaturen moet je aan 35 echt ruim genoeg hebben.
Mocht dat dan naar 40 of iets meer moeten, soit, maar overstappen van 175e gas naar 175e stroom, neuh...

Volgens koevlaas zou ik moeten kijken naar een WP van 7,75 kW (dus 8, of misschien wel 9 voor de zekerheid). Koudste dag (nacht) hier vorig jaar was -10,5,
Minimum nachttemperatuur boeit eigenlijk niet zo. Het gaat om de gemiddelde etmaaltemperatuur. Daar stem je het vermogen op af.
net geen 15m3 verstookt; meestal zit ik rond de 11,12 op een goed koude dag. Of ik dat kwijt kan, weet ik (nog) niet, moet me eerst verdiepen in hoe ik dat kan bepalen.
Is makkelijk. Stel dat het toen gemiddeld -5 was. Dan heb je dus een verschil van 25°C met binnen. Bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van -10 heb je dus een verschil van 30°C met binnen.
Dan zou je dus 30/25*15 = 18 kuub gas verstoken bij -10.
18 kuub gas geeft 18*8 = ca 144 kWh warmte.
Dat delend door door ca 20 draaiuren geeft een vermogen van 7.2 kW.

Qua afgifte mag je het afhankelijk van je afgiftesysteem wel delen door 22 of zelfs 24. Maar stel 22, dan heb je dus een afgiftevermogen nodig van gemiddeld 6.5 kW.

Overigens denk ik dat het gemiddeld die dag geen -5 was, of dat je woning ook nog flink opwarmde door de zon, want bovenstaande berekening komt wat laag uit. Werkelijke vermogen zal wel iets hoger liggen (meer in de buurt van de 7.8 kW van Koevlaas).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LacsapOV schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:26:
[...]

Nee, beetje dakisolatie maar zoals met de kou van vorig jaar is het rond de 0 graden.
Mijn vrijstaande schuur met rc 7.26 op het dak, 3,63 in de muren koelt gewoon af tot het vriespunt als het buiten gaat vriezen.
Gelukkig voorzien vanvloerverwarming.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 00:12:
[...]

Mijn vrijstaande schuur met rc 7.26 op het dak, 3,63 in de muren koelt gewoon af tot het vriespunt als het buiten gaat vriezen.
Gelukkig voorzien vanvloerverwarming.
Dat is zonder warmtebron natuurlijk ook wel logisch.
Nu heb ik het "geluk" dat de garage aan de woning zit en is geschakeld aan de garage van de buren. Daarnaast ook nog een flinke carport.
Vanaf dit jaar dus ook de boiler die toch een beetje warmte afgeeft.

Ik heb een Henco 32mm standleiding met 3mm isolatie. Ik ben benieuwd hoeveel dat nog opbrengt als ik daar extra Armaflex om maak. Standleiding is relatief kort, zo'n 2.5m in de garage en zo'n 3.5m in de kruipruimte.
Alle beetjes helpen maar het moet ook wel wat opbrengen, vooral kruipen is niet mijn hobby. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:33
Wij willen na eigendomsoverdracht van ons nieuwe koophuis (bj 79 rijtjeshuis, nageïsoleerd tot Energielabel B, rest doe ik nog zelf) de binnenuit met sww het liefst in de bijkeuken plaatsen. Die lijkt op een soort aanbouw, maar alle huizen hebben hem gewoon dus of de woningbouw heeft hem ooit toegevoegd of hij zat er al vanaf het begin bij. Niet van groot belang. Het lijkt er wel op dat er niet veel isolatie aanwezig is.

Hier wat foto’s: links onze bijkeuken, rechts die van buren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yydBIeedch7w1-NAc6XSzFzNOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZUP4ABuwrKxEWX4Ahtexs19.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP_F48zJc9R-8Uab0Fr1aKUq0S4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHhC7La9RpBtRbsHvJYu3vrn.jpg?f=fotoalbum_tile

Als wij de binnenuit en sww plaatsen waar nu de koelkast staat is de afstand tot de buitenunit monoblok namelijk maar 1 1/2 meter (hij gaat eerst nog door een schuurtje voor onze fietsen).

Nu lees ik daar deze ruimtes best koud worden. Wellicht is het een optie om ietsjes te isoleren en een radiator te plaatsen? Dat om warmteverlies van de boiler te voorkomen. Uiteraard ook leuk voor ons woongevoel hoor.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:47
ben2513 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:03:

Als wij de binnenuit en sww plaatsen waar nu de koelkast staat is de afstand tot de buitenunit monoblok namelijk maar 1 1/2 meter (hij gaat eerst nog door een schuurtje voor onze fietsen).

Nu lees ik daar deze ruimtes best koud worden. Wellicht is het een optie om ietsjes te isoleren en een radiator te plaatsen? Dat om warmteverlies van de boiler te voorkomen. Uiteraard ook leuk voor ons woongevoel hoor.
In principe is het bijwarmen om energieverlies te voorkomen nooit rendabel. Bij een boilervat is er een continu verlies en dat is dus al een radiator. Bij groot verschil met de buitentemperatuur gaat dat wat sneller natuurlijk. Maar ondanks de lagere COP van het vat verwarmen denk ik niet dat het uitkomt om dan maar continu de hele ruimte op temperatuur te houden.

Vanuit comfort kunnen er natuurlijk andere redenen zijn. Hier vervangen we ook de garagedeur door geisoleerde exemplaren. Koelkast en mogelijk het toekomstige boilervat staan daar dan. Die geven ook warmte af. Liever dus isoleren voordat je een ruimte gaat verwarmen waar je dat liever niet doet omdat je er praktisch nooit langdurig bent.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:55:
[...]

Lager is beter. Er is niet zoiets als optimaal. Maar bij de huidige milde buitentemperaturen moet je aan 35 echt ruim genoeg hebben.

[...]

Minimum nachttemperatuur boeit eigenlijk niet zo. Het gaat om de gemiddelde etmaaltemperatuur. Daar stem je het vermogen op af.

[...]

Is makkelijk. Stel dat het toen gemiddeld -5 was. Dan heb je dus een verschil van 25°C met binnen. Bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van -10 heb je dus een verschil van 30°C met binnen.
Dan zou je dus 30/25*15 = 18 kuub gas verstoken bij -10.
18 kuub gas geeft 18*8 = ca 144 kWh warmte.
Dat delend door door ca 20 draaiuren geeft een vermogen van 7.2 kW.

Qua afgifte mag je het afhankelijk van je afgiftesysteem wel delen door 22 of zelfs 24. Maar stel 22, dan heb je dus een afgiftevermogen nodig van gemiddeld 6.5 kW.

Overigens denk ik dat het gemiddeld die dag geen -5 was, of dat je woning ook nog flink opwarmde door de zon, want bovenstaande berekening komt wat laag uit. Werkelijke vermogen zal wel iets hoger liggen (meer in de buurt van de 7.8 kW van Koevlaas).
Dank voor je uitgebreide uitleg! Ik ga het eens even aankijken de komende dagen, bijna jammer dat het niet echt koud meer wordt...

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
Daar word ik dan weer een beetje boos van, geoffreerd 32mm Henco, gefactureerd 32mm Henco. Wat zie ik bij het meten 27mm. (Zal dan wel gelden als 28mm of 26mm) Ik zou ze het er gewoon uit moeten laten slopen en vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Is 26 buiten wanddikte 3 dus 20 binnen of 32 buiten wanddikte 3 dus 26 binnen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Edit

[ Voor 97% gewijzigd door BertusB404 op 29-01-2022 09:11 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ben2513 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:03:
Wij willen na eigendomsoverdracht van ons nieuwe koophuis (bj 79 rijtjeshuis, nageïsoleerd tot Energielabel B, rest doe ik nog zelf) de binnenuit met sww het liefst in de bijkeuken plaatsen. Die lijkt op een soort aanbouw, maar alle huizen hebben hem gewoon dus of de woningbouw heeft hem ooit toegevoegd of hij zat er al vanaf het begin bij. Niet van groot belang. Het lijkt er wel op dat er niet veel isolatie aanwezig is.

Hier wat foto’s: links onze bijkeuken, rechts die van buren
[Afbeelding][Afbeelding]

Volgens mij zijn de deuren uiterst rechts op de foto buitendeuren. Dat betekent dat het buitenmuur niet eens een spouw heeft, maar dat het gewoon een half-steens muurtje is. Ipv weinig isolatie is er dus géén isolatie.
Daar zou ik wel wat aan doen, want dat betekent dat het er in de winter misschien net vorstvrij blijft.
Ook de koelvriescombi achterin kan daar niet tegen. Die regelt op de temperatuur van de koelkast en laat zo dus de vriezer ontdooien (zoek maar op in de handleiding, meestal vereisen ze een minimale omgevingstemperatuur van 10 of 15°C.).
Als je de ruimte wilt verwarmen (wat ook comfortabel is), zou je dus eerst moeten isoleren (en niet ietsjes, maar liefst dik), want zo vliegt de warmte net zo hard weer naar buiten.
Verkijk je verder niet op de capaciteit van een radiator in deze ruimte: Als je met een WP gaat draaien op een lage watertemperatuur doet die radiator natuurlijk niet zo veel meer.
En als je in zo'n ruimte een SWW-vat wilt opstellen, zou ik die ook zeker naisoleren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LacsapOV schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:53:
Daar word ik dan weer een beetje boos van, geoffreerd 32mm Henco, gefactureerd 32mm Henco. Wat zie ik bij het meten 27mm. (Zal dan wel gelden als 28mm of 26mm) Ik zou ze het er gewoon uit moeten laten slopen en vervangen.
Zie het bericht van @martijn v o : Is de door jouw gemeten maat de binnen- of buitendiameter?
Maar als het idd de buitendiameter is: laat ze het maar vervangen. Hopelijk heb je nog niet betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Deva Ik zou zo'n Explorer niet op zolder zetten qua geluid. In de garage vond ik hem al behoorlijk lawaai maken, heb daarom de aanzuig en afblazen voorzien van een paar meter geisoleerde slang. Zie het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799 voor veel meer info over de diverse opstellingen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Zie het bericht van @martijn v o : Is de door jouw gemeten maat de binnen- of buitendiameter?
Maar als het idd de buitendiameter is: laat ze het maar vervangen. Hopelijk heb je nog niet betaald?
Is de buitenmaat exclusief de isolatie.
Factuur reeds voldaan, ga natuurlijk niet al hun werk zitten nameten. Beetje wederzijds vertrouwen moet er zijn.

Ik laat het ook vervangen. Ik heb nu alleen beneden nog afgifte waardoor het verder geen probleem geeft. Alleen heb ik bij het verbouwen van de bovenverdieping straks ook afgifte. Dan verdubbeld de oppervlakte in één keer.

Laat het er niet bij zitten al is het alleen maar een les dat je zo niet met je klanten om kunt gaan. Belofte is belofte. Moet ik nu ook nog het dak op kijken of de juiste panelen er wel opliggen met de juiste optimizers?!

Edit: Klacht zojuist gedeponeerd. Als het maar netjes wordt opgelost dan blijf ik positief. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door LacsapOV op 29-01-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Fantasma schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Hmm, kijk ik even niet meer elke dag (was nu al langer geleden want alles leek te werken) en iemand met hetzelfde probleem als ouders blijken te hebben was verschenen.....

Ga ik eens bekijken dan, moet er normaal niet meer naar toe deze week maar ze hebben eindelijk internet sinds gisteren (na meer dan een maand) dus kan ik via videogesprek eventueel wel uitleggen hoe het in te stellen, ben benieuwd of het gaat werken.
Denk dan ook dat ik gewoon voor 14.30-15.00 alles uit en dan vanaf 15.00 VVW ga gaan om te beginnen, misschien wat makkelijker uit te leggen dan heel het nachtstand gedoe.
Moeder heeft donderdag om 16.30 na de SWW run even de warmtepomp compleet afgezet, want compressor ging weer niet werken, half uur later terug opgezet, heeft toen gedraaid tot 4 uur 's nachts, daarna uit tot 15 uur ...
Lijkt alsof die rust nodig heeft....

Wat is de goedkoopste manier om deftig alles van de Panasonic warmtepomp loggen? Gewoon de HeishaMon?

Want momenteel is het gewoon al maand gokken naar wat die doet, via installateur ingestelde stooklijn is het koud binnen, via vaste aanvoer is het warm maar dan doet die zo'n dingen en gaat die nog gemiddeld elke 2 uur uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fantasma schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:10:
Wat is de goedkoopste manier om deftig alles van de Panasonic warmtepomp loggen? Gewoon de HeishaMon?
Deze vraag is heel specifiek voor Panasonic en kun je beter in het juiste topic speciaal voor Panasonic plaatsen:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24
assje schreef op vrijdag 18 juni 2022 @ 22:46:
Ik heb een aantal maanden geleden al een installateur over de vloer gehad maar die had het druk denk ik want niets meer van gehoord. Ik ben nu van plan in contact te treden met mogelijke installateurs maar wil mijn wensen zo goed mogelijk uitgedacht hebben om te voorkomen dat er afgehaakt wordt vanwege teveel gedoe
Een paar weken geleden bij een aantal installateurs een offerteaanvraag gedaan. Dit keer een stuk specifieker om de "SCR-M60V-200D" gevraagd met vermelding dat ik open sta voor afwijkend advies.

Ik heb 3 partners via Alklima gemaild, de installateur die ik een jaar geleden al eens mee gesproken had en bij mij in huis is geweest was daar één van. Daarnaast twee lokalen installateurs gespecialiseerd in duurzame techniek die ik via-via ken gemaild.

Reacties:
  • Geen reactie, gebeld, zou teruggebeld worden, niet gebeurd
  • Geen tijd, ook geen indicatie wanneer wel
  • Komende 3 maanden geen tijd, voor advies/offerte wordt €520 in rekening gebracht
  • Wil graag komen kijken, over 3 weken tijd
Dan als laatste na telefonische opvolging een offerte ontvangen van de Alklima partner waarmee ik eerder al contact had gehad:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn eigen schetsje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Svsd6h2iC_5P_uKJvqQCQlmzzns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4oBJbfH5mxTkQuZfPZlUMCU.png?f=user_large

Prijs zit wel ongeveer in de richting die ik verwachtte maar ben benieuwd naar meningen. Ze hebben in de aanbieding een 40 liter buffervat in de retour opgenomen, zou ik die wellicht nog ter discussie moeten stellen? Andere feedback op de installatie/samenstelling?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 19:02
Fantasma schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:10:
[...]

Moeder heeft donderdag om 16.30 na de SWW run even de warmtepomp compleet afgezet, want compressor ging weer niet werken, half uur later terug opgezet, heeft toen gedraaid tot 4 uur 's nachts, daarna uit tot 15 uur ...
Lijkt alsof die rust nodig heeft....

Want momenteel is het gewoon al maand gokken naar wat die doet, via installateur ingestelde stooklijn is het koud binnen, via vaste aanvoer is het warm maar dan doet die zo'n dingen en gaat die nog gemiddeld elke 2 uur uit....
Misschien niet gewoon de installateur het op laten lossen?

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Er wordt helaas al gebagatelliseerd en het probleem wordt afgedaan als een niet bestaand probleem. In mijn optiek wordt het probleem nu omgedraaid maar om toch wat uit te sluiten. Weet je toevallig een site of berekening waarmee duidelijk word dat een 32mm voordelen heeft tov van een 26mm?

Nu heb ik 7 groepen van elk 60m lang met een diameter van 14mm. (Buitenmaat)
Straks heb ik boven minimaal 6 groepen en met eventuele aanbouw erbij kunnen dat er wel 8 worden.

Dat een 32mm beter is lijkt me duidelijk maar wanneer wordt de 26mm een probleem?

Edit: Als ik het advies van Nibe volg dan kom ik bij 2000l/uur op een diameter van 32mm. Ik heb nu over 7 groepen een debiet van ongeveer 1000l/uur. Dus die 32mm heb ik ook echt wel nodig!?
https://www.google.com/ur...Vaw2DjmfsHvT7m2-sAlFenxc4

[ Voor 19% gewijzigd door LacsapOV op 29-01-2022 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
LacsapOV schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Er wordt helaas al gebagatelliseerd en het probleem wordt afgedaan als een niet bestaand probleem. In mijn optiek wordt het probleem nu omgedraaid maar om toch wat uit te sluiten. Weet je toevallig een site of berekening waarmee duidelijk word dat een 32mm voordelen heeft tov van een 26mm?

Nu heb ik 7 groepen van elk 60m lang met een diameter van 14mm. (Buitenmaat)
Straks heb ik boven minimaal 6 groepen en met eventuele aanbouw erbij kunnen dat er wel 8 worden.

Dat een 32mm beter is lijkt me duidelijk maar wanneer wordt de 26mm een probleem?
Wat doet het er toe of het goed/beter/slechter is?

Er is niet geleverd wat er in de offerte staat en gefactureerd is.
Gewoon op laten lossen, jij hoeft je niet te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11-2023

Fantasma

Just a ghost.

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Deze vraag is heel specifiek voor Panasonic en kun je beter in het juiste topic speciaal voor Panasonic plaatsen:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Juist, mijn excuses.
format5 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:20:
[...]

Misschien niet gewoon de installateur het op laten lossen?
Zitten ze weer paar dagen in de kou als de warmtepomp dan zo doet als 2 maanden geleden...
Zal eens vragen of ze dat zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Fantasma schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:45:
Zitten ze weer paar dagen in de kou als de warmtepomp dan zo doet als 2 maanden geleden...
Zal eens vragen of ze dat zien zitten.
Paar dagen?
Ik neem aan dat je installateur toch gewoon een storingsdienst heeft?
Als het niet werkt is het storing.
Bellen, en binnen redelijke termijn moet er wel iemand zijn (toch wel binnen een uur of 8 overdag zou ik zelf accepteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Prijs zit wel ongeveer in de richting die ik verwachtte maar ben benieuwd naar meningen. Ze hebben in de aanbieding een 40 liter buffervat in de retour opgenomen, zou ik die wellicht nog ter discussie moeten stellen? Andere feedback op de installatie/samenstelling?
Ik vind de prijs pittig, maar dat is tegenwoordig blijkbaar normaal. Een dergelijk systeem kocht je 2 jaar geleden nog voor zo'n 10.000 all-in...
Of je een 40 liter buffervat in de retour nodig hebt hangt van je systeeminhoud af (hoeveel water zit er in je verwarmingssysteem). Reken die uit en kijk wat in de installatiemanual van je WP wordt gevraagd.
Je vermeldt niks over je afgiftesysteem. Kun je die 6 kW wel kwijt met een WP-vriendelijke watertemperatuur?

En ze zeggen dat ze niets in je meterkast doen. Wie gaat die twee extra groepen (eentje voor je buitenunit en eentje voor het element) plaatsen en de kabels trekken?

Deze vragen en antwoorden zijn nog vrij algemeen. Vragen specifiek over een Mitsubishi warmtepomp kun je beter in het juiste topic plaatsen waar je in de topicstart ook links vindt naar alle benodigde documentatie:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:54
lbreman schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:23:
@Deva Ik zou zo'n Explorer niet op zolder zetten qua geluid. In de garage vond ik hem al behoorlijk lawaai maken, heb daarom de aanzuig en afblazen voorzien van een paar meter geisoleerde slang. Zie het topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799 voor veel meer info over de diverse opstellingen.
Ik heb hem in een jaren '30 huis op een houten vloer staan op zolder. Ik hoor dat ding nergens behalve in de ruimte waar hij staat.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:53:
Of je een 40 liter buffervat in de retour nodig hebt hangt van je systeeminhoud af (hoeveel water zit er in je verwarmingssysteem). Reken die uit en kijk wat in de installatiemanual van je WP wordt gevraagd.
Je vermeldt niks over je afgiftesysteem. Kun je die 6 kW wel kwijt met een WP-vriendelijke watertemperatuur?
Bedankt voor je reactie. In mijn bericht zat een link naar mijn eerdere post in vorig deel:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Systeeminhoud lijkt geen probleem te zijn:
Total required water amount (L)
UnitAverage/warmer climateColder climate
SUZ-SWM40617
SUZ-SWM60726
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:53:
En ze zeggen dat ze niets in je meterkast doen. Wie gaat die twee extra groepen (eentje voor je buitenunit en eentje voor het element) plaatsen en de kabels trekken?
Meterkast moet uitgebreid worden ook voor toekomstige kookplaat/quooker etc. Zij regelen daar iemand voor of ik zelf, even los gehouden van het WP deel. Ik ga ook zelf nog aan de slag om elektra naar boven te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 29-01-2022 12:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. In mijn bericht zat een link naar mijn eerdere post in vorig deel:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"
Systeeminhoud lijkt geen probleem te zijn:
Als je al wist dat die systeeminhoud geen probleem is, waarom stel je dan die vraag over dat buffervat? :? Dan moet je aan de installateur vragen waarom hij dat vat aanbiedt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:03:
Als je al wist dat die systeeminhoud geen probleem is, waarom stel je dan die vraag over dat buffervat? :? Dan moet je aan de installateur vragen waarom hij dat vat aanbiedt...
Ik baseer me op eerdere feedback van jou in de duurzame kroeg:
Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:25:
NL valt inderdaad onder average. Met even Googlen vind je in no-time de inhoud van je radiatoren. Het aantal meters leiding weet je ook, daar kun je ook iets van inschatten, dus dan weet je ook de inhoud van je leidingwerk.
En daarna kom je er achter dat je makkelijk aan de minimale systeeminhoud zit. 10 liter heb je zo.
Die vraag ga ik ook heus wel aan de installateur stellen. Maar, als die systeeminhoud zo eenvoudig gehaald is lijkt me dat de installateur dat ook wel wist. Wat zou dan de reden zijn dat ze er toch voor kiezen dit op te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:09:
Die vraag ga ik ook heus wel aan de installateur stellen. Maar, als die systeeminhoud zo eenvoudig gehaald is lijkt me dat de installateur dat ook wel wist. Wat zou dan de reden zijn dat ze er toch voor kiezen dit op te nemen?
Nogmaals, dat moet je aan die installateur vragen. Hoe kan iemand hier nou in het hoofd van die installateur kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Andrehj is er naast een driefase aansluiting nog meer nodig voor een split unit? Nog twee extra groepen hiernaast? :?

Dat zou wel een serieuze uitdaging worden :X

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:19:
@Andrehj is er naast een driefase aansluiting nog meer nodig voor een split unit? Nog twee extra groepen hiernaast? :?
Dat zou wel een serieuze uitdaging worden :X
Dat hangt van je WP af. Voor een enkelfase SUZ heb je gewoon twee enkelfase groepen nodig. Geen driefase.
(Eventueel nog een extra groep voor een dompelelement in je SWW-vat. Dat kan dan wel weer een driefasen element zijn. Maar zo'n dompelelement past volgens mij niet in een all-in-one binnenunit.)

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Dat hangt van je WP af. Voor een enkelfase SUZ heb je gewoon twee enkelfase groepen nodig. Geen driefase.
Heb een 3x25 aansluiting en ook zonnepanelen met driefase omvormer. Neig dan ook naar een 75YAA op dit moment.

Zal de installatie handleiding eens doorploegen
Edit: das op zich helemaal gunstig. De 75yaa mag volgens de installatie handleiding met 5x1,5mm aangesloten worden. Dat is niet gek, want dat mag gewoon in een 16mm buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HsWMJs-YOk45NCDAemLZMbImT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeoNOE5jhn8eklpPLzlYN9np.png?f=fotoalbum_large

Kan ik er nog een tweede groep bij plaatsen als het moet ook. Zie niks in de handleiding staan over extra groepen verder zo te zien.

[ Voor 47% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
assje schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:20:
[...]

• Komende 3 maanden geen tijd, voor advies/offerte wordt €520 in rekening gebracht
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik betaal ook niet graag voor een offerte. Maar dat is wel iets wat al een aantal jaren steeds vaker voor komt.

Voor een goede offerte is best wel wat tijd nodig (zeker als de klant zelf geen idee heeft wat deze wil, behalve het warm hebben).
Deze tijd zal ergens betaald moeten worden.
En veel mensen vragen veel offertes om dan bij "de goedkoopste" te gaan shoppen.
Daarom doen steeds vaker leveranciers er een vergoeding op zetten, welke vaak bij opdracht wel weer in mindering wordt gebracht.

Ik vind het geen leuke ontwikkeling, maar wel een die begrijpelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:06
Een offerte opvragen is prima, dat is het risico van ondernemen.
Maar het wordt lastig als het advies vragen wordt, als de consument nog geen idee heeft wat er moet komen. Ik vind het niet meer dan normaal dat deze uren in rekening worden gebracht.
Je bent er toch zo een paar uur mee bezig en als je geen grote kans op een opdracht hebt is het zonde van je tijd.
Verrekenen als je ook opdracht krijgt vind ik een goede ontwikkeling. Dat maakt de offerte transparanter.
Als het niet verrekenbaar is krijg je dat installateurs alleen de krenten uit de pap gaan halen of standaard installaties. Of leveren wat op de plank ligt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:27:
Heb een 3x25 aansluiting en ook zonnepanelen met driefase omvormer. Neig dan ook naar een 75YAA op dit moment.
Dat is dan een prima keus
Zal de installatie handleiding eens doorploegen
Edit: das op zich helemaal gunstig. De 75yaa mag volgens de installatie handleiding met 5x1,5mm aangesloten worden. Dat is niet gek, want dat mag gewoon in een 16mm buis.
Een kabel is bij de buitenunit praktischer.
[Afbeelding]
Kan ik er nog een tweede groep bij plaatsen als het moet ook. Zie niks in de handleiding staan over extra groepen verder zo te zien.
Is ook logisch, want extra groepen moeten naar de binnenunit. Je kijken nu naar de handleiding van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Om de balans te vinden in een grotere ruimte (keuken/woonkamer), tijdens de wat kouder dagen, hebben jullie dan ook dat de stand van de ventilatieroosters ook een grootte rol spelen op die balans?

Of zeg ik nu iets ontzettend logisch? :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Andrehj De binnenunit kan dus niet gevoed worden vanaf de buitenunit begrijp ik dan?

Dat zou dan zo te zien ook 3 fase moeten worden gevoed. Het houdt wel een beetje op met de mogelijkheden om extra leidingen te trekken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:26
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:54:
@Andrehj De binnenunit kan dus niet gevoed worden vanaf de buitenunit begrijp ik dan?

Dat zou dan zo te zien ook 3 fase moeten worden gevoed. Het houdt wel een beetje op met de mogelijkheden om extra leidingen te trekken :X
Het handigste is om van de groepenkast een separate groep (evt met KWh meter voor logging) middels een 5-aderige 2,5 mm2 kabel naar de buitenunit aan te leggen. Van de buitenunit gaat dan weer een 4-aderige kabel (S1, S2, S3 en aarde) naar de binnenunit. Tevens kan je nog een dunne kabel erbij leggen voor een vermogensschakelaar en/of temperatuursensoren voor logging). Dat alles kan door de mantelbuis waar ook de koudemiddel leidingen lopen.

Het is een optie om de binnenunit separaat te voeden.
De heater van de binnenunit en/of boiler moet altijd separaat worden gevoed.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Remco45 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Het handigste is om van de groepenkast een separate groep (evt met KWh meter voor logging) middels een 5-aderige 2,5 mm2 kabel naar de buitenunit aan te leggen. Van de buitenunit gaat dan weer een 4-aderige kabel (S1, S2, S3 en aarde) naar de binnenunit. Tevens kan je nog een dunne kabel erbij leggen voor een vermogensschakelaar en/of temperatuursensoren voor logging). Dat alles kan door de mantelbuis waar ook de koudemiddel leidingen lopen.

Het is een optie om de binnenunit separaat te voeden.
De heater van de binnenunit en/of boiler moet altijd separaat worden gevoed.
Daar zit precies de uitdaging ;)

Ik heb 16mm buizen tot mijn beschikking, dus ik ben veroordeeld tot wat creatieve oplossingen.

5x1,5mm2 zou volgens de handleiding voldoende zijn. Maar vraag is dan of daarin ook rekening gehouden is met de binnenunit.

Als ik het goed heb, hebben we het dan over de PHR-75YA-D of PHR-100YA-D SET. Binnenunit wordt dat Hydrobox ERSD-VM2D of ERSC-VM2D.
Daar heb ik nog geen aparte installatiehandleiding van gevonden.
De omschrijving zegt:

Ecodan Hydrobox (koelen/verwarmen) FTC6, 2 kW back-up heater (230V, 1fase), Afzekerwaarde Booster heater 16A,

Dat zou suggereren dat er nog wel een aparte 230v 1 fase aansluiting nodig is. Op een aparte groep.

edit: toch gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_Cki--rLqDKnUmOQcsbGgdy4DI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WRjKSajWWIDQ6xCmrvD7asRE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThLxhYJ9_eQT9ct6u3TT-Tu_pk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CsbzAkiIszOtf516oiNZDSX0.png?f=fotoalbum_large

Das een forse domper op de feestvreugde. Geen idee hoe ik dit voor elkaar moet gaan maken. -O-

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Googelen...
https://www.manualslib.co...x-Ersd-Vm2d-11374829.html

[quote]
Dat zou suggereren dat er nog wel een aparte 230v 1 fase aansluiting nodig is. Op een aparte groep.
[/unquote]

Klopt, dat is voor de booster heater (als je die wilt gebruiken).

[ Voor 46% gewijzigd door Remco45 op 29-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Remco45 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:19:
Googelen...

[quote]
[/unquote]

en die moet je ook aansluiten anders heb je geen verwarming als er een storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Remco45 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:19:
Googelen...

[quote]
[/unquote]

Zie aanpassing, had hem inmiddels toch gevonden op de site van Alklima. Vrees dat ik dit niet normaal voor elkaar ga krijgen. Zonder booster lijkt me niet wenselijk.

Ga geen stroom buitenom langs het huis heen leiden. Zou weleens kunnen leiden tot een nieuwe gasketel :X

@flippy daar was ik al bang voor :X

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
Possible schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:27:
@Andrehj @flippy

Nou 2 jaar geleden had ik mijn garage nog niet geïsoleerd. Ik heb er een warmtepompboiler staan welke de koude lucht ook nog eens dus de garage in blies haha. Was er zonder de uitblaas zo rond de 2-3 graden. Tijdens de run richting de 1-2. Dat was dus niet fijn :)

Nu volledig geïsoleerd en een T33 radiator opgehangen welke met de warmtepomp mee draait. Temp is nu zon +- 13,5 graden. Ook de leidingen van de warmtepomp nog eens goed ingepakt omdat de leidingen +- 10 meter zijn naar de vloerverwarmingverdeler.

Voor:

[Afbeelding]

Na:

[Afbeelding]

Warmtepompboiler 200 Liter:

[Afbeelding]
Goed voorbeeld doet volgen. Het lag toch al op het zolder, waarom niet hè.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVGLl6ULH61oeN14e2mF2yLsezw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhc8xRaZJABOWP30lXlkCMSf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Zie aanpassing, had hem inmiddels toch gevonden op de site van Alklima. Vrees dat ik dit niet normaal voor elkaar ga krijgen. Zonder booster lijkt me niet wenselijk.

Ga geen stroom buitenom langs het huis heen leiden. Zou weleens kunnen leiden tot een nieuwe gasketel :X

onder motto van domme vragen. maar er lopen toch leidingen tussen beide units? je kan dan toch gewoon bij de leidingset een extra groep/kabel meetrekken als je dat wilt?

je boosterverwarming zit in de binnenunit. niet de buitenunit. dus met 3x 1.5 kom je buiten makkelijk uit.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Niet met een 3-fase unit waarbij ook S1, S2 en S3 weer naar binnen moeten.

EDIT: en ook niet met de 100VAA want die heeft dan in totaal 6 draden nodig volgens mij (fase, nul, aarde en S1, S2 en S3).

[ Voor 46% gewijzigd door Remco45 op 29-01-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:35:
[...]

onder motto van domme vragen. maar er lopen toch leidingen tussen beide units? je kan dan toch gewoon bij de leidingset een extra groep meetrekken als je dat wilt?
Nou, mijn probleem is vooral dat mijn stookhok op de tweede verdieping zit.
Ik moet dus stroom van de meterkast op de begane grond naar de tweede verdieping zien te krijgen.

Binnen en buitenunit had ik beiden aan een zijde van dezelfde muur bedacht, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Punt is dus; ik heb eigenlijk maar 1 16mm buis over vanaf de meterkast naar de tweede verdieping. Een tweede zou nog kunnen, maar dan moet ik iets verzinnen voor de thermostaat.

Echter; dan zijn we er niet, want als ik het goed zie heb ik 1x 5x2,5mm2 nodig voor de booster en 1x 5x1,5mm2 voor de binnenunit. En dat gaan we niet voor elkaar krijgen met de bestaande buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Remco45 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:38:
Niet met een 3-fase unit waarbij ook S1, S2 en S3 weer naar binnen moeten.
Dat deel is hooguit 1 meter. Das nog de minste zorg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je kan 1x 2.5 trekken met 20A automaat in de keterkast en boven apart afzekeren Op 16A en verdelen.

En draadloze thermostaten zijn een ding in 2022 ;)

[ Voor 63% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Precies; b.v. de Mitsubishi PAR-WT50R-E (wireless thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:39:
Je kan 1x 2.5 trekken met 20A automaat in de keterkast en boven apart afzekeren en verdelen.

Hoe bedoel je dat? Van 1x20A naar 3x16?

Dan ben ik het voordeel van verdeling over drie fasen kwijt toch?

Draadloos haalt ie helaas niet door twee vloeren en een draagmuur. Heb al EvoHome door het hele huis, bereik valt helaas was tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:27:
[...]
Zonder booster lijkt me niet wenselijk.
Je hoeft de booster heater niet te gebruiken. Zoals @koevlaas2 ook al vaak aangeeft: met die 2 kW krijg je de woning toch niet warm. Als je een airco hebt, kan die als backup fungeren of desnoods 2 goedkope elektrische kacheltjes.
Voor Legionella is het sowieso efficiënter om een sterkere heater in de boiler zelf te hebben: dat zou kunnen als die op een andere plek staat dan de hydrobox. Is dat een optie voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20:23
Ik heb niet genoeg ruimte in mijn meterkast, ik ga 1 maal een 3fase 4mm2 kabel leggen naar de bijkeuken waar de binnenunit moet komen en daar een dinrail kast plaatsen met de benodigde typeB aardlek schakelaar en voor zowel de binnen als de buiten unit een automaat en kWh meter.

De aardlekautomaat in de meterkast is om beveiligd te zijn tegen ongelukjes met de kabel naar de bijkeuken toe.

De heater in de binnen unit wordt begrenst in vermogen zodat de binnen+buiten units niet samen meer dan 16A kunnen trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lji2cJDeO4xRaZJaBeonqay87fE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TaSucxIvcxCP0NOFrwKa4r1h.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:44:
[...]
Draadloos haalt ie helaas niet door twee vloeren en een draagmuur. Heb al EvoHome door het hele huis, bereik valt helaas was tegen.
Daar is ook wat aan te doen.
De ontvanger bij de hydrobox wordt met een kabel ingeplugd.
Die kabel zou je kunnen verlengen zodat de ontvanger bij het trapgat of een verdieping lager komt te hangen/staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
PentaClover schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:00:
Ik heb niet genoeg ruimte in mijn meterkast, ik ga 1 maal een 3fase 4mm2 kabel leggen naar de bijkeuken waar de binnenunit moet komen en daar een dinrail kast plaatsen met de benodigde typeB aardlek schakelaar en voor zowel de binnen als de buiten unit een automaat en kWh meter.

De aardlekautomaat in de meterkast is om beveiligd te zijn tegen ongelukjes met de kabel naar de bijkeuken toe.

De heater in de binnen unit wordt begrenst in vermogen zodat de binnen+buiten units niet samen meer dan 16A kunnen trekken.

[Afbeelding]
Vergeet niet rekening te houden met selectiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:28
@format5 Dat hoef je intern niet te doen. Zolang je maar selectief blijft tov je netaansluiting.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Laatst online: 21-05 16:33
[...]

@MikeyMan Google op ‘PV verdeler’

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
BarryH schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:27:
@format5 Dat hoef je intern niet te doen. Zolang je maar selectief blijft tov je netaansluiting.
Met 2 aardlekken achter elkaar wordt het maar de vraag welke van de 2 er uit springt...
Als je er een selectieve bij plaatst heb je dit probleem niet.

https://www.groepenkastbe...b-aardlekschakelaar-nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco45 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:57:
[...]
Je hoeft de booster heater niet te gebruiken. Zoals @koevlaas2 ook al vaak aangeeft: met die 2 kW krijg je de woning toch niet warm. Als je een airco hebt, kan die als backup fungeren of desnoods 2 goedkope elektrische kacheltjes.
Voor Legionella is het sowieso efficiënter om een sterkere heater in de boiler zelf te hebben: dat zou kunnen als die op een andere plek staat dan de hydrobox. Is dat een optie voor jou?
Toch heb ik de 2kW booster heater wel aangesloten. Hij staat weliswaar permanent uit, maar ik kan hem zo weer aansluiten. Mocht mijn buitenunit ooit uitvallen, dan heb ik toch een aardige backup.
En (even terugkijkend in mijn data): Afgelopen week heeft mijn WP voor verwarming gemiddeld 66 kWh/dag in de woning gepompt. Met dat element haal je 48 kWh. Dat is toch al een heel eind in de richting.
@MikeyMan Kun je die voedingen naar je binnenunit niet via de buitenunit laten lopen? Dus vanuit de meterkast (evt via kruipruimte) naar buiten. Dan naar de buitenunit, en daarna de voedingskabels vanaf de buitenunit samen met de koelmiddelleidingen naar de hydrobox? Zoiets moet toch altijd lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@format5 De Aardlek automaat in de meterkast is denk ik niet strikt noodzakelijk, maar leek me een fijn idee om beschermt te zijn tegen het "per ongeluk" doorknippen/korsluiten van de kabel richting de bijkeuken.

De installatie voorschriften van de WP stellen een klasse B aardlek + C karacteristiek installatie automaten voor zoals in het plaatje.

Ik zou denken dat in geval van lekstroom problemen de klasse B aardlek in de bijkeuken als eerste gaat.

Uiteindelijk zit alleen de WP achter de aardlek automaat in de meterkast, dus maakt het niet uit welke uitschakeld in geval van calamiteiten.

[ Voor 13% gewijzigd door PentaClover op 29-01-2022 16:54 . Reden: Toevoeging ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Andrehj ik moet naar de tweede verdieping. En buiten het huis langs lijkt me ook niet echt top.

Enige optie is denk ik om de binnenunit met 5x1,5 aan te sluiten conform specs.

En een 1 fase booster te gebruiken, gevoed met 3x2,5. Maar dat is wellicht geen standaard oplossing.

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Er mist nog wel een hoofdschakelaar in de bijkeuken. Beetje onzin vind ik dat maar tegenwoordig bij grote aanpassingen of bijplaatsen van een meterkast verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
LacsapOV schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:56:
Er mist nog wel een hoofdschakelaar in de bijkeuken. Beetje onzin vind ik dat maar tegenwoordig bij grote aanpassingen of bijplaatsen van een meterkast verplicht.
Is dat echt verplicht ? Oww dat wist ik niet, ik dacht de aardlekschakelaar kan je tevens gebruiken om alles uit te schakelen in 1 handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:52:
@Andrehj ik moet naar de tweede verdieping. En buiten het huis langs lijkt me ook niet echt top.
Begrijp ik nou dat je een PUHZ-SW75YAA buitenunit op de 2e verdieping wilt zetten? Zo'n ding weegt 100 kg... En dan hebben we het nog niet over het geluid wat dat veroorzaakt in de onderliggende ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Begrijp ik nou dat je een PUHZ-SW75YAA buitenunit op de 2e verdieping wilt zetten? Zo'n ding weegt 100 kg... En dan hebben we het nog niet over het geluid wat dat veroorzaakt in de onderliggende ruimte...
Ja ik zie geen andere opties eerlijk gezegd. Alle leidingen zijn buiten deze stookruimte volledig ingestort.

Het gewicht zal het probleem niet zijn. Is gewoon een betonnen dak.

Maar ik zei al, ik neig hoe langer hoe meer naar gewoon een nieuwe CV ketel. Geluid kan ik absoluut niet tegen namelijk. En elektrisch lukt het ook niet dus. :|

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:05:
Ja ik zie geen andere opties eerlijk gezegd. Alle leidingen zijn buiten deze stookruimte volledig ingestort.
Het gewicht zal het probleem niet zijn. Is gewoon een betonnen dak.
Maar ik zei al, ik neig hoe langer hoe meer naar gewoon een nieuwe CV ketel. Geluid kan ik absoluut niet tegen.
Jammer. Kun je niet een goot met koelleidingen achter de HWA-buis maken? Desnoods in een schutkleur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Jammer. Kun je niet een goot met koelleidingen achter de HWA-buis maken? Desnoods in een schutkleur?
Tuurlijk, alles kan, maar wordt wel extreem lelijk aan de buitenkant van een vrijstaand huis.

Dacht ook dat het wel een gebruikelijke oplossing was om de buitenunit op het dak te zetten. De airco levert ook geen centje pijn op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de putz is wel bekend/berucht om zijn laagfrequent. die kunnen goed brommen als je ze verkeerd neerzet. iets wat helaas vaak gebeurt. helemaal op houten uitbouwen. al scheelt het enorgm dat je beton hebt.

op een betonnen dak kan je veel met de juiste demping. dus combi van bigfoots, veren en rubbers kan je hem practisch gezien onhoorbaar maken. of in elk geval net zo onhoorbaar als je aircos. al blijft hoe dan ook zon ding gewoon ergens dat ding in de achtertuin kieperen de beste oplossing. ook al moet je dan een omweg maken met je leiding. dan maar wat duurdere isolatie op je leidingset en wat graven.

zon buitenunit ergens in je achtertuin dumpen is minder storend dan zon witte puist bovenop je dak. ;)
houten ding erom en een struikje en je ziet er niks meer van.

pro tip: een panasonic heeft vrijwel geen last van die brom. O-)

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:06
[...]

Ik heb hier een enkelfase 9kW unit, begrensd op 17 ampère. Quooker wasmachine droger inductiekookplaat oven magnetron en zonnepanelen gaat prima, alleen vaatwasser en quooker op verdeelblok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
PentaClover schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:57:
[...]

Is dat echt verplicht ? Oww dat wist ik niet, ik dacht de aardlekschakelaar kan je tevens gebruiken om alles uit te schakelen in 1 handeling.
Dat mag ook, als het maar in één handeling spanningsloos gemaakt kan worden. Ik heb bijvoorbeeld 3x een aardlekautomaat combi 2x 16a B en één 20a C. Maar ik moet 3 handelingen doen. (Alsof ik maar één vinger heb :) )
Kon ik voor het plaatsen van de kwh meter een nieuwe meterkast kopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LacsapOV schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:16:
ik denk dat ik niet een meterkast wil kopen voor de prijs van een kwh meter.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
LacsapOV schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Dat mag ook, als het maar in één handeling spanningsloos gemaakt kan worden. Ik heb bijvoorbeeld 3x een aardlekautomaat combi 2x 16a B en één 20a C. Maar ik moet 3 handelingen doen. (Alsof ik maar één vinger heb :) )
In de meterkast heb ik inderdaad wel een hoofdschakelaar geplaatst, ik heb al mijn groepen aardlek automaten, dus dan werd het wel heel lastig om alles in 1 handeling uit te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
[...]

Mits het een alamat (=aardlekautomaat) is mag het. Een simpele aardlek is daar niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:18:
[...]

ik denk dat ik niet een meterkast wil kopen voor de prijs van een kwh meter.. :X
Een tweede kast hè, alleen voor de garage. Een ABB mistral, kosten geen drol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
Toch grappig, je denkt 1 WP, 1 3 fase aardlek automaat en klaar. Dan blijkt er een type B aardlek gevraagd te worden en de binnen en buiten unit apart gezekerd, dan komt er nog een hoofdschakelaar bij en voor je het weet heb je samen met de kWh meters een 2x12 units dinrail kast vol zitten voor 1 apparaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:11:
[...]
Tuurlijk, alles kan, maar wordt wel extreem lelijk aan de buitenkant van een vrijstaand huis.
Dacht ook dat het wel een gebruikelijke oplossing was om de buitenunit op het dak te zetten. De airco levert ook geen centje pijn op.
Lees dit topic maar eens terug. De meeste staan in de tuin, wat ook verreweg de beste oplossing is. Sommige staan op platte (garage)daken. Maar een PUHZ-SW75YAA op het dak van een tweede verdieping ben ik hier nog niet tegen gekomen. Heeft ook erg veel nadelen:
  • Hoe krijg je hem daar? Dan heb je al een hijskraan nodig.
  • Geluid in onderliggende kamer.
  • Kun je er wel bij voor onderhoud (via een dakluik?) en wat als er sneeuw ligt en er een storing is?
  • Zo'n unit is incl bigfoots en veren zo 1m30 hoog. Mag dat zonder vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Lees dit topic maar eens terug. De meeste staan in de tuin, wat ook verreweg de beste oplossing is. Sommige staan op platte (garage)daken. Maar een PUHZ-SW75YAA op het dak van een tweede verdieping ben ik hier nog niet tegen gekomen. Heeft ook erg veel nadelen:
  • Hoe krijg je hem daar? Dan heb je al een hijskraan nodig.
  • Geluid in onderliggende kamer.
  • Kun je er wel bij voor onderhoud (via een dakluik?) en wat als er sneeuw ligt en er een storing is?
  • Zo'n unit is incl bigfoots en veren zo 1m30 hoog. Mag dat zonder vergunning?
Ik heb een wat aparte bouw. Eigenlijk hebben we het over het dak van de eerste verdieping/vloer van de tweede verdieping. De 2e verdieping is NL maar 25m2. De verdieping eronder 80m2. Dus toegang is vrij makkelijk, vanaf het balkon. En vergunningen doen ze hier überhaupt niet moeilijk over.

Geluid in de onderliggende kamer moeten we IDD niet willen. Ben wel heel erg aan het twijfelen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:27:
Ik heb een wat aparte bouw. Eigenlijk hebben we het over het dak van de eerste verdieping/vloer van de tweede verdieping. De 2e verdieping is NL maar 25m2. De verdieping eronder 80m2. Dus toegang is vrij makkelijk, vanaf het balkon. En vergunningen doen ze hier überhaupt niet moeilijk over.
Dan is toegang niet zo lastig. Maar je hebt nog steeds een hijskraan nodig. En wat uitdagingen qua ontkoppeling om het geluid buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Dan is toegang niet zo lastig. Maar je hebt nog steeds een hijskraan nodig. En wat uitdagingen qua ontkoppeling om het geluid buiten te houden.
Die hijskraan of verhuislift is eenmalig leed. Daar komen we wel overheen.

Die ontkoppeling en elektra begint inmiddels wel een dealbreaker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:43

stuffer

Ondertietel

LacsapOV schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Goed voorbeeld doet volgen. Het lag toch al op het zolder, waarom niet hè.

[Afbeelding]
Netjes, ben wel benieuwd of je het merkt. Lees jij de Loria uit met een otgw of zo iets?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:34:
Die ontkoppeling en elektra begint inmiddels wel een dealbreaker te worden.
het is wel te doen maar het vereist gewoon wat meer aandacht en relateif gezien een beetje meer kosten.

al zou je ook kunnen kijken naar een unit die meer gesschikt is voor je situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:35:
[...]

het is wel te doen maar het vereist gewoon wat meer aandacht en relateif gezien een beetje meer kosten.

al zou je ook kunnen kijken naar een unit die meer gesschikt is voor je situatie.
Waar denk je aan? Qua specs ontlopen de verschillende merken elkaar toch niet zoveel? Monoblock is nog zwaarder. Wat wellicht voor de resonantie beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:39:
[...]

Waar denk je aan? Qua specs ontlopen de verschillende merken elkaar toch niet zoveel? Monoblock is nog zwaarder. Wat wellicht voor de resonantie beter is?
monobloks hebben wel het voordeel dat de pomp buiten zit. dus dat geluid hebt je niet binnen. de massa helpt in die zin ook wel mee. massa is je vriend als het gaat om laagfrequent geluid dempen.

hoe en wat je precies nodig hebt heb ik niet echt meegerekgen in het topic. die gaat te snel de afgelopen tijd.
ook ligt het aan je wensen en budget. al zijn monobloks natuurlijk een klap goedkoper dan splits en simpeler aan te sluiten en eventueel verplaatsen mocht je toch die drang krijgen. een split ietsjes verzetten omdat er net ergens een resonantie net op die plek wens ik je veel plezier mee.

ik ben wel van mening dat er ongetwijfeld tactishere oplossingen zijn dan een hydrobox/split wat je nu in gedachten hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
stuffer schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Netjes, ben wel benieuwd of je het merkt. Lees jij de Loria uit met een otgw of zo iets?
Ja, met een ESP8266. Ik lees alleen niet de boiler temperatuur uit. 8)7 (Edit: Nu wel)
Als ik deze zomer tijd heb dan hang ik er ook nog een Arduino tussen om de flowmeter en temperatuur sensoren direct uit te lezen. Dan heb ik een betrouwbaardere COP meting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:50:
[...]

monobloks hebben wel het voordeel dat de pomp buiten zit. dus dat geluid hebt je niet binnen. de massa helpt in die zin ook wel mee. massa is je vriend als het gaat om laagfrequent geluid dempen.

hoe en wat je precies nodig hebt heb ik niet echt meegerekgen in het topic. die gaat te snel de afgelopen tijd.
ook ligt het aan je wensen en budget. al zijn monobloks natuurlijk een klap goedkoper dan splits en simpeler aan te sluiten en eventueel verplaatsen mocht je toch die drang krijgen. een split ietsjes verzetten omdat er net ergens een resonantie net op die plek wens ik je veel plezier mee.

ik ben wel van mening dat er ongetwijfeld tactishere oplossingen zijn dan een hydrobox/split wat je nu in gedachten hebt.
Nou ja, ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Weet wel dat ik rond de 8kw nodig heb o.b.v. 1500 kuub gas per jaar. Verder maakt het me in principe weinig uit.

Hele huis ligt al vol met vloerverwarming, dus in die zin ben ik er klaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
[...]

Details hier: https://www.groepenkastbestellen.nl/nen-1010-2015-wat-verandert-voor-de-groepenkast-samenstelling

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40
Joris748 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:19:
[...]

Mits het een alamat (=aardlekautomaat) is mag het. Een simpele aardlek is daar niet voor gemaakt.
Maar die "simpele aardlek" moet toch elke maand getest worden?
En dan zou je hem daarmee niet uit mogen zetten als je de wp gescheiden wilt hebben?
Daar lijkt hij mij dus wèl voor gemaakt.

Maar ik denk dat je wèl een werkschakelaar dicht bij de wp moet/wilt hebben, als deze op meer dan luttele meters bij de zekeringkast vandaan ligt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:58:
Nou ja, ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Weet wel dat ik rond de 8kw nodig heb o.b.v. 1500 kuub gas per jaar. Verder maakt het me in principe weinig uit.
Hele huis ligt al vol met vloerverwarming, dus in die zin ben ik er klaar voor.
Mogelijke oplossing voor je voedingsprobleem: Gebruik het voorstel van @LeonTebbens, dus met 5x4mm² naar de zolder. Daar gebruik je de twee 16mm buizen voor.
In de meterkast beneden beveiligen met een 25A automaat.
Dan op de zolder een onderverdeler maken met hoofdschakelaar en daarachter de automaten voor je WP, en eventueel nog PV.
Dan nog de uitdaging van de bedrading in die 16mm buizen: Stel nou dat je gewoon losse aders door die buizen trekt? In de ene trek je een bruine, een grijze en een zwarte (of desnoods 3 zwarte, maar dat is minder netjes), en in de andere de blauwe en de geel-groene. Dan gebruik je geen VD-draad, maar montagesnoer (H07V2-K, zoals dat ook in meterkasten wordt gebruikt). Dit trekt veel makkelijker en is bovendien veel beter verkrijgbaar dan 4mm² VD.
Dan moet je alleen nog iets voor je thermostaat verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:55
@Andrehj
@MikeyMan
Met wat kennis en wat kennissen....

Ik heb zelf een 75vaa op een K.t houten dak..ik hoor zelfs de katten op het dak springen.
Hij is ingebouwd in een geluids dempende kast.
Rond om niet meer dan 35dBa te meten.
Slaapkamer raam van de buren op 1,5 m afstand en die staat altijd open, totdat het -8 word buiten dan gaat hij pas dicht

X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Dus op betonnen dak weinig problemen.
Mooi hek werk rond om en daar de kast in.
En geluid valt zeer goed te dempen.... speciaal de lage tonen.....

Een standaard geluids dempende kast geeft maar 3 dBa demping op lage freq en dat is niet genoeg.
Zoals hier vermeld.
X21r in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Pagina: 1 ... 65 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.