Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.449 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:48:
[...]

In de meterkast beneden beveiligen met een 25A automaat.
25A mag niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Echt wel. Je bent dan alleen niet selectief tov je hoofdzekeringen, maar dat is toch een sprookje. Bij echt dikke kortsluiting gaan die toch al vaak mee. Bovendien is dat de enige manier om die 4mm² kabel naar zolder afdoende te beveiligen. Op zolder zet je in die onderverdeler dan weer 16A (aardlek)automaten die de groepen beveiligen. Je bouwt dan in feite een 3-fase PV-verdeler.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2022 21:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:25:
[...]

Echt wel. Je bent dan alleen niet selectief tov je hoofdzekeringen, maar dat is toch een sprookje. Bij echt dikke kortsluiting gaan die toch al vaak mee. Bovendien is dat de enige manier om die 4mm² kabel naar zolder afdoende te beveiligen. Op zolder zet je in die onderverdeler dan weer 16A (aardlek)automaten die de groepen beveiligen. Je bouwt dan in feite een 3-fase PV-verdeler.
nope.

artikel 2.13: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2020-12-05

al zou ik zelf gewoon 20A gebruiken met 2.5mm draad en boven gewoon 2x 16A doen.dan heb je in elk geval nog het idee van selectiviteit en kan je het in 1 buis kwijt. beetje VVD-stijl tussen de regels door is kijken is altijd beter dan doen alsof ze er niet zijn. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 21:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Stilstandverlies 10 graden/24uur 190l vat (Met glaswol) a 50 graden. Komt neer op 2.2kwh/24u thermisch, toch vrij vors.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LacsapOV schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:34:
Stilstandverlies 10 graden/24uur 190l vat (Met glaswol) a 50 graden. Komt neer op 2.2kwh/24u thermisch, toch vrij vors.
is er veel verlies naar het leidingwerk dat je kan voelen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet ook de bovenkant van de tank inpakken, die word het heetst. ;)

maar nog steeds is dat vrij veel ja. hoe zit je leidingwerk? stopt de CV spiraal wel goed met stromen? lekt die niet alsnog door via de 3wegklep?

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 21:41 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Zie aanpassing, had hem inmiddels toch gevonden op de site van Alklima. Vrees dat ik dit niet normaal voor elkaar ga krijgen. Zonder booster lijkt me niet wenselijk.

Ga geen stroom buitenom langs het huis heen leiden. Zou weleens kunnen leiden tot een nieuwe gasketel :X

@flippy daar was ik al bang voor :X
Mijn Nibe draait volledig op één 3-fase aansluiting. Het boosterelement is begrensd op 5kW. Wanneer onverhoopt de buitenunit uitvalt, dan is die uit te schakelen en kan ik de 9kW van de booster volledig gebruiken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:40:
[...]

is er veel verlies naar het leidingwerk dat je kan voelen ?
Valt mee, warm water is lauw en koud water koudig. :+
Garage is natuurlijk ook maar een graad of 9.
flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:41:
[...]

je moet ook de bovenkant van de tank inpakken, die word het heetst. ;)

maar nog steeds is dat vrij veel ja. hoe zit je leidingwerk? stopt de CV spiraal wel goed met stromen? lekt die niet alsnog door via de 3wegklep?
Het is een all-in-one. Is al eens discussie over geweest of je deze wel helemaal wilt inpakken. Dit ivm oververhitting van de elektronica. Anders zou ik er een PIR huisje omheen bouwen.

Als ik 'm openmaak dan is het boven de boiler waar de wisselaar, pomp, etc... zit lekker warm. Als ik een muis was dan was ik daar gaan zitten.

Ik zal morgen eens kijken hoe het nu weer precies zat. Maar uit mijn hoofd zit aan de voorkant een zwarte doos met daarin de printplaat. In de ruimte boven de boiler zit de pomp, wisselaar en flowmeter. Ik zou natuurlijk heel maf die ruimte kunnen vol stouwen met EPS korrels. Zit geen gevoelige electronica en als ik er bij moet dan zuig ik het op met de stofzakloze stofzuiger. _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door LacsapOV op 29-01-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je dat artikel wel gelezen? Want daarin staat:
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."
Let op het woordje "of". Je hoeft dus alleen maar selectief te zijn t.o.v. de beveiliging in het voedende net, oftewel de zekering in het transformatorhuisje, om aan dit artikel te voldoen.
Nergens wordt vereist dat je ook selectief moet zijn t.o.v. je eigen hoofdzekeringen, want dan had er wel "en" gestaan in plaats van "of".
En dat is ook logisch. Het hele doel van dit artikel is namelijk dat een probleem in jouw huis niet de hele straat in het donker mag zetten. Maar dat doe je dus niet als je gewoon een 25A automaat toepast om een leiding naar een onderverdeler te beveiligen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:23:
[...]

Heb je dat artikel wel gelezen? Want daarin staat:
"De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast."
Let op het woordje "of". Je hoeft dus alleen maar selectief te zijn t.o.v. de beveiliging in het voedende net, oftewel de zekering in het transformatorhuisje, om aan dit artikel te voldoen.
Nergens wordt vereist dat je ook selectief moet zijn t.o.v. je eigen hoofdzekeringen, want dan had er wel "en" gestaan in plaats van "of".
En dat is ook logisch. Het hele doel van dit artikel is namelijk dat een probleem in jouw huis niet de hele straat in het donker mag zetten. Maar dat doe je dus niet als je gewoon een 25A automaat toepast om een leiding naar een onderverdeler te beveiligen.
beetje opletten, je leest een beetje wat je wilt lezen. je hebt niks te maken met het trafohuisje van je netbeheerder. de regel geld in dit geval voor je "eigen" hoofzekering. wat jouw netbeheerder daarachter doet is hun probleem. jij bent vernatwoordelijk voor het behouden van de selectiviteit van de zekering in je meterkast.ten opzichte van de zekering van je meterkast (aka: de hoofdzekering onder je meter).

als je beetje VVD stijl die regel leest kan je daar nog wel wat in steggelen met een 20A autmaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:28:
[...]

beetje opletten, je leest een beetje wat je wilt lezen. je hebt niks te maken met het trafohuisje van je netbeheerder. de regel geld in dit geval voor je "eigen" hoofzekering. wat jouw netbeheerder daarachter doet is hun probleem. jij bent vernatwoordelijk voor het behouden van de selectiviteit van de zekering in je meterkast.ten opzichte van de zekering van je meterkast (aka: de hoofdzekering onder je meter).
Nee. Dat lees jij er in. Maar dat staat er niet. Er staat duidelijk "of". En het betreft hier een wetstekst, dus daar is echt wel goed over nagedacht. Als er "en" had moeten staan hadden ze wel "en" geschreven.
Je moet mij niet verwijten dat jij die tekst nooit goed begrepen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:30:
[...]

Nee. Dat lees jij er in. Maar dat staat er niet. Er staat duidelijk "of". En het betreft hier een wetstekst, dus daar is echt wel goed over nagedacht. Als er "en" had moeten staan hadden ze wel "en" geschreven.
Je moet mij niet verwijten dat jij die tekst nooit goed begrepen hebt.
het voedende net waar men over spreekt is de hoofdzekering/kWh meter van je netbeheerder. niet het trafohuis.

met die logica kan je er gewoon een 1500A meszekering in je meterkast kwakken met de logica dat de straat afgezekerd is op 2000A.

je begrijpt wel het verschil tussen een "elektrische installatie" en een "voedend net"?

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 29-01-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:34:
het voedende net waar men over spreekt is de hoofdzekering/kWh meter van je netbeheerder. niet het trafohuis.
Er staat toch geen Chinees?
Er wordt gesproken over twee zaken:
1. de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie toepast.
Dat is je hoofdzekering.

en
2.de beveiliging die de netbeheerder in het voedende net toepast
Dat is de beveiliging in het trafohuisje.

En je moet dus aan 1 of aan 2 voldoen.

Het doel van dit geheel is dat een storing in jouw huis die laatste niet laat klappen. En dat gaat dus niet gebeuren met een 25A automaatje, waarmee je dus perfect aan deze wet voldoet.
met die logica kan je er gewoon een 1500A meszekering in je meterkast kwakken met de logica dat de straat afgezekerd is op 2000A.
Nee, want daar is de bedrading in en naar je huis niet geschikt voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2022 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:41:
[...]

Er staat toch geen Chinees?
Er wordt gesproken over twee zaken:
1. de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie toepast.
Dat is je hoofdzekering.

en
2.
de beveiliging die de netbeheerder in het voedende net toepast
Dat is de beveiliging in het trafohuisje.

Het doel van dit geheel is dat een storing in jouw huis die laatste niet laat klappen. En dat gaat dus niet gebeuren met een 25A automaatje.
[...]

Nee, want daar is de bedrading niet geschikt voor.
ok, je leest dus alleen wat je wilt lezen om jezelf gelijk te kunnen geven. daar moet je erg mee oppassen.

de regel omschrijft 2 verschillende onderdelen die onder dezelfde regel vallen en worden beide specifiek genoemd.
immers kan niet van beide tegelijk sprake zijn, het is een electrische installatie OF een voedend net.
Of is een bijwoord in deze, niet nevenschikkend.

overal zonder uitzondering word van energiecentrale tot je tv selectiviteit toegepast. en jij leest in die zin dat dus overal in die lijn selectiviteit word toegepast BEHALVE net die ene plek waar jij benadeeld word. 8)7

net als een verkeersbord die verbied voor autos OF motorfietsen. beide zijn onderling een andere klasse voertuig maar vallen wel onder hetzelfde verbod.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 30-01-2022 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:38
En je meet dat door via de sensor kijken hoe ver het vat in 24 uur afkoelt? Wat ik merk is dat na een uur of 12 de verhouding in gelaagdheid ook anders wordt. Hierdoor is simpel de conclusie trekken dat het vat 10 graden afkoelt wellicht wat te kort door de bocht? Zou je dan niet beter kunnen checken wat een sww run na 24 uur je aan energiekost?

Mijn boiler was gisteren na het douchen om 20.00 45,9C en zojuist om 08.00 44,1C. Betreft een ongeisoleerde garage aangrenzend aan de woonkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door Bo0bz op 30-01-2022 08:35 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Bo0bz schreef op zondag 30 januari 2022 @ 07:29:
[...]

En je meet dat door via de sensor kijken hoe ver het vat in 24 uur afkoelt? Wat ik merk is dat na een uur of 12 de verhouding in gelaagdheid ook anders wordt. Hierdoor is simpel de conclusie trekken dat het vat 10 graden afkoelt wellicht wat te kort door de bocht? Zou je dan niet beter kunnen checken wat een sww run na 24 uur je aan energiekost?

Mijn boiler was gisteren na het douchen om 20.00 45,9C en zojuist om 08.00 44,1C. Betreft een ongeisoleerde garage aangrenzend aan de woonkamer.
Een uurtje, laatste run was vrijdagmiddag. Ik heb zaterdagavond een uurtje gemeten.
Gisteren om 21:00 ook even opgeschreven, straks even kijken hoeveel deze is gedaald.

Ik doe alles met boilerwater, zelfs de afwas. Meten hoeveel energie bij moet wordt wel een uitdaging.

Edit:
Van 21:00 tot 09:00 gezakt van 44.7 naar 41.3 dus 6.8 graden per dag.
Bijna dubbel zoveel bij dezelfde boiler. Extra isolerende maatregelen genomen?

[ Voor 15% gewijzigd door LacsapOV op 30-01-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:01
Ik ben van plan om de Panasonic paw-a2w-rtwired thermostaat aan te schaffen. Weet iemand nog een betrouwbare site waar ik die voor een normale prijs als particulier kan aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
flippy schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:54:
[...]

ok, je leest dus alleen wat je wilt lezen om jezelf gelijk te kunnen geven. daar moet je erg mee oppassen.

de regel omschrijft 2 verschillende onderdelen die onder dezelfde regel vallen en worden beide specifiek genoemd.
immers kan niet van beide tegelijk sprake zijn, het is een electrische installatie OF een voedend net.
Of is een bijwoord in deze, niet nevenschikkend.

overal zonder uitzondering word van energiecentrale tot je tv selectiviteit toegepast. en jij leest in die zin dat dus overal in die lijn selectiviteit word toegepast BEHALVE net die ene plek waar jij benadeeld word. 8)7

net als een verkeersbord die verbied voor autos OF motorfietsen. beide zijn onderling een andere klasse voertuig maar vallen wel onder hetzelfde verbod.
Bij dat verkeersbord staat "en" in mijn lesboek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dapdodo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:55:
[...]

Bij dat verkeersbord staat "en" in mijn lesboek.
Omdat beide correct/taaltechnisch mogelijk zijn. De wettekst is wat strikter hierin, immers kan je niet gelijk in beide voertuigklasses rijden.

In een auto kan je E85 OF E5 stoppen.
In een auto kan je E85 EN E5 stoppen.

Beide zijn correct in de nederlandse taal. Beide maken ze onderscheid in beide klassen die van toepassing zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 30-01-2022 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
LacsapOV schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Een uurtje, laatste run was vrijdagmiddag. Ik heb zaterdagavond een uurtje gemeten.
Gisteren om 21:00 ook even opgeschreven, straks even kijken hoeveel deze is gedaald.

Ik doe alles met boilerwater, zelfs de afwas. Meten hoeveel energie bij moet wordt wel een uitdaging.

Edit:
Van 21:00 tot 09:00 gezakt van 44.7 naar 41.3 dus 6.8 graden per dag.
Bijna dubbel zoveel bij dezelfde boiler. Extra isolerende maatregelen genomen?
Ik heb een losse boiler van 300L van Fujitsu o.b.v. een DJG WPS 300.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Glaswol werkt in iedergeval wel. Onder de glaswol is het zo'n 8 graden warmer.

Aan de bovenzijde van de boiler zit nu 5cm tempex. Daarop krioelt het van de slangen en draden. Qua isolatie zou ik er nog 5-8cm aan EPS korrels op kunnen strooien. De pomp is dan nog net vrij, die kan ik beter niet isoleren want die is zo'n 35 graden.

In de ruimte boven de boiler is het zo'n 10 graden warmer dan de temperatuur in de garage.

Opties zijn, niets doen, huisje van PIR of EPS parels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei7sovo3AxcNDnrAuSqNLLZz1Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LylHe0UzMdhyBVhW9BIRWJZS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@flippy voor de volledigheid: je bedoelt selectiviteit op overbelasting en niet op kortsluiting? Tot welke stroomsterkte moet je kijken voor voldoende selectiviteit om aan jouw lezing van de wet te voldoen?
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
en
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JlqnfwpO02SSe4KzAnGwxbRn/full.png
Merk op dat een kleinere automaat niet uitmaakt.
De wijktrafo is vrijwel zeker hoger beveiligd dan 190A, dus die selectiviteit zit wel goed :)
De beschikbaarheid voor andere gebruikers is niet in het geding, de netbeheerder heeft geen probleem.
Ook levert het geen onveilige situaties op.
Een 25A tussenbeveiliging is ook zinvol, want er is mogelijk significante PV invoeding.
@Andrehj's suggestie is dus niet vreemd.

Over je zijstap naar verkeersborden:
Heel veel 'en', geen 'of'.
Bijlage 1 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Ze formuleren nauwkeurig en dat is geen toeval.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je hebt niks te maken met de selectiviteit die de netbeheerder toepast. Het gaat om de selecticiteit die toegepast moet worden op de zekering waar jij op zit. Je kan/mag ook geen 35A automaat achter een 6A netzekering zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-09 10:42
Hi, na aanschaf zonnepalen wordt ons volgende projectje de aanschaf van een airco in een aantal kamers.

Ik heb van een paar installateurs offertes gekregen, prijzen lopen enorm uiteen.
Apparatuur
  • Daikin 3MXM68N9 buitenunit + Daikin FTXM25R binnenunits
  • LG MU3R21 buitenunit + LG PC09SQ binnenunits
  • MHI SCM 60 ZS-W buitenunit + MHI SRK 25 ZS-W binnenunits
  • ME MXZ-4F72 VF buitenunit + ME MSZ-AP15-VFbinnenunits
Mijn idee van kwaliteit van de merken (voor zover je dat in het algemeen kan zeggen):
Hoog: Daikin/ME
Medium: MHI
Lager: LG

De prijzen van de offertes zien er qua volgorde anders uit, maar dat lijkt meer aan de kosten van de installateur te liggen.

N.B.: naast een kwalitatief goede airco wil ik ook met Home Assistant het spul uitlezen/aansturen, het liefst lokaal, als dat niet mogelijk is, dan via een app/cloud.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Voor iedere aansluiting gelden de aansluit voorwaarden van de netbeheerder. Als je daar niet aan voldoet krijg je geen aansluiting.
Daarnaast kan een woonhuisverdeelkast meestal niet meer dan 40A per fase aan. Zie max amperage op hoofdschakelaar.
Je bent verplicht selectieviteit toe te passen al er meerdere aftakkingen achter de hoofdschakelaar zitten. 2 stappen is niet verplicht bij gebruik van automaten, maar is afhankelijk van het fabricaat en type automaten

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
Henkiejoo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:17:
Hi, na aanschaf zonnepalen wordt ons volgende projectje de aanschaf van een airco in een aantal kamers.

Ik heb van een paar installateurs offertes gekregen, prijzen lopen enorm uiteen.
Apparatuur
  • LG MU3R21 buitenunit + LG PC09SQ binnenunits
  • MHI SCM 60 ZS-W buitenunit + MHI SRK 25 ZS-W binnenunits
  • ME MXZ-4F72 VF buitenunit + ME MSZ-AP15-VFbinnenunits
Mijn idee van kwaliteit van de merken (voor zover je dat in het algemeen kan zeggen):
Hoog: Daikin/ME
Medium: MHI
Lager: LG

De prijzen van de offertes zien er qua volgorde anders uit, maar dat lijkt meer aan de kosten van de installateur te liggen.

N.B.: naast een kwalitatief goede airco wil ik ook met Home Assistant het spul uitlezen/aansturen, het liefst lokaal, als dat niet mogelijk is, dan via een app/cloud.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Ik denk dat je hier meer/betere antwoorden krijgt.
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:10
@MikeyMan Heeft de gedachte om een 75xaa mitsubishi neer te zetten.
De Wp Zelf en het booster element zouden op een eigen groep aangesloten moeten worden volgens de instructies.( met stroom en aardlek beveiliging).

Nu deze twee electrische circuits zijn intern compleet gescheiden van elkaar.
En bij normaal gebruik zijn ze niet gelijktijdig actief op vermogen !!!!!!!!! .

Bij 1 fase WP een groep naar boven van 20A. bij de binnen unit aan gekomen kan je beide groepen aansluiten.( wp en extra 10A extra beveiliging het op element)
Omdat het element de grootste kans heeft op een lekstroom zou " IK " hier een gevoeliger lekstroom detectie op zetten.

Bij 3 fase beneden met 4p ( dus 3 fase ,0,aarde) weggaan.
En boven aangekomen 3 fase naar wp en ook extra 10A beveiliging naar element.( fase en 0).

Element is 2kW dus 8,3A dus 10a beveiliging moet voldoende zijn.
Het grootste nadeel is dat bij lekstroom alles uitvalt.

Nu het element trekt maar 2kW en staat op appart circuit... dus in geval van " nood" of gewoon doen. Het element met kabel door verbinden naar eerste beste stop contact inslaap kamer.

De 75xaa heeft al een beveiliging van 20A intern zitten voor het element van 2kW... vervang die door 10A.

Ps CV heeft toch meestal apparte groep getrokken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:29
<offtopic>
Heerlijk die discussie over selectiviteit.
Lekker koken met oven en inductieplaat
en Warmtepomp in legionella run E-element
en Wasmachine aan
en Quooker aan
en auto laden op balance loading (max 11 kW)
allemaal hun eigen automaat.
en dan kortsluiting achter een 16A automaat van de boormachine in de schuur.
Welke denk je dat er gaat?
</offtopic>
Menig meterkast heeft tegenwoordig zoveel groepen, dat selectiviteit niet altijd meer helpt. Gezamenlijke waarde en karakteristiek gaan zwaarder tellen. Samen met PV erbij heeft de norm wel problemen om te volgen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70415420

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 30-01-2022 12:22 . Reden: link naar ander topic met plaatje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
X21r schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:03:
@MikeyMan Heeft de gedachte om een 75xaa mitsubishi neer te zetten.
De Wp Zelf en het booster element zouden op een eigen groep aangesloten moeten worden volgens de instructies.( met stroom en aardlek beveiliging).

Nu deze twee electrische circuits zijn intern compleet gescheiden van elkaar.
En bij normaal gebruik zijn ze niet gelijktijdig actief op vermogen !!!!!!!!! .

Bij 1 fase WP een groep naar boven van 20A. bij de binnen unit aan gekomen kan je beide groepen aansluiten.( wp en extra 10A extra beveiliging het op element)
Omdat het element de grootste kans heeft op een lekstroom zou " IK " hier een gevoeliger lekstroom detectie op zetten.

Bij 3 fase beneden met 4p ( dus 3 fase ,0,aarde) weggaan.
En boven aangekomen 3 fase naar wp en ook extra 10A beveiliging naar element.( fase en 0).

Element is 2kW dus 8,3A dus 10a beveiliging moet voldoende zijn.
Het grootste nadeel is dat bij lekstroom alles uitvalt.

Nu het element trekt maar 2kW en staat op appart circuit... dus in geval van " nood" of gewoon doen. Het element met kabel door verbinden naar eerste beste stop contact inslaap kamer.

De 75xaa heeft al een beveiliging van 20A intern zitten voor het element van 2kW... vervang die door 10A.

Ps CV heeft toch meestal apparte groep getrokken?
@MikeyMan moet zich niet zo druk maken en het aan zijn installateur overlaten of gaat hij zelf aan de slag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Henkiejoo schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:17:

Een rug of 6 denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrianus1975
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-12-2022
Graag zou ik advies willen omdat ik nu de afgelopen week aan het oriënteren ben naar een lwwp all electric ( monoblock )

Mijn huidige situatie is stadsverwarming met vvw en boven normale radiatoren. Boven verdieping wordt nooit verwarmd.

110m2 woonoppervlak maar zoals ik al aangaf wordt de bovenverdieping nooit verwarmd. Wel een vide waar we een glasplaat in gaan plaatsen.

Verbruik stadsverwarming is 38GJ per jaar.

Energielabel A

1 Fase aansluiting 230volt.

Veel ruimte in de tuin maar niet binnen vandaar de voorkeur naar een monoblock-systeem.

Wens is af van stadsverwarming en mijn woning en sww verwarmen met een lwwp.

Ik twijfel tussen de:

Daikin atherma 3 9kw met Daikin Altherma 3 H F - EAVX-D9W7.

Vaillant AroTHERM plus VWL 75/6 in combinatie met een unitower.

Geen losse buffervat ivm weinig ruimte binnen.

Importeren uit het buitenland is een optie. En installeren is ook geen probleem ( Wel voor de subsidie )

Zijn de bovenstaande combinaties überhaupt mogelijk en zo ja zou dat voldoende capaciteit leveren?
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Vaillant 75/6 maar twijfel of dat 7kw voldoende zou zijn.

Met vriendelijke groet,

Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:09
Noobvraagje, maar bij mijn nog op te leveren nieuwbouwwoning kan ik de optie kiezen om de warmtepomp ook te laten koelen ipv alleen te verwarmen.

Betekent dit dan ook dat de warmtepomp altijd aanstaat? Stel de temperatuur staat ingesteld op 21 graden. Bij een buitentemperatuur onder 21 graden verwarmt hij en als het warmer is dan koelt ie?

Kan ik 'm ook uitzetten? Als het bijv. tussen 19 en 24 graden is buiten, dan hoeft ie niet te koelen, maar ook niet te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:10
koevlaas2 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:18:
[...]

@MikeyMan moet zich niet zo druk maken en het aan zijn installateur overlaten of gaat hij zelf aan de slag ?
Ik weet dat er een hoop waterdamp in de afgelopen dagen voorbij kwam .
Maar @MikeyMan wil zelf blijkbaar wel wat oplossen .
MikeyMan in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

En het is beter om er zelf wat van af te weten dan zomaar een installateur te vertrouwen. Er zijn er weinig die wat goede kennis hebben en die hebben weinig tijd en ook niet alle correcte antwoorden ( ik trouwens ook niet, zoals meerdere hier). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

X21r schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Ik weet dat er een hoop waterdamp in de afgelopen dagen voorbij kwam .
Maar @MikeyMan wil zelf blijkbaar wel wat oplossen .
MikeyMan in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

En het is beter om er zelf wat van af te weten dan zomaar een installateur te vertrouwen. Er zijn er weinig die wat goede kennis hebben en die hebben weinig tijd en ook niet alle correcte antwoorden ( ik trouwens ook niet, zoals meerdere hier). :)
Ik ging er sowieso vanuit dat ik de elektra zelf moet oplossen alvorens er een installateur aan de gang gaat.

En had eigenlijk de hoop dat @koevlaas2 ergens dit jaar een gaatje had voor de daadwerkelijke installatie. Zoals je zegt, installateurs met kennis van zaken zijn enorm lastig te vinden. Ben al een hele hoop prutsers tegen gekomen, dus ik vertrouw inmiddels niemand meer :P

Neig inmiddels naar een 1 fase monoblock en een losse Calypso. Dat lukt wel in twee buizen. Thermostaat kan bij de bestaande LAN kabels. Die zal ik dan opnieuw moeten trekken, maar da's niet onoverkomelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 30-01-2022 13:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LacsapOV
Wat nog wel zou kunnen aangezien je het over je stookhok hebt is om de gasleiding te gebruiken als extra buis. Desnoods alleen voor je thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LacsapOV schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:28:
Wat nog wel zou kunnen aangezien je het over je stookhok hebt is om de gasleiding te gebruiken als extra buis. Desnoods alleen voor je thermostaat.
De gasleiding is hier flexibele 20mm leiding. Met een heel stel koppelstukken ertussen. En een partij omleidingen waar je U tegen zegt :P

Ga het weleens proberen als alles erin zit. Voor andere situaties wel een hele goede suggestie overigens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

Zandah schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:14:
Noobvraagje, maar bij mijn nog op te leveren nieuwbouwwoning kan ik de optie kiezen om de warmtepomp ook te laten koelen ipv alleen te verwarmen.

Betekent dit dan ook dat de warmtepomp altijd aanstaat? Stel de temperatuur staat ingesteld op 21 graden. Bij een buitentemperatuur onder 21 graden verwarmt hij en als het warmer is dan koelt ie?

Kan ik 'm ook uitzetten? Als het bijv. tussen 19 en 24 graden is buiten, dan hoeft ie niet te koelen, maar ook niet te verwarmen.
Standby staat hij altijd wel. En koelen doe hij alleen als je hem in de koel-modus zet.
Hij zal dus niet onnodig gaan koelen/verwarmen, ben je dus zelf bij.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
@koevlaas2 heb jij ervaring met een Toshiba Estia R32 warmtepomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

adrianus1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:59:Graag zou ik advies willen omdat ik nu de afgelopen week aan het oriënteren ben naar een lwwp all electric ( monoblock )
Mijn huidige situatie is stadsverwarming met vvw en boven normale radiatoren. Boven verdieping wordt nooit verwarmd.
110m2 woonoppervlak maar zoals ik al aangaf wordt de bovenverdieping nooit verwarmd. Wel een vide waar we een glasplaat in gaan plaatsen.
Energielabel A
Veel ruimte in de tuin maar niet binnen vandaar de voorkeur naar een monoblock-systeem.
Ik twijfel tussen de:
Importeren uit het buitenland is een optie. En installeren is ook geen probleem ( Wel voor de subsidie )
Zijn de bovenstaande combinaties überhaupt mogelijk en zo ja zou dat voldoende capaciteit leveren?
Persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Vaillant 75/6 maar twijfel of dat 7kw voldoende zou zijn.
Met vriendelijke groet,
Ad
je gaat zoizo niet meer dan 7kw in die vloer krijgen. 5 is al redelijk de max in normaal bedrijf dus 9 is gewoon zonde.

als je weinig ruimte hebt binnen kan je de CV weglaten en een 200L split warmtepompboiler aan de muur hangen waar eerst je CV hing. kan je ook dubbel subsidie vangen. dan heb je zeker genoeg aan een 7kW als die ook alleen verwarming moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:57
adrianus1975 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 12:59:
Graag zou ik advies willen omdat ik nu de afgelopen week aan het oriënteren ben naar een lwwp all electric ( monoblock )

Energielabel A

Ik twijfel tussen de:

Met vriendelijke groet,

Ad
Als ik me niet vergis komt 38GJ stadsverwarming overeen met ca 1200m3 gas. Volgens de hier vaak gebruikte Koevlaas formule zou je dan 1200*8/1650= 5,8kW warmtepomp nodig hebben bij een buitentemperatuur van -10 graden.
De Vaillant VWL 75/6 levert een max van 8kW bij -7 graden en ca 7,5kW bij -10 graden en zou dan dus ruim voldoende moeten zijn.

Welk vermogen levert de door jou genoemde Daikin bij een buiten temperatuur van -10 graden? Ik kan dat niet vinden.

P.S.: zelf overweeg ik ook de VWL 75/6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Franciesco schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:41:
[...]

Als ik me niet vergis komt 38GJ stadsverwarming overeen met ca 1200m3 gas. Volgens de hier vaak gebruikte Koevlaas formule zou je dan 1200*8/1650= 5,8kW warmtepomp nodig hebben bij een buitentemperatuur van -10 graden.
De Vaillant VWL 75/6 levert een max van 8kW bij -7 graden en ca 7,5kW bij -10 graden en zou dan dus ruim voldoende moeten zijn.

Welk vermogen levert de door jou genoemde Daikin bij een buiten temperatuur van -10 graden? Ik kan dat niet vinden.

P.S.: zelf overweeg ik ook de VWL 75/6.
Je zou ook eens bij Toshiba kunnen kijken
https://www.google.com/ur...Vaw1RH6NLGj81Vpgz4YG3phVU

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
flippy schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:40:
[...]

als je weinig ruimte hebt binnen kan je de CV weglaten en een 200L split warmtepompboiler aan de muur hangen waar eerst je CV hing. ...........
@adrianus1975 heeft stadsverwarming, dus geen cv ruimte

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 14:34:
@koevlaas2 heb jij ervaring met een Toshiba Estia R32 warmtepomp ?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Zandah schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:14:

Bij al mijn bekende warmtepompen (beperkt assortiment) is dat inderdaad standaardfunctionaliteit :)
Bij mij is stookgrens verwarmen buiten op 14 graden en vrijgave koelen default 28 graden.
Daartussen gebeurt er niets.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07

timovd

Voorsprong door techniek

@Zandah vraag vooral even na wat daar precies inhoudt. Vaak is het alleen een softwareaanpassing, maar gaan ze alle leidingen isoleren tegen condensvorming?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zondag 30 januari 2022 @ 13:27:
[...]

Ik ging er sowieso vanuit dat ik de elektra zelf moet oplossen alvorens er een installateur aan de gang gaat.

En had eigenlijk de hoop dat @koevlaas2 ergens dit jaar een gaatje had voor de daadwerkelijke installatie. Zoals je zegt, installateurs met kennis van zaken zijn enorm lastig te vinden. Ben al een hele hoop prutsers tegen gekomen, dus ik vertrouw inmiddels niemand meer :P

Neig inmiddels naar een 1 fase monoblock en een losse Calypso. Dat lukt wel in twee buizen. Thermostaat kan bij de bestaande LAN kabels. Die zal ik dan opnieuw moeten trekken, maar da's niet onoverkomelijk.
Nu gaat niet lukken maar ergens dit jaar dan heb ik wel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:45
harmpie1147 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:07:

Eerste voorstel:
Warmtepomp (atlantic / loria 6008 / 8kw) met 300l vat en 50l buffer.
18 panelen (trina TSM-390) + growatt MOD 6000TL3-X
Dit alles inclusief installatie voor 19k.

alvast bedankt!
goedenavond,

allereerst, @LacsapOV , @Andrehj en @stuffer bedankt voor de reacties.

Goed om te horen dat er gebruikers tevreden zijn met de voorgestelde Loria 6008. De opmerking dat jullie nu een andere opstelling / nieuwe varianten zouden kijken is voor ons een reden om ook even verder te kijken naar andere mogelijkheden.
De huidige CV staat al beneden, in de bijkeuken. De ruimte in de bijkeuken is zeer beperkt, een monoblock zou dan een beter alternatief zijn?

Alles (zonnepanelen / warmtepomp) uit laten voeren door 1 bedrijf is geen pre. Over dit bedrijf hadden we in ieder geval positieve verhalen gehoord.
We zijn eigenlijk gewoon op zoek naar een warmtepomp installateur, die niets anders doet dan WP installaties, ipv van een CV-installateur die ook maar is begonnen met warmtepompen.

We zouden in ieder geval het dak al vol kunnen laten leggen met panelen en de komende periode besteden aan het vinden van een een goede WP installateur.

@koevlaas2 is het een goed idee om je een PM te sturen? Ik krijg het idee dat er veel meer tweakers zijn die graag van je diensten gebruik willen maken.

@Andrehj: Een bad- en 2 douchebeurten was net onder de 300l, dus we gaan er vanuit dat een boilervat van 300l genoeg is. Te lang douchen = koud water... Dat zal de kinderen een leren om geen warm water te verspillen ;)

Voor nu dus verder op de WP-queste: Monoblock met een warmtepompboiler voor SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
harmpie1147 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:34:
[...]
@koevlaas2 is het een goed idee om je een PM te sturen? Ik krijg het idee dat er veel meer tweakers zijn die graag van je diensten gebruik willen maken.
Ik heb voorlopig geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Ik heb nav de tips het een en ander nagemeten en zit een beetje op de wip.

Het lijkt erop dat een 300L boiler gaat passen. Esthetisch zou ik een all-e oplossing kiezen met 1 buitenunit. Ik zat te kijken naar de Loria (6008) met 300L boilervat, alleen las ik hier reacties dat dit een (relatief) oud model/techniek is. Wat zijn jullie aanbevelingen voor een all-e?

Wanneer SWW en verwarming wordt gescheiden, dan kijk/keek ik naar een Explorer v4, met daarbij de kanttekening om eventueel een wand te plaatsen en zo een CV/WP hok op zolder te creëren en zo het geluid te dempen, dit omdat de ruimte tevens gebruikt wordt als werkplek. Zal dit afdoende zijn qua demping? Aanzuiging zou dan door dakdoorvoer of binnenruimte zolder kunnen zijn. Afvoer door de dakdoorvoer welke reeds aanwezig is.

Alleen heb ik met zo’n gescheiden oplossing geen enkel idee wat nu de meest geschikte/best presterende WP is.

Laatste optie is om eerst te starten met de Elga en deze zo in te stellen net als @mkleinman. Dus eigenlijk als volwaardige WP in te zetten en niet hybride. In de toekomst dit dan uitbreiden met bijv. de Explorer. Alleen vraag ik me af of ik dan geen desinvestering doe…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan ook een calypso split nemen met een 270L tank. iets efficienter en meer vermogen en geen geluid binnen maar helaas wel wat duurder en je hebt een stek man nodig om aan te sluiten. voordeel is dan weer dat je niet 2 enorme gaten hoeft te laten boren.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-01-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:04
Proton_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:47:
@vandermark als je geen bad hebt is een doorstromer acceptabel.
Met een douchewtw is het verbruik aardig vergelijkbaar met een warmtepompboiler zonder dwtw.
Maar met een bad is een doorstromer best duur in gebruik en duurt het vullen vrij lang.
@Proton_ kun je op een of andere manier onderbouwen dat het verbruik van een doorstroom verwarmer i.c.m. een douche wtw vergelijkbaar is met dat van een WP boiler?

Ik zit ook wat na te denken over gasloos gaan en de wijze van sww maken staat nog open.
Een derde manier hiervoor is dat je de wp een boiler laat verwarmen. Dit zou toch de meest kosteneffectieve methode zijn?
@vandermark , heb je al een keuze gemaakt?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Joris 407 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:20:
[...]

@Proton_ kun je op een of andere manier onderbouwen dat het verbruik van een doorstroom verwarmer i.c.m. een douche wtw vergelijkbaar is met dat van een WP boiler?

Ik zit ook wat na te denken over gasloos gaan en de wijze van sww maken staat nog open.
Een derde manier hiervoor is dat je de wp een boiler laat verwarmen. Dit zou toch de meest kosteneffectieve methode zijn?
@vandermark , heb je al een keuze gemaakt?
Een doorstroomverwarmer kost ongeveer 2x zoveel aan kWh als een boiler aan je WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
[Deva] schreef op zondag 30 januari 2022 @ 21:41:
Ik heb nav de tips het een en ander nagemeten en zit een beetje op de wip.

Het lijkt erop dat een 300L boiler gaat passen. Esthetisch zou ik een all-e oplossing kiezen met 1 buitenunit. Ik zat te kijken naar de Loria (6008) met 300L boilervat, alleen las ik hier reacties dat dit een (relatief) oud model/techniek is. Wat zijn jullie aanbevelingen voor een all-e?

Wanneer SWW en verwarming wordt gescheiden, dan kijk/keek ik naar een Explorer v4, met daarbij de kanttekening om eventueel een wand te plaatsen en zo een CV/WP hok op zolder te creëren en zo het geluid te dempen, dit omdat de ruimte tevens gebruikt wordt als werkplek. Zal dit afdoende zijn qua demping? Aanzuiging zou dan door dakdoorvoer of binnenruimte zolder kunnen zijn. Afvoer door de dakdoorvoer welke reeds aanwezig is.

Alleen heb ik met zo’n gescheiden oplossing geen enkel idee wat nu de meest geschikte/best presterende WP is.

Laatste optie is om eerst te starten met de Elga en deze zo in te stellen net als @mkleinman. Dus eigenlijk als volwaardige WP in te zetten en niet hybride. In de toekomst dit dan uitbreiden met bijv. de Explorer. Alleen vraag ik me af of ik dan geen desinvestering doe…
De merken die het meest voorkomen zijn :
Mitsubishi.
Panasonic.
Valliant
Lg
Atlantic

Ik weet je situatie niet precies, maar zelf zou ik geen elga nemen maar gelijk voor een all electric oplossing gaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Joris 407 wat koevlaas2 zegt: in de basis x2: geen COP maar ook geen stilstandsverlies, en de dwtw doet het weer door de helft: ape2001 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Dan kom je op een gelijk totaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Proton_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:52:
@Joris 407 wat koevlaas2 zegt: in de basis x2: geen COP maar ook geen stilstandsverlies, en de dwtw doet het weer door de helft: ape2001 in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

Dan kom je op een gelijk totaal :)
en @koevlaas2

Ok bedankt voor de link naar het dwtw topic, mooie resultaten!

Dus resumé:
Qua stroomkosten staan een warmtepompboiler versus een doorstroom verwarmer gecombineerd met een douche wtw dus ongeveer gelijk aan elkaar.

Is het dan nog efficiënter (wat betreft stroomverbruik) om de WP die de ruimteverwarming doet (en die dan toch al buiten staat) ook een sww boiler te laten opwarmen?

Omdat wij al een douche wtw hebben vraag ik me af of het voor ons nut heeft om een boiler voor sww te plaatsen (met de nadelen dat dit meer investering vraagt, meer ruimte inneemt en een 'eindige' hoeveelheid water betekent).

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverheijen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10-2024
Beste mensen,

Ik heb een vraagje waar ik zelf niet helemaal uitkom.
Te beginnen met een afbeelding van mijn situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXbRzhiAdLIoUobKx03Cj61iP2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/saRcmhyNG0oLLkAqbKajSDEv.png?f=fotoalbum_large

Boven heb ik alleen de radiator van de badkamer open staan, beneden heb ik een verdeler die altijd open staat. Bij de Elga Ace moet je minimaal 17l/min rond pompen om het rendement van de elga optimaal te houden (staat in de handleiding).
Nu is het probleem dat er veel stromingsgeluid komt bij 17l/min, vandaar heb ik de flow teruggezet naar 12 l/min.

Mijn vraag is of het verbetering zou brengen als ik mijn open verdeler zou vervangen voor een gesloten variant. Deze zal dan al gauw 1,5 tot 2 l/min nodig hebben per groep, wat uitkomt op een goede 15 l/min.

Kortom: haal ik een hogere flow met een gesloten verdeler (zonder pomp) tov een open variant (met pomp)?

Kan iemand mij hier advies in geven?

Mijn huidige verdeler:
Therminon 5000 met pomp
Eventueel de vervangende verdeler:
https://www.radiatorendis...en-en-koelen?filter=10744

Alvast bedankt voor de info

[ Voor 3% gewijzigd door silverheijen op 31-01-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Joris748 Misschien heb je met een buitenunit een iets hogere COP, ik verwacht dat het elkaar niet veel zal ontlopen (wat je wint met een grotere verdamper en efficiëntere fan verlies je in een extra warmtewisselaar). Met R32 kan je geen legionellarun doen (zviw, fwiw).
Wanneer je een bad vol laat lopen, heb je niets aan de dwtw en wil je de boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:19:
@Joris748 Misschien heb je met een buitenunit een iets hogere COP, ik verwacht dat het elkaar niet veel zal ontlopen (wat je wint met een grotere verdamper en efficiëntere fan verlies je in een extra warmtewisselaar). Met R32 kan je geen legionellarun doen (zviw, fwiw).
Wanneer je een bad vol laat lopen, heb je niets aan de dwtw en wil je de boiler.
Forward naar @Joris 407 ;) Lastig die cijfertjes :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Voor de liefhebbers:

Er is voor de toshiba warmtepompen een mooi databook, en zover ik weet worden voor de elga warmtepomppen de volgende buitendelen gebruikt.

4Kw ---> HWT-401HW-E
6Kw ---> HWT-601HW-E

Databook kan je hier vinden
http://toshibapro.fi/en/t...ksikot/estia-r32-databook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 13:55
Even een vraagje over het merk Remko.

Wie is bekend met het merk Remko en meer specifiek met de Remko WKF 130? Ik kan er weinig over vinden.
Vereniging verhuist naar een all-electric locatie en deze staat opgenomen in de offerte voor de verbouwing/aanpassing.

Is het vergelijkbaar met iets als ME?

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Op de site van Alklima staat een mooie brochure die zij i.s.m. Woningborg heeft gemaakt over de warmwatervoorziening bij nieuwbouw.

brochure Alklima Woningborg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cA13zi-oHTg33NAJl28qmZrlNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3E9bQXKW2Wx4H1djRJPobpC.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrancD schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:22:
Op de site van Alklima staat een mooie brochure die zij i.s.m. Woningborg heeft gemaakt over de warmwatervoorziening bij nieuwbouw.

brochure Alklima Woningborg

[Afbeelding]
Handig overzicht. Vooral ook handig voor iemand die een Mitsubishi overweegt, want hierin staat ook welke buitenunit je met welk vat kunt combineren.
Zou je daarom deze post nogmaals willen doen, maar dan in het topic specifiek voor Mitsubishi?
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
Joris 407 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:45:
[...]
en @koevlaas2

Ok bedankt voor de link naar het dwtw topic, mooie resultaten!

Dus resumé:
Qua stroomkosten staan een warmtepompboiler versus een doorstroom verwarmer gecombineerd met een douche wtw dus ongeveer gelijk aan elkaar.
Ik wil toch nog even iets aan de douchewater WTW discussie toevoegen:

Veel mensen hebben al een bepaalde hoeveelheid douche WTW zonder dat ze zich dat realiseren

Wat bedoel ik hier mee?

Wel ik heb zelf ook een douche WTW systeem (eigenbouw) en er wel eens aan gemeten.
Daarbij kwam ik er achter, dat het afvoerwater van de douche vaak bij lange na geen 38° meer is als het de douche WTW in gaat. Hoe kan dat?

Wel tijdens het naar beneden vallen van de waterdruppeltjes vanaf de douchekop, dragen ze natuurlijk een deel van hun warmte af aan de omringende lucht.
Deels door convectie, maar deels ook door verdamping.
En die verdampingswarmte komt in de woning (vooral badkamer, maar gedeeltelijk ook in ventilatie WTW indien aanwezig) weer beschikbaar voor verwarming.
Kijk maar eens naar een onverwarmde spiegel in de badkamer of naar tegeltjes aan de wand (in het droge gedeelte van de badkamer). Daar condenseert een deel van het verdampte water weer en daarbij komt dus de condensatiewarmte (=verdampingswarmte) weer vrij en warmt de spiegel en muur op tot boven hun oorspronkelijke temperatuur. Vervolgens gaan ze later die warmte weer afgeven aan de ruimte. Ze dragen dus bij aan de verwarming van de woning (tijdens het stookseizoen).

Nog belangrijker is misschien wel het warme douchewater dat op de vloer valt. Als ik even geen douchebak aanneem, maar gewoon een betonnen vloer met tegeltjes, dan neemt die een hoop warmte op uit het douchewater.
Het douchewater komt daardoor dus een stuk kouder in het riool aan, dan je misschien oorspronkelijk gedacht zou hebben.
En je douchevloer warmt dus op. Na het douchen gaat je douchevloer warmte afgeven aan de ruimte (omdat hij immers warmer is geworden dan de omgevingstemperatuur) en draagt op die manier weer bij aan de verwarming van de woning.

Natuurlijk wordt dit effect minder als je langer doucht. Immers hoe langer je doucht, hoe meer de vloertemperatuur toeneemt (hoewel daar heel wat warmte in gebufferd kan worden) en hoe minder warmte er dan nog uit het douche-afvalwater opgenomen kan worden.

Dus al met al: Ook al heb je geen douche WTW, toch wordt er wel een gedeelte van de warmte uit het afvalwater teruggewonnen en nuttig gebruikt (tijdens het stookseizoen).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
@Zwerius Die ene vierkante meter douchevloer draagt toch maar minimaal bij? Ja net na het douchen is het hier in de badkamer ook 22 graden (normaal 21) maar ook een hoge luchtvochtigheid waardoor de mechanische ventilatie op hoge toeren begint de draaien om dit af te voeren. Bijkomend nadeel: warmte weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Proton_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:19:
Ok, wij hebben geen bad (juist net weg gedaan :)), dus eigenlijk zeg je dat een boiler in geval van aanwezigheid van een douche wtw wat betreft stroomverbruik niet nuttig is en dat de doorstroomverwarmer logischer is, want kleinere investering, neemt minder ruimte in en het water raakt niet op.

Oja, wat is zviw en fwiw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Zwerius schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Ik wil toch nog even iets aan de douchewater WTW discussie toevoegen:

Veel mensen hebben al een bepaalde hoeveelheid douche WTW zonder dat ze zich dat realiseren

Wat bedoel ik hier mee?

Wel ik heb zelf ook een douche WTW systeem (eigenbouw) en er wel eens aan gemeten.
Daarbij kwam ik er achter, dat het afvoerwater van de douche vaak bij lange na geen 38° meer is als het de douche WTW in gaat. Hoe kan dat?

Wel tijdens het naar beneden vallen van de waterdruppeltjes vanaf de douchekop, dragen ze natuurlijk een deel van hun warmte af aan de omringende lucht.
Deels door convectie, maar deels ook door verdamping.
En die verdampingswarmte komt in de woning (vooral badkamer, maar gedeeltelijk ook in ventilatie WTW indien aanwezig) weer beschikbaar voor verwarming.
Kijk maar eens naar een onverwarmde spiegel in de badkamer of naar tegeltjes aan de wand (in het droge gedeelte van de badkamer). Daar condenseert een deel van het verdampte water weer en daarbij komt dus de condensatiewarmte (=verdampingswarmte) weer vrij en warmt de spiegel en muur op tot boven hun oorspronkelijke temperatuur. Vervolgens gaan ze later die warmte weer afgeven aan de ruimte. Ze dragen dus bij aan de verwarming van de woning (tijdens het stookseizoen).

Nog belangrijker is misschien wel het warme douchewater dat op de vloer valt. Als ik even geen douchebak aanneem, maar gewoon een betonnen vloer met tegeltjes, dan neemt die een hoop warmte op uit het douchewater.
Het douchewater komt daardoor dus een stuk kouder in het riool aan, dan je misschien oorspronkelijk gedacht zou hebben.
En je douchevloer warmt dus op. Na het douchen gaat je douchevloer warmte afgeven aan de ruimte (omdat hij immers warmer is geworden dan de omgevingstemperatuur) en draagt op die manier weer bij aan de verwarming van de woning.

Natuurlijk wordt dit effect minder als je langer doucht. Immers hoe langer je doucht, hoe meer de vloertemperatuur toeneemt (hoewel daar heel wat warmte in gebufferd kan worden) en hoe minder warmte er dan nog uit het douche-afvalwater opgenomen kan worden.

Dus al met al: Ook al heb je geen douche WTW, toch wordt er wel een gedeelte van de warmte uit het afvalwater teruggewonnen en nuttig gebruikt (tijdens het stookseizoen).
Leuk dit ook al eens bedacht. Als je helemaal purist bent douche je in de badkuip en laat je een laagje staan om af te koelen.

Je accepteert dan wel ook meer verdamping en dus vocht. De extra ventilatie doet dit voordeel dan weer te niet. Anderzijds water door de afvoer geeft ook nog warmte af aan de omgeving. Maar das wel afhankelijk hoe de afvoer precies loopt 😛

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24
@Zwerius Condensatiewarmte? - Ja misschien, maar dan moet je de tegels en de spiegel aansluitend aan de condensatie met een doek of wisser droog maken anders heb je weer met verdampingswarmte te maken.
En dat wordt dan een +/- nul spel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07

timovd

Voorsprong door techniek

@Joris 407 voor zover ik weet (v en z omgedraaid) en for what it's worth

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
dunklefaser schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:41:
@Zwerius Condensatiewarmte? - Ja misschien, maar dan moet je de tegels en de spiegel aansluitend aan de condensatie met een doek of wisser droog maken anders heb je weer met verdampingswarmte te maken.
Wel als de ventilatie vocht gestuurd is (bij ons wel zo). Wanneer de continue op vast rpm draait is dat natuurlijk niet perse zo. Maar hogere luchtvochtigheid moet je dan mee willen leven.

In dat kader (ventilatie en wtw) heeft iemand al wel eens naar de optie van de Inventum Spaarpomp (die de lucht afvoer gebruikt als bron) gekeken als bijdrage aan de L/W warmtepomp? Met een cv ketel klinkt dat best logisch. Deel van het jaar alleen de spaarpomp en daarna ‘voorverwarmen’ zodat de ketel niet zo hard hoeft te branden. Zou dat bij een L/W warmtepomp ook zo werken ? Die heeft dan mogelijk minder capaciteit nodig of hoeft ook minder hard te werken en je hebt 2x subsidie..Blijf het een moeilijke gedachte vinden al die warmte die je gewoon zo door de schoorsteen uitblaast. Maar financieel is een enkele L/W warmtepomp waarschijnlijk nog steeds zinvoller omdat die de verloren energie er weer zo efficiënt/goedkoop inbrengt.

[ Voor 41% gewijzigd door Banjy op 31-01-2022 12:02 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Bo0bz schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:20:
@Zwerius Die ene vierkante meter douchevloer draagt toch maar minimaal bij? Ja net na het douchen is het hier in de badkamer ook 22 graden (normaal 21) maar ook een hoge luchtvochtigheid waardoor de mechanische ventilatie op hoge toeren begint de draaien om dit af te voeren. Bijkomend nadeel: warmte weer weg.
De hoeveelheid warmte is inderdaad niet zo groot, maar dat geldt ook voor wat je met een douche WTW terugwint.
Bovendien zeg ik ook niet, dat je evenveel terug wint, maar dat er voor een gedeelte warmte wordt terug gewonnen.

Warmte weg door verhoogde stand van de ventilatie heb je natuurlijk ook wanneer je een douche WTW gebruikt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Nul spel. Daar heb je gelijk in. Had ik even niet aan gedacht.
Overigens het drogen van de wandtegels met een doek, moet je ook weer mee oppassen. Als je de doek binnen in huis weer laat drogen is daar weer verdampingswarmte voor nodig.
Dus drogen met een doek heb je gelijk in, maar dan moet je de doek weer buiten laten drogen en niet binnen ;)
Zo zie je maar, hoe ver je moet gaan met nadenken als je de laatste beetjes warmtewinst wilt halen. :)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Joris 407
Een warmtepompboiler met dwtw heeft ook voordelen - je kunt dan met een kleinere boiler af en dan heb je een beetje de voordelen van beide. Een 100/150 liter boiler is normaal gesproken te klein voor een gezin maar is met dwtw wel een optie en kan bijvoorbeeld met een concentrische afvoer door het oude cv gat. Je hebt dan geen krachtstroom nodig maar voldoende aan een stopcontact (wederom van de oude cv ;) )

Keuzes :)

@Zwerius een dwtw doet 4-6 kW bij normaal gebruik, elke 15 minuten douchen bespaart hij je dus een kWh. Zie het gelinkte topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:11:
concentrische afvoer door het oude cv gat. Je hebt dan geen krachtstroom nodig maar voldoende aan een stopcontact (wederom van de oude cv ;) )
dat ding heeft wel een erg slechte COP in vergleijking met de normale modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:01:
Volgens mij vergeet je dat een badkamer na het douchen ook weer opdroogt. Die druppeltjes op de muren en spiegels verdampen daarbij weer, en nemen daarvoor precies evenveel warmte op uit de woning, als dat ze er eerder (tijdens het condenseren) aan hebben afgegeven.
Netto effect is dus nul.

Alleen het opwarmen van de tegelvloer in je doucheruimte (en de betonvloer rondom de afvoerleiding) draagt wel bij aan de warmteterugwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@flippy tanstaafl, om in de afkortingen te blijven :)
Er is maar zoveel lucht dat je door 80mm wil duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:28:
@flippy tanstaafl, om in de afkortingen te blijven :)
Er is maar zoveel lucht dat je door 80mm wil duwen.
snap ik. maar dan ben je nog steeds beter uit door een clypso split op te hangen. die heeft meer inhoud, 3~4x zoveel verwarmingsvermogen, 50% efficienter, kleiner en is helemaal stil en je kan het bestaande gat van je CV gebruiken voor de leiding naar de buitenunit. o ja, en hij is goedkoper. O-)

dit soort dingen is meer voor kleine appartementjes en flatjes die massaal worden gerenoveerd. dit soort aparaten zijn net kattenkruid voor VVE beheerders.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:09
Proton_ schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Bij al mijn bekende warmtepompen (beperkt assortiment) is dat inderdaad standaardfunctionaliteit :)
Bij mij is stookgrens verwarmen buiten op 14 graden en vrijgave koelen default 28 graden.
Daartussen gebeurt er niets.
Dat is fijn om te weten. Dankjewel.
timovd schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:36:
@Zandah vraag vooral even na wat daar precies inhoudt. Vaak is het alleen een softwareaanpassing, maar gaan ze alle leidingen isoleren tegen condensvorming?
Er wordt niets genoemd over het isoleren van leidingen. Er staat wel beschreven dat er condensatie kan ontstaan bij extreme warme dagen. DIt kan er voor zorgen dat er mogelijk vochtplekkern/schimmelplekken ontstaan. Om dit te voorkomen wordt er een vochtigheidsdetectie nabij de warmtepomp geplaatst. Mocht er condens ontstaan, dan zal dit als eerste nabij de warmtepomp ontstaan (koudste punt) en schakelt de warmtepomp de koelfunctie automatisch tijdelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zandah schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:41:
Er wordt niets genoemd over het isoleren van leidingen. Er staat wel beschreven dat er condensatie kan ontstaan bij extreme warme dagen. DIt kan er voor zorgen dat er mogelijk vochtplekkern/schimmelplekken ontstaan. Om dit te voorkomen wordt er een vochtigheidsdetectie nabij de warmtepomp geplaatst. Mocht er condens ontstaan, dan zal dit als eerste nabij de warmtepomp ontstaan (koudste punt) en schakelt de warmtepomp de koelfunctie automatisch tijdelijk uit.
waarom laten ze het water zo koud worden dat je condens krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
koevlaas2 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:22:
[...]

Een doorstroomverwarmer kost ongeveer 2x zoveel aan kWh als een boiler aan je WP.
Is dat verschil echt maar zo klein? Dan wordt het een doorstroomverwarmer...
Goedkoper, veel simpeler, geen onderhoud en geen ruimtegebruik, geen zorgen over (on)voldoende water.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +3 Henk 'm!
vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Goedkoper, veel simpeler, geen onderhoud en geen ruimtegebruik, geen zorgen over (on)voldoende water.
Vergeet niet dat het debiet van een doorstroomverwarmer nogal beperkt is.

Op een 3x25A aansluiting kun je met 12.700Watt (3x20A) een debiet halen van 7L/minuut @ 38 graden.

Dus een regendouche of een bad "relatief snel" vullen kun je wel vergeten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Verkijk je niet op de lage capaciteit en het zeer hoge momentane stroomverbruik van zo'n doorstroomverwarmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Douchen en gelijktijdig de oven aan voor de broodjes die je bij de brunch op zondag wil gaan nuttigen wordt dan al lastig.....

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 20:08
Grolsch schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Vergeet niet dat het debiet van een doorstroomverwarmer nogal beperkt is.

Op een 3x25A aansluiting kun je met 12.700Watt (3x20A) een debiet halen van 7L/minuut @ 38 graden.

Dus een regendouche of een bad "relatief snel" vullen kun je wel vergeten.
Andrehj schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Verkijk je niet op de lage capaciteit en het zeer hoge momentane stroomverbruik van zo'n doorstroomverwarmer...
Wij douchen al een jaar lang met een Niebla 5l/m douchekop. Geen enkel comfort probleem.

Kan de hoge momentane stroomverbruik nog lastig worden wanneer oven aanstaat en de WP een defrost heeft? Hoe moet ik dat zien?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57

MONITORING gegevens jan 2022

Voor de deelnemers monitoring. S.V.P meters opnemen en via PM versturen
CV elektriciteit en warmte
DHW elektriciteit en warmte
Eventueel bijsturen van Taanvoer bij 2C buiten (het level van het afgifte systeem).
Meer uitleg staat aan het begin van dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
@Tomexergie Niet een beetje te vroeg? Ik heb komende nacht de data tot en mat vandaag pas ter beschikking voor je ;)

[ Voor 3% gewijzigd door format5 op 31-01-2022 15:24 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
format5 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:24:
@Tomexergie Niet een beetje te vroeg? Ik heb komende nacht de data tot en mat vandaag pas ter beschikking voor je ;)
Het is natuurlijk een reminder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:26
De installateur is langs geweest afgelopen vrijdag aangezien de gevraagde temperatuur vs geleverde temperatuur bij oude dagen totaal niet werd gehaald. Dit resulteerde in het feit dat de warmtepomp altijd op hoogvermogen liep.

Nu zijn de groepen (16 stuks in totaal verder opengezet) en is de sensor van de retourleiding op het leidingwerk aangesloten i.p.v. buffervat.

Nu valt mij alleen op dat de warmtepomp nu bijna de hele dag aanstaat (wel op laag vermogen). De thermostaat staat op 20 graden ingesteld en het is momenteel 20.5 graden.

Is het normaal dat de warmtepomp ook met deze buitentemperaturen de hele dag aan staat? Snap dat elk huis anders is hoor, maar het gaat hier om een nieuwbouw die vorig jaar is opgeleverd.

De deltaT over de vloer nu 1 a 2 graad is en de aanvoer/retour naar de compressor is ongeveer 3 graden.

Is deze DeltaT niet veel te laag? Met name de badkamer vinden we nog steeds erg koud.

Momenteel zitten we op ongeveer 1290l/h. Vermogen is dus ongeveer 7,5kWh warmteafgifte maar hebben maar een 7kW warmtepomp:

voetpunt: 23 graden
eindpunt: 35 graden
HOH 10cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
@Zwerius heeft gelijk, het grootste deel van de warmte van douchewater blijft binnen de schil van de isolatie van de woning en draagt dus indirect bij aan de verwarming. Je ziet het voelt het niet maar het is terdege interne warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Lees dit topic maar eens terug. De meeste staan in de tuin, wat ook verreweg de beste oplossing is. Sommige staan op platte (garage)daken. Maar een PUHZ-SW75YAA op het dak van een tweede verdieping ben ik hier nog niet tegen gekomen. Heeft ook erg veel nadelen:
  • Hoe krijg je hem daar? Dan heb je al een hijskraan nodig.
  • Geluid in onderliggende kamer.
  • Kun je er wel bij voor onderhoud (via een dakluik?) en wat als er sneeuw ligt en er een storing is?
  • Zo'n unit is incl bigfoots en veren zo 1m30 hoog. Mag dat zonder vergunning?
Als die buitenunit op het dak staat zie je 'm vanuit ruimtestation MIR al staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@rroetenberg
lange runs op laag vermogen zijn goed voor de efficientie. Alleen als de cv en vvw pomp een groot deel van het opgenomen vermogen vormen daalt de efficientie weer.
Het afgegeven vermogen kan je niet nauwkeurig uitrekenen met die getallen
? deltaT 1 of 2 graden -> echt wel 1 cijfer achter de komma nodig, probeer maar eens met wat voorbeelden
? pompsnelheid: meet je 1290liter met een flowmeter of is dat de instelling op de pomp? de werkelijke flow is afhankelijk van de weerstand in de leidingen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:03:
[...]

Als die buitenunit op het dak staat zie je 'm vanuit ruimtestation MIR al staan :+
Tsjah, of het deze of een andere unit wordt, hij zal toch het dak op moeten. Tenzij er weer een gasketel in komt. :P

Of het hele pand weer van de grond af opbouwen. Maar dat lijkt me ook niet echt haalbare kaart.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
BarryH schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:06:
@rroetenberg
lange runs op laag vermogen zijn goed voor de efficientie. Alleen als de cv en vvw pomp een groot deel van het opgenomen vermogen vormen daalt de efficientie weer.
Het afgegeven vermogen kan je niet nauwkeurig uitrekenen met die getallen
? deltaT 1 of 2 graden -> echt wel 1 cijfer achter de komma nodig, probeer maar eens met wat voorbeelden
? pompsnelheid: meet je 1290liter met een flowmeter of is dat de instelling op de pomp? de werkelijke flow is afhankelijk van de weerstand in de leidingen.
De aantal liters per minuut is een aanname. Ik heb geen flowmeter maar heb de groepen bij elkaar opgeteld met dus de aanname dat al deze liters er door heen gaan. De externe pomp kan op verschillende standen staan maar staat nu op de middelste stand voor de vloerverwarming (Yonos PICO 25/1-8-130)

Het is ook meer mijn vraag, is een deltaT in de vloer niet te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:00:
[...]

[...]

Wij douchen al een jaar lang met een Niebla 5l/m douchekop. Geen enkel comfort probleem.
Als jij dit comfortabel vindt, geen enkel probleem.
Kan de hoge momentane stroomverbruik nog lastig worden wanneer oven aanstaat en de WP een defrost heeft? Hoe moet ik dat zien?
Volgens de berekening van Econo trekt dat 9800Watt (38 graden, 5L/minuut bij T aanvoer 10 graden).

Bij 3 x 25A heb je +- 18.000Watt tot je beschikking, dus dan houd je nog zo'n 8000Watt over voor andere zaken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@rroetenberg Nee hoor, lage delta T is heel effectief.
Alleen als (verbruik WP excl. cv pomp) / (verbruik WP incl. cv pomp + vvw pomp) een laag % wordt, stel < 70%, dan is je efficientie weer relatief laag.
maar stel WP 400watt, cv pomp 30watt, vvw pomp 60 watt, dan is het prima.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
rroetenberg schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:50:
De installateur is langs geweest afgelopen vrijdag aangezien de gevraagde temperatuur vs geleverde temperatuur bij oude dagen totaal niet werd gehaald. Dit resulteerde in het feit dat de warmtepomp altijd op hoogvermogen liep.

Nu zijn de groepen (16 stuks in totaal verder opengezet) en is de sensor van de retourleiding op het leidingwerk aangesloten i.p.v. buffervat.

Nu valt mij alleen op dat de warmtepomp nu bijna de hele dag aanstaat (wel op laag vermogen). De thermostaat staat op 20 graden ingesteld en het is momenteel 20.5 graden.

Is het normaal dat de warmtepomp ook met deze buitentemperaturen de hele dag aan staat? Snap dat elk huis anders is hoor, maar het gaat hier om een nieuwbouw die vorig jaar is opgeleverd.

De deltaT over de vloer nu 1 a 2 graad is en de aanvoer/retour naar de compressor is ongeveer 3 graden.

Is deze DeltaT niet veel te laag? Met name de badkamer vinden we nog steeds erg koud.

Momenteel zitten we op ongeveer 1290l/h. Vermogen is dus ongeveer 7,5kWh warmteafgifte maar hebben maar een 7kW warmtepomp:

voetpunt: 23 graden
eindpunt: 35 graden
HOH 10cm
De harde wind speelt ook wel een factor. Hier vandaag ondanks de hoge temperatuur toch een lange run.
Badkamer is ook wel een beetje een dingetje. Ik ga bij de nieuwe badkamer naast vloer- ook wandverwarming toepassen. De gewenste temperatuur in de badkamer is hoger en het verwarmde oppervlakte relatief laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:00:
Als je inderdaad een 3x20A doorstroomverwarmer aan gaat sluiten, dan is dat dus max 20 A per fase.
Je doucht vast wel eens 's avonds als in de woonkamer ook je TV aan staat + wat lampen branden.
Dat zorgt vast ook wel voor 2 A aan load op een fase.
Als er dan ook nog ergens in huis een vaatwasser, wasmachine of quooker aan staat (10A, dan zit je al op 32A. Voor een paar minuten gaat het wel, maar het is wel erg kritisch.

Ook douchen terwijl beneden een oven wordt voorverwarmd of iemand een pan water aan de kook brengt is eigenlijk niet te doen.

En dan heb ik een eventuele warmtepomp (daar gaat dit topic tenslotte over) nog niet eens meegenomen.

Kortom, ik zou er niet aan beginnen en gewoon een SWW-vat ergens kwijt zien te raken.

Edit: Hierboven rekent @Grolsch met 10 graden aanvoertemperatuur van je koude water. Gemiddeld klopt dat wel, maar in de winter (als het qua stroomverbruik het meest kritisch is) is het water bij mij 7°C.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 31-01-2022 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
LacsapOV schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:37:
[...]

De harde wind speelt ook wel een factor. Hier vandaag ondanks de hoge temperatuur toch een lange run.
Badkamer is ook wel een beetje een dingetje. Ik ga bij de nieuwe badkamer naast vloer- ook wandverwarming toepassen. De gewenste temperatuur in de badkamer is hoger en het verwarmde oppervlakte relatief laag.
Maar wat is een lange run? Afgelopen dagen zitten we op een run van ongeveer 16 uur gok ik. Kortom het lijkt wel op deze niet meer uit gaat ;-)

De temperatuur in de woonkamer is overigens 20,5, dus dat is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@rroetenberg Mijn wp gaat nu ook niet uit, gewoon runsvan meedere dagen :)
Weet je het verbruik van de warmtepomp? Dwz: meet je met een kWh meter?
zo nee, dat eerst gaan doen
zo ja, dan kan je omrekenen wat je verbruik per graaddag is en hoe zich dat verhoudt tot het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
rroetenberg schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Maar wat is een lange run? Afgelopen dagen zitten we op een run van ongeveer 16 uur gok ik. Kortom het lijkt wel op deze niet meer uit gaat ;-)

De temperatuur in de woonkamer is overigens 20,5, dus dat is prima.
Hier vandaag een run van 16 uur. En gisteren was het wat rustiger weer een run van 8 uur en een run van 5 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Tsjah, of het deze of een andere unit wordt, hij zal toch het dak op moeten. Tenzij er weer een gasketel in komt. :P

Of het hele pand weer van de grond af opbouwen. Maar dat lijkt me ook niet echt haalbare kaart.
Kan dat echt niet anders dan ?

Pagina: 1 ... 66 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.